abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 oktober 2023 @ 20:30:25 #101
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210847258
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:16 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Ja een gemiddeld loon is dus 5800 - dat staat er toch?
Ja. Las net even wat andrrs
The End Times are wild
pi_210847403
Mijn vriendinnen klagen altijd dat ze de laatste donderdag van hun zomervakantie (van 6! weken) een dag naar school moeten om het lokaal e.d. Klaar te maken voor de start van het nieuwe schooljaar :')

Gelukkig kunnen ze daar wel weer van bijkomen in de herfst-, kerst- en krokusvakantie.
Oh ja, en hun werkdag is echt om uiterlijk 16.00 uur wel klaar want van die kleuters heb je echt geen nakijkwerk.

Eerlijk gezegd ken ik geen enkele beroepsgroep die zoveel klaagt. :r
Alius aliud dicit
pi_210847426
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 17:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De 5800 klopt inderdaad van geen kanten. Maar dat neemt niet weg dat docenten een prima salaris hebben.

Een leraar basisonderwijs kan al 2.053 netto binnen harken. En dan heb je het dus over het basisonderwijs. In het primair onderwijs is het tussen de ¤ 3.800 en ¤ 7.900 per maand .
Basis- en primair onderwijs is hetzelfde. Denk dat je voortgezet onderwijs bedoelt?

Ik denk ook niet dat veel leerkrachten in het basisonderwijs nu klagen over hun salaris. Maar de werkdruk en -belasting die erbij komt kijken is onevenredig.

Daarnaast dat gejank over de vakanties. Het basisonderwijs heeft geen 12 weken vakantie per jaar. De CAO is zo geregeld dat zij, net als alle andere CAO's 5 weken vakantie hebben per jaar. Daarnaast werkt een fulltime leerkracht geen 40 uur, zo'n maar 43 uur. Met die extra uren worden 5,5 week "vakantie" gecompenseerd. Dan blijft er nog 1,5 week over. Die worden gebruikt om voorbereidingen te doen of studiedagen in te plannen.
Uiteraard werkt niet elke leerkracht exact zijn uren of plant niet elke school in de vakanties studiedagen in.
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_210847454
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 15:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als je kijkt naar het niveau van de PABO en de secundaire arbeidsvoorwaarden in het onderwijs dan snap ik echt niet dat leraren permanent klagen over hun ‘hondenloon ‘ Beseffen ze wel wat de gemiddelde Nederlander verdient en hoeveel uren hij daar voor moet werken? Als een lerares parttime (de meesten) op maandag en sinsdag van 8 tot 4 werkt heeft ze ¤2800. En altijd een job in de buurt.
2800 bruto voor 2 dagen werken? Fuck.. wou dat ik dat kon krijgen.
Ik werk fulltime en haal het dubbele niet :N
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  donderdag 5 oktober 2023 @ 20:42:55 #105
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_210847479
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 15:53 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
nou, 5800 = 5.8
naar boven afgerond is het toch voldoende.
hoeveel willen ze dan?
een 7?
of 8 = goed
5,8
vijf komma acht: we zijn niet in Amerika.
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
  donderdag 5 oktober 2023 @ 21:08:58 #106
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_210847868
leraren verdienen 5800 per maand?
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  donderdag 5 oktober 2023 @ 21:16:12 #107
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_210847945
quote:
14s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 21:08 schreef cherrycoke het volgende:
leraren verdienen 5800 per maand?
Gemiddeld; er zijn leraren die meer dan 5800 verdienen en er zijn leraren die minder dan 5800 verdienen.
  donderdag 5 oktober 2023 @ 21:17:47 #108
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_210847962
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:03 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Onderwijs moet weer strenger worden. De jeugd van tegenwoordig heeft geen enkel respect meer voor de leerkracht. Wie zich niet gedraagt in de klas, kan op de gang gaan staan. Mist dan een les, maar so what? Zijn/haar toekomst, eigen schuld. Hij/zij neemt dan maar na schooltijd de aantekeningen over van een andere leerling, als hij er in geinteresseerd is.

En maar klagen dat er kansenongelijkheid is.
Ok, boomer. :')

Waar haal je die onzin vandaan?
pi_210847979
Waarom gaan die mensen die vinden dat leraren niet moeten zeuren niet zelf het onderwijs in? Dan is er meteen een enorm maatschappelijk probleem opgelost.

Echt, wat een stupiditeit om gemakkelijk te oordelen over omstandigheden waar je nauwelijks weet van hebt. Stel je liever nieuwsgierig op.

Voor wat het waard is: de overheid noemt steevast 13e maand en vakantiegeld niet als deel van het maandsalaris, behalve als het om leraren gaat. Je zou haast denken dat het is om de beeldvorming te beļnvloeden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_210848277
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 20:42 schreef Rostrup het volgende:

[..]
5,8
vijf komma acht: we zijn niet in Amerika.
programmeertaal is vijf punt acht.
punt!
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_210848342
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 21:16 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Gemiddeld; er zijn leraren die meer dan 5800 verdienen en er zijn leraren die minder dan 5800 verdienen.
Flauwekul. Bij lange na niet.

Lees het topic, niet de Telegraaf.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_210848352
De salarissen op een rij, die vanaf 1 juli 10% zijn verhoogd:

Bron

NB:
- Van de leerkrachten in het basisonderwijs zit bijna 2/3e in de laagste schaal en vrijwel niemand in de hoogste twee.
- Van de leerkrachten in het voortgezet onderwijs zit ruim 40% in de laagste schaal, ruim 30% in de tweede, zo'n 25% in de derde en een enkeling in de hoogste.

Bron
pi_210848356
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 21:46 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]
programmeertaal is vijf punt acht.
punt!
Je zit niet in DIG.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_210848662
Ook interessant - en gek genoeg heeft de Telegraaf het hier helemaal niet over:

Bron

Nog meer interessante statistieken:

Bron

Huisartsen, die verdienen pas veel. Waarom horen we die eigenlijk zo klagen?

Bron
pi_210848673
quote:
14s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 20:14 schreef cherrycoke het volgende:

[..]
Moet dat respect geleerd worden door de leraren of door de ouders?
Dat hebben de boomers laten liggen. Mensen zoals Gia want haar kinderen zijn die ouders van nu die deze kinderen wel/niet opvoeden.
Gia had even wat meer het goede voorbeeld moeten geven.
Go hard or go home
pi_210848814
De telegraaf

pi_210848817
quote:
3s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 21:19 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom gaan die mensen die vinden dat leraren niet moeten zeuren niet zelf het onderwijs in? Dan is er meteen een enorm maatschappelijk probleem opgelost.

Echt, wat een stupiditeit om gemakkelijk te oordelen over omstandigheden waar je nauwelijks weet van hebt. Stel je liever nieuwsgierig op.

Voor wat het waard is: de overheid noemt steevast 13e maand en vakantiegeld niet als deel van het maandsalaris, behalve als het om leraren gaat. Je zou haast denken dat het is om de beeldvorming te beļnvloeden.
Dat is in het nieuwsbericht niet het geval toch, 13e maand en vakantiegeld erbij gerekend? Of lees ik eroverheen?
pi_210848840
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:35 schreef Sledgehammer. het volgende:

[..]
Dat is in het nieuwsbericht niet het geval toch, 13e maand en vakantiegeld erbij gerekend? Of lees ik eroverheen?
Als je het nieuwsbericht vergelijkt met de bovenstaande schalen moet dat haast wel.
Of het nieuwsbericht klopt gewoon niet, dat kan ook
pi_210848901
quote:
3s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 21:19 schreef Claudia_x het volgende:
Tja, ik vond het wel erg prijzig allemaal. Én studeren, én stage lopen en ondertussen nog werken om m'n levensonderhoud en collegegeld te betalen.

Volgens mij is een belangrijke oorzaak van het lerarentekort dat je als docent door heel wat hoepels moet springen, veel meer dan op een commerciėle functie (waar ze dan weer moeilijker doen over vaste contracten, vakanties en je sneller gewipt wordt als de winsten tegen vallen).

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 05-10-2023 22:52:22 ]
  donderdag 5 oktober 2023 @ 22:45:47 #120
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210848913
quote:

[..]
Je leest er niet overheen, maar dat is wel het geval. Trek je eigen conclusies over de berichtgeving van de televaag.
Huilen dan.
pi_210848914
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 21:54 schreef Claudia_x het volgende:
De salarissen op een rij, die vanaf 1 juli 10% zijn verhoogd:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Bron

NB:
- Van de leerkrachten in het basisonderwijs zit bijna 2/3e in de laagste schaal en vrijwel niemand in de hoogste twee.
- Van de leerkrachten in het voortgezet onderwijs zit ruim 40% in de laagste schaal, ruim 30% in de tweede, zo'n 25% in de derde en een enkeling in de hoogste.

Bron

ALs je met dit salaris nog durft te zeiken moet je als leraar gewoon heel snel wat anders zoeken en kijken of je meer kunt verdienen.

Nb: ik ga zelf het onderwijs niet in want daar ben ik niet geschikt voor.
pi_210848935
quote:

[..]
Het is schimmig hoe de overheid aan dat bedrag komt. Het genoemde bedrag van een bruto startsalaris van 3850 euro is in ieder geval inclusief 13e maand en vakantiegeld, dus ik ga ervanuit dat dat ook voor het zogenaamde gemiddelde salaris van 5800 euro geldt.

Ik noem het overigens schimmig omdat ik weet dat de gemiddelde aanstellingsomvang van leraren zo'n 0,7 fte is.
pi_210848953
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:46 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
ALs je met dit salaris nog durft te zeiken moet je als leraar gewoon heel snel wat anders zoeken en kijken of je meer kunt verdienen.

Nb: ik ga zelf het onderwijs niet in want daar ben ik niet geschikt voor.
De salarissen zijn niet slecht, maar de omstandigheden wel. Ik kan met een kantoorbaan met groot gemak meer verdienen terwijl ik meer rust en flexibiliteit heb.
pi_210848983
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De salarissen zijn niet slecht, maar de omstandigheden wel. Ik kan met een kantoorbaan met groot gemak meer verdienen terwijl ik meer rust en flexibiliteit heb.
Ik denk niet dat dat voor een meerderheid van de docenten geldt.
pi_210848991
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 22:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is schimmig hoe de overheid aan dat bedrag komt. Het genoemde bedrag van een bruto startsalaris van 3850 euro is in ieder geval inclusief 13e maand en vakantiegeld, dus ik ga ervanuit dat dat ook voor het zogenaamde gemiddelde salaris van 5800 euro geldt.

Ik noem het overigens schimmig omdat ik weet dat de gemiddelde aanstellingsomvang van leraren zo'n 0,7 fte is.
Wat iemand eerder in dit topic zei, is dat bedrag niet gemiddeld, maar wat je op de hoogste of een na hoogste trede verdient
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')