abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210352381
Zijn er nog meer ouders hier met kinderen die voor het eerst naar de brugklas gaan? Wat zijn handige tips en trucs?

Hier begint de school morgen weer, nu ja blijkbaar is er een studiedag...dat kennen wij nog van de basisschool...hoeveel dagen zijn dat op de middelbare?

Ze hoeven pas woensdag op school te verschijnen en hebben deze week introductie 3 daagse, één dag gaan ze met fiets (en zwembroek) op stap, één dag tablet inrichten en iets met kunst en één dag iets leuks rond om school.
De ouderavond is pas begin september, wij moeten het dus doen met de (beperkte) info die wij tot nu toe kregen of zelfs hebben opgezocht.

Sinds vrijdag weten wij het rooster en daarmee ook de vakken. Nu ja de boeken werden iets eerder toegestuurd en daar konden wij al het een of ander uit opmaken en wij kregen ook keurig een brief met alle spullen die ze nodig hebben.

Er staan 2 coach uren per week in het rooster en ik vroeg mij af of dat klassikaal is of individueel/ kleine groepjes, want volgens mij zeiden ze
dat de kinderen één keer in de twee weken een gesprek hebben met de eigen coach.

Verder staan er ook 2 uur kunst en beeldende vorming op het rooster, maar mijn zoon zit in een combinatie met kinderen die of naar de extra sportklas of de extra kunstklas gaan. De extra sportklasuren zijn voor vrijdagmiddag ingeroosterd, maar hebben ze ook "normale" kunstles in de brugklas of zijn dat midden op de dag de extra kunstlessen van de "kunstmeisjes" en is hij dan twee uur vrij?
pi_210352639
1 van de dingen dat ze leren is zelfstandigheid. Probeer het dus wat los te laten
pi_210352864
Coach uren zullen waarschijnlijk mentor uren zijn, dit is met de hele klas.
Studiedagen hebben ze amper. Bij mijn dochter hebben ze organisatie dagen, maar dat zijn er volgens mij 3 in het hele schooljaar.

Ik gok dat hij komende week wel te horen gaat krijgen hoe het zit met zijn rooster, daar is de introductie week voor
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_210353013
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:06 schreef Jahr00n het volgende:
1 van de dingen dat ze leren is zelfstandigheid. Probeer het dus wat los te laten
Dit! En al helemaal met een zoon.
En dat blauwe oog komt vanzelf wel een keer.
  zondag 20 augustus 2023 @ 12:40:17 #5
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210353102
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 20 augustus 2023 @ 12:50:46 #6
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210353283
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:39 schreef Zana het volgende:
Er staan 2 coach uren per week in het rooster en ik vroeg mij af of dat klassikaal is of individueel/ kleine groepjes, want volgens mij zeiden ze
dat de kinderen één keer in de twee weken een gesprek hebben met de eigen coach.

Verder staan er ook 2 uur kunst en beeldende vorming op het rooster, maar mijn zoon zit in een combinatie met kinderen die of naar de extra sportklas of de extra kunstklas gaan. De extra sportklasuren zijn voor vrijdagmiddag ingeroosterd, maar hebben ze ook "normale" kunstles in de brugklas of zijn dat midden op de dag de extra kunstlessen van de "kunstmeisjes" en is hij dan twee uur vrij?
Het kan ook dat ze coachingsmomenten buiten de lesmomenten hebben.

Het is voor brugklassers buitengewoon zeldzaam om tussenuren te hebben. Extra sporturen, of extra kunsturen, zullen daardoor altijd aan de rand van de dag zitten.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_210353326
1. School gaat voor welk bijbaantje en hobby dan ook. Docenten hebben een hekel aan smoesjes als 'ik moest werken' of 'ik had hockey' als het huiswerk niet gemaakt is. Wees dus duidelijk tegen je kind zodat...
2. Hij/zij niet straks bij het rapport hysterisch is omdat hij is blijven zitten op 1/10e. Leer je kind op te letten in de les en het werk te doen en hij zal gemakkelijk meekomen als hij op zijn niveau zit. De brugklas gaat vaak uit van de laagste beheersing van een vak zodat iedereen meekomt.
3. Ga niet bij elke scheet bellen of mailen. Leer je kind eigen verantwoordelijkheid en als hij een keer moet nakomen sta achter de docent en besef dat je kind niet perfect is.
4. Zorg ervoor dat alle spullen mee zijn. Desnoods controleer je zijn tas in de brugklas. Niks zo irritant als een kind dat geen spullen bij zich heeft en waarbij de docent 5 minuten kwijt is om een partner te vinden waar hij mee kan kijken (en niks leert want partner doet het werk).
5. Brugklassers zijn vaak nog heel kinderlijk en in de eerste maand hangen ze enorm aan de docent. Dit zijn ze gewend van de basisschool maar dat is niet hoe het werkt op de middelbare. Leer je kind zijn vragen op te schrijven en ze in 1x te stellen, ipv dat ze met zijn 10en aan het bureau staan met vragen als 'welke kleur pen moet ik gebruiken'.
Purr.
pi_210353828
zorg dat ze alles hebben, ik had niet alles en werd helemaal gestressed de eerste dag.

als ie het zelf niet doet, check dan even goed wat voor tassen de kids op school hebben, en wat ze aan hebben. en zorg dan dat hij niet binnen komt als buitenbeentje met een rare tas of kleding. gewoon voor het begin, daarna weet ie het zelf wel. in mijn tijd was het wel goed om niet te veel op te vallen als brugpieper.
pi_210353889
Oh en pak de eerste weken samen de tas in, hij voorkeur de avond ervoor.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 20 augustus 2023 @ 13:39:28 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210353913
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:37 schreef Vicky het volgende:
:{ Dat heeft mijn moeder nou werkelijk nooit gedaan. Als ik wat vergat dan was het eigen schuld en deed je dat geen tweede keer meer. Of wel, en dan was het weer eigen schuld. Middelbare school is de tijd om zelfstandig te worden.
pi_210354065
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
:{ Dat heeft mijn moeder nou werkelijk nooit gedaan. Als ik wat vergat dan was het eigen schuld en deed je dat geen tweede keer meer. Of wel, en dan was het weer eigen schuld. Middelbare school is de tijd om zelfstandig te worden.
Ik deed het wel, ook op verzoek van mijn dochter. ieder zijn ding.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_210354113
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Zelfstandigheid is ook herkennen als je hulp nodig hebt. En een brugpieper heeft dat.
Purr.
  zondag 20 augustus 2023 @ 13:58:29 #13
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_210354145
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:55 schreef Purrito het volgende:

[..]
Zelfstandigheid is ook herkennen als je hulp nodig hebt. En een brugpieper heeft dat.
Ja, als een kind erom vraagt prima. Maar als ouder vanuit jezelf gaan helpen met de eerste weken steeds een tas inpakken vind ik persoonlijk onzin.
pi_210354202
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:34 schreef pokkerdepok het volgende:
zorg dat ze alles hebben, ik had niet alles en werd helemaal gestressed de eerste dag.

als ie het zelf niet doet, check dan even goed wat voor tassen de kids op school hebben, en wat ze aan hebben. en zorg dan dat hij niet binnen komt als buitenbeentje met een rare tas of kleding. gewoon voor het begin, daarna weet ie het zelf wel. in mijn tijd was het wel goed om niet te veel op te vallen als brugpieper.
Wat is rare kleding? Geen merkkleding? Niet iedereen kan dat betalen maar ze zullen je meteen erop pakken want kids zijn gemeen. Maarja als jij in een gothoutfit komt zul je wel negatief opvallen.

Maarja, zoek uit wat de hippe tas is: volgens mij nu Dakine of Eastpak, iig toen ik les gaf, geef geen grote backpack mee of, bij god, een rolkoffer🥲.

Middelbare school is sws een broeinest van subculturen. Vroeger was dat goth, emo en skater, nu heb je Y2k, e-girls, etc etc. Ook is transgender opeens een trend en is iedereen in de brugklas opeens 'bi', ookal hebben ze nog niet eens gezoend. Neem het niet al te serieus.
Purr.
pi_210354384
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:02 schreef Purrito het volgende:

[..]
Wat is rare kleding? Geen merkkleding? Niet iedereen kan dat betalen maar ze zullen je meteen erop pakken want kids zijn gemeen. Maarja als jij in een gothoutfit komt zul je wel negatief opvallen.

Maarja, zoek uit wat de hippe tas is: volgens mij nu Dakine of Eastpak, iig toen ik les gaf, geef geen grote backpack mee of, bij god, een rolkoffer🥲.

Middelbare school is sws een broeinest van subculturen. Vroeger was dat goth, emo en skater, nu heb je Y2k, e-girls, etc etc. Ook is transgender opeens een trend en is iedereen in de brugklas opeens 'bi', ookal hebben ze nog niet eens gezoend. Neem het niet al te serieus.
je hoeft er niet bij te lopen als de coolste kid, dan val je ook op. meer gewoon en niet raar. dat is niet zo moeilijk hoor.
fjallraven is okee, eastpack vast ook nog steeds. maar ik bedoel meer, niet een vol met transformers of hello kitty. hij komt nu in een tiener cultuur terecht, niet meer die basisschool dingen.

goth, bi, al die dingen, dat ontwikkeld zichzelf, als hij vrienden krijgt daar, zich willen onderscheiden, etc. dat is als je nieuw bent nog niet belangrijk.
  zondag 20 augustus 2023 @ 14:27:30 #16
149959 SQ
snelle trees
pi_210354483
Wat een bijzondere tips hier _O-

Anyway TS, nog geen brugklassers hier, maar ik denk dat jullie het ook een beetje over je heen moeten laten komen en het gaan ervaren ;) het is natuurlijk gek en nieuw, maar juist dat ontdekken van het gekke nieuwe kan heel leuk en leerzaam zijn. Zowel voor jou als voor je brugklasser :)
disclaimer
pi_210354578
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:14 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
je hoeft er niet bij te lopen als de coolste kid, dan val je ook op. meer gewoon en niet raar. dat is niet zo moeilijk hoor.
fjallraven is okee, eastpack vast ook nog steeds. maar ik bedoel meer, niet een vol met transformers of hello kitty. hij komt nu in een tiener cultuur terecht, niet meer die basisschool dingen.

goth, bi, al die dingen, dat ontwikkeld zichzelf, als hij vrienden krijgt daar, zich willen onderscheiden, etc. dat is als je nieuw bent nog niet belangrijk.
Ja idd niet met een pokemon tas of in een kinderoutfit.

Persoonlijk zou ik mijn kind kleedgeld geven en bepalen wat hij draagt, die gothoutfits zijn ten eerste reteduur en ten tweede is dat niet bevorderlijk voor zijn sociale leven. Ik zou nooit meegaan in die subculturen bs.
Purr.
pi_210354583
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:27 schreef SQ het volgende:
Wat een bijzondere tips hier _O-

Anyway TS, nog geen brugklassers hier, maar ik denk dat jullie het ook een beetje over je heen moeten laten komen en het gaan ervaren ;) het is natuurlijk gek en nieuw, maar juist dat ontdekken van het gekke nieuwe kan heel leuk en leerzaam zijn. Zowel voor jou als voor je brugklasser :)
Tsja als ouddocent weet ik wat er speelt
Purr.
pi_210355021
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 14:39 schreef Purrito het volgende:

[..]
Ja idd niet met een pokemon tas of in een kinderoutfit.

Persoonlijk zou ik mijn kind kleedgeld geven en bepalen wat hij draagt, die gothoutfits zijn ten eerste reteduur en ten tweede is dat niet bevorderlijk voor zijn sociale leven. Ik zou nooit meegaan in die subculturen bs.
tja maar als hij dat wil, dan doe je er toch niet veel tegen. of hij doet het stiekum. met kleedgeld kan een kind idnerdaad zelf kiezen, en als het duur is, nou dan is je geld op.
pi_210355468
Je brugklasser komt er vast vanzelf achter. Die eerste week staat altijd in het teken van elkaar leren kennen, inloggen in alle systemen voor roosters/cijfers e.d. en uitleg krijgen over hoe het werkt op school. Daar heeft de gemiddelde brugklasser geen hulp van ouders meer bij nodig. De beste aanpak is gewoon vertrouwen hebben in je kind, laten weten dat je beschikbaar bent als er hulp nodig is en dan komt het allemaal vanzelf goed. :)
pi_210355510
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:37 schreef Vicky het volgende:
dat heb je in de basisschool periode wel al aangeleerd toch? tas inpakken :{
  zondag 20 augustus 2023 @ 15:50:45 #22
149959 SQ
snelle trees
pi_210355655
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:44 schreef mschol het volgende:

[..]
dat heb je in de basisschool periode wel al aangeleerd toch? tas inpakken :{
Tas inpakken voor de basisschool is wel ff anders dan voor de middelbare natuurlijk :P
disclaimer
pi_210355800
Tip voor de brugger: Maak de eerste handtekening van je ouders zelf.
pi_210355847
quote:
1s.gif Op zondag 20 augustus 2023 15:50 schreef SQ het volgende:

[..]
Tas inpakken voor de basisschool is wel ff anders dan voor de middelbare natuurlijk :P
in de basis is het zorgen dat je alles bij je hebt wat je die dag nodig hebt, dat het in de brugklas wat meer is dan op de basisschool doet daar niks aan af
pi_210357232
Beste tip: zorg dat je op dag 1 op tijd bent. De rest wijst zich dan echt vanzelf, ook over die coachuren enzo. Brugklassers hebben in zo’n introtijd een heel bataljon mentoren en docenten om ze op weg te helpen en voor de meesten geldt dat ze na een paar weken rondlopen of ze nooit anders gedaan hebben. Als je kind geen bijzondere noden heeft, loopt het wel los allemaal.

Ik merk aan de brugklassers op mijn school dat sommigen het huiswerk in de eerste maanden echt verpletterend vinden. Een deel gaat er dan vol voor en doet niks anders meer, een ander deel wordt zo moedeloos dat ze het maar laten zitten. Allebei niet wenselijk. Ik zou me daar als ouders zéker niet op voorhand mee bemoeien, maar er wel op letten hoe dat zich ontwikkelt.

Het maakt ook nogal uit hoe je kind in elkaar steekt. Een verlegen kind geef je weer andere tips mee dan zo’n mini-alfamannetje.
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 18:41:52 #26
5428 crew  miss_sly
pi_210358276
Ik zou hem vooral de ruimte en het vertrouwen geven dat hij dit kan. Geef hem aan dat je natuurlijk bereid bent hem te helpen waar nodig, maar ga geen hulp aanbieden of opdringen waar hij (nog) niet om gevraagd heeft. Laat hem zijn gang gaan en zijn verhaal doen als hij thuiskomt.

Het zijn brugklassers, maar toch al best redelijk zelfstandige jonge mensen als het goed is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_210358357
Wat is handig om te eten mee te geven vooral op lange dagen?
Ze hebben daar een kantine in school en wat automaten en ik zie geregeld vooral de jongens van de middelbare hier bij de supermarkt, maar het zakgeld is wel eindig... Nu zullen brugklassers niet zomaar naar de supermarkt mogen tussendoor, maar ik kan mij voorstellen dat ze wel trek hebben, vooral ook als ze meer gaan sporten.

Ik denk dat het wel wennen is, ze waren een jaar de oudsten op het schoolplein en beginnen nu weer onderaan. En in verhouding zitten meer meisjes in de klas, die waarschijnlijk niet zo veel van de nog "kinderachtige" jongens moeten hebben. Op die leeftijd is het verschil volgens mij nog best groot.

Huiswerk zal ook veel meer worden, ob de basisschool was dat 3 keer per week en heel gestructureerd. Nu moeten ze echt zelf plannen (leren).
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 18:53:13 #28
5428 crew  miss_sly
pi_210358398
Bij mijn dochter op school waren de mentoruren ook bedoeld om bijvoorbeeld te leren plannen. Ze kregen er zelfs een specifieke agenda van school voor. Daarnaast werden er veel dingen besproken en regelmatig had de mentor afspraken met de leerlingen individueel.

Wat betreft eten zou ik gewoon aan hem vragen wat hij wil. En dat kan ook nog veranderen als hij wat langer naar school gaat. Het is voor hem ook allemaal nieuw, dus laat hem lekker op zijn gemakje ontdekken wat en hoe hij het wil. Ben op de achtergrond aanwezig, maar blijf wel vooral daar.
  zondag 20 augustus 2023 @ 19:49:08 #29
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210359145
Iets met veel eiwitten kan die vast een beetje gespierd worden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_210361931
Qua eten zie ik alles voorbijkomen van boterhammen tot salades tot paprikachips :') Zolang het niet in een Paw Patrol-trommeltje zit is het wel prima. Verder eens met @miss_sly

Voor de zomer was bij ons de hype overigens om in de pauze bij de supermarkt een heel stokbrood te halen met een kuipje kruidenroomkaas en dan gewoon dippen, want snijden is voor mietjes :+
pi_210376719
Waarschijnlijk gaan ze in de eerste week precies uitleg krijgen over hoe en wat. En dan weet hij zelf wel wat er van hem verwacht wordt, wanneer hij waar moet zijn en met welke boeken. Daar is die intro week voor. Ik kijk zelf de eerste week even mee met wat hij wanneer mee naar school moet nemen want de info voor de intro week hebben ze ergens voor de zomer gemaild. Denk dat ik het nog even voor hem uit print.

Qua eten neemt hij hier gewoon brood mee net als naar de basisschool, maar dat pakt hij al jaren zelf in. En wat fruit/crackers en natuurlijk wat drinken.

Wat hij verder nog te eten koopt van z’n zakgeld moet hij zelf weten. Al zal ik dat natuurlijk wel bespreekbaar houden indien nodig ;)

Misschien als ie ver moet fietsen vooraf een keer de route samen fietsen als hij twijfelt en/of aangeven dat ie afspreekt met wat vriendjes samen te fietsen, dat is wel zo gezellig.

Ik zou zeggen laat het vooral los. Tenminste dat doe ik hier wel. En denk dat dat wel goed gaat komen (en natuurlijk hou ik het vanaf de achtergrond een beetje in de gaten)
pi_210444302
De eerste drie introductiedagen zijn voorbij....

Wat opviel:

De rekbare kaften zijn minder geschikt voor boeken zonder harde kaft. Je kunt er eventueel een stukje stevig maar dun karton extra in de hoes doen.

Kluisjes op ooghoogte zijn handig... maar volgens mij moet je kind daar geluk mee hebben bij de uitgifte van de sleutel...

Een beetje chaos met de begintijden, op de uitnodigingsbrief voor de introductieweek stond iets anders dan in magister (waar op dat moment alleen de ouders nog toegang toe hadden) of wat de mentor zei...

Wij kregen een brief vooraf, welke accounts wij moesten aanmaken voor de ipad. Dat is nog wel een dingetje vanwege leeftijdsgrenzen en welk bestuursysteem je gewend bent. Ik kreeg het niet voorelkaar om zijn bestaande gmail adres in het mail programma van Apple werkend te krijgen (trouwens wat is dat voor een raar programma?). Het zou moeten kunnen en volgens mij waren de instellingen ook goed, maar het lukte niet. Uiteindelijk een e-mail adres via ons Internetprovider aangemaakt en daar ging het direct, maar ik denk dat hij gewoon zijn gmail adres met de gmail app gebruikt.

Een deel van zijn oudklasgenoten had een dagje extra vrij...daar ging de eerste introductiedag niet door (of wordt nog ingehaald?)

Trouwens, ze zijn al in een pauze/tussenuur naar de supermarkt of naar de stad geweest met goedkeuring van de leerkracht...dus deze nieuwigheid is er ook vanaf.

Volgens mij is hij van plan morgen weer te gaan...dan begint het echte werk...Kan mij nog niet voorstellen hoe de combinatie school, huiswerk en sporten soepeltjes werkt....maar dat ervaren wij de aankomende weken...

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 27-08-2023 15:30:17 ]
  Moderator zondag 27 augustus 2023 @ 16:24:38 #33
5428 crew  miss_sly
pi_210445679
Het gaat zich echt vanzelf wijzen.
En er zal best eens iets niet helemaal goed gaan, of hij kan een lokaal niet vinden, of hij heeft verkeerd gepland en zijn huiswerk niet af, verkeerde stof geleerd voor een toets, etc. Dat hoort er allemaal bij, en daar groeien ze alleen maar van.

Ik zou je echt willen adviseren om het vooral allemaal bij hem te laten en alleen echt op de achtergrond mee te kijken en aanwezig te zijn. Laat hem zich ook maar gecontroleerd stoten, dat is helemaal niet erg.

Het kan ook best een tijdje duren voor hij helemaal geland is op de middelbare school. Ergens tussen de herfst- en de kerstvakantie zijn ze doorgaans we geland en aangepast. Geef hem die ruimte, tenzij je echt bespeurt dat er iets helemaal fout gaat.
  maandag 28 augustus 2023 @ 10:00:23 #34
35189 Troel
scherp en bot
pi_210454121
Wat hebben ze bij de informatiedagen/open dagen verteld over hoe de school in elkaar zit voor wat betreft coaching? Denk dat je daar je antwoord had kunnen halen op die vraag, die is namelijk heel erg schoolspecifiek :@

Vaak begint het eerste jaar op de middelbare school met een 'zachte landing' tot de herfstvakantie voor brugklassers. Geen cijfers onder de 4, niet meteen om 8 uur op school zijn als je te laat komt, noem maar op. Ze doen echt hun best wel.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 28 augustus 2023 @ 11:25:53 #35
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_210454602
Mijnes is ook net als brugklasser gestart. Spannend allemaal hoor.
Volgende week informatieavond. Ben benieuwd.
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_210455684
quote:
1s.gif Op zondag 27 augustus 2023 15:22 schreef Zana het volgende:
De eerste drie introductiedagen zijn voorbij....

Wat opviel:

De rekbare kaften zijn minder geschikt voor boeken zonder harde kaft. Je kunt er eventueel een stukje stevig maar dun karton extra in de hoes doen.

Kluisjes op ooghoogte zijn handig... maar volgens mij moet je kind daar geluk mee hebben bij de uitgifte van de sleutel...

Een beetje chaos met de begintijden, op de uitnodigingsbrief voor de introductieweek stond iets anders dan in magister (waar op dat moment alleen de ouders nog toegang toe hadden) of wat de mentor zei...

Wij kregen een brief vooraf, welke accounts wij moesten aanmaken voor de ipad. Dat is nog wel een dingetje vanwege leeftijdsgrenzen en welk bestuursysteem je gewend bent. Ik kreeg het niet voorelkaar om zijn bestaande gmail adres in het mail programma van Apple werkend te krijgen (trouwens wat is dat voor een raar programma?). Het zou moeten kunnen en volgens mij waren de instellingen ook goed, maar het lukte niet. Uiteindelijk een e-mail adres via ons Internetprovider aangemaakt en daar ging het direct, maar ik denk dat hij gewoon zijn gmail adres met de gmail app gebruikt.

Een deel van zijn oudklasgenoten had een dagje extra vrij...daar ging de eerste introductiedag niet door (of wordt nog ingehaald?)

Trouwens, ze zijn al in een pauze/tussenuur naar de supermarkt of naar de stad geweest met goedkeuring van de leerkracht...dus deze nieuwigheid is er ook vanaf.

Volgens mij is hij van plan morgen weer te gaan...dan begint het echte werk...Kan mij nog niet voorstellen hoe de combinatie school, huiswerk en sporten soepeltjes werkt....maar dat ervaren wij de aankomende weken...
Ik zou alle clubjes stopzetten tot hij zijn draai heeft gevonden.
Purr.
pi_210457459
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 13:32 schreef Purrito het volgende:

[..]
Ik zou alle clubjes stopzetten tot hij zijn draai heeft gevonden.
Dat is niet zo makkelijk met een teamsport.
pi_210457482
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:16 schreef Zana het volgende:

[..]
Dat is niet zo makkelijk met een teamsport.
Is ook echt niet nodig. Integendeel, het is juist fijn voor hem om ook nog lekker te kunnen sporten. Hij zal best eens verzuchten dat hij het druk heeft, en dat is ook zo in het begin. Daar moet hij aan wennen en dat moet hij leren managen. En dat kan hij net zo goed als anderen, hij heeft alleen even tijd nodig. En ruimte.
pi_210457488
Nou, ik denk dat ook daar de draai wel in gevonden gaat worden. Zou echt geen clubjes gaan stop zetten. Heb daar met ook nog nooit gehoord dat dat gedaan wordt (al zal daar vast wel ergens een uitzondering op zijn). Maar je zit echt geen hele middag en avond op je huiswerk. Ontspanning is ook belangrijk.
pi_210457490
quote:
7s.gif Op maandag 28 augustus 2023 10:00 schreef Troel het volgende:
Wat hebben ze bij de informatiedagen/open dagen verteld over hoe de school in elkaar zit voor wat betreft coaching? Denk dat je daar je antwoord had kunnen halen op die vraag, die is namelijk heel erg schoolspecifiek :@

Wat ik heb begrepen alle twee weken een gesprek met de mentor, maar er staan 2 mentoruren per week op het rooster.

Ouderavond is pas volgende week, dan krijgen wij vast meer informatie. Volgens mij is die doorgeschoven en zou de avond eerst voor de vakantie zijn. Voor nieuwe ouders is dat wel een beetje lastiger, wie al een kind op de school heeft boeit het waarschijnlijk niet.
pi_210457762
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:20 schreef Zana het volgende:

[..]

Voor nieuwe ouders is dat wel een beetje lastiger, (…)
Maar wat is er nou zo “lastig”? Het is toch geen essentiële kennis zonder welke je zoon absoluut niet verder kan? Het wijst zichzelf heus wel allemaal. Geef het wat tijd en laat het gaan zolang je kind vrolijk naar school gaat en weer thuiskomt.
  maandag 28 augustus 2023 @ 19:46:44 #42
35189 Troel
scherp en bot
pi_210458904
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:20 schreef Zana het volgende:

[..]
Wat ik heb begrepen alle twee weken een gesprek met de mentor, maar er staan 2 mentoruren per week op het rooster.

Ouderavond is pas volgende week, dan krijgen wij vast meer informatie. Volgens mij is die doorgeschoven en zou de avond eerst voor de vakantie zijn. Voor nieuwe ouders is dat wel een beetje lastiger, wie al een kind op de school heeft boeit het waarschijnlijk niet.
Dan wordt waarschijnlijk de klas in vier groepen gedeeld ofzo ;) Of misschien in de eerste weken juist niet, vanwege nieuwigheid. Echt, komt goed ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_210458992
Ik heb hier ook nog geen informatieavond geweest, maar zoon heeft zelf info gekregen over wat er de komende dagen van hem verwacht wordt (intro-dagen) en z’n rooster voor daarna. Dat zal echt wel loslopen. En tijdens die intro dagen leren ze de school kennen en krijgen ze van alles qua info.

Daar heb ik geen ouder avond voor nodig.
pi_210471402
Het is gewoon benauwend hoe je er als ouder bovenop zit, zo wordt die nooit zelfstandig.
pi_210471410
Wat lange vloei + tip in z’n tas doen zodat ‘ie alvast kan leren draaien voor in de tussenuurtjes
pi_210471631
@Zana, wen er maar aan.
De communicatie zal anders zijn dan op de basisschool.
Er zal meer via de leerlingen zelf worden gecommuniceerd en als ouder zul je minder of beperkter informatie krijgen dan dat je gewend was.
Hier leert het kind ook weer van.
Ik kan me van andere topics ook herinneren dat je graag grip hebt maar dat zal veranderen.
Ze krijgen andere vrienden uit bijv
andere plaatsen (waarvan jij de ouders bijv. niet kent) of raken "geinspireerd" door klasgenoten m.b.t uitproberen van dingen, kleding etc.

Enige tip is: Proberen los te laten en je kind vertrouwen te geven.

Oudste (Okt 2009) is nu in de 3e begonnen 😳, waar blijft de tijd.
Hij zei, ik heb jongens in de klas met een snor en een baard (zitten er een aantal van 15 bij in).
Jongste (Jan 2011) is vorige week in de 1e begonnen.
Mooi om de weg naar de zelfstandigheid te zien en hoe zij hun leven met o.a hun vrienden vorm gaan geven.

[ Bericht 3% gewijzigd door het-is-mij op 30-08-2023 08:03:26 ]
pi_210471877
Het is ook spannend als ouder zijnde, zo'n stap naar de middelbare. Bij mij heeft het heel goed gewerkt om ze echt de ruimte te geven. Niet micro managen. Maar wel vinger aan de pols. Het is zeker wel even schakelen. Komt allemaal goed Zana. Als moeder is het iedere keer weer een uitdaging, zo'n nieuwe situatie. Is niet de laatste keer kan ik je vertellen O+
Met een meidenkwartet
pi_210473056
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 06:19 schreef etuiedelapiel het volgende:
Het is gewoon benauwend hoe je er als ouder bovenop zit, zo wordt die nooit zelfstandig.
Je kent mij? Hoi!
pi_210473112
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 06:22 schreef Raw85 het volgende:
Wat lange vloei + tip in z’n tas doen zodat ‘ie alvast kan leren draaien voor in de tussenuurtjes
Roken jongeren tegenwoordig nog? Heb juist het idee dat ze eerder andere dingen proberen...
pi_210473141
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 10:36 schreef Zana het volgende:

[..]
Roken jongeren tegenwoordig nog? Heb juist het idee dat ze eerder andere dingen proberen...
Vapen! Sommigen al in de brugklas.

Maar dat is nog niet aan de orde. Laat hem lekker starten en ontdekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')