Dat kan een modje wel veranderen indien nodigquote:Op maandag 19 juni 2023 12:28 schreef SaskiaR het volgende:
Volgens mij moet het nummer 5 zijn, maar goed.
quote:Op maandag 19 juni 2023 12:29 schreef SaskiaR het volgende:
Ja we zijn hier wel hb dus het moet wel goed zijn he
Omdat ik verder dan eerdergenoemde punten geen indicaties zie om dat te denken. Hij raakt niet verveeld als hij niets leert/ kan leren (bijvoorbeeld in vakanties of zo). Kan goed levelen met andere kinderen uit de klas (al verwacht ik van een vriend van hem wel dat die wellicht (hoog)begaafd is).quote:Op maandag 19 juni 2023 12:25 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Waarom denk je dat hij niet hb is? Dit klinkt namelijk alsof de kans groot is dat dat wel zo is
Ja, in mijn familie is ook een kind met een dergelijk verschil en vergelijkbare diagnose.quote:Op maandag 19 juni 2023 22:02 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb een vraag, die hier eigenlijk niet helemaal thuishoort, maar ik weet niet goed waar ik het anders moet plaatsen.Mijn oudste zoon is niet HB, maar hij heeft ADHD en ASS en ook een typisch bijbehorend IQ (V/P kloof). Hij zit nu in (eind) groep 4. Wat er opvalt is dat er ook een enorme kloof is ontstaan tussen taal en rekenen. Uit de Cito toets blijkt dat hij qua taal op groep 8 niveau scoort. Qua rekenen zit hij echter op niveau midden groep 3. Hij kan het op zich wel, maar het is evident dat hij totaal niet automatiseert en dit ook niet begrijpt. Een som als 7 + 3 rekent hij bijvoorbeeld nog uit (7, + 1 + 1 + 1). En dat gaat ook niet snel of makkelijk, zelfs hier moet hij echt over nadenken. Bij een som als 7+7 haakt hij al snel af, dat vergt echt heel veel van zijn vermogen. Ik moet hier aan toevoegen dat hij op het SBO zit en (redelijk) onderwijs op maat krijgt. In elk geval zeker wat rekenen betreft, dus die stappen qua automatiseren worden niet overgeslagen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik maak me wel wat zorgen over deze enorme kloof, ook omdat ik dit herken van mezelf en hier vroeger ook enorm op vastgelopen ben tijdens mijn school- en studietijd.
OUD / (ouders van) jonge kinderen met een ASS deel 46quote:Op maandag 19 juni 2023 22:02 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb een vraag, die hier eigenlijk niet helemaal thuishoort, maar ik weet niet goed waar ik het anders moet plaatsen.![]()
Klinkt nog steeds heel erg ASSig, alhoewel ik daar vooral de andere kant ken (rekenen automatiseren gaat super, maar woordjes leren is kapot). Zowel bij mij als bij mjjn twee jongens. Het voordeel is dat we ons wel kunnen redden, want we pikken wel een en ander op, kunnen prima gesprekken voeren, maar helaas bestaat het onderwijs uit ellenlange woordenlijsten en moet je specifiek dat antwoord geven. Het verschil is ook te verklaren vanuit ASS, maar meer informatie zoeken over dyscalculie zou zeke geen kwaad kunnen, alle handvatten zijn mooi meegenomen en je weet nooit.quote:Op maandag 19 juni 2023 23:09 schreef Mariposas het volgende:
Ik ken de ADHD en ASS topicreeksen, maar ja, is het een ADHD of ASS probleem, of is het meer een leerprobleem? En komt het dan voort uit ASS of ADHD .. sowieso lastig met die dubbele diagnose soms… niet goed kunnen automatiseren komt in elk geval bij beide diagnoses voor, maar automatiseren kan ook een struikelblok bij hoogbegaafdheid zijn.
Wat dus wel opvalt is dat het automatiseren bij taal wel goed gaat, maar niet bij het rekenen.
@:Phaidra ik denk zelf wel aan mogelijk dyscalculie, omdat ik dit ook heel erg bij mezelf herken. Voor mij heeft dit wel voor een negatieve schoolervaring gezorgd. Want als je VWO aan kunt, maar qua wiskunde (en in bepaalde mate ook NK/SK en economie) niet eens VMBO-kader aan kunt, tja wat moet je dan qua niveau… Je hoort er inderdaad weinig over itt dyslexie en ik hoop dat er iets van dispensatie of compensatie mogelijk is als het dyscalculie blijkt te zijn.
Sowieso vraag ik me af wat school volgend jaar gaat doen met taal als hij nu op niveau gr 8 zit (in februari scoorde hij niveau groep 6).
En bedenk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om op de middelbare school vakken te laten vallen bij aantoonbare problemen. Bij mijn oudste was de tweede vreemde taal vrij snel verdwenen toen bleek dat dat echt niet werkte. Die uren worden dan gevuld met ander schoolwerk.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:03 schreef SaskiaR het volgende:
In elk geval ervoor zorgen dat hij ook tijd krijgt om aan taal te besteden en andere vakken die daarmee samenhangen (geschiedenis, aardrijkskunde etc.). Dan blijft het leren ook leuk. Niks zo vervelend als 90% van de tijd moeten besteden aan iets waar je slecht in bent...
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:09 schreef Troel het volgende:
[..]
En bedenk dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om op de middelbare school vakken te laten vallen bij aantoonbare problemen. Bij mijn oudste was de tweede vreemde taal vrij snel verdwenen toen bleek dat dat echt niet werkte. Die uren worden dan gevuld met ander schoolwerk.
Op de havo is bij C&M wiskunde in ieder geval geen verplicht vak.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:39 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.
Die rekentoets is alweer afgeschaft en zoals Troel aangeeft: je kunt op dit moment een havodiploma halen zonder wiskunde.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 09:39 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Daar heb je op zich gelijk in, maar helemaal zonder rekenen/wiskunde een middelbareschooldiploma halen, is in de praktijk niet echt een optie, geloof ik. Leerlingen moeten een verplichte rekentoets maken.
En op het VWO hebben ze wiskunde C (geloof ik) dat een, zo heb ik gehoord, zeer eenvoudige vorm van wiskunde is, dat ook voor mensen die wiskunde moeilijk vinden goed te doen zou moeten zijn. En met een 5 voor wiskunde kun je bovendien ook slagen.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:01 schreef Jentin het volgende:
[..]
Die rekentoets is alweer afgeschaft en zoals Troel aangeeft: je kunt op dit moment een havodiploma halen zonder wiskunde.
De tijd gaat heel snel. Ook al zit hij pas in groep 4, het is wel degelijk van belang om bij de keuze voor een middelbare school goed te kijken naar de begeleiding die ze hebben. Zeker als er hoe dan ook al sprake is van ASS en ADHDquote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:15 schreef SaskiaR het volgende:
Maarja, de zoon van Mariposas zit pas in groep 4, dus hij moet eerst maar eens zorgen dat ie op de middelbare terechtkomt
Er zijn leuke verrijkingsboeken voor taal, zoals Denken over Taal (gaat over verschillende talen/schriften/geheimschrift/etymologie etc.).quote:Op dinsdag 20 juni 2023 10:26 schreef Gogo83 het volgende:
@:mariposas: kan je vragen of ze op taalgebied de verdieping op gaan zoeken? Zelf vond ik zinsontleden echt geweldig om te doen, een docent van mij op de lerarenopleiding Nederlands zei dat als je goed kan zinsontleden je altijd een puzzel bij je hebt. Normaalgesproken beginnen ze daar volgens mij pas in groep 7/8 mee, maar misschien kunnen ze dat eerder aan gaan bieden en op een dieper niveau dan standaard? Daarnaast kan ik me voorstellen dat voor hem onderzoeksprojecten op taalgebied heel leuk kunnen zijn. Alleen vind ik het wel lastig om voor jonge kinderen concrete voorbeelden hiervoor te verzinnen, voor middelbare schoolleerlingen heb ik een heel lijstje met onderwerpen paraat.
Als duidelijk is dat ze een bepaalde kant op gaan, kan het dus vaak al eerder geschrapt worden.quote:Op dinsdag 20 juni 2023 11:07 schreef Mariposas het volgende:
Maar dan moet je dus wel aan leerjaar 4 toekomen, mij is het niet gelukt door de rekenproblemen.
Wel een IQ-test met persoonlijkheidsonderzoek, daar kwam HB uit met gemiddelde verwerkingssnelheid.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:38 schreef Clubsoda het volgende:
Is er al eens een goed cognitief onderzoek gedaan? Ik zou (als professional) bij herhaaldelijk vastlopen op school voorkeur niet denken in 'diagnoses' maar in een goed sterkte-zwakteprofiel van met name de informatieverwerking.
Loopt ze niet gewoon vast omdat er teveel stappen zijn om te beginnen en ze als ze 1 op 1 bezig is, wel aansturing krijgt, die ze dan mist?quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ok, we lopen weer tegen hetzelfde probleem aan... afgeleid zijn. Gisteren weer gesprek gehad en ondanks alles wat de school doet (kleine plusgroepjes, eigen werk in de klas enz.) zit N constant elders met haar gedachten. Vreemd genoeg is ze dan wel enthousiast wordt voor verrijkingswerk (voor alles eigenlijk wel), maar het lukt niet om zelfstandig aan de slag te gaan. Het lijkt alsof er dan van alles in haar hoofd omgaat, waardoor ze lijkt te "vergeten" wat de opdracht is. Het is lastig om mee te gaan in de stroom van de groep, zowel in de klas als in
de Plusklas. Het actief luisteren en meedoen met informatie van anderen (instructie van de leerkracht, ideeën van medeleerlingen) en dan zelfstandig aan het werk lukt gewoon niet. Alleen 1 op 1 met een volwassene, dan lukt het wel. Ze gaat ook naar een hb-coach, maar daar lukt het dus wel omdat het 1 op 1 is. School stelde ook voor om via het samenwerkingsverband iemand te regelen die 1 op 1 met N kan werken, maar ja, dan is er geen probleem...
N vindt het zelf ook wel vervelend dat ze langzaam is, want ze ziet zelf ook wel dat de rest sneller gaat.
Is dit ASS-gedrag? Of kan ook puur Hb zijn? Ondanks alle uitdaging die ze al krijgt?
Een intelligentietest neemt geen aandacht- en planningsvaardigheden mee en uit wat je beschrijft, lijkt daar wel een moeilijkheid te zitten (bij planning hoort bijvoorbeeld ook overzicht houden over hoe je een opdracht uitvoert). Een gemiddelde verwerkingssnelheid in een ruim bovengemiddeld intelligentieprofiel is eigenlijk een zwakte in dat profiel. Vaak zie je dan dat de 'machine' wel een hoop kan verwerken maar dat de toestroom stagneert en de machine droog staat te draaien. Dat geeft frustratie, verveling, overzichtsverlies etc. Je wilt dan eigenlijk pluswerk met normale/verlengde instructies. Maar ik zou dus iemand zoeken die dat een beetje in beeld kan brengen en uit kan leggen (aan leerkrachten en je dochter), mocht het iets zijn waar je wat mee wilt natuurlij.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:47 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Wel een IQ-test met persoonlijkheidsonderzoek, daar kwam HB uit met gemiddelde verwerkingssnelheid.
Echt vastlopen is het overigens niet, want ze scoort goed op cito en vindt het verder ook leuk op school. Alleen dit ene aspect (probleem zo je wilt) blijft steeds terugkomen.
Ik moet denken aan problemen om zichzelf aan te sturen met taal. Je moet natuurlijk heel veel dingen bedenken voordat je aan de slag kunt. Oh ja, dit is de opdracht, ik heb dit nodig, ik heb zoveel tijd, hoe laat is het nu... Allemaal taaldenk-stappen. Zag je een duidelijk verschil tussen performaal en verbaal op de IQ-test?quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:47 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Wel een IQ-test met persoonlijkheidsonderzoek, daar kwam HB uit met gemiddelde verwerkingssnelheid.
Echt vastlopen is het overigens niet, want ze scoort goed op cito en vindt het verder ook leuk op school. Alleen dit ene aspect (probleem zo je wilt) blijft steeds terugkomen.
Heeft ze dit ook bij niet-schoolse zaken?quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ok, we lopen weer tegen hetzelfde probleem aan... afgeleid zijn. Gisteren weer gesprek gehad en ondanks alles wat de school doet (kleine plusgroepjes, eigen werk in de klas enz.) zit N constant elders met haar gedachten. Vreemd genoeg is ze dan wel enthousiast wordt voor verrijkingswerk (voor alles eigenlijk wel), maar het lukt niet om zelfstandig aan de slag te gaan. Het lijkt alsof er dan van alles in haar hoofd omgaat, waardoor ze lijkt te "vergeten" wat de opdracht is. Het is lastig om mee te gaan in de stroom van de groep, zowel in de klas als in
de Plusklas. Het actief luisteren en meedoen met informatie van anderen (instructie van de leerkracht, ideeën van medeleerlingen) en dan zelfstandig aan het werk lukt gewoon niet. Alleen 1 op 1 met een volwassene, dan lukt het wel. Ze gaat ook naar een hb-coach, maar daar lukt het dus wel omdat het 1 op 1 is. School stelde ook voor om via het samenwerkingsverband iemand te regelen die 1 op 1 met N kan werken, maar ja, dan is er geen probleem...
N vindt het zelf ook wel vervelend dat ze langzaam is, want ze ziet zelf ook wel dat de rest sneller gaat.
Is dit ASS-gedrag? Of kan ook puur Hb zijn? Ondanks alle uitdaging die ze al krijgt?
Ik lees al een tijdje mee, en herken dit heel erg van mijn dochter (6 jaar, groep 3 in 3/4/5). Ze werken met weektaken (jenaplan) en ze heeft max 2x in het afgelopen jaar haar werk afgekregen, wat haar super frustreert omdat ze het wel graag wil. Vooral met rekenwerk, wat ze wat lastig vindt omdat ze veel moeite heeft met automatiseren, loopt ze vast.quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ok, we lopen weer tegen hetzelfde probleem aan... afgeleid zijn. Gisteren weer gesprek gehad en ondanks alles wat de school doet (kleine plusgroepjes, eigen werk in de klas enz.) zit N constant elders met haar gedachten. Vreemd genoeg is ze dan wel enthousiast wordt voor verrijkingswerk (voor alles eigenlijk wel), maar het lukt niet om zelfstandig aan de slag te gaan. Het lijkt alsof er dan van alles in haar hoofd omgaat, waardoor ze lijkt te "vergeten" wat de opdracht is. Het is lastig om mee te gaan in de stroom van de groep, zowel in de klas als in
de Plusklas. Het actief luisteren en meedoen met informatie van anderen (instructie van de leerkracht, ideeën van medeleerlingen) en dan zelfstandig aan het werk lukt gewoon niet. Alleen 1 op 1 met een volwassene, dan lukt het wel. Ze gaat ook naar een hb-coach, maar daar lukt het dus wel omdat het 1 op 1 is. School stelde ook voor om via het samenwerkingsverband iemand te regelen die 1 op 1 met N kan werken, maar ja, dan is er geen probleem...
N vindt het zelf ook wel vervelend dat ze langzaam is, want ze ziet zelf ook wel dat de rest sneller gaat.
Is dit ASS-gedrag? Of kan ook puur Hb zijn? Ondanks alle uitdaging die ze al krijgt?
Soms kan ze inderdaad wel afgeleid zijn bij saaie dingen zoals aankleden, omdat ze dan allemaal ideeën heeft. Maar vaak gaat het ook goed, zeker als er tijdsdruk achter zit (bijv. "we moeten over 10 minuten weg", dan doet ze het wel). Ze kan bijv. ook zelf naar de supermarkt boodschappen doen.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:10 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Heeft ze dit ook bij niet-schoolse zaken?
Verbaal was heel hoog, verwerkingssnelheid gemiddeld (dat bedoel je met performaal denk ik?).quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:08 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Ik moet denken aan problemen om zichzelf aan te sturen met taal. Je moet natuurlijk heel veel dingen bedenken voordat je aan de slag kunt. Oh ja, dit is de opdracht, ik heb dit nodig, ik heb zoveel tijd, hoe laat is het nu... Allemaal taaldenk-stappen. Zag je een duidelijk verschil tussen performaal en verbaal op de IQ-test?
Performaal bestaat niet meer in de WISC 5. Fluïde redeneren en visueel-ruimtelijk integratie zijn nu de tegenhangers van verbaal begrip.quote:Op woensdag 21 juni 2023 12:21 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Verbaal was heel hoog, verwerkingssnelheid gemiddeld (dat bedoel je met performaal denk ik?).
Ahaquote:Op woensdag 21 juni 2023 12:27 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Performaal bestaat niet meer in de WISC 5. Fluïde redeneren en visueel-ruimtelijk integratie zijn nu de tegenhangers van verbaal begrip.
Ja dit! Heel herkenbaar! Maar ook: hoe duidelijk is de instructie (met name voor beelddenkers)? Een instructie als ‘maak opgave 6’ kan al een struikelblok zijn als er meerdere hoofdstukken zijn waar een opdracht 6 inzit. Voor de leerkracht is het logisch wat hij/zij bedoelt, maar dingen gaan gauw een eigen leven leiden omdat deze leerlingen snel 1000 opties zien. En dan blokkeren ze, want hoe kies je nu de juiste?quote:Op woensdag 21 juni 2023 11:50 schreef Troel het volgende:
[..]
Loopt ze niet gewoon vast omdat er teveel stappen zijn om te beginnen en ze als ze 1 op 1 bezig is, wel aansturing krijgt, die ze dan mist?
En dat kan heel basaal zijn: OK, je gaat rekenen doen, je hebt je schrift, je boek en een potlood nodig. O shit, het potlood heeft gene punt, waar is de puntenslijper, noem maar op. Voor jongste hier was de oplossing om dus op zijn tafel geplakt te hebben wat hij moest pakken om aan het werk te komen.
(Dit is makkelijk te bekijken los van een concentratie/aandachtsprobleem)
Dat soort dingen weet ze wel 😊het is meer dat de inhoud van haar hoofd interessanter is dan de opdracht, waardoor ze steeds afdwaalt. De leerkracht checkt wel steeds of het duidelijk is, maar zo gauw die wegloopt is de aandacht ook weg.quote:Op woensdag 21 juni 2023 17:15 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ja dit! Heel herkenbaar! Maar ook: hoe duidelijk is de instructie (met name voor beelddenkers)? Een instructie als ‘maak opgave 6’ kan al een struikelblok zijn als er meerdere hoofdstukken zijn waar een opdracht 6 inzit. Voor de leerkracht is het logisch wat hij/zij bedoelt, maar dingen gaan gauw een eigen leven leiden omdat deze leerlingen snel 1000 opties zien. En dan blokkeren ze, want hoe kies je nu de juiste?
Bij ons zien we het ook hoor, zelfstandig aan het werk gaan is echt heel lastig. Nu de leerkrachten dit weten, checken ze vaker of alles duidelijk is en nemen ze even de stappen door als dat nodig is. Helpt echt heel veel! En door hem nu mee te nemen in het proces, hopen we dat het op lange termijn blijft hangen.
Ze zal het ook echt wel weten, maar misschien heeft ze de bevestiging nodig en krijgt ze die niet voldoendequote:Op woensdag 21 juni 2023 19:09 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dat soort dingen weet ze wel 😊het is meer dat de inhoud van haar hoofd interessanter is dan de opdracht, waardoor ze steeds afdwaalt. De leerkracht checkt wel steeds of het duidelijk is, maar zo gauw die wegloopt is de aandacht ook weg.
Wat irritant van die IB'er. Maar wel heel fijn van de juf! Wanneer zou je dyslexie kunnen laten testen?quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:05 schreef Phaidra het volgende:
Pffff ik word echt kriegel van het gebrek aan doortastendheid van onze IB'er. Ik vraag me echt af wat ze allemaal doet op een werkdag. Ze zegt toe wat zaken op de mail te zetten, maar puntje bij paaltje doet ze dat niet. Zit bij overleggen ook vooral afwachtend te luisteren en het meest gehoorde zinnetje wat ze zegt is: "Oh nee, dat ken ik niet." Het is dat je de IB'er nog langer nodig hebt...
Maar goed, extra blij met de nieuwe juf voor volgend jaar. Die zat vandaag ook alvast bij het overleg en is wél doortastend, had goede ideeën en stelde de juiste vragen.
We zijn wel iets opgeschoten, er komt een dyslexie-onderzoek. Eindelijk is de kogel door de kerk. Voor een behandeltraject gaan we voor 90% zekerheid voor een oplossing buiten de gebaande (vergoede) paden, Davis of kernvisie methode. Dat kan ook zonder dyslexieverklaring, dus we gaan ons alvast oriënteren en informeren naar eventuele wachtlijsten.
Het is een kleine vereniging, twee scholen. Dus helaas is er echt niet meer expertise in huis.quote:Op donderdag 29 juni 2023 16:13 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Wat irritant van die IB'er. Maar wel heel fijn van de juf! Wanneer zou je dyslexie kunnen laten testen?
Hebben jullie btw een grote stichting of een kleine school? Hier bleek de stichting een bovenschoolse hb-specialist te hebben.
Mijn frummel van 4,5 heeft morgen haar eerste pianoles. Advies van de hb-specialist op school en omdat ze zelf heel enthousiast is. Duimen jullie mee dat het leuk is? En dat ze leert doorzetten en oefenen daar? De pianojuf heeft in ieder geval ervaring met kinderen die zo jong zijn én met hb'ers, dus dat geeft de burger moed
Thuis merk ik dat ook wel. Snel huilen bij vallen en daar heel erg in blijven hangen bijvoorbeeld. Leeftijd met spelen maakt hem niet heel erg uit, bij jongere kinderen neemt hij gewoon de leiding en vindt dat ook prima. Met klasgenootjes is het wel meer een samenspel maar ook daar merk ik wel opmerkingen waarvan ik denk, dat boeit die andere dus echt totaal niet.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:59 schreef Phaidra het volgende:
Fijn, zo'n helder rapport en een goede samenwerking met school! Merk je zelf ook dat hij emotioneel nog jong is of is dat alleen een vermoeden? Speelt hij thuis/op school niet sowieso al met oudere kinderen? Dat merk ik in ieder geval wel.
Naar welke groep gaat hij volgend jaar? En zitten ze met meerdere leerjaren bij elkaar of enkel die groep?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 16:41 schreef Nazil het volgende:
[..]
Thuis merk ik dat ook wel. Snel huilen bij vallen en daar heel erg in blijven hangen bijvoorbeeld. Leeftijd met spelen maakt hem niet heel erg uit, bij jongere kinderen neemt hij gewoon de leiding en vindt dat ook prima. Met klasgenootjes is het wel meer een samenspel maar ook daar merk ik wel opmerkingen waarvan ik denk, dat boeit die andere dus echt totaal niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |