abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 april 2023 @ 11:51:17 #1
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208681037
quote:
Kritiek op belastingregel waarbij havermelk duurder wordt, maar gewone melk niet

31 maart 2023 11:31
Aangepast 31 maart 2023 17:09

Een koffie met plantaardige melk wordt vanaf volgend jaar duurder. Dat komt omdat de verbruikersbelasting op limonade omhoog gaat. Dat leidt tot kritiek vanuit de politiek en van veganisten. Want: gewone melk en chocolademelk is vrijgesteld van deze verhoging.

Vanaf volgend jaar wordt de belasting op frisdranken (verbruiksbelasting) verhoogd van 17,30 naar 26,13 euro per 100 liter. Het kabinet doet dit, zo schrijft staatssecretaris Van Ooijen in Kamervragen, vooral om de staatskas te spekken. "Deze verhoging heeft als primair doel meer belastinginkomsten op te halen."

Waarom deze belasting?
We kennen in ons land sinds 1993 deze verbruikersbelasting die wordt geheven op alcoholvrije dranken. Er zijn drie categorieën: vruchten- en groentesap, mineraalwater en limonade. Melk is uitgesloten van deze belasting, omdat deze drank geldt als eerste levensbehoefte. En om gezond gedrag te bevorderen, wordt er vanaf volgend jaar ook geen verbruiksbelasting meer geheven op mineraalwater.

Maar dat geldt dus niet voor plantaardige alternatieven van melk, zoals havermelk en kokosmelk. Ook niet als er geen suikers zijn toegevoegd aan het product. Voor die producten, zo stelt Van Ooijen, geldt gewoon de 'limonadebelasting' en deze dranken worden binnenkort dus fors duurder.

Noemer limonade
Waarom Van Ooijen plantaardige melk als limonade ziet? "Ons voedingsbeleid is gebaseerd op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum", schrijft hij. "De gezondheidseffecten van plantaardige zuivelalternatieven zijn tot op heden onvoldoende onderzocht."

Afschaffing
Dat is raar, zo luidt de kritiek die sinds het besluit te horen is. Volgens de Partij voor Dieren is melk niet gezonder dan plantaardige melkdranken en rijstdranken. En is het dus raar dat havermelk onder een limonadebelasting valt en koeienmelk niet. De partij diende daarom Kamervragen in.

Oprichter van die partij, Marianne Thieme, noemde het besluit zelfs 'krankzinnig'. Toch is het kabinet vooralsnog niet van plan dit besluit terug te draaien.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)lasting-pvdd-kabinet
Zuivel wordt in Nederland nog altijd oneerlijk bevoordeeld ten opzichte van alternatieven. Het gezondheidsargument van de overheid houdt geen stand. Chocolademelk en Fristi zijn namelijk ook uitgezonderd van deze belasting. Ongezoete haverdrink is dat niet. Het is bizar dat de overheid aan de ene kant aanstuurt op een eiwittransitie (meer plantaardig, minder dierlijk) maar wel blijft luisteren naar de zuivellobby.
I am a black hole shitting into the void
pi_208681080
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 11:51 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Zuivel wordt in Nederland nog altijd oneerlijk bevoordeeld ten opzichte van alternatieven. Het gezondheidsargument van de overheid houdt geen stand. Chocolademelk en Fristi zijn namelijk ook uitgezonderd van deze belasting. Ongezoete haverdrink is dat niet. Het is bizar dat de overheid aan de ene kant aanstuurt op een eiwittransitie (meer plantaardig, minder dierlijk) maar wel blijft luisteren naar de zuivellobby.
Ik vind de extra belasting op frisdranken sowieso misdadig, puur een inkomstenbron voor de overheid omdat we het toch wel drinken.

Of zijn er nu mensen die denken "ik neem maar geen fles Cola mee uit de supermarkt omdat het 26 cent duurder is"?

Ik koop nog steeds wat ik altijd koop, het wordt alleen steeds duurder.
pi_208681097
Ik zag toevallig dat Campina nu ook met sojamelk en havermelk (incl. barista editie) op de markt komt. Dus wel een beetje gek als Big Melk hier achter zit.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_208681132
Zuivel is dan ook gewoon gezonder en natuurlijker dan al die namaaktroep. Ik had laatst eens wat havermelk gekocht voor in de koffie, dat spul is ook echt niet de drinken, enorm verschrikkelijk bitter.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 6 april 2023 @ 12:02:22 #5
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208681157
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 11:58 schreef HowardRoark het volgende:
Zuivel is dan ook gewoon gezonder en natuurlijker dan al die namaaktroep. Ik had laatst eens wat havermelk gekocht voor in de koffie, dat spul is ook echt niet de drinken, enorm verschrikkelijk bitter.
Dat kan je nooit zo in algemene termen zeggen. Volle chocolademelk is niet gezonder dan suikervrije haverdrink. Dat beetje extra eiwit in chocolademelk compenseert echt niet de verzadigde vetten en suiker.
  donderdag 6 april 2023 @ 12:05:37 #6
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208681181
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 11:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik zag toevallig dat Campina nu ook met sojamelk en havermelk (incl. barista editie) op de markt komt. Dus wel een beetje gek als Big Melk hier achter zit.
De uitzonderingspositie van melk komt uit de jaren '70, '80 en '90. Dat is nu gewoon overgenomen. Daar zit echt wel de melklobby achter. Sowieso zal FrieslandCampina aandeel in melkalternatieven een fractie (<1 procent) van de omzet zijn (al is Alpro ook van Danone).
pi_208681197
quote:
Zuivel is dan ook gewoon gezonder en natuurlijker dan al die namaaktroep.
Ik ben van mening dat zuivel zwaar overrated is.
Maar ik heb dan ook een melksuiker (lactose) intollerantie, wat resulteert in bijzonder onvoorspelbare darmreacties. Dus ik blijf er af.

Volgens de "geleerden" zouden m'n tanden er inmiddels moeten uitvallen en m'n botten moeten breken maar in de praktijk heb ik nu 1 vulling in een kies (ben bijna 47) en nog nooit iets gebroken in m'n leven.

Een kennis van me had last van vetbulten, is gestopt met zuivel en was er binnen een maand geheel van verlost (en dat al ~20 jaar).

Koeienmelk is voor kalfjes.
pi_208681205
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 11:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Shell heeft ook laadpalen, dus ja, als Big Oil het doet, waarom Big Melk dan niet? ;)
  donderdag 6 april 2023 @ 12:12:37 #9
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208681234
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar ik heb dan ook een melksuiker (lactose) intollerantie, wat resulteert in bijzonder onvoorspelbare darmreacties. Dus ik blijf er af.

Volgens de "geleerden" zouden m'n tanden er inmiddels moeten uitvallen en m'n botten moeten breken maar in de praktijk heb ik nu 1 vulling in een kies (ben bijna 47) en nog nooit iets gebroken in m'n leven.

Een kennis van me had last van vetbulten, is gestopt met zuivel en was er binnen een maand geheel van verlost (en dat al ~20 jaar).
Precies. Een groot gedeelte van de mensen op deze wereld (40 procent) kan geen lactose verteren. Een gedeelte van de Nederlandse bevolking ook (en nee - niet allemaal immigranten). Hoe kan een product dat voor zoveel mensen niet te verteren valt als 'gezond' gekwalificeerd worden en zelfs in een algemeen voedingsadvies terecht komen?

(Puur anekdotisch maar mijn huid knapte ook enorm op toen ik stopte met zuivel.)
  donderdag 6 april 2023 @ 12:18:24 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208681285
quote:
En naar karton.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 6 april 2023 @ 12:18:43 #11
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_208681288
Melk bevat veel vitamines die je nodig hebt, maar melk hoeft niet per se van de koe af te komen. Zeker niet handig als je koemelkallergie hebt. Het plantaardige 'alternatief' is zeker geen alternatief omdat het qua samenstelling te veel verschilt, ondanks dat ze er gelijksoortig uitzien. Het is daarom ook havermoutsap en geen havermoutmelk, want melk komt uit de melkklieren van een dier.

De discussie moet dan ook niet gaan over plantaardig vs. dierlijk maar waarom deze achterlijke belastingmaatregel nog steeds bestaat.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_208681299
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:02 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dat kan je nooit zo in algemene termen zeggen. Volle chocolademelk is niet gezonder dan suikervrije haverdrink. Dat beetje extra eiwit in chocolademelk compenseert echt niet de verzadigde vetten en suiker.
Met bewerken kun je alles ongezond maken. Ik bedoel voornamelijk bijvoorbeeld gewone (biologische) melk of bv. sojamelk.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Koeienmelk is voor kalfjes.
Het zal voor de een minder werken dan voor de ander, dat klopt. Er zijn inderdaad mensen die er allerlei klachten van krijgen. Maar dat heb je met wel meer voedingsmiddelen natuurlijk. Voor mij werkt zuivel uitstekend.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 6 april 2023 @ 12:40:15 #13
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208681483
quote:
14s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:19 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Met bewerken kun je alles ongezond maken. Ik bedoel voornamelijk bijvoorbeeld gewone (biologische) melk of bv. sojamelk.
[..]
Het zal voor de een minder werken dan voor de ander, dat klopt. Er zijn inderdaad mensen die er allerlei klachten van krijgen. Maar dat heb je met wel meer voedingsmiddelen natuurlijk. Voor mij werkt zuivel uitstekend.
Sojadrink wordt gemaakt door bonen te koken, te vermalen en te filteren.

De melk die je koopt wordt gekraakt (vet, eiwit en lactose van elkaar gescheiden) en daarna weer opnieuw opgebouwd naar de gewenste specificaties.

Hoezo is melk natuurlijker?
pi_208685335
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 12:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Shell heeft ook laadpalen, dus ja, als Big Oil het doet, waarom Big Melk dan niet? ;)
Big Rutte en clan lachen zich suf
  donderdag 6 april 2023 @ 19:45:14 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208685712
Ik heb liever dat ze de sigaretten twee keer zo duur maken. Daar zit helemaal 0 voedingswaarde in en dat spul is alleen maar de kk voor jezelf en voor je omgeving.

En dan kan gezonde havermoutmelk gewoon in het laag BTW tarief geplaatst worden.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  donderdag 6 april 2023 @ 20:06:00 #16
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208686084
quote:
Dat is raar, zo luidt de kritiek die sinds het besluit te horen is. Volgens de Partij voor Dieren is melk niet gezonder dan plantaardige melkdranken en rijstdranken. En is het dus raar dat havermelk onder een limonadebelasting valt en koeienmelk niet. De partij diende daarom Kamervragen in.
En als het nou eens andersom was geweest? Had je het dan ook "raar" gevonden en was je met kamervragen gekomen?
pi_208686253
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik vind de extra belasting op frisdranken sowieso misdadig, puur een inkomstenbron voor de overheid omdat we het toch wel drinken.

Of zijn er nu mensen die denken "ik neem maar geen fles Cola mee uit de supermarkt omdat het 26 cent duurder is"?

Ik koop nog steeds wat ik altijd koop, het wordt alleen steeds duurder.
Ik stond vandeweek in de supermarkt en een 1.75l fles coca-cola was goedkoper dan een 1.25l fles coca-cola 8)7 Zo gaat men ook niet minder frisdrank drinken.
  Moderator donderdag 6 april 2023 @ 20:17:00 #18
5428 crew  miss_sly
pi_208686268
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:06 schreef AchJa het volgende:

[..]
En als het nou eens andersom was geweest? Had je het dan ook "raar" gevonden en was je met kamervragen gekomen?
Koeienmelk is niet echt gezond. Men kan prima zonder leven. Het zou terecht zijn als beide onder limonade vallen. Of beide niet. Dit neigt inderdaad naar oneerlijke concurrentie, want een echt objectief groot gezondheidsvoordeel heeft koeienmelk niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 6 april 2023 @ 20:49:17 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208686728
quote:
7s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Koeienmelk is niet echt gezond. Men kan prima zonder leven. Het zou terecht zijn als beide onder limonade vallen. Of beide niet. Dit neigt inderdaad naar oneerlijke concurrentie, want een echt objectief groot gezondheidsvoordeel heeft koeienmelk niet.
Dat heeft havermelk ook niet. Maar goed dat is wmb het punt ook helemaal niet, alles kapot belasten wat je niet aanstaat komt op een gegeven ogenblik als een boomerang terug.

Wmb moet voedsel/drinken over de volle breedte op zijn hoogst in het lage tarief vallen, of het nou gezond is of niet.
  Moderator donderdag 6 april 2023 @ 20:52:40 #20
5428 crew  miss_sly
pi_208686780
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:49 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat heeft havermelk ook niet. Maar goed dat is wmb het punt ook helemaal niet, alles kapot belasten wat je niet aanstaat komt op een gegeven ogenblik als een boomerang terug.
Het gaat dan ook om eerlijk belasten. Koeienmelk niet en havermelk wel is dus oneerlijke concurrentie. Vrijwel alles wordt belast. Dat er geen verbruiksbelasting wordt geheven op mineraalwater kan ik me best in vinden, maar haver- en koeienmelk hebben niet een dusdanig verschil in gezondheidsvoordelen dat het terecht is havermelk wel en koeienmelk niet te belasten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 6 april 2023 @ 20:58:57 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208686868
quote:
7s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:52 schreef miss_sly het volgende:

Het gaat dan ook om eerlijk belasten. Koeienmelk niet en havermelk wel is dus oneerlijke concurrentie. Vrijwel alles wordt belast. Dat er geen verbruiksbelasting wordt geheven op mineraalwater kan ik me best in vinden, maar haver- en koeienmelk hebben niet een dusdanig verschil in gezondheidsvoordelen dat het terecht is havermelk wel en koeienmelk niet te belasten.
Gewoon beide niet belasten, klaar. Of iets nou wel of niet gezonder is moet daar helemaal geen rol in spelen. Ik krijg wat van dat gewenste gedrag afdwingen door beprijzing. Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.
  donderdag 6 april 2023 @ 21:24:57 #22
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_208687238
quote:

[..]
Nou dit dus, de selectieve verontwaardiging _O- Ondertussen zit de PvdD wel te opteren voor een vleesbelasting omdat vlees volgens hun religie de as van het kwaad is, maar o wee als de rollen andersom zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 6 april 2023 @ 21:29:17 #23
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208687320
quote:

[..]
Het lijkt mij vrij duidelijk dat de Partij voor de Dieren een agenda heeft, die is na te lezen op hun website en in hun verkiezingsprogramma. Dus nee, mocht melk extra belast worden zal PvdD niet de partij zijn die daar tegen in gaat. Ik gok dat de BBB zich dan wel meldt.

Los daarvan heeft PvdD wel een punt: de overheid zegt in te zetten op een eiwittransitie (verschuiving van dierlijk naar plantaardig) maar voert vervolgens beleid uit de tijd van Joris Driepinter.
  donderdag 6 april 2023 @ 21:34:10 #24
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208687403
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 21:29 schreef Gimmick het volgende:
Het lijkt mij vrij duidelijk dat de Partij voor de Dieren een agenda heeft, die is na te lezen op hun website en in hun verkiezingsprogramma. Dus nee, mocht melk extra belast worden zal PvdD niet de partij zijn die daar tegen in gaat. Ik gok dat de BBB zich dan wel meldt.

Los daarvan heeft PvdD wel een punt: de overheid zegt in te zetten op een eiwittransitie (verschuiving van dierlijk naar plantaardig) maar voert vervolgens beleid uit de tijd van Joris Driepinter.
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:58 schreef AchJa het volgende:
Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.
  donderdag 6 april 2023 @ 21:34:39 #25
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208687411
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 20:58 schreef AchJa het volgende:

[..]
Gewoon beide niet belasten, klaar. Of iets nou wel of niet gezonder is moet daar helemaal geen rol in spelen. Ik krijg wat van dat gewenste gedrag afdwingen door beprijzing. Bemoei je gewoon niet met mijn eet- en drinkgewoonten.
Gezien de stijgende kosten van de gezondheidszorg en de toename in dieetgerelateerde ziektes vind ik het best te rechtvaardigen dat de overheid dat probeert te sturen. Dat accepteren we (of althans de meesten) ook met roken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')