abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 april 2023 @ 14:56:38 #1
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_208852306
Laatst heb ik een lezing bijgewoond over een alternatieve munt genaamd de Florijn.
Het idee is dat dit geld lokaal gebruikt moet worden en niet bij de grote multinationals wordt uitgegeven zodat dat geld niet 'verdwijnt' naar het buitenland of naar aandeelhouders.

Er zijn dus werkelijk papieren Florijnenen in de omloop maar ook digitaal kun je ermee betalen.
1 Florijn is 1 euro en je kunt het ook gewoon bij de belasting aangeven, wat makkelijk is omdat het 1 op 1 is.
Het is bedoeld als betaalmiddel en zeker niet als spaarmiddel.
Je kunt bij deze partij ook renteloze leningen krijgen.

Het klonk mij goed in de oren en ik heb alvast een paar Florijnen besteld.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze of een andere alternatieve munt?
To BG or not to BG!
pi_208852331
wat is het voordeel tov de Euro?
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 14:58:23 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208852333
Dusss...het is gewoon een afspraak dat je de florijn wél uitgeeft bij de lokale slager op de hoek, maar niet bij Shell ermee betaald?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208852356
Klinkt echt als een fantastisch plan, gelijk mijn huis te koop gezet voor 450.000 florijnen.
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:07:07 #5
335476 oppiedoppie
pi_208852437
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:58 schreef koemleit het volgende:
wat is het voordeel tov de Euro?
De Florijn kun je renteloos lenen.
To BG or not to BG!
pi_208852469
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:07 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Wie vertrekt die lening? Wie gaat het risico lopen om dat geld uit te lenen? En wat gebeurd er als je niet meer kan terugbetalen?
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:10:08 #7
335476 oppiedoppie
pi_208852490
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:58 schreef CoolGuy het volgende:
Dusss...het is gewoon een afspraak dat je de florijn wél uitgeeft bij de lokale slager op de hoek, maar niet bij Shell ermee betaald?
Niet iedereen accepteerd de Florijn als betaalmiddel.
Er zijn volgens mij 750 bedrijven bij aangesloten momenteel.
Het is niet de bedoeling dat de Florijn de euro gaat vervangen maar ernaast blijft bestaan.
To BG or not to BG!
pi_208852493
het gaat hierover denk ik.
https://betalenmetflorijn.nl/[quote]0s.gif Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2677857/1/50#p208852437]vrijdag 21 april 2023 15:07[/url] schreef [url=https://forum.fok.nl/user/profile/335476]oppiedoppie[/url] het volgende:

[..]
[/quote]
het gaat hierover denk ik
https://betalenmetflorijn.nl/

ik zie een shitload aan bedrijven die het ondersteunen volgens hen, maar op de site van die bedrijven zie ik er niks van terug.

verder verwijzen ze naar de "bristol pound" maar dat schijnt niet meer te bestaan.

En dat was na een zoekactie op de site voor 4 minuten.
wat heb ik aan een renteloze lening, als ik niks kan met m'n florijnen?

klinkt echt als een scam.
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:11:26 #9
335476 oppiedoppie
pi_208852511
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:10 schreef koemleit het volgende:
het gaat hierover denk ik.
[..]
het gaat hierover denk ik

ik zie een shitload aan bedrijven die het ondersteunen volgens hen, maar op de site van die bedrijven zie ik er niks van terug.

verder verwijzen ze naar de "bristol pound" maar dat schijnt niet meer te bestaan.

En dat was na een zoekactie op de site voor 4 minuten.
wat heb ik aan een renteloze lening, als ik niks kan met m'n florijnen?

klinkt echt als een scam.
Je kunt de florijn elk moment terugruilen voor de euro.
To BG or not to BG!
pi_208852519
Wappiemunt.

Een bedrijf zal die florijn zsm weer omwisselen voor euro’s.

En als burger moet je je euro’s omwisselen voor een florijn. Nee, klinkt heel handig dit.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:13:49 #11
335476 oppiedoppie
pi_208852544
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:09 schreef Malavita het volgende:

[..]
Wie vertrekt die lening? Wie gaat het risico lopen om dat geld uit te lenen? En wat gebeurd er als je niet meer kan terugbetalen?
Je koopt die Florijnen en dat geld blijft staan op een rekening zodat op elk moment elke Florijn weer ingenomen kan worden.
Er is niet gesproken wat er gebeurd als je niet terug kan betalen dus dat weet ik niet.
To BG or not to BG!
pi_208852560
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:11 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ja tot het niet meer kan.
Want die "uitgever" verkoopt zn muntjes en gaat die euro's die jij hem geeft gewoon uitgeven.

Dus als iedereen zn euros terug wil, dan zijn er niet genoeg.
Klapt de boel, geld weg.
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:15:18 #13
335476 oppiedoppie
pi_208852563
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:12 schreef kalinhos het volgende:
Wappiemunt.

Een bedrijf zal die florijn zsm weer omwisselen voor euro’s.

En als burger moet je je euro’s omwisselen voor een florijn. Nee, klinkt heel handig dit.
Dat omwisselen gaat supersnel met een druk op de knop. Digitaal.
Maar met cash gaat dat iets langzamer, die sturen ze je (kosteloos) toe met de post.
To BG or not to BG!
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 15:15:37 #14
236264 crew  capricia
pi_208852567
Wie geeft ze uit?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 15:15:44 #15
16180 crew  CoolGuy
pi_208852568
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:15 schreef koemleit het volgende:

[..]
Want die "uitgever" verkoopt zn muntjes en gaat die euro's die jij hem geeft gewoon uitgeven.

Klapt de boel, geld weg.
Dit is gewoon een (soort van) pyramidespel in dat geval.
pi_208852588
Flippos kon ik vroeger ook ruilen voor andere flippos. Of zelfs andere hard assets zoals knikkers, of soft assets zoals kauwgom. Apart dat het nooit iets is geworden.. Ik vermoed dat het WEF hier achter zit, want de meeste mensen waren wel enthousiast over de flippo!
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:18:10 #17
335476 oppiedoppie
pi_208852604
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:15 schreef koemleit het volgende:

[..]

Klapt de boel, geld weg.
Als alle euros gewoon blijven staan dat kan elke uitgegeven florijn gewoon weer ingewisseld worden.
Ze zijn nu kleine 3 jaar bezig en hebben 400.000 staan inmiddels, zoveel is er nu in de omloop en ze hebben een behoorlijk stijgende lijn in gebruikers en transacties.
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:19:19 #18
335476 oppiedoppie
pi_208852615
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:15 schreef capricia het volgende:
Wie geeft ze uit?
De stichting die er achter zit.
To BG or not to BG!
pi_208852625
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:15 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Dat omwisselen gaat supersnel met een druk op de knop. Digitaal.
Maar met cash gaat dat iets langzamer, die sturen ze je (kosteloos) toe met de post.
Maar wat is dan als klant of als bedrijf de toegevoegde waarde? Dat het geinige briefjes heeft?

Je zou ipv de Florijn net zo goed kiezelsteentjes kunnen gebruiken en ze OekieBoekies noemen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 15:21:34 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_208852633
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:20 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Maar wat is dan als klant of als bedrijf de toegevoegde waarde? Dat het geinige briefjes heeft?

Je zou ipv de Florijn net zo goed kiezelsteentjes kunnen gebruiken en ze OekieBoekies noemen.
OF je besluit gewoon dat je je euro's bij de lokale winkeliers uitgeeft en niet bij de grote multinationals.
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:23:47 #21
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208852653
Is dit niet gewoon een Piramidespel?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Piramidespel
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:25:55 #22
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_208852674
Is het niet zoiets als www.circuitnederland.nl, of een of ander bartergeldsysteem?

Beetje kneuterig altijd wel, al helpt het wellicht qua bewustwording.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
OF je besluit gewoon dat je je euro's bij de lokale winkeliers uitgeeft en niet bij de grote multinationals.
Dat ja. Geef je je geld aan multinationals die lokaal weinig tot niks toevoegen aan bv werkgelegenheid of aan lokale ondernemers, koop je duurzaam of planeetverneukend.....
Iedere euro die je uitgeeft is een stembiljet. :s)

[ Bericht 29% gewijzigd door Pedante_Mansplainer op 21-04-2023 16:11:08 ]
pi_208852675
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:18 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Als alle euros gewoon blijven staan dat kan elke uitgegeven florijn gewoon weer ingewisseld worden.
Ze zijn nu kleine 3 jaar bezig en hebben 400.000 staan inmiddels, zoveel is er nu in de omloop en ze hebben een behoorlijk stijgende lijn in gebruikers en transacties.
Dat is niet heel veel he. Dat zijn 8 personen die 100 procent meedoen zeg maar..
Maar zie nog steeds voordeel niet. Renteloos lenen.. maar ik ga met mn florijnen niks kopen qua investering ofzo.
pi_208852698
Het is toch gewoon een alternatief betaalmiddel? Die bestaan al heel lang, sommige redelijk succesvol.
Hier in de omgeving doen ze het met Noppes.
Alternatieve betaalmiddelen zijn geen pyramidespel of oplichting, het zijn gewoon wat het zegt te zijn: een alternatief betaalmiddel. Dus een ruileenheid, wat inderdaad ook kiezels of slakkenhuizen hadden kunnen zijn.
Zolang er voldoende mensen zijn die het ruilmiddel vertrouwen kan het prima functioneren, niet beter of slechter dan zeg, de Euro, wat ook net zo goed een kiezel of een slakkenhuis had kunnen zijn.

De belangstingdienst heeft er ook een speciaal paragraafje voor, het is totaal legaal.
De fiscus noemt het LETS: Local Exchange and Trade System
http://www.loonheffing.nl/besluiten/CPP2001-2832M.htm
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 15:34:28 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_208852751
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:28 schreef sigme het volgende:
Het is toch gewoon een alternatief betaalmiddel? Die bestaan al heel lang, sommige redelijk succesvol.
Hier in de omgeving doen ze het met Noppes.
Alternatieve betaalmiddelen zijn geen pyramidespel of oplichting, het zijn gewoon wat het zegt te zijn: een alternatief betaalmiddel. Dus een ruileenheid, wat inderdaad ook kiezels of slakkenhuizen hadden kunnen zijn.
Zolang er voldoende mensen zijn die het ruilmiddel vertrouwen kan het prima functioneren, niet beter of slechter dan zeg, de Euro, wat ook net zo goed een kiezel of een slakkenhuis had kunnen zijn.

De belangstingdienst heeft er ook een speciaal paragraafje voor, het is totaal legaal.
De fiscus noemt het LETS: Local Exchange and Trade System
http://www.loonheffing.nl/besluiten/CPP2001-2832M.htm
Maar het is gelinkt aan de euro. Want 1 florijn = 1 euro, oftewel, de waarde ervan wordt uitgedrukt in euro's. Er zijn wat lokale bedrijven die dat ding accepteren, prima. Maar als nou die bedrijven ineens zeggen 'hey, wij stoppen met het accepteren van die dingen', dan moet iedereen ze in principe terug gaan sturen/geven/whatever, en willen ze euro's daarvoor terug.

Dat kan alleen maar als de uitgevende partij het geld dat ze hebben gekregen van klanten in ruil voor die florijnen nog in kas hebben. Maar die lui zitten dit ook niet in hun vrije tijd te doen. Ik word altijd erg wantrouwig bij zulke dingen, want het gaat altijd om geld, en ze wíllen altijd geld. Dus als ze dat geld hebben uitgegeven (want waarom zou je anders geld willen hebben) kunnen ze het niet terug betalen aan de klanten.

Ik hou het maar gewoon bij de euro denk ik.
pi_208852766
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar het is gelinkt aan de euro. Want 1 florijn = 1 euro, oftewel, de waarde ervan wordt uitgedrukt in euro's. Er zijn wat lokale bedrijven die dat ding accepteren, prima. Maar als nou die bedrijven ineens zeggen 'hey, wij stoppen met het accepteren van die dingen', dan moet iedereen ze in principe terug gaan sturen/geven/whatever, en willen ze euro's daarvoor terug.

Dat kan alleen maar als de uitgevende partij het geld dat ze hebben gekregen van klanten in ruil voor die florijnen nog in kas hebben. Maar die lui zitten dit ook niet in hun vrije tijd te doen. Ik word altijd erg wantrouwig bij zulke dingen, want het gaat altijd om geld, en ze wíllen altijd geld. Dus als ze dat geld hebben uitgegeven (want waarom zou je anders geld willen hebben) kunnen ze het niet terug betalen aan de klanten.

Ja, daar heb je wel een punt, dat is wel anders dan bij noppes (en kromstaarten, die hebben we hier ook eens gehad :D)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 15:48:31 #27
16180 crew  CoolGuy
pi_208852877
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:36 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja, daar heb je wel een punt, dat is wel anders dan bij noppes (en kromstaarten, die hebben we hier ook eens gehad :D)
Nou ja, ik snap het ideaalbeeld achter dit soort dingen wel, en dat ideaalbeeld wordt gebruikt om het aan de man te brengen, maar degenen die dit bedenken zijn uit op geld, want daar komt het uiteindelijk altijd op neer.
pi_208853432
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:56 schreef oppiedoppie het volgende:

Het probleem is dat er te weinig geld is
Nooononononononooo.. er is absoluut niet te weinig geld. Er is heel heel heeeeeeeel veel geld. Misschien niet in de juiste handen, maar geld is er op deze wereld zat. Dat gaat een nieuw betaalmiddel niet oplossen.

Prima als je zo'n munt accepteert, maar zolang ik niet minstens 90% van mijn vaste lasten er 100% gegarandeerd mee kan betalen doe ik er niet aan mee.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 21 april 2023 @ 16:47:13 #29
335476 oppiedoppie
pi_208853495
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:25 schreef koemleit het volgende:

[..]
Dat is niet heel veel he. Dat zijn 8 personen die 100 procent meedoen zeg maar..
Maar zie nog steeds voordeel niet. Renteloos lenen.. maar ik ga met mn florijnen niks kopen qua investering ofzo.
Het is totaal niet bedoeld als investering maar puur als ruilmiddel.
Dat is wat er volgens hun mis is met het geldsysteem. Geld is bedoeld als ruilmiddel en niet als spaarmiddel. Geld is spaarmiddel geworden door de rente.
Als je wil investeren kun je beter goud of zilver kopen zeiden ze.
To BG or not to BG!
pi_208853524
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 16:47 schreef oppiedoppie het volgende:
Geld is spaarmiddel geworden door de rente.
Welke rente?
pi_208853533
quote:

[..]
Het ruilmiddel maakt absoluut geen enkele mallemoer uit. Geld, schelpen, kokosnoten, whatever.
Mensen zullen het gaan misbruiken ten koste van alles.

Hier een superoud filmpje over inflatie van allerlei 'betaalmiddelen'

Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  vrijdag 21 april 2023 @ 16:59:28 #32
335476 oppiedoppie
pi_208853597
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Bedrijven betalen een heel klein transactiebedrag want er worden natuurlijk kosten gemaakt.. Ze willen et echt niet rijk mee worden. Die man heette Anthony Migchels trouwens en is inderdaad een idealist en ik geloof hem dat het hem niet gaat om er zelf rijk van te worden.
To BG or not to BG!
pi_208853682
quote:
hoeveel moest je ervoor betalen en denk je werkelijk hier ooit een nut uit te halen?

volgens mij zijn er in Italie op veel meer platsen wel alternatieve munteenheden gestart binnen lokale economieen, en gebaseerd op een circulaire geldstroom en een soort van 'ruil-gemeenschap'...
... maar dat is meestal niet vanuit het idee dat je geld zou moeten steken in die munt, en het verder een intrinsieke warde is, het idee is juist dat die waarde gekoppeld is aan producten en/of diensten, en hiermee niet gespeculeerd kan worden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 21 april 2023 @ 17:09:36 #34
335476 oppiedoppie
pi_208853700
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 16:39 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Nooononononononooo.. er is absoluut niet te weinig geld. Er is heel heel heeeeeeeel veel geld. Misschien niet in de juiste handen, maar geld is er op deze wereld zat. Dat gaat een nieuw betaalmiddel niet oplossen.

Prima als je zo'n munt accepteert, maar zolang ik niet minstens 90% van mijn vaste lasten er 100% gegarandeerd mee kan betalen doe ik er niet aan mee.
Gek dit. Je quote mij met iets wat ik nooit heb gezegt. Ik ben namelijk niet van mening dat et te weinig geld is. In tegendeel. Het is alleen niet helemaal gelijkmatig of eerlijk verdeeld.
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 17:15:49 #35
335476 oppiedoppie
pi_208853767
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:08 schreef RM-rf het volgende:

[..]
hoeveel moest je ervoor betalen en denk je werkelijk hier ooit een nut uit te halen?

volgens mij zijn er in Italie op veel meer platsen wel alternatieve munteenheden gestart binnen lokale economieen, en gebaseerd op een circulaire geldstroom en een soort van 'ruil-gemeenschap'...
... maar dat is meestal niet vanuit het idee dat je geld zou moeten steken in die munt, en het verder een intrinsieke warde is, het idee is juist dat die waarde gekoppeld is aan producten en/of diensten, en hiermee niet gespeculeerd kan worden
Nee ik hoef dat geld niet te hebben. Ik heb een rekening geopend en ga morgen ergens iets kopen met florijnen en dan koop ik precies zoveel als ik nodig ben om digitaal te betalen. Hoef daar geen florijnen voor op mijn rekening te hebben staan. Oppotten is niet de bedoeling. Je hoeft er helemaal geen geld in te steken maar ik vind het fijn om met cash te betalen. Daarom heb ik wel wat besteld. Doe ik met de euro ook, ik haal mijn 'zakgeld' eenmaal per maand van de bank om zoveel mogelijk cash te betalen.
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 17:17:25 #36
335476 oppiedoppie
pi_208853783
quote:

[..]

Waarom zouden er niet meer 'munten' naast elkaar kunnen bestaan?
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 17:19:50 #37
335476 oppiedoppie
pi_208853804
Die man voorspelde trouwens dat de euro binnenkort weer gekoppeld gaat worden aan goud.

En dat de bitcoin ook op zijn einde loopt.

Kijken of dit uitkomt......
To BG or not to BG!
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 17:20:40 #38
16180 crew  CoolGuy
pi_208853810
quote:

[..]
Dat is wat er volgens hun mis is met het geldsysteem. Geld is bedoeld als ruilmiddel en niet als spaarmiddel. Geld is spaarmiddel geworden door de rente.
Als je wil investeren kun je beter goud of zilver kopen zeiden ze.
Maarrrrrr....ze willen wél euro's hebben om je die florijnen te geven. Dus zó veel vinden ze toch niet echt mis met euro's.
  vrijdag 21 april 2023 @ 17:21:14 #39
335476 oppiedoppie
pi_208853812
quote:

[..]

Als lokkertje kost een florijn momenteel 95 cent en kun je het voor een euro uitgeven. Krijgt er ook 95 cent voor terug.
To BG or not to BG!
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 17:24:01 #40
16180 crew  CoolGuy
pi_208853849
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:21 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Als lokkertje kost een florijn momenteel 95 cent en kun je het voor een euro uitgeven. Krijgt er ook 95 cent voor terug.
Ja, dus ze leveren 5 cent in op die deal om je maar over de streep te trekken, en dat doet ie allemaal vanuit de goedheid van zijn hart, maar vooral niét om er uiteindelijk geld mee te verdienen.

Dat is...naja sorry dat ik het zeg, maar ik vind je erg naïef overkomen. Nu heb jij er natuurlijk niet veel geld in gestoken (hoop ik) maar er is maar 1 reden dat dit gedaan wordt, en dat is om er geld mee/aan te verdienen, want anders had ie wel gezegd 'hey, ik geef je gewoon die florijnen'. Maar nee, hij wil er euro's voor.
  vrijdag 21 april 2023 @ 17:24:38 #41
335476 oppiedoppie
pi_208853856
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maarrrrrr....ze willen wél euro's hebben om je die florijnen te geven. Dus zó veel vinden ze toch niet echt mis met euro's.
Die een op een is vooral om er geen aparte boekhouding voor te hoeven hebben. Kan zo opgeteld worden voor de belasting.

Mijn vraag was, wat als de euro 'klapt'.

Dan gaat hier de gulden weer ingevoerd worden en is een florijn een gulden. En als daar een gat tussen zit kan de florijn gewoon gebruikt worden.
To BG or not to BG!
pi_208853929
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:15 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Nee ik hoef dat geld niet te hebben. Ik heb een rekening geopend en ga morgen ergens iets kopen met florijnen en dan koop ik precies zoveel als ik nodig ben om digitaal te betalen. Hoef daar geen florijnen voor op mijn rekening te hebben staan. Oppotten is niet de bedoeling. Je hoeft er helemaal geen geld in te steken maar ik vind het fijn om met cash te betalen. Daarom heb ik wel wat besteld. Doe ik met de euro ook, ik haal mijn 'zakgeld' eenmaal per maand van de bank om zoveel mogelijk cash te betalen.
:? maar je moest dus wel een rekening ervoor openen? en je moet nu digitaal daarmee betalen?

Als je juist apprecieert dat een munt gewoon tastbaar en cash is, zou je ervoor helemaal geen bankrekening of digitaal middel nodig hebben (an sich gaat dat met euro's ook, daarmee kan je an sich ook puur cash betalen... hooguit, als je een inkomen uit arbeid hebt of een uitkering krijgt _moet_ die op een bankrekening overgemaak worden)

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:17 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
er kunnen in theorie zoveel mogelijk munten naast elkaar bestaan....
mits een winkelier of dienst-aanbieders bereid is in een andere munt af te rekenen of betaling te ontvangen dat de wettelijke munteenheid.

enkel is dat weinig praktisch voor zowel degenen die betalingen moet ontvangen en bv winkeliers die kasa's moeten aanhouden en dan plots in verschillende munten moeten wisselen of afrekenen....

als betaler is het helemaal niet fijn een grote hoeveelheid verschillen de munten bij je te hebben (ik heb nog de ervaring dat ik voor 2002 in Luxemburg waar ik werkte terwijl ik in duitsland woonde en regelmatig ook in belgie en nederland was, vier verschillende munten, alhoewel twee daarvan al sowieso uitwisselbaar waren (belgische/luxemburgse francs), naast dus Guldens en Marken )...

ik ben juist wel blij om geen zware en dikke portemonnee mee te moeten slepen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 17:30:57 #43
16180 crew  CoolGuy
pi_208853931
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:24 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Die een op een is vooral om er geen aparte boekhouding voor te hoeven hebben. Kan zo opgeteld worden voor de belasting.

Dan gaat hier de gulden weer ingevoerd worden en is een florijn een gulden. En als daar een gat tussen zit kan de florijn gewoon gebruikt worden.
Als de euro klapt is je florijn geen fluit meer waard, want 1 florijn = 1 euro. Als de euro 0 waard wordt is de florijn ook 0 waard.
  vrijdag 21 april 2023 @ 17:34:25 #44
335476 oppiedoppie
pi_208853975
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dus ze leveren 5 cent in op die deal om je maar over de streep te trekken, en dat doet ie allemaal vanuit de goedheid van zijn hart, maar vooral niét om er uiteindelijk geld mee te verdienen.

Dat is...naja sorry dat ik het zeg, maar ik vind je erg naïef overkomen. Nu heb jij er natuurlijk niet veel geld in gestoken (hoop ik) maar er is maar 1 reden dat dit gedaan wordt, en dat is om er geld mee/aan te verdienen, want anders had ie wel gezegd 'hey, ik geef je gewoon die florijnen'. Maar nee, hij wil er euro's voor.
Die 5 cent geeft de verkoper op. Als je inruilt krijg je 95 cent weer en sta je quit.

Verder heb ik een huis zonder hypotheek maar met geld wat is geleend zonder rente en gedeeltelijk is geschonken door mensen die het huidige geld systeem niet zien zitten en ons plan steunen en op deze manier financieren. Het is een experimenteel idee maar ik stond versteld hoeveel mensen hier voor te porren zijn en hoeveel mensen geld over hebben om ons te helpen. Ik zit echt wel in een bubbel van idealisten. 'Heb vertrouwen' hoor ik regelmatig als ik mijn twijfels uitsprak. En het kwam ook nog allemaal goed.
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 17:36:01 #45
335476 oppiedoppie
pi_208853991
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als de euro klapt is je florijn geen fluit meer waard, want 1 florijn = 1 euro. Als de euro 0 waard wordt is de florijn ook 0 waard.
Eigelijk is de euro toch ook niks waard, net als de florijn. We hebben er gewoon een afspraak over gemaakt waar iedereen zich aan houdt.
To BG or not to BG!
pi_208853997
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:19 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
En die stichting heeft geen kosten?

Iedereen werkt daar vrijwillig? In een gratis kantoor, met gratis energie voor verwarming en apparatuur? Op gratis computers, servers en dergelijke? Met gratis software pakketten. En gratis koffie en thee in de kantine?

Ja, sure.
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 17:37:53 #47
16180 crew  CoolGuy
pi_208854012
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:36 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Eigelijk is de euro toch ook niks waard, net als de florijn. We hebben er gewoon een afspraak over gemaakt waar iedereen zich aan houdt.
Maar bij de euro houdt elke instantie en bank zich daar aan. De florijn is uitgedacht door een of andere nozem, en dat heeft ie niet gedaan omdat ie dat leuk vindt omdat ie op een zaterdagochtend niets te doen had, of uit idealisme, of of of. Zodra ze er geld voor vragen zou ik heel héél wantrouwig worden.

Ik kan je drang naar idealisme waarderen (ik heb je andere topics over hoe je woont etc ook gelezen :) ) maar ik zou hier heel ver van weg blijven.
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 17:39:42 #48
16180 crew  CoolGuy
pi_208854035
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:34 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Die 5 cent geeft de verkoper op. Als je inruilt krijg je 95 cent weer en sta je quit.

Verder heb ik een huis zonder hypotheek maar met geld wat is geleend zonder rente en gedeeltelijk is geschonken door mensen die het huidige geld systeem niet zien zitten en ons plan steunen en op deze manier financieren. Het is een experimenteel idee maar ik stond versteld hoeveel mensen hier voor te porren zijn en hoeveel mensen geld over hebben om ons te helpen. Ik zit echt wel in een bubbel van idealisten. 'Heb vertrouwen' hoor ik regelmatig als ik mijn twijfels uitsprak. En het kwam ook nog allemaal goed.
Ja, dus die zegt tegen jou. Hey, ik geef je, zomaar, ZONDER bijbedoelingen whatsoever, een voordeel van 5 cent, uit mijn zak. Doe ik zomaar. Want ik ben een weldoener. Geen enkele bijbedoeling bij, maar ik geef je deze zelf bedachte florijn, en in ruil voor die florijn wil ik wel euro's terug. Geen kokosnoten, geen eieren, nee nee, euro's.

Het is...ik...IK zou het niet doen. Echt.
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 17:41:49 #49
16180 crew  CoolGuy
pi_208854061
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:19 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Die stichting zit daar ook niet voor niks hun tijd te doneren he. Die hebben kosten, want die PC waar ze achter zitten draait op stroom. Stroom kost geld. Geen florijnen, maar euro's.

Echt...toe, laat je idealisme nou niet doorslaan naar naïviteit.
pi_208854164
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:17 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Omdat dat gedoe is.
Als je nooit buiten de Eurozone komt en te jong bent om nog veel besef te hebben van de monetaire situatie in Europa voor 2002, snap ik je naïviteit een beetje.
Voor een vakantie met de auto naar Spanje of Italië had je dan vier munteenheden nog. Vooraf je guldens wisselen voor een munteenheid die je alleen op 'specifieke' plekken kon uitgeven. Namelijk in de landen waar die Frank, Mark, Peseta of Lire een geldig betaalmiddel was. En dan later weer terugwisselen naar guldens, als je er nog over had. Of bewaren voor je volgende vakantie.

En je zal zeggen: "ja, maar dat is niet naast elkaar".
Dan raad ik je aan om eens de historie rondom videobanden te gaan lezen. Er waren in de tweede helft van de jaren 70 drie prima systemen die naast elkaar bestonden met elk hun eigen standaard. Géén van die systemen was echt superieur aan de andere systemen. Toch heeft maar één van die systemen lange tijd succes gekend. Simpelweg omdat er geen markt was voor het 'naast elkaar bestaan'.

En dat Apple systemen niet compatibel waren met bestanden uit gegenereerd door/bedoeld voor software op Microsoft systemen, is bijna de ondergang geweest voor Apple. Apple heeft zich kunnen redden door haar software compatibel te maken met de standaarden uit o.a. de Microsoft Office pakketten.
  vrijdag 21 april 2023 @ 17:51:22 #51
335476 oppiedoppie
pi_208854179
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:36 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En die stichting heeft geen kosten?

Iedereen werkt daar vrijwillig? In een gratis kantoor, met gratis energie voor verwarming en apparatuur? Op gratis computers, servers en dergelijke? Met gratis software pakketten. En gratis koffie en thee in de kantine?

Ja, sure.
Tuurlijk zijn er kosten en daarom gaat er ook een kleine transactiekosten worden gerekend. Maar net genoeg om de kosten te dekken en niet zoveel dat ze er rijk van gaan worden. Werd m ook vaak gevraagd 'dan koop je er zeker een dikke mercedes van'? Wil ik helemaal niet want ik heb helemaal geen rijbewijs zei hij toen. Maar ik moet natuurlijk wel leven.

Sommige mensen hebben hoge idealen en niet de wens om rijk te worden. Zo ken ik er vele. Zoals mijn buurman die boer is. Biologisch, dus onkruid met de hand trekken. Verdient er net genoeg aan om er van te kunnen leven. Zijn hoogste ideaal is om gezonde voeding te verbouwen. Bijzondere man. Zo ken ik er meer.
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 17:53:01 #52
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208854199
Dus euros,maar dan zonder enige vorm van garanties?

Klinkt dom.
Dum de dum
  vrijdag 21 april 2023 @ 18:36:17 #53
335476 oppiedoppie
pi_208854725
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:53 schreef Fe2O3 het volgende:
Dus euros,maar dan zonder enige vorm van garanties?

Klinkt dom.
Geen Euros waar je rente over moet betalen of waar je zoveel mogelijk van zou willen hebben. Dan krijg je geen rente maar je hoeft het ook niet betalen he.

Tja, wat is dom. Wij hebben ons huis binnen 10 jaar afbetaald op deze manier, das best lekker hoor.
To BG or not to BG!
pi_208854847
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 18:36 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Geen Euros waar je rente over moet betalen of waar je zoveel mogelijk van zou willen hebben. Dan krijg je geen rente maar je hoeft het ook niet betalen he.

Tja, wat is dom. Wij hebben ons huis binnen 10 jaar afbetaald op deze manier, das best lekker hoor.
Je hebt een hypotheek in die onzin?
  vrijdag 21 april 2023 @ 18:48:37 #55
335476 oppiedoppie
pi_208854873
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 18:46 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Je hebt een hypotheek in die onzin?
Nee, ik heb een huis met renteloze prive leningen. Bijna afbetaald inmiddels.
To BG or not to BG!
pi_208854897
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 18:48 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Nee, ik heb een huis met renteloze prive leningen. Bijna afbetaald inmiddels.
En wat heeft dat met een alternatief betaalmiddel te maken?

Overigens, renteloos geld uitlenen mag helemaal niet. Zeg dan gewoon dat je geld geschonken krijgt.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2023 18:51:02 ]
  vrijdag 21 april 2023 @ 18:51:44 #57
335476 oppiedoppie
pi_208854920
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 18:50 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Om het begrip 'renteloos' te verduidelijken.
To BG or not to BG!
pi_208854925
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 18:51 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Om het begrip 'renteloos' te verduidelijken.
Renteloos geld uitlenen mag helemaal niet.
pi_208855017
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:15 schreef capricia het volgende:
Wie geeft ze uit?
Een of andere oplichter.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:02:50 #60
335476 oppiedoppie
pi_208855071
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 18:50 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]

Overigens, renteloos geld uitlenen mag helemaal niet. Zeg dan gewoon dat je geld geschonken krijgt.
Nee, het is met prive leningen gekocht. Maar er is ook wel wat geschonken voor ons project dat is ook waar. Veel mensen vinden het geweldig wat we doen en geven spontaan geld, heel gek. Vind het wel fijn om me niet scheel te hoeven betalen aan rente en niet afhankelijk te zijn van een bank en het huis bijna afbetaald te hebben. Ik kan daardoor flink wat eerder stoppen met werken.

Als er geen rente was dan was alles heel anders geweest. Hiermee wordt geld verdient zonder dat er arbeid tegenover staat en dat zou niet moeten kunnen net als beleggen en daardoor werken de laagste inkomens voor de rijken die kunnen rentenieren zonder inspanningen.
To BG or not to BG!
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 19:05:21 #61
16180 crew  CoolGuy
pi_208855120
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:02 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Nee, het is met prive leningen gekocht. Maar er is ook wel wat geschonken voor ons project dat is ook waar. Veel mensen vinden het geweldig wat we doen en geven spontaan geld, heel gek. Vind het wel fijn om me niet scheel te hoeven betalen aan rente en niet afhankelijk te zijn van een bank en het huis bijna afbetaald te hebben. Ik kan daardoor flink wat eerder stoppen met werken.

Als er geen rente was dan was alles heel anders geweest. Hiermee wordt geld verdient zonder dat er arbeid tegenover staat en dat zou niet moeten kunnen net als beleggen en daardoor werken de laagste inkomens voor de rijken die kunnen rentenieren zonder inspanningen.
Mjaaaa, maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn he.
pi_208855222
Beetje zoals de goude munten bij John Wick. Dus dan moet het wel goed zijn.
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:14:23 #63
335476 oppiedoppie
pi_208855248
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mjaaaa, maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn he.
Inmiddels bijgelegd. Achteraf bleek er een intrigante te zijn. Die is inmiddels vertrokken.
To BG or not to BG!
pi_208855258
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:02 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Je bedoelt dat er gewoon een lening met een marktconforme rente verstrekt wordt, maar dat alle rente geschonken wordt. Zeg dat dan gewoon. Op zich heb je dat prima geregeld, maar doe nou niet alsof geld krijgen het ei van Columbus is.
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:17:17 #65
104963 ETA
European Travel Author
pi_208855270
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:24 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Ja wacht even. Dus iedereen die een florijn heeft, mag deze inruilen dan voor de nieuwe gulden? Hoe komt die stichting aan die nieuwe guldens? De euros die ze hebben ontvangen voor de florijnen zijn immers waardeloos geworden.

Het hele concept is fundamenteel zinloos. Enige wat je doet is, is jezelf opzettelijk limiteren wat je met je geld kan doen. Het is net zoals VVV-bonnen kopen van je geld, ineens kan je je geld maar op paar plekken uitgeven. Dat dan plekken zijn die je steunt, daarvoor hoef je toch geen VVV-bonnen te kopen?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_208855335
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

De lachende 3de is de omwisselaar

Als hij straks een miljoen florijnen heeft omgeruild tegen euro’s heeft hij een miljoen euro op zijn rekening staan, zolang die florijnen in gebruik zijn hoeft hij het ook niet terug te geven en kan hij er mee beleggen of rente van trekken, of zijn eigen salaris betalen

Als dan de florijn massaal gedumpt wordt gaat de stichting failliet en zitten de florijn bezitters met waardeloos geld

Dit blijft gewoon goed gaan tot de uitgever niet genoeg geld meer heeft om terug te wisselen

Zoals mensen al eerder zeiden een piramidespel
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:26:23 #67
104963 ETA
European Travel Author
pi_208855380
Verder mag de stichting zelf besluiten bij "zwaarwegende reden" je account op te zeggen. Ze beloven dat per florijn 0,95 euro uit te betalen. In tegenstelling tot een bank, kan een bank niet zomaar je rekening sluiten en deel van je geld achterhouden.

Als bedrijf moet je nog maar zien of je je geld terugkrijgt: "5. Indien er bij beëindiging door de Stichting nog een positief saldo lager dan F 200,- rest op de bedrijfsrekening dan zal de Stichting het bedrag in Euro, per bank, binnen een maand, uitkeren tegen een koers van 95 cent per Florijn. Indien het bedrag hoger is dan F 200,-, dan zal de Stichting het bedrag te koop aanbieden in het Wisselkantoor en uitbetalen zodra het bedrag is verkocht."

Het impliceert dat ze niet meteen het geld in euros voorhanden hebben, dat ze eerst andere kopers voor de florijnen moeten vinden....
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:27:36 #68
335476 oppiedoppie
pi_208855398
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:15 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Je bedoelt dat er gewoon een lening met een marktconforme rente verstrekt wordt, maar dat alle rente geschonken wordt. Zeg dat dan gewoon. Op zich heb je dat prima geregeld, maar doe nou niet alsof geld krijgen het ei van Columbus is.
Het gaat erom hoeveel voordeel je hebt als je een lening hebt zonder rente. Om een huis te kopen. Hoe ongelofelijk veel voordelen dat geeft. Een bedrijf beginnen met renteloos geleend geld. Dat kan best hoor. Rente is een bedenksel in het kapitalisme door de bankiers waardoor er voor een bepaalde groep voordeel is en een bepaalde groep in de schulden zet. Zou toch geweldig zijn als we daar vanaf zouden kunnen komen.
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:33:26 #69
104963 ETA
European Travel Author
pi_208855497
Nog interessanter, je kan dus nooit voor 1 euro uit laten betalen?

quote:
Florijn Wisselkantoor1. Bedrijven kunnen Florijn die zij hebben omgezet, maar niet zinvol binnen het netwerk kunnen besteden, te koop aanbieden in het wisselkantoor op de Florijn website.
2. De maximale vraagprijs is 95 cent per Florijn. Aanbiedingen tegen een lagere koers zijn mogelijk, prijzen kunnen worden gezet in tienden van centen. Bijvoorbeeld: 0,931.
3. De goedkoopste aanbieding wordt altijd het eerste verkocht. Bij aanbiedingen tegen dezelfde koers geldt dat de oudste het eerste wordt verkocht.
4. Indien (een deel van) het aangeboden bedrag wordt verkocht, dan wordt het daarvoor betaalde bedrag in Euro binnen vijf (5) werkdagen overgemaakt naar de bankrekening van het verkopende bedrijf.
5. De Stichting doet er alles aan om een goede koers (om en nabij de 95 cent) te handhaven en beschikt over ruime mogelijkheden daartoe. De Stichting is echter op geen enkele wijze aansprakelijk voor de koers van de Florijn, noch voor de snelheid waarmee wordt gewisseld.
Mijn reisfotos!
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 19:33:49 #70
236264 crew  capricia
pi_208855505
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 18:57 schreef vipergts het volgende:

[..]
Een of andere oplichter.
Een vage stichting ja.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:34:31 #71
335476 oppiedoppie
pi_208855517
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]

Als hij straks een miljoen florijnen heeft omgeruild tegen euro’s heeft hij een miljoen euro op zijn rekening staan, zolang die florijnen in gebruik zijn hoeft hij het ook niet terug te geven en kan hij er mee beleggen of rente van trekken, of zijn eigen salaris betalen

Als dan de florijn massaal gedumpt wordt gaat de stichting failliet en zitten de florijn bezitters met waardeloos geld

Dit blijft gewoon goed gaan tot de uitgever niet genoeg geld meer heeft om terug te wisselen

We zullen zien.
Mij gaat het niks kosten als ik eenmaal die 30 euro heb uitgegeven.
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:35:54 #72
104963 ETA
European Travel Author
pi_208855543
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:27 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Het gaat erom hoeveel voordeel je hebt als je een lening hebt zonder rente. Om een huis te kopen. Hoe ongelofelijk veel voordelen dat geeft. Een bedrijf beginnen met renteloos geleend geld. Dat kan best hoor. Rente is een bedenksel in het kapitalisme door de bankiers waardoor er voor een bepaalde groep voordeel is en een bepaalde groep in de schulden zet. Zou toch geweldig zijn als we daar vanaf zouden kunnen komen.
Waarom zou ik iemand geld willen uitlenen, waarbij ik geen vergoeding krijg, niet vrij over het geld kan beschikken en risico heb op verlies?

Omdat ik zo aardig ben? Als dat zo is, kan ik hem toch beter rechtstreeks in Euro's geven? Nu blijft 5% kleven aan de stichting...
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:37:14 #73
104963 ETA
European Travel Author
pi_208855559
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:34 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
We zullen zien.
Dus zolang jij je geld er maar netjes op tijd uit hebt? Dat is precies hoe deelnemers aan piramidespellen denken. :D
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:38:06 #74
335476 oppiedoppie
pi_208855572
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]

En wat gebeurt er met de mensen die er een lening hebben lopen als dit gebeurt?
To BG or not to BG!
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 19:38:52 #75
236264 crew  capricia
pi_208855587
quote:

[..]
We zullen zien.
Maar wat verdien je er mee?
Bedoel, je loopt wel risico. En het geld is niet overal inzetbaar.

Dus waarom dit doen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208855626
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:27 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ja, en dat kan dus in essentie niet. Dan kunnen ze wel roepen dat je op papier renteloos leent, maar in praktijk denkt de belastingdienst daar anders over.
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:41:45 #77
104963 ETA
European Travel Author
pi_208855642
Nog een mooi:

quote:
3. Bij transacties in Florijn geldt dat 1 Florijn = 1 Euro. Het is niet toegestaan andere prijzen voor betalingen in Florijn te vragen dan voor betalingen in Euro.
Dit, behalve als je met de stichting handelt, die mogen als enige florijnen met korting inkopen...

Huh, hoe zit dit dan? Lijkt mij tikfoutje....
quote:
Stichting De Florijn Nederland verkoopt altijd Florijn voor 0,95 Euro.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:43:25 #78
104963 ETA
European Travel Author
pi_208855678
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:38 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
En wat gebeurt er met de mensen die er een lening hebben lopen als dit gebeurt?
net zoals in hyperinflatie, alle schulden worden niks waard, maar alle tegoeden dus ook.

Echter heeft de stichting hier zich sneaky voor ingedekt, want ze eisen aflossingen in Euros....

Goh, die stichting begint wel veel tekenen van een louche bank te vertonen...
Mijn reisfotos!
pi_208855703
quote:

[..]
We zullen zien.
Als je mijn post hebt begrepen had je kunnen concluderen dat je een risico loopt door dat als de boel klapt dat je die 30 florijn kwijt bent

Beperkt risico maar wel een risico
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:45:10 #80
335476 oppiedoppie
pi_208855708
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:37 schreef ETA het volgende:

[..]
Dus zolang jij je geld er maar netjes op tijd uit hebt? Dat is precies hoe deelnemers aan piramidespellen denken. :D
Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met een piramidespel. Omdat ik geen florijnen in bezit hoef te hebben om iets te kopen hoef ik ook geen rekening vol florijnen. Ik heb gewoon een normale rekening en als ik ergens met florijnen kan betalen dan koop ik ze op het moment dat ik iets wil afrekenen. Ik hoef ze niet eerst te kopen en een soort van rekening vol florijnen te hebben om dingen te kunnen kopen. Ik koop op het moment dat ik ze nodig heb precies zoveel als ik nodig heb. Zo is het risico voor mij heel klein als het mis gaat.

Heb gewoon paar fysiek gekocht om ze te bekijken. Ik weet al waar ik ze uit ga geven en vanaf dan koop ik geen fysiek geld meer maar betaal ik digitaal met de florijn op de plekken waar het kan.
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:49:07 #81
104963 ETA
European Travel Author
pi_208855778
heb een idee.... ik geef nu Hollandse Florijnen (HFL). Deze mag je kopen bij mij voor 1 euro per stuk.

Daarna mag jij die HFL bij elke webshop uitgeven die een normale creditcard accepteert (ik betaal simpelweg met mijn creditcard met 3% cashback en schrijf aantal HFL op jouw rekening af).

HFL mag je als handelsmiddel gebruiken.

Als je ooit HFL wil terugruilen naar Euro's, geef ik je 0,96 euro per HFL.

Ik en elke deelnemer beloofd plechtig de HFL niet aan grote multinationals te geven.
Mijn reisfotos!
pi_208855783
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:45 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met een piramidespel. Omdat ik geen florijnen in bezit hoef te hebben om iets te kopen hoef ik ook geen rekening vol florijnen. Ik heb gewoon een normale rekening en als ik ergens met florijnen kan betalen dan koop ik ze op het moment dat ik iets wil afrekenen. Ik hoef ze niet eerst te kopen en een soort van rekening vol florijnen te hebben om dingen te kunnen kopen. Ik koop op het moment dat ik ze nodig heb precies zoveel als ik nodig heb. Zo is het risico voor mij heel klein als het mis gaat.

Heb gewoon paar fysiek gekocht om ze te bekijken. Ik weet al waar ik ze uit ga geven en vanaf dan koop ik geen fysiek geld meer maar betaal ik digitaal met de florijn op de plekken waar het kan.
Maar de euro’s die worden gebruikt om florijnen te kopen blijven toch onderdeel van de transactie. Dus wat levert het nu precies op?
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:58:18 #83
104963 ETA
European Travel Author
pi_208855922
Trouwens, het is mij niet volledig duidelijk waar de uitgeleende Florijnen vandaan komen, er staat wel iets over op de site.

quote:
Het gehele netwerk. Er is feitelijk niemand die geld uitleent. Het netwerk vertrouwt op de belofte een lening terug te betalen en de stichting houdt slechts de administratie bij. Wij zorgen ervoor dat er niet te veel krediet wordt uitgegeven en dat iedereen zich aan de afspraken houdt, maar wij doen dat om de deelnemers te helpen, niet om aan ze te verdienen. Het krediet komt niet van de stichting en zou zonder de deelnemers niet kunnen bestaan. Vandaar dat iedereen in principe in aanmerking komt voor krediet.
Het lijkt erop dat ze tegoeden van iedereen uitlenen. Dat is heel raar. Want ik heb het recht mijn Florijnen te verzilveren, echter zijn mijn Florijnen niet 1 op 1 gedekt (95% regel even eruit gelaten). Mijn Florijnen zijn ineens gedekt met IOU's...

Simpel gezegd:
Er zitten 100 mensen met elk 1 Florijn in het netwerk, dus 100 Florijn totaal in het netwerk. Er worden 10 Florijnen uitgeleend aan bedrijf A. Bedrijf A heeft dan het recht om 10 Florijnen in het netwerk uit te geven. Op papier mogen die 100 mensen nog steeds elk 1 Florijn uitgeven. Nu zijn er 110 Florijnen in omloop....
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 20:07:24 #84
104963 ETA
European Travel Author
pi_208856084
En zijn de stukken van de stichting wel eens bekeken? Ik neem aan dat ze geen reiskostenvergoeding hieruit halen, want brandstof wordt over het algemeen bij een kwaaie multinational gehaald.
Mijn reisfotos!
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 20:15:32 #85
16180 crew  CoolGuy
pi_208856241
Dit stinkt aan alle kanten. Maar dat wil TS niet zien, want TS wil volhouden dat er een groep mensen die het 'anders' willen doen, en dat die mensen die dit soort oplichterij bedenken dat wel eens zouden kunnen doen om er in keiharde klinkende euro's beter van te willen worden, die mogelijkheid bestaat niet in de idyllische wereld waarin TS wil leven. En waarom bestaat dat niet? Omdat die man dat zegt dat ie dat niet doet.

Nogmaals, ik vind het tof dat TS dingen anders doet, maar dit is niet meer anders doen. Dit is slachtoffer zijn van bijna grenzeloze naïviteit.
pi_208856493
Dit is dus gewoon bankieren zonder vergunning en depositogarantiestelsel.

Echt een top idee.
  vrijdag 21 april 2023 @ 20:45:41 #87
335476 oppiedoppie
pi_208856626
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:49 schreef Questular het volgende:

[..]
Maar de euro’s die worden gebruikt om florijnen te kopen blijven toch onderdeel van de transactie. Dus wat levert het nu precies op?
Ik vind het wel prettig dat er een alternatieve munt is naast de euro.

Ik ga over 2 jaar een bedrijfje beginnen met een renteloze lening.
To BG or not to BG!
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 20:47:44 #88
16180 crew  CoolGuy
pi_208856654
Ja anders gezegd...Je gaat een gok doen met het geld van iemand anders en die iemand anders kan hoogstens zijn/haar eigen geld terug krijgen. Een voordeel heeft het niet voor de verstrekker maar loopt wel al het financiële risico.
  vrijdag 21 april 2023 @ 20:48:14 #89
104963 ETA
European Travel Author
pi_208856660
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 20:45 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Het is geen alternatieve munt naast de Euro... Je waarde zit er aan gekoppeld in de meest onvoordelige manier, je krijgt alle slechte eigenschappen van de Euro en geen van de goede eigenschappen van de Euro.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 20:54:13 #90
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_208856744
quote:

[..]

Kost je wel F 10 per maand. Dus helemaal gratis is het niet.

quote:
Hoe verdient de Stichting geld?Bedrijven betalen F 10,- per maand deelnamekosten. Overigens krijgen ze die bij ontevredenheid na een jaar terug. Verder verdient de stichting door de werking van het Florijn-wisselkantoor een klein percentage aan de afbetaling van de rentevrije kredieten.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  vrijdag 21 april 2023 @ 20:54:56 #91
104963 ETA
European Travel Author
pi_208856750
quote:

[..]

Oh, en over het "renteloos". Je betaald terug in Euro's, en daar worden kosten over gerekend...

Minimaal 5%, nergens wordt gedefinieerd hoeveel het echt gaat worden. Dus als ze ineens 100% zeggen, zit je levenslang aan een lening vast die je nooit kan aflossen. Je moet dus hopen dat ze je niet naaien?

En ze dubbeldippen, want bij uitbetaling naar Euros gaat er weer 5% vanaf. Dus effectief betaal jij 5% rente en iemand in het netwerk weer 5%. Dus 10% bij elkaar. Bij Freo kan je tegen 6,8% lenen.

En om het nog erger te maken, deze 5%/10% werd dus al langere tijd aangehouden, toen de rente zo goed als 0 was. Toen kon je bij Freo onder de 5% lenen...

Heb je uberhaupt jezelf ingelezen? Ik heb anders nog een brug te koop in Londen...

quote:
6. Het krediet is gratis. Wel houdt de Stichting (minimaal) 5% over aan het aankopen van Florijn met euroaflossing van het krediet.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 20:57:25 #92
104963 ETA
European Travel Author
pi_208856791
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 20:54 schreef Elpis het volgende:

[..]
Kost je wel F 10 per maand. Dus helemaal gratis is het niet.
[..]

Dus hier staat het iets letterlijker dat ze geld aan overhouden, dus rente. 5% een kleine percentage noemen.

quote:
Verder verdient de stichting door de werking van het Florijn-wisselkantoor een klein percentage aan de afbetaling van de rentevrije kredieten.
Hoe meer je graaft, hoe erger het wordt
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 21:13:02 #93
104963 ETA
European Travel Author
pi_208857007
Enige wat ze hier zeggen is dat MKB niet over genoeg krediet kan beschikken, wat dus onzin is. Ieder gezond bedrijf kan krediet krijgen. Tijdens de oprichting van deze stichting kon men al kredieten krijgen voor minder dan 5%. Enige wat er dus gebeurd is dat deze stichting bedrijven in nog meer problemen brengt.

Nee, de rente gaat niet naar de bank, maar naar de stichting...

quote:
Het probleem is dat er te weinig geld is, dus maken we ons eigen geld: het Florijn-netwerk biedt bedrijven (en op termijn waarschijnlijk ook consumenten) rentevrij krediet. Dit kan de kapitaalschaarste binnen het midden- en kleinbedrijf oplossen en dus enorme positieve gevolgen voor de reële economie hebben. Florijnen blijven namelijk binnen het netwerk circuleren, terwijl Euro’s in de vorm van rente naar de banken verdwijnen.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 21:14:23 #94
104963 ETA
European Travel Author
pi_208857018
Geld creeeren doe je zo... en nu maar hopen dat ze het een juiste manier in omloop brengen. Is dit enigszins transparant of controleerbaar? Nee. Enige wat je nu wel weet, hun geldprinter gaat BRRRRRRRRRRRR............

Mijn reisfotos!
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 21:52:21 #95
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_208857432
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:11 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
"5. Particulieren kunnen Florijn aankopen en uitgeven, maar niet terugwisselen naar Euro."

https://betalenmetflorijn.nl/leveringsvoorwaarden/
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
pi_208857541
Dit lijkt een wappieding te zijn. En als wappies ergens om bekend staan, dan is het wel hun leugens en bedrog. Ik zou me hier verre van houden.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  vrijdag 21 april 2023 @ 22:43:46 #97
335476 oppiedoppie
pi_208858030
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:49 schreef Questular het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 20:07 schreef ETA het volgende:
En zijn de stukken van de stichting wel eens bekeken? Ik neem aan dat ze geen reiskostenvergoeding hieruit halen, want brandstof wordt over het algemeen bij een kwaaie multinational gehaald.
Nee joh, ik kom toevallig afgelopen dinsdag bij een lezing van die man en had nog nooit van m gehoord en ook niet van de florijn daarom post ik het ook hier, of iemand er iets van weet.

Nou, informatie genoeg gekregen. Heb zelf nog een video van die man gekeken net en ik weet niet wat ik er van moet denken. Maar we zullen zien of zijn voorspellingen zullen uitkomen. Klonk heel erg bnw zal ik maar zeggen.
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 22:52:57 #98
335476 oppiedoppie
pi_208858167
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 20:47 schreef CoolGuy het volgende:
Ja anders gezegd...Je gaat een gok doen met het geld van iemand anders en die iemand anders kan hoogstens zijn/haar eigen geld terug krijgen. Een voordeel heeft het niet voor de verstrekker maar loopt wel al het financiële risico.
Nou, dat er mensen die dat doen uit idealisme is toch geweldig?

Maar welke gok ga ik doen volgens jou?
To BG or not to BG!
  vrijdag 21 april 2023 @ 22:57:27 #99
104963 ETA
European Travel Author
pi_208858216
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 22:43 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

[..]
Nee joh, ik kom toevallig afgelopen dinsdag bij een lezing van die man en had nog nooit van m gehoord en ook niet van de florijn daarom post ik het ook hier, of iemand er iets van weet.

Nou, informatie genoeg gekregen. Heb zelf nog een video van die man gekeken net en ik weet niet wat ik er van moet denken. Maar we zullen zien of zijn voorspellingen zullen uitkomen. Klonk heel erg bnw zal ik maar zeggen.
Welke renteloze lening? Je bedoeld de lening waarbij 5% aan kosten (minimaal 5%, kan onbeperkt opgehoogd worden als de stichting hier zin in heeft) worden afgedragen aan de stichting en waarbij de stichting nogmaals 5% pakt, dus totaal 10% winst in eigen zak steekt?
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 23:01:11 #100
104963 ETA
European Travel Author
pi_208858257
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 22:52 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Welk idealisme is hierdoor bereikt? Hebben ze aangetoond dat ze ook maar iets positief hebben bereikt?

Enige wat we zien is dat een stichting zich voordoet als goeierik, maar feitelijk als een slechtere bank functioneert en hiermee geld verdient aan middenstanders en goedwillende mensen.
Mijn reisfotos!
  vrijdag 21 april 2023 @ 23:15:27 #101
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_208858448
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 22:43 schreef oppiedoppie het volgende:
Klonk heel erg bnw zal ik maar zeggen.
Kan wel kloppen ja. Ik zie de naam Anthony Migchels nogal terugkomen bij Café Weltschmerz.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  vrijdag 21 april 2023 @ 23:22:32 #102
335476 oppiedoppie
pi_208858542
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 23:01 schreef ETA het volgende:

[..]
Welk idealisme is hierdoor bereikt? Hebben ze aangetoond dat ze ook maar iets positief hebben bereikt?

Enige wat we zien is dat een stichting zich voordoet als goeierik, maar feitelijk als een slechtere bank functioneert en hiermee geld verdient aan middenstanders en goedwillende mensen.
Nee, nee, ik reageerde op het gesprek dat ging over de renteloze lening die ik nu heb en dat is geen lening in florijnen ofzo. Heeft helemaal niks met elkaar te maken. Hoorde paar dagen geleden voor het eerst over de florijn en vooral dat renteloze klonk goed.

Mijn huis is ook renteloos gefinancierd en dat haalde ik erbij als voorbeeld hoe gunstig zoiets is.

Zit qua florijn nog in de onderzoekende fase. Had daar duidelijker over moeten zijn.
To BG or not to BG!
pi_208858592
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 23:22 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Nee, nee, ik reageerde op het gesprek dat ging over de renteloze lening die ik nu heb en dat is geen lening in florijnen ofzo. Heeft helemaal niks met elkaar te maken. Hoorde paar dagen geleden voor het eerst over de florijn en vooral dat renteloze klonk goed.

Mijn huis is ook renteloos gefinancierd en dat haalde ik erbij als voorbeeld hoe gunstig zoiets is.

Zit qua florijn nog in de onderzoekende fase. Had daar duidelijker over moeten zijn.
Maar waarom zou iemand jouw huis financieren zonder rente?
Je loopt als geldgever risico dat je ‘t niet terugkrijgt, je kan het geld zelf niet uitgeven en nja voor wat eigenlijk?
pi_208859667
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 23:22 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Geld krijgen is gunstig als je snel je huis wil aflossen? Dit is echt een eyeopener.
  Moderator zaterdag 22 april 2023 @ 10:26:05 #105
16180 crew  CoolGuy
pi_208860359
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 22:52 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Je neemt altijd een gok als je een bedrijf start want je weet nooit zeker van tevoren of het een succes wordt of niet. Dus die andere mensen hebben moeite gedaan om dat geld bij mekaar te krijgen, en geven het dan aan jou om mee te spelen waarin, zonder rente, in het gunstigste geval die mensen ergens een keer hun bedrag terug krijgen. Dat is het gunstigste geval. In het ongunstigste geval zijn ze hun geld kwijt.

Waarom? Omdat als jij geld moet lenen van anderen omdat je het zelf niet bij mekaar kreeg schijnbaar, hoe ga je die mensen dan hun geld terug geven als dat bedrijfje faalt? Je maakt jouw probleem het probleem van anderen want die mensen lopen het financiële risico. Los van of die anderen zo goedgelovig zijn, je zou toch verwachten dat als je op zoek bent naar een ander systeem dan de euro, je niet vervolgens als het je wel uitkomt diezelfde euro's, maar dan van anderen, wil gebruiken in principe mee te gokken, want iets met fatsoen.
  zaterdag 22 april 2023 @ 16:35:17 #106
335476 oppiedoppie
pi_208862973
[quote]0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 10:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je neemt altijd een gok als je een bedrijf start want je weet nooit zeker van tevoren of het een succes wordt of niet. Dus die andere mensen hebben moeite gedaan om dat geld bij mekaar te krijgen, en geven het dan aan jou om mee te spelen waarin, zonder rente, in het gunstigste geval die mensen ergens een keer hun bedrag terug krijgen. Dat is het gunstigste geval. In het ongunstigste geval zijn ze hun geld kwijt.

Waarom? Omdat als jij geld moet lenen van anderen omdat je het zelf niet bij mekaar kreeg schijnbaar, hoe ga je die mensen dan hun geld terug geven als dat bedrijfje faalt? Je maakt jouw probleem het probleem van anderen want die mensen lopen het financiële risico. Los van of die anderen zo goedgelovig zijn, je zou toch verwachten dat als je op zoek bent naar een ander systeem dan de euro, je niet vervolgens als het je wel uitkomt diezelfde euro's, maar dan van anderen, wil gebruiken in principe mee te gokken, want iets met fatsoen.
[/quote

Wat een verhaal heb je er omheen bedacht zeg. En wat een aannames en zelfs beschuldigingen.

De mensen die me hebben aangeboden er renteloos geld voor te geven zullen ook (een deel van) de afnemers worden. Het is een biologisch product wat ik wil gaan telen. Ik heb de luxe er niet van te hoeven leven, dat is al geregeld inmiddels. Is meer uit de hand gelopen hobby. Ik wil en hoef dus niet meer te 'gokken' en me in de schulden steken om iets op te bouwen. Ik heb veel ruimte ter beschikking waar geen kosten aan zitten en ik niet hoef te huren dus heb sowieso weinig kosten. Nu ga ik weer verder brandnetels plukken voor de gier en de soep voordat het gaat regenen.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 16:40:04 #107
335476 oppiedoppie
pi_208863009
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 23:25 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Maar waarom zou iemand jouw huis financieren zonder rente?
Je loopt als geldgever risico dat je ‘t niet terugkrijgt, je kan het geld zelf niet uitgeven en nja voor wat eigenlijk?
Kan me voorstellen dat dat voor veel mensen niet te begrijpen is maar er is een groep mensen met geld die het niet eens zijn met het systeem. Die vinden dat grond geen koopwaar zou moeten zijn en dat rente afgeschaft zou moeten worden. Die zijn bereid om, als je een goed plan hebt, je renteloos geld te lenen.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 16:50:01 #108
104963 ETA
European Travel Author
pi_208863088
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 16:40 schreef oppiedoppie het volgende:
dat rente afgeschaft zou moeten worden
waarom die aversie tegen rente?

In het groter geheel ontkom je er niet aan om risicos af te dekken. Het verstrekken van leningen in een economie is belangrijk, volgens mij zijn we het daar wel over eens. Door geen rente te rekenen, kan verliezen niet dekken, kan je geen goede mensen in dienst nemen die het in goede banen leiden, heb je maar heel beperkt geld beschikbaar om uit te lenen, etc... Wil je echt de middenstand helpen op schaal, dan moet het systeem zichzelf moeten kunnen redden. Nu lijk je een systeem te hebben met vrijwilligers, dat is leuk, maar niet schaalbaar.

Zelfs in jouw voorbeeld met Florijnen, daarin had je geen moeite mee dat er geld aan de strijkstok bleef hangen voor de stichting, dit is gewoon verkapte rente.

Er zit volgens mij aversie tegen de grote banken, wat een compleet ander verhaal is en wat je op andere manieren kan uiten.
Mijn reisfotos!
pi_208863177
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 16:40 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Kan me voorstellen dat dat voor veel mensen niet te begrijpen is maar er is een groep mensen met geld die het niet eens zijn met het systeem. Die vinden dat grond geen koopwaar zou moeten zijn
quote:
Ik heb de luxe er niet van te hoeven leven, dat is al geregeld inmiddels. Is meer uit de hand gelopen hobby. Ik wil en hoef dus niet meer te 'gokken' en me in de schulden steken om iets op te bouwen. Ik heb veel ruimte ter beschikking waar geen kosten aan zitten en ik niet hoef te huren dus heb sowieso weinig kosten.
De ironie…

Je hebt meer dan je nodig hebt in gebruik ten koste van anderen en bent dus mede de oorzaak van het ‘probleem’. Links lullen, rechts vullen :r

Dit soort geitenwollensokken piramidespellen lopen uiteindelijk altijd uit in tranen..
  zaterdag 22 april 2023 @ 17:22:53 #110
104963 ETA
European Travel Author
pi_208863373
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 16:35 schreef oppiedoppie het volgende:
Ik wil en hoef dus niet meer te 'gokken' en me in de schulden steken om iets op te bouwen.
Je snapt dat een renteloze lening ook een schuld is?
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 17:36:34 #111
104963 ETA
European Travel Author
pi_208863567
Trouwens nog een leuke denk exercitie voor de rente critici:

• De mensen met weinig geld hebben het momenteel heel moeilijk door de hoge inflaties in Nederland.
• Oppiedoppie wil de rente naar 0% brengen. Gevolg is dat mensen veel gaan lenen en uitgeven, niemand gaat geld sparen omdat je geld met de dag minder waard wordt.
• Inflatie schiet nog verder omhoog. De armen kunnen nu nog moeilijker rondkomen.
• Rente blijft op 0%, inflatie is gigahoog. Wat stopt iemand of een bedrijf om maximaal te lenen, want de lening wordt door inflatie steeds minder erg + je betaald geen rente. De armen gaan zeker maximaal lenen, want zij zijn zo goed als blut.
• Huizenprijzen schieten extreem omhoog, want iedereen kan meer lenen. Gevolg is dat de gat tussen armen (die meer huren) en rijken (die vaker huizen bezitten) extreem groter wordt.
• Bedankt, hele economie klapt, Zimbabwe is er niks bij.
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 17:38:49 #112
335476 oppiedoppie
pi_208863600
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:00 schreef Deshain het volgende:

[..]
[..]
De ironie…

Je hebt meer dan je nodig hebt in gebruik ten koste van anderen en bent dus mede de oorzaak van het ‘probleem’. Links lullen, rechts vullen :r

Dit soort geitenwollensokken piramidespellen lopen uiteindelijk altijd uit in tranen..
Ik heb helemaal niet zo heel veel maar leef zeer spartaans off-grid zonder dikke kosten. Dat doe ik al heel lang, zorgen dat mijn ladten zo laag worden zodat ik eerder kan stoppen met werken. Keuzes waar ik nu de vruchten van kan plukken. Als je lekker inkomen hebt, wat ik afgelopen 30 jaar had, kun je er lekker van leven maar je kunt ook hele andere keuzes maken en een heel klein huisje bouwen op een groot stuk grond die je versneld afbetaald bijvoorbeeld en je eigen eten verbouwen etc. De meeste mensen kiezen voor steeds meer luxe maar het kan ook anders.

Je hebt geen idee hoe ik leef en waar ik mee bezig ben maar wel lekker oordelen.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 17:40:46 #113
335476 oppiedoppie
pi_208863621
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:22 schreef ETA het volgende:

[..]
Je snapt dat een renteloze lening ook een schuld is?
Klopt. Maar ik betaal niet 2 maal zoveel voor mn huis als dat het waard is en ben binnen 10 jaar 'leningvrij'. Binnenkort dus.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 17:42:26 #114
335476 oppiedoppie
pi_208863643
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:36 schreef ETA het volgende:
Trouwens nog een leuke denk exercitie voor de rente critici:

• De mensen met weinig geld hebben het momenteel heel moeilijk door de hoge inflaties in Nederland.
• Oppiedoppie wil de rente naar 0% brengen. Gevolg is dat mensen veel gaan lenen en uitgeven, niemand gaat geld sparen omdat je geld met de dag minder waard wordt.
• Inflatie schiet nog verder omhoog. De armen kunnen nu nog moeilijker rondkomen.
• Rente blijft op 0%, inflatie is gigahoog. Wat stopt iemand of een bedrijf om maximaal te lenen, want de lening wordt door inflatie steeds minder erg + je betaald geen rente. De armen gaan zeker maximaal lenen, want zij zijn zo goed als blut.
• Huizenprijzen schieten extreem omhoog, want iedereen kan meer lenen. Gevolg is dat de gat tussen armen (die meer huren) en rijken (die vaker huizen bezitten) extreem groter wordt.
• Bedankt, hele economie klapt, Zimbabwe is er niks bij.
Ik wil de rente helemaal niet naar 0 brengen. Het hele systeem zal op de schop moeten.
To BG or not to BG!
pi_208863844
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:38 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
maar je kunt ook hele andere keuzes maken en een heel klein huisje bouwen op een groot stuk grond
We hebben geen woningcrisis maar een bouwgrondcrisis.

Dat jij dit voor jezelf rechtpraat doet daar niks aan af. Je bent onderdeel van het ‘probleem’ wat je zelf benoemt.

quote:
Je hebt geen idee hoe ik leef en waar ik mee bezig ben maar wel lekker oordelen.
Oh ik ken je topic over de woongemeenschap, ik weet genoeg.
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:22:25 #116
104963 ETA
European Travel Author
pi_208864138
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:42 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ik wil de rente helemaal niet naar 0 brengen. Het hele systeem zal op de schop moeten.
Alleen 0% rente voor jezelf, maar niet voor iedereen?
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:23:43 #117
104963 ETA
European Travel Author
pi_208864157
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:40 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Klopt. Maar ik betaal niet 2 maal zoveel voor mn huis als dat het waard is en ben binnen 10 jaar 'leningvrij'. Binnenkort dus.
Je wilde een nieuwe renteloze lening aangaan, maar je wilde je niet in schulden stoppen... heeft niks met je huis te maken. Alhoewel je uitspraak over "2 maal" ook schromelijk overdreven is, tenzij je iets van 8% rente betaald over je hypotheek en dat de waarde niet omhoog is gegaan.
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:32:46 #118
335476 oppiedoppie
pi_208864258
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:23 schreef ETA het volgende:

[..]
Je wilde een nieuwe renteloze lening aangaan, maar je wilde je niet in schulden stoppen... heeft niks met je huis te maken. Alhoewel je uitspraak over "2 maal" ook schromelijk overdreven is, tenzij je iets van 8% rente betaald over je hypotheek en dat de waarde niet omhoog is gegaan.
Ik heb vroeger nog een hypotheek gehad vanmeer dan 8%, mijn eerste hypotheek.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:37:13 #119
104963 ETA
European Travel Author
pi_208864291
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:32 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ik heb vroeger nog een hypotheek gehad vanmeer dan 8%, mijn eerste hypotheek.
dat is dus best lang geleden, ik neem aan dat je huis ook flink in waarde is gestegen? Dus je betaald niet 2x de waarde nu, maar juist een fractie?
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:37:52 #120
335476 oppiedoppie
pi_208864298
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:23 schreef ETA het volgende:

[..]
Nee, huis is bijna schuldenvrij.
En lening heb ik straks wellicht niet eens nodig. Maar als ik die wel nodig zou zijn weet ik al van wie ik die kan krijgen. Mijn bedrijfsplan is nog niet af. Ik weet dat allemaal financieel nog niet. Hou me nu vooral nog bezig met andere dingen.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:41:14 #121
104963 ETA
European Travel Author
pi_208864319
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:37 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Nee, huis is bijna schuldenvrij.
En lening heb ik straks wellicht niet eens nodig. Maar als ik die wel nodig zou zijn weet ik al van wie ik die kan krijgen. Mijn bedrijfsplan is nog niet af. Ik weet dat allemaal financieel nog niet. Hou me nu vooral nog bezig met andere dingen.
Maar zie je in dat je jezelf continue tegenspreekt? Je zegt meerdere keren A, maar het is B.
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:41:46 #122
335476 oppiedoppie
pi_208864322
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:37 schreef ETA het volgende:

[..]
dat is dus best lang geleden, ik neem aan dat je huis ook flink in waarde is gestegen? Dus je betaald niet 2x de waarde nu, maar juist een fractie?
Het zit meer ingewikkeld in elkaar. Heb er niet zoveel zin in om uit te leggen hoe het precies zit. Geen zin om me steeds te moeten verdedigen. En daar gaat dit topic ook eigenlijk helemaal niet over.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:44:28 #123
335476 oppiedoppie
pi_208864351
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:41 schreef ETA het volgende:

[..]
Maar zie je in dat je jezelf continue tegenspreekt? Je zegt meerdere keren A, maar het is B.
Dan: stel dat ik een lening nodig zou zijn straks dan kan ik die rentevrij krijgen.

Zou toch geweldig zijn als we een nieuw financieel systeem zouden kunnen optuigen zonder rente.
To BG or not to BG!
pi_208864373
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:44 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Dan: stel dat ik een lening nodig zou zijn straks dan kan ik die rentevrij krijgen.

Zou toch geweldig zijn als we een nieuw financieel systeem zouden kunnen optuigen zonder rente.
Ja fantastisch, wie wil nou niet gratis geld weggeven?
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:48:57 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208864393
Als iets te goed klinkt om waar te zijn, dan is het meestal niet waar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator zaterdag 22 april 2023 @ 19:08:58 #126
16180 crew  CoolGuy
pi_208864586
quote:

[..]

Jij denkt dat als er geen rente is op een betaaleenheid die zijn waarde van de euro krijgt alles magisch is opgelost. Dat kan alleen maar als je geen idee hebt hoe het systeem werkt én je ook niet kunt of wil beseffen dat je misschien informatie mist.

Anders is een uitspraak als 'zonder rente' niet uit te leggen. Nogmaals, ik vind je geloof in die idealogie bewonderenswaardig maar de naïviteit is grenzeloos.
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:15:21 #127
335476 oppiedoppie
pi_208864679
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jij denkt dat als er geen rente is op een betaaleenheid die zijn waarde van de euro krijgt alles magisch is opgelost. Dat kan alleen maar als je geen idee hebt hoe het systeem werkt én je ook niet kunt of wil beseffen dat je misschien informatie mist.

Anders is een uitspraak als 'zonder rente' niet uit te leggen. Nogmaals, ik vind je geloof in die idealogie bewonderenswaardig maar de naïviteit is grenzeloos.
Klopt, ik weet zeer weinig over het financiële systeem behalve dan dat het rot is en op instorten staat.
Het is een spannende tijd, dat is zeker.
To BG or not to BG!
pi_208864694
Als je er weinig verstand van hebt hoe kun je dan weten dat het op instorten staat?
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:18:48 #129
335476 oppiedoppie
pi_208864727
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee nee, dat denk ik trouwens niet. De hele rente moet afgeschaft worden en een nieuw systeem opgetuigd. Denk dat het kapitalisme op deze manier niet meer werkt. Geen idee hoe dit op te lossen. In het ergste geval vrees ik een wereldoorlog. In ieder geval een diepe depressie de komende jaren.
To BG or not to BG!
  Moderator zaterdag 22 april 2023 @ 19:19:06 #130
16180 crew  CoolGuy
pi_208864733
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:15 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Klopt, ik weet zeer weinig over het financiële systeem behalve dan dat het rot is en op instorten staat.
Dat verklaart waarom je denkt dat 'geen rente' een of andere magische oplossing is voor alle problemen. Dat is het niet. Dus roepen dat een dergelijk systeem prachtig is zonder dat je eigenlijk weet wat je zegt is naïef.

Voor de duidelijkheid; mijn doel is zeer zeker niét je te beledigen, maar ik ken er geen ander woord voor dan 'naief'.
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:28:06 #131
335476 oppiedoppie
pi_208864873
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:16 schreef Questular het volgende:
Als je er weinig verstand van hebt hoe kun je dan weten dat het op instorten staat?
Ombeperkt het bijdrukken van geld. Landen hebben zoveel schulden dat het niet af te lossen is.
Er is ontiegelijk veel geld maar al dat geld wordt uit de samenleving onttrokken door multinationals en jan modaal krijgt steeds minder.
We moeten tegenwoordig met zn beiden werken om huisje te kunnen kopen itt vroeger en dat wordt dus steeds krapper. Denk dat het voor steeds meer werkende mensen lastig wordt om rond te komen de komende jaren dat zou toch niet zo moeten zijn?
To BG or not to BG!
pi_208864918
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:18 schreef oppiedoppie het volgende:

[..] De hele rente moet afgeschaft worden en een nieuw systeem opgetuigd.
Dat betekent dus dat de ‘zwakkeren’ in dat nieuwe systeem zelf al hun risico’s moeten dragen? Het alternatief voor rente is dan lijfeigenschap, klinkt als een goed doordacht plan..
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:31:13 #133
335476 oppiedoppie
pi_208864922
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat verklaart waarom je denkt dat 'geen rente' een of andere magische oplossing is voor alle problemen. Dat is het niet. Dus roepen dat een dergelijk systeem prachtig is zonder dat je eigenlijk weet wat je zegt is naïef.

Voor de duidelijkheid; mijn doel is zeer zeker niét je te beledigen, maar ik ken er geen ander woord voor dan 'naief'.
Niet alleen geen rente.

Grond zou ook geen handelswaar moeten zijn. Is niet gemaakt door de mens dus zou ook niet verkoopbaar of overerfbaar moeten zijn. Er zijn wel meer dingen die moeten zouden veranderen mi. Mensen die miljarden hebben is ook onzin, daarom hebben anderen weer niks.
To BG or not to BG!
pi_208864959
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:31 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Mensen die miljarden hebben is ook onzin, daarom hebben anderen weer niks.
Dat zijn al die miljarden die onbeperkt bijgedrukt worden, in beginsel had 99% al niks. De conclusie dat omdat sommige mensen veel hebben veel mensen niks hebben klopt gewoon niet.
  zaterdag 22 april 2023 @ 20:17:28 #135
104963 ETA
European Travel Author
pi_208865501
quote:

[..]

Je kan niet iets voor niets krijgen op schaal/lange termijn. Het uitlenen van geld kost geld vanwege de eerder genoemde redenen.

Je zegt in principe dat je het fijn zou vinden iets te krijgen voor onder de marktwaarde. Dan is het toch heel logisch dat het niet realistisch is?
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 20:18:20 #136
104963 ETA
European Travel Author
pi_208865515
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:41 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Het zit meer ingewikkeld in elkaar. Heb er niet zoveel zin in om uit te leggen hoe het precies zit. Geen zin om me steeds te moeten verdedigen. En daar gaat dit topic ook eigenlijk helemaal niet over.
Ok, hoeft ook niet, maar wees wel voorzichtig met voorbeelden aandragen die onder normale omstandigheden niet kloppen.
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 20:19:35 #137
104963 ETA
European Travel Author
pi_208865538
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:15 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Als het zo belangrijk voor jou is, dan is het toch belangrijk juist in te lezen? Want nu draag je juist bij aan het verergeren van de situatie.
Mijn reisfotos!
pi_208870343
quote:
Laatst heb ik een lezing bijgewoond over een alternatieve munt genaamd de Florijn.
Het idee is dat dit geld lokaal gebruikt moet worden en niet bij de grote multinationals wordt uitgegeven zodat dat geld niet 'verdwijnt' naar het buitenland of naar aandeelhouders.

Er zijn dus werkelijk papieren Florijnenen in de omloop maar ook digitaal kun je ermee betalen.
1 Florijn is 1 euro en je kunt het ook gewoon bij de belasting aangeven, wat makkelijk is omdat het 1 op 1 is.
Het is bedoeld als betaalmiddel en zeker niet als spaarmiddel.
Je kunt bij deze partij ook renteloze leningen krijgen.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze of een andere alternatieve munt?
Ik ken het principe van bartering.
In Nederland heb je bijvoorbeeld TradeXchange, een vereniging van ondernemers die elkaar in Trade Euros kunnen betalen.
  zondag 23 april 2023 @ 10:03:54 #139
335476 oppiedoppie
pi_208870369
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:19 schreef ETA het volgende:

[..]
Als het zo belangrijk voor jou is, dan is het toch belangrijk juist in te lezen? Want nu draag je juist bij aan het verergeren van de situatie.
Daar heb ik geen tijd voor helaas.
To BG or not to BG!
  Moderator zondag 23 april 2023 @ 10:06:46 #140
16180 crew  CoolGuy
pi_208870385
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:03 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Dat is wel een héél makkelijke cop-out hoor.
  zondag 23 april 2023 @ 10:16:05 #141
335476 oppiedoppie
pi_208870489
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2023 10:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ken het principe van bartering.
In Nederland heb je bijvoorbeeld TradeXchange, een vereniging van ondernemers die elkaar in Trade Euros kunnen betalen.
Die florijn is ook een systeem wat naast de euro gaat bestaan en niet wil vervangen. Was bij een lezing over de florijn waar voornamelijk ondernemers bij waren hier uit de regio. Niet onbelangrijk want momenteel zijn hier in de buurt niet veel plekken waar je er mee kan betalen en is het daardoor niet zo interessant voor mij.

Vind dat soort initiatieven best ok net als het broodfonds initiatief. Juist lokale initiatieven ipv globalisering.
To BG or not to BG!
  zondag 23 april 2023 @ 10:36:20 #142
104963 ETA
European Travel Author
pi_208870699
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:03 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:16 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Was bij een lezing over de florijn waar voornamelijk ondernemers bij waren hier uit de regio.
Wel tijd om je te verdiepen in overduidelijk slechte systemen, maar geen tijd om je in te lezen in de basis? Hoe wil je dan ooit een weloverwogen afweging maken of een nieuw systeem voor jou goed kan werken of voor de samenleving? Je hebt immers geen referentiekader.

Het is alsof je een nieuwe auto wil kopen. Je wil dat deze snel is. Je ziet op TV dat de Red Bull F1 auto veel blauw heeft. Op basis daarvan wil je een blauwe auto kopen omdat deze waarschijnlijk snel is.
Mijn reisfotos!
  zondag 23 april 2023 @ 10:39:43 #143
104963 ETA
European Travel Author
pi_208870748
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:16 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Vind dat soort initiatieven best ok net als het broodfonds initiatief. Juist lokale initiatieven ipv globalisering.
Je vind dus Florijn dus best ok?! Nadat iedereen heeft uitgelegd dat het op alle vlakken slechter is?

Sorry, maar dan houdt het echt op, dan ben je doelbewust egoïstisch bezig. Je wil je alleen maar goed voelen over jezelf, maar geeft geen fuck om je medemens. En dat mag, maar moet je niet schijnheilig doen omdat je een betere samenleving wil.
Mijn reisfotos!
  Moderator zondag 23 april 2023 @ 11:11:13 #144
16180 crew  CoolGuy
pi_208871127
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:36 schreef ETA het volgende:

[..]
[..]
Wel tijd om je te verdiepen in overduidelijk slechte systemen, maar geen tijd om je in te lezen in de basis? Hoe wil je dan ooit een weloverwogen afweging maken of een nieuw systeem voor jou goed kan werken of voor de samenleving? Je hebt immers geen referentiekader.

Wel tijd hebben om een lezing bij te wonen maar geen tijd hebben om de basis proberen te begrijpen is onzin. Het is vooral geen prioriteit aan geven. Wat ook direct duidelijk maakt dat dit niet gaat om daadwerkelijk begrip willen hebben over waar dit om gaat, maar hier vooral achter staan omdat het tegen de gevestigde orde in gaat, en dat is per definitie blijkbaar goed.
  zondag 23 april 2023 @ 11:22:25 #145
335476 oppiedoppie
pi_208871269
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:19 schreef ETA het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:36 schreef ETA het volgende:

[..]
[..]

Het is alsof je een nieuwe auto wil kopen. Je wil dat deze snel is. Je ziet op TV dat de Red Bull F1 auto veel blauw heeft. Op basis daarvan wil je een blauwe auto kopen omdat deze waarschijnlijk snel is.
Ik poste hier juist om er wat meer informatie over te krijgen. Ik post normaal nooit in deze subforum omdat mijn interesse hier niet ligt. Het is dat je je met geld moet bemoeien omdat anders het geld zich met jou gaat bemoeien want verder is het niet mijn ding zoals het voor de meesten hier waarschijnlijk wèl is.

Maar heb spijt dat ik hier een topic heb geopend, zal de eerste en laatste zijn want ben niet voldoende onderlegd om goed weerwoord te kunnen geven op alle aantijgingen en vragen etc.

Ik ga gewoon weer lekker werken in mijn tuin.

Iedereen een fijne dag verder en wat mij betreft wordt dit topic gesloten en het liefst ook verwijderd.
To BG or not to BG!
  Moderator zondag 23 april 2023 @ 11:50:08 #146
16180 crew  CoolGuy
pi_208871614
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 11:22 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
[..]
Ik poste hier juist om er wat meer informatie over te krijgen. Ik post normaal nooit in deze subforum omdat mijn interesse hier niet ligt. Het is dat je je met geld moet bemoeien omdat anders het geld zich met jou gaat bemoeien want verder is het niet mijn ding zoals het voor de meesten hier waarschijnlijk wèl is.

Maar heb spijt dat ik hier een topic heb geopend, zal de eerste en laatste zijn want ben niet voldoende onderlegd om goed weerwoord te kunnen geven op alle aantijgingen en vragen etc.

Ik ga gewoon weer lekker werken in mijn tuin.

Iedereen een fijne dag verder en wat mij betreft wordt dit topic gesloten en het liefst ook verwijderd.
Ja, maar door de reacties werd wel duidelijk waar het probleem ligt m.b.t. tot deze 'munt', maar jij lijkt niet open te staan voor de mogelijkheid dat de Florijn wellicht niét het antwoord is op een of ander vaag gevoel dat 'rente niet goed is'. Je kunt namelijk niet uitleggen waarom dat niet goed is, je kunt ook niet uitleggen waarom de 'andere' aanpak van de Florijn wél goed is, en daarna blijkt ook dat er geen prioriteit is om de basis te begrijpen, op basis waarvan je verder kunt discussiëren. Wat je wél deed is alle kritiek die de Florijn krijgt weg wuiven en volharden in dat 'een ander systeem/de Florijn' per definitie beter is dan het huidige systeem omdát huidige systeem.

Is dat écht meer informatie willen? Want je hebt wel direct van die dingen besteld. Dus je geeft er eerst geld aan uit en denkt dan 'hey, eens even gaan kijken hoe en wat hiermee dus laat me maar eens een topic openen'?

Dit is WGR he, dit is niet een of ander zweverig subforum, dit gaat om concrete, tastbare dingen. Geld, in dit geval en dan kom je er niet met allerlei vaag gedoe. Dat kun je oppakken als kritiek op jou als persoon, maar imho is het dat niet. Waar wél kritiek op gegeven wordt is de manier waarop je er in lijkt te staan, en dan kun je willen dat er geen kritiek komt, maar dat is imho niet hoe het in WGR werkt.
  zondag 23 april 2023 @ 14:01:04 #147
335476 oppiedoppie
pi_208873301
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 11:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wel tijd hebben om een lezing bij te wonen maar geen tijd hebben om de basis proberen te begrijpen is onzin. Het is vooral geen prioriteit aan geven. Wat ook direct duidelijk maakt dat dit niet gaat om daadwerkelijk begrip willen hebben over waar dit om gaat, maar hier vooral achter staan omdat het tegen de gevestigde orde in gaat, en dat is per definitie blijkbaar goed.
Die lezing was ergens waar ik bij toeval ook moest zijn, had het niet op mijn agenda staan zeg maar. Daar kom ik vaker in aanraking met onverwachtse zaken en mensen wat mijn motivatie is. Jij hebt geen idee in welke bubbel ik zit maar oordeelt best snel met de info wat je krijgt. Het zit wat genuanceerder maar daar wil ik hier helemaal niet over discussiëren, kan ik ook helemaal niet. Ik wilde juist wat info over die florijn en die heb ik hier gekregen dus mijn doel is bereikt met dit topic.
To BG or not to BG!
  zondag 23 april 2023 @ 14:04:11 #148
335476 oppiedoppie
pi_208873334
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 11:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar door de reacties werd wel duidelijk waar het probleem ligt m.b.t. tot deze 'munt', maar jij lijkt niet open te staan voor de mogelijkheid dat de Florijn wellicht niét het antwoord is op een of ander vaag gevoel dat 'rente niet goed is'. Je kunt namelijk niet uitleggen waarom dat niet goed is, je kunt ook niet uitleggen waarom de 'andere' aanpak van de Florijn wél goed is, en daarna blijkt ook dat er geen prioriteit is om de basis te begrijpen, op basis waarvan je verder kunt discussiëren. Wat je wél deed is alle kritiek die de Florijn krijgt weg wuiven en volharden in dat 'een ander systeem/de Florijn' per definitie beter is dan het huidige systeem omdát huidige systeem.

Is dat écht meer informatie willen? Want je hebt wel direct van die dingen besteld. Dus je geeft er eerst geld aan uit en denkt dan 'hey, eens even gaan kijken hoe en wat hiermee dus laat me maar eens een topic openen'?

Dit is WGR he, dit is niet een of ander zweverig subforum, dit gaat om concrete, tastbare dingen. Geld, in dit geval en dan kom je er niet met allerlei vaag gedoe. Dat kun je oppakken als kritiek op jou als persoon, maar imho is het dat niet. Waar wél kritiek op gegeven wordt is de manier waarop je er in lijkt te staan, en dan kun je willen dat er geen kritiek komt, maar dat is imho niet hoe het in WGR werkt.
Ik zie de florijn helemaal niet als antwoord op iets. En het is zeker niet bedoeld als vervanging van de euro. Dat is ook niet het doel van de florijn.

Heb de florijnen gisteren al uitgegeven en dat was het met de florijn. Klaar.

Ja, heb niet helemaal in de gaten gehad hoe het hier zit dus daarom verzoek ik om dit topic te verwijderen. Mag dat?
To BG or not to BG!
  Moderator zondag 23 april 2023 @ 14:45:17 #149
16180 crew  CoolGuy
pi_208873898
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2023 14:04 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ik zie de florijn helemaal niet als antwoord op iets. En het is zeker niet bedoeld als vervanging van de euro. Dat is ook niet het doel van de florijn.

Heb de florijnen gisteren al uitgegeven en dat was het met de florijn. Klaar.

Ja, heb niet helemaal in de gaten gehad hoe het hier zit dus daarom verzoek ik om dit topic te verwijderen. Mag dat?
Natuurlijk mag dat. Waarom zou dat niet mogen? Nogmaals, ik heb 0,0,niks,nakkes,nada tegen je als persoon of als user. Je leeft op een andere manier dan velen, en daar is helemaal niks mis mee. Maar je reacties op een forum geven reden voor anderen om op je te reageren, en dat mogen ze, zolang dat binnen bepaalde grensen blijft.

Ik ga zo direct je topic verwijderen, want dat is je verzoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')