abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209624040
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:48 schreef Tengano het volgende:
Mooie post ^O^ En toen lag ik in mijn bedje :z

Ik heb hier trouwens de hele tijd 400 bar gehoord. Niet dat het veel verschil maakt qua overlevingskansen...
Heb het nog een paar uurtjes gevold.

En nog over geen haaien op grote diepte...
Ja daar zitten ook haaien.
De sleeper shark komen tot een diepte van 2200 meter voor.
Hij is groter dan de great white. En kan tot 500 jaar oud worden.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:05:30 #155
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209624045
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:02 schreef TLC het volgende:
Ik denk ook niet dat ze er iets van hebben meegekregen, en dat hoop ik ook voor de slachtoffers van de BUK raket op het MA vliegtuig
Nou, misschien dat de boot nog geluid heeft gemaakt op de een of andere manier. Maar goed het is allemaal al luguber genoeg.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:06:47 #156
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209624060
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:41 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
De Carbon Fiber was nog nooit IRL onderwater getest.
En er zaten onderdelen in van (zeg maar) de Praxis.
Dat hele ding was snel en "goedkoop" bij elkaar geknutseld.

James Cameron had ook een sub Deepsea Challenger gebouwd. Daar deed ie 7 jaar over.
En is daarmee meerdere de Mariana trench in geweest
Puissant rijke Cameron volgt een heel andere (bedrijfs)aanpak en kan hier wmb niet vergeleken worden met een start-up die hetzelfde (dwz 3.5km/Titanic) doet met een vaartuig van (ik schat totaal iets van ¤1-2M aan materiaal).

Het is als vergelijken van een Bavaria zeiljacht van ¤250K en een Optimist van ¤1500 voor beginners en dan zeggen dat die optimist gevaarlijk is en niet geschikt is om op rustiek Loosdrecht te zeilen.

Goedkoop wil voor mij niet zeggen dat het daarom niet zou (kunnen) werken of slecht is, wat allemaal nog zal moeten blijken. Naar ik begreep gaan ze toch proberen de resten te bergen en we gaan het (veel later) wel zien.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209624070
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:51 schreef PzKpfw het volgende:
En dan nu 'Das Boot' op NPO 2, toeval?
Nee... Want ze zenden die (al weken) uit als serie
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_209624078
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:54 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dit ipv een autonome onderzeeboot die zelfstandig van en naar de oppervlakte kan (op)duiken. Ik vermoed ook dat experts gewend aan een conventionele aanpak, daarom de nodige kritiek hadden. Of dat dan terecht is, zal moeten blijken.
Experts kunnen ook gewoon kritiek hebben gehad omdat het amateuristisch getest en in elkaar gezet is, en daardoor een gevaarlijk ding is.

quote:
NB: Die aanpak (te water laten en onderzeeboot afkoppelen) vereenvoudigd heel erg veel zaken en (ergens feitelijk afgekeken van Apollo die de lander naar de maan vervoerde) vraagt imo toch behoorlijk wat kennis en kunde omdat te succesvol te doen.
Die Titan is een typisch ontwikkeling van een complex probleem, mogelijk maken door het op te splitsen in hanteerbare en simpele componenten.
Zo gaat het altijd. Als een auto verkeerde banden heeft, wordt de oplossing in de banden gezocht, niet per se in het hele voertuig.

Maar goed, uiteindelijk zal dit ding vooral bekend komen te staan als een grote faal.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:11:04 #159
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209624112
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:05 schreef -CRASH- het volgende:
Heb het nog een paar uurtjes gevold.

En nog over geen haaien op grote diepte...
Ja daar zitten ook haaien.
De sleeper shark komen tot een diepte van 2200 meter voor.
Hij is groter dan de great white. En kan tot 500 jaar oud worden.
Krankzinnig!!! :o
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:18:54 #160
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209624202
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:59 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Er staat een enorme druk op zo'n ding, het werd niet eens op scheurtjes getest. Ja er was een systeem die aan zou geven als de boel het gaat begeven, maar daar heb je niet zoveel aan onder water, want dat zou een fractie zijn voordat de boel implodeerde of het systeem kwam daar niet eens aan toe.

De hele vorm is al een probleem, niet alleen de bijna amateuristische manier van testen, in elkaar zetten en onderhoud. Mensen van het bedrijf gaan helemaal uitgekleed worden.
Mogelijk maar er zal niet veel te halen zijn, bedrijfswaarde van OceanGate voordat het misging, was $12Miljoen en vermoed dat er geen WA verzekering (noch mogelijk) was.

De vorm lijkt mij niet het probleem. Ik ga technisch benieuwd zijn naar
a) de resten van het wrak
b) in welke mate en zo ja snelheid de romp ineen is gedrukt.
c) of men dit in een lab kan reconstrueren om te bewijzen dat:
d) het gevolg is aan te weinig onderhoud of controle
f) wat dies meer aan & van gebruikte systemen

Jammer zou ik vinden dat men de regels zodanig gaat aanscherpen zodat alleen daardoor nog heel grote (rijke) spelers dit soort expedities nog mogen en kunnen doen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:24:05 #161
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209624277
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:08 schreef luxerobots het volgende:
Maar goed, uiteindelijk zal dit ding vooral bekend komen te staan als een grote faal.
Dat weet ik nog niet. Je kunt ook zeggen dat dit een efficient (voordelig) ontwerp was, wat uiteindelijk wel werkte.

Er zaten dan wel wat kinderziektes in, die wellicht nog duidelijk gaan worden, maar het werkte wel. Het was niet allemaal maar flauwekul als je blijkbaar een aantal keren tot 3,5 km diepte met dat ding kan.

En over die gamecontrollers hebben we het ook gehad; dat ziet er wellicht niet zo profi uit, maar het werkt gewoon prima. Ik vond dat juist een hele goeie en slimme keuze. Er zitten dus ook best goeie ideeen in dit ontwerp, wat maakt dat het niet uitgesloten is dat dit mogelijk toch doorontwikkeld wordt met een aantal verbeteringen, zoals oa tussentijdse keuringen en rontgenscans. En wellicht zijn er nog andere verbeteringen te vinden na analyse van het debri field als ze er wellicht achter komen wat nou echt de zwakke schakel was.

Maar al zijn ideeen in de prullemand gooien is wellicht ook weer wat overdreven en dan gooi je mogelijk het kind met het badwater weg.

En overigens zeg ik niet dat het een perfect en veilig ontwerp was he. Er zaten in het totaalconcept blijkbaar wel tekortkomingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 23-06-2023 23:35:16 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:27:49 #162
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_209624335
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:06 schreef Vallon het volgende:

[..]
Puissant rijke Cameron volgt een heel andere (bedrijfs)aanpak en kan hier wmb niet vergeleken worden met een start-up die hetzelfde (dwz 3.5km/Titanic) doet met een vaartuig van (ik schat totaal iets van ¤1-2M aan materiaal).

Het is als vergelijken van een Bavaria zeiljacht van ¤250K en een Optimist van ¤1500 voor beginners en dan zeggen dat die optimist gevaarlijk is en niet geschikt is om op rustiek Loosdrecht te zeilen.

Goedkoop wil voor mij niet zeggen dat het daarom niet zou (kunnen) werken of slecht is, wat allemaal nog zal moeten blijken. Naar ik begreep gaan ze toch proberen de resten te bergen en we gaan het (veel later) wel zien.
Die vergelijking gaat wat mij betreft niet op. Je praat over een omgeving waar de omstandigheden zo extreem zijn, dat er van nature geen menselijk leven mogelijk is. Bij blootstelling aan die omgeving treedt de dood vrijwel direct in, je hebt geen enkele kans. Dat vereist significant hogere veiligheidsmaatregelen dan wanneer de omgeving op zichzelf niet direct dodelijk is.

Je kunt met een rubber boot van een paar tientjes uit de speelgoedwinkel op de Loosdrechtse Plassen gaan roeien. Die zal waarschijnlijk een stuk minder veilig zijn dan een zeiljacht van een paar ton. Wanneer je bootje echter midden op het water lekraakt, zul je niet binnen een fractie van een seconde doodgaan omdat je lichaam het water raakt. De omstandigheden aan de oppervlakte zijn dusdanig dat het menselijk lichaam daar prima in kan overleven. Op 3 kilometer diepte ben je direct dood.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:28:13 #163
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209624342
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Experts kunnen ook gewoon kritiek hebben gehad omdat het amateuristisch getest en in elkaar gezet is, en daardoor een gevaarlijk ding is.
[..]
Zo gaat het altijd. Als een auto verkeerde banden heeft, wordt de oplossing in de banden gezocht, niet per se in het hele voertuig.

Maar goed, uiteindelijk zal dit ding vooral bekend komen te staan als een grote faal.
Gaan we zien en/of resulteren verbeterde aanpak want de gebruikte methode lijkt mij relatief goedkoop, zelfs voor een jachtbouwer haalbaar en ik zie de nodige toepassingen op schaal zoals offshore bedrijven en diepzee onderzoek.

Stel, nogmaals stel, dat het gebruikte materiaal idd de oorzaak is van het ongeluk kan je ook een romp bv maar 10x gebruiken waarna die op grond van veiligheid/risico wordt afgeschreven. Een afdaal ritje voor 5 personen met whatever kost dan zeg ¤250K
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209624435
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:05 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
Heb het nog een paar uurtjes gevold.

En nog over geen haaien op grote diepte...
Ja daar zitten ook haaien.
De sleeper shark komen tot een diepte van 2200 meter voor.
Hij is groter dan de great white. En kan tot 500 jaar oud worden.
Een haai die 500 jaar oud kan worden?
Dat lijkt mij stug hoor, het is geen boom.
Waar heb je dat vandaan?
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:36:44 #165
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209624444
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:27 schreef Repentless het volgende:

[..]
Die vergelijking gaat wat mij betreft niet op. Je praat over een omgeving waar de omstandigheden zo extreem zijn, dat er van nature geen menselijk leven mogelijk is. Bij blootstelling aan die omgeving treedt de dood vrijwel direct in, je hebt geen enkele kans. Dat vereist significant hogere veiligheidsmaatregelen dan wanneer de omgeving op zichzelf niet direct dodelijk is.

Je kunt met een rubber boot van een paar tientjes uit de speelgoedwinkel op de Loosdrechtse Plassen gaan roeien. Die zal waarschijnlijk een stuk minder veilig zijn dan een zeiljacht van een paar ton. Wanneer je bootje echter midden op het water lekraakt, zul je niet binnen een fractie van een seconde doodgaan omdat je lichaam het water raakt. De omstandigheden aan de oppervlakte zijn dusdanig dat het menselijk lichaam daar prima in kan overleven. Op 3 kilometer diepte ben je direct dood.
Yep, en dat direct dood gaat net zo goed & snel in een onderzeeboot van ¤3Miljard.

Wat je terecht aangeeft dat de gevaarzetting en omgeving, hogere eisen kan stellen aan het gebruikte materiaal indien zich onverhoopt een (overlevings)situatie voordoet.
De rest van een discussie daarna is dan wat er voor nodig is om een ongeluk (zo ja, veroorzaakt door materiaal pech) te overleven in een omgeving die per definitie ongeschikt is voor mensen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:37:01 #166
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209624448
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:36 schreef ZanneG het volgende:
Een haai die 500 jaar oud kan worden?
Dat lijkt mij stug hoor, het is geen boom.
Waar heb je dat vandaan?
https://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_sleeper_shark

The Greenland shark has the longest known lifespan of all vertebrate species (estimated to be between 250 and 500 years), and is among the largest extant species of shark.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209624535
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 01:58 schreef -CRASH- het volgende:
implosie was 360 bar. De longen klapten in elkaar.
Alle luchtbelletjes en andere gassen werden plat gedrukt
Botten breken.
De hersenen samen gedrukt. Direkte hart stilstand.
Ze zijn zich nooit bewust geworden dat er iets is gebeurd.

Ze hadden geen pijn, geen gedachte.... niks.
Alsof het licht uit werdt gedaan.
En dan te bedenken dat voor het vormen van diamant 60.000 bar nodig is.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 23:57:51 #168
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_209624643
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:36 schreef Vallon het volgende:

[..]
Yep, en dat direct dood gaat net zo goed & snel in een onderzeeboot van ¤3Miljard.

Wat je terecht aangeeft dat de gevaarzetting en omgeving, hogere eisen kan stellen aan het gebruikte materiaal indien zich onverhoopt een (overlevings)situatie voordoet.
De rest van een discussie daarna is dan wat er voor nodig is om een ongeluk (zo ja, veroorzaakt door materiaal pech) te overleven in een omgeving die per definitie ongeschikt is voor mensen.
Als er een catastrofale fout is, ga je inderdaad net zo goed en snel dood in een onderzeeëer van drie miljard. Dat zal niemand betwisten.

Het gaat er alleen om of de kans dat zo'n catastrofale fout zich voordoet in een onderzeeër van drie miljard, met hoogwaardige materialen en uitgebreide testen, stukken kleiner is dan een experimenteel knutselproject net goedkope materialen zonder enige certificering. Ik denk dat die kans stukken kleiner is.

In zo'n uiterst extreme omgeving gelden er nu eenmaal andere kwaliteitseisen, omdat het een vrijwel direct verschil maakt tussen leven of dood. Te water raken vanuit een extreem luxe jacht of vanuit een rubber boot maakt, simpel gezegd, niet direct dat verschil. Je kunt wellicht veel meer kans hebben om te water te raken in die rubber boot, maar dat betekent vrijwel nooit meteen je dood. Het risico om in een minder betrouwbaar vaartuig te stappen dan zijn exponentieel duurdere tegenhanger, is dus aanzienlijk lager aan de oppervlakte dan op kilometers diepte.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 00:09:06 #169
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_209624754
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:06 schreef Vallon het volgende:

[..]
Puissant rijke Cameron volgt een heel andere (bedrijfs)aanpak en kan hier wmb niet vergeleken worden met een start-up die hetzelfde (dwz 3.5km/Titanic) doet met een vaartuig van (ik schat totaal iets van ¤1-2M aan materiaal).
De DSV Limiting Factor van Gabe Newell (van Steam, Steam gamecontroller en steamdeck) heeft 37 miljoen gekost en die is ook op de bodem van de Mariana trench geweest. Is een 2-persoonsub.

Deze sub heeft de 2 diepste scheepswrakken (voor zover bekend) bezocht. De USS Johnston (6,5km diep) en Sammy B (6.8km), beide gezonken bij gevechten in de Golf van Leyte in WW2. Staan indrukwekkende beelden van online.

Kan het niet gewoon zo zijn dat de drempel qua kosten voor deze technologie gewoon heel hoog ligt. De doelgroep hiervoor heeft genoeg geld, 250k of 1 miljoen maakt voor die mensen niks uit.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  zaterdag 24 juni 2023 @ 00:28:21 #170
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_209624933
quote:
8s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:51 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je bedoelt met "ben jij er zo één" en krijg het idee dat wij elkaar maar beter niet verder gaan bejegenen want jij lijkt mij er zo één die op een slinkse manier de dood door schuld in andermans wielen probeert te schuiven.
Ook je opmerking dat techniek en laat staan materiaal oorzaak was is nu niet te onderbouwen en vooral een aanname.

En nee met dwarsligger/denkers bedoel ik niet de mensen zonder technische achtergrond en die niets toevoegden omtrent inhoud en gaven wij sws geen aandacht. Want dat zijn vooral mensen die graag hun obsessie, ons probleem gingen maken. Probleem van tal van dwarsliggende deskundigen is dat zij alleen oog hebben voor HUN (vak)obsessie en niet in staat zijn hun aandeel voor het grotere plaatje te begrijpen.

Erg raar verhaal. In dit geval ging het over mensen die al veel langer in het vak zitten en wel degelijk een onderbouwde mening kunnen geven omdat ze 'wel verdraait' bij elkaar honderden jaren ervaring hebben met precies dit soort dingen! Dat zijn geen dwarsliggers, dat zijn engineers die precies weten hoe het werkt.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_209624954
Rotterdam :')
pi_209625045
quote:
0s.gif Op [url=https://forum.fok.nl/t
opic/2683335/5/25#p209621539]vrijdag 23 juni 2023 20:07[/url] schreef ZanneG het volgende:

Wie betaald die reddingsoperatie eigenlijk?
De belastingbetaler. Uncle Joe met de pet. Allemaal om een paar rijken proberen te redden die 250.000 knaken per persoon neerlegden om voor een paar uur af te zakken naar de zeebodem.

Ik denk dat de enige verlossende eigenschap van de ''CEO" Rosh was dat hij daadwerkelijk aan boord van zijn krakkemikkige duikboot ging. Te vaak zien we dat CEO's producten en services aan het publiek verkopen die schadelijk zijn en er geen fysieke of juridische gevolgen van ondervinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peppert op 24-06-2023 00:55:25 ]
pi_209625168
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:24 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dat weet ik nog niet. Je kunt ook zeggen dat dit een efficient (voordelig) ontwerp was, wat uiteindelijk wel werkte.

Er zaten dan wel wat kinderziektes in, die wellicht nog duidelijk gaan worden, maar het werkte wel. Het was niet allemaal maar flauwekul als je blijkbaar een aantal keren tot 3,5 km diepte met dat ding kan.
Tja, het heeft er ook mee te maken hoe hoog je de lat legt. Een aantal keer succesvol een duik maken, betekent nog niet dat je een goed voertuig hebt.

Uiteindelijk is het ding kapot gegaan en zijn de vijf inzittenden gestorven. Eindstand: het werkte niet.

quote:
En over die gamecontrollers hebben we het ook gehad; dat ziet er wellicht niet zo profi uit, maar het werkt gewoon prima. Ik vond dat juist een hele goeie en slimme keuze.
Zo slim vind ik dit niet, ik vind het idee redelijk voor de hand liggen.

quote:
Er zitten dus ook best goeie ideeen in dit ontwerp, wat maakt dat het niet uitgesloten is dat dit mogelijk toch doorontwikkeld wordt met een aantal verbeteringen, zoals oa tussentijdse keuringen en rontgenscans. En wellicht zijn er nog andere verbeteringen te vinden na analyse van het debri field als ze er wellicht achter komen wat nou echt de zwakke schakel was.
Tja, en als je het echt goed wil doen. Kun je beter niet naar een gezonken schip kijken, maar naar een exemplaar dat wel veilig is. Dat doorontwikkelen is slimmer dan eindeloos fouten halen uit een goedkoop en slecht model.

quote:
Maar al zijn ideeen in de prullemand gooien is wellicht ook weer wat overdreven en dan gooi je mogelijk het kind met het badwater weg.
Als er een echt goed idee zat in deze Titan, meld het maar.

quote:
En overigens zeg ik niet dat het een perfect en veilig ontwerp was he. Er zaten in het totaalconcept blijkbaar wel tekortkomingen.
'Tekortkomingen' is dan nog een understatement.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 02:08:43 #174
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209625384
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 01:02 schreef luxerobots het volgende:
Tja, het heeft er ook mee te maken hoe hoog je de lat legt. Een aantal keer succesvol een duik maken, betekent nog niet dat je een goed voertuig hebt.

Uiteindelijk is het ding kapot gegaan en zijn de vijf inzittenden gestorven. Eindstand: het werkte niet.
Maar dat zou je ook over bvb de Space Shuttle van NASA kunnen zeggen. De Challenger ontplofte op z'n 10de vlucht. 88 shuttle vluchten later was het de beurt aan de Columbia.
2 shuttles verloren, 14 doden.
are we infinite or am I alone
  Manager PR/Moderator zaterdag 24 juni 2023 @ 02:26:36 #175
269689 crew  Viv
pi_209625396
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 02:08 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Maar dat zou je ook over bvb de Space Shuttle van NASA kunnen zeggen. De Challenger ontplofte op z'n 10de vlucht. 88 shuttle vluchten later was het de beurt aan de Columbia.
2 shuttles verloren, 14 doden.
Bij NASA mag je ervan uitgaan dat hun Space Shuttle naar beste eer en geweten voldeed aan de toenmalige eisen en wetenschappelijke inzichten om mensen zo veilig mogelijk te vervoeren.

Dat kun je van de Titan niet zeggen, gezien die 'brandbrief' namens 38 experts, rechtszaken die gevoerd zijn tegen een klokkenluider, etc.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 02:45:19 #176
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209625405
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 02:26 schreef Viv het volgende:

[..]
Bij NASA mag je ervan uitgaan dat hun Space Shuttle naar beste eer en geweten voldeed aan de toenmalige eisen en wetenschappelijke inzichten om mensen zo veilig mogelijk te vervoeren.

Dat kun je van de Titan niet zeggen, gezien die 'brandbrief' namens 38 experts, rechtszaken die gevoerd zijn tegen een klokkenluider, etc.
Bij de shuttle hadden er ook mensen egwaarschuwd, maar de waarschuwingen werden genegeerd, en men lanceerde tegen het advies van de fabrikant van de boosters. Ze waren gewaarschuwd dat het te koud was voor de o-ringen. Maar ze lanceerden toch omdat "men al eerder had gelanceerd toen de temperatuur onder de grens lag, en toen was het niet fout gegaan". Het eindrapport van het onderzoek staat vol kritiek op de NASA "culture".
Na de Columbia was de conclusie dat NASA niets geleerd hadden van de Challenger ramp.
are we infinite or am I alone
  Manager PR/Moderator zaterdag 24 juni 2023 @ 03:00:06 #177
269689 crew  Viv
pi_209625429
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 02:45 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Bij de shuttle hadden er ook mensen egwaarschuwd, maar de waarschuwingen werden genegeerd, en men lanceerde tegen het advies van de fabrikant van de boosters. Ze waren gewaarschuwd dat het te koud was voor de o-ringen. Maar ze lanceerden toch omdat "men al eerder had gelanceerd toen de temperatuur onder de grens lag, en toen was het niet fout gegaan". Het eindrapport van het onderzoek staat vol kritiek op de NASA "culture".
Na de Columbia was de conclusie dat NASA niets geleerd hadden van de Challenger ramp.
Columbia was toch een heel ander mechanisme? :? Dat had voor zover ik weet niets met die O-ringen te maken. (Of bedoel je qua cultuur?)
  zaterdag 24 juni 2023 @ 03:08:24 #178
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209625441
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 03:00 schreef Viv het volgende:

[..]
Columbia was toch een heel ander mechanisme? :? Dat had voor zover ik weet niets met die O-ringen te maken. (Of bedoel je qua cultuur?)
qua cultuur.
are we infinite or am I alone
  zaterdag 24 juni 2023 @ 03:30:22 #179
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209625455
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 00:09 schreef PirE het volgende:

[..]
De DSV Limiting Factor van Gabe Newell (van Steam, Steam gamecontroller en steamdeck) heeft 37 miljoen gekost en die is ook op de bodem van de Mariana trench geweest. Is een 2-persoonsub.

Deze sub heeft de 2 diepste scheepswrakken (voor zover bekend) bezocht. De USS Johnston (6,5km diep) en Sammy B (6.8km), beide gezonken bij gevechten in de Golf van Leyte in WW2. Staan indrukwekkende beelden van online.

Kan het niet gewoon zo zijn dat de drempel qua kosten voor deze technologie gewoon heel hoog ligt. De doelgroep hiervoor heeft genoeg geld, 250k of 1 miljoen maakt voor die mensen niks uit.
De Limiting Factor was een holle titanium bol. De Titan was een holle titanium bol plus een cilinder van carbon fiber. Zonder dat tussenstuk (en eventueel met een ander raampje) had het een veilige sub kunnen zijn.
are we infinite or am I alone
pi_209625865
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:56 schreef Tengano het volgende:
Dat geluid van die implosie is gehoord en geregistreerd natuurlijk. Ook is het exacte tijdstip daarvan bekend.

En er was een expertiseteam dat geluiden van de oceaan aan het analyseren was. Zou het niet zo zijn dat er ook heeeeeeel goed geluisterd is naar dat geluid van die 'vermeende implosie'? En we hebben hier allemaal vernomen dat dat een gigantische klap moet zijn geweest; dat kwam vast niet over als oceaangeruis oid. En ik vermoed dat ze met al die ontvangen data ook nog kunnen analyseren waar dat geluid vandaan kwam. Wellicht hebben ze ons daarom verteld dat ze geluiden hadden gehoord en daarom in een specifiek gebied zochten, maar dat is idd speculatie.

En het moment dat de communicatie is weggevallen is ook geregistreerd hoewel dat mogelijk iets minder nauwkeurig is gebeurd, maar op tien minuten na moet dat ook wel bekend zijn.

Die twee zaken zijn ongetwijfeld gecombineerd waardoor die conclusie veel eerder bekend was, dan dat ze tegen ons verteld hebben dat ze met man en macht aan het zoeken waren, daar waar 'de geluiden' vandaan kwamen. En zolang er nog zuurstof was gingen ze zeker door.

Ik ben niet altijd zo wantrouwend richting dit soort berichtgevingen, maar ik heb toch wel een beetje het idee dat we hier voor het lapje zijn gehouden, en met welk doel heb ik overigens geen idee van.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:56 schreef Tengano het volgende:
Dat geluid van die implosie is gehoord en geregistreerd natuurlijk. Ook is het exacte tijdstip daarvan bekend.

En er was een expertiseteam dat geluiden van de oceaan aan het analyseren was. Zou het niet zo zijn dat er ook heeeeeeel goed geluisterd is naar dat geluid van die 'vermeende implosie'? En we hebben hier allemaal vernomen dat dat een gigantische klap moet zijn geweest; dat kwam vast niet over als oceaangeruis oid. En ik vermoed dat ze met al die ontvangen data ook nog kunnen analyseren waar dat geluid vandaan kwam. Wellicht hebben ze ons daarom verteld dat ze geluiden hadden gehoord en daarom in een specifiek gebied zochten, maar dat is idd speculatie.

En het moment dat de communicatie is weggevallen is ook geregistreerd hoewel dat mogelijk iets minder nauwkeurig is gebeurd, maar op tien minuten na moet dat ook wel bekend zijn.

Die twee zaken zijn ongetwijfeld gecombineerd waardoor die conclusie veel eerder bekend was, dan dat ze tegen ons verteld hebben dat ze met man en macht aan het zoeken waren, daar waar 'de geluiden' vandaan kwamen. En zolang er nog zuurstof was gingen ze zeker door.

Ik ben niet altijd zo wantrouwend richting dit soort berichtgevingen, maar ik heb toch wel een beetje het idee dat we hier voor het lapje zijn gehouden, en met welk doel heb ik overigens geen idee van.
Waarom zou het leger helpen, ze weten heus wel hoe een implosie klinkt ze weten dat die mensen dood zijn. Ze hebben alleen maar iets te verliezen omdat ze laten zien hoe goed iets is
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 24 juni 2023 @ 07:20:30 #181
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209625939
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 24 juni 2023 @ 07:47:44 #182
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_209626092
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 23:05 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
Heb het nog een paar uurtjes gevold.

En nog over geen haaien op grote diepte...
Ja daar zitten ook haaien.
De sleeper shark komen tot een diepte van 2200 meter voor.
Hij is groter dan de great white. En kan tot 500 jaar oud worden.
Megalodon zit daar ook.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_209626140
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 02:26 schreef Viv het volgende:

[..]
Bij NASA mag je ervan uitgaan dat hun Space Shuttle naar beste eer en geweten voldeed aan de toenmalige eisen en wetenschappelijke inzichten om mensen zo veilig mogelijk te vervoeren.

Dat kun je van de Titan niet zeggen, gezien die 'brandbrief' namens 38 experts, rechtszaken die gevoerd zijn tegen een klokkenluider, etc.
Op Netflix staat deze docu,

https://en.wikipedia.org/(...)%20Final%20Flight%20(also,and%20aftermath%20of%20the%20tragedy.

Dan krijg je wel even een andere kijk op NASA. Daar zijn onder tijdsdruk, ondanks meerdere waarschuwingen en dankzij een overgroot vertrouwen in het eigen kunnen, 7 mensen de dood ingejaagd.
  Moderator zaterdag 24 juni 2023 @ 09:04:27 #184
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_209626522
Ironisch dat het bedrijf oceangate heet. En de paralellen met de Titanic.

Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zaterdag 24 juni 2023 @ 09:22:43 #185
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209626666
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 09:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ironisch dat het bedrijf oceangate heet. En de paralellen met de Titanic.

Overmoed en veel te veel vertrouwen in techniek idd.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 24 juni 2023 @ 09:26:43 #186
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209626712
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:21 schreef Tengano het volgende:
En die pakistaan was iemand die obsessed was met die Titanic. Dat maakt het dus heel gemakkelijk om zo iemand over te halen om die mee te krijgen voor een half miljoen, samen met zijn zoon, en dan hou je je gewoon een beetje in qua nasty details. OceanGate is immers gewoon een commercieel bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling.

Die pakistaan had Stockton Rush niet nodig. Stockton Rush had die paki$taan nodig.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:06 schreef Tengano het volgende:
Maar er was dus ruimte om op een andere manier, en met een omweggetje, en met minder kosten dat produkt toch aan te bieden. En dat is wat er gebeurd is, en dan ten koste van een aantal uitgangspunten en restricties die wel die minimale veiligheidseisen hadden afgedekt. Een shortcut dus met minder kosten, en dat ten koste van veiligheid.

En als je daar een goed verhaal van maakt kun je iemand met passsie voor jouw produkt prima overtuigen om dat produkt af te nemen. En dat stukje hoort weer wel bij de standaard commerciele aanpak van ieder winstgevend bedrijf en er zijn genoeg mensen die daar heel goed in zijn. En volgens mij was Stockton Rush ook zo iemand. Die had gewoon een 'goed' verhaal (wat mensen willen geloven).
Hier een video van twee klanten die bijna in dit ritje gezeten hadden. Het geeft een inkijkje hoe Stockton Rush inging op kritische vragen van klanten en welke moeite hij nam om klanten te helpen uiteindelijk positief te besluiten om mee te gaan (de deal te $luiten). In deze situatie ging het om 300K aan omzet.


In het begin van de video wordt verteld dat die Victor 6000 weer naar beneden is om alles in kaart te brengen voor het onderzoek. In feite is dit hele waardevolle informatie die ze daar aan kunnen treffen, omdat de rest van deze niche wereld zo waardevolle lessen kan trekken uit deze 'test'rit.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tengano op 24-06-2023 09:42:51 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 09:54:10 #187
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627010
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:56 schreef Tengano het volgende:
Dat geluid van die implosie is gehoord en geregistreerd natuurlijk. Ook is het exacte tijdstip daarvan bekend.

En er was een expertiseteam dat geluiden van de oceaan aan het analyseren was. Zou het niet zo zijn dat er ook heeeeeeel goed geluisterd is naar dat geluid van die 'vermeende implosie'? En we hebben hier allemaal vernomen dat dat een gigantische klap moet zijn geweest; dat kwam vast niet over als oceaangeruis oid. En ik vermoed dat ze met al die ontvangen data ook nog kunnen analyseren waar dat geluid vandaan kwam. Wellicht hebben ze ons daarom verteld dat ze geluiden hadden gehoord en daarom in een specifiek gebied zochten, maar dat is idd speculatie.

En het moment dat de communicatie is weggevallen is ook geregistreerd hoewel dat mogelijk iets minder nauwkeurig is gebeurd, maar op tien minuten na moet dat ook wel bekend zijn.

Die twee zaken zijn ongetwijfeld gecombineerd waardoor die conclusie veel eerder bekend was, dan dat ze tegen ons verteld hebben dat ze met man en macht aan het zoeken waren, daar waar 'de geluiden' vandaan kwamen. En zolang er nog zuurstof was gingen ze zeker door.

Ik ben niet altijd zo wantrouwend richting dit soort berichtgevingen, maar ik heb toch wel een beetje het idee dat we hier voor het lapje zijn gehouden, en met welk doel heb ik overigens geen idee van.
3:55 geeft aan dat ze idd allang wisten dat die sub geimplodeerd was.

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209627071
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 15:47 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dat het raampje slechts voor een diepte van 1300m gecertifieerd was zegt op zich niet veel. De fabrikant kiest zelf de diepte waarvoor ie een raampje certifieërt. Hoe groter de diepte, hoe duurder de tests waarschijnlijk zijn. Als er weinig vraag is naar raampjes voor grotere dieptes, of als ie ook duurdere raampjes verkoopt die wel gecertifieerd zijn voor zulke dieptes, gaat hij het niet doen. En misschien heeft ie een grote veiligheidsmarge toegepast, omdat hij aansprakelijk gesteld kan worden wanneer zo'n raampje faalt.

Ik neem aan dat OceanGate het toch gebruikte omdat ze op basis van de materiaaleigenschappen en de dikte ervan berekend hadden dat het veel meer dan 1300m aankon.
Zelden zoveel onzin bij elkaar gezien.
Blijkbaar wil je niet zien dat het een vermijdbaar ongeluk was, dus ik doe niet eens moeite om inhoudelijk te reageren. Want het gaat blijkbaar niet om de inhoud.
pi_209627223
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:41 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Beetje domheid, onwetendheid, roekeloosheid, maar vooral de schuld van zo’n CEO die ze zonder twijfel heeft gegarandeerd dat het veilig is
Klopt.
En wat mij betreft ook de autoriteiten. Een restaurant moet zich ook aan de voedselveiligheidseisen houden maar deze commerciele avonturier niet.
pi_209627249
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:

[..]
Over de doden niets dan goeds aub en al hij gek is, bevond hij zich in goed gezelschap van een wereld die hem op handen droeg en zelfs bereid waren om ¤250K pp af te tikken voor de ervaring.
Mensen verklaren hem tot ..vul-in.. om dat het uiteindelijk is mislukt en op die manier hun zienswijze wordt bevredigd.

Ik zou mensen die tijdens test en research overlijden zodat men daarvan kan leren, niet snel uitmaken dat het onnozele halzen zou zijn geweest. Was de crew van Apollo 1 of Challenger gek ?
Dat hele certificatie verhaal van stuurlui aan wal en andere boze mensen, gaat sws niet op voor een experimenteel schip. Want (bij) wie en waar gaat en moet je dat volgens welke normen certificeren ?
;)
pi_209627416
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 10:30:30 #192
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627437
De Victor 6000 brengt momenteel gedetailleerd in kaart hoe het debris field er uit ziet. De verwachting is volgens een woordvoerder van Ocean Technology Group dat alle stukjes naar boven worden gebracht voor een uitgebreide analyse om te kunnen achterhalen wat precies dit ongeluk heeft veroorzaakt.

Zie 4:07

Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 10:31:41 #193
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627448
quote:
Het interview daarvan kun je zien in post #191
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209627465
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 10:31 schreef Tengano het volgende:

[..]
Het interview daarvan kun je zien in post #191
Ow volg het niet meer echt hier, is voorbij, 5 slachtoffers waar niks meer aan te doen is en de rest is achteraf gepraat en vooral nog zoveel mogelijk dit verhaal uitmelken.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 10:42:34 #195
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627542
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 10:33 schreef Tekaschi het volgende:
Ow volg het niet meer echt hier, is voorbij, 5 slachtoffers waar niks meer aan te doen is en de rest is achteraf gepraat en vooral nog zoveel mogelijk dit verhaal uitmelken.
Ik denk dat dit nog een langslepend verhaal wordt met MH17 achtige kenmerken; reconstructie, rechtzaak, aangevuld met lijken uit de kast en mogelijk conspiracy theorieen etc. Dit gaat vast nog wel even duren. Alleen voor dat onderzoek schatten ze al 1 jaar in hoor ik net.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209627566
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 10:42 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik denk dat dit nog een langslepend verhaal wordt met MH17 achtige kenmerken; reconstructie, rechtzaak, aangevuld met lijken uit de kast en mogelijk conspiracy theorieen etc. Dit gaat vast nog wel even duren. Alleen voor dat onderzoek schatten ze al 1 jaar in hoor ik net.
Als het maar vooral gebruikt wordt om zoiets in de toekomst te voorkomen en de regelgeving zwaar aan te scherpen, en niet om geld te zien en vinger te wijzen.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 10:49:45 #197
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627613
Hier nog een inkijkje in de commerciele kwaliteiten van Stockton Rush. Het blijkt dus dat hij nog even 200K korting had gegeven aan die passagiers die net niet zijn meegegaan om ze

a - te helpen met hun beslissing
b - en om toch nog 300K omzet te genereren

Hier te vernemen op 0:30


Later stapten die Pakistanen in voor het volle pond a 500K
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  Manager PR/Moderator zaterdag 24 juni 2023 @ 11:04:58 #198
269689 crew  Viv
pi_209627770
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 07:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Op Netflix staat deze docu,

https://en.wikipedia.org/(...)%20Final%20Flight%20(also,and%20aftermath%20of%20the%20tragedy.

Dan krijg je wel even een andere kijk op NASA. Daar zijn onder tijdsdruk, ondanks meerdere waarschuwingen en dankzij een overgroot vertrouwen in het eigen kunnen, 7 mensen de dood ingejaagd.
Ik ben in het Space Center Houston geweest en in het Space Shuttle Pavilion in NYC, en op beide plaatsen schetst NASA het beeld dat ze zoveel mogelijk leren van ongelukken. Na het ongeluk met de Columbia hebben ze bijvoorbeeld tests uitgevoerd met prototype Enterprise om het mechanisme te reconstrueren.

Maar dat gaat inderdaad om de technische kant, en een veiligheidscultuur omvat wel meer dan dat. Ik zal die docu eens kijken. :)
  zaterdag 24 juni 2023 @ 11:06:58 #199
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_209627792
Mooi stukje leesvoer over implosie

https://www.rtlnieuws.nl/(...)luk-implosie-diepzee
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_209627886
Ook nog een weetje (dat nog niet geverifieerd is). Carbonfiber werd aangekocht van Boeing met een grote korting omdat het de houdbaarheidsdatum voor gebruik in hun vliegtuigen was gepasseerd.
https://www.washingtonpos(...)o-carbon-fiber-rush/
  Miss 200.000.000! zaterdag 24 juni 2023 @ 11:16:50 #201
367000 roos94
pi_209627887
Een vader en zoon die mee zouden gaan met de verongelukte duikboot de Titan zijn de dans maar net ontsprongen. De Amerikaanse zakenman Jay Boom en zijn zoon Sean gaven hun stoelen een paar weken voor vertrek op omdat ze zich zorgen maakten over de veiligheid van de onderzeeër.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 11:26:59 #202
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209627985
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209628015
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 11:04 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik ben in het Space Center Houston geweest en in het Space Shuttle Pavilion in NYC, en op beide plaatsen schetst NASA het beeld dat ze zoveel mogelijk leren van ongelukken. Na het ongeluk met de Columbia hebben ze bijvoorbeeld tests uitgevoerd met prototype Enterprise om het mechanisme te reconstrueren.

Maar dat gaat inderdaad om de technische kant, en een veiligheidscultuur omvat wel meer dan dat. Ik zal die docu eens kijken. :)
De conclusie van die docu was inderdaad dat juist de managementcultuur het ongeluk had veroorzaakt. Schrijnend, als in een interview voor de lancering met de vraag omtrent de risico's Christa McAuliffe nog aangaf op de NASA te vetrouwen. Dit ongeluk was het volledig onderkennen van technische problemen door het management. Zo'n cultuur los je niet op met techniek.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 12:18:19 #204
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209628657
Hier de tante van Suleman die tot nu toe als enige allerlei details wil delen over de nabestaanden.

twitter
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')