Laten we beginnen met de ondernemers.quote:
Nou hier in ieder geval wel. Lekker tukkie in de middag is niks mis mee.quote:
Nou dat was mijn bedoeling niet, het was meer van "het wordt heet, smeer je in."quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:17 schreef HowardRoark het volgende:
Haha, het is de eerste dag dit jaar dat het 30 graden wordt. Dat kan toch gewoon gebeuren in juni?
Meteen weer allemaal hysterie. Nog geen tien jaar geleden was het ook wel 30 graden in de zomermaanden, meer dan eens ook warmer. Nu leidt het meteen tot allerlei paniekerige artikelen over klimaatverandering en doemscenario's. Zo vermoeiend.
Nog steeds wel toch?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:21 schreef Haags het volgende:
Vroegah noemde men 30 graden gewoon tropisch.
Mensen met airco in auto/huis/kantoor denken aan koelte en heus niet aan klimaat. Misschien een tandje minder inderdaad inzake stroomkosten.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:22 schreef Bep-Vetklep het volgende:
´´Ook beschikken de meeste huizen in Spanje over airconditioning. Ook in Nederland neemt de populariteit van airco in huis toe, al zijn daar ook flinke bezwaren tegen. Airco's slurpen namelijk energie, en dat is slecht voor het klimaat n de portemonnee.´´
Hier in dit stikbenauwde volgepropte Nederland met zijn zeer slechte luchtkwaliteit land denken ze ook echt alleen maar aan het fucking geld en kutklimaat dat ze zelf veroorzaken.![]()
Er kopen niet meer mensen in Nederland een airco om hem vervolgens niet te gebruikenquote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:22 schreef Bep-Vetklep het volgende:
´´Ook beschikken de meeste huizen in Spanje over airconditioning. Ook in Nederland neemt de populariteit van airco in huis toe, al zijn daar ook flinke bezwaren tegen. Airco's slurpen namelijk energie, en dat is slecht voor het klimaat n de portemonnee.´´
Hier in dit stikbenauwde volgepropte Nederland met zijn zeer slechte luchtkwaliteit land denken ze ook echt alleen maar aan het fucking geld en kutklimaat dat ze zelf veroorzaken.![]()
Doe maar niet.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:27 schreef HyperViper het volgende:
Airco's gewoon verbieden. Pure aanstellerij.
Airco verbruiken de stroom van je zonnepanelen die het Net niet aankan.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:22 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Ja en nu heel gewoonquote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:21 schreef Haags het volgende:
Vroegah noemde men 30 graden gewoon tropisch.
Ik kan mij een zomer begin jaren 70 herinneren, daar was het ook extreem warm en het water zo schaars dat in Rotterdam water met vrachtwagens uit scandinavie werd aangevoerd,quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Jeetje, volgens mij is een paar dagen 30 graden in juni gewoon normaal. Dat gebeurde 10, 20 en 30 jaar geleden ook wel. Maar nu hebben we de media die een doorgeefluik van de overheid is geworden. "Spaanse taferelen" "klimaatverandering" "extreem weer" donder toch op johIk moet ze wel toegeven, het angst aanwakkeren om een politieke agenda erdoor te drukken was bijzonder effectief tijdens corona dus dat smaakt kennelijk naar meer.
Dit zijn dezelfde warmtepompen die in de winterperiode zo bejubeld worden als klimaatredders.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:04 schreef Jacy-Jacy het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)m-wennen-spanje-tips
Airco
Ook beschikken de meeste huizen in Spanje over airconditioning. Ook in Nederland neemt de populariteit van airco in huis toe, al zijn daar ook flinke bezwaren tegen. Airco's slurpen namelijk energie, en dat is slecht voor het klimaat n de portemonnee.
Klimaatverandering gaat wat verder dan enkel wat hogere temperaturen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Jeetje, volgens mij is een paar dagen 30 graden in juni gewoon normaal. Dat gebeurde 10, 20 en 30 jaar geleden ook wel. Maar nu hebben we de media die een doorgeefluik van de overheid is geworden. "Spaanse taferelen" "klimaatverandering" "extreem weer" donder toch op johIk moet ze wel toegeven, het angst aanwakkeren om een politieke agenda erdoor te drukken was bijzonder effectief tijdens corona dus dat smaakt kennelijk naar meer.
Het is meer: Ik kan het niet betalen dus zoek ik redenen waarom ook anderen het niet zouden moeten hebbenquote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:40 schreef hb64 het volgende:
[..]
Dit zijn dezelfde warmtepompen die in de winterperiode zo bejubeld worden als klimaatredders.
Domme tendentieuze berichtgeving.
Volgens jou zegt natuurlijk niet zoveel.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Zijn er uberhauptnog autos zonder airco?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een auto kopen zonder airco is zeer dom, je verliest meer op de verkoopwaarde dan je bespaard op verbruik en aankoop. Verder is het veel beter voor je veiligheid in een koele auto te zitten dan in een bloedhete.
Airco in huis icm met zonnepanelen levert je een energiebesparing op stookkosten op, en de stroom die het net niet aankan wordt dan gewoon gebruikt. In een koel huis kan je beter werken, bespaard weer een trip naar kantoor.
Dit ja. Vroeger kon ik vrijwel elke winter schaatsen met mijn basisschoolklas. Nu vriest het nauwelijks meer. Zomers waren er zeker wel hittegolven, maar niet zo lang en niet richting of over de 40 graden. Ook waren zomers nooit zo droog zoals in 2018, 2022 en mogelijk dit jaar weer.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:40 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Klimaatverandering gaat wat verder dan enkel wat hogere temperaturen.
Daarnaast ben ik nog niet zo heel oud, maar in mijn kinderjaren waren de zomers echt wel minder extreem dan nu hoor, het is alleen vrij geleidelijk gegaan. Er was toen vrijwel elke winter meermaals sneeuw; 30+ kwam hooguit in juli en augustus af en toe voor; hingen vaker rond de 20-25 graden. Dat we nu steeds frequenter (en eerder in het jaar) die hogere temperaturen aan tikken zou een alarm signaal moeten zijn.
Of we stoppen ons hoofd in het zand, dat kan ook natuurlijk.
Geen idee, jaren geleden met een kennis/bejaarde gesproken, die wilde een nieuwe Dacia kopen die vond airco onzin, op mijn tegenwerping over de verkoopwaarde wilde hij niet luisteren. Ach wat klaagde hij later over de hitte.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zijn er uberhauptnog autos zonder airco?
Serieuze vraag.
Ja, gemiddeld is namelijk niet normaal. Spaanse warmte is normaal in Nederland. Het klimaat is anders, het weer overlapt. Nederlanders gaan al sinds mensenheugenis naar Spanje omdat het daar meestal warm is, terwijl het in Nederland zeldzamer maar vooral onzeker is. Dagen van 30 graden in Nederland tussen mei en september zijn normaal. Wat niet normaal is, is dat het KNMI metingen uit de 20e eeuw aanpast aan hun klimaathysterische modellen alsof Nederlanders toen geen thermometer konden aflezen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:45 schreef Dven het volgende:
[..]
Volgens jou zegt natuurlijk niet zoveel.
In het klimaat hedendaags valt de gemiddelde eerste tropische dag op 29 juni en zijn er gemiddeld 5 over een hele zomer.
Maar volgens orakel DeVerzamelaar zijn een paar dagen 30 graden begin juni gewoon normaal
Vroeger waren er nog hele Elfstedentochten.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:47 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dit ja. Vroeger kon ik vrijwel elke winter schaatsen met mijn basisschoolklas. Nu vriest het nauwelijks meer. Zomers waren er zeker wel hittegolven, maar niet zo lang en niet richting of over de 40 graden. Ook waren zomers nooit zo droog zoals in 2018, 2022 en mogelijk dit jaar weer.
Je moet je niet zo laten meeslepen de gepresenteerde narratieven die bedoelt zijn om angst aan te jagen. Hoe kom je er bijvoorbeeld bij dat het steeds eerder in het jaar warmer wordt? Het is juni h, 30 graden nu is niet raar. Dat kan gewoon.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:40 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Klimaatverandering gaat wat verder dan enkel wat hogere temperaturen.
Daarnaast ben ik nog niet zo heel oud, maar in mijn kinderjaren waren de zomers echt wel minder extreem dan nu hoor, het is alleen vrij geleidelijk gegaan. Er was toen vrijwel elke winter meermaals sneeuw; 30+ kwam hooguit in juli en augustus af en toe voor; hingen vaker rond de 20-25 graden. Dat we nu steeds frequenter (en eerder in het jaar) die hogere temperaturen aan tikken zou een alarm signaal moeten zijn.
Of we stoppen ons hoofd in het zand, dat kan ook natuurlijk.
Je post is een mooi voorbeeld van technisch gelijk hebben, maar toch de ander proberen te bedriegen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:40 schreef hb64 het volgende:
[..]
Dit zijn dezelfde warmtepompen die in de winterperiode zo bejubeld worden als klimaatredders.
Domme tendentieuze berichtgeving.
"Kijkend naar het totaal aantal dagen waarop in ons land sneeuw valt: tussen 1961 en 1990 viel op 69 dagen ergens in ons land (op n van de officile weerstations) iets van sneeuw uit de lucht. In het huidige klimaat is dit aantal gedaald tot 46 dagen."quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je moet je niet zo laten meeslepen de gepresenteerde narratieven die bedoelt zijn om angst aan te jagen. Hoe kom je er bijvoorbeeld bij dat het steeds eerder in het jaar warmer wordt? Het is juni h, 30 graden nu is niet raar. Dat kan gewoon.
En sneeuw elke winter? Ik ben van eind jaren negentig en heb dat nog nooit meegemaakt. Sneeuw is altijd een uitzondering geweest. Ook zomers waar het slechts 20-25 graden waren nooit de norm, dat waren milde zomers. Een zomer zoals ik die heb meegemaakt kende bijna altijd dagen wel meerdere dagen waarbij het warmer wordt dan 25, als niet 30, graden.
Het verbaasd mij vooral hoe erg sommigen hun beeld met betrekking tot het klimaat in Nederland hebben laten benvloeden door wat er in de media wordt gezegd. Meer dan genoeg mensen van mijn generatie die dezelfde dingen zeggen als jij en het beeld hebben dat strenge winters met sneeuw en milde zomers hier nog geen twee decennia geleden de norm waren.
In de klasse van de stadsautootjes en "budget"modellen (plus wat gestripte sportauto's voor trackgebruik) tref je er naar mijn weten nog enkelen waarbij het optie is, maar je ontkomt er amper aan inderdaad.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zijn er uberhauptnog autos zonder airco?
Serieuze vraag.
Vertel jij dat even aan alle mensen die buitenwerken troela.quote:Maar wat je wel kunt doen is op het heetst van de dag uit de zon blijven, net zoals de meeste Spanjaarden doen.
Feitelijke data is eng he.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:18 schreef Momo het volgende:
Vroeger was het ook gewoon 30 of 35 graden! Ja wel minder vaak.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
......quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:17 schreef HowardRoark het volgende:
Haha, het is de eerste dag dit jaar dat het 30 graden wordt. Dat kan toch gewoon gebeuren in juni?
Meteen weer allemaal hysterie. Nog geen tien jaar geleden was het ook wel 30 graden in de zomermaanden, meer dan eens ook warmer. Nu leidt het meteen tot allerlei paniekerige artikelen over klimaatverandering en doemscenario's. Zo vermoeiend.
Nee, juist prachtig om te onderbouwen dat er wel degelijk wat aan het veranderen is van de frequentie van warme en tropische dagen.quote:
Precies andersom voor mij xD.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zal blij zijn wanneer het weer September is, de dagen korter worden en we ons niet meer druk hoeven te maken om 30+ temperaturenTegen kou kan je je kleden, hitte is wat lastiger; ben echt minder fit zomers. Gelukkig nu wel airco in de slaapkamer, dus dat gaat wel helpen.
Wat is eigenlijk je punt?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:18 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar goed dat we dan jouw kijk hier hebben; iemand die wl objectief naar de situatie kan kijken zonder enige benvloeding van de media.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je moet je niet zo laten meeslepen de gepresenteerde narratieven die bedoelt zijn om angst aan te jagen. Hoe kom je er bijvoorbeeld bij dat het steeds eerder in het jaar warmer wordt? Het is juni h, 30 graden nu is niet raar. Dat kan gewoon.
En sneeuw elke winter? Ik ben van eind jaren negentig en heb dat nog nooit meegemaakt. Sneeuw is altijd een uitzondering geweest. Ook zomers waar het slechts 20-25 graden waren nooit de norm, dat waren milde zomers. Een zomer zoals ik die heb meegemaakt kende bijna altijd dagen wel meerdere dagen waarbij het warmer wordt dan 25, als niet 30, graden.
Het verbaasd mij vooral hoe erg sommigen hun beeld met betrekking tot het klimaat in Nederland hebben laten benvloeden door wat er in de media wordt gezegd. Meer dan genoeg mensen van mijn generatie die dezelfde dingen zeggen als jij en het beeld hebben dat strenge winters met sneeuw en milde zomers hier nog geen twee decennia geleden de norm waren.
Er zijn ook heel veel mensen die onwel worden van de warmte hoor. Ik was een keer in de Floriade bij 35 graden en dan zie je ze bij bosjes vallen. Meestal wel bejaarden, maar dat zijn ook mensen, he?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Precies andersom voor mij xD.
Tegen kou kun je je nooit voldoende kleden, tegen warmte prima.
Korte broek, korte mouwen en gaan met de hap. Genieten.
Al heb ik 20 lagen aan in de winter dan is het nog afgrijselijk.
Ik reageer juist op die figuren die altijd roepen dat het vroeger ook altijd 30 graden was in de zomer alsof er niks veranderd is.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk je punt?
Ja, die dagen waren er. Echter wel veel minder.
Precies het punt van klimaatopwarming?
Nou op een gegeven moment kun je niet meer kleren uitdoen boven de 25 graden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Precies andersom voor mij xD.
Tegen kou kun je je nooit voldoende kleden, tegen warmte prima.
Korte broek, korte mouwen en gaan met de hap. Genieten.
Al heb ik 20 lagen aan in de winter dan is het nog afgrijselijk.
Veelal de oudjes idd.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:23 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Er zijn ook heel veel mensen die onwel worden van de warmte hoor. Ik was een keer in de Floriade bij 35 graden en dan zie je ze bij bosjes vallen.
Hoeft toch ook niet?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou op een gegeven moment kun je niet meer kleren uitdoen boven de 25 graden.
Maar net aan wie je het vraagt, het is geen feit of zo.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:23 schreef bianconeri het volgende:
Je krijgt met dit weer gewoon energie, je krijgt zin om naar buiten te gaan.
Je voelt je gewoon vrolijker en beter. Je merkt ook dat mensen vrolijker zijn nu.
Het is vorig jaar in de De Bilt (centraal punt in Nederland) welgeteld n keer 35 geworden en het jaar voordien kwam daar de temperatuur het hele jaar niet boven de 30 graden. Maar ja hoor, 35 graden is 'vrij gewoon' geworden in de zomer.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:14 schreef StateOfMind het volgende:
Nou ja, niet eens zo gek lang geleden (5 of 10 jaar of zo) waren temperaturen van boven de 30 graden in Nederland een zeldzaamheid.
En dan werd het hooguit 31 of een enkele keer 32 graden, maar dat was het.
De laatste jaren zijn temperaturen tot 35 vrij gewoon geworden in hartje zomer.
Met wat uitschieters naar boven.
De laatste afbeelding is een mooi voorbeeld van propaganda.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:18 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou mij wel redelijk snel boven de 20 graden als ik niet naar het werk hoef. 30 graden plus vind ik wel echt oncomfortabelquote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:25 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hoeft toch ook niet?
Daarom zeg ik ook korte mouwen en korte broek.
Korte broek gaat bij mij overigens ook pas bij 30+ aan (publieke functie dus ben het gewend lange broek).
Voor mij geen probleem.
Je beseft toch wel dat je zijn en mijn beeld nu aan het bevestigen bent?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat is er propaganda aan die laatste afbeelding?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is vorig jaar in de De Bilt (centraal punt in Nederland) welgeteld n keer 35 geworden en het jaar voordien kwam daar de temperatuur het hele jaar niet boven de 30 graden. Maar ja hoor, 35 graden is 'vrij gewoon' geworden in de zomer.
[..]
De laatste afbeelding is een mooi voorbeeld van propaganda.
Heeft geen counter, dus dan is het maar meteen propaganda.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat is er propaganda aan die laatste afbeelding?
Vraag me af hoe het is als je 2000 of 3000 jaar terug kijkt.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:18 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik woon niet in De Bilt.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is vorig jaar in de De Bilt (centraal punt in Nederland) welgeteld n keer 35 geworden en het jaar voordien kwam daar de temperatuur het hele jaar niet boven de 30 graden. Maar ja hoor, 35 graden is 'vrij gewoon' geworden in de zomer.
[..]
De laatste afbeelding is een mooi voorbeeld van propaganda.
okquote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, gemiddeld is namelijk niet normaal. Spaanse warmte is normaal in Nederland. Het klimaat is anders, het weer overlapt. Nederlanders gaan al sinds mensenheugenis naar Spanje omdat het daar meestal warm is, terwijl het in Nederland zeldzamer maar vooral onzeker is. Dagen van 30 graden in Nederland tussen mei en september zijn normaal. Wat niet normaal is, is dat het KNMI metingen uit de 20e eeuw aanpast aan hun klimaathysterische modellen alsof Nederlanders toen geen thermometer konden aflezen.
Ik woon in Gilze-Rijen hier is het meestal het heetst.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik woon niet in De Bilt.
Hier is het vorig jaar, maar ook de voorgaande zomers, regelmatig 34-35 graden geweest.
Tja dan kom je niet aan De Bilt plaatjes maar wel aan dit soort bevindingen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vraag me af hoe het is als je 2000 of 3000 jaar terug kijkt.
https://weerstatistieken.nl/gilze-rijen/2022/augustusquote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:34 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ik woon in Gilze-Rijen hier is het meestal het heetst.
Bangmaak plaatjes, en het werkt.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Tja dan kom je niet aan De Bilt plaatjes maar wel aan dit soort bevindingen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij ons hebben ze vorig jaar na veel geklaag eindelijk eens airco genstalleerd in het pand. Paar jaar geleden toen we die 40 graden dag hadden heb ik gewoon op kantoor gewerkt met binnen 37 graden. Ik kon letterlijk alleen nog maar de telefoon opnemen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Hopelijk gaan we eens serieus nadenken over aanpassing van onze 'gewoontes' in de hetere maanden (mei t/m september). Ik zou met name vanuit werkgevers wat meer flexibiliteit willen zien om te schuiven met werktijden.
Als ik die mensen in de bouw in die hitte zie werken val ik bijna plaatvervangend al flauw.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Hopelijk gaan we eens serieus nadenken over aanpassing van onze 'gewoontes' in de hetere maanden (mei t/m september). Ik zou met name vanuit werkgevers wat meer flexibiliteit willen zien om te schuiven met werktijden.
Haha heb je gezien hoeveel moeite het kostte in tijd van corona? En daarna konden we niet wachten om weer met z'n allen tegelijk in de file te staan.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Je weet dat de aarde al bestond vrdat jij geboren was ?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:09 schreef HowardRoark het volgende:
Je moet je niet zo laten meeslepen de gepresenteerde narratieven die bedoeld zijn om angst aan te jagen. Hoe kom je er bijvoorbeeld bij dat het steeds eerder in het jaar warmer wordt? Het is juni h, 30 graden nu is niet raar. Dat kan gewoon.
Het verbaast mij vooral hoe erg sommigen hun beeld met betrekking tot het klimaat in Nederland hebben laten benvloeden door wat er in de media wordt gezegd. Meer dan genoeg mensen van mijn generatie die dezelfde dingen zeggen als jij en het beeld hebben dat strenge winters met sneeuw en milde zomers hier nog geen twee decennia geleden de norm waren.
Ik lees nu pas dat hij van eind jaren 90 is. Kan het nu al helemaal niet serieus nemenquote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:04 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Je weet dat de aarde al bestond vrdat jij geboren was ?
En opeens komen alle bemoei alarmen en klimaatzijkers weer om de hoek.quote:
Daar hebben ze vaak wel een tropenrooster en starten en stoppen ze eerder.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:41 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Als ik die mensen in de bouw in die hitte zie werken val ik bijna plaatvervangend al flauw.
Zag er zojuist een grappige meme over op facebook, was iets van zomer 1985, het is vandaag 30 graden, lekker weer om naar buiten te gaan voor een wandeling, gevolgd door zomer 2023, het is vandaag 30 graden...AAAAAAHHH we gaan er allemaal aan, het klimaat is naar de klote.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:17 schreef HowardRoark het volgende:
Weer een typisch argument van de mensen die beweren dat er niets vreemds aan de hand is met ons klimaat.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vergetende dat het deze eeuw nog niet is voorgekomen dat zo laat in het jaar pas de eerste zomerse dag is gemeten.
Er zijn al meerdere grafieken gepost waaruit blijkt dat het klimaat en de gemiddelde temperatuur nu toch echt anders is dan 20 jaar en verder geleden. Maar blijf lekker je kop in het zand steken en cherrypick "tegenbewijzen".quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En opeens komen alle bemoei alarmen en klimaatzijkers weer om de hoek.
Vergetende dat het deze eeuw nog niet is voorgekomen dat zo laat in het jaar pas de eerste zomerse dag is gemeten.
Er zijn wel vaker rare dingen met het klimaat geweest, lost zichzelf wel weer op joh.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Weer een typisch argument van de mensen die beweren dat er niets vreemds aan de hand is met ons klimaat.
Het is propaganda omdat er daar specifiek twee hele uitzonderlijke jaren (2018 en 2019) worden gepakt wat het beeld schept alsof dat de nieuwe norm is. En dat is natuurlijk met de bedoeling om een bepaald narratief aan te wakkeren.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat is er propaganda aan die laatste afbeelding?
Het is bijzonder om te aanschouwen dat men dit soort dingen ook meteen op dogmatische wijze over weet te nemen. Net zoals het hele narratief dat 99.9% van de wetenschappers het hier mee eens zou zijn, haha.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:37 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
Ons klimaat is na de ijstijd vrijwel hetzelfde gebleven.
[..]
Bangmaak plaatjes, en het werkt.
Mwa, in 200 jaar tijd zijn we van 1 miljard naar ruim 8 miljard mensen op deze aardkloot gegaan.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:24 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Er zijn wel vaker rare dingen met het klimaat geweest, lost zichzelf wel weer op joh.
Het is geen cherry picking van 2018 en 2019 in deze grafiek want in die andere jaren daarvoor werd het simpel niet boven de 35 graden in Be Bilt.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is propaganda omdat er daar specifiek twee hele uitzonderlijke jaren (2018 en 2019) worden gepakt wat het beeld schept alsof dat de nieuwe norm is. En dat is natuurlijk met de bedoeling om een bepaald narratief aan te wakkeren.
Je zou dezelfde grafiek kunnen maken met de winters die er waren rond 2010, die waren opvallend koud met zelfs meermaals temperaturen ver onder nul. Dat zou het beeld creren alsof er een nieuwe ijstijd aan het naderen is.
[..]
Het is gewoon letterlijk de waarheid...quote:"Zulke temperaturen zijn nu echt nog wel uitzonderlijk", zegt Karin van der Wiel, klimaatwetenschapper bij het KNMI. Sinds het begin van de metingen van het KNMI, in 1901, kwam het in De Bilt maar negen keer voor dat het meer dan 35 graden werd. Vandaag was het met 35,5 graden de tiende keer.
Ja maar goed als mensen er wat aan willen doen dan zijn ze weer kwaadaardige monsters...quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:31 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mwa, in 200 jaar tijd zijn we van 1 miljard naar ruim 8 miljard mensen op deze aardkloot gegaan.
100 jaar geleden zaten we pas op 2 miljard.
Over 30 jaar tikken we de 10 miljard aan.
Die impact wordt nu heel snel heel pijnlijk duidelijk.
Eigenlijk was Adolf een radicale klimaatactivist 😱quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:32 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja maar goed als mensen er wat aan willen doen dan zijn ze weer kwaadaardige monsters...
Dat is iets anders toch? We hebben het erover dat het klimaat onherstelbaar beschadigd is in de afgelopen 100-200 jaar.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:32 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja maar goed als mensen er wat aan willen doen dan zijn ze weer kwaadaardige monsters...
Hij hield ook van dieren.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Eigenlijk was Adolf een radicale klimaatactivist 😱
Hoe dat zo?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is iets anders toch? We hebben het erover dat het klimaat onherstelbaar beschadigd is in de afgelopen 100-200 jaar.
Jij denkt dat we het klimaat nog kunnen redden?quote:
Niet dan? Dan kunnen we net zo goed ophouden en doorgaan zoals het is?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jij denkt dat we het klimaat nog kunnen redden?
Het betreft wel cherry-picking want die jaren worden er selectief uitgepikt om een bepaald beeld te scheppen. En dat beeld moet dan zogenaamd de nieuwe normaal laten zien. Nee, zo werkt het gewoon niet.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:32 schreef Momo het volgende:
[..]
Het is geen cherry picking van 2018 en 2019 in deze grafiek want in die andere jaren daarvoor werd het simpel niet boven de 35 graden in Be Bilt.
Nee, we gaan langzaam naar de tering met z'n allen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jij denkt dat we het klimaat nog kunnen redden?
Nee, ze worden er niet selectief uitgehaald die jaren, dit zijn gewoon de data (alle 10 de punten) die voldoen aan de voorwaarde Tmax hoger dan 35,0 graden Celsius in De Bilt uit de gehele reeks vanaf 1901. Het is niet dat ze punten uit de jaren 90 verbergen ofzo voor het plaatje, dan had je wel een punt.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het betreft wel cherry-picking want die jaren worden er selectief uitgepikt om een bepaald beeld te scheppen. En dat beeld moet dan zogenaamd de nieuwe normaal laten zien. Nee, zo werkt het gewoon niet.
Ik zie 120 jaar, jij nietquote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het betreft wel cherry-picking want die jaren worden er selectief uitgepikt om een bepaald beeld te scheppen. En dat beeld moet dan zogenaamd de nieuwe normaal laten zien. Nee, zo werkt het gewoon niet.
Alle jaren zijn er in opgenomen. Het zou ook nog cherry-picking kunnen zijn als je heel precies met de grenswaarde gaat schuiven maar ook dan zie je geen andere tendens. Zelfs als je naar de grenzen van 30 of 25 graden gaat kijken is de tendens hetzelfde. Net zo goed als die bijna halvering van het aantal sneeuwdagen in een relatief korte periode. Allemaal keiharde bewijzen en als jij met de dataset van het KNMI iets anders kunt vinden dan horen we dat graag.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De mensen die buitenwerken hebben daar toch zelf voor gekozen? Iedereen met een beetje verstand kan toch zelf wel bedenken dat het dan of te koud of te warm of regenachtig of stormachtig kan worden?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:17 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Vertel jij dat even aan alle mensen die buitenwerken troela.
Ja dus, kunnen ze alsnog niet zomaar naar binnen hoor mongolide everzwijn.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:36 schreef torentje het volgende:
[..]
De mensen die buitenwerken hebben daar toch zelf voor gekozen? Iedereen met een beetje verstand kan toch zelf wel bedenken dat het dan of te koud of te warm of regenachtig of stormachtig kan worden?
Hebben dus zelf een verkeerde keuze gemaakt?
En als het vriest zeggen ze dat het weer niet hetzelfde is als het klimaat.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:17 schreef HowardRoark het volgende:
quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Weer een typisch argument van de mensen die beweren dat er niets vreemds aan de hand is met ons klimaat.
Flikker toch lekker op joh. Afgelopen maanden was het koeler en hebben jullie klimaatjankers je bek gehouden. Nu opeens zijn er weer hogere temperaturen en komen jullie als vliegen op strond af.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:20 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er zijn al meerdere grafieken gepost waaruit blijkt dat het klimaat en de gemiddelde temperatuur nu toch echt anders is dan 20 jaar en verder geleden. Maar blijf lekker je kop in het zand steken en cherrypick "tegenbewijzen".
Dat is het nu ook. Het is het weer, wat niet direct klimaat is. Dan geld het inderdaad opeens niet. Ofsow.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
En als het vriest zeggen ze dat het weer niet hetzelfde is als het klimaat.
Niet eens quotenquote:
Het gaat niet om ‘nu’ of ‘de laatste paar weken’. Het gaat om het grote plaatje. Als je dat doet kan je enkel concluderen dat de wereld langzaam opwarmt. Genoeg grafiekjes gepost hier. Dat is niet selectief; het is juist selectief om te zeggen dat we geen klimaat probleem hebben omdat het de afgelopen weken wat koeler was. Het weer van nu is wat anders dan het klimaat.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Flikker toch lekker op joh. Afgelopen maanden was het koeler en hebben jullie klimaatjankers je bek gehouden. Nu opeens zijn er weer hogere temperaturen en komen jullie als vliegen op strond af.
'Cherrypick argumenten'
Dit gejank is er alleen bij warmte. Dus hoezo cherrypicking.
Verder zou dat klimaatgedram een stuk beter te pruimen zijn als die push naar duurzaam niet vooral een businesscase zou zijn die vooral heel duur is.
Uiteraard wamt de aarde op. En wij mensen hebben daar een aandeel in.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:50 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het gaat niet om ‘nu’ of ‘de laatste paar weken’. Het gaat om het grote plaatje. Als je dat doet kan je enkel concluderen dat de wereld langzaam opwarmt. Genoeg grafiekjes gepost hier. Dat is niet selectief; het is juist selectief om te zeggen dat we geen klimaat probleem hebben omdat het de afgelopen weken wat koeler was. Het weer van nu is wat anders dan het klimaat.
Daarom zeg ik ook dat het weer en klimaat verschillende dingen zijn.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uiteraard wamt de aarde op. En wij mensen hebben daar een aandeel in.
Het heeft alleen niets te maken met de hittegolf van dit weekend. Of beter gezegd: wij weten niet of er een causaal verband is. Net zoals tijdens de winter een sneeuwbal meenemen als bewijs dat het klimaat niet opwarmt ook weinig valide is.
Ik betwijfel of het doel van dit artikel is wetenschap bedrijven.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:13 schreef theunderdog het volgende:
Het ontkennen van het menselijk aandeel omtrent de klimaatopwarming is naar mijn inziens volstrekt anti-wetenschappelijk. Maar dit soort berichten zijn niet veel beter. Het is relatief 'vroeg' voor zulke warmte, maar ook weer niet totaal abnormaal. Bovendien kwam het in mei nog met bakken uit de lucht.
Dus begrijp nooit zo goed wat men nou wil bereiken met dit soort 'nieuws'.
Omdat het steeds vaker warm is misschien?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:45 schreef Red_85 het volgende:
Precies. Maar de berichtgeving waar dit topic mee is gestart is dat wel lekker door elkaar aan het halen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:18 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat het weer en klimaat verschillende dingen zijn.
Komt wel goed manquote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:18 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Omdat het steeds vaker warm is misschien?
Kom dan met tegenargumenten die gebaseerd zijn op data in plaats van te lopen schuimbekken en selectief te cherrypicken. Er zijn twee feiten: de gemiddelde temperatuur in Nederland en de rest van de wereld stijgt. De zomers worden warmer en droger.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Flikker toch lekker op joh. Afgelopen maanden was het koeler en hebben jullie klimaatjankers je bek gehouden. Nu opeens zijn er weer hogere temperaturen en komen jullie als vliegen op strond af.
'Cherrypick argumenten'
Verder zou dat klimaatgedram een stuk beter te pruimen zijn als die push naar duurzaam niet vooral een businesscase zou zijn die vooral heel duur is.
Ik heb het 3x gelezen maar kan dat er niet uithalenquote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Precies. Maar de berichtgeving waar dit topic mee is gestart is dat wel lekker door elkaar aan het halen.
Ach, het was een inkopper. Sommige mensen willen niet inzien dat weer en klimaat verschillende dingen zijn. Maar als je dan met overduidelijke plaatjes komt dat het klimaat wel degelijk aan het veranderen is dan geloven ze dat ook niet.quote:
Ja, en een wat positievere insteek mis ik. Ook bij die activisten (die wegen gaan blokkeren). Waar is het vertrouwen in de menselijke innovatie?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:23 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ach, het was een inkopper. Sommige mensen willen niet inzien dat weer en klimaat verschillende dingen zijn. Maar als je dan met overduidelijke plaatjes komt dat het klimaat wel degelijk aan het veranderen is dan geloven ze dat ook niet.
En inderdaad moet je niet met een verhaal over klimaatverandering komen op het moment dat er extremen zijn. Die discussie moet je juist voeren op momenten dat mensen wel willen luisteren.
Onze koning zei dat de politieke weg naar iets nooit de kortste lijn is. Had ie toch een keer gelijk :-)quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, en een wat positievere insteek mis ik. Ook bij die activisten (die wegen gaan blokkeren). Waar is het vertrouwen in de menselijke innovatie?
Gelukkig hebben we de klimaatwappies zoals jij en wat anderen hier die wel al maanden met hun grote bek wat schreeuwen dat het te koud is. Terwijl iedere jan lul met wat wilskracht ook kan zien dat de zogenaamde kou het oude normaal was.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
'Cherrypick argumenten'
Ja, eens.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Onze koning zei dat de politieke weg naar iets nooit de kortste lijn is. Had ie toch een keer gelijk :-)
Afwachten of innovatie komt is ook iets naef denk ik. Soms moet je wel een stem laten horen. Nou ben ik zelf absoluut niet van het blokkeren van wegen e.d. maar soms is een zetje nodig om je punt duidelijk te maken.
Hier is het zaterdag en zondag Drakenbootrace op het kanaal. Pal in de zon. Verwacht dat er veel mensen 'per ongeluk' in het water vallen, vanaf de kant. Gelukkig vaart de reddingssloep op en neer.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:39 schreef ootjekatootje het volgende:
Hier moeten de kids twee tenniswedstrijden spelen zondag, een om 12:30 en de volgende om 14:00 vol in de zon.maar ze gaan het niet verzetten.
De wereld bestaat langer dan 20 jaar, die 20 jaar is irrelevant.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 14:20 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er zijn al meerdere grafieken gepost waaruit blijkt dat het klimaat en de gemiddelde temperatuur nu toch echt anders is dan 20 jaar en verder geleden. Maar blijf lekker je kop in het zand steken en cherrypick "tegenbewijzen".
Gelukkig is 20 jaar wel relevantquote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:49 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
De wereld bestaat langer dan 20 jaar, die 20 jaar is irrelevant.
Dat was natuurlijk zijn eerste blunder.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
... die wilde een nieuwe Dacia kopen ...
Hoezo, is gewoon een simpele en goedkope auto, bied veel voor het geld.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk zijn eerste blunder.
'Sinpel en goedkoop' betekent dat ze ergens op hebben bezuinigd. Bij Dacia is dat hoofdzakelijk op wegligging en de veiligheids uitrusting. Laat dat nu net dingen zijn die ik voor de veiligheid van mijn gezin wel belangrijk vindt.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 17:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoezo, is gewoon een simpele en goedkope auto, bied veel voor het geld.
Ja leuk.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 15:50 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het gaat niet om ‘nu’ of ‘de laatste paar weken’. Het gaat om het grote plaatje. Als je dat doet kan je enkel concluderen dat de wereld langzaam opwarmt. Genoeg grafiekjes gepost hier. Dat is niet selectief; het is juist selectief om te zeggen dat we geen klimaat probleem hebben omdat het de afgelopen weken wat koeler was. Het weer van nu is wat anders dan het klimaat.
Gestopt met lezen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we de klimaatwappies zoals jij en wat anderen hier die wel al maanden met hun grote bek wat schreeuwen dat het te koud is. Terwijl iedere jan lul met wat wilskracht ook kan zien dat de zogenaamde kou het oude normaal was.
Kom dan met goedkope alternatieven om de energie transitie asap te regelen, als t zo menens is als iedere klimaatrebel doet voorkomen...quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:21 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Kom dan met tegenargumenten die gebaseerd zijn op data in plaats van te lopen schuimbekken en selectief te cherrypicken. Er zijn twee feiten: de gemiddelde temperatuur in Nederland en de rest van de wereld stijgt. De zomers worden warmer en droger.
Ik heb het ook meer gelezen als "probeer te wennen aan de hitte, en smeer je in."quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb het 3x gelezen maar kan dat er niet uithalen
Waarom goedkoop en asap?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 17:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kom dan met goedkope alternatieven om de energie transitie asap te regelen, als t zo menens is als iedere klimaatrebel doet voorkomen...
Sommigen hun herinneringen gaan gewoon niet verder.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 16:49 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
De wereld bestaat langer dan 20 jaar, die 20 jaar is irrelevant.
Blijkbaar is er urgentie. Uitspraken, klimaatagenda's, protesten, doelstellingen, 1.5 graad enzo.quote:
Waar zie je ‘allemaal hysterie’?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:17 schreef HowardRoark het volgende:
Uhm, ik zou niet zeggen dat we in Nederland supergoed klimaatbeleid hebben, maar we hebben al jaaaaren de SDE waar de overheid jaarlijks miljarden in stopt. En ga nu niet zeggen dat dit allemaal naar biomassa is gegaan want dat is niet waar.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 17:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Blijkbaar is er urgentie. Uitspraken, klimaatagenda's, protesten, doelstellingen, 1.5 graad enzo.
Maar nergens zien we die urgentie ook in uitwerkingen. Behalve in belastingplannen, maatregelen en wetgevingen die vooral uitwerkingen hebben op de samenleving en jan met de pet. Die mag gezellig zijn leven en huis aanpassen en krom liggen voor hogere kosten. Voor de rest? Lange termijndoelen, gepraat, gezwets, gedweep en we zien wel.
Als regeringen echt willen dat maatschappijen veranderen, komen ze met deltaplannen, investeringen en gerichte fatsoenlijke hulp. Geen vage leningen ed.
Omdat het "Spaanse hitte steeds normaler" uit de TT gewoon weer van die achterlijke klimaathysterische propaganda is. Eerder deze week al 'warmste meimaand qua watertemperatuur ooit gemeten (sinds 2014, en van de andere 11 maanden horen we niks). Het verkeerde bosbeheer in Canada is ook weer klimaatverandering, de Ieren kregen te horen dat ze maar aan de omvolking moeten wennen want straks komen er ook nog klimaatvluchtelingen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 17:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
In het hele artikel komt het woord 'klimaatverandering' nul keer voor en toch komen de usual suspects hier weer zeiken. Wie is er dan eigenlijk hysterisch?![]()
(Dat is een retorische vraag, voor het geval je dat niet door had).
Zoals ik al zei.....retorisch.quote:
Investeringen uit de ODE idd. Jeweetwel. Een directe subsidie van de consument naar bedrijven....quote:Op vrijdag 9 juni 2023 17:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Uhm, ik zou niet zeggen dat we in Nederland supergoed klimaatbeleid hebben, maar we hebben al jaaaaren de SDE waar de overheid jaarlijks miljarden in stopt. En ga nu niet zeggen dat dit allemaal naar biomassa is gegaan want dat is niet waar.
Overigens investeert de overheid ook al jaren in energie-innovaties.
Dit.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 18:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat het "Spaanse hitte steeds normaler" uit de TT gewoon weer van die achterlijke klimaathysterische propaganda is. Eerder deze week al 'warmste meimaand qua watertemperatuur ooit gemeten (sinds 2014, en van de andere 11 maanden horen we niks). Het verkeerde bosbeheer in Canada is ook weer klimaatverandering, de Ieren kregen te horen dat ze maar aan de omvolking moeten wennen want straks komen er ook nog klimaatvluchtelingen.
Als je dan nog niet door hebt dat je gemanipuleerd wordt, ben je gemanipuleerd. Het is gewoon niet waar. 27 graden is een normale temperatuur voor deze tijd van het jaar. Ja, het is bovengemiddeld, want een gemiddelde bestaat altijd uit bovengemiddelden en ondergemiddelden, en dan middelen we dat en zo komen we op een gemiddelde. Bovengemiddeld is niet 'te warm'. Het gemiddelde wordt als norm gepresenteerd maar is dat natuurlijk niet, antiwentenschappelijk gelul van de media dus. Nee, natuurlijk is het niet elke 9 juni zo warm, als dat zo was dan zou het idee van Spaanse warmte helemaal niet bestaan omdat Nederlanders dan niet massaal naar Spanje op vakantie waren geweest. .
Waar wil je heen? Ik lees geen enkele consistentie, doel, richting in al je reacties. Je springt elje keer door een andere hoepel op verschillende hoogtes.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 17:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Blijkbaar is er urgentie. Uitspraken, klimaatagenda's, protesten, doelstellingen, 1.5 graad enzo.
Maar nergens zien we die urgentie ook in uitwerkingen. Behalve in belastingplannen, maatregelen en wetgevingen die vooral uitwerkingen hebben op de samenleving en jan met de pet. Die mag gezellig zijn leven en huis aanpassen en krom liggen voor hogere kosten. Voor de rest? Lange termijndoelen, gepraat, gezwets, gedweep en we zien wel.
Als regeringen echt willen dat maatschappijen veranderen, komen ze met deltaplannen, investeringen en gerichte fatsoenlijke hulp. Geen vage leningen ed.
De enige hysterie in dit topic komt van de klimaatontkenners.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:17 schreef HowardRoark het volgende:
Hoe lang bestaat de aarde 4 miljard jaar ofzo? En dan druk maken over de laatste 20 jaar.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 17:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sommigen hun herinneringen gaan gewoon niet verder.
Mooi argumenten op maken zo
Keuzes. Ze hebben vooral op loonkosten bespaard, en op technologie. Geloof niet dat Dacia het slechter doet als andere autos in die prijsklasse.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 17:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
'Sinpel en goedkoop' betekent dat ze ergens op hebben bezuinigd. Bij Dacia is dat hoofdzakelijk op wegligging en de veiligheids uitrusting. Laat dat nu net dingen zijn die ik voor de veiligheid van mijn gezin wel belangrijk vindt.
Die 20 jaar is wel heel belangrijkquote:Op vrijdag 9 juni 2023 18:21 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Hoe lang bestaat de aarde 4 miljard jaar ofzo? En dan druk maken over de laatste 20 jaar.
Dat zeg ik net. Ik benoem er alleen nog bij op welke vlakken dat impact heeft.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 18:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Keuzes. Ze hebben vooral op loonkosten bespaard, en op technologie.
Volgens mij is Dacia een prijsklasse op zich.quote:Geloof niet dat Dacia het slechter doet als andere autos in die prijsklasse.
Nu haal je twee dingen door elkaar heen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 17:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja leuk.
En om dat op te lossen denken we dat meer betalen alles oplost. En de usefull idiots maar kekke grafiekjes posten...
Het is pas menens als overheden de transitie naar duurzaam goedkoper maakt zodat iedereen mee kan doen, direct.
Zo niet, blijf lekker geloven in het timmerfrans gelul.
Een siesta waarvoor? De helft van de bevolking in parttimeparadijs Nederland is met de deeltijddecadentie rond lunchtijd al uitgewerkt.quote:
Veel airco’s draaien op zonne-energie, waar toch al een overschot van is met dit weer (en steeds meer). Anders verdwijnt de stroom wel in een datacenter of worden ovens, electrische heaters etc overdag aangezet vanwege negatieve prijzen omdat men een dynamisch contract heeft.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:26 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Mensen met airco in auto/huis/kantoor denken aan koelte en heus niet aan klimaat. Misschien een tandje minder inderdaad inzake stroomkosten.
Dat is verschrikkelijk ja.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:04 schreef Discombobulate het volgende:
Waar ik een tyfushekel aan heb is dat de warmte, vooral op m'n slaapkamer, zo blijft hangen. Vroeger was het een aantal dagen heel warm en toen kwam er altijd wel weer een plens regen. Nu is het gewoon twee, drie weken achter elkaar vies warm en blijft alles hangen. Resultaat is niet kunnen slapen, geen energie, etc. Airco is onbetaalbaar.
Hier morgen ook maar alles weer potdicht.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:14 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is verschrikkelijk ja.
Ben ook niet blij dat nu al een hele week dit weer blijft, volop zon en temperaturen tussen de 28 en 30 graden.
Woon recht op het zuiden, grote ramen, geen enkele schaduw.
Helaas ook geen airco.
Overdag hou ik alle ramen en 'n buitendeuren dicht, gordijnen en luxaflex ook.
En zo hou ik meestal tot eind juli/half augustus de ergste warmte buiten.
Rond die tijd is het binnen on de huiskamer opgelopen tot 29-30 graden.
Niet te harden.
Dat het nu al 25 graden is in de huiskamer doet mij vrezen voor eind juli![]()
Doe mij maar 20 tot 25 graden, warm zat.
Bijna.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 18:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Nu haal je twee dingen door elkaar heen.
Ja, er is een klimaat crisis. Sorry, maar daar zijn gewoon teveel bewijzen voor.
Hoe ze om gaan met die crisis is een tweede. Maar t is wat apart om die crisis te ontkennen .. omdat je het niet eens bent met hoe ze omgaan met de klimaat crisis.
Ik kan me vooral ergeren aan mensen die in april of mei al roepen dat die ‘lekkere 25-30 graden dagen’ wel weer op gang mogen komen, omdat het helemaal niet normaal is dat het in april of mei nog 20 graden is. Echt, alsof die kut zomer nog niet lang genoeg duurt. Dat het nu in juni al zo lang achter elkaar zo warm is beloofd idd niet veel goeds voor juli en augustus; meerderheid van die dagen zullen allemaal 25+ zijn. Kan niet wachten.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:14 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is verschrikkelijk ja.
Ben ook niet blij dat nu al een hele week dit weer blijft, volop zon en temperaturen tussen de 28 en 30 graden.
Woon recht op het zuiden, grote ramen, geen enkele schaduw.
Helaas ook geen airco.
Overdag hou ik alle ramen en 'n buitendeuren dicht, gordijnen en luxaflex ook.
En zo hou ik meestal tot eind juli/half augustus de ergste warmte buiten.
Rond die tijd is het binnen on de huiskamer opgelopen tot 29-30 graden.
Niet te harden.
Dat het nu al 25 graden is in de huiskamer doet mij vrezen voor eind juli![]()
Doe mij maar 20 tot 25 graden, warm zat.
Het is maar welk naampje je het wil geven. Als ik klimaat crisis zeg bedoel ik uiteraard klimaat verandering. Ik nam aan dat iedereen dat wel zou begrijpen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijna.
Er is sprake klimaatverandering en het is ook zeker belangrijk dat dit wordt aangepakt. Gelukkig wordt er ook van alles gedaan. Tevens zal de mens zich ook een stuk moeten aanpassen. Het compleet tegenhouden of terugdraaien gaat niet.
Maar een klimaatcrisis? Nee hoor, dat is vooral een hysterische term afkomstig van activisten, ideologen, politici, journalisten en vermeende wetenschappers. Zij die klimaatverandering aangrijpen met of bepaalde achterliggende belangen of men is zelf daadwerkelijke gaan geloven in de apocalyptische mythe rondom klimaatverandering.
Kan me die horror hier ook nog herinneren ja.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hier morgen ook maar alles weer potdicht.
Weet nog paar jaar geleden die 37-38 graden, ook al zo lang > 33. Misschien maar een uurtje geslapen, beneden, op een matrasje, in twee of drie dagen. En dan ook nog de wekker om 6u voor werk. Nou, stik er maar in ik had me die dagen ziek gemeld. Echt totaal gaar, herinner het me nog goed.
En toen ging het stormen en waaien, alle deuren en ramen open, en je voelt je gewoon weer tot leven komen.
Ik zweet overigens ook echt bijna niet, dus kan m'n warmte ook slecht kwijt.
Als je constant met dit onderwerp bezig bent kun je echt in een ideologische fuik terechtkomen natuurlijk. Bij veel (jonge) mensen is dat helaas gebeurd. Waarschijnlijk omdat het ook een stuk zingeving in het leven biedt.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:20 schreef Strijder_ het volgende:
Wat een hysterie weer mensen. Vroeger heette dat gewoon zomer.
Dat werkt, maar tot op zekere hoogte. Als je boven de 28-30 ofzo aantikt ofzo binnen heeft dat helemaal geen zin meer. Gewoon warme lucht die je wegblaast.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:39 schreef Bocaj het volgende:
Koop gewoon een goede 30 cm, tafelventilator.
Die dingen zijn haast muisstil.
Zet hem op de grond standje 1 op 2,5 of 3 meter van je af en je blijft lekker cool!
Rond de 15-20 euro. (Action, Bol, bouwmarkten, voldoende keus.)
[ afbeelding ]
Herkenbaar.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:28 schreef StateOfMind het volgende:
Dus elke avond naar bed, om vervolgens naar beneden op de bank te gaan liggen.
Wat weer kut slaapt, dus weer maar boven.
Rinse and repeat.
Klopt wel, maar toch helpt het je wel voldoende.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat werkt, maar tot op zekere hoogte. Als je boven de 28-30 ofzo aantikt ofzo binnen heeft dat helemaal geen zin meer. Gewoon warme lucht die je wegblaast.
Zoals ik zei, tot op zekere hoogte. Volgens mij heb je dan echt geen idee hoe heet het in sommige huizen kan worden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:51 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Klopt wel, maar toch helpt het je wel voldoende.
Waar komt die drang bij jou vandaan om zo op andersdenkende mensen neer te kijken? Je bent het oneens met een mening (of in dit geval zelfs feiten) en je haalt er groepen bij om ze betuttelend toe te spreken. Niks inhoudelijks, enkel een hoop generalisaties en subtiele digs.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je constant met dit onderwerp bezig bent kun je echt in een ideologische fuik terechtkomen natuurlijk. Bij veel (jonge) mensen is dat helaas gebeurd. Waarschijnlijk omdat het ook een stuk zingeving in het leven biedt.
En dat is namelijk het idee dat je vecht voor het behoud van een wereld die zogenaamd ten onder aan het gaan is. Het dan ook niet zonder reden dat het voornamelijk uitgesproken seculiere mensen betreft met een bepaalde politieke voorkeur. Het is precies deze groep die zich ook makkelijk laten meeslepen in andere ideologische narratieven.
Wij hadden altijd zo’n aircooler. Maar op t moment dat je hem uit zet was het alweer rete warm. En maakte te veel geluid voor de slaapkamer. Dus in de praktijk had je er amper wat aan. Nu hebben we airco in de slaapkamer en het verschil is immens.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:51 schreef StateOfMind het volgende:
Het is beter dan niks natuurlijk, en het voelt wel verkoelender aan, maar is het niet.
En boven bepaalde temperaturen in huis helpt het niet meer idd.
Hier een plafondventilator, een staande ventilator en nog een waterkoeler.
Leuk als je de hele dag op je reet kan zitten. Kan niet iedereen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:39 schreef Bocaj het volgende:
Koop gewoon een goede 30 cm, tafelventilator.
Die dingen zijn haast muisstil.
Zet hem op de grond standje 1 op 2,5 of 3 meter van je af en je blijft lekker cool!
Rond de 15-20 euro. (Action, Bol, bouwmarkten, voldoende keus.)
[ afbeelding ]
Hadden we 1 of 2 jaar geleden niet een aantal dagen 35 graden?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:52 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zoals ik zei, tot op zekere hoogte. Volgens mij heb je dan echt geen idee hoe heet het in sommige huizen kan worden.
Ook waar, maar dit is voor thuis.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:02 schreef roos94 het volgende:
[..]
Leuk als je de hele dag op je reet kan zitten. Kan niet iedereen.
Voetenbadje erbij, niemand die je wat doet in het weekend.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:00 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Tafelventilator en grondventilator draaien hier overuren. 25.4 graden hier onder het platte dak, 3 hoog achter en dit is nog maar het begin.
Morgen uit de kelder nog de sta-ventilator erbij. Wat een waanzin.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NIET aanklikken! https://youtu.be/xp18TKxsbVM?si=3ty6rKpcYlU5zf9d
Ik zat daar toen al boven hoor. Zelfs met ventilator ging het echt niet. Die weken daarvoor prima profijt van gehad, maar toen werd het echt intens.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:04 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Hadden we 1 of 2 jaar geleden niet een aantal dagen 35 graden?
Ik was maar wat blij met mijn ventilator, weliswaar op standje 3, maar zonder ging echt niet...
Binnen was het toen ook wel 30+.
Maar een echte airco is king natuurlijk maar niet voor iedereen haalbaar.
quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:12 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Voetenbadje erbij, niemand die je wat doet in het weekend.
Of je moet naar een recreatieplas willen of het strand. (Zal wel druk zijn.)
Strand heeft ook zijn leuke kanten!Strand lijkt me heerlijk maar ik heb de luxe om aan de Maas te wonen. Dat wil niet zeggen dat ik er dan ook elke dag zit of lig. Stom eigenlijk om dat niet te doen maar zo is het nu eenmaal. Ik zie ook nooit andere buurtbewoners daar zitten dan alleen de hont uitlaten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voetenbadje dan maar.![]()
Zo zie ik dat niet.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waar komt die drang bij jou vandaan om zo op andersdenkende mensen neer te kijken? Je bent het oneens met een mening (of in dit geval zelfs feiten) en je haalt er groepen bij om ze betuttelend toe te spreken. Niks inhoudelijks, enkel een hoop generalisaties en subtiele digs.
Mijn peuter rent de hele dag rond thuis dus zal niet gaanquote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:09 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ook waar, maar dit is voor thuis.
Kantoor heeft vaak wel goede koeling. (Bij een goede werkgever dan!)
Andersoortig werk hangt ervan af hoe cool je kan blijven, zal niet altijd lukken inderdaad.
Maar dat jij het niet drukkend warm vindt betekent niet dat een ander dat niet zo ervaart.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is ook helemaal niet heet vandaag trouwens. Ik moest zonet met een zware boodschappentas sjouwen maar het is gewoon zomers, helemaal niet drukkend warm of zo. Mensen die nu al klagen over de temperatuur in huis zijn ook keihard gegaslight, weken achter elkaar warm weer met warme nachten, dan pas warmt je huis echt op. Mijn binnentemperatuur is nog 23.5.
Iemand bij rtl besloot om naar aanleiding van de eerste hete dagen iets te schrijven over "Spaanse hitte". Big deal.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 18:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Omdat het "Spaanse hitte steeds normaler" uit de TT gewoon weer van die achterlijke klimaathysterische propaganda is. Eerder deze week al 'warmste meimaand qua watertemperatuur ooit gemeten (sinds 2014, en van de andere 11 maanden horen we niks). Het verkeerde bosbeheer in Canada is ook weer klimaatverandering, de Ieren kregen te horen dat ze maar aan de omvolking moeten wennen want straks komen er ook nog klimaatvluchtelingen.
Als je dan nog niet door hebt dat je gemanipuleerd wordt, ben je gemanipuleerd. Het is gewoon niet waar. 27 graden is een normale temperatuur voor deze tijd van het jaar. Ja, het is bovengemiddeld, want een gemiddelde bestaat altijd uit bovengemiddelden en ondergemiddelden, en dan middelen we dat en zo komen we op een gemiddelde. Bovengemiddeld is niet 'te warm'. Het gemiddelde wordt als norm gepresenteerd maar is dat natuurlijk niet, antiwentenschappelijk gelul van de media dus. Nee, natuurlijk is het niet elke 9 juni zo warm, als dat zo was dan zou het idee van Spaanse warmte helemaal niet bestaan omdat Nederlanders dan niet massaal naar Spanje op vakantie waren geweest. .
29 graden hierbinnen in een goed gesoleerd huis. Zojuist een airco gekocht fuck dit.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 20:46 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is ook helemaal niet heet vandaag trouwens. Ik moest zonet met een zware boodschappentas sjouwen maar het is gewoon zomers, helemaal niet drukkend warm of zo. Mensen die nu al klagen over de temperatuur in huis zijn ook keihard gegaslight, weken achter elkaar warm weer met warme nachten, dan pas warmt je huis echt op. Mijn binnentemperatuur is nog 23.5.
Gelukkig menen bepaalde beleidsmakers een thermostaat voor de wereld te hebben die, net voordat de wereld vergaat, omgedraaid kan worden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je constant met dit onderwerp bezig bent kun je echt in een ideologische fuik terechtkomen natuurlijk. Bij veel (jonge) mensen is dat helaas gebeurd. Waarschijnlijk omdat het ook een stuk zingeving in het leven biedt.
En dat is namelijk het idee dat je vecht voor het behoud van een wereld die zogenaamd ten onder aan het gaan is. Het dan ook niet zonder reden dat het voornamelijk uitgesproken seculiere mensen betreft met een bepaalde politieke voorkeur. Het is precies deze groep die zich ook makkelijk laten meeslepen in andere ideologische narratieven.
Waarbij ze flink kunnen cashen en macht naar zich toe kunnen trekken.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Gelukkig menen bepaalde beleidsmakers een thermostaat voor de wereld te hebben die, net voordat de wereld vergaat, omgedraaid kan worden.
De zomer in NL is ook belachelijk kortquote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:26 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik kan me vooral ergeren aan mensen die in april of mei al roepen dat die ‘lekkere 25-30 graden dagen’ wel weer op gang mogen komen, omdat het helemaal niet normaal is dat het in april of mei nog 20 graden is. Echt, alsof die kut zomer nog niet lang genoeg duurt. Dat het nu in juni al zo lang achter elkaar zo warm is beloofd idd niet veel goeds voor juli en augustus; meerderheid van die dagen zullen allemaal 25+ zijn. Kan niet wachten.
winter is nog korter, dus achquote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:16 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De zomer in NL is ook belachelijk kort
We mogen al blij zijn met 2 weken van 25+ in dit landje
De kou liefhebbers hebben veel meer om naar uit te kijken. De warmte liefhebbers hooguit een verdwaalde paar dagen in juli en augustus.
Matige baitquote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:16 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De kou liefhebbers hebben veel meer om naar uit te kijken. De warmte liefhebbers hooguit een verdwaalde paar dagen in juli en augustus.
Uhu.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:16 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waarom besloot hij dan te schrijven dat Spaanse hitte steeds normaler wordt?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:15 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Iemand bij rtl besloot om naar aanleiding van de eerste hete dagen iets te schrijven over "Spaanse hitte". Big deal.
Ik kom ook artikels tegen in de media die schrijven dat de eerste officiele zomerse dag zeer laat viel dit jaar (laatste keer dat we zo lang moesten wachten was in 1994), of dat de temperaturen in mei ruim onder het gemiddelde lagen.
En wist je dat Finland deze maand de laagste juni temperatuur on record heeft gemeten, en dat ze dit jaar ook de koudste meimaand in een halve eeuw hebben meegemaakt? Heb ik ook in de media gelezen.
Sorry, 25.6 is een comfortabele binnenhuistemperatuur.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:05 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Maar dat jij het niet drukkend warm vindt betekent niet dat een ander dat niet zo ervaart.
Nu
[ afbeelding ]
Het is in Nederland niet overal hetzelfde maar als je het nu binnenshuis al 29 graden hebt heb je iets verkeerd gedaan.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:21 schreef HyperViper het volgende:
[..]
29 graden hierbinnen in een goed gesoleerd huis. Zojuist een airco gekocht fuck dit.
Kom dan niet alleen op warme dagen met 'ja tis klimaat he!'.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 18:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Nu haal je twee dingen door elkaar heen.
Ja, er is een klimaat crisis. Sorry, maar daar zijn gewoon teveel bewijzen voor.
Hoe ze om gaan met die crisis is een tweede. Maar t is wat apart om die crisis te ontkennen .. omdat je het niet eens bent met hoe ze omgaan met de klimaat crisis.
Maar als ze nou gelijk hebben?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Heb ik minder tegen dan een oostenwind van 2 maanden onafgebroken.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:04 schreef Discombobulate het volgende:
Waar ik een tyfushekel aan heb is dat de warmte, vooral op m'n slaapkamer, zo blijft hangen. Vroeger was het een aantal dagen heel warm en toen kwam er altijd wel weer een plens regen. Nu is het gewoon twee, drie weken achter elkaar vies warm en blijft alles hangen. Resultaat is niet kunnen slapen, geen energie, etc. Airco is onbetaalbaar.
Echt he, kou in dit land.quote:
Nee, dat is het niet. Niet voor mij althans. Het zweet staat op mijn bovenlip.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sorry, 25.6 is een comfortabele binnenhuistemperatuur.
Daarom heb ik een airco gekocht. Probleem opgelost. Klimaat etc regelt Jetten wel. Volste vertrouwen in.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is in Nederland niet overal hetzelfde maar als je het nu binnenshuis al 29 graden hebt heb je iets verkeerd gedaan.
Zoveel mensen die het er ook over hebben het rest van het jaar hoor.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kom dan niet alleen op warme dagen met 'ja tis klimaat he!'.
Die langspeelplaat is af
Het zijn ook de mensen die binnen werken die het hardst klagen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:41 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Als ik die mensen in de bouw in die hitte zie werken val ik bijna plaatvervangend al flauw.
quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:04 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Volgens Hopman is het juist goed om je nu bloot te stellen aan de hitte. "Dat het nu warm is overleef je wel, maar het is voor de komende zomer handig als je lichaam zich aanpast aan die warmte," zegt zij.
"Aanpassing krijg je alleen maar als je je aan de hitte blootstelt. Doe dus de komende dagen vooral de dingen die je normaal ook buiten doet. Als het straks in juli of augustus 35 of 40 graden is, is je lichaam al een beetje gewend en kun je dat ook aan."
Wennen
Volgens de hoogleraar kan ons lichaam de hoge temperaturen van de komende tijd prima verdragen, als we maar de tijd nemen om eraan te wennen.
"Wij zijn evolutionair gebouwd om ons aan te passen aan verschillende temperaturen, maar dat heeft wel wat tijd nodig. Je zweetklieren moeten weer wennen, zodat je sneller gaat transpireren en zo warmte kwijtraakt. Ook wordt je bloedvolume wat aangevuld."
In april/mei/juni niet de hele dag binnen zitten maar ook als het warm is juist buiten komen, zodat je in juli/augustus alvast een beetje ‘getraind’ bent voor cht warm weerquote:Op zaterdag 10 juni 2023 00:17 schreef Monomeism het volgende:
"Neem tijd om te wennen"
Neem tijd?
Om te wennen?
Ik begrijp niets van dat advies!
Vanaf 30 graden voelt het in Nederland veel warmer aan dan bij 30 graden in Spanje vanwege de luchtvochtigheidsgraad hier. Dus ga weg met je beetje warmquote:Op vrijdag 9 juni 2023 23:06 schreef kawotski het volgende:
Spaanse hitte? Als ik naar Spanje ga dan is het toch wel een andere klasse. Vanaf 40 graden kan je enigszins, denken aan, voorzichtig spreken van hitte. Hier in Nederland begint het vanaf 26 graden warm te worden, 30 graden is niet meer dan een beetje warmte. Wees er maar blij mee want we zitten 9 maanden per jaar in de kou, bewolkte 50 tinten grijze luchten en regen. Het is nog net niet genoeg om van pure ellende uit het leven te stappen.
Oh jeetje, er is iemand met een andere mening dan jij. Die moet wel weg idd.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 08:15 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Vanaf 30 graden voelt het in Nederland veel warmer aan dan bij 30 graden in Spanje vanwege de luchtvochtigheidsgraad hier. Dus ga weg met je beetje warm
werkt niet voor iedereen helaas, ik kom ook in april mei en juni zeer regelmatig buiten en nog zijn de echt warme dagen gewoon te warmquote:Op zaterdag 10 juni 2023 06:38 schreef Raw85 het volgende:
[..]
In april/mei/juni niet de hele dag binnen zitten maar ook als het warm is juist buiten komen, zodat je in juli/augustus alvast een beetje ‘getraind’ bent voor cht warm weer
Dat klopt nog steeds gegeven de tempetaturen gemiddeld stijgen. Maar klimaatverandering is een betere term omdat het zowel de opwarming bevat als toenemende weersextremen / contrasten.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 21:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Het blijft aandoenlijk om te zien dat er nog steeds 'intelligente' mensen zijn die niet snappen wat global warming werkelijk betekent.
Blijkbaar weet je niet wat luchtvochtigheid doet met temperatuur beleving door verminderde warmte afvoer van je lichaam. Daarvoor heeft wetenschap de natte bol temtemperatuur uitgevonden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 23:06 schreef kawotski het volgende:
Spaanse hitte? Als ik naar Spanje ga dan is het toch wel een andere klasse. Vanaf 40 graden kan je enigszins, denken aan, voorzichtig spreken van hitte. Hier in Nederland begint het vanaf 26 graden warm te worden, 30 graden is niet meer dan een beetje warmte.
Zeggen dat de wereld vergaat als we niks doen is niet hysterisch?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 09:13 schreef rododendronneke het volgende:
Het leukst in deze topics zijn de hysterische users, anti-woke en anti-alles natuurlijk, die in elk gesprek over klimaataanpassing ”Hysterie!” beginnen te roepen als een bezwering van hun eigen angsten.
Vooral wappies willen graag iedereen hier laten denken dat grote groepen wetenschappers roepen dat de wereld vergaat als we niets doen, wat natuurlijk een totaal verzonnen onzin mening is maar wat de andere wappies dan weer als voldongen feit zien.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 09:19 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Zeggen dat de wereld vergaat als we niks doen is niet hysterisch?
Dit bedoel ik dusquote:Op zaterdag 10 juni 2023 09:19 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Zeggen dat de wereld vergaat als we niks doen is niet hysterisch?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)at-ipcc-uitstoot-co2quote:Op zaterdag 10 juni 2023 09:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vooral wappies willen graag iedereen hier laten denken dat grote groepen wetenschappers roepen dat de wereld vergaat als we niets doen, wat natuurlijk een totaal verzonnen onzin mening is maar wat de andere wappies dan weer als voldongen feit zien.
Schattig, je leest wat je wil lezen, en draagt de verwoording van de secretaris generaal van de VN ook nog eens aan als het geroep van grote groepen wetenschappersquote:Op zaterdag 10 juni 2023 09:31 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)at-ipcc-uitstoot-co2
Een politicus bij de VN die niet veel begrijpt van wat in het ipcc rapport staat, dat is geen wetenschapper probeer het nog eens.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 09:31 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)at-ipcc-uitstoot-co2
Oh gelukkig. Dan gaan we gewoon zonder het klimaat verder.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 09:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nog een kleine nuance de wereld vergaat niet maar het klimaat volgens hem.
Dat is toch een overgewaardeerd iets de wetenschap hoe het klimaat werkt en ze weten het toch niet. Dus volgens de wappie logica hebben we dan ook niet zoiets als een klimaat nodig.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 09:42 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Oh gelukkig. Dan gaan we gewoon zonder het klimaat verder.
Ja! Dit ja!quote:Op vrijdag 9 juni 2023 19:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
dat was gewoon toeval want het weer kan gewoon soms erg fluctueren.quote:in 1833, was het nog droger met slechts 1,4 mm. Ook was het uitzonderlijk zonnig met ruim 301 uur zonneschijn
Het gaat vooral veel betekenen voor de 'natuur'. Die gaat veranderen. Het menselijk lichaam kan zich vrij goed aanpassen. Althans, als de maatschappij in zijn geheel mee aanpast. Want stratenmaker zijn met 35 graden, 100% luchtvotigheid is geen succes.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 09:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Blijkbaar weet je niet wat luchtvochtigheid doet met temperatuur beleving door verminderde warmte afvoer van je lichaam. Daarvoor heeft wetenschap de natte bol temtemperatuur uitgevonden.![]()
Op naar de 35 graden met 100% luchtvochtigheid dan vallen niet de mussen van het dak, maar de mensen.
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 10:08 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.nu.nl/klimaat(...)-er-aan-de-hand.html
Sjezus wat een ophitsing.
In 1833 was het nog droger en nog zonniger
[..]
dat was gewoon toeval want het weer kan gewoon soms erg fluctueren.
Maar nu is het echt mis hoor en de uitwerking omdat we te lang douchen en geen afval scheiden!
We worden allemaal ouder en krijgen meer last van de warmte. De meesten worden nog vetter ook, dan gaat het helemaal hard.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 23:04 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Niet voor mij althans. Het zweet staat op mijn bovenlip.
Het is geen Spaanse hitte en dat deze warmte vaker in ons land gaat voorkomen is ook helemaal geen feit.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 09:28 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus
Het gaat hier over "Spaanse hitte" die vaker in ons land gaat voorkomen en wat je kunt doen om die hitte beter te verdragen.
Nee, dit artikel is een waarschuwing voor de naderende apocalypse.quote:Maar nee het onderwerp wordt gelijk weer gesleept naar de naderende apocalypse waar je niet in wil geloven maar wel over blijft door ouwehoeren
Kijk, weer zo'n hystericus.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 11:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dit artikel is een waarschuwing voor de naderende apocalypse.
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 11:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
We worden allemaal ouder en krijgen meer last van de warmte. De meesten worden nog vetter ook, dan gaat het helemaal hard.
[..]
gewoon op tijd het zonnescherm uitdoen en uit houdenquote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom besloot hij dan te schrijven dat Spaanse hitte steeds normaler wordt?
[..]
[..]
Het is in Nederland niet overal hetzelfde maar als je het nu binnenshuis al 29 graden hebt heb je iets verkeerd gedaan.
Het meest opmerkelijk is ook dat er natuurlijk altijd bosbranden zijn geweest, alleen nu komt elke bosbrand uitgebreid in het nieuws alsof het een heel nieuw fenomeen is. En ook al is een brand veroorzaakt door menselijke nalatigheid (wat bijna altijd zo is) alsnog is het door klimaatverandering (zogenaamd dan). Bijzonder om te zien. Het legt ook bloot hoe activistisch de hele journalistiek is geworden. Dat zijn echokamers met betrekking tot bepaalde onderwerpen, waaronder klimaatverandering.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 10:08 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.nu.nl/klimaat(...)-er-aan-de-hand.html
Sjezus wat een ophitsing.
In 1833 was het nog droger en nog zonniger
[..]
dat was gewoon toeval want het weer kan gewoon soms erg fluctueren.
Maar nu is het echt mis hoor en de uitwerking omdat we te lang douchen en geen afval scheiden!
Maar weinig mensen die roepen dat er een apocalypse komt; dat is alleen het frame dat gekozen wordt door mensen als jij omdat dat makkelijker discussiren is. Er wordt gewaarschuwd voor opwarming van de aarde. En dat het handig is daar wat aan te doen omdat de natuur er nogal onder lijdt. Maar dat is blijkbaar al hysterie.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 11:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
We worden allemaal ouder en krijgen meer last van de warmte. De meesten worden nog vetter ook, dan gaat het helemaal hard.
[..]
Het is geen Spaanse hitte en dat deze warmte vaker in ons land gaat voorkomen is ook helemaal geen feit.
[..]
Nee, dit artikel is een waarschuwing voor de naderende apocalypse.
Als je kijkt naar de enorme hysterie die er is rondom dit onderwerp, kun je absoluut spreken dat er apocalyptische narratieven zijn gecreerd. Anders kom je ook niet op termen als een 'klimaatcrisis', 'climate disaster', 'final warning' of worden er geen dingen gezegd als 'we zijn de strijd tegen klimaatverandering aan het verliezen', 'the world is on fire' of 'world is on brink of catastrophic warming'. Of denk aan dramatische foto's van allerlei extreme weersituaties en twintig nieuwsberichten bij elke afwijking van de verwachte klimatologische norm.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 11:53 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maar weinig mensen die roepen dat er een apocalypse komt; dat is alleen het frame dat gekozen wordt door mensen als jij omdat dat makkelijker discussiren is. Er wordt gewaarschuwd voor opwarming van de aarde. En dat het handig is daar wat aan te doen omdat de natuur er nogal onder lijdt. Maar dat is blijkbaar al hysterie.
Jij hebt niet opgelet bij natuurkunde.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 11:48 schreef michaelmoore het volgende:
Gewoon op tijd het zonnescherm uitdoen en uit houden.
Dan blijft het binnen lekker koel, overdag als de stroom goedkoop is even de vriezer open zetten helpt ook.
ALs warmte eenmaal in het huis is dan gaat het er moeilijk weer uit.
quote:Op vrijdag 9 juni 2023 22:47 schreef Weltschmerz het volgende:
(...)
(...)
jawel achterdeur deur en vriezer savonds open , dan is de volgende dag koel in huisquote:Op zaterdag 10 juni 2023 12:10 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Jij hebt niet opgelet bij natuurkunde.
Het is na een relatief koude lente voor het eerst warm weer en dan wordt dat meteen gekoppeld aan klimaatopwarming. Dat is niet alleen antiwetenschappelijk, het is ook gewoon propaganda. Je kunt ook als er begin december ijs ligt gaan roepen dat mensen maar moeten wennen aan deze Finse koude want een nieuwe ijstijd komt eraan. Dat is net zulke onzin. Men probeert van klimaatverandering een persoonlijke ervaring te maken terwijl het dat niet is, warm weer is het enige dat we ervaren en dat kan met en zonder klimaatverandering.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 11:53 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Maar weinig mensen die roepen dat er een apocalypse komt; dat is alleen het frame dat gekozen wordt door mensen als jij omdat dat makkelijker discussiren is. Er wordt gewaarschuwd voor opwarming van de aarde. En dat het handig is daar wat aan te doen omdat de natuur er nogal onder lijdt. Maar dat is blijkbaar al hysterie.
Klopt, maar een stenen huis is nog niet op zomertemperatuur, daar zit nog een matigende factor in. Als het 6 weken achter elkaar warm is zoals een paar jaar geleden, nog net voor de grote klimaathysterie, dan koelt het veel moeilijker af. Maar inderdaad, niet op laten warmen, als je de gaseven even goed opstookt om pizza's te bakken dan moet je je realiseren dat die warmte nergens heen kan.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 11:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gewoon op tijd het zonnescherm uitdoen en uit houden
dan blijft het binnen lekker koel , overdag als de stroom goedkoop is even de vriezer open zetten helpt ook
ALs warmte eenmaal in het huis is dan gaat het er moeilijk weer uit
De kans dat dit jaar de warmste zomer ooit gaat worden is 90%quote:Op zaterdag 10 juni 2023 12:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is na een relatief koude lente voor het eerst warm weer en dan wordt dat meteen gekoppeld aan klimaatopwarming. Dat is niet alleen antiwetenschappelijk, het is ook gewoon propaganda. Je kunt ook als er begin december ijs ligt gaan roepen dat mensen maar moeten wennen aan deze Finse koude want een nieuwe ijstijd komt eraan. Dat is net zulke onzin. Men probeert van klimaatverandering een persoonlijke ervaring te maken terwijl het dat niet is, warm weer is het enige dat we ervaren en dat kan met en zonder klimaatverandering.
[..]
Klopt, maar een stenen huis is nog niet op zomertemperatuur, daar zit nog een matigende factor in. Als het 6 weken achter elkaar warm is zoals een paar jaar geleden, nog net voor de grote klimaathysterie, dan koelt het veel moeilijker af. Maar inderdaad, niet op laten warmen, als je de gaseven even goed opstookt om pizza's te bakken dan moet je je realiseren dat die warmte nergens heen kan.
Wij koken buiten in de zomer, werkt erg goed.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 12:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is na een relatief koude lente voor het eerst warm weer en dan wordt dat meteen gekoppeld aan klimaatopwarming. Dat is niet alleen antiwetenschappelijk, het is ook gewoon propaganda. Je kunt ook als er begin december ijs ligt gaan roepen dat mensen maar moeten wennen aan deze Finse koude want een nieuwe ijstijd komt eraan. Dat is net zulke onzin. Men probeert van klimaatverandering een persoonlijke ervaring te maken terwijl het dat niet is, warm weer is het enige dat we ervaren en dat kan met en zonder klimaatverandering.
[..]
Klopt, maar een stenen huis is nog niet op zomertemperatuur, daar zit nog een matigende factor in. Als het 6 weken achter elkaar warm is zoals een paar jaar geleden, nog net voor de grote klimaathysterie, dan koelt het veel moeilijker af. Maar inderdaad, niet op laten warmen, als je de gaseven even goed opstookt om pizza's te bakken dan moet je je realiseren dat die warmte nergens heen kan.
Juli en augustus vs oktober tm maart.quote:
quote:
Nou sorry hoor, maar de periode in NL waar het weer slecht en fris is is echt vele malen langer en regelmatiger dan de kans dat je in NL 25+ krijgt.quote:
Vrijdag standaard thuiswerken en rond 15 uur ermee kappen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 12:23 schreef Frutsel het volgende:
Later beginnen, eerder ophouden geniet mijn voorkeur ipv een middagdutje
Australirs hebben ook bbq cultuur ook niet voor niks.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 13:01 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij koken buiten in de zomer, werkt erg goed.
De kans dat we dat de hele zomer gaan horen wanneer het eventjes warm is en dat het dan later toch die 10% blijkt te zijn is minstens 50%.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 12:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De kans dat dit jaar de warmste zomer ooit gaat worden is 90%
Die periodes worden elk jaar langer.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
25+ heb je in NL echt maar heel weinig.
Lekker toch. Dan is het in Nederland niet 9 maanden koud en nat maar misschien 8,5 maanden.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:13 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Die periodes worden elk jaar langer.
oktober - half december is herfstquote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Juli en augustus vs oktober tm maart.
Nou, zulke temperaturen komen tegenwoordig natuurlijk wel vaker voor dan vroeger het geval was. Dat kun je ook gewoon zelf zien als je naar de statistieken kijkt. Ik denk dat het belangrijk is om klimaatverandering niet te ontkennen, maar ook niet mee te gaan in de hysterische acapolytische narratieven van vele media en activisten. Zoals met alles is ook hier een middenweg tussen twee extremen mogelijk. Het belangrijk om die aan te houden.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Juli en augustus vs oktober tm maart.
Hmmmm.
[..]
[..]
Nou sorry hoor, maar de periode in NL waar het weer slecht en fris is is echt vele malen langer en regelmatiger dan de kans dat je in NL 25+ krijgt.
25+ heb je in NL echt maar heel weinig.
Nee dank je, 25 graden is warm zat voor mij zomers. Ben altijd blij als de zomer weer achter ons ligt.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:27 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Lekker toch. Dan is het in Nederland niet 9 maanden koud en nat maar misschien 8,5 maanden.
Begrijpend lezen is een kunst. Ze geeft aan dat klimaatverandering een feit zal zijn tenzij we uitstoot van "alle" fossiele brandstoffen wereldwijd ongedaan kunnen maken. (maar dat is mission impossible)quote:
De claim dat deze periodes elk jaar langer wordt klopt niet. Het komt simpelweg vaker voor.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:13 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Nee joh, Spanje heeft maandenlange zomers met temperaturen (ver) boven de 30 graden. Dat is hier niet de norm.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:58 schreef Maharski het volgende:
Spaanse hitte is inmiddels Sahara-hitte. En onze hitte nu is wat vroeger 'Spaanse hitte' was.
Omdat het KNMI besloten heeft dat men in de 20e eeuw geen thermometer kon aflezen maar de data gelukkig met hun modelletjes konden worden gecorrigeerd.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:13 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Van oktober tot maart, soms april, is het weer niet om naar huis te schrijven.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:27 schreef mschol het volgende:
[..]
oktober - half december is herfst
en eind februari begint het lente weer
zomer is eind mei tot half september
Dat ontken ik ook niet.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nou, zulke temperaturen komen tegenwoordig natuurlijk wel vaker voor dan vroeger het geval was. Dat kun je ook gewoon zelf zien als je naar de statistieken kijkt. Ik denk dat het belangrijk is om klimaatverandering niet te ontkennen, maar ook niet mee te gaan in de hysterische acapolytische narratieven van vele media en activisten. Zoals met alles is ook hier een middenweg tussen twee extremen mogelijk. Het belangrijk om die aan te houden.
Kun je nagaan wat je zegt “een totaal fucked up wereld” nee dan geef je je kinderen een goede richtlijn, een depressieve kut gedachte die van je kinderen kleine psychopaten maakt die meedoen met extintion rebel.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:15 schreef mcmlxiv het volgende:
Wanneer je geen kinderen hebt kun je inderdaad volledig schijt hebben aan klimaatverandering en denken "het zal mijn tijd wel duren" of "wat overdrijven die mensjes toch!". Heb je wel kinderen dan weet je dat je medeschuldig bent aan het nalaten van een totaal fucked wereld aan je eigen nageslacht.
Je kinderen, je kleinkinderen of op zijn laatst je achterkleinkinderen (je weet wel die straks opa/oma tegen jouw kinderen zeggen) zullen je vervloeken omdat je een egostische idioot was die zijn/haar eigen kleine genoegens belangrijker vond dan de overlevingskansen van het eigen nageslacht. Domme mensen denken namelijk inderdaad in dagen/weken/maanden/kwartalen of op zijn best jaren, mensen die een beetje nadenken begrijpen dat het om decennia gaat en dat 2063 dichter bij is dan 1980.
Dus ja, klimaatactivisten hysterisch noemen is van een oneindige domheid die moeilijk te evenaren is.
het gaat geweldig kerel, echt geweldigquote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kun je nagaan wat je zegt “een totaal fucked up wereld” nee dan geef je je kinderen een goede richtlijn, een depressieve kut gedachte die van je kinderen kleine psychopaten maakt die meedoen met extintion rebel.
Nee zelf wat doen, vertrouwen houden in de mensheid en technologie, inzien dat het eigenlijk heel goed gaat. En dat meegeven. Dank u Amen.
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:25 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
het gaat geweldig kerel, echt geweldig
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan zeg je toch tegen je kinderen dat ze een touw kopen?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:25 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
het gaat geweldig kerel, echt geweldig
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En weer heel andere problemen waar iedereen zich druk om mag maken en een verdienindustrie omheen bouwen.Vakman pur sang
Nee joh sunshinequote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:35 schreef Discombobulate het volgende:
Het is toch al verloren. Ik geloof echt niet dat we klimaatverandering allemaal terug gaan draaien. In 2100 is het gewoon alsnog helemaal klote.
quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:35 schreef Discombobulate het volgende:
Het is toch al verloren. Ik geloof echt niet dat we klimaatverandering allemaal terug gaan draaien. In 2100 is het gewoon alsnog helemaal klote.
Ik zie het echt niet zo gigantisch veranderen de komende decennia. Nul procent uitstoot gaat 'm niet worden. Is gewoon totaal niet realistisch.quote:
Tuurlijk wel. Had nu al bijna gekunt, tenminste de rijke landen.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik zie het echt niet zo gigantisch veranderen de komende decennia. Nul procent uitstoot gaat 'm niet worden. Is gewoon totaal niet realistisch.
Ja hehe natuurlijkquote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Alsof wij j als mensen de aarde kunnen vernietigen? Das eerder andersom.
Ja maar die kernafval he die blijft wel 200.000 jaar actiefquote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Had nu al bijna gekunt, tenminste de rijke landen.
Als er niet van die linkse mongooltjes rondliepen die denken dat zon en wind energie wat oplost. Maar als we 30 jaar geleden niet zulke bange jankerds waren en All-in op kernenergie (icm electrisch rijden) waren gegaan was nu al 80% co2 vrij.
Maar het kan nog zat. En de aarde heeft na bepaalde gebeurtenissen wel vaker hogere co2 concentraties gekend (massale vulkaan uitbarstingen en bosbranden), en kan daar prima mee omgaan.
Kernfusie is door nieuwe technologie eindelijk onder controle en zal een grote vaart nemen.
Die zijn belachelijkquote:Op vrijdag 9 juni 2023 13:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Tja dan kom je niet aan De Bilt plaatjes maar wel aan dit soort bevindingen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je moet realiseren dat je 'weer' en 'klimaat' grandioos door elkaar haalt.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 12:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Das de “hockeystick”quote:Op zondag 11 juni 2023 08:37 schreef Momo het volgende:
[..]
Je bent niet bekend met isotopen analyses?
Je snapt dat dit soort plaatjes ook worden vastgesteld aan de hand bevindingen van isotopen en paleontologie? Tenminste de isotopen kunnen ongeveer terug tot 66 miljoen jaar geleden. Waarom zou niet kloppen voor de laatste 2000 jaar maar wel hier dan?quote:Op zondag 11 juni 2023 08:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Das de “hockeystick”
Neem dan plaatjes met een langere periode.
[ afbeelding ]
In de NASA grafiek die ik stuur zie je dat de laatste periode een dalende trend is welke eindigt, of door mensen gecreerd.quote:Op zondag 11 juni 2023 08:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Je snapt dat dit soort plaatjes ook worden vastgesteld aan de hand bevindingen van isotopen en paleontologie? Tenminste de isotopen kunnen ongeveer terug tot 66 miljoen jaar geleden. Waarom zou niet kloppen voor de laatste 2000 jaar maar wel hier dan?
Cycli-klimaat-weer (zeer lang tot zeer kort)quote:Op zondag 11 juni 2023 08:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Das de “hockeystick”
Neem dan plaatjes met een langere periode.
[ afbeelding ]
Ja, tuurlijk is het ooit warmer geweest op aarde, daar twijfelt ook niemand aan. Maar het gaat om de gradint nu en de antropogene driver die de gradint veel steiler maakt. Het broeikaseffect van CO2 staat gewoon vast als natuurkundig fenomeen.quote:Op zondag 11 juni 2023 09:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In de NASA grafiek die ik stuur zie je dat de laatste periode een dalende trend is welke eindigt, of door mensen gecreerd.
Door in jouw plaatje het tijdspad zo te kiezen wordt maximaal schokeffect gecreerd.
Tja is een keuze maar niet echt wetenschappelijk.
Het lijkt of het nu warmer is dan ooit op aarde, terwijl het nog VEEEEEL warmer is geweest en weer gaat worden (natuurlijke trend)
Die 3C is wel over 100 jaar he, niet over duizenden jaren, dat is het verschil.quote:Op zondag 11 juni 2023 09:08 schreef Lospedrosa het volgende:
Die laatste periode de paleoscene maximum was wel een mooi voorbeeld
De temp gemiddeld op aarde was 6-8C hoger.
Nu spreekt met over Max 3C
De CO gehaltes fluctueerden tussen 1000 en 3500 ppm!
De oceanen zijn in die tijd helemaal zuur geworden en bijna al het (diep)zeeleven was uitgestorven.
Heb je nog een reactie op Momo?quote:Op zondag 11 juni 2023 09:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens is die periode begonnen met wat we nu zouden noemen milieu vervuiling.
Er waren grote bosbranden, er kwam methaan vrij uit de grond, en waarschijnlijk grote vulkaan uitbarstingen Triggerden de gebeurtenissen.
Alleen zonder moderne mensen, allemaal natuurlijk, de aarde doorstond dit in een aantal miljoenen jaren weer.
De temperatuur van de grote oceanen was wel 40C.
En die tijd zijn zoogdieren gevalueerd tot wat er nu is, we gedijen er schijnbaar goed onder![]()
mogelijk met een "beschaving" 50 miljoen jaar terug, die dezelfde fouten heeft gemaakt als de mensheid.quote:Op zondag 11 juni 2023 09:12 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens is die periode begonnen met wat we nu zouden noemen milieu vervuiling.
Er waren grote bosbranden, er kwam methaan vrij uit de grond, en waarschijnlijk grote vulkaan uitbarstingen Triggerden de gebeurtenissen.
Alleen zonder moderne mensen, allemaal natuurlijk, de aarde doorstond dit in een aantal miljoenen jaren weer.
De temperatuur van de grote oceanen was wel 40C.
En die tijd zijn zoogdieren gevalueerd tot wat er nu is, we gedijen er schijnbaar goed onder![]()
jij doet toch hetzelfde maar dan andersom?quote:Op zondag 11 juni 2023 09:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Door in jouw plaatje het tijdspad zo te kiezen wordt maximaal schokeffect gecreerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |