Toen mijn oudste begon op de middelbare school waren er nog 3 systemen die gebruikt werden en kwam vrij snel Teams erbij vanwege corona. Ik ben zo blij dat ie nu gewoon een PTA heeft en dus vorig jaar als wist wat hij dit jaar moet doenquote:Op woensdag 30 augustus 2023 11:10 schreef Zana het volgende:
Gisteren achter gekommen dat niet alle leerkrachten Magister gebruiken om het huiswerk erin te zetten...weten wij dat ook weer.
Even een club stopzetten, hoe kom je erop? Wat geef jij toch rare wereldvreemde adviezen in dit subforum, niet de eerste keer ook.quote:Op maandag 28 augustus 2023 13:32 schreef Purrito het volgende:
[..]
Ik zou alle clubjes stopzetten tot hij zijn draai heeft gevonden.
Omdat school voor hobby's gaat imho en hockey/voetbal minder belangrijk is dan rust en focus.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 12:20 schreef DjVero het volgende:
[..]
Even een club stopzetten, hoe kom je erop? Wat geef jij toch rare wereldvreemde adviezen in dit subforum, niet de eerste keer ook.
De sportclubs zijn voor de broodnodige ontspanning door inspanning.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:17 schreef Purrito het volgende:
[..]
Omdat school voor hobby's gaat imho en hockey/voetbal minder belangrijk is dan rust en focus.
Dat inderdaad. Die van mij is ook gewoon wezen trainen elke keer en wedstrijd zaterdag. Ja hij was moe. Opeens elke dag 25 minuten heen en weer 25 minuten terug fietsen. Maar dat is het hele pakket.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 14:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De sportclubs zijn voor de broodnodige ontspanning door inspanning.
Wij hadden inmiddels de informatieavond, sommige dingen zijn best wel raar geregeld en wennen.quote:Op woensdag 6 september 2023 11:55 schreef miss_sly het volgende:
@:Zana heeft je zoon een beetje zijn draai gevonden?
En jij, begin je een beetje om te kunnen gaan met het gebrek aan weten wat en hoe je kind doet zo op de middelbare school?
Dit lijkt me een wat gezondere instelling dan die van TS, en vooral minder stressvol voor ouders en kindquote:Op donderdag 7 september 2023 08:18 schreef laziness het volgende:
Hier geen foto’s van de introductie en ik hoor ook namen zonder gezicht. Ik heb niet de drang om daar een foto bij te hebben. Als het zijn vrienden worden ontmoet ik ze vanzelf wel een keer.
Hij heeft zijn eigen wereld daar en dat is prima.
We zijn hier overigens pas 3 dagen onderweg maar hij komt happy thuis dus
Die van mij is nog niet gewend. Kan tot de herfstvakantie duren. Ik hoop wat eerderquote:Op zondag 17 september 2023 13:24 schreef Zana het volgende:
Hoe gaat het met andere brugklassers, zijn ze al een beetje gewend?
Afgelopen week 5 uur lesuitval en aankomende week 8 uur minder en deels verschoven naar de middag ( waarschijnlijk omdat docenten extra scholing hebben of/ en met TTO op stap gaan.
Is dat normaal, je zou een andere afspraak hebben gemaakt in de middag...
Hier zijn keuzelessen extra lessen. Ze hebben verplecht zoveel keuzelessen per week en je kunt zelf beslissen of in overleg met je mentor intekenen voor die lessen. Dus als je meer hulp nodig hebt met Duits kies je Duits. Als je gewoon lekker met je huiswerk bezig wilt, kies je voor het stiltewerkuur.quote:Op donderdag 21 september 2023 12:05 schreef Zana het volgende:
Vandaag zijn alle lessen komen te vervallen, vanochtend stonden er nog twee op het rooster...
Hoop dat dit alleen maar deze week zo is...
Eerlijk gezegd had ik dit niet zo erg verwacht. Hadden ze tenminste op de informatieavond kunnen aankondigingen dat het eraan zit te komen en welke inpakt dit op het rooster zou kunnen hebben. Ze wisten toen vast wel dat 27 leerkrachten naar Schotland zouden gaan.
Toen wij op zoek gingen naar een middelbare school, werd steeds gezegd dat de brugklassers bij tussenuren op school moeten blijven (en niet mogen gaan "zwerven"), maar nu wordt zo geschoven met de lessen dat ze uitval hebben.
Ook staat er nu opeens "keuzeles" bij twee vakken en in de omschrijving dat ze huiswerk van andere vakken mogen/moeten maken of iets wat ze in dat vak nog niet af hebben? Is dan de leerkracht van dit vak er niet of is dat normaal? Ze hebben toch nog helemaal niet zo veel uren in deze vakken gehad, dat ze er al door de stof heen kunnen wezen.
Je laatste vraag kan denk ik alleen maar beantwoord worden door iemand van die specifieke schoolquote:Op donderdag 21 september 2023 12:22 schreef Zana het volgende:
In een andere middelbare school hier in de buurt hadden ze juist een brugklas, waar de jongeren zelfstandiger gingen werken en waar ze hun tijd zelf mochten indelen. Daar hebben wij bewust niet voor gekozen.
De flexuren staan niet als zulke in het rooster, het staat echt bij bepaalde vakken. Is dan de leerkracht niet aanwezig en wordt de klas door iemand anders opgevangen?
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werdquote:Op donderdag 21 september 2023 13:26 schreef laziness het volgende:
Uitval en verkort lesrooster ivm rapportbesprekingen etc was er 25 jaar geleden (ik word oud) ook al. Zeker niet elke week maar wel regelmatig. Daar kun je inderdaad maar beter aan wennen. Het zo schuiven dat dit aan het begin of einde valt vind ik een luxe die we vroeger niet hadden. Heel wat tussenuren op school versleten (zonder opvang ook dus ook dat is in mijn ogen al een luxe).
Maar uiteindelijk is het aan je kind om bij te houden wanneer er les is en om te zorgen dat ie op tijd op school is. Die invulling van zo'n keuzeles merkt hij snel genoeg hoe dat werkt als het eenmaal heeft plaats gevonden.
Net als die keuze uren. Hier kiezen ze elke week een aantal flexuren zelf. Het soort invulling en het tijdstip valt te kiezen. Daar bemoei ik me niet mee. Ik werk gewoon vier dagen per week. Ik heb niet eens tijd om er zo bovenop te zitten.
Ik weet hoe laat hij op school moet zijn en hoe laat hij ongeveer thuis zou moeten komen. Als het anders is meldt hij het. Als hij hulp nodig heeft bij iets meldt hij het. Maar voor de rest is het aan hem zelf om te ontdekken hoe de middelbare school werkt en mag je er op vertrouwen dat school het intern ook gewoon op orde heeft ondanks dat jij misschien niet alle info hebt.
Maar to be honest is dit een beetje herhaling van hoe het vroeger in het andere topics ook ging. Dit zijn geen tips en trucs. Dit zijn hele specifieke school eigen vragen die wij ook niet kunnen beantwoorden en het is niet voor het eerst dat we zeggen dat je het meer los moet laten en je kind meer ruimte moet geven om zelf de wereld te ontdekken. En dat zeg ik als ouder die er zelf ook echt al veel meer grip en zicht op heeft dan dat mijn ouders vroegen hadden. De wereld is al erg veranderd met Somtoday en Magisters, thuiswerken en mobieltjes etc.
Overigens mogen mobieltjes hier alleen in de kluis de hele dag, ook niet tijdens de pauze. Dat is nog best eens jammer qua 'm ergens aan herinneren of succes willen wensen of zomaar eigenlijk gewoon een hartstikke goede instelling natuurlijk
Vrijwel volledig digitaal onderwijs op mijn school en wat ziet mijn oog rechtsonderin op hun laptopjes verschijnen: whatsapp, insta, whatsapp, whatsapp, tiktok, whatsapp, insta, insta, whatsapp, tiktok.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werd
Mooi hè. Mobiel vrije school.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:40 schreef DjVero het volgende:
[..]
Vrijwel volledig digitaal onderwijs op mijn school en wat ziet mijn oog rechtsonderin op hun laptopjes verschijnen: whatsapp, insta, whatsapp, whatsapp, tiktok, whatsapp, insta, insta, whatsapp, tiktok.
Mijn zoon lachte me vierkant uit toen ik thuis vertelde dat er een mobieltjesverbod ingesteld werd.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Mooi hè. Mobiel vrije school.
Hier was het op school al zo dat ze de telefoons in een telefoonzak moesten doen. In plaats van op hun telefoon doen ze nu spelletjes in de pauze. Ik vind dat wel een pluspunt. Dat er minder gepest wordt, geen idee. Mijn kind durft nog steeds niet zijn lunch mee naar school te nemen uit angst voor het pesten. Dus leuk dat iedereen zichzelf mag zijn, maar de veilige voorwaarden daarvoor zijn helaas nog niet gevonden en ik denk ook niet dat het probleem daar bij de mobieltjes zitquote:Op donderdag 21 september 2023 13:45 schreef Cathmar het volgende:
Toch hebben de lagere klassen er blijkbaar echt baat bij. Minder pest gedrag, meer communicatie. Hoor ik in ieder geval van mijn onderwijzende vrienden (waar het op school al meer dan 2 jaar zo is).
De mijne is daar echt te braaf voor. En ik denk dat hij niet eens weet dat dit ook via het web kan. Hij had het me al lang verteld als de klas dit op grote schaal gedaan had. Maar hij heeft ook pas sinds vorig jaar een telefoon en spendeert er maar beperkt tijd op. Doet niks met instagram, tiktok en facebook.quote:Op donderdag 21 september 2023 13:31 schreef Troel het volgende:
[..]
Hulde aan de schoollaptop waar meteen whatsapp en telegram op geinstalleerd werd
Mijn jongste wil graag pasta als lunch. Het gaat dus niet om een gewone boterhamquote:Op zaterdag 23 september 2023 09:49 schreef Zana het volgende:
Gisteren hadden ze een "uitje" met de sportklas, hij wou achteraf nog spullen uit de kluis halen en was wat teleurgesteld dat de zijingangen van de school rond 17.00 uur al op slot waren...de hoofdingang had hij dan weer niet geprobeerd...
Ik ben benieuwd wat ze met de mobieltjes doen, want de school denkt nog over een verandering na. Hier moeten ze sinds dit schooljaar in de kluis of in de telefoonzak in de klas.
De middagpauze waar wij binnenvielen zag er van buitenaf niet echt gezellig uit. De meeste waren bezig op de telefoon of tablet. En volgens mij was er ook niet echt veel ruimte. De aula zat behoorlijk vol en dan hebben ze de pauze al gesplitst voor de lagere en de hogere groepen.
Dat iemand zijn lunch niet durft te eten op school, vind ik dan weer bedenkelijk. Zij maken lange uren. Ik heb ook geen idee waar en met wie hij eet. Ik vermoed met zijn tafelgenoot of in een klein groepje jongens, maar of ze dan ergens aanschuiven? Sommige jongens gaan denk ik ook wat vaker naar de supermarkt (waar ze verplicht een anderskleurig maandje moeten gebruiken) of laatst bij een tussenuur naar de KFC aan de rand van de stad. Mijn zoon vertelt helaas niet zo veel, maar dat was al op de basisschool zo. Ik denk dat ik daarom ook niet zo snel zou doorhebben als er sprake was van pesten of uitsluiting.
Dinsdag zijn ze alweer de hele dag vrij, iets met scholing van de leerkrachten.
Hier beginnen nu ook weer de informatieactiviteiten voor de groep 8 leerlingen. Wij hebben toen best wat scholen gezien, maar achteraf had ik misschien wat andere vragen gesteld of op andere dingen gelet.
Dat inderdaad. Oudste heeft echt mazzel dat zijn klas vanaf de 1e een hechte club, waarvan hij met 5 echt vrienden was. Inmiddels is er een kern met een man/vrouw of 12, soms meer, die veel samen rondhangt en verjaardagen viert.quote:Op maandag 25 september 2023 15:11 schreef miss_sly het volgende:
Het is allang fijn als je kind 1 of 2 leerlingen heeft waar hij het een beetje leuk mee kan vinden. Dat het allemaal grote gezellige groepen pubers moeten zijn, is meestal in tv-series zo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |