Dat is de discussie helemaal niet.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:07 schreef Gimmick het volgende:
Je gaat wederom niet in op chocolademelk, volle melk en fristi. Niet in de schijf van vijf. Niet geadviseerd door het Voedingscentrum. Wel vrijgesteld.
Ik vind dit allemaal leuk een aardig maar gaan jullie nou echt het verhaal van het Radboud UMC ter discussie stellen wat ik eerder postte??? Zo ja dan zijn we wel een beetje uitgeluld idd.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 12:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zuivel is niet hetzelfde als melk. Ik eet ook kaas en kwark/yoghurt. Wat mij betreft is zuivel wel een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon, en dat kan dierlijk en plantaardig zijn.
Melk drinken is een overblijfsel van vroeger, ontstaan door de melkplas en daar zijn gezondheidsvoordelen omheen verzonnen die niet per se kloppen.
Ik vond dit overigens ook een mooi ztuk:
https://www.groene.nl/artikel/melk-de-witte-leugen
quote:Vitamines en mineralen
Door het eiwitbeperkte dieet kunnen er tekorten ontstaan aan bepaalde vitaminen en mineralen. Soms is het wenselijk bepaalde vitaminen en/of mineralen aan te vullen met een supplement dat u zelf bij de drogist kunt kopen. Dit wordt niet vergoed door de verzekeraar. Uw diëtist kan u hier over adviseren.
Calcium
Calcium is een mineraal dat je nodig hebt voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Calcium helpt tegen botontkalking op latere leeftijd en is nodig voor een goede werking van de zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van andere mineralen in het lichaam.
Calcium zit vooral in melk, melkproducten en kaas, maar ook in graanproducten zoals brood en bepaalde groente. Als je helemaal geen zuivelproducten eet of drinkt is de kans op een calciumtekort groot. De kans op een verstoorde botontwikkeling op jonge leeftijd, en op botontkalking na verloop van tijd neemt dan toe. Vitamine D stimuleert de opname van calcium in het lichaam.
Als u kiest voor plantaardige melkalternatieven let er dan op dat er calcium aan toegevoegd is. Als u minder als een halve liter (alternatieve) melkproducten per dag gebruikt is aanvulling met een supplement aan te bevelen. U heeft dan 500 -1000 mg per dag nodig afhankelijk van hoeveel melkproducten en kaas u nog wel gebruikt.
Vitamine B2: Riboflavine
Riboflavine (vitamine B2) is nodig voor de energievoorziening van het lichaam. Riboflavine zit vooral in melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en graanproducten. Van een tekort aan riboflavine kun je huidafwijkingen bij de mond en tong krijgen en het kan ontstekingen bij de neus veroorzaken. Als u kiest voor plantaardige melk let er dan op dat er vitamine B2 (Riboflavine) aan toegevoegd is. Als u minder als een halve liter (alternatieve) melkproducten per dag gebruikt is aanvulling met een supplement aan te bevelen. U heeft dan 1,6 mg per dag nodig afhankelijk van hoeveel melkproducten en kaas u nog wel gebruikt.
Vitamine B12 (cobalamine)
Vitamine B12 (cobalamine) is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B12 zit alleen in eiwitrijke dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Veganisten wordt aangeraden een vitamine B12-supplement te slikken of producten te gebruiken met toegevoegd vitamine B12.
Dat gaat over een eiwit beperkt dieet, niet erg relevant dus.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 11:40 schreef AchJa het volgende:
En anders lezen jullie maar even wat het Radboud erover te vertellen heeft:
[..]
https://www.radboudumc.nl(...)tamines-en-mineralen
Of lulllen die ook maar wat?
Rare mening die OP zeg.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:51 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zuivel wordt in Nederland nog altijd oneerlijk bevoordeeld ten opzichte van alternatieven. Het gezondheidsargument van de overheid houdt geen stand. Chocolademelk en Fristi zijn namelijk ook uitgezonderd van deze belasting. Ongezoete haverdrink is dat niet. Het is bizar dat de overheid aan de ene kant aanstuurt op een eiwittransitie (meer plantaardig, minder dierlijk) maar wel blijft luisteren naar de zuivellobby.
Zeker wel relevant, ze leggen gewoon uit wat er gebeurt als je geen zuivel/melk naar binnen werkt en hoe dat dan op dient te lossen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:24 schreef Ericr het volgende:
Dat gaat over een eiwit beperkt dieet, niet erg relevant dus.
Het probleem is dat je een denkfout maakt, namelijk dat je de tekst van het radbout in isolatie tot je neemt. Natuurlijk als de typische Nederlander in zijn typische gemiddelde dieet ineens gewoon alle zuivel weglaat en er niets gezonds tegenover zet , dan mist hij iets. Maar zo werkt het niet, he? Dan zou de gemiddelde Japanner bijvoorbeeld met die enge mond ziekte en weet ik veel rondlopen. Terwijl de Japanners gezonder zijn dan Nederlandersquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vind dit allemaal leuk een aardig maar gaan jullie nou echt het verhaal van het Radboud UMC ter discussie stellen wat ik eerder postte??? Zo ja dan zijn we wel een beetje uitgeluld idd.
[..]
Toon nou maar aan dat melk ongezond is, al die rookgordijnen hebben we niet zoveel aan.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:28 schreef Alov het volgende:
[..]
Het probleem is dat je een denkfout maakt, namelijk dat je de tekst van het radbout in isolatie tot je neemt. Natuurlijk als de typische Nederlander in zijn typische gemiddelde dieet ineens gewoon alle zuivel weglaat en er niets gezonds tegenover zet , dan mist hij iets. Maar zo werkt het niet, he? Dan zou de gemiddelde Japanner bijvoorbeeld met die enge mond ziekte en weet ik veel rondlopen. Terwijl de Japanners gezonder zijn dan Nederlanders
Nou ja, wel onderdeel ervan, lijjkt me.quote:
Je wilt iets zwart-wit maken wat niet zwart-wit is en vele users proberen je al enige tijd die nuance te leren.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toon nou maar aan dat melk ongezond is, al die rookgordijnen hebben we niet zoveel aan.
Welke schade levert dat precies bij Fristi en Chocomel?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:36 schreef miss_sly het volgende:
dat zijn suikerbommen en bepaald neit gezond.
Vind jij dat belasting moreel moet zijn?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:30 schreef ludovico het volgende:
Als je alle belastingen ziet die de Nederlandse staat heft, dan word je toch schijtziek? Ons belastingstelsel is onnodig complex, iedere belasting die je heft, die niet over inkomen danwel vermogen (misschien nog een stukje verbruik) wordt geheven, daar zou je toch van willen weten WAAROM die extra wordt geheven?
Dan kijken we naar accijns dan snappen we die prima, kijken we naar ongezonde producten dan begrijpen we die ook, dan begrijp ik inderdaad even de havermelk variant niet.
Overigens moeten we ons ook niet helemaal blindstaren op "suiker" dus slecht, maar de zuurgraad en suikergraad van cola bijvoorbeeld, dan weten we dat nuttigen gewoon in een vorm is die schade veroorzaakt.
Wordt overigens wel lastig om dit te categoriseren.
Voorlichting is in de meeste gevallen dus beter, maar sommige producten vallen misschien wel buiten het grijze gebied in een zwart-wit gebied, zoals Red Bull en Cola.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:36 schreef FYazz het volgende:
[..]
Je wilt iets zwart-wit maken wat niet zwart-wit is en vele users proberen je al enige tijd die nuance te leren.
Voor typische Nederlanders is melk niet ongezond.
Voor lactose intolerante mensen is melk wel ongezond.
Voor mensen die snel in gewicht aankomen, die moeten afvallen of die huidproblemen hebben is melk niet zo gezond en zijn er betere alternatieven.
Voor mensen die juist in gewicht moeten aankomen (bijvoorbeeld na chemo) is melk wel weer een goede optie, mits je hier geen intolerantie tegen hebt.
Het is niet gezond om een eiwitbeperkt voedingspatroon erop na te houden, omdat je dan te weinig eiwitten en calcium binnenkrijg. Er zijn diverse bronnen van eiwitten en calcium en zuivel is er daar een van. Naast vis, vlees, noten, groene groente.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vind dit allemaal leuk een aardig maar gaan jullie nou echt het verhaal van het Radboud UMC ter discussie stellen wat ik eerder postte??? Zo ja dan zijn we wel een beetje uitgeluld idd.
[..]
Dezelfde als alle voeding met teveel vet en suiker.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Welke schade levert dat precies bij Fristi en Chocomel?
Definieer dit eens, zou ik zeggen?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vind jij dat belasting moreel moet zijn?
Al het inkomen wordt uitgegeven, alleen de timing is anders, maar over alle generaties genomen is de timing ook hetzelfde.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Gelul over belasting om daarmee gedrag te sturen is gewoon een verkoopverhaal, milieu, gezondheid, bla bla bla is er vooral om er voor te zorgen dat je er niet tegen kan zijn. Als dit werkelijk de bedoeling zou zijn zou verbruik meer belast worden en op inkomen veel minder. Zo lang dat laatste niet het geval is, gaat het alleen maar om meer belasting te heffen
Je pakt er een dieet uit van het Radboud ziekenhuis, voor een specifiek probleem.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toon nou maar aan dat melk ongezond is, al die rookgordijnen hebben we niet zoveel aan.
Als melk echt zo ongezond zou zijn zou het Radboud er niet mee komen he?
En het voedingscentrum loopt natuurlijk aan de leiband van de zuivellobby...
Cola, Red Bull en ook chocomelk vallen buiten het grijze gebied lijkt mij als we kijken naar gezondheidsrisico's en voeding waar we gezonde stoffen uit halen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Voorlichting is in de meeste gevallen dus beter, maar sommige producten vallen misschien wel buiten het grijze gebied in een zwart-wit gebied, zoals Red Bull en Cola.
Ik denk niet dat je een (significante) correlatie gaat vinden tussen chocomel/fristi consumptie en gezondheidskwalen met associaties met te hoge vet/suiker consumptie.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dezelfde als alle voeding met teveel vet en suiker.
Natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je een (significante) correlatie gaat vinden tussen chocomel/fristi consumptie en gezondheidskwalen met associaties met te hoge vet/suiker consumptie.
Dat is defacto gewoon hetzelfde, als je het gehele systeem op die manier benaderd at-least.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:48 schreef FYazz het volgende:
Overigens ben ik niet voor het hoger belasten van slechte producten, maar juist voor het goedkoper maken van gezonde producten.
Marketing technisch "drink suikerarme producten!" bekt het niet zo lekker als je mensen minder cola wilt laten drinken.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:48 schreef FYazz het volgende:
Volgens mij heeft de oude BOB-campagne ooit uitgewezen dat als je gedrag in een samenleving collectief wil veranderen je dan de nadruk moet leggen op het voordeel en wat je wel moet doen ipv af te geven op het nadeel en wat je niet moet doen.
Dus ik ben een bewust onbeschonken bestuurder (focus op postief gedrag) ipv ik rook niet of stunt niet met vuurwerk (focus op negatief gedrag).
Dus het zou moeten zijn eet meer goedkope groente en vis ipv eet en drink geen dure suikerbommen.
De discussie wordt hier dan ook omgedraaid, omdat plantaardige melk wel belast wordt moet melk dat ook worden want ongezond en we zijn toch geen kalveren... Dat is wat hier gebeurt, de OP zet de toon al:quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:36 schreef miss_sly het volgende:
Nou ja, wel onderdeel ervan, lijjkt me.
Even terug naar de basis van de discussie: gewone melk blijft lager belast, plantaardige melk gaat hoger belast worden. Het argument is een gezondheidsargument. Als dat werkelijk het argument is, dan zouden chocolademelk en fristi niet onder de lage belasting moeten blijven vallen, want dat zijn suikerbommen en bepaald neit gezond. En dan zou plantaardige melk niet zo hoog belast moeten worden, omdat de ongezoete versies daarvan wél gezond zijn en geen suikerbommen.
Het is allemaal niet eerlijk... En het is de schuld van de zuivellobby, zuivel wordt bevoordeeld etc...quote:Op donderdag 6 april 2023 11:51 schreef Gimmick het volgende:
Zuivel wordt in Nederland nog altijd oneerlijk bevoordeeld ten opzichte van alternatieven. Het gezondheidsargument van de overheid houdt geen stand. Chocolademelk en Fristi zijn namelijk ook uitgezonderd van deze belasting. Ongezoete haverdrink is dat niet. Het is bizar dat de overheid aan de ene kant aanstuurt op een eiwittransitie (meer plantaardig, minder dierlijk) maar wel blijft luisteren naar de zuivellobby.
Maar dit zal ook wel een verhaal van de lobbyisten zijn zeker.quote:
Nou wil ik niet heel cynisch doen, maar je artikel begint met deze tekst:quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
De discussie wordt hier dan ook omgedraaid, omdat plantaardige melk wel belast wordt moet melk dat ook worden want ongezond en we zijn toch geen kalveren... Dat is wat hier gebeurt, de OP zet de toon al:
[..]
Het is allemaal niet eerlijk... En het is de schuld van de zuivellobby, zuivel wordt bevooroordeeld etc...
En als je dit topic vanaf het begin leest heb ik al ettelijke keren gezegd dat wmb alle voeding op zijn hoogst in het lage tarief dient te vallen, ook havermelk of wat dan ook.
En vervolgens gaat het over melk dat dat ongezond zou zijn, nou daar heb ik geen flinter bewijs van gezien tot nu toe.
Longread:
[..]
Maar dit zal ook wel een verhaal van de lobbyisten zijn zeker.
Ze zijn dus zelf wel gebaat bij een zo voordelig mogelijke uitleg van de voedzaamheid van melk.quote:Melk, voedzaam van nature’
is een informatieproject van het European Milk
Forum (EMF). Het EMF bestaat uit zuivelorganisaties
in acht landen - Oostenrijk, België, Denemarken,
Frankrijk, Ierland, Noord-Ierland (VK), Noorwegen
en Nederland - die samenwerken om relevante
informatie te verspreiden en de dialoog aan te gaan
met belangrijke stakeholders en consumenten over
de nutriëntenrijkdom van melk en melkproducten.
Ik wil niet weer de complotdenker uithangen maar ik denk dat het European Milk Forum inderdaad een een lobbyclub is.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
De discussie wordt hier dan ook omgedraaid, omdat plantaardige melk wel belast wordt moet melk dat ook worden want ongezond en we zijn toch geen kalveren... Dat is wat hier gebeurt, de OP zet de toon al:
[..]
Het is allemaal niet eerlijk... En het is de schuld van de zuivellobby, zuivel wordt bevooroordeeld etc...
En als je dit topic vanaf het begin leest heb ik al ettelijke keren gezegd dat wmb alle voeding op zijn hoogst in het lage tarief dient te vallen, ook havermelk of wat dan ook.
En vervolgens gaat het over melk dat dat ongezond zou zijn, nou daar heb ik geen flinter bewijs van gezien tot nu toe.
Longread:
[..]
Maar dit zal ook wel een verhaal van de lobbyisten zijn zeker.
Op pagina 40 t/m 47 staan de referenties.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:30 schreef miss_sly het volgende:
Nou wil ik niet heel cynisch doen, maar je artikel begint met deze tekst:
Ze zijn dus zelf wel gebaat bij een zo voordelig mogelijke uitleg van de voedzaamheid van melk.
Dat mag, ik kan nl. erg stekelig worden van de stelligheid waarmee melk(producten) als ongezond bestempeld worden zonder enige vorm van bewijs en vervolgens worden bronnen die ik een stuk serieuzer neem zoals het voedingscentrum en het Radboud een beetje weggewuifd. Nou prima verder.quote:Maar goed, ik vind je manier van posten niet heel fijn, dus ik wil het hier verder bij laten.
Ook voor jou, op pagina 40 t/m 47 staan de referenties. Vast allemaal lobbyclubjes...quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:31 schreef Gimmick het volgende:
Ik wil niet weer de complotdenker uithangen maar ik denk dat het European Milk Forum inderdaad een een lobbyclub is.
Ik ga wel naar BNW.
Voor de allerlaatste keer: Jij wil bewijzen dat melk ongezond is, maar wat mij betreft is het niet per ze ONgezond, maar heeft het niet de gezondheidsvoordelen die worden geclaimd. En die voordelen worden ook steeds minder benoemd, omdat ze inderdaad helemaal niet zo evident zijn als men vroeger dacht en deed voorkomen. Een voedingspatroon zonder MELK is zeker niet per se een ongezond voedingspatroon. Een voedingspatroon zonder (dierlijke of plantaardige) zuivel is dat wel.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op pagina 40 t/m 47 staan de referenties.
[..]
Dat mag, ik kan nl. erg stekelig worden van de stelligheid waarmee melk(producten) als ongezond bestempeld worden zonder enige vorm van bewijs en vervolgens worden bronnen die ik een stuk serieuzer neem zoals het voedingscentrum en het Radboud een beetje weggewuifd. Nou prima verder.
ik koop nooit limonade, echt nooit , vieze zoete zooiquote:Op donderdag 6 april 2023 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind de extra belasting op frisdranken sowieso misdadig, puur een inkomstenbron voor de overheid omdat we het toch wel drinken.
Of zijn er nu mensen die denken "ik neem maar geen fles Cola mee uit de supermarkt omdat het 26 cent duurder is"?
Ik koop nog steeds wat ik altijd koop, het wordt alleen steeds duurder.
nee dat valt mee , de meeste koeien liggen de hele dag op een mat lekker in de schaduw , ze staan minder dan jijquote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zonder krachtvoer zakken de beesten die we nu koeien noemen door hun poten.
De gezondheidsvoordelen heb ik ettelijke malen benoemd met bijbehorende bronnen. En dat wordt door jullie in twijfel getrokken, zo ook nu weer. Prima verder maar ga niet net doen alsof ik dan het gesprek dood laat slaan. Kom dan gewoon met bronnen dat melk niet die voordelen biedt die oa. het voedingscentrum wel benoemt.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:41 schreef miss_sly het volgende:
Voor de allerlaatste keer: Jij wil bewijzen dat melk ongezond is, maar wat mij betreft is het niet per ze ONgezond, maar heeft het niet de gezondheidsvoordelen die worden geclaimd. En die voordelen worden ook steeds minder benoemd, omdat ze inderdaad helemaal niet zo evident zijn als men vroeger dacht en deed voorkomen. Een voedingspatroon zonder MELK is zeker niet per se een ongezond voedingspatroon. Een voedingspatroon zonder (dierlijke of plantaardige) zuivel is dat wel.
Maar daar ga je niet op in. Jij blijft alleen maar op 'bewijs dat melk ongezond is' hameren en dat slaat een gesprek volledig dood. Daar leen ik me verder niet voor.
Je stekeligheid komt voor uit het onvermogen om wat betreft dit onderwerp begrijpend te lezen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Op pagina 40 t/m 47 staan de referenties.
[..]
Dat mag, ik kan nl. erg stekelig worden van de stelligheid waarmee melk(producten) als ongezond bestempeld worden zonder enige vorm van bewijs en vervolgens worden bronnen die ik een stuk serieuzer neem zoals het voedingscentrum en het Radboud een beetje weggewuifd. Nou prima verder.
ach ja gaat er niet dood aan , maar kraanwater is net zo goed als melkquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 15:00 schreef FYazz het volgende:
[..]
Je stekeligheid komt voor uit het onvermogen om wat betreft dit onderwerp begrijpend te lezen.
Ik weet niet hoe vaak ik en andere users nog moeten zeggen dat we niet stellen dat melk persé en voor iedereen ongezond is.
Toch wil je dat maar van ons blijven horen.
Je krijgt hier alleen wat info aangereikt over alternatieven, over hoe het persistentiegen zich in de historie heeft verspreid, hoe zuivel in onze gewoonten zit, welke nadelige effecten Melk wel heeft, hoe lactose intolerante mensen aan de voedingsstoffen komen etc.
Het is gewoon welkome info om je kijk op gezonde en gevarieerde voeding te verbreden.
Je zit echter in een modus van zwart-wit, ik/zij en daardoor wil je maar de tegenstelling opzoeken.
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook voor jou, op pagina 40 t/m 47 staan de referenties. Vast allemaal lobbyclubjes...
En wat nu als het Voedingscentrum dit rapport tegenspreekt? Voedingscentrum zegt: verband tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten. Beperk de consumptie van vette zuivel. Europese Zuivel Forum zegt: verzadigd vet in zuivel geen probleem want uit epidemiologische studies hebben we geen verband gezien tussen zuivelinname en hart- vaatziekten. En interventie studies zijn ingewikkeld.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook voor jou, op pagina 40 t/m 47 staan de referenties. Vast allemaal lobbyclubjes...
Het idee dat je melk nodig hebt is nogal maf. Zover ik weet, bij alle zoogdieren drinken ze enkel melk als baby.quote:Op donderdag 6 april 2023 12:12 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Precies. Een groot gedeelte van de mensen op deze wereld (40 procent) kan geen lactose verteren. Een gedeelte van de Nederlandse bevolking ook (en nee - niet allemaal immigranten). Hoe kan een product dat voor zoveel mensen niet te verteren valt als 'gezond' gekwalificeerd worden en zelfs in een algemeen voedingsadvies terecht komen?
(Puur anekdotisch maar mijn huid knapte ook enorm op toen ik stopte met zuivel.)
Ik denk dat het vooral wat voorbarig is om dit soort dingen als uitgemaakte zaak te zien. Onderzoek naar het effect van invididuele voedingsmiddelen is erg lastig omdat je eigenlijk vrijwel altijd vast zit aan observationele studies en dan is het beste wat je kunt bereiken het soort cohortstudies waarbij grote groepen mensen mensen over decennia worden gevolgd en daar dan weer meta analyses over doen om de resultaten uit (gedegen uitgevoerde) individuele studies te aggregeren. Kost heel veel tijd en het blijft een heel rommelige aangelegenheid.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 14:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
De gezondheidsvoordelen heb ik ettelijke malen benoemd met bijbehorende bronnen. En dat wordt door jullie in twijfel getrokken, zo ook nu weer. Prima verder maar ga niet net doen alsof ik dan het gesprek dood laat slaan. Kom dan gewoon met bronnen dat melk niet die voordelen biedt die oa. het voedingscentrum wel benoemt.
Van alle zoogdieren koken wij ons eten... Ergo, de vergelijking slaat nergens op.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 15:59 schreef borbit het volgende:
Het idee dat je melk nodig hebt is nogal maf. Zover ik weet, bij alle zoogdieren drinken ze enkel melk als baby.
Vwb melk zijn er natuurlijk legio onderzoeken geweest, er staan ook een hele rits genoemd in die eerder geposte PDF. Maar als je zo redeneert is het natuurlijk wel vreemd dat de tegenstanders van koemelk niet zo kritisch blijken te zijn als het om de plantaardige variant gaat.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 16:21 schreef Monolith het volgende:
Ik denk dat het vooral wat voorbarig is om dit soort dingen als uitgemaakte zaak te zien. Onderzoek naar het effect van invididuele voedingsmiddelen is erg lastig omdat je eigenlijk vrijwel altijd vast zit aan observationele studies en dan is het beste wat je kunt bereiken het soort cohortstudies waarbij grote groepen mensen mensen over decennia worden gevolgd en daar dan weer meta analyses over doen om de resultaten uit (gedegen uitgevoerde) individuele studies te aggregeren. Kost heel veel tijd en het blijft een heel rommelige aangelegenheid.
Prima toch? Van het voedingscentrum moeten we het houden bij halfvolle melk maar volle melk is ook helemaal niet zo slecht volgens dat rapport. Onder aan de streep levert melk dus nog steeds gezondheidsvoordelen op.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 15:19 schreef Gimmick het volgende:
En wat nu als het Voedingscentrum dit rapport tegenspreekt? Voedingscentrum zegt: verband tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten. Beperk de consumptie van vette zuivel. Europese Zuivel Forum zegt: verzadigd vet in zuivel geen probleem want uit epidemiologische studies hebben we geen verband gezien tussen zuivelinname en hart- vaatziekten. En interventie studies zijn ingewikkeld.
Waar het mij om gaat zijn dit soort opmerkingen waar dit topic aardig vol mee staat:quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 15:00 schreef FYazz het volgende:
Je stekeligheid komt voor uit het onvermogen om wat betreft dit onderwerp begrijpend te lezen.
quote:
quote:
quote:Op vrijdag 7 april 2023 08:39 schreef PiyeReloaded het volgende:
Verder is het inderdaad tijd om de speciale status van melk af te nemen. Ondanks wat de melklobby ons decennialang heeft proberen wijs te maken is melk geen noodzakelijke toevoeging in een gezond dieet, kan het al snel juist schadelijk zijn
quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:35 schreef Gimmick het volgende:
Ik ben niet overtuigd van gewone melk, dat vind ik een zinloos product
quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:55 schreef Noek het volgende:
Daaruit lijkt melk gewoon niet zo wonderlijk te zijn want natuurlijk volstrekt logisch is omdat het voor een kalf is.Er is geen koe die bij een koe drinkt. Het is gemaakt om te groeien. Ga lekker bij je bejaarde moeder aan de tet hangen dan.
quote:Op vrijdag 7 april 2023 16:02 schreef quirina het volgende:
Alleen kefir heeft nut. Vanwege de probiotics
quote:Op zaterdag 8 april 2023 17:38 schreef Intint het volgende:
het draagt ook bij aan een hogere kansop diverse soorten kankers en hart-en vaatziekten (afhankelijk van het type zuivel).
quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 08:07 schreef soeverein het volgende:
Ja het is inderdaad super natuurlijk om de melk van een ander zoogdier te drinken. Daar is ons lichaam voor gebouwd enzo.
Het is totaal gestoord om mensen melk te drinken als je volwassen bent. Het zou nog 10x gestoorder moeten zijn om de melk van een ander zoogdier te drinken maar dat kwartje is nog niet bij iedereen gevallen.
quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 08:23 schreef Nielsch het volgende:
Melk is voor kleine kinderen en komt uit de tiet van hun moeder.
Als je als volwassen persoon nog koeienmelk uit een koeientiet drinkt zit er gewoon iets niet goed in je bovenkamer.
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 04:59 schreef quirina het volgende:
Melk is voor kalfjes, niet voor mensjes.
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 13:28 schreef Alov het volgende:
Dan zou de gemiddelde Japanner bijvoorbeeld met die enge mond ziekte en weet ik veel rondlopen. Terwijl de Japanners gezonder zijn dan Nederlanders
quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 15:05 schreef michaelmoore het volgende:
ach ja gaat er niet dood aan , maar kraanwater is net zo goed als melk
Lekker zonder enige onderbouwing maar wat roeptoeteren dat melk maar een waardeloos product is...quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 15:59 schreef borbit het volgende:
Het idee dat je melk nodig hebt is nogal maf. Zover ik weet, bij alle zoogdieren drinken ze enkel melk als baby.
Daar staan vooral opmerkingen dat melk niet zo gezond is als geclaimd wordt. En dat klopt gewoon. Dat jij daar niet aan wil, is prima. Doe jij gewoon nog steeds alsof een gezond voedingspatroon zonder melk niet mogelijk isquote:Op zaterdag 28 oktober 2023 17:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat zijn dit soort opmerkingen waar dit topic aardig vol mee staat:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En dan heb ik het allemaal gedaan...![]()
Ik zit even snel door het lijstje referenties heen te lezen, maar het leest wel een beetje als selectief shoppen in de literatuur. Weinig van het soort onderzoek dat ik aanhaal ook. Kijk je kunt allerlei individuele studies aanhalen die kijken naar verbanden tussen calciumgehalte en zuivelconsumptie, maar dat zegt verder weinig over de vraag of zuivel in een dieet en vooral ook in welke mate significante impact heeft op de incidentie van osteoporose bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 17:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vwb melk zijn er natuurlijk legio onderzoeken geweest, er staan ook een hele rits genoemd in die eerder geposte PDF. Maar als je zo redeneert is het natuurlijk wel vreemd dat de tegenstanders van koemelk niet zo kritisch blijken te zijn als het om de plantaardige variant gaat.
En nu de onderbouwing dat die claim niet deugt... Die zie ik helemaal nergens.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 17:32 schreef miss_sly het volgende:
Daar staan vooral opmerkingen dat melk niet zo gezond is als geclaimd wordt. En dat klopt gewoon.
Ik zie daar bijna niemand zeggen dat melk een waardeloos product is hoor.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 17:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat zijn dit soort opmerkingen waar dit topic aardig vol mee staat:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Lekker zonder enige onderbouwing maar wat roeptoeteren dat melk maar een waardeloos product is...
het gekke is dat het hier zo enorm gesubsideerd wordt en andere landen veel meer ruimte hebben voor koeien ,quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 17:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Lekker zonder enige onderbouwing maar wat roeptoeteren dat melk maar een waardeloos product is...
Niet voor kalfjes. Echt ben je debiel of zo?quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 17:36 schreef Aberkullie het volgende:
Melk is wel een waardeloos product tho.
Och, toen ik mijn gewicht weer op peil moest krijgen had ik ook redelijk wat volle zuivel in mijn dieet. Zag het wel terug in de cholesterolwaarden.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 17:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Prima toch? Van het voedingscentrum moeten we het houden bij halfvolle melk maar volle melk is ook helemaal niet zo slecht volgens dat rapport. Onder aan de streep levert melk dus nog steeds gezondheidsvoordelen op.
Oh, dus opmerkingen als: "Melk is voor kalfjes en niet voor mensjes" en dat je maar een domme loempia bent als je melk drinkt op volwassen leeftijd dan zegt dat natuurlijk helemaal niets over het product ansich hoor... Duidelijk.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 17:35 schreef Isdatzo het volgende:
Ik zie daar bijna niemand zeggen dat melk een waardeloos product is hoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |