abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209566186
Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..





Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, onze dank is groot :*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_209566194
Volgens mij moet het nummer 5 zijn, maar goed.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 19 juni 2023 @ 12:28:39 #3
35189 Troel
scherp en bot
pi_209566200
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:28 schreef SaskiaR het volgende:
Volgens mij moet het nummer 5 zijn, maar goed.
Dat kan een modje wel veranderen indien nodig :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209566207
Ja we zijn hier wel hb dus het moet wel goed zijn he _O-
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 19 juni 2023 @ 12:34:07 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_209566273
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef SaskiaR het volgende:
Ja we zijn hier wel hb dus het moet wel goed zijn he _O-
_O-
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209568204
Ik was hoogbegaafd en wat ik thuis fijn vond was aanbod van boeken/internet,veel museabezoek etc. Wat ik slecht vond was dat ik ALTIJD verwacht werd te presteren en beter te zijn dan de rest. Gemiddeld scoren was falen, ik kon toch beter?
Purr.
pi_209569331
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:25 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Waarom denk je dat hij niet hb is? Dit klinkt namelijk alsof de kans groot is dat dat wel zo is :D
Omdat ik verder dan eerdergenoemde punten geen indicaties zie om dat te denken. Hij raakt niet verveeld als hij niets leert/ kan leren (bijvoorbeeld in vakanties of zo). Kan goed levelen met andere kinderen uit de klas (al verwacht ik van een vriend van hem wel dat die wellicht (hoog)begaafd is).

Aan de andere kant is het wel een kind dat uitdaging nodig heeft om te leren, als hij die niet krijgt gaat hij die ook niet zoeken. Daarom vond ik het erg jammer dat het schooladvies was terug gezet naar havo/vwo ipv z’n voorlopig advies vwo. Maar met de juiste motivatie zag school ook wel dat vwo ook kon (hij zei al, dan ga ik wel gewoon havo doen, dat zou ik zonde vinden als vwo ook zou kunnen, zou het geen probleem vinden als vwo te hoog blijkt hoor), maar gelukkig dus goed gekomen.

En vwo zal echt wel een uitdaging worden waarschijnlijk want hij heeft op de basisschool nooit echt hoeven leren. Maar dat zien we dan wel hoe dat loopt. Komt vast goed.


Maar waarom ik denk dat hij niet hoogbegaafd is, denk ook gewoon een gevoel hoor. Maar ik lees wel mee in dit topic omdat ik me in sommige dingen wel herken en wat mee kan, maar ook lang niet in alles. Dus daarom verwacht ik ‘gewoon slim’.
  maandag 19 juni 2023 @ 22:02:33 #8
327807 Mariposas
יה&#14
pi_209573681
Ik heb een vraag, die hier eigenlijk niet helemaal thuishoort, maar ik weet niet goed waar ik het anders moet plaatsen. :) Mijn oudste zoon is niet HB, maar hij heeft ADHD en ASS en ook een typisch bijbehorend IQ (V/P kloof). Hij zit nu in (eind) groep 4. Wat er opvalt is dat er ook een enorme kloof is ontstaan tussen taal en rekenen. Uit de Cito toets blijkt dat hij qua taal op groep 8 niveau scoort. Qua rekenen zit hij echter op niveau midden groep 3. Hij kan het op zich wel, maar het is evident dat hij totaal niet automatiseert en dit ook niet begrijpt. Een som als 7 + 3 rekent hij bijvoorbeeld nog uit (7, + 1 + 1 + 1). En dat gaat ook niet snel of makkelijk, zelfs hier moet hij echt over nadenken. Bij een som als 7+7 haakt hij al snel af, dat vergt echt heel veel van zijn vermogen. Ik moet hier aan toevoegen dat hij op het SBO zit en (redelijk) onderwijs op maat krijgt. In elk geval zeker wat rekenen betreft, dus die stappen qua automatiseren worden niet overgeslagen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak me wel wat zorgen over deze enorme kloof, ook omdat ik dit herken van mezelf en hier vroeger ook enorm op vastgelopen ben tijdens mijn school- en studietijd.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_209573802
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 22:02 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb een vraag, die hier eigenlijk niet helemaal thuishoort, maar ik weet niet goed waar ik het anders moet plaatsen. :) Mijn oudste zoon is niet HB, maar hij heeft ADHD en ASS en ook een typisch bijbehorend IQ (V/P kloof). Hij zit nu in (eind) groep 4. Wat er opvalt is dat er ook een enorme kloof is ontstaan tussen taal en rekenen. Uit de Cito toets blijkt dat hij qua taal op groep 8 niveau scoort. Qua rekenen zit hij echter op niveau midden groep 3. Hij kan het op zich wel, maar het is evident dat hij totaal niet automatiseert en dit ook niet begrijpt. Een som als 7 + 3 rekent hij bijvoorbeeld nog uit (7, + 1 + 1 + 1). En dat gaat ook niet snel of makkelijk, zelfs hier moet hij echt over nadenken. Bij een som als 7+7 haakt hij al snel af, dat vergt echt heel veel van zijn vermogen. Ik moet hier aan toevoegen dat hij op het SBO zit en (redelijk) onderwijs op maat krijgt. In elk geval zeker wat rekenen betreft, dus die stappen qua automatiseren worden niet overgeslagen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak me wel wat zorgen over deze enorme kloof, ook omdat ik dit herken van mezelf en hier vroeger ook enorm op vastgelopen ben tijdens mijn school- en studietijd.
Ja, in mijn familie is ook een kind met een dergelijk verschil en vergelijkbare diagnose.


Er is door de jaren van alles geprobeerd, waaronder verschillende scholen.

Gelukkig worden, fijn met elkaar omgaan, daar gaat het nu om. Rekenen is echt secundair geworden.

Uit prive overwegingen houd ik het kort, maar ik wil je kind en jou in ieder geval het beste wensen.
pi_209573844
@Mariposas is er gekeken naar dyscalculie? Ik heb er geen ervaring mee, maar dit is waar ik aan moest denken. Dyscalculie wordt minder goed/snel (h)erkend dan dyslexie volgens mij.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 19 juni 2023 @ 22:13:52 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_209573845
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 22:02 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb een vraag, die hier eigenlijk niet helemaal thuishoort, maar ik weet niet goed waar ik het anders moet plaatsen. :)
OUD / (ouders van) jonge kinderen met een ASS deel 46

Hier bijvoorbeeld ;)

Overigens herken ik het niet kunnen automatiseren van meerdere kinderen met ASS :) (Niet eens zozeer mijn eigen :P )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209574118
Er is ook nog een AD(H)D topic :).

OUD / AD(H)D bij kinderen
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 19 juni 2023 @ 23:09:37 #13
327807 Mariposas
יה&#14
pi_209574522
Ik ken de ADHD en ASS topicreeksen, maar ja, is het een ADHD of ASS probleem, of is het meer een leerprobleem? En komt het dan voort uit ASS of ADHD .. sowieso lastig met die dubbele diagnose soms… niet goed kunnen automatiseren komt in elk geval bij beide diagnoses voor, maar automatiseren kan ook een struikelblok bij hoogbegaafdheid zijn.
Wat dus wel opvalt is dat het automatiseren bij taal wel goed gaat, maar niet bij het rekenen.

@Phaidra ik denk zelf wel aan mogelijk dyscalculie, omdat ik dit ook heel erg bij mezelf herken. Voor mij heeft dit wel voor een negatieve schoolervaring gezorgd. Want als je VWO aan kunt, maar qua wiskunde (en in bepaalde mate ook NK/SK en economie) niet eens VMBO-kader aan kunt, tja wat moet je dan qua niveau… Je hoort er inderdaad weinig over itt dyslexie en ik hoop dat er iets van dispensatie of compensatie mogelijk is als het dyscalculie blijkt te zijn.
Sowieso vraag ik me af wat school volgend jaar gaat doen met taal als hij nu op niveau gr 8 zit (in februari scoorde hij niveau groep 6).

[ Bericht 8% gewijzigd door Mariposas op 19-06-2023 23:22:45 ]
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  dinsdag 20 juni 2023 @ 06:50:26 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_209575409
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2023 23:09 schreef Mariposas het volgende:
Ik ken de ADHD en ASS topicreeksen, maar ja, is het een ADHD of ASS probleem, of is het meer een leerprobleem? En komt het dan voort uit ASS of ADHD .. sowieso lastig met die dubbele diagnose soms… niet goed kunnen automatiseren komt in elk geval bij beide diagnoses voor, maar automatiseren kan ook een struikelblok bij hoogbegaafdheid zijn.
Wat dus wel opvalt is dat het automatiseren bij taal wel goed gaat, maar niet bij het rekenen.

@:Phaidra ik denk zelf wel aan mogelijk dyscalculie, omdat ik dit ook heel erg bij mezelf herken. Voor mij heeft dit wel voor een negatieve schoolervaring gezorgd. Want als je VWO aan kunt, maar qua wiskunde (en in bepaalde mate ook NK/SK en economie) niet eens VMBO-kader aan kunt, tja wat moet je dan qua niveau… Je hoort er inderdaad weinig over itt dyslexie en ik hoop dat er iets van dispensatie of compensatie mogelijk is als het dyscalculie blijkt te zijn.
Sowieso vraag ik me af wat school volgend jaar gaat doen met taal als hij nu op niveau gr 8 zit (in februari scoorde hij niveau groep 6).
Klinkt nog steeds heel erg ASSig, alhoewel ik daar vooral de andere kant ken (rekenen automatiseren gaat super, maar woordjes leren is kapot). Zowel bij mij als bij mjjn twee jongens. Het voordeel is dat we ons wel kunnen redden, want we pikken wel een en ander op, kunnen prima gesprekken voeren, maar helaas bestaat het onderwijs uit ellenlange woordenlijsten en moet je specifiek dat antwoord geven. Het verschil is ook te verklaren vanuit ASS, maar meer informatie zoeken over dyscalculie zou zeke geen kwaad kunnen, alle handvatten zijn mooi meegenomen en je weet nooit.
Mijn ervaring is dat er in alle topics veel overloop is en mijn reactie was ook zeker niet bedoeld als een 'je hoort daar', daar zijn simpelweg ook teveel raakvlakken voor. Maar met datgene wat je zegt, zeg ik 'dat is de ASS'.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209575638
Ik zou dyscalculie nagaan. Ik had een klasgenoot op het vwo. Geniaal geval, maar qua rekenen kon hij niks. Zelfs getallen vertalen bij Grieks was een probleem. Verder had hij geen enkele diagnose, puur de dyscalculie.
pi_209575998
In elk geval ervoor zorgen dat hij ook tijd krijgt om aan taal te besteden en andere vakken die daarmee samenhangen (geschiedenis, aardrijkskunde etc.). Dan blijft het leren ook leuk. Niks zo vervelend als 90% van de tijd moeten besteden aan iets waar je slecht in bent...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 09:09:29 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_209576058
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 09:03 schreef SaskiaR het volgende:
In elk geval ervoor zorgen dat hij ook tijd krijgt om aan taal te besteden en andere vakken die daarmee samenhangen (geschiedenis, aardrijkskunde etc.). Dan blijft het leren ook leuk. Niks zo vervelend als 90% van de tijd moeten besteden aan iets waar je slecht in bent...
En bedenk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om op de middelbare school vakken te laten vallen bij aantoonbare problemen. Bij mijn oudste was de tweede vreemde taal vrij snel verdwenen toen bleek dat dat echt niet werkte. Die uren worden dan gevuld met ander schoolwerk.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 20 juni 2023 @ 09:39:14 #18
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209576360
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 09:09 schreef Troel het volgende:

[..]
En bedenk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om op de middelbare school vakken te laten vallen bij aantoonbare problemen. Bij mijn oudste was de tweede vreemde taal vrij snel verdwenen toen bleek dat dat echt niet werkte. Die uren worden dan gevuld met ander schoolwerk.
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 20 juni 2023 @ 09:41:17 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_209576389
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 09:39 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.
Op de havo is bij C&M wiskunde in ieder geval geen verplicht vak.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209576587
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 09:39 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.
Die rekentoets is alweer afgeschaft en zoals Troel aangeeft: je kunt op dit moment een havodiploma halen zonder wiskunde.
  Moderator dinsdag 20 juni 2023 @ 10:03:52 #21
5428 crew  miss_sly
pi_209576603
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 10:01 schreef Jentin het volgende:

[..]
Die rekentoets is alweer afgeschaft en zoals Troel aangeeft: je kunt op dit moment een havodiploma halen zonder wiskunde.
En op het VWO hebben ze wiskunde C (geloof ik) dat een, zo heb ik gehoord, zeer eenvoudige vorm van wiskunde is, dat ook voor mensen die wiskunde moeilijk vinden goed te doen zou moeten zijn. En met een 5 voor wiskunde kun je bovendien ook slagen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_209576706
Maarja, de zoon van Mariposas zit pas in groep 4, dus hij moet eerst maar eens zorgen dat ie op de middelbare terechtkomt ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 10:24:36 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_209576770
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 10:15 schreef SaskiaR het volgende:
Maarja, de zoon van Mariposas zit pas in groep 4, dus hij moet eerst maar eens zorgen dat ie op de middelbare terechtkomt ;)
De tijd gaat heel snel. Ook al zit hij pas in groep 4, het is wel degelijk van belang om bij de keuze voor een middelbare school goed te kijken naar de begeleiding die ze hebben. Zeker als er hoe dan ook al sprake is van ASS en ADHD ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209576778
@Mariposas: kan je vragen of ze op taalgebied de verdieping op gaan zoeken? Zelf vond ik zinsontleden echt geweldig om te doen, een docent van mij op de lerarenopleiding Nederlands zei dat als je goed kan zinsontleden je altijd een puzzel bij je hebt. Normaalgesproken beginnen ze daar volgens mij pas in groep 7/8 mee, maar misschien kunnen ze dat eerder aan gaan bieden en op een dieper niveau dan standaard? Daarnaast kan ik me voorstellen dat voor hem onderzoeksprojecten op taalgebied heel leuk kunnen zijn. Alleen vind ik het wel lastig om voor jonge kinderen concrete voorbeelden hiervoor te verzinnen, voor middelbare schoolleerlingen heb ik een heel lijstje met onderwerpen paraat. ;)
pi_209576851
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 10:26 schreef Gogo83 het volgende:
@:mariposas: kan je vragen of ze op taalgebied de verdieping op gaan zoeken? Zelf vond ik zinsontleden echt geweldig om te doen, een docent van mij op de lerarenopleiding Nederlands zei dat als je goed kan zinsontleden je altijd een puzzel bij je hebt. Normaalgesproken beginnen ze daar volgens mij pas in groep 7/8 mee, maar misschien kunnen ze dat eerder aan gaan bieden en op een dieper niveau dan standaard? Daarnaast kan ik me voorstellen dat voor hem onderzoeksprojecten op taalgebied heel leuk kunnen zijn. Alleen vind ik het wel lastig om voor jonge kinderen concrete voorbeelden hiervoor te verzinnen, voor middelbare schoolleerlingen heb ik een heel lijstje met onderwerpen paraat. ;)
Er zijn leuke verrijkingsboeken voor taal, zoals Denken over Taal (gaat over verschillende talen/schriften/geheimschrift/etymologie etc.).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 20 juni 2023 @ 11:07:37 #26
327807 Mariposas
יה&#14
pi_209577184
Ja, hij gaat enerzijds pas over 4 jaar naar de middelbare school, maar de tijd gaat inderdaad snel. En het is ook dat er nu zo’n discrepantie is ontstaan tussen rekenen en taal - respectievelijk niveau groep 3 en groep 8.

Hij krijgt externe begeleiding van een orthopedagoog en hij zit dus op sbo. Hij krijgt rekenen nog op niveau groep 3 en er is ook aandacht voor dat hij niet overbelast raakt (dit zorgde op het reguliere onderwijs namelijk ook voor veel stress bij hem).
Goed om te weten dat wiskunde tegenwoordig niet meer een verplicht eindexamenvak is. Maar dan moet je dus wel aan leerjaar 4 toekomen, mij is het niet gelukt door de rekenproblemen.

Volgende week hebben we een rapportgesprek, ik zal dan wel aankaarten dat ik een onderzoek naar dyscalculie wil, en vragen wat hun plannen zijn om het in groep 5 voor hem uitdagend te houden qua taal. Volgens mij is er aan pluswerk geen gebrek, want deze sbo heeft ook HB-klassen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  dinsdag 20 juni 2023 @ 11:26:33 #27
35189 Troel
scherp en bot
pi_209577355
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 11:07 schreef Mariposas het volgende:
Maar dan moet je dus wel aan leerjaar 4 toekomen, mij is het niet gelukt door de rekenproblemen.

Als duidelijk is dat ze een bepaalde kant op gaan, kan het dus vaak al eerder geschrapt worden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209589728
Ok, we lopen weer tegen hetzelfde probleem aan... afgeleid zijn. Gisteren weer gesprek gehad en ondanks alles wat de school doet (kleine plusgroepjes, eigen werk in de klas enz.) zit N constant elders met haar gedachten. Vreemd genoeg is ze dan wel enthousiast wordt voor verrijkingswerk (voor alles eigenlijk wel), maar het lukt niet om zelfstandig aan de slag te gaan. Het lijkt alsof er dan van alles in haar hoofd omgaat, waardoor ze lijkt te "vergeten" wat de opdracht is. Het is lastig om mee te gaan in de stroom van de groep, zowel in de klas als in
de Plusklas. Het actief luisteren en meedoen met informatie van anderen (instructie van de leerkracht, ideeën van medeleerlingen) en dan zelfstandig aan het werk lukt gewoon niet. Alleen 1 op 1 met een volwassene, dan lukt het wel. Ze gaat ook naar een hb-coach, maar daar lukt het dus wel omdat het 1 op 1 is. School stelde ook voor om via het samenwerkingsverband iemand te regelen die 1 op 1 met N kan werken, maar ja, dan is er geen probleem...
N vindt het zelf ook wel vervelend dat ze langzaam is, want ze ziet zelf ook wel dat de rest sneller gaat.
Is dit ASS-gedrag? Of kan ook puur Hb zijn? Ondanks alle uitdaging die ze al krijgt?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_209590071
Is er al eens een goed cognitief onderzoek gedaan? Ik zou (als professional) bij herhaaldelijk vastlopen op school voorkeur niet denken in 'diagnoses' maar in een goed sterkte-zwakteprofiel van met name de informatieverwerking.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_209590184
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:38 schreef Clubsoda het volgende:
Is er al eens een goed cognitief onderzoek gedaan? Ik zou (als professional) bij herhaaldelijk vastlopen op school voorkeur niet denken in 'diagnoses' maar in een goed sterkte-zwakteprofiel van met name de informatieverwerking.
Wel een IQ-test met persoonlijkheidsonderzoek, daar kwam HB uit met gemiddelde verwerkingssnelheid.
Echt vastlopen is het overigens niet, want ze scoort goed op cito en vindt het verder ook leuk op school. Alleen dit ene aspect (probleem zo je wilt) blijft steeds terugkomen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 21 juni 2023 @ 11:50:11 #31
35189 Troel
scherp en bot
pi_209590199
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ok, we lopen weer tegen hetzelfde probleem aan... afgeleid zijn. Gisteren weer gesprek gehad en ondanks alles wat de school doet (kleine plusgroepjes, eigen werk in de klas enz.) zit N constant elders met haar gedachten. Vreemd genoeg is ze dan wel enthousiast wordt voor verrijkingswerk (voor alles eigenlijk wel), maar het lukt niet om zelfstandig aan de slag te gaan. Het lijkt alsof er dan van alles in haar hoofd omgaat, waardoor ze lijkt te "vergeten" wat de opdracht is. Het is lastig om mee te gaan in de stroom van de groep, zowel in de klas als in
de Plusklas. Het actief luisteren en meedoen met informatie van anderen (instructie van de leerkracht, ideeën van medeleerlingen) en dan zelfstandig aan het werk lukt gewoon niet. Alleen 1 op 1 met een volwassene, dan lukt het wel. Ze gaat ook naar een hb-coach, maar daar lukt het dus wel omdat het 1 op 1 is. School stelde ook voor om via het samenwerkingsverband iemand te regelen die 1 op 1 met N kan werken, maar ja, dan is er geen probleem...
N vindt het zelf ook wel vervelend dat ze langzaam is, want ze ziet zelf ook wel dat de rest sneller gaat.
Is dit ASS-gedrag? Of kan ook puur Hb zijn? Ondanks alle uitdaging die ze al krijgt?
Loopt ze niet gewoon vast omdat er teveel stappen zijn om te beginnen en ze als ze 1 op 1 bezig is, wel aansturing krijgt, die ze dan mist?

En dat kan heel basaal zijn: OK, je gaat rekenen doen, je hebt je schrift, je boek en een potlood nodig. O shit, het potlood heeft gene punt, waar is de puntenslijper, noem maar op. Voor jongste hier was de oplossing om dus op zijn tafel geplakt te hebben wat hij moest pakken om aan het werk te komen.

(Dit is makkelijk te bekijken los van een concentratie/aandachtsprobleem)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209590372
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:47 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Wel een IQ-test met persoonlijkheidsonderzoek, daar kwam HB uit met gemiddelde verwerkingssnelheid.
Echt vastlopen is het overigens niet, want ze scoort goed op cito en vindt het verder ook leuk op school. Alleen dit ene aspect (probleem zo je wilt) blijft steeds terugkomen.
Een intelligentietest neemt geen aandacht- en planningsvaardigheden mee en uit wat je beschrijft, lijkt daar wel een moeilijkheid te zitten (bij planning hoort bijvoorbeeld ook overzicht houden over hoe je een opdracht uitvoert). Een gemiddelde verwerkingssnelheid in een ruim bovengemiddeld intelligentieprofiel is eigenlijk een zwakte in dat profiel. Vaak zie je dan dat de 'machine' wel een hoop kan verwerken maar dat de toestroom stagneert en de machine droog staat te draaien. Dat geeft frustratie, verveling, overzichtsverlies etc. Je wilt dan eigenlijk pluswerk met normale/verlengde instructies. Maar ik zou dus iemand zoeken die dat een beetje in beeld kan brengen en uit kan leggen (aan leerkrachten en je dochter), mocht het iets zijn waar je wat mee wilt natuurlij.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_209590454
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:47 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Wel een IQ-test met persoonlijkheidsonderzoek, daar kwam HB uit met gemiddelde verwerkingssnelheid.
Echt vastlopen is het overigens niet, want ze scoort goed op cito en vindt het verder ook leuk op school. Alleen dit ene aspect (probleem zo je wilt) blijft steeds terugkomen.
Ik moet denken aan problemen om zichzelf aan te sturen met taal. Je moet natuurlijk heel veel dingen bedenken voordat je aan de slag kunt. Oh ja, dit is de opdracht, ik heb dit nodig, ik heb zoveel tijd, hoe laat is het nu... Allemaal taaldenk-stappen. Zag je een duidelijk verschil tussen performaal en verbaal op de IQ-test?
  woensdag 21 juni 2023 @ 12:10:37 #34
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_209590481
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ok, we lopen weer tegen hetzelfde probleem aan... afgeleid zijn. Gisteren weer gesprek gehad en ondanks alles wat de school doet (kleine plusgroepjes, eigen werk in de klas enz.) zit N constant elders met haar gedachten. Vreemd genoeg is ze dan wel enthousiast wordt voor verrijkingswerk (voor alles eigenlijk wel), maar het lukt niet om zelfstandig aan de slag te gaan. Het lijkt alsof er dan van alles in haar hoofd omgaat, waardoor ze lijkt te "vergeten" wat de opdracht is. Het is lastig om mee te gaan in de stroom van de groep, zowel in de klas als in
de Plusklas. Het actief luisteren en meedoen met informatie van anderen (instructie van de leerkracht, ideeën van medeleerlingen) en dan zelfstandig aan het werk lukt gewoon niet. Alleen 1 op 1 met een volwassene, dan lukt het wel. Ze gaat ook naar een hb-coach, maar daar lukt het dus wel omdat het 1 op 1 is. School stelde ook voor om via het samenwerkingsverband iemand te regelen die 1 op 1 met N kan werken, maar ja, dan is er geen probleem...
N vindt het zelf ook wel vervelend dat ze langzaam is, want ze ziet zelf ook wel dat de rest sneller gaat.
Is dit ASS-gedrag? Of kan ook puur Hb zijn? Ondanks alle uitdaging die ze al krijgt?
Heeft ze dit ook bij niet-schoolse zaken?
pi_209590525
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ok, we lopen weer tegen hetzelfde probleem aan... afgeleid zijn. Gisteren weer gesprek gehad en ondanks alles wat de school doet (kleine plusgroepjes, eigen werk in de klas enz.) zit N constant elders met haar gedachten. Vreemd genoeg is ze dan wel enthousiast wordt voor verrijkingswerk (voor alles eigenlijk wel), maar het lukt niet om zelfstandig aan de slag te gaan. Het lijkt alsof er dan van alles in haar hoofd omgaat, waardoor ze lijkt te "vergeten" wat de opdracht is. Het is lastig om mee te gaan in de stroom van de groep, zowel in de klas als in
de Plusklas. Het actief luisteren en meedoen met informatie van anderen (instructie van de leerkracht, ideeën van medeleerlingen) en dan zelfstandig aan het werk lukt gewoon niet. Alleen 1 op 1 met een volwassene, dan lukt het wel. Ze gaat ook naar een hb-coach, maar daar lukt het dus wel omdat het 1 op 1 is. School stelde ook voor om via het samenwerkingsverband iemand te regelen die 1 op 1 met N kan werken, maar ja, dan is er geen probleem...
N vindt het zelf ook wel vervelend dat ze langzaam is, want ze ziet zelf ook wel dat de rest sneller gaat.
Is dit ASS-gedrag? Of kan ook puur Hb zijn? Ondanks alle uitdaging die ze al krijgt?
Ik lees al een tijdje mee, en herken dit heel erg van mijn dochter (6 jaar, groep 3 in 3/4/5). Ze werken met weektaken (jenaplan) en ze heeft max 2x in het afgelopen jaar haar werk afgekregen, wat haar super frustreert omdat ze het wel graag wil. Vooral met rekenwerk, wat ze wat lastig vindt omdat ze veel moeite heeft met automatiseren, loopt ze vast.
De juffen hebben allerlei middelen ingezet en wat tot nu toe het beste werkt is het stoplicht (makkelijke sommen groen maken en die mag ze overslaan, sommen waarbij ze vast loopt waardoor ze vaak de rest van de tijd niets meer doet rood maken en die mag ze even laten liggen of om hulp vragen) en ouderwets belonen (met de timetimer 10 minuten werken aan je rekenen, dan mag je daarna 5 minuten Donald Duck lezen 😄).
Ze leest avi uit en heeft pluswerk voor rekenen wat ze zelf graag wil houden ondanks de moeite.
De juffen zijn wat extra aan het experimenteren met verschillen aanpakken in deze laatse weken zodat ze in groep 4 straks wat soepeler kan starten. Maar waarschijnlijk is specifieker testen op haar profiel ook wel nuttig om een compleet beeld te krijgen.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_209590620
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 12:10 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Heeft ze dit ook bij niet-schoolse zaken?
Soms kan ze inderdaad wel afgeleid zijn bij saaie dingen zoals aankleden, omdat ze dan allemaal ideeën heeft. Maar vaak gaat het ook goed, zeker als er tijdsdruk achter zit (bijv. "we moeten over 10 minuten weg", dan doet ze het wel). Ze kan bijv. ook zelf naar de supermarkt boodschappen doen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_209590649
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 12:08 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Ik moet denken aan problemen om zichzelf aan te sturen met taal. Je moet natuurlijk heel veel dingen bedenken voordat je aan de slag kunt. Oh ja, dit is de opdracht, ik heb dit nodig, ik heb zoveel tijd, hoe laat is het nu... Allemaal taaldenk-stappen. Zag je een duidelijk verschil tussen performaal en verbaal op de IQ-test?
Verbaal was heel hoog, verwerkingssnelheid gemiddeld (dat bedoel je met performaal denk ik?).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_209590747
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 12:21 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Verbaal was heel hoog, verwerkingssnelheid gemiddeld (dat bedoel je met performaal denk ik?).
Performaal bestaat niet meer in de WISC 5. Fluïde redeneren en visueel-ruimtelijk integratie zijn nu de tegenhangers van verbaal begrip.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_209590789
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 12:27 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Performaal bestaat niet meer in de WISC 5. Fluïde redeneren en visueel-ruimtelijk integratie zijn nu de tegenhangers van verbaal begrip.
Aha :) die waren wel allemaal hoog.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_209594265
quote:
7s.gif Op woensdag 21 juni 2023 11:50 schreef Troel het volgende:

[..]
Loopt ze niet gewoon vast omdat er teveel stappen zijn om te beginnen en ze als ze 1 op 1 bezig is, wel aansturing krijgt, die ze dan mist?

En dat kan heel basaal zijn: OK, je gaat rekenen doen, je hebt je schrift, je boek en een potlood nodig. O shit, het potlood heeft gene punt, waar is de puntenslijper, noem maar op. Voor jongste hier was de oplossing om dus op zijn tafel geplakt te hebben wat hij moest pakken om aan het werk te komen.

(Dit is makkelijk te bekijken los van een concentratie/aandachtsprobleem)
Ja dit! Heel herkenbaar! Maar ook: hoe duidelijk is de instructie (met name voor beelddenkers)? Een instructie als ‘maak opgave 6’ kan al een struikelblok zijn als er meerdere hoofdstukken zijn waar een opdracht 6 inzit. Voor de leerkracht is het logisch wat hij/zij bedoelt, maar dingen gaan gauw een eigen leven leiden omdat deze leerlingen snel 1000 opties zien. En dan blokkeren ze, want hoe kies je nu de juiste?

Bij ons zien we het ook hoor, zelfstandig aan het werk gaan is echt heel lastig. Nu de leerkrachten dit weten, checken ze vaker of alles duidelijk is en nemen ze even de stappen door als dat nodig is. Helpt echt heel veel! En door hem nu mee te nemen in het proces, hopen we dat het op lange termijn blijft hangen ;).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209595314
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juni 2023 17:15 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ja dit! Heel herkenbaar! Maar ook: hoe duidelijk is de instructie (met name voor beelddenkers)? Een instructie als ‘maak opgave 6’ kan al een struikelblok zijn als er meerdere hoofdstukken zijn waar een opdracht 6 inzit. Voor de leerkracht is het logisch wat hij/zij bedoelt, maar dingen gaan gauw een eigen leven leiden omdat deze leerlingen snel 1000 opties zien. En dan blokkeren ze, want hoe kies je nu de juiste?

Bij ons zien we het ook hoor, zelfstandig aan het werk gaan is echt heel lastig. Nu de leerkrachten dit weten, checken ze vaker of alles duidelijk is en nemen ze even de stappen door als dat nodig is. Helpt echt heel veel! En door hem nu mee te nemen in het proces, hopen we dat het op lange termijn blijft hangen ;).
Dat soort dingen weet ze wel 😊het is meer dat de inhoud van haar hoofd interessanter is dan de opdracht, waardoor ze steeds afdwaalt. De leerkracht checkt wel steeds of het duidelijk is, maar zo gauw die wegloopt is de aandacht ook weg.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 21 juni 2023 @ 19:53:30 #42
35189 Troel
scherp en bot
pi_209596053
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2023 19:09 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Dat soort dingen weet ze wel 😊het is meer dat de inhoud van haar hoofd interessanter is dan de opdracht, waardoor ze steeds afdwaalt. De leerkracht checkt wel steeds of het duidelijk is, maar zo gauw die wegloopt is de aandacht ook weg.
Ze zal het ook echt wel weten, maar misschien heeft ze de bevestiging nodig en krijgt ze die niet voldoende ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209598372
De nieuwe klassenindeling is vandaag bekend gemaakt. Omdat de middenbouw van 4 naar 3 klassen gaat, komt de jongste in een andere klas. Met een leerkracht die volgens mij véél sterker in haar schoenen staat om A. te begeleiden. Ik hoor iig heel positieve geluiden van een andere moeder van een HB’er (die nu al bij haar zit). Dus eerlijk gezegd ben ik blij met deze switch!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209681559
Pffff ik word echt kriegel van het gebrek aan doortastendheid van onze IB'er }:|. Ik vraag me echt af wat ze allemaal doet op een werkdag. Ze zegt toe wat zaken op de mail te zetten, maar puntje bij paaltje doet ze dat niet. Zit bij overleggen ook vooral afwachtend te luisteren en het meest gehoorde zinnetje wat ze zegt is: "Oh nee, dat ken ik niet." Het is dat je de IB'er nog langer nodig hebt...

Maar goed, extra blij met de nieuwe juf voor volgend jaar. Die zat vandaag ook alvast bij het overleg en is wél doortastend, had goede ideeën en stelde de juiste vragen.

We zijn wel iets opgeschoten, er komt een dyslexie-onderzoek. Eindelijk is de kogel door de kerk. Voor een behandeltraject gaan we voor 90% zekerheid voor een oplossing buiten de gebaande (vergoede) paden, Davis of kernvisie methode. Dat kan ook zonder dyslexieverklaring, dus we gaan ons alvast oriënteren en informeren naar eventuele wachtlijsten.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 29 juni 2023 @ 16:13:43 #45
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209693418
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 17:05 schreef Phaidra het volgende:
Pffff ik word echt kriegel van het gebrek aan doortastendheid van onze IB'er }:|. Ik vraag me echt af wat ze allemaal doet op een werkdag. Ze zegt toe wat zaken op de mail te zetten, maar puntje bij paaltje doet ze dat niet. Zit bij overleggen ook vooral afwachtend te luisteren en het meest gehoorde zinnetje wat ze zegt is: "Oh nee, dat ken ik niet." Het is dat je de IB'er nog langer nodig hebt...

Maar goed, extra blij met de nieuwe juf voor volgend jaar. Die zat vandaag ook alvast bij het overleg en is wél doortastend, had goede ideeën en stelde de juiste vragen.

We zijn wel iets opgeschoten, er komt een dyslexie-onderzoek. Eindelijk is de kogel door de kerk. Voor een behandeltraject gaan we voor 90% zekerheid voor een oplossing buiten de gebaande (vergoede) paden, Davis of kernvisie methode. Dat kan ook zonder dyslexieverklaring, dus we gaan ons alvast oriënteren en informeren naar eventuele wachtlijsten.
Wat irritant van die IB'er. Maar wel heel fijn van de juf! Wanneer zou je dyslexie kunnen laten testen?

Hebben jullie btw een grote stichting of een kleine school? Hier bleek de stichting een bovenschoolse hb-specialist te hebben.

Mijn frummel van 4,5 heeft morgen haar eerste pianoles. Advies van de hb-specialist op school en omdat ze zelf heel enthousiast is. Duimen jullie mee dat het leuk is? En dat ze leert doorzetten en oefenen daar? De pianojuf heeft in ieder geval ervaring met kinderen die zo jong zijn én met hb'ers, dus dat geeft de burger moed ^O^
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_209697531
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 16:13 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Wat irritant van die IB'er. Maar wel heel fijn van de juf! Wanneer zou je dyslexie kunnen laten testen?

Hebben jullie btw een grote stichting of een kleine school? Hier bleek de stichting een bovenschoolse hb-specialist te hebben.

Mijn frummel van 4,5 heeft morgen haar eerste pianoles. Advies van de hb-specialist op school en omdat ze zelf heel enthousiast is. Duimen jullie mee dat het leuk is? En dat ze leert doorzetten en oefenen daar? De pianojuf heeft in ieder geval ervaring met kinderen die zo jong zijn én met hb'ers, dus dat geeft de burger moed ^O^
Het is een kleine vereniging, twee scholen. Dus helaas is er echt niet meer expertise in huis.

De IB’er had zowaar navraag gedaan naar de wachtlijst, maar degene aan de telefoon wist dat niet :'). Het aanvraagformulier is in huis, dus dat gaat zo snel mogelijk retour en dan zullen we het wel horen.

Wat leuk, pianoles! Ik duim voor jullie hoor! :Y
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209703622
Wij hebben een hele doortastende ib’er, mede doordat zij zelf een hb zoon heeft. De aanvraag voor een iq test lag snel en de datum voor de test is zelfs naar voren geschoven door de ib’er en orthopedagoog.

We hadden van de week de uitslag. 136 met harmonisch profiel. Ze gaan advies vragen bij de werkgroep hb in het samenwerkingsverband en in het verslag staan hele duidelijke tips voor de juf. Of wijzelf nog ondersteuning voor thuis aanvragen weet ik nog niet. Op dit moment gaat het best prima en heb ik geen echte hulpvraag en ik heb ook niet zo’n zin in bemoeienis van alle kanten omdat er nu een stempel hb op staat. De orthopedagoog die de test af nam raadde het wel aan.

We hebben hem wel verteld over waarom hij de test ging doen, wat de cijfers betekenen en dat hij anders en sneller denkt en daardoor school makkelijk vindt.

De orthopedagoog duidde wel dat het sociaal voor hem lastig moet zijn. Hij heeft een klas overgeslagen en is dus qua leeftijd 1 tot bijna 2 jaar jonger, emotioneel is hij nog bijna een kleuter met zijn 6 jaar maar in zijn hoofd al jaren verder. Goed op niveau spelen met iemand uit zijn klas is dus heel erg lastig.
pi_209706244
Fijn, zo'n helder rapport en een goede samenwerking met school! Merk je zelf ook dat hij emotioneel nog jong is of is dat alleen een vermoeden? Speelt hij thuis/op school niet sowieso al met oudere kinderen? Dat merk ik in ieder geval wel.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209706919
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 15:59 schreef Phaidra het volgende:
Fijn, zo'n helder rapport en een goede samenwerking met school! Merk je zelf ook dat hij emotioneel nog jong is of is dat alleen een vermoeden? Speelt hij thuis/op school niet sowieso al met oudere kinderen? Dat merk ik in ieder geval wel.
Thuis merk ik dat ook wel. Snel huilen bij vallen en daar heel erg in blijven hangen bijvoorbeeld. Leeftijd met spelen maakt hem niet heel erg uit, bij jongere kinderen neemt hij gewoon de leiding en vindt dat ook prima. Met klasgenootjes is het wel meer een samenspel maar ook daar merk ik wel opmerkingen waarvan ik denk, dat boeit die andere dus echt totaal niet.
pi_209707272
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 16:41 schreef Nazil het volgende:

[..]
Thuis merk ik dat ook wel. Snel huilen bij vallen en daar heel erg in blijven hangen bijvoorbeeld. Leeftijd met spelen maakt hem niet heel erg uit, bij jongere kinderen neemt hij gewoon de leiding en vindt dat ook prima. Met klasgenootjes is het wel meer een samenspel maar ook daar merk ik wel opmerkingen waarvan ik denk, dat boeit die andere dus echt totaal niet.
Naar welke groep gaat hij volgend jaar? En zitten ze met meerdere leerjaren bij elkaar of enkel die groep?

Dat vind ik van Montessori echt een pre, dat groep 3 t/m 5 en 6 t/m 8 samen zitten. Het is daardoor makkelijker om wat lastiger stof op te pakken (want het materiaal is sowieso in de klas), vrienden te maken van eigen leeftijd, jonger of ouder en als ze de oudste zijn, leren ze juist weer om jongere kinderen te helpen.

Wij hebben vandaag voor de oudste het voorlopig advies voor het VO gekregen. Het is vwo geworden. Ik had verwacht dat het havo-vwo zou zijn, gezien zijn soms wat matige werkhouding en lagere scores op spelling/werkwoorden, maar ze durven toch in te zetten op vwo. Blij mee :).

Wel frappant, ze opperden toch ook een klein vermoeden dyslexie, met de verwachting dat hij door zijn hoge IQ kan compenseren. Zijn scores zijn niet zo laag dat een test vergoed zou worden, maar ze raden aan om wel een vinger aan de pols te houden, mocht hij op het VO hier hinder van ondervinden.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 30 juni 2023 @ 20:57:27 #51
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209710116
Pianoles was ronduit fantastisch! Prul was helemaal gelukkig en de juf lijkt haar te snappen O+
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_209713745
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2023 17:08 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Naar welke groep gaat hij volgend jaar? En zitten ze met meerdere leerjaren bij elkaar of enkel die groep?

Dat vind ik van Montessori echt een pre, dat groep 3 t/m 5 en 6 t/m 8 samen zitten. Het is daardoor makkelijker om wat lastiger stof op te pakken (want het materiaal is sowieso in de klas), vrienden te maken van eigen leeftijd, jonger of ouder en als ze de oudste zijn, leren ze juist weer om jongere kinderen te helpen.

Wij hebben vandaag voor de oudste het voorlopig advies voor het VO gekregen. Het is vwo geworden. Ik had verwacht dat het havo-vwo zou zijn, gezien zijn soms wat matige werkhouding en lagere scores op spelling/werkwoorden, maar ze durven toch in te zetten op vwo. Blij mee :).

Wel frappant, ze opperden toch ook een klein vermoeden dyslexie, met de verwachting dat hij door zijn hoge IQ kan compenseren. Zijn scores zijn niet zo laag dat een test vergoed zou worden, maar ze raden aan om wel een vinger aan de pols te houden, mocht hij op het VO hier hinder van ondervinden.
Hij gaat naar groep 5. Nu zit hij in een 4/5 combi met dus kinderen die soms 3 jaar ouder zijn, straks weer tussen leeftijdsgenoten. Ik ben alleen bang dat groep 5 heel erg vervelen is omdat hij stiekem toch al meekeek met groep 5. Ik hoorde afgelopen jaar regelmatig spellingregels voorbij komen die groep 5 geleerd had.
pi_209714031
Dat vond ik ook het dubbele bij Montessori. Hier ook groep 3/4/5 en 6/7/8.

Mijne ging cognitief best lekker in groep 3, 4 en groep 6. Maar groep 5,7 en 8 waren saai omdat hij alles wel had opgepikt de jaren ervoor. En kosmisch onderwijs werd aangepast naar de jongste groep, dus dat voegde weinig meer toe. (Verrijking/verdieping van de plusklas hielp wel iets)

Aan de andere kant sociaal ging hij lekker in groep 4,5,7 en 8. En weer minder in groep 3 en 6 omdat hij toch wat jonger was.

Maar een doorsnee jaargroep was waarschijnlijk elk jaar sociaal lastig geweest (want jong) en cognitief saai. Nu speelt hij lekker met de kinderen uit groep 7 die gemiddeld scoren en kinderen uit zijn groep 8 die pienter zijn. Ik blijf die afwisseling mooi vinden.
pi_209723524
Ja uiteindelijk maakt het niks uit, want elke situatie heeft z’n voors en tegens bij deze groep. Het is aan de juf en onderwijsassistent om voor voldoende uitdaging en verdieping te zorgen. En dat is gewoon even afwachten hoe dat ontwikkelt.
Hij houdt de zelfde juf die ook bij alle gesprekken met ib’er en orthopedagoog is geweest dus die kan voortborduren op waar ze dit jaar begonnen is.

Het meest bizarre van dit hele verhaal is nog dat zijn beste vriendinnetje vanaf de geboorte nu ook een klas overslaat. Ze is wat jonger dus klas lager, maar voor ons (haar moeder en ik) gevoel hebben ze altijd al op de zelfde golflengte gezeten en is dit de reden. Ook al spelen ze een half jaar niet met elkaar, die begrijpen elkaar met 1 woord en hebben nooit ruzie. Zo anders als met andere kinderen. Zij zijn de enige van de hele school die een klas hebben overgeslagen.
pi_209724450
Grappig is dat hè, ik merk dat bij onze kinderen ook wel. De diepste vriendschappen waar nooit onenigheid is, dat zijn toch vaak ook wel hb-kinderen.

3 jaar leeftijdsverschil is wel aardig wat ja. Inderdaad gedurende het schooljaar goed blijven monitoren hoe het zich ontwikkeld en of hij nog goed in zijn vel zit.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209724669
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 21:15 schreef Phaidra het volgende:
Grappig is dat hè, ik merk dat bij onze kinderen ook wel. De diepste vriendschappen waar nooit onenigheid is, dat zijn toch vaak ook wel hb-kinderen.

3 jaar leeftijdsverschil is wel aardig wat ja. Inderdaad gedurende het schooljaar goed blijven monitoren hoe het zich ontwikkeld en of hij nog goed in zijn vel zit.
Dat was afgelopen jaar, aankomend jaar eigen klas (groep 5) met eigen leeftijdsgenoten (groep 4). Al ging eigen klas (nu groep 4) met groep 5 dus soms bijna 3 jaar ouder ook wel prima. Hij was wel de ‘baby’ van de klas als in gepamperd door iedereen. Vond hij wel leuk die aandacht zei de juf. T is verder sociaal wel een makkelijk kind, dat scheelt. Alleen echt op niveau vriendschappen zijn dus wel zeldzaam.
  zondag 2 juli 2023 @ 09:00:57 #57
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_209728912
Begin groep 3 was dat pamperen ook nogal aanwezig, vooral door een paar hele lieve groep 5 meiden. Tegen de herfstvakantie greep juf haar kans toen D op de wc zat. Ze heeft de hele klas gevraagd om D alleen nog te helpen als het nodig is en niet meer bij alles :D

Ik vond het leeftijdsverschil in groep 6 (8,5 jaar bij de start) wel groot met de 12 jarigen in groep 8. Dan zijn de gespreksonderwerpen opeens heel anders :{
D had er verder geen last van. Die vermaakte zich er prima.
pi_209733161
quote:
1s.gif Op zondag 2 juli 2023 09:00 schreef Deepfreeze het volgende:
Begin groep 3 was dat pamperen ook nogal aanwezig, vooral door een paar hele lieve groep 5 meiden. Tegen de herfstvakantie greep juf haar kans toen D op de wc zat. Ze heeft de hele klas gevraagd om D alleen nog te helpen als het nodig is en niet meer bij alles :D

Ik vond het leeftijdsverschil in groep 6 (8,5 jaar bij de start) wel groot met de 12 jarigen in groep 8. Dan zijn de gespreksonderwerpen opeens heel anders :{
D had er verder geen last van. Die vermaakte zich er prima.
Dat zei ik ook al tegen de juf, dat ze best tegen de rest mocht zeggen dat ze dat niet meer moesten doen. Had ze ook al gedaan zei ze. Hij is gewoon heel schattig denk ik :P
pi_210274342
Even up, is er iemand die het boek 'Bijdehante baby's en pittige peuters' in huis heeft en dit aan mij wil verkopen? Hoop dat ik er wat uit kan halen voor mijn zeer pientere en bijdehante bijna-bijna-peuter (over drie dagen wordt ze twee!).
pi_210643660
@Komkommerschijfje dat boek ken ik niet, ik kan je dus ook niet helpen (sorry late reactie).

Vraagje hier. De directrice van onze school wil graag met de ouders van HB-kinderen om tafel zitten om input te krijgen hoe de school deze groep kinderen beter kan begeleiden. Ze merken dat de groep relatief groot is en dat ze op dit moment nog niet voldoende kennis hebben. Heel fijn dat ze hiertoe het initiatief nemen wat mij betreft. Maar er is een uurtje ingepland met een stuk of 10 ouders, dat is natuurlijk vrij beperkt. Ik wil daarom goed voorbereid naar die bijeenkomst gaan.

Wat ik zelf al heb:

• Pluswerk mag niet voorwaardelijk/optioneel zijn. Het is juist een voorwaarde om tot leren te kunnen komen.
• Dat een kind slim is, wil niet zeggen dat ze zelfstandig aan het werk gaan/kunnen. Begeleiding blijft nodig.
• Compacten is een must. HB-kinderen gaan écht sneller dan anderen, vaak is zeer korte herhaling voldoende. Zorg dat ze niet afhaken.
• Regelmatig doortoetsen, soms gaan ze enorm hard vooruit. Hiaten worden zo ook goed zichtbaar, waar moet nog wél aan gewerkt worden?
• Behoefte aan autonomie. In gesprek gaan met het kind is belangrijk, als hij zich gezien voelt, krijg je hem sneller mee.
• Kijk eens naar een methode die meer gericht is op beelddenkers ipv taaldenkers.
• Zijn er mogelijkheden om een HB-specialist in dienst te nemen? Verschillende kinderen werden pas bij de interne plusklas toegelaten nadat er een IQ-test werd gedaan op initiatief van de ouders. Als een kind niet 'standaard' slim is, worden de zijnskenmerken niet voldoende herkend. Een specialist kan hierbij helpen en heeft ook meer kennis over begeleiding in de klas.

Hebben jullie nog meer tips? :s)
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_210644217
Probeer zo breed mogelijk te kijken. Wat bij het ene kind goed werkt, werkt bij de andere voor geen meter. Het zijn net mensen die HB-ers.

D en zijn beste vriendje zijn hele andere types, dat geeft ook een hele andere leerstijl. De ene heeft meer ondersteuning nodig op het leergebied (relatief laag werkgeheugen), de andere heeft meer ondersteuning nodig op het emotionele gebied (doorzetten/emotieregulatie bij moeilijk werk). Samen werkt dat wel weer goed, omdat ze elkaar kunnen steunen. Jammer genoeg hebben ze allebei voor een andere school gekozen nu op het VO.

Ik zou vooral voor een kind-gerichte aanpak willen gaan. Samen doelen stellen met de kinderen, pluswerk kan er onderdeel van zijn, maar ook andere uitdagingen zoals leren jojo-en of samenwerken. Het is geen groep waarbij one-size-fits-all werkt.

D zat bij een externe plusklas, die hadden 10 klassen a 15 kinderen per week. Maar omdat het zo groot was, werd de inhoud best stug. Ze konden wel op school nog 1-op-1 werken, dat hielp wel. Toch zou ik achteraf iets meer van zijn PMT-oefeningen bij de plusklas hebben gezien. Er ging nl best wel wat van die kinderen ook naar ondersteuning op dat gebied. (PMT/speltherapie)
  maandag 18 september 2023 @ 11:06:24 #62
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_210671441
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 16:05 schreef Phaidra het volgende:
@:Komkommerschijfje dat boek ken ik niet, ik kan je dus ook niet helpen (sorry late reactie).

Vraagje hier. De directrice van onze school wil graag met de ouders van HB-kinderen om tafel zitten om input te krijgen hoe de school deze groep kinderen beter kan begeleiden. Ze merken dat de groep relatief groot is en dat ze op dit moment nog niet voldoende kennis hebben. Heel fijn dat ze hiertoe het initiatief nemen wat mij betreft. Maar er is een uurtje ingepland met een stuk of 10 ouders, dat is natuurlijk vrij beperkt. Ik wil daarom goed voorbereid naar die bijeenkomst gaan.

Wat ik zelf al heb:

• Pluswerk mag niet voorwaardelijk/optioneel zijn. Het is juist een voorwaarde om tot leren te kunnen komen.
• Dat een kind slim is, wil niet zeggen dat ze zelfstandig aan het werk gaan/kunnen. Begeleiding blijft nodig.
• Compacten is een must. HB-kinderen gaan écht sneller dan anderen, vaak is zeer korte herhaling voldoende. Zorg dat ze niet afhaken.
• Regelmatig doortoetsen, soms gaan ze enorm hard vooruit. Hiaten worden zo ook goed zichtbaar, waar moet nog wél aan gewerkt worden?
• Behoefte aan autonomie. In gesprek gaan met het kind is belangrijk, als hij zich gezien voelt, krijg je hem sneller mee.
• Kijk eens naar een methode die meer gericht is op beelddenkers ipv taaldenkers.
• Zijn er mogelijkheden om een HB-specialist in dienst te nemen? Verschillende kinderen werden pas bij de interne plusklas toegelaten nadat er een IQ-test werd gedaan op initiatief van de ouders. Als een kind niet 'standaard' slim is, worden de zijnskenmerken niet voldoende herkend. Een specialist kan hierbij helpen en heeft ook meer kennis over begeleiding in de klas.

Hebben jullie nog meer tips? :s)
Punt 2. Met een uitroepteken. Onderstreept en vetgedrukt.

-------

Mijn oudste dochter is nu net naar de brugklas, maar hier liepen we eigenlijk haar hele schoolcarrière tegenaan samen met dat eerste punt. Ze komt er nu achter dat eigenlijk nooit heeft leren leren. En daar heeft ze wel wat moeite mee.

Haar jongste broertje zit nu in groep 2 en is misschien nog wel een stapje pienterder. Hij heeft een juf die hem ziet en weet hoe ze hem kan en moet benaderen. We zien nu al de ellende in groep 3 aankomen.

Over een paar weken gaat hij iets verderop een week ter observatie meedraaien bij een school die een speciale SterQ afdeling heeft. Ze denken dat ze met een week ons kunnen vertellen of ze hem kunnen helpen en of hij daar op zijn plek zal zijn.
Want een andere school, dat vinden we (buiten alle logistieke obstakels waar we als gezin over- of doorheen moeten) nogal wat.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 20 september 2023 @ 10:10:39 #63
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_210692644
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 16:05 schreef Phaidra het volgende:
@:Komkommerschijfje dat boek ken ik niet, ik kan je dus ook niet helpen (sorry late reactie).

Vraagje hier. De directrice van onze school wil graag met de ouders van HB-kinderen om tafel zitten om input te krijgen hoe de school deze groep kinderen beter kan begeleiden. Ze merken dat de groep relatief groot is en dat ze op dit moment nog niet voldoende kennis hebben. Heel fijn dat ze hiertoe het initiatief nemen wat mij betreft. Maar er is een uurtje ingepland met een stuk of 10 ouders, dat is natuurlijk vrij beperkt. Ik wil daarom goed voorbereid naar die bijeenkomst gaan.

Wat ik zelf al heb:

• Pluswerk mag niet voorwaardelijk/optioneel zijn. Het is juist een voorwaarde om tot leren te kunnen komen.
• Dat een kind slim is, wil niet zeggen dat ze zelfstandig aan het werk gaan/kunnen. Begeleiding blijft nodig.
• Compacten is een must. HB-kinderen gaan écht sneller dan anderen, vaak is zeer korte herhaling voldoende. Zorg dat ze niet afhaken.
• Regelmatig doortoetsen, soms gaan ze enorm hard vooruit. Hiaten worden zo ook goed zichtbaar, waar moet nog wél aan gewerkt worden?
• Behoefte aan autonomie. In gesprek gaan met het kind is belangrijk, als hij zich gezien voelt, krijg je hem sneller mee.
• Kijk eens naar een methode die meer gericht is op beelddenkers ipv taaldenkers.
• Zijn er mogelijkheden om een HB-specialist in dienst te nemen? Verschillende kinderen werden pas bij de interne plusklas toegelaten nadat er een IQ-test werd gedaan op initiatief van de ouders. Als een kind niet 'standaard' slim is, worden de zijnskenmerken niet voldoende herkend. Een specialist kan hierbij helpen en heeft ook meer kennis over begeleiding in de klas.

Hebben jullie nog meer tips? :s)
Mooi lijstje.
Ik zou als ouders van school willen weten hoe ze hun kennis op dit vlak willen vergroten. Er zijn best veel mogelijkheden (externe hb-specialist, leraar/leraren opleiden op gebied van hb, studiedag over hb, om maar een paar voorbeelden te noemen).
Of vindt de school deze ouderavond misschien al voldoende?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_210695061
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 16:05 schreef Phaidra het volgende:
• Kijk eens naar een methode die meer gericht is op beelddenkers ipv taaldenkers.

Hebben jullie nog meer tips? :s)
Aandachtspuntje bij deze. Er zijn mensen die geen beelden kunnen visualiseren, onafhankelijk van intelligentie (afantasia). Leren obv beelddenken en vooral de taal daaromheen is voor die mensen bijzonder verwarrend en werkt dan contraproductief. Helemaal lastig als je niet weet (en dat geldt voor de meesten) dat anderen écht beelden kunnen zien en het niet alleen maar als metafoor wordt gezegd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_210696661
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2023 14:12 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Aandachtspuntje bij deze. Er zijn mensen die geen beelden kunnen visualiseren, onafhankelijk van intelligentie (afantasia). Leren obv beelddenken en vooral de taal daaromheen is voor die mensen bijzonder verwarrend en werkt dan contraproductief. Helemaal lastig als je niet weet (en dat geldt voor de meesten) dat anderen écht beelden kunnen zien en het niet alleen maar als metafoor wordt gezegd.
Ik zou ook geen vervangende methode verwachten, maar een aanvullende, voor kinderen die het daar beter op doen. Ik ben zelf ook geen beelddenker, dus ik kan mij heel goed voorstellen dat het niet mogelijk is om volledig te switchen :).

Momenteel hebben ze helemaal geen materiaal specifiek voor deze groep, en zelfs de juf die de interne plusklas leidt keek alsof ze water zag branden bij de term beelddenken. Vandaar dat ik ‘m wel mee wilde nemen.

Dank aan iedereen voor het meedenken!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_210807240
Ik ga hier proberen wat meer aan te sluiten/mee te lezen.
Vorig jaar heeft school (of misschien vooral de 2 leerkrachten van de jongens) het een en ander laten liggen denk ik.

We hadden oudergesprek voor beide jongens afgelopen week.

Oudste loopt met veel spanning rond, zowel thuis als op school. Zit veel in zijn hoofd, is snel afgeleid, maar maakt zijn werk uiteindelijk heel snel en foutloos. Ze gaan hem wat meer pushen met verdiepend werk, omdat het lijkt dat hij nu ondervraagd wordt op school.
Zelf wil ik een gesprek met de huisarts om te kijken of we naar een therapie kunnen met hem om wat van zijn spanning kwijt te kunnen.

Jongste zit net in groep 3, werkt bij leren lezen zelfstandig en op een wat hoger niveau, maar dit lijkt nog niet het niveau te zijn wat hij zelf heeft. Ook voor rekenen loopt hij niet mee met de klas. Keersommen uitrekenen, sommen boven het honderdtal of juist in de min en afronden van geld kan hij bijvoorbeeld al wel.
Hij kwam uit de QuickScan voor HB, daar gaan ze dus mee verder en ze zijn meteen op dinsdag al begonnen met doortoetsen van Cito om te kijken op welk niveau hij eigenlijk zou zitten.

Ik had wel moeite met punt 1 van Phaidra. Ze vinden dat pluswerk zelf door het kind gevraagd moet worden. Ik denk dat je dit als school moet stimuleren en zeker bij een net 6-jarige groep 3er. Die is daar zelf nog niet bewust genoeg van. Hoop dat daar iets meer hulp bij gaat komen voor jongste.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_210807899
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2023 19:06 schreef LeSage het volgende:
Ik ga hier proberen wat meer aan te sluiten/mee te lezen.
Vorig jaar heeft school (of misschien vooral de 2 leerkrachten van de jongens) het een en ander laten liggen denk ik.

We hadden oudergesprek voor beide jongens afgelopen week.

Oudste loopt met veel spanning rond, zowel thuis als op school. Zit veel in zijn hoofd, is snel afgeleid, maar maakt zijn werk uiteindelijk heel snel en foutloos. Ze gaan hem wat meer pushen met verdiepend werk, omdat het lijkt dat hij nu ondervraagd wordt op school.
Zelf wil ik een gesprek met de huisarts om te kijken of we naar een therapie kunnen met hem om wat van zijn spanning kwijt te kunnen.

Jongste zit net in groep 3, werkt bij leren lezen zelfstandig en op een wat hoger niveau, maar dit lijkt nog niet het niveau te zijn wat hij zelf heeft. Ook voor rekenen loopt hij niet mee met de klas. Keersommen uitrekenen, sommen boven het honderdtal of juist in de min en afronden van geld kan hij bijvoorbeeld al wel.
Hij kwam uit de QuickScan voor HB, daar gaan ze dus mee verder en ze zijn meteen op dinsdag al begonnen met doortoetsen van Cito om te kijken op welk niveau hij eigenlijk zou zitten.

Ik had wel moeite met punt 1 van Phaidra. Ze vinden dat pluswerk zelf door het kind gevraagd moet worden. Ik denk dat je dit als school moet stimuleren en zeker bij een net 6-jarige groep 3er. Die is daar zelf nog niet bewust genoeg van. Hoop dat daar iets meer hulp bij gaat komen voor jongste.
Waarom verwachten ze dat wanneer een kind bovengemiddeld intelligent is, het vanzelfsprekend zelf ook wel aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft?
Uberhaupt... intelligent betekend niet per definitie dat je alle andere lifeskills ook wel beheerst zeg maar...
Fake it till you make it...
pi_210807948
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 20:15 schreef Nijna het volgende:

[..]
Waarom verwachten ze dat wanneer een kind bovengemiddeld intelligent is, het vanzelfsprekend zelf ook wel aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft?
Uberhaupt... intelligent betekend niet per definitie dat je alle andere lifeskills ook wel beheerst zeg maar...
Ik denk dat zo'n kind dat wel aangeeft, maar niet in woorden. Die skills komen misschien nog.
pi_210808005
Dat slaat nergens op natuurlijk |:(
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_210808315
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 20:15 schreef Nijna het volgende:

[..]
Waarom verwachten ze dat wanneer een kind bovengemiddeld intelligent is, het vanzelfsprekend zelf ook wel aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft?
Uberhaupt... intelligent betekend niet per definitie dat je alle andere lifeskills ook wel beheerst zeg maar...
Ja dat! Als mijn kinderen kunnen kiezen tussen een werkje of kletsen met een vriendje, dan is die keuze erg makkelijk O-). En extra uitdaging is ook wel een beetje eng, want dan kan je fouten maken. Dus als het even kan, doen ze ook wel hun best om het te vermijden…
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_210808347
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 20:15 schreef Nijna het volgende:

[..]
Waarom verwachten ze dat wanneer een kind bovengemiddeld intelligent is, het vanzelfsprekend zelf ook wel aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft?
Uberhaupt... intelligent betekend niet per definitie dat je alle andere lifeskills ook wel beheerst zeg maar...
Dit snap ik dus ook niet. Sowieso zit de jongste net een paar weken in groep 3, die kent het hele bestaan van pluswerk niet en is zich ook echt nog niet bewust van het feit dat het voor hem op school zoveel makkelijker is dan voor andere kinderen.
Hij las van de week ‘enthousiast’ in een folder, maar komt net zo vrolijk thuis dat ze de letter ‘v’ hebben leren lezen :D
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_210808385
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 20:50 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ja dat! Als mijn kinderen kunnen kiezen tussen een werkje of kletsen met een vriendje, dan is die keuze erg makkelijk O-). En extra uitdaging is ook wel een beetje eng, want dan kan je fouten maken. Dus als het even kan, doen ze ook wel hun best om het te vermijden…
Ja, dit ook inderdaad. Mijn kinderen zijn niet gewend dat ze iets niet kunnen of niet snappen. Dus nieuwe dingen zijn ook ontzettend spannend. Wat als het ineens wél te moeilijk blijkt. Vooral de oudste heeft daar last van (en dan met name op sociaal gebied zie ik hem zo struggelen). Jongste heeft een berg zelfvertrouwen waar je bang van wordt, dus die heeft daar wat minder last van.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_210811144
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 20:15 schreef Nijna het volgende:

[..]
Waarom verwachten ze dat wanneer een kind bovengemiddeld intelligent is, het vanzelfsprekend zelf ook wel aangeeft dat het meer uitdaging nodig heeft?
Uberhaupt... intelligent betekend niet per definitie dat je alle andere lifeskills ook wel beheerst zeg maar...
En dan misschien juist niet op school, omdat die situatie niet veilig voelt..

Ik merkte bij de jongste elke keer dat er uitdaging nodig was, dat omdat hij thuis veel meer ging vragen. Dan koppelde ik dat terug aan de leerkracht, maar die zag me aankomen elke 2 maand.. En dan wel een kind dat hulp nodig had bij de extra uitdaging omdat de emotieregulatie niet lekker liep.. (dikke paniek bij klein probleem)

Naja, inmiddels zit hij in de eerste en lijken de eerste weken echt vliegend te gaan. Hij draait gewoon mee, geen gekke dingen meer. En als hij wel behoefte heeft aan meer, dan kan hij dat gewoon vragen bij zijn mentor/hb-coach. Daar lijkt de vertrouwensband wel goed mee op te starten.
pi_210812039
Wat hierboven al genoemd wordt, ze hebben zelf niet het besef dat ze meer kunnen dan de rest en wat ze nu doen. Die van mij vindt ook alles leuk, vindt school geweldig maar wel onder zijn niveau. We hebben laatst een gesprekje met hem gehad dat sommige kinderen school echt moeilijk vinden en veel moeten oefenen voordat ze iets kunnen. Hij begrijpt het, maar het dringt niet door, want dat kent hij niet. Ze zullen daarom ook nooit zelf om meer werk vragen en ze hebben nog steeds uitleg nodig. Misschien 1 keer in plaats van 3, maar iets wat ze nog niet kennen moet uitgelegd worden en kunnen ze niet zelf uitvogelen.
Ik stond vorig jaar ook elke 2 maanden bij de juf, maar daar is wel snel op gehandeld. Sowieso waren de lijntjes kort omdat hij al een keer gesprongen was.

We hebben leuk speelgoed ontdekt *O* hij kon met niks meer tot spelen komen. Een tijd geleden kwam ik al Gravitrax tegen, maar zag toen de toegevoegde waarde niet. Laatst heb ik het hem laten zien en hij was gelijk enthousiast. Hij speelt nu al een week non-stop met de Gravitrax en er is minder gezeur om de iPad. We hebben via Vinted een pakket gekocht dus hij had gelijk al voldoende om er echt wat mee te kunnen.
  maandag 2 oktober 2023 @ 11:50:47 #75
319308 Tink89
To live is to dance
pi_210812385
Ik ben vooral blij dat ik met onze juf, de ib'er en de ab'er (bovenschoolse hb-specialist) elke 6-8 weken sowieso om tafel zit. Geeft me minder het gevoel dat ze denken 'daar komt ze weer'.

Prul heeft vorige week een paar keer met die ab'er smartgames enzo gedaan en ze had het enorm leuk gevonden. En zojuist kreeg ik een megaplan binnen van school, HGPD heet 't? Daarin staat duidelijk dat er een gat is tussen wat Prul thuis laat zien (goed lezen, doorvragen, etc) en op school (woordjes lezen is moeilijk!). Morgenvroeg hebben we een afspraak en dan gaan we dit doorspreken. School is iig goed bezig met een pluskringetje, visualisatie en bespreken van wat leren is (meer dan alleen lezen/rekenen/de weektaak) en met extra begeleiding van Prul op het moment dat ze het niet meer weet. Ze hebben het concept van de leerkuil geïntroduceerd (hobbelige weggetjes in je hoofd die platter worden en waar je dus makkelijker overheen kunt rijden als je ze vaker gebruikt) en het lijkt vooralsnog erop dat Prul plezier heeft in school.

So far, so good. Ik heb er vertrouwen in *O*

en dat het cb een ontwikkelingsvoorsprong bij mijn 2,5-jarige signaleerde vorige week, negeer ik nog even
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_210812907
@Tink89 wat klinkt dat goed!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@Nazil gravitrax is inderdaad leuk spul! We hebben ook een doos+uitbreidingen staan. En af toe halen ze die nog uit de kast, ook de 16 jarige :D
pi_210830861
@MevrouwCactus hoe gaat het nu met Sjaak? Is hij een beetje geland op het VO?

En @Nanukerst zit Sticker nu in de groep 9? Ik ben benieuwd hoe het gaat!
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 5 oktober 2023 @ 10:43:05 #78
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_210841327
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2023 10:50 schreef Phaidra het volgende:
@:MevrouwCactus hoe gaat het nu met Sjaak? Is hij een beetje geland op het VO?

En @:Nanukerst zit Sticker nu in de groep 9? Ik ben benieuwd hoe het gaat!
Sticker zit nu voor het tweede jaar in de groep 9. Gisteren was de eerste keer van dit schooljaar, dus ik kan er nog weinig zinnigs over zeggen. :)
pi_210841580
Oh joh, tweede jaar alweer! :@ De tijd gaat toch sneller dan ik denk... Hoe vaak is hij daar?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_210841700
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 16:05 schreef Phaidra het volgende:
Vraagje hier. De directrice van onze school wil graag met de ouders van HB-kinderen om tafel zitten om input te krijgen hoe de school deze groep kinderen beter kan begeleiden. Ze merken dat de groep relatief groot is en dat ze op dit moment nog niet voldoende kennis hebben. Heel fijn dat ze hiertoe het initiatief nemen wat mij betreft. Maar er is een uurtje ingepland met een stuk of 10 ouders, dat is natuurlijk vrij beperkt. Ik wil daarom goed voorbereid naar die bijeenkomst gaan.

Hebben jullie nog meer tips? :s)
Hier wilde ik nog even op terugkomen. We hebben een heel zinvolle sessie gehad. Een uur was erg kort, maar er komen vervolgsessies. De noodzaak om concreet beleid te maken is enorm hoog, er zijn meerdere kinderen die op uitvallen staan. De bestuurder van de twee scholen heeft zelf een HB-dochter dus snapte ook heel goed wat de pijnpunten waren.

De kinderen zelf worden ook betrokken bij het traject en er wordt gekeken naar het inhuren van externe expertise. En laaghangend fruit is benoemd, zoals standaard compacten en vooraf toetsen waar hiaten zitten. Dat kan elke leerkracht zonder extra begeleiding inzetten.

Het is wel duidelijk dat er een enorm verschil zit tussen de leerkrachten in de aanpak (en begrip!). Daarom is het ook goed dat er naar externe begeleiding gekeken wordt en beleid kan worden vastgesteld. Dat gaat allemaal niet van vandaag op morgen, maar we worden als ouders zeker niet (meer) met een kluitje in het riet gestuurd. Er was ook zeker erkenning voor de frustratie en alle inzet die van ouders nodig is om dingen geregeld te krijgen (intern of extern). Ik merkte dat dat ook veel goed deed. Maar nu tijd voor concrete actie.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 5 oktober 2023 @ 12:13:41 #81
319308 Tink89
To live is to dance
pi_210842085
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 11:22 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Hier wilde ik nog even op terugkomen. We hebben een heel zinvolle sessie gehad. Een uur was erg kort, maar er komen vervolgsessies. De noodzaak om concreet beleid te maken is enorm hoog, er zijn meerdere kinderen die op uitvallen staan. De bestuurder van de twee scholen heeft zelf een HB-dochter dus snapte ook heel goed wat de pijnpunten waren.

De kinderen zelf worden ook betrokken bij het traject en er wordt gekeken naar het inhuren van externe expertise. En laaghangend fruit is benoemd, zoals standaard compacten en vooraf toetsen waar hiaten zitten. Dat kan elke leerkracht zonder extra begeleiding inzetten.

Het is wel duidelijk dat er een enorm verschil zit tussen de leerkrachten in de aanpak (en begrip!). Daarom is het ook goed dat er naar externe begeleiding gekeken wordt en beleid kan worden vastgesteld. Dat gaat allemaal niet van vandaag op morgen, maar we worden als ouders zeker niet (meer) met een kluitje in het riet gestuurd. Er was ook zeker erkenning voor de frustratie en alle inzet die van ouders nodig is om dingen geregeld te krijgen (intern of extern). Ik merkte dat dat ook veel goed deed. Maar nu tijd voor concrete actie.
Welke regio zitten jullie?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 5 oktober 2023 @ 13:48:49 #82
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_210842905
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 11:22 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Hier wilde ik nog even op terugkomen. We hebben een heel zinvolle sessie gehad. Een uur was erg kort, maar er komen vervolgsessies. De noodzaak om concreet beleid te maken is enorm hoog, er zijn meerdere kinderen die op uitvallen staan. De bestuurder van de twee scholen heeft zelf een HB-dochter dus snapte ook heel goed wat de pijnpunten waren.

De kinderen zelf worden ook betrokken bij het traject en er wordt gekeken naar het inhuren van externe expertise. En laaghangend fruit is benoemd, zoals standaard compacten en vooraf toetsen waar hiaten zitten. Dat kan elke leerkracht zonder extra begeleiding inzetten.

Het is wel duidelijk dat er een enorm verschil zit tussen de leerkrachten in de aanpak (en begrip!). Daarom is het ook goed dat er naar externe begeleiding gekeken wordt en beleid kan worden vastgesteld. Dat gaat allemaal niet van vandaag op morgen, maar we worden als ouders zeker niet (meer) met een kluitje in het riet gestuurd. Er was ook zeker erkenning voor de frustratie en alle inzet die van ouders nodig is om dingen geregeld te krijgen (intern of extern). Ik merkte dat dat ook veel goed deed. Maar nu tijd voor concrete actie.
Dit vind ik echt het belangrijkste in dit verhaal. Hoeveel scholen wel niet denken er vanaf te komen met een leerkracht een middagje op training te sturen, maar in de praktijk echt nog te weinig expertise bezitten om het verschil te kunnen maken.. Verder wel heel erg tof dat school hier überhaupt voor open staat!
  donderdag 5 oktober 2023 @ 13:49:34 #83
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_210842910
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 11:10 schreef Phaidra het volgende:
Oh joh, tweede jaar alweer! :@ De tijd gaat toch sneller dan ik denk... Hoe vaak is hij daar?
Nog steeds een halve dag per week. Het is beter dan niets zullen we maar zeggen. :D
pi_210843273
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 13:48 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Dit vind ik echt het belangrijkste in dit verhaal. Hoeveel scholen wel niet denken er vanaf te komen met een leerkracht een middagje op training te sturen, maar in de praktijk echt nog te weinig expertise bezitten om het verschil te kunnen maken.. Verder wel heel erg tof dat school hier überhaupt voor open staat!
Niet alleen expertise. Ook het simpele probleem van tijd. Ondanks de meerdaagse cursus kon juf het niet echt toepassen omdat er nog tig labeltjes waren. De externe plusklas sprong dan wel bij, maar die zijn niet dagelijks te bereiken voor de kinderen (eens per week een ochtend, rest van de week pluswerk mee naar school, soms een paar weken een half uur 1-op-1 extra).

Het blijft toch maatwerk, D zat met 3 HB-ers in zijn groep, maar allemaal hadden ze andere behoeftes en ouders. Dat maakt de vraag/aanpak ook 3x anders.

Dus idd, actie ^O^

Een halve dag is nog niet veel zeg.. Is er wel uitzicht op meer? Of is het systeem gewoon niet haalbaar?
pi_210844367
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 12:13 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Welke regio zitten jullie?
Het zuiden van Noord-Holland.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_210844440
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 13:48 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Dit vind ik echt het belangrijkste in dit verhaal. Hoeveel scholen wel niet denken er vanaf te komen met een leerkracht een middagje op training te sturen, maar in de praktijk echt nog te weinig expertise bezitten om het verschil te kunnen maken.. Verder wel heel erg tof dat school hier überhaupt voor open staat!
Ja, dat was voor mij ook een verrassing eerlijk gezegd. Bij de individuele leerkrachten moesten we heel erg trekken aan elke aanpassing, inclusief het meebrengen van een externe HB-specialist om dingen voor elkaar te krijgen. Dus dat het bestuur hier toch een andere kijk op heeft, had ik helemaal niet in de gaten.

Wat we ook benoemd hebben, is inderdaad dat het voor een 'gemiddelde' leerkracht ook echt lastig is om een HB-leerling te begrijpen. Een leerkracht moet veel meer de rol van (gelijkwaardig) coach aannemen dan docent en die omschakeling vraagt best wat van een leerkracht. Niet iedereen kán dat ook.

We hebben nu ook nog niet gekeken wat dat qua tijd en belasting voor een leerkracht zou betekenen. Want ja, in een klas met 25 leerlingen snappen we allemaal echt heel goed dat het lastig is. En ook externe expertise gaat dat probleem niet oplossen, want inzet van de leerkracht blijft nodig.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_210853563
Hoi :W hele tijd geleden dat ik hier geweest ben, maar voel nu toch de behoefte om weer eens aan te haken, geloof ik.

Korte samenvatting:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:33:46 #88
319308 Tink89
To live is to dance
pi_210853625
Ik snap heel goed dat je daar toch een beetje van geschrokken bent, alsof je het al die tijd onderschat hebt. En nu? Komt er een plan?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_210853803
Ja, dat externe samenwerkingsverband gaat sowieso weer meekijken, voor meerdere kinderen op school. Die hebben ze in groep 2 ook al eens ingeschakeld, specifiek voor haar (toen was het echt drama :X). Die hebben een hoop kennis in huis gelukkig.

Het is voor school nu even lastig omdat ze net 2 nieuwe lesmethodes hebben, maar daar nog niet helemaal voldoende in thuis zijn om dat ook al adequaat te kunnen compacten en aanpassen naar behoefte, zeg maar. Dus volgende week zitten ze samen om daar specifiek naar te kijken.
De hoop is dat ze dan na de herfstvakantie kan starten met een aangepaste planning, waarbij ze steeds een heel klein stukje met de reguliere uitleg meedoet (om zeker te zijn dat ze wel alles mee krijgt en de basis beheerst). En vervolgens mag ze alle herhaling overslaan en verder met verdieping en verrijking.
School wil ook heel graag kijken waar haar interesses verder liggen, zodat ze daar op aan kunnen sluiten :)
pi_210854203
Ik snap heel goed dat je geschrokken bent, het is niet fijn als ze buiten de kaders (welke kant dan ook) gaan lopen.
L doet nu de methodetoets voor het nieuwe blok begint en dan gaan ze kijken wat hij van dat blok al kan (overslaan) en waar hij nog moeite mee heeft (verkorte uitleg). Hij zit geloof ik 2 dagen bij de onderwijsassistent met rekenen om daarnaast Meesterwerk te doen en de klassikale opdrachten zoals een informatieboekje schrijven over een onderwerp wordt bij hem iets meer onderzoek verwacht en daarin helpen ze hem ook. Hijzelf en de klas hebben niet in de gaten dat hij andere stof krijgt. Vanuit de orthopedagoog was ook aangeraden om het zo veel mogelijk binnen de klas te houden anders zit hij constant apart en dat is ook niet leuk.
pi_210855230
Het is ook niet zo dat bij de Cito dat niveau betekent dat ze echt alle stof van groep 8 beheerst geloof ik. Die heeft ze immers ook niet allemaal uitgelegd gekregen. Dus het is niet zo dat ze op school niks meer te zoeken heeft. Maar wel een teken dat er veel meer compacten en verrijking nodig is.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_210855346
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 15:32 schreef Nazil het volgende:
Hijzelf en de klas hebben niet in de gaten dat hij andere stof krijgt. Vanuit de orthopedagoog was ook aangeraden om het zo veel mogelijk binnen de klas te houden anders zit hij constant apart en dat is ook niet leuk.
Dat laatste is zeker zo ja; aansluiting en contact met de rest van de klas lijkt me ook wel heel belangrijk.
Maar hier heb ik het idee dat kinderen juist feilloos doorhebben wie er voor welk vak precies pluswerk of niet :D zonder dat daar echt de nadruk op gelegd wordt ofzo.

quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 17:15 schreef SaskiaR het volgende:
Het is ook niet zo dat bij de Cito dat niveau betekent dat ze echt alle stof van groep 8 beheerst geloof ik. Die heeft ze immers ook niet allemaal uitgelegd gekregen. Dus het is niet zo dat ze op school niks meer te zoeken heeft. Maar wel een teken dat er veel meer compacten en verrijking nodig is.
Nee, dat snap ik. Ik was ook nog niet van plan om 'r van school te halen ofzo ;)
Het gaat inderdaad puur om de stof die ook echt behandeld is, dat klopt. Maar die beheerst ze dus al wel echt tot in de puntjes zeg maar. En dat het zo extreem was hadden wij niet echt door :@

[ Bericht 3% gewijzigd door twist02 op 06-10-2023 17:40:06 ]
pi_210856840
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 17:33 schreef twist02 het volgende:

Nee, dat snap ik. Ik was ook nog niet van plan om 'r van school te halen ofzo ;)
Het gaat inderdaad puur om de stof die ook echt behandeld is, dat klopt. Maar die beheerst ze dus al wel echt tot in de puntjes zeg maar. En dat het zo extreem was hadden wij niet echt door :@
Herkenbaar hier.

De IB zei destijds wel dat het ook komt omdat de oefeningen zo makkelijk zijn dat ze snel in de vingers te krijgen zijn als je al goed kunt lezen en pienter bent. We merkten bij het complexer worden van de opdrachten, begrijpend lezen/ complexere sommen vanaf groep 6, dat hij nog vaak bleef scoren als eind basisschool, maar ook best een keer net zo goed als eind groep 7. Bijv omdat hij te snel iets las of hij de tekst overdacht.

Hier was die voorsprong een verrassing(voor ons, niet voor die juf), maar hij heeft de rest van de basisschool afgemaakt zonder versnellen. Wel met een hoop pluswerk en leesboeken :P
pi_210858913
Dat inderdaad over groep 8.
Js scoort al sinds groep 3 op groep 8 niveau, maar dat betekent niet dat hij alles al kan op groep 8 niveau. Ow trouwens ook ;)

Js gaat dit jaar trouwens sociaal goed! We hebben eindelijk een goede sport voor hem gevonden (volleybal) en hij heeft 3 goede vriendjes. Alleen is hij nu gestopt met de externe plusklas en valt hij meteen terug in zijn vakkuil… helemaal niets doen en nooit opletten. De meester heeft (denk ik) het nog niet door, dus we moeten binnenkort maar weer eens in gesprek. Maar het allerbelangrijkste, mijn kind gaat momenteel happy (door zijn vrienden) naar school O+
pi_210862858
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 19:51 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Herkenbaar hier.

De IB zei destijds wel dat het ook komt omdat de oefeningen zo makkelijk zijn dat ze snel in de vingers te krijgen zijn als je al goed kunt lezen en pienter bent. We merkten bij het complexer worden van de opdrachten, begrijpend lezen/ complexere sommen vanaf groep 6, dat hij nog vaak bleef scoren als eind basisschool, maar ook best een keer net zo goed als eind groep 7. Bijv omdat hij te snel iets las of hij de tekst overdacht.

Hier was die voorsprong een verrassing(voor ons, niet voor die juf), maar hij heeft de rest van de basisschool afgemaakt zonder versnellen. Wel met een hoop pluswerk en leesboeken :P
Dat klinkt inderdaad herkenbaar ja, vooral die verrassing als ouders :D
Ik ga er inderdaad ook wel vanuit dat de nieuwe stof 'r heus nog wel wat uitdaging zal bieden de komende jaren :Y
  maandag 9 oktober 2023 @ 10:09:32 #96
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_210890115
Onze jongste (groep 2) loopt deze week een weekje mee op een SterQ school.
Hij loopt inmiddels in z'n eigen klas zo ver voor op z'n klasgenootjes dat hij een eigen laatje heeft met smart game achtige dingetjes om te doen als ze iets doen in de klas wat hij al kent.
Hij heeft nu gelukkig een juf die hem ziet, maar we voorzien het helemaal fout lopen in zijn verdere schoolcarriere. Zijn oudste zus had hetzelfde euvel, maar haar hadden we op school gehouden met alle uitdagingen en huilbuien van dien.
Ondanks dat het best een grote school is waar ze op zitten / zaten en er behoorlijk wat HB budget is, wordt het zo verkeerd ingezet. Amper begeleiding, deadlines en verdieping compleet los van de stof die ze in de klas krijgen.

Dus nu maar afwachten.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_210890517
@avotar Hopelijk heeft hij het daar naar zijn zin.
Zeker als je al weet hoe zo'n schooltijd vervelend kan lopen zou het fijn zijn als er voor hem een betere plek is.
pi_211105439
De dure maand komt er aan en ik ben totaal inspiratieloos qua cadeaus voor een 7-jarige hb'er. Jongen, interesses in ipad (minecraft, roblox), gravitrax en lego en speelt niet meer met auto's enzo. Lego loopt de spuigaten uit en gravitrax ook maar krijgt hij nog wel een doos van met sinterklaas. Heeft iemand hier nog fantastisch speelgoed waar wij zelf nog niet aan gedacht hebben? Budget 20-50 euro.


smartgames en gezelschapsspellen hebben we ook al heel erg veel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Nazil op 27-10-2023 21:41:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')