Waar woon je? In NL is het nu nergens warmer dan 23 graden, dus als je vanmorgen alles open had gezet was je huis afgekoeld.quote:
Nederland. Ramen hebben gewoon open gestaan, maar dit huis houdt een hoop warmte vastquote:Op zaterdag 10 juni 2023 08:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waar woon je? In NL is het nu nergens warmer dan 23 graden, dus als je vanmorgen alles open had gezet was je huis afgekoeld.
Heb hem overdag uit, gelijk 23.5 binnen. Slaapkamer aan de kant waar de zon staat is zelfs 25quote:Op zaterdag 10 juni 2023 10:23 schreef xminator het volgende:
Steady 21 graden.
Zijn er nog mensen zonder airco?
Ik heb er wel een maar die is dit jaar nog niet aan geweest voor koelen. Zal vandaag ook nog niet gebeuren denk ik. Als het weer zo blijft dan misschien morgen.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 10:23 schreef xminator het volgende:
Steady 21 graden.
Uit duurzaamheidsoverwegingen probeer ik het zonder airco maar dat ga ik niet lang volhouden als het elk jaar warmer wordt.quote:
Ik heb hem gekocht voor verwarmen, vorig zomer ook een week en wat losse dagen mee gekoeld. Geen noodzaak maar ik voel me dan wel beter op warme dagen.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:58 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Uit duurzaamheidsoverwegingen probeer ik het zonder airco maar dat ga ik niet lang volhouden als het elk jaar warmer wordt.
Ik houd nu nog alles dicht en voor een paar dagen gaat dat wel. Alleen met steeds langere periodes van hitte zal ik er toch een keer aan moeten.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:33 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb hem gekocht voor verwarmen, vorig zomer ook een week en wat losse dagen mee gekoeld. Geen noodzaak maar ik voel me dan wel beter op warme dagen.
jaa 27 club!quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:39 schreef josja het volgende:
Ja godver, 27 alweer. Hoe dan, het is net 2 dagen warm.
Ik heb zelfs nog een ouderwets abonnement op het zwembad.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 10:23 schreef xminator het volgende:
Steady 21 graden.
Watje, ik ga bij 25 graden gewoon lekker slapenquote:Op zaterdag 10 juni 2023 22:58 schreef Nattekat het volgende:
25 bij thuiskomst net. De airco is nu hard aan het werk om dit zo veel mogelijk omlaag te krijgen.
Ik heb weinig keus.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:11 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Watje, ik ga bij 25 graden gewoon lekker slapen
Voor mij is dit net over het randje. Het had nog wel gekund, heb ik vorig jaar ook relatief vaak moeten doen, maar het gaat mij er nu even om dat het morgen niet nóg warmer wordt. Als ik nu niet koel, slaap ik morgen in 26.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:11 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Watje, ik ga bij 25 graden gewoon lekker slapen
Bij mij werkt de ARKO nu ook goed, inmiddels 21.0 graden.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 22:58 schreef Nattekat het volgende:
25 bij thuiskomst net. De airco is nu hard aan het werk om dit zo veel mogelijk omlaag te krijgen.
Hoef ik niet eens aan te denken, het is 23 op mijn balkon.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 23:41 schreef Felagund het volgende:
[..]
Bij mij werkt de ARKO nu ook goed, inmiddels 21.0 graden.
Aan één kant moet je de ventilator naar buiten laten blazen, bij voorkeur op een meter afstand. Zo creëer je tocht.quote:Op zondag 11 juni 2023 07:08 schreef deadly_kiss het volgende:
23°
Half4 alles open gezeten zelfs ventilators voor de ramen.. heeft niks uitgehaald natuurlijk
Valt mee, toch anderhalve graad afgekoeld in huis vannachtquote:Op zondag 11 juni 2023 07:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Aan één kant moet je de ventilator naar buiten laten blazen, bij voorkeur op een meter afstand. Zo creëer je tocht.
Overigens is het vannacht sowieso erg warm gebleven, dus zonder airco hoefde je niet veel te verwachten.
Het is hier amper onder de 20 geweest, volgens het lokale knmi station tussen 3:30 en 7:00. Niet iedereen woont in het noorden/oostenquote:Op zondag 11 juni 2023 07:25 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Valt mee, toch anderhalve graad afgekoeld in huis vannacht
Ik ook niet, woon onder de rivierenquote:Op zondag 11 juni 2023 07:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is hier amper onder de 20 geweest, volgens het lokale knmi station tussen 3:30 en 7:00. Niet iedereen woont in het noorden/oosten
Klopt, op zolder blaast hij naar buiten, een etage daaronder naar binnen.quote:Op zondag 11 juni 2023 07:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Aan één kant moet je de ventilator naar buiten laten blazen, bij voorkeur op een meter afstand. Zo creëer je tocht.
Overigens is het vannacht sowieso erg warm gebleven, dus zonder airco hoefde je niet veel te verwachten.
Ik woon ook onder de rivieren en het is hier 26 graden. (geen airco)quote:
Ik had vannacht de airco eens op 23° gezet in de slaapkamer. Was prima te doen met alleen een laken. En toen ik eruit ging om te pissen was het contrast niet zo groot.quote:Op zondag 11 juni 2023 10:44 schreef AlwaysHappy het volgende:
Slaapkamer 19 (airco aan gehad vannacht en vanochtend), maar die warmt vanzelf weer op vandaag. Beneden 22, warmste ruimte is onze computer kamer, daar is het 24 al, en de zon schijnt daar eind van de middag pas echt vol op.
Yup, staande ventilator in de woonkamer en eentje aan het plafond in de slaapkamer, daar doe ik het meequote:Op zaterdag 10 juni 2023 10:23 schreef xminator het volgende:
Steady 21 graden.
Die ligt op de vloer waarschijnlijk, dat scheelt al. Je kan ook van die koelelementen naast hem leggen.quote:Op zondag 11 juni 2023 13:19 schreef FireFox1 het volgende:
27 graden..
Ik heb medelijden met mijn hond
Ik heb de koelmat van mijn hond precies onder de plafond ventilator liggen.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:54 schreef ISVV het volgende:
[..]
Die ligt op de vloer waarschijnlijk, dat scheelt al. Je kan ook van die koelelementen naast hem leggen.
Hoewel ventilatoren alleen maar lucht verplaatsen en niet verkoelen, koel je jezelf wel door de luchtstroming.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:53 schreef josja het volgende:
Oh joy, ik heb de 28 aangetikt inmiddelsWordt weer een fantastische nacht straks
![]()
Is een plafondventilator iets voor in de slaapkamer? Airco's zijn me helaas ietsje te prijzig.
Ruilen?quote:
Hier ook. Den Haagquote:
Ik heb de airco reeds ingezet om het zo laag te houden, dus ik moet je waarschuwen dat je er zomaar op achteruit kan gaan, want die airco neem ik meequote:Op zondag 11 juni 2023 18:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ruilen?
Ik zou een moord plegen voor 25.
Als de zon zo weg is gaat de airco aan in de slaapkamerrrquote:
Waar was het 35 graden?quote:Op zondag 11 juni 2023 10:12 schreef suijkerbuijk het volgende:
Gisteren 35 graden.
Het is nu al 30 graden binnen
Airco in fan stand gezet voor airflow.
Maar gisteren toch even aangezet om de boel te koelen naar 30 graden.
Hier gaat de airco juist uit als de zon weg is. Maar dat is in de woonkamer, mocht de slapkamer heel werg warm zijn dan slaap ik wel beneden.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:07 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Als de zon zo weg is gaat de airco aan in de slaapkamerrr
In de boot.quote:
Ik heb een appartement met drie kamers die alle drie op het zuiden zitten, ik kan de airco aanzetten maar dat is water naar de zee brengen,quote:Op zondag 11 juni 2023 19:14 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Hier gaat de airco juist uit als de zon weg is. Maar dat is in de woonkamer, mocht de slapkamer heel werg warm zijn dan slaap ik wel beneden.
De hond is niet achterlijk.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:45 schreef StateOfMind het volgende:
27 nog steeds
Het is dat ik niet het risico wil lopen dan mijn hond mijn 'gereedschap' voor een franktfurter aan ziet, anders had ik naakt op de bank gaan zitten
De nieuwe draagbare draaien nu ook op de nieuwe gas.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:17 schreef Nattekat het volgende:
Maakt geen drol uit wanneer die airco aan gaat - mits geen mobiele - gezien de hoeveelheid warmte die eruit geschopt wordt per uur altijd hetzelfde is.
Hooguit kan je beargumenteren dat een koud huis midden op de dag meer warmte opneemt dan een warm huis.
Dan dus zonnewering gebruiken.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:17 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Ik heb een appartement met drie kamers die alle drie op het zuiden zitten, ik kan de airco aanzetten maar dat is water naar de zee brengen,
Het punt is dat je op die manier dus ook (gekoelde) lucht naar buiten blaast en lucht gaat vervangen door warme buitenlucht. Mijn ervaring is dat die dingen nauwelijks meer doen dan een ventilator.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:23 schreef suijkerbuijk het volgende:
Maar gewoon een directe uitvoer zo kort mogelijk en je bent klaar
Ouw huis zette ik de uitlaat namelijk via de kattenluik naar buiten toe.
Laag bij de grond en de slang is kort.
Warmte afvoer was dan ook zo goed als gelijk weg.
Huurhuis, ben stiekem aan het kijken voor iets anders maar in de huidige markt is het onbetaalbaar.quote:
Wat is er mis met gordijnen? Mag dat ook niet in een huurhuis soms. Ja, buitenzonwering werkt beter. Bij een huurhuis mag je toch ook wel iets buiten ophangen?quote:Op zondag 11 juni 2023 19:27 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Huurhuis, ben stiekem aan het kijken voor iets anders maar in de huidige markt is het onbetaalbaar.
Gordijnen hangen binnen maar dan is de warmte al binnen.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat is er mis met gordijnen? Mag dat ook niet in een huurhuis soms. Ja, buitenzonwering werkt beter. Bij een huurhuis mag je toch ook wel iets buiten ophangen?
Verduistering gordijnen plaatsen.quote:Op zondag 11 juni 2023 19:27 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Huurhuis, ben stiekem aan het kijken voor iets anders maar in de huidige markt is het onbetaalbaar.
Ik heb inderdaad ook verduisterende gordijnen. En dat scheelt enorm met een raampartij op het zuidenquote:Op zondag 11 juni 2023 19:44 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Verduistering gordijnen plaatsen.
Die houden de warmte ook tegen.
https://sunwise-screens.nl/product/sunscreen/
Of dit .
Werkt met zuig nappen.
Dus kan je na verhuizen ook gebruiken.
Humm.zelf even kijken of ik het op de boot kan zetten.
Ja ik heb ze in de boot zitten.quote:Op zondag 11 juni 2023 21:09 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad ook verduisterende gordijnen. En dat scheelt enorm met een raampartij op het zuiden
Je moet dan ook een warme douche nemenquote:Op zondag 11 juni 2023 23:12 schreef Discombobulate het volgende:
Wat een puur genot is een airco toch wel. Helaas kan ik die nooit betalen, maar wel één van de beste uitvindingen ooit. Al de andere manieren van afkoelen door ventilator of koude douche, whatever, zijn allemaal een beetje meh. Overigens wordt ik van een koude/lauwe douche altijd vies veel warmer omdat m'n poriën dicht gaan zitten heb ik 't idee. Deed dat vorig jaar een keer en die nacht was echt een hel.
Doe ik ook wel, maar resultaat is gewoon hetzelfde.quote:
Zomergenotquote:Op maandag 12 juni 2023 08:42 schreef StateOfMind het volgende:
Ondanks de hele avond, en ochtend alles open gehad te hebben, is het nu gezakt van 27 naar 26.
Jeuj
Dat soort binnenhuistemperaturen (27-31) had ik normaliter pas tegen het einde van de zomer.quote:
Besef dat het nog lente isquote:Op maandag 12 juni 2023 08:45 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat soort binnenhuistemperaturen (27-31) had ik normaliter pas tegen het einde van de zomer.
Jaquote:
UV-straling schijnt nu ook extreem te zijn, daarom gaat het nu ook hard in veel huizen. Overigens ben ik dit weekend in meerdere huizen geweest en heb het nergens onder de 24.5 gezien. Gewoon buiten in de schaduw zitten zoveel het kan en als je binnen zit ventilator aan.quote:Op maandag 12 juni 2023 08:45 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat soort binnenhuistemperaturen (27-31) had ik normaliter pas tegen het einde van de zomer.
De meeste huizen hebben ook een buitenmuur aan de andere kantquote:Op maandag 12 juni 2023 08:52 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ja![]()
De gedachte dat ik straks 2,5 maand in een bloedheet huis moet leven ipv 2,5 week maakt mij vrij moedeloos.
Als ik ooit verhuis, neem ik nooit meer een huis op het zuiden, en ik kijk of er ook voldoende bomen staan voor schaduw en zo.
Zoals mijn vorige woning, daar werd het op zijn heetst 25 tot 26.
Dat had ik in mijn huidige huis. Twee jaar later zijn vier van de vijf bomen gekapt..quote:Op maandag 12 juni 2023 08:52 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ja![]()
De gedachte dat ik straks 2,5 maand in een bloedheet huis moet leven ipv 2,5 week maakt mij vrij moedeloos.
Als ik ooit verhuis, neem ik nooit meer een huis op het zuiden, en ik kijk of er ook voldoende bomen staan voor schaduw en zo.
Vol leggen met Zonnepanelen en een airco, verdien je snel terugquote:Op maandag 12 juni 2023 08:52 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ja![]()
Zoals mijn vorige woning, daar werd het op zijn heetst 25 tot 26.
Zonnepanelen heb ik, was destijds een actie via, de woningbouwvereniging.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:04 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vol leggen met Zonnepanelen en een airco, verdien je snel terug
Wellicht kan je een regeling treffen met de woningbouw aangezien een airco toch iets is wat waarde aan het huis geeft.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Zonnepanelen heb ik, was destijds een actie via, de woningbouwvereniging.
6 Panelen waar je per stuk 2 euro per maand voor betaald.
Heb al jaren een negatieve stroomrekening.
Airco kan ik helaas niet betalen.
Ben vanwege chronische aandoening volledig afgekeurd en heb daardoor een laag inkomen.
Ik wilde elektrisch koken toen ik introk. Hebben ze ook een speciaal programma voor, dus mooi. Maar ik moest zelf de kookplaat kopen en aansluiten, en zij vergoeden de helft van de aansluitingskosten. Moet je je eens voorstellen hoe dat met airco's gaat.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:26 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Wellicht kan je een regeling treffen met de woningbouw aangezien een airco toch iets is wat waarde aan het huis geeft.
Zat ik ook aan te denken ja, of desnoods screens of zo, of via de gemeente wat bomen in de straat.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:26 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Wellicht kan je een regeling treffen met de woningbouw aangezien een airco toch iets is wat waarde aan het huis geeft.
Lekker Kansloos,quote:Op maandag 12 juni 2023 18:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik wilde elektrisch koken toen ik introk. Hebben ze ook een speciaal programma voor, dus mooi. Maar ik moest zelf de kookplaat kopen en aansluiten, en zij vergoeden de helft van de aansluitingskosten. Moet je je eens voorstellen hoe dat met airco's gaat.
Volgens mij heeft bijna iedereen hier soortgelijke temps?quote:Op maandag 12 juni 2023 18:41 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
In jouw huis is het ook altijd in no-time enorm warm hè?
Hier is het nu ook 25,5 en het voelt eigenlijk wel aangenaam aan met de ventilator aan op m'n rug.quote:
Hier gaat het al aardig die kant op. Heel de nacht alles open gehad, pleurde vanochtend de boel dicht en 2 uur later was de kamertemperatuur al 1,5 graad omhoog geschoten.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:19 schreef Discombobulate het volgende:
'S avonds toch wel stuk koeler. Beneden nu 23,5 en op m'n slaapkamer denk ik 27. Lekker ventilator aan. Is prima te doen. Kijk alleen wel erg op naar dat moment dat het echt tyfusheet begint te worden en alle warmte in de muren zit.
Ik heb een jaartje in het (sub)tropisch regenwoud gewoond, overdag vaak 35+ en ´s nachts 25-30. In de slaapkamer hadden we zo´n grote plafondventilator. Die was bijna altijd wel afdoende om te slapen én hield de muggen weg. De airco daar hebben we maar sporadisch aangehad.quote:Op maandag 12 juni 2023 22:47 schreef DJMO het volgende:
[..]
Hier is het nu ook 25,5 en het voelt eigenlijk wel aangenaam aan met de ventilator aan op m'n rug.
Toch niet zo’n mobiel ding met een slang? Zo klinkt het welquote:Op dinsdag 13 juni 2023 08:25 schreef DJMO het volgende:
26, binnen nu en twee dagen wordt er een airco bezorgd. Dan hopelijk snel een stuk koeler dan wat het nu is.
https://www.frisseluchtsh(...)-airconditioner.htmlquote:Op dinsdag 13 juni 2023 08:34 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Toch niet zo’n mobiel ding met een slang? Zo klinkt het wel
Daar heb je echt geen ene kut aan, ja als hij aan staat zit je in de herrie en is het koel in die ruimte, zodra je hem weer uit zet is het binnen no time weer net zo warm binnen
Hij werkt prima om mijn dochters kamer leefbaar te houden.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 08:34 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Daar heb je echt geen ene kut aan, ja als hij aan staat zit je in de herrie en is het koel in die ruimte, zodra je hem weer uit zet is het binnen no time weer net zo warm binnen
Dat werkt prima als je savonds even de warme lucht uit de slaapkamer wil halen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 08:34 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
4.1kW. Met de huidige prijzen zit je op ¤5 per uur.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 08:47 schreef DJMO het volgende:
[..]
https://www.frisseluchtsh(...)-airconditioner.html
Ik heb deze besteld. En hij draait voornamelijk als ik niet thuis ben, zodat het iig een stuk koeler is als ik thuis kom. Tegen de avond kan ik alles open zetten om frisse lucht binnen te laten.
Die paar tientjes op jaarbasis kan ik best missenquote:Op dinsdag 13 juni 2023 09:14 schreef Zwansen het volgende:
[..]
4.1kW. Met de huidige prijzen zit je op ¤5 per uur.
quote:Op dinsdag 13 juni 2023 09:14 schreef Zwansen het volgende:
[..]
4.1kW. Met de huidige prijzen zit je op ¤5 per uur.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 16:31 schreef TFL het volgende:
[..]
Hoe werken die mobiele airco units dan. Die je ziet in advertenties voor 250-400 euro?
quote:Op vrijdag 21 augustus 2020 17:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet. Hoop kabaal, hoog verbruik, en ze werken kut.
Nou dit dus, de warmte zit in de stenen, dat haal je niet zomaar weg met een airco die je even een uurtje aanzet, dat is een kwestie van een lange adem. Dus voordat het echt warm wordt al aanzetten om opwarming te voorkomen en als het warm is 24/7 aan laten staan.quote:
Klopt op zich allemaal natuurlijk, maar soms is het gewoon alsnog het minst slechte alternatief. Niet iedereen kan zomaar even een split-level airco (laten) plaatsen en als je die de hele dag laat draaien ben je ook niet zuiniger bezig.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 09:52 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Nou dit dus, de warmte zit in de stenen, dat haal je niet zomaar weg met een airco die je even een uurtje aanzet, dat is een kwestie van een lange adem. Dus voordat het echt warm wordt al aanzetten om opwarming te voorkomen en als het warm is 24/7 aan laten staan.
Mobiele airco’s zijn zwaar inefficiënt, maken een hele hoop herrie en zuigen ook nog eens warme lucht van buiten aan
Ligt er aan wat mensen er van verwachten. Ik ken genoeg mensen die een airco aanzetten als het in huis al 26+ is en hem dan instellen op 19. Ja, dan gaat die airco wel los ja. In mijn ervaring is het vooral het verwijderen van vocht uit de lucht die het aangenaam maakt.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 09:52 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Nou dit dus, de warmte zit in de stenen, dat haal je niet zomaar weg met een airco die je even een uurtje aanzet, dat is een kwestie van een lange adem. Dus voordat het echt warm wordt al aanzetten om opwarming te voorkomen en als het warm is 24/7 aan laten staan.
Mobiele airco’s zijn zwaar inefficiënt, maken een hele hoop herrie en zuigen ook nog eens warme lucht van buiten aan
Paar tientjes op dagbasis bedoel je.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 09:29 schreef DJMO het volgende:
[..]
Die paar tientjes op jaarbasis kan ik best missen
Jaarbasis want ik gebruik hem niet elke dag. En die drie weken in het jaar dat ik het nodig is? Tja, jammer dan.quote:
Dat is dan heel netjesquote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:58 schreef Papabear het volgende:
Niks mis met een mobiele airco. Dat gejank altijd daarover.
Als je er maar eentje hebt met voldoende capaciteit. Bij de mijne hoor je af en toe een paar minuten de compressor aanslaan en dan gaat 'ie weer over op de ventilatiestand.
Vaak hebben mensen een te kleine airco in een te grote ruimte en dát werkt inderdaad niet. Dan blijft dat kreng maar loeien en is veel duurder in verbruik dan eentje die op de ruimte berekend is.
Zelf heb ik ook nog een geïsoleerde afvoerslang erop en de boel rondom hermetisch afgesloten.
Huiskamer (55 m2) blijft de hele dag op een aangename 22 graden en kost me zo'n 6 KwH per dag. Dat zijn dus geen 'tientjes', maar zo'n ¤ 1,75.
Zeker. Maar ik moet er wel bij vermelden dat ik ook b.v. verduisterende en zonwerende gordijnen heb, zonwering aan de buitenzijde en op de bovenverdieping hetzelfde.quote:
Ik heb een afschuwelijk slecht geïsoleerd huis waar de zon op staat, en koel het 's nachts maximaal af omdat ie de omgevingstemperatuur toch niet onder de 22 krijgt, en zelfs bij mij is het dan hooguit het dubbele. En zeker 's nachts doet ie het niet veel slechter dan een normale airco.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:58 schreef Papabear het volgende:
Niks mis met een mobiele airco. Dat gejank altijd daarover.
Als je er maar eentje hebt met voldoende capaciteit. Bij de mijne hoor je af en toe een paar minuten de compressor aanslaan en dan gaat 'ie weer over op de ventilatiestand.
Vaak hebben mensen een te kleine airco in een te grote ruimte en dát werkt inderdaad niet. Dan blijft dat kreng maar loeien en is veel duurder in verbruik dan eentje die op de ruimte berekend is.
Zelf heb ik ook nog een geïsoleerde afvoerslang erop en de boel rondom hermetisch afgesloten.
Huiskamer (55 m2) blijft de hele dag op een aangename 22 graden en kost me zo'n 6 KwH per dag. Dat zijn dus geen 'tientjes', maar zo'n ¤ 1,75.
Het is 27 graden binnen, buiten is het 30 graden en dan gooi je de boel open?quote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:30 schreef josja het volgende:
Als ik poen had kocht ik gelijk zo'n mobiele airco, kan echt niet zonder mijn slaap. Maar helaas, zit er niet in. 27 alweer hier, en ik heb uit pure obstinaatheid alles opengegooid, beetje frisse lucht in de keet.
Valt mee, 27 nog steeds. Er waait een lekker briesje.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 15:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is 27 graden binnen, buiten is het 30 graden en dan gooi je de boel open?
Hoe warm is het inmiddels, met die frisse lucht binnen?
Ik woon nieuwbouw (2017) met veel glas aan de zuidkant. Daarom moest ik ook wel zonwering en verduisterende/zonwerende gordijnen nemen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 15:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb een afschuwelijk slecht geïsoleerd huis waar de zon op staat, en koel het 's nachts maximaal af omdat ie de omgevingstemperatuur toch niet onder de 22 krijgt, en zelfs bij mij is het dan hooguit het dubbele. En zeker 's nachts doet ie het niet veel slechter dan een normale airco.
Hier idd ook nieuwbouw en buiten houden van de warmte is het enige wat je kunt doen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 15:47 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik woon nieuwbouw (2017) met veel glas aan de zuidkant. Daarom moest ik ook wel zonwering en verduisterende/zonwerende gordijnen nemen.
Als de hitte eenmaal in de dikke muren zit...
Slechte isolatie is niet veel beter zo lang het duurtquote:Op dinsdag 13 juni 2023 15:47 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik woon nieuwbouw (2017) met veel glas aan de zuidkant. Daarom moest ik ook wel zonwering en verduisterende/zonwerende gordijnen nemen.
Als de hitte eenmaal in de dikke muren zit...
Hoe lang moet die iets koelere periode dan zijn?quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Slechte isolatie is niet veel beter zo lang het duurt
Al die hitte zit gewoon in de buitenmuur en straalt er dwars doorheen, tot diep in de nacht. Niks tegen te beginnen. Enige voordeel is dat een iets koelere periode het dan wel sneller afkoelt.
Twee weken gok ik.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:05 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Hoe lang moet die iets koelere periode dan zijn?
Ik heb vorig jaar in september de 28 gehaald omdat ik weigerde nog te koelen met airco buiten een korte periode voor het slapen. Toen waren de nachten al lang en koud, tis goed met je.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:37 schreef BlackLining het volgende:
Buitenmuur laten volgroeien met groen helpt ook enormmaar uiteindelijk is al je steen ook gewoon opgewarmd en dan is er geen houden meer aan.
Althans, zonder airco niet. Maar airco moet in Nederland, uitzonderingen daargelaten, eigenlijk gewoon verboden worden.
Je bent knettergek.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:37 schreef BlackLining het volgende:
Buitenmuur laten volgroeien met groen helpt ook enormmaar uiteindelijk is al je steen ook gewoon opgewarmd en dan is er geen houden meer aan.
Althans, zonder airco niet. Maar airco moet in Nederland, uitzonderingen daargelaten, eigenlijk gewoon verboden worden.
Op basis hier van had ik je een like willen geven. Een begroeide muur is inderdaad een extra isolatielaag. Het houd de zon van je muur maar ook de regen. Persoonlijk vind ik het ook mooi staan in plaats van een kale muur. Alleen wil ik geen klimop onder de pannen, dus bij de dakrand moet ik snoeien eens per jaar.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:37 schreef BlackLining het volgende:
Maar dit is wel weer onzin. Dan kan je ook stellen dat een cv niet mag want het is onzin je hele huis te verwarmen.quote:Althans, zonder airco niet. Maar airco moet in Nederland, uitzonderingen daargelaten, eigenlijk gewoon verboden worden.
Wat kun jij overdrijven zeg, bwahaaa nieuwe klimaat 😂quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
En een keer een plaknachtje (zoals 15 jaar geleden) is prima, maar we kunnen in het nieuwe klimaat prima 3 maanden van dat soort Spaanse temperaturen gaan zien.
Hittegolven waren zeldzaam, nu hebben we ze elk jaar wel ergens in dit land. Ga je nou klimaatverandering ontkennen? Daar ga ik heel slecht op.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 17:04 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Wat kun jij overdrijven zeg, bwahaaa nieuwe klimaat 😂
Juni en juli (en zelfs augustus!!!) zijn altijd al warm geweest, dat is juist kenmerkend voor de zomer.
Zomerse temperaturen noemt men dat.
Het is lente, de zomer moet nog beginnen Hans.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 17:04 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Juni en juli (en zelfs augustus!!!) zijn altijd al warm geweest, dat is juist kenmerkend voor de zomer.
Fout!quote:Op dinsdag 13 juni 2023 17:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is lente, de zomer moet nog beginnen Hans.
Toch niet zo als nu.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 17:04 schreef Centenbak het volgende:
[..]
Er sneuvelen in rap tempo over de hele wereld allerlei weerrecords. Klimaatverandering is echt.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 17:04 schreef Centenbak het volgende:
[..]
ik zoek dat windje dat rond een uurtje of 11 voorbij kwam.quote:
Je went er maar aanquote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Je bent knettergek.
Vannacht om 01:00 was het 28,2 graden op de slaapkamer en dan door het matras ook nog eens een hoge luchtvochtigheid. Dan slaap je echt niet lekker meer zonder airco.
En een keer een plaknachtje (zoals 15 jaar geleden) is prima, maar we kunnen in het nieuwe klimaat prima 3 maanden van dat soort Spaanse temperaturen gaan zien.
Oh, dat durf ik niet. Maar het is hier nu 23,8 graden sinds ik een uur lang alles open heb staan en in de kamer van mijn dochter (met ramen aan twee kanten) is het nu zelfs 19 gradenquote:Op woensdag 14 juni 2023 06:04 schreef DJMO het volgende:
Hele nacht m'n deur open laten staan..
[ afbeelding ]
Woon je in een villa met hek erom heen ofzo? Als ik mn deur open laat is alles weg zodra ik wakker wordtquote:Op woensdag 14 juni 2023 06:04 schreef DJMO het volgende:
Hele nacht m'n deur open laten staan..
[ afbeelding ]
Portiekflat in castricum.quote:Op woensdag 14 juni 2023 06:46 schreef roos94 het volgende:
[..]
Woon je in een villa met hek erom heen ofzo? Als ik mn deur open laat is alles weg zodra ik wakker wordt![]()
Als ik dat doe is vooral de kat vertrokken 's ochtendsquote:Op woensdag 14 juni 2023 06:46 schreef roos94 het volgende:
[..]
Woon je in een villa met hek erom heen ofzo? Als ik mn deur open laat is alles weg zodra ik wakker wordt![]()
Ook bij jou gaat het hard omhoog als je hem uit zet.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:24 schreef streamjohan het volgende:
19.5
Mensen zonder split unitsEn maar klagen, en maar klagen. Onwetenden. Binnen twee jaar terugverdiend door te stoken ermee. @:plompzakker
Waarom zou je het ding uitzetten?quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ook bij jou gaat het hard omhoog als je hem uit zet.
Omdat ik niet thuis ben en dat zonde van de stroom is.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:36 schreef streamjohan het volgende:
[..]
Waarom zou je het ding uitzetten?
Euh, nee, temperatuur stijgt dan heel langzaam hier. En daar ik sowieso niet kan salderen loopt ie gewoon lekker verder op de PVquote:Op woensdag 14 juni 2023 09:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ook bij jou gaat het hard omhoog als je hem uit zet.
Fijn voor je dat je goede isolatie hebt. Heeft verder niks met airco's te maken.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Euh, nee, temperatuur stijgt dan heel langzaam hier. En daar ik sowieso niet kan salderen loopt ie gewoon lekker verder op de PV
Kwestie van de zon buiten houden, bv door een zonnezeiltje.quote:Op woensdag 14 juni 2023 10:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Fijn voor je dat je goede isolatie hebt. Heeft verder niks met airco's te maken.
Dat is niet alles. Warmte dringt gewoon binnen aan de zonzijde, schaduw of niet. In de winter blijft de warmte ook al slecht hangen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kwestie van de zon buiten houden, bv door een zonnezeiltje.
En dat zelfde ga je ervaren met je mobiele airco, zodra je dat herrie ding uit zet ben je binnen no time weer terug bij afquote:Op woensdag 14 juni 2023 09:13 schreef DJMO het volgende:
De zon staat nog niet eens op de woonkamer en de temp is al weer gestegen naar 24 graden
Split unitquote:Op woensdag 14 juni 2023 09:24 schreef streamjohan het volgende:
19.5
Mensen zonder split unitsEn maar klagen, en maar klagen. Onwetenden. Binnen twee jaar terugverdiend door te stoken ermee. @:plompzakker
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |