abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:47:23 #103
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209621981
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:07 schreef ZanneG het volgende:
Wie betaald die reddingsoperatie eigenlijk?
Een hele belangrijke vraag, want wie weet moet jij het straks betalen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:48:53 #104
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_209622001
De medeoprichter van Oceangate schiet in de verdediging. :{

quote:
OCEANGATE CO-FOUNDER
PUSHES BACK ON CAMERON'S CRITICISM
... Stop Speculating, Bud!!!
6/23/2023 9:56 AM PT

James Cameron's harsh criticism of the imploded OceanGate submersible, and its CEO Stockton Rush, is pissing off OceanGate's co-founder ... who says Cameron's just guessing what happened to Titan, and has no actual knowledge.

Guillermo Söhnlein is pushing back on the "Titanic" director's assertion the submersible was "too experimental to carry passengers" ... saying it's impossible for James to know all the details.

Guillermo went on Times Radio Friday in the U.K., and defended OceanGate and Stockton, saying ... "It's impossible for anyone to really speculate from the outside ... I know from firsthand experience that we were extremely committed to safety and risk mitigation was a key part of the company culture."

Remember, James is blaming the tragedy on Stockton -- who was piloting Titan when it imploded -- claiming he ignored warnings from the industry about the safety of Titan's design, and then made matters worse by taking tourists aboard the vessel.

James, who made 33 dives to the famous shipwreck, said he and others in the submersible community voiced concerns about the Titan submersible, but Stockton pushed forward, undeterred -- kind of like the Titanic captain who went full steam ahead into an ice field.

Guillermo says James' views are not gospel -- he says there are differing opinions and views within the industry about every aspect of deep ocean dives and submersibles ... and, most importantly, he says James wasn't involved in the design, engineering, building, testing or diving on Titan.

Despite the 5 deaths aboard Titan, Guillermo says this isn't the end of OceanGate ... he says the company needs to investigate what went wrong, and apply those lessons moving forward.
https://www.tmz.com/2023/(...)r-titan-sub-titanic/

Dit blijft toch altijd aan dat bedrijf kleven. Ik geef het niet veel kans.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:51:08 #105
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209622027
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 18:31 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Ah ben jij er zo een. Het zijn niet een stel cavia's die je erin stopt he? 'dwarsligger/denkers' :') Dat waren mensen die zelf ook in de business zitten en waarschuwde voor het materiaal en de techniek die gebruikt werd. En laat nu net dat stukje fataal gebleken.

Jij was een goeie geweest voor Ford tig jaar geleden, gewoon even afwegen wat een mensenleven waard is en daarop keuzes baseren ^O^
Ik weet niet wat je bedoelt met "ben jij er zo één" en krijg het idee dat wij elkaar maar beter niet verder gaan bejegenen want jij lijkt mij er zo één die op een slinkse manier de dood door schuld in andermans wielen probeert te schuiven.
Ook je opmerking dat techniek en laat staan materiaal oorzaak was is nu niet te onderbouwen en vooral een aanname.

En nee met dwarsligger/denkers bedoel ik niet de mensen zonder technische achtergrond en die niets toevoegden omtrent inhoud en gaven wij sws geen aandacht. Want dat zijn vooral mensen die graag hun obsessie, ons probleem gingen maken. Probleem van tal van dwarsliggende deskundigen is dat zij alleen oog hebben voor HUN (vak)obsessie en niet in staat zijn hun aandeel voor het grotere plaatje te begrijpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:53:44 #106
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209622059
quote:
8s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:51 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je bedoelt met "ben jij er zo één" en krijg het idee dat wij elkaar maar beter niet verder gaan bejegenen want jij lijkt mij er zo één die op een slinkse manier de dood door schuld in andermans wielen probeert te schuiven.
Ook je opmerking dat techniek en laat staan materiaal oorzaak was is nu niet te onderbouwen en vooral een aanname.

En nee met dwarsligger/denkers bedoel ik niet de mensen zonder technische achtergrond en die niets toevoegden omtrent inhoud en gaven wij sws geen aandacht. Want dat zijn vooral mensen die graag hun obsessie, ons probleem gingen maken. Probleem van tal van dwarsliggende deskundigen is dat zij alleen oog hebben voor HUN (vak)obsessie en niet in staat zijn hun aandeel voor het grotere plaatje te begrijpen.
Je hebt gelijk, het had ook zomaar een lekke band kunnen zijn.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:53:48 #107
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209622060
Of dat hun idee niet wordt verwerkt in het uiteindelijk ontwerp, zodat ze zich ontkend, genegeerd, niet gezien en zich niet gewaardeerd voelen en dan blijven miepen en het uiteindelijke ontwerp blijven afwijzen en bekritiseren. Kan best toxisch zijn ja.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:54:39 #108
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209622074
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Waarom kunnen dit soort dingen niet meteen openbaar worden gemaakt? En over een complot heeft niemand het hier gehad, tenzij jij natuurlijk dit artikel van de NOS als dusdanig zou willen interpreteren.
Money, money, money.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:04:15 #109
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209622210
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 18:31 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
"Het is een experimenteel voertuig." Dat is wel een erg matige omschrijving voor een voertuig wat geen enkele certificering heeft en waarvan 38 experts aangeven dat het zeer twijfelachtig is.

Maar, de mensen die zoveel geld moeten betalen zal iets anders verteld zijn.
Een mens hoort vaak alleen datgene dat hij wil lezen bij het behalen van een doel.
Ik weet verder niet wat de deelnemers en bemanning is vertelt.

Nogmaals, de vraag is vaker gesteld: waar moet dat ding en bij wie precies worden gecertificeerd ?
Of vinden die experts dat zij hun plasje hadden moeten doen ?

Punt is dat er altijd ruimte voor twijfel is omdat er nooit volledige zekerheid zal kunnen worden verkregen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209622246
RAVW in NWS / Toeristische duikboot naar Titanic gevonden #10 the aftermath 23 juni 2023 09:46[/url] schreef RAVW het volgende:[/b]

[..]
Klopt heb er laatst nog een docu over gezien , was volgens ook met een onderzeeër die ze kwijt waren de russen ...
Waar een kernkop in zat ..
Die hebben ze ook via dat systeem gevonden de VS omdat ze hebben kunnen nagaan hoe de geluidsgolven gingen...En die wilde die boot in het geheim liften
Maar die boot hebben ze willen liften maar dat is niet goed gegaan
[/quote]

Tijdens het zoeken naar die russische boot vonden ze bij toeval de titanic.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:09:54 #111
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209622316
Benieuwd wanneer de volgende submersible met een romp uit carbon-fiber-reinforced polymers zal gebouwd worden. In de vliegtuigindustrie is het tegenwoordig het meest gebruikte materiaal.
quote:
Airbus A350 XWB is built of 52% CFRP including wing spars and fuselage components, overtaking the Boeing 787 Dreamliner, for the aircraft with the highest weight ratio for CFRP, which is 50%
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon-fiber-reinforced_polymers
are we infinite or am I alone
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:12:44 #112
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209622370
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:39 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik kan me niet eens voorstellen dat die 19 jarige dat contract helemaal gelezen heeft. Zijn vader wel natuurlijk en die tekende uiteindelijk waardoor die zoon het ook deed, want als zijn vader het getekend had, dan zal het wel goed zijn natuurlijk.
"No worries jongen. Wij gaan op avontuur." :)

Maar in dat contract stond natuurlijk niet dat die capsule van een soort veredeld polyester was gemaakt en dat er 47 deskundigen waren geweest die hem daar een dringend negatief advies over hadden gegeven dat dat levensgevaarlijk en zwaar onverantwoord was.

En daar stond ook niet in dat hij zijn eigen mensen ontslagen had die hem eveneens hadden bekritiseerd dat dat apparaat veel en veel te onveilig was etc. En dat ga je die mensen ook niet allemaal vertellen op het moment dat ze op het punt staan om 1 miljoen (4 x 250K) op je rekening over te maken.

Dan maak je daar gewoon een smeuig verhaal van, dat het hele leven nou eenmaal vol met risico's zit ^O^ en dat er altijd wel wat kan gebeuren. En dan zeg je dat ondanks allerlei flauwekul kritiek die hij gekregen heeft hij al jaaaaarenlang in dat bootje vaart en er dus blijkbaar helemaal niks mis mee is :7 Kortom dan ga je dus niet uitgebreid vertellen wat er allemaal echt mis is met die boot, maar dan wil je wel graag dat ze een contract tekenen en even aftikken.

En in dat contract staat dan niet meer dan dat ze accoord gaan dat ze OceanGhost op geen enkele manier aansprakelijk stellen als er achteraf iets is misgegaan, want daar komt de inhoud van dat contract simpelweg op neer.

De intentie was gewoon Massa is Kassa, heel simpel.
Wanneer ik ¤250K voor een 10 uur spektakel betaal, zou ik echt wel een een paar K besteden om wat achtergrond onderzoek te (laten) doen. Nogmaals, ik heb niet het idee dat de overleden zijn belogen.
Waar ik tegen ageer is de voortdurende aanname dat deelnemers (en bemanning) niet zouden weten waar ze aan begonnen.

Een contract is uiteindelijk alleen maar een schrijfsel van hoe je elkaar eerder hebt willen vinden en dan OK had gevonden. Een disclaimer is heel normaal en zelfs zonder zorgt elke zakenman dat verhaalschade contractueel beperkt blijft. Zelfs je particuliere WA verzekering begrenst een uitkering.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209622389
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:20 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]
Naïviteit? Noem het beestje gewoon bij de naam. Het is pure onnozelheid.
Nee het is ik heb geld en ik kan doen wat ik wil. Daarom begon de expiditie in internationale wateren geen rwgels.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:16:51 #114
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209622438
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:53 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, het had ook zomaar een lekke band kunnen zijn.
Ik ben en was niet degene die ging speculeren over oorzaken dus waarom en waarover ik een gelijk zou moeten hebben, ontgaat mij.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:21:41 #115
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209622497
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:12 schreef Vallon het volgende:
Wanneer ik ¤250K voor een 10 uur spektakel betaal, zou ik echt wel een een paar K besteden om wat achtergrond onderzoek te (laten) doen. Nogmaals, ik heb niet het idee dat de overleden zijn belogen.
Waar ik tegen ageer is de voortdurende aanname dat deelnemers (en bemanning) niet zouden weten waar ze aan begonnen.

Een contract is uiteindelijk alleen maar een schrijfsel van hoe je elkaar eerder hebt willen vinden en dan OK had gevonden. Een disclaimer is heel normaal en zelfs zonder zorgt elke zakenman dat verhaalschade contractueel beperkt blijft. Zelfs je particuliere WA verzekering begrenst een uitkering.
Het gaat mij niet zo om het contract. Als het een duikboot was geweest met diverse certificaten en goedkeuringen denk ik dat je zo'n contract ook opstelt omdat je gewoon geen gezeik wilt hebben als het mis gaat en het blijft natuurlijk altijd een risico.

Het gaat mij er meer om dat al die informatie (noem het even lijken uit de kast) die nu boven water komt; dat het toch eigenlijk wel een beetje een houtje touwtje oplossing was en dat het door vele deskundigen sterk is afgeraden om het zo uit te voeren, en dat die specifieke (en belastende) info wss niet is gedeeld met deze klanten. En dat daar dus ook niets over zwart op wit stond en ook niet in dat contract dus. Het feit dat die co founder nu al tegengas aan het geven is dat er helemaal niks aan de hand was, bevestigt dat voor mijn gevoel:
quote:
"It's impossible for anyone to really speculate from the outside :( ... I know from firsthand experience that we were extremely committed to safety and risk mitigation was a key part of the company culture."
Combineer dit eens met die nonchalante uitspraak van Stockton Rush over 'breaking the rules'.

En die pakistaan was iemand die obsessed was met die Titanic. Dat maakt het dus heel gemakkelijk om zo iemand over te halen om die mee te krijgen voor een half miljoen, samen met zijn zoon, en dan hou je je gewoon een beetje in qua nasty details. OceanGate is immers gewoon een commercieel bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling.

Die pakistaan had Stockton Rush niet nodig. Stockton Rush had die paki$taan nodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 23-06-2023 21:35:28 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:23:10 #116
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209622517
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:13 schreef vipergts het volgende:
Nee het is ik heb geld en ik kan doen wat ik wil. Daarom begon de expiditie in internationale wateren geen regels.
Nee die post ging over mij. Er waren hier mensen die het idee hadden dat ik in de veronderstelling was dat als ze reddingsvesten bij zich hadden, dat ze het dan wss hadden overleefd.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209622560
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:21 schreef Tengano het volgende:

[..]

Die pakistaan was iemand die obsessed was met die Titanic.


"Draw me like one of your French girls"


pi_209622577
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]


"Draw me like one of your French girls"


[ afbeelding ]
Is dit Abid?
pi_209622613
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:23 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nee die post ging over mij. Er waren hier mensen die het idee hadden dat ik in de veronderstelling was dat als ze reddingsvesten bij zich hadden, dat ze het dan wss hadden overleefd.
Ah
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_209622754
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:09 schreef crystal_meth het volgende:
Benieuwd wanneer de volgende submersible met een romp uit carbon-fiber-reinforced polymers zal gebouwd worden. In de vliegtuigindustrie is het tegenwoordig het meest gebruikte materiaal.
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon-fiber-reinforced_polymers
Bij vliegtuigen is het materiaal juist wel geschikt.
De druk op grote hoogte is lager dan op zeeniveau. Onder water neemt de druk toe, op 4km diepte is de druk ongeveer 400 bar. En daar is carbon fibre niet geschikt voor.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:42:30 #121
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209622808
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:38 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Bij vliegtuigen is het materiaal juist wel geschikt.
De druk op grote hoogte is lager dan op zeeniveau. Onder water neemt de druk toe, op 4km diepte is de druk ongeveer 400 bar. En daar is carbon fibre niet geschikt voor.
Toch zijn ze een paar keer bij de Titanic geweest. Dat moeten we ze nageven, maar het was een kwestie van tijd.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:43:40 #122
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209622826
quote:
18s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:04 schreef Vallon het volgende:
Nogmaals, de vraag is vaker gesteld: waar moet dat ding en bij wie precies worden gecertificeerd ?
Door DNV (vroeger DNV-GL) bvb. OceanGate beweerde in brochures dat het ontwerp zou voldoen aan de safety standards van DNV.

quote:
The Marine Technology Society, an industry group made up of ocean engineers, technologists, policymakers and educators, expressed “concern regarding the development of Titan and the planned Titanic expeditions” and warned against the “current experimental approach adopted by OceanGate”.

At issue was whether the Titan vessel would be independently assessed by industry regulators or risk assessors.

The Marine Technology Society was critical of OceanGate issuing marketing material that stated the Titan design would “meet or exceed the DNV-GL safety standards” while apparently not intending to have the vessel assessed by that same organisation.

The DNV is an independent organisation, described as the world’s leading classification society for the maritime industry, which certifies vessels such as submersibles and issues regulations for such products.

In the case of vessels such as Titan, the DNV classification process examines whether “internationally recognised rules” were followed and includes inspections during the constructions and operations phase.

In its letter, the Marine Technology Society wrote: “We recommend that at a minimum, you institute a prototype testing program that is reviewed and witnessed by DNV-GL.”
https://www.theguardian.c(...)ver-safety-of-vessel
are we infinite or am I alone
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:46:45 #123
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209622871
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:21 schreef Tengano het volgende:

[..]
Het gaat mij niet zo om het contract. Als het een duikboot was geweest met diverse certificaten en goedkeuringen denk ik dat je zo'n contract ook opstelt omdat je gewoon geen gezeik wilt hebben als het mis gaat en het blijft natuurlijk altijd een risico.

Het gaat mij er meer om dat al die informatie (noem het even lijken uit de kast) die nu boven water komt; dat het toch eigenlijk wel een beetje een houtje touwtje oplossing was en dat het door vele deskundigen sterk is afgeraden om het zo uit te voeren, dat die wss niet is gedeeld met deze klanten. En dat daar dus ook niets over zwart op wit stond en ook niet in dat contract dus.

Die pakistaan was iemand die obsessed was met die Titanic. Dat maakt het dus heel gemakkelijk om zo iemand over te halen om die mee te krijgen voor een half miljoen samen met zijn zoon en dan hou je je gewoon een beetje in qua nasty details. OceanGate is immers gewoon een commercieel bedrijf en geen liefdadigheidsinstelling.
Eensch en regelmatig meegemaakt dat klanten hun droom najoegen en altijd wel een uitvoerder te vinden is die daar aan wil/gaat voldoen.
Dat OceanGate (waarde voor het ongeluk: $12Miljoen) een bedrijf is, wil verder niet zeggen dat zij dus geen ethiek heeft. Hier ook niet vergeten dat de (mede)eigenaar - die het toch, zo ja, kon weten - ook het schietloodje heeft gelegd.

NB: die $12M geeft mij ook aan dat je dan niet moet verwachten dat zij de geopperde kwaliteit kunnen hebben van zeg het niveau James Cameron die een eigen vemrogen heeft van $700miljoen en deepdive onderzeeërs aanbied vanaf $3M-$40Miljoen. Kritiek uiten op een andere luis in je eigen pels is dan te makkelijk.
Ik mag toch aannemen dat die Pakistaan dat ook wel zal hebben kunnen begrijpen en afgewogen dat hij meer risico loopt dan dit gedaan te hebben met een ding van zeg Cameron.

De vraag is wie op welk moment, de verantwoordelijkheid heeft of moet nemen om deelnemende mensen (tegen zichzelf) te beschermen. Dit laatste is tamelijk lastig voor de groep die vanwege hun eigen mogelijkheden, dat zelf kunnen en gaan bepalen.
Daarbij de vraag wanneer is iets volgens welke (lokale) normen en van wie, dat onverantwoord zou zijn ?

Veel dingen zijn niet verstandig noch gezond en toch overtuigen mensen zichzelf om het te doen omdat de uitdaging er eenmaal is en daarom moet worden gedaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 21:49:53 #124
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209622915
Waarom zou je iets zo veilig mogelijk willen maken, als je ook zelf dingen kritisch kan onderzoeken. Al die veiligheid regels en adviezen zijn alleen maar om 'kijk ons eens wetenschapper zijn' te kunnen zeggen en je verheven te voelen boven zelfdenkende mensen. En dan maak je een simpel document waarin je zegt dat ze niets kunnen doen als ze dood gaan en dan hoeft het bedrijf niet te betalen, daarna maken we gewoon een nieuwe.

/s
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:00:53 #125
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209623094
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:43 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Door DNV (vroeger DNV-GL) bvb. OceanGate beweerde in brochures dat het ontwerp zou voldoen aan de safety standards van DNV.
[..]
https://www.theguardian.c(...)ver-safety-of-vessel
Hmmmm... deepdive expeditions zijn momenteel per definitie experimenteel en DNV heeft daarvoor geen standaarden noch de ervaring daarvoor opgebouwd.
De standaarden die ze wel voeren hebben een focus op zeg de normale onderzeese vaartuigen (dwz naval subsurface vessels). bron.

De vraag blijft of dat dan zou hebben geholpen en men hooguit kan gissen naar een onderliggende oorzaak.
Het ding zou wmb omhoog moeten worden gehaald voor onderzoek. Niet voor Oceangate maar om van te leren waar het misging zodat een volgende onderneming zich kan verbeteren.
Probleem met onvoorziene ongelukken is ook dat niet is te stellen dat het vooraf te voorkomen geweest zou zijn.

Ik had/heb af en toe haat-liefde gesprekjes met veiligheidsadviseurs die dan niet verder komen dat hun adviezen een risico kunnen verkleinen. Probleem twee is wanneer gedurende een experimenteel & innovatief stadium om formele veiligheidsadviezen wordt gevraagd; het ongeveer zeker wordt dat een kostbaar/risicovol project zeker niet meer voor de inzetprijs van de grond gaat komen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:06:35 #126
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209623187
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:46 schreef Vallon het volgende:
Eensch en regelmatig meegemaakt dat klanten hun droom najoegen en altijd wel een uitvoerder te vinden is die daar aan wil/gaat voldoen.
Dat OceanGate (waarde voor het ongeluk: $12Miljoen) een bedrijf is, wil verder niet zeggen dat zij dus geen ethiek heeft. Hier ook niet vergeten dat de (mede)eigenaar - die het toch, zo ja, kon weten - ook het schietloodje heeft gelegd.

NB: die $12M geeft mij ook aan dat je dan niet moet verwachten dat zij de geopperde kwaliteit kunnen hebben van zeg het niveau James Cameron die een eigen vemrogen heeft van $700miljoen en deepdive onderzeeërs aanbied vanaf $3M-$40Miljoen. Kritiek uiten op een andere luis in je eigen pels is dan te makkelijk.
Ik mag toch aannemen dat die Pakistaan dat ook wel zal hebben kunnen begrijpen en afgewogen dat hij meer risico loopt dan dit gedaan te hebben met een ding van zeg Cameron.

De vraag is wie op welk moment, de verantwoordelijkheid heeft of moet nemen om deelnemende mensen (tegen zichzelf) te beschermen. Dit laatste is tamelijk lastig voor de groep die vanwege hun eigen mogelijkheden, dat zelf kunnen en gaan bepalen.
Daarbij de vraag wanneer is iets volgens welke (lokale) normen en van wie, dat onverantwoord zou zijn ?

Veel dingen zijn niet verstandig noch gezond en toch overtuigen mensen zichzelf om het te doen omdat de uitdaging er eenmaal is en daarom moet worden gedaan.
Dat Oceangate een bedrijf van $12M is, geeft ook een beetje aan dat ze een minder bestedingsruimte hebben gehad voor dit project, en dit product (als diepzee-excursies) in hun organisatie. En dat maakt ook dat je keuzes moet maken en vooral dus dingen vanuit financieel beperkingen (achterwege) moet laten.

En ik denk dat dat ook een belangrijke reden is geweest om die Titan zo uit te voeren. Er werd hier al gemeld dat de transportkosten hoger zouden zijn als die Titan van deugdelijk materiaal was gemaakt. Daarnaast is het zo dat keuringen en certificaten ook niet gratis zijn. En ook eventuele aanbevelingen uitvoeren omdat je anders dat certificaat niet krijgt kost ook weer geld en bovendien weer doorlooptijd totdat je je nieuwe produkt kunt launchen.

Maar er was dus ruimte om op een andere manier, en met een omweggetje, en met minder kosten dat produkt toch aan te bieden. En dat is wat er gebeurd is, en dan ten koste van een aantal uitgangspunten en restricties die wel die minimale veiligheidseisen hadden afgedekt. Een shortcut dus met minder kosten, en dat ten koste van veiligheid.

En als je daar een goed verhaal van maakt kun je iemand met passsie voor jouw produkt prima overtuigen om dat produkt af te nemen. En dat stukje hoort weer wel bij de standaard commerciele aanpak van ieder winstgevend bedrijf en er zijn genoeg mensen die daar heel goed in zijn. En volgens mij was Stockton Rush ook zo iemand. Die had gewoon een 'goed' verhaal (wat mensen willen geloven).
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209623201
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:46 schreef Vallon het volgende:

[..]
Eensch en regelmatig meegemaakt dat klanten hun droom najoegen en altijd wel een uitvoerder te vinden is die daar aan wil/gaat voldoen.
Het maakt juridisch wel een verschil of ik als miljonair aan iemand vraag of hij een reis naar de Titanic kan organiseren, of dat ik bij een bedrijf aanklop die deze reizen organiseert. In het tweede geval speelt er een bedrijf in op de emoties en behoeften van de klant, daar staat wel iets tegenover.

Wetten en regels zijn nu eenmaal niet vrijblijvend, als je opereert op de de markt en commercieel bezig bent, mag je geen product verkopen dat onveilig is. Dan kom je echt niet weg met een disclaimertje waarin staat dat een ongeval of onveilige situatie 'eigen schuld' is.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:08:34 #128
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209623221
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:38 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Bij vliegtuigen is het materiaal juist wel geschikt.
De druk op grote hoogte is lager dan op zeeniveau. Onder water neemt de druk toe, op 4km diepte is de druk ongeveer 400 bar. En daar is carbon fibre niet geschikt voor.
Als een vliegtuig op de grond staat, heb je trekspanning in de bovenkant van de vleugel, en drukspanning in de onderkant. Tijdens het vliegen is het omgekeerd. Het materiaal ondergaat dus afwisselend trek- en drukspanningen. Cyclische belasting van CFRPs zijn erg lastig, omdat ze geen definieerbare fatigue limit hebben. Maar ondanks die problemen worden ze overal gebruikt.

Dat het materiaal hogere trekspanning dan drukspanning aankan betekent niet dat het niet voor drukspanning gebruikt kan worden. Bovendien zijn er heel veel soorten CFRP, en worden er steeds nieuwe ontwikkeld. Andere materialen gebruiken we ook niet in slechts één richting (behalve bvb beton, dat kan nauwelijks trekkrachten aan, tenzij je het van bewapening voorziet). Ik twijfel er niet aan dat we in de toekomst CFRP subs zullen zien.
are we infinite or am I alone
pi_209623265
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:23 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nee die post ging over mij. Er waren hier mensen die het idee hadden dat ik in de veronderstelling was dat als ze reddingsvesten bij zich hadden, dat ze het dan wss hadden overleefd.
Dat zouden ze ook niet overleven. Als je met grote snelheid naar boven gaat.
En de reddingsvesten zullen op zeker hoogte exploderen.

Want zouden ze wrack delen omhoog halen. gaat dat met diesel gevulde zakken.
Lucht gevulde zakken zetten uit Als ze omhoog komen
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:13:01 #130
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209623301
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:10 schreef -CRASH- het volgende:
Dat zouden ze ook niet overleven. Als je met grote snelheid naar boven gaat.
En de reddingsvesten zullen op zeker hoogte exploderen.

Want zouden ze wrack delen omhoog halen. gaat dat met diesel gevulde zakken.
Lucht gevulde zakken zetten uit Als ze omhoog komen
Je wordt op 400 bar sowieso plat geperst en hebt dan niet zo veel meer aan een reddingsvest. Daarnaast zou je nog 3,5 kilometer je adem in moeten houden wat ook niet iedereen gegeven is :+

Het was gewoon meer bedoeld als grappige post, omdat ik zelf geen zin heb om de hele tijd serieus te zijn en blijven. Het moet wel een beetje leuk en luchtig blijven, vind ik zelf tenminste. De hele discussie begon ermee dat iemand vond dat ze helmen in die sub hadden moeten dragen.

Dat was deze post:
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 13:20 schreef Stoorzendert het volgende:
De cilinder was van CF gemaakt. Dit ziet er inderdaad uit als een binnenwand.

Valt me trouwens ook op dat geen van de passagiers een helm o.i.d. moest dragen. Dat is toch wel een beetje het minimum aan veiligheid als je iedereen los in zo'n contraptie duwt

*CF = Carbon Fiber. Wat overigens uitstekend tegen trekkrachten kan, maar waardeloos is voor drukkrachten...
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 13:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Een helm? Je draagt toch ook geen helm in de auto?
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 13:33 schreef ZanneG het volgende:
of in het vliegtuig
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 13:33 schreef Tengano het volgende:
Ik had eerder voor reddingsvesten gekozen dan voor een helm. Dan leefden ze misschien nog.


[ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 23-06-2023 22:23:01 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:13:23 #131
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209623306
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:10 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Lucht gevulde zakken zetten uit Als ze omhoog komen
Dan laat je onderaan een opening, zodat de lucht kan ontsnappen.
are we infinite or am I alone
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:16:06 #132
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623335
Dit gaat ook steeds meer een ding worden met bemande raketten van dezelfde soort rijke idioten die regels maar gezeur vinden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_209623344
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:13 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dan laat je onderaan een opening, zodat de lucht kan ontsnappen.
Al hebben de zakken een gat.
Ze exploderen
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:17:12 #134
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209623350
quote:
Canada launches investigation into Titan tragedy

The Transportation Safety Board of Canada (TSB) has announced that it is launching an investigation into the loss of the Titan sub.

A team of investigators is now travelling to St John’s, Newfoundland, to “gather information, conduct interviews, and assess the occurrence”, it said.

In a statement, the board said it was launching “a safety investigation regarding the circumstances of this operation” because the Titan’s surface support vessel, the Polar Prince, was a Canadian-flagged ship.

In accordance with the Canadian Transportation Accident Investigation and Safety Board Act and international agreements, the TSB, as the investigation authority of the flag state of the support vessel involved in the occurrence, will conduct a safety investigation regarding the circumstances of this operation conducted by the Canadian-flagged vessel Polar Prince.
https://www.theguardian.c(...)mersible-latest-news
are we infinite or am I alone
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:23:24 #135
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209623433
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 21:38 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Bij vliegtuigen is het materiaal juist wel geschikt.
De druk op grote hoogte is lager dan op zeeniveau. Onder water neemt de druk toe, op 4km diepte is de druk ongeveer 400 bar. En daar is carbon fibre niet geschikt voor.
Het wordt technisch zeuren, dat dit afhankelijk is van de compositie(materialen) en precieze constructie.
Nogmaals, het is niet zeker dat het materiaal de (hoofd)oorzaak was.

Ik krijg wel de indruk dat 6 weken ontwikkelingstijd, opdracht in 2017 gegund aan Spencer Composites, mij wat kort lijkt en de "enige" eisen neerkwamen op: maak een cocon die zus, en zo groot met zoveel druk kan weerstaan.
Het resultaat was een 13cm dikke pijp van 250cm diameter en ca 6.5m lang die meerdere dagen in een oven is afgebakken.
Dat anderen destijds aangaven dat dit niet de geëigende methode was om zo onderzeeërs te bouwen werd door OceanGate afgedaan met "wij wel".

Dat het ooit volstond, meermalen getest en succesvol eerder ingezet; lijkt mij evident waarbij mogelijk materiaalmoeheid over het hoofd "zal" of kan zijn gezien. Alles kan helaas breken of scheuren; en de vraag is dan wanneer het zover gaat zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:28:54 #136
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209623515
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:16 schreef Vis1980 het volgende:
Dit gaat ook steeds meer een ding worden met bemande raketten van dezelfde soort rijke idioten die regels maar gezeur vinden.
elon musk was dit niet overkomen , die had het voor je uitgerekend
je kunt hem trouwens vragen op twitter
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:30:42 #137
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623540
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:23 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het wordt technisch zeuren, dat dit afhankelijk is van de compositie(materialen) en precieze constructie.
Nogmaals, het is niet zeker dat het materiaal de (hoofd)oorzaak was.

Ik krijg wel de indruk dat 6 weken ontwikkelingstijd, opdracht in 2017 gegund aan Spencer Composites, mij wat kort lijkt en de "enige" eisen neerkwamen op: maak een cocon die zus, en zo groot met zoveel druk kan weerstaan.
Het resultaat was een 13cm dikke pijp van 250cm diameter en ca 6.5m lang die meerdere dagen in een oven is afgebakken.
Dat anderen destijds aangaven dat dit niet de geëigende methode was om zo onderzeeërs te bouwen werd door OceanGate afgedaan met "wij wel".

Dat het ooit volstond, meermalen getest en succesvol eerder ingezet; lijkt mij evident waarbij mogelijk materiaalmoeheid over het hoofd "zal" of kan zijn gezien. Alles kan helaas breken of scheuren; en de vraag is dan wanneer het zover gaat zijn.
Nee, het is juist niet getest, de onderdelen op zichzelf waren niet eens getest. 'Right of the shelf'. Er is niet zomaar even wat over het hoofd gezien, maar het materiaal is nog nooit succesvol geweest zo diep in het water. Dit is echt wel meer dan 'over het hoofd hebben gezien'.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_209623543
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:13 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je wordt op 400 bar sowieso plat geperst en hebt dan niet zo veel meer aan een reddingsvest. Daarnaast zou je nog 3,5 kilometer je adem in moeten houden wat ook niet iedereen gegeven is :+

Gisteren was er iemand die legde precies uit wat er met je gebeurd bij een implosie op die diepte.
En de interviewster werdt dat een beetje teveel.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:31:09 #139
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623549
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
elon musk was dit niet overkomen , die had het voor je uitgerekend
je kunt hem trouwens vragen op twitter
Zoals dat bootje bij die grot?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:36:07 #140
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209623620
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het maakt juridisch wel een verschil of ik als miljonair aan iemand vraag of hij een reis naar de Titanic kan organiseren, of dat ik bij een bedrijf aanklop die deze reizen organiseert. In het tweede geval speelt er een bedrijf in op de emoties en behoeften van de klant, daar staat wel iets tegenover.

Wetten en regels zijn nu eenmaal niet vrijblijvend, als je opereert op de de markt en commercieel bezig bent, mag je geen product verkopen dat onveilig is. Dan kom je echt niet weg met een disclaimertje waarin staat dat een ongeval of onveilige situatie 'eigen schuld' is.
Glad ijs, grijs water en wij als consument allerlei beschermende veiligheidsnetten hebben (opgeworpen)/

Kernwoord is "dat vul-in onveilig is". Ik kan van alles kopen en doen dat onveilig is; en een bedrijf daarvoor geen verantwoording kan en zal hebben.
Hier lijkt mij het meer dan duidelijk dat de excursie niet te vergelijken is met een uurtje snorkelen op een Caraïbisch rif en je dan de organisator verantwoordelijk kan stellen wanneer je verzuipt omdat de handleiding/instructie ontbrak.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:38:18 #141
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209623650
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:30 schreef -CRASH- het volgende:
Gisteren was er iemand die legde precies uit wat er met je gebeurd bij een implosie op die diepte.
En de interviewster werdt dat een beetje teveel.
Wat ik ook begreep is dat je niet eens tijd hebt om het te ervaren. Als ik het mij goed herrinner ging het in 2 of 0,2 miliseconden oid.

Ik kan me alleen nog steeds niet zo goed voorstellen dat zelfs je botten verpulveren wat ik volgens mij ook hoorde, maar dat komt wss omdat ze een soort van bros zijn; opgebouwd uit hele kleine holtes. Ik vond het iig een interessant topic en heb een hoop nieuwe dingen gehoord. Uit mijn hoofd weet ik nu ook dat de straal van de aarde circa 6 (kut, 6000 km dus :D ) kilometer is bijvoorbeeld nav die post van Puzzie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tengano op 23-06-2023 22:44:32 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209623684
Met al die mankementen is het nog een wonder dat die duikboot nog zoveel succesvolle trips heeft gemaakt.
Dat het mis zou gaan was blijkbaar een kwestie van tijd lijkt het.
pi_209623692
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nee, het is juist niet getest, de onderdelen op zichzelf waren niet eens getest. 'Right of the shelf'. Er is niet zomaar even wat over het hoofd gezien, maar het materiaal is nog nooit succesvol geweest zo diep in het water. Dit is echt wel meer dan 'over het hoofd hebben gezien'.
De Carbon Fiber was nog nooit IRL onderwater getest.
En er zaten onderdelen in van (zeg maar) de Praxis.
Dat hele ding was snel en "goedkoop" bij elkaar geknutseld.

James Cameron had ook een sub Deepsea Challenger gebouwd. Daar deed ie 7 jaar over.
En is daarmee meerdere de Mariana trench in geweest
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_209623731
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:36 schreef Vallon het volgende:

[..]
Glad ijs, grijs water en wij als consument allerlei beschermende veiligheidsnetten hebben (opgeworpen)/

Kernwoord is "dat vul-in onveilig is". Ik kan van alles kopen en doen dat onveilig is; en een bedrijf daarvoor geen verantwoording kan en zal hebben.
Je kan inderdaad van alles doen dat onveilig is, in de sloot springen, 10 bier drinken of 10 liter water drinken.

Punt is dat er nu een bedrijf was dat gevaarlijke reizen/tripjes organiseerde. En ja, de mensen moesten een disclaimer ondertekenen (van meerdere pagina's), maar dat zorgt er niet voor dat alle verantwoordelijkheid bij de onderneming weg is.

Goed, je zal zien dat er nog heel wat juridisch getouwtrek komt.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:46:34 #145
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623766
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Je kan inderdaad van alles doen dat onveilig is, in de sloot springen, 10 bier drinken of 10 liter water drinken.

Punt is dat er nu een bedrijf was dat gevaarlijke reizen/tripjes organiseerde. En ja, de mensen moesten een disclaimer ondertekenen (van meerdere pagina's), maar dat zorgt er niet voor dat alle verantwoordelijkheid bij de onderneming weg is.

Goed, je zal zien dat er nog heel wat juridisch getouwtrek komt.
Ik denk ook niet dat OceanGate ooit nog toekomt aan het maken van nog zo'n boot voor commerciële doeleinden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_209623773
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:38 schreef Tengano het volgende:

[..]
Wat ik ook begreep is dat je niet eens tijd hebt om het te ervaren. Als ik het mij goed herrinner ging het in 2 of 0,2 miliseconden oid.

Ik kan me alleen nog steeds niet zo goed voorstellen dat zelfs je botten verpulveren wat ik volgens mij ook hoorde, maar dat komt wss omdat ze een soort van bros zijn; opgebouwd uit hele kleine holtes. Ik vond het iig een interessant topic en heb een hoop nieuwe dingen gehoord. Uit mijn hoofd weet ik nu ook dat de straal van de aarde circa 6 kilometer is bijvoorbeeld nav die post van Puzzie.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 01:58 schreef -CRASH- het volgende:
implosie was 360 bar. De longen klapten in elkaar.
Alle luchtbelletjes en andere gassen werden plat gedrukt
Botten breken.
De hersenen samen gedrukt. Direkte hart stilstand.
Ze zijn zich nooit bewust geworden dat er iets is gebeurd.

De implosie had een snelheid van 2,414.016 Kilometers per uur.
Het skelet is vergruist.

Ze hadden geen pijn, geen gedachte.... niks.
Alsof het licht uit werdt gedaan.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:48:16 #147
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209623798
Mooie post ^O^ En toen lag ik in mijn bedje :z

Ik heb hier trouwens de hele tijd 400 bar gehoord. Niet dat het veel verschil maakt qua overlevingskansen...
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_209623810
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:46 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat OceanGate ooit nog toekomt aan het maken van nog zo'n boot voor commerciële doeleinden.
Daar kun je op rekenen.
En er komen strengere wetten op het bouwen van de subs.
En toerisme zal aan banden worden gelegd.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:51:53 #149
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_209623831
En dan nu 'Das Boot' op NPO 2, toeval?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:53:40 #150
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623855
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:51 schreef PzKpfw het volgende:
En dan nu 'Das Boot' op NPO 2, toeval?
Het is een serie en het is niet de eerste episode en ook niet het eerste seizoen., Ja, toeval.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:54:55 #151
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209623877
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nee, het is juist niet getest, de onderdelen op zichzelf waren niet eens getest. 'Right of the shelf'. Er is niet zomaar even wat over het hoofd gezien, maar het materiaal is nog nooit succesvol geweest zo diep in het water. Dit is echt wel meer dan 'over het hoofd hebben gezien'.
Het is maar wat je verstaat, verwacht en ziet met een scope van welke testen van een uniek vaartuig.

Het ding is eerst onbemand uitgetest dat succesvol was en daarna, naar ik ergens las 10 of 20 keer vaker gebruikt met al of niet betalende passagiers. Eén keer vind ik al een hele prestatie dat niets over het hoofd is gezien. En nee,

Ik denk dat het geen rocket science is geweest qua samenstelling maar de ultieme simpelheid van bewezen off the shelf materialen zoals een game controller, LCD schermen en standaard voortstuwing e.d.
Wat ik innovatief vind is dat het vaartuig onderwater vanaf een soort lanceerplatform (Cyclops) moet worden 'gelanceerd' daar weer moest terugkomen.
Dit ipv een autonome onderzeeboot die zelfstandig van en naar de oppervlakte kan (op)duiken. Ik vermoed ook dat experts gewend aan een conventionele aanpak, daarom de nodige kritiek hadden. Of dat dan terecht is, zal moeten blijken.

NB: Die aanpak (te water laten en onderzeeboot afkoppelen) vereenvoudigd heel erg veel zaken en (ergens feitelijk afgekeken van Apollo die de lander naar de maan vervoerde) vraagt imo toch behoorlijk wat kennis en kunde omdat te succesvol te doen.
Die Titan is een typisch ontwikkeling van een complex probleem, mogelijk maken door het op te splitsen in hanteerbare en simpele componenten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 23 juni 2023 @ 22:59:21 #152
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209623951
quote:
12s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 22:54 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het is maar wat je verstaat, verwacht en ziet met een scope van welke testen van een uniek vaartuig.

Het ding is eerst onbemand uitgetest dat succesvol was en daarna, naar ik ergens las 10 of 20 keer vaker gebruikt met al of niet betalende passagiers. Eén keer vind ik al een hele prestatie dat niets over het hoofd is gezien. En nee,

Ik denk dat het geen rocket science is geweest qua samenstelling maar de ultieme simpelheid van bewezen off the shelf materialen zoals een game controller, LCD schermen en standaard voortstuwing e.d.
Wat ik innovatief vind is dat het vaartuig onderwater vanaf een soort lanceerplatform (Cyclops) moet worden 'gelanceerd' daar weer moest terugkomen.
Dit ipv een autonome onderzeeboot die zelfstandig van en naar de oppervlakte kan (op)duiken. Ik vermoed ook dat experts gewend aan een conventionele aanpak, daarom de nodige kritiek hadden. Of dat dan terecht is, zal moeten blijken.

NB: Die aanpak (te water laten en onderzeeboot afkoppelen) vereenvoudigd heel erg veel zaken en (ergens feitelijk afgekeken van Apollo die de lander naar de maan vervoerde) vraagt imo toch behoorlijk wat kennis en kunde omdat te succesvol te doen.
Die Titan is een typisch ontwikkeling van een complex probleem, mogelijk maken door het op te splitsen in hanteerbare en simpele componenten.
Er staat een enorme druk op zo'n ding, het werd niet eens op scheurtjes getest. Ja er was een systeem die aan zou geven als de boel het gaat begeven, maar daar heb je niet zoveel aan onder water, want dat zou een fractie zijn voordat de boel implodeerde of het systeem kwam daar niet eens aan toe.

De hele vorm is al een probleem, niet alleen de bijna amateuristische manier van testen, in elkaar zetten en onderhoud. Mensen van het bedrijf gaan helemaal uitgekleed worden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_209624004
Ik denk ook niet dat ze er iets van hebben meegekregen, en dat hoop ik ook voor de slachtoffers van de BUK raket op het MA vliegtuig
"You can call me Susan if it makes you happy"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')