abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210825103
De betekenis van het leven is?

Het doel van leven is?

Aangezien er een topic nogal ontspoort heb ik dit topic aangemaakt zodat Mathijs zijn topic op de rails kan houden.
Hebben jullie theisten de antwoorden, verlicht ons. :)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_210825185
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 19:25 schreef Libertarisch het volgende:
Het doel van het leven is....helemaal jezelf zijn.
Dat is wel heel simpel, komt ook tegemoet aan een oud spreekwoord, 'wees jezelf, er zijn al genoeg anderen'.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:30:23 #3
497166 GewoonUitNL
In De Naam van Allah
pi_210825215
Allah, De Schepper heeft in de Qur'aan verduidelijkt dat Hij ons heeft geschapen om Hem alleen te aanbidden.
En Allah weet het het beste
pi_210825291
Het doel van het leven is dat het voortbestaat.
De zin van het leven is dat jij je genen doorgeeft aan de volgende generatie.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:58:22 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210825538
Niks, behalve dan het doel en de betekenis die je er zelf aan geeft.
Huilen dan.
pi_210825669
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 19:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Klopt, het is simpel maar niet gemakkelijk. Je hebt kloten nodig om jezelf te zijn.
Of je bent gewoon jezelf, waarom zou je iemand anders willen zijn?
pi_210825727
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 20:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Misschien omdat die ander veel stoerder is dan jij en lekkere wijven kan krijgen.
Je bent dus ontevreden met jezelf?
pi_210825758
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 20:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik niet, want ik volg de Dao.
En dat is?
pi_210825846
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 20:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Een diep mystiek concept. Het is het ideale pad voor jouw ziel, je ultieme lots bestemming. Wanneer je volledig in harmonie leeft met het Absolute, dan volg je de dao. Dit betekent dat je leven optimaal voor je zal verlopen.
Je bedoelt volledig op eigen benen staan, er is dus niet werkelijk sprake van volgen maar juist een eigen weg bewandelen?
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:54:06 #10
503527 Rustin_
Suum Cuique
pi_210826115
Iedereen is zichzelf want een ander zijn is niet mogelijk. Mogelijk bedoel jij dat men niet zelfbewust de eigen moraal creëert en volgt, maar dat doe jij zelf dus ook niet.

Beetje lulkoek dus
Where the road is dark and the seed is sowed
Where the gun is cocked and the bullet's cold
Where the miles are marked in the blood and gold
I'll meet you further on up the road
pi_210826142
42
pi_210826175
Doel en betekenis bestaat toch in de praktijk niet. Niet alleen bij 'Het doel van het leven', maar ook 'het doel om boodschappen te doen om te eten'. Is gewoon iets wat in de hersenen zit, maar in de praktijk is er geen betekenis of doel van wat dan ook.
pi_210826245
Waarom is het zo belangrijk om het leven een doel of zin te geven?
Planten en dieren doen dat ook niet. Ze doen hun dagelijkse dingen en overleven of niet.

Mensen hebben slechts twee keuzemogelijkheden: het doel is religieus of wetenschappelijk.
pi_210826274
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 20:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, deze logica klopt niet.
Je hebt gelijk, want waarom krijgen wij mensen ieder voor zich een besef mee van uniek zijn, van waardevol zijn, als we slechts pionnen zijn in een soort massa-evenwicht?
pi_210826347
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:04 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, want waarom krijgen wij mensen ieder voor zich een besef mee van uniek zijn, van waardevol zijn, als we slechts pionnen zijn in een soort massa-evenwicht?
Iemand gelijk geven en direct daarna een vraag stellen geeft alleen maar aan dat je het antwoord op die vraag niet weet maar het wel voor waar aanneemt.. Dat is geen goede basis om iemand gelijk te geven.. tenminste als je het wat serieus neemt
pi_210826414
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:02 schreef Hiddendoe het volgende:
Waarom is het zo belangrijk om het leven een doel of zin te geven?
Planten en dieren doen dat ook niet. Ze doen hun dagelijkse dingen en overleven of niet.

Mensen hebben slechts twee keuzemogelijkheden: het doel is religieus of wetenschappelijk.
Wat is de rol van een bloem inderdaad.
Maar blijkbaar is het belangrijk genoeg dat men een ander topic ontspoort en af geeft op atheïsten omdat zij zouden denken dat het leven doelloos is.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:14:22 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210826434
Het heeft geen doel.
Je bent een zandkorrel in een woestijn die miljarden jaren oud is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:16:11 #18
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_210826464
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:14 schreef Harvest89 het volgende:
Het heeft geen doel.
Je bent een zandkorrel in een woestijn die miljarden jaren oud is.
Geen idee hoe dit bedoelt is maar word herinnerd aan deze songtekst,
But I know I've got to live my life
And roll around on the ground and feel the strife
And realize along the way that I'm nothing more than
A grain of salt in the salt of the Earth, and everything is grace
verwijder dit account.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:21:11 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210826547
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:16 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Geen idee hoe dit bedoelt is maar word herinnerd aan deze songtekst,
But I know I've got to live my life
And roll around on the ground and feel the strife
And realize along the way that I'm nothing more than
A grain of salt in the salt of the Earth, and everything is grace
Hoe ik het bedoel is meer dat veel mensen denken dat ze heel speciaal zijn. Uitverkoren. Soort grootheidswaanzin.

Ik geloof wel dat er iets is. Maar ik denk ook dat de mens een piepkleine mug is die in het grote geheel niet veel voorstelt.

Best een leuk liedje trouwens. :)
pi_210826683
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:21 schreef Harvest89 het volgende:
Maar ik denk ook dat de mens een piepkleine mug is die in het grote geheel niet veel voorstelt.
Kan je deze redenatie verder toelichten? In existentiële zin stelt iets minder voor als datgene klein is t.o.v. de omgeving waarin het bestaat? En wat betekent het wel of niet iets 'voorstellen' eigenlijk? Bedoel je daarmee dat als we groter waren geweest, of het universum kleiner, dat we waarschijnlijker 'speciale' zielen waren geweest i.p.v. luttele zandkorrels, o.i.d.?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_210826852
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:08 schreef Masberum het volgende:

[..]
Iemand gelijk geven en direct daarna een vraag stellen geeft alleen maar aan dat je het antwoord op die vraag niet weet maar het wel voor waar aanneemt.. Dat is geen goede basis om iemand gelijk te geven.. tenminste als je het wat serieus neemt
Tja, ik ben een vrouw, weet ik veel wat logica inhoudt. :@
En toch, de bewering van Rustin dat iedereen zichzelf is want een ander zijn is niet mogelijk en dan de reactie van Libertarisch dat dit niet klopt, zette me aan het denken. Voor zover dat mogelijk is voor een vrouw. -O-

Elk mens wordt geboren met het besef uniek te zijn. En als we er achter komen dat we allesbehalve uniek zijn, doen we heel veel moeite om toch maar zo uniek mogelijk over te komen. Zoals ik ben is niemand anders.
De puberende dochter van een vriendin van mij verwoordde het jaren geleden zo mooi. Ze kwam zeuren om geld zodat ze de juiste kleding kon kopen om te laten zien dat zij een uniek individu was. Al haar vriendinnen hadden dat 'uniform' al en dan kan zij toch niet achterblijven?
Hoe vind je zoiets? Van een ontroerende simpelheid toch? Ach ja, pubers. Weten zij veel.

De grootste handicap van de mens is juist zijn vermogen dat hem mens maakt. Hij kan denken, redeneren, herinneren en vooruitdenken. Leren van het verleden. Dat is de theorie dan.
De praktijk wijst keer op keer uit dat de mens nog steeds in zijn puberteit zit. Continue beweren dat ze als persoon uniek zijn en dat dan willen bewijzen door zoveel mogelijk zieltjes te winnen.

God of wetenschap?

God
Dit aardse leven vol ellende, ziektes, angsten, frustraties enz. is volgens de religieuzen onder ons een soort wandelpad naar de hemelse goddelijke heerlijkheden. Nooit meer pijn lijden, nooit meer bang zijn, geen honger of dorst meer hebben. Als je maar volgens de regels van je god hebt geleefd en gehandeld.

Wetenschap.
Dit zijn de wroeters. Sommige geloven wel in god, anderen weer niet. Maar allemaal zijn ze aan het turen door microscopen, sterrekijkers, ontdekken van alles en vinden nog meer uit.
En wat zoekt de wetenschapper? De zin en het doel en de bedoeling van al dit mierengewriemel.
Zijn we echt helemaal alleen in dit oneindige universum? Is er echt geen leven na de dood?
Is er trouwens wel dood na het leven? Wie gaat deze vraag eens beantwoorden?

Het leven is zinloos, heeft geen enkel doel. De doelen die de mens er aan probeert te geven, heeft de mens zelf verzonnen. Zowel de religieuze als de wetenschappelijke mens.

Het doel of de zin van het leven? Volgens mij? Ik ben een vrouw en ik sta in een damesmodezaak. Deze zaak heeft geen enkele jurk, tasje of schoen te koop. Zelfs geen panty.
Maar die jurk, schoenen, tasjes of panties moeten er gewoon zijn. Hoe kan ik anders bedenken dat ik een blauwe jurk wil? Of witte schoenen? Of een rood schoudertasje?

Mijn punt: Er moet een doel zijn, anders is de mensenmaatschappij niks anders dan een mierenhoop, een bijenkorf, of beter gezegd een wespennest.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:43:49 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210826913
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:29 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Kan je deze redenatie verder toelichten? In existentiële zin stelt iets minder voor als datgene klein is t.o.v. de omgeving waarin het bestaat? En wat betekent het wel of niet iets 'voorstellen' eigenlijk? Bedoel je daarmee dat als we groter waren geweest, of het universum kleiner, dat we waarschijnlijker 'speciale' zielen waren geweest i.p.v. luttele zandkorrels, o.i.d.?
Ik geloof niet meer in een ziel. Je hele persoonlijkheid en bewustzijn wordt geregeld door je brein.

En nee het heeft niets te maken met groter of kleiner. Dat als je bijvoorbeeld groter zou zijn, of het universum kleiner dat je dan wel iets voorstelt. Nee, ik geloof gewoon dat we niet belangrijk zijn in het universum.
pi_210826929
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, er is zoiets als karakter :P
De aard van het beestje bedoel je zeker?
Jouw biologie is altijd sterker dan je ratio.
pi_210826961
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:43 schreef Harvest89 het volgende:

En nee het heeft niets te maken met groter of kleiner. Dat als je bijvoorbeeld groter zou zijn, of het universum kleiner dat je dan wel iets voorstelt. Nee, ik geloof gewoon dat we niet belangrijk zijn in het universum.
Voordat ik deze vragen stelde leek je deze twee zaken meermaals aan elkaar te koppelen (het ene volgde uit het andere en visa versa). Vandaar dus ook deze vragen. Maar goed, blijkbaar is het 'gewoon' zo, dus.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_210826980
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:43 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik geloof niet meer in een ziel. Je hele persoonlijkheid en bewustzijn wordt geregeld door je brein.

Of door iets dat de mens het brein genoemd heeft.
De kleinste amoebe, het meest armzalige stukje koraal heeft meer belangrijkheid impact dan het brein van Einstein of Hawkins.
Einstein, Hawkins, Newton, Da Vinci zijn al lang dood, en het leven gaat gewoon verder.
Pas wanneer alle koraal of amoebes vernietigd zijn, leert de mens (hopelijk) eens een toontje lager te zingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hiddendoe op 03-10-2023 23:06:38 ]
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:50:57 #26
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210827004
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:47 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Voordat ik deze vragen stelde leek je deze twee zaken meermaals aan elkaar te koppelen (het ene volgde uit het andere en visa versa). Vandaar dus ook deze vragen. Maar goed, blijkbaar is het 'gewoon' zo, dus.
Of het zo is. Dat weet ik niet. Weet niemand.
pi_210827017
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:50 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Of het zo is. Dat weet ik niet. Weet niemand.
Oh oke, zullen we dan concluderen dat je eigenlijk niets hebt gezegd? Behalve dit laatste dan. Dat vind ik dan wel weer wijs.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:56:34 #28
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210827057
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:51 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Oh oke, zullen we dan concluderen dat je eigenlijk niets hebt gezegd? Behalve dit laatste dan. Dat vind ik dan wel weer wijs.
Ik zie dat ik mijn eerste reactie in dit topic als een feit heb neergezet. Had ik misschien niet moeten doen.
Maar ik zelf vind het wel wijzer dan waar bijvoorbeeld aanhangers van abrahemitische religies in geloven.

Er zal denk ik geen almachtig godsfiguur wakker liggen of ik werk op zondag of varkensvlees eet.
pi_210827058
De menselijke ziel.
De juf van de vierde klas lagere school wist het prima te verwoorden. Dacht ze tenminste.
Je hersens zitten in je hoofd. En juf wees op haar voorhoofd.
Je hart zit hier. En juf wees tussen haar tieten.
Je ziel zit overal. Juf maakte een soort cirkel om zichzelf heen.

En vragen van de vierdeklassertjes werden afgeweerd met een: "Mond houden of je kunt nablijven." Terwijl ze de aanwijsstok liefkozend al begon te strelen. Want het was een supersadist deze kutjuf.

Er is geen ziel. Wat wij voor ziel aanzien is niks anders dan ons zelfbewustzijn.
Wij kunnen onszelf zien los van de gemeenschap waar we toe behoren. Gezin, school, werk, wijk, stad, provincie, land, continent enz.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:58:59 #30
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210827078
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:48 schreef Hiddendoe het volgende:
Of door iets dat de mens het brein genoemd heeft.
De kleinste amoebe, het meest armzalige stukje koraal heeft meer belangrijkheid dan het brein van Einstein of Hawkins.
Einstein, Hawkins, Newton, Da Vinci zijn al lang dood, en het leven gaat gewoon verder.
Kunnen veel mensen niet mee om gaan.
Ontstaat paniek en angst in hun hoofd, en dan gaan ze vluchten naar spiritualiteit.
pi_210827080
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik zie dat ik mijn eerste reactie in dit topic als een feit heb neergezet. Had ik misschien niet moeten doen.
Maar ik zelf vind het wel wijzer dan waar bijvoorbeeld aanhangers van abrahemitische religies in geloven.

Er zal denk ik geen almachtig godsfiguur wakker liggen of ik werk op zondag of varkensvlees eet.
Ja, in die maar al te menselijke luister-naar-mij-religies zie ik ook niet zoveel.
pi_210827100
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Kunnen veel mensen niet mee om gaan.
Ontstaat paniek en angst in hun hoofd, en dan gaan ze vluchten naar spiritualiteit.
Precies. Dat is het. Een vlucht. Zoals een kind zich verstopt onder zijn bedje voor dat monster in de kast.
pi_210827189
En God, hoe zit met jou? Ja, ik spreek je even rechtstreeks aan ondanks dat ik niet in je geloof.
Wat dacht je toen je al het aardse leven liet verzuipen vanwege de liederlijke aard van de mensen?
Dit kan anders? Ja echt? Dacht je dat? Think again, you big fat loser.

Waarom mocht Noach een ark bouwen? Omdat hij zo vroom was? Nooit in je opgekomen dat Noach dezelfde bug had als de rest van je schepping?
Stomme lul die je bent!!!

Noach kreeg van jou een tweede kans met als gevolg dat jouw stomme bug weer net zo heftig zijn gang kon gaan.
God, ik vraag het rechtstreeks aan jou. Wat voor een zwakzinnige mongool ben jij eigenlijk? Je eigen fouten willen uitwissen en zelfs daarin jammerlijk falen.
Je bent niet almachtig, je bent gewoon een natte scheet van de duivel.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:25:53 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210827636
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 22:08 schreef Hiddendoe het volgende:
En God, hoe zit met jou? Ja, ik spreek je even rechtstreeks aan ondanks dat ik niet in je geloof.
Wat dacht je toen je al het aardse leven liet verzuipen vanwege de liederlijke aard van de mensen?
Dit kan anders? Ja echt? Dacht je dat? Think again, you big fat loser.

Waarom mocht Noach een ark bouwen? Omdat hij zo vroom was? Nooit in je opgekomen dat Noach dezelfde bug had als de rest van je schepping?
Stomme lul die je bent!!!

Noach kreeg van jou een tweede kans met als gevolg dat jouw stomme bug weer net zo heftig zijn gang kon gaan.
God, ik vraag het rechtstreeks aan jou. Wat voor een zwakzinnige mongool ben jij eigenlijk? Je eigen fouten willen uitwissen en zelfs daarin jammerlijk falen.
Je bent niet almachtig, je bent gewoon een natte scheet van de duivel.
Je bent wat grof in de bek maar ik ben het verder ronduit met je eens. B:)B
pi_210827852
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:39 schreef Hiddendoe het volgende:

Mijn punt: Er moet een doel zijn, anders is de mensenmaatschappij niks anders dan een mierenhoop, een bijenkorf, of beter gezegd een wespennest.
Nou ja de mensen zijn toch anders dan een mierenhoop. Dat betekent alleen niet dat een doel daar iets mee betrekking heeft.. dat is puur iets lichamelijks dat we geen mieren of mierenhoop zijn..

Maar goed laat ik het anders stellen voor jou. Stel morgen slaat een meteoriet in en iedereen en alles op aarde is dood. Wat is dan het doel dat er moest zijn of moet zijn?

Evolutie heeft geen doel en mensen ook niet.. Je bent er gewoon tot dat je er niet meer bent.
pi_210828113
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 22:34 schreef Masberum het volgende:

[..]
Nou ja de mensen zijn toch anders dan een mierenhoop. Dat betekent alleen niet dat een doel daar iets mee betrekking heeft.. dat is puur iets lichamelijks dat we geen mieren of mierenhoop zijn..

Maar goed laat ik het anders stellen voor jou. Stel morgen slaat een meteoriet in en iedereen en alles op aarde is dood. Wat is dan het doel dat er moest zijn of moet zijn?

Evolutie heeft geen doel en mensen ook niet.. Je bent er gewoon tot dat je er niet meer bent.
Klopt. Mieren zijn beter georganiseerd.
Evolutie heeft mijn inziens zoveel doel dat er zoveel mogelijk variatie in het leven komt en dat het leven zich ongebreideld kan voortplanten.
En juist mensen (de zelfbenoemde en enige 'intelligente' levensvorm op dit zandkorreltje) verzieken het steeds opnieuw. Niet alleen voor alle andere levensvormen maar op de korte of lange termijn ook voor zichzelf.
Dus laat maar komen die kernraketten, die biologische en chemische wapens. Laat maar eens zien waartoe de mens allemaal in staat is.
Dat is ons doel. Het leven zo snel mogelijk uitroeien.
pi_210828430
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 22:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je bent wat grof in de bek maar ik ben het verder ronduit met je eens. B:)B
Ja, vind je? Het zijn maar woorden he? Ja, ik weet het, woorden kunnen blijvende wonden veroorzaken, in tegenstelling tot kogels enz. maar toch.
Wat voor god ben je dan? Een paradijs scheppen, je laat een slang los die later Eva moet verleiden om van de verboden boom te eten?
Dan ben je toch een enorme oetlul?

Ik bedoel maar: Waar was deze zgn almachtige god toen de mensen van verschillende continenten elkaar probeerden uit te roeien?
Waar was god toen europa de indianen uitroeiden? Waar was god toen hitler de joden uitroeide?
Waar was god toen die volgevreten kardinalen en aartsbisschoppen en zelfs de paus zich vergrepen aan kleine kinderen?
Lag god toen te pitten?
pi_210828942
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 21:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dat niet werken op zondag lijkt wel weer iets typisch voor protestanten te zijn. In Zuid Amerika en in moslimlanden is zondag had en heb je een behoorlijke 24-uurs economie. Het begint in Nederland wat te minderen maar buitenlanders kregen hier vroeger een behoorlijke cultuurschok met uitgestorven steden op zon- en feestdagen.

Over wat men wel allemaal niet mag eten en drinken. Dat zijn van die leuke ‘the floor is lava’ spellen per religie.
pi_210828993
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 00:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat niet werken op zondag lijkt wel weer iets typisch voor protestanten te zijn. In Zuid Amerika en in moslimlanden is zondag had en heb je een behoorlijke 24-uurs economie. Het begint in Nederland wat te minderen maar buitenlanders kregen hier vroeger een behoorlijke cultuurschok met uitgestorven steden op zon- en feestdagen.

Over wat men wel allemaal niet mag eten en drinken. Dat zijn van die leuke ‘the floor is lava’ spellen per religie.
Bij moslims is vrijdag heilig, bij joden de zaterdag, en bij christenen de zondag.
Moslims en joden slachten halal of kosher en christenen bidden voor het eten.
pi_210829029
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 00:26 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Bij moslims is vrijdag heilig, bij joden de zaterdag, en bij christenen de zondag.
Moslims en joden slachten halal of kosher en christenen bidden voor het eten.
Maar moslims bestempelen vrijdag niet als een rustdag.
pi_210829042
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 00:35 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Maar moslims bestempelen vrijdag niet als een rustdag.
Boeiend. Hoe ze het beschouwen zal me worst wezen. Het is voor moslims een heilige dag.
Wij vieren Kerstmis. De zgn geboorte van Jezus, zoon van god. En wat doen wij? Ons volvreten, op wintersport gaan en verder denken we 'het zal wel' Kerst is gewoon een paar vrije dagen. Niks meer en niks minder.
pi_210829051
Ik denk dat die er echt niet is behalve het doel dat een mens zich erover bij elkaar fantaseert.

Of het moet waar zijn dat er een soort oorspronkelijk Hemels Thuis bestaat waar we allemaal vandaan komen en weer naartoe gaan als we doodgaan, en dat we vanuit daar met een soort taak of reden in deze wereld geboren zijn, bijvoorbeeld om een soort thema uit te werken dat betrekking heeft tot het komen tot zuivere liefde, wat je wel eens hoort van mensen die een heel levendige bijna-dood-ervaring hebben gehad, en in die 'andere wereld' haarfijn uitleg kregen over het leven en de reden ervan in deze wereld.

In dat geval zijn er vele doelen en een duidelijke betekenis van het leven.

Is dat niet waar, dan denk ik dat dat er geen reden en betekenis is, en is het ofwel de rit gewoon maar uitzitten is, ofwel zo veel mogelijk er het beste van maken en zo veel mogelijk te genieten van de fijnere dingen in het leven.
Eens kijken
pi_210829122
Laatst zag ik trouwens een filmpje op youtube waarin het idee werd voorgesteld als het leven op aarde als in werkelijkheid eigenlijk een leven in een soort supercomputer-simulatie van een hogere beschaving. Een soort superrealistisch computergame. Aanwijzingen hierover werden vooral gevonden in genetische codes, een soort 'computer marks' van de makers. Dingen diep verborgen (en ook weer niet) in de natuur. Ook een interessante theorie.

Dan spelen we hier een soort spel van evil and good. Wie weet.
Eens kijken
pi_210829290
Naar mijn mening zijn er twee mogelijkheden, ofwel men heeft eeuwen geleden de mystieke leer niet begrepen of men heeft toen opzettelijk het heilige ontheiligd en tot een doctrine gemaakt om mensen daar in te verenigen.
Hiermee bedoel ik dan niet perse dat er kwade opzet zou zijn, onze gehele geschiedenis is vol met geweld en bloedvergieten en wellicht wilde men volkeren tot het goede bewegen door hen 'het goede' te onderwijzen misschien.
Natuurlijk heeft dat niet erg geholpen want godsdiensten vertakken weer en zo ontstaat weer deling waarna we elkaar weer fijn in de haren kunnen vliegen.
Ook andere religieuze uitingen moesten natuurlijk wijken voor de doctrine en zo werd de heksenhamer dan geschreven en ter hand genomen om mensen te martelen tot ze toe gaven heks te zijn en dan ging de 'heks' op de brandstapel.

Mensen zijn werkelijk gestoord, ik herinner me nog een duivel uitdrijving waarbij het kleine kind het niet heeft overleefd. Word gewoon weer ziedend als ik daar aan denk.

Terug naar het mystieke, naar mijn mening horen hemel en hel of hemel en aarde thuis in de mythologische levensbomen, het is niet iets buiten de mens maar de mens zelf als een microkosmos en dat idee is zo oud als de hermetische leer want het is naar mijn mening daar aan ontleend.

Het bewustzijn van stoffelijk fysiek lichaam tot onstoffelijk, het kosmisch bewustzijn.
Tussen hemel en aarde zit dan nog heel veel, de etherische sfeer, emotionele sfeer, mentale sfeer enzoverder.

Als doel van leven zou ik kunnen stellen voortplanting en overleven maar evenzo denk ik net als Hiddendoe, laat die komeet maar komen of de kernraketten vliegen want de mens is vooral goed in vernietigen.
Van liefde is gewoon geen sprake.
pi_210829903
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 01:04 schreef Maharski het volgende:
Laatst zag ik trouwens een filmpje op youtube waarin het idee werd voorgesteld als het leven op aarde als in werkelijkheid eigenlijk een leven in een soort supercomputer-simulatie van een hogere beschaving. Een soort superrealistisch computergame. Aanwijzingen hierover werden vooral gevonden in genetische codes, een soort 'computer marks' van de makers. Dingen diep verborgen (en ook weer niet) in de natuur. Ook een interessante theorie.

Tja, maar de insteek van veel YouTube filmpjes is ook wel dat er een claim is en er gegraven wordt naar dingen die deze claim moeten ondersteunen en daarbij vanalles maar wordt weggelaten wat niet in het straatje past. Er is zo’n gast die nogal vol van zichzelf is en van eigenlijk beweert dat alles wat we weten 180* anders is en daarbij heel erg inzoomt op details zonder dingen vanuit het grotere perspectief te zien. Uiteindelijk draai je met “alles is anders” de aandacht dan weer meer naar jezelf dan naar de geschiedenis.

Leuk qua food for thought, maar als je dat met populair onderzoek vergelijkt zoals bijvoorbeeld voor National Geographic wordt uitgevoerd dan is dat laatste veel geslaagder en wordt daar veel meer op geschoten.

Een YouTuber die ik graag volg is Anton Petrov. Die plaatst vaak dikke katalysatoren aan disclaimers bij populaire claims.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 04-10-2023 08:31:28 ]
pi_210839444
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 02:28 schreef bedachtzaam het volgende:
Als doel van leven zou ik kunnen stellen voortplanting en overleven maar evenzo denk ik net als Hiddendoe, laat die komeet maar komen of de kernraketten vliegen want de mens is vooral goed in vernietigen.
Van liefde is gewoon geen sprake.
Ik denk dat het nog erger is eigenlijk. De aard van dit aardse leven is als je het mij vraagt wel degelijk lijden., Boeddha zag dit helemaal juist. Als je nog jong en onbezonnen bent kun je dit nooit erkennen. Maar als je wat langer meegaat en in alle eerlijkheid de aard van dit bestaan wilt onderzoeken kun je bijna niet anders dan het erkennen als je het mij vraagt. En het geldt net zo hard voor de dieren (nog veel harder zelfs). Waarschijnlijk ook op het voor ons onwaarneembaar niveau.

Het is duidelijk dat dit leven waarschijnlijk ook zo 'bedoeld' is.

Daarom kan ik bijna niet geloven dat dit aardse leven het enige leven is. Het is een tijdelijk leven in lijden. Er moet iets zijn dat uiteindelijk alles goed maakt. Of niet, maar dan is het bestaan echt een heel treurige 'schepping'. Maar er zijn er al duizenden jaren die beweren aan 'de andere kant' geweest te zijn, en idd, die spreken over een 'wereld' dat dit alles uiteindelijk goed maakt.

Ik vertrouw er denk ik maar gewoon op dat het waar is...

Zonder als een gelovige te willen klinken overigens.
Eens kijken
pi_210839697
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 00:34 schreef Maharski het volgende:

[..]
Ik denk dat het nog erger is eigenlijk. De aard van dit aardse leven is als je het mij vraagt wel degelijk lijden., Boeddha zag dit helemaal juist. Als je nog jong en onbezonnen bent kun je dit nooit erkennen. Maar als je wat langer meegaat en in alle eerlijkheid de aard van dit bestaan wilt onderzoeken kun je bijna niet anders dan het erkennen als je het mij vraagt. En het geldt net zo hard voor de dieren (nog veel harder zelfs). Waarschijnlijk ook op het voor ons onwaarneembaar niveau.

Het is duidelijk dat dit leven waarschijnlijk ook zo 'bedoeld' is.

Daarom kan ik bijna niet geloven dat dit aardse leven het enige leven is. Het is een tijdelijk leven in lijden. Er moet iets zijn dat uiteindelijk alles goed maakt. Of niet, maar dan is het bestaan echt een heel treurige 'schepping'. Maar er zijn er al duizenden jaren die beweren aan 'de andere kant' geweest te zijn, en idd, die spreken over een 'wereld' dat dit alles uiteindelijk goed maakt.

Ik vertrouw er denk ik maar gewoon op dat het waar is...

Zonder als een gelovige te willen klinken overigens.
Allereerst, welkom terug. :)

Dat er sprake is van lijden, dat is onmiskenbaar waar en veelal ook door ons als mens zelf veroorzaakt.
Wellicht is het een mooie meditatie om lijden nadar te schouwen en uiteen te zetten.
Daarmee stopt het lijden in de wereld niet natuurlijk maar kan wel heel verlichtend zijn voor ons als individu.

Dat het de aard van dit leven zou zijn? ik kan daar niet achter staan.
Leven in alle eenvoud en verscheidenheid is als een prachtige symfonie van voortgang verandering en aanpassing.

De realiteit die we leven is er een die door de mensheid geschapen is, die we nu in stand houden en welke we door zullen geven aan de volgende generaties.
We creëerden die realiteit en houden het in stand maar is het ook werkelijk? ooit was het realiteit dat er heksen zouden zijn en die moesten natuurlijk gemarteld tot ze bekenden en vervolgens op de brandstapel, reken maar dat zij geleden hebben en was die realiteit die zij leefden nu werkelijk of een dwaling in de menselijke psyche?

Naar mijn mening het laatste en ik acht alle godsdienst ook als een dwaling die we eens achter ons zullen laten.
pi_210840162
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 01:04 schreef Maharski het volgende:

Je verschuift met zo een theorie toch alleen maar het vraagstuk? In welke toestand bestaat die 'hogere beschaving' zelf? Als ze in staat is een realiteit te maken waarin wij bestaan dan zal ze zelf toch moeten kennen wat wij ondergaan? Of is de gedachte dat deze beschaving een ervaring als lijden volledig gefabriceerd kan hebben, zonder de ervaring zelf te hebben gehad? Dat lijkt me moeilijk voor te stellen. De vraag is dus in welke zin de realiteit waarin onze simulatie gemaakt zou zijn dan wezenlijk afwijkt van de onze. Ik wil niet zeggen dat wij niet in een simulatie kunnen bestaan, maar de vraag in de OP zou evengoed onbeantwoord blijven.

Ik voel dan ook meer voor het idee dat God/Het Bewustzijn allerlei varianten van bestaan 'uitprobeert'.
pi_210840496
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 20:54 schreef Rustin_ het volgende:
Iedereen is zichzelf want een ander zijn is niet mogelijk. Mogelijk bedoel jij dat men niet zelfbewust de eigen moraal creëert en volgt, maar dat doe jij zelf dus ook niet.

Beetje lulkoek dus
Ben jij een theïst? TS vraagt de vraag niet aan atheïsten.
pi_210840506
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 19:30 schreef GewoonUitNL het volgende:
Hij ons heeft geschapen om Hem alleen te aanbidden.
Allemachtig, ben ik even blij dat ik niet in die qu'ran geloof!
  donderdag 5 oktober 2023 @ 10:01:21 #51
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210840915
En zijn geen doelen en betekenissen aan het leven, tenzij je ze zelf voor jezelf vaststelt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 5 oktober 2023 @ 11:07:00 #52
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210841542
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 19:19 schreef bedachtzaam het volgende:
De betekenis van het leven is?

Het doel van leven is?

Aangezien er een topic nogal ontspoort heb ik dit topic aangemaakt zodat Mathijs zijn topic op de rails kan houden.
Hebben jullie theisten de antwoorden, verlicht ons. :)
Je vooronderstelt dat er een betekenis en een doel is.
pi_210843172
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 10:01 schreef Molo het volgende:
En zijn geen doelen en betekenissen aan het leven, tenzij je ze zelf voor jezelf vaststelt
Ben je gelovig, atheïst?
Niet meer actief op het forum.
  donderdag 5 oktober 2023 @ 15:21:14 #54
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_210843766
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 14:17 schreef Arabius het volgende:

[..]
Ben je gelovig, atheïst?
Agnostisch
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_210848623
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 11:14 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Bewijs dan dat lijden bestaat
Echt bewijzen dat lijden bestaat is denk ik onmogelijk. Ik kan bijvoorbeeld 100 mensen aangeven die zeggen dat ze lijden maar dat betekent niet dat ze lijden. Misschien zeggen ze dat allemaal gewoon om mij te trollen terwijl ze een geweldig leven hebben.

Vanuit wat we begrijpen moeten we (wellicht daarom) afgaan op wat we zien. Dus mensen lijden wel echt. Als ze honger hebben dan is dat niet fijn. Daar gaan we vanuit omdat we het om ons heen zien.

Het hele universum kan een fictie zijn, wij zijn daar onderdeel van dan maar we weten niet of dat zo is of niet. Dus moeten we afgaan op wat voor ons bekend is, logisch is etc.

En in dit geval dat leed wel degelijk bestaat.. Dat hoeft niet bewezen te worden want dat kunnen we niet. Dat betekent niet dat we niet binnen onze kaders alsnog het beste moeten doen of proberen.
pi_210856417
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 19:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja hoor, geef maar je bestaan op. Ach, je houdt gewoon op te bestaan, je verdwijnt voor eeuwig. Dat is geen enkel probleem :')

Dat is de hoogste prijs die je kunt betalen.
Nou, dat valt wel mee, althans vind ik. Het zou juist een hel zijn als je nooit dood zou gaan.
pi_210857503
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 20:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De kwaliteiten (geuren, kleuren, emoties...) zijn extreem waardevol. Veel waardevoller nog dan geld. Dat opgeven, voor de hele eeuwigheid, is de hoogste prijs. Daarom is de doodstraf de zwaarste straf.

Mensen doen alsof niet-bestaan geen probleem is, maar dat is wel een probleem. Niet-bestaan houdt namelijk in dat je nooit meer geluk zult ervaren.

Goed, I'm just stating the obvious hier. Maar types zoals OllieA lijken dit niet te begrijpen.
Nou ja ik begrijp dat dan ook niet om eerlijk te zijn.. Je ervaart niks meer.. Niet het positieve maar ook niet het negatieve. Lijkt me een goede balans..

Ik heb het idee dat je het een beetje eenzijdig bekijkt. Ook bijvoorbeeld, als ik mag.. je zegt dat emoties extreem waardevol zijn. Maar sommige mensen zijn hun hele leven gewoon treurig, depressief, maken allerlei ellende mee.. Voor die mensen is dat niet zo waardevol en sommigen plegen ook zelfmoord (omdat ze dood zijn fijner vinden dan die emoties te hebben, heel erg gesimplificeerd en aangepast naar jouw antwoord..)

Wat waardevol is blijft subjectief, ook als het om wat heftigere dingen gaat zoals bijvoorbeeld de dood.
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:41:01 #58
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210857606
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 16:44 schreef Libertarisch het volgende:
Mensen zeggen hier dat spiritualiteit een vlucht is. Ik zeg, echte spiritualiteit, is juist geen vlucht maar een omarming van het leven.

En als het op vechten aankomt, echte mannen hebben een ziel. Atheïsten zouden afgeslacht worden. Maar die kun je juist beter in leven laten ;)
Zoals u ziet, beste kijkers, is ondanks het 'Oh-wat-is-dat-toch-een-gezellige-en-menslievende-religie-ik-ga-nu-bij-de-Xenox-allerlei-Oosterse-beeldjes-kopen-voor-in-de-vensterbank'-gehalte ook die Oosterse variant van 'zingeving' vergeven van ouderwets, primitief seksisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210857824
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 20:40 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Negatieve ervaringen, ondraaglijk lijden, zijn natuurlijk erg naar. Maar als je niet bestaat is er geen hoop meer op levensgeluk. Zolang je bestaat kan negatief omslaan naar positief, dus iets is altijd beter dan niets.
Nou ik snap de logica van 'iets is beter dan niets' niet aan de hand van wat jij stelt maar goed dat je zo levenslustig bent en het positieve ervan inziet
pi_210857849
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 19:58 schreef Isdatzo het volgende:
Niks, behalve dan het doel en de betekenis die je er zelf aan geeft.
Je was me voor, dat wilde ik ook zeggen.
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:10:28 #61
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_210857860
Misschien wel geinig in deze context.
quote:
Allen: "The only people that are afraid of death are those that don't love their lives."

de Llis: "Isn't that backwards?"

Allen: "No, because life... the truth of life is deathless. There's no end to it. It has a quality of endlessness that is um, again, as real as shit."

de Llis: "But this isn't reincarnation?"

Allen: "No, oh no, absolutely not. It's... I mean, there's no afterlife and there's no not-afterlife. It's not... Those things are in time and I'm talking about timelessness."

de Llis: "So what is death at that moment? That event, what is that?

Allen: "That's the end of the self, that's the end of time in fact. So you don't "go" anywhere."

de Llis: "So why does the self come about? Just because we ended up in flesh for a bit?"

Allen: "It doesn't come about... It just appears to come about to itself. It's always there, it's a four-dimensional whole that always exists, and we just have this illusory experience of passing through it from beginning to end. But when you die, the whole thing just exists."

Klik
verwijder dit account.
pi_210888979
Het doel van het leven is God verheerlijken uit vrije wil.
pi_210891979
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 06:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En als ik nou niet meer wil?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_210892173
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 13:27 schreef blomke het volgende:

[..]
En als ik nou niet meer wil?
Dan mis je het doel.
pi_210892471
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 13:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dan mis je het doel.
Ik heb een ander doel gevonden, dat wel werkt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:33:18 #66
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210902253
quote:
en als je dat niet lukt? Omdat je toevallig in een ander god gelooft of helemaal niet...
pi_210926372
Jordan Peterson heeft het juiste antwoord...

Het doel (lotsbestemming) in je leven is dat wat je dwars zit... :)
En iedereen heeft wel iets wat hem/haar dwars zit.

Los dat op en of leer er mee te leven...

^O^
  Moderator zondag 15 oktober 2023 @ 02:23:59 #68
57816 crew  Mijk
BAM
pi_210957419
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 19:19 schreef bedachtzaam het volgende:
verlicht ons
I see what you did there :*
As above, so below.
  zondag 22 oktober 2023 @ 16:48:50 #69
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_211042212
Je bent een zelf-bewuste chemische golffunctie in een koud universum afgetankt met kernfusie lampjes en zwaartekrachtputten. Je krijgt ongeveer 70 a 80 jaar om het bestaan en die zelfreflectie te ervaren. Je hebt daarbinnen de vrijheid je eigen doel te stellen. Je eigen invulling te maken. De meeste mensen zullen echter een doel overnemen van anderen. En mensen die chronisch doelloos blijven zullen vaak hardhandig een doel opgelegd krijgen.

En wat betreft de langdurig doellozen die de harde hand der religie hebben weten te ontwijken al die jaren... gewoon leven en dingen ervaren is ook gewoon een doel op zichzelf. Respect voor de doellozen en de mensen die zelfstandig een doel hebben gevonden en zich daar met alle discipline vol op richten.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_211042326
quote:
Sta je ook ergens gratis bijbeltjes uit te delen omdat niemand ze wil kopen?

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 22-10-2023 17:11:07 ]
pi_211042396
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 15:56 schreef Watuntrik het volgende:

^O^
Dr zit hem zelf wel aardig wat dwars ja. :D
Vakman pur sang
pi_211042999
Look at the tree
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:12:50 #73
341922 Academicus
Geletterd tot op het bot
pi_211151204
Je wordt geboren en je gaat dood en daartussenin is het even afzien
Beati pauperes spiritu
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:14:08 #74
341922 Academicus
Geletterd tot op het bot
pi_211151217
quote:
Dit wordt nu al een Kantiaanse discussie
Beati pauperes spiritu
  Moderator dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:50:07 #75
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211151734
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 15:56 schreef Watuntrik het volgende:

^O^
Wat een totale onzin.
pi_211151840
Bier en tieten?
  Moderator dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:23:59 #78
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211152036

Ook een aardig stuk voor geinteresseerden, hoe eigenlijk dat wat alles is, eigenlijk een middenweg is tussen Science en Mainstream Religion.

Religie en Wetenschap sluiten elkaar niet uit.
As above, so below.
pi_211155530
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 22:56 schreef Newone82 het volgende:

[..]
Wat een totale onzin.
Dat zou je als hekkensluiter bij iedere vorm van beeldspraak kunnen roepen wanneer je het letterlijk neemt... :)

Zoals de lezer het leest krijgen boekjes hun bestemming. ^O^
pi_211155748
Trouwen en een gezin stichten
  Moderator donderdag 2 november 2023 @ 09:18:41 #81
57816 crew  Mijk
BAM
pi_211164192
quote:
"There's nothing to be afraid of, this is merely god's playground."

"But then again, you are not the ego. Just be kind to yourself, and patient with the egoic mind. It is only afraid after all. Who is afraid? Only a thought."

-Adyashanti.

Er is geen doel en als er al 1 is, is het jezelf vinden, thus "god".
As above, so below.
pi_211165313
Zal ik toch even de belangrijkste noemen, Liefde, maar ik kan nog wel honderd andere doelen en betekenissen bedenken. Er is zoveel te doen en te beleven!
pi_211297117
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 19:36 schreef marc0871 het volgende:
Het doel van het leven is dat het voortbestaat.
De zin van het leven is dat jij je genen doorgeeft aan de volgende generatie.
Dit. Voortplanting én de zin die we als mens aan het leven geven. Tot slot naastenliefde; er voor elkaar zijn.
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
pi_211335691
Dat zijn allemaal meningen. "Doelen" en "betekenissen" en "liefde" zijn hoogstens menselijke constructies en die zijn voor iedereen anders.

Het enige juiste antwoord is dan ook dat er geen algemene doelen en betekenissen zijn. Hoogstens iets wat we zelf wensen dat er is.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')