Zuivel wordt in Nederland nog altijd oneerlijk bevoordeeld ten opzichte van alternatieven. Het gezondheidsargument van de overheid houdt geen stand. Chocolademelk en Fristi zijn namelijk ook uitgezonderd van deze belasting. Ongezoete haverdrink is dat niet. Het is bizar dat de overheid aan de ene kant aanstuurt op een eiwittransitie (meer plantaardig, minder dierlijk) maar wel blijft luisteren naar de zuivellobby.quote:Kritiek op belastingregel waarbij havermelk duurder wordt, maar gewone melk niet
31 maart 2023 11:31
Aangepast 31 maart 2023 17:09
Een koffie met plantaardige melk wordt vanaf volgend jaar duurder. Dat komt omdat de verbruikersbelasting op limonade omhoog gaat. Dat leidt tot kritiek vanuit de politiek en van veganisten. Want: gewone melk en chocolademelk is vrijgesteld van deze verhoging.
Vanaf volgend jaar wordt de belasting op frisdranken (verbruiksbelasting) verhoogd van 17,30 naar 26,13 euro per 100 liter. Het kabinet doet dit, zo schrijft staatssecretaris Van Ooijen in Kamervragen, vooral om de staatskas te spekken. "Deze verhoging heeft als primair doel meer belastinginkomsten op te halen."
Waarom deze belasting?
We kennen in ons land sinds 1993 deze verbruikersbelasting die wordt geheven op alcoholvrije dranken. Er zijn drie categorieën: vruchten- en groentesap, mineraalwater en limonade. Melk is uitgesloten van deze belasting, omdat deze drank geldt als eerste levensbehoefte. En om gezond gedrag te bevorderen, wordt er vanaf volgend jaar ook geen verbruiksbelasting meer geheven op mineraalwater.
Maar dat geldt dus niet voor plantaardige alternatieven van melk, zoals havermelk en kokosmelk. Ook niet als er geen suikers zijn toegevoegd aan het product. Voor die producten, zo stelt Van Ooijen, geldt gewoon de 'limonadebelasting' en deze dranken worden binnenkort dus fors duurder.
Noemer limonade
Waarom Van Ooijen plantaardige melk als limonade ziet? "Ons voedingsbeleid is gebaseerd op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum", schrijft hij. "De gezondheidseffecten van plantaardige zuivelalternatieven zijn tot op heden onvoldoende onderzocht."
Afschaffing
Dat is raar, zo luidt de kritiek die sinds het besluit te horen is. Volgens de Partij voor Dieren is melk niet gezonder dan plantaardige melkdranken en rijstdranken. En is het dus raar dat havermelk onder een limonadebelasting valt en koeienmelk niet. De partij diende daarom Kamervragen in.
Oprichter van die partij, Marianne Thieme, noemde het besluit zelfs 'krankzinnig'. Toch is het kabinet vooralsnog niet van plan dit besluit terug te draaien.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)lasting-pvdd-kabinet
Ik vind de extra belasting op frisdranken sowieso misdadig, puur een inkomstenbron voor de overheid omdat we het toch wel drinken.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:51 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Zuivel wordt in Nederland nog altijd oneerlijk bevoordeeld ten opzichte van alternatieven. Het gezondheidsargument van de overheid houdt geen stand. Chocolademelk en Fristi zijn namelijk ook uitgezonderd van deze belasting. Ongezoete haverdrink is dat niet. Het is bizar dat de overheid aan de ene kant aanstuurt op een eiwittransitie (meer plantaardig, minder dierlijk) maar wel blijft luisteren naar de zuivellobby.
Dat kan je nooit zo in algemene termen zeggen. Volle chocolademelk is niet gezonder dan suikervrije haverdrink. Dat beetje extra eiwit in chocolademelk compenseert echt niet de verzadigde vetten en suiker.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:58 schreef HowardRoark het volgende:
Zuivel is dan ook gewoon gezonder en natuurlijker dan al die namaaktroep. Ik had laatst eens wat havermelk gekocht voor in de koffie, dat spul is ook echt niet de drinken, enorm verschrikkelijk bitter.
De uitzonderingspositie van melk komt uit de jaren '70, '80 en '90. Dat is nu gewoon overgenomen. Daar zit echt wel de melklobby achter. Sowieso zal FrieslandCampina aandeel in melkalternatieven een fractie (<1 procent) van de omzet zijn (al is Alpro ook van Danone).quote:Op donderdag 6 april 2023 11:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik zag toevallig dat Campina nu ook met sojamelk en havermelk (incl. barista editie) op de markt komt. Dus wel een beetje gek als Big Melk hier achter zit.
Ik ben van mening dat zuivel zwaar overrated is.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:58 schreef HowardRoark het volgende:
Zuivel is dan ook gewoon gezonder en natuurlijker dan al die namaaktroep.
Shell heeft ook laadpalen, dus ja, als Big Oil het doet, waarom Big Melk dan niet?quote:Op donderdag 6 april 2023 11:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik zag toevallig dat Campina nu ook met sojamelk en havermelk (incl. barista editie) op de markt komt. Dus wel een beetje gek als Big Melk hier achter zit.
Precies. Een groot gedeelte van de mensen op deze wereld (40 procent) kan geen lactose verteren. Een gedeelte van de Nederlandse bevolking ook (en nee - niet allemaal immigranten). Hoe kan een product dat voor zoveel mensen niet te verteren valt als 'gezond' gekwalificeerd worden en zelfs in een algemeen voedingsadvies terecht komen?quote:Op donderdag 6 april 2023 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat zuivel zwaar overrated is.
Maar ik heb dan ook een melksuiker (lactose) intollerantie, wat resulteert in bijzonder onvoorspelbare darmreacties. Dus ik blijf er af.
Volgens de "geleerden" zouden m'n tanden er inmiddels moeten uitvallen en m'n botten moeten breken maar in de praktijk heb ik nu 1 vulling in een kies (ben bijna 47) en nog nooit iets gebroken in m'n leven.
Een kennis van me had last van vetbulten, is gestopt met zuivel en was er binnen een maand geheel van verlost (en dat al ~20 jaar).
En naar karton.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:58 schreef HowardRoark het volgende:
Zuivel is dan ook gewoon gezonder en natuurlijker dan al die namaaktroep. Ik had laatst eens wat havermelk gekocht voor in de koffie, dat spul is ook echt niet de drinken, enorm verschrikkelijk bitter.
Met bewerken kun je alles ongezond maken. Ik bedoel voornamelijk bijvoorbeeld gewone (biologische) melk of bv. sojamelk.quote:Op donderdag 6 april 2023 12:02 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat kan je nooit zo in algemene termen zeggen. Volle chocolademelk is niet gezonder dan suikervrije haverdrink. Dat beetje extra eiwit in chocolademelk compenseert echt niet de verzadigde vetten en suiker.
Het zal voor de een minder werken dan voor de ander, dat klopt. Er zijn inderdaad mensen die er allerlei klachten van krijgen. Maar dat heb je met wel meer voedingsmiddelen natuurlijk. Voor mij werkt zuivel uitstekend.quote:Op donderdag 6 april 2023 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat zuivel zwaar overrated is.
Maar ik heb dan ook een melksuiker (lactose) intollerantie, wat resulteert in bijzonder onvoorspelbare darmreacties. Dus ik blijf er af.
Volgens de "geleerden" zouden m'n tanden er inmiddels moeten uitvallen en m'n botten moeten breken maar in de praktijk heb ik nu 1 vulling in een kies (ben bijna 47) en nog nooit iets gebroken in m'n leven.
Een kennis van me had last van vetbulten, is gestopt met zuivel en was er binnen een maand geheel van verlost (en dat al ~20 jaar).
Koeienmelk is voor kalfjes.
Sojadrink wordt gemaakt door bonen te koken, te vermalen en te filteren.quote:Op donderdag 6 april 2023 12:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Met bewerken kun je alles ongezond maken. Ik bedoel voornamelijk bijvoorbeeld gewone (biologische) melk of bv. sojamelk.
[..]
Het zal voor de een minder werken dan voor de ander, dat klopt. Er zijn inderdaad mensen die er allerlei klachten van krijgen. Maar dat heb je met wel meer voedingsmiddelen natuurlijk. Voor mij werkt zuivel uitstekend.
Big Rutte en clan lachen zich sufquote:Op donderdag 6 april 2023 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Shell heeft ook laadpalen, dus ja, als Big Oil het doet, waarom Big Melk dan niet?
En als het nou eens andersom was geweest? Had je het dan ook "raar" gevonden en was je met kamervragen gekomen?quote:Dat is raar, zo luidt de kritiek die sinds het besluit te horen is. Volgens de Partij voor Dieren is melk niet gezonder dan plantaardige melkdranken en rijstdranken. En is het dus raar dat havermelk onder een limonadebelasting valt en koeienmelk niet. De partij diende daarom Kamervragen in.
Ik stond vandeweek in de supermarkt en een 1.75l fles coca-cola was goedkoper dan een 1.25l fles coca-colaquote:Op donderdag 6 april 2023 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind de extra belasting op frisdranken sowieso misdadig, puur een inkomstenbron voor de overheid omdat we het toch wel drinken.
Of zijn er nu mensen die denken "ik neem maar geen fles Cola mee uit de supermarkt omdat het 26 cent duurder is"?
Ik koop nog steeds wat ik altijd koop, het wordt alleen steeds duurder.
Koeienmelk is niet echt gezond. Men kan prima zonder leven. Het zou terecht zijn als beide onder limonade vallen. Of beide niet. Dit neigt inderdaad naar oneerlijke concurrentie, want een echt objectief groot gezondheidsvoordeel heeft koeienmelk niet.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
En als het nou eens andersom was geweest? Had je het dan ook "raar" gevonden en was je met kamervragen gekomen?
Dat heeft havermelk ook niet. Maar goed dat is wmb het punt ook helemaal niet, alles kapot belasten wat je niet aanstaat komt op een gegeven ogenblik als een boomerang terug.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Koeienmelk is niet echt gezond. Men kan prima zonder leven. Het zou terecht zijn als beide onder limonade vallen. Of beide niet. Dit neigt inderdaad naar oneerlijke concurrentie, want een echt objectief groot gezondheidsvoordeel heeft koeienmelk niet.
Het gaat dan ook om eerlijk belasten. Koeienmelk niet en havermelk wel is dus oneerlijke concurrentie. Vrijwel alles wordt belast. Dat er geen verbruiksbelasting wordt geheven op mineraalwater kan ik me best in vinden, maar haver- en koeienmelk hebben niet een dusdanig verschil in gezondheidsvoordelen dat het terecht is havermelk wel en koeienmelk niet te belasten.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat heeft havermelk ook niet. Maar goed dat is wmb het punt ook helemaal niet, alles kapot belasten wat je niet aanstaat komt op een gegeven ogenblik als een boomerang terug.
Gewoon beide niet belasten, klaar. Of iets nou wel of niet gezonder is moet daar helemaal geen rol in spelen. Ik krijg wat van dat gewenste gedrag afdwingen door beprijzing. Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:52 schreef miss_sly het volgende:
Het gaat dan ook om eerlijk belasten. Koeienmelk niet en havermelk wel is dus oneerlijke concurrentie. Vrijwel alles wordt belast. Dat er geen verbruiksbelasting wordt geheven op mineraalwater kan ik me best in vinden, maar haver- en koeienmelk hebben niet een dusdanig verschil in gezondheidsvoordelen dat het terecht is havermelk wel en koeienmelk niet te belasten.
Nou dit dus, de selectieve verontwaardigingquote:Op donderdag 6 april 2023 20:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
En als het nou eens andersom was geweest? Had je het dan ook "raar" gevonden en was je met kamervragen gekomen?
Het lijkt mij vrij duidelijk dat de Partij voor de Dieren een agenda heeft, die is na te lezen op hun website en in hun verkiezingsprogramma. Dus nee, mocht melk extra belast worden zal PvdD niet de partij zijn die daar tegen in gaat. Ik gok dat de BBB zich dan wel meldt.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 6 april 2023 21:29 schreef Gimmick het volgende:
Het lijkt mij vrij duidelijk dat de Partij voor de Dieren een agenda heeft, die is na te lezen op hun website en in hun verkiezingsprogramma. Dus nee, mocht melk extra belast worden zal PvdD niet de partij zijn die daar tegen in gaat. Ik gok dat de BBB zich dan wel meldt.
Los daarvan heeft PvdD wel een punt: de overheid zegt in te zetten op een eiwittransitie (verschuiving van dierlijk naar plantaardig) maar voert vervolgens beleid uit de tijd van Joris Driepinter.
quote:Op donderdag 6 april 2023 20:58 schreef AchJa het volgende:
Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.
Gezien de stijgende kosten van de gezondheidszorg en de toename in dieetgerelateerde ziektes vind ik het best te rechtvaardigen dat de overheid dat probeert te sturen. Dat accepteren we (of althans de meesten) ook met roken.quote:Op donderdag 6 april 2023 20:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gewoon beide niet belasten, klaar. Of iets nou wel of niet gezonder is moet daar helemaal geen rol in spelen. Ik krijg wat van dat gewenste gedrag afdwingen door beprijzing. Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |