Dat is natuurlook BS. Maar dat weet je zelf ook wel.quote:Op zondag 9 april 2023 17:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en tegenwoordig is een gezin onderhouden van 1 modaal inkomen niet meer normaal.
Van het gemiddelde huishoudinkomen (¤ 75.200 in 2020) kun je nog steeds een huis kopen.
Dat er van alles mankeert aan de huizenmarkt bestrijd ik niet, maar die eeuwige verontwaardiging dat je nu met 1 modaal inkomen geen nieuwbouw gezinswoning meer kunt kopen begint wel heel irritant te worden.
Je kunt nu, net als in de jaren 80, nog steeds op een gemiddeld huishoudinkomen een huis kopen.
Maar je kon niet meer hypotheek krijgen door het inkomen van de vrouw, dat telde destijds niet mee, tegenwoordig wel.quote:Op maandag 10 april 2023 14:11 schreef twi het volgende:
[..]
Maar hoeveel huishoudens waren er jaren 80/90/00 tweeverdieners? Gepaard met vraag/aanbod zijn er volgens mij ook veel meer gezinnen met een dubbel salaris, waardoor er dus ook meer aan een huis uitgegeven kan worden.
Plus de keuzes die (mede hierdoor) worden gedaan t.b.v. het huis. Die huismeester in de jaren 90 kocht een huis, woont daar nog steeds en is daar content mee. Tegenwoordig blijven we maar doorstromen. Wat overwaarde? Betere baan? Andere wensen? Op naar een grotere tent of betere locatie. En dus weer een nieuwe hypotheek aangaan op een leeftijd waarbij de vorige generatie al lang en breed het huis waar ze content mee waren hadden afgelost (als ze geen aflossingsvrije hypotheek hadden).
Met een gezamenlijk inkomen van 80K kun je geen huis kopen wil je zeggen?quote:Op maandag 10 april 2023 15:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is natuurlook BS. Maar dat weet je zelf ook wel.
Ik was de dubbele lasten nog vergeten. Meerwerk komt er natuurlijk ook bij kijken. Ik verwacht dan ik eigen geld moet neertellen voor meerwerk. Gelukkig heb ik nog eigen geld liggen.quote:Op maandag 10 april 2023 12:07 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
En dan heb je nog je dubbele lasten tijdens de bouw en alle extra kosten voor je afwerkingen.
Bouw hier duurde uiteindelijk 3 ipv 2 jaar. Dat tikt wel aan als je dubbel moet betalen maar dat was gelukkig in qat netwerk tijden. Als mensen al max moeten lenen kunnrn ze die kosten er ongetwijfeld vaak niet extra bij hebben.
Ja ok, maar ik ging uit van eenpersoonshuishouden a 40k.quote:Op maandag 10 april 2023 15:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met een gezamenlijk inkomen van 80K kun je geen huis kopen wil je zeggen?
Als het gemiddelde huishoudinkomen in 2020 75K was dan zit het nu zeker rond de 80K, dan moet je zo'n 385K hypotheek kunnen krijgen, daar kun je op de meeste plekken gewoon een huis voor kopen.
Geen groot huis, geen luxe huis, maar dat was het in de jaren 80 ook niet.
Ja ik voelde me een beetje genaaid door hun definitie van "luxe afwerking" waardoor je nog zoveel moest upgraden.quote:Op maandag 10 april 2023 15:36 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik was de dubbele lasten nog vergeten. Meerwerk komt er natuurlijk ook bij kijken. Ik verwacht dan ik eigen geld moet neertellen voor meerwerk. Gelukkig heb ik nog eigen geld liggen.
Ja, het woord 'luxe' is nogal aan inflatie onderhevig in zulke gevallen.quote:Op maandag 10 april 2023 18:05 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja ik voelde me een beetje genaaid door hun definitie van "luxe afwerking" waardoor je nog zoveel moest upgraden.
Maar maximaal lenen is ook niet bepaald slim...quote:Op maandag 10 april 2023 15:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met een gezamenlijk inkomen van 80K kun je geen huis kopen wil je zeggen?
Als het gemiddelde huishoudinkomen in 2020 75K was dan zit het nu zeker rond de 80K, dan moet je zo'n 385K hypotheek kunnen krijgen, daar kun je op de meeste plekken gewoon een huis voor kopen.
Geen groot huis, geen luxe huis, maar dat was het in de jaren 80 ook niet.
Dat zeiden mijn ouders ook toen ik in 1987 een huis kocht: "ga toch eerst sparen en dan pas kopen". Ik nam toen NLG.100.000 hypotheekschuld, huis in 2002 verkocht voor ¤270000quote:Op maandag 10 april 2023 18:13 schreef Zwolsboy het volgende:
Waarom gaan we niet naar een systeem eerst 30 - 50% zelf sparen zo was het in de jaren 50 - 60 het geval, eerst sparen daarna kopen.
Ik heb het iedere keer specifiek over het gemiddelde huishoudinkomen, en stond zelfs een linkje naar de cijfers van het CBS in de post die je gequote had toen je het BS noemde.quote:Op maandag 10 april 2023 17:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja ok, maar ik ging uit van eenpersoonshuishouden a 40k.
En je denkt dat huizen goedkoper worden als mensen niet alleen 350k hypotheek kunnen krijgen maar ook nog eens 120-200K spaargeld hebben om in te leggen?quote:Op maandag 10 april 2023 18:13 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Maar maximaal lenen is ook niet bepaald slim...
Wat als de relatie breekt? Wat als er 1 van de 2 overlijdt? Wat bij arbeidsongeschikt?
Tot je kin in de lasten is niet verantwoord.
Waarom gaan we niet naar een systeem eerst 30 - 50% zelf sparen zo was het in de jaren 50 - 60 het geval, eerst sparen daarna kopen.
Mijn vrouw werkt met ouderen (80+) en hoe vaak ze welniet hoort de werkende groep onder de 60 zijn serieus zwaar verwend met meer meer meer alles op afbetaling en nauwelijks zelf sparen, vervolgens zeggen ze vroeger werd sparen beloond.
Een hoge schuld met lage rente is minder gunstig dan een lage schuld met een hoge rente, extra aflossen loont dan en merk je direct.
Nou het is wel te zien wat de regering de aflopende 10 jaar voor rotzooi ervan gemaakt heeft.
Ja de luxe badkamer zou zo'n standaard ouderwetse keramieken wasbak krijgen, plastic douchekop, geen douche scherm, de tegels waren van die kleine vierkante tegeltjes die je vroeger in de school kleedkamer van de gym had.quote:Op maandag 10 april 2023 18:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, het woord 'luxe' is nogal aan inflatie onderhevig in zulke gevallen.
Ja, zo doen ze dat. Wil je een beetje merk dan moet je dik bijbetalen, want ja, waarom zou je Siemens aanbieden als je ook weg kunt komen met Indesit, bij wijze van.quote:Op maandag 10 april 2023 18:42 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja de luxe badkamer zou zo'n standaard ouderwetse keramieken wasbak krijgen, plastic douchekop, geen douche scherm, de tegels waren van die kleine vierkante tegeltjes die je vroeger in de school kleedkamer van de gym had.
En keuken beetje zelfde verhaal kleinste opstelling, mini oven, kleine koelkast zonder vriezer, ipv inductie (gasloos huis) een hele kleine keramische kookplaat. Elektronica allemaal van het allergoedkoopste merk.
Echt alles op alles gezet om de kantjes eraf te lopen.
Les voor de volgende keer om niet op brochure renders af te gaan maar duidelijk op papier te krijgen wat je krijgt.
De buitenkant van het gebouw uiteraard mooi en met goeie materialen afgewerkt
Mijn vrouw hoort dit al 15 jaar lang.quote:Op maandag 10 april 2023 18:36 schreef laziness het volgende:
In andere landen is het normaal dat je geen 100% hypotheek kan krijgen. Wij zijn een uitzondering in Europa.
Maar dat “we” verwend zijn en niet kunnen sparen is dikke onzin. Het leven is gewoon super duur inmiddels.
Verzekeringen?quote:Op maandag 10 april 2023 18:13 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Wat als de relatie breekt? Wat als er 1 van de 2 overlijdt? Wat bij arbeidsongeschikt?
Dat doen ze in (delen van) Switzerland. Hoeveel mensen denk je dat in Nederland een huis kunnen kopen als ze 50% cash op tafel moeten leggen? Dan heb je dus nog steeds net zoveel mensen die een huis willen kopen, maar bijna niemand meer die een huis kan kopen. Daar schiet je niks mee op.quote:Tot je kin in de lasten is niet verantwoord.
Tsja, door de crash in 2008/2009 zijn veel bouwprojecten gestopt, dat heeft mede geleid tot het tekort aan huizen nu. Om dat een beetje vlot te trekken heeft de overheid het aantrekkelijker gemaakt voor (grote internationale) investeerders om in vastgoed in Nederland te investeren. Dat heeft er weer mede toe geleid dat mensen die een huis wilden kopen vaak overboden werden.quote:Mijn vrouw werkt met ouderen (80+) en hoe vaak ze welniet hoort de werkende groep onder de 60 zijn serieus zwaar verwend met meer meer meer alles op afbetaling en nauwelijks zelf sparen, vervolgens zeggen ze vroeger werd sparen beloond.
Een hoge schuld met lage rente is minder gunstig dan een lage schuld met een hoge rente, extra aflossen loont dan en merk je direct.
Nou het is wel te zien wat de regering de aflopende 10 jaar voor rotzooi ervan gemaakt heeft.
VK normaliter 90%, op dit moment is er een uitzondering voor 95%.quote:Op maandag 10 april 2023 18:36 schreef laziness het volgende:
In andere landen is het normaal dat je geen 100% hypotheek kan krijgen. Wij zijn een uitzondering in Europa.
Maar dat “we” verwend zijn en niet kunnen sparen is dikke onzin. Het leven is gewoon super duur inmiddels.
Ja en dat is prima, zolang ze maar niet communiceren alsof het wat anders lijktquote:Op maandag 10 april 2023 18:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, zo doen ze dat. Wil je een beetje merk dan moet je dik bijbetalen, want ja, waarom zou je Siemens aanbieden als je ook weg kunt komen met Indesit, bij wijze van.
Nou ja, dat is afhankelijk van je definitie van 'luxe' en dan kom je dus een beetje in een semantische discussie. Hoe dan ook; als er dat soort woorden gebruikt worden, altijd vragen 'wat betekent dat concreet' en gewoon doorvragen.quote:Op maandag 10 april 2023 19:00 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja en dat is prima, zolang ze maar niet communiceren alsof het wat anders lijkt
Yup dat was zeker de les zoals ik al zei. Daarvoor in een nieuwbouw huurappartement gezeten en daar had je gewoon een nette keuken, en badkamer met mooi meubel, verlichte spiegel, inloop douche net net glazen scherm enz. Dus was er tegen beter weten in vanuit gegaan dat dat een beetje het opleverniveau zou worden. Dat in combinatie met de brochure met nette renders erbij. Had betwr moeten weten achteraf.quote:Op maandag 10 april 2023 19:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, dat is afhankelijk van je definitie van 'luxe' en dan kom je dus een beetje in een semantische discussie. Hoe dan ook; als er dat soort woorden gebruikt worden, altijd vragen 'wat betekent dat concreet' en gewoon doorvragen.
Dan is de kans op dit soort vervelende verrassingen wellicht wat kleiner (maar niet 0).
Wij hebben in onze (nieuwe!) keuken ook een koelkast zonder vriesgedeelte. Maar we hebben dan wel in de bijkeuken een Amerikaanse koelkast. Maar in de keuken zelf is daar geen plaats voor.quote:Op maandag 10 april 2023 19:12 schreef Leandra het volgende:
Oh, ons tijdelijke huurappartement had dat ook trouwens, een koelkast zonder vriesgedeelte... dus toen moest ik een tafelmodel vriezertje kopen
Ook de douchekraan laten vervangen voor een thermostaatkraan.
Dat vond ik echt niet meer van deze tijd voor een vrije sector nieuwbouw badkamer, zelfs de lokale woningstichting plaatst al jaren thermostaatkranen als ze de badkamer renoveren.
Bij ons huis was ook geen thermostaatkraan voorzien, dat was meerwerkquote:Op maandag 10 april 2023 19:12 schreef Leandra het volgende:
Oh, ons tijdelijke huurappartement had dat ook trouwens, een koelkast zonder vriesgedeelte... dus toen moest ik een tafelmodel vriezertje kopen
Dat vond ik echt niet meer van deze tijd voor een vrije sector nieuwbouw badkamer, zelfs de lokale woningstichting plaatst al jaren thermostaatkranen als ze de badkamer renoveren.
Leuk die generalisatie vanuit social media en een stel bejaardenquote:Op maandag 10 april 2023 18:54 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Mijn vrouw hoort dit al 15 jaar lang.
En leven is inderdaad duur geworden, toch zijn mensen niet hun vakanties gaan afschaffen, ook aan het wagenpark zie je nog steeds autos voor de deur, smartphones netflix enz.
Op social media lees ik wel eens van die stukjes dit is het inkomen van Remco, en uitgaves.
2600 netto inkomen alleenstaand zo goed alles gaat op ik kan nauwelijks sparen.
En elke keer verbaast het me
Netflix, videoland, spotify, sportschool, tel abbo 45 eur, thuis internet 70 eur, wintersport 125,- opzij leggen, zomerreis 150,- opzij leggen.
Als je deze dingen afschaft bespaar je serieus duizenden euros per jaar ! Waarom een S22 of een iPhone 13? En na 3 jaar waarde 0...
Ga maar 5 jaar lang NIET op vakantie en leef 5 jaar lang basis en leg dat geld opzij.
Overlijdensrisicoverzekeringquote:Op maandag 10 april 2023 18:13 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Mijn vrouw werkt met ouderen (80+) en hoe vaak ze welniet hoort de werkende groep onder de 60 zijn serieus zwaar verwend met meer meer meer alles op afbetaling en nauwelijks zelf sparen, vervolgens zeggen ze vroeger werd sparen beloond.
Wij hebben twee keer maximaal geleend. Tja, het is een gok. Maar de hut verkopen kan altijd.quote:Op maandag 10 april 2023 18:13 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Als je alleen maar een huis kunt kopen door je tot aan je kin in de lasten te steken dan kun je óf dat doen, óf geen huis kopen. Maar ik zou dan altijd géén huis kopen.quote:Op maandag 10 april 2023 18:13 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Omdat nou eenmaal niet zo gaat. Maar dat betekent niet dat je niet alsnog zelf kunt sparen, maar als je dát roept dan is het ineens dat sparen allemaal geen zin heeft etc.quote:Waarom gaan we niet naar een systeem eerst 30 - 50% zelf sparen zo was het in de jaren 50 - 60 het geval, eerst sparen daarna kopen.
Leuk, dan blijf je gewoon huren of je gaat emigreren, maar jarenlang blijven hangen in het cirkeltje 'vroeger was het goedkoper/beter/whatever' en elke keer opnieuw doen alsof dat de eerste keer is dat die vergelijking maakt gaat je in ieder geval niks opleveren.quote:Mijn vrouw werkt met ouderen (80+) en hoe vaak ze welniet hoort de werkende groep onder de 60 zijn serieus zwaar verwend met meer meer meer alles op afbetaling en nauwelijks zelf sparen, vervolgens zeggen ze vroeger werd sparen beloond.
Ik leefde bij lang en na nog niet in de eighties (helaas) maar volgens mij werkten toen vrijwel alleen de mannen, en soms in deeltijd de vrouw in de wat meer liberalere setting.quote:Op maandag 10 april 2023 18:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het iedere keer specifiek over het gemiddelde huishoudinkomen, en stond zelfs een linkje naar de cijfers van het CBS in de post die je gequote had toen je het BS noemde.
Huishoudens hebben over het algemeen nou eenmaal meer dan 1 inkomen, en de huishoudens die van 1 inkomen rondkomen zijn vaak huishoudens waarbij dat ene inkomen ook bovengemiddeld is qua huishoudinkomen.
Meerpersoonshuishoudens die moeten rondkomen van 1 modaal inkomen zijn niet de huishoudens die een koopwoning zoeken of kunnen betalen, ook dat was in de jaren 80 weinig anders.
Je wil ook beetje leven he.quote:Op maandag 10 april 2023 18:54 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Mijn vrouw hoort dit al 15 jaar lang.
En leven is inderdaad duur geworden, toch zijn mensen niet hun vakanties gaan afschaffen, ook aan het wagenpark zie je nog steeds autos voor de deur, smartphones netflix enz.
Op social media lees ik wel eens van die stukjes dit is het inkomen van Remco, en uitgaves.
2600 netto inkomen alleenstaand zo goed alles gaat op ik kan nauwelijks sparen.
En elke keer verbaast het me
Netflix, videoland, spotify, sportschool, tel abbo 45 eur, thuis internet 70 eur, wintersport 125,- opzij leggen, zomerreis 150,- opzij leggen.
Als je deze dingen afschaft bespaar je serieus duizenden euros per jaar ! Waarom een S22 of een iPhone 13? En na 3 jaar waarde 0...
Ga maar 5 jaar lang NIET op vakantie en leef 5 jaar lang basis en leg dat geld opzij.
Ligt er aan wat en waar je zocht. Nee het was niet eenvoudig. Maar je was ook alleen als koper en dat is nu gewoon echt niet meer de standaard. Je concurreert tegen tweeverdieners. Stom? Ja. Maar nu wel de realiteit.quote:Op maandag 10 april 2023 19:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik leefde bij lang en na nog niet in de eighties (helaas) maar volgens mij werkten toen vrijwel alleen de mannen, en soms in deeltijd de vrouw in de wat meer liberalere setting.
Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken, maar ik moest echt goed zoeken naar een koopwoning in begin 21 terwijl ik als alleenstaande toch zeker een inkomen had dat van minimaal een leraar. Dat kan niet normaal zijn.
Damnquote:Op maandag 10 april 2023 19:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Bij ons huis was ook geen thermostaatkraan voorzien, dat was meerwerkEr was in de keuken zelfs geen aansluiting (kraantje en electra)voor de vaatwasser voorzien.
Dat is natuurlijk maar het halve verhaal, in een normaal functionerende markt is zowel de vraag als het aanbod een functie van de prijs. Wanneer het financieren aanzienlijk moeilijker wordt zal de vraag dalen en zullen ook de prijzen normaal gezien dalen (en vice versa!). Het omgekeerde hebben we het afgelopen decennium gezien als gevolg van de lage rente en het invoeren van de jubelton.quote:Op maandag 10 april 2023 18:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat doen ze in (delen van) Switzerland. Hoeveel mensen denk je dat in Nederland een huis kunnen kopen als ze 50% cash op tafel moeten leggen? Dan heb je dus nog steeds net zoveel mensen die een huis willen kopen, maar bijna niemand meer die een huis kan kopen. Daar schiet je niks mee op.
Kan ik me wel in vinden. Ik stem eigenlijk niet meer in Nederland sinds ik in het buitenland woon. In Afrika was dat gewoon teveel werk. Maanden vantevoren een formulier sturen naar ambassade, met een aan jezelf geaddresseerde en voldoende gefrankeerde envelop, om een stembiljet te ontvangen. En dan ook nog eens eem mail krijgen van de ambassade dat de stemmen uit het buitenland nog nooit het verschil hebben gemaakt, en dat er heel veel stemmen uit het buitenland bij de post verloren gaan. Uiteraard kom ik nog wel regelmatig in Nederland, en krijg ook veel mee via familie natuurlijk, net als ieder ander.quote:Op maandag 10 april 2023 19:40 schreef investeerdertje het volgende:
En @:George_of_the_Jungle, mensen die langere tijd in het buitenland wonen zouden m.i. hun stemrecht voor die tijd kwijt moeten raken. Mensen die stemmen op basis van wat ze online zien omdat ze het land zelf amper nog kennen. Turkse praktijken.
Zo simpel is het niet. Als door de eis van 50% cash op tafel leggen de prijs 50% daalt, dan nog zal het aanbod niet heel veel stijgen, dan moet je nog voor een gemiddeld huis in Nederland ruim 2 ton op tafel leggen, en niet veel mensen hebben dat. Heb je dat wel, dan heb je ineens ook lage woonlasten, want maar een hypotheek van 2 ton op een huis van 4 ton.quote:Op maandag 10 april 2023 20:29 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk maar het halve verhaal, in een normaal functionerende markt is zowel de vraag als het aanbod een functie van de prijs. Wanneer het financieren aanzienlijk moeilijker wordt zal de vraag dalen en zullen ook de prijzen normaal gezien dalen (en vice versa!). Het omgekeerde hebben we het afgelopen decennium gezien als gevolg van de lage rente en het invoeren van de jubelton.
Dat de keuze tot het beperken van de financieringsruimte niet gemaakt wordt is puur politiek, want dalende huizenprijzen zijn niet zo best voor het deel van het electoraat wat wél in z'n eigen huis woont. In het VK werkt het net zo, maar daar ligt het probleem primair aan de aanbodzijde vanwege de belachelijk strenge wetgeving betreffende de ruimtelijke ordening. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de prijzen aldaar 1/3 lager zouden kunnen liggen wanneer die wetgeving flexibeler zou zijn, maar onder de Tories gaat dat natuurlijk niet veranderen.
Als bij al is het eigenlijk wel ironisch dat veel fiscale/financiële maatregelen die het stimuleren van huisbezit als doelstelling hadden dat effect wel op korte termijn bereikten maar op lange termijn extreem averechts hebben gewerkt. Dan denk ik in het bijzonder aan het optellen van het gezinsinkomen, aflossingsvrije hypotheken, jubelton enzovoorts. Bijkomend verstopten de stijgende huizenprijzen een structureel economisch probleem: de economische groei wordt voor een aanzienlijk deel gedragen door stijgende huizenprijzen in plaats van door innovatie/toenemende arbeidsproductiviteit.
Hetzelfde wanneer ik naar Ierland ga. Ik mag dan voor best wat instellingen stemmen. Maar de Nederlandse zou ik dan weer achterwege laten. Het volk moet over zijn eigen leefomgeving gaan. Niet over die van een anderquote:Op maandag 10 april 2023 20:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Kan ik me wel in vinden. Ik stem eigenlijk niet meer in Nederland sinds ik in het buitenland woon. In Afrika was dat gewoon teveel werk. Maanden vantevoren een formulier sturen naar ambassade, met een aan jezelf geaddresseerde en voldoende gefrankeerde envelop, om een stembiljet te ontvangen. En dan ook nog eens eem mail krijgen van de ambassade dat de stemmen uit het buitenland nog nooit het verschil hebben gemaakt, en dat er heel veel stemmen uit het buitenland bij de post verloren gaan. Uiteraard kom ik nog wel regelmatig in Nederland, en krijg ook veel mee via familie natuurlijk, net als ieder ander.
Maar ik vind het raar om te stemmen over dingen die veel mensen wel raken, maar mij niet, puur omdat ik niet in Nederland woon.
In Engeland mag ik stemmen in lokale verkiezingen (doe ik ook), maar ik zou het raar vinden om over iets als Brexit te stemmen. Ik vind dat dat dan weer iets is waar Engelsen zelf over moeten beslissen. Ik kan immers altijd nog terug naar de EU met mijn Nederladse paspoort.
En wat nu je max is kan volgend jaar natuurlijk weer een stuk onder je max zijn. Daarnaast blijft de krapte op de arbeidsmarkt nog jaren aanhouden, dus dat geeft ook zekerheid.quote:Op maandag 10 april 2023 19:41 schreef Rene het volgende:
[..]
Wij hebben twee keer maximaal geleend. Tja, het is een gok. Maar de hut verkopen kan altijd.
Redelijk aan het begin en later halverwege de beider loonschalen met vaste contracten. Dat hielp wel.quote:Op maandag 10 april 2023 22:13 schreef ISVV het volgende:
[..]
En wat nu je max is kan volgend jaar natuurlijk weer een stuk onder je max zijn. Daarnaast blijft de krapte op de arbeidsmarkt nog jaren aanhouden, dus dat geeft ook zekerheid.
Als je jong bent en sowieso gaat groeien in je inkomen, zie ik niet zo snel een risico.quote:Op maandag 10 april 2023 19:41 schreef Rene het volgende:
[..]
Wij hebben twee keer maximaal geleend. Tja, het is een gok. Maar de hut verkopen kan altijd.
Is een thermostaatkraan bij verhuur geen extra huurpunt waardoor het erg aantrekkelijk is voor de verhuurder om deze te plaatsen?quote:Op maandag 10 april 2023 19:12 schreef Leandra het volgende:
Geen idee, dit was vrije sector dus dan gaat het sowieso niet om huurpunten.quote:Op dinsdag 11 april 2023 06:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is een thermostaatkraan bij verhuur geen extra huurpunt waardoor het erg aantrekkelijk is voor de verhuurder om deze te plaatsen?
Bij vrije sector ging het veel verhuurders ook om huurpunten om boven de sociale huurgrens uit te komen en zeker te weten dat er geen huurcommissie ingeschakeld kan worden om opeens de huurprijs flink te laten zakken.quote:Op dinsdag 11 april 2023 09:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen idee, dit was vrije sector dus dan gaat het sowieso niet om huurpunten.
Nah, ik denk niet dat deze appartementen onder de huurpuntengrens voor vrije sector zouden komen.quote:Op dinsdag 11 april 2023 09:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij vrije sector ging het veel verhuurders ook om huurpunten om boven de sociale huurgrens uit te komen en zeker te weten dat er geen huurcommissie ingeschakeld kan worden om opeens de huurprijs flink te laten zakken.
Nederland is koploper; overigens, "the higher the top, the deeper the drop".quote:Op dinsdag 11 april 2023 09:54 schreef Belugastroop het volgende:
Is nederland gemiddeld gezien koploper dure huizenprijzen in Europa?
Makelaars proberen i.h.a. de deal tot stand te brengen, duizend meer of minder zal ze een zorg zijn bij 4 ton. Meestal waaien ze met de wind mee en tijdens het verkoopproces proberen ze de opdrachtgever nog "een poot uit te draaien" met kolder producten zoals een foto reportage. Ze hebben meer aan bijv 4,0 -> 4,2% courtage dan aan 385 ipv 380 duizend (ver)koopprijs.quote:Op dinsdag 11 april 2023 09:54 schreef Belugastroop het volgende:
En nog een vraag want ik begrijp niet zoveel van huizen kopen. Zijn het de makelaars die de prijzen opdrijven tussen kopers en verkopers?
Inderdaad.quote:Op dinsdag 11 april 2023 11:09 schreef laziness het volgende:
Dat gebash op hypotheekadviseurs en makelaars wordt ook oud.
Een foto reportage is geen poot uitdraaien of kolder product.
Echt...elke keer opnieuw dat zelfde verhaaltje over dat makelaars heel integer te werk gaan en geen poot uitdraai tarieven rekenen. Ja, leuk, en nu niet meer. Jammer dan. Deal with it.quote:
Waar beweer ik dat dan?quote:Op dinsdag 11 april 2023 11:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Echt...elke keer opnieuw dat zelfde verhaaltje over dat makelaars heel integer te werk gaan en geen poot uitdraai tarieven rekenen. Ja, leuk, en nu niet meer. Jammer dan. Deal with it.
Ik geloof best dat er makelaars bij zitten die niet integer te werk gaan, maar een fotoreportage wegzetten als een "kolderproduct" om een poot uit te draaien is gewoon nonsens.quote:Op dinsdag 11 april 2023 11:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Echt...elke keer opnieuw dat zelfde verhaaltje over dat makelaars heel integer te werk gaan en geen poot uitdraai tarieven rekenen. Ja, leuk, en nu niet meer. Jammer dan. Deal with it.
Courtage voor een woning tussen de 3 en 4 ton kwam op 1,2% van een grote regionale makelaar in de randstad-zuid (en morgen weet ik nog een percentagequote:Op dinsdag 11 april 2023 12:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik geloof best dat er makelaars bij zitten die niet integer te werk gaan, maar een fotoreportage wegzetten als een "kolderproduct" om een poot uit te draaien is gewoon nonsens.
En dan de genoemde courtage percentages nog, als je 4 of 4,2% courtage betaalt word je idd genaaid, en zou er idd een geweldige fotoreportage bij de prijs in moeten zitten.
Nee daarom, dus als je een verhaal over courtages van 4 of 4,2% houdt dan heb je geen flauw idee en je wordt idd genaaid, en met zo'n percentage zou een fotoreportage gewoon in de prijs/courtage moeten zitten.quote:Op dinsdag 11 april 2023 12:52 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Courtage voor een woning tussen de 3 en 4 ton kwam op 1,2% van een grote regionale makelaar in de randstad-zuid (en morgen weet ik nog een percentage)
Maar een foto rapportage zat daar dan weer niet bij ... dat was extra. Zal straks dat boek met reclame eens pakken.
Want wat zit er dan wel bij voor 1,2% van 350.000 eur? Op funda zetten met wat foto's en een algemene tekst kan ik zelf ook wel bijv.
En dit is waarom ik een vast bedrag heb gedaan in 2021. Want ik kreeg ook een vraag voor 1 of 1,5% van de VERKOOPprijs. Dat terwijl hij net ervoor door het huis was gelopen en aan het roepen was dat het geweldig was en het zichzelf zou verkopen en en en.quote:Op dinsdag 11 april 2023 12:52 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Courtage voor een woning tussen de 3 en 4 ton kwam op 1,2% van een grote regionale makelaar in de randstad-zuid (en morgen weet ik nog een percentage)
Maar een foto rapportage zat daar dan weer niet bij ... dat was extra. Zal straks dat boek met reclame eens pakken.
Want wat zit er dan wel bij voor 1,2% van 350.000 eur? Op funda zetten met wat foto's en een algemene tekst kan ik zelf ook wel bijv.
Is het courtagepercentage nog steeds ex BTW, of doen ze dat bij particulieren eindelijk netjes incl BTW?quote:Op dinsdag 11 april 2023 13:01 schreef laziness het volgende:
Ik wilde ook een all-in vaste prijs ipv extra verdienen door boven de vraagprijs te verkopen etc.
Het moest 1% van de vraagprijs zijn maar hij vergiste zich en was zo netjes om daar 20 seconden later niet op terug te komen. Dat was vorig jaar mei. Uiteindelijk kwam ik in oktober bij 'm terug om pas echt de verkoop in gang te zetten en hij kwam niet terug op de prijs ondanks dat de vraagprijs wel nog wat hoger lag inmiddels.
Uiteindelijk betalen we 0.95% van de verkoopprijs.
het was een voorspellende posting, in een post hierna vertel je vrolijk dat er bij jou handjeklap te doen was over tarieven van de makelaar. Heel integer hoor van deze beroepsgroep eerst percentages vragen en bij onderhandelen opeens ook voor een vast bedrag willen werken.quote:
Begrijpen wat er in huizen aanwezig is aan installaties met de BENG normen is ook lastig voor ze.quote:Op dinsdag 11 april 2023 13:00 schreef Leandra het volgende:
Maar goed, je ziet op Funda 9 van de 10 keer best dat iemand een doe-het-zelf makelaar heeft/is, om te beginnen vaak al door de foto's, en daar waar een hoop makelaars ook absurde fouten in de tekst maken, zelfs in hun vakgebied en je nog steeds bizarre spelfouten als "het huis verkeerd in een uitstekende staat van onderhoud" tegenkomt, denk ik wel dat een hoop mensen zichzelf overschatten qua verkooptekst schrijven.
En met een dalende markt ga je die makelaar en zijn netwerk weer harder nodig hebben als je een huis wilt verkopen.
Mijn all in prijs was incl btw, waar die 0.95% vandaan komt.quote:Op dinsdag 11 april 2023 13:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is het courtagepercentage nog steeds ex BTW, of doen ze dat bij particulieren eindelijk netjes incl BTW?
Daar waren ze bij mij heel transparant over. Wil je zekerheid of niet was de vraag. Zekerheid is vaste prijs, anders is het een percentage van de verkoopprijs en ook nog een percentage voor boven de vraagprijs verkopen.quote:Op dinsdag 11 april 2023 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
het was een voorspellende posting, in een post hierna vertel je vrolijk dat er bij jou handjeklap te doen was over tarieven van de makelaar. Heel integer hoor van deze beroepsgroep eerst percentages vragen en bij onderhandelen opeens ook voor een vast bedrag willen werken.
Ja, het is soms drama met die kennis idd, van zowel makelaars als bewoners.quote:Op dinsdag 11 april 2023 13:04 schreef laziness het volgende:
[..]
Begrijpen wat er in huizen aanwezig is aan installaties met de BENG normen is ook lastig voor ze.
Je wilt niet weten wat ik al gezien heb hier in de wijk terwijl iedereen hetzelfde heeft. Bewoners weten het zelf blijkbaar ook niet of lezen de tekst niet na.
We hebben wel aanpassingen laten maken op de voorgestelde tekst.
Overigens hadden wij onze flat destijds via makelaarsland te koop staan. Dan doe je zelf de tekst (en bezichtigingen). Foto's hebben we professioneel laten doen. Dat was voornamelijk omdat de flat in de recessie niks waard was en makelaars dan een vast minimum bedrag hebben wat nogal overrated was.
Dat hebben ze tegen mij niet gezegd.quote:Op dinsdag 11 april 2023 13:07 schreef laziness het volgende:
[..]
Daar waren ze bij mij heel transparant over. Wil je zekerheid of niet was de vraag. Zekerheid is vaste prijs, anders is het een percentage van de verkoopprijs en ook nog een percentage voor boven de vraagprijs verkopen.
Dat is inderdaad waarom ik een all-in prijs wilde. De huizen verkochten zich zelf wel jarenlang.quote:Op dinsdag 11 april 2023 13:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat hebben ze tegen mij niet gezegd.
Hij mag natuurlijk vragen wat hij wil, maar ik mag daar net zo goed niét mee akkoord gaan en een tegenvoorstel doen. In het geval van 'nee' loopt hij makkelijk geld mis (dit was 2021 he), of in het geval van 'ja' krijgt hij minder dan hij had voorgesteld, maar krijgt hij alsnog een paar 1000 euro voor effectief vrijwel geen werk.
Nou, dat is gewoon een principe kwestie, want waarom zou ik die courtage betalen aan de makelaar als hij het voor minder ook doet, en ik dat geld wat hij minder krijgt weer ergens anders aan kan besteden dan het in de portemonnee van een ander stoppen?quote:Op dinsdag 11 april 2023 13:48 schreef Fe2O3 het volgende:
Mja vast bedrag, wat moet je dan afspreken als 1.2% van ~350.000 een ~4200 eur is. Uiteindelijk zal het me redelijk aan me zak roesten als het totaal plaatje 4000 of 5000 is bijv.
Idd met 4% courtage is dat anders, maar het kost me meer moeite/geld om erover na te denken of ermee bezig te zijn.
maargoed, ik ga straks thuis de folder erbij pakken en kijken wat we krijgen voor die ongeveer 4k, dus to be continued.
https://www.funda.nl/meer(...)r-makelaar-verkopen/quote:Op dinsdag 11 april 2023 16:24 schreef bambino het volgende:
Maar ik weet nog steeds geen manier om hem goedkoop op funda te krijgen, toch de meest populaire site.
En wie bezit 90% van fundaquote:1. Zelf je huis verkopen op funda kan niet
Alleen makelaars kunnen huizen te koop aanbieden op funda. Je kunt een makelaar die deeldiensten aanbiedt of een internetmakelaar vragen om je huis op funda te zetten.
Precies. Niet moeilijk doen over 1000 euro meer of minder bij de aankoop van een huis (want: "bij het gehele bedrag valt het in het niet.") En vervolgens wel naar een andere supermarkt gaan omdat daar de pindakaas 15 cent goedkoper is.quote:Op dinsdag 11 april 2023 15:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, dat is gewoon een principe kwestie, want waarom zou ik die courtage betalen aan de makelaar als hij het voor minder ook doet, en ik dat geld wat hij minder krijgt weer ergens anders aan kan besteden dan het in de portemonnee van een ander stoppen?
Nou, in 20 sec 1000 euro besparen doe ik wel, maar ik ga niet voor een paar cent verschil helemaal naar een andere supermarkt, dat is het me dan weer niet waard.quote:Op dinsdag 11 april 2023 18:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Precies. Niet moeilijk doen over 1000 euro meer of minder bij de aankoop van een huis (want: "bij het gehele bedrag valt het in het niet.") En vervolgens wel naar een andere supermarkt gaan omdat daar de pindakaas 15 cent goedkoper is.
Dat bedoel ik, ik zoek een goedkope online makelaar die hem op Funda klapt. Meer hoeft die persoon niet te doen. Al het contact wat er bij komt kan direct via mij. Lijkt me niet heel moeilijk daar een systeem voor te verzinnen dat dit kan.quote:Op dinsdag 11 april 2023 17:50 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/meer(...)r-makelaar-verkopen/
[..]
En wie bezit 90% van funda
https://www.funda.nl/over(...)ions/aandeelhouders/
Juist ja, de NVM.
En via sites als https://www.mijnhuisverkoopikzelf.nl/ kom je er dan achter dat ze tussen de 500 en 1000 eur rekenen, zit natuurlijk wel wat marge op. Laten we zeggen dat 'een huis op funda zetten' 300 a 500 euro 'kost'
Ik neem zelfs aan dat makelaars een soort van funda abbo hebben, en niet eens een fractie van die 500e betalenquote:Op woensdag 12 april 2023 11:21 schreef bambino het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, ik zoek een goedkope online makelaar die hem op Funda klapt. Meer hoeft die persoon niet te doen. Al het contact wat er bij komt kan direct via mij. Lijkt me niet heel moeilijk daar een systeem voor te verzinnen dat dit kan.
En als het 500 euro kost, dat is nog niet eens zo heel gek. Maar als ik alles aanlever en al het werk doe, is 500 euro natuurlijk belachelijk geld om simpelweg iets door te sturen aan Funda.
Zeker, maar als ik 2500 euro aan een makelaar betaal en hij alles regelt. Dan krijg ik minstens gevoel van waar voor je geld.quote:Op woensdag 12 april 2023 11:47 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ik neem zelfs aan dat makelaars een soort van funda abbo hebben, en niet eens een fractie van die 500e betalen
Maar op het grote geheel, wat is nu 500e?
Alleen nuttig in markten waar of heel weinig aanbod is, of, een ons kent ons dorp/gebied waar je niet tussen komt, verder overbodig.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:17 schreef Firuze60 het volgende:
Bij het juiste topic hiero. Wat is het voordeel van een verkoopmakelaar? M.i. het gezeik niet. Alles afschuiven en zorgen dat jouw gekozen verkoopmakelaar zich de schoenen uit het slof rent voor zijn courtage cq verdiensten. Het is de makelaar die het huis verkoopt en vertrouwen wint van de koper.
Hier twee ervaringen met verkoopmakelaars, de ene vond het huis geweldig en prees alles, de tweede wees ons als verkopers op alle gebreken. Taxatieprijs hetzelfde. Courtageprijs lag 0.35 % lager bij nummer een. Als koper had ik liever nummer twee gehad, maar ben verkoper.
Dan hebben we goed gegokt, weinig aanbod en/en.quote:Op woensdag 12 april 2023 18:26 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Alleen nuttig in markten waar of heel weinig aanbod is, of, een ons kent ons dorp/gebied waar je niet tussen komt, verder overbodig.
Je hebt het nu over een aankoopmakelaar neem ik aan?quote:Op woensdag 12 april 2023 18:26 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Alleen nuttig in markten waar of heel weinig aanbod is, of, een ons kent ons dorp/gebied waar je niet tussen komt, verder overbodig.
Ja dat was de vraag toch?quote:Op woensdag 12 april 2023 18:51 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Je hebt het nu over een aankoopmakelaar neem ik aan?
Dan heb ik verkeerd gelezenquote:Op woensdag 12 april 2023 19:16 schreef laziness het volgende:
[..]
Nee de vraag was het nut van een verkoop makelaar.
Haha, jaquote:Op woensdag 12 april 2023 19:16 schreef laziness het volgende:
[..]
Nee de vraag was het nut van een verkoop makelaar.
Dat zijn 2 verschillende vragen en het 1 sluit het ander niet uit.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:15 schreef Dribbel_ het volgende:
De vraagggg dus. Is er nog een verstandige beslissing om een beetje open te laten staan (zodat je eventueel met een verhuizing de hypotheek weer makkelijk kunt ophogen) of kan dat ook als je hypotheek volledig afgelost is omdat het contract ipv gewoon voor de volledige 30 jaar loopt? 🤔
Top dankje, het ging dan inderdaad om het doorhalen in het kadaster. Wist niet zeker of dat ook automatisch direct gebeurd zodra deze volledig afgelost is.quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zijn 2 verschillende vragen en het 1 sluit het ander niet uit.
1) Zolang de hypotheek niet bij het kadaster is doorgehaald, kan je weer tot dezelfde inschrijving, een hypotheek nemen bij een volgend huis, zonder passeren (en kosten) bij de notaris,
2) Die 30 jaar geldt als termijn voor HRA,
quote:Op vrijdag 14 april 2023 12:24 schreef Dribbel_ het volgende:
Top dankje, het ging dan inderdaad om het doorhalen in het kadaster. Wist niet zeker of dat ook automatisch direct gebeurd zodra deze volledig afgelost is.
Ik denk zomaar van niet.quote:Op zaterdag 15 april 2023 19:51 schreef Zwolsboy het volgende:
https://wnl.tv/2023/04/15(...)-benadelen-huurders/
En draai het om, een huurder wil het huis kopen. Krijgt de huurder dan ook kooprecht?
Voortaan geen kroeg meer??quote:Op zondag 16 april 2023 16:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zat vrijdag met een buurman in de kroeg, die had dus z'n hypotheek voor 2 jaar vastgezet, iets wat normaal is in het VK. Die heeft nu een aanbod voor een nieuwe hypotheek, £500 meer per maand, ouch.
Vreemd dat dat normaal is eigenlijk. Ik weet dat wij Nederlanders een risicomijdend volkje zijn, maar in de UK wil men toch ook niet opeens verrast worden met fors hogere maandlasten?quote:Op zondag 16 april 2023 16:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Zat vrijdag met een buurman in de kroeg, die had dus z'n hypotheek voor 2 jaar vastgezet, iets wat normaal is in het VK. Die heeft nu een aanbod voor een nieuwe hypotheek, £500 meer per maand, ouch.
Mwoah, heb in de jaren '80 - '90 ook de verdubbeling van de rente meegemaakt. Shit happens, deal with it.quote:Op zondag 16 april 2023 21:39 schreef Heph844 het volgende:
Vreemd dat dat normaal is eigenlijk. Ik weet dat wij Nederlanders een risicomijdend volkje zijn, maar in de UK wil men toch ook niet opeens verrast worden met fors hogere maandlasten?
Ik snap het ook niet goed, maar onze hypotheekadviseur bood ons standaard een hypotheek met 2 jaar vast aan, maar pushte om voor 1 jaar te gaan, omdat de rente zo laag was. Hebben 5 jaar vast gekozen, wat uberhaupt de langste optie voor ons was.quote:Op zondag 16 april 2023 21:39 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Vreemd dat dat normaal is eigenlijk. Ik weet dat wij Nederlanders een risicomijdend volkje zijn, maar in de UK wil men toch ook niet opeens verrast worden met fors hogere maandlasten?
Mijn adviseur pushte de variabele rente, met hetzelfde argument,quote:Op zondag 16 april 2023 21:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik snap het ook niet goed, maar onze hypotheekadviseur bood ons standaard een hypotheek met 2 jaar vast aan, maar pushte om voor 1 jaar te gaan, omdat de rente zo laag was. Hebben 5 jaar vast gekozen, wat uberhaupt de langste optie voor ons was.
De mijne zei ‘neem 20 jaar want zo laag krijg je nooit meer’ en wij volgdenquote:Op zondag 16 april 2023 22:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Mijn adviseur pushte de variabele rente, met hetzelfde argument,
Ja, dat is de gok die je dan neemt. Je hebt geen glazen bol dus je weet niet wat er gaat gebeuren. Ik heb het direct vastgezet voor 30 jaar, en ik heb 1,7%, maar dan vanuit de andere kant geredeneerd; als het nog lager wordt heb ik pech gehad, maar ik weet zeker wat ik de komende 30 jaar heb.quote:Op maandag 17 april 2023 08:31 schreef Sport_Life het volgende:
Ik dacht slim te zijn door een splitsing in 2/10/20 jaar vast (resp. 0,7/1,06/1,52%).
En als de rente stijgt snel die 2 jaar op 20 jaar zetten.
Maar toen steeg de rente ineens tussen aankoop en overdracht, in die tijd konden we de rente niet wijzigen..
Dus nu hebben we 2,67%/1,06/1,52% (20/10/20 jaar vast).
Nog steeds laag maar we hadden 200 per maand lager kunnen zijn als we meteen op 1,52 hadden gezet.
Bepaal dan maar eens een realistische verkoopprijs....dus denk het niet.quote:Op zaterdag 15 april 2023 19:51 schreef Zwolsboy het volgende:
https://wnl.tv/2023/04/15(...)-benadelen-huurders/
En draai het om, een huurder wil het huis kopen. Krijgt de huurder dan ook kooprecht?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |