Dat kan een modje wel veranderen indien nodigquote:Op maandag 19 juni 2023 12:28 schreef SaskiaR het volgende:
Volgens mij moet het nummer 5 zijn, maar goed.
quote:Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef SaskiaR het volgende:
Ja we zijn hier wel hb dus het moet wel goed zijn he
Omdat ik verder dan eerdergenoemde punten geen indicaties zie om dat te denken. Hij raakt niet verveeld als hij niets leert/ kan leren (bijvoorbeeld in vakanties of zo). Kan goed levelen met andere kinderen uit de klas (al verwacht ik van een vriend van hem wel dat die wellicht (hoog)begaafd is).quote:Op maandag 19 juni 2023 12:25 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Waarom denk je dat hij niet hb is? Dit klinkt namelijk alsof de kans groot is dat dat wel zo is
Ja, in mijn familie is ook een kind met een dergelijk verschil en vergelijkbare diagnose.quote:Op maandag 19 juni 2023 22:02 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb een vraag, die hier eigenlijk niet helemaal thuishoort, maar ik weet niet goed waar ik het anders moet plaatsen.Mijn oudste zoon is niet HB, maar hij heeft ADHD en ASS en ook een typisch bijbehorend IQ (V/P kloof). Hij zit nu in (eind) groep 4. Wat er opvalt is dat er ook een enorme kloof is ontstaan tussen taal en rekenen. Uit de Cito toets blijkt dat hij qua taal op groep 8 niveau scoort. Qua rekenen zit hij echter op niveau midden groep 3. Hij kan het op zich wel, maar het is evident dat hij totaal niet automatiseert en dit ook niet begrijpt. Een som als 7 + 3 rekent hij bijvoorbeeld nog uit (7, + 1 + 1 + 1). En dat gaat ook niet snel of makkelijk, zelfs hier moet hij echt over nadenken. Bij een som als 7+7 haakt hij al snel af, dat vergt echt heel veel van zijn vermogen. Ik moet hier aan toevoegen dat hij op het SBO zit en (redelijk) onderwijs op maat krijgt. In elk geval zeker wat rekenen betreft, dus die stappen qua automatiseren worden niet overgeslagen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak me wel wat zorgen over deze enorme kloof, ook omdat ik dit herken van mezelf en hier vroeger ook enorm op vastgelopen ben tijdens mijn school- en studietijd.
OUD / (ouders van) jonge kinderen met een ASS deel 46quote:Op maandag 19 juni 2023 22:02 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb een vraag, die hier eigenlijk niet helemaal thuishoort, maar ik weet niet goed waar ik het anders moet plaatsen.![]()
Klinkt nog steeds heel erg ASSig, alhoewel ik daar vooral de andere kant ken (rekenen automatiseren gaat super, maar woordjes leren is kapot). Zowel bij mij als bij mjjn twee jongens. Het voordeel is dat we ons wel kunnen redden, want we pikken wel een en ander op, kunnen prima gesprekken voeren, maar helaas bestaat het onderwijs uit ellenlange woordenlijsten en moet je specifiek dat antwoord geven. Het verschil is ook te verklaren vanuit ASS, maar meer informatie zoeken over dyscalculie zou zeke geen kwaad kunnen, alle handvatten zijn mooi meegenomen en je weet nooit.quote:Op maandag 19 juni 2023 23:09 schreef Mariposas het volgende:
Ik ken de ADHD en ASS topicreeksen, maar ja, is het een ADHD of ASS probleem, of is het meer een leerprobleem? En komt het dan voort uit ASS of ADHD .. sowieso lastig met die dubbele diagnose soms… niet goed kunnen automatiseren komt in elk geval bij beide diagnoses voor, maar automatiseren kan ook een struikelblok bij hoogbegaafdheid zijn.
Wat dus wel opvalt is dat het automatiseren bij taal wel goed gaat, maar niet bij het rekenen.
@:Phaidra ik denk zelf wel aan mogelijk dyscalculie, omdat ik dit ook heel erg bij mezelf herken. Voor mij heeft dit wel voor een negatieve schoolervaring gezorgd. Want als je VWO aan kunt, maar qua wiskunde (en in bepaalde mate ook NK/SK en economie) niet eens VMBO-kader aan kunt, tja wat moet je dan qua niveau… Je hoort er inderdaad weinig over itt dyslexie en ik hoop dat er iets van dispensatie of compensatie mogelijk is als het dyscalculie blijkt te zijn.
Sowieso vraag ik me af wat school volgend jaar gaat doen met taal als hij nu op niveau gr 8 zit (in februari scoorde hij niveau groep 6).
En bedenk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om op de middelbare school vakken te laten vallen bij aantoonbare problemen. Bij mijn oudste was de tweede vreemde taal vrij snel verdwenen toen bleek dat dat echt niet werkte. Die uren worden dan gevuld met ander schoolwerk.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:03 schreef SaskiaR het volgende:
In elk geval ervoor zorgen dat hij ook tijd krijgt om aan taal te besteden en andere vakken die daarmee samenhangen (geschiedenis, aardrijkskunde etc.). Dan blijft het leren ook leuk. Niks zo vervelend als 90% van de tijd moeten besteden aan iets waar je slecht in bent...
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:09 schreef Troel het volgende:
[..]
En bedenk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om op de middelbare school vakken te laten vallen bij aantoonbare problemen. Bij mijn oudste was de tweede vreemde taal vrij snel verdwenen toen bleek dat dat echt niet werkte. Die uren worden dan gevuld met ander schoolwerk.
Op de havo is bij C&M wiskunde in ieder geval geen verplicht vak.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:39 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.
Die rekentoets is alweer afgeschaft en zoals Troel aangeeft: je kunt op dit moment een havodiploma halen zonder wiskunde.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:39 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.
En op het VWO hebben ze wiskunde C (geloof ik) dat een, zo heb ik gehoord, zeer eenvoudige vorm van wiskunde is, dat ook voor mensen die wiskunde moeilijk vinden goed te doen zou moeten zijn. En met een 5 voor wiskunde kun je bovendien ook slagen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:01 schreef Jentin het volgende:
[..]
Die rekentoets is alweer afgeschaft en zoals Troel aangeeft: je kunt op dit moment een havodiploma halen zonder wiskunde.
De tijd gaat heel snel. Ook al zit hij pas in groep 4, het is wel degelijk van belang om bij de keuze voor een middelbare school goed te kijken naar de begeleiding die ze hebben. Zeker als er hoe dan ook al sprake is van ASS en ADHDquote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:15 schreef SaskiaR het volgende:
Maarja, de zoon van Mariposas zit pas in groep 4, dus hij moet eerst maar eens zorgen dat ie op de middelbare terechtkomt
Er zijn leuke verrijkingsboeken voor taal, zoals Denken over Taal (gaat over verschillende talen/schriften/geheimschrift/etymologie etc.).quote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:26 schreef Gogo83 het volgende:
@:mariposas: kan je vragen of ze op taalgebied de verdieping op gaan zoeken? Zelf vond ik zinsontleden echt geweldig om te doen, een docent van mij op de lerarenopleiding Nederlands zei dat als je goed kan zinsontleden je altijd een puzzel bij je hebt. Normaalgesproken beginnen ze daar volgens mij pas in groep 7/8 mee, maar misschien kunnen ze dat eerder aan gaan bieden en op een dieper niveau dan standaard? Daarnaast kan ik me voorstellen dat voor hem onderzoeksprojecten op taalgebied heel leuk kunnen zijn. Alleen vind ik het wel lastig om voor jonge kinderen concrete voorbeelden hiervoor te verzinnen, voor middelbare schoolleerlingen heb ik een heel lijstje met onderwerpen paraat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |