Ja klopt... naja ze weten nog niet beterquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:56 schreef Donna het volgende:
[..]
De definitie van goed is voor iedereen anders, maar ik denk dat de kinderen op deze manier wel een hoop kennis moeten missen als ouders zo in het leven staan en zulke keuzes maken.
Zonde.
Ja tuurlijk welquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:58 schreef Donna het volgende:
Misschien leren de ouders nog wat bij.
Dit.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:59 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja tuurlijk wel![]()
Zoals ik eerder zei, ik hoop dat ze (misschien met terugkijken) een budgetcoach vragen om hulp
Ja klopt!quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:32 schreef Speedfight het volgende:
Oooh teeveepeetje. Ik vind dit programma erg leuk. Laatst dat gezin dat in de schuldsanering wou en van 75 euro per week leefde maar ook 2 kinderen, 3 konijnen en 7 katten had én voor 25 euro per week rookte. Bizar, hoe dan.
Die kerel mocht van z'n vrouw niet eens koffie op het werk drinken.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja klopt!
En die verschrikkelijke ouders die kinderen geen feestje en zo gunde En wel voor zichzelf een motorrijbewijs, moter En pak gunde... dat vond ik zo sneu
Of was dat een huis voltwijfel ineens
De hypotheekverstrekker vindt dit waarschijnlijk niet zo'n goed idee.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Laat ze maar een deel van al die ruimte verhuren ofzo.
Nee dat is demammavan (Instagram) ook in dat programma. Iets van 8 of 9 kinderen volgens mij? Die is trouwnes een vrij grote influencer geworden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja klopt!
En die verschrikkelijke ouders die kinderen geen feestje en zo gunde En wel voor zichzelf een motorrijbewijs, moter En pak gunde... dat vond ik zo sneu
Of was dat een huis voltwijfel ineens
Welk seizoen was dat? Ik kijk pas sinds dit seizoen maar dit klinkt wel als leuke sensatiequote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:32 schreef Speedfight het volgende:
Oooh teeveepeetje. Ik vind dit programma erg leuk. Laatst dat gezin dat in de schuldsanering wou en van 75 euro per week leefde maar ook 2 kinderen, 3 konijnen en 7 katten had én voor 25 euro per week rookte. Bizar, hoe dan.
Ja... echt he...quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:40 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Die kerel mocht van z'n vrouw niet eens koffie op het werk drinken.
8 kinderenquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:42 schreef Sledgehammer. het volgende:
[..]
Nee dat is demammavan (Instagram) ook in dat programma. Iets van 8 of 9 kinderen volgens mij? Die is trouwnes een vrij grote influencer geworden.
https://www.npostart.nl/speellijst/waar-doen-ze-het-van-seizoen-1quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:42 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Welk seizoen was dat? Ik kijk pas sinds dit seizoen maar dit klinkt wel als leuke sensatie
Jep. Het Familievloggerstopic in SHO staat er ook vol mee. Vreemd mens.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:42 schreef Sledgehammer. het volgende:
[..]
Nee dat is demammavan (Instagram) ook in dat programma. Iets van 8 of 9 kinderen volgens mij? Die is trouwnes een vrij grote influencer geworden.
Ik zou nog wel eens willen zien hoe het daar mee gaat tegenwoordig. 3 jaar schuldsanering zijn denk ik net niet of juist wel voorbij, maar zij hadden imo niet echt het vermogen om logische beslissingen te maken mbt geld. Ik gok dat er grote kans is dat ze er weer in komen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:32 schreef Speedfight het volgende:
Nou, als dat het verschil is tussen de hypotheek wel of niet betalen zou het mee kunnen vallen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:41 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
De hypotheekverstrekker vindt dit waarschijnlijk niet zo'n goed idee.
Waar doen ze het van was altijd een rubriek in Viva of Flair? Het Kasboekje op de Insta pagina van Porterenee is ook altijd erg populair.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:02 schreef ChildoftheStars het volgende:
eigenlijk zouden we een FOK-versie moeten hebben. Eens zien wat deze zolderkamerautisten uitgeven en binnenkrijgen
ja idd...quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:04 schreef Donna het volgende:
[..]
Waar doen ze het van was altijd een rubriek in Viva of Flair? Het Kasboekje op de Insta pagina van Porterenee is ook altijd erg populair.
Het lijkt mij best een leuke rubriek voor hier.
Ja van de oudste. De moeder van de jongste is zijn vriendin idd. Zij is Pools geloof ik. Denk dat ze het toch niet snapt.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 19:24 schreef Leandra het volgende:
Het valt me wel op dat die miljonair de "bankafschriften" iedere keer alleen doet.
De ex die Sinterklaas bij hen thuis viert zal de moeder van de oudste wel zijn, of van allebei de kinderen?
Haha. Ik vind het echt reuze interessant om eens te zien hoe anderen bepaalde keuzes maken.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 18:02 schreef ChildoftheStars het volgende:
eigenlijk zouden we een FOK-versie moeten hebben. Eens zien wat deze zolderkamerautisten uitgeven en binnenkrijgen
Dat vind ik ook leuk om naar te kijken en te vergelijken. Juist de keuzes die er worden gemaakt. Ik snap dus bijvoorbeeld geen biet van mensen die de eerste vaste lasten gewoon overslaan als hypotheek energie of zorgkosten. Zelf heb ik soms beetje boel uitgegeven aan hobby's/ verzamelingen. Maar nooit zoveel dat ik daardoor mijn hypotheek niet meer kon ophoesten.quote:Op zondag 27 augustus 2023 22:58 schreef June. het volgende:
[..]
Haha. Ik vind het echt reuze interessant om eens te zien hoe anderen bepaalde keuzes maken.
Ik en mijn vriend verdienen (veel) meer dan deze stellen (m.u.v. Adema dan) maar 1000 euro aan cadeaus of 10k voor een kinderkamer zouden wij never nooit doen. Toch te zuinig denk ik.
Met de handscanner door de supermarkt en dan verwachten dat je contant kunt afrekenen. Helemaal gestoord en ik gun deze vent de digitale euroquote:Op donderdag 31 augustus 2023 21:32 schreef Van_Poppel het volgende:
De volkszanger wil contant afrekenen...je verwacht het niet
Ik vind het persoonlijk wel jammer dat het niet kan. Zelf pin ik altijd mijn boodschappengeld zodat ik niet meer dan dat kan uitgeven. Het lijkt me niet een onmogelijke uitdaging om met een handscanner contant te betalen. Natuurlijk kan een rekenmachine op de telefoon ook, maar een handscanner trekt direct ook de kortingen en zo er vanafquote:Op donderdag 31 augustus 2023 21:38 schreef byah het volgende:
[..]
Met de handscanner door de supermarkt en dan verwachten dat je contant kunt afrekenen. Helemaal gestoord en ik gun deze vent de digitale euro
De app van Appie ook.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 21:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk wel jammer dat het niet kan. Zelf pin ik altijd mijn boodschappengeld zodat ik niet meer dan dat kan uitgeven. Het lijkt me niet een onmogelijke uitdaging om met een handscanner contant te betalen. Natuurlijk kan een rekenmachine op de telefoon ook, maar een handscanner trekt direct ook de kortingen en zo er vanaf
Dan vergelijk je wel met de "luxe" van een kant-en-klaar maaltijd natuurlijk. In de aanbieding een zak aardappels die je zelf moet schillen en een grote bloemkool (of diepvrieszak eigen merk) met een (zelfgedraaide) gehaktbal erbij, of een pak pannekoekmix/melk/eieren/stroop dan ben je dat lang niet kwijt.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 22:44 schreef Firuze60 het volgende:
Die boodschappen zijn ontzettend over de kop en duurder gegaan binnen twee jaar dat je nog 'goedkoper' uit bent met uit eten gaan of thuisbezorgd.nl. Een magnetronmaaltijd van 300 gram met 10 gram groente voor 7 euro.
Met zijn allen een TV cadeau doen ipv 2 uurtjes een band inhuren was financieel misschien wel een goed idee geweest. Zou ze 50 euro aan maandelijkse huur schelen. Maar ja,dan heb je niet elke 2 jaar een nieuwe 🤡quote:Op vrijdag 1 september 2023 10:58 schreef Pinuts het volgende:
Net teruggekeken. Vond het wel een mooie aflevering. Ook die familie Adema die met de ex erbij sinterklaas viert. Natuurlijk ze geven meer geld uit dan gemiddeld, maar dan zou ik ook doen als ik zoveel had.
Bij dat gezin met die 9 kinderen, je zou er maar naast wonen met zo'n band in een klein appartement. Overigens vond ik het wel belachelijk veel geld voor een verjaardag. 150 euro aan drank...
Oh en die meid van die volkszanger. Ja ik lust geen water. Lekker voor de baby, alleen cola en appelsap.
Moest lachen om degene die filmt "zijn flessen niet veel goedkoper dan blikjes?".quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:55 schreef Donna het volgende:
Haha denken dat het ¤50/¤60 gaat zijn bij de Jumbo en dan ¤122 moeten afrekenen.
Ach... ze zitten al zo diep in de schulden dat die kosten erbij niet meer meemaaktquote:Op vrijdag 1 september 2023 11:59 schreef Donna het volgende:
Die met 9 kinderen dat ze zo zit te lachen dat hij zowat elke dag eten afhaalt. Hamburgertent, kiptent, broodjeszaak.
Ze ziet dit ook gewoon voor het eerst want 'nu weet ik waar jij overal komt'. Bizar.
En denken dat een kratje bier maar ¤10 kost.![]()
Ik denk dat ze graag letterlijk wil(len) vluchten, of iig dat gevoel hebben.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:47 schreef Kiwi7 het volgende:
Snap eigenlijk niet waarom dat gezin er zo op staat om een camper te kopen?
Ipv gewoon tijdelijk een huurhuis te vinden en vanuit daar schulden af te betalen en weer financieel orde te scheppen.
Met hun inkomen en schulden denk ik niet dat ze een huurhuis kunnen krijgen, even buiten of er iets te vinden valt dat minder zou kosten dan de huidige hypotheek/onderhoud.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:47 schreef Kiwi7 het volgende:
Ipv gewoon tijdelijk een huurhuis te vinden en vanuit daar schulden af te betalen en weer financieel orde te scheppen.
Sociale huurwoning?quote:Op vrijdag 1 september 2023 17:33 schreef ikbent het volgende:
[..]
Met hun inkomen en schulden denk ik niet dat ze een huurhuis kunnen krijgen, even buiten of er iets te vinden valt dat minder zou kosten dan de huidige hypotheek/onderhoud.
Dit hoort bij het leven in een flat.quote:Op zaterdag 2 september 2023 00:19 schreef golfer het volgende:
Leuk voor de buren op die galerijflat, zo'n liveband met drums die binnen komt.
KROEPKOEK!quote:Op zaterdag 2 september 2023 10:22 schreef tong80 het volgende:
Ik kijk nu. Hoe dom sommige mensen zijn. Ik lust geen water, dus dan blijft sinas en cola over.![]()
Moeten beknibbelen, en dan je wagen volladen met kroepoek en chips.
Ik begrijp het ook nog steeds niet.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:47 schreef Kiwi7 het volgende:
Ik denk oprecht dat ze zover niet nagedacht hebben. Ik vraag me ook af waar ze die camper van willen betalen want zoals ik het begreep hebben ze de overwaarde van het huis nodig voor de schulden af te lossen. Maar ik denk dat deze mensen het zien als: we kopen een camper en dan wonen we 'gratis'.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:18 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik begrijp het ook nog steeds niet.
Of ga bijv in de schuldsanering maar blijf wel in een huis wonen.
Wat is de meerwaarde van huis verkopen, camper kopen en in wonen.
Waar zet je die camper dan? ivm school kan je ook niet steeds verkassen...
Ja.quote:
Een gedeelte van de tijd wonen ze daar. Ze hadden er 5 door de week en 4 extra af en toe. Of ben ik nu in de war met een ander programma?quote:Op zaterdag 2 september 2023 18:53 schreef amaranta het volgende:
Volgens mij wonen de kinderen Huisraad niet allemaal op de flat.
De moeder die op het feestje was zei ook direct, ik betaal wel voor Given en Religion
En, waar schrijf je jezelf inquote:Op zaterdag 2 september 2023 12:18 schreef Blues het volgende:
[..]
Ik begrijp het ook nog steeds niet.
Of ga bijv in de schuldsanering maar blijf wel in een huis wonen.
Wat is de meerwaarde van huis verkopen, camper kopen en in wonen.
Waar zet je die camper dan? ivm school kan je ook niet steeds verkassen...
Precies, het hele plan van hen is te idioot voor woorden, hoop dat ze tijdelijk tot inkeer komen.quote:
Wij doen op feestjes ook altijd blikjes. Wel zo makkelijk. Flessen van 1,5ltr passen ook niet zo goed in onze koelkast. Bquote:Op vrijdag 1 september 2023 12:29 schreef ikbent het volgende:
[..]
Moest lachen om degene die filmt "zijn flessen niet veel goedkoper dan blikjes?".
Uh...ja, maar dan moet je glazen/bekertjes in de gaten houden.
Dit soort simpele dingen en niet elke dag 8-10 euro bij de hamburgertent uitgeven zou al flink opschieten met besparen. Kan je binnen 2-3 maanden een hele mooie TV van dat bespaarde geld kopen en dat huurding eruit gooien.
Jajajaja, ik moest eerst even bijlezen, voordat ik in een topic kom binnenzeilen.quote:
Hahahah. Dat was geweldig. Goede eerste indruk.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:58 schreef Brokkel het volgende:
[..]
Jajajaja, ik moest eerst even bijlezen, voordat ik in een topic kom binnenzeilen.
(Ja, ik heb geleerd van die ene keer)
quote:Op zaterdag 2 september 2023 00:19 schreef golfer het volgende:
En 2 uur blijft trommelen!quote:Op zaterdag 2 september 2023 00:19 schreef golfer het volgende:
Blikjes als weloverwogen keuze is idd niks mis mee. En daar zit 'm de besparing dan ook niet in als je dat 1 of 2x per jaar doet.quote:Op zaterdag 2 september 2023 19:57 schreef Brokkel het volgende:
[..]
Wij doen op feestjes ook altijd blikjes. Wel zo makkelijk. Flessen van 1,5ltr passen ook niet zo goed in onze koelkast. B
Koop zelf inderdaad ook blikjes. Maar dat komt omdat ik 1 of 2 glazen frisdrank ik het weekend drink, en dan geen zin heb om het weekend erop zo'n dode cola te hebben. Dus dan zijn blikjes ideaal. Maar als ik een echt feestje geef dan koop ik zeker gewoon flessen.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:02 schreef Donna het volgende:
[..]
Blikjes als weloverwogen keuze is idd niks mis mee. En daar zit 'm de besparing dan ook niet in als je dat 1 of 2x per jaar doet.
Was met de chips toch ook zo. Ja normaal letten we op de aanbiedingen, maar ja nu even niet hihihahaho.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:18 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Koop zelf inderdaad ook blikjes. Maar dat komt omdat ik 1 of 2 glazen frisdrank ik het weekend drink, en dan geen zin heb om het weekend erop zo'n dode cola te hebben. Dus dan zijn blikjes ideaal. Maar als ik een echt feestje geef dan koop ik zeker gewoon flessen.
Misschien ben ik nu een zuinige hollander, maar snap ook niet dat mensen dan voor zo'n feestje niet even een paar weken van te voren de aanbiedingen van frisdrank etc. even in de gaten houden. Vaak zat kan je dat gewoon 1+1 krijgen.
Als ik financiële problemen heb, ga ik geen band huren van 500E, terwijl je dus voor eten en drinken ook al 300E hebt uitgegeven (+ nog pizza's voor de kinderen). Dan zet je gewoon lekker de radio aan.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:02 schreef Donna het volgende:
[..]
Blikjes als weloverwogen keuze is idd niks mis mee. En daar zit 'm de besparing dan ook niet in als je dat 1 of 2x per jaar doet.
Al die keren hamburgertent, fast food, pizza, kiptent, sushi, broodjesbar. Daar zit het 'm wel.
'ja maar ik had hongerrrrrr man, weetje'..
Die man moet gewoon een 'snackbudget' hebben, zodat hij wel iets kan halen per week, maar niet meer dat ongecontroleerde.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:02 schreef Donna het volgende:
[..]
Al die keren hamburgertent, fast food, pizza, kiptent, sushi, broodjesbar. Daar zit het 'm wel.
'ja maar ik had hongerrrrrr man, weetje'..
Ja nou dat sowieso. Ik gok dat die pruiken van ¤600 ook gekocht zijn terwijl het eigenlijk niet kon.quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:34 schreef Brokkel het volgende:
[..]
Als ik financiële problemen heb, ga ik geen band huren van 500E, terwijl je dus voor eten en drinken ook al 300E hebt uitgegeven (+ nog pizza's voor de kinderen). Dan zet je gewoon lekker de radio aan.
“Graag gedaan, poes.”quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:36 schreef Brokkel het volgende:
En hadden jullie de 'Dank je wel, pikkie' ook gehoord van Magda.
Ik gok ook dat die pruiken niet als totaal onnodig koopgedrag en verloren geld a 600 (per stuk neem ik aan, wat ik weet van pruiken?) worden gezien, maar als "mijn haar wordt gratis gedaan in ruil voor wat pruiken die ik nog lekker had liggen".quote:Op zaterdag 2 september 2023 20:38 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja nou dat sowieso. Ik gok dat die pruiken van ¤600 ook gekocht zijn terwijl het eigenlijk niet kon.
Ik weet eigenlijk niet of zij echt schulden hebben? Ze storneerden wel de energie geloof ik, maar daar gingen ze niet op in verder. Ik let niet altijd heel goed op, dus misschien heb ik het niet meegekregen als er schulden zijn. Die familie die in de camper wil wonen heeft wel zeker 13K schuld.quote:Op zaterdag 2 september 2023 23:00 schreef ikbent het volgende:
[..]
Ik gok ook dat die pruiken niet als totaal onnodig koopgedrag en verloren geld a 600 (per stuk neem ik aan, wat ik weet van pruiken?) worden gezien, maar als "mijn haar wordt gratis gedaan in ruil voor wat pruiken die ik nog lekker had liggen".
1200 euro weggegooid geld. Is iets van 10% van hun schuld (of herinner ik me het bedrag verkeerd)?
"Mijn haar wordt gratis gedaan. Ok, eigenlijk in ruil voor 2 dure pruiken die ik had besteld en niet droeg" 🤡
Om de een of andere reden heb ik bij hen 10k(?) in mijn hoofd, waar ze van weten, want aanmaningen, aanmaningen, aanmaningen, betalingsregelingen en geen overzicht meer.quote:Op zaterdag 2 september 2023 23:08 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet of zij echt schulden hebben? Ze storneerden wel de energie geloof ik, maar daar gingen ze niet op in verder. Ik let niet altijd heel goed op, dus misschien heb ik het niet meegekregen als er schulden zijn. Die familie die in de camper wil wonen heeft wel zeker 13K schuld.
Ze willen grip op hun financiën. Ze hebben allerlei huurregelingen lopen en hebben niks achter de hand als de auto niet door de keuring komt. Vanuit de uitzendingen heb ik niet meegekregen dat ze een schuld hebben.quote:Op zaterdag 2 september 2023 23:08 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik weet eigenlijk niet of zij echt schulden hebben? Ze storneerden wel de energie geloof ik, maar daar gingen ze niet op in verder. Ik let niet altijd heel goed op, dus misschien heb ik het niet meegekregen als er schulden zijn. Die familie die in de camper wil wonen heeft wel zeker 13K schuld.
Oh, wel een schuld dus.quote:Op zaterdag 2 september 2023 23:13 schreef ikbent het volgende:
[..]
Om de een of andere reden heb ik bij hen 10k(?) in mijn hoofd, waar ze van weten, want aanmaningen, aanmaningen, aanmaningen, betalingsregelingen en geen overzicht meer.
In ieder geval is het een flinke schuld volgens deze tekst van de EO
"Quincy is glazenwasser, Thura is kleuterjuf en samen hebben ze een inkomen van 3650 euro. Maar omdat ze totaal geen inzicht hebben waar hun geld naar toe gaat, hebben ze ook flink wat schulden opgebouwd."
Ik denk dat ze het nog net rondbreien met allerlei betalingsregelingen om schuldeisers tevreden te houden, maar op papier dus een flinke schuld en nul ruimte/reserve meer over mocht er iets onverwachts gebeuren.quote:
Ik snap er ook niets van. En dat met 2 kinderen erbij. Permanent in een camper wonen is sowieso heel lastig, want wat wordt dan je postadres? Ik vrees dat als ze ooit weer in een huis willen wonen, dat gewoon financieel niet meer zal lukken. En je voorschot voor gas en licht met 50% verlagen om benzine te kunnen kopen is natuurlijk ook geen "bewuste keuze", maar struisvogelgedrag. Waarom gaat zij niet wat meer werken? Of zet het mes in de uitgaven.quote:Op vrijdag 1 september 2023 16:47 schreef Kiwi7 het volgende:
Ik deel je meningquote:Op zondag 3 september 2023 21:06 schreef superniger het volgende:
Na het bingen van de eerste 3afleveringen.
Dat bandje hadden vrienden en familie betaald.quote:Op zaterdag 2 september 2023 23:31 schreef ikbent het volgende:
[..]
Ik denk dat ze het nog net rondbreien met allerlei betalingsregelingen om schuldeisers tevreden te houden, maar op papier dus een flinke schuld en nul ruimte/reserve meer over mocht er iets onverwachts gebeuren.
500 euro extra op de rekening ipv 2 uur een bandje was wel handig geweest.
Nee. Ze hoopte dat ze genoeg geld kreeg van vrienden en familie om de kosten van het bandje af te dekken.quote:Op maandag 4 september 2023 09:52 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dat bandje hadden vrienden en familie betaald.
Sterker nog. Ze had om een financiële bijdrage gevraagd voor een verrassing.quote:Op maandag 4 september 2023 10:40 schreef Donna het volgende:
[..]
Nee. Ze hoopte dat ze genoeg geld kreeg van vrienden en familie om de kosten van het bandje af te dekken.
Idd, en maar hopen dat het genoeg was.quote:Op maandag 4 september 2023 11:57 schreef amaranta het volgende:
[..]
Sterker nog. Ze had om een financiële bijdrage gevraagd voor een verrassing.
Een bandje bestellen en daarna vrienden en familie vragen om iets bij te leggen voor een verrassing en dan maar hopen dat het de kosten dekt vind ik niet normaal, nee. Zeker niet als je geen cent te makken hebt.quote:Op maandag 4 september 2023 13:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Misschien dom hoor, maar geld met vrienden inleggen voor een verrassing/cadeau is toch heel normaal?
Uhm... vrienden hebben wel eens iets geregeld voor iemand en schoten zelf bij wat er te kort was (maar dat is iemand met een zeer ruim inkomen)(en voor iets veel belangrijkers dan een verjaardag).quote:Op maandag 4 september 2023 13:16 schreef Donna het volgende:
[..]
Een bandje bestellen en daarna vrienden en familie vragen om iets bij te leggen voor een verrassing en dan maar hopen dat het de kosten dekt vind ik niet normaal, nee. Zeker niet als je geen cent te makken hebt.
Met z'n allen een verrassing regelen en/of samen betalen, dat wel ja.
Dat is toch het hele punt?quote:Op maandag 4 september 2023 13:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Uhm... vrienden hebben wel eens iets geregeld voor iemand en schoten zelf bij wat er te kort was (maar dat is iemand met een zeer ruim inkomen)(en voor iets veel belangrijkers dan een verjaardag).
Zelf zou ik zoiets alleen regelen als ik de kosten zelf zou kunnen dekken, en pas regelen als het geld binnen is.Niet op de verjaardag zelf hopen op genoeg geld in de pot.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik voel hem anders
ik heb t nu pas doorquote:Op donderdag 17 augustus 2023 23:29 schreef ikbent het volgende:
Die zanger "oh ja, daar had ik een gedeelte denk ik cash gedaan".
Kom op, je loopt cash aan te betalen, hebt het over gedeeltes van je optredens cash uit laten betalen en wil een kinderkamer van bijna 5K en de duurste kinderwagen..denk je dat oom belastingdienst echt niet doorheeft wat er hier gebeurt?
Jawel hoor. Dat heeft elke gemeente als het goed is. Niet allemaal in dezelfde vorm, maar ze kunnen je dan ook doorsturen naar bijv. het Leger des Heils die daar ook speciale mensen voor heeft. Dat hoeft echt niet op deze manier.quote:Op vrijdag 8 september 2023 11:27 schreef pmponer het volgende:
Maar heeft de gemeente geen ingang voor mensen die hulp willen hebben met hun schulden? Moet je dan perse naar een commerciele partij, die je gaat vertellen wat je eigenlijk al weet?
Ja dat sportschool abonnement is dan ook wel vreemd, maakt niet uit wat het kost. Je kan beter gewoon die tijd dat je wil gaan sporten gaan wandelen met zijn tweeen maar goed, dit is een van de redenen waarom ze schulden hebben natuurlijk.
Mooi ook die camperverkoper, die kon zijn lachen / verbazing maar net in houden toen hij door kreeg dat ze erin wilden gaan wonen met 2 kinderen. Ook zo vreemd, de gedachte: Dan wonen we daar 1 of 2 jaar in en kopen daarna een huis. O ja joh? Waarvan dan?
En Humanitas heeft dat idd ook gratisquote:Op vrijdag 8 september 2023 11:28 schreef Donna het volgende:
[..]
Jawel hoor. Dat heeft elke gemeente als het goed is. Niet allemaal in dezelfde vorm, maar ze kunnen je dan ook doorsturen naar bijv. het Leger des Heils die daar ook speciale mensen voor heeft. Dat hoeft echt niet op deze manier.
Ja, precies. Kon er niet op komen, maar idd.quote:Op vrijdag 8 september 2023 11:29 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
En Humanitas heeft dat idd ook gratis
Twee gelijke zielenquote:Op vrijdag 8 september 2023 11:30 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja, precies. Kon er niet op komen, maar idd.
Dit idee dat ze hebben blijft mij ook verbazen:quote:Op vrijdag 8 september 2023 11:27 schreef pmponer het volgende:
Ook zo vreemd, de gedachte: Dan wonen we daar 1 of 2 jaar in en kopen daarna een huis. O ja joh? Waarvan dan?
Ik hoop echt heel hard dat er iemand is die ze vertrouwen die tenminste 1 van deze dingen genoemd heeft. Hoop dat dit domme plan niet doorgezet is.quote:Op vrijdag 8 september 2023 11:36 schreef ikbent het volgende:
[..]
Dit idee dat ze hebben blijft mij ook verbazen:
- als je je huis voor 300K verkoopt en over 2 jaar weer terug moet kopen, ga je nooit zo'n hypotheek krijgen op hun inkomen
- met een beetje pech zijn de huizenprijzen verder gestegen tegen die tijd en de rente ook
- die overwaarde hebben ze tegen die tijd (verwacht ik) allang uitgegeven aan andere dingen en die camper kan je niet verkopen voordat je iets nieuws hebt (tegen een hypotheekverstrekker zeggen: als we die camper verkopen, nadat we een huis hebben, dan hebben we genoeg eigen geld voor de hypotheek... dat gaat 'm niet worden natuurlijk)
- ze hebben neem ik aan straks minimaal één BKR registratie te pakken, wie gaat ze überhaupt nog een hypotheek geven?
Ajb mensen, blijf in je huis als je je nog enigszins uit de schulden weet te werken.
Dacht ik ook al, gewoon naar de gemeente gaan maar ik mag hopen dat hun dat wel wordt verteld.quote:Op vrijdag 8 september 2023 11:27 schreef pmponer het volgende:
Maar heeft de gemeente geen ingang voor mensen die hulp willen hebben met hun schulden? Moet je dan perse naar een commerciele partij, die je gaat vertellen wat je eigenlijk al weet?
Sommigen zijn erg eigenwijs of hebben een plank voor het hoofd.quote:Op vrijdag 8 september 2023 11:41 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik hoop echt heel hard dat er iemand is die ze vertrouwen die tenminste 1 van deze dingen genoemd heeft. Hoop dat dit domme plan niet doorgezet is.
iets met reuma, maar een cursuje "coach" en je kan doen wat je wil tergenwoordig.quote:Op vrijdag 8 september 2023 11:48 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
Waarom werkt die trut van een Bette niet?
Iets met reuma, oké. Waar is dan die ziekteuitkering?quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:54 schreef pmponer het volgende:
[..]
iets met reuma, maar een cursuje "coach" en je kan doen wat je wil tergenwoordig.
Leuk dat je dit deelt! Dank jequote:Op vrijdag 8 september 2023 13:04 schreef Lienekien het volgende:
Hier lees je hoe het zit met Bette en Robin.
Nou, ik had het er een keer met mijn casemanager over. Ik had een manie en toen ik weer beter was, was mijn rekening zo goed als leeg. Toen was het het heel erg moeilijk om het voor elkaar te krijgen dat ik eten kreeg vanuit de hulpinstanties (nu is alles zo dat dit niet weer gebeurt, heb spaargeld en kom elke maand rond). Het is toen gelukt omdat een collega van mijn casemanager goede connecties had, waardoor ik die dag nog een voedselpakket kreeg. Dat was echt geluk, anders had ik ook zes weken moeten wachten.quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:21 schreef Sledgehammer. het volgende:
Na de geboorte van hun dochtertje beginnen de eerste geldzorgen. “We hebben bij de gemeente aangeklopt, ik zei: ‘Luister, er staat niets op mijn rekening en ik heb nog maar voor een paar dagen voeding en luiers voor mijn kind’. Er werd gezegd dat ik over zes weken terug moest komen om een afspraak te maken.”
Dit is toch gek? 😅
Op zich niet gek, want de gemeente is verantwoordelijk voor schuldhulpverlening.quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:21 schreef Sledgehammer. het volgende:
Na de geboorte van hun dochtertje beginnen de eerste geldzorgen. “We hebben bij de gemeente aangeklopt, ik zei: ‘Luister, er staat niets op mijn rekening en ik heb nog maar voor een paar dagen voeding en luiers voor mijn kind’. Er werd gezegd dat ik over zes weken terug moest komen om een afspraak te maken.”
Dit is toch gek? 😅
Nee. Hulpverlening duurt gewoon even helaas.quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:21 schreef Sledgehammer. het volgende:
Dit is toch gek? 😅
Ik telde zo uit de losse pols de "incassobureau" afschrijvingen even mee en kwam op bijna ¤ 1.000 uitquote:Op vrijdag 8 september 2023 13:43 schreef pmponer het volgende:
Idd, een gevleugelde uitspraak is geld, maakt geld. Maar andersom is dat zeker ook het geval.
Dat kun je ook zien aan het stel uit de flat, zie je weer in de "afschriften" dat er weer een lening van 5 k is afgesloten om een ander gat te dichten.
Ik ben ook benieuwd of bij dat gezin wel echt duidelijk is hoeveel de schulden werkelijk zijn, vaak denkt men het is ongeveer dit en dan is het zeker 30 -50 % hoger. (nooit lager)
Ja, maar dat is ook een kwestie van kennis... Niet iedereen is zo goed op de hoogte en weet die dingen goed te regelenquote:Op vrijdag 8 september 2023 14:22 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het wel kwalijk van de programmamakers dat ze de reden dat Bette niet werkt tot de aflevering van gisteren niet gemeld hebben.
Ze is de voorgaande afleveringen eigenlijk neergezet als luxepaardje dat niet wilde werken om maar thuisblijfmoeder te kunnen zijn, en dat is kennelijk onterecht.
Overigens geloof ik er niets van dat er van haar inkomen maar ¤ 100 overbleef nadat de opvang betaald was, met zijn lage inkomen erbij hebben ze na aftrek van de KOT vrijwel zeker geen hoge kosten voor de kinderopvang gehad.
Maak er maar gewoon zeker van. Maar mensen die het allemaal niet hun eigen schuld vinden, vinden dit soort dingen altijd heerlijk om te roepen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:22 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het wel kwalijk van de programmamakers dat ze de reden dat Bette niet werkt tot de aflevering van gisteren niet gemeld hebben.
Ze is de voorgaande afleveringen eigenlijk neergezet als luxepaardje dat niet wilde werken om maar thuisblijfmoeder te kunnen zijn, en dat is kennelijk onterecht.
Overigens geloof ik er niets van dat er van haar inkomen maar ¤ 100 overbleef nadat de opvang betaald was, met zijn lage inkomen erbij hebben ze na aftrek van de KOT vrijwel zeker geen hoge kosten voor de kinderopvang gehad.
Hij heet Skye toch? Dat is niet lucht maar een Schots eiland.quote:Op donderdag 7 september 2023 22:40 schreef Nielojram75 het volgende:
‘Dit is mijn zoon; Lucht’
Als dat kind die naam in het Nederlands had gekregen…
Of ze rekenden de kosten van de kinderopvang zonder de KOT er vanaf te trekken.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:29 schreef Donna het volgende:
[..]
Maak er maar gewoon zeker van. Maar mensen die het allemaal niet hun eigen schuld vinden, vinden dit soort dingen altijd heerlijk om te roepen.
Ja waarschijnlijk is het zoiets geweest.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of ze rekenden de kosten van de kinderopvang zonder de KOT er vanaf te trekken.
Wat is het dan toch dat mensen wel hulp vragen om een schilderij op te hangen, maar financiën en toeslagen? Nee hoor.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:25 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja, maar dat is ook een kwestie van kennis... Niet iedereen is zo goed op de hoogte en weet die dingen goed te regelen
Je denkt serieus dat ze geen KinderOpvangToeslag hebben ontvangen?quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:25 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja, maar dat is ook een kwestie van kennis... Niet iedereen is zo goed op de hoogte en weet die dingen goed te regelen
quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:33 schreef Donna het volgende:
[..]
Wat is het dan toch dat mensen wel hulp vragen om een schilderij op te hangen, maar financiën en toeslagen? Nee hoor.
Dat zat ik ook te denken bij het Budgetcoach vraagstuk het stel in die flat, ze vond het een moeilijke beslissing want ze moet dat zelf kunnen, zonder hulp te vragen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:33 schreef Donna het volgende:
[..]
Wat is het dan toch dat mensen wel hulp vragen om een schilderij op te hangen, maar financiën en toeslagen? Nee hoor.
Helemaal mee eensquote:Op vrijdag 8 september 2023 14:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zat ik ook te denken bij het Budgetcoach vraagstuk het stel in die flat, ze vond het een moeilijke beslissing want ze moet dat zelf kunnen, zonder hulp te vragen.
Ik weet niet wie haar nagels doet maar ik denk dat ze die niet zelf doet, en dan geldt die trots ineens niet, dat je het zelf moet kunnen, zonder hulp?
Beide gezinnen die niet rondkomen hebben gewoon een Budgetcoach nodig.
Ik maak door omstandigheden gebruik van budgetbeheer. Is niks om voor te schamen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]ik vraag bij beide hulp
maar ik voel ook het verschil. Als ik weer eens iets niet snap met financiën (naja wel snappen, maar zo in paniek raak dat ik niet meer goed kan lezen) en dan mijn beste vriendin bel voor hulp, heb ik een enorme berg schaamte. Dan voel ik me dom, klein en kinderachtig.
Als ik hulp nodig heb met het ophangen van een schilderij voel ik me een beetje onhandig, maar moet ik ook lachen om mezelf. Er hangt minder vanaf en mensen oordelen niet zo hard als je geen elektrische schroevendraaier hebt, maar mensen oordelen wel hard als je financiën moeilijk vind.
Het is een stukje trots, misschien onterechte trots, maar financiën maken je kwetsbaar.
Ik heb ook gesprekken gehad met een budgetcoach omdat ik het niet overzag, bang was voor schulden en zo. Nu gaat het heel erg goed, maar dat is lang niet altijd zo geweest
quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik maak door omstandigheden gebruik van budgetbeheer. Is niks om voor te schamen.
Des te meer hangt er af van de financiën als dat mis gaat. En je hoeft ook niet meteen naar een budgetcoach. Zoals jij met een vriendin of familielid kan ookquote:Op vrijdag 8 september 2023 14:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]ik vraag bij beide hulp
maar ik voel ook het verschil. Als ik weer eens iets niet snap met financiën (naja wel snappen, maar zo in paniek raak dat ik niet meer goed kan lezen) en dan mijn beste vriendin bel voor hulp, heb ik een enorme berg schaamte. Dan voel ik me dom, klein en kinderachtig.
Als ik hulp nodig heb met het ophangen van een schilderij voel ik me een beetje onhandig, maar moet ik ook lachen om mezelf. Er hangt minder vanaf en mensen oordelen niet zo hard als je geen elektrische schroevendraaier hebt, maar mensen oordelen wel hard als je financiën moeilijk vind.
Het is een stukje trots, misschien onterechte trots, maar financiën maken je kwetsbaar.
Ik heb ook gesprekken gehad met een budgetcoach omdat ik het niet overzag, bang was voor schulden en zo. Nu gaat het heel erg goed, maar dat is lang niet altijd zo geweest
Ik heb beide gedaan/gehad. En het is echt heel kwetsbaar onderwerp. Al ben ik het ermee eens dat hoe ongemakkelijk dingen kunnen zijn, je moet hulp vragen en accepterenquote:Op vrijdag 8 september 2023 15:02 schreef Donna het volgende:
[..]
Des te meer hangt er af van de financiën als dat mis gaat. En je hoeft ook niet meteen naar een budgetcoach. Zoals jij met een vriendin of familielid kan ook
Zij lenen wel geld van familie, maar kan me niet voorstellen dat je zomaar geld uitleent aan mensen die er niet mee om kunnen gaan. Dan bied je toch hulp of advies aan.
Nouja, het schuurt aan alle kanten.
Ik vermoed dat ze gewoon zover achter lagen, en dat ze die 5 k hebben geleend om die gaten te vullen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 14:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik telde zo uit de losse pols de "incassobureau" afschrijvingen even mee en kwam op bijna ¤ 1.000 uit
En dan die 5 of 6 keer wegenbelasting? Hoe dan?
Boetes voor te laat betalen? Zakelijke auto's?
Ah goed om te lezen dat alles buiten hun schuld lag. Wat een pechvogels!quote:Op vrijdag 8 september 2023 13:04 schreef Lienekien het volgende:
Hier lees je hoe het zit met Bette en Robin.
quote:Op vrijdag 8 september 2023 19:13 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ah goed om te lezen dat alles buiten hun schuld lag. Wat een pechvogels!
Je gaat kostenloos mensen budgetcoachen?quote:Op vrijdag 8 september 2023 22:14 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik heb zelf recent mijn diploma als budgetcoach behaald en ik stoor me aan budget coaches die grof geld vragen om een ander te coachen. Dat er geld verdiend moet worden snap ik, maar als je écht mensen wil helpen dan coach je ze kostenloos. Ik geloof hier zelf in en ben bezig om dit voor elkaar te krijgen omdat ik ook geloof dat heel veel mensen met de juiste begeleiding financieel gezond kunnen worden.
De familie Huisraad: ze willen wel maar dan zouden ze op een manier gecoacht moeten worden die na het traject nog blijft hangen. Ik zie dat gemak het wint van logica, dat zou eerst aangepakt moeten worden. En ik zou de precieze gedachtengang achter dat verjaardagsfeest willen weten: als je zo'n duur feest hebt maar vervolgens we kort op te bestellen pizza dan klopt er iets niet helemaal. Misschien was dat feest ook wel een bepaalde status aangeven naar vrienden en familie, dat kan ook. Maar ik denk niet dat het alleen om de ervaring te doen was. Ook zou ik wel eens willen weten waarom meneer Huisraad zoveel verkeersboetes blijft rijden.
De familie Koenjer: ik begrijp ze na het lezen van het artikel iets beter maar ik zie vooral dat de schuld overal wordt gelegd, behalve bij henzelf. Hun zou ik dolgraag willen coachen in eigen verantwoordelijkheid. Zodra dat aangepakt is gaat het financiële stuk vermoedelijk ook een stuk beter. Dan hoeven ze iig niet aan te komen met een niet haalbaar plan als in een camper gaan wonen.
Gewoon met zelf een baan ernaast. Maar ik weet niet of er wat mogelijk is om een bedrijf of stichting op te zetten en er subsidie voor te krijgen ofzo, zodat het niet per se nodig is om bakken met geld te vragen aan gezinnen die toch al geen cent te makken hebben. Ik vind dat zo tegenstrijdig.quote:Op vrijdag 8 september 2023 22:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je gaat kostenloos mensen budgetcoachen?
En hoe ga je je eigen rekeningen betalen?
Sorry hoor, maar je hier verontwaardigd gaat zitten roepen dat zo'n budgetcoach die hulp maar gratis moet bieden omdat mensen het niet kunnen betalen dan heb ik niet het idee dat je de cursus goed begrepen hebt.
Dan is het geen baan maar vrijwilligerswerk.
Oh, er moet een subsidie komen om mensen te helpen die een bandje voor ¤ 500 op een feestje laten komen, een feestje waarvoor ze voor ¤ 300 drank/hapjes halen, en waarvoor de nagels en haartjes gedaan kunnen worden, en waarschijnlijk ook nog allebei matching nieuwe sneakers.quote:Op vrijdag 8 september 2023 22:21 schreef girlnextdoor. het volgende:
[..]
Gewoon met zelf een baan ernaast. Maar ik weet niet of er wat mogelijk is om een bedrijf of stichting op te zetten en er subsidie voor te krijgen ofzo, zodat het niet per se nodig is om bakken met geld te vragen aan gezinnen die toch al geen cent te makken hebben. Ik vind dat zo tegenstrijdig.
Het gaat erom dat dus die manier van denken wordt omgebogen in een manier waarop die keuze voor dat feest niet op deze manier met deze kosten wordt gemaakt. Daar zit bij mensen die chronisch verkeerde keuzes lijken te maken de uitdaging ook in. Er ligt altijd wat aan ten grondslag: geen goede financiële opvoeding gehad hebben, een negatieve ervaring met geld of wellicht een bewijsdrang/ik wil erbij horen naar een bepaalde groep toe. Het kan vanalles zijn. In het geval van seizoen 1 kwam bij familie de Vrind duidelijk naar voren dat Joke door een negatieve jeugd haar eigen kinderen overlaadde met speelgoed omdat ze absoluut niet mochten meemaken wat zij had meegemaakt, en dat was ook zo met snelle broodjes bal bij de snackbar, mcdonalds, etc. , want nee zeggen was in Jokes hoofd de kinderen tekort doen. Wellicht dat haar rookgedrag daar ook vanaf kwam. Bij Marco was het moeilijk in te schatten waar de houding vandaan kwam, daarvoor zou er in zijn verleden gedoken moeten worden. Het komt áltijd ergens vandaan.quote:Op vrijdag 8 september 2023 22:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, er moet een subsidie komen om mensen te helpen die een bandje voor ¤ 500 op een feestje laten komen, een feestje waarvoor ze voor ¤ 300 drank/hapjes halen, en waarvoor de nagels en haartjes gedaan kunnen worden, en waarschijnlijk ook nog allebei matching nieuwe sneakers.
Ze maken chronisch verkeerde keuzes, en dat moeten wij dan met een subsidie betalen zodat jij ze "gratis" kunt helpen?
Want kennelijk wil je toch eigenlijk wel betaald worden voor je zogenaamde altruïsme als je vindt dat er een subsidie voor moet komen.
Prima als je dat doet, maar het is een beetje raar om de suggestie te wekken dat het bedrag dat door die budgetcoach gevraagd werd een enorm bedrag is, dat is het niet.quote:Op vrijdag 8 september 2023 22:47 schreef girlnextdoor. het volgende:
[..]
Het gaat erom dat dus die manier van denken wordt omgebogen in een manier waarop die keuze voor dat feest niet op deze manier met deze kosten wordt gemaakt. Daar zit bij mensen die chronisch verkeerde keuzes lijken te maken de uitdaging ook in. Er ligt altijd wat aan ten grondslag: geen goede financiële opvoeding gehad hebben, een negatieve ervaring met geld of wellicht een bewijsdrang/ik wil erbij horen naar een bepaalde groep toe. Het kan vanalles zijn. In het geval van seizoen 1 kwam bij familie de Vrind duidelijk naar voren dat Joke door een negatieve jeugd haar eigen kinderen overlaadde met speelgoed omdat ze absoluut niet mochten meemaken wat zij had meegemaakt, en dat was ook zo met snelle broodjes bal bij de snackbar, mcdonalds, etc. , want nee zeggen was in Jokes hoofd de kinderen tekort doen. Wellicht dat haar rookgedrag daar ook vanaf kwam. Bij Marco was het moeilijk in te schatten waar de houding vandaan kwam, daarvoor zou er in zijn verleden gedoken moeten worden. Het komt áltijd ergens vandaan.
En om het financiële terug te komen: ik help al op vrijwilligersbasis jongeren met hun financiën. Ik breid mijn werkzaamheden gewoon uit naar volwassenen. Het is niet zozeer dat ik subsidie moet krijgen en bekijk gewoon wat mogelijkheden hier binnen de gemeente. Als er niets aan vast geen man overboord want dan ga ik gewoon door op vrijwillige basis
Ik heb een pokkehekel aan betweters en vermoed met mij velen. Een vak als budgetcoach is sowieso belachelijk en al helemaal als je er geld mee verdient.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Prima als je dat doet, maar het is een beetje raar om de suggestie te wekken dat het bedrag dat door die budgetcoach gevraagd werd een enorm bedrag is, dat is het niet.
En het is gewoon een vak, een vak waarmee mensen geld verdienen, dat ze dat in sommige schrijnende gevallen gratis of gesubsidieerd doen is prima, maar dat lijkt me dan meer iets voor mensen die van bijstand moeten rondkomen bijvoorbeeld.
Mensen leren om beter met hun geld om te gaan vind jij belachelijk? Hè?!quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik heb een pokkehekel aan betweters en vermoed met mij velen. Een vak als budgetcoach is sowieso belachelijk en al helemaal als je er geld mee verdient.
Totaal niet, wel als zij daardoor nog meer in de schulden raken door afdrage aan de budgetcoach.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mensen leren om beter met hun geld om te gaan vind jij belachelijk? Hè?!
Volgens mij niet als je niet in de categorie zit die terugvalt op de gemeente voor (aanvullende/bijzondere) bijstand of voor kwijtschelding gemeentelijke lasten.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:30 schreef Lienekien het volgende:
De gemeente moet toch gratis budgetadvies of -beheer bieden?
Daarom kunnen mensen naar de gemeente voor die hulp. En die is gratis. Dat zei ik al.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Totaal niet, wel als zij daardoor nog meer in de schulden zitten door afdrage aan de budgetcoach.
In het voorbeeld in het programma blijkt dus van niet, je komt echt niet zomaar voor gratis budget hulp van de gemeente.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daarom kunnen mensen naar de gemeente voor die hulp. En die is gratis. Dat zei ik al.
Ik ben de draad kwijt, hoor.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
In het voorbeeld in het programma blijkt dus van niet, je komt echt niet zomaar voor gratis budget hulp van de gemeente.
Dan wordt diegene betaald uit de algemene middelen, prima.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ben de draad kwijt, hoor.
Budgethulp is prima, maar als iemand kiest voor het vak van budgetcoach en dat misschien niet op geheel vrijwillige basis doet, dan gaat het ineens over betweters waar we een hekel aan hebben?
Dus dit lees ik verkeerd?quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:49 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dan wordt diegene betaald uit de algemene middelen, prima.
quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik heb een pokkehekel aan betweters en vermoed met mij velen. Een vak als budgetcoach is sowieso belachelijk en al helemaal als je er geld mee verdient.
Dan is verdorie het vak toch nog steeds niet verkeerd? Instellingen als woningcorporaties hebben bijv. ook steeds vaker budgetcoaches in dienst, als onderdeel van hun zorgplicht. Die mensen worden ook gewoon betaald.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Op private basis of een commercieel bureautje, hoeveel advertenties niet daarvan?
quote:Op vrijdag 8 september 2023 22:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, er moet een subsidie komen om mensen te helpen die een bandje voor ¤ 500 op een feestje laten komen, een feestje waarvoor ze voor ¤ 300 drank/hapjes halen, en waarvoor de nagels en haartjes gedaan kunnen worden, en waarschijnlijk ook nog allebei matching nieuwe sneakers.
Ze maken chronisch verkeerde keuzes, en dat moeten wij dan met een subsidie betalen zodat jij ze "gratis" kunt helpen?
Want kennelijk wil je toch eigenlijk wel betaald worden voor je zogenaamde altruïsme als je vindt dat er een subsidie voor moet komen.
Waarom mag iemand zijn/haar brood niet verdienen met budgetcoaching?quote:
Helemaal mee eens, hoor. Alleen vraag ik mij dan af wanneer die in de vredesnaam eindelijk geraadpleegd worden, dat is in het geval van het gezin in dit programma uitzonderlijk laat. Die zaten al jaren te mekkeren dat ze het niet redden, de gemeente deed niks.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan is verdorie het vak toch nog steeds niet verkeerd? Instellingen als woningcorporaties hebben bijv. ook steeds vaker budgetcoaches in dienst, als onderdeel van hun zorgplicht. Die mensen worden ook gewoon betaald.
Ik ben niet degene die stelt dat iemand zijn/haar brood daar niet mee mag verdienen, dat vind ik prima zelfs, maar dat hoeft niet altijd maar gesubsidieerd te worden.quote:Op zaterdag 9 september 2023 00:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waarom mag iemand zijn/haar brood niet verdienen met budgetcoaching?
Haha, uiteraard niet. Maar welk gezin die dit soort zorg echt nodig heeft gaat dat uit eigen zak betalen?quote:Op zaterdag 9 september 2023 00:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben niet degene die stelt dat iemand zijn/haar brood daar niet mee mag verdienen, dat vind ik prima zelfs, maar dat hoeft niet altijd maar gesubsidieerd te worden.
Luiwammes, jij niet zijquote:Op zaterdag 9 september 2023 00:09 schreef golfer het volgende:
Niet alles terug gelezen. Maar ik begreep dat die ene vrouw reuma heeft, maar geen uitkering? Waarom niet?
Man had toen een goed inkomen, geen kinderopvang beschikbaar voor het tweede kind en toen besloten ze dat zij maar thuisblijfmoeder zou worden.quote:Op zaterdag 9 september 2023 00:09 schreef golfer het volgende:
Niet alles terug gelezen. Maar ik begreep dat die ene vrouw reuma heeft, maar geen uitkering? Waarom niet?
Ik vond nog het meest trieste dat ze het ene gat met het andere gat probeerden te dichten. En die wanhoop om dan als oplossing maar een camper te kopen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 00:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Man had toen een goed inkomen, geen kinderopvang beschikbaar voor het tweede kind en toen besloten ze dat zij maar thuisblijfmoeder zou worden.
Tsja... en kennelijk heeft hij nu een baan die niet zo ruim betaalt, wat in deze tijd ook wel vreemd is, als je zeg maar rond 2021 een andere baan moet zoeken en er dan zo op achteruitgaat dat je vrouw geen thuisblijfmoeder meer kan zijn terwijl ze dat eerst wel kon.
Herkenbaar, hoor, maar dat laatste "ik verdien te weinig:" juist niet. Ik kan mijn dochter bv 100 keer zeggen dat ze voor een buffertje spaargeld moet zorgen, maar dat lukt haar niet. En ze is vrijgevig en geeft haar geld niet alleen uit voor zichzelf. Zodra die een dikke som geld krijgt geeft ze het direct uit aan anderen, als ze niks heeft te besteden eet ze paar dagen dropjes bij wijze van spreken. Voor een hele hoop mensen zegt geld en bezit vrij weinig.quote:Op zaterdag 9 september 2023 00:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ze hadden het gat ook kunnen proberen te dichten door minimaal één auto weg te doen. Hij zei dat zijn auto vrijwel niets oplevert en dat niet zou lonen. Volgens mij heeft hij geen benul hoeveel zijn auto per maand kost.
Bij veel mensen met schulden zie je dat ze hun problemen aan externe omstandigheden toeschrijven en niet kritisch genoeg naar hun eigen aandeel kijken. Ik las eens een onderzoek naar de effectiviteit van hulp bij schulden en wat me daarin opviel was dat de hulp werkt zolang die er is, maar de meesten erna in oude (slechte) gewoontes vervallen. Ze lossen bijvoorbeeld minder af of leggen geen buffer aan en voeren daar redenen voor op als "ik verdien te weinig".
Jawel. Ik doe dat namelijk vrijwillig bij mijn gemeente en daar kan iedereen binnen stappen. Bij Humanitas of het Leger des Heils ook. Veel kerken hebben ook iemand binnen de stichting die hiermee kan helpen.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
In het voorbeeld in het programma blijkt dus van niet, je komt echt niet zomaar voor gratis budget hulp van de gemeente.
Heel slordig dan dat daar geen reklame voor wordt gemaakt.quote:Op zaterdag 9 september 2023 00:54 schreef Donna het volgende:
[..]
Jawel. Ik doe dat namelijk vrijwillig bij mijn gemeente en daar kan iedereen binnen stappen. Bij Humanitas of het Leger des Heils ook. Veel kerken hebben ook iemand binnen de stichting die hiermee kan helpen.
Het is niet bij elke gemeente hetzelfde ingericht, maar in principe kan dat wel linksom of rechtsom.
Ik betaal om niet in het rood te komen. Ze neemt me heel veel uit handen. Waaronder veel stress. Ze deugt en doet meer dan wat van haar wordt verlangd. Door haar heb ik minder zorgen en kan een "normaal" leven leiden.quote:Op vrijdag 8 september 2023 23:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Totaal niet, wel als zij daardoor nog meer in de schulden raken door afdrage aan de budgetcoach.
Dat begrijp ik.quote:Op zaterdag 9 september 2023 02:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik betaal om niet in het rood te komen. Ze neemt me heel veel uit handen. Waaronder veel stress. Ze deugt en doet meer dan wat van haar wordt verlangd. Door haar heb ik minder zorgen en kan een "normaal" leven leiden.
Maar is zij niet meer als budgetbeheer? Regelt ze ook dingen voor je enzo?quote:Op zaterdag 9 september 2023 02:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik betaal om niet in het rood te komen. Ze neemt me heel veel uit handen. Waaronder veel stress. Ze deugt en doet meer dan wat van haar wordt verlangd. Door haar heb ik minder zorgen en kan een "normaal" leven leiden.
Nou ja, als zij een maand voor de helft van die genoemde achthonderd euro boodschappen doen (wat prima kan m. i.) dan ben je er al. Bij ons komt er meer dan voldoende inkomen binnen en ik haal nooit dat bedrag aan boodschappen per maand, dus daar moet makkelijk op te besparen zijn.quote:Op zaterdag 9 september 2023 00:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
....
En over de camperfamilie twijfel ik, hoewel die het echt niet kunnen missen voorlopig.
Mensen met heel veel schulden en die in de schuldsanering komen kosten 'ons' handen vol met geld. Na 3 jaar worden namelijk alle schulden kwijtgescholden. Mag jij raden wie daarvoor opdraait. Dan liever in een voortraject een budgetcoach, die vanuit subsidies betaald wordt.quote:Op vrijdag 8 september 2023 22:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
En juist bij dit stel denk ik dat een budgetcoach tot heel veel inzicht kan leiden. Juist zij moeten met een inkomen van 2400 en een hypotheek van 900 heel goed budgetteren om rond te komen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 08:36 schreef Draadjes het volgende:
[..]
Nou ja, als zij een maand voor de helft van die genoemde achthonderd euro boodschappen doen (wat prima kan m. i.) dan ben je er al. Bij ons komt er meer dan voldoende inkomen binnen en ik haal nooit dat bedrag aan boodschappen per maand, dus daar moet makkelijk op te besparen zijn.
Het is eerder al genoemd door iemand, maar ik blijf me verbazen hoeveel geld er aan (uit) eten, drinken, kleding, persoonlijke verzorging e.d. uitgegeven wordt terwijl de vaste lasten niet betaald kunnen worden of er veel incassoregelingen lopen. Vrijwillige budgetbeheer kan hierbij heel goed werken om dit inzichtelijk te krijgen en goed te budgetteren, ik hoop ook echt dat die gezinnen dit gaan doen of inmiddels al mee bezig zijn.
WSNP & MSNP zijn inmiddels 18 maandenquote:Op zaterdag 9 september 2023 09:56 schreef Brokkel het volgende:
[..]
Mensen met heel veel schulden en die in de schuldsanering komen kosten 'ons' handen vol met geld. Na 3 jaar worden namelijk alle schulden kwijtgescholden. Mag jij raden wie daarvoor opdraait. Dan liever in een voortraject een budgetcoach, die vanuit subsidies betaald wordt.
Daarnaast zijn er trouwens heel veel mensen die budgetcoaching doen als vrijwilligersbaan.
Ja maar hallo, 60 euro aan cosmetica. Dat is belangrijk als er kijkers komen kijken voor je huis. Dan straal je chique uit, dat begrijp je toch wel?quote:Op zaterdag 9 september 2023 08:36 schreef Draadjes het volgende:
[..]
Nou ja, als zij een maand voor de helft van die genoemde achthonderd euro boodschappen doen (wat prima kan m. i.) dan ben je er al. Bij ons komt er meer dan voldoende inkomen binnen en ik haal nooit dat bedrag aan boodschappen per maand, dus daar moet makkelijk op te besparen zijn.
Het is eerder al genoemd door iemand, maar ik blijf me verbazen hoeveel geld er aan (uit) eten, drinken, kleding, persoonlijke verzorging e.d. uitgegeven wordt terwijl de vaste lasten niet betaald kunnen worden of er veel incassoregelingen lopen. Vrijwillige budgetbeheer kan hierbij heel goed werken om dit inzichtelijk te krijgen en goed te budgetteren, ik hoop ook echt dat die gezinnen dit gaan doen of inmiddels al mee bezig zijn.
Het was een roomspray.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:59 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
WSNP & MSNP zijn inmiddels 18 maandengekte!
[..]
Ja maar hallo, 60 euro aan cosmetica. Dat is belangrijk als er kijkers komen kijken voor je huis. Dan straal je chique uit, dat begrijp je toch wel?
Waarom zouden de meeste mensen verlenging krijgen? uitgangstpunt is zsm schuldenvrij, meesten zullen na 18mnd klaar zijn net zoals nu de meeste na 36mnd klaar zijn. Zeker bij WSNP.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:04 schreef Brokkel het volgende:
[..]
Het was een roomspray.
18 maanden kan, maar verlenging is mogelijk tot max 5 jaar. We gaan het zien hoeveel er na 18 maanden al klaar zijn. Ik denk dat de meeste mensen verlenging krijgen.
Alleen budgetbeheer idd.quote:Op zaterdag 9 september 2023 07:52 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar is zij niet meer als budgetbeheer? Regelt ze ook dingen voor je enzo?
Een coach, coacht alleen.
Precies, dat is super waardevol!quote:
On demand filmkijken et cetera.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:47 schreef Donna het volgende:
Wesley de zanger betaalt 137,90 aan Internet en TV.
Is dat een speciale verbinding op het kamp dat dat zo duur moet zijn?
Bij de familie Huisraad verbaasde ik mij ook. Niet alleen dat hij een sport abonnement volledig laat versloffen maar ook dat ze er deze keer 2 gaan nemen. Ook al die snacks die hij dagelijks koopt zijn een luxe als je eigenlijk te weinig te besteden hebt. Het lijkt er ook op dat zij degene is die alles op orde houdt want als het aan hem ligt is er helemaal niks aan de hand.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:36 schreef Donna het volgende:
Jemig ik kijk nu, maar die Koenjers. Die Bette wat doet ze zuur en hoe zij op elkaar reageren. My god.
En dat wil met een gezin in een camper gaan wonen 🤣.
Huisraad familie komt standaard geld te kort maar 2x een sportschool abonnement kan er nog wel bij hoor.
Die vraag stel ik mij ook dagelijks. En men kan er nooit een fatsoenlijk antwoord op geven.quote:Op zaterdag 9 september 2023 11:25 schreef Chea49 het volgende:
Wat ik mij ook vaak afvraag is, waarom nemen mensen kinderen als ze er geen geld voor hebben? En waar willen ze die camper neer gaan zetten als ze er permanent in willen gaan wonen?
Vullen doe je met een tuinslang, er zit een boiler in en dus kan je douchen. Vuilwater wordt opgevangen en loos je op een speciaal aangewezen plek.quote:Op zaterdag 9 september 2023 11:05 schreef pmponer het volgende:
Ik blijf verbaasd over dat camper plan, hoe ga je dat doen met douchen? En in de winter? Het is niet alsof je een vaste aansluiting hebt, gaat zij met haar reuma die jerrycans tillen? En voor hoeveel douchebeurten zit er dan in?
Had dan op zijn minst een tiny house iets bedacht, maar goed dan schrik je ook van de prijzen.
Feitelijk kunnen ze geen kant op en hebben ze budgetbeheer nodig.
Misschien dat er een paar streamingsdiensten bij zitten?quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:47 schreef Donna het volgende:
Wesley de zanger betaalt 137,90 aan Internet en TV.
.
.
.
.
.
Is dat een speciale verbinding op het kamp dat dat zo duur moet zijn?
Die staan er los tussen, streamingsdiensten. Net als telefonie.quote:Op zaterdag 9 september 2023 12:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien dat er een paar streamingsdiensten bij zitten?
Wij zitten ook aan 108, plus Netflix, Skyshowtime, Amazon Prime, Videoland.
En dan de mobiele abonnementen nog: een van 17 en twee van 12.
Dat zeg ik toch ook?quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:58 schreef Brokkel het volgende:
[..]
En juist bij dit stel denk ik dat een budgetcoach tot heel veel inzicht kan leiden. Juist zij moeten met een inkomen van 2400 en een hypotheek van 900 heel goed budgetteren om rond te komen.
Ja, precies. Met die redernatie kom je nooit uit de ellende...quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:59 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ja maar hallo, 60 euro aan cosmetica. Dat is belangrijk als er kijkers komen kijken voor je huis. Dan straal je chique uit, dat begrijp je toch wel?
quote:Op zaterdag 9 september 2023 16:08 schreef superniger het volgende:
Ik ben overigens ook een budgetcoach. Gewoon niet meer uitgeven dan wat er binnenkomt aan inkomsten.
Adema heeft er hard voor gewerkt. Ongetwijfeld een mazzeltje hier en daar maar prima mentaliteit.quote:Op maandag 11 september 2023 12:43 schreef exode het volgende:
Waarom wees je mij niet eerder op dit topic @:Donna? Heerlijk.
Ik merk dat ik me steeds minder aan die Adema irriteer. Als ik zo ontzettend veel geld had, deed ik denk ik hetzelfde. Ik heb alleen een andere autokeuze vermoed ik.
En de familie Huisraad leeft zoals zovelen in Amerika leven. Alles met leningen tot aan de koelkast aan toe.
Hahaha. Ja sorry, geen idee!quote:Op maandag 11 september 2023 12:43 schreef exode het volgende:
Waarom wees je mij niet eerder op dit topic @:Donna? Heerlijk.
Ik merk dat ik me steeds minder aan die Adema irriteer. Als ik zo ontzettend veel geld had, deed ik denk ik hetzelfde. Ik heb alleen een andere autokeuze vermoed ik.
En de familie Huisraad leeft zoals zovelen in Amerika leven. Alles met leningen tot aan de koelkast aan toe.
In tegenstelling tot eerdere deelnemers, zoals Azimi, vind ik de familie Adema best wel normaal gebleven. Het is niet zo gek dat als je miljoenen op de bank hebt je ook duurdere kado's gaat kopen bijvoorbeeld. "De tering naar de nering zetten" zeiden ze vroeger geloof ik. Ik zie constant dat ze zich heel bewust zijn van de luxe die ze hebben en ook veel zelfreflectie dat 2000 euro aan kado's echt wel veel geld is. Dat siert ze.quote:Op maandag 11 september 2023 12:43 schreef exode het volgende:
Ik zou dan ook een vermogen aan auto's uitgeven denk ik, maar ander type auto's, geen sportauto's.quote:Op maandag 11 september 2023 13:15 schreef GereDathan het volgende:
[..]
In tegenstelling tot eerdere deelnemers, zoals Azimi, vind ik de familie Adema best wel normaal gebleven. Het is niet zo gek dat als je miljoenen op de bank hebt je ook duurdere kado's gaat kopen bijvoorbeeld. "De tering naar de nering zetten" zeiden ze vroeger geloof ik. Ik zie constant dat ze zich heel bewust zijn van de luxe die ze hebben en ook veel zelfreflectie dat 2000 euro aan kado's echt wel veel geld is. Dat siert ze.
De auto's zouden ook niet mijn keuze zijn. Maar ja, hard voor gewerkt en genoeg te besteden. Dan ga je toch voor je droomauto en niet voor een Fiat Panda. Je gaat ook niet 5 hoog achter wonen of naar de goedkoopste supermarkt.
Bak gewoon een appeltaart joh. Goedkoper en je hebt er naderhand ook nog wat aanquote:Op maandag 11 september 2023 19:19 schreef monkyyy het volgende:
Ik dacht dat we hier decadent waren met onze pillow mist. Roomspray van ¤60 voor bezichtigingen.
Het huis van mijn oude moedertje is gewoon verkocht zonder roomspray, de kopers wisten dat ze in het luchtje van een bejaarde bewoner terecht kwamen, gezien de inrichting en staat, helpt geen roomspray aan, gebakken lucht (letterlijk) vind ik dat dan.quote:Op maandag 11 september 2023 20:09 schreef Guppy het volgende:
[..]
Bak gewoon een appeltaart joh. Goedkoper en je hebt er naderhand ook nog wat aan
Ik vind het in hun woning ook wel een beetje gebakken lucht eerlijk gezegdquote:Op maandag 11 september 2023 20:28 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het huis van mijn oude moedertje is gewoon verkocht zonder roomspray, de kopers wisten dat ze in het luchtje van een bejaarde bewoner terecht kwamen, gezien de inrichting en staat, helpt geen roomspray aan, gebakken lucht (letterlijk) vind ik dat dan.
Ik heb wel een fatsoenlijk antwoord. Er zijn denk ik twee belangrijke redenen dat mensen schulden krijgen. De eerste categorie bestaat uit mensen die rondkwamen toen ze aan kinderen begonnen maar met een grote, onverwachte verandering in hun leven te maken krijgen en zich daar niet op aanpassen. Denk aan een ontslag, ziekte of andere ellende in hun persoonlijke leven. Ze passen hun uitgavepatroon niet aan of hebben tijdelijk niet de helderheid van geest om financiële zaken goed af te handelen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 12:11 schreef Malavita het volgende:
[..]
Die vraag stel ik mij ook dagelijks. En men kan er nooit een fatsoenlijk antwoord op geven.
Verder hebben die mensen echt hulp nodig, de ene domme beslissing na de andere. Best zielig, wel leuke tv.
er kan idd wat veranderen als je al kinderen hebt. Dat is soms gewoon botte pech. Mij gaat het om een redelijke groep die al nauwelijks kan rondkomen en toch kinderen krijgen. Daar ging het (mij iig) om .quote:Op maandag 11 september 2023 20:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb wel een fatsoenlijk antwoord. Er zijn denk ik twee belangrijke redenen dat mensen schulden krijgen. De eerste categorie bestaat uit mensen die rondkwamen toen ze aan kinderen begonnen maar met een grote, onverwachte verandering in hun leven te maken krijgen en zich daar niet op aanpassen. Denk aan een ontslag, ziekte of andere ellende in hun persoonlijke leven. Ze passen hun uitgavepatroon niet aan of hebben tijdelijk niet de helderheid van geest om financiële zaken goed af te handelen.
Dan zijn er mensen die niet goed met geld om kunnen gaan omdat ze bijvoorbeeld verstandelijk beperkt zijn of een slecht voorbeeld hebben gehad van hun ouders. Ze weten niet beter en denken niet goed na over de gevolgen van hun keuzes. Schulden en kinderen zijn symptomen van dezelfde onderliggende kwaal.
Ik weet dat mijn eerste verklaring wordt gestaafd door onderzoek. Mijn tweede verklaring is een gedachtespinsel.
In dit verband is het ook interessant dat hoogopgeleiden minder kinderen krijgen en later aan kinderen beginnen dan laagopgeleiden. En in relatief hoogopgeleide landen hebben mensen gemiddeld minder kinderen.quote:Op maandag 11 september 2023 20:55 schreef Malavita het volgende:
[..]
er kan idd wat veranderen als je al kinderen hebt. Dat is soms gewoon botte pech. Mij gaat het om een redelijke groep die al nauwelijks kan rondkomen en toch kinderen krijgen. Daar ging het (mij iig) om .
quote:Op maandag 11 september 2023 20:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb wel een fatsoenlijk antwoord. Er zijn denk ik twee belangrijke redenen dat mensen schulden krijgen. De eerste categorie bestaat uit mensen die rondkwamen toen ze aan kinderen begonnen maar met een grote, onverwachte verandering in hun leven te maken krijgen en zich daar niet op aanpassen. Denk aan een ontslag, ziekte of andere ellende in hun persoonlijke leven. Ze passen hun uitgavepatroon niet aan of hebben tijdelijk niet de helderheid van geest om financiële zaken goed af te handelen.
Dan zijn er mensen die niet goed met geld om kunnen gaan omdat ze bijvoorbeeld verstandelijk beperkt zijn of een slecht voorbeeld hebben gehad van hun ouders. Ze weten niet beter en denken niet goed na over de gevolgen van hun keuzes. Schulden en kinderen zijn symptomen van dezelfde onderliggende kwaal.
Ik weet dat mijn eerste verklaring wordt gestaafd door onderzoek. Mijn tweede verklaring is een gedachtespinsel.
quote:Op maandag 11 september 2023 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In dit verband is het ook interessant dat hoogopgeleiden minder kinderen krijgen en later aan kinderen beginnen dan laagopgeleiden. En in relatief hoogopgeleide landen hebben mensen gemiddeld minder kinderen.
Toch schrok hij alsnog toen een deal van ruim 1 miljoen niet doorging. Dat zou hij best wel gaan voelen zei hij nog. Dus ook rijke lui moeten op de miljoentjes passen.quote:Op maandag 11 september 2023 13:15 schreef GereDathan het volgende:
[..]
In tegenstelling tot eerdere deelnemers, zoals Azimi, vind ik de familie Adema best wel normaal gebleven. Het is niet zo gek dat als je miljoenen op de bank hebt je ook duurdere kado's gaat kopen bijvoorbeeld. "De tering naar de nering zetten" zeiden ze vroeger geloof ik. Ik zie constant dat ze zich heel bewust zijn van de luxe die ze hebben en ook veel zelfreflectie dat 2000 euro aan kado's echt wel veel geld is. Dat siert ze.
De auto's zouden ook niet mijn keuze zijn. Maar ja, hard voor gewerkt en genoeg te besteden. Dan ga je toch voor je droomauto en niet voor een Fiat Panda. Je gaat ook niet 5 hoog achter wonen of naar de goedkoopste supermarkt.
Ik maakte de opmerking m.b.t. kinderen krijgen terwijl je het financieel niet op orde hebt, omdat bij déze familie er nog een ukkepukkie is die ze dus gekregen hebben toen ze al in de problemen zaten. Dan vind ik een zwangerschap onverantwoord want we weten allemaal hoe duur het is een kindje groot te brengen. Dat je later problemen kunt krijgen is altijd mogelijk, dan kun je er niets aan doen.quote:Op maandag 11 september 2023 20:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daar ging het mij óók om, kinderen krijgen terwijl je al in de problemen zit. Tegenwoordig hoeft dat ook niet meer denk ik dan.quote:Op maandag 11 september 2023 20:55 schreef Malavita het volgende:
[..]
er kan idd wat veranderen als je al kinderen hebt. Dat is soms gewoon botte pech. Mij gaat het om een redelijke groep die al nauwelijks kan rondkomen en toch kinderen krijgen. Daar ging het (mij iig) om .
Dan had hij zeker ergens nog 40K liggen?quote:Op maandag 11 september 2023 21:03 schreef Firuze60 het volgende:
Ik had een zwager (behoorlijk goed geslaagde ondernemer in die tijd) die zei: "elk kind gaat je minstens 10K gulden kosten", ik was verbaasd over zijn pragmatische visie over het kinderen krijgen. Hij had er toen zelf drie en kreeg er later in een tweede leg nog vier.
Ik denk dat 1 belangrijke reden is dat ze het zelf verneuken.quote:Op maandag 11 september 2023 20:47 schreef Claudia_x het volgende:
Er zijn denk ik twee belangrijke redenen dat mensen schulden krijgen
Mijn oudste is van 1991 en toen rekende men al ƒ 100.000 over de hele periode tot financieel zelfstandig.quote:Op maandag 11 september 2023 21:03 schreef Firuze60 het volgende:
Ik had een zwager (behoorlijk goed geslaagde ondernemer in die tijd) die zei: "elk kind gaat je minstens 10K gulden kosten", ik was verbaasd over zijn pragmatische visie over het kinderen krijgen. Hij had er toen zelf drie en kreeg er later in een tweede leg nog vier.
Volgens mij kun je voor ¤ 60 Lampe Berger startersset en extra geuren kopenquote:Op maandag 11 september 2023 19:19 schreef monkyyy het volgende:
Ik dacht dat we hier decadent waren met onze pillow mist. Roomspray van ¤60 voor bezichtigingen.
Sterker nog, ik zou het vreselijk vinden.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
Misschien ben ik stom hoor, maar als je je huis lekker schoonmaakt, de gordijnen wast is zo'n woonspray toch helemaal niet nodig?
Je gaat leven naar je inkomen, dus ik geloof best dat hij dat zal merken.quote:Op dinsdag 12 september 2023 13:53 schreef Chea49 het volgende:
[..]
Toch schrok hij alsnog toen een deal van ruim 1 miljoen niet doorging. Dat zou hij best wel gaan voelen zei hij nog. Dus ook rijke lui moeten op de miljoentjes passen.
De geur van heftige seks !!quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:57 schreef exode het volgende:
Wij hebben heel wat huizen bekeken voordat we deze kochten en roomspray zou mij toch wel achterdochtig hebben gemaakt. Wat hebben jullie te verbergen?
Geur van heftige poepsex.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:49 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
[..]
De geur van heftige seks !!
Ze hebben 3650 netto.quote:Op donderdag 14 september 2023 21:39 schreef MrBadGuy het volgende:
1400 euro aan eten en drinken bij een salaris van minder dan 2k?
Was 1 inkomen. 3650 euro per maand samenquote:Op donderdag 14 september 2023 21:39 schreef MrBadGuy het volgende:
1400 euro aan eten en drinken bij een salaris van minder dan 2k?
Jullie huren waarschijnlijk geen witgoed voor een godsvermogen.quote:Op donderdag 14 september 2023 21:40 schreef Pap89 het volgende:
We hebben hier netto ook ongeveer zoiets wat die Quincy en Tura verdienen.
Maar hier 0 leningen, 2 auto’s, 2 motoren en een huis waar de hypotheek al voor een groot gedeelte is van afgelost.
Hoe dan?
Feestje van 700 euro en een dagje nagels, wenkbrouwen, haar van 650 euro.quote:Op donderdag 14 september 2023 21:40 schreef Pap89 het volgende:
We hebben hier netto ook ongeveer zoiets wat die Quincy en Tura verdienen.
Maar hier 0 leningen, 2 auto’s, 2 motoren en een huis waar de hypotheek al voor een groot gedeelte is van afgelost.
Hoe dan?
Dat ze 2x aankunnen en lekker onderschijtenquote:
Haha, inderdaad!quote:Op donderdag 14 september 2023 21:49 schreef golfer het volgende:
Altijd al mijn droom geweest om zo'n babykamer als Melody te hebben.
Het begrip 'kampers' is echt nog nooit zo goed in beeld gebracht. :+
Schijnbaar (stond online) is de schuld wel echt vooral van haar en had hij het zelf nog aardig geregeldquote:Op donderdag 14 september 2023 21:50 schreef Brokkel het volgende:
Ook idioot van Quincy dat hij de schuld bij Thura neerlegt. Hij heeft toch zelf ook een bankrekening?
Ik hou d’r van. Niet zozeer de kamer. Maar gewoon hun manier van doen.quote:Op donderdag 14 september 2023 21:49 schreef golfer het volgende:
Altijd al mijn droom geweest om zo'n babykamer als Melody te hebben.
Het begrip 'kampers' is echt nog nooit zo goed in beeld gebracht.
Valt mij eerlijk gezegd nog mee, zeker verdeeld over 6 personen... maar het is ook een beetje patserachtig, het is niet echt veel comfort, het ontbijt zag er ook gewoon standaard uit, het is al met al niet echt veel beter dan premium economy (op het "privé" gedeelte na).quote:
Geldklopperij, net zo erg als belspelletjes vroeger op tvquote:Op donderdag 14 september 2023 21:56 schreef Blues het volgende:
Er gaat een wereld voor me open hier; een baby spa
2.5k per neus voor zo'n korte vlucht is toch aan de prijs. Met een cheapass luchtvaartmaatschappij ben je voor 200 euro klaar.quote:Op donderdag 14 september 2023 21:55 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Valt mij eerlijk gezegd nog mee... maar het is ook een beetje patserachtig, het is niet echt veel comfort, het ontbijt zag er ook gewoon standaard uit, het is al met al niet echt veel beter dan premium economy (op het "privé" gedeelte na).
Is al eerder voorbij gekomen. Iets met reuma.quote:
Ik heb het er zelf ook niet voor over (ook niet als ik 50k per maand zou verdienen), ik had het alleen duurder verwacht (je hebt wel een eigen piloot, slechts 6 personen in een vliegtuigje, etc.). Het lijkt me bij hun ook meer om de ervaring te gaan dan om de luxe of zo (want luxe zag het er allerminst uit).quote:Op donderdag 14 september 2023 21:58 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
2.5k per neus voor zo'n korte vlucht is toch aan de prijs. Met een cheapass luchtvaartmaatschappij ben je voor 200 euro klaar.
Maar hoe raakt die leeg?quote:Op donderdag 14 september 2023 22:01 schreef Blues het volgende:
[..]
Ze drinkt t niet, een leeg wijnrek ziet er zo lelijk uit![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |