abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210552623
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:05 schreef qajariaq het volgende:
Die frequente regeling is milliseconden werk. Windmolens hebben nog wel wat massa en zowel wind als zon zijn niet binnen een seconde uitgevallen. Zeker niet over een groter gebied. Neemt niet weg dat het regelen van het net best wel een opgave is met dus een hele range bronnen paraat die binnen milliseconden reageren tot binnen minuten of zelfs uren maar dan wel langer moeten volhouden.

In Amerika is alles privaat, hier gelukkig niet. Privaat betekend dat niemand investeert in die situaties die heel weinig voorkomen. Gelukkig is dat in Europa beter geregeld.

Dat Panorama verhaal zal best een kern van waarheid in zitten maar is ook weer erg aangedikt. Ik mag toch hopen dat essentiële noodstroom voorzieningen het langer dan een paar uur of een dag uithouden. Op een vorige baan hadden we een dergelijke voorziening en die kon het zo nodig weken uithouden met de voorraad brandstof die we zelf hadden.

Maar goed, prettige avond, ga ik bij een kennis een nieuw filterpompje in de visbak hangen.
Nice! Hoeveel meter / liter?
pi_210554300
Tja. We kunnen een hele kleine kerncentrale maken van een paar kuub, die je in je achtertuin kunt zetten en die je dan 25 jaar van elektriciteit voorziet. Zonder onderhoud, het bijvullen van de brandstof of stofjes waar je een atoombom van kunt maken. Maar omdat veel mensen van dat idee gaan flippen, worden die alleen gebruikt in afgelegen gebieden, waar je geen buren hebt. In Finland en Antarctica, bijvoorbeeld.

[ Bericht 5% gewijzigd door SymbolicFrank op 06-09-2023 23:29:29 ]
pi_210554328
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nice! Hoeveel meter / liter?
Er zijn op Youtube veel hele grote en succesvolle kanalen, die iedere week een prachtige video publiceren met een nieuwe uitvinding die het hele klimaatprobleem oplost. Als ik daar naar kijk, denk ik de hele tijd: "Daar klopt helemaal niet van!" En van die revolutionaire uitvindingen hoor je daarna nooit meer iets.

Mensen horen het liefste wat ze graag willen horen en daarom is het zo. Wensdenken.
pi_210554366
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er zijn op Youtube veel hele grote en succesvolle kanalen, die iedere week een prachtige video publiceren met een nieuwe uitvinding die het hele klimaatprobleem oplost. Als ik daar naar kijk, denk ik de hele tijd: "Daar klopt helemaal niet van!" En van die revolutionaire uitvindingen hoor je daarna nooit meer iets.

Mensen horen het liefste wat ze graag willen horen en daarom is het zo. Wensdenken.
Je quote m'n vraag over een aquarium. Bijzonder :D

Maar eh, zo hoor ik ook politici die standaard thorium en kernfusie als oplossing aandragen om de hele discussie over te kunnen slaan.

Wensdenken is van alle tijden en ook niet gebonden tot 1 partij.
pi_210554370
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je quote m'n vraag over een aquarium. Bijzonder :D

Maar eh, zo hoor ik ook politici die standaard thorium en kernfusie als oplossing aandragen om de hele discussie over te kunnen slaan.

Wensdenken is van alle tijden en ook niet gebonden tot 1 partij.
Ja, politici. Ze hebben bijna allemaal een achtergrond als advocaat. Rechtpraten wat krom is. Kennis van zaken is niet gewenst, want dan is het moeilijker om staalhard te liegen.
pi_210554436
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, politici. Ze hebben bijna allemaal een achtergrond als advocaat. Rechtpraten wat krom is. Kennis van zaken is niet gewenst, want dan is het moeilijker om staalhard te liegen.
Eigenlijk zou een minister die het over zonnepanelen en warmtepompen heeft, minimaal 2 weken moeten meedraaien bij een installatiebedrijf als leidinggevende. "Jetten, mag ik een 16mm Ø Uponor leiding van je?"
pi_210554447
Mijn minst favoriete, grote kanaal waar onzin wordt verkocht als wetenschap:

pi_210554524
Nu beginnen met bouwen, desnoods in mijn achtertuin.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 7 september 2023 @ 00:58:03 #109
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_210554708
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:59 schreef Montagui het volgende:
Nu beginnen met bouwen, desnoods in mijn achtertuin.
Ook op jouw kosten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_210555198
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tja. We kunnen een hele kleine kerncentrale maken van een paar kuub, die je in je achtertuin kunt zetten en die je dan 25 jaar van elektriciteit voorziet. Zonder onderhoud, het bijvullen van de brandstof of stofjes waar je een atoombom van kunt maken. Maar omdat veel mensen van dat idee gaan flippen, worden die alleen gebruikt in afgelegen gebieden, waar je geen buren hebt. In Finland en Antarctica, bijvoorbeeld.
Zijn die dingen überhaupt de conceptfase al voorbij dan?
pi_210555255
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mijn minst favoriete, grote kanaal waar onzin wordt verkocht als wetenschap:

Gelukkig zijn er ook kanalen als deze waar volgens mij wel wat meer er over zaken nagedacht wordt.

pi_210555500
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 07:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Gelukkig zijn er ook kanalen als deze waar volgens mij wel wat meer er over zaken nagedacht wordt.

Ik heb hier de ballen verstand van maar zou je in theorie bijvoorbeeld ook het IJsselmeer (of Markeer of een randmeer) ook als zo'n soort energiebuffer kunnen gebruiken door het peil daar b.v. 20 of 30 cm hoger (of lager) te maken ten opzichte van de omgeving? Zo'n grote bak water staat natuurlijk gelijk aan een bepaalde hoeveelheid stroom. Of zet dat geen zoden aan de dijk?
pi_210555583
Handig ook voor Poetin als er oorlog komt. Weet ie gelijk waar ie moet bombarderen om de hele Benelux naar de klote te helpen. Maakt alle andere doelen irrelevant.
pi_210555600
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:32 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Handig ook voor Poetin als er oorlog komt. Weet ie gelijk waar ie moet bombarderen om de hele Benelux naar de klote te helpen. Maakt alle andere doelen irrelevant.
In die zin zijn zonnepanelen op ieders dak wel een stuk beter dan energiecentrales die we nu hebben.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_210555683
quote:
10s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:13 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik heb hier de ballen verstand van maar zou je in theorie bijvoorbeeld ook het IJsselmeer (of Markeer of een randmeer) ook als zo'n soort energiebuffer kunnen gebruiken door het peil daar b.v. 20 of 30 cm hoger (of lager) te maken ten opzichte van de omgeving? Zo'n grote bak water staat natuurlijk gelijk aan een bepaalde hoeveelheid stroom. Of zet dat geen zoden aan de dijk?
Kijk het filmpje daar legt hij vast wel uit dat meer hoogte verschil stukken beter is voor een effectieve energie opslag .
pi_210555917
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:36 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
In die zin zijn zonnepanelen op ieders dak wel een stuk beter dan energiecentrales die we nu hebben.
Sowieso is qua kwetsbaarheid decentrale opwekking (en eventueel opslag) natuurlijk veel gunstiger dan centralisatie (zoals met kernenergie noodzakelijk is).
pi_210555923
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Kijk het filmpje daar legt hij vast wel uit dat meer hoogte verschil stukken beter is voor een effectieve energie opslag .
Ok, ik snap dat meer hoogte beter is. Maar dat lijkt me in onze grote meren wat lastig te realiseren.
pi_210558351
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:36 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Waarom werken zonnepenelen aangesloten op het net niet bij stroomuitval?
Bij stroomuitval produceren de zonnepanelen geen elektriciteit. Dit omwille van twee redenen, één technische en veiligheidsgerelateerde en één wettelijke.

Technisch en veiligheid
Om elektriciteit te produceren hebben zonnepanelen ook elektriciteit nodig, voor de omvormer. Deze elektriciteit komt van het net. Op hun beurt produceren zonnepanelen ook zelf elektriciteit. De hoeveelheid elektriciteit welke zonnepanelen produceren is niet altijd gelijk, en het teveel wordt terug in het elektriciteitsnet gestuurd voor andere verbruikers. Wanneer de zonnepanelen te weinig elektriciteit produceren, wordt het nodige verschil om uw apparaten correct te laten functioneren voorzien door het elektriciteitsnet.

Indien elektrische apparaten verschillende soorten stroom krijgen zoals het geval is bij zonnepanelen, zou dit ernstige schade toebrengen. Daarom stoppen de zonnepanelen ook met werken bij stroomuitval.

Veel geluk met je zonnepanelen dan ;)
pi_210558437
quote:
2s.gif Op donderdag 7 september 2023 09:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Sowieso is qua kwetsbaarheid decentrale opwekking (en eventueel opslag) natuurlijk veel gunstiger dan centralisatie (zoals met kernenergie noodzakelijk is).
Dat is al decentraal : ca 40 kerncentrales in Europa, totaal ca 130 kernreactoren.
pi_210558512
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:32 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Als Poetin een bom op Borssele gooit dan zitten we in een kernoorlog en dan is het niet meer zo belangrijk of jij je telefoon wel of niet kan opladen.

Heb je enig idee hoe kwetsbaar de energiekabels, internetkabels en gasleidingen in de Noordzee zijn?
pi_210558558
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2023 09:33 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ok, ik snap dat meer hoogte beter is. Maar dat lijkt me in onze grote meren wat lastig te realiseren.
Dat idee is in de jaren zeventig al gelanceerd door Lievense Die wilde het Markermeer maar liefst 17 meter ophogen. Ook toen kon dat op geen enkele manier uit en bovendien was Amsterdam er niet happig op om bij een dambreuk een tsunami te hebben.

In andere variaties is ie er een paar keer vaker mee gekomen maar een serieus hoogte verschil ga je nooit maken en het is ontiegelijk duur. Als je al een berg hebt met water aan de voet gaat het een stuk handiger. Luxemburg en België hebben dergelijke installaties al. Voor NL geen optie. https://pala.be/nl/artike(...)hernieuwbare-energie
pi_210559151
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 14:09 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Dat is al decentraal : ca 40 kerncentrales in Europa, totaal ca 130 kernreactoren.
Voor energie is dat juist behoorlijk centralistisch. Iets wat ook nog eens versterkt wordt door de enorme financiële investering die het vraagt waarbij centrale instituties als overheden garant moeten staan.
Dat is echt totaal anders dan bij bv zonnepanelen of wind…
pi_210560364
quote:
10s.gif Op donderdag 7 september 2023 15:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Voor energie is dat juist behoorlijk centralistisch. Iets wat ook nog eens versterkt wordt door de enorme financiële investering die het vraagt waarbij centrale instituties als overheden garant moeten staan.
Dat is echt totaal anders dan bij bv zonnepanelen of wind…
Ik zie ook wel voorstellen om direct 10 of meer kerncentrales in Nederland te bouwen.

Zoiets gaat goed tot er in 1 van de 10 een probleem wordt geconstateerd waardoor we ze allemaal moeten uitschakelen voor onderzoek.
pi_210560494
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zie ook wel voorstellen om direct 10 of meer kerncentrales in Nederland te bouwen.

Zoiets gaat goed tot er in 1 van de 10 een probleem wordt geconstateerd waardoor we ze allemaal moeten uitschakelen voor onderzoek.
Met tien centrales kan je ze 1 voor 1 even uitschakelen voor onderzoek.

En ach, er vliegen een paar vogels langs en hele windparken worden stilgezet...
Als ze al draaien natuurlijk, want dat het altijd voldoende waait is ook een mooie fabel.
pi_210561181
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:34 schreef Klepper272 het volgende:
Als ze al draaien natuurlijk, want dat het altijd voldoende waait is ook een mooie fabel.
Off shore wind doet het 50% van de tijd. En het is geen fabel is dat het nog nooit voor gekomen in de beschreven geschiedenis dat de hele Noordzee windstil wis. Ik val in herhaling, hoe zou dat nou komen?
pi_210561396
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 19:48 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Off shore wind doet het 50% van de tijd. En het is geen fabel is dat het nog nooit voor gekomen in de beschreven geschiedenis dat de hele Noordzee windstil wis. Ik val in herhaling, hoe zou dat nou komen?
Misschien dat je niet overal windmolens kan plaatsen in de Noordzee?
En denk je als het bij ons voor de kust windstil is en voor de kust van Denemarken een briesje van windkracht 2 staat dat Denemarken ons windenergie kan leveren?
Die opgegeven MW die die mooie windparken kunnen leveren is alleen maar onder ideale omstandigheden.

Sowieso een stabiele stroombron uit een centrale vergelijken met wiebelstroom van windmolens en zonnepanelen....
pi_210561512
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 20:04 schreef Klepper272 het volgende:
Sowieso een stabiele stroombron uit een centrale vergelijken met wiebelstroom van windmolens en zonnepanelen....
Offshore wind is niet zo wiebel. Het is prima te voorspellen en op enige hoogte waait het heel vaak en sowieso fors harder maar vooral stabieler dan laag bij het oppervlak.

Behalve NL en DK heb je nog wel een paar meer landen rond de Noordzee waar je ook energie mee kan uitwisselen. Misschien moet je toch eens vaker naar een weerkaart kijken voordat je beweringen doet.

En ja, je zal minimaal twee keer meer vermogen moeten plaatsen dan je nodig hebt, dus soms zal je zelf een molen stil moeten zetten omdat je te veel hebt. Maar gelukkig kan een windmolen dat wel in tegenstelling tot atoomstroom. Die heeft een dag nodig om te regelen. Dat is het tegenovergestelde van wiebelstroom maar het effect is net zo vervelend.
pi_210561846
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 20:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Offshore wind is niet zo wiebel. Het is prima te voorspellen en op enige hoogte waait het heel vaak en sowieso fors harder maar vooral stabieler dan laag bij het oppervlak.

Behalve NL en DK heb je nog wel een paar meer landen rond de Noordzee waar je ook energie mee kan uitwisselen. Misschien moet je toch eens vaker naar een weerkaart kijken voordat je beweringen doet.

En ja, je zal minimaal twee keer meer vermogen moeten plaatsen dan je nodig hebt, dus soms zal je zelf een molen stil moeten zetten omdat je te veel hebt. Maar gelukkig kan een windmolen dat wel in tegenstelling tot atoomstroom. Die heeft een dag nodig om te regelen. Dat is het tegenovergestelde van wiebelstroom maar het effect is net zo vervelend.
Tja, als je het dubbele vermogen moet gaan plaatsen dan is windenergie opeens niet zo goedkoop meer.

Tevens is de vraag of je het vermogen dat verminderd of wegvalt daarmee kan opvangen, maar jij hebt waarschijnlijk alle berekeningen en weerkaarten klaarliggen om te onderbouwen dat het geen enkel probleem is?
pi_210562087
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 20:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Een moderne kerncentrale kan prima bijregelen.
Moderne kerncentrales kunnen heel goed de
variaties opvangen in het aanbod van duurzame
bronnen. Volgens het Nuclear Energy Agency
van de OECD kunnen kerncentrales tussen 50 en
100% vermogen bijregelen met een tempo van
5% per minuut.
Kernenergie in Frankrijk zorgt al veertig jaar voor
regelbare CO2-neutrale elektriciteit, 24 uur per
dag, zeven dagen in de week.

Misschien wat beter in kernenergie verdiepen voordat je beweringen doet ;)

https://www.nucleairneder(...)nl-ke-is-nodig-1.pdf
pi_210562346
Ook nu draaien windmolens niet continu, soms is er geen wind en soms hebben ze onderhoud nodig. Overcapaciteit betekend niet dat het gelijk twee keer duurder is.

Over het regelen van kerncentrales:
https://www.laka.org/nieu(...)krijk-nou-echt-17347

Ja, je kan ze regelen maar de centrale kan daar niet erg tegen en wordt het dus nooit gedaan. Ja het kan maar is dus economisch en om veiligheidsredenen zeer ongewenst.
pi_210562551
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 21:01 schreef qajariaq het volgende:
Ook nu draaien windmolens niet continu, soms is er geen wind en soms hebben ze onderhoud nodig. Overcapaciteit betekend niet dat het gelijk twee keer duurder is.

Ja, je kan ze regelen maar de centrale kan daar niet erg tegen en wordt het dus nooit gedaan. Ja het kan maar is dus economisch en om veiligheidsredenen zeer ongewenst.
Bedankt voor de link.
Weet ik iig waar ik de strijdliederen tegen kernenergie terug kan vinden :7
https://www.laka.org/strijdcultuur/strijdliederen
pi_210599540
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 21:01 schreef qajariaq het volgende:

Er is een verschil tussen de geproduceerde warmte en de geproduceerde elektriciteit. Het regelen van de warmte gaat maar langzaam, maar de elektriciteit kun je sneller regelen. Het hangt af van het aantal generatoren.

Een generator moet met een bepaalde snelheid draaien om het juiste voltage op 50 Hertz op te wekken. Als je dus maar 1 (hele grote) generator hebt, dan is het alles of niets: de centrale draait op vol vermogen of staat uit. En als je er 10 hebt, dan kan het in 10 stapjes (dus per 10%).

Die generatoren worden aangedreven met turbines, wat eigenlijk compacte windturbines zijn die stoom gebruiken in plaats van wind. En dan op hele hoge snelheid. En die snelheid bepaalt weer hoe snel de generatoren draaien.

Nou is dat met andere thermische centrales niet anders, alhoewel moderne aardgascentrales vaak een grote straalmotor gebruiken om de warmte op te wekken, die zelf ook een turbine aandrijft. En bij waterkracht gebruiken ze water in plaats van stoom.

Je hebt tegenwoordig wel elektronische regelingen, maar die zijn duur en leveren extra verlies op. Ik weet niet of die al veel gebruikt worden bij nieuwe centrales.

Het is dus meer een kwestie van: zodra je genoeg stroom extra produceert voor een hele generator, zet je die aan. Nou is een kolen of aardgas centrale wel sneller te regelen, maar je moet nog steeds een vat water verwarmen totdat het stoom wordt. Dat duurt een tijdje.

Aan de andere kant moet je de zaak weer afkoelen. Je gebruikt koeltorens om het hete water weer af te koelen, zodat het proces opnieuw kan beginnen. En het mag duidelijk zijn, dat die stoomketel, de brander en de leidingen heel heet worden en dat je die nog een tijdje moet koelen nadat je hem uit hebt gezet.

Een kernreactor is een groot blok heet metaal, dus het duurt een tijdje voor dat van temperatuur veranderd. Zoals Klepper272 postte, gaat dat met 5% per minuut. Een kolencentrale is niet zoveel beter, daar heb je een grote hoop brandende kolen. Het is wel een heel gedoe om een kerncentrale helemaal uit te zetten.

Als je bij een moderne kerncentrale de regelstaven laat zakken en de koeling uitzet, duurt het heel lang (jaren) voordat hij is afgekoeld. Je kunt beter de koeling nog een aantal weken aan laten staan. Maar dat is meteen ook het voordeel: de brandstof is zeer goedkoop (per megajoule), gaat heel lang mee en hij produceert zelf de energie voor de koeling. Als hij eenmaal draait is de energie spotgoedkoop. De kosten zitten hem voornamelijk in het betalen van de rente en het personeel.

Kortom, zelfs een aardgascentrale kun je meestal niet lineair regelen. Het gaat om het aantal generatoren. Daarom vereist het heel wat coördinatie om de juiste hoeveelheid elektriciteit te produceren en moet het aanbod continu op de vraag worden aangepast.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 11-09-2023 10:01:57 ]
pi_210599619
Kerncentrales dragen bij aan een oplossing/verminderen van milieuproblemen.
Maar ja dan kunnen de problemen ook minder als politiek middel gebruikt worden en zijn ze als verdienmodel voor allerlei milieuclubjes minder interessant.
Er zijn al decennia voornamelijk slechten aan de macht. Er is veel kapotgemaakt, dus laat staan dat een probleem wordt opgelost.
  dinsdag 12 september 2023 @ 23:50:07 #134
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_210619247
Roemenië: als eerste in Europa met nieuwe kernenergietechnologie (SMR)

quote:
Roemenië: als eerste in Europa met nieuwe kernenergietechnologie (SMR)

Roemenië zal het eerste land buiten de VS zijn dat over small modular nuclear reactor (SMR) kernreactortechnologie beschikt.

SMR's hebben een fractie van de omvang van reguliere reactoren en zijn zo ontworpen dat systemen vooraf in een fabriek kunnen worden geassembleerd.

Ze kunnen een grote hoeveelheid koolstofarme energie produceren.

Hun kleine formaat betekent ook dat ze kunnen worden geïnstalleerd waar er niet genoeg land en ruimte beschikbaar zijn voor reguliere reactoren.

Deze technologie is nog steeds in ontwikkeling en wordt vooral in pilotprojecten gebruikt.
Recente ontwikkelingen en de gevolgen van de energiecrisis hebben echter belangstelling en politieke steun voor kernenergie gewekt in heel Europa

Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210619488
quote:
Daar heb je er 43 van nodig t.o.v. de 2 die dit kabinet wilde gaan laten bouwen.
pi_210620072
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2023 09:26 schreef nomina het volgende:
Kerncentrales dragen bij aan een oplossing/verminderen van milieuproblemen.
Maar ja dan kunnen de problemen ook minder als politiek middel gebruikt worden en zijn ze als verdienmodel voor allerlei milieuclubjes minder interessant.
Er zijn al decennia voornamelijk slechten aan de macht. Er is veel kapotgemaakt, dus laat staan dat een probleem wordt opgelost.
Toch zijn er ook al decennia vooral partijen aan de macht die wel sympathiek staan ten opzichte van kernenergie (in de praktijk wel vooral als excuus om geen serieuze maatregelen te hoeven nemen). VVD en CDA, toch de kern van de Rutte-jaren zijn gewoon voor kernenergie.
Hoe past dat dan in je plaatje?
pi_210620077
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 00:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar heb je er 43 van nodig t.o.v. de 2 die dit kabinet wilde gaan laten bouwen.
Plus de ontwikkeling gaat heel langzaam. Maar Limburg wil er ook wel eentje. Dat is net als Roemenië toch een soort ontwikkelingsland.
  woensdag 13 september 2023 @ 07:55:49 #138
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_210620204
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_210620228
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 07:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Toch zijn er ook al decennia vooral partijen aan de macht die wel sympathiek staan ten opzichte van kernenergie (in de praktijk wel vooral als excuus om geen serieuze maatregelen te hoeven nemen). VVD en CDA, toch de kern van de Rutte-jaren zijn gewoon voor kernenergie.
Het is links of rechtsom tegen gehouden. Lijkt me niet door de vvd en cda.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210621196
Ja die SMR's klinken leuk, want je bestelt er 1 en kunt meteen energie produceren. En als hij na een paar jaar "op" is, gaat hij terug naar de fabriek. Echter, zoals TheFreshPrince al zei, zijn ze heel inefficient. Met kernenergie is groter beter.

Plus, er komt geen elektriciteit uit, alleen warmte. Daar moet je dan nog stoom van maken, een turbine mee aandrijven, je moet een generator hebben, enz. Het is dus minder simpel dan het lijkt.

Dat Limburg er wel een paar wil is niet zo ingewikkeld: die hebben DSM. Daar gaat iedere dag een berg fossiele brandstoffen in. Nou staat er in het klimaatakkoord dat zulke industrie het land uit of dicht moet, dus willen ze graag groen worden en plastic gaan recyclen. Dan moet wel de helft van het plastic afval van heel de EU daar naar toe, om het rendabel te maken. En plastic is heel lastig te recyclen, dus gaan ze het flink verhitten en weer afbreken in etheen en andere simpele koolwaterstof moleculen, zodat ze er via het gangbare proces weer vers plastic van kunnen maken.

Nou doet niemand dat, omdat dat een paar keer zoveel energie kost dan van aardolie en aardgas plastic maken. En normaal produceren ze de vereiste energie door dat ook te verbranden. En als je 3x zoveel fossiele brandstof gaat verbranden zodat je dat plastic kunt recyclen, nog afgezien van het vervoer ervan uit de hele EU, dan schiet je meteen je doel voorbij.

En dat geldt trouwens voor de meeste groene processen: ze kosten meer energie dan de oude. Dus dan heb je een kerncentrale nodig. Maar met 1 SMR ben je er niet, als je al dat plastic op die manier wilt gaan recyclen.
  woensdag 13 september 2023 @ 10:46:45 #141
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_210621523
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 07:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Plus de ontwikkeling gaat heel langzaam. Maar Limburg wil er ook wel eentje. Dat is net als Roemenië toch een soort ontwikkelingsland.
Eén van de rijkste provincies van Nederland. ^p^

We zetten wel even op z'n Indiaas een afscherming rondom de Parkstad en hopen dat niemand het ziet. :M
pi_210622307
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 08:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is links of rechtsom tegen gehouden. Lijkt me niet door de vvd en cda.
Vooral door de markt uiteraard. Het kan immers in geen enkel geval uit. Maar CDA en VVD hadden afgelopen jaren best door kunnen pakken. Pas onder een D66 minister gebeurde er echt iets…
pi_210622328
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 10:46 schreef Wertha het volgende:

[..]
Eén van de rijkste provincies van Nederland. ^p^

Nog niet al het geld is via bestuurlijke en ambtelijke corruptie weggesluisd?
pi_210622752
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 12:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Vooral door de markt uiteraard. Het kan immers in geen enkel geval uit. Maar CDA en VVD hadden afgelopen jaren best door kunnen pakken. Pas onder een D66 minister gebeurde er echt iets…
Vooral door de markt....

Als je de overheid niet aansprakelijk stelt voor het introduceren van een goed investeringsklimaat en het belasten van externaliteiten, dan kun je de markt inderdaad wel aansprakelijk stellen.

Anders niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_210623918
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 13:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Vooral door de markt....

Als je de overheid niet aansprakelijk stelt voor het introduceren van een goed investeringsklimaat en het belasten van externaliteiten, dan kun je de markt inderdaad wel aansprakelijk stellen.

Anders niet.
Punt is dat er geen marktpartij in gaat investeren zonder dat de overheid voor vele miljarden garant staat voor risico’s tijdens de bouw en exploitatie. Daarnaast zijn externaliteiten voor de markt niet te verzekeren en willen ze de garantie dat ze uiteindelijk niet opdraaien voor de kosten na sluiting.

De gevraagde hoeveelheid staatssteun is uiteindelijk zelfs voor VVD en CDA misschien wat te gortig.
pi_210624813
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 15:19 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Punt is dat er geen marktpartij in gaat investeren zonder dat de overheid voor vele miljarden garant staat voor risico’s tijdens de bouw en exploitatie. Daarnaast zijn externaliteiten voor de markt niet te verzekeren en willen ze de garantie dat ze uiteindelijk niet opdraaien voor de kosten na sluiting.

De gevraagde hoeveelheid staatssteun is uiteindelijk zelfs voor VVD en CDA misschien wat te gortig.
De overheid is het grootste risico. Als ze dat nou eerst eens wegnemen.

Kosten na sluiting wordt uiteindelijk via wetgeving nu al opgelost. Onlangs nog gezeik over mbt Kernreactor Dedemswaard, met tekort geld in kas...

Externaliteiten beprijzen is geen "staatssteun."
Je zou voor de grap wat obligaties moeten uitgeven aan het publiek, worden mensen zelf financierder voor de kernreactor.
  woensdag 13 september 2023 @ 17:20:25 #147
323876 michaelmoore
pi_210625068
Nederland moet stoppen met landbouwgrond te willen vernietigen vanwege een raar stikstof excuus
en migranten in de cruissschepen aan het werk zetten
en heel rap 1.000.000 laagbouw flats gaan bouwen om te huishoudensverdunning aan te pakken

Zullen we anders weer bejaardenmeerpersoonshuizen gaan bouwen
quote:
Huishoudensverdunning is de trend waarbij huishoudens kleiner worden.
Dit betekent dat er steeds minder mensen in een huishouden wonen.
In Nederland is het gemiddelde huishoudensgrootte afgenomen van 3,4 personen in 1960 naar 2,3 personen in 2023.

Er zijn een aantal factoren die huishoudensverdunning veroorzaken.
Een van de belangrijkste factoren is de vergrijzing. Ouderen wonen vaker alleen dan jongeren.
Een andere factor is de toenemende welvaart.
ensen kunnen zich vaker een eigen huis veroorloven, waardoor ze niet meer hoeven samen te wonen met familieleden.
Ook de toenemende scheidingscijfers spelen een rol.
Scheidingen leiden ertoe dat er twee huishoudens ontstaan in plaats van één.

Huishoudensverdunning heeft een aantal gevolgen voor de samenleving.

Het kan leiden tot een toename van eenzaamheid en armoede onder ouderen.
Ook kan het de vraag naar woningen en zorgdiensten afremmen.

Er zijn een aantal dingen die kunnen worden gedaan om de gevolgen van huishoudensverdunning te beperken. Zo kunnen er meer maatregelen worden genomen om eenzaamheid en armoede onder ouderen te voorkomen. Ook kunnen er meer woningen worden gebouwd die geschikt zijn voor één persoon.

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 13-09-2023 17:30:24 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210625080
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 17:04 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kosten na sluiting wordt uiteindelijk via wetgeving nu al opgelost. Onlangs nog gezeik over mbt Kernreactor Dedemswaard, met tekort geld in kas...

Je zou voor de grap wat obligaties moeten uitgeven aan het publiek, worden mensen zelf financierder voor de kernreactor.
Ja, het grootste risico is dat een volgende regering het maar niets vind. Dan ga je de boot in. Anders is er best aan te verdienen.

Misschien moeten er eerst nog meer zonnepanelen en windmolens gebouwd worden, zodat de zaak instabiel wordt en er geen lithium meer is voor de benodigde accu's, die al snel net zo duur zijn als die kernreactors. Maar dan staat het hele land wel vol met die dingen.
pi_210625131
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 17:20 schreef michaelmoore het volgende:
Nederland moet stoppen met landbouwgrond te willen vernietigen vanwege een raar stikstof excuus
Het is niet dat onze regering dat wil. Integendeel, ze hebben meer dan 10 jaar gezegd: "Dat kunnen ze in Brussel nou wel vinden, maar wij denken daar anders over." En daarom heeft de EU ze nu het mes op de keel gezet.

En zelfs nu willen ze niet van de boeren af: het is veel simpeler om geen huizen meer te bouwen. Dat vinden de verhuurders ook prachtig. En dat zijn de VVD stemmers.
  woensdag 13 september 2023 @ 17:25:19 #150
323876 michaelmoore
pi_210625150
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 17:23 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het is niet dat onze regering dat wil. Integendeel, ze hebben meer dan 10 jaar gezegd: "Dat kunnen ze in Brussel nou wel vinden, maar wij denken daar anders over." En daarom heeft de EU ze nu het mes op de keel gezet.

En zelfs nu willen ze niet van de boeren af: het is veel simpeler om geen huizen meer te bouwen. Dat vinden de verhuurders ook prachtig. En dat zijn de VVD stemmers.
Vruchtbare landbouwgrond in een delta vernietigen is het ergste dat de wereld kan doen
pi_210625235
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 17:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Vruchtbare landbouwgrond in een delta vernietigen is het ergste dat de wereld kan doen
Veel mensen vinden dat we die vol moeten zetten met zonnepanelen.

En we hebben in het verleden die vruchtbare grond gebruikt als brandstof. Turf. Daarom is het typische Nederlandse landschap nu grond met weinig voedingsstoffen.

En een delta heeft goede grond, omdat die regelmatig overstroomt. Rivierslib. Maar tegenwoordig doen onze rivieren dat niet meer. Het zijn kanalen geworden, met een dijk er omheen.

De stikstof waar we het over hebben is een vorm van kunstmest.
  woensdag 13 september 2023 @ 17:35:43 #152
323876 michaelmoore
pi_210625302
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 17:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

we moeten woningen gaan bouwen die energie leveren
quote:
En we hebben in het verleden die vruchtbare grond gebruikt als brandstof. Turf. Daarom is het typische Nederlandse landschap nu grond met weinig voedingsstoffen.
landbouwgrond heeft om de nederlandse produktie normen te halen extra NPK nodig
Dat kopen we vooral in Rusland en Belarussia en onder marroko
https://www.nieuweoogst.n(...)j-kunstmest-inperken
quote:
De Europese Unie importeerde in 2021 ongeveer 26 miljoen ton stikstof, fosfaat en kaliumcarbonaat en tussenproducten, hoofdzakelijk op basis van stikstof (10,6 miljoen ton).
Tot die producten behoren ammoniak, ureum, ureumammoniumnitraat, ammoniumnitraat, kaliumcarbonaat (3,4 miljoen ton), fosfor en precursoren (6,4 miljoen ton) en samengestelde meststoffen die de drie nutriënten stikstof, fosfor en kalium bevatten (5,6 miljoen ton).
De stikstof waar we het over hebben is een vorm van kunstmest.

is geen vorm van kunstmest is DE mest die alle planten en bomen nodig hebben, behalve arme grond , die onze biologen zo prachtig vinden

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 13-09-2023 18:40:55 ]
pi_210626091
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 17:04 schreef ludovico het volgende:

[..]
Goed plan, weet je zeker dat er nooit meer een kerncentrale gebouwd zal worden. Immers die dingen draaien bovenal op staatssteun.
quote:
Waarbij de kosten dus weer bij de belastingbetaler terecht komen ;).
quote:
Maar ze niet beprijzen eigenlijk wel. En daar doelde ik op. Een windmolen of kolencentrale is prima te verzekeren tegen rampen. Een kerncentrale niet, dan worden het gewoon maatschappelijke kosten die niet in rekening gebracht kunnen worden bij de uitbater (die wel zijn op staatssteun gebaseerde winsten privaat verdeelt uiteraard)
quote:
Goed plan, weet je zeker dat er nooit meer een kerncentrale gebouwd zal worden.
  woensdag 13 september 2023 @ 18:41:41 #154
323876 michaelmoore
pi_210626110
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Goed plan, weet je zeker dat er nooit meer een kerncentrale gebouwd zal worden. Immers die dingen draaien bovenal op staatssteun.
[..]
gebruiken we de 30 miljard van Rob Jetten voor
pi_210626122
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
gebruiken we de 30 miljard van Rob Jetten voor
Als je een beetje opgelet had, zitten die kerncentrales voor een deel in dat bedrag van 28 miljard.

Niet dat het gereserveerde bedrag genoeg is, maar het komt voor.
pi_210626135
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 17:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, het grootste risico is dat een volgende regering het maar niets vind. Dan ga je de boot in. Anders is er best aan te verdienen.

Er is alleen aan te verdienen als de overheid zich garant stelt voor een minimumprijs (zoals bv recent in het VK) en dus gigantische staatssteun geeft.
En dat niet elke regering zit te wachten op decennia staatssteun geven aan een kerncentrale en daarna in de praktijk ook nog op moeten draaien voor de ontmanteling en eeuwen opslag van kernafval snap ik wel.
pi_210626145
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je een beetje opgelet had, zitten die kerncentrales voor een deel in dat bedrag van 28 miljard.
Uiteraard een te klein deel om voldoende staatssteun te kunnen geven om ze ook gerealiseerd te krijgen.
pi_210626154
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:43 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Uiteraard een te klein deel om voldoende staatssteun te kunnen geven om ze ook gerealiseerd te krijgen.
Ja, ik was dat nog in m'n ninja-edit aan het prutsen :P
pi_210626156
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 17:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zijn dat er echt veel buiten de beleggers die er goed mee verdienen?
pi_210626170
Alleen zijn ze wel wat optimistisch:

quote:
De elektriciteitsvoorziening moet in 2035 geheel CO2-vrij zijn, mede door de komst van twee kerncentrales.
In 2035 heb je met wat geluk net de vergunningen en financiering rond en zijn er net wat piketpaaltjes neergezet op de bouwlocatie.
pi_210626221
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In 2035 heb je met wat geluk net de vergunningen en financiering rond en zijn er net wat piketpaaltjes neergezet op de bouwlocatie.
12 jaar? Ja, klinkt redelijk inderdaad.
pi_210626269
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, en de CO2 uitstoot moet dan met 55% zijn gedaald. Er wordt vaak alleen naar het elektriciteitsverbruik van de huishoudens gekeken, dat is minder dan 8% van het totale energieverbruik. Als je ook het aardgas voor de huishoudens gaat vervangen door elektriciteit is het nog steeds maar zo'n 22% van het totaal. Dat is dus maar 40% van de vereiste 55%.

Het probleem met de overgebleven 60% is, dat de alternatieven bijna allemaal meer energie kosten. En net zoals met DSM, dreigt het klimaatakkoord met sluiting van alle bedrijven die veel energie of fossiele brandstof verbruiken.
pi_210626283
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
12 jaar? Ja, klinkt redelijk inderdaad.
Precies voorspellen blijft lastig.

Maar ik lees dat er eind 2024 een definitieve locatie bekend wordt gemaakt (Borssele zoals het nu lijkt).
Ontwerp, vergunningen, financiering, aanbesteding, etc.

Dan ben je zo even verder.

Mss is 2035 wat pessimistisch bedacht maar het is zeker niet klaar rond 2035, eerder 2045.
pi_210626313
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mss is 2035 wat pessimistisch bedacht maar het is zeker niet klaar rond 2035, eerder 2045.
Zijn zon en wind er dan klaar voor?
pi_210626340
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, en de CO2 uitstoot moet dan met 55% zijn gedaald. Er wordt vaak alleen naar het elektriciteitsverbruik van de huishoudens gekeken, dat is minder dan 8% van het totale energieverbruik. Als je ook het aardgas voor de huishoudens gaat vervangen door elektriciteit is het nog steeds maar zo'n 22% van het totaal. Dat is dus maar 40% van de vereiste 55%.

Het probleem met de overgebleven 60% is, dat de alternatieven bijna allemaal meer energie kosten. En net zoals met DSM, dreigt het klimaatakkoord met sluiting van alle bedrijven die veel energie of fossiele brandstof verbruiken.
Dat sowieso. Uitgaande van 2x 1.650MWe reactoren, zit je op (2 x 1.650 x 24 x 365,25) / 1.000.000 = 28,91TWh per jaar. Dat is inderdaad zo'n 24,1% van de huidige stroombehoefte van heel Nederland.

Rond 2045 zal die behoefte fors hoger zijn (EV's, warmtepompen, andere industrieën van het gas) dus zal het te weinig zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik bedoel: het moment dat de kerncentrales klaar zijn. Kabinet ging uit van 2035, ik niet, tel daar maar 10 jaar bij op.
pi_210626399
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Daar gaan de ontwikkelingen wel veel en veel harder. Dat levert tegen die tijd naar verwachting inderdaad een goedkopere en toch stabiele energievoorziening op.
pi_210626407
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik bedoel: het moment dat de kerncentrales klaar zijn. Kabinet ging uit van 2035, ik niet, tel daar maar 10 jaar bij op.
Ik bedoel, hoe gaan we het tekort dan opvangen? Hoe gaan we de energie produceren om onze economie draaiende en het licht aan te houden? Die overige 60% van die 55% CO2-vrije energie?
pi_210626421
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daar gaan de ontwikkelingen wel veel en veel harder. Dat levert tegen die tijd naar verwachting inderdaad een goedkopere en toch stabiele energievoorziening op.
Als we heel veel accu's bouwen en de zonnepanelen en windturbines 3x overdimensioneren?
pi_210626423
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zon en wind hebben wel een aardige, seizoensgebonden, overlap.
Het helpt.

pi_210626429
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Daarom moet er ook echt serieus werk gemaakt worden van de transitie van de economie en industrie. Het hopen dat kernenergie dat probleem voor een groot deel oplost is naïef en frustreert de noodzakelijke transities alleen maar…
pi_210626466
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik bedoel, hoe gaan we het tekort dan opvangen? Hoe gaan we de energie produceren om onze economie draaiende en het licht aan te houden? Die overige 60% van die 55% CO2-vrije energie?
Je gaat er niet op in dat die kerncentrales niet af zijn in 2035.

Dat weet je toch zelf ook wel?
pi_210626468
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als we heel veel accu's bouwen en de zonnepanelen en windturbines 3x overdimensioneren?
Vooral ook door het totale net veel slimmer en flexibeler te maken en daar hoort ook opslag in diverse vormen (van accu’s tot waterstof) bij. Wat dat betreft staan we nog maar net aan het begin van de grote innovaties. Lijkt me eerlijk gezegd een veiliger gok dan kerncentrales van een decennia oud ontwerp waarvan de brandstof vermoedelijk op is voordat het ding economisch afgeschreven is.
pi_210626479
Mooi, een meerderheid van de partijen is voor. Geen GL stemmen dus ^O^
pi_210626514
Als je in die grafiekjes van TheFreshPrince kijkt, zie je dat de nominale opbrengst op jaarbasis ongeveer 8% van het maximale vermogen is. Oftewel, zonnepanelen met een piekwaarde van 400 watt, produceren gemiddeld 32 watt. Voor windturbines op de Noordzee is het ongeveer het dubbele, zo'n 17%.

Dus zonder kerncentrales kunnen we het wel vergeten.
pi_210626529
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je in die grafiekjes van TheFreshPrince kijkt, zie je dat de nominale opbrengst op jaarbasis ongeveer 8% van het maximale vermogen is. Oftewel, zonnepanelen met een piekwaarde van 400 watt, produceren gemiddeld 32 watt. Voor windturbines op de Noordzee is het ongeveer het dubbele, zo'n 17%.

En kerncentrales gaan economisch en maatschappelijk echt niet lukken voordat we onze uitstoot echt serieus teruggebracht moeten hebben. Dus wat nu?
pi_210626532
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

Je fantasie slaat op hol.

Dat zijn de percentages t.o.v. het totaal van alle maanden opgeteld (je zal zien dat ze beiden ongeveer op 100 uitkomen als je de maanden optelt).

Niet de opbrengst die ze afgeven t.o.v. het vermogen.
pi_210626552
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:15 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En kerncentrales gaan economisch en maatschappelijk echt niet lukken voordat we onze uitstoot echt serieus teruggebracht moeten hebben. Dus wat nu?
Natuurlijk gaat dat wel lukken. De politieke horde is de enige die genomen moet worden, de rest bestaat al.
pi_210626563
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Natuurlijk gaat dat wel lukken. De politieke horde is de enige die genomen moet worden, de rest bestaat al.
De technische, financiële en energetische hobbels bestaan niet?
pi_210626567
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nog los van de aanbesteding. Je zal met een aardige smak geld en garanties moeten komen, anders schrijft niemand zich in voor de bouw.
pi_210626569
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je fantasie slaat op hol.

Dat zijn de percentages t.o.v. het totaal van alle maanden opgeteld (je zal zien dat ze beiden ongeveer op 100 uitkomen als je de maanden optelt).

Niet de opbrengst die ze afgeven t.o.v. het vermogen.
Wat is de gemiddelde opbrengst van jouw panelen op jaarbasis? Jij hebt daar vast een grafiekje van.
pi_210626576
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:15 schreef KareldeStoute het volgende:
Dus wat nu?
Ja, dat was mijn vraag.
pi_210626581
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Nee. Kerncentrales bestaan al en leveren heel veel energie voor weinig kosten. De politieke horde is de enige die genomen moet worden dus :)
pi_210626586
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat is de gemiddelde opbrengst van jouw panelen op jaarbasis? Jij hebt daar vast een grafiekje van.
Mijn dak is wat minder relevant, ik heb ook panelen op noord, oost en west.

Het totaal zo'n 14.500 tot 15.500kWh per jaar op 20,4kWp aan panelen.
Zuid doet zo'n 280kWh per 300Wp paneel.

Juni was dit jaar uitzonderlijk goed, juli was in verhouding "bedroevend".

pi_210626611
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 07:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Andere partijen gaan mee de linkse ideologie, omdat die zo sterk en kwaadaardig is. Het is dus voor hun politieke carrire makkelijker voor ze om met die mee te waaien.
pi_210626619
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee. Kerncentrales bestaan al en leveren heel veel energie voor weinig kosten. De politieke horde is de enige die genomen moet worden dus :)
Bestaande (oude) Franse kerncentrales zitten inderdaad tussen de 5,9 en 8,3 cent per kWh.

De 3 meest recente kerncentrales, waaronder Hinkley Point C, heeft een prijsgarantie van 10,4 cent per kWh gekregen van de overheid.
pi_210626641
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mijn dak is wat minder relevant, ik heb ook panelen op noord, oost en west.

Het totaal zo'n 14.500 tot 15.500kWh per jaar op 20,4kWp aan panelen.
Zuid doet zo'n 280kWh per 300Wp paneel.
15.000 / 365 / 24 = 1,7 kW. Voor panelen van 20,4 kWp is dat dus 8,3%.
pi_210626656
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:20 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Die lage kosten zijn natuurlijk een fabeltje :s).
Dat lijkt enkel zo door astronomische staatssteun. En praktisch gezien ben je enkele decennia bezig met bouwt. De oplevering is dus te laat om andere maatregelen niet te hoeven nemen. En daarmee zijn ze tegen die tijd overbodig.
pi_210626675
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
15.000 / 365 / 24 = 1,7 kW. Voor panelen van 20,4 kWp is dat dus 8,3%.
(k)Wp is slechts een meting van het vermogen bij 1.000Watt per m2 invallend licht bij 25 graden Celsius.
Het is geen "jaarlijkse opbrengst garantie".

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-09-2023 19:34:01 ]
pi_210626676
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:26 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

En praktisch gezien ben je enkele decennia bezig met bouwt.
Nee hoor. Gewoon zsm bouwen, heb je het zo klaar.
pi_210626679
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:22 schreef nomina het volgende:

[..]
Andere partijen gaan mee de linkse ideologie, omdat die zo sterk en kwaadaardig is. Het is dus voor hun politieke carrire makkelijker voor ze om met die mee te waaien.
Kerncentrales worden uiteraard vooral door rechtse partijen ideologisch benaderd. Ze zijn al lange tijd prestigeprojecten die zeer veel gemeenschapsgeld mogen kosten. Typisch rechtse ideologie dus.
pi_210626680
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:27 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee hoor. Gewoon zsm bouwen, heb je het zo klaar.
Zsm is minimaal 20 jaar dus enkele decennia.
pi_210626688
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat was mijn vraag.
Verder kijken dan kernenergie is mijn antwoord. Wat is het jouwe?
pi_210626701
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:28 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zsm is minimaal 20 jaar dus enkele decennia.
Nope. Als de politieke horde genomen wordt niet. Dan kan het makkelijk binnen 10 jaar. Alles wat ik zeg is in de werkelijkheid al bewezen.
pi_210626717
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nope. Als de politieke horde genomen wordt niet. Dan kan het makkelijk binnen 10 jaar. Alles wat ik zeg is in de werkelijkheid al bewezen.
Bron van die 10 jaar?
En waarom lukt dat in westerse landen, ondanks die genomen politieke hobbels, in de praktijk nergens?
pi_210626739
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Bron van die 10 jaar?
En waarom lukt dat in westerse landen, ondanks die genomen politieke hobbels, in de praktijk nergens?
Dit. Van de laatste 3 in Europa gebouwde kerncentrales is er letterlijk niet 1 binnen budget en verwachte bouwtijd gebleven. Forse overschrijdingen.

Nu kan je nog wel enigszins makkelijk volhouden dat er in 2035 twee nieuwe, werkende kerncentrales gebouwd zijn in Nederland.
In 2035 niet meer.
pi_210626749
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 12:24 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
D66 maakt toch ook al decennia deel uit van allerlei kabinetten.
Ik denk dat dit gewoon een "plan voor de show" is, en dat er later op allerlei gronden steeds uitstel komt.
pi_210626776
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 15:19 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Nee de overheid wil niet.
Er zijn al zoveel miljarden vergooit. Nederland heeft echt wel genoeg geld.
pi_210626824
quote:
10s.gif Op woensdag 13 september 2023 18:43 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Er is alleen aan te verdienen als de overheid zich garant stelt voor een minimumprijs (zoals bv recent in het VK) en dus gigantische staatssteun geeft.
En dat niet elke regering zit te wachten op decennia staatssteun geven aan een kerncentrale en daarna in de praktijk ook nog op moeten draaien voor de ontmanteling en eeuwen opslag van kernafval snap ik wel.
Er wordt al sinds mensenheugenis staatssteun verleend aan KLM en wel meer bedrijven.
Geen kerncentrales is een ideologisch en machtsgedreven besluit.
Heeft niks met geld te maken.
pi_210626840
Voortschrijdend inzicht. 5 jaar geleden dachten we, dat het een eitje was om dat te bereiken met zon, wind en waterstof. Ondertussen weten we beter. We kunnen voor de grap wel eens uitrekenen hoeveel zonnepanelen, windturbines en waterstoftanks en/of accu's we nodig hebben in 2050, wanneer de CO2 uitstoot 0% moet zijn. Het zijn er veel.
pi_210626868
quote:
0s.gif Op woensdag 13 september 2023 19:43 schreef nomina het volgende:

[..]
Er wordt al sinds mensenheugenis staatssteun verleend aan KLM en wel meer bedrijven.
Geen kerncentrales is een ideologisch en machtsgedreven besluit.
Heeft niks met geld te maken.
Precies, het gaat er maar om wat we willen. De overheid kan makkelijk in 12 jaar 10 kerncentrales bouwen, als ze dat echt willen.

Er was ook nog een opmerking van TheFreshPrince in het vorige topic over. Stel dat de EU besluit om tegelijkertijd 100 van dezelfde kerncentrales te bouwen en er wordt een ontwerpfout ontdekt, dan zit je met 100 kapotte centrales. Maar zo werkt het niet. Geen enkel plan overleeft het contact met de realiteit en de mensen die het moeten realiseren. Plannen worden continu aangepast. Problemen worden gevonden en opgelost, of in het slechtste geval wordt er omheen gewerkt.

Zo heb je dus centrales die een stuk veiliger en beter te onderhouden zijn dan 100 aanbestede centrales die allemaal anders zijn.

[ Bericht 29% gewijzigd door SymbolicFrank op 13-09-2023 19:52:01 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')