Dit! En al helemaal met een zoon.quote:Op zondag 20 augustus 2023 12:06 schreef Jahr00n het volgende:
1 van de dingen dat ze leren is zelfstandigheid. Probeer het dus wat los te laten
Het kan ook dat ze coachingsmomenten buiten de lesmomenten hebben.quote:Op zondag 20 augustus 2023 11:39 schreef Zana het volgende:
Er staan 2 coach uren per week in het rooster en ik vroeg mij af of dat klassikaal is of individueel/ kleine groepjes, want volgens mij zeiden ze
dat de kinderen één keer in de twee weken een gesprek hebben met de eigen coach.
Verder staan er ook 2 uur kunst en beeldende vorming op het rooster, maar mijn zoon zit in een combinatie met kinderen die of naar de extra sportklas of de extra kunstklas gaan. De extra sportklasuren zijn voor vrijdagmiddag ingeroosterd, maar hebben ze ook "normale" kunstles in de brugklas of zijn dat midden op de dag de extra kunstlessen van de "kunstmeisjes" en is hij dan twee uur vrij?
quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:37 schreef Vicky het volgende:
Oh en pak de eerste weken samen de tas in, hij voorkeur de avond ervoor.
Ik deed het wel, ook op verzoek van mijn dochter. ieder zijn ding.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:39 schreef kwiwi het volgende:
[..]Dat heeft mijn moeder nou werkelijk nooit gedaan. Als ik wat vergat dan was het eigen schuld en deed je dat geen tweede keer meer. Of wel, en dan was het weer eigen schuld. Middelbare school is de tijd om zelfstandig te worden.
Zelfstandigheid is ook herkennen als je hulp nodig hebt. En een brugpieper heeft dat.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:39 schreef kwiwi het volgende:
[..]Dat heeft mijn moeder nou werkelijk nooit gedaan. Als ik wat vergat dan was het eigen schuld en deed je dat geen tweede keer meer. Of wel, en dan was het weer eigen schuld. Middelbare school is de tijd om zelfstandig te worden.
Ja, als een kind erom vraagt prima. Maar als ouder vanuit jezelf gaan helpen met de eerste weken steeds een tas inpakken vind ik persoonlijk onzin.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:55 schreef Purrito het volgende:
[..]
Zelfstandigheid is ook herkennen als je hulp nodig hebt. En een brugpieper heeft dat.
Wat is rare kleding? Geen merkkleding? Niet iedereen kan dat betalen maar ze zullen je meteen erop pakken want kids zijn gemeen. Maarja als jij in een gothoutfit komt zul je wel negatief opvallen.quote:Op zondag 20 augustus 2023 13:34 schreef pokkerdepok het volgende:
zorg dat ze alles hebben, ik had niet alles en werd helemaal gestressed de eerste dag.
als ie het zelf niet doet, check dan even goed wat voor tassen de kids op school hebben, en wat ze aan hebben. en zorg dan dat hij niet binnen komt als buitenbeentje met een rare tas of kleding. gewoon voor het begin, daarna weet ie het zelf wel. in mijn tijd was het wel goed om niet te veel op te vallen als brugpieper.
je hoeft er niet bij te lopen als de coolste kid, dan val je ook op. meer gewoon en niet raar. dat is niet zo moeilijk hoor.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:02 schreef Purrito het volgende:
[..]
Wat is rare kleding? Geen merkkleding? Niet iedereen kan dat betalen maar ze zullen je meteen erop pakken want kids zijn gemeen. Maarja als jij in een gothoutfit komt zul je wel negatief opvallen.
Maarja, zoek uit wat de hippe tas is: volgens mij nu Dakine of Eastpak, iig toen ik les gaf, geef geen grote backpack mee of, bij god, een rolkoffer🥲.
Middelbare school is sws een broeinest van subculturen. Vroeger was dat goth, emo en skater, nu heb je Y2k, e-girls, etc etc. Ook is transgender opeens een trend en is iedereen in de brugklas opeens 'bi', ookal hebben ze nog niet eens gezoend. Neem het niet al te serieus.
Ja idd niet met een pokemon tas of in een kinderoutfit.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:14 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
je hoeft er niet bij te lopen als de coolste kid, dan val je ook op. meer gewoon en niet raar. dat is niet zo moeilijk hoor.
fjallraven is okee, eastpack vast ook nog steeds. maar ik bedoel meer, niet een vol met transformers of hello kitty. hij komt nu in een tiener cultuur terecht, niet meer die basisschool dingen.
goth, bi, al die dingen, dat ontwikkeld zichzelf, als hij vrienden krijgt daar, zich willen onderscheiden, etc. dat is als je nieuw bent nog niet belangrijk.
Tsja als ouddocent weet ik wat er speeltquote:Op zondag 20 augustus 2023 14:27 schreef SQ het volgende:
Wat een bijzondere tips hier
Anyway TS, nog geen brugklassers hier, maar ik denk dat jullie het ook een beetje over je heen moeten laten komen en het gaan ervarenhet is natuurlijk gek en nieuw, maar juist dat ontdekken van het gekke nieuwe kan heel leuk en leerzaam zijn. Zowel voor jou als voor je brugklasser
tja maar als hij dat wil, dan doe je er toch niet veel tegen. of hij doet het stiekum. met kleedgeld kan een kind idnerdaad zelf kiezen, en als het duur is, nou dan is je geld op.quote:Op zondag 20 augustus 2023 14:39 schreef Purrito het volgende:
[..]
Ja idd niet met een pokemon tas of in een kinderoutfit.
Persoonlijk zou ik mijn kind kleedgeld geven en bepalen wat hij draagt, die gothoutfits zijn ten eerste reteduur en ten tweede is dat niet bevorderlijk voor zijn sociale leven. Ik zou nooit meegaan in die subculturen bs.
dat heb je in de basisschool periode wel al aangeleerd toch? tas inpakkenquote:Op zondag 20 augustus 2023 13:37 schreef Vicky het volgende:
Oh en pak de eerste weken samen de tas in, hij voorkeur de avond ervoor.
Tas inpakken voor de basisschool is wel ff anders dan voor de middelbare natuurlijkquote:Op zondag 20 augustus 2023 15:44 schreef mschol het volgende:
[..]
dat heb je in de basisschool periode wel al aangeleerd toch? tas inpakken
in de basis is het zorgen dat je alles bij je hebt wat je die dag nodig hebt, dat het in de brugklas wat meer is dan op de basisschool doet daar niks aan afquote:Op zondag 20 augustus 2023 15:50 schreef SQ het volgende:
[..]
Tas inpakken voor de basisschool is wel ff anders dan voor de middelbare natuurlijk
Ik zou alle clubjes stopzetten tot hij zijn draai heeft gevonden.quote:Op zondag 27 augustus 2023 15:22 schreef Zana het volgende:
De eerste drie introductiedagen zijn voorbij....
Wat opviel:
De rekbare kaften zijn minder geschikt voor boeken zonder harde kaft. Je kunt er eventueel een stukje stevig maar dun karton extra in de hoes doen.
Kluisjes op ooghoogte zijn handig... maar volgens mij moet je kind daar geluk mee hebben bij de uitgifte van de sleutel...
Een beetje chaos met de begintijden, op de uitnodigingsbrief voor de introductieweek stond iets anders dan in magister (waar op dat moment alleen de ouders nog toegang toe hadden) of wat de mentor zei...
Wij kregen een brief vooraf, welke accounts wij moesten aanmaken voor de ipad. Dat is nog wel een dingetje vanwege leeftijdsgrenzen en welk bestuursysteem je gewend bent. Ik kreeg het niet voorelkaar om zijn bestaande gmail adres in het mail programma van Apple werkend te krijgen (trouwens wat is dat voor een raar programma?). Het zou moeten kunnen en volgens mij waren de instellingen ook goed, maar het lukte niet. Uiteindelijk een e-mail adres via ons Internetprovider aangemaakt en daar ging het direct, maar ik denk dat hij gewoon zijn gmail adres met de gmail app gebruikt.
Een deel van zijn oudklasgenoten had een dagje extra vrij...daar ging de eerste introductiedag niet door (of wordt nog ingehaald?)
Trouwens, ze zijn al in een pauze/tussenuur naar de supermarkt of naar de stad geweest met goedkeuring van de leerkracht...dus deze nieuwigheid is er ook vanaf.
Volgens mij is hij van plan morgen weer te gaan...dan begint het echte werk...Kan mij nog niet voorstellen hoe de combinatie school, huiswerk en sporten soepeltjes werkt....maar dat ervaren wij de aankomende weken...
Dat is niet zo makkelijk met een teamsport.quote:Op maandag 28 augustus 2023 13:32 schreef Purrito het volgende:
[..]
Ik zou alle clubjes stopzetten tot hij zijn draai heeft gevonden.
Is ook echt niet nodig. Integendeel, het is juist fijn voor hem om ook nog lekker te kunnen sporten. Hij zal best eens verzuchten dat hij het druk heeft, en dat is ook zo in het begin. Daar moet hij aan wennen en dat moet hij leren managen. En dat kan hij net zo goed als anderen, hij heeft alleen even tijd nodig. En ruimte.quote:Op maandag 28 augustus 2023 17:16 schreef Zana het volgende:
[..]
Dat is niet zo makkelijk met een teamsport.
Wat ik heb begrepen alle twee weken een gesprek met de mentor, maar er staan 2 mentoruren per week op het rooster.quote:Op maandag 28 augustus 2023 10:00 schreef Troel het volgende:
Wat hebben ze bij de informatiedagen/open dagen verteld over hoe de school in elkaar zit voor wat betreft coaching? Denk dat je daar je antwoord had kunnen halen op die vraag, die is namelijk heel erg schoolspecifiek![]()
Maar wat is er nou zo “lastig”? Het is toch geen essentiële kennis zonder welke je zoon absoluut niet verder kan? Het wijst zichzelf heus wel allemaal. Geef het wat tijd en laat het gaan zolang je kind vrolijk naar school gaat en weer thuiskomt.quote:Op maandag 28 augustus 2023 17:20 schreef Zana het volgende:
[..]
Voor nieuwe ouders is dat wel een beetje lastiger, (…)
Dan wordt waarschijnlijk de klas in vier groepen gedeeld ofzoquote:Op maandag 28 augustus 2023 17:20 schreef Zana het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen alle twee weken een gesprek met de mentor, maar er staan 2 mentoruren per week op het rooster.
Ouderavond is pas volgende week, dan krijgen wij vast meer informatie. Volgens mij is die doorgeschoven en zou de avond eerst voor de vakantie zijn. Voor nieuwe ouders is dat wel een beetje lastiger, wie al een kind op de school heeft boeit het waarschijnlijk niet.
Je kent mij? Hoi!quote:Op woensdag 30 augustus 2023 06:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
Het is gewoon benauwend hoe je er als ouder bovenop zit, zo wordt die nooit zelfstandig.
Roken jongeren tegenwoordig nog? Heb juist het idee dat ze eerder andere dingen proberen...quote:Op woensdag 30 augustus 2023 06:22 schreef Raw85 het volgende:
Wat lange vloei + tip in z’n tas doen zodat ‘ie alvast kan leren draaien voor in de tussenuurtjes
Vapen! Sommigen al in de brugklas.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 10:36 schreef Zana het volgende:
[..]
Roken jongeren tegenwoordig nog? Heb juist het idee dat ze eerder andere dingen proberen...
Toen mijn oudste begon op de middelbare school waren er nog 3 systemen die gebruikt werden en kwam vrij snel Teams erbij vanwege corona. Ik ben zo blij dat ie nu gewoon een PTA heeft en dus vorig jaar als wist wat hij dit jaar moet doenquote:Op woensdag 30 augustus 2023 11:10 schreef Zana het volgende:
Gisteren achter gekommen dat niet alle leerkrachten Magister gebruiken om het huiswerk erin te zetten...weten wij dat ook weer.
Even een club stopzetten, hoe kom je erop? Wat geef jij toch rare wereldvreemde adviezen in dit subforum, niet de eerste keer ook.quote:Op maandag 28 augustus 2023 13:32 schreef Purrito het volgende:
[..]
Ik zou alle clubjes stopzetten tot hij zijn draai heeft gevonden.
Omdat school voor hobby's gaat imho en hockey/voetbal minder belangrijk is dan rust en focus.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 12:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Even een club stopzetten, hoe kom je erop? Wat geef jij toch rare wereldvreemde adviezen in dit subforum, niet de eerste keer ook.
De sportclubs zijn voor de broodnodige ontspanning door inspanning.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:17 schreef Purrito het volgende:
[..]
Omdat school voor hobby's gaat imho en hockey/voetbal minder belangrijk is dan rust en focus.
Dat inderdaad. Die van mij is ook gewoon wezen trainen elke keer en wedstrijd zaterdag. Ja hij was moe. Opeens elke dag 25 minuten heen en weer 25 minuten terug fietsen. Maar dat is het hele pakket.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 14:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De sportclubs zijn voor de broodnodige ontspanning door inspanning.
Wij hadden inmiddels de informatieavond, sommige dingen zijn best wel raar geregeld en wennen.quote:Op woensdag 6 september 2023 11:55 schreef miss_sly het volgende:
@:Zana heeft je zoon een beetje zijn draai gevonden?
En jij, begin je een beetje om te kunnen gaan met het gebrek aan weten wat en hoe je kind doet zo op de middelbare school?
Dit lijkt me een wat gezondere instelling dan die van TS, en vooral minder stressvol voor ouders en kindquote:Op donderdag 7 september 2023 08:18 schreef laziness het volgende:
Hier geen foto’s van de introductie en ik hoor ook namen zonder gezicht. Ik heb niet de drang om daar een foto bij te hebben. Als het zijn vrienden worden ontmoet ik ze vanzelf wel een keer.
Hij heeft zijn eigen wereld daar en dat is prima.
We zijn hier overigens pas 3 dagen onderweg maar hij komt happy thuis dus
Die van mij is nog niet gewend. Kan tot de herfstvakantie duren. Ik hoop wat eerderquote:Op zondag 17 september 2023 13:24 schreef Zana het volgende:
Hoe gaat het met andere brugklassers, zijn ze al een beetje gewend?
Afgelopen week 5 uur lesuitval en aankomende week 8 uur minder en deels verschoven naar de middag ( waarschijnlijk omdat docenten extra scholing hebben of/ en met TTO op stap gaan.
Is dat normaal, je zou een andere afspraak hebben gemaakt in de middag...
Hier zijn keuzelessen extra lessen. Ze hebben verplecht zoveel keuzelessen per week en je kunt zelf beslissen of in overleg met je mentor intekenen voor die lessen. Dus als je meer hulp nodig hebt met Duits kies je Duits. Als je gewoon lekker met je huiswerk bezig wilt, kies je voor het stiltewerkuur.quote:Op donderdag 21 september 2023 12:05 schreef Zana het volgende:
Vandaag zijn alle lessen komen te vervallen, vanochtend stonden er nog twee op het rooster...
Hoop dat dit alleen maar deze week zo is...
Eerlijk gezegd had ik dit niet zo erg verwacht. Hadden ze tenminste op de informatieavond kunnen aankondigingen dat het eraan zit te komen en welke inpakt dit op het rooster zou kunnen hebben. Ze wisten toen vast wel dat 27 leerkrachten naar Schotland zouden gaan.
Toen wij op zoek gingen naar een middelbare school, werd steeds gezegd dat de brugklassers bij tussenuren op school moeten blijven (en niet mogen gaan "zwerven"), maar nu wordt zo geschoven met de lessen dat ze uitval hebben.
Ook staat er nu opeens "keuzeles" bij twee vakken en in de omschrijving dat ze huiswerk van andere vakken mogen/moeten maken of iets wat ze in dat vak nog niet af hebben? Is dan de leerkracht van dit vak er niet of is dat normaal? Ze hebben toch nog helemaal niet zo veel uren in deze vakken gehad, dat ze er al door de stof heen kunnen wezen.
Je laatste vraag kan denk ik alleen maar beantwoord worden door iemand van die specifieke schoolquote:Op donderdag 21 september 2023 12:22 schreef Zana het volgende:
In een andere middelbare school hier in de buurt hadden ze juist een brugklas, waar de jongeren zelfstandiger gingen werken en waar ze hun tijd zelf mochten indelen. Daar hebben wij bewust niet voor gekozen.
De flexuren staan niet als zulke in het rooster, het staat echt bij bepaalde vakken. Is dan de leerkracht niet aanwezig en wordt de klas door iemand anders opgevangen?
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werdquote:Op donderdag 21 september 2023 13:26 schreef laziness het volgende:
Uitval en verkort lesrooster ivm rapportbesprekingen etc was er 25 jaar geleden (ik word oud) ook al. Zeker niet elke week maar wel regelmatig. Daar kun je inderdaad maar beter aan wennen. Het zo schuiven dat dit aan het begin of einde valt vind ik een luxe die we vroeger niet hadden. Heel wat tussenuren op school versleten (zonder opvang ook dus ook dat is in mijn ogen al een luxe).
Maar uiteindelijk is het aan je kind om bij te houden wanneer er les is en om te zorgen dat ie op tijd op school is. Die invulling van zo'n keuzeles merkt hij snel genoeg hoe dat werkt als het eenmaal heeft plaats gevonden.
Net als die keuze uren. Hier kiezen ze elke week een aantal flexuren zelf. Het soort invulling en het tijdstip valt te kiezen. Daar bemoei ik me niet mee. Ik werk gewoon vier dagen per week. Ik heb niet eens tijd om er zo bovenop te zitten.
Ik weet hoe laat hij op school moet zijn en hoe laat hij ongeveer thuis zou moeten komen. Als het anders is meldt hij het. Als hij hulp nodig heeft bij iets meldt hij het. Maar voor de rest is het aan hem zelf om te ontdekken hoe de middelbare school werkt en mag je er op vertrouwen dat school het intern ook gewoon op orde heeft ondanks dat jij misschien niet alle info hebt.
Maar to be honest is dit een beetje herhaling van hoe het vroeger in het andere topics ook ging. Dit zijn geen tips en trucs. Dit zijn hele specifieke school eigen vragen die wij ook niet kunnen beantwoorden en het is niet voor het eerst dat we zeggen dat je het meer los moet laten en je kind meer ruimte moet geven om zelf de wereld te ontdekken. En dat zeg ik als ouder die er zelf ook echt al veel meer grip en zicht op heeft dan dat mijn ouders vroegen hadden. De wereld is al erg veranderd met Somtoday en Magisters, thuiswerken en mobieltjes etc.
Overigens mogen mobieltjes hier alleen in de kluis de hele dag, ook niet tijdens de pauze. Dat is nog best eens jammer qua 'm ergens aan herinneren of succes willen wensen of zomaar eigenlijk gewoon een hartstikke goede instelling natuurlijk
Vrijwel volledig digitaal onderwijs op mijn school en wat ziet mijn oog rechtsonderin op hun laptopjes verschijnen: whatsapp, insta, whatsapp, whatsapp, tiktok, whatsapp, insta, insta, whatsapp, tiktok.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werd
Mooi hè. Mobiel vrije school.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:40 schreef DjVero het volgende:
[..]
Vrijwel volledig digitaal onderwijs op mijn school en wat ziet mijn oog rechtsonderin op hun laptopjes verschijnen: whatsapp, insta, whatsapp, whatsapp, tiktok, whatsapp, insta, insta, whatsapp, tiktok.
Mijn zoon lachte me vierkant uit toen ik thuis vertelde dat er een mobieltjesverbod ingesteld werd.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Mooi hè. Mobiel vrije school.
Hier was het op school al zo dat ze de telefoons in een telefoonzak moesten doen. In plaats van op hun telefoon doen ze nu spelletjes in de pauze. Ik vind dat wel een pluspunt. Dat er minder gepest wordt, geen idee. Mijn kind durft nog steeds niet zijn lunch mee naar school te nemen uit angst voor het pesten. Dus leuk dat iedereen zichzelf mag zijn, maar de veilige voorwaarden daarvoor zijn helaas nog niet gevonden en ik denk ook niet dat het probleem daar bij de mobieltjes zitquote:Op donderdag 21 september 2023 13:45 schreef Cathmar het volgende:
Toch hebben de lagere klassen er blijkbaar echt baat bij. Minder pest gedrag, meer communicatie. Hoor ik in ieder geval van mijn onderwijzende vrienden (waar het op school al meer dan 2 jaar zo is).
De mijne is daar echt te braaf voor. En ik denk dat hij niet eens weet dat dit ook via het web kan. Hij had het me al lang verteld als de klas dit op grote schaal gedaan had. Maar hij heeft ook pas sinds vorig jaar een telefoon en spendeert er maar beperkt tijd op. Doet niks met instagram, tiktok en facebook.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werd
Mijn jongste wil graag pasta als lunch. Het gaat dus niet om een gewone boterhamquote:Op zaterdag 23 september 2023 09:49 schreef Zana het volgende:
Gisteren hadden ze een "uitje" met de sportklas, hij wou achteraf nog spullen uit de kluis halen en was wat teleurgesteld dat de zijingangen van de school rond 17.00 uur al op slot waren...de hoofdingang had hij dan weer niet geprobeerd...
Ik ben benieuwd wat ze met de mobieltjes doen, want de school denkt nog over een verandering na. Hier moeten ze sinds dit schooljaar in de kluis of in de telefoonzak in de klas.
De middagpauze waar wij binnenvielen zag er van buitenaf niet echt gezellig uit. De meeste waren bezig op de telefoon of tablet. En volgens mij was er ook niet echt veel ruimte. De aula zat behoorlijk vol en dan hebben ze de pauze al gesplitst voor de lagere en de hogere groepen.
Dat iemand zijn lunch niet durft te eten op school, vind ik dan weer bedenkelijk. Zij maken lange uren. Ik heb ook geen idee waar en met wie hij eet. Ik vermoed met zijn tafelgenoot of in een klein groepje jongens, maar of ze dan ergens aanschuiven? Sommige jongens gaan denk ik ook wat vaker naar de supermarkt (waar ze verplicht een anderskleurig maandje moeten gebruiken) of laatst bij een tussenuur naar de KFC aan de rand van de stad. Mijn zoon vertelt helaas niet zo veel, maar dat was al op de basisschool zo. Ik denk dat ik daarom ook niet zo snel zou doorhebben als er sprake was van pesten of uitsluiting.
Dinsdag zijn ze alweer de hele dag vrij, iets met scholing van de leerkrachten.
Hier beginnen nu ook weer de informatieactiviteiten voor de groep 8 leerlingen. Wij hebben toen best wat scholen gezien, maar achteraf had ik misschien wat andere vragen gesteld of op andere dingen gelet.
Dat inderdaad. Oudste heeft echt mazzel dat zijn klas vanaf de 1e een hechte club, waarvan hij met 5 echt vrienden was. Inmiddels is er een kern met een man/vrouw of 12, soms meer, die veel samen rondhangt en verjaardagen viert.quote:Op maandag 25 september 2023 15:11 schreef miss_sly het volgende:
Het is allang fijn als je kind 1 of 2 leerlingen heeft waar hij het een beetje leuk mee kan vinden. Dat het allemaal grote gezellige groepen pubers moeten zijn, is meestal in tv-series zo
Haha, ook dat was in mijn schooltijd niet anders. Die gedeelde pc’s op school in 2002 konden allemaal op msn. Ik heb heel wat tussenuren gemsn’d vroegah (toen James Bond nog op de fiets kwam).quote:Op donderdag 21 september 2023 13:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar it heeft natuurlijk niets te installeren op laptops die niet van school zijnquote:Op maandag 25 september 2023 20:16 schreef laziness het volgende:
Hier is dus vorige week iets door IT geïnstalleerd dat ze kunnen zien of de kids op whatsapp etc zitten op de laptop zodra ze met de school wifi verbinding maken.
Datquote:Op woensdag 27 september 2023 10:40 schreef Cathmar het volgende:
Het is echt schakelen na groep 8. Het loslaten is ook een proces, maar hoort er gewoon bij. Net zoals les uitval en tussenuren. En friet eten, of naar de supermarkt om koeken te halen. Dat ze een beetje de ruimte hebben om dat zelf uit te gaan zoeken
Hier ook een x aantal keer per jaar kluisjescontrole, als een soort steekproef zeg maar. Daar hoeft dus geen aanleiding voor te zijn.quote:Op donderdag 9 november 2023 22:48 schreef Zana het volgende:
Volgens mij is hij redelijk gewend aan de nieuwe school. Hij zelfs vindt in elk geval dat hij de juiste keuze heeft gemaakt. Maar vooruit plannen en leren is in mijn ogen nog steeds een punt. Ze hebben soms leuke opdrachten als huiswerk, dan is hij veel gemotiveerder dan wanneer hij woorden moet leren voor Frans.
Het helpt ook niet mee dat ze de afgelopen tijd veel uitval en verschuivingen in het rooster hadden en dat ik door familieomstandigheden 2 weken alleen op afstand voor hem kon zorgen. Maar gezien de omstandigheden gaat het dus redelijk goed en is hij binnen enkele weken nog veel zelfstandiger geworden dan hij al was.
Ben benieuwd wat de mentor/ coach vindt, hij had nog geen één op één afspraak, maar ik verwacht dat hij snel aan de beurt is.
Oh, en laatst hadden ze op de school een onangekondigde controle op verboden spullen in de kluisjes door de wijkagent...het werd niets gevonden in de hele school, maar mij geeft het tegelijkertijd een veilig en onveilig gevoel. Is dat normaal elk jaar of gebeurt dit alleen naar aanleiding?
De komende tijd hebben ze ook een paar dagen 30 minuten rooster in plaats van 45 minuten. Ik sta er nog steeds van te kijken hoe ze de planning daar maken/ rond krijgen en ben niet zeker of dit nu alleen op die school zo gaat of dat het gewoon overal zo is.
Leuk!!quote:Op dinsdag 30 januari 2024 15:35 schreef laziness het volgende:
Hij krijgt toch nog best regelmatig te horen weet je niet wat dat is, carbidschieten, klootschieten of taalgebruik dus nu zijn de rollen een keer omgedraaid
Ik bedoel er is niet veel communicatie vanuit de mentor wat de klas zelf betreft. Misschien wel naar de jongeren toe, maar mijn zoon vertelt soms niet so veel.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 15:35 schreef laziness het volgende:
Waarom is elke maand een nieuwsbrief haast geen communicatie in jouw ogen?
Je verwacht dat je een mail van de mentor krijgt als er een roosterwijziging is?quote:Op woensdag 31 januari 2024 00:11 schreef Zana het volgende:
[..]
Ik bedoel er is niet veel communicatie vanuit de mentor wat de klas zelf betreft. Misschien wel naar de jongeren toe, maar mijn zoon vertelt soms niet so veel.
In de nieuwsbrief van school staan "leuke" algemene dingen die op school gaande zijn. Misschien heb ik verkeerde verwachtingen.
Ik zou niet weten of ze binnenkort een rapport krijgen, maar wij kunnen wel de cijfers via magister inzien en wij hebben een link naar de bevorderingsnormen van afgelopen schooljaar gekregen. Daar staat in hoeveel punten ze moeten halen om aan het eind van het jaar over te gaan, maar gebaseerd op 11 vakken en er staan maar van 10 vakken cijfers op magister. Waarschijnlijk ontbreekt kunst, daar hadden ze heel veel uitval, omdat er geen leerkracht was.
Ook is er opeens het rooster weer veranderd. Mijn zoon zei iets dat ze vanaf nu drie keer per week Frans hebben maar het lijkt ook alsof veel meer uren door elkaar gehusseld zijn.
Ze hadden, in mijn ogen, echt heel veel uitval en dan komen nog de uren bovenop war ze toezichthouders hebben, maar geen gewone les krijgen. Dat valt in het rooster niet direct op, omdat de lessen blijven staan, alleen de naam van de leerkracht wordt veranderd in "th".
In de herfst hadden ze een of ander DIA toets, maar daar hebben wij ook verder niets meer van gehoord.
Nu ja, genoeg onduidelijkheden om de afspraak bij de mentor te rechtvaardigen...
Je verwacht echt te veel. Een mentor is er niet zoals de basisschool leerkracht om elke paar weken een update te geven over waar ze mee bezig zijn. Dat gaat ook niet want 15 docenten ipv 1 leerkracht die je kind onder hun hoede hebben.quote:Op woensdag 31 januari 2024 00:11 schreef Zana het volgende:
[..]
Ik bedoel er is niet veel communicatie vanuit de mentor wat de klas zelf betreft. Misschien wel naar de jongeren toe, maar mijn zoon vertelt soms niet so veel.
In de nieuwsbrief van school staan "leuke" algemene dingen die op school gaande zijn. Misschien heb ik verkeerde verwachtingen.
Ik zou niet weten of ze binnenkort een rapport krijgen, maar wij kunnen wel de cijfers via magister inzien en wij hebben een link naar de bevorderingsnormen van afgelopen schooljaar gekregen. Daar staat in hoeveel punten ze moeten halen om aan het eind van het jaar over te gaan, maar gebaseerd op 11 vakken en er staan maar van 10 vakken cijfers op magister. Waarschijnlijk ontbreekt kunst, daar hadden ze heel veel uitval, omdat er geen leerkracht was.
Ook is er opeens het rooster weer veranderd. Mijn zoon zei iets dat ze vanaf nu drie keer per week Frans hebben maar het lijkt ook alsof veel meer uren door elkaar gehusseld zijn.
Ze hadden, in mijn ogen, echt heel veel uitval en dan komen nog de uren bovenop war ze toezichthouders hebben, maar geen gewone les krijgen. Dat valt in het rooster niet direct op, omdat de lessen blijven staan, alleen de naam van de leerkracht wordt veranderd in "th".
In de herfst hadden ze een of ander DIA toets, maar daar hebben wij ook verder niets meer van gehoord.
Nu ja, genoeg onduidelijkheden om de afspraak bij de mentor te rechtvaardigen...
Oefen jezelf in het meer loslatenquote:Op woensdag 31 januari 2024 00:11 schreef Zana het volgende:
[..]
Volg je kind daarin. Zo lang zij geen probleem ervaart of meldt, laat het gaat.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:03 schreef capricia het volgende:
Dat gaat voor mij ook nog wel een puntje worden. Dat loslaten.
Dank je.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volg je kind daarin. Zo lang zij geen probleem ervaart of meldt, laat het gaat.
Als ze wel een probleem ervaart, kijk eerst samen met haar hoe ze dat zelf kan oppakken. Dat wordt op de middelbare school echt meer verwacht. Dus hang niet meteen zelf bij de mentor o andere docent in de mail, maar adviseeer je kind hoe ze dit het beste met wie kan bespreken. Komt ze er niet uit of zijn er grote problemen, dan ben jij er natuurlijk om het op te pakken.
Stuur me maar een DM. Hebben hier ervaring met Cambridge en IB.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dank je.
Zo ver zijn we nog niet.![]()
We bekijken nu de open dagen van de VWO's hier in de buurt. En dat zijn er ook wel veel.
Iemand hier waarbij je kind tweetalig onderwijs is gaan volgen?
Mijn dochter wil het graag (het zit ook dichtbij).
Ik zoek ervaringen van andere ouders.
Dochter doet ook tweetalig VWO. Ze vindt het erg fijn en een meerwaarde. Het is soms wel lastig, omdat ze naar de Nederlandse woorden van dingen moet zoeken. Soms is het Engels sneller voorhanden, tegenwoordig. En getallen worden in het Nederlands wel eens verkeerd gezegd, omdat dat precies omgekeerd is: fiftytwo of tweeenvijftig.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Dank je.
Zo ver zijn we nog niet.![]()
We bekijken nu de open dagen van de VWO's hier in de buurt. En dat zijn er ook wel veel.
Iemand hier waarbij je kind tweetalig onderwijs is gaan volgen?
Mijn dochter wil het graag (het zit ook dichtbij).
Ik zoek ervaringen van andere ouders.
Nou, hier eentje die (hopelijk) volgend jaar in de 6e zit.quote:Op woensdag 31 januari 2024 12:30 schreef miss_sly het volgende:
Dat ik hier overigens post dat ze volgend jaar in 4VWO zit, is ook wel even een confronterend dingetjeLoslaten gaat vrij aardig hier, maar wat worden ze toch ontzettend snel groot!
Hier ook naar de 6e volgend jaar. Het jaar daarna is helemaal erg. Oudste het huis uit, tweede zit dan in de 4e en mijn mini’s naar de brugklasquote:Op woensdag 31 januari 2024 12:39 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Nou, hier eentje die (hopelijk) volgend jaar in de 6e zit.
De ene net begonnen op het vo, kun je een studie gaan uitzoeken met de andere
Idem hier. Precies hetzelfde.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dochter doet ook tweetalig VWO. Ze vindt het erg fijn en een meerwaarde. Het is soms wel lastig, omdat ze naar de Nederlandse woorden van dingen moet zoeken. Soms is het Engels sneller voorhanden, tegenwoordig. En getallen worden in het Nederlands wel eens verkeerd gezegd, omdat dat precies omgekeerd is: fiftytwo of tweeenvijftig.
Vanaf volgend jaar (bovenbouw, 4VWO) zijn de examenvakken allemaal in het Nederlands, omdat de examens verplicht in het Nederlands zijn en ze dus de goede termen in het Nederlands moeet kennen. Vakken als gym, CKV, maatschappijleer, muziek, worden nog wel in het Engels gegeven. Tevens wordt, wel apart, de mogelijkheid om Cambridge examen te doen aangeboden.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet of dat Cambridge ook buiten TTO wordt aangeboden. Kan best, hoor.quote:Op woensdag 31 januari 2024 13:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Idem hier. Precies hetzelfde.
Alleen wordt dat Cambridge sws aangeboden, los van het TTO. Op die betreffende school dan.
Ze doet nu 10-14 onderwijs (zeer tevreden over). Dus ze kan ook gewoon blijven waar ze nu zit. En dan is haar plek gegarandeerd. Maar die hebben dus geen TTO of Cambridge.
Nou ja. De open avonden hebben we bijna gehad. Nu de open lesmiddagen nog.
We moeten hier in Utrecht 6 scholen opgeven. Als ze van school gaat wisselen, that is. En de normale procedure gaat volgen.
Ik heb er maar eén, en die wordt me toch een partij groot.quote:Op woensdag 31 januari 2024 12:39 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Nou, hier eentje die (hopelijk) volgend jaar in de 6e zit.
De ene net begonnen op het vo, kun je een studie gaan uitzoeken met de andere
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja want dat gaat O. doen op zijn school die geen TTO hebben.quote:Op woensdag 31 januari 2024 14:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet of dat Cambridge ook buiten TTO wordt aangeboden. Kan best, hoor.
De school van dochter had ook een speciale lesmiddag voor leerlingen die geinteresseerd waren in TTO. Online toen, want corona. Maar dat vond ze ook al meteen erg leuk, en dat gaf wel de doorslag. Ze moest wel een motivatiebrief in het Engels schrijven om aan te melden voor TTO.
En als je TTO doet, ga je op deze school in de brugklas naar Kent (Canterbury, Ramsgate) en de rest gaat naar Limburg. Hoewel erg spannend (en door corona begin 2e in plaats van einde brugklas) wel ontzettend leuk! En wat is ze toen gegroeid, ongelofelijk in die paar dagen.
Ik bedoel bij mijn dochter op schoolquote:Op woensdag 31 januari 2024 15:01 schreef laziness het volgende:
[..]
Ja want dat gaat O. doen op zijn school die geen TTO hebben.
Edit: spuit elf![]()
Wel grappig dat hier toch best wat ouders met kinderen zitten die het serieus overwegen (of al doen, zoals de dochter van @miss_sly).quote:Op woensdag 31 januari 2024 14:17 schreef Kyara het volgende:
Mijn oudste wil volgend jaar ook TTO gaan doen. School is helaas wel loting dus even afwachten hoeveel vraag er naar is.
Het bestond 28 jaar geleden toen ik naar het VO ging al. Maar dat was toen echt een uitzondering.quote:Op woensdag 31 januari 2024 15:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Wel grappig dat hier toch best wat ouders met kinderen zitten die het serieus overwegen (of al doen, zoals de dochter van @:miss_sly).
Ik wist niet dat het zo in de picture was.
Voornamelijk jammer dat het eindexamen dan weer wel gewoon in het NLs is, waardoor je na drie jaar alsnog al je vakken weer in het NLs krijgt.
Niet alle vakken zijn na drie jaar in het Nederlands. Alleen de examenvakken. Daarnaast worden de overige vakken gewoon in het Engels gegeven tot het einde.quote:Op woensdag 31 januari 2024 15:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Wel grappig dat hier toch best wat ouders met kinderen zitten die het serieus overwegen (of al doen, zoals de dochter van @:miss_sly).
Ik wist niet dat het zo in de picture was.
Voornamelijk jammer dat het eindexamen dan weer wel gewoon in het NLs is, waardoor je na drie jaar alsnog al je vakken weer in het NLs krijgt.
quote:Op woensdag 31 januari 2024 14:46 schreef Deepfreeze het volgende:
Bij C zitten er kinderen in de klas die Cambridge doen. Die hebben geen TTO, maar extra uren Engels. Dat was 1 van de trajecten en geloof dat ze 5 uur Engels hadden ipv de 3 standaard uren. Dat is echter gestopt en nu doet iedereen Cambridge Engels.
De school van D heeft de optie om anglica engels te doen. Dat is zelfstudie voor de leerlingen die tijd over hebben (bijv ipv een uur Engels).
C gaat waarschijnlijk HBO doen en dat kan dichterbij dan zijn vo school![]()
Dus als D over 5,5 klaar is met zijn vwo en C dan klaar is met zijn HBO (1,5 vwo en 4 hbo) gaan ze misschien tegelijk wel de deur uit.Ik vind het ook wel een raar idee dat mijn oudste een jaar later dan zijn zussen eindexamen gaat doen. Normaal gesproken zijn alle "eerste keren" voor hemSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat is ook wel weer eens andersom. Dat lukt hier met 4,5 jaar verschil niet zo snel.quote:Op woensdag 31 januari 2024 15:53 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel een raar idee dat mijn oudste een jaar later dan zijn zussen eindexamen gaat doen. Normaal gesproken zijn alle "eerste keren" voor hem
Hier gaat (gokje, weet ik nog niet zeker want advies komt pas in groep 8) twin1 een jaar eerder klaar zijn met vo dan haar zus. Ben zo benieuwd!quote:Op woensdag 31 januari 2024 15:53 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik vind het ook wel een raar idee dat mijn oudste een jaar later dan zijn zussen eindexamen gaat doen. Normaal gesproken zijn alle "eerste keren" voor hem
quote:Op woensdag 31 januari 2024 18:37 schreef Clubsoda het volgende:
Wij kregen de afgelopen weekenden ongeveer 200 keer 'jullie zijn er vroeg bij!' te horen toen we met babybroer de open dagen bezochten
Hier waarschijnlijk ook tto trouwens vooral omdat zoon gymnasium wil doen en dat op de school van zijn voorkeur alleen tweetalig wordt aangeboden in de onderbouw.
Ik kijk wel uit naar de middelbare geloof ik. Het kind is in ieder geval wel klaar met de basisschool. Hebben we nog drie jaar de tijd om ons op te laden voor ronde 2
Ik heb geen idee wat in Nederland "normaal" is op de middelbare, omdat ik hier niet naar school ben gegaan. Ik wist bijvoorbeeld niet dat het rooster elke periode veranderd, ik dacht dat het het hele schooljaar hetzelfde zou zijn. Ook werd ik verrast dat lessen opeens korter zijn, omdat leerlingbesprekingen zijn of uitvallen, omdat in de avond een open dag is.quote:Op woensdag 31 januari 2024 09:08 schreef Clubsoda het volgende:
Waar zit je zorg dan in @:Zana? Dat hij niet genoeg leert, dat het niet gaat zoals het hoort, dat hij ongelukkig is, dar hij zich misdraagt in de tussenuren?
Je voorziet blijkbaar een probleem door lesuitval en weinig communicatie, misschien helpt het om te bedenken wat dat probleem zou zijn?
Wellicht is daar wat mis gegaan in de communicatie, maar dat is nu wel bekend. Overigens werd het hier op alle scholen keurig gemeld. Inclusief tussentijdse roosterwijzigingen bij langdurige uitval van docenten als dat betekende dat er minder lesuitval zou zijn.quote:Op donderdag 1 februari 2024 00:25 schreef Zana het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat in Nederland "normaal" is op de middelbare, omdat ik hier niet naar school ben gegaan. Ik wist bijvoorbeeld niet dat het rooster elke periode veranderd, ik dacht dat het het hele schooljaar hetzelfde zou zijn. Ook werd ik verrast dat lessen opeens korter zijn, omdat leerlingbesprekingen zijn of uitvallen, omdat in de avond een open dag is.
Dat is waarschijnlijk door het ernstig tekort aan docenten. Voor sommige vakken zijn gewoon geen invallers te vinden hier, ik wil niet eens weten hoe dat is in gebieden waar zelfs voldoende vaste docenten krijgen een uitdaging is.quote:Ook vraag ik mij inmiddels af, of misschien een percentage uitval gewoon ingecalculeerd is en het helemaal niet erg is, maar kan het mij haast niet voorstellen.
Je focus lijkt te liggen op de lesuitval, want dat is iets dat telkens terugkomt.quote:Op donderdag 1 februari 2024 00:25 schreef Zana het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat in Nederland "normaal" is op de middelbare, omdat ik hier niet naar school ben gegaan. Ik wist bijvoorbeeld niet dat het rooster elke periode veranderd, ik dacht dat het het hele schooljaar hetzelfde zou zijn. Ook werd ik verrast dat lessen opeens korter zijn, omdat leerlingbesprekingen zijn of uitvallen, omdat in de avond een open dag is.
Op de website van school worden veranderingen in het rooster van die dag of de volgende dag bijgehouden, nog voordat ze in Magister komen te staan. Laatst stond daar dat een les uitviel. Een groepje jongens (waaronder mijn zoon) ging in de Aula zitten en kreeg pas na 20 minuten in de gaten, dat er toch les was (waarschijnlijk had de roostermaker zich in de dag vergist, want de volgende dag was echt uitval van deze les). Toen mochten ze de klas niet meer binnen en kregen een vermerk van ongeoorloofde afwezigheid. (Waarom de rest van de klas wel bij de les was en dat dan blijkbaar niet doorgeeft is mij een raadsel. Misschien heeft het ermee te maken dat meisjes/ jongens "stom zijn" of ze geen telefoon meer mogen gebruiken.)
Ook vraag ik mij inmiddels af, of misschien een percentage uitval gewoon ingecalculeerd is en het helemaal niet erg is, maar kan het mij haast niet voorstellen. Vorige week bijvoorbeeld staan 10 lessen op vervallen (een gedeelde daarvan vanwege de open dag) en bij 4 lessen toezichthouder (waar dan geen les is maar ze huiswerk kunnen maken of leren voor een ander vak).
Dat klinkt dus nog steeds als een heel normale school waar ze problemen hebben met de bezetting omdat er gewoon te weinig docenten zijn.quote:Op dinsdag 9 april 2024 09:31 schreef Zana het volgende:
Inmiddels al weer wat maanden verder, maar nog steeds veel problemen met en door lesuitval.
Gisteren ontvingen wij een e-mail dat ook de coach voor onbepaalde tijd uitvalt en ze geen vervanging hebben, mentoruren komen dus sowieso te vervallen. Hoe het met de vaklessen van de coach is, is mij nog onduidelijk.
Bij problemen zullen kinderen/ wij met de desbetreffende vakdocenten contact opnemen.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de coach dit schooljaar nog terug komt, na wat speurwerk, denk ik dat ze zwanger is en van juni - september zwangerschapsverlof heeft/ had gepland. Er werden verder geen mededelingen gedaan, waarom de coach afwezig is, dus het blijft gissen.
Mijn zoon zit in een dakpanklas en is/ wordt een bespreekgeval. Ze hebben in de herfst en enkele weken geleden
DIAtoetsen gedaan, maar wij hebben daarvan geen uitslagen gezien. Maar hoe gaat dit nu verder? Er staan midden mei leerlingbesprekingen op de agenda van school en ook een mentorspreekavond. Wordt dan al besloten naar welke klas ze overgaan in het nieuwe schooljaar of is dat pas later? En hebben de Dia toetsen invloed op dat besluit of gaat het puur om de vaklessen?
De aankomende weken staan deels andere dingen/ projecten in de agenda, staan nu al lessen op uitval (en daar komt vast en zeker nog meer bij) en is ook nog
vakantie. Omdat ze zo schuiven met de lessen is ook niet direct duidelijk, wat en hoeveel lessen per vak uitvallen. De Engels docent viel de afgelopen weken uren uit, omdat zijn vrouw ernstig ziek is, kunst hadden ze ook maar enkele keren dit schooljaar, omdat ze geen leerkracht hebben, en mijn zoon vertelde dat een leerkracht vaak gewoon niet komt opdagen, dat staat dan nog niet eens in magister...ik had mij de brugklas nooit zo chaotisch voorgesteld.
Onlangs was mijn zoon naar school en zei de leraar dat de les niet kon doorgaan, omdat hij een toets met een andere klas had, de leerlingcoordinator bevestigde ook dat geen les was...mijn zoon ging met 2 of 3 anderen naar de KFC hamburger eten en blijkbaar was dan toch nog een invaller (en andere klasgenoten die wel in de klas waren). Die drie werden op ongeoorloofd absent gezet (wel goed van de invaller dat ze het direct opmerkte en documenterde) en zouden de duppele tijd van de les moeten inhalen. Een moeder meldde haar zoon daarop ziek voor dat uur, die hoefde dus niet in te halen. Ik zei dat ik dat niet ging doen, want ik vind het wel ongerecht dat leraar en coördinator zeggen het valt uit, maar hij had wel op school moeten blijven (want andere kinderen uit de klas was dat wel gelukt). Bij mijn zoon werd het dus voor gisteren in magister gezet, toen hij daar aankwam (moest nog ongeveer een uur wachten na de laatste reguliere les), hoefde het niet meer. En bij de andere staat het voor volgende week gepland in magister, ben benieuwd hoe dat afloopt.
Nou ik vind het volstrekt logisch dat je dat als ouder heel vervelend en ook raar vindt. Het is niet bij alle scholen zo erg, dus je mag dit als ouders best kritisch bevragen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 09:56 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat klinkt dus nog steeds als een heel normale school waar ze problemen hebben met de bezetting omdat er gewoon te weinig docenten zijn.
Wellicht ligt het ook een beetje aan de omgeving waar je zit. Hier hebben alle middelbare scholen in de omgeving last van veel uitval. Bepaalde vakken zijn ook gewoon geen invallers meer voor te krijgen. Enige verschil is dat het bij ons op school wel netjes gecommuniceerd wordt (maar wellicht komt dat ook doordat het hier om een examenklas gaat).quote:Op dinsdag 9 april 2024 10:46 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Nou ik vind het volstrekt logisch dat je dat als ouder heel vervelend en ook raar vindt. Het is niet bij alle scholen zo erg, dus je mag dit als ouders best kritisch bevragen.
Ik woon tegenwoordig toch aardig dicht bij jou in de buurt maar hier is het wel gelukt om een vervanger voor wiskunde te vinden onlangs.quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:08 schreef Troel het volgende:
[..]
Wellicht ligt het ook een beetje aan de omgeving waar je zit. Hier hebben alle middelbare scholen in de omgeving last van veel uitval. Bepaalde vakken zijn ook gewoon geen invallers meer voor te krijgen. Enige verschil is dat het bij ons op school wel netjes gecommuniceerd wordt (maar wellicht komt dat ook doordat het hier om een examenklas gaat).
Ja, docenten hebben gewoon ook recht op privacy en ziek zijn zonder dat iedereen weet waarom ze ziek zijn. Ik vind het bijzonder.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:15 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik woon tegenwoordig toch aardig dicht bij jou in de buurt maar hier is het wel gelukt om een vervanger voor wiskunde te vinden onlangs.
Voor de rest af en toe wat uitval maar ze schuiven daarmee vaak zodat er in ieder geval geen tussenuren zijn en zoveel als op de school van de zoon van zana herken ik niet. Verre van zelfs.
Voor de rest zijn het school specifieke vragen dus die moeten op school gesteld worden en niet hier.
Ik verbaas me vooral over het speurwerk naar een docent eigenlijk
Met name Nederlands en Frans zijn heel lastig. Er zijn ook nauwelijks bevoegde leraren Frans bijgekomen de afgelopen jaren heb ik me laten vertellen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:15 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik woon tegenwoordig toch aardig dicht bij jou in de buurt maar hier is het wel gelukt om een vervanger voor wiskunde te vinden onlangs.
Voor de rest af en toe wat uitval maar ze schuiven daarmee vaak zodat er in ieder geval geen tussenuren zijn en zoveel als op de school van de zoon van zana herken ik niet. Verre van zelfs.
Voor de rest zijn het school specifieke vragen dus die moeten op school gesteld worden en niet hier.
Nu ja in tijden van social media, ben je er zo. Het was een vraag van naam intikken en toen kwam ik het op de website van haar eigen side business tegen. En natuurlijk heeft een leraar recht op privacy, maar als je de reden achter de uitval weet, kun je misschien net iets meer begrip opbrengen dan wanneer je na 14 dagen afwezigheid een mail krijgt van school met "de komende weken zal de coach de coachtaken niet kunnen uitvoeren en de lessen niet kunnen geven." En "als de situatie wijzigt dan zal ik u hierover informeren." Dat hadden wij al met kunst begin van het schooljaar, en behalve 2 of 3 keer dat ze een vervanger hadden, nooit meer iets van gehoord.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:15 schreef laziness het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:19 schreef Zana het volgende:
[..]
Nu ja in tijden van social media, ben je er zo. Het was een vraag van naam intikken en toen kwam ik het op de website van haar eigen side business tegen. En natuurlijk heeft een leraar recht op privacy, maar als je de reden achter de uitval weet, kun je misschien net iets meer begrip opbrengen dan wanneer je na 14 dagen afwezigheid een mail krijgt van school met "de komende weken zal de coach de coachtaken niet kunnen uitvoeren en de lessen niet kunnen geven." En "als de situatie wijzigt dan zal ik u hierover informeren." Dat hadden wij al met kunst begin van het schooljaar, en behalve 2 of 3 keer dat ze een vervanger hadden, nooit meer iets van gehoord.
Het gaat er toch niet om of het eenvoudig is, het gaat erom dat het een tikje bizar is.quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:19 schreef Zana het volgende:
[..]
Nu ja in tijden van social media, ben je er zo.
… maar toch niet als jouw bloedje daardoor lessen mistquote:Het was een vraag van naam intikken en toen kwam ik het op de website van haar eigen side business tegen. En natuurlijk heeft een leraar recht op privacy,
Met of zonder jouw begrip gaan die lessen toch niet door, of welquote:maar als je de reden achter de uitval weet, kun je misschien net iets meer begrip opbrengen (…)
Meestal pas definitief na de overgangsvergaderingen in de (voor)laatste schoolweek voor de zomervakantie.quote:Maar niemand weet dus, wanneer gewoonlijk een beslissing genomen wordt, hoe het in de tweede verder gaat?
Goed om te weten, ik heb ook nog een mail aan de leerlingcoordinator gewaagd.quote:Op woensdag 10 april 2024 00:06 schreef Jentin het volgende:
[..]
Meestal pas definitief na de overgangsvergaderingen in de (voor)laatste schoolweek voor de zomervakantie.
.
Hier is het al de laatste week. Morgen boeken inleveren en voor de 10 juli uiterlijk nieuwe bestellen, maar met erg drukke weken in het verschiet (aan- en verkoop huis, voorbereiding voor vakantie, veel werken, kermis enz) wilde ik ze vandaag bestellen. Heb ze wel bij mijn ouders af laten leveren omdat we drie weken op vakantie zijn week 2,3,4. En de kans best groot is dat ze dan komen en bij een pakketpunt komen te liggen en we ze daar dus niet kunnen ophalen voor het terug gaat.quote:Op maandag 1 juli 2024 19:20 schreef Deepfreeze het volgende:
Boeken bestellen heb ik voor de laatste week in de agenda gezet, als hij de boeken in moet leveren. Dan weet ik wel meer. En dat zit nog een paar dagen voor de deadline. De boeken hebben vorig jaar een week bij de buren gelegen omdat ze zo vroeg waren bezorgd. Dus ik gok op iets later deze keer.
Ik weet van deze school ook niet of de mentoren meegaat het komende jaar (C had de eerste 2 jaar dezelfde op andere school). Maar de mentor van zijn klassenhelft kan zijn hb-coach blijven. Dus dat vertrouwde gezicht blijft.
Communicatie is minimaal en via kind ook. Ik kreeg van D een powerpoint over de laatste weken. Maar het is echt niet duidelijk wanneer hij waar moet zijn voor sommige dingen. En D zegt dat ik vast wel een mail heb (uh, nee). Gelukkig vindt hij in de klasse app groep altijd wel een antwoord.
Dat is iets dat ik ook wel kan doen idd. Bij familie af laten leveren. Even over nadenken.quote:Op maandag 1 juli 2024 19:41 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Hier is het al de laatste week. Morgen boeken inleveren en voor de 10 juli uiterlijk nieuwe bestellen, maar met erg drukke weken in het verschiet (aan- en verkoop huis, voorbereiding voor vakantie, veel werken, kermis enz) wilde ik ze vandaag bestellen. Heb ze wel bij mijn ouders af laten leveren omdat we drie weken op vakantie zijn week 2,3,4. En de kans best groot is dat ze dan komen en bij een pakketpunt komen te liggen en we ze daar dus niet kunnen ophalen voor het terug gaat.
Als school dat vorig jaar gedaan heeft, is het waarschijnlijk dat school dat ieder jaar doet. Ik wist dat ook niet, maar aangezien we ook verder geen lijst kregen met te bestellen boeken, ging ik daar maar vanuit. Wij krijgen ieder jaar in de laatste week van de vakantie een doos met boeken. Daar zit een lijst bij met welke boeken ingeleverd moeten worden en welke niet. Die weer ingeleverd moeten worden, kaften we in de hoop dat ze een beetje netjes blijven. Beetjequote:Op maandag 1 juli 2024 23:46 schreef Zana het volgende:
Boeken bestellen...ik hoop dat dat school weer doet, net als vorig jaar. Ik zou niet weten, wat ik moet bestellen.
Morgen is nog een toets in wiskunde voor diegene "die Havo willen en kunnen doen". Vorige week had de docent namen opgeschreven, maar omdat enkele de kunstcijfer nog niet hadden, heeft mijn zoon zich toen niet gemeld.
Formeel heeft hij nu wel genoeg punten, kijken of ik hem nog kan overtuigen om morgen ochtend te gaan, want de rest heeft deze les vrij staat nu opeens in magister en hij heeft een beetje een hekel aan de docent, omdat hij niet zo goed kan uitleggen in tegenstelling tot de jonge docent die ze in het begin van het jaar hadden, maar die heeft ontslag genomen.
Laatst moest de hele klas een toets in wiskunde herhalen, omdat een groot gedeelte de toets niet af had gekregen...die die wel klaar waren werden blijkbaar ook niet gecontroleerd. Zie nu net dat hij een onvoldoende ervoor heeft gekregen, ben benieuwd naar de rest van de klas, maar vaak weet die dat ook niet.
Hoe ziet het rapport eigenlijk uit, staat er dezelfde informatie als op magister of nog iets extra's?
Volgend jaar kun jij je eigen belevenissen hier posten. Ben benieuwd hoe het jullie vergaat.quote:Op maandag 1 juli 2024 16:55 schreef capricia het volgende:
@:zana
Ik heb met plezier en interesse je berichten over het eerste jaar middelbare school gelezen. Volgend jaar zijn wij aan de beurt met onze dochter. Hoop dat je al je belevenissen blijft posten.![]()
Je schrijft goed.
Bij mijn dochter moeten sommigen worden ingeleverd en die kaften we om ze een beetje netjes te houden. De rest kun je kaften als je dat leuk vindt, maar de meeste vinden het niet leukquote:Op dinsdag 2 juli 2024 08:56 schreef capricia het volgende:
Moeten die boeken eigenlijk nog gekaft worden? Of zijn ze gewoon van jou?
Half om half. We krijgen met de doos boeken een brief met de boeken en daarbij op ze terug moeten. De werkboeken blijven van jou, de lesboeken meestal van het bedrijf. Die laatst kaften we wel. Deels met zo'n elastische en deels met papier, net wat beter werkt.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 08:56 schreef capricia het volgende:
Moeten die boeken eigenlijk nog gekaft worden? Of zijn ze gewoon van jou?
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 08:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe heb je het nu alles bij elkaar gevonden? Heb je wat meer vertrouwen gekregen dat je je zoon meer kunt loslaten? Volgend jaar is hij gewoon geen brugger meer! Het gaat zo ontzettend hard.
Dat is een goede tip. Wij hadden volgens mij van de 3 boeken die terug moeten, twee waarvan ik al bij binnenkomst twijfelde of wij daar geen problemen kregen bij het inleveren. Ik heb dat toen aangeven en één andere ontvangen in de eerste schoolweek, de andere had alleen maar wat vlekken.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 09:05 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
D zijn latijn boek zag er behoorlijk slecht uit. Daar heb ik foto's van gemaakt. Dan heb ik in ieder geval bewijs als ze bij het inleveren moeilijk doen.
quote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.
Op de basisschool heb je één of twee leerkrachten, maar nu heb je een stuk of 11, en die kunnen allemaal kort of langdurig ziek worden, ontslag nemen, midden in het schooljaar op vakantie gaan. Dat houdt in dat je met een beetje pech heel veel wissels, of als ze het niet kunnen opvangen, heel veel uitval hebt. Dan komt nog bij dat je drukke en minder drukke schoolweken hebt. Er zit vast een systeem achter. Als veel andere klassen op reis zijn, of een gedeelde van je eigen klas, iets anders heeft ( want er zitten kunst en sport master leerlingen bij elkaar), zijn ook minder leraren voor de rest en hebben ze soms uren minder les. Of als leerlingbesprekingen zijn dat ze dan een 30 minuten rooster hebben. Ook activiteiten die primair helemaal niets met de brugklas te maken hebben, zoals eindtoetsen, hebben toch invloed. Opeens bijvoorbeeld geen gym omdat de gymzalen toetslokalen zijn. Of toen de examenleerlingen hun uitslag kregen, kregen wij één dag van tevoren te horen dat er misschien lessen komen te vervallen, omdat deze examenleerlingen moeten worden opgevangen.
Bij veel dingen dacht ik, dat weten ze toch van tevoren, dat kan toch alvast in de planning en gecommuniceerd worden en niet pas op het laatste moment.
Zo een middelbare school met 1500 leerlingen is natuurlijk wat anders dan de basisschool met 280.
Ook snap ik nu beter, waarom ze zeggen dat het verschil tussen basisschool en middelbare zo groot is. Ze moeten het echt zelfs doen, zich zelfs organiseren, plannen en voor zich zelf opkomen...maar dat is best moeilijk als ze het nog niet zo gewend zijn van de basisschool. Dat je dingen echt moet leren en herhalen en niet van één keer in je boek kijken direct kunt. Dat je je weg moet vinden in hoe je leert (en ook wanneer), want ze hebben vornamelijk werkboeken (war de antwoorden deels niet gecontroleerd zijn, omdat het huiswerk was/ hij het niet goed heeft verbeterd?) en divers on-line materiaal en oefentoetsen.
Ze hadden ook vele leuke (groeps)opdrachten en in sommige vakken ook opdrachten waardoor ze hun cijfer konden verbeteren. Maar het systeem waarom sommige cijfers meervoudig meetellen, snap ik nog steeds niet.
Als ouder heb je veel minder contact met school. Wij hadden één informatieavond in september en een gesprek met de mentor en een met een vakdocent ergens begin dit jaar, tijdens de ouderspreekavonden. Oh, en in begin van het schooljaar zaten wij bij het kennismakingsgesprek tussen mentor en zoon.
Wij kunnen nu wel veel beter op de hoogte zijn van de resultaten (dat was bij onze basisschool altijd een dingetje, daar kregen ze geen cijfers en kreeg je als ouder pas met het portfolio een indicatie). Nu komen de cijfers direct in magister te staan. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, want soms heeft je kind niet de gelegenheid om het zelfs te vertellen omdat je het eerder weet.
Bij de "havo" wiskundetoets vanochtend waren een stuk of 8 leerlingen van 26, hij was de enige jongen. Of dat echt een indicatie is voor wie volgend jaar naar de havo gaat weet ik niet zeker. Zou mij niet verbazen dat het voor sommige onduidelijk was, wat de bedoeling was. Wij zien het dan misschien pas op de eerste schooldag in het nieuwe schooljaar. Vanochtend stonden trouwens nog 7 lesuren in het rooster, waarvan één alleen voor potentiële havo leerlingen. Hij kwam na de tweede naar huis, omdat de rest uitviel....dat stoort mij een beetje, het gemaak waarmee ze naar huis worden gestuurd. Voor de kinderen is het natuurlijk leuk, maar zo ging dat dus het hele schooljaar door.
Wat ik grappig vind, is dat wat je als lastig en chaotisch hebt ervaren, grotendeeld echt gewoon de middelbare school is. Behalve dat er tegenwoordig door het lerarentekort wel meer problemen zijn met docenten hebben en houden als school.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.
Op de basisschool heb je één of twee leerkrachten, maar nu heb je een stuk of 11, en die kunnen allemaal kort of langdurig ziek worden, ontslag nemen, midden in het schooljaar op vakantie gaan. Dat houdt in dat je met een beetje pech heel veel wissels, of als ze het niet kunnen opvangen, heel veel uitval hebt. Dan komt nog bij dat je drukke en minder drukke schoolweken hebt. Er zit vast een systeem achter. Als veel andere klassen op reis zijn, of een gedeelde van je eigen klas, iets anders heeft ( want er zitten kunst en sport master leerlingen bij elkaar), zijn ook minder leraren voor de rest en hebben ze soms uren minder les. Of als leerlingbesprekingen zijn dat ze dan een 30 minuten rooster hebben. Ook activiteiten die primair helemaal niets met de brugklas te maken hebben, zoals eindtoetsen, hebben toch invloed. Opeens bijvoorbeeld geen gym omdat de gymzalen toetslokalen zijn. Of toen de examenleerlingen hun uitslag kregen, kregen wij één dag van tevoren te horen dat er misschien lessen komen te vervallen, omdat deze examenleerlingen moeten worden opgevangen.
Bij veel dingen dacht ik, dat weten ze toch van tevoren, dat kan toch alvast in de planning en gecommuniceerd worden en niet pas op het laatste moment.
Zo een middelbare school met 1500 leerlingen is natuurlijk wat anders dan de basisschool met 280.
Ook snap ik nu beter, waarom ze zeggen dat het verschil tussen basisschool en middelbare zo groot is. Ze moeten het echt zelfs doen, zich zelfs organiseren, plannen en voor zich zelf opkomen...maar dat is best moeilijk als ze het nog niet zo gewend zijn van de basisschool. Dat je dingen echt moet leren en herhalen en niet van één keer in je boek kijken direct kunt. Dat je je weg moet vinden in hoe je leert (en ook wanneer), want ze hebben vornamelijk werkboeken (war de antwoorden deels niet gecontroleerd zijn, omdat het huiswerk was/ hij het niet goed heeft verbeterd?) en divers on-line materiaal en oefentoetsen.
Ze hadden ook vele leuke (groeps)opdrachten en in sommige vakken ook opdrachten waardoor ze hun cijfer konden verbeteren. Maar het systeem waarom sommige cijfers meervoudig meetellen, snap ik nog steeds niet.
Als ouder heb je veel minder contact met school. Wij hadden één informatieavond in september en een gesprek met de mentor en een met een vakdocent ergens begin dit jaar, tijdens de ouderspreekavonden. Oh, en in begin van het schooljaar zaten wij bij het kennismakingsgesprek tussen mentor en zoon.
Wij kunnen nu wel veel beter op de hoogte zijn van de resultaten (dat was bij onze basisschool altijd een dingetje, daar kregen ze geen cijfers en kreeg je als ouder pas met het portfolio een indicatie). Nu komen de cijfers direct in magister te staan. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, want soms heeft je kind niet de gelegenheid om het zelfs te vertellen omdat je het eerder weet.
Bij de "havo" wiskundetoets vanochtend waren een stuk of 8 leerlingen van 26, hij was de enige jongen. Of dat echt een indicatie is voor wie volgend jaar naar de havo gaat weet ik niet zeker. Zou mij niet verbazen dat het voor sommige onduidelijk was, wat de bedoeling was. Wij zien het dan misschien pas op de eerste schooldag in het nieuwe schooljaar. Vanochtend stonden trouwens nog 7 lesuren in het rooster, waarvan één alleen voor potentiële havo leerlingen. Hij kwam na de tweede naar huis, omdat de rest uitviel....dat stoort mij een beetje, het gemaak waarmee ze naar huis worden gestuurd. Voor de kinderen is het natuurlijk leuk, maar zo ging dat dus het hele schooljaar door.
Hiervoor kreeg ik al een fantastische tip van een ouder die zelf docent is: magister niet op je telefoon installeren. En dan gewoon wachten op wat je kind wel of niet deelt. Ik neem me hevig voor om dat tzt te doen. Mag het kind zelf kijken of ie lesuitval heeft en zelf bepalen wanneer hij een cijfer deelt.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:<knip>
<knip>
Ik merk hier ook wel verschil tussen scholen. Met allebei hun plussen en minnen.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:
Ik vroeg school om een bevestiging van plaatsing. Hoezo, hij was automatisch geplaatstquote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:44 schreef Kyara het volgende:
Oudste gaat na de zomer naar de brugklas en je hoort nu ook wel veel verschil in communicatie tussen verschillende scholen. Omdat wij loting hadden, hebben we echt veel contact gehad met school. Veel informatie gekregen en ook als ouders al kennismaking net school. We weten ook al welke informatie we eind van de zomer kunnen verwachten en wat we nu al kunnen aanschaffen. Bij andere scholen kregen ze nog amper een bevestiging van inschrijving.
Klopt. Maar iets van bevestiging is wel prettig lijkt me. Dan weet je in elk geval dat je aanmelding door is gekomen. Kennismaking met klas etc is ook wel fijn als dat nog voor de vakantie plaatsvind. Bij sommige scholen is er echt amper communicatie voor de zomer. Deze school is wel de andere kant, ook na loting is er veel contact en school vindt het ook belangrijk om de ouders te betrekken. Misschien ook omdat voor TTO wat meer van ouders wordt verwacht (thuis Engels spreken, uitwisselingsstudenten in huis nemen en de extra kostenpost die betaald moet worden).quote:Op dinsdag 2 juli 2024 12:30 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik vroeg school om een bevestiging van plaatsing. Hoezo, hij was automatisch geplaatstmaar oke dan hij staat op de lijst hoor....
Wereld van verschil loting vs scholen waar je sowieso terecht kunt.
Hier ook. Bevestiging van inschrijving gehad, contactgegevens moeten insturen, mail gekregen over de aan te schaffen laptop en het afhaalverzoek inmiddels ook, kennismakingsmiddag voor de leerlingen en toen kregen ze een brief mee met de gegevens van de mentor aan te schaffen spullen, hun mailadres en wanneer we het rooster kunnen verwachten. En ook al mails gekregen over de mogelijkheden voor huiswerkbegeleidingquote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:44 schreef Kyara het volgende:
Ja, als ik dat zo lees dan herken ik dat inderdaad ook gewoon van mijn eigen middelbare schooltijd.
Oudste gaat na de zomer naar de brugklas en je hoort nu ook wel veel verschil in communicatie tussen verschillende scholen. Omdat wij loting hadden, hebben we echt veel contact gehad met school. Veel informatie gekregen en ook als ouders al kennismaking net school. We weten ook al welke informatie we eind van de zomer kunnen verwachten en wat we nu al kunnen aanschaffen. Bij andere scholen kregen ze nog amper een bevestiging van inschrijving.
Aangezien mijn meiden naar een andere school zullen gaan een jaartje later, zal dat ook wel even wennen zijn.
Dat hadden de scholen vorig jaar bijna allemaal wel.. Alleen allemaal op andere middagen, waardoor het nog lastig was om de musical te oefenenquote:Op dinsdag 2 juli 2024 12:54 schreef Kyara het volgende:
Kennismaking met klas etc is ook wel fijn als dat nog voor de vakantie plaatsvind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |