abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:17:46 #101
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209621635
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:09 schreef crystal_meth het volgende:
Misschien omdat de geluiden opgepikt werden door het Integrated Undersea Surveillance System van de US Navy, bedoelt om onderzeeërs op te sporen. Maw, de militairen wisten het, en die zijn meestal niet snel met het vrijgeven van informatie. Zou me niet verbazen als het eerst via de chain of command naar het Pentagon ging, en men daar eerst zeker wilde zijn dat het vrijgeven van de informatie geen geheimen zou onthullen (bvb dat men er uit zou kunnen afleiden dat hun systeem gevoeliger of nauwkeuriger is dan aangenomen wordt), en pas nadat ze daar antwoord op kregen besloten het openbaar te maken.
Ze kunnen de US Coast Guard simpelweg verteld hebben dat het 99.99% zeker was dat het een implosie was van een vaartuig met bepaalde afmetingen en waar dat geluid van die implosie precies vandaan kwam, met even een accoordje van hoger hand desnoods om dat te delen. En ik vermoed dat dat ook gebeurd is. Daarom zochten ze specifiek op die bepaalde lokatie en waren ze er wss zo relatief snel bij. Die Victor 6000 die wel tot op de bodem kon, had die debri site binnen een paar uur te pakken. Ik zei toen nog dat dat ding tering laat was en voordat we het wisten, had hij de Titan al gevonden.

En ze waren niet verplicht dat geluidsmateriaal af te geven en ze hadden het ook nog voor eventuele afgifte kunnen bewerken als dat nodig was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 23-06-2023 20:30:44 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:42:07 #102
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209621918
twitter

quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 13:35 schreef Tengano het volgende:
Tering!! Dat is wel laat zeg.

Dat is die Vector 6000. Die zou er gisteravond al zijn.
En 4 uur en 18 minuten laten krijgen we dit bericht.

twitter


In die vier uur en 18 minuten is hij (de Victor 6000) dus 3,5 km naar beneden afgedaald en kwam hij 'bij toeval' precies op de exacte lokatie van die Titan terecht en stuurde hij de beelden naar boven. En in dat kleine tijdsframe is er ook nog even de ruimte genomen om de familie te informeren en pas daarna is er nog tijd genomen om deze tweet met een overwogen formulering uit te sturen. Allemaal in een tijdsbestek van 4 uur en 18 minuten.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:47:23 #103
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209621981
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:07 schreef ZanneG het volgende:
Wie betaald die reddingsoperatie eigenlijk?
Een hele belangrijke vraag, want wie weet moet jij het straks betalen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:48:53 #104
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_209622001
De medeoprichter van Oceangate schiet in de verdediging. :{

quote:
OCEANGATE CO-FOUNDER
PUSHES BACK ON CAMERON'S CRITICISM
... Stop Speculating, Bud!!!
6/23/2023 9:56 AM PT

James Cameron's harsh criticism of the imploded OceanGate submersible, and its CEO Stockton Rush, is pissing off OceanGate's co-founder ... who says Cameron's just guessing what happened to Titan, and has no actual knowledge.

Guillermo Söhnlein is pushing back on the "Titanic" director's assertion the submersible was "too experimental to carry passengers" ... saying it's impossible for James to know all the details.

Guillermo went on Times Radio Friday in the U.K., and defended OceanGate and Stockton, saying ... "It's impossible for anyone to really speculate from the outside ... I know from firsthand experience that we were extremely committed to safety and risk mitigation was a key part of the company culture."

Remember, James is blaming the tragedy on Stockton -- who was piloting Titan when it imploded -- claiming he ignored warnings from the industry about the safety of Titan's design, and then made matters worse by taking tourists aboard the vessel.

James, who made 33 dives to the famous shipwreck, said he and others in the submersible community voiced concerns about the Titan submersible, but Stockton pushed forward, undeterred -- kind of like the Titanic captain who went full steam ahead into an ice field.

Guillermo says James' views are not gospel -- he says there are differing opinions and views within the industry about every aspect of deep ocean dives and submersibles ... and, most importantly, he says James wasn't involved in the design, engineering, building, testing or diving on Titan.

Despite the 5 deaths aboard Titan, Guillermo says this isn't the end of OceanGate ... he says the company needs to investigate what went wrong, and apply those lessons moving forward.
https://www.tmz.com/2023/(...)r-titan-sub-titanic/

Dit blijft toch altijd aan dat bedrijf kleven. Ik geef het niet veel kans.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:51:08 #105
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209622027
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 18:31 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Ah ben jij er zo een. Het zijn niet een stel cavia's die je erin stopt he? 'dwarsligger/denkers' :') Dat waren mensen die zelf ook in de business zitten en waarschuwde voor het materiaal en de techniek die gebruikt werd. En laat nu net dat stukje fataal gebleken.

Jij was een goeie geweest voor Ford tig jaar geleden, gewoon even afwegen wat een mensenleven waard is en daarop keuzes baseren ^O^
Ik weet niet wat je bedoelt met "ben jij er zo één" en krijg het idee dat wij elkaar maar beter niet verder gaan bejegenen want jij lijkt mij er zo één die op een slinkse manier de dood door schuld in andermans wielen probeert te schuiven.
Ook je opmerking dat techniek en laat staan materiaal oorzaak was is nu niet te onderbouwen en vooral een aanname.

En nee met dwarsligger/denkers bedoel ik niet de mensen zonder technische achtergrond en die niets toevoegden omtrent inhoud en gaven wij sws geen aandacht. Want dat zijn vooral mensen die graag hun obsessie, ons probleem gingen maken. Probleem van tal van dwarsliggende deskundigen is dat zij alleen oog hebben voor HUN (vak)obsessie en niet in staat zijn hun aandeel voor het grotere plaatje te begrijpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:53:44 #106
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209622059
quote:
8s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:51 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je bedoelt met "ben jij er zo één" en krijg het idee dat wij elkaar maar beter niet verder gaan bejegenen want jij lijkt mij er zo één die op een slinkse manier de dood door schuld in andermans wielen probeert te schuiven.
Ook je opmerking dat techniek en laat staan materiaal oorzaak was is nu niet te onderbouwen en vooral een aanname.

En nee met dwarsligger/denkers bedoel ik niet de mensen zonder technische achtergrond en die niets toevoegden omtrent inhoud en gaven wij sws geen aandacht. Want dat zijn vooral mensen die graag hun obsessie, ons probleem gingen maken. Probleem van tal van dwarsliggende deskundigen is dat zij alleen oog hebben voor HUN (vak)obsessie en niet in staat zijn hun aandeel voor het grotere plaatje te begrijpen.
Je hebt gelijk, het had ook zomaar een lekke band kunnen zijn.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:53:48 #107
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209622060
Of dat hun idee niet wordt verwerkt in het uiteindelijk ontwerp, zodat ze zich ontkend, genegeerd, niet gezien en zich niet gewaardeerd voelen en dan blijven miepen en het uiteindelijke ontwerp blijven afwijzen en bekritiseren. Kan best toxisch zijn ja.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:54:39 #108
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209622074
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Waarom kunnen dit soort dingen niet meteen openbaar worden gemaakt? En over een complot heeft niemand het hier gehad, tenzij jij natuurlijk dit artikel van de NOS als dusdanig zou willen interpreteren.
Money, money, money.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:04:15 #109
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209622210
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 18:31 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
"Het is een experimenteel voertuig." Dat is wel een erg matige omschrijving voor een voertuig wat geen enkele certificering heeft en waarvan 38 experts aangeven dat het zeer twijfelachtig is.

Maar, de mensen die zoveel geld moeten betalen zal iets anders verteld zijn.
Een mens hoort vaak alleen datgene dat hij wil lezen bij het behalen van een doel.
Ik weet verder niet wat de deelnemers en bemanning is vertelt.

Nogmaals, de vraag is vaker gesteld: waar moet dat ding en bij wie precies worden gecertificeerd ?
Of vinden die experts dat zij hun plasje hadden moeten doen ?

Punt is dat er altijd ruimte voor twijfel is omdat er nooit volledige zekerheid zal kunnen worden verkregen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209622246
RAVW in NWS / Toeristische duikboot naar Titanic gevonden #10 the aftermath 23 juni 2023 09:46[/url] schreef RAVW het volgende:[/b]

[..]
Klopt heb er laatst nog een docu over gezien , was volgens ook met een onderzeeër die ze kwijt waren de russen ...
Waar een kernkop in zat ..
Die hebben ze ook via dat systeem gevonden de VS omdat ze hebben kunnen nagaan hoe de geluidsgolven gingen...En die wilde die boot in het geheim liften
Maar die boot hebben ze willen liften maar dat is niet goed gegaan
[/quote]

Tijdens het zoeken naar die russische boot vonden ze bij toeval de titanic.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:09:54 #111
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209622316
Benieuwd wanneer de volgende submersible met een romp uit carbon-fiber-reinforced polymers zal gebouwd worden. In de vliegtuigindustrie is het tegenwoordig het meest gebruikte materiaal.
quote:
Airbus A350 XWB is built of 52% CFRP including wing spars and fuselage components, overtaking the Boeing 787 Dreamliner, for the aircraft with the highest weight ratio for CFRP, which is 50%
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon-fiber-reinforced_polymers
are we infinite or am I alone
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:12:44 #112
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209622370
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:39 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik kan me niet eens voorstellen dat die 19 jarige dat contract helemaal gelezen heeft. Zijn vader wel natuurlijk en die tekende uiteindelijk waardoor die zoon het ook deed, want als zijn vader het getekend had, dan zal het wel goed zijn natuurlijk.
"No worries jongen. Wij gaan op avontuur." :)

Maar in dat contract stond natuurlijk niet dat die capsule van een soort veredeld polyester was gemaakt en dat er 47 deskundigen waren geweest die hem daar een dringend negatief advies over hadden gegeven dat dat levensgevaarlijk en zwaar onverantwoord was.

En daar stond ook niet in dat hij zijn eigen mensen ontslagen had die hem eveneens hadden bekritiseerd dat dat apparaat veel en veel te onveilig was etc. En dat ga je die mensen ook niet allemaal vertellen op het moment dat ze op het punt staan om 1 miljoen (4 x 250K) op je rekening over te maken.

Dan maak je daar gewoon een smeuig verhaal van, dat het hele leven nou eenmaal vol met risico's zit ^O^ en dat er altijd wel wat kan gebeuren. En dan zeg je dat ondanks allerlei flauwekul kritiek die hij gekregen heeft hij al jaaaaarenlang in dat bootje vaart en er dus blijkbaar helemaal niks mis mee is :7 Kortom dan ga je dus niet uitgebreid vertellen wat er allemaal echt mis is met die boot, maar dan wil je wel graag dat ze een contract tekenen en even aftikken.

En in dat contract staat dan niet meer dan dat ze accoord gaan dat ze OceanGhost op geen enkele manier aansprakelijk stellen als er achteraf iets is misgegaan, want daar komt de inhoud van dat contract simpelweg op neer.

De intentie was gewoon Massa is Kassa, heel simpel.
Wanneer ik ¤250K voor een 10 uur spektakel betaal, zou ik echt wel een een paar K besteden om wat achtergrond onderzoek te (laten) doen. Nogmaals, ik heb niet het idee dat de overleden zijn belogen.
Waar ik tegen ageer is de voortdurende aanname dat deelnemers (en bemanning) niet zouden weten waar ze aan begonnen.

Een contract is uiteindelijk alleen maar een schrijfsel van hoe je elkaar eerder hebt willen vinden en dan OK had gevonden. Een disclaimer is heel normaal en zelfs zonder zorgt elke zakenman dat verhaalschade contractueel beperkt blijft. Zelfs je particuliere WA verzekering begrenst een uitkering.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209622389
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:20 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]
Naïviteit? Noem het beestje gewoon bij de naam. Het is pure onnozelheid.
Nee het is ik heb geld en ik kan doen wat ik wil. Daarom begon de expiditie in internationale wateren geen rwgels.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:16:51 #114
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209622438
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:53 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, het had ook zomaar een lekke band kunnen zijn.
Ik ben en was niet degene die ging speculeren over oorzaken dus waarom en waarover ik een gelijk zou moeten hebben, ontgaat mij.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:21:41 #115
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209622497
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:12 schreef Vallon het volgende:
Wanneer ik ¤250K voor een 10 uur spektakel betaal, zou ik echt wel een een paar K besteden om wat achtergrond onderzoek te (laten) doen. Nogmaals, ik heb niet het idee dat de overleden zijn belogen.
Waar ik tegen ageer is de voortdurende aanname dat deelnemers (en bemanning) niet zouden weten waar ze aan begonnen.

Een contract is uiteindelijk alleen maar een schrijfsel van hoe je elkaar eerder hebt willen vinden en dan OK had gevonden. Een disclaimer is heel normaal en zelfs zonder zorgt elke zakenman dat verhaalschade contractueel beperkt blijft. Zelfs je particuliere WA verzekering begrenst een uitkering.
Het gaat mij niet zo om het contract. Als het een duikboot was geweest met diverse certificaten en goedkeuringen denk ik dat je zo'n contract ook opstelt omdat je gewoon geen gezeik wilt hebben als het mis gaat en het blijft natuurlijk altijd een risico.

Het gaat mij er meer om dat al die informatie (noem het even lijken uit de kast) die nu boven water komt; dat het toch eigenlijk wel een beetje een houtje touwtje oplossing was en dat het door vele deskundigen sterk is afgeraden om het zo uit te voeren, en dat die specifieke (en belastende) info wss niet is gedeeld met deze klanten. En dat daar dus ook niets over zwart op wit stond en ook niet in dat contract dus. Het feit dat die co founder nu al tegengas aan het geven is dat er helemaal niks aan de hand was, bevestigt dat voor mijn gevoel:
quote:
"It's impossible for anyone to really speculate from the outside :( ... I know from firsthand experience that we were extremely committed to safety and risk mitigation was a key part of the company culture."
Combineer dit eens met die nonchalante uitspraak van Stockton Rush over 'breaking the rules'.

En die pakistaan was iemand die obsessed was met die Titanic. Dat maakt het dus heel gemakkelijk om zo iemand over te halen om die mee te krijgen voor een half miljoen, samen met zijn zoon, en dan hou je je gewoon een beetje in qua nasty details. OceanGate is immers gewoon een commercieel bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling.

Die pakistaan had Stockton Rush niet nodig. Stockton Rush had die paki$taan nodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 23-06-2023 21:35:28 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:23:10 #116
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209622517
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:13 schreef vipergts het volgende:
Nee het is ik heb geld en ik kan doen wat ik wil. Daarom begon de expiditie in internationale wateren geen regels.
Nee die post ging over mij. Er waren hier mensen die het idee hadden dat ik in de veronderstelling was dat als ze reddingsvesten bij zich hadden, dat ze het dan wss hadden overleefd.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209622560
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:21 schreef Tengano het volgende:

[..]

Die pakistaan was iemand die obsessed was met die Titanic.


"Draw me like one of your French girls"


pi_209622577
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]


"Draw me like one of your French girls"


[ afbeelding ]
Is dit Abid?
pi_209622613
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:23 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nee die post ging over mij. Er waren hier mensen die het idee hadden dat ik in de veronderstelling was dat als ze reddingsvesten bij zich hadden, dat ze het dan wss hadden overleefd.
Ah
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_209622754
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:09 schreef crystal_meth het volgende:
Benieuwd wanneer de volgende submersible met een romp uit carbon-fiber-reinforced polymers zal gebouwd worden. In de vliegtuigindustrie is het tegenwoordig het meest gebruikte materiaal.
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon-fiber-reinforced_polymers
Bij vliegtuigen is het materiaal juist wel geschikt.
De druk op grote hoogte is lager dan op zeeniveau. Onder water neemt de druk toe, op 4km diepte is de druk ongeveer 400 bar. En daar is carbon fibre niet geschikt voor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:42:30 #121
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209622808
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:38 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Bij vliegtuigen is het materiaal juist wel geschikt.
De druk op grote hoogte is lager dan op zeeniveau. Onder water neemt de druk toe, op 4km diepte is de druk ongeveer 400 bar. En daar is carbon fibre niet geschikt voor.
Toch zijn ze een paar keer bij de Titanic geweest. Dat moeten we ze nageven, maar het was een kwestie van tijd.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:43:40 #122
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209622826
quote:
18s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:04 schreef Vallon het volgende:
Nogmaals, de vraag is vaker gesteld: waar moet dat ding en bij wie precies worden gecertificeerd ?
Door DNV (vroeger DNV-GL) bvb. OceanGate beweerde in brochures dat het ontwerp zou voldoen aan de safety standards van DNV.

quote:
The Marine Technology Society, an industry group made up of ocean engineers, technologists, policymakers and educators, expressed “concern regarding the development of Titan and the planned Titanic expeditions” and warned against the “current experimental approach adopted by OceanGate”.

At issue was whether the Titan vessel would be independently assessed by industry regulators or risk assessors.

The Marine Technology Society was critical of OceanGate issuing marketing material that stated the Titan design would “meet or exceed the DNV-GL safety standards” while apparently not intending to have the vessel assessed by that same organisation.

The DNV is an independent organisation, described as the world’s leading classification society for the maritime industry, which certifies vessels such as submersibles and issues regulations for such products.

In the case of vessels such as Titan, the DNV classification process examines whether “internationally recognised rules” were followed and includes inspections during the constructions and operations phase.

In its letter, the Marine Technology Society wrote: “We recommend that at a minimum, you institute a prototype testing program that is reviewed and witnessed by DNV-GL.”
https://www.theguardian.c(...)ver-safety-of-vessel
are we infinite or am I alone
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:46:45 #123
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209622871
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:21 schreef Tengano het volgende:

[..]
Het gaat mij niet zo om het contract. Als het een duikboot was geweest met diverse certificaten en goedkeuringen denk ik dat je zo'n contract ook opstelt omdat je gewoon geen gezeik wilt hebben als het mis gaat en het blijft natuurlijk altijd een risico.

Het gaat mij er meer om dat al die informatie (noem het even lijken uit de kast) die nu boven water komt; dat het toch eigenlijk wel een beetje een houtje touwtje oplossing was en dat het door vele deskundigen sterk is afgeraden om het zo uit te voeren, dat die wss niet is gedeeld met deze klanten. En dat daar dus ook niets over zwart op wit stond en ook niet in dat contract dus.

Die pakistaan was iemand die obsessed was met die Titanic. Dat maakt het dus heel gemakkelijk om zo iemand over te halen om die mee te krijgen voor een half miljoen samen met zijn zoon en dan hou je je gewoon een beetje in qua nasty details. OceanGate is immers gewoon een commercieel bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling.
Eensch en regelmatig meegemaakt dat klanten hun droom najoegen en altijd wel een uitvoerder te vinden is die daar aan wil/gaat voldoen.
Dat OceanGate (waarde voor het ongeluk: $12Miljoen) een bedrijf is, wil verder niet zeggen dat zij dus geen ethiek heeft. Hier ook niet vergeten dat de (mede)eigenaar - die het toch, zo ja, kon weten - ook het schietloodje heeft gelegd.

NB: die $12M geeft mij ook aan dat je dan niet moet verwachten dat zij de geopperde kwaliteit kunnen hebben van zeg het niveau James Cameron die een eigen vemrogen heeft van $700miljoen en deepdive onderzeeërs aanbied vanaf $3M-$40Miljoen. Kritiek uiten op een andere luis in je eigen pels is dan te makkelijk.
Ik mag toch aannemen dat die Pakistaan dat ook wel zal hebben kunnen begrijpen en afgewogen dat hij meer risico loopt dan dit gedaan te hebben met een ding van zeg Cameron.

De vraag is wie op welk moment, de verantwoordelijkheid heeft of moet nemen om deelnemende mensen (tegen zichzelf) te beschermen. Dit laatste is tamelijk lastig voor de groep die vanwege hun eigen mogelijkheden, dat zelf kunnen en gaan bepalen.
Daarbij de vraag wanneer is iets volgens welke (lokale) normen en van wie, dat onverantwoord zou zijn ?

Veel dingen zijn niet verstandig noch gezond en toch overtuigen mensen zichzelf om het te doen omdat de uitdaging er eenmaal is en daarom moet worden gedaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:49:53 #124
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209622915
Waarom zou je iets zo veilig mogelijk willen maken, als je ook zelf dingen kritisch kan onderzoeken. Al die veiligheid regels en adviezen zijn alleen maar om 'kijk ons eens wetenschapper zijn' te kunnen zeggen en je verheven te voelen boven zelfdenkende mensen. En dan maak je een simpel document waarin je zegt dat ze niets kunnen doen als ze dood gaan en dan hoeft het bedrijf niet te betalen, daarna maken we gewoon een nieuwe.

/s
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:00:53 #125
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209623094
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:43 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Door DNV (vroeger DNV-GL) bvb. OceanGate beweerde in brochures dat het ontwerp zou voldoen aan de safety standards van DNV.
[..]
https://www.theguardian.c(...)ver-safety-of-vessel
Hmmmm... deepdive expeditions zijn momenteel per definitie experimenteel en DNV heeft daarvoor geen standaarden noch de ervaring daarvoor opgebouwd.
De standaarden die ze wel voeren hebben een focus op zeg de normale onderzeese vaartuigen (dwz naval subsurface vessels). bron.

De vraag blijft of dat dan zou hebben geholpen en men hooguit kan gissen naar een onderliggende oorzaak.
Het ding zou wmb omhoog moeten worden gehaald voor onderzoek. Niet voor Oceangate maar om van te leren waar het misging zodat een volgende onderneming zich kan verbeteren.
Probleem met onvoorziene ongelukken is ook dat niet is te stellen dat het vooraf te voorkomen geweest zou zijn.

Ik had/heb af en toe haat-liefde gesprekjes met veiligheidsadviseurs die dan niet verder komen dat hun adviezen een risico kunnen verkleinen. Probleem twee is wanneer gedurende een experimenteel & innovatief stadium om formele veiligheidsadviezen wordt gevraagd; het ongeveer zeker wordt dat een kostbaar/risicovol project zeker niet meer voor de inzetprijs van de grond gaat komen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:06:35 #126
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209623187
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:46 schreef Vallon het volgende:
Eensch en regelmatig meegemaakt dat klanten hun droom najoegen en altijd wel een uitvoerder te vinden is die daar aan wil/gaat voldoen.
Dat OceanGate (waarde voor het ongeluk: $12Miljoen) een bedrijf is, wil verder niet zeggen dat zij dus geen ethiek heeft. Hier ook niet vergeten dat de (mede)eigenaar - die het toch, zo ja, kon weten - ook het schietloodje heeft gelegd.

NB: die $12M geeft mij ook aan dat je dan niet moet verwachten dat zij de geopperde kwaliteit kunnen hebben van zeg het niveau James Cameron die een eigen vemrogen heeft van $700miljoen en deepdive onderzeeërs aanbied vanaf $3M-$40Miljoen. Kritiek uiten op een andere luis in je eigen pels is dan te makkelijk.
Ik mag toch aannemen dat die Pakistaan dat ook wel zal hebben kunnen begrijpen en afgewogen dat hij meer risico loopt dan dit gedaan te hebben met een ding van zeg Cameron.

De vraag is wie op welk moment, de verantwoordelijkheid heeft of moet nemen om deelnemende mensen (tegen zichzelf) te beschermen. Dit laatste is tamelijk lastig voor de groep die vanwege hun eigen mogelijkheden, dat zelf kunnen en gaan bepalen.
Daarbij de vraag wanneer is iets volgens welke (lokale) normen en van wie, dat onverantwoord zou zijn ?

Veel dingen zijn niet verstandig noch gezond en toch overtuigen mensen zichzelf om het te doen omdat de uitdaging er eenmaal is en daarom moet worden gedaan.
Dat Oceangate een bedrijf van $12M is, geeft ook een beetje aan dat ze een minder bestedingsruimte hebben gehad voor dit project, en dit product (als diepzee-excursies) in hun organisatie. En dat maakt ook dat je keuzes moet maken en vooral dus dingen vanuit financieel beperkingen (achterwege) moet laten.

En ik denk dat dat ook een belangrijke reden is geweest om die Titan zo uit te voeren. Er werd hier al gemeld dat de transportkosten hoger zouden zijn als die Titan van deugdelijk materiaal was gemaakt. Daarnaast is het zo dat keuringen en certificaten ook niet gratis zijn. En ook eventuele aanbevelingen uitvoeren omdat je anders dat certificaat niet krijgt kost ook weer geld en bovendien weer doorlooptijd totdat je je nieuwe produkt kunt launchen.

Maar er was dus ruimte om op een andere manier, en met een omweggetje, en met minder kosten dat produkt toch aan te bieden. En dat is wat er gebeurd is, en dan ten koste van een aantal uitgangspunten en restricties die wel die minimale veiligheidseisen hadden afgedekt. Een shortcut dus met minder kosten, en dat ten koste van veiligheid.

En als je daar een goed verhaal van maakt kun je iemand met passsie voor jouw produkt prima overtuigen om dat produkt af te nemen. En dat stukje hoort weer wel bij de standaard commerciele aanpak van ieder winstgevend bedrijf en er zijn genoeg mensen die daar heel goed in zijn. En volgens mij was Stockton Rush ook zo iemand. Die had gewoon een 'goed' verhaal (wat mensen willen geloven).
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209623201
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:46 schreef Vallon het volgende:

[..]
Eensch en regelmatig meegemaakt dat klanten hun droom najoegen en altijd wel een uitvoerder te vinden is die daar aan wil/gaat voldoen.
Het maakt juridisch wel een verschil of ik als miljonair aan iemand vraag of hij een reis naar de Titanic kan organiseren, of dat ik bij een bedrijf aanklop die deze reizen organiseert. In het tweede geval speelt er een bedrijf in op de emoties en behoeften van de klant, daar staat wel iets tegenover.

Wetten en regels zijn nu eenmaal niet vrijblijvend, als je opereert op de de markt en commercieel bezig bent, mag je geen product verkopen dat onveilig is. Dan kom je echt niet weg met een disclaimertje waarin staat dat een ongeval of onveilige situatie 'eigen schuld' is.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:08:34 #128
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209623221
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:38 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Bij vliegtuigen is het materiaal juist wel geschikt.
De druk op grote hoogte is lager dan op zeeniveau. Onder water neemt de druk toe, op 4km diepte is de druk ongeveer 400 bar. En daar is carbon fibre niet geschikt voor.
Als een vliegtuig op de grond staat, heb je trekspanning in de bovenkant van de vleugel, en drukspanning in de onderkant. Tijdens het vliegen is het omgekeerd. Het materiaal ondergaat dus afwisselend trek- en drukspanningen. Cyclische belasting van CFRPs zijn erg lastig, omdat ze geen definieerbare fatigue limit hebben. Maar ondanks die problemen worden ze overal gebruikt.

Dat het materiaal hogere trekspanning dan drukspanning aankan betekent niet dat het niet voor drukspanning gebruikt kan worden. Bovendien zijn er heel veel soorten CFRP, en worden er steeds nieuwe ontwikkeld. Andere materialen gebruiken we ook niet in slechts één richting (behalve bvb beton, dat kan nauwelijks trekkrachten aan, tenzij je het van bewapening voorziet). Ik twijfel er niet aan dat we in de toekomst CFRP subs zullen zien.
are we infinite or am I alone
pi_209623265
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:23 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nee die post ging over mij. Er waren hier mensen die het idee hadden dat ik in de veronderstelling was dat als ze reddingsvesten bij zich hadden, dat ze het dan wss hadden overleefd.
Dat zouden ze ook niet overleven. Als je met grote snelheid naar boven gaat.
En de reddingsvesten zullen op zeker hoogte exploderen.

Want zouden ze wrack delen omhoog halen. gaat dat met diesel gevulde zakken.
Lucht gevulde zakken zetten uit Als ze omhoog komen
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:13:01 #130
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209623301
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:10 schreef -CRASH- het volgende:
Dat zouden ze ook niet overleven. Als je met grote snelheid naar boven gaat.
En de reddingsvesten zullen op zeker hoogte exploderen.

Want zouden ze wrack delen omhoog halen. gaat dat met diesel gevulde zakken.
Lucht gevulde zakken zetten uit Als ze omhoog komen
Je wordt op 400 bar sowieso plat geperst en hebt dan niet zo veel meer aan een reddingsvest. Daarnaast zou je nog 3,5 kilometer je adem in moeten houden wat ook niet iedereen gegeven is :+

Het was gewoon meer bedoeld als grappige post, omdat ik zelf geen zin heb om de hele tijd serieus te zijn en blijven. Het moet wel een beetje leuk en luchtig blijven, vind ik zelf tenminste. De hele discussie begon ermee dat iemand vond dat ze helmen in die sub hadden moeten dragen.

Dat was deze post:
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 13:20 schreef Stoorzendert het volgende:
De cilinder was van CF gemaakt. Dit ziet er inderdaad uit als een binnenwand.

Valt me trouwens ook op dat geen van de passagiers een helm o.i.d. moest dragen. Dat is toch wel een beetje het minimum aan veiligheid als je iedereen los in zo'n contraptie duwt

*CF = Carbon Fiber. Wat overigens uitstekend tegen trekkrachten kan, maar waardeloos is voor drukkrachten...
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 13:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Een helm? Je draagt toch ook geen helm in de auto?
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 13:33 schreef ZanneG het volgende:
of in het vliegtuig
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 13:33 schreef Tengano het volgende:
Ik had eerder voor reddingsvesten gekozen dan voor een helm. Dan leefden ze misschien nog.


[ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 23-06-2023 22:23:01 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:13:23 #131
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209623306
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:10 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Lucht gevulde zakken zetten uit Als ze omhoog komen
Dan laat je onderaan een opening, zodat de lucht kan ontsnappen.
are we infinite or am I alone
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:16:06 #132
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623335
Dit gaat ook steeds meer een ding worden met bemande raketten van dezelfde soort rijke idioten die regels maar gezeur vinden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_209623344
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:13 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dan laat je onderaan een opening, zodat de lucht kan ontsnappen.
Al hebben de zakken een gat.
Ze exploderen
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:17:12 #134
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209623350
quote:
Canada launches investigation into Titan tragedy

The Transportation Safety Board of Canada (TSB) has announced that it is launching an investigation into the loss of the Titan sub.

A team of investigators is now travelling to St John’s, Newfoundland, to “gather information, conduct interviews, and assess the occurrence”, it said.

In a statement, the board said it was launching “a safety investigation regarding the circumstances of this operation” because the Titan’s surface support vessel, the Polar Prince, was a Canadian-flagged ship.

In accordance with the Canadian Transportation Accident Investigation and Safety Board Act and international agreements, the TSB, as the investigation authority of the flag state of the support vessel involved in the occurrence, will conduct a safety investigation regarding the circumstances of this operation conducted by the Canadian-flagged vessel Polar Prince.
https://www.theguardian.c(...)mersible-latest-news
are we infinite or am I alone
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:23:24 #135
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209623433
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:38 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Bij vliegtuigen is het materiaal juist wel geschikt.
De druk op grote hoogte is lager dan op zeeniveau. Onder water neemt de druk toe, op 4km diepte is de druk ongeveer 400 bar. En daar is carbon fibre niet geschikt voor.
Het wordt technisch zeuren, dat dit afhankelijk is van de compositie(materialen) en precieze constructie.
Nogmaals, het is niet zeker dat het materiaal de (hoofd)oorzaak was.

Ik krijg wel de indruk dat 6 weken ontwikkelingstijd, opdracht in 2017 gegund aan Spencer Composites, mij wat kort lijkt en de "enige" eisen neerkwamen op: maak een cocon die zus, en zo groot met zoveel druk kan weerstaan.
Het resultaat was een 13cm dikke pijp van 250cm diameter en ca 6.5m lang die meerdere dagen in een oven is afgebakken.
Dat anderen destijds aangaven dat dit niet de geëigende methode was om zo onderzeeërs te bouwen werd door OceanGate afgedaan met "wij wel".

Dat het ooit volstond, meermalen getest en succesvol eerder ingezet; lijkt mij evident waarbij mogelijk materiaalmoeheid over het hoofd "zal" of kan zijn gezien. Alles kan helaas breken of scheuren; en de vraag is dan wanneer het zover gaat zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:28:54 #136
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209623515
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:16 schreef Vis1980 het volgende:
Dit gaat ook steeds meer een ding worden met bemande raketten van dezelfde soort rijke idioten die regels maar gezeur vinden.
elon musk was dit niet overkomen , die had het voor je uitgerekend
je kunt hem trouwens vragen op twitter
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:30:42 #137
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623540
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het wordt technisch zeuren, dat dit afhankelijk is van de compositie(materialen) en precieze constructie.
Nogmaals, het is niet zeker dat het materiaal de (hoofd)oorzaak was.

Ik krijg wel de indruk dat 6 weken ontwikkelingstijd, opdracht in 2017 gegund aan Spencer Composites, mij wat kort lijkt en de "enige" eisen neerkwamen op: maak een cocon die zus, en zo groot met zoveel druk kan weerstaan.
Het resultaat was een 13cm dikke pijp van 250cm diameter en ca 6.5m lang die meerdere dagen in een oven is afgebakken.
Dat anderen destijds aangaven dat dit niet de geëigende methode was om zo onderzeeërs te bouwen werd door OceanGate afgedaan met "wij wel".

Dat het ooit volstond, meermalen getest en succesvol eerder ingezet; lijkt mij evident waarbij mogelijk materiaalmoeheid over het hoofd "zal" of kan zijn gezien. Alles kan helaas breken of scheuren; en de vraag is dan wanneer het zover gaat zijn.
Nee, het is juist niet getest, de onderdelen op zichzelf waren niet eens getest. 'Right of the shelf'. Er is niet zomaar even wat over het hoofd gezien, maar het materiaal is nog nooit succesvol geweest zo diep in het water. Dit is echt wel meer dan 'over het hoofd hebben gezien'.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_209623543
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:13 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je wordt op 400 bar sowieso plat geperst en hebt dan niet zo veel meer aan een reddingsvest. Daarnaast zou je nog 3,5 kilometer je adem in moeten houden wat ook niet iedereen gegeven is :+

Gisteren was er iemand die legde precies uit wat er met je gebeurd bij een implosie op die diepte.
En de interviewster werdt dat een beetje teveel.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:31:09 #139
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623549
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
elon musk was dit niet overkomen , die had het voor je uitgerekend
je kunt hem trouwens vragen op twitter
Zoals dat bootje bij die grot?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:36:07 #140
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209623620
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het maakt juridisch wel een verschil of ik als miljonair aan iemand vraag of hij een reis naar de Titanic kan organiseren, of dat ik bij een bedrijf aanklop die deze reizen organiseert. In het tweede geval speelt er een bedrijf in op de emoties en behoeften van de klant, daar staat wel iets tegenover.

Wetten en regels zijn nu eenmaal niet vrijblijvend, als je opereert op de de markt en commercieel bezig bent, mag je geen product verkopen dat onveilig is. Dan kom je echt niet weg met een disclaimertje waarin staat dat een ongeval of onveilige situatie 'eigen schuld' is.
Glad ijs, grijs water en wij als consument allerlei beschermende veiligheidsnetten hebben (opgeworpen)/

Kernwoord is "dat vul-in onveilig is". Ik kan van alles kopen en doen dat onveilig is; en een bedrijf daarvoor geen verantwoording kan en zal hebben.
Hier lijkt mij het meer dan duidelijk dat de excursie niet te vergelijken is met een uurtje snorkelen op een Caraïbisch rif en je dan de organisator verantwoordelijk kan stellen wanneer je verzuipt omdat de handleiding/instructie ontbrak.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:38:18 #141
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209623650
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:30 schreef -CRASH- het volgende:
Gisteren was er iemand die legde precies uit wat er met je gebeurd bij een implosie op die diepte.
En de interviewster werdt dat een beetje teveel.
Wat ik ook begreep is dat je niet eens tijd hebt om het te ervaren. Als ik het mij goed herrinner ging het in 2 of 0,2 miliseconden oid.

Ik kan me alleen nog steeds niet zo goed voorstellen dat zelfs je botten verpulveren wat ik volgens mij ook hoorde, maar dat komt wss omdat ze een soort van bros zijn; opgebouwd uit hele kleine holtes. Ik vond het iig een interessant topic en heb een hoop nieuwe dingen gehoord. Uit mijn hoofd weet ik nu ook dat de straal van de aarde circa 6 (kut, 6000 km dus :D ) kilometer is bijvoorbeeld nav die post van Puzzie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 23-06-2023 22:44:32 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209623684
Met al die mankementen is het nog een wonder dat die duikboot nog zoveel succesvolle trips heeft gemaakt.
Dat het mis zou gaan was blijkbaar een kwestie van tijd lijkt het.
pi_209623692
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nee, het is juist niet getest, de onderdelen op zichzelf waren niet eens getest. 'Right of the shelf'. Er is niet zomaar even wat over het hoofd gezien, maar het materiaal is nog nooit succesvol geweest zo diep in het water. Dit is echt wel meer dan 'over het hoofd hebben gezien'.
De Carbon Fiber was nog nooit IRL onderwater getest.
En er zaten onderdelen in van (zeg maar) de Praxis.
Dat hele ding was snel en "goedkoop" bij elkaar geknutseld.

James Cameron had ook een sub Deepsea Challenger gebouwd. Daar deed ie 7 jaar over.
En is daarmee meerdere de Mariana trench in geweest
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_209623731
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:36 schreef Vallon het volgende:

[..]
Glad ijs, grijs water en wij als consument allerlei beschermende veiligheidsnetten hebben (opgeworpen)/

Kernwoord is "dat vul-in onveilig is". Ik kan van alles kopen en doen dat onveilig is; en een bedrijf daarvoor geen verantwoording kan en zal hebben.
Je kan inderdaad van alles doen dat onveilig is, in de sloot springen, 10 bier drinken of 10 liter water drinken.

Punt is dat er nu een bedrijf was dat gevaarlijke reizen/tripjes organiseerde. En ja, de mensen moesten een disclaimer ondertekenen (van meerdere pagina's), maar dat zorgt er niet voor dat alle verantwoordelijkheid bij de onderneming weg is.

Goed, je zal zien dat er nog heel wat juridisch getouwtrek komt.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:46:34 #145
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623766
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Je kan inderdaad van alles doen dat onveilig is, in de sloot springen, 10 bier drinken of 10 liter water drinken.

Punt is dat er nu een bedrijf was dat gevaarlijke reizen/tripjes organiseerde. En ja, de mensen moesten een disclaimer ondertekenen (van meerdere pagina's), maar dat zorgt er niet voor dat alle verantwoordelijkheid bij de onderneming weg is.

Goed, je zal zien dat er nog heel wat juridisch getouwtrek komt.
Ik denk ook niet dat OceanGate ooit nog toekomt aan het maken van nog zo'n boot voor commerciële doeleinden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_209623773
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:38 schreef Tengano het volgende:

[..]
Wat ik ook begreep is dat je niet eens tijd hebt om het te ervaren. Als ik het mij goed herrinner ging het in 2 of 0,2 miliseconden oid.

Ik kan me alleen nog steeds niet zo goed voorstellen dat zelfs je botten verpulveren wat ik volgens mij ook hoorde, maar dat komt wss omdat ze een soort van bros zijn; opgebouwd uit hele kleine holtes. Ik vond het iig een interessant topic en heb een hoop nieuwe dingen gehoord. Uit mijn hoofd weet ik nu ook dat de straal van de aarde circa 6 kilometer is bijvoorbeeld nav die post van Puzzie.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 01:58 schreef -CRASH- het volgende:
implosie was 360 bar. De longen klapten in elkaar.
Alle luchtbelletjes en andere gassen werden plat gedrukt
Botten breken.
De hersenen samen gedrukt. Direkte hart stilstand.
Ze zijn zich nooit bewust geworden dat er iets is gebeurd.

De implosie had een snelheid van 2,414.016 Kilometers per uur.
Het skelet is vergruist.

Ze hadden geen pijn, geen gedachte.... niks.
Alsof het licht uit werdt gedaan.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:48:16 #147
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209623798
Mooie post ^O^ En toen lag ik in mijn bedje :z

Ik heb hier trouwens de hele tijd 400 bar gehoord. Niet dat het veel verschil maakt qua overlevingskansen...
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209623810
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:46 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat OceanGate ooit nog toekomt aan het maken van nog zo'n boot voor commerciële doeleinden.
Daar kun je op rekenen.
En er komen strengere wetten op het bouwen van de subs.
En toerisme zal aan banden worden gelegd.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:51:53 #149
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_209623831
En dan nu 'Das Boot' op NPO 2, toeval?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:53:40 #150
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623855
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:51 schreef PzKpfw het volgende:
En dan nu 'Das Boot' op NPO 2, toeval?
Het is een serie en het is niet de eerste episode en ook niet het eerste seizoen., Ja, toeval.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:54:55 #151
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209623877
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nee, het is juist niet getest, de onderdelen op zichzelf waren niet eens getest. 'Right of the shelf'. Er is niet zomaar even wat over het hoofd gezien, maar het materiaal is nog nooit succesvol geweest zo diep in het water. Dit is echt wel meer dan 'over het hoofd hebben gezien'.
Het is maar wat je verstaat, verwacht en ziet met een scope van welke testen van een uniek vaartuig.

Het ding is eerst onbemand uitgetest dat succesvol was en daarna, naar ik ergens las 10 of 20 keer vaker gebruikt met al of niet betalende passagiers. Eén keer vind ik al een hele prestatie dat niets over het hoofd is gezien. En nee,

Ik denk dat het geen rocket science is geweest qua samenstelling maar de ultieme simpelheid van bewezen off the shelf materialen zoals een game controller, LCD schermen en standaard voortstuwing e.d.
Wat ik innovatief vind is dat het vaartuig onderwater vanaf een soort lanceerplatform (Cyclops) moet worden 'gelanceerd' daar weer moest terugkomen.
Dit ipv een autonome onderzeeboot die zelfstandig van en naar de oppervlakte kan (op)duiken. Ik vermoed ook dat experts gewend aan een conventionele aanpak, daarom de nodige kritiek hadden. Of dat dan terecht is, zal moeten blijken.

NB: Die aanpak (te water laten en onderzeeboot afkoppelen) vereenvoudigd heel erg veel zaken en (ergens feitelijk afgekeken van Apollo die de lander naar de maan vervoerde) vraagt imo toch behoorlijk wat kennis en kunde omdat te succesvol te doen.
Die Titan is een typisch ontwikkeling van een complex probleem, mogelijk maken door het op te splitsen in hanteerbare en simpele componenten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:59:21 #152
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623951
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:54 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het is maar wat je verstaat, verwacht en ziet met een scope van welke testen van een uniek vaartuig.

Het ding is eerst onbemand uitgetest dat succesvol was en daarna, naar ik ergens las 10 of 20 keer vaker gebruikt met al of niet betalende passagiers. Eén keer vind ik al een hele prestatie dat niets over het hoofd is gezien. En nee,

Ik denk dat het geen rocket science is geweest qua samenstelling maar de ultieme simpelheid van bewezen off the shelf materialen zoals een game controller, LCD schermen en standaard voortstuwing e.d.
Wat ik innovatief vind is dat het vaartuig onderwater vanaf een soort lanceerplatform (Cyclops) moet worden 'gelanceerd' daar weer moest terugkomen.
Dit ipv een autonome onderzeeboot die zelfstandig van en naar de oppervlakte kan (op)duiken. Ik vermoed ook dat experts gewend aan een conventionele aanpak, daarom de nodige kritiek hadden. Of dat dan terecht is, zal moeten blijken.

NB: Die aanpak (te water laten en onderzeeboot afkoppelen) vereenvoudigd heel erg veel zaken en (ergens feitelijk afgekeken van Apollo die de lander naar de maan vervoerde) vraagt imo toch behoorlijk wat kennis en kunde omdat te succesvol te doen.
Die Titan is een typisch ontwikkeling van een complex probleem, mogelijk maken door het op te splitsen in hanteerbare en simpele componenten.
Er staat een enorme druk op zo'n ding, het werd niet eens op scheurtjes getest. Ja er was een systeem die aan zou geven als de boel het gaat begeven, maar daar heb je niet zoveel aan onder water, want dat zou een fractie zijn voordat de boel implodeerde of het systeem kwam daar niet eens aan toe.

De hele vorm is al een probleem, niet alleen de bijna amateuristische manier van testen, in elkaar zetten en onderhoud. Mensen van het bedrijf gaan helemaal uitgekleed worden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_209624004
Ik denk ook niet dat ze er iets van hebben meegekregen, en dat hoop ik ook voor de slachtoffers van de BUK raket op het MA vliegtuig
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_209624040
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:48 schreef Tengano het volgende:
Mooie post ^O^ En toen lag ik in mijn bedje :z

Ik heb hier trouwens de hele tijd 400 bar gehoord. Niet dat het veel verschil maakt qua overlevingskansen...
Heb het nog een paar uurtjes gevold.

En nog over geen haaien op grote diepte...
Ja daar zitten ook haaien.
De sleeper shark komen tot een diepte van 2200 meter voor.
Hij is groter dan de great white. En kan tot 500 jaar oud worden.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:05:30 #155
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209624045
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:02 schreef TLC het volgende:
Ik denk ook niet dat ze er iets van hebben meegekregen, en dat hoop ik ook voor de slachtoffers van de BUK raket op het MA vliegtuig
Nou, misschien dat de boot nog geluid heeft gemaakt op de een of andere manier. Maar goed het is allemaal al luguber genoeg.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:06:47 #156
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209624060
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:41 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
De Carbon Fiber was nog nooit IRL onderwater getest.
En er zaten onderdelen in van (zeg maar) de Praxis.
Dat hele ding was snel en "goedkoop" bij elkaar geknutseld.

James Cameron had ook een sub Deepsea Challenger gebouwd. Daar deed ie 7 jaar over.
En is daarmee meerdere de Mariana trench in geweest
Puissant rijke Cameron volgt een heel andere (bedrijfs)aanpak en kan hier wmb niet vergeleken worden met een start-up die hetzelfde (dwz 3.5km/Titanic) doet met een vaartuig van (ik schat totaal iets van ¤1-2M aan materiaal).

Het is als vergelijken van een Bavaria zeiljacht van ¤250K en een Optimist van ¤1500 voor beginners en dan zeggen dat die optimist gevaarlijk is en niet geschikt is om op rustiek Loosdrecht te zeilen.

Goedkoop wil voor mij niet zeggen dat het daarom niet zou (kunnen) werken of slecht is, wat allemaal nog zal moeten blijken. Naar ik begreep gaan ze toch proberen de resten te bergen en we gaan het (veel later) wel zien.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209624070
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:51 schreef PzKpfw het volgende:
En dan nu 'Das Boot' op NPO 2, toeval?
Nee... Want ze zenden die (al weken) uit als serie
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_209624078
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:54 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dit ipv een autonome onderzeeboot die zelfstandig van en naar de oppervlakte kan (op)duiken. Ik vermoed ook dat experts gewend aan een conventionele aanpak, daarom de nodige kritiek hadden. Of dat dan terecht is, zal moeten blijken.
Experts kunnen ook gewoon kritiek hebben gehad omdat het amateuristisch getest en in elkaar gezet is, en daardoor een gevaarlijk ding is.

quote:
NB: Die aanpak (te water laten en onderzeeboot afkoppelen) vereenvoudigd heel erg veel zaken en (ergens feitelijk afgekeken van Apollo die de lander naar de maan vervoerde) vraagt imo toch behoorlijk wat kennis en kunde omdat te succesvol te doen.
Die Titan is een typisch ontwikkeling van een complex probleem, mogelijk maken door het op te splitsen in hanteerbare en simpele componenten.
Zo gaat het altijd. Als een auto verkeerde banden heeft, wordt de oplossing in de banden gezocht, niet per se in het hele voertuig.

Maar goed, uiteindelijk zal dit ding vooral bekend komen te staan als een grote faal.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:11:04 #159
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209624112
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:05 schreef -CRASH- het volgende:
Heb het nog een paar uurtjes gevold.

En nog over geen haaien op grote diepte...
Ja daar zitten ook haaien.
De sleeper shark komen tot een diepte van 2200 meter voor.
Hij is groter dan de great white. En kan tot 500 jaar oud worden.
Krankzinnig!!! :o
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:18:54 #160
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209624202
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:59 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Er staat een enorme druk op zo'n ding, het werd niet eens op scheurtjes getest. Ja er was een systeem die aan zou geven als de boel het gaat begeven, maar daar heb je niet zoveel aan onder water, want dat zou een fractie zijn voordat de boel implodeerde of het systeem kwam daar niet eens aan toe.

De hele vorm is al een probleem, niet alleen de bijna amateuristische manier van testen, in elkaar zetten en onderhoud. Mensen van het bedrijf gaan helemaal uitgekleed worden.
Mogelijk maar er zal niet veel te halen zijn, bedrijfswaarde van OceanGate voordat het misging, was $12Miljoen en vermoed dat er geen WA verzekering (noch mogelijk) was.

De vorm lijkt mij niet het probleem. Ik ga technisch benieuwd zijn naar
a) de resten van het wrak
b) in welke mate en zo ja snelheid de romp ineen is gedrukt.
c) of men dit in een lab kan reconstrueren om te bewijzen dat:
d) het gevolg is aan te weinig onderhoud of controle
f) wat dies meer aan & van gebruikte systemen

Jammer zou ik vinden dat men de regels zodanig gaat aanscherpen zodat alleen daardoor nog heel grote (rijke) spelers dit soort expedities nog mogen en kunnen doen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:24:05 #161
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209624277
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:08 schreef luxerobots het volgende:
Maar goed, uiteindelijk zal dit ding vooral bekend komen te staan als een grote faal.
Dat weet ik nog niet. Je kunt ook zeggen dat dit een efficient (voordelig) ontwerp was, wat uiteindelijk wel werkte.

Er zaten dan wel wat kinderziektes in, die wellicht nog duidelijk gaan worden, maar het werkte wel. Het was niet allemaal maar flauwekul als je blijkbaar een aantal keren tot 3,5 km diepte met dat ding kan.

En over die gamecontrollers hebben we het ook gehad; dat ziet er wellicht niet zo profi uit, maar het werkt gewoon prima. Ik vond dat juist een hele goeie en slimme keuze. Er zitten dus ook best goeie ideeen in dit ontwerp, wat maakt dat het niet uitgesloten is dat dit mogelijk toch doorontwikkeld wordt met een aantal verbeteringen, zoals oa tussentijdse keuringen en rontgenscans. En wellicht zijn er nog andere verbeteringen te vinden na analyse van het debri field als ze er wellicht achter komen wat nou echt de zwakke schakel was.

Maar al zijn ideeen in de prullemand gooien is wellicht ook weer wat overdreven en dan gooi je mogelijk het kind met het badwater weg.

En overigens zeg ik niet dat het een perfect en veilig ontwerp was he. Er zaten in het totaalconcept blijkbaar wel tekortkomingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 23-06-2023 23:35:16 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:27:49 #162
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_209624335
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:06 schreef Vallon het volgende:

[..]
Puissant rijke Cameron volgt een heel andere (bedrijfs)aanpak en kan hier wmb niet vergeleken worden met een start-up die hetzelfde (dwz 3.5km/Titanic) doet met een vaartuig van (ik schat totaal iets van ¤1-2M aan materiaal).

Het is als vergelijken van een Bavaria zeiljacht van ¤250K en een Optimist van ¤1500 voor beginners en dan zeggen dat die optimist gevaarlijk is en niet geschikt is om op rustiek Loosdrecht te zeilen.

Goedkoop wil voor mij niet zeggen dat het daarom niet zou (kunnen) werken of slecht is, wat allemaal nog zal moeten blijken. Naar ik begreep gaan ze toch proberen de resten te bergen en we gaan het (veel later) wel zien.
Die vergelijking gaat wat mij betreft niet op. Je praat over een omgeving waar de omstandigheden zo extreem zijn, dat er van nature geen menselijk leven mogelijk is. Bij blootstelling aan die omgeving treedt de dood vrijwel direct in, je hebt geen enkele kans. Dat vereist significant hogere veiligheidsmaatregelen dan wanneer de omgeving op zichzelf niet direct dodelijk is.

Je kunt met een rubber boot van een paar tientjes uit de speelgoedwinkel op de Loosdrechtse Plassen gaan roeien. Die zal waarschijnlijk een stuk minder veilig zijn dan een zeiljacht van een paar ton. Wanneer je bootje echter midden op het water lekraakt, zul je niet binnen een fractie van een seconde doodgaan omdat je lichaam het water raakt. De omstandigheden aan de oppervlakte zijn dusdanig dat het menselijk lichaam daar prima in kan overleven. Op 3 kilometer diepte ben je direct dood.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:28:13 #163
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209624342
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Experts kunnen ook gewoon kritiek hebben gehad omdat het amateuristisch getest en in elkaar gezet is, en daardoor een gevaarlijk ding is.
[..]
Zo gaat het altijd. Als een auto verkeerde banden heeft, wordt de oplossing in de banden gezocht, niet per se in het hele voertuig.

Maar goed, uiteindelijk zal dit ding vooral bekend komen te staan als een grote faal.
Gaan we zien en/of resulteren verbeterde aanpak want de gebruikte methode lijkt mij relatief goedkoop, zelfs voor een jachtbouwer haalbaar en ik zie de nodige toepassingen op schaal zoals offshore bedrijven en diepzee onderzoek.

Stel, nogmaals stel, dat het gebruikte materiaal idd de oorzaak is van het ongeluk kan je ook een romp bv maar 10x gebruiken waarna die op grond van veiligheid/risico wordt afgeschreven. Een afdaal ritje voor 5 personen met whatever kost dan zeg ¤250K
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209624435
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:05 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
Heb het nog een paar uurtjes gevold.

En nog over geen haaien op grote diepte...
Ja daar zitten ook haaien.
De sleeper shark komen tot een diepte van 2200 meter voor.
Hij is groter dan de great white. En kan tot 500 jaar oud worden.
Een haai die 500 jaar oud kan worden?
Dat lijkt mij stug hoor, het is geen boom.
Waar heb je dat vandaan?
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:36:44 #165
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209624444
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:27 schreef Repentless het volgende:

[..]
Die vergelijking gaat wat mij betreft niet op. Je praat over een omgeving waar de omstandigheden zo extreem zijn, dat er van nature geen menselijk leven mogelijk is. Bij blootstelling aan die omgeving treedt de dood vrijwel direct in, je hebt geen enkele kans. Dat vereist significant hogere veiligheidsmaatregelen dan wanneer de omgeving op zichzelf niet direct dodelijk is.

Je kunt met een rubber boot van een paar tientjes uit de speelgoedwinkel op de Loosdrechtse Plassen gaan roeien. Die zal waarschijnlijk een stuk minder veilig zijn dan een zeiljacht van een paar ton. Wanneer je bootje echter midden op het water lekraakt, zul je niet binnen een fractie van een seconde doodgaan omdat je lichaam het water raakt. De omstandigheden aan de oppervlakte zijn dusdanig dat het menselijk lichaam daar prima in kan overleven. Op 3 kilometer diepte ben je direct dood.
Yep, en dat direct dood gaat net zo goed & snel in een onderzeeboot van ¤3Miljard.

Wat je terecht aangeeft dat de gevaarzetting en omgeving, hogere eisen kan stellen aan het gebruikte materiaal indien zich onverhoopt een (overlevings)situatie voordoet.
De rest van een discussie daarna is dan wat er voor nodig is om een ongeluk (zo ja, veroorzaakt door materiaal pech) te overleven in een omgeving die per definitie ongeschikt is voor mensen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:37:01 #166
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209624448
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:36 schreef ZanneG het volgende:
Een haai die 500 jaar oud kan worden?
Dat lijkt mij stug hoor, het is geen boom.
Waar heb je dat vandaan?
https://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_sleeper_shark

The Greenland shark has the longest known lifespan of all vertebrate species (estimated to be between 250 and 500 years), and is among the largest extant species of shark.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209624535
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 01:58 schreef -CRASH- het volgende:
implosie was 360 bar. De longen klapten in elkaar.
Alle luchtbelletjes en andere gassen werden plat gedrukt
Botten breken.
De hersenen samen gedrukt. Direkte hart stilstand.
Ze zijn zich nooit bewust geworden dat er iets is gebeurd.

Ze hadden geen pijn, geen gedachte.... niks.
Alsof het licht uit werdt gedaan.
En dan te bedenken dat voor het vormen van diamant 60.000 bar nodig is.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:57:51 #168
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_209624643
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:36 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, en dat direct dood gaat net zo goed & snel in een onderzeeboot van ¤3Miljard.

Wat je terecht aangeeft dat de gevaarzetting en omgeving, hogere eisen kan stellen aan het gebruikte materiaal indien zich onverhoopt een (overlevings)situatie voordoet.
De rest van een discussie daarna is dan wat er voor nodig is om een ongeluk (zo ja, veroorzaakt door materiaal pech) te overleven in een omgeving die per definitie ongeschikt is voor mensen.
Als er een catastrofale fout is, ga je inderdaad net zo goed en snel dood in een onderzeeëer van drie miljard. Dat zal niemand betwisten.

Het gaat er alleen om of de kans dat zo'n catastrofale fout zich voordoet in een onderzeeër van drie miljard, met hoogwaardige materialen en uitgebreide testen, stukken kleiner is dan een experimenteel knutselproject net goedkope materialen zonder enige certificering. Ik denk dat die kans stukken kleiner is.

In zo'n uiterst extreme omgeving gelden er nu eenmaal andere kwaliteitseisen, omdat het een vrijwel direct verschil maakt tussen leven of dood. Te water raken vanuit een extreem luxe jacht of vanuit een rubber boot maakt, simpel gezegd, niet direct dat verschil. Je kunt wellicht veel meer kans hebben om te water te raken in die rubber boot, maar dat betekent vrijwel nooit meteen je dood. Het risico om in een minder betrouwbaar vaartuig te stappen dan zijn exponentieel duurdere tegenhanger, is dus aanzienlijk lager aan de oppervlakte dan op kilometers diepte.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 00:09:06 #169
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_209624754
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:06 schreef Vallon het volgende:

[..]
Puissant rijke Cameron volgt een heel andere (bedrijfs)aanpak en kan hier wmb niet vergeleken worden met een start-up die hetzelfde (dwz 3.5km/Titanic) doet met een vaartuig van (ik schat totaal iets van ¤1-2M aan materiaal).
De DSV Limiting Factor van Gabe Newell (van Steam, Steam gamecontroller en steamdeck) heeft 37 miljoen gekost en die is ook op de bodem van de Mariana trench geweest. Is een 2-persoonsub.

Deze sub heeft de 2 diepste scheepswrakken (voor zover bekend) bezocht. De USS Johnston (6,5km diep) en Sammy B (6.8km), beide gezonken bij gevechten in de Golf van Leyte in WW2. Staan indrukwekkende beelden van online.

Kan het niet gewoon zo zijn dat de drempel qua kosten voor deze technologie gewoon heel hoog ligt. De doelgroep hiervoor heeft genoeg geld, 250k of 1 miljoen maakt voor die mensen niks uit.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zaterdag 24 juni 2023 @ 00:28:21 #170
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209624933
quote:
8s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:51 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je bedoelt met "ben jij er zo één" en krijg het idee dat wij elkaar maar beter niet verder gaan bejegenen want jij lijkt mij er zo één die op een slinkse manier de dood door schuld in andermans wielen probeert te schuiven.
Ook je opmerking dat techniek en laat staan materiaal oorzaak was is nu niet te onderbouwen en vooral een aanname.

En nee met dwarsligger/denkers bedoel ik niet de mensen zonder technische achtergrond en die niets toevoegden omtrent inhoud en gaven wij sws geen aandacht. Want dat zijn vooral mensen die graag hun obsessie, ons probleem gingen maken. Probleem van tal van dwarsliggende deskundigen is dat zij alleen oog hebben voor HUN (vak)obsessie en niet in staat zijn hun aandeel voor het grotere plaatje te begrijpen.

Erg raar verhaal. In dit geval ging het over mensen die al veel langer in het vak zitten en wel degelijk een onderbouwde mening kunnen geven omdat ze 'wel verdraait' bij elkaar honderden jaren ervaring hebben met precies dit soort dingen! Dat zijn geen dwarsliggers, dat zijn engineers die precies weten hoe het werkt.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_209624954
Rotterdam :')
pi_209625045
quote:
0s.gif Op [url=https://forum.fok.nl/t
opic/2683335/5/25#p209621539]vrijdag 23 juni 2023 20:07[/url] schreef ZanneG het volgende:

Wie betaald die reddingsoperatie eigenlijk?
De belastingbetaler. Uncle Joe met de pet. Allemaal om een paar rijken proberen te redden die 250.000 knaken per persoon neerlegden om voor een paar uur af te zakken naar de zeebodem.

Ik denk dat de enige verlossende eigenschap van de ''CEO" Rosh was dat hij daadwerkelijk aan boord van zijn krakkemikkige duikboot ging. Te vaak zien we dat CEO's producten en services aan het publiek verkopen die schadelijk zijn en er geen fysieke of juridische gevolgen van ondervinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peppert op 24-06-2023 00:55:25 ]
pi_209625168
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:24 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dat weet ik nog niet. Je kunt ook zeggen dat dit een efficient (voordelig) ontwerp was, wat uiteindelijk wel werkte.

Er zaten dan wel wat kinderziektes in, die wellicht nog duidelijk gaan worden, maar het werkte wel. Het was niet allemaal maar flauwekul als je blijkbaar een aantal keren tot 3,5 km diepte met dat ding kan.
Tja, het heeft er ook mee te maken hoe hoog je de lat legt. Een aantal keer succesvol een duik maken, betekent nog niet dat je een goed voertuig hebt.

Uiteindelijk is het ding kapot gegaan en zijn de vijf inzittenden gestorven. Eindstand: het werkte niet.

quote:
En over die gamecontrollers hebben we het ook gehad; dat ziet er wellicht niet zo profi uit, maar het werkt gewoon prima. Ik vond dat juist een hele goeie en slimme keuze.
Zo slim vind ik dit niet, ik vind het idee redelijk voor de hand liggen.

quote:
Er zitten dus ook best goeie ideeen in dit ontwerp, wat maakt dat het niet uitgesloten is dat dit mogelijk toch doorontwikkeld wordt met een aantal verbeteringen, zoals oa tussentijdse keuringen en rontgenscans. En wellicht zijn er nog andere verbeteringen te vinden na analyse van het debri field als ze er wellicht achter komen wat nou echt de zwakke schakel was.
Tja, en als je het echt goed wil doen. Kun je beter niet naar een gezonken schip kijken, maar naar een exemplaar dat wel veilig is. Dat doorontwikkelen is slimmer dan eindeloos fouten halen uit een goedkoop en slecht model.

quote:
Maar al zijn ideeen in de prullemand gooien is wellicht ook weer wat overdreven en dan gooi je mogelijk het kind met het badwater weg.
Als er een echt goed idee zat in deze Titan, meld het maar.

quote:
En overigens zeg ik niet dat het een perfect en veilig ontwerp was he. Er zaten in het totaalconcept blijkbaar wel tekortkomingen.
'Tekortkomingen' is dan nog een understatement.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 02:08:43 #174
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209625384
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 01:02 schreef luxerobots het volgende:
Tja, het heeft er ook mee te maken hoe hoog je de lat legt. Een aantal keer succesvol een duik maken, betekent nog niet dat je een goed voertuig hebt.

Uiteindelijk is het ding kapot gegaan en zijn de vijf inzittenden gestorven. Eindstand: het werkte niet.
Maar dat zou je ook over bvb de Space Shuttle van NASA kunnen zeggen. De Challenger ontplofte op z'n 10de vlucht. 88 shuttle vluchten later was het de beurt aan de Columbia.
2 shuttles verloren, 14 doden.
are we infinite or am I alone
  Manager PR/Moderator zaterdag 24 juni 2023 @ 02:26:36 #175
269689 crew  Viv
pi_209625396
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 02:08 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Maar dat zou je ook over bvb de Space Shuttle van NASA kunnen zeggen. De Challenger ontplofte op z'n 10de vlucht. 88 shuttle vluchten later was het de beurt aan de Columbia.
2 shuttles verloren, 14 doden.
Bij NASA mag je ervan uitgaan dat hun Space Shuttle naar beste eer en geweten voldeed aan de toenmalige eisen en wetenschappelijke inzichten om mensen zo veilig mogelijk te vervoeren.

Dat kun je van de Titan niet zeggen, gezien die 'brandbrief' namens 38 experts, rechtszaken die gevoerd zijn tegen een klokkenluider, etc.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 02:45:19 #176
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209625405
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 02:26 schreef Viv het volgende:

[..]
Bij NASA mag je ervan uitgaan dat hun Space Shuttle naar beste eer en geweten voldeed aan de toenmalige eisen en wetenschappelijke inzichten om mensen zo veilig mogelijk te vervoeren.

Dat kun je van de Titan niet zeggen, gezien die 'brandbrief' namens 38 experts, rechtszaken die gevoerd zijn tegen een klokkenluider, etc.
Bij de shuttle hadden er ook mensen egwaarschuwd, maar de waarschuwingen werden genegeerd, en men lanceerde tegen het advies van de fabrikant van de boosters. Ze waren gewaarschuwd dat het te koud was voor de o-ringen. Maar ze lanceerden toch omdat "men al eerder had gelanceerd toen de temperatuur onder de grens lag, en toen was het niet fout gegaan". Het eindrapport van het onderzoek staat vol kritiek op de NASA "culture".
Na de Columbia was de conclusie dat NASA niets geleerd hadden van de Challenger ramp.
are we infinite or am I alone
  Manager PR/Moderator zaterdag 24 juni 2023 @ 03:00:06 #177
269689 crew  Viv
pi_209625429
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 02:45 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Bij de shuttle hadden er ook mensen egwaarschuwd, maar de waarschuwingen werden genegeerd, en men lanceerde tegen het advies van de fabrikant van de boosters. Ze waren gewaarschuwd dat het te koud was voor de o-ringen. Maar ze lanceerden toch omdat "men al eerder had gelanceerd toen de temperatuur onder de grens lag, en toen was het niet fout gegaan". Het eindrapport van het onderzoek staat vol kritiek op de NASA "culture".
Na de Columbia was de conclusie dat NASA niets geleerd hadden van de Challenger ramp.
Columbia was toch een heel ander mechanisme? :? Dat had voor zover ik weet niets met die O-ringen te maken. (Of bedoel je qua cultuur?)
  zaterdag 24 juni 2023 @ 03:08:24 #178
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209625441
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 03:00 schreef Viv het volgende:

[..]
Columbia was toch een heel ander mechanisme? :? Dat had voor zover ik weet niets met die O-ringen te maken. (Of bedoel je qua cultuur?)
qua cultuur.
are we infinite or am I alone
  zaterdag 24 juni 2023 @ 03:30:22 #179
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209625455
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 00:09 schreef PirE het volgende:

[..]
De DSV Limiting Factor van Gabe Newell (van Steam, Steam gamecontroller en steamdeck) heeft 37 miljoen gekost en die is ook op de bodem van de Mariana trench geweest. Is een 2-persoonsub.

Deze sub heeft de 2 diepste scheepswrakken (voor zover bekend) bezocht. De USS Johnston (6,5km diep) en Sammy B (6.8km), beide gezonken bij gevechten in de Golf van Leyte in WW2. Staan indrukwekkende beelden van online.

Kan het niet gewoon zo zijn dat de drempel qua kosten voor deze technologie gewoon heel hoog ligt. De doelgroep hiervoor heeft genoeg geld, 250k of 1 miljoen maakt voor die mensen niks uit.
De Limiting Factor was een holle titanium bol. De Titan was een holle titanium bol plus een cilinder van carbon fiber. Zonder dat tussenstuk (en eventueel met een ander raampje) had het een veilige sub kunnen zijn.
are we infinite or am I alone
pi_209625865
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:56 schreef Tengano het volgende:
Dat geluid van die implosie is gehoord en geregistreerd natuurlijk. Ook is het exacte tijdstip daarvan bekend.

En er was een expertiseteam dat geluiden van de oceaan aan het analyseren was. Zou het niet zo zijn dat er ook heeeeeeel goed geluisterd is naar dat geluid van die 'vermeende implosie'? En we hebben hier allemaal vernomen dat dat een gigantische klap moet zijn geweest; dat kwam vast niet over als oceaangeruis oid. En ik vermoed dat ze met al die ontvangen data ook nog kunnen analyseren waar dat geluid vandaan kwam. Wellicht hebben ze ons daarom verteld dat ze geluiden hadden gehoord en daarom in een specifiek gebied zochten, maar dat is idd speculatie.

En het moment dat de communicatie is weggevallen is ook geregistreerd hoewel dat mogelijk iets minder nauwkeurig is gebeurd, maar op tien minuten na moet dat ook wel bekend zijn.

Die twee zaken zijn ongetwijfeld gecombineerd waardoor die conclusie veel eerder bekend was, dan dat ze tegen ons verteld hebben dat ze met man en macht aan het zoeken waren, daar waar 'de geluiden' vandaan kwamen. En zolang er nog zuurstof was gingen ze zeker door.

Ik ben niet altijd zo wantrouwend richting dit soort berichtgevingen, maar ik heb toch wel een beetje het idee dat we hier voor het lapje zijn gehouden, en met welk doel heb ik overigens geen idee van.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:56 schreef Tengano het volgende:
Dat geluid van die implosie is gehoord en geregistreerd natuurlijk. Ook is het exacte tijdstip daarvan bekend.

En er was een expertiseteam dat geluiden van de oceaan aan het analyseren was. Zou het niet zo zijn dat er ook heeeeeeel goed geluisterd is naar dat geluid van die 'vermeende implosie'? En we hebben hier allemaal vernomen dat dat een gigantische klap moet zijn geweest; dat kwam vast niet over als oceaangeruis oid. En ik vermoed dat ze met al die ontvangen data ook nog kunnen analyseren waar dat geluid vandaan kwam. Wellicht hebben ze ons daarom verteld dat ze geluiden hadden gehoord en daarom in een specifiek gebied zochten, maar dat is idd speculatie.

En het moment dat de communicatie is weggevallen is ook geregistreerd hoewel dat mogelijk iets minder nauwkeurig is gebeurd, maar op tien minuten na moet dat ook wel bekend zijn.

Die twee zaken zijn ongetwijfeld gecombineerd waardoor die conclusie veel eerder bekend was, dan dat ze tegen ons verteld hebben dat ze met man en macht aan het zoeken waren, daar waar 'de geluiden' vandaan kwamen. En zolang er nog zuurstof was gingen ze zeker door.

Ik ben niet altijd zo wantrouwend richting dit soort berichtgevingen, maar ik heb toch wel een beetje het idee dat we hier voor het lapje zijn gehouden, en met welk doel heb ik overigens geen idee van.
Waarom zou het leger helpen, ze weten heus wel hoe een implosie klinkt ze weten dat die mensen dood zijn. Ze hebben alleen maar iets te verliezen omdat ze laten zien hoe goed iets is
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 24 juni 2023 @ 07:20:30 #181
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209625939
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 24 juni 2023 @ 07:47:44 #182
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_209626092
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:05 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
Heb het nog een paar uurtjes gevold.

En nog over geen haaien op grote diepte...
Ja daar zitten ook haaien.
De sleeper shark komen tot een diepte van 2200 meter voor.
Hij is groter dan de great white. En kan tot 500 jaar oud worden.
Megalodon zit daar ook.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_209626140
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 02:26 schreef Viv het volgende:

[..]
Bij NASA mag je ervan uitgaan dat hun Space Shuttle naar beste eer en geweten voldeed aan de toenmalige eisen en wetenschappelijke inzichten om mensen zo veilig mogelijk te vervoeren.

Dat kun je van de Titan niet zeggen, gezien die 'brandbrief' namens 38 experts, rechtszaken die gevoerd zijn tegen een klokkenluider, etc.
Op Netflix staat deze docu,

https://en.wikipedia.org/(...)%20Final%20Flight%20(also,and%20aftermath%20of%20the%20tragedy.

Dan krijg je wel even een andere kijk op NASA. Daar zijn onder tijdsdruk, ondanks meerdere waarschuwingen en dankzij een overgroot vertrouwen in het eigen kunnen, 7 mensen de dood ingejaagd.
  Moderator zaterdag 24 juni 2023 @ 09:04:27 #184
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_209626522
Ironisch dat het bedrijf oceangate heet. En de paralellen met de Titanic.

Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zaterdag 24 juni 2023 @ 09:22:43 #185
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209626666
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 09:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ironisch dat het bedrijf oceangate heet. En de paralellen met de Titanic.

Overmoed en veel te veel vertrouwen in techniek idd.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 24 juni 2023 @ 09:26:43 #186
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209626712
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:21 schreef Tengano het volgende:
En die pakistaan was iemand die obsessed was met die Titanic. Dat maakt het dus heel gemakkelijk om zo iemand over te halen om die mee te krijgen voor een half miljoen, samen met zijn zoon, en dan hou je je gewoon een beetje in qua nasty details. OceanGate is immers gewoon een commercieel bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling.

Die pakistaan had Stockton Rush niet nodig. Stockton Rush had die paki$taan nodig.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:06 schreef Tengano het volgende:
Maar er was dus ruimte om op een andere manier, en met een omweggetje, en met minder kosten dat produkt toch aan te bieden. En dat is wat er gebeurd is, en dan ten koste van een aantal uitgangspunten en restricties die wel die minimale veiligheidseisen hadden afgedekt. Een shortcut dus met minder kosten, en dat ten koste van veiligheid.

En als je daar een goed verhaal van maakt kun je iemand met passsie voor jouw produkt prima overtuigen om dat produkt af te nemen. En dat stukje hoort weer wel bij de standaard commerciele aanpak van ieder winstgevend bedrijf en er zijn genoeg mensen die daar heel goed in zijn. En volgens mij was Stockton Rush ook zo iemand. Die had gewoon een 'goed' verhaal (wat mensen willen geloven).
Hier een video van twee klanten die bijna in dit ritje gezeten hadden. Het geeft een inkijkje hoe Stockton Rush inging op kritische vragen van klanten en welke moeite hij nam om klanten te helpen uiteindelijk positief te besluiten om mee te gaan (de deal te $luiten). In deze situatie ging het om 300K aan omzet.


In het begin van de video wordt verteld dat die Victor 6000 weer naar beneden is om alles in kaart te brengen voor het onderzoek. In feite is dit hele waardevolle informatie die ze daar aan kunnen treffen, omdat de rest van deze niche wereld zo waardevolle lessen kan trekken uit deze 'test'rit.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tengano op 24-06-2023 09:42:51 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 09:54:10 #187
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627010
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:56 schreef Tengano het volgende:
Dat geluid van die implosie is gehoord en geregistreerd natuurlijk. Ook is het exacte tijdstip daarvan bekend.

En er was een expertiseteam dat geluiden van de oceaan aan het analyseren was. Zou het niet zo zijn dat er ook heeeeeeel goed geluisterd is naar dat geluid van die 'vermeende implosie'? En we hebben hier allemaal vernomen dat dat een gigantische klap moet zijn geweest; dat kwam vast niet over als oceaangeruis oid. En ik vermoed dat ze met al die ontvangen data ook nog kunnen analyseren waar dat geluid vandaan kwam. Wellicht hebben ze ons daarom verteld dat ze geluiden hadden gehoord en daarom in een specifiek gebied zochten, maar dat is idd speculatie.

En het moment dat de communicatie is weggevallen is ook geregistreerd hoewel dat mogelijk iets minder nauwkeurig is gebeurd, maar op tien minuten na moet dat ook wel bekend zijn.

Die twee zaken zijn ongetwijfeld gecombineerd waardoor die conclusie veel eerder bekend was, dan dat ze tegen ons verteld hebben dat ze met man en macht aan het zoeken waren, daar waar 'de geluiden' vandaan kwamen. En zolang er nog zuurstof was gingen ze zeker door.

Ik ben niet altijd zo wantrouwend richting dit soort berichtgevingen, maar ik heb toch wel een beetje het idee dat we hier voor het lapje zijn gehouden, en met welk doel heb ik overigens geen idee van.
3:55 geeft aan dat ze idd allang wisten dat die sub geimplodeerd was.

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209627071
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 15:47 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dat het raampje slechts voor een diepte van 1300m gecertifieerd was zegt op zich niet veel. De fabrikant kiest zelf de diepte waarvoor ie een raampje certifieërt. Hoe groter de diepte, hoe duurder de tests waarschijnlijk zijn. Als er weinig vraag is naar raampjes voor grotere dieptes, of als ie ook duurdere raampjes verkoopt die wel gecertifieerd zijn voor zulke dieptes, gaat hij het niet doen. En misschien heeft ie een grote veiligheidsmarge toegepast, omdat hij aansprakelijk gesteld kan worden wanneer zo'n raampje faalt.

Ik neem aan dat OceanGate het toch gebruikte omdat ze op basis van de materiaaleigenschappen en de dikte ervan berekend hadden dat het veel meer dan 1300m aankon.
Zelden zoveel onzin bij elkaar gezien.
Blijkbaar wil je niet zien dat het een vermijdbaar ongeluk was, dus ik doe niet eens moeite om inhoudelijk te reageren. Want het gaat blijkbaar niet om de inhoud.
pi_209627223
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:41 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Beetje domheid, onwetendheid, roekeloosheid, maar vooral de schuld van zo’n CEO die ze zonder twijfel heeft gegarandeerd dat het veilig is
Klopt.
En wat mij betreft ook de autoriteiten. Een restaurant moet zich ook aan de voedselveiligheidseisen houden maar deze commerciele avonturier niet.
pi_209627249
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:

[..]
Over de doden niets dan goeds aub en al hij gek is, bevond hij zich in goed gezelschap van een wereld die hem op handen droeg en zelfs bereid waren om ¤250K pp af te tikken voor de ervaring.
Mensen verklaren hem tot ..vul-in.. om dat het uiteindelijk is mislukt en op die manier hun zienswijze wordt bevredigd.

Ik zou mensen die tijdens test en research overlijden zodat men daarvan kan leren, niet snel uitmaken dat het onnozele halzen zou zijn geweest. Was de crew van Apollo 1 of Challenger gek ?
Dat hele certificatie verhaal van stuurlui aan wal en andere boze mensen, gaat sws niet op voor een experimenteel schip. Want (bij) wie en waar gaat en moet je dat volgens welke normen certificeren ?
;)
pi_209627416
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 10:30:30 #192
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627437
De Victor 6000 brengt momenteel gedetailleerd in kaart hoe het debris field er uit ziet. De verwachting is volgens een woordvoerder van Ocean Technology Group dat alle stukjes naar boven worden gebracht voor een uitgebreide analyse om te kunnen achterhalen wat precies dit ongeluk heeft veroorzaakt.

Zie 4:07

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 10:31:41 #193
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627448
quote:
Het interview daarvan kun je zien in post #191
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209627465
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 10:31 schreef Tengano het volgende:

[..]
Het interview daarvan kun je zien in post #191
Ow volg het niet meer echt hier, is voorbij, 5 slachtoffers waar niks meer aan te doen is en de rest is achteraf gepraat en vooral nog zoveel mogelijk dit verhaal uitmelken.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 10:42:34 #195
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627542
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 10:33 schreef Tekaschi het volgende:
Ow volg het niet meer echt hier, is voorbij, 5 slachtoffers waar niks meer aan te doen is en de rest is achteraf gepraat en vooral nog zoveel mogelijk dit verhaal uitmelken.
Ik denk dat dit nog een langslepend verhaal wordt met MH17 achtige kenmerken; reconstructie, rechtzaak, aangevuld met lijken uit de kast en mogelijk conspiracy theorieen etc. Dit gaat vast nog wel even duren. Alleen voor dat onderzoek schatten ze al 1 jaar in hoor ik net.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209627566
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 10:42 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik denk dat dit nog een langslepend verhaal wordt met MH17 achtige kenmerken; reconstructie, rechtzaak, aangevuld met lijken uit de kast en mogelijk conspiracy theorieen etc. Dit gaat vast nog wel even duren. Alleen voor dat onderzoek schatten ze al 1 jaar in hoor ik net.
Als het maar vooral gebruikt wordt om zoiets in de toekomst te voorkomen en de regelgeving zwaar aan te scherpen, en niet om geld te zien en vinger te wijzen.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 10:49:45 #197
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627613
Hier nog een inkijkje in de commerciele kwaliteiten van Stockton Rush. Het blijkt dus dat hij nog even 200K korting had gegeven aan die passagiers die net niet zijn meegegaan om ze

a - te helpen met hun beslissing
b - en om toch nog 300K omzet te genereren

Hier te vernemen op 0:30


Later stapten die Pakistanen in voor het volle pond a 500K
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  Manager PR/Moderator zaterdag 24 juni 2023 @ 11:04:58 #198
269689 crew  Viv
pi_209627770
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 07:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Op Netflix staat deze docu,

https://en.wikipedia.org/(...)%20Final%20Flight%20(also,and%20aftermath%20of%20the%20tragedy.

Dan krijg je wel even een andere kijk op NASA. Daar zijn onder tijdsdruk, ondanks meerdere waarschuwingen en dankzij een overgroot vertrouwen in het eigen kunnen, 7 mensen de dood ingejaagd.
Ik ben in het Space Center Houston geweest en in het Space Shuttle Pavilion in NYC, en op beide plaatsen schetst NASA het beeld dat ze zoveel mogelijk leren van ongelukken. Na het ongeluk met de Columbia hebben ze bijvoorbeeld tests uitgevoerd met prototype Enterprise om het mechanisme te reconstrueren.

Maar dat gaat inderdaad om de technische kant, en een veiligheidscultuur omvat wel meer dan dat. Ik zal die docu eens kijken. :)
  zaterdag 24 juni 2023 @ 11:06:58 #199
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_209627792
Mooi stukje leesvoer over implosie

https://www.rtlnieuws.nl/(...)luk-implosie-diepzee
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_209627886
Ook nog een weetje (dat nog niet geverifieerd is). Carbonfiber werd aangekocht van Boeing met een grote korting omdat het de houdbaarheidsdatum voor gebruik in hun vliegtuigen was gepasseerd.
https://www.washingtonpos(...)o-carbon-fiber-rush/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')