Zuivel wordt in Nederland nog altijd oneerlijk bevoordeeld ten opzichte van alternatieven. Het gezondheidsargument van de overheid houdt geen stand. Chocolademelk en Fristi zijn namelijk ook uitgezonderd van deze belasting. Ongezoete haverdrink is dat niet. Het is bizar dat de overheid aan de ene kant aanstuurt op een eiwittransitie (meer plantaardig, minder dierlijk) maar wel blijft luisteren naar de zuivellobby.quote:Kritiek op belastingregel waarbij havermelk duurder wordt, maar gewone melk niet
31 maart 2023 11:31
Aangepast 31 maart 2023 17:09
Een koffie met plantaardige melk wordt vanaf volgend jaar duurder. Dat komt omdat de verbruikersbelasting op limonade omhoog gaat. Dat leidt tot kritiek vanuit de politiek en van veganisten. Want: gewone melk en chocolademelk is vrijgesteld van deze verhoging.
Vanaf volgend jaar wordt de belasting op frisdranken (verbruiksbelasting) verhoogd van 17,30 naar 26,13 euro per 100 liter. Het kabinet doet dit, zo schrijft staatssecretaris Van Ooijen in Kamervragen, vooral om de staatskas te spekken. "Deze verhoging heeft als primair doel meer belastinginkomsten op te halen."
Waarom deze belasting?
We kennen in ons land sinds 1993 deze verbruikersbelasting die wordt geheven op alcoholvrije dranken. Er zijn drie categorieėn: vruchten- en groentesap, mineraalwater en limonade. Melk is uitgesloten van deze belasting, omdat deze drank geldt als eerste levensbehoefte. En om gezond gedrag te bevorderen, wordt er vanaf volgend jaar ook geen verbruiksbelasting meer geheven op mineraalwater.
Maar dat geldt dus niet voor plantaardige alternatieven van melk, zoals havermelk en kokosmelk. Ook niet als er geen suikers zijn toegevoegd aan het product. Voor die producten, zo stelt Van Ooijen, geldt gewoon de 'limonadebelasting' en deze dranken worden binnenkort dus fors duurder.
Noemer limonade
Waarom Van Ooijen plantaardige melk als limonade ziet? "Ons voedingsbeleid is gebaseerd op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum", schrijft hij. "De gezondheidseffecten van plantaardige zuivelalternatieven zijn tot op heden onvoldoende onderzocht."
Afschaffing
Dat is raar, zo luidt de kritiek die sinds het besluit te horen is. Volgens de Partij voor Dieren is melk niet gezonder dan plantaardige melkdranken en rijstdranken. En is het dus raar dat havermelk onder een limonadebelasting valt en koeienmelk niet. De partij diende daarom Kamervragen in.
Oprichter van die partij, Marianne Thieme, noemde het besluit zelfs 'krankzinnig'. Toch is het kabinet vooralsnog niet van plan dit besluit terug te draaien.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)lasting-pvdd-kabinet
Ik vind de extra belasting op frisdranken sowieso misdadig, puur een inkomstenbron voor de overheid omdat we het toch wel drinken.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:51 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zuivel wordt in Nederland nog altijd oneerlijk bevoordeeld ten opzichte van alternatieven. Het gezondheidsargument van de overheid houdt geen stand. Chocolademelk en Fristi zijn namelijk ook uitgezonderd van deze belasting. Ongezoete haverdrink is dat niet. Het is bizar dat de overheid aan de ene kant aanstuurt op een eiwittransitie (meer plantaardig, minder dierlijk) maar wel blijft luisteren naar de zuivellobby.
Dat kan je nooit zo in algemene termen zeggen. Volle chocolademelk is niet gezonder dan suikervrije haverdrink. Dat beetje extra eiwit in chocolademelk compenseert echt niet de verzadigde vetten en suiker.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:58 schreef HowardRoark het volgende:
Zuivel is dan ook gewoon gezonder en natuurlijker dan al die namaaktroep. Ik had laatst eens wat havermelk gekocht voor in de koffie, dat spul is ook echt niet de drinken, enorm verschrikkelijk bitter.
De uitzonderingspositie van melk komt uit de jaren '70, '80 en '90. Dat is nu gewoon overgenomen. Daar zit echt wel de melklobby achter. Sowieso zal FrieslandCampina aandeel in melkalternatieven een fractie (<1 procent) van de omzet zijn (al is Alpro ook van Danone).quote:Op donderdag 6 april 2023 11:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik zag toevallig dat Campina nu ook met sojamelk en havermelk (incl. barista editie) op de markt komt. Dus wel een beetje gek als Big Melk hier achter zit.
Ik ben van mening dat zuivel zwaar overrated is.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:58 schreef HowardRoark het volgende:
Zuivel is dan ook gewoon gezonder en natuurlijker dan al die namaaktroep.
Shell heeft ook laadpalen, dus ja, als Big Oil het doet, waarom Big Melk dan niet?quote:Op donderdag 6 april 2023 11:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik zag toevallig dat Campina nu ook met sojamelk en havermelk (incl. barista editie) op de markt komt. Dus wel een beetje gek als Big Melk hier achter zit.
Precies. Een groot gedeelte van de mensen op deze wereld (40 procent) kan geen lactose verteren. Een gedeelte van de Nederlandse bevolking ook (en nee - niet allemaal immigranten). Hoe kan een product dat voor zoveel mensen niet te verteren valt als 'gezond' gekwalificeerd worden en zelfs in een algemeen voedingsadvies terecht komen?quote:Op donderdag 6 april 2023 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat zuivel zwaar overrated is.
Maar ik heb dan ook een melksuiker (lactose) intollerantie, wat resulteert in bijzonder onvoorspelbare darmreacties. Dus ik blijf er af.
Volgens de "geleerden" zouden m'n tanden er inmiddels moeten uitvallen en m'n botten moeten breken maar in de praktijk heb ik nu 1 vulling in een kies (ben bijna 47) en nog nooit iets gebroken in m'n leven.
Een kennis van me had last van vetbulten, is gestopt met zuivel en was er binnen een maand geheel van verlost (en dat al ~20 jaar).
En naar karton.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:58 schreef HowardRoark het volgende:
Zuivel is dan ook gewoon gezonder en natuurlijker dan al die namaaktroep. Ik had laatst eens wat havermelk gekocht voor in de koffie, dat spul is ook echt niet de drinken, enorm verschrikkelijk bitter.
Met bewerken kun je alles ongezond maken. Ik bedoel voornamelijk bijvoorbeeld gewone (biologische) melk of bv. sojamelk.quote:Op donderdag 6 april 2023 12:02 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat kan je nooit zo in algemene termen zeggen. Volle chocolademelk is niet gezonder dan suikervrije haverdrink. Dat beetje extra eiwit in chocolademelk compenseert echt niet de verzadigde vetten en suiker.
Het zal voor de een minder werken dan voor de ander, dat klopt. Er zijn inderdaad mensen die er allerlei klachten van krijgen. Maar dat heb je met wel meer voedingsmiddelen natuurlijk. Voor mij werkt zuivel uitstekend.quote:Op donderdag 6 april 2023 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat zuivel zwaar overrated is.
Maar ik heb dan ook een melksuiker (lactose) intollerantie, wat resulteert in bijzonder onvoorspelbare darmreacties. Dus ik blijf er af.
Volgens de "geleerden" zouden m'n tanden er inmiddels moeten uitvallen en m'n botten moeten breken maar in de praktijk heb ik nu 1 vulling in een kies (ben bijna 47) en nog nooit iets gebroken in m'n leven.
Een kennis van me had last van vetbulten, is gestopt met zuivel en was er binnen een maand geheel van verlost (en dat al ~20 jaar).
Koeienmelk is voor kalfjes.
Sojadrink wordt gemaakt door bonen te koken, te vermalen en te filteren.quote:Op donderdag 6 april 2023 12:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Met bewerken kun je alles ongezond maken. Ik bedoel voornamelijk bijvoorbeeld gewone (biologische) melk of bv. sojamelk.
[..]
Het zal voor de een minder werken dan voor de ander, dat klopt. Er zijn inderdaad mensen die er allerlei klachten van krijgen. Maar dat heb je met wel meer voedingsmiddelen natuurlijk. Voor mij werkt zuivel uitstekend.
Big Rutte en clan lachen zich sufquote:Op donderdag 6 april 2023 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Shell heeft ook laadpalen, dus ja, als Big Oil het doet, waarom Big Melk dan niet?
En als het nou eens andersom was geweest? Had je het dan ook "raar" gevonden en was je met kamervragen gekomen?quote:Dat is raar, zo luidt de kritiek die sinds het besluit te horen is. Volgens de Partij voor Dieren is melk niet gezonder dan plantaardige melkdranken en rijstdranken. En is het dus raar dat havermelk onder een limonadebelasting valt en koeienmelk niet. De partij diende daarom Kamervragen in.
Ik stond vandeweek in de supermarkt en een 1.75l fles coca-cola was goedkoper dan een 1.25l fles coca-colaquote:Op donderdag 6 april 2023 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind de extra belasting op frisdranken sowieso misdadig, puur een inkomstenbron voor de overheid omdat we het toch wel drinken.
Of zijn er nu mensen die denken "ik neem maar geen fles Cola mee uit de supermarkt omdat het 26 cent duurder is"?
Ik koop nog steeds wat ik altijd koop, het wordt alleen steeds duurder.
Koeienmelk is niet echt gezond. Men kan prima zonder leven. Het zou terecht zijn als beide onder limonade vallen. Of beide niet. Dit neigt inderdaad naar oneerlijke concurrentie, want een echt objectief groot gezondheidsvoordeel heeft koeienmelk niet.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
En als het nou eens andersom was geweest? Had je het dan ook "raar" gevonden en was je met kamervragen gekomen?
Dat heeft havermelk ook niet. Maar goed dat is wmb het punt ook helemaal niet, alles kapot belasten wat je niet aanstaat komt op een gegeven ogenblik als een boomerang terug.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Koeienmelk is niet echt gezond. Men kan prima zonder leven. Het zou terecht zijn als beide onder limonade vallen. Of beide niet. Dit neigt inderdaad naar oneerlijke concurrentie, want een echt objectief groot gezondheidsvoordeel heeft koeienmelk niet.
Het gaat dan ook om eerlijk belasten. Koeienmelk niet en havermelk wel is dus oneerlijke concurrentie. Vrijwel alles wordt belast. Dat er geen verbruiksbelasting wordt geheven op mineraalwater kan ik me best in vinden, maar haver- en koeienmelk hebben niet een dusdanig verschil in gezondheidsvoordelen dat het terecht is havermelk wel en koeienmelk niet te belasten.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat heeft havermelk ook niet. Maar goed dat is wmb het punt ook helemaal niet, alles kapot belasten wat je niet aanstaat komt op een gegeven ogenblik als een boomerang terug.
Gewoon beide niet belasten, klaar. Of iets nou wel of niet gezonder is moet daar helemaal geen rol in spelen. Ik krijg wat van dat gewenste gedrag afdwingen door beprijzing. Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:52 schreef miss_sly het volgende:
Het gaat dan ook om eerlijk belasten. Koeienmelk niet en havermelk wel is dus oneerlijke concurrentie. Vrijwel alles wordt belast. Dat er geen verbruiksbelasting wordt geheven op mineraalwater kan ik me best in vinden, maar haver- en koeienmelk hebben niet een dusdanig verschil in gezondheidsvoordelen dat het terecht is havermelk wel en koeienmelk niet te belasten.
Nou dit dus, de selectieve verontwaardigingquote:Op donderdag 6 april 2023 20:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
En als het nou eens andersom was geweest? Had je het dan ook "raar" gevonden en was je met kamervragen gekomen?
Het lijkt mij vrij duidelijk dat de Partij voor de Dieren een agenda heeft, die is na te lezen op hun website en in hun verkiezingsprogramma. Dus nee, mocht melk extra belast worden zal PvdD niet de partij zijn die daar tegen in gaat. Ik gok dat de BBB zich dan wel meldt.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 6 april 2023 21:29 schreef Gimmick het volgende:
Het lijkt mij vrij duidelijk dat de Partij voor de Dieren een agenda heeft, die is na te lezen op hun website en in hun verkiezingsprogramma. Dus nee, mocht melk extra belast worden zal PvdD niet de partij zijn die daar tegen in gaat. Ik gok dat de BBB zich dan wel meldt.
Los daarvan heeft PvdD wel een punt: de overheid zegt in te zetten op een eiwittransitie (verschuiving van dierlijk naar plantaardig) maar voert vervolgens beleid uit de tijd van Joris Driepinter.
quote:Op donderdag 6 april 2023 20:58 schreef AchJa het volgende:
Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.
Gezien de stijgende kosten van de gezondheidszorg en de toename in dieetgerelateerde ziektes vind ik het best te rechtvaardigen dat de overheid dat probeert te sturen. Dat accepteren we (of althans de meesten) ook met roken.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gewoon beide niet belasten, klaar. Of iets nou wel of niet gezonder is moet daar helemaal geen rol in spelen. Ik krijg wat van dat gewenste gedrag afdwingen door beprijzing. Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.
Uiteraard:quote:Op donderdag 6 april 2023 21:24 schreef ACT-F het volgende:
Nou dit dus, de selectieve verontwaardigingOndertussen zit de PvdD wel te opteren voor een vleesbelasting omdat vlees volgens hun religie de as van het kwaad is, maar o wee als de rollen andersom zijn.
Die onzin is dan ook al een paar honderd keer gefileerd, is ook al ettelijke malen hier op Fok! voorbijgekomen. De gezonde rakkers die het langst leven zijn juist het duurst vwb de gezondheidszorg.quote:Op donderdag 6 april 2023 21:34 schreef Gimmick het volgende:
Gezien de stijgende kosten van de gezondheidszorg en de toename in dieetgerelateerde ziektes vind ik het best te rechtvaardigen dat de overheid dat probeert te sturen. Dat accepteren we (of althans de meesten) ook met roken.
quote:Bovendien stijgen de zorgkosten bij uitbanning van ongezond gedrag omdat mensen dan langer leven
Op korte termijn leidt de bevordering van gezond gedrag tot een daling van de zorgkosten. Bovengenoemde cijfers laten daarbij zien dat de besparingsmogelijkheden op de totale kosten beperkt zijn. Ook dient rekening te worden gehouden met de investeringen die nodig zijn om de gezonde leefstijl te bewerkstelligen Op de langere termijn komt daar nog iets bij. Door gezond gedrag neemt namelijk de levensverwachting toe, en daardoor lopen mensen meer kans om op latere leeftijd andere ziekten te krijgen waarvoor zorggebruik nodig is. In dit verband kunnen dementie, psychische stoornissen, beroerte en aandoeningen van het zenuwstelsel als de ziekte van Parkinson worden genoemd. Dit zorggebruik in gewonnen levensjaren leidt tot extra kosten die de kortetermijnbesparingen ver overtreffen. Voor de Nederlandse bevolking van 2003 geldt dat bij volledige uitbanning van roken de kosten van gerelateerde ziekten dalen met 8% terwijl de kosten van niet-gerelateerde ziekten toenemen met 16%. Voor de totale kosten resulteert dan een stijging van 12%. Bij uitbanning van overgewicht zullen de kosten over het geheel genomen met 4% toenemen. Hierbij is geen rekening gehouden met tijdsvoorkeur en de daaruit volgende discontovoet. Bij discontering met 4% worden de toekomstige kostenstijgingen wat lager gewaardeerd maar resulteert eveneens een netto stijging van de zorgkosten.
Bedoel je dit?quote:Op donderdag 6 april 2023 21:29 schreef Gimmick het volgende:
Los daarvan heeft PvdD wel een punt: de overheid zegt in te zetten op een eiwittransitie (verschuiving van dierlijk naar plantaardig) maar voert vervolgens beleid uit de tijd van Joris Driepinter.
Umm… Nee. Misschien duurder voor de maatschappij (vanwege langere AOW en pensioen betalingen) maar niet duurder voor de gezondheidszorg. Mensen met overgewicht, diabetes en/of hart en vaatziekten vallen niet zomaar om. Dat zijn langdurige ziektes.quote:Op donderdag 6 april 2023 21:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die onzin is dan ook al een paar honderd keer gefileerd, is ook al ettelijke malen hier op Fok! voorbijgekomen. De gezonde rakkers die het langst leven zijn juist het duurst vwb de gezondheidszorg.
Zie de toevoeging, komt gewoon van het RIVM.quote:Op donderdag 6 april 2023 21:44 schreef Gimmick het volgende:
Umm… Nee. Misschien duurder voor de maatschappij (vanwege langere AOW en pensioen betalingen) maar niet duurder voor de gezondheidszorg. Mensen met overgewicht, diabetes en/of hart en vaatziekten vallen niet zomaar om. Dat zijn langdurige ziektes.
Maakbaarheidquote:Op donderdag 6 april 2023 20:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gewoon beide niet belasten, klaar. Of iets nou wel of niet gezonder is moet daar helemaal geen rol in spelen. Ik krijg wat van dat gewenste gedrag afdwingen door beprijzing. Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.
Gezien, qua gezondheidskosten heb je inderdaad gelijk.quote:Op donderdag 6 april 2023 21:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zie de toevoeging, komt gewoon van het RIVM.
En is zoals ik al zei hier op Fok! al ettelijke malen besproken.
“ Om in de behoefte aan plantaardig eiwit te voorzien, wil de Europese Unie minder afhankelijk worden van de import van eiwitrijke gewassen als soja, en meer zelfvoorzienend worden1.”quote:Op donderdag 6 april 2023 21:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bedoel je dit?
https://open.overheid.nl/(...)dad-b9b9cf695495/pdf
Dat is vooral een EU-gedrocht. Als de EU moed zou hebben dan zouden ze de import van soja en vlees van buiten de EU aan banden leggen. Daardoor wordt vlees vanzelf schaarser dus duurder. Maar ze doen het omgekeerde met handelsverdragen als TIPP en CETA.
Voor het kalf wel, ja.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:58 schreef HowardRoark het volgende:
quote:Op donderdag 6 april 2023 20:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.
Hoe verenig je dit met elkaar? Bedoel je dan niet dat je de bemoeienis die je van vroeger al kent accepteert en alleen niet openstaat voor veranderend inzicht?quote:Op donderdag 6 april 2023 21:51 schreef AchJa het volgende:
Met deze groot gebracht en die houden we er gewoon in.
[ afbeelding ]
Ik ben het niet eens dat plantaardig niet met dierlijk concurreert. Uiteindelijk heb je aan beide kanten de extremen: veganisten aan de ene kant, wannabe alpha fokmannetjes aan de andere kant. Die twee groepen zullen niet snel overstappen.quote:Op vrijdag 7 april 2023 08:39 schreef PiyeReloaded het volgende:
Melk en plantaardige 'alternatieven' zijn geen concurrerende producten. Ze worden misschien in vergelijkbare producten gebruikt, maar ze trekken een compleet andere doelgroep met andere motivaties. Wie melk wil, wil melk, wie plantaardige 'alternatieven' wil, wil plantaardige 'alternatieven'. Die keuze wordt niet door de prijs bepaald.
Verder is het inderdaad tijd om de speciale status van melk af te nemen. Ondanks wat de melklobby ons decennialang heeft proberen wijs te maken is melk geen noodzakelijke toevoeging in een gezond dieet, kan het al snel juist schadelijk zijn en heeft het een negatieve impact op ons milieu. Die vrijstelling moet weg.
Ik verkeer in flink wat vegakringen en heb de producten allemaal wel op. Je kan melk in veel producten inderdaad prima vervangen voor de 'alternatieven' zonder dat iemand dat opmerkt, maar waarom zou je? Ze hebben echt een compleet andere voedingswaarde, dus ze 1 op 1 vervangen is niet zinnig.quote:Op vrijdag 7 april 2023 09:22 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ik ben het niet eens dat plantaardig niet met dierlijk concurreert. Uiteindelijk heb je aan beide kanten de extremen: veganisten aan de ene kant, wannabe alpha fokmannetjes aan de andere kant. Die twee groepen zullen niet snel overstappen.
Daar tussen zit een hele grote groep die volgens mij best te verleiden is om meer plantaardige zuivel te nemen, zolang de discussie niet zwart/wit gevoerd wordt. ‘Ik zou nooit afstand kunnen nemen van kaas’. Doe dat dan vooral niet. Het is een fantastisch product en ik snap de meerwaarde (en er is niet echt een plantaardig alternatief). Maar de melk die je dagelijks door de havermout doet, vervang die eens door soja of haverdrink. Vervang de magere yoghurt eens voor de sojavariant. Ik had tot vorig jaar ook een enorm vooroordeel tegen sojayoghurt, maar het smaakt prima. Pannenkoeken met melk? Niemand proeft het verschil als die met sojamelk zijn gemaakt.
De grootte van een fles bepaalt niet hoeveel frisdrank ik drink.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik stond vandeweek in de supermarkt en een 1.75l fles coca-cola was goedkoper dan een 1.25l fles coca-colaZo gaat men ook niet minder frisdrank drinken.
Vind je dit echt een sterke reply?quote:Op vrijdag 7 april 2023 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De grootte van een fles bepaalt niet hoeveel frisdrank ik drink.
Het bepaalt wel hoe vaak ik er een glas uit kan gieten voor de fles leeg is.
Bovenal leidt het niet tot gezondere keuzes. In Engeland heb je bijvoorbeeld een suikertaks waardoor je voor gesuikerde producten meer moet betalen dan voor de suikervrije alternatieven, dat verschil zie je zelfs terug op de menukaarten in restaurants. Zo betaal je voor normale cola meer dan voor Coca Cola Zero/Pepsi Max. In Nederland daarentegen betaal je zelfs frisdrankbelasting voor Spa Rood, waar slaat zoiets nou opquote:Op donderdag 6 april 2023 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind de extra belasting op frisdranken sowieso misdadig, puur een inkomstenbron voor de overheid omdat we het toch wel drinken.
Of zijn er nu mensen die denken "ik neem maar geen fles Cola mee uit de supermarkt omdat het 26 cent duurder is"?
Ik koop nog steeds wat ik altijd koop, het wordt alleen steeds duurder.
Dat is wel heel zwart-wit bekeken. Ik drink ze namelijk door elkaar, afhankelijk van waar ik zin in heb. Dat neemt niet weg dat ze niet noodzakelijk gezonder zijn, aan veel van die veganistische dranken wordt namelijk extra suiker toegevoegd.quote:Op vrijdag 7 april 2023 08:39 schreef PiyeReloaded het volgende:
Melk en plantaardige 'alternatieven' zijn geen concurrerende producten. Ze worden misschien in vergelijkbare producten gebruikt, maar ze trekken een compleet andere doelgroep met andere motivaties. Wie melk wil, wil melk, wie plantaardige 'alternatieven' wil, wil plantaardige 'alternatieven'. Die keuze wordt niet door de prijs bepaald.
Verder is het inderdaad tijd om de speciale status van melk af te nemen. Ondanks wat de melklobby ons decennialang heeft proberen wijs te maken is melk geen noodzakelijke toevoeging in een gezond dieet, kan het al snel juist schadelijk zijn en heeft het een negatieve impact op ons milieu. Die vrijstelling moet weg.
Zo werkt het bij mij niet. Ik drink 's avonds hooguit 1 glas Coca Cola Zero, soms ook niet.quote:Op vrijdag 7 april 2023 10:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vind je dit echt een sterke reply?
De prijs bepaalt voor heel veel mensen wel degelijk welke fles ze pakken. En eenmaal in huis zal de grote fles niet heel veel langer meegaan dan de kleinere fles. Zo werkt het ook voor de meeste mensen. Als ze 1 fles cola per week zouden drinken, drinken ze dus meer bij de goedkopere, die dus meer inhoud heeft.
Zou je meer koemelk drinken als plantaardige 'alternatieven' 9 cent duurder worden?quote:Op vrijdag 7 april 2023 10:36 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat is wel heel zwart-wit bekeken. Ik drink ze namelijk door elkaar, afhankelijk van waar ik zin in heb. Dat neemt niet weg dat ze niet noodzakelijk gezonder zijn, aan veel van die veganistische dranken wordt namelijk extra suiker toegevoegd.
Je doet nu net alsof prijselasticiteit niet bestaat. Voor een individu maakt 9 cent misschien niet zo’n verschil maar van goedkopere producten verkopen doorgaans beter dan duurder.quote:Op vrijdag 7 april 2023 11:33 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Zou je meer koemelk drinken als plantaardige 'alternatieven' 9 cent duurder worden?
Het was geen retorische vraag. Ik ben oprecht benieuwd.quote:Op vrijdag 7 april 2023 11:47 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof prijselasticiteit niet bestaat. Voor een individu maakt 9 cent misschien niet zo’n verschil maar van goedkopere producten verkopen doorgaans beter dan duurder.
Ik ben niet van de melkindustrie hč. Ik vind sojamelk prima en noem het zo ook, maar ik vind het geen volwaardig alternatief. Niet omdat het slechter is, omdat het te anders is.quote:En moet je werkelijk alternatieven tussen aanhalingstekens zetten? Eerst mocht het geen melk genoemd worden, nu is alternatief ook niet dekkend genoeg?
Juist naast de milieu gekkies. Laat die hippies maar lekker extra belasting betalen.quote:Op vrijdag 7 april 2023 11:59 schreef Gehrman het volgende:
Terecht dat ze havermelk duurder maken. Alleen Amsterdamse hipsters op VanMoof fietsen drinken dat.
Beetje triest om te zien hoe simpel mensen zwart-wit kunnen gaan haten op anderen omdat ze zich niet kunnen inleven in redenen van andere mensen. Hoe de fuck heb jij er überhaupt last van dat mensen een ander drankje kiezen vanwege dat ze een overweging maken betreft milieu/klimaat/dierenwelzijn.quote:Op vrijdag 7 april 2023 12:00 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist naast de milieu gekkies. Laat die hippies maar lekker extra belasting betalen.
Dan had Kerrolain vast iets ingediend ja. Daarom is het Nederlandse model ook zo sterk, partijen met verschillende invalshoeken en een andere achterban kunnen hun visie uiten op het beleid hier en daaraan bijdragen. En aangeven dat dit misschien toch wel heel erg krom is.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals ik zei gaat het mij om de beprijzing he. Leuk dat er veranderende inzichten zijn maar dat moet niet betekenen dat we gedrag af gaan dwingen dmv belastingen op voedsel. Als mensen havermelk, soja of quinoa willen kauwen is helemaal prima en zoals je had kunnen lezen vind ik dat dat ook niet extra belast dient te worden.quote:Op vrijdag 7 april 2023 08:47 schreef PiyeReloaded het volgende:
Hoe verenig je dit met elkaar? Bedoel je dan niet dat je de bemoeienis die je van vroeger al kent accepteert en alleen niet openstaat voor veranderend inzicht?
Maar je doet nu net alsof wij niet het product zijn van jarenlange melklobby. Vanuit de overheid moesten we letterlijk de melkplas opdrinken. Die schijf van vijf die jij trots toont is ook gemaakt in afstemming met het ministerie van landbouw: deels aanbod gestuurd.quote:Op vrijdag 7 april 2023 12:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals ik zei gaat het mij om de beprijzing he. Leuk dat er veranderende inzichten zijn maar dat moet niet betekenen dat we gedrag af gaan dwingen dmv belastingen op voedsel. Als mensen havermelk, soja of quinoa willen kauwen is helemaal prima en zoals je had kunnen lezen vind ik dat dat ook niet extra belast dient te worden.
En als ik me lekker voel met de old school schijf van vijf heeft iemand anders zich daar helemaal niet mee te bemoeien.
Verreweg het grootste gedeelte van de autochtone bevolking kan melk prima verteren en voor de rest is het dus onrelevant wat de rest van de wereld wel of niet kan.quote:Op donderdag 6 april 2023 12:12 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Precies. Een groot gedeelte van de mensen op deze wereld (40 procent) kan geen lactose verteren. Een gedeelte van de Nederlandse bevolking ook (en nee - niet allemaal immigranten). Hoe kan een product dat voor zoveel mensen niet te verteren valt als 'gezond' gekwalificeerd worden en zelfs in een algemeen voedingsadvies terecht komen?
(Puur anekdotisch maar mijn huid knapte ook enorm op toen ik stopte met zuivel.)
Daarom, er zijn ook mensen die er moeite mee hebben dat er jaarlijks 1.500.000 kalveren geslacht worden, puur om onze overproductie aan zuivel in stand te houden.quote:Op vrijdag 7 april 2023 12:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Beetje triest om te zien hoe simpel mensen zwart-wit kunnen gaan haten op anderen omdat ze zich niet kunnen inleven in redenen van andere mensen. Hoe de fuck heb jij er überhaupt last van dat mensen een ander drankje kiezen vanwege dat ze een overweging maken betreft milieu/klimaat/dierenwelzijn.Daarnaast zijn er nog genoeg andere redenen zoals ook hierboven genoemd. Best veel mensen nemen het als alternatief omdat hun darmflora niet zo goed kan omgaan met zuivel. Ook in de bepaalde recepten kun je dan weer beter havermelk gebruiken dan melk. Maar he in jou belevingswereld past enkel koemelk.
Om het verschil tussen frisdrank en melk aan te geven heeft Bas Haring een boekje geschreven waarom cola duurder is als melk.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik stond vandeweek in de supermarkt en een 1.75l fles coca-cola was goedkoper dan een 1.25l fles coca-colaZo gaat men ook niet minder frisdrank drinken.
Alsof zuivel consumeren iets typisch Nederlands is...quote:Op vrijdag 7 april 2023 13:10 schreef Gimmick het volgende:
Maar je doet nu net alsof wij niet het product zijn van jarenlange melklobby. Vanuit de overheid moesten we letterlijk de melkplas opdrinken. Die schijf van vijf die jij trots toont is ook gemaakt in afstemming met het ministerie van landbouw: deels aanbod gestuurd.
De reden dat we hier zo goed lactose kunnen verteren is omdat wij vrijwel het enige land zijn waar volwassene mensen nog massaal koemelk drinken. In de meeste andere landen stopt men daar na de zuigelingenleeftijd mee maar wij blijven heel ons leven doordrinken. En hoe is dat zo gekomen? Door propaganda vanuit de zuivel-industrie. Melk is goed voor elk, melk de witte motor, joris driepinter, etc etc. Allemaal omdat we al tijden met onze honderd miljoen miljard opgefokte melkkoeien met een gigantisch melkoverschot zitten. Niet omdat melk zo enorm gezond is.quote:Op vrijdag 7 april 2023 13:34 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Verreweg het grootste gedeelte van de autochtone bevolking kan melk prima verteren en voor de rest is het dus onrelevant wat de rest van de wereld wel of niet kan.
Gaat om Nederland in dit geval.
Bullshit.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:01 schreef Farenji het volgende:
De reden dat we hier zo goed lactose kunnen verteren is omdat wij vrijwel het enige land zijn waar volwassene mensen nog massaal koemelk drinken. In de meeste andere landen stopt men daar na de zuigelingenleeftijd mee maar wij blijven heel ons leven doordrinken. En hoe is dat zo gekomen? Door propaganda vanuit de zuivel-industrie. Melk is goed voor elk, melk de witte motor, joris driepinter, etc etc. Allemaal omdat we al tijden met onze honderd miljoen miljard opgefokte melkkoeien met een gigantisch melkoverschot zitten. Niet omdat melk zo enorm gezond is.
Lees je de kleine lettertjes ook? We hebben het hier over melk, niet over melkproducten. Jouw infographic gaat ook over kaas en yoghurt etc.quote:Op vrijdag 7 april 2023 14:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof zuivel consumeren iets typisch Nederlands is...
Ik word echt zo moe van mensen zoals jij hequote:Op vrijdag 7 april 2023 15:01 schreef Farenji het volgende:
[..]
De reden dat we hier zo goed lactose kunnen verteren is omdat wij vrijwel het enige land zijn waar volwassene mensen nog massaal koemelk drinken. In de meeste andere landen stopt men daar na de zuigelingenleeftijd mee maar wij blijven heel ons leven doordrinken. En hoe is dat zo gekomen? Door propaganda vanuit de zuivel-industrie. Melk is goed voor elk, melk de witte motor, joris driepinter, etc etc. Allemaal omdat we al tijden met onze honderd miljoen miljard opgefokte melkkoeien met een gigantisch melkoverschot zitten. Niet omdat melk zo enorm gezond is.
Ja en? Want daar zit geen melk in ofzo?quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:02 schreef Farenji het volgende:
Lees je de kleine lettertjes ook? We hebben het hier over melk, niet over melkproducten. Jouw infographic gaat ook over kaas en yoghurt etc.
Ik hang er (ondanks dat jij je om wat voor reden dan ook persoonlijk aangevallen lijkt te voelen) geen waarde-oordeel aan, maar wat ik zeg over lactose-intolerantie is gewoon feitelijk waar.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:04 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Ik word echt zo moe van mensen zoals jij he![]()
Melk is ten eerste gewoon een gezond product, extreem gezond valt over te debatteren maar gezond is het zeker. Daarnaast gebruikt letterlijk iedere sector slogans en reclame om hun producten te promoten maar omdat melk je niet aanstaat is dit natuurlijk de grote boze melk-lobby![]()
Melk is gewoon een prima product wat wij in Nederland door toegankelijkheid en culturere gebruiken meer drinken dan andere volken op deze wereld woohoo wat erg hoor.
Drink zelf overigens geen melk.
Ik weet niet of jij andere cijfers hebt maare hier komen we niet eens in de top 10 voor...quote:
quote:Top 10 landen naar consumptie van melk
Spanje – 78,6 liter melk
Zweden – 81,8 liter melk
Denemarken – 86,6 liter melk
IJsland – 89,8 liter melk
Verenigd Koninkrijk – 92,6 liter melk
Estland – 99,1 liter melk
Australie / Nieuw-Zeeland – 106,6 liter melk
Cyprus – 107,8 liter melk
Finland – 120 liter melk
Ierland – 125 liter melk
In kaas en yoghurt is de lactose door fermentatie omgezet in eiwitten en andere bestandsdelen die veel makkelijker te verteren is.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja en? Want daar zit geen melk in ofzo?
En dat zou het dan meteen uitsluiten van de zg. melklobby van Nederland om de melkplas te verminderen ofzo? Want dat werd er plotseling bijgesleept want iemand wil met alle geweld aantonen dat ik hypocriet ben ofzo.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:11 schreef Farenji het volgende:
In kaas en yoghurt is de lactose door fermentatie omgezet in eiwitten en andere bestandsdelen die veel makkelijker te verteren is.
Dat ontkent toch ook niemand? Dat er mensen bestaan die lactose intolerant zijn bedoel ik dan.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:09 schreef Farenji het volgende:
Ik hang er (ondanks dat jij je om wat voor reden dan ook persoonlijk aangevallen lijkt te voelen) geen waarde-oordeel aan, maar wat ik zeg over lactose-intolerantie is gewoon feitelijk waar.
Nee want het woord 'propaganda' heeft geen duidelijk negatieve ladingquote:Op vrijdag 7 april 2023 15:09 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik hang er (ondanks dat jij je om wat voor reden dan ook persoonlijk aangevallen lijkt te voelen) geen waarde-oordeel aan, maar wat ik zeg over lactose-intolerantie is gewoon feitelijk waar.
Van alles en nog wat wordt constant gesubsidieerd of extra belast. In samenspraak met deskundigen, maar ook zeker lobbyisten dirigeert de overheid ons naar bepaalde keuzes. De Schijf van Vijf is daar een wezenlijk onderdeel van. Ik vind het gek om te zeggen 'bemoei je niet met wat ik eet of drink' en dan de Schijf van Vijf aan te halen. Tja als je die bemoeienis echt alleen een probleem vindt wanneer het om prijsstimulansen gaat fair, maar weet wel dat er dan nog heel wat meer moet veranderen dan de verbruikersbelasting voordat we daar vanaf zijn en dan stijgt de zuivelprijs ook.quote:Op vrijdag 7 april 2023 12:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals ik zei gaat het mij om de beprijzing he. Leuk dat er veranderende inzichten zijn maar dat moet niet betekenen dat we gedrag af gaan dwingen dmv belastingen op voedsel. Als mensen havermelk, soja of quinoa willen kauwen is helemaal prima en zoals je had kunnen lezen vind ik dat dat ook niet extra belast dient te worden.
En als ik me lekker voel met de old school schijf van vijf heeft iemand anders zich daar helemaal niet mee te bemoeien.
Dan snap je mijn betoog niet. Als je onafhankelijk wil worden dan stop je met de import van eiwitten. Vroeger waren we ook zelfvoorzienend. Dat betekent dat eiwitrijke producten duurder worden en daardoor minder geconsumeerd worden, precies wat de EU wil. Maar het is nogal tegenstrijdig om handelsverdragen af te sluiten die het tegenovergestelde doen. Dat is wat de EU een gedrocht maakt.quote:Op donderdag 6 april 2023 23:05 schreef Gimmick het volgende:
[..]
“ Om in de behoefte aan plantaardig eiwit te voorzien, wil de Europese Unie minder afhankelijk worden van de import van eiwitrijke gewassen als soja, en meer zelfvoorzienend worden1.”
De eerste zin uit het rapport wilt precies wat jij ook wilt: minder soja import. En toch woorden als ‘gedrocht’ gebruiken. Ik snap dat stoer fok taalgebruik nooit zo
Is het zo'n probleem dat dit aanbod gestuurd is? als die producten betaalbaarder zijn en meer gangbaar in de Nederlandse cultuur lijkt mij dat toch normaal? zeker als deze producten grofweg dezelfde voedingswaarde hebben als andere producten die er niet op staan.quote:Op vrijdag 7 april 2023 13:10 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Maar je doet nu net alsof wij niet het product zijn van jarenlange melklobby. Vanuit de overheid moesten we letterlijk de melkplas opdrinken. Die schijf van vijf die jij trots toont is ook gemaakt in afstemming met het ministerie van landbouw: deels aanbod gestuurd.
Ik ben het hier niet met je eens, de overheid heeft een 'zorgtaak' met betrekking tot het voedsel wat wij innemen en daardoor ben ik wel van mening dat een vettaks of suikertaks zou kunnen ALS deze opbrengsten dan ook zouden gaan naar het goedkoper maken van groente en fruit.quote:Op vrijdag 7 april 2023 12:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus zuivel is ongezond en zou niet in de schijf van vijf mogen staan ofzo? Zuivelproducten staan erin omdat de grote boze lobby dat voorelkaar heeft gekregen?quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:26 schreef PiyeReloaded het volgende:
Van alles en nog wat wordt constant gesubsidieerd of extra belast. In samenspraak met deskundigen, maar ook zeker lobbyisten dirigeert de overheid ons naar bepaalde keuzes. De Schijf van Vijf is daar een wezenlijk onderdeel van.
De schijf van vijf dringt mij verder helemaal niks op, dat er toevallig dingen op staan die ik lekker vind is mooi meegenomen maar het is niet leidend vwb mijn eet- en drinkpatroon. Bier staat er ook niet op maar daar ben ik ook een groot liefhebber van dus drink ik dat.quote:Ik vind het gek om te zeggen 'bemoei je niet met wat ik eet of drink' en dan de Schijf van Vijf aan te halen.
Allemaal leuk en aardig maar nogmaals, alle voeding dient nmm hetzelfde belast te worden, gezond danwel ongezond. Voedsel=voedsel.quote:Tja als je die bemoeienis echt alleen een probleem vindt wanneer het om prijsstimulansen gaat fair, maar weet wel dat er dan nog heel wat meer moet veranderen dan de verbruikersbelasting voordat we daar vanaf zijn en dan stijgt de zuivelprijs ook.
De melkplas was een Europees probleem. De opdracht om daar iets aan te doen ook. Sterker nog de VS had een soortgelijk probleem en heeft jarenlang overheidkaas uitgedeeld aan armere mensen uitgedeeld.quote:Op vrijdag 7 april 2023 14:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof zuivel consumeren iets typisch Nederlands is...
Het heeft een reden dat zuivel in de schijf van vijf staat he, dat je het daar niet mee eens bent is prima verder maar dat is mijn punt helemaal niet.
Met je dagelijkse portie zuivel verklein je het risico op darmkanker. Melk en melkproducten zoals 30+ kaas, yoghurt en karnemelk leveren daarnaast veel goede voedingsstoffen. Ze bevatten eiwit en zijn een bron van de vitamines B2, B12 en calcium.
Is melk echt goed voor elk? 11 feiten en fabels
[ afbeelding ]
Nee, daar heeft de overheid zich helemaal niet mee te bemoeien, voorlichting geven is prima maar daar moet het dan ook mee ophouden.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:30 schreef BaksteenMongool het volgende:
Ik ben het hier niet met je eens, de overheid heeft een 'zorgtaak' met betrekking tot het voedsel wat wij innemen
Maar waarom specifiek een vet- en suikertaks dan? Waarom geen zout- en pepertaks ofzo?quote:en daardoor ben ik wel van mening dat een vettaks of suikertaks zou kunnen ALS deze opbrengsten dan ook zouden gaan naar het goedkoper maken van groente en fruit.
Het consumeren van melk gaat tot zo'n 10.000 jaar terug en heeft z'n oorsprong in het Midden-Oosten. Er heeft zeker natuurlijke selectie plaatsgevonden waardoor bepaalde etniciteiten minder goed tegen melk kunnen, maar dat wij beter tegen melk kunnen vanwege een melklobby van slechts enkele decennia is natuurlijkquote:Op vrijdag 7 april 2023 15:01 schreef Farenji het volgende:
Dat jij dat persoonlijk vindt is allemaal prima. Ik vind van niet en dat heb je ook maar te respecteren. En jouw persoonlijke mening geeft je zeker niet het recht om iets te gaan veranderen aan mijn eet- en drinkgewoonten.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:35 schreef Gimmick het volgende:
Ik ben niet overtuigd van gewone melk, dat vind ik een zinloos product.
En ik neem de woorden van een instituut als het voedingscentrum een stuk serieuzer dan wat een paar Fokkers op persoonlijke titel lopen te verkondigen.quote:Ik zeg dat de nadruk die zuivel heeft gekregen niet te rechtvaardigen is en aanbod gestuurd was. En is, want ik vind het Voedingscentrum nog veels te conservatief.
Zoals ik al zei de specifieke uitvoering valt over te discussiėren en dat moet ook nog gebeuren naar mijn inziens. Dus een vet, suiker, zout of pepertaks moet maar blijken of dat nodig is.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, daar heeft de overheid zich helemaal niet mee te bemoeien, voorlichting geven is prima maar daar moet het dan ook mee ophouden.
[..]
Maar waarom specifiek een vet- en suikertaks dan? Waarom geen zout- en pepertaks ofzo?
Ik zie dat zuivel de gemoederen nogal bezighoudt in Nederland en verschillende mensen in dit topic standpunten aanwrijven aan anderen.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus zuivel is ongezond en zou niet in de schijf van vijf mogen staan ofzo? Zuivelproducten staan erin omdat de grote boze lobby dat voorelkaar heeft gekregen?
En ook al was het zo ongezond als de neten dan nog heeft een ander zich niet met mijn eet-/drinkgewoonten te bemoeien, simpel zat. Ik bemoei me verder ook niet met jouw sores.
De schijf van vijf is een onderdeel van een totaalpakket aan overheidsmaatregelen om bepaalde voeding te stimuleren.quote:[..]
De schijf van vijf dringt mij verder helemaal niks op, dat er toevallig dingen op staan die ik lekker vind is mooi meegenomen maar het is niet leidend vwb mijn eet- en drinkpatroon. Bier staat er ook niet op maar daar ben ik ook een groot liefhebber van dus drink ik dat.
En alle landbouwsubsidies moeten afgeschaft worden? Importtarieven op voedsel ook afschaffen? Iedere vorm van belastingaftrek op gezond voedsel? Dat zou een flinke beleidswijziging zijn. Ik vrees dat je daar niet veel mensen voor meekrijgt. Wat vond je trouwens van het concept schoolmelk?quote:[..]
Allemaal leuk en aardig maar nogmaals, alle voeding dient nmm hetzelfde belast te worden, gezond danwel ongezond. Voedsel=voedsel.
Excuses als mijn bericht over kwam dat ik met elk geweld wilde aantonen dat je hypocriet was. Dat was niet mijn intentie. Ik zal iets defensiever proberen te schrijven.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dat zou het dan meteen uitsluiten van de zg. melklobby van Nederland om de melkplas te verminderen ofzo? Want dat werd er plotseling bijgesleept want iemand wil met alle geweld aantonen dat ik hypocriet ben ofzo.
En oh ja, ik zei "zuivel consumeren"...
Dat zuivel niet de heilige graal der gezondheid is ben ik met je eens maar ieder jaar vinden ze wel weer een zogenaamde 'superfood' die de volgende heilige graal is. Echter, dat sommige hier beweren dat melk niet eens gezond is dat gaat mij echt te ver.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:53 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik zie dat zuivel de gemoederen nogal bezighoudt in Nederland en verschillende mensen in dit topic standpunten aanwrijven aan anderen.
Zuivel heeft plus- en minpunten. Het is niet de heilige graal van gezondheid die het lang gepropageerd is (niet alleen door de marketing van de bedrijven zelf, maar ook door lobbyen naar de overheid). Het is ook niet welhaast vloeibare asbest.
[..]
De schijf van vijf is een onderdeel van een totaalpakket aan overheidsmaatregelen om bepaalde voeding te stimuleren.
Ik vind 'm zelf niet slecht, maar ook niet onfeilbaar, maar dat was het punt verder niet.
[..]
En alle landbouwsubsidies moeten afgeschaft worden? Importtarieven op voedsel ook afschaffen? Iedere vorm van belastingaftrek op gezond voedsel? Dat zou een flinke beleidswijziging zijn. Ik vrees dat je daar niet veel mensen voor meekrijgt. Wat vond je trouwens van het concept schoolmelk?
Als ik moet kiezen, zou ik altijd liever de schijf van vijf domweg volgen dan alle voedselhypes ja.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:55 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Dat zuivel niet de heilige graal der gezondheid is ben ik met je eens maar ieder jaar vinden ze wel weer een zogenaamde 'superfood' die de volgende heilige graal is. Echter, dat sommige hier beweren dat melk niet eens gezond is dat gaat mij echt te ver.
Over de schijf van 5 denk ik ook niet dat deze ooit gebracht is als de alwetende voedingswijzer maar meer zoals het al zegt, een wijzer en dus indicatief.
Fundamentalist aan het woordquote:Op vrijdag 7 april 2023 15:55 schreef Noek het volgende:
Het voedingscentrum![]()
Ik hou het liever bij de wetenschap. Daaruit lijkt melk gewoon niet zo wonderlijk te zijn want natuurlijk volstrekt logisch is omdat het voor een kalf is.Er is geen koe die bij een koe drinkt. Het is gemaakt om te groeien. Ga lekker bij je bejaarde moeder aan de tet hangen dan.
Met een directrice die bij Unilever heeft gewerkt en maar blijven claimen zo onafhankelijk te zijn terwijl ze geld van allerhande stromen krijgen.
Hou maar op.
Oh ja, dat is ook. Dan ben je gelijk een fundamentalist omdat je gewoon niet deelneemt aan die verziekte industrie.quote:Op vrijdag 7 april 2023 16:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Fundamentalist aan het woordAls je daadwerkelijk van de wetenschap was geweest dan had je begrepen dat de natuur symbiose kent waardoor sommige dieren en organismen afhankelijk zijn van een ander. Het staat je vrij om jezelf tekort te doen, maar verkondig dat niet als wetenschap.
Symbiose? Echt?quote:Op vrijdag 7 april 2023 16:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Fundamentalist aan het woordAls je daadwerkelijk van de wetenschap was geweest dan had je begrepen dat de natuur symbiose kent waardoor sommige dieren en organismen afhankelijk zijn van een ander. Het staat je vrij om jezelf tekort te doen, maar verkondig dat niet als wetenschap.
Deze reactie is een perfect voorbeeld van fundamentalisme. Als het niet wit is dan is het zwart. Je denkt gelijk in uitersten. Dus die herders in het Midden-Oosten van 10.000 jaar geleden zijn dus ook een onderdeel van de 'verziekte industrie'.quote:Op vrijdag 7 april 2023 16:13 schreef Noek het volgende:
[..]
Oh ja, dat is ook. Dan ben je gelijk een fundamentalist omdat je gewoon niet deelneemt aan die verziekte industrie.
Lekker je ogen sluiten en laat jij je maar aanpraten dat je er een grote jongen van wordt.
Kom maar met links dan van die zg. "wetenschap" waar je het bij houdt.quote:Op vrijdag 7 april 2023 15:55 schreef Noek het volgende:
Het voedingscentrum![]()
Ik hou het liever bij de wetenschap. Daaruit lijkt melk gewoon niet zo wonderlijk te zijn want natuurlijk volstrekt logisch is omdat het voor een kalf is.Er is geen koe die bij een koe drinkt. Het is gemaakt om te groeien. Ga lekker bij je bejaarde moeder aan de tet hangen dan.
Met een directrice die bij Unilever heeft gewerkt en maar blijven claimen zo onafhankelijk te zijn terwijl ze geld van allerhande stromen krijgen.
Hou maar op.
Oh een YT filmpje! De eckte wetenschappers aan het woord...quote:Op vrijdag 7 april 2023 16:05 schreef TyVole het volgende:
Drink sowieso eigenlijk nooit melk, maargoed.
W.m.b. is dit wel weer zo'n uitwas van ons debiele belastingsysteem dat al decennia aan het "woekeren" is.
Dat je het een verziekte industrie vindt maakt melk niet ongezond he.quote:Op vrijdag 7 april 2023 16:13 schreef Noek het volgende:
Oh ja, dat is ook. Dan ben je gelijk een fundamentalist omdat je gewoon niet deelneemt aan die verziekte industrie.
Lekker je ogen sluiten en laat jij je maar aanpraten dat je er een grote jongen van wordt.
Ik verwacht niet veel verbetering met grote delen van NL achter de BBB.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:51 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zuivel wordt in Nederland nog altijd oneerlijk bevoordeeld ten opzichte van alternatieven. Het gezondheidsargument van de overheid houdt geen stand. Chocolademelk en Fristi zijn namelijk ook uitgezonderd van deze belasting. Ongezoete haverdrink is dat niet. Het is bizar dat de overheid aan de ene kant aanstuurt op een eiwittransitie (meer plantaardig, minder dierlijk) maar wel blijft luisteren naar de zuivellobby.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |