Dat kan een modje wel veranderen indien nodigquote:Op maandag 19 juni 2023 12:28 schreef SaskiaR het volgende:
Volgens mij moet het nummer 5 zijn, maar goed.
quote:Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef SaskiaR het volgende:
Ja we zijn hier wel hb dus het moet wel goed zijn he
Omdat ik verder dan eerdergenoemde punten geen indicaties zie om dat te denken. Hij raakt niet verveeld als hij niets leert/ kan leren (bijvoorbeeld in vakanties of zo). Kan goed levelen met andere kinderen uit de klas (al verwacht ik van een vriend van hem wel dat die wellicht (hoog)begaafd is).quote:Op maandag 19 juni 2023 12:25 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Waarom denk je dat hij niet hb is? Dit klinkt namelijk alsof de kans groot is dat dat wel zo is
Ja, in mijn familie is ook een kind met een dergelijk verschil en vergelijkbare diagnose.quote:Op maandag 19 juni 2023 22:02 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb een vraag, die hier eigenlijk niet helemaal thuishoort, maar ik weet niet goed waar ik het anders moet plaatsen.Mijn oudste zoon is niet HB, maar hij heeft ADHD en ASS en ook een typisch bijbehorend IQ (V/P kloof). Hij zit nu in (eind) groep 4. Wat er opvalt is dat er ook een enorme kloof is ontstaan tussen taal en rekenen. Uit de Cito toets blijkt dat hij qua taal op groep 8 niveau scoort. Qua rekenen zit hij echter op niveau midden groep 3. Hij kan het op zich wel, maar het is evident dat hij totaal niet automatiseert en dit ook niet begrijpt. Een som als 7 + 3 rekent hij bijvoorbeeld nog uit (7, + 1 + 1 + 1). En dat gaat ook niet snel of makkelijk, zelfs hier moet hij echt over nadenken. Bij een som als 7+7 haakt hij al snel af, dat vergt echt heel veel van zijn vermogen. Ik moet hier aan toevoegen dat hij op het SBO zit en (redelijk) onderwijs op maat krijgt. In elk geval zeker wat rekenen betreft, dus die stappen qua automatiseren worden niet overgeslagen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak me wel wat zorgen over deze enorme kloof, ook omdat ik dit herken van mezelf en hier vroeger ook enorm op vastgelopen ben tijdens mijn school- en studietijd.
OUD / (ouders van) jonge kinderen met een ASS deel 46quote:Op maandag 19 juni 2023 22:02 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb een vraag, die hier eigenlijk niet helemaal thuishoort, maar ik weet niet goed waar ik het anders moet plaatsen.![]()
Klinkt nog steeds heel erg ASSig, alhoewel ik daar vooral de andere kant ken (rekenen automatiseren gaat super, maar woordjes leren is kapot). Zowel bij mij als bij mjjn twee jongens. Het voordeel is dat we ons wel kunnen redden, want we pikken wel een en ander op, kunnen prima gesprekken voeren, maar helaas bestaat het onderwijs uit ellenlange woordenlijsten en moet je specifiek dat antwoord geven. Het verschil is ook te verklaren vanuit ASS, maar meer informatie zoeken over dyscalculie zou zeke geen kwaad kunnen, alle handvatten zijn mooi meegenomen en je weet nooit.quote:Op maandag 19 juni 2023 23:09 schreef Mariposas het volgende:
Ik ken de ADHD en ASS topicreeksen, maar ja, is het een ADHD of ASS probleem, of is het meer een leerprobleem? En komt het dan voort uit ASS of ADHD .. sowieso lastig met die dubbele diagnose soms… niet goed kunnen automatiseren komt in elk geval bij beide diagnoses voor, maar automatiseren kan ook een struikelblok bij hoogbegaafdheid zijn.
Wat dus wel opvalt is dat het automatiseren bij taal wel goed gaat, maar niet bij het rekenen.
@:Phaidra ik denk zelf wel aan mogelijk dyscalculie, omdat ik dit ook heel erg bij mezelf herken. Voor mij heeft dit wel voor een negatieve schoolervaring gezorgd. Want als je VWO aan kunt, maar qua wiskunde (en in bepaalde mate ook NK/SK en economie) niet eens VMBO-kader aan kunt, tja wat moet je dan qua niveau… Je hoort er inderdaad weinig over itt dyslexie en ik hoop dat er iets van dispensatie of compensatie mogelijk is als het dyscalculie blijkt te zijn.
Sowieso vraag ik me af wat school volgend jaar gaat doen met taal als hij nu op niveau gr 8 zit (in februari scoorde hij niveau groep 6).
En bedenk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om op de middelbare school vakken te laten vallen bij aantoonbare problemen. Bij mijn oudste was de tweede vreemde taal vrij snel verdwenen toen bleek dat dat echt niet werkte. Die uren worden dan gevuld met ander schoolwerk.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:03 schreef SaskiaR het volgende:
In elk geval ervoor zorgen dat hij ook tijd krijgt om aan taal te besteden en andere vakken die daarmee samenhangen (geschiedenis, aardrijkskunde etc.). Dan blijft het leren ook leuk. Niks zo vervelend als 90% van de tijd moeten besteden aan iets waar je slecht in bent...
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:09 schreef Troel het volgende:
[..]
En bedenk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om op de middelbare school vakken te laten vallen bij aantoonbare problemen. Bij mijn oudste was de tweede vreemde taal vrij snel verdwenen toen bleek dat dat echt niet werkte. Die uren worden dan gevuld met ander schoolwerk.
Op de havo is bij C&M wiskunde in ieder geval geen verplicht vak.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:39 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.
Die rekentoets is alweer afgeschaft en zoals Troel aangeeft: je kunt op dit moment een havodiploma halen zonder wiskunde.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:39 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.
En op het VWO hebben ze wiskunde C (geloof ik) dat een, zo heb ik gehoord, zeer eenvoudige vorm van wiskunde is, dat ook voor mensen die wiskunde moeilijk vinden goed te doen zou moeten zijn. En met een 5 voor wiskunde kun je bovendien ook slagen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:01 schreef Jentin het volgende:
[..]
Die rekentoets is alweer afgeschaft en zoals Troel aangeeft: je kunt op dit moment een havodiploma halen zonder wiskunde.
De tijd gaat heel snel. Ook al zit hij pas in groep 4, het is wel degelijk van belang om bij de keuze voor een middelbare school goed te kijken naar de begeleiding die ze hebben. Zeker als er hoe dan ook al sprake is van ASS en ADHDquote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:15 schreef SaskiaR het volgende:
Maarja, de zoon van Mariposas zit pas in groep 4, dus hij moet eerst maar eens zorgen dat ie op de middelbare terechtkomt
Er zijn leuke verrijkingsboeken voor taal, zoals Denken over Taal (gaat over verschillende talen/schriften/geheimschrift/etymologie etc.).quote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:26 schreef Gogo83 het volgende:
@:mariposas: kan je vragen of ze op taalgebied de verdieping op gaan zoeken? Zelf vond ik zinsontleden echt geweldig om te doen, een docent van mij op de lerarenopleiding Nederlands zei dat als je goed kan zinsontleden je altijd een puzzel bij je hebt. Normaalgesproken beginnen ze daar volgens mij pas in groep 7/8 mee, maar misschien kunnen ze dat eerder aan gaan bieden en op een dieper niveau dan standaard? Daarnaast kan ik me voorstellen dat voor hem onderzoeksprojecten op taalgebied heel leuk kunnen zijn. Alleen vind ik het wel lastig om voor jonge kinderen concrete voorbeelden hiervoor te verzinnen, voor middelbare schoolleerlingen heb ik een heel lijstje met onderwerpen paraat.
Als duidelijk is dat ze een bepaalde kant op gaan, kan het dus vaak al eerder geschrapt worden.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 11:07 schreef Mariposas het volgende:
Maar dan moet je dus wel aan leerjaar 4 toekomen, mij is het niet gelukt door de rekenproblemen.
Wel een IQ-test met persoonlijkheidsonderzoek, daar kwam HB uit met gemiddelde verwerkingssnelheid.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:38 schreef Clubsoda het volgende:
Is er al eens een goed cognitief onderzoek gedaan? Ik zou (als professional) bij herhaaldelijk vastlopen op school voorkeur niet denken in 'diagnoses' maar in een goed sterkte-zwakteprofiel van met name de informatieverwerking.
Loopt ze niet gewoon vast omdat er teveel stappen zijn om te beginnen en ze als ze 1 op 1 bezig is, wel aansturing krijgt, die ze dan mist?quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ok, we lopen weer tegen hetzelfde probleem aan... afgeleid zijn. Gisteren weer gesprek gehad en ondanks alles wat de school doet (kleine plusgroepjes, eigen werk in de klas enz.) zit N constant elders met haar gedachten. Vreemd genoeg is ze dan wel enthousiast wordt voor verrijkingswerk (voor alles eigenlijk wel), maar het lukt niet om zelfstandig aan de slag te gaan. Het lijkt alsof er dan van alles in haar hoofd omgaat, waardoor ze lijkt te "vergeten" wat de opdracht is. Het is lastig om mee te gaan in de stroom van de groep, zowel in de klas als in
de Plusklas. Het actief luisteren en meedoen met informatie van anderen (instructie van de leerkracht, ideeën van medeleerlingen) en dan zelfstandig aan het werk lukt gewoon niet. Alleen 1 op 1 met een volwassene, dan lukt het wel. Ze gaat ook naar een hb-coach, maar daar lukt het dus wel omdat het 1 op 1 is. School stelde ook voor om via het samenwerkingsverband iemand te regelen die 1 op 1 met N kan werken, maar ja, dan is er geen probleem...
N vindt het zelf ook wel vervelend dat ze langzaam is, want ze ziet zelf ook wel dat de rest sneller gaat.
Is dit ASS-gedrag? Of kan ook puur Hb zijn? Ondanks alle uitdaging die ze al krijgt?
Een intelligentietest neemt geen aandacht- en planningsvaardigheden mee en uit wat je beschrijft, lijkt daar wel een moeilijkheid te zitten (bij planning hoort bijvoorbeeld ook overzicht houden over hoe je een opdracht uitvoert). Een gemiddelde verwerkingssnelheid in een ruim bovengemiddeld intelligentieprofiel is eigenlijk een zwakte in dat profiel. Vaak zie je dan dat de 'machine' wel een hoop kan verwerken maar dat de toestroom stagneert en de machine droog staat te draaien. Dat geeft frustratie, verveling, overzichtsverlies etc. Je wilt dan eigenlijk pluswerk met normale/verlengde instructies. Maar ik zou dus iemand zoeken die dat een beetje in beeld kan brengen en uit kan leggen (aan leerkrachten en je dochter), mocht het iets zijn waar je wat mee wilt natuurlij.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:47 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Wel een IQ-test met persoonlijkheidsonderzoek, daar kwam HB uit met gemiddelde verwerkingssnelheid.
Echt vastlopen is het overigens niet, want ze scoort goed op cito en vindt het verder ook leuk op school. Alleen dit ene aspect (probleem zo je wilt) blijft steeds terugkomen.
Ik moet denken aan problemen om zichzelf aan te sturen met taal. Je moet natuurlijk heel veel dingen bedenken voordat je aan de slag kunt. Oh ja, dit is de opdracht, ik heb dit nodig, ik heb zoveel tijd, hoe laat is het nu... Allemaal taaldenk-stappen. Zag je een duidelijk verschil tussen performaal en verbaal op de IQ-test?quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:47 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Wel een IQ-test met persoonlijkheidsonderzoek, daar kwam HB uit met gemiddelde verwerkingssnelheid.
Echt vastlopen is het overigens niet, want ze scoort goed op cito en vindt het verder ook leuk op school. Alleen dit ene aspect (probleem zo je wilt) blijft steeds terugkomen.
Heeft ze dit ook bij niet-schoolse zaken?quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ok, we lopen weer tegen hetzelfde probleem aan... afgeleid zijn. Gisteren weer gesprek gehad en ondanks alles wat de school doet (kleine plusgroepjes, eigen werk in de klas enz.) zit N constant elders met haar gedachten. Vreemd genoeg is ze dan wel enthousiast wordt voor verrijkingswerk (voor alles eigenlijk wel), maar het lukt niet om zelfstandig aan de slag te gaan. Het lijkt alsof er dan van alles in haar hoofd omgaat, waardoor ze lijkt te "vergeten" wat de opdracht is. Het is lastig om mee te gaan in de stroom van de groep, zowel in de klas als in
de Plusklas. Het actief luisteren en meedoen met informatie van anderen (instructie van de leerkracht, ideeën van medeleerlingen) en dan zelfstandig aan het werk lukt gewoon niet. Alleen 1 op 1 met een volwassene, dan lukt het wel. Ze gaat ook naar een hb-coach, maar daar lukt het dus wel omdat het 1 op 1 is. School stelde ook voor om via het samenwerkingsverband iemand te regelen die 1 op 1 met N kan werken, maar ja, dan is er geen probleem...
N vindt het zelf ook wel vervelend dat ze langzaam is, want ze ziet zelf ook wel dat de rest sneller gaat.
Is dit ASS-gedrag? Of kan ook puur Hb zijn? Ondanks alle uitdaging die ze al krijgt?
Ik lees al een tijdje mee, en herken dit heel erg van mijn dochter (6 jaar, groep 3 in 3/4/5). Ze werken met weektaken (jenaplan) en ze heeft max 2x in het afgelopen jaar haar werk afgekregen, wat haar super frustreert omdat ze het wel graag wil. Vooral met rekenwerk, wat ze wat lastig vindt omdat ze veel moeite heeft met automatiseren, loopt ze vast.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ok, we lopen weer tegen hetzelfde probleem aan... afgeleid zijn. Gisteren weer gesprek gehad en ondanks alles wat de school doet (kleine plusgroepjes, eigen werk in de klas enz.) zit N constant elders met haar gedachten. Vreemd genoeg is ze dan wel enthousiast wordt voor verrijkingswerk (voor alles eigenlijk wel), maar het lukt niet om zelfstandig aan de slag te gaan. Het lijkt alsof er dan van alles in haar hoofd omgaat, waardoor ze lijkt te "vergeten" wat de opdracht is. Het is lastig om mee te gaan in de stroom van de groep, zowel in de klas als in
de Plusklas. Het actief luisteren en meedoen met informatie van anderen (instructie van de leerkracht, ideeën van medeleerlingen) en dan zelfstandig aan het werk lukt gewoon niet. Alleen 1 op 1 met een volwassene, dan lukt het wel. Ze gaat ook naar een hb-coach, maar daar lukt het dus wel omdat het 1 op 1 is. School stelde ook voor om via het samenwerkingsverband iemand te regelen die 1 op 1 met N kan werken, maar ja, dan is er geen probleem...
N vindt het zelf ook wel vervelend dat ze langzaam is, want ze ziet zelf ook wel dat de rest sneller gaat.
Is dit ASS-gedrag? Of kan ook puur Hb zijn? Ondanks alle uitdaging die ze al krijgt?
Soms kan ze inderdaad wel afgeleid zijn bij saaie dingen zoals aankleden, omdat ze dan allemaal ideeën heeft. Maar vaak gaat het ook goed, zeker als er tijdsdruk achter zit (bijv. "we moeten over 10 minuten weg", dan doet ze het wel). Ze kan bijv. ook zelf naar de supermarkt boodschappen doen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:10 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Heeft ze dit ook bij niet-schoolse zaken?
Verbaal was heel hoog, verwerkingssnelheid gemiddeld (dat bedoel je met performaal denk ik?).quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:08 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Ik moet denken aan problemen om zichzelf aan te sturen met taal. Je moet natuurlijk heel veel dingen bedenken voordat je aan de slag kunt. Oh ja, dit is de opdracht, ik heb dit nodig, ik heb zoveel tijd, hoe laat is het nu... Allemaal taaldenk-stappen. Zag je een duidelijk verschil tussen performaal en verbaal op de IQ-test?
Performaal bestaat niet meer in de WISC 5. Fluïde redeneren en visueel-ruimtelijk integratie zijn nu de tegenhangers van verbaal begrip.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:21 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Verbaal was heel hoog, verwerkingssnelheid gemiddeld (dat bedoel je met performaal denk ik?).
Ahaquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:27 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Performaal bestaat niet meer in de WISC 5. Fluïde redeneren en visueel-ruimtelijk integratie zijn nu de tegenhangers van verbaal begrip.
Ja dit! Heel herkenbaar! Maar ook: hoe duidelijk is de instructie (met name voor beelddenkers)? Een instructie als ‘maak opgave 6’ kan al een struikelblok zijn als er meerdere hoofdstukken zijn waar een opdracht 6 inzit. Voor de leerkracht is het logisch wat hij/zij bedoelt, maar dingen gaan gauw een eigen leven leiden omdat deze leerlingen snel 1000 opties zien. En dan blokkeren ze, want hoe kies je nu de juiste?quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:50 schreef Troel het volgende:
[..]
Loopt ze niet gewoon vast omdat er teveel stappen zijn om te beginnen en ze als ze 1 op 1 bezig is, wel aansturing krijgt, die ze dan mist?
En dat kan heel basaal zijn: OK, je gaat rekenen doen, je hebt je schrift, je boek en een potlood nodig. O shit, het potlood heeft gene punt, waar is de puntenslijper, noem maar op. Voor jongste hier was de oplossing om dus op zijn tafel geplakt te hebben wat hij moest pakken om aan het werk te komen.
(Dit is makkelijk te bekijken los van een concentratie/aandachtsprobleem)
Dat soort dingen weet ze wel 😊het is meer dat de inhoud van haar hoofd interessanter is dan de opdracht, waardoor ze steeds afdwaalt. De leerkracht checkt wel steeds of het duidelijk is, maar zo gauw die wegloopt is de aandacht ook weg.quote:Op woensdag 21 juni 2023 17:15 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja dit! Heel herkenbaar! Maar ook: hoe duidelijk is de instructie (met name voor beelddenkers)? Een instructie als ‘maak opgave 6’ kan al een struikelblok zijn als er meerdere hoofdstukken zijn waar een opdracht 6 inzit. Voor de leerkracht is het logisch wat hij/zij bedoelt, maar dingen gaan gauw een eigen leven leiden omdat deze leerlingen snel 1000 opties zien. En dan blokkeren ze, want hoe kies je nu de juiste?
Bij ons zien we het ook hoor, zelfstandig aan het werk gaan is echt heel lastig. Nu de leerkrachten dit weten, checken ze vaker of alles duidelijk is en nemen ze even de stappen door als dat nodig is. Helpt echt heel veel! En door hem nu mee te nemen in het proces, hopen we dat het op lange termijn blijft hangen.
Ze zal het ook echt wel weten, maar misschien heeft ze de bevestiging nodig en krijgt ze die niet voldoendequote:Op woensdag 21 juni 2023 19:09 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dat soort dingen weet ze wel 😊het is meer dat de inhoud van haar hoofd interessanter is dan de opdracht, waardoor ze steeds afdwaalt. De leerkracht checkt wel steeds of het duidelijk is, maar zo gauw die wegloopt is de aandacht ook weg.
Wat irritant van die IB'er. Maar wel heel fijn van de juf! Wanneer zou je dyslexie kunnen laten testen?quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:05 schreef Phaidra het volgende:
Pffff ik word echt kriegel van het gebrek aan doortastendheid van onze IB'er. Ik vraag me echt af wat ze allemaal doet op een werkdag. Ze zegt toe wat zaken op de mail te zetten, maar puntje bij paaltje doet ze dat niet. Zit bij overleggen ook vooral afwachtend te luisteren en het meest gehoorde zinnetje wat ze zegt is: "Oh nee, dat ken ik niet." Het is dat je de IB'er nog langer nodig hebt...
Maar goed, extra blij met de nieuwe juf voor volgend jaar. Die zat vandaag ook alvast bij het overleg en is wél doortastend, had goede ideeën en stelde de juiste vragen.
We zijn wel iets opgeschoten, er komt een dyslexie-onderzoek. Eindelijk is de kogel door de kerk. Voor een behandeltraject gaan we voor 90% zekerheid voor een oplossing buiten de gebaande (vergoede) paden, Davis of kernvisie methode. Dat kan ook zonder dyslexieverklaring, dus we gaan ons alvast oriënteren en informeren naar eventuele wachtlijsten.
Het is een kleine vereniging, twee scholen. Dus helaas is er echt niet meer expertise in huis.quote:Op donderdag 29 juni 2023 16:13 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Wat irritant van die IB'er. Maar wel heel fijn van de juf! Wanneer zou je dyslexie kunnen laten testen?
Hebben jullie btw een grote stichting of een kleine school? Hier bleek de stichting een bovenschoolse hb-specialist te hebben.
Mijn frummel van 4,5 heeft morgen haar eerste pianoles. Advies van de hb-specialist op school en omdat ze zelf heel enthousiast is. Duimen jullie mee dat het leuk is? En dat ze leert doorzetten en oefenen daar? De pianojuf heeft in ieder geval ervaring met kinderen die zo jong zijn én met hb'ers, dus dat geeft de burger moed
Thuis merk ik dat ook wel. Snel huilen bij vallen en daar heel erg in blijven hangen bijvoorbeeld. Leeftijd met spelen maakt hem niet heel erg uit, bij jongere kinderen neemt hij gewoon de leiding en vindt dat ook prima. Met klasgenootjes is het wel meer een samenspel maar ook daar merk ik wel opmerkingen waarvan ik denk, dat boeit die andere dus echt totaal niet.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:59 schreef Phaidra het volgende:
Fijn, zo'n helder rapport en een goede samenwerking met school! Merk je zelf ook dat hij emotioneel nog jong is of is dat alleen een vermoeden? Speelt hij thuis/op school niet sowieso al met oudere kinderen? Dat merk ik in ieder geval wel.
Naar welke groep gaat hij volgend jaar? En zitten ze met meerdere leerjaren bij elkaar of enkel die groep?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:41 schreef Nazil het volgende:
[..]
Thuis merk ik dat ook wel. Snel huilen bij vallen en daar heel erg in blijven hangen bijvoorbeeld. Leeftijd met spelen maakt hem niet heel erg uit, bij jongere kinderen neemt hij gewoon de leiding en vindt dat ook prima. Met klasgenootjes is het wel meer een samenspel maar ook daar merk ik wel opmerkingen waarvan ik denk, dat boeit die andere dus echt totaal niet.
Hij gaat naar groep 5. Nu zit hij in een 4/5 combi met dus kinderen die soms 3 jaar ouder zijn, straks weer tussen leeftijdsgenoten. Ik ben alleen bang dat groep 5 heel erg vervelen is omdat hij stiekem toch al meekeek met groep 5. Ik hoorde afgelopen jaar regelmatig spellingregels voorbij komen die groep 5 geleerd had.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 17:08 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Naar welke groep gaat hij volgend jaar? En zitten ze met meerdere leerjaren bij elkaar of enkel die groep?
Dat vind ik van Montessori echt een pre, dat groep 3 t/m 5 en 6 t/m 8 samen zitten. Het is daardoor makkelijker om wat lastiger stof op te pakken (want het materiaal is sowieso in de klas), vrienden te maken van eigen leeftijd, jonger of ouder en als ze de oudste zijn, leren ze juist weer om jongere kinderen te helpen.
Wij hebben vandaag voor de oudste het voorlopig advies voor het VO gekregen. Het is vwo geworden. Ik had verwacht dat het havo-vwo zou zijn, gezien zijn soms wat matige werkhouding en lagere scores op spelling/werkwoorden, maar ze durven toch in te zetten op vwo. Blij mee.
Wel frappant, ze opperden toch ook een klein vermoeden dyslexie, met de verwachting dat hij door zijn hoge IQ kan compenseren. Zijn scores zijn niet zo laag dat een test vergoed zou worden, maar ze raden aan om wel een vinger aan de pols te houden, mocht hij op het VO hier hinder van ondervinden.
Dat was afgelopen jaar, aankomend jaar eigen klas (groep 5) met eigen leeftijdsgenoten (groep 4). Al ging eigen klas (nu groep 4) met groep 5 dus soms bijna 3 jaar ouder ook wel prima. Hij was wel de ‘baby’ van de klas als in gepamperd door iedereen. Vond hij wel leuk die aandacht zei de juf. T is verder sociaal wel een makkelijk kind, dat scheelt. Alleen echt op niveau vriendschappen zijn dus wel zeldzaam.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 21:15 schreef Phaidra het volgende:
Grappig is dat hè, ik merk dat bij onze kinderen ook wel. De diepste vriendschappen waar nooit onenigheid is, dat zijn toch vaak ook wel hb-kinderen.
3 jaar leeftijdsverschil is wel aardig wat ja. Inderdaad gedurende het schooljaar goed blijven monitoren hoe het zich ontwikkeld en of hij nog goed in zijn vel zit.
Dat zei ik ook al tegen de juf, dat ze best tegen de rest mocht zeggen dat ze dat niet meer moesten doen. Had ze ook al gedaan zei ze. Hij is gewoon heel schattig denk ikquote:Op zondag 2 juli 2023 09:00 schreef Deepfreeze het volgende:
Begin groep 3 was dat pamperen ook nogal aanwezig, vooral door een paar hele lieve groep 5 meiden. Tegen de herfstvakantie greep juf haar kans toen D op de wc zat. Ze heeft de hele klas gevraagd om D alleen nog te helpen als het nodig is en niet meer bij alles![]()
Ik vond het leeftijdsverschil in groep 6 (8,5 jaar bij de start) wel groot met de 12 jarigen in groep 8. Dan zijn de gespreksonderwerpen opeens heel anders
D had er verder geen last van. Die vermaakte zich er prima.
Punt 2. Met een uitroepteken. Onderstreept en vetgedrukt.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:05 schreef Phaidra het volgende:
@:Komkommerschijfje dat boek ken ik niet, ik kan je dus ook niet helpen (sorry late reactie).
Vraagje hier. De directrice van onze school wil graag met de ouders van HB-kinderen om tafel zitten om input te krijgen hoe de school deze groep kinderen beter kan begeleiden. Ze merken dat de groep relatief groot is en dat ze op dit moment nog niet voldoende kennis hebben. Heel fijn dat ze hiertoe het initiatief nemen wat mij betreft. Maar er is een uurtje ingepland met een stuk of 10 ouders, dat is natuurlijk vrij beperkt. Ik wil daarom goed voorbereid naar die bijeenkomst gaan.
Wat ik zelf al heb:
• Pluswerk mag niet voorwaardelijk/optioneel zijn. Het is juist een voorwaarde om tot leren te kunnen komen.
• Dat een kind slim is, wil niet zeggen dat ze zelfstandig aan het werk gaan/kunnen. Begeleiding blijft nodig.
• Compacten is een must. HB-kinderen gaan écht sneller dan anderen, vaak is zeer korte herhaling voldoende. Zorg dat ze niet afhaken.
• Regelmatig doortoetsen, soms gaan ze enorm hard vooruit. Hiaten worden zo ook goed zichtbaar, waar moet nog wél aan gewerkt worden?
• Behoefte aan autonomie. In gesprek gaan met het kind is belangrijk, als hij zich gezien voelt, krijg je hem sneller mee.
• Kijk eens naar een methode die meer gericht is op beelddenkers ipv taaldenkers.
• Zijn er mogelijkheden om een HB-specialist in dienst te nemen? Verschillende kinderen werden pas bij de interne plusklas toegelaten nadat er een IQ-test werd gedaan op initiatief van de ouders. Als een kind niet 'standaard' slim is, worden de zijnskenmerken niet voldoende herkend. Een specialist kan hierbij helpen en heeft ook meer kennis over begeleiding in de klas.
Hebben jullie nog meer tips?
Mooi lijstje.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:05 schreef Phaidra het volgende:
@:Komkommerschijfje dat boek ken ik niet, ik kan je dus ook niet helpen (sorry late reactie).
Vraagje hier. De directrice van onze school wil graag met de ouders van HB-kinderen om tafel zitten om input te krijgen hoe de school deze groep kinderen beter kan begeleiden. Ze merken dat de groep relatief groot is en dat ze op dit moment nog niet voldoende kennis hebben. Heel fijn dat ze hiertoe het initiatief nemen wat mij betreft. Maar er is een uurtje ingepland met een stuk of 10 ouders, dat is natuurlijk vrij beperkt. Ik wil daarom goed voorbereid naar die bijeenkomst gaan.
Wat ik zelf al heb:
• Pluswerk mag niet voorwaardelijk/optioneel zijn. Het is juist een voorwaarde om tot leren te kunnen komen.
• Dat een kind slim is, wil niet zeggen dat ze zelfstandig aan het werk gaan/kunnen. Begeleiding blijft nodig.
• Compacten is een must. HB-kinderen gaan écht sneller dan anderen, vaak is zeer korte herhaling voldoende. Zorg dat ze niet afhaken.
• Regelmatig doortoetsen, soms gaan ze enorm hard vooruit. Hiaten worden zo ook goed zichtbaar, waar moet nog wél aan gewerkt worden?
• Behoefte aan autonomie. In gesprek gaan met het kind is belangrijk, als hij zich gezien voelt, krijg je hem sneller mee.
• Kijk eens naar een methode die meer gericht is op beelddenkers ipv taaldenkers.
• Zijn er mogelijkheden om een HB-specialist in dienst te nemen? Verschillende kinderen werden pas bij de interne plusklas toegelaten nadat er een IQ-test werd gedaan op initiatief van de ouders. Als een kind niet 'standaard' slim is, worden de zijnskenmerken niet voldoende herkend. Een specialist kan hierbij helpen en heeft ook meer kennis over begeleiding in de klas.
Hebben jullie nog meer tips?
Aandachtspuntje bij deze. Er zijn mensen die geen beelden kunnen visualiseren, onafhankelijk van intelligentie (afantasia). Leren obv beelddenken en vooral de taal daaromheen is voor die mensen bijzonder verwarrend en werkt dan contraproductief. Helemaal lastig als je niet weet (en dat geldt voor de meesten) dat anderen écht beelden kunnen zien en het niet alleen maar als metafoor wordt gezegd.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:05 schreef Phaidra het volgende:
• Kijk eens naar een methode die meer gericht is op beelddenkers ipv taaldenkers.
Hebben jullie nog meer tips?
Ik zou ook geen vervangende methode verwachten, maar een aanvullende, voor kinderen die het daar beter op doen. Ik ben zelf ook geen beelddenker, dus ik kan mij heel goed voorstellen dat het niet mogelijk is om volledig te switchenquote:Op woensdag 20 september 2023 14:12 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Aandachtspuntje bij deze. Er zijn mensen die geen beelden kunnen visualiseren, onafhankelijk van intelligentie (afantasia). Leren obv beelddenken en vooral de taal daaromheen is voor die mensen bijzonder verwarrend en werkt dan contraproductief. Helemaal lastig als je niet weet (en dat geldt voor de meesten) dat anderen écht beelden kunnen zien en het niet alleen maar als metafoor wordt gezegd.
Waarom verwachten ze dat wanneer een kind bovengemiddeld intelligent is, het vanzelfsprekend zelf ook wel aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft?quote:Op zondag 1 oktober 2023 19:06 schreef LeSage het volgende:
Ik ga hier proberen wat meer aan te sluiten/mee te lezen.
Vorig jaar heeft school (of misschien vooral de 2 leerkrachten van de jongens) het een en ander laten liggen denk ik.
We hadden oudergesprek voor beide jongens afgelopen week.
Oudste loopt met veel spanning rond, zowel thuis als op school. Zit veel in zijn hoofd, is snel afgeleid, maar maakt zijn werk uiteindelijk heel snel en foutloos. Ze gaan hem wat meer pushen met verdiepend werk, omdat het lijkt dat hij nu ondervraagd wordt op school.
Zelf wil ik een gesprek met de huisarts om te kijken of we naar een therapie kunnen met hem om wat van zijn spanning kwijt te kunnen.
Jongste zit net in groep 3, werkt bij leren lezen zelfstandig en op een wat hoger niveau, maar dit lijkt nog niet het niveau te zijn wat hij zelf heeft. Ook voor rekenen loopt hij niet mee met de klas. Keersommen uitrekenen, sommen boven het honderdtal of juist in de min en afronden van geld kan hij bijvoorbeeld al wel.
Hij kwam uit de QuickScan voor HB, daar gaan ze dus mee verder en ze zijn meteen op dinsdag al begonnen met doortoetsen van Cito om te kijken op welk niveau hij eigenlijk zou zitten.
Ik had wel moeite met punt 1 van Phaidra. Ze vinden dat pluswerk zelf door het kind gevraagd moet worden. Ik denk dat je dit als school moet stimuleren en zeker bij een net 6-jarige groep 3er. Die is daar zelf nog niet bewust genoeg van. Hoop dat daar iets meer hulp bij gaat komen voor jongste.
Ik denk dat zo'n kind dat wel aangeeft, maar niet in woorden. Die skills komen misschien nog.quote:Op zondag 1 oktober 2023 20:15 schreef Nijna het volgende:
[..]
Waarom verwachten ze dat wanneer een kind bovengemiddeld intelligent is, het vanzelfsprekend zelf ook wel aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft?
Uberhaupt... intelligent betekend niet per definitie dat je alle andere lifeskills ook wel beheerst zeg maar...
Ja dat! Als mijn kinderen kunnen kiezen tussen een werkje of kletsen met een vriendje, dan is die keuze erg makkelijkquote:Op zondag 1 oktober 2023 20:15 schreef Nijna het volgende:
[..]
Waarom verwachten ze dat wanneer een kind bovengemiddeld intelligent is, het vanzelfsprekend zelf ook wel aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft?
Uberhaupt... intelligent betekend niet per definitie dat je alle andere lifeskills ook wel beheerst zeg maar...
Dit snap ik dus ook niet. Sowieso zit de jongste net een paar weken in groep 3, die kent het hele bestaan van pluswerk niet en is zich ook echt nog niet bewust van het feit dat het voor hem op school zoveel makkelijker is dan voor andere kinderen.quote:Op zondag 1 oktober 2023 20:15 schreef Nijna het volgende:
[..]
Waarom verwachten ze dat wanneer een kind bovengemiddeld intelligent is, het vanzelfsprekend zelf ook wel aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft?
Uberhaupt... intelligent betekend niet per definitie dat je alle andere lifeskills ook wel beheerst zeg maar...
Ja, dit ook inderdaad. Mijn kinderen zijn niet gewend dat ze iets niet kunnen of niet snappen. Dus nieuwe dingen zijn ook ontzettend spannend. Wat als het ineens wél te moeilijk blijkt. Vooral de oudste heeft daar last van (en dan met name op sociaal gebied zie ik hem zo struggelen). Jongste heeft een berg zelfvertrouwen waar je bang van wordt, dus die heeft daar wat minder last van.quote:Op zondag 1 oktober 2023 20:50 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja dat! Als mijn kinderen kunnen kiezen tussen een werkje of kletsen met een vriendje, dan is die keuze erg makkelijk. En extra uitdaging is ook wel een beetje eng, want dan kan je fouten maken. Dus als het even kan, doen ze ook wel hun best om het te vermijden…
En dan misschien juist niet op school, omdat die situatie niet veilig voelt..quote:Op zondag 1 oktober 2023 20:15 schreef Nijna het volgende:
[..]
Waarom verwachten ze dat wanneer een kind bovengemiddeld intelligent is, het vanzelfsprekend zelf ook wel aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft?
Uberhaupt... intelligent betekend niet per definitie dat je alle andere lifeskills ook wel beheerst zeg maar...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@Nazil gravitrax is inderdaad leuk spul! We hebben ook een doos+uitbreidingen staan. En af toe halen ze die nog uit de kast, ook de 16 jarige![]()
Sticker zit nu voor het tweede jaar in de groep 9. Gisteren was de eerste keer van dit schooljaar, dus ik kan er nog weinig zinnigs over zeggen.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 10:50 schreef Phaidra het volgende:
@:MevrouwCactus hoe gaat het nu met Sjaak? Is hij een beetje geland op het VO?
En @:Nanukerst zit Sticker nu in de groep 9? Ik ben benieuwd hoe het gaat!
Hier wilde ik nog even op terugkomen. We hebben een heel zinvolle sessie gehad. Een uur was erg kort, maar er komen vervolgsessies. De noodzaak om concreet beleid te maken is enorm hoog, er zijn meerdere kinderen die op uitvallen staan. De bestuurder van de twee scholen heeft zelf een HB-dochter dus snapte ook heel goed wat de pijnpunten waren.quote:Op vrijdag 15 september 2023 16:05 schreef Phaidra het volgende:
Vraagje hier. De directrice van onze school wil graag met de ouders van HB-kinderen om tafel zitten om input te krijgen hoe de school deze groep kinderen beter kan begeleiden. Ze merken dat de groep relatief groot is en dat ze op dit moment nog niet voldoende kennis hebben. Heel fijn dat ze hiertoe het initiatief nemen wat mij betreft. Maar er is een uurtje ingepland met een stuk of 10 ouders, dat is natuurlijk vrij beperkt. Ik wil daarom goed voorbereid naar die bijeenkomst gaan.
Hebben jullie nog meer tips?
Welke regio zitten jullie?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:22 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Hier wilde ik nog even op terugkomen. We hebben een heel zinvolle sessie gehad. Een uur was erg kort, maar er komen vervolgsessies. De noodzaak om concreet beleid te maken is enorm hoog, er zijn meerdere kinderen die op uitvallen staan. De bestuurder van de twee scholen heeft zelf een HB-dochter dus snapte ook heel goed wat de pijnpunten waren.
De kinderen zelf worden ook betrokken bij het traject en er wordt gekeken naar het inhuren van externe expertise. En laaghangend fruit is benoemd, zoals standaard compacten en vooraf toetsen waar hiaten zitten. Dat kan elke leerkracht zonder extra begeleiding inzetten.
Het is wel duidelijk dat er een enorm verschil zit tussen de leerkrachten in de aanpak (en begrip!). Daarom is het ook goed dat er naar externe begeleiding gekeken wordt en beleid kan worden vastgesteld. Dat gaat allemaal niet van vandaag op morgen, maar we worden als ouders zeker niet (meer) met een kluitje in het riet gestuurd. Er was ook zeker erkenning voor de frustratie en alle inzet die van ouders nodig is om dingen geregeld te krijgen (intern of extern). Ik merkte dat dat ook veel goed deed. Maar nu tijd voor concrete actie.
Dit vind ik echt het belangrijkste in dit verhaal. Hoeveel scholen wel niet denken er vanaf te komen met een leerkracht een middagje op training te sturen, maar in de praktijk echt nog te weinig expertise bezitten om het verschil te kunnen maken.. Verder wel heel erg tof dat school hier überhaupt voor open staat!quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:22 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Hier wilde ik nog even op terugkomen. We hebben een heel zinvolle sessie gehad. Een uur was erg kort, maar er komen vervolgsessies. De noodzaak om concreet beleid te maken is enorm hoog, er zijn meerdere kinderen die op uitvallen staan. De bestuurder van de twee scholen heeft zelf een HB-dochter dus snapte ook heel goed wat de pijnpunten waren.
De kinderen zelf worden ook betrokken bij het traject en er wordt gekeken naar het inhuren van externe expertise. En laaghangend fruit is benoemd, zoals standaard compacten en vooraf toetsen waar hiaten zitten. Dat kan elke leerkracht zonder extra begeleiding inzetten.
Het is wel duidelijk dat er een enorm verschil zit tussen de leerkrachten in de aanpak (en begrip!). Daarom is het ook goed dat er naar externe begeleiding gekeken wordt en beleid kan worden vastgesteld. Dat gaat allemaal niet van vandaag op morgen, maar we worden als ouders zeker niet (meer) met een kluitje in het riet gestuurd. Er was ook zeker erkenning voor de frustratie en alle inzet die van ouders nodig is om dingen geregeld te krijgen (intern of extern). Ik merkte dat dat ook veel goed deed. Maar nu tijd voor concrete actie.
Nog steeds een halve dag per week. Het is beter dan niets zullen we maar zeggen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 11:10 schreef Phaidra het volgende:
Oh joh, tweede jaar alweer!De tijd gaat toch sneller dan ik denk... Hoe vaak is hij daar?
Niet alleen expertise. Ook het simpele probleem van tijd. Ondanks de meerdaagse cursus kon juf het niet echt toepassen omdat er nog tig labeltjes waren. De externe plusklas sprong dan wel bij, maar die zijn niet dagelijks te bereiken voor de kinderen (eens per week een ochtend, rest van de week pluswerk mee naar school, soms een paar weken een half uur 1-op-1 extra).quote:Op donderdag 5 oktober 2023 13:48 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dit vind ik echt het belangrijkste in dit verhaal. Hoeveel scholen wel niet denken er vanaf te komen met een leerkracht een middagje op training te sturen, maar in de praktijk echt nog te weinig expertise bezitten om het verschil te kunnen maken.. Verder wel heel erg tof dat school hier überhaupt voor open staat!
Ja, dat was voor mij ook een verrassing eerlijk gezegd. Bij de individuele leerkrachten moesten we heel erg trekken aan elke aanpassing, inclusief het meebrengen van een externe HB-specialist om dingen voor elkaar te krijgen. Dus dat het bestuur hier toch een andere kijk op heeft, had ik helemaal niet in de gaten.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 13:48 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dit vind ik echt het belangrijkste in dit verhaal. Hoeveel scholen wel niet denken er vanaf te komen met een leerkracht een middagje op training te sturen, maar in de praktijk echt nog te weinig expertise bezitten om het verschil te kunnen maken.. Verder wel heel erg tof dat school hier überhaupt voor open staat!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat laatste is zeker zo ja; aansluiting en contact met de rest van de klas lijkt me ook wel heel belangrijk.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 15:32 schreef Nazil het volgende:
Hijzelf en de klas hebben niet in de gaten dat hij andere stof krijgt. Vanuit de orthopedagoog was ook aangeraden om het zo veel mogelijk binnen de klas te houden anders zit hij constant apart en dat is ook niet leuk.
Nee, dat snap ik. Ik was ook nog niet van plan om 'r van school te halen ofzoquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 17:15 schreef SaskiaR het volgende:
Het is ook niet zo dat bij de Cito dat niveau betekent dat ze echt alle stof van groep 8 beheerst geloof ik. Die heeft ze immers ook niet allemaal uitgelegd gekregen. Dus het is niet zo dat ze op school niks meer te zoeken heeft. Maar wel een teken dat er veel meer compacten en verrijking nodig is.
Herkenbaar hier.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 17:33 schreef twist02 het volgende:
Nee, dat snap ik. Ik was ook nog niet van plan om 'r van school te halen ofzo
Het gaat inderdaad puur om de stof die ook echt behandeld is, dat klopt. Maar die beheerst ze dus al wel echt tot in de puntjes zeg maar. En dat het zo extreem was hadden wij niet echt door
Dat klinkt inderdaad herkenbaar ja, vooral die verrassing als oudersquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 19:51 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Herkenbaar hier.
De IB zei destijds wel dat het ook komt omdat de oefeningen zo makkelijk zijn dat ze snel in de vingers te krijgen zijn als je al goed kunt lezen en pienter bent. We merkten bij het complexer worden van de opdrachten, begrijpend lezen/ complexere sommen vanaf groep 6, dat hij nog vaak bleef scoren als eind basisschool, maar ook best een keer net zo goed als eind groep 7. Bijv omdat hij te snel iets las of hij de tekst overdacht.
Hier was die voorsprong een verrassing(voor ons, niet voor die juf), maar hij heeft de rest van de basisschool afgemaakt zonder versnellen. Wel met een hoop pluswerk en leesboeken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |