abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 april 2023 @ 07:31:10 #126
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_208678852
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2023 07:27 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik vraag me meer af wat Rutte drijft om koste wat kost te blijven zitten. Het is niet dat hij geen mogelijkheden heeft.
Geen opvolgers die komende verkiezingen goed gaan scoren?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_208678872
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2023 07:27 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik vraag me meer af wat Rutte drijft om koste wat kost te blijven zitten. Het is niet dat hij geen mogelijkheden heeft.
Ik denk dat hij er oprecht van overtuigd is dat niemand zo’n goede premier is als hijzelf, en dat zonder hem het land in chaos zal vervallen. Ofzo.
pi_208678888
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 07:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Die man snapt prima dat de oppositie nooit een kabinet kan laten vallen. Dat is de macht van 76. En aangezien dit kabinet al lang geen politieke ambities meer heeft, en alleen de ambitie om de eindstreep te halen, is dit genoeg.
Nou ja, als de oppositie besluit om vanaf vandaag alles tegen te houden in de senaat, dan kunnen ze morgen naar Willy.

Ik denk wel dat de belangrijkste oppositiepartijen nu klaar zijn met het steunen van dit kabinet. Maar goed dat zei ik na 1 april 2021 ook, en na een week was alles weer bij het oude :')
  donderdag 6 april 2023 @ 08:12:14 #129
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208679006
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 07:42 schreef Spablauw214 het volgende:
Nou ja, als de oppositie besluit om vanaf vandaag alles tegen te houden in de senaat, dan kunnen ze morgen naar Willy.
Maar dat zullen partijen als GL en PvdA niet zo snel doen. Als er iets voorbij komt waar ze het in principe mee eens zijn, dan gaan ze dat niet wegstemmen om Rutte te stangen. Dat is meer PVV-tactiek.

En dan nog. Als ze zelf niet naar Willy willen, dan hoeven ze ook niet naar Willy. Alleen als de eenheid echt breekt dan is het einde kabinet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208679058
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 08:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar dat zullen partijen als GL en PvdA niet zo snel doen. Als er iets voorbij komt waar ze het in principe mee eens zijn, dan gaan ze dat niet wegstemmen om Rutte te stangen. Dat is meer PVV-tactiek.

En dan nog. Als ze zelf niet naar Willy willen, dan hoeven ze ook niet naar Willy. Alleen als de eenheid echt breekt dan is het einde kabinet.
Precies, en dat weet Rutte, dus kunnen ze voorlopig door.

Het draait allang niet meer om geloofwaardigheid of integere politiek, maar om machtsbehoud. Deze slag hebben ze gewonnen, maar dit soort spelletjes zijn precies waarom er amper vertrouwen meer is in de gevestigde partijen.
pi_208679118
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 07:37 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk dat hij er oprecht van overtuigd is dat niemand zo’n goede premier is als hijzelf, en dat zonder hem het land in chaos zal vervallen. Ofzo.
De klassieke val waar alle leiders die lang aan de macht zijn in trappen.
pi_208679151
Ik denk trouwens dat het sinds gisteravond definitief einde verhaal is voor het CDA, ik zie dit niet meer goed komen met de partij.

Ik had het vooraf niet verwacht maar Hoekstra is afgegleden van serieuze kandidaat voor het premierschap naar de man die de partij eigenhandig de nek heeft omgedraaid omdat hij koste wat kost een ministerspost wou.
pi_208679162
Aan de andere kant, heeft Rutte wel een punt als hij zegt dat een val van het kabinet de besluitvorming over de stikstof crisis enkel maar vertraagd. Denk dat je dan sowieso 2 jaar vertraging op gaat lopen, nog afgezien van de inhoudelijke discussie over het stikstof die je sowieso moet voeren.

(nog even afgezien van de huidige peilingen die ook wel van invloed zijn op de bereidwilligheid om een kabinet al dan niet voort te zetten)
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_208679180
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 06:59 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Zou je dit toe willen lichten?
Simpel. Hoewel Rutte anders beweert, is er geen sprake van eenheid van kabinetsbeleid. CDA steunt het coalitieakkoord tegelijk wel en niet. Dus het kabinet is wel maar ook niet gevallen. Rutte moet als regeringsleider zorg dragen voor de eenheid van kabinetsbeleid en Hoekstra tot de orde roepen. Dat doet hij niet, want als het CDA nu kleur moet bekennen valt het kabinet, worden het CDA en D66 gedecimeerd en is Rutte het premierschap waarschijnlijk kwijt.

Er wordt hier voor eigen gewin een loopje genomen met de regels en ik vind dat een kwalijke zaak.
pi_208679196
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 08:41 schreef LangeTabbetje het volgende:
Aan de andere kant, heeft Rutte wel een punt als hij zegt dat een val van het kabinet de besluitvorming over de stikstof crisis enkel maar vertraagd. Denk dat je dan sowieso 2 jaar vertraging op gaat lopen, nog afgezien van de inhoudelijke discussie over het stikstof die je sowieso moet voeren.

(nog even afgezien van de huidige peilingen die ook wel van invloed zijn op de bereidwilligheid om een kabinet al dan niet voort te zetten)
Onzin. Dit is een het eeuwige VVD-frame van stabiel landsbestuur. Ten eerste gebeurt er nu op vele dossiers ook al niets. Ten tweede hebben we een jaar lang een demissionair kabinet gehad terwijl er een pandemie gaande was, en dat ging allemaal prima.
pi_208679278
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 08:46 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Onzin. Dit is een het eeuwige VVD-frame van stabiel landsbestuur. Ten eerste gebeurt er nu op vele dossiers ook al niets. Ten tweede hebben we een jaar lang een demissionair kabinet gehad terwijl er een pandemie gaande was, en dat ging allemaal prima.
Een pandemie (of bijvoorbeeld oorlog), zijn uitzonderings situaties, en die vallen dus een beetje buiten het demissionair / missionaire status debat.

Vermoed dat de stikstof, Groningen, en de toeslagen wel geparkeerd gaan worden als het kabinet zal vallen, dus ga je geheid vertraging oplopen.

Op zich begrijp ik wel dat men Rutte en de VVD weg wil om wat voor reden dan ook, maar de vraag blijft dan, verwachten we zoveel meer van een kabinet van een andere samenstelling die een vertraging door de val van een kabinet rechtvaardigt ?
  donderdag 6 april 2023 @ 08:59:06 #137
346939 Janneke141
pi_208679279
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 08:41 schreef LangeTabbetje het volgende:

Om te voorkomen dat we niet verder kunnen, kunnen we niet verder.
pi_208679292
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 08:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Om te voorkomen dat we niet verder kunnen, kunnen we niet verder.
True, maar momenteel liggen de partijen die een coalitie vormen (of getalsmating kunnen vormen), zo ver uit elkaar, dat er bijna geen beleid te maken valt, dus de vraag is of een andere coalitie wel heel ver verder gaat komen.....
pi_208679369
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:00 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
True, maar momenteel liggen de partijen die een coalitie vormen (of getalsmating kunnen vormen), zo ver uit elkaar, dat er bijna geen beleid te maken valt, dus de vraag is of een andere coalitie wel heel ver verder gaat komen.....
Dan wordt het tijd om antwoord op die vraag te zoeken. 1 ding weten we wél zeker; dit kabinet gaat weinig beleid (meer) maken.
pi_208679378
quote:

[..]
Probleem zijn de dramatische peilingen voor de coalitiepartijen. In elk ander scenario was dit einde oefening geweest.

D66 zakt hier ook door het ijs wat mij betreft. Veel geblaat over verantwoordelijkheid nemen, nieuw leiderschap en wat al niet, maar puntje bij paaltje kiezen zij ook gewoon voor machtsbehoud.
pi_208679402
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:07 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dan wordt het tijd om antwoord op die vraag te zoeken. 1 ding weten we wél zeker; dit kabinet gaat weinig beleid (meer) maken.
Na het indienen van de MvW lijkt de optie zoals voorgesteld door Volt, dus CDA eruit trappen en vervangen door GL en PvdA in ieder geval geen optie meer. Het CDA moet akkoord met 2030 en anders valt het kabinet en krijgen we verkiezingen. Meer smaken zijn er niet, het is allemaal uitstel van executie.
pi_208679434
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Na het indienen van de MvW lijkt de optie zoals voorgesteld door Volt, dus CDA eruit trappen en vervangen door GL en PvdA in ieder geval geen optie meer. Het CDA moet akkoord met 2030 en anders valt het kabinet en krijgen we verkiezingen. Meer smaken zijn er niet, het is allemaal uitstel van executie.
Denk dat je het hier wel goed verwoord. Vraag is wat de peilingen gaan doen, als D66 nog dieper zakt gedurende de vertraging van het CDA, heb je kans dat D66 toch weer gaat toegeven aan het CDA, en op die manier een val van het kabinet afwimpeld.
  donderdag 6 april 2023 @ 09:14:28 #143
346939 Janneke141
pi_208679441
quote:

[..]
Die vraag is terecht, maar geen argument om dan maar verder te gaan met iets dat óók niet werkt.

En zeg eens eerlijk, denk jij dat de vier kopstukken van de coalitiepartijen met alle mogelijke kunstgrepen het kabinet in de lucht houden met het oog op het landsbelang - of toch vooral omdat dat voor hun eigen partij of positie het beste idee is?
pi_208679515
quote:

[..]
L'État, c'est moi.
  donderdag 6 april 2023 @ 09:21:12 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208679519
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Probleem zijn de dramatische peilingen voor de coalitiepartijen. In elk ander scenario was dit einde oefening geweest.

D66 zakt hier ook door het ijs wat mij betreft. Veel geblaat over verantwoordelijkheid nemen, nieuw leiderschap en wat al niet, maar puntje bij paaltje kiezen zij ook gewoon voor machtsbehoud.
En waarom moet het kabinet precies opstappen dan? Er is een meerderheid in de 2e kamer en die heeft een mandaat voor 4 jaar. De uitslagen bij andere verkiezingen zijn daarin niet zo relevant. De Amerikaanse president gaat ook niet weg als de tussentijdse verkiezingen tegenvallen. Dus jouw voortdurende gedram en gescheld is op niets gebaseerd. Vooral op een ernstig gebrek aan kennis over ons politieke systeem.
pi_208679532
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En waarom moet het kabinet precies opstappen dan? Er is een meerderheid in de 2e kamer en die heeft een mandaat voor 4 jaar. De uitslagen bij andere verkiezingen zijn daarin niet zo relevant. De Amerikaanse president gaat ook niet weg als de tussentijdse verkiezingen tegenvallen. Dus jouw voortdurende gedram en gescheld is op niets gebaseerd. Vooral op een enrsig gebrek aan kennis over ons politieke systeem.
Ben je het er niet eens dat ze zoveel mogelijk spelletjes en andere gekkigheid doen om aan de macht te blijven? Als jouw partij op de rem blijft trappen komt er op een gegeven moment nieuwe verkiezingen.
pi_208679552
quote:

[..]
Hij is een hele goede premier, en ik zou ook niemand weten die het beter zou doen.
Hij is een hele oprechte man die gewoon zijn best doet, en het gaat ook heel goed.

Dus ik snap het ook wel. En voor Nederland is het ook wel even beter dat hij nog 10 jaar blijft.
pi_208679569
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:24 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Hij is een hele goede premier, en ik zou ook niemand weten die het beter zou doen.
Hij is een hele oprechte man die gewoon zijn best doet, en het gaat ook heel goed.

Dus ik snap het ook wel. En voor Nederland is het ook wel even beter dat hij nog 10 jaar blijft.
:D :R
  donderdag 6 april 2023 @ 09:25:54 #149
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_208679570
quote:

[..]
En waarom moet het kabinet precies opstappen dan? Er is een meerderheid in de 2e kamer en die heeft een mandaat voor 4 jaar. De uitslagen bij andere verkiezingen zijn daarin niet zo relevant. De Amerikaanse president gaat ook niet weg als de tussentijdse verkiezingen tegenvallen. Dus jouw voortdurende gedram en gescheld is op niets gebaseerd. Vooral op een ernstig gebrek aan kennis over ons politieke systeem.
Omdat er geen beleid gemaakt wordt wellicht? Lijkt me toch de primaire taak van een kabinet, ze roepen van alles maar concreet gebeurt er niets. Puur en alleen vanwege electorale motieven blijft men zitten.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_208679582
quote:

[..]
Wat de Amerikaanse politiek ermee te maken heeft zie ik niet. Wat ik wel zie zijn 4 partijen waarvan er 1 het coalitieakkoord niet meer steunt. Dan is er toch geen sprake van eenheid van kabinetsbeleid?

Dit is een kunstgreep om verkiezingen te voorkomen en verder niks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')