abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210848914
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 21:54 schreef Claudia_x het volgende:
De salarissen op een rij, die vanaf 1 juli 10% zijn verhoogd:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Bron

NB:
- Van de leerkrachten in het basisonderwijs zit bijna 2/3e in de laagste schaal en vrijwel niemand in de hoogste twee.
- Van de leerkrachten in het voortgezet onderwijs zit ruim 40% in de laagste schaal, ruim 30% in de tweede, zo'n 25% in de derde en een enkeling in de hoogste.

Bron

ALs je met dit salaris nog durft te zeiken moet je als leraar gewoon heel snel wat anders zoeken en kijken of je meer kunt verdienen.

Nb: ik ga zelf het onderwijs niet in want daar ben ik niet geschikt voor.
pi_210848935
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:35 schreef Sledgehammer. het volgende:

[..]
Dat is in het nieuwsbericht niet het geval toch, 13e maand en vakantiegeld erbij gerekend? Of lees ik eroverheen?
Het is schimmig hoe de overheid aan dat bedrag komt. Het genoemde bedrag van een bruto startsalaris van 3850 euro is in ieder geval inclusief 13e maand en vakantiegeld, dus ik ga ervanuit dat dat ook voor het zogenaamde gemiddelde salaris van 5800 euro geldt.

Ik noem het overigens schimmig omdat ik weet dat de gemiddelde aanstellingsomvang van leraren zo'n 0,7 fte is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210848953
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:46 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
ALs je met dit salaris nog durft te zeiken moet je als leraar gewoon heel snel wat anders zoeken en kijken of je meer kunt verdienen.

De salarissen zijn niet slecht, maar de omstandigheden wel. Ik kan met een kantoorbaan met groot gemak meer verdienen terwijl ik meer rust en flexibiliteit heb.
pi_210848983
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De salarissen zijn niet slecht, maar de omstandigheden wel. Ik kan met een kantoorbaan met groot gemak meer verdienen terwijl ik meer rust en flexibiliteit heb.
Ik denk niet dat dat voor een meerderheid van de docenten geldt.
pi_210848991
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is schimmig hoe de overheid aan dat bedrag komt. Het genoemde bedrag van een bruto startsalaris van 3850 euro is in ieder geval inclusief 13e maand en vakantiegeld, dus ik ga ervanuit dat dat ook voor het zogenaamde gemiddelde salaris van 5800 euro geldt.

Ik noem het overigens schimmig omdat ik weet dat de gemiddelde aanstellingsomvang van leraren zo'n 0,7 fte is.
Wat iemand eerder in dit topic zei, is dat bedrag niet gemiddeld, maar wat je op de hoogste of een na hoogste trede verdient
pi_210849011
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:46 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Het leeuwendeel zeikt niet over het salaris, wel over de werkdruk etc.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_210849024
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dat voor een meerderheid van de docenten geldt.
De meeste docenten die ik ken, zijn idealisten die zingeving belangrijk vinden. Sukkels.
pi_210849061
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:54 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Wat iemand eerder in dit topic zei, is dat bedrag niet gemiddeld, maar wat je op de hoogste of een na hoogste trede verdient
"Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo’n ¤ 5.800 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst." Bron

Daar staat toch heel duidelijk "gemiddeld" - en de Telegraaf is niet de bron.
pi_210849065
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:55 schreef r_one het volgende:

[..]
Het leeuwendeel zeikt niet over het salaris, wel over de werkdruk etc.
Een hoger salaris verlaagd de werkdruk niet per definitie.
pi_210849076
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De meeste docenten die ik ken, zijn idealisten die zingeving belangrijk vinden. Sukkels.
Waar kunnen de meeste docenten hetzelfde salaris verdienen als in het onderwijs?

Dat er een aantal slimme koppen is dat goed is in wiskunde of ICT en ergens meer kan verdienen snap ik.

Maar de gemiddelde docent op de basisschool, of de docent geschiedenis, maatschappijleer, Nederlands, tekenen of CKV, zie ik echt niet zo snel ergens anders meer verdienen.
pi_210849079
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De leraren die ik ken doen het puur voor de relaxte werkomstandigheden en goede vergoeding. Een idealist probeert de wereld beter te maken dan lijkt he mij niet logisch dat je voor de klas gaat staan om lesstof op te dreunen die iemand anders heeft verzonnen.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
  donderdag 5 oktober 2023 @ 23:04:34 #132
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210849087
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
"Gemiddeld verdienen leraren in het basisonderwijs en leraren in het speciaal (basis- en voortgezet) onderwijs zo’n ¤ 5.800 per maand. In die berekening is rekening gehouden met de schalen en treden van alle leraren (gewogen gemiddelde) in loondienst." Bron

Daar staat toch heel duidelijk "gemiddeld" - en de Telegraaf is niet de bron.
Daar begrijp ik dan, op basis van de CAO-schalen, erg weinig van.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210849090
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:01 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Een hoger salaris verlaagd de werkdruk niet per definitie.
De werkdruk is onder andere hoog doordat het aantal leerlingen dat een leraar gemiddeld onder z'n hoede heeft tot het hoogste van Europa behoort.
pi_210849095
quote:
Bovendien worden ze binnen de kortste keren in de hoogst mogelijke schaal geplaatst.
@Janneke141
@r_one

volgens mij klopt hier dus al geen kut van?

Edit: ah, eerst even verder lezen in het topic voordat ik post.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 5 oktober 2023 @ 23:06:58 #135
346939 Janneke141
pi_210849102
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:05 schreef probeer het volgende:

[..]
@:janneke141
@:r_one

volgens mij klopt hier dus al geen kut van?
Gelul van een dronken aardbei inderdaad. Ik sta nu twaalf jaar voor de klas, zit nog steeds in LB, en de komende jaren hoef ik zeker nog niet te rekenen op een hogere schaal. De wachtrij is nog lang.

Een van de posts die Claudia geplaatst heeft schetst de verdeling over de schalen. Pakweg 40% in LB. Ik werk op een vmbo-locatie, daar ligt dat percentage echt nog een stuk hoger.
pi_210849109
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De werkdruk is onder andere hoog doordat het aantal leerlingen dat een leraar gemiddeld onder z'n hoede heeft tot het hoogste van Europa behoort.
Ja maar als ik die schalen zie kan het moeilijk met salaris te maken hebben.

= aanname
pi_210849110
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Daar begrijp ik dan, op basis van de CAO-schalen, erg weinig van.
Ik vermoed dat het een soort theoretisch gemiddelde is, zeker als je bedenkt dat de meeste leraren niet voltijd werken. En dat theoretische gemiddelde is waardeloos, want leraren worden vaak niet adequaat beloond (zeker de leraren in het basisonderwijs niet).

Maar zeker weten doe ik het niet. Ik snap gewoon niet waar het bedrag vandaan komt. Wel heeft het er alle schijn van dat de overheid de situatie rooskleurig voor wil stellen.
  donderdag 5 oktober 2023 @ 23:08:43 #138
346939 Janneke141
pi_210849122
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:04 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En dat aantal leerlingen zal volgend jaar wel weer wat omhoog gaan, aangezien de verhoging van de lonen groter is dan de verhoging van de lumpsum.
pi_210849142
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En dat aantal leerlingen zal volgend jaar wel weer wat omhoog gaan, aangezien de verhoging van de lonen groter is dan de verhoging van de lumpsum.
Je kunt natuurlijk ook gewoon wat anders gaan doen als het allemaal zo verschrikkelijk is. Het probleem is dat je nergens je geld zo makkelijk verdient als in het onderwijs.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_210849152
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 20:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Parttimen is een keuze. Zeker in een tekortsector.
Wat ik er zo van mee krijg, moet je als leerkracht bijzonder sterk zijn in het aangeven van je eigen grenzen (en die vervolgens ook gerespecteerd zien te krijgen door de werkgever) wil je niet aanzienlijk meer tijd kwijt zijn dan het FTE wat je officieel werkt.

En vaak wordt zo'n 'ja sorry maar ik krijg maar voor x uren betaald en heb dus geen tijd voor dat extra deel van die overvolle taakstelling' dus niet echt geaccepteerd. Want dan ben je geen teamspeler, en 'denk aan de kinderen', en meer van dat soort flauwekul.

Dus dan gebeurt die voorbereiding voor dat ene project of de zoveelste ouderavond, gewoon in eigen tijd. Ik ken genoeg leerkrachten die officieel 2-3 dagen werken, maar er toch zeker een dag extra aan kwijt zijn. Zowel in het primair, middelbaar als in het vervolgonderwijs. Schijnt er een beetje bij te horen in onderwijsland.

Werkdruk dingetje dus.

Fulltime werken en er daadwerkelijk niet langer dan dat mee bezig moeten zijn, komt dan maar weinig voor.
  donderdag 5 oktober 2023 @ 23:13:21 #141
346939 Janneke141
pi_210849157
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:12 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Je kunt natuurlijk ook gewoon wat anders gaan doen als het allemaal zo verschrikkelijk is. Het probleem is dat je nergens je geld zo makkelijk verdient als in het onderwijs.
Je hebt mij nog nooit ergens zien beweren dat het allemaal zo verschrikkelijk is. Ik heb hartstikke leuk werk. En je tweede opmerking zal ik voor het gemak maar negeren. Als dat echt zo was dan hadden we namelijk geen lerarentekort.
pi_210849210
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:12 schreef probeer het volgende:

[..]
Wat ik er zo van mee krijg, moet je als leerkracht bijzonder sterk zijn in het aangeven van je eigen grenzen (en die vervolgens ook gerespecteerd zien te krijgen door de werkgever) wil je niet aanzienlijk meer tijd kwijt zijn dan het FTE wat je officieel werkt.

En vaak wordt zo'n 'ja sorry maar ik krijg maar voor x uren betaald en heb dus geen tijd voor dat extra deel van die overvolle taakstelling' dus niet echt geaccepteerd. Want dan ben je geen teamspeler, en 'denk aan de kinderen', en meer van dat soort flauwekul.

Dus dan gebeurt die voorbereiding voor dat ene project of de zoveelste ouderavond, gewoon in eigen tijd. Ik ken genoeg leerkrachten die officieel 2-3 dagen werken, maar er toch zeker een dag extra aan kwijt zijn. Zowel in het primair, middelbaar en in het vervolgonderwijs.

Werkdruk dingetje dus.

Fulltime werken en er daadwerkelijk niet langer dan dat mee bezig moeten zijn, komt dan maar weinig voor.
Misschien wel een reden dat het zo gegroeid is. Maar iedere werknemer bepaald zijn eigen grenzen, en als je werkgever die niet respecteert op basis van de wet, dan kun je daar over in gesprek gaan. Als dit zo massaal voorkomt en leraren er massaal een probleem mee hebben dan kan het niet moeilijk zijn om binnen een onderwijsinstelling een grote groep medestanders te vinden.
pi_210849223
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:12 schreef probeer het volgende:

Fulltime werken en er daadwerkelijk niet langer dan dat mee bezig moeten zijn, komt maar weinig voor.
In deeltijd werken is dan ook mede een manier om het hoofd boven water te houden. Een andere reden is het willen/moeten combineren van werk met zorg voor kinderen.

Ik heb in het onderwijs gewerkt en vond het loodzwaar. Het zwaarst vond ik het basisonderwijs en het minst zwaar het hbo. In het hbo is de werkdruk ook hoog, maar verzachtende omstandigheden zijn de flexibiliteit die je hebt, minder bezig hoeven zijn met het in toom houden van een klas, de lange zomervakantie en het niet hoeven doen van onderzoek in je vrije uren.
pi_210849237
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:18 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Misschien wel een reden dat het zo gegroeid is. Maar iedere werknemer bepaald zijn eigen grenzen, en als je werkgever die niet respecteert op basis van de wet, dan kun je daar over in gesprek gaan. Als dit zo massaal voorkomt en leraren er massaal een probleem mee hebben dan kan het niet moeilijk zijn om binnen een onderwijsinstelling een grote groep medestanders te vinden.
Er is dan ook een reden dat er een lerarentekort is en directeuren met de handen in het haar zitten.
pi_210849243
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:18 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Misschien wel een reden dat het zo gegroeid is. Maar iedere werknemer bepaald zijn eigen grenzen, en als je werkgever die niet respecteert op basis van de wet, dan kun je daar over in gesprek gaan.
Dat kan ja. Maar dan sta je dus wel te boek als die onwelwillende leerkracht binnen je regionale scholenstichting.

En dat ga je merken. In die zin is het heel erg een 'alle neuzen dienen dezelfde kant op te staan, want anders ben je maar negatief en doe je moeilijk' wereldje.

quote:
Als dit zo massaal voorkomt en leraren er massaal een probleem mee hebben dan kan het niet moeilijk zijn om binnen een onderwijsinstelling een grote groep medestanders te vinden.
Vaak is dat dus wel erg lastig. Ook omdat die 'alles voor de kinderen' druk niet alleen vanuit de leiding komt, maar ook vanuit collega's. Om diezelfde reden zie je dat stakingen in het onderwijs vaak toch relatief kort van duur zijn. Meestal een paar losse dagen, ipv gewoon een week lang het werk neerleggen.

En dan mag je op je vrije dag gewoon lekker op komen draven voor de zoveelste teamvergadering.
pi_210849267
quote:
3s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Er is dan ook een reden dat er een lerarentekort is en directeuren met de handen in het haar zitten.
“Respecteer mijn contract en anders ben ik weg.”
Als je zulke signalen als directeur niet ziet ben je het salaris ook niet waard.
pi_210849275
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Als je zulke signalen als directeur niet ziet ben je het salaris ook niet waard.
En dan mag je leuk je reistijd dik gaan verdubbelen, want kom je er bij de scholen in je regio niet meer tussen.
pi_210849299
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:03 schreef DjDaano het volgende:

[..]
De leraren die ik ken doen het puur voor de relaxte werkomstandigheden en goede vergoeding. Een idealist probeert de wereld beter te maken dan lijkt he mij niet logisch dat je voor de klas gaat staan om lesstof op te dreunen die iemand anders heeft verzonnen.
Komt er niet wat meer kijken bij het docentschap en niet alleen droog wat lesstof opdreunen als docent?
pi_210849300
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 23:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat hebben leraren massaal gedaan, waarde @Vliegbaard . Nogmaals, daarom is er een lerarentekort. Directeuren hebben geen geldbomen op het schoolplein staan. Zie ook de grafiek die ik liet zien met hoeveel de Nederlandse overheid in onderwijs investeert.
pi_210849335
De leraren die ik ken blijven juist voornamelijk binnen de sector door dat 'de jeugd heeft de toekomst' idealisme. Waarbij dat dus nog net doorslaggevend is tegenover de werkdruk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')