Waar zeg ik 375kquote:Op zondag 9 april 2023 14:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
En je denkt dat woningen die in 2021 375K kostten nu 220K kosten?
Je hebt het over een vraagprijs van 300K waarbij 75K overboden is, dat is dan dus een huis dat voor 375K verkocht is.quote:Op zondag 9 april 2023 16:46 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Waar zeg ik 375k
Ik zeg 300k, toen werd er grof overboden, wat toen 300k was kan zeker 300k naar 220k gaan zakken.
Wat koste een huis in 2009 en in 2012 waren ook fors gedaald.
Toen zeiden jullie hier ook dat gaat nooit gebeuren, tegendeel was waar.
Check de prijsstijgingen van de aflopende jaren maar, en volg de media overal hoor je 8% daling en dit zet door.
En dat noem ik niet eens een daling maar zakken naar normaal prijs niveau waar een doodnormale burgers met een doodnormaal salaris in wonen.
Besef je wel dat de gekte voorbij is?
Waarde is sowieso een zeer lastig iets, de markt bepaald de waarde. Er was wel gebleken dat overbieders grote verschillen in overbieden zat. De ene 30k en de ander 75k terwijl ze van elkaar niet wisten wat hun bod was.quote:Op zondag 9 april 2023 17:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt het over een vraagprijs van 300K waarbij 75K overboden is, dat is dan dus een huis dat voor 375K verkocht is.
Dat de vraagprijs 300K was zegt niets over de waarde.
Met andere woorden, zoals ik al eerder gezegd heb: een huis dat in 2021 voor 375K verkocht werd gaat nu niet voor 220K weg, dat is wensdenken.
Tenzij een of andere G-label hut, maar zelfs dan is de kans klein en moet je er nog een ton tegenaan gooien om niet failliet te gaan aan de energienota.
Nee, zo'n zelfde huis gaat vandaag de dag niet voor 375K van de hand, dat is duidelijk, maar het gaat ook niet voor iets in de buurt van 220K van de hand, tenzij een doorwaaiwoning met G-label, maar zelfs dan waarschijnlijk nog niet.quote:Op zondag 9 april 2023 17:11 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Waarde is sowieso een zeer lastig iets, de markt bepaald de waarde. Er was wel gebleken dat overbieders grote verschillen in overbieden zat. De ene 30k en de ander 75k terwijl ze van elkaar niet wisten wat hun bod was.
Ik vraag me af of zon zelfde soort huis vandaag voor 375k vam de hand gaat...
Natuurlijk gaat dat niet voor 220k tenzij inderdaad wat je zegt wellicht. Maar als je daar op zit te wachten dan verklaart dat ook waarom je in de afgelopen ja-ren geen huis hebt gekocht.quote:Op zondag 9 april 2023 17:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, zo'n zelfde huis gaat vandaag de dag niet voor 375K van de hand, dat is duidelijk, maar het gaat ook niet voor iets in de buurt van 220K van de hand, tenzij een doorwaaiwoning met G-label, maar zelfs dan waarschijnlijk nog niet.
Dat zijn van die mensen die vinden dat je helemaal 1970-stijl een tussenwoning op een modaal inkomen moet kunnen kopen.quote:Op zondag 9 april 2023 17:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat dat niet voor 220k tenzij inderdaad wat je zegt wellicht. Maar als je daar op zit te wachten dan verklaart dat ook waarom je in de afgelopen ja-ren geen huis hebt gekocht.
Euh, een modaal salaris was tientallen jaren lang doodnormaal. In de hoge rente tijd hadden we jaren lang premie A B C voor mensen met een LAAG inkomen om toch een huis te kopen.quote:Op zondag 9 april 2023 17:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zijn van die mensen die vinden dat je helemaal 1970-stijl een tussenwoning op een modaal inkomen moet kunnen kopen.
Nieuwbouw graag.
Daar wachten ze op, en als de rente dan 1980-stijl weer 12,8% kan het weer niet.
Ja, en tegenwoordig is een gezin onderhouden van 1 modaal inkomen niet meer normaal.quote:Op zondag 9 april 2023 17:46 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Euh, een modaal salaris was tientallen jaren lang doodnormaal. In de hoge rente tijd hadden we jaren lang premie A B C voor mensen met een LAAG inkomen om toch een huis te kopen.
Als ik hoor in mijn vriendenkring hun ouders/groot ouders gekocht hebben 1 salaris in de tijden 80s 90s en 00s met een modaal salaris en sommigen zelrs onder modaal? Een huismeester van een woningcorp bijv, eigen huis in 1995 1 inkomen. Kan een huismeester vandaag dat ?
Daarnaast in die tijd kreeg je zeer veel spaarrente, doe dat nu maar eens, nu de hyps 4 a 5% zitten blijft de spaarrente achter, in 2005 waren de rentes ook 4 a 5% en bij de spaarbank 2 a 3%
Ergens klopt er dus iets niet.
Trouwens in het serieuze programma van krot naar vinex wordt duidelijk uitgelegd dat men verkeerd bezig is met de woningen.
Met een gemiddeld gezins inkomen een huis kopen, dus echt niet...quote:Op zondag 9 april 2023 17:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en tegenwoordig is een gezin onderhouden van 1 modaal inkomen niet meer normaal.
Van het gemiddelde huishoudinkomen kun je nog steeds een huis kopen.
Dat er van alles mankeert aan de huizenmarkt bestrijd ik niet, maar die eeuwige verontwaardiging dat je nu met 1 modaal inkomen geen nieuwbouw gezinswoning meer kunt kopen begint wel heel irritant te worden.
Je kunt nu, net als in de jaren 80, nog steeds op een gemiddeld huishoudinkomen een huis kopen.
Dat was vorig jaar en zal door de inmiddels hogere rente er niet beter op zijn geworden.quote:Modale tweeverdieners hebben iets meer mogelijkheden dan singles om een koopwoning te bemachtigen. Maar ook hun situatie is verslechterd in vergelijking met een jaar geleden. Zo kwam een stel met een modaal inkomen vorig jaar nog in aanmerking voor 36 procent van het totale woningaanbod; nu is dit 20 procent. In Groningen, Limburg en Friesland maken zij nog de meeste kans. Ruim een derde van het aanbod is daar te betalen. In de provincie Utrecht is dat maar 10 procent.
Voor een modaal inkomen voor tweeverdieners is De Hypotheker bij het onderzoek uitgegaan van 65.000 euro (38.000 euro + 27.000 euro). Hiermee is het mogelijk een hypotheek van zo’n 304.000 euro af te sluiten. Ook dit is een sterke daling in vergelijking met vorig jaar, toen tweeverdieners met een modaal inkomen 344.000 euro konden lenen.
Dat is populistisch lekker makkelijk gezegd door de mensen die in betaalbare tijden iets konden kopen, het is nu een feit dat er een steeds grotere groep mensen buiten de boot valt wat betreft een betaalbaar onderkomen, zowel huur als koop. Typische VVD mentaliteit die hier getoond wordt, zogenaamde eigen verantwoordelijkheid (als je altijd een rustige bries in de rug mee had) en de jeugd mag niet klagen bij deze storm windkracht 12 tegen, dan krijgen ze te horen jammer dan het is niets anders.quote:Op zondag 9 april 2023 18:35 schreef CoolGuy het volgende:
Echt...elke keer opnieuw dat zelfde verhaaltje over dat het vroeger goedkoper was. Ja, leuk, en nu niet meer. Jammer dan. Deal with it.
Een trip door memory lane is soms wel leuk hoorquote:Op zondag 9 april 2023 18:35 schreef CoolGuy het volgende:
Echt...elke keer opnieuw dat zelfde verhaaltje over dat het vroeger goedkoper was. Ja, leuk, en nu niet meer. Jammer dan. Deal with it.
Ja, dan vertel je hetzelfde verhaal nog 1000 keer. Dan kun je daarna wel een huis ko...oh nee wacht even, toch niet.quote:Op maandag 10 april 2023 10:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is populistisch lekker makkelijk gezegd door de mensen die in betaalbare tijden iets konden kopen, het is nu een feit dat er een steeds grotere groep mensen buiten de boot valt wat betreft een betaalbaar onderkomen, zowel huur als koop. Typische VVD mentaliteit die hier getoond wordt, zogenaamde eigen verantwoordelijkheid (als je altijd een rustige bries in de rug mee had) en de jeugd mag niet klagen bij deze storm windkracht 12 tegen, dan krijgen ze te horen jammer dan het is niets anders.![]()
Dat onze beleidsmakers er een grote teringbende van gemaakt hebben is het probleem daar moet wat aan gebeuren, maar door de totale incompetentie die ze vanuit denhaag de afgelopen tien jaar hebben laten zien vermoed ik dat we in dit land alleen nog maar maar problemen qua huisvesting gaan krijgen.
Ik schaam me dood voor een zogenaamde sociaal democratische maatschappij waarin mensen in hun auto gaan wonen omdat ze niets qau normale woning kunnen betalen.
Dit ja. Dan moet je dus samen al bovenmodaal zitten en al doorstromer zijn (dus een ton overwaarde in kunnen leggen) om iets leuks te kopen. En dan zit je gewoon in een klein dorp (waar niets mis mee is overigens).quote:Op zondag 9 april 2023 18:20 schreef Ericr het volgende:
[..]
Dat was vorig jaar en zal door de inmiddels hogere rente er niet beter op zijn geworden.
Er kan gekocht worden maar het zal zeker bij 4% rente en hoger geen vetpot zijn voor die twee verdieners. Ook al zijn de lonen inmiddels wel gestegen.
In die prijsklasse ook een fors aantal energie onzuinige woningen wat de daadwerkelijke keuze aan woningen nog een stuk krapper maakt.
En dan heb je nog je dubbele lasten tijdens de bouw en alle extra kosten voor je afwerkingen.quote:Op maandag 10 april 2023 10:32 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Ik merk echt dat de woningmarkt is omgeslagen. Het is nu een kopersmarkt geworden, waar je nu zelfs kunt afdingen op de vraagprijs in tegenstelling tot de gekte van paar jaar geleden waarbij het niet ongebruikelijk was dat je bij de meeste huizen moest overbieden. Vorig jaar oktober had ik ¤ 17.500,- nog overboden op een appartement, maar ondanks dat ik het hoogste bod had greep ik er naast, omdat iemand iets lager had geboden, maar zonder voorbehoud van financiering.
Zelf heb ik veel mazzel gehad op de huizenmarkt, want in november vorig jaar kreeg ik bericht dat ik toch ingeloot was voor een nieuwbouwproject, terwijl ik één maand daarvoor was uitgeloot voor hetzelfde project. Echter zou de bouw volgende maand beginnen, maar er zijn nog niet voldoende huizen verkocht. Vooral de huizen boven de 400.000 verkopen op dit moment zeer moeilijk. De bouw zal dus pas in september beginnen. Hier en daar lees ik al zelfs dat nieuwbouwprojecten worden afgeblazen vanwege een gebrek aan animo (hogere hypotheekrente en lagere huizenprijzen als je eerst je huis moet verkopen).
Dat soort geintjes doen ze wel vaker, dat ze het wel weten, maar toch ook niet weten. Kreeg op mijn postadres in Nederland een belastingaanslag binnen waarin een oud adres van me in de VS werd genoemd. Dus maar verhuizing buitenland doorgegeven online. Maar daar werd aangegeven dat er geen huidig/oud adres bekend was. Terwijl ze dat wel vermeldden in de brief.quote:Op zaterdag 8 april 2023 14:43 schreef CoolGuy het volgende:
En dan moet je de meldcode van je pomp opgeven. En dan daarna doodleuk de vraag of je dan ook van het gas af bent. Terwijl je ook alle gegevens over het huis wil weten en dus kunt weten dat dat huis gasloos is én op basis van de meldcode kunt weten dat het geen hybride pomp is (en dat weten ze want ze tonen wel welke pomp je hebt EN wat daar de subsidie op is).
Het is vooral vervelend dat het altijd dezelfden zijn die het vroeger was alles beter riedeltje afsteken en ook altijd doen alsof je prima kunt wachten tot de huizen de helft kosten, waarna ze nog steeds niet kunnen/zullen kopen want hoge rente.quote:Op maandag 10 april 2023 10:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is populistisch lekker makkelijk gezegd door de mensen die in betaalbare tijden iets konden kopen, het is nu een feit dat er een steeds grotere groep mensen buiten de boot valt wat betreft een betaalbaar onderkomen, zowel huur als koop. Typische VVD mentaliteit die hier getoond wordt, zogenaamde eigen verantwoordelijkheid (als je altijd een rustige bries in de rug mee had) en de jeugd mag niet klagen bij deze storm windkracht 12 tegen, dan krijgen ze te horen jammer dan het is niets anders.![]()
Dat onze beleidsmakers er een grote teringbende van gemaakt hebben is het probleem daar moet wat aan gebeuren, maar door de totale incompetentie die ze vanuit denhaag de afgelopen tien jaar hebben laten zien vermoed ik dat we in dit land alleen nog maar maar problemen qua huisvesting gaan krijgen.
Ik schaam me dood voor een zogenaamde sociaal democratische maatschappij waarin mensen in hun auto gaan wonen omdat ze niets qau normale woning kunnen betalen.
Dat klopt allemaal en de oorzaken noem je ook min of meer:quote:Op zondag 9 april 2023 17:46 schreef Zwolsboy het volgende:
In de hoge rente tijd hadden we jaren lang premie A B C voor mensen met een LAAG inkomen om toch een huis te kopen.
Als ik hoor in mijn vriendenkring hun ouders/groot ouders gekocht hebben 1 salaris in de tijden 80s 90s en 00s met een modaal salaris en sommigen zelrs onder modaal? Een huismeester van een woningcorp bijv, eigen huis in 1995 1 inkomen. Kan een huismeester vandaag dat ?
Daarnaast in die tijd kreeg je zeer veel spaarrente, doe dat nu maar eens, nu de hyps 4 a 5% zitten blijft de spaarrente achter, in 2005 waren de rentes ook 4 a 5% en bij de spaarbank 2 a 3%
Ergens klopt er dus iets niet.
En daarnaast waren kleinere en kwalitatief minder huizen toen de norm. Als ik kijk naar een huis zoals mijn vader in '81 voor een modaal inkomen kocht, dan is dat nog steeds mogelijk voor onder de twee ton. https://www.funda.nl/koop/hoensbroek/nieuw-lotbroek-zuid/quote:Op zondag 9 april 2023 18:35 schreef CoolGuy het volgende:
Maar hoeveel huishoudens waren er jaren 80/90/00 tweeverdieners? Gepaard met vraag/aanbod zijn er volgens mij ook veel meer gezinnen met een dubbel salaris, waardoor er dus ook meer aan een huis uitgegeven kan worden.quote:Op zondag 9 april 2023 17:46 schreef Zwolsboy het volgende:
Woning van 300k zijn echt geen 220k geworden. Je ziet dat goedkope cq betaalbare woningen hun waarde behouden of stijgen, en dure cq minder betaalbare woningen hun waarde behouden of juist dalen.quote:Op zondag 9 april 2023 13:39 schreef Zwolsboy het volgende:
Wat is nou duurder voor starters.
2021 vraagprijs 300.000 met 75.000 overbieden (eigen geld) tegen 1.5% rente
Of nu vraagprijs 220.000 zonder overbieden en de 75.000 zelf inleggen tegen 4.5% rente.
Een collega van me (38jr) is blij dat hii vorig jaar niet gekocht had, en nog gewoon huurt (sociaal)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |