abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210352381
Zijn er nog meer ouders hier met kinderen die voor het eerst naar de brugklas gaan? Wat zijn handige tips en trucs?

Hier begint de school morgen weer, nu ja blijkbaar is er een studiedag...dat kennen wij nog van de basisschool...hoeveel dagen zijn dat op de middelbare?

Ze hoeven pas woensdag op school te verschijnen en hebben deze week introductie 3 daagse, één dag gaan ze met fiets (en zwembroek) op stap, één dag tablet inrichten en iets met kunst en één dag iets leuks rond om school.
De ouderavond is pas begin september, wij moeten het dus doen met de (beperkte) info die wij tot nu toe kregen of zelfs hebben opgezocht.

Sinds vrijdag weten wij het rooster en daarmee ook de vakken. Nu ja de boeken werden iets eerder toegestuurd en daar konden wij al het een of ander uit opmaken en wij kregen ook keurig een brief met alle spullen die ze nodig hebben.

Er staan 2 coach uren per week in het rooster en ik vroeg mij af of dat klassikaal is of individueel/ kleine groepjes, want volgens mij zeiden ze
dat de kinderen één keer in de twee weken een gesprek hebben met de eigen coach.

Verder staan er ook 2 uur kunst en beeldende vorming op het rooster, maar mijn zoon zit in een combinatie met kinderen die of naar de extra sportklas of de extra kunstklas gaan. De extra sportklasuren zijn voor vrijdagmiddag ingeroosterd, maar hebben ze ook "normale" kunstles in de brugklas of zijn dat midden op de dag de extra kunstlessen van de "kunstmeisjes" en is hij dan twee uur vrij?
pi_210352639
1 van de dingen dat ze leren is zelfstandigheid. Probeer het dus wat los te laten
pi_210352864
Coach uren zullen waarschijnlijk mentor uren zijn, dit is met de hele klas.
Studiedagen hebben ze amper. Bij mijn dochter hebben ze organisatie dagen, maar dat zijn er volgens mij 3 in het hele schooljaar.

Ik gok dat hij komende week wel te horen gaat krijgen hoe het zit met zijn rooster, daar is de introductie week voor
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_210353013
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:06 schreef Jahr00n het volgende:
1 van de dingen dat ze leren is zelfstandigheid. Probeer het dus wat los te laten
Dit! En al helemaal met een zoon.
En dat blauwe oog komt vanzelf wel een keer.
  zondag 20 augustus 2023 @ 12:40:17 #5
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210353102
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 20 augustus 2023 @ 12:50:46 #6
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210353283
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:39 schreef Zana het volgende:
Er staan 2 coach uren per week in het rooster en ik vroeg mij af of dat klassikaal is of individueel/ kleine groepjes, want volgens mij zeiden ze
dat de kinderen één keer in de twee weken een gesprek hebben met de eigen coach.

Verder staan er ook 2 uur kunst en beeldende vorming op het rooster, maar mijn zoon zit in een combinatie met kinderen die of naar de extra sportklas of de extra kunstklas gaan. De extra sportklasuren zijn voor vrijdagmiddag ingeroosterd, maar hebben ze ook "normale" kunstles in de brugklas of zijn dat midden op de dag de extra kunstlessen van de "kunstmeisjes" en is hij dan twee uur vrij?
Het kan ook dat ze coachingsmomenten buiten de lesmomenten hebben.

Het is voor brugklassers buitengewoon zeldzaam om tussenuren te hebben. Extra sporturen, of extra kunsturen, zullen daardoor altijd aan de rand van de dag zitten.
pi_210353326
1. School gaat voor welk bijbaantje en hobby dan ook. Docenten hebben een hekel aan smoesjes als 'ik moest werken' of 'ik had hockey' als het huiswerk niet gemaakt is. Wees dus duidelijk tegen je kind zodat...
2. Hij/zij niet straks bij het rapport hysterisch is omdat hij is blijven zitten op 1/10e. Leer je kind op te letten in de les en het werk te doen en hij zal gemakkelijk meekomen als hij op zijn niveau zit. De brugklas gaat vaak uit van de laagste beheersing van een vak zodat iedereen meekomt.
3. Ga niet bij elke scheet bellen of mailen. Leer je kind eigen verantwoordelijkheid en als hij een keer moet nakomen sta achter de docent en besef dat je kind niet perfect is.
4. Zorg ervoor dat alle spullen mee zijn. Desnoods controleer je zijn tas in de brugklas. Niks zo irritant als een kind dat geen spullen bij zich heeft en waarbij de docent 5 minuten kwijt is om een partner te vinden waar hij mee kan kijken (en niks leert want partner doet het werk).
5. Brugklassers zijn vaak nog heel kinderlijk en in de eerste maand hangen ze enorm aan de docent. Dit zijn ze gewend van de basisschool maar dat is niet hoe het werkt op de middelbare. Leer je kind zijn vragen op te schrijven en ze in 1x te stellen, ipv dat ze met zijn 10en aan het bureau staan met vragen als 'welke kleur pen moet ik gebruiken'.
Purr.
pi_210353828
zorg dat ze alles hebben, ik had niet alles en werd helemaal gestressed de eerste dag.

als ie het zelf niet doet, check dan even goed wat voor tassen de kids op school hebben, en wat ze aan hebben. en zorg dan dat hij niet binnen komt als buitenbeentje met een rare tas of kleding. gewoon voor het begin, daarna weet ie het zelf wel. in mijn tijd was het wel goed om niet te veel op te vallen als brugpieper.
pi_210353889
Oh en pak de eerste weken samen de tas in, hij voorkeur de avond ervoor.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 20 augustus 2023 @ 13:39:28 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210353913
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:37 schreef Vicky het volgende:
:{ Dat heeft mijn moeder nou werkelijk nooit gedaan. Als ik wat vergat dan was het eigen schuld en deed je dat geen tweede keer meer. Of wel, en dan was het weer eigen schuld. Middelbare school is de tijd om zelfstandig te worden.
pi_210354065
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
:{ Dat heeft mijn moeder nou werkelijk nooit gedaan. Als ik wat vergat dan was het eigen schuld en deed je dat geen tweede keer meer. Of wel, en dan was het weer eigen schuld. Middelbare school is de tijd om zelfstandig te worden.
Ik deed het wel, ook op verzoek van mijn dochter. ieder zijn ding.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_210354113
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Zelfstandigheid is ook herkennen als je hulp nodig hebt. En een brugpieper heeft dat.
Purr.
  zondag 20 augustus 2023 @ 13:58:29 #13
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210354145
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:55 schreef Purrito het volgende:

[..]
Zelfstandigheid is ook herkennen als je hulp nodig hebt. En een brugpieper heeft dat.
Ja, als een kind erom vraagt prima. Maar als ouder vanuit jezelf gaan helpen met de eerste weken steeds een tas inpakken vind ik persoonlijk onzin.
pi_210354202
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:34 schreef pokkerdepok het volgende:
zorg dat ze alles hebben, ik had niet alles en werd helemaal gestressed de eerste dag.

als ie het zelf niet doet, check dan even goed wat voor tassen de kids op school hebben, en wat ze aan hebben. en zorg dan dat hij niet binnen komt als buitenbeentje met een rare tas of kleding. gewoon voor het begin, daarna weet ie het zelf wel. in mijn tijd was het wel goed om niet te veel op te vallen als brugpieper.
Wat is rare kleding? Geen merkkleding? Niet iedereen kan dat betalen maar ze zullen je meteen erop pakken want kids zijn gemeen. Maarja als jij in een gothoutfit komt zul je wel negatief opvallen.

Maarja, zoek uit wat de hippe tas is: volgens mij nu Dakine of Eastpak, iig toen ik les gaf, geef geen grote backpack mee of, bij god, een rolkoffer🥲.

Middelbare school is sws een broeinest van subculturen. Vroeger was dat goth, emo en skater, nu heb je Y2k, e-girls, etc etc. Ook is transgender opeens een trend en is iedereen in de brugklas opeens 'bi', ookal hebben ze nog niet eens gezoend. Neem het niet al te serieus.
Purr.
pi_210354384
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:02 schreef Purrito het volgende:

[..]
Wat is rare kleding? Geen merkkleding? Niet iedereen kan dat betalen maar ze zullen je meteen erop pakken want kids zijn gemeen. Maarja als jij in een gothoutfit komt zul je wel negatief opvallen.

Maarja, zoek uit wat de hippe tas is: volgens mij nu Dakine of Eastpak, iig toen ik les gaf, geef geen grote backpack mee of, bij god, een rolkoffer🥲.

Middelbare school is sws een broeinest van subculturen. Vroeger was dat goth, emo en skater, nu heb je Y2k, e-girls, etc etc. Ook is transgender opeens een trend en is iedereen in de brugklas opeens 'bi', ookal hebben ze nog niet eens gezoend. Neem het niet al te serieus.
je hoeft er niet bij te lopen als de coolste kid, dan val je ook op. meer gewoon en niet raar. dat is niet zo moeilijk hoor.
fjallraven is okee, eastpack vast ook nog steeds. maar ik bedoel meer, niet een vol met transformers of hello kitty. hij komt nu in een tiener cultuur terecht, niet meer die basisschool dingen.

goth, bi, al die dingen, dat ontwikkeld zichzelf, als hij vrienden krijgt daar, zich willen onderscheiden, etc. dat is als je nieuw bent nog niet belangrijk.
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:27:30 #16
149959 SQ
snelle trees
pi_210354483
Wat een bijzondere tips hier _O-

Anyway TS, nog geen brugklassers hier, maar ik denk dat jullie het ook een beetje over je heen moeten laten komen en het gaan ervaren ;) het is natuurlijk gek en nieuw, maar juist dat ontdekken van het gekke nieuwe kan heel leuk en leerzaam zijn. Zowel voor jou als voor je brugklasser :)
disclaimer
pi_210354578
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:14 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
je hoeft er niet bij te lopen als de coolste kid, dan val je ook op. meer gewoon en niet raar. dat is niet zo moeilijk hoor.
fjallraven is okee, eastpack vast ook nog steeds. maar ik bedoel meer, niet een vol met transformers of hello kitty. hij komt nu in een tiener cultuur terecht, niet meer die basisschool dingen.

goth, bi, al die dingen, dat ontwikkeld zichzelf, als hij vrienden krijgt daar, zich willen onderscheiden, etc. dat is als je nieuw bent nog niet belangrijk.
Ja idd niet met een pokemon tas of in een kinderoutfit.

Persoonlijk zou ik mijn kind kleedgeld geven en bepalen wat hij draagt, die gothoutfits zijn ten eerste reteduur en ten tweede is dat niet bevorderlijk voor zijn sociale leven. Ik zou nooit meegaan in die subculturen bs.
Purr.
pi_210354583
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:27 schreef SQ het volgende:
Wat een bijzondere tips hier _O-

Anyway TS, nog geen brugklassers hier, maar ik denk dat jullie het ook een beetje over je heen moeten laten komen en het gaan ervaren ;) het is natuurlijk gek en nieuw, maar juist dat ontdekken van het gekke nieuwe kan heel leuk en leerzaam zijn. Zowel voor jou als voor je brugklasser :)
Tsja als ouddocent weet ik wat er speelt
Purr.
pi_210355021
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:39 schreef Purrito het volgende:

[..]
Ja idd niet met een pokemon tas of in een kinderoutfit.

Persoonlijk zou ik mijn kind kleedgeld geven en bepalen wat hij draagt, die gothoutfits zijn ten eerste reteduur en ten tweede is dat niet bevorderlijk voor zijn sociale leven. Ik zou nooit meegaan in die subculturen bs.
tja maar als hij dat wil, dan doe je er toch niet veel tegen. of hij doet het stiekum. met kleedgeld kan een kind idnerdaad zelf kiezen, en als het duur is, nou dan is je geld op.
pi_210355468
Je brugklasser komt er vast vanzelf achter. Die eerste week staat altijd in het teken van elkaar leren kennen, inloggen in alle systemen voor roosters/cijfers e.d. en uitleg krijgen over hoe het werkt op school. Daar heeft de gemiddelde brugklasser geen hulp van ouders meer bij nodig. De beste aanpak is gewoon vertrouwen hebben in je kind, laten weten dat je beschikbaar bent als er hulp nodig is en dan komt het allemaal vanzelf goed. :)
pi_210355510
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:37 schreef Vicky het volgende:
dat heb je in de basisschool periode wel al aangeleerd toch? tas inpakken :{
  zondag 20 augustus 2023 @ 15:50:45 #22
149959 SQ
snelle trees
pi_210355655
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:44 schreef mschol het volgende:

[..]
dat heb je in de basisschool periode wel al aangeleerd toch? tas inpakken :{
Tas inpakken voor de basisschool is wel ff anders dan voor de middelbare natuurlijk :P
disclaimer
pi_210355800
Tip voor de brugger: Maak de eerste handtekening van je ouders zelf.
pi_210355847
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:50 schreef SQ het volgende:

[..]
Tas inpakken voor de basisschool is wel ff anders dan voor de middelbare natuurlijk :P
in de basis is het zorgen dat je alles bij je hebt wat je die dag nodig hebt, dat het in de brugklas wat meer is dan op de basisschool doet daar niks aan af
pi_210357232
Beste tip: zorg dat je op dag 1 op tijd bent. De rest wijst zich dan echt vanzelf, ook over die coachuren enzo. Brugklassers hebben in zo’n introtijd een heel bataljon mentoren en docenten om ze op weg te helpen en voor de meesten geldt dat ze na een paar weken rondlopen of ze nooit anders gedaan hebben. Als je kind geen bijzondere noden heeft, loopt het wel los allemaal.

Ik merk aan de brugklassers op mijn school dat sommigen het huiswerk in de eerste maanden echt verpletterend vinden. Een deel gaat er dan vol voor en doet niks anders meer, een ander deel wordt zo moedeloos dat ze het maar laten zitten. Allebei niet wenselijk. Ik zou me daar als ouders zéker niet op voorhand mee bemoeien, maar er wel op letten hoe dat zich ontwikkelt.

Het maakt ook nogal uit hoe je kind in elkaar steekt. Een verlegen kind geef je weer andere tips mee dan zo’n mini-alfamannetje.
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 18:41:52 #26
5428 crew  miss_sly
pi_210358276
Ik zou hem vooral de ruimte en het vertrouwen geven dat hij dit kan. Geef hem aan dat je natuurlijk bereid bent hem te helpen waar nodig, maar ga geen hulp aanbieden of opdringen waar hij (nog) niet om gevraagd heeft. Laat hem zijn gang gaan en zijn verhaal doen als hij thuiskomt.

Het zijn brugklassers, maar toch al best redelijk zelfstandige jonge mensen als het goed is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210358357
Wat is handig om te eten mee te geven vooral op lange dagen?
Ze hebben daar een kantine in school en wat automaten en ik zie geregeld vooral de jongens van de middelbare hier bij de supermarkt, maar het zakgeld is wel eindig... Nu zullen brugklassers niet zomaar naar de supermarkt mogen tussendoor, maar ik kan mij voorstellen dat ze wel trek hebben, vooral ook als ze meer gaan sporten.

Ik denk dat het wel wennen is, ze waren een jaar de oudsten op het schoolplein en beginnen nu weer onderaan. En in verhouding zitten meer meisjes in de klas, die waarschijnlijk niet zo veel van de nog "kinderachtige" jongens moeten hebben. Op die leeftijd is het verschil volgens mij nog best groot.

Huiswerk zal ook veel meer worden, ob de basisschool was dat 3 keer per week en heel gestructureerd. Nu moeten ze echt zelf plannen (leren).
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 18:53:13 #28
5428 crew  miss_sly
pi_210358398
Bij mijn dochter op school waren de mentoruren ook bedoeld om bijvoorbeeld te leren plannen. Ze kregen er zelfs een specifieke agenda van school voor. Daarnaast werden er veel dingen besproken en regelmatig had de mentor afspraken met de leerlingen individueel.

Wat betreft eten zou ik gewoon aan hem vragen wat hij wil. En dat kan ook nog veranderen als hij wat langer naar school gaat. Het is voor hem ook allemaal nieuw, dus laat hem lekker op zijn gemakje ontdekken wat en hoe hij het wil. Ben op de achtergrond aanwezig, maar blijf wel vooral daar.
  zondag 20 augustus 2023 @ 19:49:08 #29
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210359145
Iets met veel eiwitten kan die vast een beetje gespierd worden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_210361931
Qua eten zie ik alles voorbijkomen van boterhammen tot salades tot paprikachips :') Zolang het niet in een Paw Patrol-trommeltje zit is het wel prima. Verder eens met @miss_sly

Voor de zomer was bij ons de hype overigens om in de pauze bij de supermarkt een heel stokbrood te halen met een kuipje kruidenroomkaas en dan gewoon dippen, want snijden is voor mietjes :+
pi_210376719
Waarschijnlijk gaan ze in de eerste week precies uitleg krijgen over hoe en wat. En dan weet hij zelf wel wat er van hem verwacht wordt, wanneer hij waar moet zijn en met welke boeken. Daar is die intro week voor. Ik kijk zelf de eerste week even mee met wat hij wanneer mee naar school moet nemen want de info voor de intro week hebben ze ergens voor de zomer gemaild. Denk dat ik het nog even voor hem uit print.

Qua eten neemt hij hier gewoon brood mee net als naar de basisschool, maar dat pakt hij al jaren zelf in. En wat fruit/crackers en natuurlijk wat drinken.

Wat hij verder nog te eten koopt van z’n zakgeld moet hij zelf weten. Al zal ik dat natuurlijk wel bespreekbaar houden indien nodig ;)

Misschien als ie ver moet fietsen vooraf een keer de route samen fietsen als hij twijfelt en/of aangeven dat ie afspreekt met wat vriendjes samen te fietsen, dat is wel zo gezellig.

Ik zou zeggen laat het vooral los. Tenminste dat doe ik hier wel. En denk dat dat wel goed gaat komen (en natuurlijk hou ik het vanaf de achtergrond een beetje in de gaten)
pi_210444302
De eerste drie introductiedagen zijn voorbij....

Wat opviel:

De rekbare kaften zijn minder geschikt voor boeken zonder harde kaft. Je kunt er eventueel een stukje stevig maar dun karton extra in de hoes doen.

Kluisjes op ooghoogte zijn handig... maar volgens mij moet je kind daar geluk mee hebben bij de uitgifte van de sleutel...

Een beetje chaos met de begintijden, op de uitnodigingsbrief voor de introductieweek stond iets anders dan in magister (waar op dat moment alleen de ouders nog toegang toe hadden) of wat de mentor zei...

Wij kregen een brief vooraf, welke accounts wij moesten aanmaken voor de ipad. Dat is nog wel een dingetje vanwege leeftijdsgrenzen en welk bestuursysteem je gewend bent. Ik kreeg het niet voorelkaar om zijn bestaande gmail adres in het mail programma van Apple werkend te krijgen (trouwens wat is dat voor een raar programma?). Het zou moeten kunnen en volgens mij waren de instellingen ook goed, maar het lukte niet. Uiteindelijk een e-mail adres via ons Internetprovider aangemaakt en daar ging het direct, maar ik denk dat hij gewoon zijn gmail adres met de gmail app gebruikt.

Een deel van zijn oudklasgenoten had een dagje extra vrij...daar ging de eerste introductiedag niet door (of wordt nog ingehaald?)

Trouwens, ze zijn al in een pauze/tussenuur naar de supermarkt of naar de stad geweest met goedkeuring van de leerkracht...dus deze nieuwigheid is er ook vanaf.

Volgens mij is hij van plan morgen weer te gaan...dan begint het echte werk...Kan mij nog niet voorstellen hoe de combinatie school, huiswerk en sporten soepeltjes werkt....maar dat ervaren wij de aankomende weken...

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 27-08-2023 15:30:17 ]
  Moderator zondag 27 augustus 2023 @ 16:24:38 #33
5428 crew  miss_sly
pi_210445679
Het gaat zich echt vanzelf wijzen.
En er zal best eens iets niet helemaal goed gaan, of hij kan een lokaal niet vinden, of hij heeft verkeerd gepland en zijn huiswerk niet af, verkeerde stof geleerd voor een toets, etc. Dat hoort er allemaal bij, en daar groeien ze alleen maar van.

Ik zou je echt willen adviseren om het vooral allemaal bij hem te laten en alleen echt op de achtergrond mee te kijken en aanwezig te zijn. Laat hem zich ook maar gecontroleerd stoten, dat is helemaal niet erg.

Het kan ook best een tijdje duren voor hij helemaal geland is op de middelbare school. Ergens tussen de herfst- en de kerstvakantie zijn ze doorgaans we geland en aangepast. Geef hem die ruimte, tenzij je echt bespeurt dat er iets helemaal fout gaat.
  maandag 28 augustus 2023 @ 10:00:23 #34
35189 Troel
scherp en bot
pi_210454121
Wat hebben ze bij de informatiedagen/open dagen verteld over hoe de school in elkaar zit voor wat betreft coaching? Denk dat je daar je antwoord had kunnen halen op die vraag, die is namelijk heel erg schoolspecifiek :@

Vaak begint het eerste jaar op de middelbare school met een 'zachte landing' tot de herfstvakantie voor brugklassers. Geen cijfers onder de 4, niet meteen om 8 uur op school zijn als je te laat komt, noem maar op. Ze doen echt hun best wel.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 28 augustus 2023 @ 11:25:53 #35
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_210454602
Mijnes is ook net als brugklasser gestart. Spannend allemaal hoor.
Volgende week informatieavond. Ben benieuwd.
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_210455684
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 15:22 schreef Zana het volgende:
De eerste drie introductiedagen zijn voorbij....

Wat opviel:

De rekbare kaften zijn minder geschikt voor boeken zonder harde kaft. Je kunt er eventueel een stukje stevig maar dun karton extra in de hoes doen.

Kluisjes op ooghoogte zijn handig... maar volgens mij moet je kind daar geluk mee hebben bij de uitgifte van de sleutel...

Een beetje chaos met de begintijden, op de uitnodigingsbrief voor de introductieweek stond iets anders dan in magister (waar op dat moment alleen de ouders nog toegang toe hadden) of wat de mentor zei...

Wij kregen een brief vooraf, welke accounts wij moesten aanmaken voor de ipad. Dat is nog wel een dingetje vanwege leeftijdsgrenzen en welk bestuursysteem je gewend bent. Ik kreeg het niet voorelkaar om zijn bestaande gmail adres in het mail programma van Apple werkend te krijgen (trouwens wat is dat voor een raar programma?). Het zou moeten kunnen en volgens mij waren de instellingen ook goed, maar het lukte niet. Uiteindelijk een e-mail adres via ons Internetprovider aangemaakt en daar ging het direct, maar ik denk dat hij gewoon zijn gmail adres met de gmail app gebruikt.

Een deel van zijn oudklasgenoten had een dagje extra vrij...daar ging de eerste introductiedag niet door (of wordt nog ingehaald?)

Trouwens, ze zijn al in een pauze/tussenuur naar de supermarkt of naar de stad geweest met goedkeuring van de leerkracht...dus deze nieuwigheid is er ook vanaf.

Volgens mij is hij van plan morgen weer te gaan...dan begint het echte werk...Kan mij nog niet voorstellen hoe de combinatie school, huiswerk en sporten soepeltjes werkt....maar dat ervaren wij de aankomende weken...
Ik zou alle clubjes stopzetten tot hij zijn draai heeft gevonden.
Purr.
pi_210457459
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:32 schreef Purrito het volgende:

[..]
Dat is niet zo makkelijk met een teamsport.
pi_210457482
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:16 schreef Zana het volgende:

[..]
Dat is niet zo makkelijk met een teamsport.
Is ook echt niet nodig. Integendeel, het is juist fijn voor hem om ook nog lekker te kunnen sporten. Hij zal best eens verzuchten dat hij het druk heeft, en dat is ook zo in het begin. Daar moet hij aan wennen en dat moet hij leren managen. En dat kan hij net zo goed als anderen, hij heeft alleen even tijd nodig. En ruimte.
pi_210457488
Nou, ik denk dat ook daar de draai wel in gevonden gaat worden. Zou echt geen clubjes gaan stop zetten. Heb daar met ook nog nooit gehoord dat dat gedaan wordt (al zal daar vast wel ergens een uitzondering op zijn). Maar je zit echt geen hele middag en avond op je huiswerk. Ontspanning is ook belangrijk.
pi_210457490
quote:
7s.gif Op maandag 28 augustus 2023 10:00 schreef Troel het volgende:
Wat hebben ze bij de informatiedagen/open dagen verteld over hoe de school in elkaar zit voor wat betreft coaching? Denk dat je daar je antwoord had kunnen halen op die vraag, die is namelijk heel erg schoolspecifiek :@

Wat ik heb begrepen alle twee weken een gesprek met de mentor, maar er staan 2 mentoruren per week op het rooster.

Ouderavond is pas volgende week, dan krijgen wij vast meer informatie. Volgens mij is die doorgeschoven en zou de avond eerst voor de vakantie zijn. Voor nieuwe ouders is dat wel een beetje lastiger, wie al een kind op de school heeft boeit het waarschijnlijk niet.
pi_210457762
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:20 schreef Zana het volgende:

[..]

Voor nieuwe ouders is dat wel een beetje lastiger, (…)
Maar wat is er nou zo “lastig”? Het is toch geen essentiële kennis zonder welke je zoon absoluut niet verder kan? Het wijst zichzelf heus wel allemaal. Geef het wat tijd en laat het gaan zolang je kind vrolijk naar school gaat en weer thuiskomt.
  maandag 28 augustus 2023 @ 19:46:44 #42
35189 Troel
scherp en bot
pi_210458904
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:20 schreef Zana het volgende:

[..]
Wat ik heb begrepen alle twee weken een gesprek met de mentor, maar er staan 2 mentoruren per week op het rooster.

Ouderavond is pas volgende week, dan krijgen wij vast meer informatie. Volgens mij is die doorgeschoven en zou de avond eerst voor de vakantie zijn. Voor nieuwe ouders is dat wel een beetje lastiger, wie al een kind op de school heeft boeit het waarschijnlijk niet.
Dan wordt waarschijnlijk de klas in vier groepen gedeeld ofzo ;) Of misschien in de eerste weken juist niet, vanwege nieuwigheid. Echt, komt goed ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210458992
Ik heb hier ook nog geen informatieavond geweest, maar zoon heeft zelf info gekregen over wat er de komende dagen van hem verwacht wordt (intro-dagen) en z’n rooster voor daarna. Dat zal echt wel loslopen. En tijdens die intro dagen leren ze de school kennen en krijgen ze van alles qua info.

Daar heb ik geen ouder avond voor nodig.
pi_210471402
Het is gewoon benauwend hoe je er als ouder bovenop zit, zo wordt die nooit zelfstandig.
pi_210471410
Wat lange vloei + tip in z’n tas doen zodat ‘ie alvast kan leren draaien voor in de tussenuurtjes
pi_210471631
@Zana, wen er maar aan.
De communicatie zal anders zijn dan op de basisschool.
Er zal meer via de leerlingen zelf worden gecommuniceerd en als ouder zul je minder of beperkter informatie krijgen dan dat je gewend was.
Hier leert het kind ook weer van.
Ik kan me van andere topics ook herinneren dat je graag grip hebt maar dat zal veranderen.
Ze krijgen andere vrienden uit bijv
andere plaatsen (waarvan jij de ouders bijv. niet kent) of raken "geinspireerd" door klasgenoten m.b.t uitproberen van dingen, kleding etc.

Enige tip is: Proberen los te laten en je kind vertrouwen te geven.

Oudste (Okt 2009) is nu in de 3e begonnen 😳, waar blijft de tijd.
Hij zei, ik heb jongens in de klas met een snor en een baard (zitten er een aantal van 15 bij in).
Jongste (Jan 2011) is vorige week in de 1e begonnen.
Mooi om de weg naar de zelfstandigheid te zien en hoe zij hun leven met o.a hun vrienden vorm gaan geven.

[ Bericht 3% gewijzigd door het-is-mij op 30-08-2023 08:03:26 ]
pi_210471877
Het is ook spannend als ouder zijnde, zo'n stap naar de middelbare. Bij mij heeft het heel goed gewerkt om ze echt de ruimte te geven. Niet micro managen. Maar wel vinger aan de pols. Het is zeker wel even schakelen. Komt allemaal goed Zana. Als moeder is het iedere keer weer een uitdaging, zo'n nieuwe situatie. Is niet de laatste keer kan ik je vertellen O+
Met een meidenkwartet
pi_210473056
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 06:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
Het is gewoon benauwend hoe je er als ouder bovenop zit, zo wordt die nooit zelfstandig.
Je kent mij? Hoi!
pi_210473112
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 06:22 schreef Raw85 het volgende:
Wat lange vloei + tip in z’n tas doen zodat ‘ie alvast kan leren draaien voor in de tussenuurtjes
Roken jongeren tegenwoordig nog? Heb juist het idee dat ze eerder andere dingen proberen...
pi_210473141
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 10:36 schreef Zana het volgende:

[..]
Roken jongeren tegenwoordig nog? Heb juist het idee dat ze eerder andere dingen proberen...
Vapen! Sommigen al in de brugklas.

Maar dat is nog niet aan de orde. Laat hem lekker starten en ontdekken.
pi_210473409
Gisteren achter gekommen dat niet alle leerkrachten Magister gebruiken om het huiswerk erin te zetten...weten wij dat ook weer.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 11:13:24 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_210473422
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 11:10 schreef Zana het volgende:
Gisteren achter gekommen dat niet alle leerkrachten Magister gebruiken om het huiswerk erin te zetten...weten wij dat ook weer.
Toen mijn oudste begon op de middelbare school waren er nog 3 systemen die gebruikt werden en kwam vrij snel Teams erbij vanwege corona. Ik ben zo blij dat ie nu gewoon een PTA heeft en dus vorig jaar als wist wat hij dit jaar moet doen ;)

Overigens is het hier gewoon de regel dat alles in Somtoday moet staan qua huiswerk. Staat het er niet in, dan is het niet bestaand. Ik heb wel vrij snel mijn kinderen geleerd om een schermafdruk te maken als er daadwerkelijk iets niet staat ;)

Maar: het eerste wat je moet leren is natuurlijk gewoon je huiswerk netjes noteren in je agenda, dus da's meteen een goede les!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210474037
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:32 schreef Purrito het volgende:

[..]
Even een club stopzetten, hoe kom je erop? Wat geef jij toch rare wereldvreemde adviezen in dit subforum, niet de eerste keer ook.
pi_210474617
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 12:20 schreef DjVero het volgende:

[..]
Even een club stopzetten, hoe kom je erop? Wat geef jij toch rare wereldvreemde adviezen in dit subforum, niet de eerste keer ook.
Omdat school voor hobby's gaat imho en hockey/voetbal minder belangrijk is dan rust en focus.
Purr.
pi_210475107
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 13:17 schreef Purrito het volgende:

[..]
Omdat school voor hobby's gaat imho en hockey/voetbal minder belangrijk is dan rust en focus.
De sportclubs zijn voor de broodnodige ontspanning door inspanning.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 14:11:07 #56
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_210475156
quote:
7s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 14:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De sportclubs zijn voor de broodnodige ontspanning door inspanning.
Dat inderdaad. Die van mij is ook gewoon wezen trainen elke keer en wedstrijd zaterdag. Ja hij was moe. Opeens elke dag 25 minuten heen en weer 25 minuten terug fietsen. Maar dat is het hele pakket.

Hij begon gister spontaan aan zijn huiswerk.
Volgende week informatieavond maar door een eerder geplande werkafspraak kan ik er niet bij zijn. Mijn man gaat. Is ook stukje los laten. Ervanuit gaan dat hij het niet alleen kan, is ook een misplaatst idee dat hij niets kan en ik alles. Dus die gaat lekker alleen.
En dat loslaten gaat nu hard, maar ik zie ook al in een week een (pre)puber die ook zelf wel snakt naar dat stukje zelfstandigheid en het vooralsnog prima naar zin heeft.
pi_210548167
@Zana heeft je zoon een beetje zijn draai gevonden?

En jij, begin je een beetje om te kunnen gaan met het gebrek aan weten wat en hoe je kind doet zo op de middelbare school?
pi_210554988
quote:
7s.gif Op woensdag 6 september 2023 11:55 schreef miss_sly het volgende:
@:Zana heeft je zoon een beetje zijn draai gevonden?

En jij, begin je een beetje om te kunnen gaan met het gebrek aan weten wat en hoe je kind doet zo op de middelbare school?
Wij hadden inmiddels de informatieavond, sommige dingen zijn best wel raar geregeld en wennen.

Zoals dat huiswerk in principe niet in magister staat, maar ergens waar ouders geen inloggegevens voor hebben, of in de papieren agenda van het kind als het goed is.
Sommige leerkrachten houden zich blijkbaar niet aan die afspraak en dat zorgde ook bij de andere ouders voor verwarring, want kinderen klaagden over veel huiswerk, terwijl ouders alleen maar een klein gedeelte in Magister zagen. Dat even meekijken met de planning aan het begin van het schooljaar is zo wel lastig.

Verder is mijn zoon best gesloten, maar hij gaat niet met tegenzin naar school.

In plaats van de 27 kinderen op de klassenlijst zijn ze met maar 25 begonnen, daar kwam ik gisteren per toeval achter. Verder heb ik geen idee, wie allemaal in de klas zit. Ergens iets gelezen over een schoolfotograaf binnenkort. Ik hoop op een klassenfoto, zodat ik een plaatje bij een naam heb, maar zelfs van de introductieweek heb ik alleen maar social media foto's gezien zonder herkenbare gezichten.

Binnenkort is nog een 15 minuten gesprek met de mentor/ coach.

Ze hadden ook al gedoe in de klas met telefoons, ongewenste foto's en scheldwoorden in chats. De leerlingencoordinator kwam al aan te pas en heeft foto's verwijderd en kinderen (en alle ouders tijdens de ouderavond) streng toegesproken. Ik had echt geen idee, waarover het ging of wie überhaupt erbij betrokken was...

Inmiddels staan de eerste twee proefwerken voor volgende week in Wiskunde en Frans gepland en hoorde ik vandaag iets over boek lenen in de bib en 300 woorden erover schrijven.

Dat ze in alle vakken huiswerk hebben en daarnaast nog moeten leren is wel wennen. Eerlijk gezegd, had ik een rustigere start verwacht. Dat inplannen en ook bijhouden is volgens mij nog lastig en heel overweldigend.

Ik wacht nog op de eerste keer dat een (werk)boek of schrift niet op de juiste plek is, maar dat heeft mijn zoon gelukkig van begin af aan goed opgepakt.
Ze hebben weinig physieke leerboeken (die sommige medescholieren zelfs nog niet eens ontvangen hadden, terwijl ze centraal door de school besteld waren). En de elektronische licenties hebben soms handige extra functies, maar dat moet je als ouder (en kind) ook eerst weten, bijvoorbeeld om Frans te leren.

Verder hebben ze volgens mij ook al kennis gemaakt met de strikte regels in een grote school, bijvoorbeeld waar ze mogen eten, dat ze niet te laat mogen komen naar de les (toilet of wat de ander in mijn ogen gegronde reden ook mag wezen).

Omdat ik niet in Nederland naar de middelbare ben gegaan, heb ik ook geen idee wat hier normaal of gangbaar is en daardoor misschien soms rare aanzichten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 07-09-2023 09:40:05 ]
pi_210555507
Het is erg wennen, @Zana, dat geloof ik zeker.

Het is natuurlijk ook wel een beetje de bedoeling dat jongeren het meer en meer zelf gaan doen allemaal en dat ouders voor geval van nood achter hen staan om te helpen. Zoals met dat huiswerk: als je kind wil dat je meekijkt, kun je dat samen doen. En anders wordt hij/zij geacht om het zelf in de gaten te houden. De controle zoals op de basisschool door ouders wordt steeds moeilijker, maar is natuurlijk ook steeds minder gewenst.

Het kan allemaal best veel en overweldigend zijn, en ze hebben ook echt wel tijd nodig om te wennen, maar na een aantal weken of maanden weten ze niet meer anders.

Succes voor hem met de eerste toetsen!
pi_210555513
Ik heb overigens wel in Nederland op school gezeten, maar wel 40 jaar geleden, en er is echt heel veel veranderd in die tijd :D
  donderdag 7 september 2023 @ 08:18:16 #61
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_210555517
Hier geen foto’s van de introductie en ik hoor ook namen zonder gezicht. Ik heb niet de drang om daar een foto bij te hebben. Als het zijn vrienden worden ontmoet ik ze vanzelf wel een keer.
Hij heeft zijn eigen wereld daar en dat is prima.
We zijn hier overigens pas 3 dagen onderweg maar hij komt happy thuis dus ^O^
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 7 september 2023 @ 08:20:16 #62
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210555529
quote:
1s.gif Op donderdag 7 september 2023 08:18 schreef laziness het volgende:
Hier geen foto’s van de introductie en ik hoor ook namen zonder gezicht. Ik heb niet de drang om daar een foto bij te hebben. Als het zijn vrienden worden ontmoet ik ze vanzelf wel een keer.
Hij heeft zijn eigen wereld daar en dat is prima.
We zijn hier overigens pas 3 dagen onderweg maar hij komt happy thuis dus ^O^
Dit lijkt me een wat gezondere instelling dan die van TS, en vooral minder stressvol voor ouders en kind :+
pi_210557969
Op de basisschool hebben de juffen of meesters in het begin van elk schooljaar volgens mij allemaal zelfs een klassenfoto gemaakt. Ik vond dit juist leuk, je kon zien hoe de kinderen veranderden, wie weg ging of wie erbij kwam en wie dat jaar de leerkracht was.

Maar misschien is dat op de middelbare echt anders en willen ze ook niet meer gefotografeerd worden.
  donderdag 7 september 2023 @ 13:17:16 #64
35189 Troel
scherp en bot
pi_210557999
Het probleem met klassefoto's is de avg. Alhoewel de meningen daar ook over verschillen, maar dat is wat school aangeeft.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210558213
Op de basisschool hier werd de klassenfoto door een fotograaf gemaakt en die was dan te bestellen. Op de middelbare school is ook een klassenfoto gemaakt, in de eerste week. Ik neem aan dat deze te bestellen zal zijn, anders is er ook weinig nut om een foto te maken
  donderdag 7 september 2023 @ 20:09:20 #66
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_210561493
Hier ook een brugklasser :o Fok! afgestoft om in deze nieuwe fase weer eens mee te lezen ;)
Oude (on)bekende.
pi_210566156
Hier de eerste huiswerkperikelen....een tekst van 200 en een van 300 woorden schrijven en drie(?) gedichten schrijven als huiswerk met één dag tussen...
Het stond er echt, zowel in zijn eigen agenda als in het overzicht in de elektronische leeromgeving...

Klassenkameraden reageerden niet, de leerkracht had hij ook nog een berichtje gestuurd, maar daar ook zo snel geen reactie...ik kon hem nog motiveren om èèn tekst te schrijven, maar verder...foutje van de leerkracht, of niet goed geluisterd in de klas, wat ze moeten doen...wij zullen zien.

En een opstootje op school..."ze hebben vandaag gevochten en ik heb het op film"...'s avonds maar het filmpje laten verwijderen van de telefoon, ik mocht het ook niet zien...Eerder deze week was al gedoe tussen andere kinderen in de klas met foto's en online gescheld.

Is dat normaal op de middelbare? Zal wel gebeuren buiten het zicht van de leerkrachten, al die hitsige pubers op een hoop, maar toch...

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 08-09-2023 20:49:57 ]
  vrijdag 8 september 2023 @ 13:45:28 #68
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_210568523
Ik zou al deze tijd die je stopt met dit soort dingen overdenken een beetje stoppen in leren loslaten.

Ik heb een beetje het idee dat je een kind dat al aardig kan zwemmen toch elke keer een preventief een kurkje om doet en een plankje geeft, terwijl dit het moment is dat ze in het diepe horen te springen en je aan de zijkant staat en aanmoedigende woorden roept.
En pas als het nodig is dan geef je toch die reddingsboei en soms zal je die ook pas moeten geven nadat ze al 4 keer kopje onder zijn gegaan omdat ze hem blijven afslaan.

Er gaat veel huiswerk komen, te zware en lastige toetsen op dezelfde dagen.
En je kan er weinig aan veranderen, je gaat niet echt meer altijd weten waar ze uithangen en met wie ze omgaan.
En veel ouders zullen niet even bellen of ze daar mogen verblijven en al het zakgeld gaat ineens op aan frikandelbroodjes en sisi no bubbles of fristi of whatever weird drankje populair is binnen de vriendengroep voordat alcohol dat is ( :') )

En jullie gaan dat gewoon overleven en wanneer je halverwege de 2e denkt dit gaat wel lekker zo komt de uno reverse. En gaan ze weer een hele andere fase in. *O*
pi_210569815
Hier is bij oudste Magister leidend voor het huiswerk en Zermelo voor het rooster. Mijn jongste, net 1 week brugpieper, heeft Magister voor het rooster en een papieren agenda voor het huiswerk.
2 scholen en beide andere manieren, we beginnen gewoon opnieuw met alles uitzoeken.

Dat huiswerk was bij de oudste dubbel in het begin. Een deel van de docenten had zoiets van "laten we die ukkies maar rustig laten starten".. terwijl een ander deel de insteek had van "lekker aanpakken in het begin, dan komen ze sneller in een huiswerk ritme".
We zullen nu wel zien hoe dat hier gaat. Ze hebben volgende week nog een extra introductieweek, met ICT-lessen en meer kennismakingsdingen (omdat het rooster anders een gatenkaas is ivm uitjes van de hogere klassen). Dan hebben ze het begin van het sociale gehad voordat het schoolse werk eroverheen komt.

Je kind duikt in een groot nieuw avontuur en je kunt het gewoon niet meer zo begeleiden als op de basisschool. Het is de volgende stap van het loslaten O+
Hij neemt het ervan en is via de snackbar terug naar huis gefietst vandaag :D
  vrijdag 8 september 2023 @ 18:51:17 #70
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_210571873
Hier zit de eerste week erop! Zoon is enthousiast en als ouder ben ik ook blij :) Brugklassers worden zo fijn opgevangen. Er is bijv. een systeem met vijfdeklassers (7 per klas!) die het hele eerste jaar helpen waar nodig. Ze waren aanwezig bij de kennismakingsactiviteiten, lopen de eerste week de klas mee bij de wisseling van lokalen en beantwoorden heel geduldig alle vragen in de klassenapp O+
Oude (on)bekende.
pi_210573102
Dat huiswerk was dus echt de bedoeling....een deel van de kinderen had het gemaakt, sommige ook niet. Ze hebben nu tot volgende week de tijd om het in te halen....

Wij hebben net samen gekeken, wat het precies is en hoeveel tijd nodig is per opdracht...de jonge die naast hem zit had gezegd dat hij alles in 35 minuten af had....onmogelijk in mijn ogen, mijn zoon had al voor één onderdeel 30 minuten nodig en gisteren ook zeker 45 minuten, er zitten ook nog opdrachten tussen die samen met een ander persoon gemaakt moeten worden...niets tegen huiswerk, maar geef dan iets meer ruimte en niet 2 dagen later inleveren....dat ontmoedigt toch de kinderen in mijn ogen alleen maar, omdat ze het als een grote blok zien.

Vandaag weer "vechtpartij", deze keer wel ingegrepen door de leerkrachten...is dat een dingetje, dat ze nu in de eerste weken op die manier de rangorde bepalen? Maar er waren altijd kinderen uit verschillende klassen betrokken....
pi_210573132
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Zana op 08-09-2023 21:33:38 ]
pi_210661107
Hoe gaat het met andere brugklassers, zijn ze al een beetje gewend?
Afgelopen week 5 uur lesuitval en aankomende week 8 uur minder en deels verschoven naar de middag ( waarschijnlijk omdat docenten extra scholing hebben of/ en met TTO op stap gaan.

Is dat normaal, je zou een andere afspraak hebben gemaakt in de middag...
pi_210664876
Ja, dat is normaal. Niet fijn of handig, maar wel normaal. Ook dat gerel in de eerste weken is normaal.
pi_210665512
Hier hebben ze om die uitval reden vorige week nog een extra week introductie gehad. Ze hebben geoefend met online lesmateriaal en digitaal dingen inleveren. Bezoekje aan de bieb, dagje dramalessen. Zo zijn ze elke dag bezig gehouden van 9-13. Vanaf morgen heeft hij pas echt vakken. Het sociale wennen begint wat op gang te komen. Vakken zullen we komende weken zien.

Hier was de uitval door excursies van de oudere klassen. Normaal is er voor een uur uitval een andere docent beschikbaar het 1e jaar.
  zondag 17 september 2023 @ 18:13:27 #76
35189 Troel
scherp en bot
pi_210665598
Uitgangspunt voor huiswerk is zo'n anderhalf uur per dag.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210666217
Hier drie keer een uur uitval gehad. 1 keer het eerste uur en 2 keer gedurende de dag. Toen is er kunnen schuiven in de lessen zodat ze het laatste uur vrij zijn. Als dat niet lukt zorgen ze voor een surveillant en moeten ze eigen werk doen of ze krijgen een opdracht van de leraar waarvan het lesuur uit viel.

Hier zeggen ze ook wel dat ze tm het 8e uur vrij moeten houden ook al hebben ze geen lessen (dus niet werken/sporten plannen) omdat het altijd kan dat er geschoven moet worden of een extra activiteit of zo gepland wordt. Geen idee of dat in de eerste ook al is omdat ze dan proberen geen achtste uren in te plannen.

Hier komende vrijdag studiedag
pi_210666772
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 13:24 schreef Zana het volgende:
Hoe gaat het met andere brugklassers, zijn ze al een beetje gewend?
Afgelopen week 5 uur lesuitval en aankomende week 8 uur minder en deels verschoven naar de middag ( waarschijnlijk omdat docenten extra scholing hebben of/ en met TTO op stap gaan.

Is dat normaal, je zou een andere afspraak hebben gemaakt in de middag...
Die van mij is nog niet gewend. Kan tot de herfstvakantie duren. Ik hoop wat eerder
  zondag 17 september 2023 @ 21:09:57 #79
244125 laziness
pi_210667738
Hier is op de infoavond ook duidelijk gemaakt dat je tot 15:30 op school bezig kan zijn als het moet en dat er pas daarna bijbaantjes, sport etc ingepland kan worden.
De infoavond was dusdanig helder dat er nul vragen waren nadien dus dat is best knap :D

Vorige week was er een studiedag en de coach/docent VWO-extra was geopereerd dus dat liet ook flink wat uren vervallen. Die uren zijn altijd aan het begin of eind van de dag dus het was een gemakkelijke eerste week.

Vanaf aankomende week zijn ook de flexuren ingepland dus ik verwacht dat hij behoorlijk wat huiswerk op school kan maken.

Hij komt elke dag blij thuis, vertelt enorm veel, heeft een vast groepje in de pauze, de docenten zeggen dat het een leuke klas is. Of hij al echt gewend is weet ik niet, ze zijn pas zo kort bezig, maar ik ben enorm trots hoe goed hij het allemaal doet na de verhuizing.
pi_210690802
Vandaag het startgesprek met de coach, ergens weggedrukt in een opslagkamertje van de sportzaal. Zie je de school toch uit een heel ander perspectief. Wij kwamen ook nog tijdens de lunchpauze van de oudere leerlingen binnen.

Dit jaar hebben ze voor het eerst de sportklasleerlingen opgesplitst en verdeeld over verschillende klassen. In het verleden waren deze leerlingen als klas bij elkaar en hebben ze de hele week bij elkaar gezeten. Nu moeten ze aan de eigen klas wennen en aan de sportklas. Volgens mij stonden de sportdocenten er eerder kritisch tegenover, maar er zul wel een reden zijn, waarom ze het zo hebben ingedeeld.

Binnenkort beginnen ook de één op één coachgesprekken en vandaag werd volgens mij al de basis hiervoor gelegd. Zoon moest een korte presentatie geven, over hoe het ging en wat zijn verwachtingen zijn voor het schooljaar. Tot nu toe voelt deze school voor hem als de juiste keuze.
  woensdag 20 september 2023 @ 09:12:40 #81
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_210692137
Met mijn brugpieper gaat het nog niet zo super. Het vinden van een plekje in de nieuwe klas is even heftig. Hij wordt gepest zegt hij (heb ik op gehandeld richting school). Maar ik ben ook bezig hem er wat weerbaarder tegen te maken en hem te leren dat als hij altijd reageert op zaken die ze zeggen, ze het dus alleen maar geweldig vinden.
pi_210692308
Hier maandagavond informatieavond gehad. D heeft echt een vrolijke mentor, denk dat dat wel gaat klikken. D heeft het ook steeds meer naar zijn zin. Nu de ergste sociale apenrots acties wat aan het minderen zijn, vindt hij steeds meer zijn plekje.
Het gaat in ieder geval zoveel beter dan de laatste jaren op de basisschool, dat ik me voor nu geen zorgen maak.

Hij vroeg zich wel af waarom ze dachten dat hij een wijsneus was. Om daarna te vertellen over een Engelse les waar hij lange volzinnen maakte net binnen de grenzen van de opdracht. Tsja, dat dus. Maar hij heeft er verder geen moeite mee. De klas vond het wel grappig geloof ik.

@Zana , hier zijn de klassen ingedeeld op niveau/dakpanklassen, dus de 4 trajectenuren (sport, science, arts) zijn gemengde groepen samengesteld uit alle eerste 2 klassen. En dan hebben ze ook nog 3 uur keuzewerktijd die ze zelf mogen indelen. In totaal 7 uur die je met "willekeurige" kinderen deelt. Maar D lijkt er geen probleem mee te hebben, elke les is er wel iemand die hij kent uit zijn eigen klas en hij hangt nog niet aan een groepje.
pi_210704180
Vandaag zijn alle lessen komen te vervallen, vanochtend stonden er nog twee op het rooster...
Hoop dat dit alleen maar deze week zo is...

Eerlijk gezegd had ik dit niet zo erg verwacht. Hadden ze tenminste op de informatieavond kunnen aankondigingen dat het eraan zit te komen en welke inpakt dit op het rooster zou kunnen hebben. Ze wisten toen vast wel dat 27 leerkrachten naar Schotland zouden gaan.
Toen wij op zoek gingen naar een middelbare school, werd steeds gezegd dat de brugklassers bij tussenuren op school moeten blijven (en niet mogen gaan "zwerven"), maar nu wordt zo geschoven met de lessen dat ze aan het begin van de dag of aan het einde uitval hebben.

Ook staat er nu opeens "keuzeles" bij twee vakken en in de omschrijving dat ze huiswerk van andere vakken mogen/moeten maken of iets wat ze in dat vak nog niet af hebben? Is dan de leerkracht van dit vak er niet of is dat normaal? Ze hebben toch nog helemaal niet zo veel uren in deze vakken gehad, dat ze er al door de stof heen kunnen wezen.

Kregen net ook een informatiebrief over het vechtincident in de sportklas van voor 14 dagen...ze gaan het aanpakken en hebben al maatregelen genomen, benieuwd of het helpt...

[ Bericht 10% gewijzigd door Zana op 21-09-2023 12:15:30 ]
  donderdag 21 september 2023 @ 12:10:24 #84
35189 Troel
scherp en bot
pi_210704219
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 12:05 schreef Zana het volgende:
Vandaag zijn alle lessen komen te vervallen, vanochtend stonden er nog twee op het rooster...
Hoop dat dit alleen maar deze week zo is...

Eerlijk gezegd had ik dit niet zo erg verwacht. Hadden ze tenminste op de informatieavond kunnen aankondigingen dat het eraan zit te komen en welke inpakt dit op het rooster zou kunnen hebben. Ze wisten toen vast wel dat 27 leerkrachten naar Schotland zouden gaan.
Toen wij op zoek gingen naar een middelbare school, werd steeds gezegd dat de brugklassers bij tussenuren op school moeten blijven (en niet mogen gaan "zwerven"), maar nu wordt zo geschoven met de lessen dat ze uitval hebben.

Ook staat er nu opeens "keuzeles" bij twee vakken en in de omschrijving dat ze huiswerk van andere vakken mogen/moeten maken of iets wat ze in dat vak nog niet af hebben? Is dan de leerkracht van dit vak er niet of is dat normaal? Ze hebben toch nog helemaal niet zo veel uren in deze vakken gehad, dat ze er al door de stof heen kunnen wezen.
Hier zijn keuzelessen extra lessen. Ze hebben verplecht zoveel keuzelessen per week en je kunt zelf beslissen of in overleg met je mentor intekenen voor die lessen. Dus als je meer hulp nodig hebt met Duits kies je Duits. Als je gewoon lekker met je huiswerk bezig wilt, kies je voor het stiltewerkuur.

Het uitvallen van die lessen is niet heel netjes, zeker niet als het is vanwege een werkweek ofzo. Dat had beter gecommuniceerd kunnen worden. Maar heel eerlijk: wen er maar aan, beter wordt het niet ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210704321
In een andere middelbare school hier in de buurt hadden ze juist een brugklas, waar de jongeren zelfstandiger gingen werken en waar ze hun tijd zelf mochten indelen. Daar hebben wij bewust niet voor gekozen.
De flexuren staan niet als zulke in het rooster, het staat echt bij bepaalde vakken. Is dan de leerkracht niet aanwezig en wordt de klas door iemand anders opgevangen?
  donderdag 21 september 2023 @ 12:26:54 #86
35189 Troel
scherp en bot
pi_210704359
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 12:22 schreef Zana het volgende:
In een andere middelbare school hier in de buurt hadden ze juist een brugklas, waar de jongeren zelfstandiger gingen werken en waar ze hun tijd zelf mochten indelen. Daar hebben wij bewust niet voor gekozen.
De flexuren staan niet als zulke in het rooster, het staat echt bij bepaalde vakken. Is dan de leerkracht niet aanwezig en wordt de klas door iemand anders opgevangen?
Je laatste vraag kan denk ik alleen maar beantwoord worden door iemand van die specifieke school ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210704438
D had 1 uur uitval maandag, deze worden normaal gesproken opgevangen door een andere leraar (1e en laatste uren niet, hogere klassen ook niet).

Soms heb je geluk en krijg je een vakdocent die dat vak ook kan geven. Dat was bij D het geval. Maar de basis is een stiltewerkuur, zoals ze die kennen van de keuze werktijd.

Hier hadden ze 2 weken kennismaking, omdat er veel hogere klassen die 2e week op excursie/kamp waren. Dan liever een week extra spelletjes spelen en leren hoe je dingen opzoekt op internet, dan een gatenkaas rooster.
  donderdag 21 september 2023 @ 13:26:54 #88
244125 laziness
pi_210704931
Uitval en verkort lesrooster ivm rapportbesprekingen etc was er 25 jaar geleden (ik word oud :'( ) ook al. Zeker niet elke week maar wel regelmatig. Daar kun je inderdaad maar beter aan wennen. Het zo schuiven dat dit aan het begin of einde valt vind ik een luxe die we vroeger niet hadden. Heel wat tussenuren op school versleten (zonder opvang ook dus ook dat is in mijn ogen al een luxe).

Maar uiteindelijk is het aan je kind om bij te houden wanneer er les is en om te zorgen dat ie op tijd op school is. Die invulling van zo'n keuzeles merkt hij snel genoeg hoe dat werkt als het eenmaal heeft plaats gevonden.
Net als die keuze uren. Hier kiezen ze elke week een aantal flexuren zelf. Het soort invulling en het tijdstip valt te kiezen. Daar bemoei ik me niet mee. Ik werk gewoon vier dagen per week. Ik heb niet eens tijd om er zo bovenop te zitten.

Ik weet hoe laat hij op school moet zijn en hoe laat hij ongeveer thuis zou moeten komen. Als het anders is meldt hij het. Als hij hulp nodig heeft bij iets meldt hij het. Maar voor de rest is het aan hem zelf om te ontdekken hoe de middelbare school werkt en mag je er op vertrouwen dat school het intern ook gewoon op orde heeft ondanks dat jij misschien niet alle info hebt.

Maar to be honest is dit een beetje herhaling van hoe het vroeger in het andere topics ook ging. Dit zijn geen tips en trucs. Dit zijn hele specifieke school eigen vragen die wij ook niet kunnen beantwoorden en het is niet voor het eerst dat we zeggen dat je het meer los moet laten en je kind meer ruimte moet geven om zelf de wereld te ontdekken. En dat zeg ik als ouder die er zelf ook echt al veel meer grip en zicht op heeft dan dat mijn ouders vroegen hadden. De wereld is al erg veranderd met Somtoday en Magisters, thuiswerken en mobieltjes etc.
Overigens mogen mobieltjes hier alleen in de kluis de hele dag, ook niet tijdens de pauze. Dat is nog best eens jammer qua 'm ergens aan herinneren of succes willen wensen of zo :@ maar eigenlijk gewoon een hartstikke goede instelling natuurlijk ^O^
  donderdag 21 september 2023 @ 13:31:27 #89
35189 Troel
scherp en bot
pi_210704964
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 13:26 schreef laziness het volgende:
Uitval en verkort lesrooster ivm rapportbesprekingen etc was er 25 jaar geleden (ik word oud :'( ) ook al. Zeker niet elke week maar wel regelmatig. Daar kun je inderdaad maar beter aan wennen. Het zo schuiven dat dit aan het begin of einde valt vind ik een luxe die we vroeger niet hadden. Heel wat tussenuren op school versleten (zonder opvang ook dus ook dat is in mijn ogen al een luxe).

Maar uiteindelijk is het aan je kind om bij te houden wanneer er les is en om te zorgen dat ie op tijd op school is. Die invulling van zo'n keuzeles merkt hij snel genoeg hoe dat werkt als het eenmaal heeft plaats gevonden.
Net als die keuze uren. Hier kiezen ze elke week een aantal flexuren zelf. Het soort invulling en het tijdstip valt te kiezen. Daar bemoei ik me niet mee. Ik werk gewoon vier dagen per week. Ik heb niet eens tijd om er zo bovenop te zitten.

Ik weet hoe laat hij op school moet zijn en hoe laat hij ongeveer thuis zou moeten komen. Als het anders is meldt hij het. Als hij hulp nodig heeft bij iets meldt hij het. Maar voor de rest is het aan hem zelf om te ontdekken hoe de middelbare school werkt en mag je er op vertrouwen dat school het intern ook gewoon op orde heeft ondanks dat jij misschien niet alle info hebt.

Maar to be honest is dit een beetje herhaling van hoe het vroeger in het andere topics ook ging. Dit zijn geen tips en trucs. Dit zijn hele specifieke school eigen vragen die wij ook niet kunnen beantwoorden en het is niet voor het eerst dat we zeggen dat je het meer los moet laten en je kind meer ruimte moet geven om zelf de wereld te ontdekken. En dat zeg ik als ouder die er zelf ook echt al veel meer grip en zicht op heeft dan dat mijn ouders vroegen hadden. De wereld is al erg veranderd met Somtoday en Magisters, thuiswerken en mobieltjes etc.
Overigens mogen mobieltjes hier alleen in de kluis de hele dag, ook niet tijdens de pauze. Dat is nog best eens jammer qua 'm ergens aan herinneren of succes willen wensen of zo :@ maar eigenlijk gewoon een hartstikke goede instelling natuurlijk ^O^
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werd :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210705029
quote:
7s.gif Op donderdag 21 september 2023 13:31 schreef Troel het volgende:

[..]
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werd :D
Vrijwel volledig digitaal onderwijs op mijn school en wat ziet mijn oog rechtsonderin op hun laptopjes verschijnen: whatsapp, insta, whatsapp, whatsapp, tiktok, whatsapp, insta, insta, whatsapp, tiktok. _O-
pi_210705038
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 13:40 schreef DjVero het volgende:

[..]
Vrijwel volledig digitaal onderwijs op mijn school en wat ziet mijn oog rechtsonderin op hun laptopjes verschijnen: whatsapp, insta, whatsapp, whatsapp, tiktok, whatsapp, insta, insta, whatsapp, tiktok. _O-
Mooi hè. Mobiel vrije school. :D
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210705049
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2023 13:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Mooi hè. Mobiel vrije school. :D
Mijn zoon lachte me vierkant uit toen ik thuis vertelde dat er een mobieltjesverbod ingesteld werd. :D
pi_210705068
Toch hebben de lagere klassen er blijkbaar echt baat bij. Minder pest gedrag, meer communicatie. Hoor ik in ieder geval van mijn onderwijzende vrienden (waar het op school al meer dan 2 jaar zo is).
Met een meidenkwartet
  donderdag 21 september 2023 @ 13:55:48 #94
35189 Troel
scherp en bot
pi_210705149
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2023 13:45 schreef Cathmar het volgende:
Toch hebben de lagere klassen er blijkbaar echt baat bij. Minder pest gedrag, meer communicatie. Hoor ik in ieder geval van mijn onderwijzende vrienden (waar het op school al meer dan 2 jaar zo is).
Hier was het op school al zo dat ze de telefoons in een telefoonzak moesten doen. In plaats van op hun telefoon doen ze nu spelletjes in de pauze. Ik vind dat wel een pluspunt. Dat er minder gepest wordt, geen idee. Mijn kind durft nog steeds niet zijn lunch mee naar school te nemen uit angst voor het pesten. Dus leuk dat iedereen zichzelf mag zijn, maar de veilige voorwaarden daarvoor zijn helaas nog niet gevonden en ik denk ook niet dat het probleem daar bij de mobieltjes zit ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 21 september 2023 @ 14:11:31 #95
244125 laziness
pi_210705273
quote:

[..]
De mijne is daar echt te braaf voor. En ik denk dat hij niet eens weet dat dit ook via het web kan. Hij had het me al lang verteld als de klas dit op grote schaal gedaan had. Maar hij heeft ook pas sinds vorig jaar een telefoon en spendeert er maar beperkt tijd op. Doet niks met instagram, tiktok en facebook.
We vonden het allebei ook een beetje stom dat de groepsapp voor de klas in snapchat is aangemaakt. Dat heeft hij nu dan wel. Ik prijs mezelf nog eventjes heel gelukkig met hoe dat nu nog gaat.
pi_210723824
Gisteren hadden ze een "uitje" met de sportklas, hij wou achteraf nog spullen uit de kluis halen en was wat teleurgesteld dat de zijingangen van de school rond 17.00 uur al op slot waren...de hoofdingang had hij dan weer niet geprobeerd...

Ik ben benieuwd wat ze met de mobieltjes doen, want de school denkt nog over een verandering na. Hier moeten ze sinds dit schooljaar in de kluis of in de telefoonzak in de klas.

De middagpauze waar wij binnenvielen zag er van buitenaf niet echt gezellig uit. De meeste waren bezig op de telefoon of tablet. En volgens mij was er ook niet echt veel ruimte. De aula zat behoorlijk vol en dan hebben ze de pauze al gesplitst voor de lagere en de hogere groepen.
Dat iemand zijn lunch niet durft te eten op school, vind ik dan weer bedenkelijk. Zij maken lange uren. Ik heb ook geen idee waar en met wie hij eet. Ik vermoed met zijn tafelgenoot of in een klein groepje jongens, maar of ze dan ergens aanschuiven? Sommige jongens gaan denk ik ook wat vaker naar de supermarkt (waar ze verplicht een anderskleurig maandje moeten gebruiken) of laatst bij een tussenuur naar de KFC aan de rand van de stad. Mijn zoon vertelt helaas niet zo veel, maar dat was al op de basisschool zo. Ik denk dat ik daarom ook niet zo snel zou doorhebben als er sprake was van pesten of uitsluiting.

Dinsdag zijn ze alweer de hele dag vrij, iets met scholing van de leerkrachten.

Hier beginnen nu ook weer de informatieactiviteiten voor de groep 8 leerlingen. Wij hebben toen best wat scholen gezien, maar achteraf had ik misschien wat andere vragen gesteld of op andere dingen gelet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Zana op 23-09-2023 10:06:15 ]
  zaterdag 23 september 2023 @ 12:07:54 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_210724753
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2023 09:49 schreef Zana het volgende:
Gisteren hadden ze een "uitje" met de sportklas, hij wou achteraf nog spullen uit de kluis halen en was wat teleurgesteld dat de zijingangen van de school rond 17.00 uur al op slot waren...de hoofdingang had hij dan weer niet geprobeerd...

Ik ben benieuwd wat ze met de mobieltjes doen, want de school denkt nog over een verandering na. Hier moeten ze sinds dit schooljaar in de kluis of in de telefoonzak in de klas.

De middagpauze waar wij binnenvielen zag er van buitenaf niet echt gezellig uit. De meeste waren bezig op de telefoon of tablet. En volgens mij was er ook niet echt veel ruimte. De aula zat behoorlijk vol en dan hebben ze de pauze al gesplitst voor de lagere en de hogere groepen.
Dat iemand zijn lunch niet durft te eten op school, vind ik dan weer bedenkelijk. Zij maken lange uren. Ik heb ook geen idee waar en met wie hij eet. Ik vermoed met zijn tafelgenoot of in een klein groepje jongens, maar of ze dan ergens aanschuiven? Sommige jongens gaan denk ik ook wat vaker naar de supermarkt (waar ze verplicht een anderskleurig maandje moeten gebruiken) of laatst bij een tussenuur naar de KFC aan de rand van de stad. Mijn zoon vertelt helaas niet zo veel, maar dat was al op de basisschool zo. Ik denk dat ik daarom ook niet zo snel zou doorhebben als er sprake was van pesten of uitsluiting.

Dinsdag zijn ze alweer de hele dag vrij, iets met scholing van de leerkrachten.

Hier beginnen nu ook weer de informatieactiviteiten voor de groep 8 leerlingen. Wij hebben toen best wat scholen gezien, maar achteraf had ik misschien wat andere vragen gesteld of op andere dingen gelet.
Mijn jongste wil graag pasta als lunch. Het gaat dus niet om een gewone boterham ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210748635
Hier werd mij verteld dat iemand theewater in de cantine ging kopen voor een bakje noedels...

Ik heb nog eens gevraagd, ze eten meestal met zijn tweetjes in de Aula of ergens anders, maar de andere jaargangen zitten vaak als grotere groepen bij elkaar...

Het heeft gewoon ook wat tijd nodig om één groep te worden, en misschien gebeurt het ook niet.
pi_210749045
Het is allang fijn als je kind 1 of 2 leerlingen heeft waar hij het een beetje leuk mee kan vinden. Dat het allemaal grote gezellige groepen pubers moeten zijn, is meestal in tv-series zo :)
pi_210749153
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2023 15:11 schreef miss_sly het volgende:
Het is allang fijn als je kind 1 of 2 leerlingen heeft waar hij het een beetje leuk mee kan vinden. Dat het allemaal grote gezellige groepen pubers moeten zijn, is meestal in tv-series zo :)
Dat inderdaad. Oudste heeft echt mazzel dat zijn klas vanaf de 1e een hechte club, waarvan hij met 5 echt vrienden was. Inmiddels is er een kern met een man/vrouw of 12, soms meer, die veel samen rondhangt en verjaardagen viert.
Heerlijk om te zien, maar dat hebben ze lang niet allemaal.

In de hogere klassen hebben ze steeds meer gemixt les, echt 1 klas heb je dan niet meer. Dus je zit niet altijd in de klas met je vrienden en pikt dan weer nieuwe vrienden op. Dan krijg je vanzelf grotere groepen.

In de eerste is het ook maar net of je iemand tegenkomt waarmee je klikt.
pi_210750258
quote:

[..]
Haha, ook dat was in mijn schooltijd niet anders. Die gedeelde pc’s op school in 2002 konden allemaal op msn. Ik heb heel wat tussenuren gemsn’d vroegah (toen James Bond nog op de fiets kwam).
  maandag 25 september 2023 @ 20:16:33 #102
244125 laziness
pi_210752087
Hier is dus vorige week iets door IT geïnstalleerd dat ze kunnen zien of de kids op whatsapp etc zitten op de laptop zodra ze met de school wifi verbinding maken.
  maandag 25 september 2023 @ 21:36:33 #103
35189 Troel
scherp en bot
pi_210752910
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2023 20:16 schreef laziness het volgende:
Hier is dus vorige week iets door IT geïnstalleerd dat ze kunnen zien of de kids op whatsapp etc zitten op de laptop zodra ze met de school wifi verbinding maken.
Maar it heeft natuurlijk niets te installeren op laptops die niet van school zijn O-)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210764732
Vandaag al weer uitval: 2 lessen gym...overkomelijk, maar toch.

Op de basisschool was dat echt uitzonderlijk. Natuurlijk zijn ze nu zelfstandiger, maar je wilt als ouder toch ook niet dat ze ergens gaan hangen...helaas heeft niet iedereen grootouders om de hoek of broers en zussen die een oogje in het zeil kunnen houden. Komt het door een tekort aan leerkrachten of zijn ze gewoon wat makkelijker op de middelbare?

Eind deze week komt de schoolfotograaf inclusieve klassenfoto, maar nu wil zoon niet op de foto...hoop dat hij nog bijdraait.
pi_210764819
Meer verschillende docenten op de middelbare waardoor de kans groter is dat er iets uitvalt.

En in een tussneuur bij oma om de hoek op de koffie moeten of broers of zussen die een oogje in het zeil moeten houden lijkt me ook niet wenselijk :N

En als wij vroeger "rondhingen" dan stonden we gewoon een groepje te kletsen en heel misschien een keer een zak snoep te delen. Is ook rondhangen maar niet per definitie onwenselijk.

Maar goed, hier nog groep 8 maar wel 2 lesuren per week op de middelbare. Op de fiets, richting centrum.
pi_210765006
Bij mijn dochter op school is het niet ongebruikelijk om te gaan 'schalen' in een tussenuur: bij de plaatselijke snackbar bestel je dan een dienblad met patat en deelt dat met z'n allen :D

Het is op de middelbare school echt heel anders met de uren, @Zana
Er is inderdaad een behoorlijk tekort aan docenten, en invallers zijn er ook erg weinig. Veel scholen houden de brugklassers op school in tussenuren of laten dan een docent die dat uur toevallig vrij heeft toezicht houden terwijl de leerlingen huiswerk maken. Bij mijn dochter regelden ze het in de brugklas zo dat uitval altijd aan het begin of het einde van de dag was, zodat ze geen tussenuren hadden.

Je kind kan dit. Hij zal even moeten zoeken hoe hij een dergelijke uitval invult, maar dat is een kwestie van ervaring opdoen :)
  woensdag 27 september 2023 @ 10:26:04 #107
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_210765103
Mijn zoon heeft ook al paar keer uitval gehad, maar ze proberen er dan wel een vast rooster van te maken. Dus vandeweek viel gym uit. ze zouden daarna Frans hebben. Maar Frans is naar dinsdagochtend verplaatst. Dus was hij na het 4e uur uit maandag.

Het beetje rondhangen etc hoort erbij. Wel is het zo op de school van mijn zoon dat ze niet van het terrein af mogen. Het is wel een aardig terrein hoor (een groen school midden in de natuur met boerderij dieren etc).
Maar ze mogen niet naar het dorp naar de supermarkt gaan. Maar ze hebben een kantine met genoeg aanbod.

Het hangen met de klas is onderdeel van de sociale interactie. Net zoals het fietsen naar school etc.
  woensdag 27 september 2023 @ 10:31:06 #108
35189 Troel
scherp en bot
pi_210765141
Bij veel scholen mag de onderbouw de school niet verlaten tijdens tussenuren en pauzes, dus dan zijn ze gewoon op school en is er dus 'iets' van toezicht. Tenminste, die hier in de buurt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210765208
Het is echt schakelen na groep 8. Het loslaten is ook een proces, maar hoort er gewoon bij. Net zoals les uitval en tussenuren. En friet eten, of naar de supermarkt om koeken te halen. Dat ze een beetje de ruimte hebben om dat zelf uit te gaan zoeken O+
Met een meidenkwartet
pi_210765273
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 10:40 schreef Cathmar het volgende:
Het is echt schakelen na groep 8. Het loslaten is ook een proces, maar hoort er gewoon bij. Net zoals les uitval en tussenuren. En friet eten, of naar de supermarkt om koeken te halen. Dat ze een beetje de ruimte hebben om dat zelf uit te gaan zoeken O+
Dat :Y

En daar groeien ze zo enorm van, daar kan geen cognitieve groei aan tippen O+
pi_210765320
Hier deze week 2 uur uitval. Gisteren het eerste, was eigenlijk 3e, maar het 1e kon verzet worden. Beetje uitslapen dus. Vandaag is het het laatste uur. Dus lekker eerder thuis.

Hier mag klas 1/2 niet van het terrein af tijdens pauze/tussenuren. Maar ze hebben voor die klassen dan ook docenten standby staan voor de uitval uren. Alleen begin/eind van de dag valt het gewoon uit.

Vanmiddag kennismakingsgesprek met de mentor, eens kijken hoe zij het vindt gaan. D vind het inmiddels wat gewoontjes worden, dus hij vindt het maar saai :')
pi_210770337
Kinderen zitten hier beide op een 10-14 school. Hebben geen enkele uitval. Als er een docent ziek is, dan wordt er geschoven. Oudste zit nu in de tweede, en zit er al vanaf groep 7. Is nu in die 3 jaar 1 keer een dag vrij geweest omdat ze het niet rond kregen. Ze mogen in de pauzes niet van het terrein af. Moeten (als het niet regent) wel naar buiten. Telefoons in t kluisje, maar oudste heeft whatsapp al op dr laptop geïnstalleerd.

Komend schooljaar gaan we voor oudste op zoek naar een vervolgopleiding. De topsportschool lijkt dr wel wat, maar ook het vervolg op de huidige school.
*poef* nu is het weg
  donderdag 9 november 2023 @ 14:36:04 #113
35189 Troel
scherp en bot
pi_211243557
Hoe is het nu @Zana
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211249107
Volgens mij is hij redelijk gewend aan de nieuwe school. Hij zelfs vindt in elk geval dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Maar vooruit plannen en leren is in mijn ogen nog steeds een punt. Ze hebben soms leuke opdrachten als huiswerk, dan is hij veel gemotiveerder dan wanneer hij woorden moet leren voor Frans.

Het helpt ook niet mee dat ze de afgelopen tijd veel uitval en verschuivingen in het rooster hadden en dat ik door familieomstandigheden 2 weken alleen op afstand voor hem kon zorgen. Maar gezien de omstandigheden gaat het dus redelijk goed en is hij binnen enkele weken nog veel zelfstandiger geworden dan hij al was.

Ben benieuwd wat de mentor/ coach vindt, hij had nog geen één op één afspraak, maar ik verwacht dat hij snel aan de beurt is.

Oh, en laatst hadden ze op de school een onangekondigde controle op verboden spullen in de kluisjes door de wijkagent...het werd niets gevonden in de hele school, maar mij geeft het tegelijkertijd een veilig en onveilig gevoel. Is dat normaal elk jaar of gebeurt dit alleen naar aanleiding?

De komende tijd hebben ze ook een paar dagen 30 minuten rooster in plaats van 45 minuten. Ik sta er nog steeds van te kijken hoe ze de planning daar maken/ rond krijgen en ben niet zeker of dit nu alleen op die school zo gaat of dat het gewoon overal zo is.

[ Bericht 14% gewijzigd door Zana op 10-11-2023 12:09:10 ]
  zaterdag 11 november 2023 @ 15:15:02 #115
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_211263062
Al bijna 10 jaar een middelbare-school ouder en roosters wijzigen regelmatig, met uitval, andere roosters of kortere roosters ivm vergaderingen ed. En sinds ik veel met scholen samenwerk, weet ik dat dat overal wel zo is tegenwoordig.

Plannen en leren is iets wat ze gewoon al doende moeten leren. Dat is nog niet optimaal en dat kan ook helemaal niet aangezien de frontale hersenkwab (waar dat allemaal geregeld wordt) nog niet volledig uitgerijpt is. Ik heb gemerkt dat het niet helpt om alles maar aan het handje mee te nemen. Geef ze ook de ruimte om fouten te maken. :)

En kluisjescontrole is goed! Dat er niets gevonden is vind ik best bijzonder. Maar misschien ben ik gewoon gewend aan Rotterdam... Onmogelijk dat daar in 2000 kluisjes niks gevonden zou worden.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 11 november 2023 @ 16:12:56 #116
35189 Troel
scherp en bot
pi_211263560
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 22:48 schreef Zana het volgende:
Volgens mij is hij redelijk gewend aan de nieuwe school. Hij zelfs vindt in elk geval dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Maar vooruit plannen en leren is in mijn ogen nog steeds een punt. Ze hebben soms leuke opdrachten als huiswerk, dan is hij veel gemotiveerder dan wanneer hij woorden moet leren voor Frans.

Het helpt ook niet mee dat ze de afgelopen tijd veel uitval en verschuivingen in het rooster hadden en dat ik door familieomstandigheden 2 weken alleen op afstand voor hem kon zorgen. Maar gezien de omstandigheden gaat het dus redelijk goed en is hij binnen enkele weken nog veel zelfstandiger geworden dan hij al was.

Ben benieuwd wat de mentor/ coach vindt, hij had nog geen één op één afspraak, maar ik verwacht dat hij snel aan de beurt is.

Oh, en laatst hadden ze op de school een onangekondigde controle op verboden spullen in de kluisjes door de wijkagent...het werd niets gevonden in de hele school, maar mij geeft het tegelijkertijd een veilig en onveilig gevoel. Is dat normaal elk jaar of gebeurt dit alleen naar aanleiding?

De komende tijd hebben ze ook een paar dagen 30 minuten rooster in plaats van 45 minuten. Ik sta er nog steeds van te kijken hoe ze de planning daar maken/ rond krijgen en ben niet zeker of dit nu alleen op die school zo gaat of dat het gewoon overal zo is.
Hier ook een x aantal keer per jaar kluisjescontrole, als een soort steekproef zeg maar. Daar hoeft dus geen aanleiding voor te zijn.

Verkorte lesroosters zijn hier als er in de middag vergaderingen zijn en dergelijke en ik denk dat dat inderdaad ook overal is. Het is dan fijner om elke les iets te verkorten dan om telkens dezelfde lessen in de middag uit te laten vallen ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211290173
Ja hoor, dat was in mijn tijd ook al zo, 30-minutenrooster als de rapportvergaderingen er weer aan kwamen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_212213254
Ik haal het topic toch maar weer omhoog. Wie kan mij vertellen wat ik kan verwachten van een 10 minutengesprek op de middelbare school.

Wij mogen ons inschrijven voor 2 gesprekken. Er zijn twee avonden gepland, maar je kunt geen tijdstip opgeven of zelfs kiezen.

Heb nu voor het vak gekozen waar mijn zoon op dit moment het laagst staat en voor een gesprek bij de mentor.

Bij dat ene vak hebben ze volgens mij nog niet zo veel toetsen gehad en is een groepsopdracht de mist ingelopen en bij de mentor wil ik een keertje vragen, hoe het komt dat ze zo veel verschuivingen in het rooster en uitval hebben.

Op de basisschool waren deze gesprekken min of meer verplicht, maar nu op de middelbare heb ik de indruk dat ze bijna liever hebben dat je niet komt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zana op 29-01-2024 16:16:05 ]
pi_212213536
Ik heb de vorige overgeslagen. D stond ruim voldoende op alles en had zelf ook geen issues. Komende is er door de mentor gevraagd of we haar willen inplannen. Maar ik verwacht geen andere gesprekken nodig te vinden.

Bij de oudste heb ik wel af en toe gesprekken gehad. Bijv hoe we hem konden helpen bij een specifiek vak, of even afstemmen of hij gewoon zijn best doet en niet hoger haalt (stomme talen en gym).

Het is bij allebei de scholen niet de norm om alles in te plannen. Alleen als het nodig is.
Dat is echt anders dan de basisschool idd.

Bij de oudste zijn de mentor en vak gesprekken ook op andere momenten, omdat de mentor gesprekken iets langer mogen duren. Bij de jongste mag je wel bij de mentor inplannen, maar dan moet je rekening houden met de max 10 minuten.
pi_212213633
Hier hebben we alleen 10 minuten gesprek bij de mentor. Vooraf hebben zowel de leraren als de leerlingen feedback ingevuld bij de vakken en de leerlingen een actieplan gemaakt bij een paar vakken waar ze dat zelf het meest nodig achten. Met de mentor worden die opmerkingen doorgenomen (ouders hebben die vooraf al kunnen inzien en met kind kunnen bespreken).

Maar dus niet nog per vak een gesprek mogelijk hier. Dus geen idee wat je daar precies kan verwachten.

Maar ik zou het vooral op je af laten komen hoe het in zijn werk gaat.

Hier op school heb ik wel het idee dat er verwacht wordt dat je komt voor een ouder gesprek (of eigenlijk driehoeksgesprek)
  maandag 29 januari 2024 @ 16:26:16 #121
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_212214371
Wij mochten bij voortgangsgesprek tussen zoon en mentor zijn. Ik heb het aan zoon gevraagd en die vond het fijn als we erbij waren. Prima gesprek. Als ouder precies 0 in te brengen. En is ook goed verder.
pi_212214397
Hangt eigenlijk de invulling van de mentoruren van het niveau af of is het per school verschillend of afhankelijk van de mentor zelf?

Mijn zoon stond pas één keer ingeroosterd voor een persoonlijk gesprek met de mentor (alleen bij het kennismakingsgesprek mochten wij bij zijn), binnenkort voor de tweede keer. Heel soms hebben ze een klassikale mentoruur, maar vaak zijn er per mentoruur 2 of 3 gesprekken met brugklassers gepland of het valt uit. Met 26 brugklassers en twee mentoruren per week ben je dan maar alle paar weken aan de buurt. Is dat een keuze of gewoon normaal?
  Moderator maandag 29 januari 2024 @ 16:50:52 #123
5428 crew  miss_sly
pi_212214634
Het ligt aan de school hoe zij het invullen.

In de brugklas werkten de mentoruren zoals je hierboven aangeeft bij mijn dochter op school. Het ging vooral veel over leren hoe de middelbare school werkt, leren plannen, informatie over de tweede klas, en verder persoonlijke gesprekjes. Dus niet iedere week twee mentoruren die voor iedere leerling ingevuld waren.

In de tweede idem, maar dan één uur per weerk.

Dit jaar zijn ze ook veel bezig met de profielkeuze, en dus is het wat vaker ingevuld. Wel ook weer maar één uur per week.

Wat betreft de gesprekken hebben we net na de herfstvakantie altijd een gesprek met de mentor waarbij alle ouders worden verwacht. De docenten kennen de leerlingen dan al een beetje en de eerste toetsen zijn geweest. Er wordt dan kennis gemaakt, als er problemen zijn met bepaalde vakken wordt dat besproken, en ook hoe de leerling van plan is de problemen aan te pakken.

In mei zijn er weer gesprekken, en die zijn optioneel. Als de mentor het nodig vindt, maakt deze een afspraak. Als je het zelf nodig vindt als ouder of leerling, maak je een afspraak. Loopt alles soepel, dan hoeft je dan niet te gaan. Wij zjin alleen het eerste jaar in mei gegaan, omdat er een reisje naar Kent op het programma stond en dochter dat heel erg spannend vond. Dit jaar verwacht ik ook niet dat we in mei weer gaan.
pi_212214675
Hier in de 2e ook één uur per week voor deze invulling. Anders komt een mentor gewoon niet aan die 1 op 1 tijd.
Ander uur is meer voor groepsvorming, wat vind ik leuk, waar ben ik goed in etc.

Wij hebben 1 mentorgesprek gehad tot nu toe, dit schooljaar, en binnenkort vakdocenten spreekuur. Maar ik begreep al van de kinderen dat daar, bij hen, geen behoefte aan is.
Met een meidenkwartet
pi_212214677
Bij D hebben ze elke week 2 mentorlessen. Hun klas heeft 2 mentoren en ze geven elk een uur (of er wordt iemand ingevlogen voor een thema). Die mentoren hebben de klas verdeeld voor de begeleiding. Maar ze hebben een mentoruur met iedereen. Die uren zitten ook middenop de dag dus uitval zou niet handig zijn. Het is soms ook wel een huiswerk uurtje, maar niet zo vaak.

We hebben in het begin van het schooljaar een gesprek gehad met ouders-mentor-kind. Hij heeft daarna een HB-coach, maar dat is ook zijn mentor van dit jaar, dus dat is waarom de mentor weer een drie-hoeks gesprek heeft aangevraagd. Uit de functie van de hb-coach, niet vanwege een mentor-probleem. Met die coach heeft hij ook 3 keer een gesprek gehad onder schooltijd, maar dat was dus ook niet vanuit de mentorfunctie. Hier dus nauwelijks 1-op-1 gesprekken met de mentor, maar juist veel groeps-dingen.

Bij de oudste was het eerste jaar ook grotendeels groeps dingen, 1 uurtje per week. Alleen soms viel het eens uit en kwamen alleen de kinderen individueel die dat nodig hadden. Maar in de 3e en 4e was er in die uren veel tijd voor de profielkeuze. In de 5e heb je niet zoveel groepswerk meer te doen.
pi_212224642
Bij de kennismaking op de middelbare met de nieuwe klas vorig jaar voor de zomer, zei mijn zoon nog dat er twee mentoren voor de klas waren, na de zomer was er maar nog één en volgens mij werkt die 3 dagen....het zou dus kunnen dat ze eigenlijk iemand te kort komen.
Vorig jaar in de herfst kregen wij al een raar mailtje van de mentor gericht aan alle ouders dat ze het niet noodzakelijk vond dat er gesprekken met ouders waren en ze op dat moment geen problemen zag.
Verder is er haast geen communicatie. De school verstuurd elke maand een nieuwsbrief, soms een document bijvoorbeeld het telefoonbeleid of rekeningen voor de extra kosten en de ouderbijdrage.

En dan over de extra uren waar ze zich voor kunnen inschrijven. Mijn zoon doet sportklas, dat staat elke week 2 uur in het rooster voor meerdere klassen op hetzelfde moment. Voor kerst heb ik een keer geteld, hoe vaak ze nu daadwerkelijk deze lessen hadden en hoe vaak het is uitgevallen en volgens mij was het ongeveer halve halve.

Ze zijn tot nu toe twee keer op een andere locatie geweest en dat hebben ze in groepen gedaan. Dus die groepen die thuis bleven hadden dan geen leerkrachten en uitval. De andere keren waren leerkrachten op cursus, met een andere klas mee op een tripje, was op school een soort kerstmarkt, ik weet het eigenlijk niet meer zo goed...

Hoe is dat bij andere scholen geregeld?

[ Bericht 2% gewijzigd door Zana op 30-01-2024 23:13:28 ]
  dinsdag 30 januari 2024 @ 15:35:56 #127
244125 laziness
pi_212225022
Uitval is wel vrij normaal. Als leerling is dat een feestje :+

Bij O. op school schuiven ze zodanig dat er geen tussenuren zijn bij uitval. Maar met een totaal van 275 leerlingen is het aantal klassen en leerkrachten te overzien om het zo netjes op te lossen. Ik vind het uitermate knap dat het ze steeds lukt.

Waarom is elke maand een nieuwsbrief haast geen communicatie in jouw ogen? Het is meer dan wij ontvangen en ik voel me niet ongeinformeerd.

Een keer de mentor ontmoeten was wel netjes geweest misschien maar als zij geen problemen ziet en het daarom niet noodzakelijk acht zou ik daar op vertrouwen. Als jij wel grote problemen ziet kan je natuurlijk altijd zelf even je zorgen mailen naar de mentor.

Nav het eerste rapport was er hier een gesprek tussen kind en mentor en als ouder ben je daar bij. Aan het eind is er ruimte voor vragen van de ouder maar het was hun gesprek.

Ze gaan binnenkort voor een bezoek aan de Tweede Kamer. Geen van de andere leerlingen is ooit in Den Haag geweest dus kind vindt het geweldig dat hij nu degene is die het goed kent en er is ook vrije tijd nog in te vullen dus hij heeft al wat voorstellen gedaan aan de mentor. Hij krijgt toch nog best regelmatig te horen weet je niet wat dat is, carbidschieten, klootschieten of taalgebruik dus nu zijn de rollen een keer omgedraaid ;)
pi_212225605
Alle mentor gesprekken met ouders zijn bij ons op school een driehoeksgesprek. Kind is er altijd bij.
Iedere maand een nieuwsbrief is super netjes! Het is echt een les in loslaten zo’n brugklas.

Ik voel zelf geen behoefte om meer contact te hebben, maar weet wel dat áls ik eens iets heb en ik mail de mentor, dat er altijd tijd is voor een antwoord. Afhankelijk van het onderwerp per mail, telefoon of gesprek.
Met een meidenkwartet
pi_212225617
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 15:35 schreef laziness het volgende:
Hij krijgt toch nog best regelmatig te horen weet je niet wat dat is, carbidschieten, klootschieten of taalgebruik dus nu zijn de rollen een keer omgedraaid ;)
Leuk!!
Met een meidenkwartet
pi_212226953
Onze kinderen krijgen geen rapport, maar maken zelf een portfolio presentatie, hierin zetten ze wat ze de afgelopen periode geleerd hebben, en wat hun doelen zijn voor de volgende periode. Die presenteren ze aan coach en ouders. Dit is zo'n 3 keer per jaar.
Verder is er de mogelijkheid om een gesprek te plannen met de vak experts, maar dat nog niet gedaan. We krijgen regelmatig een nieuwsbrief.

Uitval is er zo goed als niet. Als er iemand uitvalt wordt de les overgenomen. Er zijn altijd extra mensen in huis die dat kunnen. In de week voor kerst waren er zoveel zieken dat ze dat niet meer voor elkaar kregen. Toen waren er groepen die een dag vrij waren.

School gaat komende periode verhuizen. Deze week nog de oude locatie. De twee weken daarna hebben beide kinderen les op een andere locatie. De unit van de oudste heeft dan les in een HBO school en de unit van de jongste zit in een school hier in de wijk. Wel is de oudste die 2 weken wat dagen vrij.

Ook hebben ze 2 weken voorjaarsvakantie. Begin maart starten ze dan in de nieuwbouw.
*poef* nu is het weg
pi_212231816
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 15:35 schreef laziness het volgende:

Waarom is elke maand een nieuwsbrief haast geen communicatie in jouw ogen?
Ik bedoel er is niet veel communicatie vanuit de mentor wat de klas zelf betreft. Misschien wel naar de jongeren toe, maar mijn zoon vertelt soms niet so veel.

In de nieuwsbrief van school staan "leuke" algemene dingen die op school gaande zijn. Misschien heb ik verkeerde verwachtingen.

Ik zou niet weten of ze binnenkort een rapport krijgen, maar wij kunnen wel de cijfers via magister inzien en wij hebben een link naar de bevorderingsnormen van afgelopen schooljaar gekregen. Daar staat in hoeveel punten ze moeten halen om aan het eind van het jaar over te gaan, maar gebaseerd op 11 vakken en er staan maar van 10 vakken cijfers op magister. Waarschijnlijk ontbreekt kunst, daar hadden ze heel veel uitval, omdat er geen leerkracht was.

Ook is er opeens het rooster weer veranderd. Mijn zoon zei iets dat ze vanaf nu drie keer per week Frans hebben maar het lijkt ook alsof veel meer uren door elkaar gehusseld zijn.

Ze hadden, in mijn ogen, echt heel veel uitval en dan komen nog de uren bovenop war ze toezichthouders hebben, maar geen gewone les krijgen. Dat valt in het rooster niet direct op, omdat de lessen blijven staan, alleen de naam van de leerkracht wordt veranderd in "th".

In de herfst hadden ze een of ander DIA toets, maar daar hebben wij ook verder niets meer van gehoord.

Nu ja, genoeg onduidelijkheden om de afspraak bij de mentor te rechtvaardigen...
pi_212232614
Laatste wat ik van de mentor zelf hoorde over mijn kind was het eerste mentor gesprek in september. Ergens nog een mailtje met leer-tips voor de eerste toetsweek. En op de hb-infoavond even 2 minuten afgestemd dat de mentor ook wel de hb coach wilde zijn.

De rest van de info komt via kind. Maar nu is er wel een verzoek vanuit haar, dus ik zie haar binnenkort wel.

Verder een maandelijkse nieuwsbrief over schoolbrede dingen. Voor elke toetsweek een mail over de regels. En hier en daar tussendoor dingen over bijzonderheden (een voorstelling, vrijwillig sport toernooi, parkeer-je-fiets-goed)..

Hier hadden ze in de 3e schoolweek de cbo test. Die uitslag hadden we de week voor de kerstvakantie.

Rapport krijgen ze niet, Magister kun je alles toch als zien. Alleen eind van het jaar een overzicht, omdat er nog 1 cijfer veranderd in weging (geen herkansingen, maar van de 4 toetsweken tellen de vakken 3* mee, behalve de laagste. Die telt automatisch 1* mee). En buiten die toetsweek hebben ze geen cijfers (of wel, maar dan geen toets)

Maar ik hoef niet meer info. Als het goed gaat, gaat het goed. Merk aan mijn kind wel als het niet lekker gaat.

Zijn cijfers van de toetsweek komen weer terug en zijn iets lager dan verwacht. Maar als je echt niks doet dan is een 6,5 prima. Zelf op de open boek toets waar hij het boek vergeten was :P
  woensdag 31 januari 2024 @ 07:48:16 #133
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_212232648
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 00:11 schreef Zana het volgende:

[..]
Ik bedoel er is niet veel communicatie vanuit de mentor wat de klas zelf betreft. Misschien wel naar de jongeren toe, maar mijn zoon vertelt soms niet so veel.

In de nieuwsbrief van school staan "leuke" algemene dingen die op school gaande zijn. Misschien heb ik verkeerde verwachtingen.

Ik zou niet weten of ze binnenkort een rapport krijgen, maar wij kunnen wel de cijfers via magister inzien en wij hebben een link naar de bevorderingsnormen van afgelopen schooljaar gekregen. Daar staat in hoeveel punten ze moeten halen om aan het eind van het jaar over te gaan, maar gebaseerd op 11 vakken en er staan maar van 10 vakken cijfers op magister. Waarschijnlijk ontbreekt kunst, daar hadden ze heel veel uitval, omdat er geen leerkracht was.

Ook is er opeens het rooster weer veranderd. Mijn zoon zei iets dat ze vanaf nu drie keer per week Frans hebben maar het lijkt ook alsof veel meer uren door elkaar gehusseld zijn.

Ze hadden, in mijn ogen, echt heel veel uitval en dan komen nog de uren bovenop war ze toezichthouders hebben, maar geen gewone les krijgen. Dat valt in het rooster niet direct op, omdat de lessen blijven staan, alleen de naam van de leerkracht wordt veranderd in "th".

In de herfst hadden ze een of ander DIA toets, maar daar hebben wij ook verder niets meer van gehoord.

Nu ja, genoeg onduidelijkheden om de afspraak bij de mentor te rechtvaardigen...
Je verwacht dat je een mail van de mentor krijgt als er een roosterwijziging is?
Sorry, maar wat?
  woensdag 31 januari 2024 @ 08:17:33 #134
244125 laziness
pi_212232857
quote:

[..]

Je verwacht echt te veel. Een mentor is er niet zoals de basisschool leerkracht om elke paar weken een update te geven over waar ze mee bezig zijn. Dat gaat ook niet want 15 docenten ipv 1 leerkracht die je kind onder hun hoede hebben.

Is er geen jaaragenda? Daar staat bij ons in wanneer er rapporten komen, uitjes, studiedagen, verkort rooster ivm rapport vergaderingen etc.

Het rooster elk semester veranderen is ook normaal. O. heeft nog steeds hetzelfde rooster maar again erg kleine school.
Ik had vroeger vaak wijzigingen. Op een grotere school heb je vaker zwangerschapsverlof of langdurig ziek etc waar je dan toch voor moet gaan schuiven.
Ik zie het probleem daar niet zo in?

Zulke toetsen hadden ze hier ook. Vooraf een mail er valt niet voor te leren, het is puur om te testen waar ze staan en of er hulp nodig is. Als je niks gehoord hebt was de score dus prima.

Ik geloof dat we het kunnen blijven herhalen, maar het weinig zin heeft, dat je een basisschool inzage verwacht op de middelbare school en dat je die niet gaat krijgen. Ik zie geen onduidelijkheden waar de mentor voor nodig is maar misschien dat je van haar wel aanneemt dat je een level van communicatie verwacht die onrealistisch is.
  woensdag 31 januari 2024 @ 08:19:44 #135
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212232878
Je zult er aan moeten wennen dat je kind op de middelbare school zit. Jij bent daar duidelijk nog niet aan gewend.

Als er belangrijke zaken over je kind te melden zijn staat dat in Magister bij de lesnotities, of belt de betreffende docent waar je kind de boel op stelten heeft gezet vanzelf op.

Dat jij niks hoort over een toets die je kind heeft is logisch. Je kind heeft die toets, niet jij.
De Diatoetsen signaleren een eventuele achterstand, en geeft ook een diagnostisch beeld. De school heeft inzage in alle toetsinformatie die nodig is om leerlingen verder te laten groeien. Dat kan individueel of in groepsverband.

Als je kind behoefte had om dit soort info met je te delen, dan was dat gebeurt.

Er is niets in wat jij nu aangeeft wat een gesprek met de mentor zou rechtvaardigen.

Je bent een helikopterouder

Laat je kind eens los!

[ Bericht 14% gewijzigd door Mickytjuh op 31-01-2024 09:07:19 ]
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 08:22:49 #136
5428 crew  miss_sly
pi_212232904
quote:

[..]

Oefen jezelf in het meer loslaten :)
Echt, je zoon is een tiener, gaat naar de middelbare school. Hij moet juist leren al die dingen zelf te weten, regelen, op te lossen. Het feit dat hij niet met problemen komt en de mentor of iemand anders van school ook niet, is een goed teken. Het loopt kennelijk goed genoeg.

Misschien kun je proberen andere vragen te stellen aan je zoon waardoor je wat meer een idee krijgt van wat hij op school doet. Verder is de middelbare school weer een stap verder in loslaten van je kind. Daar worden ze groot en sterk van :)
pi_212233181
Waar zit je zorg dan in @Zana? Dat hij niet genoeg leert, dat het niet gaat zoals het hoort, dat hij ongelukkig is, dar hij zich misdraagt in de tussenuren?

Je voorziet blijkbaar een probleem door lesuitval en weinig communicatie, misschien helpt het om te bedenken wat dat probleem zou zijn?
pi_212233602
De roosters veranderen hier ook regelmatig. Vaak is het een uurtje aan het begin of einde van de dag die ergens anders heen schuift. Of wisselingen overdag. En dan een paar weken later weer terug. Maar er is niet veel uitval. Dus geen zorgen. Zijn er wel zorgen zou ik contact zoeken.

Maar ik heb al eentje in de 5e, dan is het loslaten al een keer gebeurd.
  woensdag 31 januari 2024 @ 10:02:17 #139
35189 Troel
scherp en bot
pi_212233620
Heb je het gevoel dat je kind er zelf last van heeft zoals het gaat? Zo ja: dan zou ik het gesprek aangaan bij de mentor, wellicht dat er meer ondersteuning ingezet kan worden.
Als je er niets over hoort: dan gaat het waarschijnlijk prima en heeft het op je kind geen effect.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 10:03:16 #140
236264 crew  capricia
pi_212233629
Dat gaat voor mij ook nog wel een puntje worden. Dat loslaten. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 10:20:20 #141
5428 crew  miss_sly
pi_212233822
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:03 schreef capricia het volgende:
Dat gaat voor mij ook nog wel een puntje worden. Dat loslaten. :D
Volg je kind daarin. Zo lang zij geen probleem ervaart of meldt, laat het gaat.
Als ze wel een probleem ervaart, kijk eerst samen met haar hoe ze dat zelf kan oppakken. Dat wordt op de middelbare school echt meer verwacht. Dus hang niet meteen zelf bij de mentor o andere docent in de mail, maar adviseeer je kind hoe ze dit het beste met wie kan bespreken. Komt ze er niet uit of zijn er grote problemen, dan ben jij er natuurlijk om het op te pakken.
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 10:37:00 #142
236264 crew  capricia
pi_212234029
quote:
7s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Volg je kind daarin. Zo lang zij geen probleem ervaart of meldt, laat het gaat.
Als ze wel een probleem ervaart, kijk eerst samen met haar hoe ze dat zelf kan oppakken. Dat wordt op de middelbare school echt meer verwacht. Dus hang niet meteen zelf bij de mentor o andere docent in de mail, maar adviseeer je kind hoe ze dit het beste met wie kan bespreken. Komt ze er niet uit of zijn er grote problemen, dan ben jij er natuurlijk om het op te pakken.
Dank je.
Zo ver zijn we nog niet. :D
We bekijken nu de open dagen van de VWO's hier in de buurt. En dat zijn er ook wel veel.

Iemand hier waarbij je kind tweetalig onderwijs is gaan volgen?
Mijn dochter wil het graag (het zit ook dichtbij).
Ik zoek ervaringen van andere ouders.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 januari 2024 @ 10:42:49 #143
244125 laziness
pi_212234108
Leren voor jezelf op te komen als leerling en als ouder om dingen te laten gaan.

Mijn kind heeft een vak dat afwisselend gegeven wordt door twee docenten. De ene zei dat het zo goed was voor de opdracht en de andere docent keek het na en gaf er puntenaftrek voor. Het was een opdracht samen met een ander. Ze vonden het beiden stom maar niet stom genoeg om een gesprekje over aan te gaan ondanks mijn coaching. Tja dan niet. Het was geen onvoldoende, het is geen ramp voor het gemiddelde dus ik heb het ook maar los gelaten.

En sinds hij iets na moest vragen bij een vriendje en ik daar zelfs een plakker voor op zijn laptop had gedaan en hij het nog vergat heb ik ook dat leren loslaten, hij loopt er vanzelf wel ergens tegenaan :7
pi_212234223
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank je.
We bekijken nu de open dagen van de VWO's hier in de buurt. En dat zijn er ook wel veel.

Stuur me maar een DM. Hebben hier ervaring met Cambridge en IB.
Met een meidenkwartet
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 10:57:13 #145
5428 crew  miss_sly
pi_212234302
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Dank je.

Dochter doet ook tweetalig VWO. Ze vindt het erg fijn en een meerwaarde. Het is soms wel lastig, omdat ze naar de Nederlandse woorden van dingen moet zoeken. Soms is het Engels sneller voorhanden, tegenwoordig. En getallen worden in het Nederlands wel eens verkeerd gezegd, omdat dat precies omgekeerd is: fiftytwo of tweeenvijftig.

Vanaf volgend jaar (bovenbouw, 4VWO) zijn de examenvakken allemaal in het Nederlands, omdat de examens verplicht in het Nederlands zijn en ze dus de goede termen in het Nederlands moeet kennen. Vakken als gym, CKV, maatschappijleer, muziek, worden nog wel in het Engels gegeven. Tevens wordt, wel apart, de mogelijkheid om Cambridge examen te doen aangeboden.
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 12:30:15 #146
5428 crew  miss_sly
pi_212235429
Dat ik hier overigens post dat ze volgend jaar in 4VWO zit, is ook wel even een confronterend dingetje :D Loslaten gaat vrij aardig hier, maar wat worden ze toch ontzettend snel groot!
pi_212235505
quote:
7s.gif Op woensdag 31 januari 2024 12:30 schreef miss_sly het volgende:
Dat ik hier overigens post dat ze volgend jaar in 4VWO zit, is ook wel even een confronterend dingetje :D Loslaten gaat vrij aardig hier, maar wat worden ze toch ontzettend snel groot!
Nou, hier eentje die (hopelijk) volgend jaar in de 6e zit.
De ene net begonnen op het vo, kun je een studie gaan uitzoeken met de andere O+
pi_212235538
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 12:39 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
De ene net begonnen op het vo, kun je een studie gaan uitzoeken met de andere O+
Hier ook naar de 6e volgend jaar. Het jaar daarna is helemaal erg. Oudste het huis uit, tweede zit dan in de 4e en mijn mini’s naar de brugklas O+
Met een meidenkwartet
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 13:02:48 #149
236264 crew  capricia
pi_212235767
quote:
7s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dochter doet ook tweetalig VWO. Ze vindt het erg fijn en een meerwaarde. Het is soms wel lastig, omdat ze naar de Nederlandse woorden van dingen moet zoeken. Soms is het Engels sneller voorhanden, tegenwoordig. En getallen worden in het Nederlands wel eens verkeerd gezegd, omdat dat precies omgekeerd is: fiftytwo of tweeenvijftig.

Vanaf volgend jaar (bovenbouw, 4VWO) zijn de examenvakken allemaal in het Nederlands, omdat de examens verplicht in het Nederlands zijn en ze dus de goede termen in het Nederlands moeet kennen. Vakken als gym, CKV, maatschappijleer, muziek, worden nog wel in het Engels gegeven. Tevens wordt, wel apart, de mogelijkheid om Cambridge examen te doen aangeboden.
Idem hier. Precies hetzelfde.
Alleen wordt dat Cambridge sws aangeboden, los van het TTO. Op die betreffende school dan.

Ze doet nu 10-14 onderwijs (zeer tevreden over). Dus ze kan ook gewoon blijven waar ze nu zit. En dan is haar plek gegarandeerd. Maar die hebben dus geen TTO of Cambridge.

Nou ja. De open avonden hebben we bijna gehad. Nu de open lesmiddagen nog.
We moeten hier in Utrecht 6 scholen opgeven. Als ze van school gaat wisselen, that is. En de normale procedure gaat volgen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 14:02:54 #150
5428 crew  miss_sly
pi_212236506
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 13:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Idem hier. Precies hetzelfde.
Alleen wordt dat Cambridge sws aangeboden, los van het TTO. Op die betreffende school dan.

Ze doet nu 10-14 onderwijs (zeer tevreden over). Dus ze kan ook gewoon blijven waar ze nu zit. En dan is haar plek gegarandeerd. Maar die hebben dus geen TTO of Cambridge.

Nou ja. De open avonden hebben we bijna gehad. Nu de open lesmiddagen nog.
We moeten hier in Utrecht 6 scholen opgeven. Als ze van school gaat wisselen, that is. En de normale procedure gaat volgen.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet of dat Cambridge ook buiten TTO wordt aangeboden. Kan best, hoor.
De school van dochter had ook een speciale lesmiddag voor leerlingen die geinteresseerd waren in TTO. Online toen, want corona. Maar dat vond ze ook al meteen erg leuk, en dat gaf wel de doorslag. Ze moest wel een motivatiebrief in het Engels schrijven om aan te melden voor TTO.

En als je TTO doet, ga je op deze school in de brugklas naar Kent (Canterbury, Ramsgate) en de rest gaat naar Limburg. Hoewel erg spannend (en door corona begin 2e in plaats van einde brugklas) wel ontzettend leuk! En wat is ze toen gegroeid, ongelofelijk in die paar dagen.
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 14:03:24 #151
5428 crew  miss_sly
pi_212236514
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 12:39 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Ik heb er maar eén, en die wordt me toch een partij groot.

Prachtig, daar niet van O+
pi_212236662
Mijn oudste wil volgend jaar ook TTO gaan doen. School is helaas wel loting dus even afwachten hoeveel vraag er naar is.
pi_212236966
Bij C zitten er kinderen in de klas die Cambridge doen. Die hebben geen TTO, maar extra uren Engels. Dat was 1 van de trajecten en geloof dat ze 5 uur Engels hadden ipv de 3 standaard uren. Dat is echter gestopt en nu doet iedereen Cambridge Engels.

De school van D heeft de optie om anglica engels te doen. Dat is zelfstudie voor de leerlingen die tijd over hebben (bijv ipv een uur Engels).

C gaat waarschijnlijk HBO doen en dat kan dichterbij dan zijn vo school :D
Dus als D over 5,5 klaar is met zijn vwo en C dan klaar is met zijn HBO (1,5 vwo en 4 hbo) gaan ze misschien tegelijk wel de deur uit. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 31 januari 2024 @ 15:01:02 #154
244125 laziness
pi_212237146
quote:
7s.gif Op woensdag 31 januari 2024 14:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet of dat Cambridge ook buiten TTO wordt aangeboden. Kan best, hoor.
De school van dochter had ook een speciale lesmiddag voor leerlingen die geinteresseerd waren in TTO. Online toen, want corona. Maar dat vond ze ook al meteen erg leuk, en dat gaf wel de doorslag. Ze moest wel een motivatiebrief in het Engels schrijven om aan te melden voor TTO.

En als je TTO doet, ga je op deze school in de brugklas naar Kent (Canterbury, Ramsgate) en de rest gaat naar Limburg. Hoewel erg spannend (en door corona begin 2e in plaats van einde brugklas) wel ontzettend leuk! En wat is ze toen gegroeid, ongelofelijk in die paar dagen.
Ja want dat gaat O. doen op zijn school die geen TTO hebben.

Edit: spuit elf :+
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 15:10:02 #155
5428 crew  miss_sly
pi_212237258
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:01 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja want dat gaat O. doen op zijn school die geen TTO hebben.

Edit: spuit elf :+
Ik bedoel bij mijn dochter op school :) Scholen zullen dat ook vast wel op hun manier invullen, vermoed ik.
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 15:23:15 #156
236264 crew  capricia
pi_212237500
quote:
2s.gif Op woensdag 31 januari 2024 14:17 schreef Kyara het volgende:
Mijn oudste wil volgend jaar ook TTO gaan doen. School is helaas wel loting dus even afwachten hoeveel vraag er naar is.
Wel grappig dat hier toch best wat ouders met kinderen zitten die het serieus overwegen (of al doen, zoals de dochter van @miss_sly).

Ik wist niet dat het zo in de picture was. :D

Voornamelijk jammer dat het eindexamen dan weer wel gewoon in het NLs is, waardoor je na drie jaar alsnog al je vakken weer in het NLs krijgt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 31 januari 2024 @ 15:28:22 #157
244125 laziness
pi_212237553
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Wel grappig dat hier toch best wat ouders met kinderen zitten die het serieus overwegen (of al doen, zoals de dochter van @:miss_sly).

Voornamelijk jammer dat het eindexamen dan weer wel gewoon in het NLs is, waardoor je na drie jaar alsnog al je vakken weer in het NLs krijgt.
Het bestond 28 jaar geleden toen ik naar het VO ging al. Maar dat was toen echt een uitzondering.

Nu zie je het enorm veel. TTO, technasium, scholen zoeken iets om zich te onderscheiden.

Aangezien wij geen scholenkeuze hadden, was de optie TTO er ook niet maar gelukkig is er Cambridge en daar is zoon zeer gelukkig mee.
Als je ziet hoeveel opleidingen en masters er tegenwoordig enkel in het engels gegeven worden wordt het steeds belangrijker en is er steeds meer vraag naar denk ik.
  Moderator woensdag 31 januari 2024 @ 15:40:00 #158
5428 crew  miss_sly
pi_212237679
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Wel grappig dat hier toch best wat ouders met kinderen zitten die het serieus overwegen (of al doen, zoals de dochter van @:miss_sly).

Niet alle vakken zijn na drie jaar in het Nederlands. Alleen de examenvakken. Daarnaast worden de overige vakken gewoon in het Engels gegeven tot het einde.

En het is echt wel een meerwaarde. Engels is echt duidelijk een tweede taal voor dochter, waar ze in leest, schrijft, praat en denkt.
pi_212237869
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 14:46 schreef Deepfreeze het volgende:
Bij C zitten er kinderen in de klas die Cambridge doen. Die hebben geen TTO, maar extra uren Engels. Dat was 1 van de trajecten en geloof dat ze 5 uur Engels hadden ipv de 3 standaard uren. Dat is echter gestopt en nu doet iedereen Cambridge Engels.

De school van D heeft de optie om anglica engels te doen. Dat is zelfstudie voor de leerlingen die tijd over hebben (bijv ipv een uur Engels).

C gaat waarschijnlijk HBO doen en dat kan dichterbij dan zijn vo school :D
Dus als D over 5,5 klaar is met zijn vwo en C dan klaar is met zijn HBO (1,5 vwo en 4 hbo) gaan ze misschien tegelijk wel de deur uit. :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het ook wel een raar idee dat mijn oudste een jaar later dan zijn zussen eindexamen gaat doen. Normaal gesproken zijn alle "eerste keren" voor hem :D
pi_212237943
quote:
2s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:53 schreef Kyara het volgende:

[..]
Ik vind het ook wel een raar idee dat mijn oudste een jaar later dan zijn zussen eindexamen gaat doen. Normaal gesproken zijn alle "eerste keren" voor hem :D
Dat is ook wel weer eens andersom. Dat lukt hier met 4,5 jaar verschil niet zo snel.
pi_212239989
quote:
2s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:53 schreef Kyara het volgende:

[..]
Hier gaat (gokje, weet ik nog niet zeker want advies komt pas in groep 8) twin1 een jaar eerder klaar zijn met vo dan haar zus. Ben zo benieuwd!

Ik ben denk tegenovergestelde van TS. Ik vind de middelbare echt een verademing O+
Met een meidenkwartet
pi_212240101
Wij kregen de afgelopen weekenden ongeveer 200 keer 'jullie zijn er vroeg bij!' te horen toen we met babybroer de open dagen bezochten :+

Hier waarschijnlijk ook tto trouwens vooral omdat zoon gymnasium wil doen en dat op de school van zijn voorkeur alleen tweetalig wordt aangeboden in de onderbouw.

Ik kijk wel uit naar de middelbare geloof ik. Het kind is in ieder geval wel klaar met de basisschool. Hebben we nog drie jaar de tijd om ons op te laden voor ronde 2 :D
pi_212242987
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 18:37 schreef Clubsoda het volgende:
Wij kregen de afgelopen weekenden ongeveer 200 keer 'jullie zijn er vroeg bij!' te horen toen we met babybroer de open dagen bezochten :+

Hier waarschijnlijk ook tto trouwens vooral omdat zoon gymnasium wil doen en dat op de school van zijn voorkeur alleen tweetalig wordt aangeboden in de onderbouw.

Ik kijk wel uit naar de middelbare geloof ik. Het kind is in ieder geval wel klaar met de basisschool. Hebben we nog drie jaar de tijd om ons op te laden voor ronde 2 :D
:D en iedereen maar denken dat ze een zeer originele grap maken.

Ik en zoon zijn ook wel klaar voor het VO. Tuurlijk, ik vind het best spannend hoe hij het allemaal gaat doen, maar het is echt heel prima dat de basisschooltijd bijna om is :Y.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212244274
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 09:08 schreef Clubsoda het volgende:
Waar zit je zorg dan in @:Zana? Dat hij niet genoeg leert, dat het niet gaat zoals het hoort, dat hij ongelukkig is, dar hij zich misdraagt in de tussenuren?

Je voorziet blijkbaar een probleem door lesuitval en weinig communicatie, misschien helpt het om te bedenken wat dat probleem zou zijn?
Ik heb geen idee wat in Nederland "normaal" is op de middelbare, omdat ik hier niet naar school ben gegaan. Ik wist bijvoorbeeld niet dat het rooster elke periode veranderd, ik dacht dat het het hele schooljaar hetzelfde zou zijn. Ook werd ik verrast dat lessen opeens korter zijn, omdat leerlingbesprekingen zijn of uitvallen, omdat in de avond een open dag is.

Op de website van school worden veranderingen in het rooster van die dag of de volgende dag bijgehouden, nog voordat ze in Magister komen te staan. Laatst stond daar dat een les uitviel. Een groepje jongens (waaronder mijn zoon) ging in de Aula zitten en kreeg pas na 20 minuten in de gaten, dat er toch les was (waarschijnlijk had de roostermaker zich in de dag vergist, want de volgende dag was echt uitval van deze les). Toen mochten ze de klas niet meer binnen en kregen een vermerk van ongeoorloofde afwezigheid. (Waarom de rest van de klas wel bij de les was en dat dan blijkbaar niet doorgeeft is mij een raadsel. Misschien heeft het ermee te maken dat meisjes/ jongens "stom zijn" of ze geen telefoon meer mogen gebruiken.)

Ook vraag ik mij inmiddels af, of misschien een percentage uitval gewoon ingecalculeerd is en het helemaal niet erg is, maar kan het mij haast niet voorstellen. Vorige week bijvoorbeeld staan 10 lessen op vervallen (een gedeelde daarvan vanwege de open dag) en bij 4 lessen toezichthouder (waar dan geen les is maar ze huiswerk kunnen maken of leren voor een ander vak).

[ Bericht 1% gewijzigd door Zana op 01-02-2024 02:09:50 ]
pi_212244615
Je quote mijn vraag wel, maar ik lees nu eigenlijk vooral een verdere opssoming van dingen waarvan je je vindt dat de school ze niet op orde heeft, maar geen antwoord op mijn vraag :?
pi_212244976
@Zana
Die hoeveelheid uitval is veel. Hier zie ik voor de ene nu een uur voor deze week. De andere 2 (maar vanwege zwangerschapsverlof en nog geen vervanging). Lijkt me een prima vraag om op school te stellen.

Dat last minute veranderen van rooster gebeurd hier ook weleens bij de jongste. Gisteren nog een les in een ander lokaal, maar dat stond als huiswerk in Magister. Maar ze zijn hier ook gewend aan die verandering, dat gebeurd meerdere keren per week. Ze moeten zelf alert blijven. En dat gaat bij brugpiepers best eens mis.
(Bij de oudste is het regelmatiger waardoor een wisseling meer opvalt)

En het doorgeven is misschien lastig als ze al in de klas zijn en hun telefoon niet mogen gebruiken?

Ze zijn bij oudste veel consequenter met absenties. Dat is 3 keer iets missen en je kunt nablijven. Bij jongste kijken ze naar het waarom en wordt er in gesprek gegaan. Dus dan is zoiets prima uit te leggen.

Ik zie nu dat gym van maandagochtend extern naar dinsdag middag intern is verhuisd. En die van vrijdag is van intern naar een andere externe locatie gegaan. Dus dat hele rooster is vanaf volgende week geschud.

En is zie voor maandag en dinsdag nog een heel rooster, maar ergens heb ik in de jaarplanning zien staan dat ze de ene dag half les hebben en de andere helemaal niet ivm vergaderingen. Dus dat wordt ook een verrassing. :D
  donderdag 1 februari 2024 @ 07:35:59 #167
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212245046
@Zana je reageert niet op mensen die oprechte tips hebben. Je kiest zelf willekeurig iets uit om daar vervolgens niet op te antwoorden.

Plaats de volgende keer je post hierover in klaagbaak, daar hoort die beter thuis als je enkel komt om te klagen en niet voor de tips.

Daarnaast mag je je afvragen of je kind wel eerlijk is over dat momentje in de aula.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  donderdag 1 februari 2024 @ 08:04:19 #168
35189 Troel
scherp en bot
pi_212245279
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 00:25 schreef Zana het volgende:

[..]
Ik heb geen idee wat in Nederland "normaal" is op de middelbare, omdat ik hier niet naar school ben gegaan. Ik wist bijvoorbeeld niet dat het rooster elke periode veranderd, ik dacht dat het het hele schooljaar hetzelfde zou zijn. Ook werd ik verrast dat lessen opeens korter zijn, omdat leerlingbesprekingen zijn of uitvallen, omdat in de avond een open dag is.
Wellicht is daar wat mis gegaan in de communicatie, maar dat is nu wel bekend. Overigens werd het hier op alle scholen keurig gemeld. Inclusief tussentijdse roosterwijzigingen bij langdurige uitval van docenten als dat betekende dat er minder lesuitval zou zijn.
quote:
Ook vraag ik mij inmiddels af, of misschien een percentage uitval gewoon ingecalculeerd is en het helemaal niet erg is, maar kan het mij haast niet voorstellen.
Dat is waarschijnlijk door het ernstig tekort aan docenten. Voor sommige vakken zijn gewoon geen invallers te vinden hier, ik wil niet eens weten hoe dat is in gebieden waar zelfs voldoende vaste docenten krijgen een uitdaging is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212245537
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 00:25 schreef Zana het volgende:

[..]

Op de website van school worden veranderingen in het rooster van die dag of de volgende dag bijgehouden, nog voordat ze in Magister komen te staan. Laatst stond daar dat een les uitviel. Een groepje jongens (waaronder mijn zoon) ging in de Aula zitten en kreeg pas na 20 minuten in de gaten, dat er toch les was (waarschijnlijk had de roostermaker zich in de dag vergist, want de volgende dag was echt uitval van deze les). Toen mochten ze de klas niet meer binnen en kregen een vermerk van ongeoorloofde afwezigheid. (Waarom de rest van de klas wel bij de les was en dat dan blijkbaar niet doorgeeft is mij een raadsel. Misschien heeft het ermee te maken dat meisjes/ jongens "stom zijn" of ze geen telefoon meer mogen gebruiken.)

Ook vraag ik mij inmiddels af, of misschien een percentage uitval gewoon ingecalculeerd is en het helemaal niet erg is, maar kan het mij haast niet voorstellen. Vorige week bijvoorbeeld staan 10 lessen op vervallen (een gedeelde daarvan vanwege de open dag) en bij 4 lessen toezichthouder (waar dan geen les is maar ze huiswerk kunnen maken of leren voor een ander vak).
Je focus lijkt te liggen op de lesuitval, want dat is iets dat telkens terugkomt.

Er is op veel scholen veel lesuitval. Er is dan ook een enorm lerarentekort. In sommige regio's meer dan in andere. In 2023 is het tekort voor het vierde jaar op rij gestegen, las ik. Dus invullen van uren van zieke docenten of vervangen van docenten die vertrekken wordt almaar moeilijker.

Wat betreft de kortere lessen door besprekingen, zulke zaken staan wellicht in het schoolplan. Heb je dat gelezen?

Verder over uitgevallen lessen: op de school van mijn dochter hebben ze Magiser en Zermelo. Voor uitvallen van lessen is Zermelo leidend. Is er zoiets ook bij jouw zoon op school misschien waardoor er gemakkelijker misverstanden kunnen ontstaan?

Als ik het goed begrijp, ondervindt je zoon geen problemen. School ook niet, want er is vanuit hun geen contact opgenomen. Het lijkt erop dat jij als enige het gevoel hebt dat het niet goed gaat. Misschien kun je eens bij jezelf proberen uit te vinden waarom dat zo is.
pi_212421774
Even nog een update van de gesprekken, ben bij dat wij geweest zijn, heeft toch meer duidelijkheid gegeven.

Volgens de coach hebben ze dit schooljaar duidelijk meer uitval dan andere jaren. (Wat ik zo snel zelf bekeken heb op basis van het rooster in magister is dat zo 3-4 uur gemiddeld per week met uitschieters naar 10 uur en daar komen dan nog toezichthouderuren bij (denk gemiddeld 1-2 per week), waar ze geen les in dat vak krijgen, maar kunnen leren of huiswerk kunnen maken.

Normaal zouden twee coaches op de klas staan, maar dat is dit schooljaar maar
één en daardoor hebben ze minder vaak persoonlijke gesprekken.
Ook is pas sinds dit schooljaar de samenstelling van de klassen anders. Vroeger hadden ze pure sportklassen, maar dit jaar heeft school ervoor gekozen om de leerlingen in gemengde klassen te zetten. Dus hebben ze kunstklasmeisjes en sportklas meisjes en jongens in één klas. Dat heeft dan weer effect, wanneer speciale uitjes georganiseerd worden, dat alleen een gedeelde gaat en de rest deels geen les heeft. Ook is de hele groep die sportklas doet vaak te groot om bij cliniqs op locatie in één keer terecht te kunnen.

Ze krijgen nu geen rapport, maar blijkbaar ontvangen wij aan het eind van de week een brief met de vooruitzichtelijke aanbeveling voor volgend schooljaar. Een gedeelde moet dan al uitkijken voor een andere school, omdat het lagere niveau niet aangeboden wordt op deze school. En dat is ook nog niet zo makkelijk want er is niet zo veel keuze, een school staat minder goed aangeschreven en daar staat een nieuwbouw op de planning en de andere school neemt misschien geen of niet zo veel leerlingen uit onze woonplaats op.
Dat is ook wel een scenario waarmee je rekening kunt houden bij de keuze voor een middelbare school, hoeveel ruimte is er aan de onder- en bovenkant van het niveau.

Dan waren wij nog bij de aardrijkskunde leraares, daar stond mijn zoon cijfermatig het laagst.
Volgens mij zit/ zat de leraars niet in de top 5 van de leerkrachten bij mijn zoon, maar ik vond het wel een aangenaam en verhelderend gesprek. Ze krijgen over het hele schooljaar maar 6 cijfers en 2 daarvan met groepsopdrachten. De eerste groepsopdracht was voor zijn groepje van 4 onverwacht helemaal misgegaan. Ik hoop dat die hieruit heeft geleerd en nu weet hoe hij het de volgende keer beter kan aanpakken, want ze zijn best wel makkelijk en niemand neemt verantwoordelijkheid voor het geheel.

[ Bericht 8% gewijzigd door Zana op 14-02-2024 11:38:27 ]
pi_213144580
Inmiddels al weer wat maanden verder, maar nog steeds veel problemen met en door lesuitval.

Gisteren ontvingen wij een e-mail dat ook de coach voor onbepaalde tijd uitvalt en ze geen vervanging hebben, mentoruren komen dus sowieso te vervallen. Hoe het met de vaklessen van de coach is, is mij nog onduidelijk.

Bij problemen zullen kinderen/ wij met de desbetreffende vakdocenten contact opnemen.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat de coach dit schooljaar nog terug komt, na wat speurwerk, denk ik dat ze zwanger is en van juni - september zwangerschapsverlof heeft/ had gepland. Er werden verder geen mededelingen gedaan, waarom de coach afwezig is, dus het blijft gissen.

Mijn zoon zit in een dakpanklas en is/ wordt een bespreekgeval. Ze hebben in de herfst en enkele weken geleden
DIAtoetsen gedaan, maar wij hebben daarvan geen uitslagen gezien. Maar hoe gaat dit nu verder? Er staan midden mei leerlingbesprekingen op de agenda van school en ook een mentorspreekavond. Wordt dan al besloten naar welke klas ze overgaan in het nieuwe schooljaar of is dat pas later? En hebben de Dia toetsen invloed op dat besluit of gaat het puur om de vaklessen?

De aankomende weken staan deels andere dingen/ projecten in de agenda, staan nu al lessen op uitval (en daar komt vast en zeker nog meer bij) en is ook nog
vakantie. Omdat ze zo schuiven met de lessen is ook niet direct duidelijk, wat en hoeveel lessen per vak uitvallen. De Engels docent viel de afgelopen weken uren uit, omdat zijn vrouw ernstig ziek is, kunst hadden ze ook maar enkele keren dit schooljaar, omdat ze geen leerkracht hebben, en mijn zoon vertelde dat een leerkracht vaak gewoon niet komt opdagen, dat staat dan nog niet eens in magister...ik had mij de brugklas nooit zo chaotisch voorgesteld.

Onlangs was mijn zoon naar school en zei de leraar dat de les niet kon doorgaan, omdat hij een toets met een andere klas had, de leerlingcoordinator bevestigde ook dat geen les was...mijn zoon ging met 2 of 3 anderen naar de KFC hamburger eten en blijkbaar was dan toch nog een invaller (en andere klasgenoten die wel in de klas waren). Die drie werden op ongeoorloofd absent gezet (wel goed van de invaller dat ze het direct opmerkte en documenterde) en zouden de duppele tijd van de les moeten inhalen. Een moeder meldde haar zoon daarop ziek voor dat uur, die hoefde dus niet in te halen. Ik zei dat ik dat niet ging doen, want ik vind het wel ongerecht dat leraar en coördinator zeggen het valt uit, maar hij had wel op school moeten blijven (want andere kinderen uit de klas was dat wel gelukt). Bij mijn zoon werd het dus voor gisteren in magister gezet, toen hij daar aankwam (moest nog ongeveer een uur wachten na de laatste reguliere les), hoefde het niet meer. En bij de andere staat het voor volgende week gepland in magister, ben benieuwd hoe dat afloopt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zana op 09-04-2024 09:37:02 ]
  dinsdag 9 april 2024 @ 09:56:10 #172
35189 Troel
scherp en bot
pi_213144790
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2024 09:31 schreef Zana het volgende:
Inmiddels al weer wat maanden verder, maar nog steeds veel problemen met en door lesuitval.

Gisteren ontvingen wij een e-mail dat ook de coach voor onbepaalde tijd uitvalt en ze geen vervanging hebben, mentoruren komen dus sowieso te vervallen. Hoe het met de vaklessen van de coach is, is mij nog onduidelijk.

Bij problemen zullen kinderen/ wij met de desbetreffende vakdocenten contact opnemen.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat de coach dit schooljaar nog terug komt, na wat speurwerk, denk ik dat ze zwanger is en van juni - september zwangerschapsverlof heeft/ had gepland. Er werden verder geen mededelingen gedaan, waarom de coach afwezig is, dus het blijft gissen.

Mijn zoon zit in een dakpanklas en is/ wordt een bespreekgeval. Ze hebben in de herfst en enkele weken geleden
DIAtoetsen gedaan, maar wij hebben daarvan geen uitslagen gezien. Maar hoe gaat dit nu verder? Er staan midden mei leerlingbesprekingen op de agenda van school en ook een mentorspreekavond. Wordt dan al besloten naar welke klas ze overgaan in het nieuwe schooljaar of is dat pas later? En hebben de Dia toetsen invloed op dat besluit of gaat het puur om de vaklessen?

De aankomende weken staan deels andere dingen/ projecten in de agenda, staan nu al lessen op uitval (en daar komt vast en zeker nog meer bij) en is ook nog
vakantie. Omdat ze zo schuiven met de lessen is ook niet direct duidelijk, wat en hoeveel lessen per vak uitvallen. De Engels docent viel de afgelopen weken uren uit, omdat zijn vrouw ernstig ziek is, kunst hadden ze ook maar enkele keren dit schooljaar, omdat ze geen leerkracht hebben, en mijn zoon vertelde dat een leerkracht vaak gewoon niet komt opdagen, dat staat dan nog niet eens in magister...ik had mij de brugklas nooit zo chaotisch voorgesteld.

Onlangs was mijn zoon naar school en zei de leraar dat de les niet kon doorgaan, omdat hij een toets met een andere klas had, de leerlingcoordinator bevestigde ook dat geen les was...mijn zoon ging met 2 of 3 anderen naar de KFC hamburger eten en blijkbaar was dan toch nog een invaller (en andere klasgenoten die wel in de klas waren). Die drie werden op ongeoorloofd absent gezet (wel goed van de invaller dat ze het direct opmerkte en documenterde) en zouden de duppele tijd van de les moeten inhalen. Een moeder meldde haar zoon daarop ziek voor dat uur, die hoefde dus niet in te halen. Ik zei dat ik dat niet ging doen, want ik vind het wel ongerecht dat leraar en coördinator zeggen het valt uit, maar hij had wel op school moeten blijven (want andere kinderen uit de klas was dat wel gelukt). Bij mijn zoon werd het dus voor gisteren in magister gezet, toen hij daar aankwam (moest nog ongeveer een uur wachten na de laatste reguliere les), hoefde het niet meer. En bij de andere staat het voor volgende week gepland in magister, ben benieuwd hoe dat afloopt.
Dat klinkt dus nog steeds als een heel normale school waar ze problemen hebben met de bezetting omdat er gewoon te weinig docenten zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213144959
Misschien een keer een mail sturen naar school of vragen om een gesprek om je zorgen te uiten. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt als je zoon een bespreekgeval is als er zo veel lessen uitvallen. Maar waarschijnlijk is er niet veel aan te doen.

Wat betreft het ongeoorloofd absent, zijn er wellicht afspraken over op school? Op school van de oudste mag de brugklas bijvoorbeeld niet het schoolterrein af in pauze of in uitval uren. Ook niet als er niemand is om dat uur bij de groep te zitten en ze dus in de kantine moeten blijven. Dus mocht er dan iets later alsnog een docent komen dan kan ik me voorstellen dat het gemeld wordt als absent. Maar ik weet natuurlijk niet of dat daar op school ook zo is.

Maar goed ik denk dat je je (belangrijkste) vragen aan school moet stellen. Want wij kunnen alleen maar gissen hoe het daar op school geregeld is.
  dinsdag 9 april 2024 @ 10:46:09 #174
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_213145146
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2024 09:56 schreef Troel het volgende:

[..]
Dat klinkt dus nog steeds als een heel normale school waar ze problemen hebben met de bezetting omdat er gewoon te weinig docenten zijn.
Nou ik vind het volstrekt logisch dat je dat als ouder heel vervelend en ook raar vindt. Het is niet bij alle scholen zo erg, dus je mag dit als ouders best kritisch bevragen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 9 april 2024 @ 11:08:54 #175
35189 Troel
scherp en bot
pi_213145349
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 10:46 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Nou ik vind het volstrekt logisch dat je dat als ouder heel vervelend en ook raar vindt. Het is niet bij alle scholen zo erg, dus je mag dit als ouders best kritisch bevragen.
Wellicht ligt het ook een beetje aan de omgeving waar je zit. Hier hebben alle middelbare scholen in de omgeving last van veel uitval. Bepaalde vakken zijn ook gewoon geen invallers meer voor te krijgen. Enige verschil is dat het bij ons op school wel netjes gecommuniceerd wordt (maar wellicht komt dat ook doordat het hier om een examenklas gaat).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213145670
@Zana ik kan me voorstellen dat je als ouder van twijfel geval nog een keer aan de bel trekt. Misschien is er een andere coach gevonden kan worden (al is dat lastig met uitval). Kun je erachter komen wie de 1e klas teamleider/coördinator is, misschien daar een gesprek aanvragen.

Hier mogen de 1e en 2e klassers het terrein niet af onder schooltijd. Ik weet dat er klasgenootjes weleens weg zijn gegaan, en ook zo'n late inval hadden. Maar ze doen op die school niet direct moeilijk over inhalen. Daar gaat eerst alles in gesprek en "gezeur voor de puber" met leraar en ouder gesprekken. Ze zijn niet zo van de harde consequenties, meer van het kijken naar het kind en de oorzaak achterhalen. In geval van stommiteit en dat herhalend zijn ze natuurlijk wel de pineut.

Bij D hebben ze wel af en toe uitval, maar bijna altijd weten ze het rooster wel om te gooien of een invaller te vinden (van dat of een ander vak). Zo hadden ze vrijdag een chagrijnige klas. 1e 4 uur gewoon les. uur 5/6 LO uitval en 7e uur leesles van nederlands. Dus iedereen hoopvol dat die leesles zou uitvallen of naar het 5e uur. Hebben ze dus voor het 5e en het 6e een willekeurige leraar gevonden en moesten ze nog t/m het 7e :D
(oke, ze hebben in die uren redelijk wat kunnen gamen op hun laptop, maar toch, je zit vast in de klas. )
  dinsdag 9 april 2024 @ 13:15:59 #177
244125 laziness
pi_213146580
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 april 2024 11:08 schreef Troel het volgende:

[..]
Wellicht ligt het ook een beetje aan de omgeving waar je zit. Hier hebben alle middelbare scholen in de omgeving last van veel uitval. Bepaalde vakken zijn ook gewoon geen invallers meer voor te krijgen. Enige verschil is dat het bij ons op school wel netjes gecommuniceerd wordt (maar wellicht komt dat ook doordat het hier om een examenklas gaat).
Ik woon tegenwoordig toch aardig dicht bij jou in de buurt maar hier is het wel gelukt om een vervanger voor wiskunde te vinden onlangs.

Voor de rest af en toe wat uitval maar ze schuiven daarmee vaak zodat er in ieder geval geen tussenuren zijn en zoveel als op de school van de zoon van zana herken ik niet. Verre van zelfs.

Voor de rest zijn het school specifieke vragen dus die moeten op school gesteld worden en niet hier.

Ik verbaas me vooral over het speurwerk naar een docent eigenlijk :X
  Moderator dinsdag 9 april 2024 @ 13:25:10 #178
5428 crew  miss_sly
pi_213146675
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 13:15 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik woon tegenwoordig toch aardig dicht bij jou in de buurt maar hier is het wel gelukt om een vervanger voor wiskunde te vinden onlangs.

Voor de rest af en toe wat uitval maar ze schuiven daarmee vaak zodat er in ieder geval geen tussenuren zijn en zoveel als op de school van de zoon van zana herken ik niet. Verre van zelfs.

Voor de rest zijn het school specifieke vragen dus die moeten op school gesteld worden en niet hier.

Ja, docenten hebben gewoon ook recht op privacy en ziek zijn zonder dat iedereen weet waarom ze ziek zijn. Ik vind het bijzonder.

Verder @Zana een flink aantal van je vragen zijn echt vragen voor school. Maak een afspraak met een teamleider of decaan of (con)rector en ga met ze in gesprek over je vragen.

Wat betreft de docenten en uitval: iedere school probeert het te beperken en zo goed mogelijk op te vangen, maar het is op dit moment een stuk lastiger. Vorig jaar heeft mijn dochter een aantal docenten voor biologie en Engels gehad, dit jaar is ze aan de vierde (geloof ik) docent Nederlands bezig. Tja, het is wat het is. Ik ben ervan overtuigd dat scholen allemaal hun stinkende best doen om het zo goed mogelijk op te vangen, maar ze kunnen geen ijzer met handen breken. Wat je kunt doen als je denkt dat je kind wat tekort komt, is bijles regelen; hetzij via school, hetzij zelf. Je kunt een abonnement op StudyGo (voorheen WRTS) afsluiten en op die manier je zoon wat extra mogelijkheden aanreiken.
  dinsdag 9 april 2024 @ 13:26:36 #179
35189 Troel
scherp en bot
pi_213146701
quote:

[..]

Met name Nederlands en Frans zijn heel lastig. Er zijn ook nauwelijks bevoegde leraren Frans bijgekomen de afgelopen jaren heb ik me laten vertellen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213148408
quote:

[..]

Nu ja in tijden van social media, ben je er zo. Het was een vraag van naam intikken en toen kwam ik het op de website van haar eigen side business tegen. En natuurlijk heeft een leraar recht op privacy, maar als je de reden achter de uitval weet, kun je misschien net iets meer begrip opbrengen dan wanneer je na 14 dagen afwezigheid een mail krijgt van school met "de komende weken zal de coach de coachtaken niet kunnen uitvoeren en de lessen niet kunnen geven." En "als de situatie wijzigt dan zal ik u hierover informeren." Dat hadden wij al met kunst begin van het schooljaar, en behalve 2 of 3 keer dat ze een vervanger hadden, nooit meer iets van gehoord.

Net kwam mijn zoon naar huis omdat ze eerder weg mochten, nadat ze in de les eerste rang zaten met uitzicht op de aula waar een vechtpartij tussen twee broers plaats vond en de politie erbij moest komen...

En ik woon niet in een van de grote steden waar dat misschien normaal is, zondern in een kleine stad in het conservatief gedeelde van Nederland.

Maar niemand weet dus, wanneer gewoonlijk een beslissing genomen wordt, hoe het in de tweede verder gaat? Wij zouden begin van het jaar na de gesprekken een brief van school krijgen, wat de verwachting was, maar die kwam uiteindelijk toch niet.

En volgens mij mogen ze gewoon van school weg, in elk geval mochten ze direct in de introductieweek al naar de supermarkt. Ik denk dat ze het sowieso niet kunnen controleren, want de school heeft meerdere ingangen. Maar ik weet dat ze bij verschillende scholen waar wij waren voor open dagen dat in de brugklas strenger gingen handhaven.
Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van mijn zoon om op school te blijven, en blijkbaar lukt het (een gedeelde) van zijn klasgenoten wel om in zulke situaties toch in de les te zitten (het was namelijk al de tweede of derde keer, de eerste keer stond de uitval in magister of op de website, maar werd kort voor begin van de les weer aangepast en de tweede keer kwamen ze te laat door onduidelijkheiden en mochten niet meer binnen).
  dinsdag 9 april 2024 @ 16:43:08 #181
244125 laziness
pi_213148584
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 16:19 schreef Zana het volgende:

[..]
Nu ja in tijden van social media, ben je er zo. Het was een vraag van naam intikken en toen kwam ik het op de website van haar eigen side business tegen. En natuurlijk heeft een leraar recht op privacy, maar als je de reden achter de uitval weet, kun je misschien net iets meer begrip opbrengen dan wanneer je na 14 dagen afwezigheid een mail krijgt van school met "de komende weken zal de coach de coachtaken niet kunnen uitvoeren en de lessen niet kunnen geven." En "als de situatie wijzigt dan zal ik u hierover informeren." Dat hadden wij al met kunst begin van het schooljaar, en behalve 2 of 3 keer dat ze een vervanger hadden, nooit meer iets van gehoord.
:o Het zou niet in me opkomen :X Ik ga er vanuit dat een leerkracht niet voor de lol thuis zit. Ik heb de prive reden niet nodig om begrip op te brengen 8)7
  dinsdag 9 april 2024 @ 16:59:35 #182
244125 laziness
pi_213148710
Ik herken de uitval op zo'n grote schaal niet. Je zou op zoek kunnen gaan naar ervaringen van ouders bij andere scholen in de buurt. Kampen ze allemaal met dit issue of is het probleem uitzonderlijk groot specifiek op deze school?

De definitieve beslissing over het tweede jaar wordt pas genomen als het laatste rapport bekend is. Maar als het totaal onhaalbaar is om de cijfers nog op te halen en je dus blijft zitten of dat zelfs nagedacht moet worden over een overstap naar een ander niveau dan lijkt me dat dit wel eerder gecommuniceerd wordt. Op dat punt zou ik als mijn kind er slecht voor stond wel opheldering vragen. Je mag iemand best aanspreken op de afspraken die ze niet nakomen qua beloofde communicatie inzake een belangrijk onderwerp als dit.
pi_213149528
Mijn oudste had op haar school enorm veel uitval.
Zoveel dat ze voor bepaalde vakken gewoonweg een vrijstelling kregen, de hele klas, voor dat jaar. Maarja dat is uiteindelijk natuurlijk dweilen met de kraan open.
Ze hebben het hele eerste jaar geen Frans gehad. Wiskunde wisselde de docent elke paar maanden, wat weer gepaard ging met uitval enz enz. En zo wel meer dingen.

Uitval hoort er bij. I don't care. Maar structureel maanden achter elkaar bepaalde vakken niet krijgen zorgde wel voor achterstanden.

Wij hebben om deze (en nog een aantal andere redenen) er voor gekozen om haar naar een andere middelbare school te doen. Ze is daar na een paar maanden in het schooljaar in 3 havo ingestroomd met dus best wat achterstanden. Uiteindelijk heeft ze met heel hard werken die achterstanden weggewerkt.

Dus my two cents, als je ontevreden bent over de uitval, zoek een andere school. Het lerarentekort is helaas iets wat over het hele land speelt, maar kan best zijn dat het ergens anders toch beter geregeld is.
:)
pi_213150419
T had in de brugklas bijna geen uitval. Alles werd verschoven.
Nu in de 3e is dat wel anders. Veel tussenuren en ondertussen NL docent nummer 7..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_213154565
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 16:19 schreef Zana het volgende:

[..]
Nu ja in tijden van social media, ben je er zo.
Het gaat er toch niet om of het eenvoudig is, het gaat erom dat het een tikje bizar is.

quote:
Het was een vraag van naam intikken en toen kwam ik het op de website van haar eigen side business tegen. En natuurlijk heeft een leraar recht op privacy,
… maar toch niet als jouw bloedje daardoor lessen mist _O-

quote:
maar als je de reden achter de uitval weet, kun je misschien net iets meer begrip opbrengen (…)
Met of zonder jouw begrip gaan die lessen toch niet door, of wel :') Wat was je ook precies van plan dan als je had gevonden dan ze een half jaar gespaard verlof opneemt voor een ambachtelijke bierbrouwretraite op Rottumerplaat?

quote:
Maar niemand weet dus, wanneer gewoonlijk een beslissing genomen wordt, hoe het in de tweede verder gaat?
Meestal pas definitief na de overgangsvergaderingen in de (voor)laatste schoolweek voor de zomervakantie.
.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jentin op 10-04-2024 18:22:51 ]
pi_213168170
quote:
1s.gif Op woensdag 10 april 2024 00:06 schreef Jentin het volgende:

[..]
Meestal pas definitief na de overgangsvergaderingen in de (voor)laatste schoolweek voor de zomervakantie.
.
Goed om te weten, ik heb ook nog een mail aan de leerlingcoordinator gewaagd.

Helaas hebben wij in de omgeving niet zo veel keuze van andere scholen, tenzij je echt verder weg gaat kijken. En de school staat op zich wel ook goed aangeschreven en het kan natuurlijk ook zijn dat het dit jaar bij deze klas uitzonderlijk is.

Van de vechtpartij hebben wij ook nog dezelfde dag een bericht vanuit school gehad, het ging om iemand met psychische problemen en kinderen die er last van het geziene hadden/ hebben, zullen zich bij hun coach melden... nu ja...dat kan dus niet...

Ik ben bang dat ze de rest van het jaar tussen wal en schip vallen en misschien ook belangrijke (algemene) informatie missen. Kijken of ik antwoord van de coördinator krijg.

En bespreekgeval is op welk niveau hij verder kan, die die aan de onderkant zitten en kans maken om van school te moeten veranderen, hebben dit, denk ik, al te horen gekregen in januari/ februari.

[ Bericht 48% gewijzigd door Zana op 11-04-2024 11:48:37 ]
  donderdag 11 april 2024 @ 12:48:34 #187
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_213168869
Als je zoon moeite heeft met de vechtpartij dan is een belletje naar school zo gedaan over dat er geen coach is toch?
In januari/februari is het veel te vroeg om te roepen over een overgang die niet mogelijk gaat zijn of een bespreekgeval er zijn dan vaak nog gewoon 2 testweken die een wereld van verschil maken.

In dakplanklassen hangt of staat veel gewoon met de cijfers, er is vaak een dubbele normering of je moet een minimum bepaald aantal punten hebben ik zou even op de site kijken wat de bevorderingsnormen zijn voor de school.

Ik zou echt wat meer loslaten op alle vlakken, het enige waar ik van snap dat het heel onprettig is dat is de uitval maar ook daar gaat uitzoeken wat de reden is niet voor helpen. Dan moet je kiezen voor een andere school.
(wat ik goed kan begrijpen als er zoveel uitval is)
pi_214117274
Laatste loodjes. Ze hebben nog twee dagen school, een keer 15 minuten boeken afgeven en vrijdag over een week rapport afhalen. De rest van de dagen zijn ze blijkbaar vrij.

Zoals het er nu uitziet is er ook geen oudergesprek meer. In elk geval staat niets gepland.

Na de meivakantie werd duidelijk dat de mentor echt niet meer terug kwam en is een noodoplossing gevonden. De leraar Biologie die vorig jaar voor kerst een tijdje op klimvakantie in Azië was, en daardoor misschien zelfs geen mentorklas had, heeft het gedeeltelijk overgenomen en één keer per week klassikaal mentorles gegeven. Hij en ook de leraar geschiedenis en een praktikante/ iemand uit een hoger leerjaar (ben ik nog steeds niet achter hoe het nu precies zit) hebben
mentorgesprekken met de jongeren gehad. Mijn zoon zat twee keer bij het meisje en zei dat ze binnen 5 minuten klaar waren.

Opeens hadden ze elke week twee uur kunst en telde het cijfer weer mee voor het overgaan. Ze hebben in die periode aan één opdracht gewerkt, dus maar één cijfer gekregen. Het was nog even spannend, welk invloed dit zou hebben op het geheel.

De nieuwe klassenindeling krijgen ze blijkbaar pas volgend schooljaar.

Ze waren wel nog 3 dagen op sportkamp. Ze hadden het, denk ik, heel leuk en wij kregen een filmpje van te zien.

Volgens mij hebben ze bij de meeste vakken de stof gehaald, want ze doen
nu "leuke" dingen. De laaste weken was het wel nog aanpoten, in bijna elk vak was er nog een toets of opdrachten die af moesten. Ook veel uitval. In Engels bijvoorbeeld hadden drie of vier kinderen per les mondelinge toets en de rest had dan vrij. Bij het rooster is nog steeds geen pijl op te trekken, ik vermoed dat de roostermaker op vakantie is. Ook de cantine is al gesloten (mogen deze medewerkers buiten de vakanties om op vakantie?)

Nu ja, had toch andere verwachtingen van het einde van het schooljaar.

Hoe gaat het bij andere scholen aan het eind van het schooljaar in de brugklas? Ook op welk niveau ze verder gaan volgend jaar.

[ Bericht 3% gewijzigd door Zana op 01-07-2024 17:47:36 ]
  maandag 1 juli 2024 @ 16:52:22 #189
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_214117446
Jouw zoon zit in een dakpanklas toch? Is het wel al duidelijk wel niveau hij volgend jaar gaat doen? Of blijkt dat uit het rapport?

Van vroeger herinner ik me dat die laatste weken inderdaad bestaan uit leuke dingen doen, boeken inleveren, rapport ophalen etc. De kantine hoeft daar natuurlijk ook niet voor open te blijven.

De klassenindeling voor komend jaar zal volgend jaar plaatsvinden. Dan begin je ook weer het schooljaar rustig met kennismaking met mentor, boeken ophalen etc.
  Moderator maandag 1 juli 2024 @ 16:55:53 #190
236264 crew  capricia
pi_214117481
@Zana
Ik heb met plezier en interesse je berichten over het eerste jaar middelbare school gelezen. Volgend jaar zijn wij aan de beurt met onze dochter. Hoop dat je al je belevenissen blijft posten. :)
Je schrijft goed. ^O^
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 1 juli 2024 @ 17:00:35 #191
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_214117532
Hier nog 3 weken. Maar D heeft vandaag zijn laatste toetsdag al gehad. Deze week verder nog sportdag, beroepen dag en toetsen inkijken. Volgende week naar Walibi, cultuur dag en mentor uitje. De laatste week staat er alleen boeken inleveren en rapport ophalen.

We hebben eind mei een mail van de mentor gehad over de voorlopige overgang. Ik ga ervanuit dat iedereen toen al een voorlopige inschatting heeft gehad. Hij zit in een Atheneum/gymnasium klas en mag ergens deze dagen aangeven welke richting hij op wil in een 'loopbaangesprek'(planning volgt).
Ze hebben vrijdag en maandag over een week leerling vergaderingen (ivm herkansingen hogere jaars). Dan horen we daarna definitief wat hij volgend jaar mag gaan doen. Maar er staat niks met de ouders gepland verder.
Klas van volgend jaar weten we dus ook nog niet.

(Redelijk vergelijkbaar ook met die 5vwo-er, die hebben alleen nog de hele week toetsen en minder activiteiten erna. Dat was alle jaren al zo. Ook geen gesprekken met ouders de laatste weken, tenzij echte bijzonderheden. Klassenindeling komt daar officieel de eerste week van het nieuwe schooljaar)
  maandag 1 juli 2024 @ 17:28:59 #192
244125 laziness
pi_214117898
Hier ook nog 3 weken officieel. Mijne heeft nog twee dagen gewoon les, dan vier dagen toetsen en dan is het klaar. Nog 1 dag schoolreis en natuurlijk rapport ophalen. De rest tussendoor is vrij.
Dit is niet ongebruikelijk en was vroeger ook al zo. Daar ging het trouwens onlangs in het kleuter-puber topic ook over.

Ik heb ook niks gehoord over de overgang maar hij staat niet lager dan een 8 dus ik maak me niet zo druk. Met de kinderen waar het wel een probleem is wordt er wel gesproken heb ik begrepen.
School had vorig jaar de gok genomen dat kind zonder toets en gesprek aan het extra programma mee mocht doen en hij heeft dat met zijn cijfers meer dan waar gemaakt gelukkig ^O^

Er waren hier 2 mentoren en die waar mijn kind niet bij zat deed aanzienlijk meer dan zijn mentor. Sommige dingen vernamen ze dan via de leerlingen die bij de andere mentor zaten. Deze leerkracht is volgend jaar geen mentor meer dus ze hebben er al actie op ondernomen :7

Ik vind de communicatie ook best summier soms hoor maar dat ligt duidelijk aan de mentor ook en de lijntjes naar school zijn verder wel kort. Daar had ik zeker wel wat mee gedaan als mijn kind er minder voor stond maar aangezien het gewoon goed gaat heb ik het naast me neergelegd. Hoop wel op een betere mentor volgend jaar.

Maar heerlijk hoor dit piepkleine schooltje. Ik mailde met de adjunct over iets en ze wist me ook direct te vertellen dat zoonlief volgende week niet nog terug hoeft te komen voor nog lopende zaken in tegenstelling tot anderen. Ons kent ons :D

[ Bericht 6% gewijzigd door laziness op 01-07-2024 17:34:07 ]
pi_214118765
Hier vind ik het einde van het jaar wel een beetje rommelig.

Niet zo zeer qua activiteiten, proefwerkweek en daarna twee dagen een projectactiviteit. Verder sinds afgelopen vrijdag vrij en morgen boeken inleveren. Rapport krijgen ze volgens mij niet. Staat in magister. Andere rapporten hebben ze ook niet mee gehad.

Tijdens het oudergesprek halverwege het jaar was wel gezegd dat 1 verliespunt geen probleem was (wat hij toen had) maar dat hij moest zorgen dat hij er niet nog 1 bij haalde (kv ging toen ook even wat minder en ondanks dat hij dat sowieso niet ging kiezen telt het natuurlijk wel mee). Want als hij twee verliespunten had was hij een bespreekgeval.

Nou heeft hij helaas het ene verliespunt niet weg kunnen werken maar er gelukkig geen bij gekregen. Dus ik ga er maar vanuit dat hij over is. Ik heb er niks over gehoord, maar wel al de link gehad om boeken te bestellen. Dus maar gewoon voor 2vwo besteld. :?

Maar daar had best wel een communicatie over mogen zijn wat mij betreft.

Zoon heeft ook geen idee voor wat betreft de klassen indeling voor komend jaar, maar dat maakt me (en hem) eigenlijk niks uit.
  maandag 1 juli 2024 @ 19:20:25 #194
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_214119785
Boeken bestellen heb ik voor de laatste week in de agenda gezet, als hij de boeken in moet leveren. Dan weet ik wel meer. En dat zit nog een paar dagen voor de deadline. De boeken hebben vorig jaar een week bij de buren gelegen omdat ze zo vroeg waren bezorgd. Dus ik gok op iets later deze keer.

Ik weet van deze school ook niet of de mentoren meegaat het komende jaar (C had de eerste 2 jaar dezelfde op andere school). Maar de mentor van zijn klassenhelft kan zijn hb-coach blijven. Dus dat vertrouwde gezicht blijft.

Communicatie is minimaal en via kind ook. Ik kreeg van D een powerpoint over de laatste weken. Maar het is echt niet duidelijk wanneer hij waar moet zijn voor sommige dingen. En D zegt dat ik vast wel een mail heb (uh, nee). Gelukkig vindt hij in de klasse app groep altijd wel een antwoord.
pi_214120199
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 19:20 schreef Deepfreeze het volgende:
Boeken bestellen heb ik voor de laatste week in de agenda gezet, als hij de boeken in moet leveren. Dan weet ik wel meer. En dat zit nog een paar dagen voor de deadline. De boeken hebben vorig jaar een week bij de buren gelegen omdat ze zo vroeg waren bezorgd. Dus ik gok op iets later deze keer.

Ik weet van deze school ook niet of de mentoren meegaat het komende jaar (C had de eerste 2 jaar dezelfde op andere school). Maar de mentor van zijn klassenhelft kan zijn hb-coach blijven. Dus dat vertrouwde gezicht blijft.

Communicatie is minimaal en via kind ook. Ik kreeg van D een powerpoint over de laatste weken. Maar het is echt niet duidelijk wanneer hij waar moet zijn voor sommige dingen. En D zegt dat ik vast wel een mail heb (uh, nee). Gelukkig vindt hij in de klasse app groep altijd wel een antwoord.
Hier is het al de laatste week. Morgen boeken inleveren en voor de 10 juli uiterlijk nieuwe bestellen, maar met erg drukke weken in het verschiet (aan- en verkoop huis, voorbereiding voor vakantie, veel werken, kermis enz) wilde ik ze vandaag bestellen. Heb ze wel bij mijn ouders af laten leveren omdat we drie weken op vakantie zijn week 2,3,4. En de kans best groot is dat ze dan komen en bij een pakketpunt komen te liggen en we ze daar dus niet kunnen ophalen voor het terug gaat.
  maandag 1 juli 2024 @ 20:28:44 #196
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_214121041
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 19:41 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Hier is het al de laatste week. Morgen boeken inleveren en voor de 10 juli uiterlijk nieuwe bestellen, maar met erg drukke weken in het verschiet (aan- en verkoop huis, voorbereiding voor vakantie, veel werken, kermis enz) wilde ik ze vandaag bestellen. Heb ze wel bij mijn ouders af laten leveren omdat we drie weken op vakantie zijn week 2,3,4. En de kans best groot is dat ze dan komen en bij een pakketpunt komen te liggen en we ze daar dus niet kunnen ophalen voor het terug gaat.
Dat is iets dat ik ook wel kan doen idd. Bij familie af laten leveren. Even over nadenken.
  maandag 1 juli 2024 @ 20:36:45 #197
244125 laziness
pi_214121084
Hier bestelt school ze voor je dit jaar voor het eerst. Levering einde van de vakantie bij je thuis. Leuk maar wij zijn weg in de laatste week dus we gaan het wel weer zien hoe dat loopt :X
pi_214124934
Boeken bestellen...ik hoop dat dat school weer doet, net als vorig jaar. Ik zou niet weten, wat ik moet bestellen.
Morgen is nog een toets in wiskunde voor diegene "die Havo willen en kunnen doen". Vorige week had de docent namen opgeschreven, maar omdat enkele de kunstcijfer nog niet hadden, heeft mijn zoon zich toen niet gemeld.
Formeel heeft hij nu wel genoeg punten, kijken of ik hem nog kan overtuigen om morgen ochtend te gaan, want de rest heeft deze les vrij staat nu opeens in magister en hij heeft een beetje een hekel aan de docent, omdat hij niet zo goed kan uitleggen in tegenstelling tot de jonge docent die ze in het begin van het jaar hadden, maar die heeft ontslag genomen.

Laatst moest de hele klas een toets in wiskunde herhalen, omdat een groot gedeelte de toets niet af had gekregen...die die wel klaar waren werden blijkbaar ook niet gecontroleerd. Zie nu net dat hij een onvoldoende ervoor heeft gekregen, ben benieuwd naar de rest van de klas, maar vaak weet die dat ook niet.

Hoe ziet het rapport eigenlijk uit, staat er dezelfde informatie als op magister of nog iets extra's?
  dinsdag 2 juli 2024 @ 08:50:11 #199
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_214125702
Rapport is een briefje met gemiddelde cijfers per vak. Een stuk minder info dan Magister, maar toch een papieren bewijs. En daarop ook de tekst dat je wel/niet bevorderd bent naar de volgende klas en evt welk niveau.

Boeken bestellen is een makkie. School stuurt de lijst op naar de boek-bedrijven. Dus enige wat je hoeft te doen is de school, klas en niveau aan te klikken en klaar.
(En alle reclames voor etui's, woordenboeken en pennen ontwijken)
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 08:55:59 #200
5428 crew  miss_sly
pi_214125733
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2024 23:46 schreef Zana het volgende:
Boeken bestellen...ik hoop dat dat school weer doet, net als vorig jaar. Ik zou niet weten, wat ik moet bestellen.
Morgen is nog een toets in wiskunde voor diegene "die Havo willen en kunnen doen". Vorige week had de docent namen opgeschreven, maar omdat enkele de kunstcijfer nog niet hadden, heeft mijn zoon zich toen niet gemeld.
Formeel heeft hij nu wel genoeg punten, kijken of ik hem nog kan overtuigen om morgen ochtend te gaan, want de rest heeft deze les vrij staat nu opeens in magister en hij heeft een beetje een hekel aan de docent, omdat hij niet zo goed kan uitleggen in tegenstelling tot de jonge docent die ze in het begin van het jaar hadden, maar die heeft ontslag genomen.

Laatst moest de hele klas een toets in wiskunde herhalen, omdat een groot gedeelte de toets niet af had gekregen...die die wel klaar waren werden blijkbaar ook niet gecontroleerd. Zie nu net dat hij een onvoldoende ervoor heeft gekregen, ben benieuwd naar de rest van de klas, maar vaak weet die dat ook niet.

Hoe ziet het rapport eigenlijk uit, staat er dezelfde informatie als op magister of nog iets extra's?

Als school dat vorig jaar gedaan heeft, is het waarschijnlijk dat school dat ieder jaar doet. Ik wist dat ook niet, maar aangezien we ook verder geen lijst kregen met te bestellen boeken, ging ik daar maar vanuit. Wij krijgen ieder jaar in de laatste week van de vakantie een doos met boeken. Daar zit een lijst bij met welke boeken ingeleverd moeten worden en welke niet. Die weer ingeleverd moeten worden, kaften we in de hoop dat ze een beetje netjes blijven. Beetje :)

Hier is het rapport een lijstje met de cijfers uit Magister. En soms een tekstje erop van de mentor, maar niet altijd. En bij het laatste rapport of ze bevorderd zijn.

Hoe heb je het nu alles bij elkaar gevonden? Heb je wat meer vertrouwen gekregen dat je je zoon meer kunt loslaten? Volgend jaar is hij gewoon geen brugger meer! Het gaat zo ontzettend hard.
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 08:56:14 #201
236264 crew  capricia
pi_214125737
Moeten die boeken eigenlijk nog gekaft worden? Of zijn ze gewoon van jou?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 08:57:33 #202
5428 crew  miss_sly
pi_214125747
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2024 16:55 schreef capricia het volgende:
@:zana
Ik heb met plezier en interesse je berichten over het eerste jaar middelbare school gelezen. Volgend jaar zijn wij aan de beurt met onze dochter. Hoop dat je al je belevenissen blijft posten. :)
Je schrijft goed. ^O^
Volgend jaar kun jij je eigen belevenissen hier posten. Ben benieuwd hoe het jullie vergaat.

Het is zo raar. Mijn dochter gaat naar de vierde. Ik kan me nog zo goed herinneren dat ze naar de brugklas ging, en tegelijkertijd lijkt het al een eeuwigheid geleden. Ze groeien zo enorm op de middelbare school, vind ik.
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 08:59:00 #203
5428 crew  miss_sly
pi_214125763
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 08:56 schreef capricia het volgende:
Bij mijn dochter moeten sommigen worden ingeleverd en die kaften we om ze een beetje netjes te houden. De rest kun je kaften als je dat leuk vindt, maar de meeste vinden het niet leuk :P
Op de lijst met boeken die je ontvangt wordt dan aangegeven welke aan het einde van het jaar weer ingeleverd moeten worden.

Overigens wordt er ook niet heel streng gekeken naar de in te leveren boeken. Als ze er nog een beetje oké uitzien, is het al goed, is onze ervaring.
pi_214125799
Hier zijn het twee boeken die ingeleverd moeten worden. Het ene boek zat toen hij hem kreeg al met tape aan elkaar geplakt, dus die was al ooit eerder bij iemand uit elkaar gevallen. Het andere boek had een redelijk zachte kaft en dat was met de elastisch kaften niet ideaal. Die heeft een een hoek wat kreukels. Ben benieuwd of ik daar nog wat van hoor.

Misschien voor komend schooljaar toch een rol kaftpapier kopen, als het maar twee boeken zijn, wil ik dat nog wel doen.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 09:05:52 #205
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_214125816
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 08:56 schreef capricia het volgende:
Half om half. We krijgen met de doos boeken een brief met de boeken en daarbij op ze terug moeten. De werkboeken blijven van jou, de lesboeken meestal van het bedrijf. Die laatst kaften we wel. Deels met zo'n elastische en deels met papier, net wat beter werkt.

D zijn latijn boek zag er behoorlijk slecht uit. Daar heb ik foto's van gemaakt. Dan heb ik in ieder geval bewijs als ze bij het inleveren moeilijk doen.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 09:24:05 #206
244125 laziness
pi_214125949
Hier hoeft er helemaal niks aan boeken terug *O*
  dinsdag 2 juli 2024 @ 09:55:43 #207
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_214126189
wij hebben ook doorgekregen wat we moeten inleveren (niets) en de gegevens voor het bestellen voor komend jaar.
Hij heeft 1 tekort, dus ik ga er gemakshalve wel vanuit dat hij door is naar jaar 2.
Ik wacht wel met bestellen tot ik dat zeker door heb gekregen van school :P
pi_214126282
Oudste gaat naar de derde, maar op een nieuwe school en ook voor het eerst onderwijs met boeken etc. Voelt als een brugger.
Van de week op de infomiddag ook informatie gekregen over boeken etc. Boeken zijn nog niet bestelbaar, moeten wel voor de 22ste besteld zijn.
Nu ook een magister account, op oude school was het som2day. Daar keek ik eigenlijk amper in.
Nu de laatste loodjes school. Deze week nog echt les. Volgende week ook nog wel wat, 12 juli de laatste lesdag, daarna heeft ze vakantie.

De jongste gaat naar de brugklas, maar ook op de 10-14 school. Blijft dus op dezelfde school.
*poef* nu is het weg
pi_214126726
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 08:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoe heb je het nu alles bij elkaar gevonden? Heb je wat meer vertrouwen gekregen dat je je zoon meer kunt loslaten? Volgend jaar is hij gewoon geen brugger meer! Het gaat zo ontzettend hard.
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.

Op de basisschool heb je één of twee leerkrachten, maar nu heb je een stuk of 11, en die kunnen allemaal kort of langdurig ziek worden, ontslag nemen, midden in het schooljaar op vakantie gaan. Dat houdt in dat je met een beetje pech heel veel wissels, of als ze het niet kunnen opvangen, heel veel uitval hebt. Dan komt nog bij dat je drukke en minder drukke schoolweken hebt. Er zit vast een systeem achter. Als veel andere klassen op reis zijn, of een gedeelde van je eigen klas, iets anders heeft ( want er zitten kunst en sport master leerlingen bij elkaar), zijn ook minder leraren voor de rest en hebben ze soms uren minder les. Of als leerlingbesprekingen zijn dat ze dan een 30 minuten rooster hebben. Ook activiteiten die primair helemaal niets met de brugklas te maken hebben, zoals eindtoetsen, hebben toch invloed. Opeens bijvoorbeeld geen gym omdat de gymzalen toetslokalen zijn. Of toen de examenleerlingen hun uitslag kregen, kregen wij één dag van tevoren te horen dat er misschien lessen komen te vervallen, omdat deze examenleerlingen moeten worden opgevangen.
Bij veel dingen dacht ik, dat weten ze toch van tevoren, dat kan toch alvast in de planning en gecommuniceerd worden en niet pas op het laatste moment.
Zo een middelbare school met 1500 leerlingen is natuurlijk wat anders dan de basisschool met 280.

Ook snap ik nu beter, waarom ze zeggen dat het verschil tussen basisschool en middelbare zo groot is. Ze moeten het echt zelfs doen, zich zelfs organiseren, plannen en voor zich zelf opkomen...maar dat is best moeilijk als ze het nog niet zo gewend zijn van de basisschool. Dat je dingen echt moet leren en herhalen en niet van één keer in je boek kijken direct kunt. Dat je je weg moet vinden in hoe je leert (en ook wanneer), want ze hebben vornamelijk werkboeken (war de antwoorden deels niet gecontroleerd zijn, omdat het huiswerk was/ hij het niet goed heeft verbeterd?) en divers on-line materiaal en oefentoetsen.
Ze hadden ook vele leuke (groeps)opdrachten en in sommige vakken ook opdrachten waardoor ze hun cijfer konden verbeteren. Maar het systeem waarom sommige cijfers meervoudig meetellen, snap ik nog steeds niet.

Als ouder heb je veel minder contact met school. Wij hadden één informatieavond in september en een gesprek met de mentor en een met een vakdocent ergens begin dit jaar, tijdens de ouderspreekavonden. Oh, en in begin van het schooljaar zaten wij bij het kennismakingsgesprek tussen mentor en zoon.

Wij kunnen nu wel veel beter op de hoogte zijn van de resultaten (dat was bij onze basisschool altijd een dingetje, daar kregen ze geen cijfers en kreeg je als ouder pas met het portfolio een indicatie). Nu komen de cijfers direct in magister te staan. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, want soms heeft je kind niet de gelegenheid om het zelfs te vertellen omdat je het eerder weet.

Bij de "havo" wiskundetoets vanochtend waren een stuk of 8 leerlingen van 26, hij was de enige jongen. Of dat echt een indicatie is voor wie volgend jaar naar de havo gaat weet ik niet zeker. Zou mij niet verbazen dat het voor sommige onduidelijk was, wat de bedoeling was. Wij zien het dan misschien pas op de eerste schooldag in het nieuwe schooljaar. Vanochtend stonden trouwens nog 7 lesuren in het rooster, waarvan één alleen voor potentiële havo leerlingen. Hij kwam na de tweede naar huis, omdat de rest uitviel....dat stoort mij een beetje, het gemaak waarmee ze naar huis worden gestuurd. Voor de kinderen is het natuurlijk leuk, maar zo ging dat dus het hele schooljaar door.
pi_214126907
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 09:05 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

D zijn latijn boek zag er behoorlijk slecht uit. Daar heb ik foto's van gemaakt. Dan heb ik in ieder geval bewijs als ze bij het inleveren moeilijk doen.
Dat is een goede tip. Wij hadden volgens mij van de 3 boeken die terug moeten, twee waarvan ik al bij binnenkomst twijfelde of wij daar geen problemen kregen bij het inleveren. Ik heb dat toen aangeven en één andere ontvangen in de eerste schoolweek, de andere had alleen maar wat vlekken.
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 11:30:08 #211
5428 crew  miss_sly
pi_214127004
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:

[..]
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.

Op de basisschool heb je één of twee leerkrachten, maar nu heb je een stuk of 11, en die kunnen allemaal kort of langdurig ziek worden, ontslag nemen, midden in het schooljaar op vakantie gaan. Dat houdt in dat je met een beetje pech heel veel wissels, of als ze het niet kunnen opvangen, heel veel uitval hebt. Dan komt nog bij dat je drukke en minder drukke schoolweken hebt. Er zit vast een systeem achter. Als veel andere klassen op reis zijn, of een gedeelde van je eigen klas, iets anders heeft ( want er zitten kunst en sport master leerlingen bij elkaar), zijn ook minder leraren voor de rest en hebben ze soms uren minder les. Of als leerlingbesprekingen zijn dat ze dan een 30 minuten rooster hebben. Ook activiteiten die primair helemaal niets met de brugklas te maken hebben, zoals eindtoetsen, hebben toch invloed. Opeens bijvoorbeeld geen gym omdat de gymzalen toetslokalen zijn. Of toen de examenleerlingen hun uitslag kregen, kregen wij één dag van tevoren te horen dat er misschien lessen komen te vervallen, omdat deze examenleerlingen moeten worden opgevangen.
Bij veel dingen dacht ik, dat weten ze toch van tevoren, dat kan toch alvast in de planning en gecommuniceerd worden en niet pas op het laatste moment.
Zo een middelbare school met 1500 leerlingen is natuurlijk wat anders dan de basisschool met 280.

Ook snap ik nu beter, waarom ze zeggen dat het verschil tussen basisschool en middelbare zo groot is. Ze moeten het echt zelfs doen, zich zelfs organiseren, plannen en voor zich zelf opkomen...maar dat is best moeilijk als ze het nog niet zo gewend zijn van de basisschool. Dat je dingen echt moet leren en herhalen en niet van één keer in je boek kijken direct kunt. Dat je je weg moet vinden in hoe je leert (en ook wanneer), want ze hebben vornamelijk werkboeken (war de antwoorden deels niet gecontroleerd zijn, omdat het huiswerk was/ hij het niet goed heeft verbeterd?) en divers on-line materiaal en oefentoetsen.
Ze hadden ook vele leuke (groeps)opdrachten en in sommige vakken ook opdrachten waardoor ze hun cijfer konden verbeteren. Maar het systeem waarom sommige cijfers meervoudig meetellen, snap ik nog steeds niet.

Als ouder heb je veel minder contact met school. Wij hadden één informatieavond in september en een gesprek met de mentor en een met een vakdocent ergens begin dit jaar, tijdens de ouderspreekavonden. Oh, en in begin van het schooljaar zaten wij bij het kennismakingsgesprek tussen mentor en zoon.

Wij kunnen nu wel veel beter op de hoogte zijn van de resultaten (dat was bij onze basisschool altijd een dingetje, daar kregen ze geen cijfers en kreeg je als ouder pas met het portfolio een indicatie). Nu komen de cijfers direct in magister te staan. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, want soms heeft je kind niet de gelegenheid om het zelfs te vertellen omdat je het eerder weet.

Bij de "havo" wiskundetoets vanochtend waren een stuk of 8 leerlingen van 26, hij was de enige jongen. Of dat echt een indicatie is voor wie volgend jaar naar de havo gaat weet ik niet zeker. Zou mij niet verbazen dat het voor sommige onduidelijk was, wat de bedoeling was. Wij zien het dan misschien pas op de eerste schooldag in het nieuwe schooljaar. Vanochtend stonden trouwens nog 7 lesuren in het rooster, waarvan één alleen voor potentiële havo leerlingen. Hij kwam na de tweede naar huis, omdat de rest uitviel....dat stoort mij een beetje, het gemaak waarmee ze naar huis worden gestuurd. Voor de kinderen is het natuurlijk leuk, maar zo ging dat dus het hele schooljaar door.
quote:

[..]

Wat ik grappig vind, is dat wat je als lastig en chaotisch hebt ervaren, grotendeeld echt gewoon de middelbare school is. Behalve dat er tegenwoordig door het lerarentekort wel meer problemen zijn met docenten hebben en houden als school.

Is het in Duitsland zoveel anders? Kun je daar iets over vertellen?

Het mooie is dat jullie dit eerste jaar nu hebben gehad. Je weet nu beter hoe het gaat, je weet wat je zoon allemaal kan (en dat is echt best veel) en je weet dat jouw afstand tot school en wat hij doet groter wordt. Het tweede jaar wordt vast gemakkelijker voor je.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 11:44:00 #212
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_214127142
Ja, als ik dat zo lees dan herken ik dat inderdaad ook gewoon van mijn eigen middelbare schooltijd.

Oudste gaat na de zomer naar de brugklas en je hoort nu ook wel veel verschil in communicatie tussen verschillende scholen. Omdat wij loting hadden, hebben we echt veel contact gehad met school. Veel informatie gekregen en ook als ouders al kennismaking net school. We weten ook al welke informatie we eind van de zomer kunnen verwachten en wat we nu al kunnen aanschaffen. Bij andere scholen kregen ze nog amper een bevestiging van inschrijving.

Aangezien mijn meiden naar een andere school zullen gaan een jaartje later, zal dat ook wel even wennen zijn.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 11:52:03 #213
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_214127211
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:<knip>

<knip>
Hiervoor kreeg ik al een fantastische tip van een ouder die zelf docent is: magister niet op je telefoon installeren. En dan gewoon wachten op wat je kind wel of niet deelt. Ik neem me hevig voor om dat tzt te doen. Mag het kind zelf kijken of ie lesuitval heeft en zelf bepalen wanneer hij een cijfer deelt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 2 juli 2024 @ 11:52:28 #214
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_214127218
quote:
Ik merk hier ook wel verschil tussen scholen. Met allebei hun plussen en minnen.

Bij C liggen data veel beter vast, studiedagen, verkorte dagen etc zijn allemaal optijd bekend. Bij D kregen we soms 3 dagen van te voren te horen dat er een studiedag was.
Andere activiteiten worden bij C zowel naar ons als de leerling gecommuniceerd (dagreisjes, schoolfeest, voorstellingen onder schooltijd). Maar bij D dus niet. Dan kom je er soms achter omdat het rooster in magister er gek uitziet. Of omdat je kind opeens iets nodig heeft. En dan is D het kind dat het slechts is in het organiseren van dingen, dus die combi is niet zo best.. Maar ik kan me er niet zo druk om maken. Er is niks om mis gegaan.

Bij C hadden ze gewoon tussenuren bij uitval. En het hele jaar hetzelfde rooster. Bij D worden tussenuren bijna altijd opgevangen door een andere leerkracht. Soms hebben ze daardoor een dag later opeens een uur eerder vrij. En sowieso is dat rooster door het jaar heen wel gehusseld. Vakken die omruilen, gym op andere dagen, opeens een andere middag korter/langer. Ik denk dat als ik de eerste en laatste week van het jaar bekijk dat alleen de gemengde lessen (classes en keuzewerktijd) op dezelfde tijden zijn gebleven. Maar beide kinderen zijn er niks minder van geworden. C houdt van structuur en dat krijgt hij op zijn school. D kijkt niet verder dan de dag, dus die heeft geen behoefte aan een vast rooster :D
  dinsdag 2 juli 2024 @ 12:26:57 #215
244125 laziness
pi_214127490
Het verschilt wel per school hoor. Hier krijgen ze een studieplanner, agenda kopen niet nodig, en wordt er veel aandacht besteed aan leren plannen aan het begin van de brugklas. Les studievaardigheden hebben ze het hele jaar gehad.

Het rooster was het hele jaar hetzelfde _O_ en bij tussenuren werd er geschoven met vakken en was het dus geen tussenuur meer. Gymzalen zijn niet gebruikt als toetslokaal en als ze eerder vrij waren was dit op tijd bekend. Nu werd dat laatste niet aan ouders rechtstreeks gecommuniceerd maar mijn kind was op de hoogte en hij vertelt ons veel (gelukje I know).

Ik kan me van mijn eigen brugklas wel meer chaos herinneren dan dat ik nu gezien heb. Maar ook dat was een veel grotere school. De huidige middelbare is kleiner dan de basisschool was dus dat zal meespelen in de stabiliteit die ze kunnen bieden qua rooster bijvoorbeeld.

Als de huiswerk antwoorden onderdeel zijn van het de toetsstof zou ik wel verwachten dat dit nagekeken wordt in de les. Dat gebeurt bij mijn zoon wel. Het niet goed verbeteren is dan wel een leerpuntje van het kaliber dat doe je eens maar daarna niet meer :P

Vaak telt een kleine overhoring over een deel van de stof 1x mee en een grote toets over het hele hoofdstuk 3x of 4x mee. Met die tussentijdse toetsen dwing je leerlingen om tussendoor in delen te leren ipv aan het eind alles in 1x in het hoofd te moeten proppen. Bij de grote toets heb je dan de test of leerlingen het echt allemaal begrepen hebben en dit telt dan zwaarder dan alleen een toets met wat woorden vertalen bijvoorbeeld.
Tegelijkertijd is het voor leerlingen die moeite hebben met zo'n grote hoeveelheid stof een kans om met die tussentijdse overhoringen toch hun cijfer een beetje op te krikken.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 12:30:26 #216
244125 laziness
pi_214127534
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:44 schreef Kyara het volgende:
Oudste gaat na de zomer naar de brugklas en je hoort nu ook wel veel verschil in communicatie tussen verschillende scholen. Omdat wij loting hadden, hebben we echt veel contact gehad met school. Veel informatie gekregen en ook als ouders al kennismaking net school. We weten ook al welke informatie we eind van de zomer kunnen verwachten en wat we nu al kunnen aanschaffen. Bij andere scholen kregen ze nog amper een bevestiging van inschrijving.
Ik vroeg school om een bevestiging van plaatsing. Hoezo, hij was automatisch geplaatst :? maar oke dan hij staat op de lijst hoor....

Wereld van verschil loting vs scholen waar je sowieso terecht kunt.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 12:54:29 #217
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_214127747
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 12:30 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik vroeg school om een bevestiging van plaatsing. Hoezo, hij was automatisch geplaatst :? maar oke dan hij staat op de lijst hoor....

Wereld van verschil loting vs scholen waar je sowieso terecht kunt.
Klopt. Maar iets van bevestiging is wel prettig lijkt me. Dan weet je in elk geval dat je aanmelding door is gekomen. Kennismaking met klas etc is ook wel fijn als dat nog voor de vakantie plaatsvind. Bij sommige scholen is er echt amper communicatie voor de zomer. Deze school is wel de andere kant, ook na loting is er veel contact en school vindt het ook belangrijk om de ouders te betrekken. Misschien ook omdat voor TTO wat meer van ouders wordt verwacht (thuis Engels spreken, uitwisselingsstudenten in huis nemen en de extra kostenpost die betaald moet worden).
pi_214128214
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:44 schreef Kyara het volgende:
Ja, als ik dat zo lees dan herken ik dat inderdaad ook gewoon van mijn eigen middelbare schooltijd.

Aangezien mijn meiden naar een andere school zullen gaan een jaartje later, zal dat ook wel even wennen zijn.
Hier ook. Bevestiging van inschrijving gehad, contactgegevens moeten insturen, mail gekregen over de aan te schaffen laptop en het afhaalverzoek inmiddels ook, kennismakingsmiddag voor de leerlingen en toen kregen ze een brief mee met de gegevens van de mentor aan te schaffen spullen, hun mailadres en wanneer we het rooster kunnen verwachten. En ook al mails gekregen over de mogelijkheden voor huiswerkbegeleiding :+
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:04:07 #219
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_214128586
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 12:54 schreef Kyara het volgende:
Kennismaking met klas etc is ook wel fijn als dat nog voor de vakantie plaatsvind.
Dat hadden de scholen vorig jaar bijna allemaal wel.. Alleen allemaal op andere middagen, waardoor het nog lastig was om de musical te oefenen :D
  dinsdag 2 juli 2024 @ 18:33:15 #220
56471 pinquit
oh my lama!
pi_214131659
Hier is de puber inmiddels geslaagd *O*

Maar als ik wat had kunnen veranderen aan de beginjaren; laat je kind een papieren agenda aanschaffen en ga samen plannen, en leer hen dat op die manier zelf te doen.
Met de afschaffing van papieren agenda en al het huiswerk op SOM, is hier alles in de soep gelopen.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  woensdag 3 juli 2024 @ 12:08:06 #221
244125 laziness
pi_214141422
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 18:33 schreef pinquit het volgende:
Hier is de puber inmiddels geslaagd *O*
Gefeliciteerd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties