abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 22 april 2023 @ 19:08:58 #126
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208864586
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:44 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Dan: stel dat ik een lening nodig zou zijn straks dan kan ik die rentevrij krijgen.

Zou toch geweldig zijn als we een nieuw financieel systeem zouden kunnen optuigen zonder rente.
Jij denkt dat als er geen rente is op een betaaleenheid die zijn waarde van de euro krijgt alles magisch is opgelost. Dat kan alleen maar als je geen idee hebt hoe het systeem werkt én je ook niet kunt of wil beseffen dat je misschien informatie mist.

Anders is een uitspraak als 'zonder rente' niet uit te leggen. Nogmaals, ik vind je geloof in die idealogie bewonderenswaardig maar de naïviteit is grenzeloos.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:15:21 #127
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_208864679
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jij denkt dat als er geen rente is op een betaaleenheid die zijn waarde van de euro krijgt alles magisch is opgelost. Dat kan alleen maar als je geen idee hebt hoe het systeem werkt én je ook niet kunt of wil beseffen dat je misschien informatie mist.

Anders is een uitspraak als 'zonder rente' niet uit te leggen. Nogmaals, ik vind je geloof in die idealogie bewonderenswaardig maar de naïviteit is grenzeloos.
Klopt, ik weet zeer weinig over het financiële systeem behalve dan dat het rot is en op instorten staat.
Het is een spannende tijd, dat is zeker.
To BG or not to BG!
pi_208864694
Als je er weinig verstand van hebt hoe kun je dan weten dat het op instorten staat?
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:18:48 #129
335476 oppiedoppie
pi_208864727
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee nee, dat denk ik trouwens niet. De hele rente moet afgeschaft worden en een nieuw systeem opgetuigd. Denk dat het kapitalisme op deze manier niet meer werkt. Geen idee hoe dit op te lossen. In het ergste geval vrees ik een wereldoorlog. In ieder geval een diepe depressie de komende jaren.
To BG or not to BG!
  Moderator zaterdag 22 april 2023 @ 19:19:06 #130
16180 crew  CoolGuy
pi_208864733
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:15 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Klopt, ik weet zeer weinig over het financiële systeem behalve dan dat het rot is en op instorten staat.
Dat verklaart waarom je denkt dat 'geen rente' een of andere magische oplossing is voor alle problemen. Dat is het niet. Dus roepen dat een dergelijk systeem prachtig is zonder dat je eigenlijk weet wat je zegt is naïef.

Voor de duidelijkheid; mijn doel is zeer zeker niét je te beledigen, maar ik ken er geen ander woord voor dan 'naief'.
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:28:06 #131
335476 oppiedoppie
pi_208864873
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:16 schreef Questular het volgende:
Als je er weinig verstand van hebt hoe kun je dan weten dat het op instorten staat?
Ombeperkt het bijdrukken van geld. Landen hebben zoveel schulden dat het niet af te lossen is.
Er is ontiegelijk veel geld maar al dat geld wordt uit de samenleving onttrokken door multinationals en jan modaal krijgt steeds minder.
We moeten tegenwoordig met zn beiden werken om huisje te kunnen kopen itt vroeger en dat wordt dus steeds krapper. Denk dat het voor steeds meer werkende mensen lastig wordt om rond te komen de komende jaren dat zou toch niet zo moeten zijn?
To BG or not to BG!
pi_208864918
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:18 schreef oppiedoppie het volgende:

[..] De hele rente moet afgeschaft worden en een nieuw systeem opgetuigd.
Dat betekent dus dat de ‘zwakkeren’ in dat nieuwe systeem zelf al hun risico’s moeten dragen? Het alternatief voor rente is dan lijfeigenschap, klinkt als een goed doordacht plan..
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:31:13 #133
335476 oppiedoppie
pi_208864922
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat verklaart waarom je denkt dat 'geen rente' een of andere magische oplossing is voor alle problemen. Dat is het niet. Dus roepen dat een dergelijk systeem prachtig is zonder dat je eigenlijk weet wat je zegt is naïef.

Voor de duidelijkheid; mijn doel is zeer zeker niét je te beledigen, maar ik ken er geen ander woord voor dan 'naief'.
Niet alleen geen rente.

Grond zou ook geen handelswaar moeten zijn. Is niet gemaakt door de mens dus zou ook niet verkoopbaar of overerfbaar moeten zijn. Er zijn wel meer dingen die moeten zouden veranderen mi. Mensen die miljarden hebben is ook onzin, daarom hebben anderen weer niks.
To BG or not to BG!
pi_208864959
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:31 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Mensen die miljarden hebben is ook onzin, daarom hebben anderen weer niks.
Dat zijn al die miljarden die onbeperkt bijgedrukt worden, in beginsel had 99% al niks. De conclusie dat omdat sommige mensen veel hebben veel mensen niks hebben klopt gewoon niet.
  zaterdag 22 april 2023 @ 20:17:28 #135
104963 ETA
European Travel Author
pi_208865501
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:44 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Dan: stel dat ik een lening nodig zou zijn straks dan kan ik die rentevrij krijgen.

Zou toch geweldig zijn als we een nieuw financieel systeem zouden kunnen optuigen zonder rente.
Je kan niet iets voor niets krijgen op schaal/lange termijn. Het uitlenen van geld kost geld vanwege de eerder genoemde redenen.

Je zegt in principe dat je het fijn zou vinden iets te krijgen voor onder de marktwaarde. Dan is het toch heel logisch dat het niet realistisch is?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 20:18:20 #136
104963 ETA
European Travel Author
pi_208865515
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:41 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Het zit meer ingewikkeld in elkaar. Heb er niet zoveel zin in om uit te leggen hoe het precies zit. Geen zin om me steeds te moeten verdedigen. En daar gaat dit topic ook eigenlijk helemaal niet over.
Ok, hoeft ook niet, maar wees wel voorzichtig met voorbeelden aandragen die onder normale omstandigheden niet kloppen.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zaterdag 22 april 2023 @ 20:19:35 #137
104963 ETA
European Travel Author
pi_208865538
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:15 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Als het zo belangrijk voor jou is, dan is het toch belangrijk juist in te lezen? Want nu draag je juist bij aan het verergeren van de situatie.
Mijn reisfotos!
pi_208870343
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:56 schreef oppiedoppie het volgende:
Laatst heb ik een lezing bijgewoond over een alternatieve munt genaamd de Florijn.
Het idee is dat dit geld lokaal gebruikt moet worden en niet bij de grote multinationals wordt uitgegeven zodat dat geld niet 'verdwijnt' naar het buitenland of naar aandeelhouders.

Er zijn dus werkelijk papieren Florijnenen in de omloop maar ook digitaal kun je ermee betalen.
1 Florijn is 1 euro en je kunt het ook gewoon bij de belasting aangeven, wat makkelijk is omdat het 1 op 1 is.
Het is bedoeld als betaalmiddel en zeker niet als spaarmiddel.
Je kunt bij deze partij ook renteloze leningen krijgen.

Het klonk mij goed in de oren en ik heb alvast een paar Florijnen besteld.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze of een andere alternatieve munt?
Ik ken het principe van bartering.
In Nederland heb je bijvoorbeeld TradeXchange, een vereniging van ondernemers die elkaar in Trade Euros kunnen betalen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 23 april 2023 @ 10:03:54 #139
335476 oppiedoppie
pi_208870369
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:19 schreef ETA het volgende:

[..]
Als het zo belangrijk voor jou is, dan is het toch belangrijk juist in te lezen? Want nu draag je juist bij aan het verergeren van de situatie.
Daar heb ik geen tijd voor helaas.
To BG or not to BG!
  Moderator zondag 23 april 2023 @ 10:06:46 #140
16180 crew  CoolGuy
pi_208870385
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:03 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Dat is wel een héél makkelijke cop-out hoor.
  zondag 23 april 2023 @ 10:16:05 #141
335476 oppiedoppie
pi_208870489
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2023 10:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ken het principe van bartering.
In Nederland heb je bijvoorbeeld TradeXchange, een vereniging van ondernemers die elkaar in Trade Euros kunnen betalen.
Die florijn is ook een systeem wat naast de euro gaat bestaan en niet wil vervangen. Was bij een lezing over de florijn waar voornamelijk ondernemers bij waren hier uit de regio. Niet onbelangrijk want momenteel zijn hier in de buurt niet veel plekken waar je er mee kan betalen en is het daardoor niet zo interessant voor mij.

Vind dat soort initiatieven best ok net als het broodfonds initiatief. Juist lokale initiatieven ipv globalisering.
To BG or not to BG!
  zondag 23 april 2023 @ 10:36:20 #142
104963 ETA
European Travel Author
pi_208870699
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:03 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:16 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Was bij een lezing over de florijn waar voornamelijk ondernemers bij waren hier uit de regio.
Wel tijd om je te verdiepen in overduidelijk slechte systemen, maar geen tijd om je in te lezen in de basis? Hoe wil je dan ooit een weloverwogen afweging maken of een nieuw systeem voor jou goed kan werken of voor de samenleving? Je hebt immers geen referentiekader.

Het is alsof je een nieuwe auto wil kopen. Je wil dat deze snel is. Je ziet op TV dat de Red Bull F1 auto veel blauw heeft. Op basis daarvan wil je een blauwe auto kopen omdat deze waarschijnlijk snel is.
Mijn reisfotos!
  zondag 23 april 2023 @ 10:39:43 #143
104963 ETA
European Travel Author
pi_208870748
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:16 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Vind dat soort initiatieven best ok net als het broodfonds initiatief. Juist lokale initiatieven ipv globalisering.
Je vind dus Florijn dus best ok?! Nadat iedereen heeft uitgelegd dat het op alle vlakken slechter is?

Sorry, maar dan houdt het echt op, dan ben je doelbewust egoïstisch bezig. Je wil je alleen maar goed voelen over jezelf, maar geeft geen fuck om je medemens. En dat mag, maar moet je niet schijnheilig doen omdat je een betere samenleving wil.
Mijn reisfotos!
  Moderator zondag 23 april 2023 @ 11:11:13 #144
16180 crew  CoolGuy
pi_208871127
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:36 schreef ETA het volgende:

[..]
[..]
Wel tijd om je te verdiepen in overduidelijk slechte systemen, maar geen tijd om je in te lezen in de basis? Hoe wil je dan ooit een weloverwogen afweging maken of een nieuw systeem voor jou goed kan werken of voor de samenleving? Je hebt immers geen referentiekader.

Wel tijd hebben om een lezing bij te wonen maar geen tijd hebben om de basis proberen te begrijpen is onzin. Het is vooral geen prioriteit aan geven. Wat ook direct duidelijk maakt dat dit niet gaat om daadwerkelijk begrip willen hebben over waar dit om gaat, maar hier vooral achter staan omdat het tegen de gevestigde orde in gaat, en dat is per definitie blijkbaar goed.
  zondag 23 april 2023 @ 11:22:25 #145
335476 oppiedoppie
pi_208871269
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:19 schreef ETA het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 10:36 schreef ETA het volgende:

[..]
[..]

Het is alsof je een nieuwe auto wil kopen. Je wil dat deze snel is. Je ziet op TV dat de Red Bull F1 auto veel blauw heeft. Op basis daarvan wil je een blauwe auto kopen omdat deze waarschijnlijk snel is.
Ik poste hier juist om er wat meer informatie over te krijgen. Ik post normaal nooit in deze subforum omdat mijn interesse hier niet ligt. Het is dat je je met geld moet bemoeien omdat anders het geld zich met jou gaat bemoeien want verder is het niet mijn ding zoals het voor de meesten hier waarschijnlijk wèl is.

Maar heb spijt dat ik hier een topic heb geopend, zal de eerste en laatste zijn want ben niet voldoende onderlegd om goed weerwoord te kunnen geven op alle aantijgingen en vragen etc.

Ik ga gewoon weer lekker werken in mijn tuin.

Iedereen een fijne dag verder en wat mij betreft wordt dit topic gesloten en het liefst ook verwijderd.
To BG or not to BG!
  Moderator zondag 23 april 2023 @ 11:50:08 #146
16180 crew  CoolGuy
pi_208871614
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 11:22 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
[..]
Ik poste hier juist om er wat meer informatie over te krijgen. Ik post normaal nooit in deze subforum omdat mijn interesse hier niet ligt. Het is dat je je met geld moet bemoeien omdat anders het geld zich met jou gaat bemoeien want verder is het niet mijn ding zoals het voor de meesten hier waarschijnlijk wèl is.

Maar heb spijt dat ik hier een topic heb geopend, zal de eerste en laatste zijn want ben niet voldoende onderlegd om goed weerwoord te kunnen geven op alle aantijgingen en vragen etc.

Ik ga gewoon weer lekker werken in mijn tuin.

Iedereen een fijne dag verder en wat mij betreft wordt dit topic gesloten en het liefst ook verwijderd.
Ja, maar door de reacties werd wel duidelijk waar het probleem ligt m.b.t. tot deze 'munt', maar jij lijkt niet open te staan voor de mogelijkheid dat de Florijn wellicht niét het antwoord is op een of ander vaag gevoel dat 'rente niet goed is'. Je kunt namelijk niet uitleggen waarom dat niet goed is, je kunt ook niet uitleggen waarom de 'andere' aanpak van de Florijn wél goed is, en daarna blijkt ook dat er geen prioriteit is om de basis te begrijpen, op basis waarvan je verder kunt discussiëren. Wat je wél deed is alle kritiek die de Florijn krijgt weg wuiven en volharden in dat 'een ander systeem/de Florijn' per definitie beter is dan het huidige systeem omdát huidige systeem.

Is dat écht meer informatie willen? Want je hebt wel direct van die dingen besteld. Dus je geeft er eerst geld aan uit en denkt dan 'hey, eens even gaan kijken hoe en wat hiermee dus laat me maar eens een topic openen'?

Dit is WGR he, dit is niet een of ander zweverig subforum, dit gaat om concrete, tastbare dingen. Geld, in dit geval en dan kom je er niet met allerlei vaag gedoe. Dat kun je oppakken als kritiek op jou als persoon, maar imho is het dat niet. Waar wél kritiek op gegeven wordt is de manier waarop je er in lijkt te staan, en dan kun je willen dat er geen kritiek komt, maar dat is imho niet hoe het in WGR werkt.
  zondag 23 april 2023 @ 14:01:04 #147
335476 oppiedoppie
pi_208873301
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 11:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Wel tijd hebben om een lezing bij te wonen maar geen tijd hebben om de basis proberen te begrijpen is onzin. Het is vooral geen prioriteit aan geven. Wat ook direct duidelijk maakt dat dit niet gaat om daadwerkelijk begrip willen hebben over waar dit om gaat, maar hier vooral achter staan omdat het tegen de gevestigde orde in gaat, en dat is per definitie blijkbaar goed.
Die lezing was ergens waar ik bij toeval ook moest zijn, had het niet op mijn agenda staan zeg maar. Daar kom ik vaker in aanraking met onverwachtse zaken en mensen wat mijn motivatie is. Jij hebt geen idee in welke bubbel ik zit maar oordeelt best snel met de info wat je krijgt. Het zit wat genuanceerder maar daar wil ik hier helemaal niet over discussiëren, kan ik ook helemaal niet. Ik wilde juist wat info over die florijn en die heb ik hier gekregen dus mijn doel is bereikt met dit topic.
To BG or not to BG!
  zondag 23 april 2023 @ 14:04:11 #148
335476 oppiedoppie
pi_208873334
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 11:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, maar door de reacties werd wel duidelijk waar het probleem ligt m.b.t. tot deze 'munt', maar jij lijkt niet open te staan voor de mogelijkheid dat de Florijn wellicht niét het antwoord is op een of ander vaag gevoel dat 'rente niet goed is'. Je kunt namelijk niet uitleggen waarom dat niet goed is, je kunt ook niet uitleggen waarom de 'andere' aanpak van de Florijn wél goed is, en daarna blijkt ook dat er geen prioriteit is om de basis te begrijpen, op basis waarvan je verder kunt discussiëren. Wat je wél deed is alle kritiek die de Florijn krijgt weg wuiven en volharden in dat 'een ander systeem/de Florijn' per definitie beter is dan het huidige systeem omdát huidige systeem.

Is dat écht meer informatie willen? Want je hebt wel direct van die dingen besteld. Dus je geeft er eerst geld aan uit en denkt dan 'hey, eens even gaan kijken hoe en wat hiermee dus laat me maar eens een topic openen'?

Dit is WGR he, dit is niet een of ander zweverig subforum, dit gaat om concrete, tastbare dingen. Geld, in dit geval en dan kom je er niet met allerlei vaag gedoe. Dat kun je oppakken als kritiek op jou als persoon, maar imho is het dat niet. Waar wél kritiek op gegeven wordt is de manier waarop je er in lijkt te staan, en dan kun je willen dat er geen kritiek komt, maar dat is imho niet hoe het in WGR werkt.
Ik zie de florijn helemaal niet als antwoord op iets. En het is zeker niet bedoeld als vervanging van de euro. Dat is ook niet het doel van de florijn.

Heb de florijnen gisteren al uitgegeven en dat was het met de florijn. Klaar.

Ja, heb niet helemaal in de gaten gehad hoe het hier zit dus daarom verzoek ik om dit topic te verwijderen. Mag dat?
To BG or not to BG!
  Moderator zondag 23 april 2023 @ 14:45:17 #149
16180 crew  CoolGuy
pi_208873898
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2023 14:04 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Ik zie de florijn helemaal niet als antwoord op iets. En het is zeker niet bedoeld als vervanging van de euro. Dat is ook niet het doel van de florijn.

Heb de florijnen gisteren al uitgegeven en dat was het met de florijn. Klaar.

Ja, heb niet helemaal in de gaten gehad hoe het hier zit dus daarom verzoek ik om dit topic te verwijderen. Mag dat?
Natuurlijk mag dat. Waarom zou dat niet mogen? Nogmaals, ik heb 0,0,niks,nakkes,nada tegen je als persoon of als user. Je leeft op een andere manier dan velen, en daar is helemaal niks mis mee. Maar je reacties op een forum geven reden voor anderen om op je te reageren, en dat mogen ze, zolang dat binnen bepaalde grensen blijft.

Ik ga zo direct je topic verwijderen, want dat is je verzoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')