abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210552623
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 19:05 schreef qajariaq het volgende:
Die frequente regeling is milliseconden werk. Windmolens hebben nog wel wat massa en zowel wind als zon zijn niet binnen een seconde uitgevallen. Zeker niet over een groter gebied. Neemt niet weg dat het regelen van het net best wel een opgave is met dus een hele range bronnen paraat die binnen milliseconden reageren tot binnen minuten of zelfs uren maar dan wel langer moeten volhouden.

In Amerika is alles privaat, hier gelukkig niet. Privaat betekend dat niemand investeert in die situaties die heel weinig voorkomen. Gelukkig is dat in Europa beter geregeld.

Dat Panorama verhaal zal best een kern van waarheid in zitten maar is ook weer erg aangedikt. Ik mag toch hopen dat essentiële noodstroom voorzieningen het langer dan een paar uur of een dag uithouden. Op een vorige baan hadden we een dergelijke voorziening en die kon het zo nodig weken uithouden met de voorraad brandstof die we zelf hadden.

Maar goed, prettige avond, ga ik bij een kennis een nieuw filterpompje in de visbak hangen.
Nice! Hoeveel meter / liter?
pi_210554300
Tja. We kunnen een hele kleine kerncentrale maken van een paar kuub, die je in je achtertuin kunt zetten en die je dan 25 jaar van elektriciteit voorziet. Zonder onderhoud, het bijvullen van de brandstof of stofjes waar je een atoombom van kunt maken. Maar omdat veel mensen van dat idee gaan flippen, worden die alleen gebruikt in afgelegen gebieden, waar je geen buren hebt. In Finland en Antarctica, bijvoorbeeld.

[ Bericht 5% gewijzigd door SymbolicFrank op 06-09-2023 23:29:29 ]
pi_210554328
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nice! Hoeveel meter / liter?
Er zijn op Youtube veel hele grote en succesvolle kanalen, die iedere week een prachtige video publiceren met een nieuwe uitvinding die het hele klimaatprobleem oplost. Als ik daar naar kijk, denk ik de hele tijd: "Daar klopt helemaal niet van!" En van die revolutionaire uitvindingen hoor je daarna nooit meer iets.

Mensen horen het liefste wat ze graag willen horen en daarom is het zo. Wensdenken.
pi_210554366
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Er zijn op Youtube veel hele grote en succesvolle kanalen, die iedere week een prachtige video publiceren met een nieuwe uitvinding die het hele klimaatprobleem oplost. Als ik daar naar kijk, denk ik de hele tijd: "Daar klopt helemaal niet van!" En van die revolutionaire uitvindingen hoor je daarna nooit meer iets.

Mensen horen het liefste wat ze graag willen horen en daarom is het zo. Wensdenken.
Je quote m'n vraag over een aquarium. Bijzonder :D

Maar eh, zo hoor ik ook politici die standaard thorium en kernfusie als oplossing aandragen om de hele discussie over te kunnen slaan.

Wensdenken is van alle tijden en ook niet gebonden tot 1 partij.
pi_210554370
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je quote m'n vraag over een aquarium. Bijzonder :D

Maar eh, zo hoor ik ook politici die standaard thorium en kernfusie als oplossing aandragen om de hele discussie over te kunnen slaan.

Wensdenken is van alle tijden en ook niet gebonden tot 1 partij.
Ja, politici. Ze hebben bijna allemaal een achtergrond als advocaat. Rechtpraten wat krom is. Kennis van zaken is niet gewenst, want dan is het moeilijker om staalhard te liegen.
pi_210554436
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, politici. Ze hebben bijna allemaal een achtergrond als advocaat. Rechtpraten wat krom is. Kennis van zaken is niet gewenst, want dan is het moeilijker om staalhard te liegen.
Eigenlijk zou een minister die het over zonnepanelen en warmtepompen heeft, minimaal 2 weken moeten meedraaien bij een installatiebedrijf als leidinggevende. "Jetten, mag ik een 16mm Ø Uponor leiding van je?"
pi_210554447
Mijn minst favoriete, grote kanaal waar onzin wordt verkocht als wetenschap:

pi_210554524
Nu beginnen met bouwen, desnoods in mijn achtertuin.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 7 september 2023 @ 00:58:03 #109
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_210554708
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:59 schreef Montagui het volgende:
Nu beginnen met bouwen, desnoods in mijn achtertuin.
Ook op jouw kosten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_210555198
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
Tja. We kunnen een hele kleine kerncentrale maken van een paar kuub, die je in je achtertuin kunt zetten en die je dan 25 jaar van elektriciteit voorziet. Zonder onderhoud, het bijvullen van de brandstof of stofjes waar je een atoombom van kunt maken. Maar omdat veel mensen van dat idee gaan flippen, worden die alleen gebruikt in afgelegen gebieden, waar je geen buren hebt. In Finland en Antarctica, bijvoorbeeld.
Zijn die dingen überhaupt de conceptfase al voorbij dan?
pi_210555255
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2023 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mijn minst favoriete, grote kanaal waar onzin wordt verkocht als wetenschap:

Gelukkig zijn er ook kanalen als deze waar volgens mij wel wat meer er over zaken nagedacht wordt.

pi_210555500
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 07:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Gelukkig zijn er ook kanalen als deze waar volgens mij wel wat meer er over zaken nagedacht wordt.

Ik heb hier de ballen verstand van maar zou je in theorie bijvoorbeeld ook het IJsselmeer (of Markeer of een randmeer) ook als zo'n soort energiebuffer kunnen gebruiken door het peil daar b.v. 20 of 30 cm hoger (of lager) te maken ten opzichte van de omgeving? Zo'n grote bak water staat natuurlijk gelijk aan een bepaalde hoeveelheid stroom. Of zet dat geen zoden aan de dijk?
pi_210555583
Handig ook voor Poetin als er oorlog komt. Weet ie gelijk waar ie moet bombarderen om de hele Benelux naar de klote te helpen. Maakt alle andere doelen irrelevant.
pi_210555600
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:32 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Handig ook voor Poetin als er oorlog komt. Weet ie gelijk waar ie moet bombarderen om de hele Benelux naar de klote te helpen. Maakt alle andere doelen irrelevant.
In die zin zijn zonnepanelen op ieders dak wel een stuk beter dan energiecentrales die we nu hebben.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_210555683
quote:
10s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:13 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ik heb hier de ballen verstand van maar zou je in theorie bijvoorbeeld ook het IJsselmeer (of Markeer of een randmeer) ook als zo'n soort energiebuffer kunnen gebruiken door het peil daar b.v. 20 of 30 cm hoger (of lager) te maken ten opzichte van de omgeving? Zo'n grote bak water staat natuurlijk gelijk aan een bepaalde hoeveelheid stroom. Of zet dat geen zoden aan de dijk?
Kijk het filmpje daar legt hij vast wel uit dat meer hoogte verschil stukken beter is voor een effectieve energie opslag .
pi_210555917
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:36 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
In die zin zijn zonnepanelen op ieders dak wel een stuk beter dan energiecentrales die we nu hebben.
Sowieso is qua kwetsbaarheid decentrale opwekking (en eventueel opslag) natuurlijk veel gunstiger dan centralisatie (zoals met kernenergie noodzakelijk is).
pi_210555923
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Kijk het filmpje daar legt hij vast wel uit dat meer hoogte verschil stukken beter is voor een effectieve energie opslag .
Ok, ik snap dat meer hoogte beter is. Maar dat lijkt me in onze grote meren wat lastig te realiseren.
pi_210558351
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:36 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Waarom werken zonnepenelen aangesloten op het net niet bij stroomuitval?
Bij stroomuitval produceren de zonnepanelen geen elektriciteit. Dit omwille van twee redenen, één technische en veiligheidsgerelateerde en één wettelijke.

Technisch en veiligheid
Om elektriciteit te produceren hebben zonnepanelen ook elektriciteit nodig, voor de omvormer. Deze elektriciteit komt van het net. Op hun beurt produceren zonnepanelen ook zelf elektriciteit. De hoeveelheid elektriciteit welke zonnepanelen produceren is niet altijd gelijk, en het teveel wordt terug in het elektriciteitsnet gestuurd voor andere verbruikers. Wanneer de zonnepanelen te weinig elektriciteit produceren, wordt het nodige verschil om uw apparaten correct te laten functioneren voorzien door het elektriciteitsnet.

Indien elektrische apparaten verschillende soorten stroom krijgen zoals het geval is bij zonnepanelen, zou dit ernstige schade toebrengen. Daarom stoppen de zonnepanelen ook met werken bij stroomuitval.

Veel geluk met je zonnepanelen dan ;)
pi_210558437
quote:
2s.gif Op donderdag 7 september 2023 09:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Sowieso is qua kwetsbaarheid decentrale opwekking (en eventueel opslag) natuurlijk veel gunstiger dan centralisatie (zoals met kernenergie noodzakelijk is).
Dat is al decentraal : ca 40 kerncentrales in Europa, totaal ca 130 kernreactoren.
pi_210558512
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:32 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Als Poetin een bom op Borssele gooit dan zitten we in een kernoorlog en dan is het niet meer zo belangrijk of jij je telefoon wel of niet kan opladen.

Heb je enig idee hoe kwetsbaar de energiekabels, internetkabels en gasleidingen in de Noordzee zijn?
pi_210558558
quote:
14s.gif Op donderdag 7 september 2023 09:33 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ok, ik snap dat meer hoogte beter is. Maar dat lijkt me in onze grote meren wat lastig te realiseren.
Dat idee is in de jaren zeventig al gelanceerd door Lievense Die wilde het Markermeer maar liefst 17 meter ophogen. Ook toen kon dat op geen enkele manier uit en bovendien was Amsterdam er niet happig op om bij een dambreuk een tsunami te hebben.

In andere variaties is ie er een paar keer vaker mee gekomen maar een serieus hoogte verschil ga je nooit maken en het is ontiegelijk duur. Als je al een berg hebt met water aan de voet gaat het een stuk handiger. Luxemburg en België hebben dergelijke installaties al. Voor NL geen optie. https://pala.be/nl/artike(...)hernieuwbare-energie
pi_210559151
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 14:09 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Dat is al decentraal : ca 40 kerncentrales in Europa, totaal ca 130 kernreactoren.
Voor energie is dat juist behoorlijk centralistisch. Iets wat ook nog eens versterkt wordt door de enorme financiële investering die het vraagt waarbij centrale instituties als overheden garant moeten staan.
Dat is echt totaal anders dan bij bv zonnepanelen of wind…
pi_210560364
quote:
10s.gif Op donderdag 7 september 2023 15:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Voor energie is dat juist behoorlijk centralistisch. Iets wat ook nog eens versterkt wordt door de enorme financiële investering die het vraagt waarbij centrale instituties als overheden garant moeten staan.
Dat is echt totaal anders dan bij bv zonnepanelen of wind…
Ik zie ook wel voorstellen om direct 10 of meer kerncentrales in Nederland te bouwen.

Zoiets gaat goed tot er in 1 van de 10 een probleem wordt geconstateerd waardoor we ze allemaal moeten uitschakelen voor onderzoek.
pi_210560494
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zie ook wel voorstellen om direct 10 of meer kerncentrales in Nederland te bouwen.

Zoiets gaat goed tot er in 1 van de 10 een probleem wordt geconstateerd waardoor we ze allemaal moeten uitschakelen voor onderzoek.
Met tien centrales kan je ze 1 voor 1 even uitschakelen voor onderzoek.

En ach, er vliegen een paar vogels langs en hele windparken worden stilgezet...
Als ze al draaien natuurlijk, want dat het altijd voldoende waait is ook een mooie fabel.
pi_210561181
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2023 18:34 schreef Klepper272 het volgende:
Als ze al draaien natuurlijk, want dat het altijd voldoende waait is ook een mooie fabel.
Off shore wind doet het 50% van de tijd. En het is geen fabel is dat het nog nooit voor gekomen in de beschreven geschiedenis dat de hele Noordzee windstil wis. Ik val in herhaling, hoe zou dat nou komen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')