Bij de shuttle hadden er ook mensen egwaarschuwd, maar de waarschuwingen werden genegeerd, en men lanceerde tegen het advies van de fabrikant van de boosters. Ze waren gewaarschuwd dat het te koud was voor de o-ringen. Maar ze lanceerden toch omdat "men al eerder had gelanceerd toen de temperatuur onder de grens lag, en toen was het niet fout gegaan". Het eindrapport van het onderzoek staat vol kritiek op de NASA "culture".quote:Op zaterdag 24 juni 2023 02:26 schreef Viv het volgende:
[..]
Bij NASA mag je ervan uitgaan dat hun Space Shuttle naar beste eer en geweten voldeed aan de toenmalige eisen en wetenschappelijke inzichten om mensen zo veilig mogelijk te vervoeren.
Dat kun je van de Titan niet zeggen, gezien die 'brandbrief' namens 38 experts, rechtszaken die gevoerd zijn tegen een klokkenluider, etc.
Columbia was toch een heel ander mechanisme?quote:Op zaterdag 24 juni 2023 02:45 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Bij de shuttle hadden er ook mensen egwaarschuwd, maar de waarschuwingen werden genegeerd, en men lanceerde tegen het advies van de fabrikant van de boosters. Ze waren gewaarschuwd dat het te koud was voor de o-ringen. Maar ze lanceerden toch omdat "men al eerder had gelanceerd toen de temperatuur onder de grens lag, en toen was het niet fout gegaan". Het eindrapport van het onderzoek staat vol kritiek op de NASA "culture".
Na de Columbia was de conclusie dat NASA niets geleerd hadden van de Challenger ramp.
qua cultuur.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 03:00 schreef Viv het volgende:
[..]
Columbia was toch een heel ander mechanisme?Dat had voor zover ik weet niets met die O-ringen te maken. (Of bedoel je qua cultuur?)
De Limiting Factor was een holle titanium bol. De Titan was een holle titanium bol plus een cilinder van carbon fiber. Zonder dat tussenstuk (en eventueel met een ander raampje) had het een veilige sub kunnen zijn.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 00:09 schreef PirE het volgende:
[..]
De DSV Limiting Factor van Gabe Newell (van Steam, Steam gamecontroller en steamdeck) heeft 37 miljoen gekost en die is ook op de bodem van de Mariana trench geweest. Is een 2-persoonsub.
Deze sub heeft de 2 diepste scheepswrakken (voor zover bekend) bezocht. De USS Johnston (6,5km diep) en Sammy B (6.8km), beide gezonken bij gevechten in de Golf van Leyte in WW2. Staan indrukwekkende beelden van online.
Kan het niet gewoon zo zijn dat de drempel qua kosten voor deze technologie gewoon heel hoog ligt. De doelgroep hiervoor heeft genoeg geld, 250k of 1 miljoen maakt voor die mensen niks uit.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 19:56 schreef Tengano het volgende:
Dat geluid van die implosie is gehoord en geregistreerd natuurlijk. Ook is het exacte tijdstip daarvan bekend.
En er was een expertiseteam dat geluiden van de oceaan aan het analyseren was. Zou het niet zo zijn dat er ook heeeeeeel goed geluisterd is naar dat geluid van die 'vermeende implosie'? En we hebben hier allemaal vernomen dat dat een gigantische klap moet zijn geweest; dat kwam vast niet over als oceaangeruis oid. En ik vermoed dat ze met al die ontvangen data ook nog kunnen analyseren waar dat geluid vandaan kwam. Wellicht hebben ze ons daarom verteld dat ze geluiden hadden gehoord en daarom in een specifiek gebied zochten, maar dat is idd speculatie.
En het moment dat de communicatie is weggevallen is ook geregistreerd hoewel dat mogelijk iets minder nauwkeurig is gebeurd, maar op tien minuten na moet dat ook wel bekend zijn.
Die twee zaken zijn ongetwijfeld gecombineerd waardoor die conclusie veel eerder bekend was, dan dat ze tegen ons verteld hebben dat ze met man en macht aan het zoeken waren, daar waar 'de geluiden' vandaan kwamen. En zolang er nog zuurstof was gingen ze zeker door.
Ik ben niet altijd zo wantrouwend richting dit soort berichtgevingen, maar ik heb toch wel een beetje het idee dat we hier voor het lapje zijn gehouden, en met welk doel heb ik overigens geen idee van.
Waarom zou het leger helpen, ze weten heus wel hoe een implosie klinkt ze weten dat die mensen dood zijn. Ze hebben alleen maar iets te verliezen omdat ze laten zien hoe goed iets isquote:Op vrijdag 23 juni 2023 19:56 schreef Tengano het volgende:
Dat geluid van die implosie is gehoord en geregistreerd natuurlijk. Ook is het exacte tijdstip daarvan bekend.
En er was een expertiseteam dat geluiden van de oceaan aan het analyseren was. Zou het niet zo zijn dat er ook heeeeeeel goed geluisterd is naar dat geluid van die 'vermeende implosie'? En we hebben hier allemaal vernomen dat dat een gigantische klap moet zijn geweest; dat kwam vast niet over als oceaangeruis oid. En ik vermoed dat ze met al die ontvangen data ook nog kunnen analyseren waar dat geluid vandaan kwam. Wellicht hebben ze ons daarom verteld dat ze geluiden hadden gehoord en daarom in een specifiek gebied zochten, maar dat is idd speculatie.
En het moment dat de communicatie is weggevallen is ook geregistreerd hoewel dat mogelijk iets minder nauwkeurig is gebeurd, maar op tien minuten na moet dat ook wel bekend zijn.
Die twee zaken zijn ongetwijfeld gecombineerd waardoor die conclusie veel eerder bekend was, dan dat ze tegen ons verteld hebben dat ze met man en macht aan het zoeken waren, daar waar 'de geluiden' vandaan kwamen. En zolang er nog zuurstof was gingen ze zeker door.
Ik ben niet altijd zo wantrouwend richting dit soort berichtgevingen, maar ik heb toch wel een beetje het idee dat we hier voor het lapje zijn gehouden, en met welk doel heb ik overigens geen idee van.
Megalodon zit daar ook.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 23:05 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Heb het nog een paar uurtjes gevold.
En nog over geen haaien op grote diepte...
Ja daar zitten ook haaien.
De sleeper shark komen tot een diepte van 2200 meter voor.
Hij is groter dan de great white. En kan tot 500 jaar oud worden.
Op Netflix staat deze docu,quote:Op zaterdag 24 juni 2023 02:26 schreef Viv het volgende:
[..]
Bij NASA mag je ervan uitgaan dat hun Space Shuttle naar beste eer en geweten voldeed aan de toenmalige eisen en wetenschappelijke inzichten om mensen zo veilig mogelijk te vervoeren.
Dat kun je van de Titan niet zeggen, gezien die 'brandbrief' namens 38 experts, rechtszaken die gevoerd zijn tegen een klokkenluider, etc.
Overmoed en veel te veel vertrouwen in techniek idd.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 09:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ironisch dat het bedrijf oceangate heet. En de paralellen met de Titanic.
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:21 schreef Tengano het volgende:
En die pakistaan was iemand die obsessed was met die Titanic. Dat maakt het dus heel gemakkelijk om zo iemand over te halen om die mee te krijgen voor een half miljoen, samen met zijn zoon, en dan hou je je gewoon een beetje in qua nasty details. OceanGate is immers gewoon een commercieel bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling.
Die pakistaan had Stockton Rush niet nodig. Stockton Rush had die paki$taan nodig.
Hier een video van twee klanten die bijna in dit ritje gezeten hadden. Het geeft een inkijkje hoe Stockton Rush inging op kritische vragen van klanten en welke moeite hij nam om klanten te helpen uiteindelijk positief te besluiten om mee te gaan (de deal te $luiten). In deze situatie ging het om 300K aan omzet.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 22:06 schreef Tengano het volgende:
Maar er was dus ruimte om op een andere manier, en met een omweggetje, en met minder kosten dat produkt toch aan te bieden. En dat is wat er gebeurd is, en dan ten koste van een aantal uitgangspunten en restricties die wel die minimale veiligheidseisen hadden afgedekt. Een shortcut dus met minder kosten, en dat ten koste van veiligheid.
En als je daar een goed verhaal van maakt kun je iemand met passsie voor jouw produkt prima overtuigen om dat produkt af te nemen. En dat stukje hoort weer wel bij de standaard commerciele aanpak van ieder winstgevend bedrijf en er zijn genoeg mensen die daar heel goed in zijn. En volgens mij was Stockton Rush ook zo iemand. Die had gewoon een 'goed' verhaal (wat mensen willen geloven).
3:55 geeft aan dat ze idd allang wisten dat die sub geimplodeerd was.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 19:56 schreef Tengano het volgende:
Dat geluid van die implosie is gehoord en geregistreerd natuurlijk. Ook is het exacte tijdstip daarvan bekend.
En er was een expertiseteam dat geluiden van de oceaan aan het analyseren was. Zou het niet zo zijn dat er ook heeeeeeel goed geluisterd is naar dat geluid van die 'vermeende implosie'? En we hebben hier allemaal vernomen dat dat een gigantische klap moet zijn geweest; dat kwam vast niet over als oceaangeruis oid. En ik vermoed dat ze met al die ontvangen data ook nog kunnen analyseren waar dat geluid vandaan kwam. Wellicht hebben ze ons daarom verteld dat ze geluiden hadden gehoord en daarom in een specifiek gebied zochten, maar dat is idd speculatie.
En het moment dat de communicatie is weggevallen is ook geregistreerd hoewel dat mogelijk iets minder nauwkeurig is gebeurd, maar op tien minuten na moet dat ook wel bekend zijn.
Die twee zaken zijn ongetwijfeld gecombineerd waardoor die conclusie veel eerder bekend was, dan dat ze tegen ons verteld hebben dat ze met man en macht aan het zoeken waren, daar waar 'de geluiden' vandaan kwamen. En zolang er nog zuurstof was gingen ze zeker door.
Ik ben niet altijd zo wantrouwend richting dit soort berichtgevingen, maar ik heb toch wel een beetje het idee dat we hier voor het lapje zijn gehouden, en met welk doel heb ik overigens geen idee van.
Zelden zoveel onzin bij elkaar gezien.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 15:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat het raampje slechts voor een diepte van 1300m gecertifieerd was zegt op zich niet veel. De fabrikant kiest zelf de diepte waarvoor ie een raampje certifieërt. Hoe groter de diepte, hoe duurder de tests waarschijnlijk zijn. Als er weinig vraag is naar raampjes voor grotere dieptes, of als ie ook duurdere raampjes verkoopt die wel gecertifieerd zijn voor zulke dieptes, gaat hij het niet doen. En misschien heeft ie een grote veiligheidsmarge toegepast, omdat hij aansprakelijk gesteld kan worden wanneer zo'n raampje faalt.
Ik neem aan dat OceanGate het toch gebruikte omdat ze op basis van de materiaaleigenschappen en de dikte ervan berekend hadden dat het veel meer dan 1300m aankon.
Klopt.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Beetje domheid, onwetendheid, roekeloosheid, maar vooral de schuld van zo’n CEO die ze zonder twijfel heeft gegarandeerd dat het veilig is
quote:Op vrijdag 23 juni 2023 17:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Over de doden niets dan goeds aub en al hij gek is, bevond hij zich in goed gezelschap van een wereld die hem op handen droeg en zelfs bereid waren om ¤250K pp af te tikken voor de ervaring.
Mensen verklaren hem tot ..vul-in.. om dat het uiteindelijk is mislukt en op die manier hun zienswijze wordt bevredigd.
Ik zou mensen die tijdens test en research overlijden zodat men daarvan kan leren, niet snel uitmaken dat het onnozele halzen zou zijn geweest. Was de crew van Apollo 1 of Challenger gek ?
Dat hele certificatie verhaal van stuurlui aan wal en andere boze mensen, gaat sws niet op voor een experimenteel schip. Want (bij) wie en waar gaat en moet je dat volgens welke normen certificeren ?
Het interview daarvan kun je zien in post #191quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:28 schreef Tekaschi het volgende:
Voorspelde het gisteren al
https://www.ad.nl/buitenl(...)unnen-zijn~a05083e0/
Ow volg het niet meer echt hier, is voorbij, 5 slachtoffers waar niks meer aan te doen is en de rest is achteraf gepraat en vooral nog zoveel mogelijk dit verhaal uitmelken.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:31 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het interview daarvan kun je zien in post #191
Ik denk dat dit nog een langslepend verhaal wordt met MH17 achtige kenmerken; reconstructie, rechtzaak, aangevuld met lijken uit de kast en mogelijk conspiracy theorieen etc. Dit gaat vast nog wel even duren. Alleen voor dat onderzoek schatten ze al 1 jaar in hoor ik net.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:33 schreef Tekaschi het volgende:
Ow volg het niet meer echt hier, is voorbij, 5 slachtoffers waar niks meer aan te doen is en de rest is achteraf gepraat en vooral nog zoveel mogelijk dit verhaal uitmelken.
Als het maar vooral gebruikt wordt om zoiets in de toekomst te voorkomen en de regelgeving zwaar aan te scherpen, en niet om geld te zien en vinger te wijzen.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 10:42 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat dit nog een langslepend verhaal wordt met MH17 achtige kenmerken; reconstructie, rechtzaak, aangevuld met lijken uit de kast en mogelijk conspiracy theorieen etc. Dit gaat vast nog wel even duren. Alleen voor dat onderzoek schatten ze al 1 jaar in hoor ik net.
Ik ben in het Space Center Houston geweest en in het Space Shuttle Pavilion in NYC, en op beide plaatsen schetst NASA het beeld dat ze zoveel mogelijk leren van ongelukken. Na het ongeluk met de Columbia hebben ze bijvoorbeeld tests uitgevoerd met prototype Enterprise om het mechanisme te reconstrueren.quote:Op zaterdag 24 juni 2023 07:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op Netflix staat deze docu,
https://en.wikipedia.org/(...)%20Final%20Flight%20(also,and%20aftermath%20of%20the%20tragedy.
Dan krijg je wel even een andere kijk op NASA. Daar zijn onder tijdsdruk, ondanks meerdere waarschuwingen en dankzij een overgroot vertrouwen in het eigen kunnen, 7 mensen de dood ingejaagd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |