abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 april 2023 @ 23:15:27 #101
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_208858448
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 22:43 schreef oppiedoppie het volgende:
Klonk heel erg bnw zal ik maar zeggen.
Kan wel kloppen ja. Ik zie de naam Anthony Migchels nogal terugkomen bij Café Weltschmerz.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  vrijdag 21 april 2023 @ 23:22:32 #102
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_208858542
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 23:01 schreef ETA het volgende:

[..]
Welk idealisme is hierdoor bereikt? Hebben ze aangetoond dat ze ook maar iets positief hebben bereikt?

Enige wat we zien is dat een stichting zich voordoet als goeierik, maar feitelijk als een slechtere bank functioneert en hiermee geld verdient aan middenstanders en goedwillende mensen.
Nee, nee, ik reageerde op het gesprek dat ging over de renteloze lening die ik nu heb en dat is geen lening in florijnen ofzo. Heeft helemaal niks met elkaar te maken. Hoorde paar dagen geleden voor het eerst over de florijn en vooral dat renteloze klonk goed.

Mijn huis is ook renteloos gefinancierd en dat haalde ik erbij als voorbeeld hoe gunstig zoiets is.

Zit qua florijn nog in de onderzoekende fase. Had daar duidelijker over moeten zijn.
To BG or not to BG!
pi_208858592
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 23:22 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Nee, nee, ik reageerde op het gesprek dat ging over de renteloze lening die ik nu heb en dat is geen lening in florijnen ofzo. Heeft helemaal niks met elkaar te maken. Hoorde paar dagen geleden voor het eerst over de florijn en vooral dat renteloze klonk goed.

Mijn huis is ook renteloos gefinancierd en dat haalde ik erbij als voorbeeld hoe gunstig zoiets is.

Zit qua florijn nog in de onderzoekende fase. Had daar duidelijker over moeten zijn.
Maar waarom zou iemand jouw huis financieren zonder rente?
Je loopt als geldgever risico dat je ‘t niet terugkrijgt, je kan het geld zelf niet uitgeven en nja voor wat eigenlijk?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_208859667
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 23:22 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Geld krijgen is gunstig als je snel je huis wil aflossen? Dit is echt een eyeopener.
  Moderator zaterdag 22 april 2023 @ 10:26:05 #105
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208860359
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 22:52 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Nou, dat er mensen die dat doen uit idealisme is toch geweldig?

Maar welke gok ga ik doen volgens jou?
Je neemt altijd een gok als je een bedrijf start want je weet nooit zeker van tevoren of het een succes wordt of niet. Dus die andere mensen hebben moeite gedaan om dat geld bij mekaar te krijgen, en geven het dan aan jou om mee te spelen waarin, zonder rente, in het gunstigste geval die mensen ergens een keer hun bedrag terug krijgen. Dat is het gunstigste geval. In het ongunstigste geval zijn ze hun geld kwijt.

Waarom? Omdat als jij geld moet lenen van anderen omdat je het zelf niet bij mekaar kreeg schijnbaar, hoe ga je die mensen dan hun geld terug geven als dat bedrijfje faalt? Je maakt jouw probleem het probleem van anderen want die mensen lopen het financiële risico. Los van of die anderen zo goedgelovig zijn, je zou toch verwachten dat als je op zoek bent naar een ander systeem dan de euro, je niet vervolgens als het je wel uitkomt diezelfde euro's, maar dan van anderen, wil gebruiken in principe mee te gokken, want iets met fatsoen.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 22 april 2023 @ 16:35:17 #106
335476 oppiedoppie
pi_208862973
[quote]0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 10:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je neemt altijd een gok als je een bedrijf start want je weet nooit zeker van tevoren of het een succes wordt of niet. Dus die andere mensen hebben moeite gedaan om dat geld bij mekaar te krijgen, en geven het dan aan jou om mee te spelen waarin, zonder rente, in het gunstigste geval die mensen ergens een keer hun bedrag terug krijgen. Dat is het gunstigste geval. In het ongunstigste geval zijn ze hun geld kwijt.

Waarom? Omdat als jij geld moet lenen van anderen omdat je het zelf niet bij mekaar kreeg schijnbaar, hoe ga je die mensen dan hun geld terug geven als dat bedrijfje faalt? Je maakt jouw probleem het probleem van anderen want die mensen lopen het financiële risico. Los van of die anderen zo goedgelovig zijn, je zou toch verwachten dat als je op zoek bent naar een ander systeem dan de euro, je niet vervolgens als het je wel uitkomt diezelfde euro's, maar dan van anderen, wil gebruiken in principe mee te gokken, want iets met fatsoen.
[/quote

Wat een verhaal heb je er omheen bedacht zeg. En wat een aannames en zelfs beschuldigingen.

De mensen die me hebben aangeboden er renteloos geld voor te geven zullen ook (een deel van) de afnemers worden. Het is een biologisch product wat ik wil gaan telen. Ik heb de luxe er niet van te hoeven leven, dat is al geregeld inmiddels. Is meer uit de hand gelopen hobby. Ik wil en hoef dus niet meer te 'gokken' en me in de schulden steken om iets op te bouwen. Ik heb veel ruimte ter beschikking waar geen kosten aan zitten en ik niet hoef te huren dus heb sowieso weinig kosten. Nu ga ik weer verder brandnetels plukken voor de gier en de soep voordat het gaat regenen.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 16:40:04 #107
335476 oppiedoppie
pi_208863009
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 23:25 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Maar waarom zou iemand jouw huis financieren zonder rente?
Je loopt als geldgever risico dat je ‘t niet terugkrijgt, je kan het geld zelf niet uitgeven en nja voor wat eigenlijk?
Kan me voorstellen dat dat voor veel mensen niet te begrijpen is maar er is een groep mensen met geld die het niet eens zijn met het systeem. Die vinden dat grond geen koopwaar zou moeten zijn en dat rente afgeschaft zou moeten worden. Die zijn bereid om, als je een goed plan hebt, je renteloos geld te lenen.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 16:50:01 #108
104963 ETA
European Travel Author
pi_208863088
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 16:40 schreef oppiedoppie het volgende:
dat rente afgeschaft zou moeten worden
waarom die aversie tegen rente?

In het groter geheel ontkom je er niet aan om risicos af te dekken. Het verstrekken van leningen in een economie is belangrijk, volgens mij zijn we het daar wel over eens. Door geen rente te rekenen, kan verliezen niet dekken, kan je geen goede mensen in dienst nemen die het in goede banen leiden, heb je maar heel beperkt geld beschikbaar om uit te lenen, etc... Wil je echt de middenstand helpen op schaal, dan moet het systeem zichzelf moeten kunnen redden. Nu lijk je een systeem te hebben met vrijwilligers, dat is leuk, maar niet schaalbaar.

Zelfs in jouw voorbeeld met Florijnen, daarin had je geen moeite mee dat er geld aan de strijkstok bleef hangen voor de stichting, dit is gewoon verkapte rente.

Er zit volgens mij aversie tegen de grote banken, wat een compleet ander verhaal is en wat je op andere manieren kan uiten.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_208863177
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 16:40 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Kan me voorstellen dat dat voor veel mensen niet te begrijpen is maar er is een groep mensen met geld die het niet eens zijn met het systeem. Die vinden dat grond geen koopwaar zou moeten zijn
quote:
Ik heb de luxe er niet van te hoeven leven, dat is al geregeld inmiddels. Is meer uit de hand gelopen hobby. Ik wil en hoef dus niet meer te 'gokken' en me in de schulden steken om iets op te bouwen. Ik heb veel ruimte ter beschikking waar geen kosten aan zitten en ik niet hoef te huren dus heb sowieso weinig kosten.
De ironie…

Je hebt meer dan je nodig hebt in gebruik ten koste van anderen en bent dus mede de oorzaak van het ‘probleem’. Links lullen, rechts vullen :r

Dit soort geitenwollensokken piramidespellen lopen uiteindelijk altijd uit in tranen..
  zaterdag 22 april 2023 @ 17:22:53 #110
104963 ETA
European Travel Author
pi_208863373
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 16:35 schreef oppiedoppie het volgende:
Ik wil en hoef dus niet meer te 'gokken' en me in de schulden steken om iets op te bouwen.
Je snapt dat een renteloze lening ook een schuld is?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 17:36:34 #111
104963 ETA
European Travel Author
pi_208863567
Trouwens nog een leuke denk exercitie voor de rente critici:

• De mensen met weinig geld hebben het momenteel heel moeilijk door de hoge inflaties in Nederland.
• Oppiedoppie wil de rente naar 0% brengen. Gevolg is dat mensen veel gaan lenen en uitgeven, niemand gaat geld sparen omdat je geld met de dag minder waard wordt.
• Inflatie schiet nog verder omhoog. De armen kunnen nu nog moeilijker rondkomen.
• Rente blijft op 0%, inflatie is gigahoog. Wat stopt iemand of een bedrijf om maximaal te lenen, want de lening wordt door inflatie steeds minder erg + je betaald geen rente. De armen gaan zeker maximaal lenen, want zij zijn zo goed als blut.
• Huizenprijzen schieten extreem omhoog, want iedereen kan meer lenen. Gevolg is dat de gat tussen armen (die meer huren) en rijken (die vaker huizen bezitten) extreem groter wordt.
• Bedankt, hele economie klapt, Zimbabwe is er niks bij.
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 17:38:49 #112
335476 oppiedoppie
pi_208863600
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:00 schreef Deshain het volgende:

[..]
[..]
De ironie…

Je hebt meer dan je nodig hebt in gebruik ten koste van anderen en bent dus mede de oorzaak van het ‘probleem’. Links lullen, rechts vullen :r

Dit soort geitenwollensokken piramidespellen lopen uiteindelijk altijd uit in tranen..
Ik heb helemaal niet zo heel veel maar leef zeer spartaans off-grid zonder dikke kosten. Dat doe ik al heel lang, zorgen dat mijn ladten zo laag worden zodat ik eerder kan stoppen met werken. Keuzes waar ik nu de vruchten van kan plukken. Als je lekker inkomen hebt, wat ik afgelopen 30 jaar had, kun je er lekker van leven maar je kunt ook hele andere keuzes maken en een heel klein huisje bouwen op een groot stuk grond die je versneld afbetaald bijvoorbeeld en je eigen eten verbouwen etc. De meeste mensen kiezen voor steeds meer luxe maar het kan ook anders.

Je hebt geen idee hoe ik leef en waar ik mee bezig ben maar wel lekker oordelen.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 17:40:46 #113
335476 oppiedoppie
pi_208863621
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:22 schreef ETA het volgende:

[..]
Je snapt dat een renteloze lening ook een schuld is?
Klopt. Maar ik betaal niet 2 maal zoveel voor mn huis als dat het waard is en ben binnen 10 jaar 'leningvrij'. Binnenkort dus.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 17:42:26 #114
335476 oppiedoppie
pi_208863643
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:36 schreef ETA het volgende:
Trouwens nog een leuke denk exercitie voor de rente critici:

• De mensen met weinig geld hebben het momenteel heel moeilijk door de hoge inflaties in Nederland.
• Oppiedoppie wil de rente naar 0% brengen. Gevolg is dat mensen veel gaan lenen en uitgeven, niemand gaat geld sparen omdat je geld met de dag minder waard wordt.
• Inflatie schiet nog verder omhoog. De armen kunnen nu nog moeilijker rondkomen.
• Rente blijft op 0%, inflatie is gigahoog. Wat stopt iemand of een bedrijf om maximaal te lenen, want de lening wordt door inflatie steeds minder erg + je betaald geen rente. De armen gaan zeker maximaal lenen, want zij zijn zo goed als blut.
• Huizenprijzen schieten extreem omhoog, want iedereen kan meer lenen. Gevolg is dat de gat tussen armen (die meer huren) en rijken (die vaker huizen bezitten) extreem groter wordt.
• Bedankt, hele economie klapt, Zimbabwe is er niks bij.
Ik wil de rente helemaal niet naar 0 brengen. Het hele systeem zal op de schop moeten.
To BG or not to BG!
pi_208863844
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:38 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
maar je kunt ook hele andere keuzes maken en een heel klein huisje bouwen op een groot stuk grond
We hebben geen woningcrisis maar een bouwgrondcrisis.

Dat jij dit voor jezelf rechtpraat doet daar niks aan af. Je bent onderdeel van het ‘probleem’ wat je zelf benoemt.

quote:
Je hebt geen idee hoe ik leef en waar ik mee bezig ben maar wel lekker oordelen.
Oh ik ken je topic over de woongemeenschap, ik weet genoeg.
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:22:25 #116
104963 ETA
European Travel Author
pi_208864138
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:42 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ik wil de rente helemaal niet naar 0 brengen. Het hele systeem zal op de schop moeten.
Alleen 0% rente voor jezelf, maar niet voor iedereen?
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:23:43 #117
104963 ETA
European Travel Author
pi_208864157
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:40 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Klopt. Maar ik betaal niet 2 maal zoveel voor mn huis als dat het waard is en ben binnen 10 jaar 'leningvrij'. Binnenkort dus.
Je wilde een nieuwe renteloze lening aangaan, maar je wilde je niet in schulden stoppen... heeft niks met je huis te maken. Alhoewel je uitspraak over "2 maal" ook schromelijk overdreven is, tenzij je iets van 8% rente betaald over je hypotheek en dat de waarde niet omhoog is gegaan.
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:32:46 #118
335476 oppiedoppie
pi_208864258
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:23 schreef ETA het volgende:

[..]
Je wilde een nieuwe renteloze lening aangaan, maar je wilde je niet in schulden stoppen... heeft niks met je huis te maken. Alhoewel je uitspraak over "2 maal" ook schromelijk overdreven is, tenzij je iets van 8% rente betaald over je hypotheek en dat de waarde niet omhoog is gegaan.
Ik heb vroeger nog een hypotheek gehad vanmeer dan 8%, mijn eerste hypotheek.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:37:13 #119
104963 ETA
European Travel Author
pi_208864291
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:32 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ik heb vroeger nog een hypotheek gehad vanmeer dan 8%, mijn eerste hypotheek.
dat is dus best lang geleden, ik neem aan dat je huis ook flink in waarde is gestegen? Dus je betaald niet 2x de waarde nu, maar juist een fractie?
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:37:52 #120
335476 oppiedoppie
pi_208864298
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:23 schreef ETA het volgende:

[..]
Nee, huis is bijna schuldenvrij.
En lening heb ik straks wellicht niet eens nodig. Maar als ik die wel nodig zou zijn weet ik al van wie ik die kan krijgen. Mijn bedrijfsplan is nog niet af. Ik weet dat allemaal financieel nog niet. Hou me nu vooral nog bezig met andere dingen.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:41:14 #121
104963 ETA
European Travel Author
pi_208864319
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:37 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Nee, huis is bijna schuldenvrij.
En lening heb ik straks wellicht niet eens nodig. Maar als ik die wel nodig zou zijn weet ik al van wie ik die kan krijgen. Mijn bedrijfsplan is nog niet af. Ik weet dat allemaal financieel nog niet. Hou me nu vooral nog bezig met andere dingen.
Maar zie je in dat je jezelf continue tegenspreekt? Je zegt meerdere keren A, maar het is B.
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:41:46 #122
335476 oppiedoppie
pi_208864322
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:37 schreef ETA het volgende:

[..]
dat is dus best lang geleden, ik neem aan dat je huis ook flink in waarde is gestegen? Dus je betaald niet 2x de waarde nu, maar juist een fractie?
Het zit meer ingewikkeld in elkaar. Heb er niet zoveel zin in om uit te leggen hoe het precies zit. Geen zin om me steeds te moeten verdedigen. En daar gaat dit topic ook eigenlijk helemaal niet over.
To BG or not to BG!
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:44:28 #123
335476 oppiedoppie
pi_208864351
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:41 schreef ETA het volgende:

[..]
Maar zie je in dat je jezelf continue tegenspreekt? Je zegt meerdere keren A, maar het is B.
Dan: stel dat ik een lening nodig zou zijn straks dan kan ik die rentevrij krijgen.

Zou toch geweldig zijn als we een nieuw financieel systeem zouden kunnen optuigen zonder rente.
To BG or not to BG!
pi_208864373
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:44 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Dan: stel dat ik een lening nodig zou zijn straks dan kan ik die rentevrij krijgen.

Zou toch geweldig zijn als we een nieuw financieel systeem zouden kunnen optuigen zonder rente.
Ja fantastisch, wie wil nou niet gratis geld weggeven?
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:48:57 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208864393
Als iets te goed klinkt om waar te zijn, dan is het meestal niet waar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')