Waar de gemiddelde huizenprijs in Noord-Holland in dertig jaar ruim zes keer over de kop is gegaan, is dat in Limburg ‘maar’ 4,2 keer.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 12:47 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Hier kwam ik net wel een artikel tegen![]()
https://www.businessinsid(...)gelopen-dertig-jaar/
[..]
[ afbeelding ]
Probleem is is dat je er niet (of nauwelijks) grond bij kunt plaatsen, dus grond blijft schaarser worden, en dat drijft de prijzen ook op. Je zou het IJsselmeer vol kunnen leggen met eilanden, of veel meer de hoogte in gaan bouwen, maar beiden zie ik niet snel gebeuren.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 14:53 schreef DjDaano het volgende:
Ze kunnen allerlei pleisters plakken maar zolang er niet genoeg gebouwd word zal er altijd schaarste en dus hoge prijzen blijven. Er word alleen geen bouwvergunning meer afgegeven dus de prijzen zullen nog wel extreem blijven doorstijgen de komende jaren.
Het gros van de Flevopolder is grasfalt, daar zou je prima kunnen bouwen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 16:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Probleem is is dat je er niet (of nauwelijks) grond bij kunt plaatsen, dus grond blijft schaarser worden, en dat drijft de prijzen ook op. Je zou het IJsselmeer vol kunnen leggen met eilanden, of veel meer de hoogte in gaan bouwen, maar beiden zie ik niet snel gebeuren.
Zeewoldequote:Op dinsdag 3 oktober 2023 17:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gros van de Flevopolder is grasfalt, daar zou je prima kunnen bouwen.
Punt is alleen dat geen hond er wil wonen omdat het OV waardeloos is en het daarmee slecht bereikbaar is.
Hier: prima hoekwoning voor 450K (en dat is fantastisch), maar dan zit je wel in Zeewolde.
https://www.funda.nl/koop/zeewolde/huis-42249001-minstreel-1/
Als er lokaal voldoende werk is, dan hoeft dat OV verhaal helemaal niet zo'n probleem te zijn. De overheid zou ook bedrijven kunnen stimuleren om eens wat verder te kijken als Amsterdam/Utrecht.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 17:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gros van de Flevopolder is grasfalt, daar zou je prima kunnen bouwen.
Punt is alleen dat geen hond er wil wonen omdat het OV waardeloos is en het daarmee slecht bereikbaar is.
Hier: prima hoekwoning voor 450K (en dat is fantastisch), maar dan zit je wel in Zeewolde.
Kun je wel mooi windsurfenquote:
Is al geprobeerd maar was toen niet zo'n succes: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spreiding_van_Rijksdiensten.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 18:01 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als er lokaal voldoende werk is, dan hoeft dat OV verhaal helemaal niet zo'n probleem te zijn. De overheid zou ook bedrijven kunnen stimuleren om eens wat verder te kijken als Amsterdam/Utrecht.
wat is dit voor kromme redenatie?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 18:01 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als er lokaal voldoende werk is, dan hoeft dat OV verhaal helemaal niet zo'n probleem te zijn. De overheid zou ook bedrijven kunnen stimuleren om eens wat verder te kijken als Amsterdam/Utrecht.
Dat is wel interessant! Maar dat is gedaan in de jaren '60-'80, tegenwoordig zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden ook wat betreft thuiswerken. En Amsterdam - Maastricht is wel erg groot, maar dat kan ook minder groot. Bijvoorbeeld wat bedrijven vanuit Amsterdam naar Almere, dat is niet zo'n grote afstand.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 18:59 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Is al geprobeerd maar was toen niet zo'n succes: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spreiding_van_Rijksdiensten.
En bedrijven gaan liever zitten waar werknemers zitten, zie bijvoorbeeld Vodafone dat met het hoofdkantoor vanuit Maastricht naar Amsterdam verhuist is omdat er in Maastricht onvoldoende gekwalificeerde medewerkers te vinden waren. En die werknemers zaten er niet omdat er behalve Vodafone nauwelijks andere carrièrekansen zaten, iets wat met de huidige dynamische arbeidsmarkt alleen maar belangrijker is geworden.
Een kennis van me heeft net een huis verkocht: vraagprijs 6500 euro per m2, verkocht voor 7000 euro per m2. Aan expats, zonder voorbehoud. Het huis heeft maar een paar dagen te koop gestaan.quote:Op vrijdag 29 september 2023 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Boven verwachting verkocht. Boven de vraagprijs van 850.000. Namelijk voor 950.000.
https://www.funda.nl/koop(...)fenbachplantsoen-38/
Ik vind het echt ongelooflijk, deze prijzen, en dan nog overbieden. Ik heb het zien bouwen en weet wat ze gekost hebben. Verkocht aan expats.
(En natuurlijk is er geïnvesteerd in de woning)
Nou, dan heb ik niet het gevoel dat het zo hard aan het afkoelen is, allemaal.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 20:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een kennis van me heeft net een huis verkocht: vraagprijs 6500 euro per m2, verkocht voor 7000 euro per m2. Aan expats, zonder voorbehoud. Het huis heeft maar een paar dagen te koop gestaan.
Of je legt gewoon in een 8-vorm spoor aan in de Flevopolder, met ook een aansluiting op Nijkerk of Harderwijk, kun je het vliegveld gelijk een station geven.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 18:01 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Soms moet je uit je comfort zone stappen. (Hehe)quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 22:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of je legt gewoon in een 8-vorm spoor aan in de Flevopolder, met ook een aansluiting op Nijkerk of Harderwijk, kun je het vliegveld gelijk een station geven.
Leuk hoor, maar dan moeten beide partners er ook gelijk kunnen werken, daar gaat het mis.
Het is verder niet aantrekkelijk omdat je altijd een eind moet rijden om ergens te komen, of vrienden en familie moeten een eind rijden om bij jou te komen.
Wat mij betreft hoeft dat vliegveld er ook niet te komen, maar niemand zit te wachten op nog een vliegveld zonder station.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 23:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Soms moet je uit je comfort zone stappen. (Hehe)
Maar dat vliegveld. Nee die kan je beter sluiten.
De bus naar Eindhoven valt wel mee hoor. Gewoon niet rond schooltijden gaanquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 23:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat mij betreft hoeft dat vliegveld er ook niet te komen, maar niemand zit te wachten op nog een vliegveld zonder station.
Ik ben toevallig naar vliegvakanties aan het kijken en Schiphol komt als enige NL vliegveld in aanmerking, want met de trein bereikbaar.
Dat gekut met in een bus naar een vliegveld moeten, wat is dat voor nonsens joh?!
Ik kan nog beter naar Düsseldorf gaan dan naar Eindhoven.
Inderdaad nooit problemen gehad met vliegen van eindhoven en openbaar vervoer.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 09:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De bus naar Eindhoven valt wel mee hoor. Gewoon niet rond schooltijden gaan
Dat is iets wat op den duur wel bijtrekt. Het is lastig ergens naar toe te verhuizen en dan gelijk voor beiden een baan te vinden, maar vaak vindt een er een goede baan, wordt er verhuisd, en dan gaat de ander rustig in de regio zoeken. Maar dan moet er wel werk in de regio zijn natuurlijk.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 22:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of je legt gewoon in een 8-vorm spoor aan in de Flevopolder, met ook een aansluiting op Nijkerk of Harderwijk, kun je het vliegveld gelijk een station geven.
Leuk hoor, maar dan moeten beide partners er ook gelijk kunnen werken, daar gaat het mis.
Het is verder niet aantrekkelijk omdat je altijd een eind moet rijden om ergens te komen, of vrienden en familie moeten een eind rijden om bij jou te komen.
De excuus-PHD'erquote:Op woensdag 4 oktober 2023 11:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Het two body problemIn academia wordt er best vaak een baan voor de partner bij verzonnen, vooral als beide in academia werken en ze één heel graag willen hebben.
Ik las stadsverwarming, en was er toen al meteen klaar mee.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 17:28 schreef Leandra het volgende:
Vrienden van me hadden dat. Ze wilden haar heel graag hebben, bij zowel Princeton als Harvard. Zo graag dat ze hem ook een tenure positie aanboden, zijn een paar weken wezen kijken bij beiden. Niet gedaan, zij wilde niet zover van familie wonen, beiden hebben sowieso goeie banen bij top-instituten in Londen.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 11:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Het two body problemIn academia wordt er best vaak een baan voor de partner bij verzonnen, vooral als beide in academia werken en ze één heel graag willen hebben.
Ja idd, ook nieuwbouw in Zeewolde is allemaal op stadsverwarmingquote:Op woensdag 4 oktober 2023 11:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik las stadsverwarming, en was er toen al meteen klaar mee.
Punt is dat je niet de echt goede banen in de polder gaat vinden, ook niet als er veel bedrijven bij komen.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 11:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is iets wat op den duur wel bijtrekt. Het is lastig ergens naar toe te verhuizen en dan gelijk voor beiden een baan te vinden, maar vaak vindt een er een goede baan, wordt er verhuisd, en dan gaat de ander rustig in de regio zoeken. Maar dan moet er wel werk in de regio zijn natuurlijk.
Edit: Ik denk wel dat er in en vlakbij grote steden veel meer stellen wonen waarbij beide partners carriere maken, en dat verder buiten de steden dit vaker een partner is. De andere partner werkt dan misschien wel, maar veel minder met de carriere als doel.
Dit is wel zonder inflatiecorrectie. Desalniettemin blijft de stijging bezopen, waar het gemiddelde huis in 1990 4 jaarinkomens kostte zijn dat er intussen 10quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 12:47 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Hier kwam ik net wel een artikel tegen![]()
https://www.businessinsid(...)gelopen-dertig-jaar/
[..]
[ afbeelding ]
Grond is er zat, de schaarste is kunstmatig. Als de keuze gemaakt wordt om het hele Groene Hart vol te zetten is er plek zat voor woningbouw. Of je dat moet willen, ook gezien de klimaatverandering en de daarbij horende stijgende zeespiegel, is natuurlijk een andere vraag.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 16:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Probleem is is dat je er niet (of nauwelijks) grond bij kunt plaatsen, dus grond blijft schaarser worden, en dat drijft de prijzen ook op. Je zou het IJsselmeer vol kunnen leggen met eilanden, of veel meer de hoogte in gaan bouwen, maar beiden zie ik niet snel gebeuren.
Dit. En sinds covid wordt er veel meer thuis gewerkt waardoor men in de randstad blijft werken maar er buiten gaat wonen. Ik ken best veel mensen die dit doen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 02:38 schreef RamboDirk het volgende:
Er wordt hier net gedaan als of Nederland heel groot isvanuit Zeewolde kun je alle kanten op.
Is het ook 10 jaar inkomens van tweeverdieners?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 02:38 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dit is wel zonder inflatiecorrectie. Desalniettemin blijft de stijging bezopen, waar het gemiddelde huis in 1990 4 jaarinkomens kostte zijn dat er intussen 10
Wat laat zien dat de inflatiecijfers, waarin de kosten van wonen niet zijn meegenomen, een verkeerd beeld geven van de daadwerkelijke geldontwaarding.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 02:38 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dit is wel zonder inflatiecorrectie. Desalniettemin blijft de stijging bezopen, waar het gemiddelde huis in 1990 4 jaarinkomens kostte zijn dat er intussen 10
Sterker nog: die is er en er komt nog steeds bij. Kan je zo terecht als je daar wilt werken als bijv. Procestechnoloog bij https://www.eew-energyfromwaste.com/de/quote:Op donderdag 5 oktober 2023 01:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wat zijn 'echt goede banen'? En je kunt natuurlijk leren van 30 jaar geleden. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je nu in het achterland van de Eemshaven best een industrie op kunt bouwen die gericht is op alles rond windmolenparken.
Dat is zeker een goed plan, samen met de Ijmeerlijn.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 22:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
quote:Aantal verkochte nieuwbouwwoningen gehalveerd in tweede kwartaal van 2023
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cbs.nl/item?s(...)4da0af&sc_lang=nl-nl
Ja, en als er een trein zou komen dan zou dat wel een enorm verschil maken.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 02:38 schreef RamboDirk het volgende:
Er wordt hier net gedaan als of Nederland heel groot isvanuit Zeewolde kun je alle kanten op.
Ik zie nu ook dat het eerste kwartaal al ruk verlopen is.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:46 schreef Anton91 het volgende:
Zeer slecht nieuws.
https://www.cbs.nl/item?s(...)4da0af&sc_lang=nl-nl
Een trein naar een plaats met 20.000 inwoners maken terwijl in Brabant Waalwijk met bijna 50.000 inwoners ook nog steeds geen treinverbinding heeft.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en als er een trein zou komen dan zou dat wel een enorm verschil maken.
Kennissen zijn van Amersfoort naar Zeewolde verhuisd en hebben er een enorm lange reistijd woon-werk voor terug gekregen.
Ik denk dat een hele groep starters zich dat al jaren afvraagt...quote:Op donderdag 5 oktober 2023 10:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zie nu ook dat het eerste kwartaal al ruk verlopen is.
Gaat dit op termijn nog wel goed komen? Er zijn allerlei ontwikkelingen die de bouw tegenwerken: kabinetscrisis, tekorten op de arbeidsmarkt en NOx/NH3 beperkingen bij nieuwbouw......
Punt is dat het gros van de Flevopolder nagenoeg niet bereikbaar is met een trein, en dat terwijl ze er een vliegveld in gebruik willen nemen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 10:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een trein naar een plaats met 20.000 inwoners maken terwijl in Brabant Waalwijk met bijna 50.000 inwoners ook nog steeds geen treinverbinding heeft.
Net als Oosterhout, ook 50.000 inwoners maar nog steeds geen trein.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 10:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een trein naar een plaats met 20.000 inwoners maken terwijl in Brabant Waalwijk met bijna 50.000 inwoners ook nog steeds geen treinverbinding heeft.
https://www.nu.nl/economi(...)tekort-loopt-op.htmlquote:De huizenprijzen zijn weer iets gestegen. In de maanden juli, augustus en september veranderde een bestaande woning voor gemiddeld 422.000 euro van eigenaar.
Dat is bijna 2 procent meer dan in het tweede kwartaal van dit jaar, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). De gemiddelde verkoopprijs ligt nog wel iets lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Nieuwbouwwoningen doen het in het derde kwartaal ook een stuk beter dan in april tot en met juni. Er werden ruim 5.400 nieuwbouwwoningen verkocht, dat is 14 procent meer dan een kwartaal eerder. Toch blijft het aantal verkochte nieuwbouwwoningen nog altijd op een historisch laag niveau.
Verkoop van nieuwbouwhuizen volledig ingestort in tweede kwartaal
Zie ook
Verkoop van nieuwbouwhuizen volledig ingestort in tweede kwartaal
Kopers hebben vertrouwen in de markt
Volgens Lana Gerssen, voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen, laten de cijfers zien dat kopers vertrouwen hebben in de markt. "Maar we zien ook dat het actuele woningtekort is opgelopen. Er zijn 826.800 woningzoekenden waar geen woning voor beschikbaar is."
Volgens Gerssen maakt de NVM zich daar zorgen over, want het wakkert de concurrentie tussen kopers weer aan. "Dat betekent bijvoorbeeld dat kopers weer vaker gaan overbieden op de vraagprijs."
Het evenwicht op de huizenmarkt is volgens de makelaars nog ver te zoeken. "De enige manier om dat op te vangen is bouwen", zegt Gerssen. "In de stad, op het platteland én voor alle groepen woningzoekenden. Alleen dan komt de noodzakelijke doorstroming op gang."
Nee. Het gaat al 40+ jaar fout.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 10:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zie nu ook dat het eerste kwartaal al ruk verlopen is.
Gaat dit op termijn nog wel goed komen? Er zijn allerlei ontwikkelingen die de bouw tegenwerken: kabinetscrisis, tekorten op de arbeidsmarkt en NOx/NH3 beperkingen bij nieuwbouw......
Want als je met pensioen bent verkoop je het en ga je heel duur huren?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:29 schreef Playboy69 het volgende:
Mijn huis is een onderdeel van mijn pensioen en iedere prijsstijging is van harte welkom.
Punt is dat er in Brabant redelijk wat steden zijn die ook niet op goede OV trein verbindingen aangesloten zijn terwijl hier superveel bedrijvigheid is binnen de provincie. De bus naar Waalwijk rijdt vanaf Tilburg altijd via de Efteling hierdoor heb je als ov gebruiker met de ov chipkaart altijd een toeristisch ommetje wat je 7 minuten reistijd kosten en omdat je per afgelegde kilometer aftikt je hiervoor 50 eurocent extra mag betalen..quote:Op donderdag 5 oktober 2023 10:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat het gros van de Flevopolder nagenoeg niet bereikbaar is met een trein, en dat terwijl ze er een vliegveld in gebruik willen nemen.
Kan (quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Want als je met pensioen bent verkoop je het en ga je heel duur huren?
Maar die bedrijvigheid is er van oorsprong al, als je letterlijk nieuw land maakt zodat mensen er gaan werken en wonen dan is die historie er niet en is de bereikbaarheid veel belangrijker.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Punt is dat er in Brabant redelijk wat steden zijn die ook niet op goede OV trein verbindingen aangesloten zijn terwijl hier superveel bedrijvigheid is binnen de provincie. De bus naar Waalwijk rijdt vanaf Tilburg altijd via de Efteling hierdoor heb je als ov gebruiker met de ov chipkaart altijd een toeristisch ommetje wat je 7 minuten reistijd kosten en omdat je per afgelegde kilometer aftikt je hiervoor 50 eurocent extra mag betalen..
Waar gaan ze (definieer "middenklasse") heen dan?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:30 schreef Playboy69 het volgende:
De middenklasse gaat compleet weggevaagd worden de komende jaren.
Ben begin 30 met een afbetaald huisje in de 900k-1000k prijsklasse. Gaat nog wel een paar keer over de kop en daarmee kan ik heel wat jaartjes huren. Of ik het ruil het huis in voor 1 of meerdere huizen en leef van de huuropbrengsten.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Want als je met pensioen bent verkoop je het en ga je heel duur huren?
Die gaan naar de groep werkende armen, diegene zonder een koopwoning dan. Starters zonder woning gaan met de prijs van de huidige koopwoningen en huurprijzen niks kunnen opbouwen dus geen nieuwe aanwas tot de middenklasse.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Waar gaan ze (definieer "middenklasse") heen dan?
Duidelijk.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:30 schreef Playboy69 het volgende:
[..]
Die gaan naar de groep werkende armen, diegene zonder een koopwoning dan. Starters zonder woning gaan met de prijs van de huidige koopwoningen en huurprijzen niks kunnen opbouwen dus geen nieuwe aanwas tot de middenklasse.
Tzt houdt je alleen nog de minima, werkende armen en de bovenklasse over.
Niet alle grond kan natuurlijk voor woningbouw gebruikt worden. En ja, je kunt wel de afweging tussen landbouw en woningbouw meer naar landbouw woningbouw verschuiven, maar daarmee hef je de schaarste aan bouwgrond niet ineens op.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 02:45 schreef J.B. het volgende:
[..]
Grond is er zat, de schaarste is kunstmatig. Als de keuze gemaakt wordt om het hele Groene Hart vol te zetten is er plek zat voor woningbouw. Of je dat moet willen, ook gezien de klimaatverandering en de daarbij horende stijgende zeespiegel, is natuurlijk een andere vraag.
Daar zit een grens aan. Kijk eens naar deze grafieken over gedeelte inkomen wat naar de top 1% gaat:quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:30 schreef Playboy69 het volgende:
[..]
Die gaan naar de groep werkende armen, diegene zonder een koopwoning dan. Starters zonder woning gaan met de prijs van de huidige koopwoningen en huurprijzen niks kunnen opbouwen dus geen nieuwe aanwas tot de middenklasse.
Tzt houdt je alleen nog de minima, werkende armen en de bovenklasse over.
Wel typisch dat men mondiaal begreep dat de situatie rond 1900 niet gewenst was, maar dat we daar nu weer naartoe gaan.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 13:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Daar zit een grens aan. Kijk eens naar deze grafieken over gedeelte inkomen wat naar de top 1% gaat:
[ afbeelding ]
Hoeveel van inkomen naar de bovenste 1% gaat is dat wel een interessante metriek?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 13:47 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Daar zit een grens aan. Kijk eens naar deze grafieken over gedeelte inkomen wat naar de top 1% gaat:
[ afbeelding ]
laatste 20-25 jaar is de situatie stabiel, geen stijging.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wel typisch dat men mondiaal begreep dat de situatie rond 1900 niet gewenst was, maar dat we daar nu weer naartoe gaan.
Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik die grafieken zag! En dat dat gebeurde in de VS, Rusland, China, Europa. Het artikel zelf schonk daar geen aandacht aan, maar je ziet nu inderdaad volgens mij hetzelfde gebeuren. Meer en meer wealth raakt geconcentreerd bij minder en minder mensen en bedrijven, en de onvrede daarover groeit. Op een gegeven moment klapt dat, altijd.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wel typisch dat men mondiaal begreep dat de situatie rond 1900 niet gewenst was, maar dat we daar nu weer naartoe gaan.
In Zweden is het stabiel (erg sociaal), in Frankrijk stabiel (veel protesten over sociale zekerheden als pensioen), maar verder stijgt het vooral. En met rechtse regeringen zal het eerder stijgen dan dalen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
laatste 20-25 jaar is de situatie stabiel, geen stijging.
Maar hoe ga je het reeele vrije besteedbare inkomen opkrikken? Het grijze gebied tussen steun en werken, het gebied waarbij je nauwelijks meer overhoudt als je wel meer gaat werken moet drastisch verkleind worden. Eigenlijk zou er eens goed gekeken moeten worden naar een land waar dit goed geregeld is, daarvan leren, en dan het hele Nederlandse systeem van toeslagen op de schop nemen. Maar dat zal de IT van de belastingdienst waarschijnlijk niet aankunnenquote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoeveel van inkomen naar de bovenste 1% gaat is dat wel een interessante metriek?
Wat ik veel schrikbarender en belangrijker vind is dat het reëel vrij besteedbaar inkomen (in Nederland) sinds 1977 stil staat.
CBS geeft cijfers over het beschikbaar inkomen wat inkomen na inflatie correctie is. Dit is natuurlijk een vals beeld, want bij inflatie word woonkosten niet meegenomen en men heeft het ook niet over belastingen en sociale lasten.
Verder, tot rond 2000 stegen de inkomsten verschillen, maar sindsdien vlakt het weer af klaarblijkelijk en in de woorden van Thatcher, you'd Rather haven the Poor poorer, provided the rich are less rich?
Ik denk dat het probleem niet "de rijken" is maar de ongebreidelde groei van de overheid.
Voorbeeld Mensen die part time werken worden met toe en bijslagen zoveel gesubsidieerd dat het nauwelijks zin heeft fulltime te werken en dat hele omverdelingscircus kost gigantische bedragen aan overhead.
Het probleem is dat na woon, sociale en belastinglasten mensen al sinds midden jaren 70 er nauwelijks op vooruit zijn gegaan.
Ga eens op een gemeente of provinciehuis, ministerie etc kijken en kijk hoe de kantoren zijn ingericht. Wat voor een kantine daar is, wat er aan koffieautomaten etc staat. Ga dan eens kijken bij een transportbedrijf, een installatiebedrijf, fabrieken, etc en zie de verschillen. Dan weet je waar het geld naar toe gaat.
Zorgkosten? Kijk eens bij een tandarts of huisarts, ziekenhuis, en kijk dan eens bij een verzekeringsmaatschappij.
Je kunt natuurlijk starten met iedereen een basisinkomen geven van 500 euro, en zorgtoeslag en huurtoeslag alvast de nek omdraaien.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar hoe ga je het reeele vrije besteedbare inkomen opkrikken? Het grijze gebied tussen steun en werken, het gebied waarbij je nauwelijks meer overhoudt als je wel meer gaat werken moet drastisch verkleind worden. Eigenlijk zou er eens goed gekeken moeten worden naar een land waar dit goed geregeld is, daarvan leren, en dan het hele Nederlandse systeem van toeslagen op de schop nemen. Maar dat zal de IT van de belastingdienst waarschijnlijk niet aankunnen
Zweden en Frankrijk dalenquote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
In Zweden is het stabiel (erg sociaal), in Frankrijk stabiel (veel protesten over sociale zekerheden als pensioen), maar verder stijgt het vooral. En met rechtse regeringen zal het eerder stijgen dan dalen.
Geen idee, want ik komt nooit in dit soort gebouwen. Krijg ik betere koffie bij een transportbedrijf of bij m'n gemeente??quote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ga eens op een gemeente of provinciehuis, ministerie etc kijken en kijk hoe de kantoren zijn ingericht. Wat voor een kantine daar is, wat er aan koffieautomaten etc staat. Ga dan eens kijken bij een transportbedrijf, een installatiebedrijf, fabrieken, etc en zie de verschillen.
Aan de definitie van iedereen zullen we moeten werken, maar het is mij gevoel dat als je met 500 euro basisinkomen voor iedereen en dan alle toe en bijslagen afschaffen, alle aftrekposten, subsidies etc het onder de streep nog goedkoper is ook.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk starten met iedereen een basisinkomen geven van 500 euro, en zorgtoeslag en huurtoeslag alvast de nek omdraaien.
Het probleem is defacto een opeenstapeling van inkomensafhankelijke toeslagen / subsidies. Die zul je dus onafhankelijk van inkomen moeten maken.
Maar iedereen huur subsidie geven gaat natuurlijk nergens over, danwel zorgtoeslag, maar als je het in één klap weghaalt gaat de onderkant van de samenleving het nogal voelen.
Dus iedereen maar een basisinkomen? Ja, die inkomensafhankelijkheid moet er namelijk uit.
Wees je er van bewust dat de armoedeval "bewust" (nouja, semi), zo verkozen is omdat het idee heerst dat iedereen die zélf zijn broek kan ophouden, helemaal niet geholpen hoeft te worden.
Dus als jij minimumloon verdient 0 steun, terwijl je in de bijstand alles gratis krijgt voor je bestaansminimum.
Verschil in inkomen wordt dan wel wat klein als je voor 40 uur minimumloonwerk gaat doen.
Noemen we ookwel "armoedeval."
Milton Friedman als liberale econoom had dit goed in de gaten, in Nederland zal een Bas Jacobs er tegen zijn want "geld weggeven aan rijken" heb het idee dat Bas Jacobs dit niet goed begrijpt (en Jacobs is wel echt een hele goede in dit land die iedereen van de kaart veegt, dus dat is interessant, zijn perceptie omtrent overwaarde van woningen belasten ben ik het ook al niet mee eens).
Wat ook mogelijk is is dat je alle uitkeringen waar je recht op zou hebben optelt, bij één organisatie, waarna je het TOTAAL terug gaat betalen per euro extra inkomen.
I.p.v. alle 10 de uitkeringen afzonderlijke 15% over iedere extra euro (dus 150% belasting over je laatste euro, je snapt het idee).
Maar het zal wel erg complex zijn.
Wat denk je zelf?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:46 schreef Cinemaniak het volgende:
[..]
Geen idee, want ik komt nooit in dit soort gebouwen. Krijg ik betere koffie bij een transportbedrijf of bij m'n gemeente??
Wel logisch toch? Daar werken behoorlijk hoogopgeleide mensen. Ik drink tegenwoordig ook lekkere koffie op m'n werk, waar ik ooit begonnen ben als tiener bij een bouwmarkt en de koffie amper te zuipen was.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat denk je zelf?
Bij transport wordt iedere cent 3 keer omgedraaid, de koffie daar is eerder verdunt DE extract en bij een gemeente Max Havelaar bonen waar iedere bak vers gemalen en gezet wordt.
Kijkje bij het CJIB
https://www.geenstijl.nl/3515511/van_onze_centen/
Ministerie BiZa
https://rohmer.nl/projects/kantoren-binnenlandse-zaken/
Het punt is dat de overheid zeer goed voor zichzelf zorgt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:03 schreef Cinemaniak het volgende:
[..]
Wel logisch toch? Daar werken behoorlijk hoogopgeleide mensen. Ik drink tegenwoordig ook lekkere koffie op m'n werk, waar ik ooit begonnen ben als tiener bij een bouwmarkt en de koffie amper te zuipen was.
Je commentaar hier op was letterlijk: "laatste 20-25 jaar is de situatie stabiel, geen stijging." Op je andere comment over vrij besteedbaar inkomen heb ik ook vrij uitgebreid gereageerd.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zweden en Frankrijk dalen
UK Daalt ook.
Behalve dat je je eigen grafieken niet leest, heb je verder niets te zeggen over mijn commentaar? Of past dat niet in je narratief?
Uitholling van de verzorgingsstaat....quote:Op donderdag 5 oktober 2023 20:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Je commentaar hier op was letterlijk: "laatste 20-25 jaar is de situatie stabiel, geen stijging." Op je andere comment over vrij besteedbaar inkomen heb ik ook vrij uitgebreid gereageerd.
Frankrijk daalt iets op het laatst in de grafiek, maar daar is groot verzet tegen elke uitholling van de verzorgingsstaat.
Zweden is dik 20 jaar stabiel in die grafiek. Die schommelingen per jaar zijn conjunctureel, niet structureel.quote:Zweden heeft een hoge mate van verzorging, maar daar stijgt het op het einde in de grafiek.
Oh, als het je niet past, dan is de grafiek niet kloppend?quote:UK is laatste jaren flink aan het veranderen, met name sinds Truss, die wilde overduidelijk meer inkomen naar rijken schuiven met haar trickle-down idee. De verlaagde de inkomnstenbelasting voor rijken, en hield het vrijwel gelijk voor de rest. Alleen al daaruit kun je concluderen dat het einde van de grafiek niet toonaangevend is voor de huidige situatie.
en ze pleuren al sinds heel erg lang hun afval water in de rivieren en zee, dat is daar traditie.quote:Heel veel nutsbedrijven zijn in veel landen de afgelopen tientallen jaren geprivatiseerd met als redenering dat het goedkoper zou zijn. Dat zien we. Waterbedrijven in het VK werden zonder door de overheid van de hand gedaan, en vervolgens door nieuwe eigenaren opgescheept met bijna onbetaalbare bergen schuld (onder andere door leningen aangegaan om de originele aankoop prijs van de overheid te financieren), terwijl eigenaren 15-19% dividend per jaar kregen uitbetaald, terwijl er grof bezuinigd is op onderhoud.
Nee, die zijn gestegen voor de hogere vraag naar zorg.quote:Zorgkosten zijn ook zoals beloofd flink afgenomen sinds de privatisering, toch?
Dat mensen van laag tot meermaals modaal er op achteruit gaan is door de blijvend stijgende lastenverzwaring, krap houden van de woningmarkt, en inflatie. Faalbeleid van de overheid, heeft niets met arm/rijk te maken.quote:Dat het gat tussen arm en rijk groeit is toch wel een feit inmiddels, en bijkomend feit is dan dat er meer en meer van de wealth bij minder mensen terechtkomen, en in het verleden is gebleken dat er een bepaalde drempel is waarbij het volk het niet meer pikt, en er een drastische herbalancering is. Die drempel varieert wel, maar niet veel.
Afhankelijk van wat George bedoelt met Truss, maar zij was premier van sep-okt 2022. Die grafiek gaat maar tot 2021. Dus dat heeft niets te maken met niet kloppen, maar dat de laatste 2 jaar er nog niet in verwerkt zijn.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 20:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh, als het je niet past, dan is de grafiek niet kloppend?
Diegene die het echt niet nodig hebben die lappen de belasting toch,quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Aan de definitie van iedereen zullen we moeten werken, maar het is mij gevoel dat als je met 500 euro basisinkomen voor iedereen en dan alle toe en bijslagen afschaffen, alle aftrekposten, subsidies etc het onder de streep nog goedkoper is ook.
Alleen de HRA kost al een 12 miljard euro per jaar, huursubsidie 4 miljard, zorgtoeslag 8 miljard, en let wel, dit is wat er uitbetaald wordt, de overhead kosten (verwerkers aanvragen, controleurs, administrateurs, gebouwen, IT etc etc) zitten daar nog geeneens bij.
¤ 500 basisinkomen per volwassene per maand is goedkoper denk je?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Aan de definitie van iedereen zullen we moeten werken, maar het is mij gevoel dat als je met 500 euro basisinkomen voor iedereen en dan alle toe en bijslagen afschaffen, alle aftrekposten, subsidies etc het onder de streep nog goedkoper is ook.
Alleen de HRA kost al een 12 miljard euro per jaar, huursubsidie 4 miljard, zorgtoeslag 8 miljard, en let wel, dit is wat er uitbetaald wordt, de overhead kosten (verwerkers aanvragen, controleurs, administrateurs, gebouwen, IT etc etc) zitten daar nog geeneens bij.
En das nog zonder gedorven “inkomsten” omdat mensen minder gaan werken en dus minder belasting gaan betalen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
¤ 500 basisinkomen per volwassene per maand is goedkoper denk je?
We hebben zo'n 14.500.000 volwassenen, als die jaarlijks ¤ 6.000 "basisinkomen" moeten ontvangen dan is dat ¤ 87.000.000.000
Het ligt er vooral aan welke toe- en bijslagen er allemaal komen te vervallen als je dit zou willen invoeren, als de kinderopvangtoeslag vervalt kun je er wel op rekenen dat mensen minder gaan werken idd.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En das nog zonder gedorven “inkomsten” omdat mensen minder gaan werken en dus minder belasting gaan betalen.
beter gewoon belastingvrije inkomens tot modaalquote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
¤ 500 basisinkomen per volwassene per maand is goedkoper denk je?
We hebben zo'n 14.500.000 volwassenen, als die jaarlijks ¤ 6.000 "basisinkomen" moeten ontvangen dan is dat ¤ 87.000.000.000
Wie gaat er minder werken dan? Die toplaag die nog steeds 40+ uur maakt bij salaris van boven de ton?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En das nog zonder gedorven “inkomsten” omdat mensen minder gaan werken en dus minder belasting gaan betalen.
waarom zou je dat doenquote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:10 schreef ludovico het volgende:
Je kunt ook nu gewoon stoppen met werken en bijstand vangen hè.
Nouja als je minder werken en belasting betalen heilig vindt.quote:
meer werken en minder belasting vind ik wel leukquote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nouja als je minder werken en belasting betalen heilig vindt.
Niet zo gek toch? Wat heeft een fabriek of transportbedrijf aan een mooi kantoor? Die steken hun geld in hun productieprocess. En dat productieprocess gaat bij een bedrijf wat alleen kantoor heeft daarin.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ga eens op een gemeente of provinciehuis, ministerie etc kijken en kijk hoe de kantoren zijn ingericht. Wat voor een kantine daar is, wat er aan koffieautomaten etc staat. Ga dan eens kijken bij een transportbedrijf, een installatiebedrijf, fabrieken, etc en zie de verschillen. Dan weet je waar het geld naar toe gaat.
Zorgkosten? Kijk eens bij een tandarts of huisarts, ziekenhuis, en kijk dan eens bij een verzekeringsmaatschappij.
Zitten toch meerdere opties aan.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 14:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Stijgende rente, stijgende energieprijzen en het onbetaalbaar zijn van nieuwbouwwoningen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Is er ook maar 1 argument te vinden voor een inzakkende woningmarkt de komende 5 jaar?
Dat zijn argumenten voor een stijgende woningmarkt toch?quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Stijgende rente, stijgende energieprijzen en het onbetaalbaar zijn van nieuwbouwwoningen.
Maar dat betekent dus niet dat je nog betaalbaar kunt wonen.
Maar prijzen voor nieuwbouw kunnen niet lager ivm oplopende arbeidskosten, materiaalkosten, en stikstofproblemen. Bestaande bouw brengt hoge verduurzaamingskosten mee (arbeid en materiaal), en anders hoge energie-kosten. Die prijzen zouden wel kunnen zakken, maar dat komt dan omdat er nog flinke kosten bijkomen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat zijn argumenten voor een stijgende woningmarkt toch?Nouja een stijgende rente kan de prijzen inderdaad drukken.
Stijgende energieprijzen zijn ook funest voor woningen met een enerielabel van D of ongunstiger.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat zijn argumenten voor een stijgende woningmarkt toch?Nouja een stijgende rente kan de prijzen inderdaad drukken.
Vandaag het maandelijkse voorschot v/h energiebedrijf met 25% verlaagd op hun instignatie vanwege het lage verbruik over het afgelopen halfjaar.quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:58 schreef Leandra het volgende:
Stijgende energieprijzen zijn ook funest voor woningen met een enerielabel van D of ongunstiger.
Onbetaalbare nieuwbouw maakt dat de bestaande woningen interessanter worden. Zo ging dat bij mijn huis ook. De nieuwbouwwoningen zijn twee straten verderop 100k duurderquote:Op zondag 8 oktober 2023 19:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Stijgende rente, stijgende energieprijzen en het onbetaalbaar zijn van nieuwbouwwoningen.
Maar dat betekent dus niet dat je nog betaalbaar kunt wonen.
Ja, maar jouw huis was geen C-label doorwaaiwoningquote:Op zondag 8 oktober 2023 21:35 schreef Rene het volgende:
[..]
Onbetaalbare nieuwbouw maakt dat de bestaande woningen interessanter worden. Zo ging dat bij mijn huis ook. De nieuwbouwwoningen zijn twee straten verderop 100k duurder!
Oke oke.quote:Op zondag 8 oktober 2023 22:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar jouw huis was geen C-label doorwaaiwoning
Prijzen voor nieuwbouw kunnen wel lager. Er zit enorm veel marge op bouwgrond (in de meeste regio's in ons land). Een lapje bouwgrond + bouwrijp maken heeft echt geen kostprijs van ¤750-1000 per m².quote:Op zondag 8 oktober 2023 19:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar prijzen voor nieuwbouw kunnen niet lager ivm oplopende arbeidskosten, materiaalkosten, en stikstofproblemen.
Ja, er was een stukje weggevallen van mijn post zie ik. Die prijs van bouwgrond kan wel lager, maar dat doen gemeentes (die dat zouden kunnen doen) niet, vooral omdat ze er veel aan verdienen, en anders die inkomsten ergens anders vandaan moeten halen.quote:Op zondag 8 oktober 2023 22:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Prijzen voor nieuwbouw kunnen wel lager. Er zit enorm veel marge op bouwgrond (in de meeste regio's in ons land). Een lapje bouwgrond + bouwrijp maken heeft echt geen kostprijs van ¤750-1000 per m².
Er zit dan gok ik ook geen wereld van verschil tussen een woning van 2.5 jaar oud en nieuwbouw. Bij nieuwbouw komen ook nog eens andere kosten zoals meerwerk, afwerking etc.quote:Op zondag 8 oktober 2023 22:01 schreef Rene het volgende:
[..]
Oke oke.
Maar toch, in vergelijking, of nieuwbouw of een huis van 2,5 jaar oud... mensen duiken erop.
Het werkt alleen als je dat hele toeslagenstelsel af gaat schaffen. Dan kun je strepen in overheidskosten. Anders is het gewoon weer een extra toeslag.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 23:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het ligt er vooral aan welke toe- en bijslagen er allemaal komen te vervallen als je dit zou willen invoeren, als de kinderopvangtoeslag vervalt kun je er wel op rekenen dat mensen minder gaan werken idd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |