Volgend jaar kun jij je eigen belevenissen hier posten. Ben benieuwd hoe het jullie vergaat.quote:Op maandag 1 juli 2024 16:55 schreef capricia het volgende:
@:zana
Ik heb met plezier en interesse je berichten over het eerste jaar middelbare school gelezen. Volgend jaar zijn wij aan de beurt met onze dochter. Hoop dat je al je belevenissen blijft posten.![]()
Je schrijft goed.
Bij mijn dochter moeten sommigen worden ingeleverd en die kaften we om ze een beetje netjes te houden. De rest kun je kaften als je dat leuk vindt, maar de meeste vinden het niet leukquote:Op dinsdag 2 juli 2024 08:56 schreef capricia het volgende:
Moeten die boeken eigenlijk nog gekaft worden? Of zijn ze gewoon van jou?
Half om half. We krijgen met de doos boeken een brief met de boeken en daarbij op ze terug moeten. De werkboeken blijven van jou, de lesboeken meestal van het bedrijf. Die laatst kaften we wel. Deels met zo'n elastische en deels met papier, net wat beter werkt.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 08:56 schreef capricia het volgende:
Moeten die boeken eigenlijk nog gekaft worden? Of zijn ze gewoon van jou?
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 08:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe heb je het nu alles bij elkaar gevonden? Heb je wat meer vertrouwen gekregen dat je je zoon meer kunt loslaten? Volgend jaar is hij gewoon geen brugger meer! Het gaat zo ontzettend hard.
Dat is een goede tip. Wij hadden volgens mij van de 3 boeken die terug moeten, twee waarvan ik al bij binnenkomst twijfelde of wij daar geen problemen kregen bij het inleveren. Ik heb dat toen aangeven en één andere ontvangen in de eerste schoolweek, de andere had alleen maar wat vlekken.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 09:05 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
D zijn latijn boek zag er behoorlijk slecht uit. Daar heb ik foto's van gemaakt. Dan heb ik in ieder geval bewijs als ze bij het inleveren moeilijk doen.
quote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.
Op de basisschool heb je één of twee leerkrachten, maar nu heb je een stuk of 11, en die kunnen allemaal kort of langdurig ziek worden, ontslag nemen, midden in het schooljaar op vakantie gaan. Dat houdt in dat je met een beetje pech heel veel wissels, of als ze het niet kunnen opvangen, heel veel uitval hebt. Dan komt nog bij dat je drukke en minder drukke schoolweken hebt. Er zit vast een systeem achter. Als veel andere klassen op reis zijn, of een gedeelde van je eigen klas, iets anders heeft ( want er zitten kunst en sport master leerlingen bij elkaar), zijn ook minder leraren voor de rest en hebben ze soms uren minder les. Of als leerlingbesprekingen zijn dat ze dan een 30 minuten rooster hebben. Ook activiteiten die primair helemaal niets met de brugklas te maken hebben, zoals eindtoetsen, hebben toch invloed. Opeens bijvoorbeeld geen gym omdat de gymzalen toetslokalen zijn. Of toen de examenleerlingen hun uitslag kregen, kregen wij één dag van tevoren te horen dat er misschien lessen komen te vervallen, omdat deze examenleerlingen moeten worden opgevangen.
Bij veel dingen dacht ik, dat weten ze toch van tevoren, dat kan toch alvast in de planning en gecommuniceerd worden en niet pas op het laatste moment.
Zo een middelbare school met 1500 leerlingen is natuurlijk wat anders dan de basisschool met 280.
Ook snap ik nu beter, waarom ze zeggen dat het verschil tussen basisschool en middelbare zo groot is. Ze moeten het echt zelfs doen, zich zelfs organiseren, plannen en voor zich zelf opkomen...maar dat is best moeilijk als ze het nog niet zo gewend zijn van de basisschool. Dat je dingen echt moet leren en herhalen en niet van één keer in je boek kijken direct kunt. Dat je je weg moet vinden in hoe je leert (en ook wanneer), want ze hebben vornamelijk werkboeken (war de antwoorden deels niet gecontroleerd zijn, omdat het huiswerk was/ hij het niet goed heeft verbeterd?) en divers on-line materiaal en oefentoetsen.
Ze hadden ook vele leuke (groeps)opdrachten en in sommige vakken ook opdrachten waardoor ze hun cijfer konden verbeteren. Maar het systeem waarom sommige cijfers meervoudig meetellen, snap ik nog steeds niet.
Als ouder heb je veel minder contact met school. Wij hadden één informatieavond in september en een gesprek met de mentor en een met een vakdocent ergens begin dit jaar, tijdens de ouderspreekavonden. Oh, en in begin van het schooljaar zaten wij bij het kennismakingsgesprek tussen mentor en zoon.
Wij kunnen nu wel veel beter op de hoogte zijn van de resultaten (dat was bij onze basisschool altijd een dingetje, daar kregen ze geen cijfers en kreeg je als ouder pas met het portfolio een indicatie). Nu komen de cijfers direct in magister te staan. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, want soms heeft je kind niet de gelegenheid om het zelfs te vertellen omdat je het eerder weet.
Bij de "havo" wiskundetoets vanochtend waren een stuk of 8 leerlingen van 26, hij was de enige jongen. Of dat echt een indicatie is voor wie volgend jaar naar de havo gaat weet ik niet zeker. Zou mij niet verbazen dat het voor sommige onduidelijk was, wat de bedoeling was. Wij zien het dan misschien pas op de eerste schooldag in het nieuwe schooljaar. Vanochtend stonden trouwens nog 7 lesuren in het rooster, waarvan één alleen voor potentiële havo leerlingen. Hij kwam na de tweede naar huis, omdat de rest uitviel....dat stoort mij een beetje, het gemaak waarmee ze naar huis worden gestuurd. Voor de kinderen is het natuurlijk leuk, maar zo ging dat dus het hele schooljaar door.
Wat ik grappig vind, is dat wat je als lastig en chaotisch hebt ervaren, grotendeeld echt gewoon de middelbare school is. Behalve dat er tegenwoordig door het lerarentekort wel meer problemen zijn met docenten hebben en houden als school.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.
Op de basisschool heb je één of twee leerkrachten, maar nu heb je een stuk of 11, en die kunnen allemaal kort of langdurig ziek worden, ontslag nemen, midden in het schooljaar op vakantie gaan. Dat houdt in dat je met een beetje pech heel veel wissels, of als ze het niet kunnen opvangen, heel veel uitval hebt. Dan komt nog bij dat je drukke en minder drukke schoolweken hebt. Er zit vast een systeem achter. Als veel andere klassen op reis zijn, of een gedeelde van je eigen klas, iets anders heeft ( want er zitten kunst en sport master leerlingen bij elkaar), zijn ook minder leraren voor de rest en hebben ze soms uren minder les. Of als leerlingbesprekingen zijn dat ze dan een 30 minuten rooster hebben. Ook activiteiten die primair helemaal niets met de brugklas te maken hebben, zoals eindtoetsen, hebben toch invloed. Opeens bijvoorbeeld geen gym omdat de gymzalen toetslokalen zijn. Of toen de examenleerlingen hun uitslag kregen, kregen wij één dag van tevoren te horen dat er misschien lessen komen te vervallen, omdat deze examenleerlingen moeten worden opgevangen.
Bij veel dingen dacht ik, dat weten ze toch van tevoren, dat kan toch alvast in de planning en gecommuniceerd worden en niet pas op het laatste moment.
Zo een middelbare school met 1500 leerlingen is natuurlijk wat anders dan de basisschool met 280.
Ook snap ik nu beter, waarom ze zeggen dat het verschil tussen basisschool en middelbare zo groot is. Ze moeten het echt zelfs doen, zich zelfs organiseren, plannen en voor zich zelf opkomen...maar dat is best moeilijk als ze het nog niet zo gewend zijn van de basisschool. Dat je dingen echt moet leren en herhalen en niet van één keer in je boek kijken direct kunt. Dat je je weg moet vinden in hoe je leert (en ook wanneer), want ze hebben vornamelijk werkboeken (war de antwoorden deels niet gecontroleerd zijn, omdat het huiswerk was/ hij het niet goed heeft verbeterd?) en divers on-line materiaal en oefentoetsen.
Ze hadden ook vele leuke (groeps)opdrachten en in sommige vakken ook opdrachten waardoor ze hun cijfer konden verbeteren. Maar het systeem waarom sommige cijfers meervoudig meetellen, snap ik nog steeds niet.
Als ouder heb je veel minder contact met school. Wij hadden één informatieavond in september en een gesprek met de mentor en een met een vakdocent ergens begin dit jaar, tijdens de ouderspreekavonden. Oh, en in begin van het schooljaar zaten wij bij het kennismakingsgesprek tussen mentor en zoon.
Wij kunnen nu wel veel beter op de hoogte zijn van de resultaten (dat was bij onze basisschool altijd een dingetje, daar kregen ze geen cijfers en kreeg je als ouder pas met het portfolio een indicatie). Nu komen de cijfers direct in magister te staan. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, want soms heeft je kind niet de gelegenheid om het zelfs te vertellen omdat je het eerder weet.
Bij de "havo" wiskundetoets vanochtend waren een stuk of 8 leerlingen van 26, hij was de enige jongen. Of dat echt een indicatie is voor wie volgend jaar naar de havo gaat weet ik niet zeker. Zou mij niet verbazen dat het voor sommige onduidelijk was, wat de bedoeling was. Wij zien het dan misschien pas op de eerste schooldag in het nieuwe schooljaar. Vanochtend stonden trouwens nog 7 lesuren in het rooster, waarvan één alleen voor potentiële havo leerlingen. Hij kwam na de tweede naar huis, omdat de rest uitviel....dat stoort mij een beetje, het gemaak waarmee ze naar huis worden gestuurd. Voor de kinderen is het natuurlijk leuk, maar zo ging dat dus het hele schooljaar door.
Hiervoor kreeg ik al een fantastische tip van een ouder die zelf docent is: magister niet op je telefoon installeren. En dan gewoon wachten op wat je kind wel of niet deelt. Ik neem me hevig voor om dat tzt te doen. Mag het kind zelf kijken of ie lesuitval heeft en zelf bepalen wanneer hij een cijfer deelt.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:<knip>
Wij kunnen nu wel veel beter op de hoogte zijn van de resultaten (dat was bij onze basisschool altijd een dingetje, daar kregen ze geen cijfers en kreeg je als ouder pas met het portfolio een indicatie). Nu komen de cijfers direct in magister te staan. Dat heeft voordelen maar ook nadelen, want soms heeft je kind niet de gelegenheid om het zelfs te vertellen omdat je het eerder weet.
<knip>
Ik merk hier ook wel verschil tussen scholen. Met allebei hun plussen en minnen.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:00 schreef Zana het volgende:
Persoonlijk heb ik het als chaotisch ervaren. Deels waarschijnlijk omdat ik zelfs uit een ander land kom en hier niet naar de middelbare ben gegaan en "het systeem" niet ken, maar ook hoe dingen geregeld worden op deze school.
Ik vroeg school om een bevestiging van plaatsing. Hoezo, hij was automatisch geplaatstquote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:44 schreef Kyara het volgende:
Oudste gaat na de zomer naar de brugklas en je hoort nu ook wel veel verschil in communicatie tussen verschillende scholen. Omdat wij loting hadden, hebben we echt veel contact gehad met school. Veel informatie gekregen en ook als ouders al kennismaking net school. We weten ook al welke informatie we eind van de zomer kunnen verwachten en wat we nu al kunnen aanschaffen. Bij andere scholen kregen ze nog amper een bevestiging van inschrijving.
Klopt. Maar iets van bevestiging is wel prettig lijkt me. Dan weet je in elk geval dat je aanmelding door is gekomen. Kennismaking met klas etc is ook wel fijn als dat nog voor de vakantie plaatsvind. Bij sommige scholen is er echt amper communicatie voor de zomer. Deze school is wel de andere kant, ook na loting is er veel contact en school vindt het ook belangrijk om de ouders te betrekken. Misschien ook omdat voor TTO wat meer van ouders wordt verwacht (thuis Engels spreken, uitwisselingsstudenten in huis nemen en de extra kostenpost die betaald moet worden).quote:Op dinsdag 2 juli 2024 12:30 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik vroeg school om een bevestiging van plaatsing. Hoezo, hij was automatisch geplaatstmaar oke dan hij staat op de lijst hoor....
Wereld van verschil loting vs scholen waar je sowieso terecht kunt.
Hier ook. Bevestiging van inschrijving gehad, contactgegevens moeten insturen, mail gekregen over de aan te schaffen laptop en het afhaalverzoek inmiddels ook, kennismakingsmiddag voor de leerlingen en toen kregen ze een brief mee met de gegevens van de mentor aan te schaffen spullen, hun mailadres en wanneer we het rooster kunnen verwachten. En ook al mails gekregen over de mogelijkheden voor huiswerkbegeleidingquote:Op dinsdag 2 juli 2024 11:44 schreef Kyara het volgende:
Ja, als ik dat zo lees dan herken ik dat inderdaad ook gewoon van mijn eigen middelbare schooltijd.
Oudste gaat na de zomer naar de brugklas en je hoort nu ook wel veel verschil in communicatie tussen verschillende scholen. Omdat wij loting hadden, hebben we echt veel contact gehad met school. Veel informatie gekregen en ook als ouders al kennismaking net school. We weten ook al welke informatie we eind van de zomer kunnen verwachten en wat we nu al kunnen aanschaffen. Bij andere scholen kregen ze nog amper een bevestiging van inschrijving.
Aangezien mijn meiden naar een andere school zullen gaan een jaartje later, zal dat ook wel even wennen zijn.
Dat hadden de scholen vorig jaar bijna allemaal wel.. Alleen allemaal op andere middagen, waardoor het nog lastig was om de musical te oefenenquote:Op dinsdag 2 juli 2024 12:54 schreef Kyara het volgende:
Kennismaking met klas etc is ook wel fijn als dat nog voor de vakantie plaatsvind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |