abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210569021
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 14:33 schreef Donna het volgende:

[..]
Wat is het dan toch dat mensen wel hulp vragen om een schilderij op te hangen, maar financiën en toeslagen? Nee hoor.
:') ik vraag bij beide hulp _O-
maar ik voel ook het verschil. Als ik weer eens iets niet snap met financiën (naja wel snappen, maar zo in paniek raak dat ik niet meer goed kan lezen) en dan mijn beste vriendin bel voor hulp, heb ik een enorme berg schaamte. Dan voel ik me dom, klein en kinderachtig.
Als ik hulp nodig heb met het ophangen van een schilderij voel ik me een beetje onhandig, maar moet ik ook lachen om mezelf. Er hangt minder vanaf en mensen oordelen niet zo hard als je geen elektrische schroevendraaier hebt, maar mensen oordelen wel hard als je financiën moeilijk vind.

Het is een stukje trots, misschien onterechte trots, maar financiën maken je kwetsbaar.

Ik heb ook gesprekken gehad met een budgetcoach omdat ik het niet overzag, bang was voor schulden en zo. Nu gaat het heel erg goed, maar dat is lang niet altijd zo geweest
  vrijdag 8 september 2023 @ 14:39:16 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210569045
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 14:33 schreef Donna het volgende:

[..]
Wat is het dan toch dat mensen wel hulp vragen om een schilderij op te hangen, maar financiën en toeslagen? Nee hoor.
Dat zat ik ook te denken bij het Budgetcoach vraagstuk het stel in die flat, ze vond het een moeilijke beslissing want ze moet dat zelf kunnen, zonder hulp te vragen.

Ik weet niet wie haar nagels doet maar ik denk dat ze die niet zelf doet, en dan geldt die trots ineens niet, dat je het zelf moet kunnen, zonder hulp?

Beide gezinnen die niet rondkomen hebben gewoon een Budgetcoach nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210569054
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 14:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat zat ik ook te denken bij het Budgetcoach vraagstuk het stel in die flat, ze vond het een moeilijke beslissing want ze moet dat zelf kunnen, zonder hulp te vragen.

Ik weet niet wie haar nagels doet maar ik denk dat ze die niet zelf doet, en dan geldt die trots ineens niet, dat je het zelf moet kunnen, zonder hulp?

Beide gezinnen die niet rondkomen hebben gewoon een Budgetcoach nodig.
Helemaal mee eens
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 september 2023 @ 14:48:09 #154
7889 tong80
Spleenheup
pi_210569144
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 14:36 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
maar ik voel ook het verschil. Als ik weer eens iets niet snap met financiën (naja wel snappen, maar zo in paniek raak dat ik niet meer goed kan lezen) en dan mijn beste vriendin bel voor hulp, heb ik een enorme berg schaamte. Dan voel ik me dom, klein en kinderachtig.
Als ik hulp nodig heb met het ophangen van een schilderij voel ik me een beetje onhandig, maar moet ik ook lachen om mezelf. Er hangt minder vanaf en mensen oordelen niet zo hard als je geen elektrische schroevendraaier hebt, maar mensen oordelen wel hard als je financiën moeilijk vind.

Het is een stukje trots, misschien onterechte trots, maar financiën maken je kwetsbaar.

Ik heb ook gesprekken gehad met een budgetcoach omdat ik het niet overzag, bang was voor schulden en zo. Nu gaat het heel erg goed, maar dat is lang niet altijd zo geweest
Ik maak door omstandigheden gebruik van budgetbeheer. Is niks om voor te schamen.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_210569148
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 14:48 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik maak door omstandigheden gebruik van budgetbeheer. Is niks om voor te schamen.

_O_ eens
  vrijdag 8 september 2023 @ 14:49:57 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210569158
Verder vond ik het wel opvallend dat Marga van zanger Wesley iets zei van "daar reken ik niet mee" toen het ging om wat er overbleef van de gage voor een optreden en belasting, pensioen en AOV werden genoemd.
Maar als je na aftrek van de kosten ¤ 800 overhoudt van een optreden van ¤ 1.295 en dan van die ¤ 800 na belasting, pensioenreservering en arbeidsongeschiktheidsverzekering nog zo'n ¤ 500 overhoudt dan weet je dat er geen reservering voor pensioen is, dat er geen AOV is, en dat de belastingafdracht ook op het randje is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 8 september 2023 @ 15:02:43 #157
382129 crew  Donna
pi_210569305
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 14:36 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Des te meer hangt er af van de financiën als dat mis gaat. En je hoeft ook niet meteen naar een budgetcoach. Zoals jij met een vriendin of familielid kan ook

Zij lenen wel geld van familie, maar kan me niet voorstellen dat je zomaar geld uitleent aan mensen die er niet mee om kunnen gaan. Dan bied je toch hulp of advies aan.
Nouja, het schuurt aan alle kanten. :P
pi_210569457
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 15:02 schreef Donna het volgende:

[..]
Des te meer hangt er af van de financiën als dat mis gaat. En je hoeft ook niet meteen naar een budgetcoach. Zoals jij met een vriendin of familielid kan ook

Zij lenen wel geld van familie, maar kan me niet voorstellen dat je zomaar geld uitleent aan mensen die er niet mee om kunnen gaan. Dan bied je toch hulp of advies aan.
Nouja, het schuurt aan alle kanten. :P
Ik heb beide gedaan/gehad. En het is echt heel kwetsbaar onderwerp. Al ben ik het ermee eens dat hoe ongemakkelijk dingen kunnen zijn, je moet hulp vragen en accepteren

En geld van vrienden en familie lenen is in mijn ogen een no-go. Ver voor die stap moet je al hulp gevraagd hebben....
  vrijdag 8 september 2023 @ 15:17:30 #159
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_210569508
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 14:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik telde zo uit de losse pols de "incassobureau" afschrijvingen even mee en kwam op bijna ¤ 1.000 uit :o
En dan die 5 of 6 keer wegenbelasting? Hoe dan?
Boetes voor te laat betalen? Zakelijke auto's?
Ik vermoed dat ze gewoon zover achter lagen, en dat ze die 5 k hebben geleend om die gaten te vullen.
Zo niet dan moet hij / zij wel een katvanger zijn :D
Drop you like an ill, bad habit
  vrijdag 8 september 2023 @ 19:13:23 #160
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_210572063
quote:
Ah goed om te lezen dat alles buiten hun schuld lag. Wat een pechvogels!
  vrijdag 8 september 2023 @ 19:24:39 #161
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210572166
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 19:13 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Ah goed om te lezen dat alles buiten hun schuld lag. Wat een pechvogels!
:')
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 8 september 2023 @ 22:14:15 #162
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_210573896
Ik heb zelf recent mijn diploma als budgetcoach behaald en ik stoor me aan budget coaches die grof geld vragen om een ander te coachen. Dat er geld verdiend moet worden snap ik, maar als je écht mensen wil helpen dan coach je ze kostenloos. Ik geloof hier zelf in en ben bezig om dit voor elkaar te krijgen omdat ik ook geloof dat heel veel mensen met de juiste begeleiding financieel gezond kunnen worden en ik geloof ook zeker in een financieel gezonder Nederland.

De familie Huisraad: ze willen wel maar dan zouden ze op een manier gecoacht moeten worden die na het traject nog blijft hangen. Ik zie dat gemak het wint van logica, dat zou eerst aangepakt moeten worden. En ik zou de precieze gedachtengang achter dat verjaardagsfeest willen weten: als je zo'n duur feest hebt maar vervolgens we kort op te bestellen pizza dan klopt er iets niet helemaal. Misschien was dat feest ook wel een bepaalde status aangeven naar vrienden en familie, dat kan ook. Maar ik denk niet dat het alleen om de ervaring te doen was. Ook zou ik wel eens willen weten waarom meneer Huisraad zoveel verkeersboetes blijft rijden.

De familie Koenjer: ik begrijp ze na het lezen van het artikel iets beter maar ik zie vooral dat de schuld overal wordt gelegd, behalve bij henzelf. Hun zou ik dolgraag willen coachen in eigen verantwoordelijkheid. Zodra dat aangepakt is gaat het financiële stuk vermoedelijk ook een stuk beter. Dan hoeven ze iig niet aan te komen met een niet haalbaar plan als in een camper gaan wonen.
With love :*
  vrijdag 8 september 2023 @ 22:17:54 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210573932
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 22:14 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik heb zelf recent mijn diploma als budgetcoach behaald en ik stoor me aan budget coaches die grof geld vragen om een ander te coachen. Dat er geld verdiend moet worden snap ik, maar als je écht mensen wil helpen dan coach je ze kostenloos. Ik geloof hier zelf in en ben bezig om dit voor elkaar te krijgen omdat ik ook geloof dat heel veel mensen met de juiste begeleiding financieel gezond kunnen worden.

De familie Huisraad: ze willen wel maar dan zouden ze op een manier gecoacht moeten worden die na het traject nog blijft hangen. Ik zie dat gemak het wint van logica, dat zou eerst aangepakt moeten worden. En ik zou de precieze gedachtengang achter dat verjaardagsfeest willen weten: als je zo'n duur feest hebt maar vervolgens we kort op te bestellen pizza dan klopt er iets niet helemaal. Misschien was dat feest ook wel een bepaalde status aangeven naar vrienden en familie, dat kan ook. Maar ik denk niet dat het alleen om de ervaring te doen was. Ook zou ik wel eens willen weten waarom meneer Huisraad zoveel verkeersboetes blijft rijden.

De familie Koenjer: ik begrijp ze na het lezen van het artikel iets beter maar ik zie vooral dat de schuld overal wordt gelegd, behalve bij henzelf. Hun zou ik dolgraag willen coachen in eigen verantwoordelijkheid. Zodra dat aangepakt is gaat het financiële stuk vermoedelijk ook een stuk beter. Dan hoeven ze iig niet aan te komen met een niet haalbaar plan als in een camper gaan wonen.
Je gaat kostenloos mensen budgetcoachen?
En hoe ga je je eigen rekeningen betalen?

Sorry hoor, maar als je hier verontwaardigd gaat zitten roepen dat zo'n budgetcoach die hulp maar gratis moet bieden omdat mensen het niet kunnen betalen dan heb ik niet het idee dat je de cursus goed begrepen hebt.
Dan is het geen baan maar vrijwilligerswerk.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 8 september 2023 @ 22:21:14 #164
431496 girlnextdoor.
pi_210573963
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 22:17 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je gaat kostenloos mensen budgetcoachen?
En hoe ga je je eigen rekeningen betalen?

Sorry hoor, maar je hier verontwaardigd gaat zitten roepen dat zo'n budgetcoach die hulp maar gratis moet bieden omdat mensen het niet kunnen betalen dan heb ik niet het idee dat je de cursus goed begrepen hebt.
Dan is het geen baan maar vrijwilligerswerk.
Gewoon met zelf een baan ernaast. Maar ik weet niet of er wat mogelijk is om een bedrijf of stichting op te zetten en er subsidie voor te krijgen ofzo, zodat het niet per se nodig is om bakken met geld te vragen aan gezinnen die toch al geen cent te makken hebben. Ik vind dat zo tegenstrijdig.
  vrijdag 8 september 2023 @ 22:26:17 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210574030
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 22:21 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]
Gewoon met zelf een baan ernaast. Maar ik weet niet of er wat mogelijk is om een bedrijf of stichting op te zetten en er subsidie voor te krijgen ofzo, zodat het niet per se nodig is om bakken met geld te vragen aan gezinnen die toch al geen cent te makken hebben. Ik vind dat zo tegenstrijdig.
Oh, er moet een subsidie komen om mensen te helpen die een bandje voor ¤ 500 op een feestje laten komen, een feestje waarvoor ze voor ¤ 300 drank/hapjes halen, en waarvoor de nagels en haartjes gedaan kunnen worden, en waarschijnlijk ook nog allebei matching nieuwe sneakers.

Ze maken chronisch verkeerde keuzes, en dat moeten wij dan met een subsidie betalen zodat jij ze "gratis" kunt helpen?
Want kennelijk wil je toch eigenlijk wel betaald worden voor je zogenaamde altruïsme als je vindt dat er een subsidie voor moet komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 8 september 2023 @ 22:47:05 #166
431496 girlnextdoor.
pi_210574282
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 22:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh, er moet een subsidie komen om mensen te helpen die een bandje voor ¤ 500 op een feestje laten komen, een feestje waarvoor ze voor ¤ 300 drank/hapjes halen, en waarvoor de nagels en haartjes gedaan kunnen worden, en waarschijnlijk ook nog allebei matching nieuwe sneakers.

Ze maken chronisch verkeerde keuzes, en dat moeten wij dan met een subsidie betalen zodat jij ze "gratis" kunt helpen?
Want kennelijk wil je toch eigenlijk wel betaald worden voor je zogenaamde altruïsme als je vindt dat er een subsidie voor moet komen.
Het gaat erom dat dus die manier van denken wordt omgebogen in een manier waarop die keuze voor dat feest niet op deze manier met deze kosten wordt gemaakt. Daar zit bij mensen die chronisch verkeerde keuzes lijken te maken de uitdaging ook in. Er ligt altijd wat aan ten grondslag: geen goede financiële opvoeding gehad hebben, een negatieve ervaring met geld of wellicht een bewijsdrang/ik wil erbij horen naar een bepaalde groep toe. Het kan vanalles zijn. In het geval van seizoen 1 kwam bij familie de Vrind duidelijk naar voren dat Joke door een negatieve jeugd haar eigen kinderen overlaadde met speelgoed omdat ze absoluut niet mochten meemaken wat zij had meegemaakt, en dat was ook zo met snelle broodjes bal bij de snackbar, mcdonalds, etc. , want nee zeggen was in Jokes hoofd de kinderen tekort doen. Wellicht dat haar rookgedrag daar ook vanaf kwam. Bij Marco was het moeilijk in te schatten waar de houding vandaan kwam, daarvoor zou er in zijn verleden gedoken moeten worden. Het komt áltijd ergens vandaan.

En om het financiële terug te komen: ik help al op vrijwilligersbasis jongeren met hun financiën. Ik breid mijn werkzaamheden gewoon uit naar volwassenen. Het is niet zozeer dat ik subsidie moet krijgen en bekijk gewoon wat mogelijkheden hier binnen de gemeente. Als er niets aan vast geen man overboord want dan ga ik gewoon door op vrijwillige basis ;)
  vrijdag 8 september 2023 @ 23:12:57 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210574561
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 22:47 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]
Het gaat erom dat dus die manier van denken wordt omgebogen in een manier waarop die keuze voor dat feest niet op deze manier met deze kosten wordt gemaakt. Daar zit bij mensen die chronisch verkeerde keuzes lijken te maken de uitdaging ook in. Er ligt altijd wat aan ten grondslag: geen goede financiële opvoeding gehad hebben, een negatieve ervaring met geld of wellicht een bewijsdrang/ik wil erbij horen naar een bepaalde groep toe. Het kan vanalles zijn. In het geval van seizoen 1 kwam bij familie de Vrind duidelijk naar voren dat Joke door een negatieve jeugd haar eigen kinderen overlaadde met speelgoed omdat ze absoluut niet mochten meemaken wat zij had meegemaakt, en dat was ook zo met snelle broodjes bal bij de snackbar, mcdonalds, etc. , want nee zeggen was in Jokes hoofd de kinderen tekort doen. Wellicht dat haar rookgedrag daar ook vanaf kwam. Bij Marco was het moeilijk in te schatten waar de houding vandaan kwam, daarvoor zou er in zijn verleden gedoken moeten worden. Het komt áltijd ergens vandaan.

En om het financiële terug te komen: ik help al op vrijwilligersbasis jongeren met hun financiën. Ik breid mijn werkzaamheden gewoon uit naar volwassenen. Het is niet zozeer dat ik subsidie moet krijgen en bekijk gewoon wat mogelijkheden hier binnen de gemeente. Als er niets aan vast geen man overboord want dan ga ik gewoon door op vrijwillige basis ;)
Prima als je dat doet, maar het is een beetje raar om de suggestie te wekken dat het bedrag dat door die budgetcoach gevraagd werd een enorm bedrag is, dat is het niet.
En het is gewoon een vak, een vak waarmee mensen geld verdienen, dat ze dat in sommige schrijnende gevallen gratis of gesubsidieerd doen is prima, maar dat lijkt me dan meer iets voor mensen die van bijstand moeten rondkomen bijvoorbeeld.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 8 september 2023 @ 23:30:15 #168
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210574680
De gemeente moet toch gratis budgetadvies of -beheer bieden?
pi_210574693
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Prima als je dat doet, maar het is een beetje raar om de suggestie te wekken dat het bedrag dat door die budgetcoach gevraagd werd een enorm bedrag is, dat is het niet.
En het is gewoon een vak, een vak waarmee mensen geld verdienen, dat ze dat in sommige schrijnende gevallen gratis of gesubsidieerd doen is prima, maar dat lijkt me dan meer iets voor mensen die van bijstand moeten rondkomen bijvoorbeeld.
Ik heb een pokkehekel aan betweters en vermoed met mij velen. Een vak als budgetcoach is sowieso belachelijk en al helemaal als je er geld mee verdient.
  vrijdag 8 september 2023 @ 23:35:39 #170
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210574724
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:31 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik heb een pokkehekel aan betweters en vermoed met mij velen. Een vak als budgetcoach is sowieso belachelijk en al helemaal als je er geld mee verdient.
Mensen leren om beter met hun geld om te gaan vind jij belachelijk? Hè?!
pi_210574784
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Mensen leren om beter met hun geld om te gaan vind jij belachelijk? Hè?!
Totaal niet, wel als zij daardoor nog meer in de schulden raken door afdrage aan de budgetcoach.
  vrijdag 8 september 2023 @ 23:43:21 #172
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210574793
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:30 schreef Lienekien het volgende:
De gemeente moet toch gratis budgetadvies of -beheer bieden?
Volgens mij niet als je niet in de categorie zit die terugvalt op de gemeente voor (aanvullende/bijzondere) bijstand of voor kwijtschelding gemeentelijke lasten.

En dan moet er alsnog vaak bijzondere bijstand voor worden aangevraagd.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 8 september 2023 @ 23:43:33 #173
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210574797
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Totaal niet, wel als zij daardoor nog meer in de schulden zitten door afdrage aan de budgetcoach.
Daarom kunnen mensen naar de gemeente voor die hulp. En die is gratis. Dat zei ik al.
pi_210574813
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Daarom kunnen mensen naar de gemeente voor die hulp. En die is gratis. Dat zei ik al.
In het voorbeeld in het programma blijkt dus van niet, je komt echt niet zomaar voor gratis budget hulp van de gemeente.
  vrijdag 8 september 2023 @ 23:47:07 #175
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210574827
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:45 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
In het voorbeeld in het programma blijkt dus van niet, je komt echt niet zomaar voor gratis budget hulp van de gemeente.
Ik ben de draad kwijt, hoor.

Budgethulp is prima, maar als iemand kiest voor het vak van budgetcoach en dat misschien niet op geheel vrijwillige basis doet, dan gaat het ineens over betweters waar we een hekel aan hebben?
pi_210574840
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik ben de draad kwijt, hoor.

Budgethulp is prima, maar als iemand kiest voor het vak van budgetcoach en dat misschien niet op geheel vrijwillige basis doet, dan gaat het ineens over betweters waar we een hekel aan hebben?
Dan wordt diegene betaald uit de algemene middelen, prima.
  vrijdag 8 september 2023 @ 23:51:07 #177
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210574852
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dan wordt diegene betaald uit de algemene middelen, prima.
Dus dit lees ik verkeerd?

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:31 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
pi_210574865
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dus dit lees ik verkeerd?
[..]

Op private basis of een commercieel bureautje, hoeveel advertenties niet daarvan?
  vrijdag 8 september 2023 @ 23:59:13 #179
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210574926
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Op private basis of een commercieel bureautje, hoeveel advertenties niet daarvan?
Dan is verdorie het vak toch nog steeds niet verkeerd? Instellingen als woningcorporaties hebben bijv. ook steeds vaker budgetcoaches in dienst, als onderdeel van hun zorgplicht. Die mensen worden ook gewoon betaald.
pi_210574931
quote:

[..]

_O_
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 9 september 2023 @ 00:02:56 #181
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_210574945
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 00:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
_O_
Waarom mag iemand zijn/haar brood niet verdienen met budgetcoaching?
pi_210574950
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dan is verdorie het vak toch nog steeds niet verkeerd? Instellingen als woningcorporaties hebben bijv. ook steeds vaker budgetcoaches in dienst, als onderdeel van hun zorgplicht. Die mensen worden ook gewoon betaald.
Helemaal mee eens, hoor. Alleen vraag ik mij dan af wanneer die in de vredesnaam eindelijk geraadpleegd worden, dat is in het geval van het gezin in dit programma uitzonderlijk laat. Die zaten al jaren te mekkeren dat ze het niet redden, de gemeente deed niks.
  zaterdag 9 september 2023 @ 00:05:02 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210574958
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 00:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Waarom mag iemand zijn/haar brood niet verdienen met budgetcoaching?
Ik ben niet degene die stelt dat iemand zijn/haar brood daar niet mee mag verdienen, dat vind ik prima zelfs, maar dat hoeft niet altijd maar gesubsidieerd te worden.
In sommige gevallen wel trouwens, graag zelfs, maar de familie Huisraad is niet een van die gevallen.
En over de camperfamilie twijfel ik, hoewel die het echt niet kunnen missen voorlopig.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210574965
Dit programma _O_
pi_210574971
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 00:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik ben niet degene die stelt dat iemand zijn/haar brood daar niet mee mag verdienen, dat vind ik prima zelfs, maar dat hoeft niet altijd maar gesubsidieerd te worden.
Haha, uiteraard niet. Maar welk gezin die dit soort zorg echt nodig heeft gaat dat uit eigen zak betalen?
  zaterdag 9 september 2023 @ 00:09:23 #186
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210574981
Niet alles terug gelezen. Maar ik begreep dat die ene vrouw reuma heeft, maar geen uitkering? Waarom niet?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_210574984
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 00:09 schreef golfer het volgende:
Niet alles terug gelezen. Maar ik begreep dat die ene vrouw reuma heeft, maar geen uitkering? Waarom niet?
Luiwammes, jij niet zij
  zaterdag 9 september 2023 @ 00:13:16 #188
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210574994
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 00:09 schreef golfer het volgende:
Man had toen een goed inkomen, geen kinderopvang beschikbaar voor het tweede kind en toen besloten ze dat zij maar thuisblijfmoeder zou worden.

Tsja... en kennelijk heeft hij nu een baan die niet zo ruim betaalt, wat in deze tijd ook wel vreemd is, als je zeg maar rond 2021 een andere baan moet zoeken en er dan zo op achteruitgaat dat je vrouw geen thuisblijfmoeder meer kan zijn terwijl ze dat eerst wel kon.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210575004
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 00:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Man had toen een goed inkomen, geen kinderopvang beschikbaar voor het tweede kind en toen besloten ze dat zij maar thuisblijfmoeder zou worden.

Tsja... en kennelijk heeft hij nu een baan die niet zo ruim betaalt, wat in deze tijd ook wel vreemd is, als je zeg maar rond 2021 een andere baan moet zoeken en er dan zo op achteruitgaat dat je vrouw geen thuisblijfmoeder meer kan zijn terwijl ze dat eerst wel kon.
Ik vond nog het meest trieste dat ze het ene gat met het andere gat probeerden te dichten. En die wanhoop om dan als oplossing maar een camper te kopen.
pi_210575055
Ze hadden het gat ook kunnen proberen te dichten door minimaal één auto weg te doen. Hij zei dat zijn auto vrijwel niets oplevert en dat niet zou lonen. Volgens mij heeft hij geen benul hoeveel zijn auto per maand kost.

Bij veel mensen met schulden zie je dat ze hun problemen aan externe omstandigheden toeschrijven en niet kritisch genoeg naar hun eigen aandeel kijken. Ik las eens een onderzoek naar de effectiviteit van hulp bij schulden en wat me daarin opviel was dat de hulp werkt zolang die er is, maar de meesten erna in oude (slechte) gewoontes vervallen. Ze lossen bijvoorbeeld minder af of leggen geen buffer aan en voeren daar redenen voor op als "ik verdien te weinig".
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 9 september 2023 @ 00:53:15 #191
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_210575165
Hij heeft sowieso geen benul van geld of getallen. Als een camper 44.950 vraagprijs heeft komt het niet bij hem op om er 39.000 voor te bieden maar zegt hij dat die camper 50.000 gaat kosten. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_210575166
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 00:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ze hadden het gat ook kunnen proberen te dichten door minimaal één auto weg te doen. Hij zei dat zijn auto vrijwel niets oplevert en dat niet zou lonen. Volgens mij heeft hij geen benul hoeveel zijn auto per maand kost.

Bij veel mensen met schulden zie je dat ze hun problemen aan externe omstandigheden toeschrijven en niet kritisch genoeg naar hun eigen aandeel kijken. Ik las eens een onderzoek naar de effectiviteit van hulp bij schulden en wat me daarin opviel was dat de hulp werkt zolang die er is, maar de meesten erna in oude (slechte) gewoontes vervallen. Ze lossen bijvoorbeeld minder af of leggen geen buffer aan en voeren daar redenen voor op als "ik verdien te weinig".
Herkenbaar, hoor, maar dat laatste "ik verdien te weinig:" juist niet. Ik kan mijn dochter bv 100 keer zeggen dat ze voor een buffertje spaargeld moet zorgen, maar dat lukt haar niet. En ze is vrijgevig en geeft haar geld niet alleen uit voor zichzelf. Zodra die een dikke som geld krijgt geeft ze het direct uit aan anderen, als ze niks heeft te besteden eet ze paar dagen dropjes bij wijze van spreken. Voor een hele hoop mensen zegt geld en bezit vrij weinig.
  Moderator zaterdag 9 september 2023 @ 00:54:15 #193
382129 crew  Donna
pi_210575171
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:45 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Jawel. Ik doe dat namelijk vrijwillig bij mijn gemeente en daar kan iedereen binnen stappen. Bij Humanitas of het Leger des Heils ook. Veel kerken hebben ook iemand binnen de stichting die hiermee kan helpen.

Het is niet bij elke gemeente hetzelfde ingericht, maar in principe kan dat wel linksom of rechtsom.
pi_210575176
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 00:54 schreef Donna het volgende:

[..]
Jawel. Ik doe dat namelijk vrijwillig bij mijn gemeente en daar kan iedereen binnen stappen. Bij Humanitas of het Leger des Heils ook. Veel kerken hebben ook iemand binnen de stichting die hiermee kan helpen.

Het is niet bij elke gemeente hetzelfde ingericht, maar in principe kan dat wel linksom of rechtsom.
Heel slordig dan dat daar geen reklame voor wordt gemaakt.
  Trouwste user 2022 zaterdag 9 september 2023 @ 02:48:11 #195
7889 tong80
Spleenheup
pi_210575472
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2023 23:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Totaal niet, wel als zij daardoor nog meer in de schulden raken door afdrage aan de budgetcoach.
Ik betaal om niet in het rood te komen. Ze neemt me heel veel uit handen. Waaronder veel stress. Ze deugt en doet meer dan wat van haar wordt verlangd. Door haar heb ik minder zorgen en kan een "normaal" leven leiden.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_210575476
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 02:48 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik betaal om niet in het rood te komen. Ze neemt me heel veel uit handen. Waaronder veel stress. Ze deugt en doet meer dan wat van haar wordt verlangd. Door haar heb ik minder zorgen en kan een "normaal" leven leiden.

Dat begrijp ik.
  Moderator zaterdag 9 september 2023 @ 07:52:23 #197
382129 crew  Donna
pi_210575832
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2023 02:48 schreef tong80 het volgende:

[..]

Maar is zij niet meer als budgetbeheer? Regelt ze ook dingen voor je enzo?

Een coach, coacht alleen.
pi_210576008
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 september 2023 00:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
....
En over de camperfamilie twijfel ik, hoewel die het echt niet kunnen missen voorlopig.
Nou ja, als zij een maand voor de helft van die genoemde achthonderd euro boodschappen doen (wat prima kan m. i.) dan ben je er al. Bij ons komt er meer dan voldoende inkomen binnen en ik haal nooit dat bedrag aan boodschappen per maand, dus daar moet makkelijk op te besparen zijn.

Het is eerder al genoemd door iemand, maar ik blijf me verbazen hoeveel geld er aan (uit) eten, drinken, kleding, persoonlijke verzorging e.d. uitgegeven wordt terwijl de vaste lasten niet betaald kunnen worden of er veel incassoregelingen lopen. Vrijwillige budgetbeheer kan hierbij heel goed werken om dit inzichtelijk te krijgen en goed te budgetteren, ik hoop ook echt dat die gezinnen dit gaan doen of inmiddels al mee bezig zijn.
pi_210576506
quote:

[..]

Mensen met heel veel schulden en die in de schuldsanering komen kosten 'ons' handen vol met geld. Na 3 jaar worden namelijk alle schulden kwijtgescholden. Mag jij raden wie daarvoor opdraait. Dan liever in een voortraject een budgetcoach, die vanuit subsidies betaald wordt.

Daarnaast zijn er trouwens heel veel mensen die budgetcoaching doen als vrijwilligersbaan.
pi_210576536
quote:
11s.gif Op zaterdag 9 september 2023 08:36 schreef Draadjes het volgende:

[..]
Nou ja, als zij een maand voor de helft van die genoemde achthonderd euro boodschappen doen (wat prima kan m. i.) dan ben je er al. Bij ons komt er meer dan voldoende inkomen binnen en ik haal nooit dat bedrag aan boodschappen per maand, dus daar moet makkelijk op te besparen zijn.

Het is eerder al genoemd door iemand, maar ik blijf me verbazen hoeveel geld er aan (uit) eten, drinken, kleding, persoonlijke verzorging e.d. uitgegeven wordt terwijl de vaste lasten niet betaald kunnen worden of er veel incassoregelingen lopen. Vrijwillige budgetbeheer kan hierbij heel goed werken om dit inzichtelijk te krijgen en goed te budgetteren, ik hoop ook echt dat die gezinnen dit gaan doen of inmiddels al mee bezig zijn.
En juist bij dit stel denk ik dat een budgetcoach tot heel veel inzicht kan leiden. Juist zij moeten met een inkomen van 2400 en een hypotheek van 900 heel goed budgetteren om rond te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')