abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 08:56:14 #201
236264 crew  capricia
pi_214125737
Moeten die boeken eigenlijk nog gekaft worden? Of zijn ze gewoon van jou?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 08:57:33 #202
5428 crew  miss_sly
pi_214125747
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2024 16:55 schreef capricia het volgende:
@:zana
Ik heb met plezier en interesse je berichten over het eerste jaar middelbare school gelezen. Volgend jaar zijn wij aan de beurt met onze dochter. Hoop dat je al je belevenissen blijft posten. :)
Je schrijft goed. ^O^
Volgend jaar kun jij je eigen belevenissen hier posten. Ben benieuwd hoe het jullie vergaat.

Het is zo raar. Mijn dochter gaat naar de vierde. Ik kan me nog zo goed herinneren dat ze naar de brugklas ging, en tegelijkertijd lijkt het al een eeuwigheid geleden. Ze groeien zo enorm op de middelbare school, vind ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 08:59:00 #203
5428 crew  miss_sly
pi_214125763
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 08:56 schreef capricia het volgende:
Bij mijn dochter moeten sommigen worden ingeleverd en die kaften we om ze een beetje netjes te houden. De rest kun je kaften als je dat leuk vindt, maar de meeste vinden het niet leuk :P
Op de lijst met boeken die je ontvangt wordt dan aangegeven welke aan het einde van het jaar weer ingeleverd moeten worden.

Overigens wordt er ook niet heel streng gekeken naar de in te leveren boeken. Als ze er nog een beetje oké uitzien, is het al goed, is onze ervaring.
pi_214125799
Hier zijn het twee boeken die ingeleverd moeten worden. Het ene boek zat toen hij hem kreeg al met tape aan elkaar geplakt, dus die was al ooit eerder bij iemand uit elkaar gevallen. Het andere boek had een redelijk zachte kaft en dat was met de elastisch kaften niet ideaal. Die heeft een een hoek wat kreukels. Ben benieuwd of ik daar nog wat van hoor.

Misschien voor komend schooljaar toch een rol kaftpapier kopen, als het maar twee boeken zijn, wil ik dat nog wel doen.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 09:05:52 #205
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_214125816
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 08:56 schreef capricia het volgende:
Half om half. We krijgen met de doos boeken een brief met de boeken en daarbij op ze terug moeten. De werkboeken blijven van jou, de lesboeken meestal van het bedrijf. Die laatst kaften we wel. Deels met zo'n elastische en deels met papier, net wat beter werkt.

D zijn latijn boek zag er behoorlijk slecht uit. Daar heb ik foto's van gemaakt. Dan heb ik in ieder geval bewijs als ze bij het inleveren moeilijk doen.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 09:24:05 #206
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_214125949
Hier hoeft er helemaal niks aan boeken terug *O*
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 2 juli 2024 @ 09:55:43 #207
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_214126189
wij hebben ook doorgekregen wat we moeten inleveren (niets) en de gegevens voor het bestellen voor komend jaar.
Hij heeft 1 tekort, dus ik ga er gemakshalve wel vanuit dat hij door is naar jaar 2.
Ik wacht wel met bestellen tot ik dat zeker door heb gekregen van school :P
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_214126282
Oudste gaat naar de derde, maar op een nieuwe school en ook voor het eerst onderwijs met boeken etc. Voelt als een brugger.
Van de week op de infomiddag ook informatie gekregen over boeken etc. Boeken zijn nog niet bestelbaar, moeten wel voor de 22ste besteld zijn.
Nu ook een magister account, op oude school was het som2day. Daar keek ik eigenlijk amper in.
Nu de laatste loodjes school. Deze week nog echt les. Volgende week ook nog wel wat, 12 juli de laatste lesdag, daarna heeft ze vakantie.

De jongste gaat naar de brugklas, maar ook op de 10-14 school. Blijft dus op dezelfde school.
*poef* nu is het weg
pi_214126726
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 08:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoe heb je het nu alles bij elkaar gevonden? Heb je wat meer vertrouwen gekregen dat je je zoon meer kunt loslaten? Volgend jaar is hij gewoon geen brugger meer! Het gaat zo ontzettend hard.
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.

Op de basisschool heb je één of twee leerkrachten, maar nu heb je een stuk of 11, en die kunnen allemaal kort of langdurig ziek worden, ontslag nemen, midden in het schooljaar op vakantie gaan. Dat houdt in dat je met een beetje pech heel veel wissels, of als ze het niet kunnen opvangen, heel veel uitval hebt. Dan komt nog bij dat je drukke en minder drukke schoolweken hebt. Er zit vast een systeem achter. Als veel andere klassen op reis zijn, of een gedeelde van je eigen klas, iets anders heeft ( want er zitten kunst en sport master leerlingen bij elkaar), zijn ook minder leraren voor de rest en hebben ze soms uren minder les. Of als leerlingbesprekingen zijn dat ze dan een 30 minuten rooster hebben. Ook activiteiten die primair helemaal niets met de brugklas te maken hebben, zoals eindtoetsen, hebben toch invloed. Opeens bijvoorbeeld geen gym omdat de gymzalen toetslokalen zijn. Of toen de examenleerlingen hun uitslag kregen, kregen wij één dag van tevoren te horen dat er misschien lessen komen te vervallen, omdat deze examenleerlingen moeten worden opgevangen.
Bij veel dingen dacht ik, dat weten ze toch van tevoren, dat kan toch alvast in de planning en gecommuniceerd worden en niet pas op het laatste moment.
Zo een middelbare school met 1500 leerlingen is natuurlijk wat anders dan de basisschool met 280.

Ook snap ik nu beter, waarom ze zeggen dat het verschil tussen basisschool en middelbare zo groot is. Ze moeten het echt zelfs doen, zich zelfs organiseren, plannen en voor zich zelf opkomen...maar dat is best moeilijk als ze het nog niet zo gewend zijn van de basisschool. Dat je dingen echt moet leren en herhalen en niet van één keer in je boek kijken direct kunt. Dat je je weg moet vinden in hoe je leert (en ook wanneer), want ze hebben vornamelijk werkboeken (war de antwoorden deels niet gecontroleerd zijn, omdat het huiswerk was/ hij het niet goed heeft verbeterd?) en divers on-line materiaal en oefentoetsen.
Ze hadden ook vele leuke (groeps)opdrachten en in sommige vakken ook opdrachten waardoor ze hun cijfer konden verbeteren. Maar het systeem waarom sommige cijfers meervoudig meetellen, snap ik nog steeds niet.

Als ouder heb je veel minder contact met school. Wij hadden één informatieavond in september en een gesprek met de mentor en een met een vakdocent ergens begin dit jaar, tijdens de ouderspreekavonden. Oh, en in begin van het schooljaar zaten wij bij het kennismakingsgesprek tussen mentor en zoon.

Wij kunnen nu wel veel beter op de hoogte zijn van de resultaten (dat was bij onze basisschool altijd een dingetje, daar kregen ze geen cijfers en kreeg je als ouder pas met het portfolio een indicatie). Nu komen de cijfers direct in magister te staan. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, want soms heeft je kind niet de gelegenheid om het zelfs te vertellen omdat je het eerder weet.

Bij de "havo" wiskundetoets vanochtend waren een stuk of 8 leerlingen van 26, hij was de enige jongen. Of dat echt een indicatie is voor wie volgend jaar naar de havo gaat weet ik niet zeker. Zou mij niet verbazen dat het voor sommige onduidelijk was, wat de bedoeling was. Wij zien het dan misschien pas op de eerste schooldag in het nieuwe schooljaar. Vanochtend stonden trouwens nog 7 lesuren in het rooster, waarvan één alleen voor potentiële havo leerlingen. Hij kwam na de tweede naar huis, omdat de rest uitviel....dat stoort mij een beetje, het gemaak waarmee ze naar huis worden gestuurd. Voor de kinderen is het natuurlijk leuk, maar zo ging dat dus het hele schooljaar door.
pi_214126907
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 09:05 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

D zijn latijn boek zag er behoorlijk slecht uit. Daar heb ik foto's van gemaakt. Dan heb ik in ieder geval bewijs als ze bij het inleveren moeilijk doen.
Dat is een goede tip. Wij hadden volgens mij van de 3 boeken die terug moeten, twee waarvan ik al bij binnenkomst twijfelde of wij daar geen problemen kregen bij het inleveren. Ik heb dat toen aangeven en één andere ontvangen in de eerste schoolweek, de andere had alleen maar wat vlekken.
  Moderator dinsdag 2 juli 2024 @ 11:30:08 #211
5428 crew  miss_sly
pi_214127004
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:

[..]
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.

Op de basisschool heb je één of twee leerkrachten, maar nu heb je een stuk of 11, en die kunnen allemaal kort of langdurig ziek worden, ontslag nemen, midden in het schooljaar op vakantie gaan. Dat houdt in dat je met een beetje pech heel veel wissels, of als ze het niet kunnen opvangen, heel veel uitval hebt. Dan komt nog bij dat je drukke en minder drukke schoolweken hebt. Er zit vast een systeem achter. Als veel andere klassen op reis zijn, of een gedeelde van je eigen klas, iets anders heeft ( want er zitten kunst en sport master leerlingen bij elkaar), zijn ook minder leraren voor de rest en hebben ze soms uren minder les. Of als leerlingbesprekingen zijn dat ze dan een 30 minuten rooster hebben. Ook activiteiten die primair helemaal niets met de brugklas te maken hebben, zoals eindtoetsen, hebben toch invloed. Opeens bijvoorbeeld geen gym omdat de gymzalen toetslokalen zijn. Of toen de examenleerlingen hun uitslag kregen, kregen wij één dag van tevoren te horen dat er misschien lessen komen te vervallen, omdat deze examenleerlingen moeten worden opgevangen.
Bij veel dingen dacht ik, dat weten ze toch van tevoren, dat kan toch alvast in de planning en gecommuniceerd worden en niet pas op het laatste moment.
Zo een middelbare school met 1500 leerlingen is natuurlijk wat anders dan de basisschool met 280.

Ook snap ik nu beter, waarom ze zeggen dat het verschil tussen basisschool en middelbare zo groot is. Ze moeten het echt zelfs doen, zich zelfs organiseren, plannen en voor zich zelf opkomen...maar dat is best moeilijk als ze het nog niet zo gewend zijn van de basisschool. Dat je dingen echt moet leren en herhalen en niet van één keer in je boek kijken direct kunt. Dat je je weg moet vinden in hoe je leert (en ook wanneer), want ze hebben vornamelijk werkboeken (war de antwoorden deels niet gecontroleerd zijn, omdat het huiswerk was/ hij het niet goed heeft verbeterd?) en divers on-line materiaal en oefentoetsen.
Ze hadden ook vele leuke (groeps)opdrachten en in sommige vakken ook opdrachten waardoor ze hun cijfer konden verbeteren. Maar het systeem waarom sommige cijfers meervoudig meetellen, snap ik nog steeds niet.

Als ouder heb je veel minder contact met school. Wij hadden één informatieavond in september en een gesprek met de mentor en een met een vakdocent ergens begin dit jaar, tijdens de ouderspreekavonden. Oh, en in begin van het schooljaar zaten wij bij het kennismakingsgesprek tussen mentor en zoon.

Wij kunnen nu wel veel beter op de hoogte zijn van de resultaten (dat was bij onze basisschool altijd een dingetje, daar kregen ze geen cijfers en kreeg je als ouder pas met het portfolio een indicatie). Nu komen de cijfers direct in magister te staan. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, want soms heeft je kind niet de gelegenheid om het zelfs te vertellen omdat je het eerder weet.

Bij de "havo" wiskundetoets vanochtend waren een stuk of 8 leerlingen van 26, hij was de enige jongen. Of dat echt een indicatie is voor wie volgend jaar naar de havo gaat weet ik niet zeker. Zou mij niet verbazen dat het voor sommige onduidelijk was, wat de bedoeling was. Wij zien het dan misschien pas op de eerste schooldag in het nieuwe schooljaar. Vanochtend stonden trouwens nog 7 lesuren in het rooster, waarvan één alleen voor potentiële havo leerlingen. Hij kwam na de tweede naar huis, omdat de rest uitviel....dat stoort mij een beetje, het gemaak waarmee ze naar huis worden gestuurd. Voor de kinderen is het natuurlijk leuk, maar zo ging dat dus het hele schooljaar door.
quote:

[..]

Wat ik grappig vind, is dat wat je als lastig en chaotisch hebt ervaren, grotendeeld echt gewoon de middelbare school is. Behalve dat er tegenwoordig door het lerarentekort wel meer problemen zijn met docenten hebben en houden als school.

Is het in Duitsland zoveel anders? Kun je daar iets over vertellen?

Het mooie is dat jullie dit eerste jaar nu hebben gehad. Je weet nu beter hoe het gaat, je weet wat je zoon allemaal kan (en dat is echt best veel) en je weet dat jouw afstand tot school en wat hij doet groter wordt. Het tweede jaar wordt vast gemakkelijker voor je.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 11:44:00 #212
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_214127142
Ja, als ik dat zo lees dan herken ik dat inderdaad ook gewoon van mijn eigen middelbare schooltijd.

Oudste gaat na de zomer naar de brugklas en je hoort nu ook wel veel verschil in communicatie tussen verschillende scholen. Omdat wij loting hadden, hebben we echt veel contact gehad met school. Veel informatie gekregen en ook als ouders al kennismaking net school. We weten ook al welke informatie we eind van de zomer kunnen verwachten en wat we nu al kunnen aanschaffen. Bij andere scholen kregen ze nog amper een bevestiging van inschrijving.

Aangezien mijn meiden naar een andere school zullen gaan een jaartje later, zal dat ook wel even wennen zijn.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 11:52:03 #213
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_214127211
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:<knip>

<knip>
Hiervoor kreeg ik al een fantastische tip van een ouder die zelf docent is: magister niet op je telefoon installeren. En dan gewoon wachten op wat je kind wel of niet deelt. Ik neem me hevig voor om dat tzt te doen. Mag het kind zelf kijken of ie lesuitval heeft en zelf bepalen wanneer hij een cijfer deelt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 2 juli 2024 @ 11:52:28 #214
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_214127218
quote:
Ik merk hier ook wel verschil tussen scholen. Met allebei hun plussen en minnen.

Bij C liggen data veel beter vast, studiedagen, verkorte dagen etc zijn allemaal optijd bekend. Bij D kregen we soms 3 dagen van te voren te horen dat er een studiedag was.
Andere activiteiten worden bij C zowel naar ons als de leerling gecommuniceerd (dagreisjes, schoolfeest, voorstellingen onder schooltijd). Maar bij D dus niet. Dan kom je er soms achter omdat het rooster in magister er gek uitziet. Of omdat je kind opeens iets nodig heeft. En dan is D het kind dat het slechts is in het organiseren van dingen, dus die combi is niet zo best.. Maar ik kan me er niet zo druk om maken. Er is niks om mis gegaan.

Bij C hadden ze gewoon tussenuren bij uitval. En het hele jaar hetzelfde rooster. Bij D worden tussenuren bijna altijd opgevangen door een andere leerkracht. Soms hebben ze daardoor een dag later opeens een uur eerder vrij. En sowieso is dat rooster door het jaar heen wel gehusseld. Vakken die omruilen, gym op andere dagen, opeens een andere middag korter/langer. Ik denk dat als ik de eerste en laatste week van het jaar bekijk dat alleen de gemengde lessen (classes en keuzewerktijd) op dezelfde tijden zijn gebleven. Maar beide kinderen zijn er niks minder van geworden. C houdt van structuur en dat krijgt hij op zijn school. D kijkt niet verder dan de dag, dus die heeft geen behoefte aan een vast rooster :D
  dinsdag 2 juli 2024 @ 12:26:57 #215
244125 laziness
pi_214127490
Het verschilt wel per school hoor. Hier krijgen ze een studieplanner, agenda kopen niet nodig, en wordt er veel aandacht besteed aan leren plannen aan het begin van de brugklas. Les studievaardigheden hebben ze het hele jaar gehad.

Het rooster was het hele jaar hetzelfde _O_ en bij tussenuren werd er geschoven met vakken en was het dus geen tussenuur meer. Gymzalen zijn niet gebruikt als toetslokaal en als ze eerder vrij waren was dit op tijd bekend. Nu werd dat laatste niet aan ouders rechtstreeks gecommuniceerd maar mijn kind was op de hoogte en hij vertelt ons veel (gelukje I know).

Ik kan me van mijn eigen brugklas wel meer chaos herinneren dan dat ik nu gezien heb. Maar ook dat was een veel grotere school. De huidige middelbare is kleiner dan de basisschool was dus dat zal meespelen in de stabiliteit die ze kunnen bieden qua rooster bijvoorbeeld.

Als de huiswerk antwoorden onderdeel zijn van het de toetsstof zou ik wel verwachten dat dit nagekeken wordt in de les. Dat gebeurt bij mijn zoon wel. Het niet goed verbeteren is dan wel een leerpuntje van het kaliber dat doe je eens maar daarna niet meer :P

Vaak telt een kleine overhoring over een deel van de stof 1x mee en een grote toets over het hele hoofdstuk 3x of 4x mee. Met die tussentijdse toetsen dwing je leerlingen om tussendoor in delen te leren ipv aan het eind alles in 1x in het hoofd te moeten proppen. Bij de grote toets heb je dan de test of leerlingen het echt allemaal begrepen hebben en dit telt dan zwaarder dan alleen een toets met wat woorden vertalen bijvoorbeeld.
Tegelijkertijd is het voor leerlingen die moeite hebben met zo'n grote hoeveelheid stof een kans om met die tussentijdse overhoringen toch hun cijfer een beetje op te krikken.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 12:30:26 #216
244125 laziness
pi_214127534
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:44 schreef Kyara het volgende:
Oudste gaat na de zomer naar de brugklas en je hoort nu ook wel veel verschil in communicatie tussen verschillende scholen. Omdat wij loting hadden, hebben we echt veel contact gehad met school. Veel informatie gekregen en ook als ouders al kennismaking net school. We weten ook al welke informatie we eind van de zomer kunnen verwachten en wat we nu al kunnen aanschaffen. Bij andere scholen kregen ze nog amper een bevestiging van inschrijving.
Ik vroeg school om een bevestiging van plaatsing. Hoezo, hij was automatisch geplaatst :? maar oke dan hij staat op de lijst hoor....

Wereld van verschil loting vs scholen waar je sowieso terecht kunt.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 12:54:29 #217
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_214127747
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 12:30 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik vroeg school om een bevestiging van plaatsing. Hoezo, hij was automatisch geplaatst :? maar oke dan hij staat op de lijst hoor....

Wereld van verschil loting vs scholen waar je sowieso terecht kunt.
Klopt. Maar iets van bevestiging is wel prettig lijkt me. Dan weet je in elk geval dat je aanmelding door is gekomen. Kennismaking met klas etc is ook wel fijn als dat nog voor de vakantie plaatsvind. Bij sommige scholen is er echt amper communicatie voor de zomer. Deze school is wel de andere kant, ook na loting is er veel contact en school vindt het ook belangrijk om de ouders te betrekken. Misschien ook omdat voor TTO wat meer van ouders wordt verwacht (thuis Engels spreken, uitwisselingsstudenten in huis nemen en de extra kostenpost die betaald moet worden).
pi_214128214
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 11:44 schreef Kyara het volgende:
Ja, als ik dat zo lees dan herken ik dat inderdaad ook gewoon van mijn eigen middelbare schooltijd.

Aangezien mijn meiden naar een andere school zullen gaan een jaartje later, zal dat ook wel even wennen zijn.
Hier ook. Bevestiging van inschrijving gehad, contactgegevens moeten insturen, mail gekregen over de aan te schaffen laptop en het afhaalverzoek inmiddels ook, kennismakingsmiddag voor de leerlingen en toen kregen ze een brief mee met de gegevens van de mentor aan te schaffen spullen, hun mailadres en wanneer we het rooster kunnen verwachten. En ook al mails gekregen over de mogelijkheden voor huiswerkbegeleiding :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 2 juli 2024 @ 15:04:07 #219
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_214128586
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 12:54 schreef Kyara het volgende:
Kennismaking met klas etc is ook wel fijn als dat nog voor de vakantie plaatsvind.
Dat hadden de scholen vorig jaar bijna allemaal wel.. Alleen allemaal op andere middagen, waardoor het nog lastig was om de musical te oefenen :D
  dinsdag 2 juli 2024 @ 18:33:15 #220
56471 pinquit
oh my lama!
pi_214131659
Hier is de puber inmiddels geslaagd *O*

Maar als ik wat had kunnen veranderen aan de beginjaren; laat je kind een papieren agenda aanschaffen en ga samen plannen, en leer hen dat op die manier zelf te doen.
Met de afschaffing van papieren agenda en al het huiswerk op SOM, is hier alles in de soep gelopen.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  woensdag 3 juli 2024 @ 12:08:06 #221
244125 laziness
pi_214141422
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2024 18:33 schreef pinquit het volgende:
Hier is de puber inmiddels geslaagd *O*
Gefeliciteerd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties