Geen opvolgers die komende verkiezingen goed gaan scoren?quote:Op donderdag 6 april 2023 07:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik vraag me meer af wat Rutte drijft om koste wat kost te blijven zitten. Het is niet dat hij geen mogelijkheden heeft.
Ik denk dat hij er oprecht van overtuigd is dat niemand zo’n goede premier is als hijzelf, en dat zonder hem het land in chaos zal vervallen. Ofzo.quote:Op donderdag 6 april 2023 07:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik vraag me meer af wat Rutte drijft om koste wat kost te blijven zitten. Het is niet dat hij geen mogelijkheden heeft.
Nou ja, als de oppositie besluit om vanaf vandaag alles tegen te houden in de senaat, dan kunnen ze morgen naar Willy.quote:Op donderdag 6 april 2023 07:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die man snapt prima dat de oppositie nooit een kabinet kan laten vallen. Dat is de macht van 76. En aangezien dit kabinet al lang geen politieke ambities meer heeft, en alleen de ambitie om de eindstreep te halen, is dit genoeg.
Maar dat zullen partijen als GL en PvdA niet zo snel doen. Als er iets voorbij komt waar ze het in principe mee eens zijn, dan gaan ze dat niet wegstemmen om Rutte te stangen. Dat is meer PVV-tactiek.quote:Op donderdag 6 april 2023 07:42 schreef Spablauw214 het volgende:
Nou ja, als de oppositie besluit om vanaf vandaag alles tegen te houden in de senaat, dan kunnen ze morgen naar Willy.
Precies, en dat weet Rutte, dus kunnen ze voorlopig door.quote:Op donderdag 6 april 2023 08:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dat zullen partijen als GL en PvdA niet zo snel doen. Als er iets voorbij komt waar ze het in principe mee eens zijn, dan gaan ze dat niet wegstemmen om Rutte te stangen. Dat is meer PVV-tactiek.
En dan nog. Als ze zelf niet naar Willy willen, dan hoeven ze ook niet naar Willy. Alleen als de eenheid echt breekt dan is het einde kabinet.
De klassieke val waar alle leiders die lang aan de macht zijn in trappen.quote:Op donderdag 6 april 2023 07:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij er oprecht van overtuigd is dat niemand zo’n goede premier is als hijzelf, en dat zonder hem het land in chaos zal vervallen. Ofzo.
Simpel. Hoewel Rutte anders beweert, is er geen sprake van eenheid van kabinetsbeleid. CDA steunt het coalitieakkoord tegelijk wel en niet. Dus het kabinet is wel maar ook niet gevallen. Rutte moet als regeringsleider zorg dragen voor de eenheid van kabinetsbeleid en Hoekstra tot de orde roepen. Dat doet hij niet, want als het CDA nu kleur moet bekennen valt het kabinet, worden het CDA en D66 gedecimeerd en is Rutte het premierschap waarschijnlijk kwijt.quote:
Onzin. Dit is een het eeuwige VVD-frame van stabiel landsbestuur. Ten eerste gebeurt er nu op vele dossiers ook al niets. Ten tweede hebben we een jaar lang een demissionair kabinet gehad terwijl er een pandemie gaande was, en dat ging allemaal prima.quote:Op donderdag 6 april 2023 08:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
Aan de andere kant, heeft Rutte wel een punt als hij zegt dat een val van het kabinet de besluitvorming over de stikstof crisis enkel maar vertraagd. Denk dat je dan sowieso 2 jaar vertraging op gaat lopen, nog afgezien van de inhoudelijke discussie over het stikstof die je sowieso moet voeren.
(nog even afgezien van de huidige peilingen die ook wel van invloed zijn op de bereidwilligheid om een kabinet al dan niet voort te zetten)
Een pandemie (of bijvoorbeeld oorlog), zijn uitzonderings situaties, en die vallen dus een beetje buiten het demissionair / missionaire status debat.quote:Op donderdag 6 april 2023 08:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Onzin. Dit is een het eeuwige VVD-frame van stabiel landsbestuur. Ten eerste gebeurt er nu op vele dossiers ook al niets. Ten tweede hebben we een jaar lang een demissionair kabinet gehad terwijl er een pandemie gaande was, en dat ging allemaal prima.
Om te voorkomen dat we niet verder kunnen, kunnen we niet verder.quote:Op donderdag 6 april 2023 08:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
Aan de andere kant, heeft Rutte wel een punt als hij zegt dat een val van het kabinet de besluitvorming over de stikstof crisis enkel maar vertraagd. Denk dat je dan sowieso 2 jaar vertraging op gaat lopen, nog afgezien van de inhoudelijke discussie over het stikstof die je sowieso moet voeren.
(nog even afgezien van de huidige peilingen die ook wel van invloed zijn op de bereidwilligheid om een kabinet al dan niet voort te zetten)
True, maar momenteel liggen de partijen die een coalitie vormen (of getalsmating kunnen vormen), zo ver uit elkaar, dat er bijna geen beleid te maken valt, dus de vraag is of een andere coalitie wel heel ver verder gaat komen.....quote:Op donderdag 6 april 2023 08:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om te voorkomen dat we niet verder kunnen, kunnen we niet verder.
Dan wordt het tijd om antwoord op die vraag te zoeken. 1 ding weten we wél zeker; dit kabinet gaat weinig beleid (meer) maken.quote:Op donderdag 6 april 2023 09:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
True, maar momenteel liggen de partijen die een coalitie vormen (of getalsmating kunnen vormen), zo ver uit elkaar, dat er bijna geen beleid te maken valt, dus de vraag is of een andere coalitie wel heel ver verder gaat komen.....
Probleem zijn de dramatische peilingen voor de coalitiepartijen. In elk ander scenario was dit einde oefening geweest.quote:Op donderdag 6 april 2023 09:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
True, maar momenteel liggen de partijen die een coalitie vormen (of getalsmating kunnen vormen), zo ver uit elkaar, dat er bijna geen beleid te maken valt, dus de vraag is of een andere coalitie wel heel ver verder gaat komen.....
Na het indienen van de MvW lijkt de optie zoals voorgesteld door Volt, dus CDA eruit trappen en vervangen door GL en PvdA in ieder geval geen optie meer. Het CDA moet akkoord met 2030 en anders valt het kabinet en krijgen we verkiezingen. Meer smaken zijn er niet, het is allemaal uitstel van executie.quote:Op donderdag 6 april 2023 09:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dan wordt het tijd om antwoord op die vraag te zoeken. 1 ding weten we wél zeker; dit kabinet gaat weinig beleid (meer) maken.
Denk dat je het hier wel goed verwoord. Vraag is wat de peilingen gaan doen, als D66 nog dieper zakt gedurende de vertraging van het CDA, heb je kans dat D66 toch weer gaat toegeven aan het CDA, en op die manier een val van het kabinet afwimpeld.quote:Op donderdag 6 april 2023 09:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Na het indienen van de MvW lijkt de optie zoals voorgesteld door Volt, dus CDA eruit trappen en vervangen door GL en PvdA in ieder geval geen optie meer. Het CDA moet akkoord met 2030 en anders valt het kabinet en krijgen we verkiezingen. Meer smaken zijn er niet, het is allemaal uitstel van executie.
Die vraag is terecht, maar geen argument om dan maar verder te gaan met iets dat óók niet werkt.quote:Op donderdag 6 april 2023 09:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
L'État, c'est moi.quote:Op donderdag 6 april 2023 07:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij er oprecht van overtuigd is dat niemand zo’n goede premier is als hijzelf, en dat zonder hem het land in chaos zal vervallen. Ofzo.
En waarom moet het kabinet precies opstappen dan? Er is een meerderheid in de 2e kamer en die heeft een mandaat voor 4 jaar. De uitslagen bij andere verkiezingen zijn daarin niet zo relevant. De Amerikaanse president gaat ook niet weg als de tussentijdse verkiezingen tegenvallen. Dus jouw voortdurende gedram en gescheld is op niets gebaseerd. Vooral op een ernstig gebrek aan kennis over ons politieke systeem.quote:Op donderdag 6 april 2023 09:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Probleem zijn de dramatische peilingen voor de coalitiepartijen. In elk ander scenario was dit einde oefening geweest.
D66 zakt hier ook door het ijs wat mij betreft. Veel geblaat over verantwoordelijkheid nemen, nieuw leiderschap en wat al niet, maar puntje bij paaltje kiezen zij ook gewoon voor machtsbehoud.
Ben je het er niet eens dat ze zoveel mogelijk spelletjes en andere gekkigheid doen om aan de macht te blijven? Als jouw partij op de rem blijft trappen komt er op een gegeven moment nieuwe verkiezingen.quote:Op donderdag 6 april 2023 09:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En waarom moet het kabinet precies opstappen dan? Er is een meerderheid in de 2e kamer en die heeft een mandaat voor 4 jaar. De uitslagen bij andere verkiezingen zijn daarin niet zo relevant. De Amerikaanse president gaat ook niet weg als de tussentijdse verkiezingen tegenvallen. Dus jouw voortdurende gedram en gescheld is op niets gebaseerd. Vooral op een enrsig gebrek aan kennis over ons politieke systeem.
Hij is een hele goede premier, en ik zou ook niemand weten die het beter zou doen.quote:Op donderdag 6 april 2023 07:37 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 6 april 2023 09:24 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hij is een hele goede premier, en ik zou ook niemand weten die het beter zou doen.
Hij is een hele oprechte man die gewoon zijn best doet, en het gaat ook heel goed.
Dus ik snap het ook wel. En voor Nederland is het ook wel even beter dat hij nog 10 jaar blijft.
Omdat er geen beleid gemaakt wordt wellicht? Lijkt me toch de primaire taak van een kabinet, ze roepen van alles maar concreet gebeurt er niets. Puur en alleen vanwege electorale motieven blijft men zitten.quote:Op donderdag 6 april 2023 09:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En waarom moet het kabinet precies opstappen dan? Er is een meerderheid in de 2e kamer en die heeft een mandaat voor 4 jaar. De uitslagen bij andere verkiezingen zijn daarin niet zo relevant. De Amerikaanse president gaat ook niet weg als de tussentijdse verkiezingen tegenvallen. Dus jouw voortdurende gedram en gescheld is op niets gebaseerd. Vooral op een ernstig gebrek aan kennis over ons politieke systeem.
Wat de Amerikaanse politiek ermee te maken heeft zie ik niet. Wat ik wel zie zijn 4 partijen waarvan er 1 het coalitieakkoord niet meer steunt. Dan is er toch geen sprake van eenheid van kabinetsbeleid?quote:Op donderdag 6 april 2023 09:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En waarom moet het kabinet precies opstappen dan? Er is een meerderheid in de 2e kamer en die heeft een mandaat voor 4 jaar. De uitslagen bij andere verkiezingen zijn daarin niet zo relevant. De Amerikaanse president gaat ook niet weg als de tussentijdse verkiezingen tegenvallen. Dus jouw voortdurende gedram en gescheld is op niets gebaseerd. Vooral op een ernstig gebrek aan kennis over ons politieke systeem.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |