abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 maart 2023 @ 10:51:51 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208529009
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 25 maart 2023 @ 10:52:34 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208529023
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:46 schreef Vanyel het volgende: [..] Ah, het lag niet aan mij. Ik dacht ook al, een huis op je 20e :o Ik was 39 bij mijn eerste (en huidige).
Nee, dat was Elan, die in 2000 zijn eerste huis kocht.
En ook nog stelt dat dat heel normaal was...

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:49 schreef Elan het volgende:

[..]
Maar hoe lang is dat geleden dan dat je die starterswoning kocht?

Toen ik mijn eerste huisje kocht medio. 2000 was het namelijk heel eenvoudig om als 19/20-jarige dat te realiseren. En als je eenmaal in de molen zit bouw je vanzelf een potje op om door te groeien. Je lost af, er ontstaat normaliter overwaarde etc.

Om dan nu te zeggen tegen de jonge generatie dat ze maar lekker tot 35 thuis moeten wonen terwijl je zelf die kans wel gehad hebt is niet eerlijk.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Vroeger was dat heel gebruikelijk. Je kon sociaal huren of kopen was beide niet heel ingewikkeld.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208529025
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:46 schreef Elan het volgende:

[..]
We hadden het over opleiding in loondienst.
Je kan als je handig met je klauwtjes bent ongeschoold ook goud geld verdienen.
Dit leest meer als "hum, op deze manier kan ik mijn punt niet maken dus verander ik de spelregels snel".
Da's vaak een snelle route naar alleen spelen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208529034
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, dat was Elan, die in 2000 zijn eerste huis kocht.
En ook nog stelt dat dat heel normaal was...
Ja, zag ik.
Daarom blij aan jou te zien dat ik niet de enige laatbloeier was.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 25 maart 2023 @ 10:56:03 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208529068
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:53 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja, zag ik.
Daarom blij aan jou te zien dat ik niet de enige laatbloeier was.
Maar stel je toch voor dat je in 2000 op je 20ste je eerste huisje kon kopen, en nu nog een appartement bezet houdt dat een prima starterswoning zou zijn... hoe sociaal is dat dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208529088
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:52 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dit leest meer als "hum, op deze manier kan ik mijn punt niet maken dus verander ik de spelregels snel".
Da's vaak een snelle route naar alleen spelen.
Goed verhaal man
quote:
Het aanvangssalaris van een Timmerlieden bedraag meestal tussen de ¤ 1.630 en ¤ 2.374 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de ¤ 1.989 en ¤ 2.774 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Met je twee onder een kapper.
Al is een appartement ook twee onder een kap.
blablablabla
pi_208529119
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, dat was Elan, die in 2000 zijn eerste huis kocht.
En ook nog stelt dat dat heel normaal was...
[..]
[..]

Je doet nu net alsof dat iets absurds was in die tijd omdat jij 42 was .

Er waren betaalbare huizen zat. Geloof dat ik 120.000 gulden betaalde voor mijn eerste appartement. Wel in Vlaardingen of all places maar who cares als je jong bent en wat wil.

Wel bijzonder dat jij nu zo riant zit als je altijd gehuurd hebt, of heb je gewoon het advies van Hugo opgevolgd met betrekking tot je partnerkeuze? :7
blablablabla
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:11:02 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208529219
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:01 schreef Elan het volgende:

[..]
Je doet nu net alsof dat iets absurds was in die tijd omdat jij 42 was .

Er waren betaalbare huizen zat. Geloof dat ik 120.000 gulden betaalde voor mijn eerste appartement. Wel in Vlaardingen of all places maar who cares als je jong bent en wat wil.

Wel bijzonder dat jij nu zo riant zit als je altijd gehuurd hebt, of heb je gewoon het advies van Hugo opgevolgd met betrekking tot je partnerkeuze? :7
Ik was in 2000 geen 42 maar 33, en nee, toen kon ik niet kopen, ik heb ook nooit scheefgewoond, ik kon pas kopen toen ik samen kon kopen.

Maar we zitten vooral zo riant omdat we:
1. Op de bodem van de markt gekocht hebben, en in de stijgende markt (maar wel ruim voor de top) verkocht hebben.
2. Afgelost, afgelost, afgelost hebben.
3. Risico hebben genomen door een kavel te kopen en een huis te laten bouwen.

Mazzel (1), eigenwijs (2) en lef (3).

Mijn vorige buurvrouw, de financieel adviseur voor vermogende cliënten bij een bank, woont nog steeds waar ze woonde toen ik haar buurvrouw werd, met een aflossingsvrije hypotheek...
Ze vond het ook vooral niet handig van mij, dat aflossen, aflossen, aflossen.

Plus, we hebben gewoon een forse maandlast qua hypotheek en hadden dat in het vorige huis ook, maar toen hadden we een hogere rente.
We zitten riant, maar niet goedkoop.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208529400
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:11 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik was in 2000 geen 42 maar 33, en nee, toen kon ik niet kopen, ik heb ook nooit scheefgewoond, ik kon pas kopen toen ik samen kon kopen.

Maar we zitten vooral zo riant omdat we:
1. Op de bodem van de markt gekocht hebben, en in de stijgende markt (maar wel ruim voor de top) verkocht hebben.
2. Afgelost, afgelost, afgelost hebben.
3. Risico hebben genomen door een kavel te kopen en een huis te laten bouwen.

Mazzel (1), eigenwijs (2) en lef (3).

Mijn vorige buurvrouw, de financieel adviseur voor vermogende cliënten bij een bank, woont nog steeds waar ze woonde toen ik haar buurvrouw werd, met een aflossingsvrije hypotheek...
Ze vond het ook vooral niet handig van mij, dat aflossen, aflossen, aflossen.

Plus, we hebben gewoon een forse maandlast qua hypotheek en hadden dat in het vorige huis ook, maar toen hadden we een hogere rente.
We zitten riant, maar niet goedkoop.
Waarom kon jij niks kopen dan?
Ik werkte 36 uur op de vleesafdeling van een supermarkt in die tijd en kon al tot 150.000 gulden lenen in m'n uppie :')

Nou waren de banken ook niet zo moeilijk verder in die tijd, maar er was ookecht veel aanbod. Vrienden hadden ook vaak sociale huurwoningen, er waren wel wachtlijsten voor maar een jaartje, soms twee.

Echt ziekelijk hoe de markt nu is geworden. Volgens mij staan er er Europees ook echt heel slecht voor qua nieuwbouw. Omdat we ons hebben laten naaien met die stikstof.
blablablabla
pi_208529444
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:27 schreef Elan het volgende:

[..]
Waarom kon jij niks kopen dan?
Ik werkte 36 uur op de vleesafdeling van een supermarkt in die tijd en kon al tot 150.000 gulden lenen in m'n uppie :')

Nou waren de banken ook niet zo moeilijk verder in die tijd, maar er was ookecht veel aanbod. Vrienden hadden ook vaak sociale huurwoningen, er waren wel wachtlijsten voor maar een jaartje, soms twee.

Echt ziekelijk hoe de markt nu is geworden. Volgens mij staan er er Europees ook echt heel slecht voor qua nieuwbouw. Omdat we ons hebben laten naaien met die stikstof.
In fucking Vlaardingen.

Ik kon ook kopen toen ik 20 was. Maar ook niet daar waar het meeste werk was.

Het was in grote delen van Nederland toen al niet te doen. Of je moet alles willen achterlaten puur en enkel voor woningbezit
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:35:43 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208529467
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:27 schreef Elan het volgende:

[..]
Waarom kon jij niks kopen dan?
Ik werkte 36 uur op de vleesafdeling van een supermarkt in die tijd en kon al tot 150.000 gulden lenen in m'n uppie :')

Nou waren de banken ook niet zo moeilijk verder in die tijd, maar er was ookecht veel aanbod. Vrienden hadden ook vaak sociale huurwoningen, er waren wel wachtlijsten voor maar een jaartje, soms twee.

Echt ziekelijk hoe de markt nu is geworden. Volgens mij staan er er Europees ook echt heel slecht voor qua nieuwbouw. Omdat we ons hebben laten naaien met die stikstof.
Ik was een alleenstaande moeder die een baan had waarmee ik net niet meer in de bijstand zat maar waarmee ik ook geen vermogen aan kinderopvang kwijt was, want dit was voor de kinderopvangtoeslag bestond en toen was de eigen bijdrage nog beduidend hoger.

Ik werkte dus niet fulltime.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208529484
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In fucking Vlaardingen.

Ik kon ook kopen toen ik 20 was. Maar ook niet daar waar het meeste werk was.


Vlaardingen ligt gewoon tussen Rotterdam en Den Haag in dus qua werkgelegenheid geen klagen hoor.

quote:
Het was in grote delen van Nederland toen al niet te doen. Of je moet alles willen achterlaten puur en enkel voor woningbezit

Echt onzin, als jij in die tijd fulltime werkte ongeacht wat je deed kon je gewoon iets kopen. Dat iets was dan wel vaker een krot. Waarvan het meeste inmiddels allang plat ligt en waar dure (lees voor de groep starters onbetaalbare) nieuwbouw gerealiseerd is.

Rotterdam Zuid is ook een mooi voorbeeld. Alles wat goedkoop en lelijk is is onder het mom van stadsvernieuwing afgebroken en er staat dure bende voor in de plaats.
blablablabla
pi_208529750
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:38 schreef Elan het volgende:

[..]
Vlaardingen ligt gewoon tussen Rotterdam en Den Haag in dus qua werkgelegenheid geen klagen hoor.
[..]
Echt onzin, als jij in die tijd fulltime werkte ongeacht wat je deed kon je gewoon iets kopen. Dat iets was dan wel vaker een krot. Waarvan het meeste inmiddels allang plat ligt en waar dure (lees voor de groep starters onbetaalbare) nieuwbouw gerealiseerd is.

Rotterdam Zuid is ook een mooi voorbeeld. Alles wat goedkoop en lelijk is is onder het mom van stadsvernieuwing afgebroken en er staat dure bende voor in de plaats.
De bereikbaarheid vanuit Vlaardingen is om te janken als je het mij vraagt. Als ik een uur+ file moet gaan rijden. No thanks. Dichterbij wonen is niet perse ook gunstiger wonen.

En die 'dure bende' is an sich niet perse duurder. Maar dat is je volgens mij al een paar keer uitgelegd in het vorige topic rondom energie enz.
pi_208529903
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De bereikbaarheid vanuit Vlaardingen is om te janken als je het mij vraagt. Als ik een uur+ file moet gaan rijden. No thanks. Dichterbij wonen is niet perse ook gunstiger wonen.

. Maar dat is je volgens mij al een paar keer uitgelegd in het vorige topic rondom energie enz.
Vlaardingen, geen Vlaanderen. 20 minuutjes zit je in Rotterdam Centrum. Met het OV ook zoiets trouwens.


quote:
En die 'dure bende' is an sich niet perse duurder
Vraagprijs van die vernieuwde objecten is gewoon verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Marktwerking genot.
blablablabla
pi_208529981
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:19 schreef Elan het volgende:

[..]
Vlaardingen, geen Vlaanderen. 20 minuutjes zit je in Rotterdam Centrum. Met het OV ook zoiets trouwens.
ja dat weet ik. Maar dan heb ik de eerste 20 minuten gehad naar een normale ov hub. Waarbij ik in Vlaardingen eerst nog bij dat station moet komen.

Dus ga maar uit van 25-30 minuten. Waarbij je blij mag zijn dat je nog past (ja, te lang in die hoek van het land ov gebruikt). Maar dan moet je nog naar je werkelijke werkplek. Alhoewel het allemaal dicht bij is, is het ov er niet perse een super uitkomst.

Met de auto sta je vervolgens telkens in de file. De randstad is alleen boeiend als je naast je werk woont, je werk naast een halte woont zonder overstappen.
quote:
[ afbeelding ]
[..]
Vraagprijs van die vernieuwde objecten is gewoon verdubbeld of zelfs verdrievoudigd. Marktwerking genot.
Ja maar die vraagprijs is niet heel relevant. Als ik in plaats van 250¤ maar 50 euro aan energie betaal, is dat niet heel boeiend.
pi_208530181
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ja dat weet ik. Maar dan heb ik de eerste 20 minuten gehad naar een normale ov hub. Waarbij ik in Vlaardingen eerst nog bij dat station moet komen.

Dus ga maar uit van 25-30 minuten. Waarbij je blij mag zijn dat je nog past (ja, te lang in die hoek van het land ov gebruikt). Maar dan moet je nog naar je werkelijke werkplek. Alhoewel het allemaal dicht bij is, is het ov er niet perse een super uitkomst.

Met de auto sta je vervolgens telkens in de file. De randstad is alleen boeiend als je naast je werk woont, je werk naast een halte woont zonder overstappen.
[..]

Waar zit of zat je dan precies dat het 20 minuten was? Vlaardingen heeft 3 treinstations en is al jaren aangesloten op Randstadrail dus directe verbindingen met zowel Den Haag als Rotterdam. Die A20 is zeker in de spits wel een drama inderdaad, maar goed dat kan je in principe roepen over elke snelweg rond een grote stad in Nederland en daarbuiten.

quote:
Ja maar die vraagprijs is niet heel relevant. Als ik in plaats van 250¤ maar 50 euro aan energie betaal, is dat niet heel boeiend.
Het gros van wat gesloopt is en wat daar voor in de plaats is gekomen is helemaal niet energieneutraal.
Die energieneutrale huizen zijn evengoed op papier prachtig maar zeker in het geval van appartementen rekenen ze dat allemaal door in je servicekosten en/of VvE bijdrage en/of een absurd hoge vraagprijs. De prijs voor stadsverwarming stijgt ook gewoon mee.

Dan kan je beter iets meer stookkosten hebben, heb je het tenminste nog een beetje zelf in de hand.
blablablabla
pi_208530275
Doe zelf even Vlaardingen Rotterdam inkloppen. En vaste lasten voor stadsverwarming verschillen niet zoveel van stoken op gas, afschrijving meenemend. Maar die berekening willen mensen nooit maken of geloven, omdat je het dan niet maandelijks gespecificeerd ziet.
pi_208530286
Mijn moeder ging kijken voor een energieneutraal appartementje in de buurt laatst, 80 vierkante meter voor 410k met een piepklein balkonnetje . Servicekosten waren bijna 400 euro per maand :X Haar bestaande geheel gerenoveerde 160 m2 rijtjeshuis met heerlijke tuin, zonnepanelen en warmtepomp dat hemelsbreed 200 meter verder op lag is getaxeerd op 310k.

Waarom zou je daar in hemelsnaam aan beginnen
blablablabla
pi_208530306
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:58 schreef Elan het volgende:
Mijn moeder ging kijken voor een energieneutraal appartementje in de buurt laatst, 80 vierkante meter voor 410k met een piepklein balkonnetje . Servicekosten waren bijna 400 euro per maand :X Haar bestaande geheel gerenoveerde 160 m2 rijtjeshuis met heerlijke tuin, zonnepanelen en warmtepomp dat hemelsbreed 200 meter verder op lag is getaxeerd op 310k.

Waarom zou je daar in hemelsnaam aan beginnen
Het verschil in een appartement met servicekosten is dat het tenminste onderhouden word.
pi_208530357
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het verschil in een appartement met servicekosten is dat het tenminste onderhouden word.
Daar ga je indien je niet met een VvE te maken hebt dan in elk geval helemaal zelf over. Ik betaal servicekosten en de openbare ruimte hier is een krot.
blablablabla
pi_208530639
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:58 schreef Elan het volgende:
Mijn moeder ging kijken voor een energieneutraal appartementje in de buurt laatst, 80 vierkante meter voor 410k met een piepklein balkonnetje . Servicekosten waren bijna 400 euro per maand :X Haar bestaande geheel gerenoveerde 160 m2 rijtjeshuis met heerlijke tuin, zonnepanelen en warmtepomp dat hemelsbreed 200 meter verder op lag is getaxeerd op 310k.

Waarom zou je daar in hemelsnaam aan beginnen
Haha ja.

Dat soort constructies/aanbiedingen zijn eigenlijk bedoeld voor yuppen en starters. Die mogen zich de tering betalen.

Oudjes doen dat (snap ik) niet.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_208530681
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:32 schreef investeerdertje het volgende:

Ik kon ook kopen toen ik 20 was. Maar ook niet daar waar het meeste werk was.

Het was in grote delen van Nederland toen al niet te doen. Of je moet alles willen achterlaten puur en enkel voor woningbezit
In 2000? Voor 1,5 ton (gem.) kon je kopen, inderdaad al veel meer dan bijv. 1998 maar er waren toen gewoon ook veel huizen te kopen (en torenhoge hypotheken verkrijgbaar). In 2005 was dat al verdubbeld t.o.v. 1998.



[ Bericht 26% gewijzigd door blomke op 25-03-2023 14:01:03 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 14:04:11 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208531025
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:38 schreef blomke het volgende:

[..]
In 2000? Voor 1,5 ton (gem.) kon je kopen, inderdaad al veel meer dan bijv. 1998 maar er waren toen gewoon ook veel huizen te kopen (en torenhoge hypotheken verkrijgbaar). In 2005 was dat al verdubbeld t.o.v. 1998.

[ afbeelding ]

Jij hebt het over 150K euro's hij heeft het over 150K guldens....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 14:11:44 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208531085
Wat heb ik nou fout begrepen? Dus als je eenmaal in de molen zit dan zit je goed want het wordt over tijd alleen maar meer waard en overwaarde en en en. Oke top. Vervolgens is er medio 2000 een huis gekocht. Dan is dat dus over de jaren heen ook meer en meer en meer waard geworden, maar vervolgens is er wel een daling nodig om dalijk een 'volledig verduurzaamd huis voor 25% minder te kopen'?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208532128
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:53 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ja, zag ik.
Daarom blij aan jou te zien dat ik niet de enige laatbloeier was.
Jij en Leandra zijn hier niet de enigen, hier ook een laatbloeier, nu 50 en 9 jaar geleden voor het eerst een woning gekocht.

Partner is lang terug wel eerder 3 jaar mede-eigenaar van een woning geweest, maar dat klapte en is toen weer voor een langere tijd gaan huren, wij zijn dus eigenlijk een starter en een herintredende starter.
pi_208532231
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 14:11 schreef CoolGuy het volgende:
Wat heb ik nou fout begrepen? Dus als je eenmaal in de molen zit dan zit je goed want het wordt over tijd alleen maar meer waard en overwaarde en en en. Oke top. Vervolgens is er medio 2000 een huis gekocht. Dan is dat dus over de jaren heen ook meer en meer en meer waard geworden, maar vervolgens is er wel een daling nodig om dalijk een 'volledig verduurzaamd huis voor 25% minder te kopen'?
Heb helaas niet het geluk van een vaste levenspartner, anders had ik waarschijnlijk inmiddels ook allang in die dikke verduurzaamde twee onder een kapper gezeten.

Geeft verder niet maar volgens jou moeten ik en iedereen die alleen staan en/of voor minder kan kopen daar eigenlijk voor gestraft worden met torenhoge energierekening. In zo'n egocentrisch bubbeltje leef jij. Dat het voor een alleenstaande wellicht gewoon niet op te brengen is heb je geen boodschap aan omdat het jouw realiteit niet is.
blablablabla
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 16:03:46 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208532295
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:57 schreef Elan het volgende:

[..]
Heb helaas niet het geluk van een vaste levenspartner, anders had ik waarschijnlijk inmiddels ook allang in die dikke verduurzaamde twee onder een kapper gezeten.

Geeft verder niet maar volgens jou moeten ik en iedereen die alleen staan en/of voor minder kan kopen daar eigenlijk voor gestraft worden met torenhoge energierekening. In zo'n egocentrisch bubbeltje leef jij.
Eh, nee, je moet niet 'gestraft' worden, en dat soort beschuldigingen maken je punt ook niet sterker.

Ik heb geen vaste levenspartner nodig om een huis te kopen, dat heb ik alleen gedaan. Huis is ook niet verduurzaamd, het is gewoon direct zo gebouwd, daar heb ik zelf de hand niet in gehad.

Maar, je wordt niet gestraft, noch hoeft dat voor mij. Niét elk huis is even goed geïsoleerd, en dat kan ook niet, want niet elk huis in het land is nieuw. Daar zit ook oude meuk bij, en toen werd er anders gebouwd. En als je daar in woont, dan hoort daar bij dat de warmte daar sneller uit gaat dan in een nieuwer huis.

Een gevolg daarvan is dat als energieprijzen stijgen, iedereen meer moet betalen (tenzij vast contract) maar iemand die in een ouder huis woont waar niks aan gedaan is, daar is hoe dan ook al meer gas nodig om het op temperatuur te krijgen en te houden, en meer m3 verbruik x hogere prijs = hogere kosten. Dat heeft niets met gestraft te maken, dat is gewoon hoe het rekensommetje werkt.

Dat neemt niet weg dat als jij medio 2000 een huis hebt gekocht, en volgens je eigen opmerking is het zo dat als je eenmaal in die molen zit dat het dan over jaren alleen maar meer waard wordt, en dat is voor jou dus 23 jaar geleden, en het was 150.000 gulden (en niet euro) ofzo, dan is het raar dat je moet hebben van een prijsdaling van huidige huizen én een vaste levenspartner om een verduurzaamde woning te kopen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208532538
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 16:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Eh, nee, je moet niet 'gestraft' worden, en dat soort beschuldigingen maken je punt ook niet sterker.

Ik heb geen vaste levenspartner nodig om een huis te kopen, dat heb ik alleen gedaan. Huis is ook niet verduurzaamd, het is gewoon direct zo gebouwd, daar heb ik zelf de hand niet in gehad.

Maar, je wordt niet gestraft, noch hoeft dat voor mij. Niét elk huis is even goed geïsoleerd, en dat kan ook niet, want niet elk huis in het land is nieuw. Daar zit ook oude meuk bij, en toen werd er anders gebouwd. En als je daar in woont, dan hoort daar bij dat de warmte daar sneller uit gaat dan in een nieuwer huis.

Een gevolg daarvan is dat als energieprijzen stijgen, iedereen meer moet betalen (tenzij vast contract) maar iemand die in een ouder huis woont waar niks aan gedaan is, daar is hoe dan ook al meer gas nodig om het op temperatuur te krijgen en te houden, en meer m3 verbruik x hogere prijs = hogere kosten. Dat heeft niets met gestraft te maken, dat is gewoon hoe het rekensommetje werkt.

Dat neemt niet weg dat als jij medio 2000 een huis hebt gekocht, en volgens je eigen opmerking is het zo dat als je eenmaal in die molen zit dat het dan over jaren alleen maar meer waard wordt, en dat is voor jou dus 23 jaar geleden, en het was 150.000 gulden (en niet euro) ofzo, dan is het raar dat je moet hebben van een prijsdaling van huidige huizen én een vaste levenspartner om een verduurzaamde woning te kopen.
Heb sinds mijn 19e altijd gekocht.Maar heb niet alles in huis gestopt en heb (deels) een aflossingsvrije hypotheek. Zijn keuzes. Klaag ik verder niet over want stonden een hoop leuke dingen tegenover.
Dalende prijzen geven mij anderzijds wel meer kansen op verduurzaamd huis. Dat is hier gewoon niet mogelijk zoals ik je hem uitgelegd. Geld voor zonnepanelen tik ik zo af, maar kan niet. Verhuizen naar een woning die verduurzaamd is of waar dat wel kan was jouw enige oplossing. Maar die huizen zijn in elk geval hier in de regio buiten mijn prijsklasse. Althans waren, het ziet er steeds gunstiger uit nu. Waarom mag je daar niet blij van worden? Wat voor hinder ondervind jij van prijsdalingen?

Ik vind het niet normaal dat mensen (meervoud, gaat niet alleen over mij) die in een situatie zitten waarin ze niet kunnen verduurzamen om welke reden dan ook maar ook de blaren moeten zitten. Jij vond van wel. Moesten ze maar verhuizen of harder werken. Niet jouw probleem.
blablablabla
pi_208532853
Jemig, @Elan, je geeft nu gewoon toe dat het door je eigen keuzes komt. Je had bovendien ook als alleenstaande over kunnen stappen op een nieuwbouwappartement. Als je het nieuws bijhoudt, dan weet je al vele jaren dat verduurzamen een dingetje is. Ik vind het nogal wat om een afwachtende houding aan te nemen en vervolgens te verwachten dat de overheid je problemen oplost.

Zelf kon ik op mijn twintigste niet een eigen huis kon kopen. Ik studeerde, mijn ouders hadden geen financiële middelen om me te steunen en ik had een baan voor 24 uur in de week naast mijn studie waardoor ik net rond kon komen en mijn kamer kon betalen. Mijn broertje heeft toen hij ongeveer 25 was zijn appartement gekocht, maar dat kon hij alleen doen doordat onze vader overleed en die een overlijdensrisicoverzekering had. Zonder zijn erfdeel had mijn broertje dat appartement niet kunnen kopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208533290
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 16:58 schreef Claudia_x het volgende:
Jemig, @:elan, je geeft nu gewoon toe dat het door je eigen keuzes komt. Je had bovendien ook als alleenstaande over kunnen stappen op een nieuwbouwappartement. Als je het nieuws bijhoudt, dan weet je al vele jaren dat verduurzamen een dingetje is. Ik vind het nogal wat om een afwachtende houding aan te nemen en vervolgens te verwachten dat de overheid je problemen oplost.

Zelf kon ik op mijn twintigste niet een eigen huis kon kopen. Ik studeerde, mijn ouders hadden geen financiële middelen om me te steunen en ik had een baan voor 24 uur in de week naast mijn studie waardoor ik net rond kon komen en mijn kamer kon betalen. Mijn broertje heeft toen hij ongeveer 25 was zijn appartement gekocht, maar dat kon hij alleen doen doordat onze vader overleed en die een overlijdensrisicoverzekering had. Zonder zijn erfdeel had mijn broertje dat appartement niet kunnen kopen.
Het komt door mijn eigen keuzes dat energie onbetaalbaar was geworden? :D
blablablabla
pi_208533314
Overigens zitten naar schatting ca 2 miljoen mensen in een dergelijk pakket. Ben erg benieuwd welke oplossing jullie zien voor die groep. Mochten de prijzen überhaupt weer stijgen, want dat is alleminst zeker
blablablabla
pi_208533352
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 17:45 schreef Elan het volgende:

[..]
Het komt door mijn eigen keuzes dat energie onbetaalbaar was geworden? :D
Nee natuurlijk niet. Lalala leven en niet de moeite doen wat over te houden om je huis af te betalen en te verduurzamen is je opgedrongen danwel overkomen.
Iemand moet dit goedmaken, het is je recht!
Trek ten strijde!
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208533385
Overigens was ik ook zo onhandig om, toen ik eindelijk mijn eerste huis kocht, een tochtige jaren 30 hut te kopen en die in den beginne ook nog eens amper te verduurzamen.
Dus ik betaalde m³ na m³ aan gas omdat alle warmte zo door het dak vloog.
Jammer? Ja. Eigen schuld? Ook

Dikke pech dus en me afgelopen jaar blauw betaald aan isolatie. Jammerdebammer, hadden we daar maar meteen bij moeten nadenken.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208533401
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 17:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet. Lalala leven en niet de moeite doen wat over te houden om je huis af te betalen en te verduurzamen is je opgedrongen danwel overkomen.
Iemand moet dit goedmaken, het is je recht!
Trek ten strijde!
Moet er wel wat te verduurzamen zijn hè :D . Grappenmaker.
blablablabla
pi_208533408
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 17:45 schreef Elan het volgende:

[..]
Het komt door mijn eigen keuzes dat energie onbetaalbaar was geworden? :D
De huidige energiecrisis kon je niet zien aankomen, maar ook jij had al jaren kunnen weten dat energie duurder zou worden. Dat heeft de overheid namelijk aangekondigd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208533421
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 17:53 schreef Vanyel het volgende:
Overigens was ik ook zo onhandig om, toen ik eindelijk mijn eerste huis kocht, een tochtige jaren 30 hut te kopen en die in den beginne ook nog eens amper te verduurzamen.
Dus ik betaalde m³ na m³ aan gas omdat alle warmte zo door het dak vloog.
Jammer? Ja. Eigen schuld? Ook

Dikke pech dus en me afgelopen jaar blauw betaald aan isolatie. Jammerdebammer, hadden we daar maar meteen bij moeten nadenken.
Je vergelijking gaat mank. Woon in goed geïsoleerde label A woning. Dit gaat specifiek over zonnepanelen en een warmtepomp die hier op korte termijn niet gerealiseerd kunnen worden worden vanuit praktisch oogpunt en een dwarse VvE.
blablablabla
pi_208533432
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 17:54 schreef Elan het volgende:

[..]
Moet er wel wat te verduurzamen zijn hè :D . Grappenmaker.
Dat is er altijd. Of je woont al in een knetterenergiezuinig huis en dan betaal je je niet blauw aan energie.

Of je kiest het alternatief en trekt de ik kon er niks aan doen en ik wist het niet kaart. Geeft vast ook veel zielerust.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_208533441
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 17:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De huidige energiecrisis kon je niet zien aankomen, maar ook jij had al jaren kunnen weten dat energie duurder zou worden. Dat heeft de overheid namelijk aangekondigd.
Wat had ik moeten doen dan, de toko met verlies verkopen en hals over kop verhuizen? En diegene die het koopt dan?

Blij dat ik dat in elk geval niet gedaan met met de huidige ontwikkelingen.
blablablabla
pi_208533461
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 17:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat is er altijd. Of je woont al in een knetterenergiezuinig huis en dan betaal je je niet blauw aan energie.

Of je kiest het alternatief en trekt de ik kon er niks aan doen en ik wist het niet kaart. Geeft vast ook veel zielerust.
Label A ik verbruik ook niet veel. Maar als de prijzen x3 of x5 of x10 gaan is dat natuurlijk wel problematisch, al is het niet voor mij dan wel voor anderen in deze situatie.

Wat is het alternatief dan volgens jou?
blablablabla
pi_208533470
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 17:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Wat had ik moeten doen dan, de toko met verlies verkopen en hals over kop verhuizen? En diegene die het koopt dan?

Blij dat ik dat in elk geval niet gedaan met met de huidige ontwikkelingen.
Investeren in je huis (bijv. door aflossen) en rustig uitkijken naar een woning waarmee je op de toekomst bent voorbereid. Of je situatie accepteren en niet zielig doen terwijl er mensen zijn die werkelijk geen kant op kunnen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 18:03:52 #41
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208533490
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 17:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Wat had ik moeten doen dan, de toko met verlies verkopen en hals over kop verhuizen? En diegene die het koopt dan?

Blij dat ik dat in elk geval niet gedaan met met de huidige ontwikkelingen.
De toko met verlies verkopen is schier onmogelijk geweest de afgelopen jaren. Zeker als je deze woning al zo lang in je bezit hebt!
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 18:03:56 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208533491
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 16:27 schreef Elan het volgende:

[..]
Heb sinds mijn 19e altijd gekocht.Maar heb niet alles in huis gestopt en heb (deels) een aflossingsvrije hypotheek. Zijn keuzes. Klaag ik verder niet over want stonden een hoop leuke dingen tegenover.
Dalende prijzen geven mij anderzijds wel meer kansen op verduurzaamd huis. Dat is hier gewoon niet mogelijk zoals ik je hem uitgelegd. Geld voor zonnepanelen tik ik zo af, maar kan niet. Verhuizen naar een woning die verduurzaamd is of waar dat wel kan was jouw enige oplossing. Maar die huizen zijn in elk geval hier in de regio buiten mijn prijsklasse. Althans waren, het ziet er steeds gunstiger uit nu. Waarom mag je daar niet blij van worden? Wat voor hinder ondervind jij van prijsdalingen?

Ik vind het niet normaal dat mensen (meervoud, gaat niet alleen over mij) die in een situatie zitten waarin ze niet kunnen verduurzamen om welke reden dan ook maar ook de blaren moeten zitten. Jij vond van wel. Moesten ze maar verhuizen of harder werken. Niet jouw probleem.
Welke oplossing zie jij dan anders als je in een huis woont waar allerlei dingen niet mogelijk zijn? Want als je zonnepanelen wil zal het daar of mogelijk moeten worden óf je gaat naar een andere woning, meer opties zijn er niet.

Natuurlijk mag je daar blij mee worden, maar dát is niet hetgeen waar je blij om was. Het was primair niet omdat er voor jou meer mogelijk wordt, het was vooral omdat VVD'ers hun overwaarde zagen verdampen en meer van dat soort opmerkingen. Het was niet omdat jij dan meer kunt, het was omdat anderen dan in dat scenario 'pech' hebben, en daar lag je nadruk, niet op dat dingen voor jou mogelijk werden.

ik ondervind 0,0 hinder daarvan, net als dat ik geen hinder ondervond van de prijsstijgingen. Maar dan denk ik nog niet 'haha lekker voor je dat jij niet kunt kopen'.

Dat vind ik wel normaal in die zin dat alles een consequentie is van een keuze. ALS je een oud huis koopt EN je kunt of wil niet investeren in dat huis DAN is de situatie dat als de prijzen stijgen, je meer moet gaan betalen. Dat is een logische consequentie. Dat maakt het niet minder vervelend, maar het is wel gewoon een gevolg van een keuze.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208533503
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Investeren in je huis (bijv. door aflossen) en rustig uitkijken naar een woning waarmee je op de toekomst bent voorbereid. Of je situatie accepteren en niet zielig doen terwijl er mensen zijn die werkelijk geen kant op kunnen.
Heb aflossingsvrije hypotheek dus dat is geen optie. Wil hier niet weg en laat me niet wegjagen.

Je hebt makkelijk lullen met je huis vol zonnepanelen. Arrogantie ten top.
blablablabla
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 18:05:10 #44
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208533507
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 17:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Wat had ik moeten doen dan, de toko met verlies verkopen en hals over kop verhuizen? En diegene die het koopt dan?

Blij dat ik dat in elk geval niet gedaan met met de huidige ontwikkelingen.
De toko met verlies verkopen? Ik dacht dat als je er eenmaal tussen het alleen maar meer waard werd?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208533519
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 15:57 schreef Elan het volgende:

[..]
Heb helaas niet het geluk van een vaste levenspartner, anders had ik waarschijnlijk inmiddels ook allang in die dikke verduurzaamde twee onder een kapper gezeten.

Geeft verder niet maar volgens jou moeten ik en iedereen die alleen staan en/of voor minder kan kopen daar eigenlijk voor gestraft worden met torenhoge energierekening. In zo'n egocentrisch bubbeltje leef jij. Dat het voor een alleenstaande wellicht gewoon niet op te brengen is heb je geen boodschap aan omdat het jouw realiteit niet is.
Een paar jaar geleden was het als alleenstaande nog prima te doen om een huis te kopen.
Hell het is mij in 2015 gelukt op een korporaals salaris van net aan 30k per jaar.
pi_208533520
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Welke oplossing zie jij dan anders als je in een huis woont waar allerlei dingen niet mogelijk zijn? Want als je zonnepanelen wil zal het daar of mogelijk moeten worden óf je gaat naar een andere woning, meer opties zijn er niet.

Natuurlijk mag je daar blij mee worden, maar dát is niet hetgeen waar je blij om was. Het was primair niet omdat er voor jou meer mogelijk wordt, het was vooral omdat VVD'ers hun overwaarde zagen verdampen en meer van dat soort opmerkingen. Het was niet omdat jij dan meer kunt, het was omdat anderen dan in dat scenario 'pech' hebben, en daar lag je nadruk, niet op dat dingen voor jou mogelijk werden.

ik ondervind 0,0 hinder daarvan, net als dat ik geen hinder ondervond van de prijsstijgingen. Maar dan denk ik nog niet 'haha lekker voor je dat jij niet kunt kopen'.

Dat vind ik wel normaal in die zin dat alles een consequentie is van een keuze. ALS je een oud huis koopt EN je kunt of wil niet investeren in dat huis DAN is de situatie dat als de prijzen stijgen, je meer moet gaan betalen. Dat is een logische consequentie. Dat maakt het niet minder vervelend, maar het is wel gewoon een gevolg van een keuze.
Wachten tot de energieprijzen normaliseren en niet in paniek raken. Of wachten tot de huizenprijzen verder dalen en dan verhuizen. Of een combinatie van die zaken.

Maar dat was ondenkbaar volgens jou toch? O wacht :D _O- _O- _O-
blablablabla
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 18:07:35 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208533530
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Heb aflossingsvrije hypotheek dus dat is geen optie. Wil hier niet weg en laat me niet wegjagen.

Je hebt makkelijk lullen met je huis vol zonnepanelen. Arrogantie ten top.
Maar een hus wordt alleen maar meer waard, en met de prijsstijgingen van de afgelopen jaren moet ook jouw huis dan toch (want alles werd alleen maar meer waard toch?) ook fiks in waarde zijn gestegen, zeker als dat ook nog eens een label A woning is, want dát is wat nou net boeiend geworden is sinds de energietoestand.

Maar alsnog verhuis je niet, en dat wil je ook niet, maar gisteren of eergisteren of wanneer het ook was was je hoog van de toren aan het blazen over de daling die nu aan de hand is en dat jij wel even naar een volledig verduurzaamde woning zou gaan tegen 25% minder.

iets klopt er niet aan het verhaal.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208533544
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:06 schreef Elan het volgende:

[..]
Wachten tot de energieprijzen normaliseren en niet in paniek raken. Of wachten tot de huizenprijzen verder dalen en dan verhuizen. Of een combinatie van die zaken.

Maar dat was ondenkbaar volgens jou toch? O wacht :D _O- _O- _O-
Huizenprijzen kunnen inderdaad dalen (vooral duurder) maar de betaalbaarheid neemt verder af, de rente stijging wordt bij lang en na niet gecompenseerd door een navenante daling van de aankoopprijs. De meeste huizen zijn nauwelijk in waarde gedaald. Vooral courante woningen onder de 400
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_208533550
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De toko met verlies verkopen? Ik dacht dat als je er eenmaal tussen het alleen maar meer waard werd?
De waarde is verdubbeld dus in die zin mag ik niet klagen, maar als verduurzaming of eigenlijk het gebrek daar aan een cruciale rol zou gaan spelen je onherroepelijk een veel lagere prijs krijgen. Gelukkig lijkt dat allemaal een stuk minder relevant dan een half geleden .
blablablabla
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 18:11:24 #50
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208533572
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:09 schreef Elan het volgende:

[..]
De waarde is verdubbeld dus in die zin mag ik niet klagen, maar als verduurzaming of eigenlijk het gebrek daar aan een cruciale rol zou gaan spelen je onherroepelijk een veel lagere prijs krijgen. Gelukkig lijkt dat allemaal een stuk minder relevant dan een half geleden .
Maar dat is in jouw geval toch niet zo, want het is een goed geïsoleerde label A woning, wat nou net het soort woning is dat sinds de energiecrisis vooral in trek is, dús er is geen gebrek aan verduurzaming en dús bestaat het hele 'lagere prijs' probleem in jouw situatie toch niet?

De waarde is verdubbeld, dus waar ligt het probleem dan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208533635
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Huizenprijzen kunnen inderdaad dalen (vooral duurder) maar de betaalbaarheid neemt verder af, de rente stijging wordt bij lang en na niet gecompenseerd door een navenante daling van de aankoopprijs. De meeste huizen zijn nauwelijk in waarde gedaald. Vooral courante woningen onder de 400
De gemiddelde looptijd hier voor een woning was een week of zo dus er was los van de substantiële dalingen die je landelijk ziet gewoon niet veel te kiezen. Letterlijk.

Loon is daarbij dit jaar dusdanig gestegen dat de beperkte renteverhoging wel op te vangen zou zijn mocht ik iets leuks tegen komen.

Maar nogmaals ik zou liever een meer generieke oplossing zien voor mensen in appartementen die tegen dezelfde problemen aanlopen. Vrees dat een vorm van overheidsbemoeienis daarin wel nodig is.

Al zal dat door het elitekorps op FOK! in hun kapitale villa's wel weer uitgelegd worden als een vorm van mentale zwakte _O-
blablablabla
pi_208533678
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:11 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is in jouw geval toch niet zo, want het is een goed geïsoleerde label A woning, wat nou net het soort woning is dat sinds de energiecrisis vooral in trek is, dús er is geen gebrek aan verduurzaming en dús bestaat het hele 'lagere prijs' probleem in jouw situatie toch niet?

De waarde is verdubbeld, dus waar ligt het probleem dan?
Mwa label A is leuk maar zonder zonnepanelen of een warmtepomp zou je je alsnog scheel betalen als de prijzen voor energie flink zouden blijven stijgen.
Ik wil eigenlijk gewoon niet weg hier. En al helemaal niet vanwege energieprijzen.

Tenzij er echt iets leuks voorbij komt, dan denk ik aan een tussenwoning in het centrum of zo. Maar die waren eerst gewoon te duur.
blablablabla
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 18:29:34 #53
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208533772
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:16 schreef Elan het volgende:

[..]
De gemiddelde looptijd hier voor een woning was een week of zo dus er was los van de substantiële dalingen die je landelijk ziet gewoon niet veel te kiezen. Letterlijk.

Loon is daarbij dit jaar dusdanig gestegen dat de beperkte renteverhoging wel op te vangen zou zijn mocht ik iets leuks tegen komen.

Maar nogmaals ik zou liever een meer generieke oplossing zien voor mensen in appartementen die tegen dezelfde problemen aanlopen. Vrees dat een vorm van overheidsbemoeienis daarin wel nodig is.

Al zal dat door het elitekorps op FOK! in hun kapitale villa's wel weer uitgelegd worden als een vorm van mentale zwakte _O-
Ja, dat was overal, als ze op Funda kwamen was je al te laat. Dus dát issue had iedereen in principe. Dus omdat jij een appartement hebt gekocht, net als heel veel mensen, waarop zonnepanelen geen mogelijkheid zijn, en een warmtepomp ook niet, moet de overheid iets gaan doen zodat het voor jou mogelijk gemaakt wordt om te verhuizen naar een woning die wel (de mogelijkheid tot) zonnepanelen en een warmtepomp heeft?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 18:32:00 #54
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208533790
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:19 schreef Elan het volgende:

[..]
Mwa label A is leuk maar zonder zonnepanelen of een warmtepomp zou je je alsnog scheel betalen als de prijzen voor energie flink zouden blijven stijgen.
Ik wil eigenlijk gewoon niet weg hier. En al helemaal niet vanwege energieprijzen.

Tenzij er echt iets leuks voorbij komt, dan denk ik aan een tussenwoning in het centrum of zo. Maar die waren eerst gewoon te duur.
Want een tussenwoning in het centrum heeft over het algemeen wél een warmtepomp? Want centrums zijn meestal wel wat ouder qua bouwjaar, dus de kans dat daar een warmtepomp in zit is klein, en als ie er wel is is ie direct weg, en dus heb je dan hetzelfde issue als je eerder beschreef.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 25 maart 2023 @ 18:33:16 #55
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208533807
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:16 schreef Elan het volgende:
Al zal dat door het elitekorps op FOK! in hun kapitale villa's wel weer uitgelegd worden als een vorm van mentale zwakte
Wat een afgunst zeg. Iemand zal het maar beter hebben dan jou _O-
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208534177
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 01:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
De huurtoeslag vervalt al ruim voor je qua inkomen boven de sociale huurgrens komt.

En mensen willen toch samenwonen en dergelijke, dan zit je eigenlijk altijd al boven de grens.

En de woonlasten zijn zoveel meer gestegen dan het inkomen omdat de eisen aan woningen veel hoger zijn.
Plus dat bouwmaterialen en arbeid veel duurder is geworden, maar het zijn vooral de eisen aan de woningen, niet alleen qua duurzaam maar ook qua comfort.
Allemaal goeie punten, maar daar schiet je verder weinig mee op. De gemiddelde welvaart is toegenomen, en dat zie je dus terug in de huizen. Meer ruimte per persoon, meer comfort. Hoe kunnen we naar een situatie komen dat er betaalbare, duurzame (en dus goedkoop in gebruik), kleine huizen kunnen worden gebouwd EN dat men er in wilt wonen?
pi_208534301
https://www.at5.nl/artikelen/219669/groot-bouwconcern-woningbouw-is-nu-echt-stilgevallen

Volker-Wessels en de wethouders van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht trekken aan de bel.

De bekende redenen die hier al heel lang voorspelt werden:
quote:
Gisteren schreef wethouder Reinier van Dantzig (Woningbouw en Stedelijke Ontwikkeling) samen met collega-wethouders uit Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven al een bezorgde brief aan minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting). Ze schreven dat het bouwen van betaalbare woningen 'gezien de huidige marktomstandigheden met hoge bouwkosten, stijgende rente en schaarste aan personeel en materiaal' een nog grotere uitdaging is geworden.

Maar Volker-Wessels noemt ook grote beleggers.
quote:
"We moeten aan veel eisen voldoen en met 3,9% marge hebben we die ruimte niet. Het belangrijkste is dat de beleggers er niet zijn, die we nodig hebben om de onrendabele top in projecten weg te nemen. Zij investeren niet meer in Nederland "
Maar moeten we het dan zo opzetten dat grote beleggers geld kunnen verdienen, alleen maar om te bouwen?

De wethouders vragen om een bouwstartpremie.

quote:
Ze vroegen daarom om de invoering van een Bouwstartpremie, dat is een financiële bijdrage vanuit het Rijk voor de startbouw van een woning. Ook willen de wethouders dat het Rijk garant gaat staan voor een percentage van het nog niet verkochte vastgoed voor aanvang van de bouw.
Maar in feite krijgen ze niet genoeg woningen verkocht, tenzij grote beleggers een flink deel opkopen. Maar dan bouw je in feite huizen die mensen niet kunnen kopen, maar wel kunnen huren. Maar dan zoveel huur moeten betalen dat ze nauwelijks kunnen sparen om te kopen, terwijl ze wel vaak hogere maandlasten hebben dan wanneer ze een hypotheek zouden hebben.

Feit is dat als De Jonge niet heel snel knopen doorhakt wat de bouw lostrekt, dat we dan de komen 10-15 jaar met hetzelfde zitten als na 2009: Weinig aanbod, en dat gaat invloed op de prijs hebben.
pi_208534933
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:49 schreef Elan het volgende:
Waar zit of zat je dan precies dat het 20 minuten was? Vlaardingen heeft 3 treinstations en is al jaren aangesloten op Randstadrail dus directe verbindingen met zowel Den Haag als Rotterdam. Die A20 is zeker in de spits wel een drama inderdaad, maar goed dat kan je in principe roepen over elke snelweg rond een grote stad in Nederland en daarbuiten.
Sinds april 2017 rijdt er geen reizigerstrein meer naar Vlaardingen.
Vlaardingen is geen onderdeel van de RandstadRail en heeft geen directe verbinding met Den Haag. Wel op de metro naar Rotterdam, maar pas op Beurs kun je overstappen op de RandstadRail richting Den Haag.
pi_208535513
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:03 schreef laziness het volgende:

[..]
De toko met verlies verkopen is schier onmogelijk geweest de afgelopen jaren. Zeker als je deze woning al zo lang in je bezit hebt!
Met verlies moeten verkopen t.o.v. de WOZ waarde omdat het enorm energie-ongunstig is is ook gewoon verlies.

Ben in een december nog bij de makelaar geweest en die had het zelfs over een bepalende factor in het verkoopproces. Logisch, als je in 2024 geen prijsplafond meer hebt en een potentiële koper zou 900 euro per maand kwijt zijn aan energie hangt daar een enorm gewicht aan. Ook al is die woning dan energielabel A jaag je kopers flink op kosten, helemaal als verdere verduurzaming zoals bijvoorbeeld zonnepanelen niet mogelijk zijn. Hij had het er over dat het wel een ton kon schelen, geen idee of dat verder waar is want het is nooit tot verkoop gekomen.
blablablabla
pi_208535565
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:05 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Sinds april 2017 rijdt er geen reizigerstrein meer naar Vlaardingen.
Vlaardingen is geen onderdeel van de RandstadRail en heeft geen directe verbinding met Den Haag. Wel op de metro naar Rotterdam, maar pas op Beurs kun je overstappen op de RandstadRail richting Den Haag.
Oh lol dat wist ik niet. Gaat alles nu via de Metro/RET dan?

Alsnog zit je zo in Rotterdam, en qua werkgelegenheid in een van de meest gunstige regio's van Nederland zo tussen Den Haag en Rotterdam in.
blablablabla
pi_208535581
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:33 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Wat een afgunst zeg. Iemand zal het maar beter hebben dan jou _O-
Mis het punt anders nog meer.
blablablabla
pi_208535629
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Want een tussenwoning in het centrum heeft over het algemeen wél een warmtepomp? Want centrums zijn meestal wel wat ouder qua bouwjaar, dus de kans dat daar een warmtepomp in zit is klein, en als ie er wel is is ie direct weg, en dus heb je dan hetzelfde issue als je eerder beschreef.
Woon in Bussum hier heb je wel een soort van oud centrum maar ook wel relatief nieuwe woningen in het centrum die dergelijke voorzieningen hebben of kunnen faciliteren.

Het punt is dat als de energieprijzen door het dak waren gegaan die woningen nu een enorme vlucht hadden genomen. In prijs en beschikbaarheid.

Nog los van het aspect of ik mijn eigen hok enigszins fatsoenlijk zou kunnen verkopen.
blablablabla
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 20:55:23 #63
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208535797
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:48 schreef Elan het volgende:

[..]
Woon in Bussum hier heb je wel een soort van oud centrum maar ook wel relatief nieuwe woningen in het centrum die dergelijke voorzieningen hebben of kunnen faciliteren.

Het punt is dat als de energieprijzen door het dak waren gegaan die woningen nu een enorme vlucht hadden genomen. In prijs en beschikbaarheid.

Nog los van het aspect of ik mijn eigen hok enigszins fatsoenlijk zou kunnen verkopen.
Maar dan kom je weer met het probleem (wat je eigen woorden waren) dat je dan wel zonnepanelen en een warmtepomp moet laten plaatsen, en dan ben je zomaar, afhankelijk van wat je neemt richting de 20k kwijt als het niet meer is. Dus dan moet je een huis kopen dat nu nog steeds een stuk duurder is dan een paar jaar geleden, met een hogere rente dan een paar jaar geleden én dan moet je nog een warmtepomp + panelen laten plaatsen, even los van wat je verder wel of niet nog aan de woning wil doen.

En dat is even los van dat zonnepanelen nu ook véél duurder zijn dan voor dit hele gedoe begon, want toen was het relatief goedkoop. Op mijn vorige woning heb ik 11 320Wp panelen laten leggen, en dat was netto 3600 euro. Een soortgelijke installatie kost nu makkelijk het dubbele, grofweg.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208536277
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:16 schreef Elan het volgende:

[..]
De gemiddelde looptijd hier voor een woning was een week of zo dus er was los van de substantiële dalingen die je landelijk ziet gewoon niet veel te kiezen. Letterlijk.

Loon is daarbij dit jaar dusdanig gestegen dat de beperkte renteverhoging wel op te vangen zou zijn mocht ik iets leuks tegen komen.

Maar nogmaals ik zou liever een meer generieke oplossing zien voor mensen in appartementen die tegen dezelfde problemen aanlopen. Vrees dat een vorm van overheidsbemoeienis daarin wel nodig is.

Al zal dat door het elitekorps op FOK! in hun kapitale villa's wel weer uitgelegd worden als een vorm van mentale zwakte _O-
Een deel van de mensen die hier zitten kikken er op dat de ander niks/minder heeft. Een ander een beetje lekker of jaloers maken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_208537197
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 19:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Allemaal goeie punten, maar daar schiet je verder weinig mee op. De gemiddelde welvaart is toegenomen, en dat zie je dus terug in de huizen. Meer ruimte per persoon, meer comfort. Hoe kunnen we naar een situatie komen dat er betaalbare, duurzame (en dus goedkoop in gebruik), kleine huizen kunnen worden gebouwd EN dat men er in wilt wonen?
Die huizen die mensen dan niet willen hebben bedoel je? Want de woningen die nu gebouwd worden zijn vrij klein
pi_208537515
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dan kom je weer met het probleem (wat je eigen woorden waren) dat je dan wel zonnepanelen en een warmtepomp moet laten plaatsen, en dan ben je zomaar, afhankelijk van wat je neemt richting de 20k kwijt als het niet meer is. Dus dan moet je een huis kopen dat nu nog steeds een stuk duurder is dan een paar jaar geleden, met een hogere rente dan een paar jaar geleden én dan moet je nog een warmtepomp + panelen laten plaatsen, even los van wat je verder wel of niet nog aan de woning wil doen.

En dat is even los van dat zonnepanelen nu ook véél duurder zijn dan voor dit hele gedoe begon, want toen was het relatief goedkoop. Op mijn vorige woning heb ik 11 320Wp panelen laten leggen, en dat was netto 3600 euro. Een soortgelijke installatie kost nu makkelijk het dubbele, grofweg.
Mja dat geld heb ik op zich wel liggen. En dat het duurder is ook maar een logisch gevolg van de hele situatie. Als je dat van te voren hebt zien aankomen ben je nu inderdaad spekkoper. Get in early loont vaak als het gaat om innovatieve ontwikkelingen, maar niet altijd.

Vind het wel stom dat ik eerst zou moeten verhuizen verhuizen, terwijl ik hier prima woon in mijn eentje. Hoef ook niet groter in principe. Maar als je je eigen dak wilt hebben kom je snel uit op minimaal een tussenwoning.

Nog los van het geneuzel over mijn persoonlijke situatie treft dit heel veel mensen in NL. Las in een NRC dat het om ca 1.8 miljoen mensen zou gaan, voornamelijk in koopappartementen maar soms ook verhuurders die tamelijk laks zijn en helemaal geen plannen hebben voor zaken als zonnepanelen. Dat ligt gewoon een stuk gecompliceerder als jij je dak deelt met anderen.

Om dan te zeggen dat je je leven maar anders had moeten inrichten of andere prioriteiten had moeten stellen is ronduit kleinerend.
blablablabla
pi_208537569
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:17 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Een deel van de mensen die hier zitten kikken er op dat de ander niks/minder heeft. Een ander een beetje lekker of jaloers maken.
Ja erg jammer.Er is ook helemaal niks mis mee als je het qua wonen goed hebt, maar om vervolgens anderen dan belachelijk te maken of uit te lachen omdat zij zaken die voor jou kennelijk vanzelfsprekend zijn niet kunnen betalen of implementeren gaat wel ver. Dan ben je echt alle schaamte voorbij.
blablablabla
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 22:41:56 #68
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208537654
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 22:35 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja erg jammer.Er is ook helemaal niks mis mee als je het qua wonen goed hebt, maar om vervolgens anderen dan belachelijk te maken of uit te lachen omdat zij zaken die voor jou kennelijk vanzelfsprekend zijn niet kunnen betalen of implementeren gaat wel ver. Dan ben je echt alle schaamte voorbij.
Of omgekeerd natuurlijk, dat je vooral boeiend vind dat anderen hun overwaarde zien verdampen in plaats van blij zijn dat je zelf meer mogelijkheden krijgt.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 22:46:54 #69
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208537729
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 22:31 schreef Elan het volgende:

[..]
Mja dat geld heb ik op zich wel liggen. En dat het duurder is ook maar een logisch gevolg van de hele situatie. Als je dat van te voren hebt zien aankomen ben je nu inderdaad spekkoper. Get in early loont vaak als het gaat om innovatieve ontwikkelingen, maar niet altijd.

Vind het wel stom dat ik eerst zou moeten verhuizen verhuizen, terwijl ik hier prima woon in mijn eentje. Hoef ook niet groter in principe. Maar als je je eigen dak wilt hebben kom je snel uit op minimaal een tussenwoning.

Nog los van het geneuzel over mijn persoonlijke situatie treft dit heel veel mensen in NL. Las in een NRC dat het om ca 1.8 miljoen mensen zou gaan, voornamelijk in koopappartementen maar soms ook verhuurders die tamelijk laks zijn en helemaal geen plannen hebben voor zaken als zonnepanelen. Dat ligt gewoon een stuk gecompliceerder als jij je dak deelt met anderen.

Om dan te zeggen dat je je leven maar anders had moeten inrichten of andere prioriteiten had moeten stellen is ronduit kleinerend.
Natuurlijk is dat een gevolg van de situatie. Daarom zei ik eerder, alles is een consequentie van eerdere keuzes. Dat heeft niets te maken met oneerlijk, het is puur een gevolg van een keuze, niet meer of minder.

Nou ja, stom...als je een appartement koopt deel je je dak met anderen. Dat je dan niet zo makkelijk kunt besluiten om x of Y te doen omdat je niet 100% zeggenschap hebt is dus een logisch gevolg. Was prima toen de energie nog goedkoper was, maar nu de energie duurder is loop je tegen het gevolg aan van de keuze om afhankelijk te zijn van een VVE (mede) waardoor panelen en of een warmtepomp geen mogelijkheid is.

Dat is verder niet eerlijk of oneerlijk.maar een direct gevolg van een woning kopen waarbij je geen volledige controle hebt over je keuzes. Wil je dat wel dan moet je of die VVE zien te bewegen daar in mee te gaan of inderdaad verhuizen. Andere mogelijkheden zijn er dan niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208538678
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 22:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Die huizen die mensen dan niet willen hebben bedoel je? Want de woningen die nu gebouwd worden zijn vrij klein
Ja, maar zou je misschien op een of andere manier die houding tegenover dergelijke woningen kunnen veranderen? Veel starters zijn alleen, en er zijn ook veel alleenstaanden die er niet eens over denken starter te worden omdat het niet eens bij ze opkomt dat dat mogelijk zou zijn. Waarom zou iemand die net de arbeidsmarkt betreden heeft, niet een klein huisje willen kopen? 1 slaapkamer, keuken-woonkamer, badkamer. Zou het makkelijker gemaakt kunnen worden om een dergelijke woning te kopen, en ook weer verkopen, zodat het risico daar verlies op te lijden wordt verkleind? Dus zelfs als je die binnen 2-3 jaar verkoopt is er nauwelijks kans op verlies. Zoiets, zodat mensen ook die kleine appartementen willen kopen. Ipv dat die naar grote investeerders gaan, die het dan voor flinke prijzen verhuren.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 26 maart 2023 @ 00:07:32 #71
414785 sirdanilot
pi_208538781
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 00:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ja, maar zou je misschien op een of andere manier die houding tegenover dergelijke woningen kunnen veranderen? Veel starters zijn alleen, en er zijn ook veel alleenstaanden die er niet eens over denken starter te worden omdat het niet eens bij ze opkomt dat dat mogelijk zou zijn. Waarom zou iemand die net de arbeidsmarkt betreden heeft, niet een klein huisje willen kopen? 1 slaapkamer, keuken-woonkamer, badkamer. Zou het makkelijker gemaakt kunnen worden om een dergelijke woning te kopen, en ook weer verkopen, zodat het risico daar verlies op te lijden wordt verkleind? Dus zelfs als je die binnen 2-3 jaar verkoopt is er nauwelijks kans op verlies. Zoiets, zodat mensen ook die kleine appartementen willen kopen. Ipv dat die naar grote investeerders gaan, die het dan voor flinke prijzen verhuren.
Ik ben alleenstaand maar ik wil eigenlijk liever 1 grote slaapkamer en 1 kleintje, ook al past er in dat kleintje alleen een eenpersoonsbed en een bureau, dan heb ik een werkkamer/logeerkamer namelijk.

Oh en ik vind een balkon of tuin wel echt een vereiste waar moet je anders roken
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_208538842
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 22:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Of omgekeerd natuurlijk, dat je vooral boeiend vind dat anderen hun overwaarde zien verdampen in plaats van blij zijn dat je zelf meer mogelijkheden krijgt.
Die overwaarde is veel harder gestegen dan de inflatie. Ik zie de prijs niet zo snel omlaag gaan, maar de afgelopen 5 jaar is de waarde met ongeveer +-15% per jaar gestegen, dat is absurd veel. Dat geeft woningeigenaren wel een heel oneerlijk voordeel tegenover mensen die (gedwongen) huren of later de markt op zijn gestapt.
pi_208539147
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 00:02 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ja, maar zou je misschien op een of andere manier die houding tegenover dergelijke woningen kunnen veranderen? Veel starters zijn alleen, en er zijn ook veel alleenstaanden die er niet eens over denken starter te worden omdat het niet eens bij ze opkomt dat dat mogelijk zou zijn. Waarom zou iemand die net de arbeidsmarkt betreden heeft, niet een klein huisje willen kopen? 1 slaapkamer, keuken-woonkamer, badkamer. Zou het makkelijker gemaakt kunnen worden om een dergelijke woning te kopen, en ook weer verkopen, zodat het risico daar verlies op te lijden wordt verkleind? Dus zelfs als je die binnen 2-3 jaar verkoopt is er nauwelijks kans op verlies. Zoiets, zodat mensen ook die kleine appartementen willen kopen. Ipv dat die naar grote investeerders gaan, die het dan voor flinke prijzen verhuren.
Waarom zou je dat wel willen? Moet er niet aan denken, thuis werken in dezelfde ruimte als waar je moet ontspannen?

Geen plek om logees te laten verblijven?

En waarom zou je iets kopen van 20-25 m²?

Dat is voor de korte termijn en nagenoeg nooit boeiend.
pi_208539801
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:45 schreef Elan het volgende:

[..]
Oh lol dat wist ik niet. Gaat alles nu via de Metro/RET dan?

Alsnog zit je zo in Rotterdam, en qua werkgelegenheid in een van de meest gunstige regio's van Nederland zo tussen Den Haag en Rotterdam in.
Iets vaker het nieuws volgen, de metro ombouw Schiedam - Hoek van Holland Strand (nieuw station) is nogal een debacel ;)
Ja is allemaal metro geworden. Je kan vanaf Rotterdam niet meer met de trein naar Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland, alleen met de metro.
pi_208540168
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 22:31 schreef Elan het volgende:

Om dan te zeggen dat je je leven maar anders had moeten inrichten of andere prioriteiten had moeten stellen is ronduit kleinerend.
Je geldt uitgeven aan 'leuke dingen' en dan anderen die prudenter met hun geld om zijn gegaan kwalijk nemen dat ze hebben wat jij wilt hebben, dát is pas kleinerend.

Wat is nu eigenlijk je probleem? Je lijkt zelf goed af te zijn: je zit in een label A-woning, je woning is je eigen bezit, je bent op tijd in de huizenmarkt ingestapt en je hebt de luxe om te investeren in crypto's en daar winsten uit te halen. Bovendien wil je niet verhuizen. Tel je zegeningen.

Hoe hoog zijn je woonlasten eigenlijk?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208541067
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 00:11 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Die overwaarde is veel harder gestegen dan de inflatie. Ik zie de prijs niet zo snel omlaag gaan, maar de afgelopen 5 jaar is de waarde met ongeveer +-15% per jaar gestegen, dat is absurd veel. Dat geeft woningeigenaren wel een heel oneerlijk voordeel tegenover mensen die (gedwongen) huren of later de markt op zijn gestapt.
Volgens veel huiseigenaren is de overwaarde niet echt, een papieren fictie, dus snap niet waarom ze geen prijsdaling gunnen aan niet-eigenaren.

De overwaarde is immers niet echt, 'je hebt er niks aan' en er hoort dus geen belasting op.
pi_208541351
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 10:54 schreef Confetti het volgende:

[..]
Volgens veel huiseigenaren is de overwaarde niet echt, een papieren fictie, dus snap niet waarom ze geen prijsdaling gunnen aan niet-eigenaren.

De overwaarde is immers niet echt, 'je hebt er niks aan' en er hoort dus geen belasting op.
Ik gun mezelf van harte lagere belastingen en wil graag dat mijn kinderen op den duur een huis kunnen kopen. De enige reden dat ik een zo groot mogelijk overwaarde op mijn vorige huis wilde, was dat ik een nieuw huis kocht dat óók veel duurder was geworden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_208541462
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 00:11 schreef Anton91 het volgende:
Die overwaarde is veel harder gestegen dan de inflatie. Ik zie de prijs niet zo snel omlaag gaan, maar de afgelopen 5 jaar is de waarde met ongeveer +-15% per jaar gestegen, dat is absurd veel. Dat geeft woningeigenaren wel een heel oneerlijk voordeel tegenover mensen die (gedwongen) huren of later de markt op zijn gestapt.
Ken er genoeg die >50-ste gehuurd bleven zitten terwijl ze wel konden kopen. Kwestie van de goede keuzes maken.

Wat betreft moment van instappen: iedere generatie heeft voor- en nadelen. Ik heb de massawerkeloosheid van de jaren '80 - '90 meegemaakt. Huis kopen was gewoon geen issue, er liepen >vijfhonderdduizend werkelozen rond en dat was in die jaren het grootste maatschappelijke probleem.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 26-03-2023 16:22:07 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208541472
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 10:54 schreef Confetti het volgende:
Volgens veel huiseigenaren is de overwaarde niet echt, een papieren fictie, dus snap niet waarom ze geen prijsdaling gunnen aan niet-eigenaren.

De overwaarde is immers niet echt, 'je hebt er niks aan' en er hoort dus geen belasting op.
Het is dus zeer subjectief. Van mij mogen de huizenprijzen ook -25% onderuit en het aanbod x10
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208542067
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 10:54 schreef Confetti het volgende:

[..]
Volgens veel huiseigenaren is de overwaarde niet echt, een papieren fictie, dus snap niet waarom ze geen prijsdaling gunnen aan niet-eigenaren.

De overwaarde is immers niet echt, 'je hebt er niks aan' en er hoort dus geen belasting op.
Ik gun ze dat wel hoor
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208542085
quote:
3s.gif Op zondag 26 maart 2023 11:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik gun mezelf van harte lagere belastingen en wil graag dat mijn kinderen op den duur een huis kunnen kopen. De enige reden dat ik een zo groot mogelijk overwaarde op mijn vorige huis wilde, was dat ik een nieuw huis kocht dat óók veel duurder was geworden.
Zonder overwaarde op alle huizen was dat er niet, dus het had er net zo goed niet kunnen zijn. Het voegt niks toe behalve voor erfgenamen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 26 maart 2023 @ 12:43:45 #82
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_208542270
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 10:54 schreef Confetti het volgende:

[..]
Volgens veel huiseigenaren is de overwaarde niet echt, een papieren fictie, dus snap niet waarom ze geen prijsdaling gunnen aan niet-eigenaren.

De overwaarde is immers niet echt, 'je hebt er niks aan' en er hoort dus geen belasting op.
Na verhuizing heb ik geen overwaarde meer. Die heb ik in mijn nieuwe huis kunnen stoppen. Daardoor zit ik inderdaad niet te wachten op een prijsdaling. Ik gun niet-eigenaren dan ook géén prijsdaling. Heb er ook voor moeten werken, keuzes voor moeten maken en concessies voor moeten doen op het moment dat het moest.

Wel gun ik ze een huizenmarkt die niet meer verder stijgt.
  zondag 26 maart 2023 @ 12:52:50 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208542369
Overwaarde ontstaat vanzelf doordat je aflost, en ja, huizen worden meer waard doordat mensen een hoger bedrag hebben dat ze aan wonen kunnen besteden, de recente prijsstijging (2018-2022) komt vooral door de lage rente.
Die wordt wel weer gecompenseerd door hogere rente.

Want uiteindelijk draait het toch om wat mensen aan wonen kunnen uitgeven.
En ja, wie spaart en/of aflost kan daardoor altijd meer uitgeven aan een (ander) huis dan de collega met hetzelfde loon die niet spaart of lekker 3 keer per jaar op vakantie gaat want aflossingsvrije hypotheek.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 26 maart 2023 @ 13:24:29 #84
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208542754
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 12:52 schreef Leandra het volgende:
Overwaarde ontstaat vanzelf doordat je aflost, en ja, huizen worden meer waard doordat mensen een hoger bedrag hebben dat ze aan wonen kunnen besteden, de recente prijsstijging (2018-2022) komt vooral door de lage rente.
Die wordt wel weer gecompenseerd door hogere rente.

Want uiteindelijk draait het toch om wat mensen aan wonen kunnen uitgeven.
En ja, wie spaart en/of aflost kan daardoor altijd meer uitgeven aan een (ander) huis dan de collega met hetzelfde loon die niet spaart of lekker 3 keer per jaar op vakantie gaat want aflossingsvrije hypotheek.
Maar dat laatste heeft niets te maken met 'oneerlijk'. Dat is een consequentie van een keuze. Dat is gewoon er achter komen dat je dingen op manier A deed, waar andere mensen het op manier B deden en die laatste groep mensen nu blijkbaar in staat is om iets te realiseren wat de mensen in groep A ook wel willen, maar schijnbaar niet kunnen.

Dat heeft helemaal niets te maken met oneerlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208542856
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 00:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waarom zou je dat wel willen? Moet er niet aan denken, thuis werken in dezelfde ruimte als waar je moet ontspannen?

Geen plek om logees te laten verblijven?

En waarom zou je iets kopen van 20-25 m²?

Dat is voor de korte termijn en nagenoeg nooit boeiend.
Waarom zou je thuis willen werken als je alleen woont? Dan zie je helemaal nooit iemand. Dan zou ik nog liever op een gehuurde werkplek gaan werken waar ik anderen tegen kom.
Maar dit is wel wat al eerder aangegeven werd: Men wilt nu meer, groter en comfortabeler, en dat is duurder, en dat kan men dan weer niet betalen en gaat men klagen. Maar zou men recht op klagen hebben als er genoeg kleine starter woningen zijn van 20-50 m2? Uiteraard moeten vraag en aanbod op elkaar afgestemd zijn, maar het is ook niet onmogelijk om de vraag te beinvloeden. Als men makkelijker buitenshuis 'thuis' kan werken, dan wordt de noodzaak om in huis thuis te werken minder bijv.
pi_208542887
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 11:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Het is dus zeer subjectief. Van mij mogen de huizenprijzen ook -25% onderuit en het aanbod x10
De prijs zal wel iets, dalen, maar aanbod zal maar moeilijk stijgen, gezien de gedaalde investeringen door hogere rente, gekoppeld aan hogere bouwkosten door hogere arbeidskosten en materiaalkosten, dat alles ook nog een gekoppeld aan de stikstof-problemen. Dat alles remt dan ook weer de daling van de prijzen.
  zondag 26 maart 2023 @ 13:45:15 #87
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_208542979
Ik ben in de basis voor klein beginnen als je starter en alleenstaand bent. Een appartementje van 60m2 is dan ruim voldoende. En dan groei je vanzelf door.
22 zijn en een eengezinswoning willen die helemaal af is, is niet iets dat we na moeten willen streven als maatschappij. Gewoon rustig opklimmen in de huizenmarkt. Zo blijft de markt in beweging en aanbod passend bij je levensfase.

Wat je echter ziet is dat een klein appartementje nu voor veel starters al niet meer haalbaar is en als wel dat de prijs zo hoog is dat er gewoon een reële kans is dat je dit met verlies moet verkopen als de volgende levensfase zich binnen een paar jaar aan dient. En dan snap ik wel dat je wel liever meteen voor die eengezinswoning gaat. Maar zo hengelen er steeds meer mensen in diezelfde kleine vijver.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 26 maart 2023 @ 13:45:31 #88
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208542983
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 12:52 schreef Leandra het volgende:
Overwaarde ontstaat vanzelf doordat je aflost, en ja, huizen worden meer waard doordat mensen een hoger bedrag hebben dat ze aan wonen kunnen besteden, de recente prijsstijging (2018-2022) komt vooral door de lage rente.
Die wordt wel weer gecompenseerd door hogere rente.

Want uiteindelijk draait het toch om wat mensen aan wonen kunnen uitgeven.
En ja, wie spaart en/of aflost kan daardoor altijd meer uitgeven aan een (ander) huis dan de collega met hetzelfde loon die niet spaart of lekker 3 keer per jaar op vakantie gaat want aflossingsvrije hypotheek.
Overwaarde=waarde-verschil aankoopprijs toch?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 26 maart 2023 @ 13:46:53 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208543001
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:45 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Overwaarde=waarde-verschil aankoopprijs toch?
Nee, overwaarde is waarde minus openstaande hypotheek.

Huizen die 10 jaar geleden "onderwater" stonden, stonden dat ook primair omdat er niet op was afgelost, en dat terwijl de hypotheek soms ook nog eens 6 tot 10% hoger was dan de aankoopprijs.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208543002
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Waarom zou je thuis willen werken als je alleen woont? Dan zie je helemaal nooit iemand. Dan zou ik nog liever op een gehuurde werkplek gaan werken waar ik anderen tegen kom.
Maar dit is wel wat al eerder aangegeven werd: Men wilt nu meer, groter en comfortabeler, en dat is duurder, en dat kan men dan weer niet betalen en gaat men klagen. Maar zou men recht op klagen hebben als er genoeg kleine starter woningen zijn van 20-50 m2? Uiteraard moeten vraag en aanbod op elkaar afgestemd zijn, maar het is ook niet onmogelijk om de vraag te beinvloeden. Als men makkelijker buitenshuis 'thuis' kan werken, dan wordt de noodzaak om in huis thuis te werken minder bijv.
Mensen willen misschien wel gewoon thuis werken? Om de vrijheid om juist wel mensen te zien, maar dan niet die van hun werk. Jongeren halen hun identiteit niet meer zo erg uit werken.

Daarnaast no way dat ik ergens ruimte ga huren om te gaan werken of met vreemden ga zitten.

20m² is geen woning. Dat is een kamer. Ik zou hier echt nee op zeggen.

Je doet alsof thuiswerken een ramp is en mensen het uit armoede doen. Ik denk eerder dat de meesten niets liever hebben.
pi_208543016
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:46 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Mensen willen misschien wel gewoon thuis werken? Om de vrijheid om juist wel mensen te zien, maar dan niet die van hun werk. Jongeren halen hun identiteit niet meer zo erg uit werken.

Daarnaast no way dat ik ergens ruimte ga huren om te gaan werken of met vreemden ga zitten.

20m² is geen woning. Dat is een kamer. Ik zou hier echt nee op zeggen.
Om je eerdere post nog eens aan te halen 'waarom zou je dat willen'. Het is niet onmogelijk om wat men wilt te beinvloeden. Dat zal jou mening niet veranderen, maar 'de' gemiddelde mening van de populatie wel een beetje, en daarmee kan een overheid vraag naar dergelijke woningen creeren, en een deel van de woningproblemen oplossen.
pi_208543024
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Om je eerdere post nog eens aan te halen 'waarom zou je dat willen'. Het is niet onmogelijk om wat men wilt te beinvloeden. Dat zal jou mening niet veranderen, maar 'de' gemiddelde mening van de populatie wel een beetje, en daarmee kan een overheid vraag naar dergelijke woningen creeren, en een deel van de woningproblemen oplossen.
een overheid lost geen woningproblemen op
pi_208543034
quote:
14s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:49 schreef aTypisch het volgende:

[..]
een overheid lost geen woningproblemen op
Op dit moment niet nee.
  zondag 26 maart 2023 @ 13:51:10 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208543040
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Op dit moment niet nee.
In het verleden ook niet ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208543045
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Om je eerdere post nog eens aan te halen 'waarom zou je dat willen'. Het is niet onmogelijk om wat men wilt te beinvloeden. Dat zal jou mening niet veranderen, maar 'de' gemiddelde mening van de populatie wel een beetje, en daarmee kan een overheid vraag naar dergelijke woningen creeren, en een deel van de woningproblemen oplossen.
Dan moet de overheid dus een ander probleem gaan maken. Want er is nu nul reden om dit te gaan willen. Moeten mensen weer hun werk worden?

Ik ben blij dat die generatie geweest is.
pi_208543156
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dan moet de overheid dus een ander probleem gaan maken. Want er is nu nul reden om dit te gaan willen. Moeten mensen weer hun werk worden?

Ik ben blij dat die generatie geweest is.
Nee, hoe mensen willen wonen is beinvloedbaar. En dan heb ik het over wonen, niet over werken, maar over wonen. Heel veel mensen, vooral jonge, alleenstaande, starters, willen in steden wonen. Daar is het gewoon niet te doen om betaalbare grote woningen te bouwen voor starters. Maar als er veel voorzieningen zijn die er voor zorgen dat men iets minder thuis is, dan is men mogelijk ook eerder tevreden met een kleiner huis. Een beetje buiten de box denken. Er zijn mogelijk meer manieren om het huizenprobleem aan te pakken dan alleen maar meer huizen te bouwen.
pi_208543158
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, overwaarde is waarde minus openstaande hypotheek.

Huizen die 10 jaar geleden "onderwater" stonden, stonden dat ook primair omdat er niet op was afgelost, en dat terwijl de hypotheek soms ook nog eens 6 tot 10% hoger was dan de aankoopprijs.
Primair vooral omdat het hommeles ( niet te verwarren met homeless) was bij de banken natuurlijk. Direct terug te leiden naar gratis geld, in de vorm van rare hypotheken en gespeculeer met 'onze' hypotheken bijv.

Een Nederlandse hypotheek wordt vaak in een pakketje van hypotheken uiteindelijk op een hele andere balans geparkeerd dan je eigen kredietverstrekker. Bijvoorbeeld in ruil voor liquiditeit van (een centrale) bank.

(lol)

Is ook waarom de markt nu zo'n draai heeft gemaakt, de spelregels veranderen en daar reageert de markt damn weer op. Dan kan een De Jonge een regendans doen, of een nieuwe kutregel er door drukken, maar dat gaat weinig uithalen buiten de marges.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2023 14:01:02 ]
  zondag 26 maart 2023 @ 14:02:31 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208543179
quote:
14s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:00 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Primair vooral omdat het hommeles ( niet te verwarren met homeless) was bij de banken natuurlijk. Direct terug te leiden naar gratis geld, in de vorm van rare hypotheken en gespeculeer met 'onze' hypotheken bijv.

Een Nederlandse hypotheek wordt vaak in een pakketje van hypotheken uiteindelijk op een hele andere balans geparkeerd dan je eigen kredietverstrekker. Bijvoorbeeld in ruil voor liquiditeit van (een centrale) bank.

(lol)

Is ook waarom de markt nu zo'n draai heeft gemaakt, de spelregels veranderen en daar reageert de markt damn weer op. Dan kan een De Jonge een regendans, maar dat gaat weinig uithalen buiten de marges.
Nou nee, als mensen afgelost hadden dan had het gros van degenen die nu wel onderwater stonden dan niet onderwater gestaan, dan maakt het namelijk niet uit wat er gebeurt met banken, je lost af en na 30 jaar heb je geen hypotheek meer en is het huis volledig van jou.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208543182
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:00 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Nee, hoe mensen willen wonen is beinvloedbaar. En dan heb ik het over wonen, niet over werken, maar over wonen. Heel veel mensen, vooral jonge, alleenstaande, starters, willen in steden wonen. Daar is het gewoon niet te doen om betaalbare grote woningen te bouwen voor starters. Maar als er veel voorzieningen zijn die er voor zorgen dat men iets minder thuis is, dan is men mogelijk ook eerder tevreden met een kleiner huis. Een beetje buiten de box denken. Er zijn mogelijk meer manieren om het huizenprobleem aan te pakken dan alleen maar meer huizen te bouwen.
Dus wat je zegt is dat de leefomgeving beter moet?

Origineel idee
pi_208543237
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou nee, als mensen afgelost hadden dan had het gros van degenen die nu wel onderwater stonden dan niet onderwater gestaan, dan maakt het namelijk niet uit wat er gebeurt met banken, je lost af en na 30 jaar heb je geen hypotheek meer en is het huis volledig van jou.
Als mensen hun schulden hadden afgelost was er minder schuld voor hen, dat klopt inderdaad
pi_208543485
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De prijs zal wel iets, dalen, maar aanbod zal maar moeilijk stijgen, gezien de gedaalde investeringen door hogere rente, gekoppeld aan hogere bouwkosten door hogere arbeidskosten en materiaalkosten, dat alles ook nog een gekoppeld aan de stikstof-problemen. Dat alles remt dan ook weer de daling van de prijzen.
He, wat vervelend nou. Moet ik toch mijn huidige woning gaan verduurzamen?? Ach nee, natuurlijk niet; de gasprijs is al < ¤40/GJ gedaald.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')