Weltschmerz | maandag 20 maart 2023 @ 14:31 |
https://www.ad.nl/auto/au(...)reden-zijn~aaa7dcdf/ Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat dit kabinet voor ogen heeft Morgen bespreekt de ministerraad dit op hoofdlijnen, zo bevestigen meerdere bronnen na berichtgeving in De Telegraaf. Dit betekent dat gebruikers van elektrische én fossiele auto’s beiden gaan meebetalen aan het weggebruik. Nu zijn bezitters van elektrische auto’s relatief goedkoop uit, omdat die niet meebetalen aan de accijns die wordt geheven op benzine en diesel. Aan de uitvoering zitten nog wél de nodige haken en ogen. Zo is het bijvoorbeeld de vraag hoe de gereden kilometers worden bijgehouden en wie dat gaat doen. Kilometerstand Het ligt volgens bronnen het meest voor de hand om daarvoor de kilometerstand van auto's aan te houden. Hiervoor zou je de stand van de kilometerteller tijdens de Algemene Periodieke Keuring (APK) kunnen gebruiken. Probleem is alleen wel dat nieuwe auto's pas na vier jaar een APK hoeven en daarna om het jaar. Om te voorkomen dat automobilisten ineens een grote som geld af moeten rekenen, zou je dan eerder de kilometerstand moeten laten vastleggen. Er wordt ook nagedacht over manieren om die kilometerstand te staven, bijvoorbeeld door een kastje in de auto of met een smartphone. Lastige daarvan is dat daarmee de privacy van automobilisten eerder in het geding komt, dan als er enkel naar de kilometerstand gekeken zou worden. Géén spitstarief Er komt volgens bronnen géén onderscheid tussen spitsuren en minder drukke tijden of snelwegen en andere wegen. Van eerdere plannen met rekeningrijden of kilometerheffing in de spits is niets terecht gekomen. Rond 2000 trachtte toenmalig minister Tineke Netelenbos, die daarvoor schetsend ‘Tineke Tolpoort’ werd genoemd, al een vorm van rekeningrijden in te voeren. Ook de invoering van een kilometerheffing, waarbij het tarief per gereden kilometer zou afhangen van het tijdstip (spits/nacht) en de locatie waarop gereden werd, mislukte. Kilometerheffing was eerder voorzien voor 2012, maar strandde onder het eerste kabinet Rutte. Verkeerskenners waren juist erg over te spreken dat het gebruik van drukke wegen op drukke momenten ontmoedigd zou worden, maar dat systeem haalde het evenmin. Evenveel De nieuwe taks moet evenveel opbrengen als de huidige wegenbelasting, zo bevestigen ingewijden over de rekeningrijden-plannen die minister Mark Harbers (Infrastructuur) en staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) morgen met hun collega's bespreken. Alleen voor mensen die veel rijden komt het er dan op neer dat zij meer moeten gaan betalen dan nu. Mensen die weinig kilometers maken, zijn relatief goedkoop uit. Door de kilometerteller aan te houden worden ook in het buitenland gemaakte kilometers meegeteld. Daardoor wordt een autovakantie naar bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje of Italië relatief duur. Ook voor de wintersport naar landen als Oostenrijk en Zwitserland zijn autorijders dan meer kwijt. Mensen die door het jaar heen minder kilometers maken, maar wel verre vakantiereizen maken, kunnen uiteindelijk ook goedkoper uit zijn dan onder de huidige wegenbelasting. In het coalitieakkoord stond ook al dat dit kabinet in 2030 een systeem van Betalen naar Gebruik wil invoeren voor alle automobiliteit. De coalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie heeft afgesproken dit systeem pas in 2030 in te voeren, maar dat wél al voor te bereiden. Gedurende deze kabinetsperiode moet de wetgeving daarvoor worden vastgesteld. De heffing is niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt de dan nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel. — Lekker dan, je betaald al tol in Frankrijk, zo’n 90euro enkele reis naar zuid Frankrijk, je gebruikt het NL wegen net niet en toch moet je er voor gaan betalen ![]() Hoe zit het met de duitse toeristen die hier dan rijden, betalen die dan niets? - OP van SnodeSnuiter- | |
BasEnAad | maandag 20 maart 2023 @ 14:34 |
Dit wordt een ongekend administratief drama. | |
Gunner | maandag 20 maart 2023 @ 14:36 |
Dat zit er dik in ja. | |
ludovico | maandag 20 maart 2023 @ 14:38 |
Dikke kolder natuurlijk dit, als je auto onzuinig is betaal je daarvoor via brandstof, prima, wegenbelasting is misschien wat minder eerlijk op dit moment.. Maar met zo een kilometerheffing krijg je dan toch juist weer dat een extra auto die stilstaat relatief goedkoop wordt. Naja ach... Zolang er niks extra wordt bij gehouden behalve een laffe kilometerstand.... Maar het enige echte nuttige van een kilometerheffing zou zijn dat er een spitsheffing komt, en laat dat juist hetgeen zijn wat niet wordt ingevoerd. | |
Dusthor92 | maandag 20 maart 2023 @ 14:40 |
Kilometerteller onderbreken dan maar ![]() | |
Gunner | maandag 20 maart 2023 @ 14:42 |
Maar goed, dat artikel uit de OP, is bijna driekwartjaar oud. Is er in de tussentijd nog wat aan gebeurd? | |
Gunner | maandag 20 maart 2023 @ 14:43 |
Rekeningrijden wordt deze zomer concreetDan kan je het net zo goed zo houden. | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 14:44 |
"Het moet namelijk wel eerlijk, duidelijk en makkelijk worden." Yeah right. ![]() | |
Verbodsbord | maandag 20 maart 2023 @ 14:49 |
Ik snap nog altijd de reden niet, als het uiteindelijk evenveel gaat opleveren. Huidige systeem is prima toch? Uiteindelijk profiteert iedereen van fatsoenlijke wegen, ook als je zelf minder rijdt met je auto (transport van goederen, busvervoer etc.). Als we systemen 'eerlijker' willen maken, krijg ik dan ook m'n betaalde verzekeringspremies terug als ik er geen gebruik van heb gemaakt? Of is dat iets waar we met z'n allen voor inleggen, zodat er fatsoenlijke voorzieningen voor eenieder beschikbaar zijn. | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 14:50 |
Het gaat niet evenveel opleveren. Dit gaat in de toekomst de nieuwe melkkoe worden van de overheid. Die prijzen gaan omhoog en dat hebben ze ook al aangekondigd. | |
Fred_B | maandag 20 maart 2023 @ 15:02 |
Dat is voor de politiek het hele voordeel van een kilometerheffing over de benzineaccijnzen. Die accijnzen kan je niet oneindig verhogen, want dan gaat half Nederland over de grens tanken. Maar het bedrag per kilometer kan je zo ver verhogen als je wil, en het is ook nog op basis van het principe “de vervuiler betaalt” en om het klimaat te redden, dus wie kan daar nou tegen zijn? | |
xzaz | maandag 20 maart 2023 @ 15:03 |
Dus mensen die werken en die ook nog eens altijd op locatie moeten zijn gaan dus extra betalen? Goed plan ![]() | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 15:06 |
Ja. De wijkverpleegkundige is gaat gigantisch genaaid worden. | |
-XOR- | maandag 20 maart 2023 @ 15:08 |
Met elektrisch rijden verdwijnen de inkomsten uit accijns op benzine/diesel natuurlijk. | |
phpmystyle | maandag 20 maart 2023 @ 15:11 |
Metaalmedewerker, accountmaanger, accountant, randstaduitzendkracht. Gadverdamme ![]() | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 15:12 |
Zeker 1, mogelijk 2 uit jouw lijstje heeft/krijgt een leaseauto. | |
Gunner | maandag 20 maart 2023 @ 15:14 |
Maar dat gaat uiteindelijk ook verwerkt worden in een evt leaseprijs. | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 15:17 |
Klopt, maar niet dynamisch. Een contract is voor 4 jaar / x aantal kilometers. Uiteraard kunnen ze wel uitgaan van een bepaald niveau qua hoogte van de kosten van het rekeningtijdensysteem. | |
Dusthor92 | maandag 20 maart 2023 @ 15:23 |
Dus mensen met een praktijkgericht beroep gaan nog verder achteruit. Top plan weer ![]() | |
torentje | maandag 20 maart 2023 @ 15:25 |
Het rekeningrijden zal pas ingevoerd worden als het te laat is. Dat rekeningrijden had al ingevoerd moeten zijn al zo'n 100 jaar geleden, toen er nog niet zoveel mensen waren die schade hadden door het autoverkeer. | |
Golf8 | maandag 20 maart 2023 @ 16:21 |
Geen last van in me Golf 8 🤣 | |
Toine51 | maandag 20 maart 2023 @ 16:31 |
"Me"? ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 16:33 |
Als je je geld verdient met autorijden, kan je de kosten doorgaans prima doorberekenen aangezien die kilometerheffing er voor iedereen is. | |
Kelvin_Baassie | maandag 20 maart 2023 @ 16:34 |
ja naar de klanten ja slimpie | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 16:36 |
Het is prima dat mensen die het meeste gebruik maken van het asfalt ook het meest betalen. Zo kan tante Mien die 1x in de week boodschappen doet en bij oma op bezoek gaat ook nog een autootje rijden. | |
Dusthor92 | maandag 20 maart 2023 @ 16:36 |
Jij denkt dat werkgevers hun lassers en montagemedewerkers uit zichzelf extra gaan compenseren? Ik hoop het hoor, maar ik ben er bang voor. Ik voorzie een zoveelste tegenslag voor de Jan Modaal | |
Toine51 | maandag 20 maart 2023 @ 16:38 |
Nou, daar zal vást niet mee gesjoemeld kunnen worden.... Overheid en digitalisering , daar weten we alles van... ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 16:38 |
Hoe bedoel je nu precies? Heb je het over mensen die voor hun werk op de weg zitten? Of over woon- werkverkeer? De tarieven zijn nog niet officieel, de methode om de kilometers te registreren wordt ook nog onderzocht. | |
Kelvin_Baassie | maandag 20 maart 2023 @ 16:39 |
leuk voor jou tante en oma maar ze moeten toch meer betalen voor de producten | |
Dusthor92 | maandag 20 maart 2023 @ 16:40 |
Woon-werk verkeer. Niet iedereen heeft de werkgevers voor het uitkiezen; sommige mensen moeten nu eenmaal een eind rijden. Normaal gesproken zou je dan kunnen verhuizen, maar dat zit er inmiddels ook al niet meer in | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 16:41 |
Dat valt wel wat mee. Als de kosten van vervoer het grootste deel van de kosten van producten of diensten is, dan doe je iets niet goed. | |
Dusthor92 | maandag 20 maart 2023 @ 16:43 |
Alles bij elkaar zo’n ¤250,- per maand. En dan rijd ik gewoon een normale auto. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 16:44 |
Het zal van het omslagpunt afhangen. Het is ook niet uit te sluiten dat er via de belastingen een extra aftrekpost voor komt. Het punt is nu dat we allemaal rampscenario's bedenken en die baseren op halve informatie en interpretatie. Ik heb begrip voor het wantrouwen maar het is nog geen 2030 en ik heb nog geen officiële tarieven gezien. | |
Dusthor92 | maandag 20 maart 2023 @ 16:44 |
Fair enough ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 16:44 |
We praten nu langs elkaar heen, ik reageerde hier op iets heel anders. Ging niet over je privé-auto. | |
Dusthor92 | maandag 20 maart 2023 @ 16:47 |
My bad, zag t net te laat | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 16:48 |
Ik voorzie wel 1 slimmigheid. Als je een koeriersdienst hebt, vestig je je bedrijf net over de grens in Duitsland of België en ga je in Nederland werken. Je hebt dan niets te maken met de registratie van kilometerstanden in Nederland en kan onbeperkt je kilometers maken. | |
qajariaq | maandag 20 maart 2023 @ 16:48 |
Jouw verzekering doet niet aan no claim? | |
Tijn | maandag 20 maart 2023 @ 16:49 |
Uiteindelijk gaat elk land zo'n systeem hebben naarmate benzine wordt afgebouwd en meer mensen elektrisch rijden. | |
qajariaq | maandag 20 maart 2023 @ 16:53 |
Prima plan, tenminste als gewicht en milieu vervuiling ook meetellen in het tarief. Dus dat een Tesla wel een hoger tarief per km gaat betalen dan een Zoë. | |
Gunner | maandag 20 maart 2023 @ 16:55 |
Het frustrerende is dat we al echt tientallen jaren hierover aan het (voor)ergeren zijn en WEER haalt iemand dat plan weer uit de mottenballen. Wie kent Tineke Tolpoort nog | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:04 |
Verschil is natuurlijk wel dat nu de inkomsten van de staat ook echt in het geding komen. Op dit moment is zo'n 2% van het autopark in Nederland elektrisch en is 25% van de nieuw verkochte auto's elektrisch. Dus de vervangingssnelheid ligt nu op 1% per jaar en dat loopt de komende jaren langzaam op. Vanaf 2035 gaat die vervangingssnelheid naar verwachting met ongeveer 3,9% per jaar, aangezien je dan alleen nog maar auto's zonder brandstofmotor kan kopen. Je kan zelf wel nagaan wat dat met de inkomsten uit brandstofaccijnzen gaat doen en de overheid gaat dat opvangen. Hoe? Kilometerheffing. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 20 maart 2023 @ 17:06 |
Kilometerheffing, of extra accijns op electriciteit. Dat levert veel meer op namelijk. | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 17:09 |
https://autorai.nl/rekeni(...)ter-betalen-in-2030/ Werken wordt wederom bestraft. | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 17:10 |
Nee tuurlijk niet. EV's gaan uiteraard weer voor getrokken worden. | |
Janneke141 | maandag 20 maart 2023 @ 17:10 |
Er is niemand die écht gelooft dat je goedkoper uit bent als je weinig rijdt, toch? | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:10 |
Het probleem met extra accijns op elektriciteit is, dat alles op elektriciteit draait. Bedrijven, je huishouden, ziekenhuizen, fabrieken, alles. Je kan moeilijk alle stroom duurder maken (ook voor mensen zonder auto) omdat je autorijden zwaarder wil belasten. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 20 maart 2023 @ 17:11 |
Moet je maar bij je werk in de buurt gaan wonen. Ik ga gewoon lekker op het fietsje tegenwoordig. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:12 |
Ik ben ook wantrouwend. Maar het is op dit moment niet bewezen dat je in 2030 duurder uit bent (na inflatiecorrectie). Ik begrijp de onderbuikdiscussie maar we hebben nog te weinig feitelijk informatie. In 2028/2029 valt dat beter te onderbouwen of verdedigen. | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 17:12 |
Moet dat wel kunnen. | |
torentje | maandag 20 maart 2023 @ 17:13 |
Veel kilometers autorijden is toch geen werk? | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:14 |
Naja, weet je. Dat hoor ik ook vaak natuurlijk maar we hebben het over 2030. Hoe bijzonder moet je beroep zijn als je de komende 7,5 jaar geen werk dichterbij kan vinden? Als je nu dagelijks meer dan 100 of zelfs 200km aan woon- werkverkeer hebt, moet je je ook gaan afvragen waar je mee bezig bent misschien. Dan sta je niet in de file, dan ben je de file. | |
BehoorlijkKritisch | maandag 20 maart 2023 @ 17:15 |
En dus meer inkomsten voor de staat. Veel makkelijkere maatregel, laat iedereen maar betalen voor mobiliteit. Alsof er bij andere accijnzen wel een één op één relatie is tussen dat wat je koopt/gebruikt en waar je betaalde belasting heen gaat. | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 17:15 |
Niet? Je zal patienten af moeten rijden met de auto. | |
Fred_B | maandag 20 maart 2023 @ 17:16 |
Het punt is dat het helemaal niet om het tarief bij introductie gaat. Dat kan inderdaad best iets laags zijn om draagvlak te creëren. Zodra het systeem is ingevoerd ben je één begrotingstekort verwijderd van een forse verhoging van de tarieven (voor het milieu uiteraard). | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:16 |
Maar als je patiënten moet rijden, dan is het geen woon- werkverkeer maar onderdeel van je werk. | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 17:17 |
Bedrijven verhuizen nog wel eens. Of worden overgenomen waardoor de vestiging wordt verplaatst. Of je kan niet door persoonlijke omstandigheden verhuizen. | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 17:18 |
Welke vaak genoeg met de eigen auto moet worden afgelegd. Niet iedereen krijgt een vergoeding daarvoor. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:18 |
Maar je bent toch niet verplicht om dan te blijven werken bij zo'n bedrijf? Als je echt zo onmisbaar of specialistisch bent, dan is daar financieel vast wel een mouw aan te passen. Hoeveel beroepen zijn er nu echt waarbij je, als je bedrijf verhuist, nooit ergens anders aan de bak zou kunnen komen? | |
Netsplitter | maandag 20 maart 2023 @ 17:20 |
Gelukkig is het leven precies zoals jij het voorstelt. ![]() | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:21 |
Dat is een argument vóór een betere reiskostenvergoeding want autorijden is nu ook duur. Ik vind dat niet direct een argument tegen kilometerheffing. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:23 |
Nou ja, het is ook wel typisch dat er altijd bij dit soort discussies van dit soort onverzettelijkheden als argument gebruikt worden en bijna iedereen beroepen heeft die alleen op minimaal 100km afstand te vinden zijn en diezelfde mensen ook nooit dichter bij hun werk kunnen gaan wonen. Dat is toch wel bijzonder. Je kan toch ook eens kijken naar wat daar misgaat? | |
Bouke-p | maandag 20 maart 2023 @ 17:24 |
Want je mag ook gewoon niet bij een bepaald bedrijf willen werken? Dus hup! Niet zeuren en gewoon vlakbij huis werken! Plezier in je werk hebben doe je naar ergens anders. Mijn standplaats is 145km enkele reis, ik hoef er gelukkig niet elke week heen maar toch. Ik werk voor de overheid en doe dat ook graag. Maar IT bij de overheid is nou eenmaal gecentraliseerd op een aantal vaste locaties. Militairen hebben ook weinig keus waar ze geplaatst worden. Die hebben ook allemaal gewoon pech natuurlijk. | |
torentje | maandag 20 maart 2023 @ 17:25 |
Ik heb het over autobezitters die voor hun lol, dagelijks veel kilometers autorijden. Die veel kilometers kunnen autorijden zien als een bevrijding. | |
Red_85 | maandag 20 maart 2023 @ 17:26 |
Wat is daar mis mee? | |
Red_85 | maandag 20 maart 2023 @ 17:27 |
Complete bs inderdaad. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:28 |
Tuurlijk mag dat. Maar met de huidige kosten en de tijd die het kost doe je jezelf dan wel tekort. Nee, dat zou toch ook gekkenwerk zijn. Iedere week 15 tot 25 uren in de auto zitten om van en naar je werk te rijden. Dan gooi je je leven wel weg. Nogmaals, autorijden is nu ook duur. Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik vind het een verspilling van tijd en geld om iedere dag zo lang in de auto te zitten om naar je werk te komen. Waar leef je dan voor? | |
Red_85 | maandag 20 maart 2023 @ 17:31 |
'Buitenland telt ook mee' Yeah, right. Door Frankrijk /Italie rijden over de snelweg en dubbel betalen. 1x voor de tol en een keer voor de kms naar de NL fiscus. Voor wat exact? Voor wat?! Debiel plan weer. Wat is er mis met dit systeem wat we nu hebben waar een minimum betaald wordt voor bezit en er accijnzen betaald worden voor het verbruik? Maniakale gekken daar in den haag. | |
Red_85 | maandag 20 maart 2023 @ 17:32 |
Dat bepalen mensen voor zichzelf wel. En niet jij voor hun. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:33 |
Dat is prima. Maar dat maakt je leven wel duur, helemaal na invoering van een kilometerheffing. | |
Korenfok | maandag 20 maart 2023 @ 17:34 |
waarom zou je auto rijden zwaarder belasten als de vervuilende uitstoot 0 is? | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:34 |
Als je een beetje gelezen had dan had je gezien dat de inkomsten van brandstofaccijnzen de komende 25 jaar geheel gaan verdwijnen. Daar wil de overheid een alternatief voor, die gaan geen 8 miljard Euro per jaar laten liggen. | |
Red_85 | maandag 20 maart 2023 @ 17:34 |
Zullen wel weer 600.000 geitenpadjes komen voor bedrijven welke gecontroleerd worden door 6 complete gebouwen vol ambtenaren. ALS het er al komt. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:35 |
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Heb je goed gelezen waar ik op reageer en wat mijn reactie is? | |
Red_85 | maandag 20 maart 2023 @ 17:36 |
Dus? Boeie. Nog lang niet zeker dat de ICE ook gaat verdwijnen. Landen liggen dwars op het moment. Kan je wel een gedrocht van een plan willen invoeren, maar het is nog steeds de huid verkopen voor de beer is geschoten. Daarbij de compleet debiele idioterie van ook de buitenlandse km's mogen er uit. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:36 |
Zo ingewikkeld is het niet om die registratie bij te houden, NAP bestaat al sinds 1991. | |
Red_85 | maandag 20 maart 2023 @ 17:37 |
En daar wordt niet mee gefraudeerd? Toch? Toch???? ??? Toch??? ? ??? ??? Whahahahahah | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:38 |
Die landen weten heus wel dat de EV er aan komt. Het gaat vooral om eFuels, merken als Porsche en Ferrari zetten daar op in maar het is erg duur per liter. Volkswagen heeft net medegedeeld dat ze 180 miljard Euro gaan investeren in EV's. Dat doe je niet als je denkt dat je over 15 jaar nog massaal brandstofauto's verkoopt. Oh, absoluut mee eens. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 17:40 |
In principe hoeft de kilometerheffing alleen voor elektrische auto's (op accu of waterstof) ingevoerd te worden, brandstofauto's blijven op brandstof rijden en die kan je via brandstofaccijns belasten. EV's zijn van na 2010 hebben sowieso digitale tellers en je kan de eisen daarvoor ook nog wat strenger maken. Het is niet meer even een tellerkabeltje afkoppelen, zoals bij een oude Volvo of VW Kever. Reken er ook maar op dat fraude daarmee veel zwaarder bestraft gaat worden. | |
torentje | maandag 20 maart 2023 @ 17:53 |
Omdat voor hun hobby veel mensen moeten wijken en/of werken. Willen zij voor mijn hobby opzij gaan en/of werken? Mijn hobby is om dagelijks veel kilometers te fietsen. | |
Korenfok | maandag 20 maart 2023 @ 17:59 |
het belasten van auto rijden is omdat het rijden van een auto belasting is op het milieu en leef omgeving. De EV haalt dit argument weg, want EV is geen uitstoot. Een eventuele argumentatie langs de lijn qua onderhoudt wegen etc, zou een vreemde zijn aangezien we ook niet extra belasten voor elektrische fietsen. Dus waarom zouden we auto rijden nog belasten als de vervuilende uitstoot 0 is? | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 18:11 |
Maar dan nog begrijp ik het niet helemaal als reactie op wat ik zei. Ik reageerde op iemand die zei "je kan ook accijns op stroom heffen". Extra accijns op stroom om accijns op brandstoffen te compenseren zou vreemd zijn, omdat alles op stroom werkt en iedereen dan duurder uit is, ook als je geen auto hebt. Het plan is juist om de komende jaren de belasting op stroom te verlagen (zie vorige deeltje, IBO tabel, geplaatst door Monkyyy). Verder is accijns ook geen klimaat- of milieumaatregel, de inkomsten zijn een onderdeel van de begroting. | |
qajariaq | maandag 20 maart 2023 @ 18:25 |
Ja maar hullie! In vergelijking met een fiets gebruikt een auto veel meer ruimte en de slijtage aan wegen en andere voorzieningen is door een auto ook aanzienlijk meer. En als je er erg aan stoort dat fietsen geen belasting betalen dan kan je daar voor gaan pleiten bij een willekeurige politieke partij naar keuze. Maar misschien is het wel een idee om te belasten op gebruikt KWh. Alleen is dat bij een fiets zo weinig dat het innen meer kost dan de opbrengsten. Een beetje fiets rijd ruim 100 km per KWh en doet daar gemiddeld een week of langer over, een auto komt daar 3 tot 5 km mee, dan is ie net vijf minuten verder. | |
Fred_B | maandag 20 maart 2023 @ 18:28 |
Het is gewoon voor de inkomsten. Daar doet het kabinet ook niet geheimzinnig over:
| |
#ANONIEM | maandag 20 maart 2023 @ 18:36 |
Tegen die tijd is de technologie al zover dat praktische bezwaren geen reden meer zijn om dit niet in te voeren. | |
etuiedelapiel | maandag 20 maart 2023 @ 18:43 |
Nu nog door de eerste Kamer zien te krijgen ![]() | |
boegschroef | maandag 20 maart 2023 @ 18:50 |
Met moderne auto's gaat dat nog veel makkelijker 😅 https://www.kilometerstop(...)he-taycan-2019-2020/ | |
Gunner | maandag 20 maart 2023 @ 18:52 |
Waarschuwing: Een kilometerstopper is alleen bedoeld voor testdoeleinden en het is verboden in het openbaar verkeer. Hiermee kunt u testen uitvoeren op voertuigen onder laboratorium/testomstandigheden en diverse voertuigtesten en metingen uitvoeren op een rollenbank. Kilometerstop is niet verantwoordelijk voor het eventuele misbruik hiervan. Sure ….. | |
Korenfok | maandag 20 maart 2023 @ 19:02 |
waarom zou je mobiliteit belasten, het recht om te vrij te bewegen in Nederland waarom moet dit belast worden? | |
Korenfok | maandag 20 maart 2023 @ 19:04 |
dan kun je ook eerlijker belasting heffing, bijv inkomend boven de 70k 5% meer. onder aan de streep is dat voor iedereen goedkoper. | |
Gimmick | maandag 20 maart 2023 @ 19:09 |
Ik vind het een goede eerste stap. Gebruik is een eerlijke belasting. Meerdere factoren meetellen (tijdstip, type weg, geen buitenland etc) is natuurlijk beter, maar dan gaan er veel meer privacy bezwaren spelen. Zulke projecten falen bij de overheid. Dat kan eventueel later nog, in kleine stappen. | |
qajariaq | maandag 20 maart 2023 @ 19:10 |
Mobiliteit kost niets, tenzij je met een voertuig gaat waar je wel moet betalen. Je mag geheel gratis op voetreis naar Rome of zo je wilt naar Scheveningen. Daarnaast is automobiliteit regelmatig een schaars goed. Er is domweg onvoldoende ruimte om iedereen de hele dag heen en weer te laten karren. Dus moet je dat enigszins afremmen. Waarom reageer je aldoor met argumenten waar je zelf ook wel het antwoord op kan verzinnen? | |
Korenfok | maandag 20 maart 2023 @ 19:14 |
Nou waarom is auto rijden een schaars goed? dat wist ik niet, en over 40 jaar is een goed koop EV voor een habbe kras ook zeker te koop! Waarom wil je mensen uit de auto als deze niet meer vervuilend is? als de wereld geschiedenis eending laat zien, is het een steeds snellere vormen van en toename van mobiliteit, zowel fysiek (personen goederen), als mentaal (ideeen, ontdekkingen etc). | |
qajariaq | maandag 20 maart 2023 @ 19:23 |
Nog nooit een file gezien? | |
AchJa | maandag 20 maart 2023 @ 19:35 |
Militair, ongeveer elke drie jaar een andere plaatsing... | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 19:53 |
Ja, tuurlijk kan dat, uitzonderingen zijn er altijd. Gaan die ook iedere dag naar huis? Die hele sector is in Nederland ongeveer een half procent van de beroepsbevolking, daar moet wel een mouw aan te passen zijn met een goede kilometervergoeding ofzo. Daarnaast zag ik vroeger al vaak militairen in de trein, blijkbaar is dat ook een optie. Gemiddeld woon- werkverkeer voor Nederlanders is 22km. | |
Korenfok | maandag 20 maart 2023 @ 20:00 |
omdat er heel veel auto's achter elkaar naar het zelfde punt moeten, is de auto een schaars goed? Oh je wil iedereen uit de auto zodat je niet in de file hoeft te staan? je kunt zelf ook een uur eerder beginnen? | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 20:00 |
De tijd dat je met een uur eerder beginnen niet meer in de file staat ligt al ver achter ons, tenzij je om 7:00 begint. Hier in het noorden niets te klagen overigens. Maar ik moet ook wel eens aan de andere kant van Nederland zijn... | |
Korenfok | maandag 20 maart 2023 @ 20:07 |
Ik moet regelmatig in Utrecht zijn in de in de ochtend, maar als je om 7:00 uur in de auto stapt rij redelijk soepel door over de a28. Wanneer je 630 vertrek rij je gewoon door zonder al te veel hobbels. Ik kom ook vanaf het noorden. | |
AchJa | maandag 20 maart 2023 @ 21:06 |
Hangt van de afstand en beschikbaarheid/kwaliteit van de legering af natuurlijk. Sowieso heb je al geen recht op legering als de enkele reis minder dan 70km is... En vwb het OV, de meeste kazernes waar operationele ehdn zijn geplaatst zijn bijna niet te bereiken met de trein/bus. 't Harde is bv. een van die uitzonderingen omdat die tegen het station aan ligt. En vwb de vergoeding, sinds de laatste CAO (2022) krijgen we pas 19ct/km, daarvoor zaten we op 12ct ofzo. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 21:10 |
Daar ligt een mooie taak voor de overheid om te zorgen dat kazernes een goede OV-voorziening krijgen. | |
AchJa | maandag 20 maart 2023 @ 21:15 |
De kazernes die dat hadden zijn voor het gros afgestoten omdat die natuurlijk op gewild terrein lagen... Daarbij, op de kazerne zelf wil je ook vervoer hebben anders kom je nog nergens. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 21:16 |
Een station hoeft natuurlijk niet aan een kazerne te grenzen. Maar al zou je maar pendelbussen hebben, dan ben je al een heel eind. Scheelt ook weer parkeerplekken. | |
AchJa | maandag 20 maart 2023 @ 21:17 |
Gaat nooit gebeuren... Is de laatste 20 jaar al geprobeerd. | |
TheFreshPrince | maandag 20 maart 2023 @ 21:19 |
Als jij het zegt, dan moet het wel zo zijn. | |
AchJa | maandag 20 maart 2023 @ 21:20 |
Nou ja, ik weet de behaalde resultaten uit het verleden... | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 21 maart 2023 @ 02:14 |
Niemand heeft het over zwaarder belasten:
Omdat dat niet is hoe jouw simpele leventje er uit ziet? ![]() Ik woon op een mooie plek en heb werk dat maar op 1 plek in Nederland gedaan wordt. Die twee plekken liggen toevalllig 50km uit elkaar. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 21 maart 2023 @ 02:18 |
... | |
Cockwhale | dinsdag 21 maart 2023 @ 06:17 |
Haha de overheid haha | |
boegschroef | dinsdag 21 maart 2023 @ 06:44 |
Precies, ik werk ook bij een uniek bedrijf met specialisten die liever ruim in het mooie Limburg willen wonen omdat in deze omgeving geen huis te vinden is. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 21 maart 2023 @ 06:54 |
Zoveelste wereldvreemde aanval op de burger die vanuit Den Haag wordt ingezet. | |
TheFreshPrince | dinsdag 21 maart 2023 @ 07:18 |
Palletsorteerders heb je overal hoor ![]() | |
capricia | dinsdag 21 maart 2023 @ 07:23 |
Leve de lease auto! Waarbij de werkgever betaalt. | |
TheFreshPrince | dinsdag 21 maart 2023 @ 07:37 |
Maar dat geldt ook alleen voor zakelijke kilometers. Dat is alsof je blij bent dat je niet je eigen brug hoeft te kopen als je bij een garagebedrijf werkt. | |
capricia | dinsdag 21 maart 2023 @ 07:58 |
Geen blijdschap hier hoor. Maar ik voorspel je dat de werkgever betaalt voor de leaserijder, net als nu de brandstof etc. Het is tenslotte geen prive wagen. Of wil je de bijtelling ook op de schop doen? | |
Danny | dinsdag 21 maart 2023 @ 08:00 |
dan mag de accijns dus ook van de benzine af? Want dat is feitelijk al een kilometerheffing natuurlijk. | |
TheFreshPrince | dinsdag 21 maart 2023 @ 08:02 |
Daar zou ik niet teveel op rekenen. Maar je kan het voorstellen ![]() | |
Gunner | dinsdag 21 maart 2023 @ 08:11 |
Ik zie geen reden dat zakelijke rijders niet duurder uit zijn. Maar eerst maar eens zien of dit door gaat. Plannen en uitvoering zijn in de politiek twee verschillende dingen. | |
Gunner | dinsdag 21 maart 2023 @ 08:13 |
Dat zou wel logisch zijn hè. Zal daarom wel niet gebeuren. | |
TheFreshPrince | dinsdag 21 maart 2023 @ 08:17 |
Als je privé mag rijden, betaal je belasting over de bijtelling, dat is me bekend. Het is niet gratis ofzo. Voor 2030 heb ik nog niet gelezen hoe ze dat willen gaan doen, kan best zijn dat de kilometerheffing ook als loon gezien wordt als de werkgever dat betaalt. Het is slechts een idee van wat er zou kunnen komen. Zover ik weet is daar nog voorstel over uitgelekt. Hier wel een suggestie van hoe het zou kunnen gaan: https://topgear.nl/autonieuws/rekeningrijden-zakelijke-leaserijder-bijtelling-2030/ Ik zou dus nog maar niet gaan juichen. | |
TheFreshPrince | dinsdag 21 maart 2023 @ 08:23 |
Het kan natuurlijk zijn dat Duitsland wel voor een GPS-oplossing gaat. Duitse kilometers die in Nederland worden afgelegd tellen dan niet mee. Dat zou een loophole kunnen opleveren. Ik probeer vooral gaten te schieten in de oplossing die Nederland nu voorstelt, met registratie op basis van de kilometerteller. Dat is gevoelig voor ontwijking. | |
capricia | dinsdag 21 maart 2023 @ 08:43 |
Mooi man. Gaat vast helemaal goed komen met de huidige stand van de belastingdienst. ![]() | |
Nielsch | dinsdag 21 maart 2023 @ 10:03 |
kromhoutkazerne heeft gewoon een tramhalte voor de deur, je bent er zo vanaf Utrecht Centraal. | |
Nielsch | dinsdag 21 maart 2023 @ 10:05 |
kut man dit voor al die filekneuzen ![]() | |
AchJa | dinsdag 21 maart 2023 @ 10:26 |
Ik had het over operationele kazernes, geen staven (op de Kromhout zit de landmachtstaf, daar is geen soldaat te vinden, als kapitein mag je daar net de koffie rondbrengen)... De Kromhout is ook 1 grote flexwerkplek waar niemand een vaste stek heeft en iedereen meer thuiswerkt dan aanwezig is, dat kan ook als je alleen maar beleidsstukken schrijft. Het is gewoon een feit dat de meeste kazernes/vliegbases slecht bereikbaar zijn. | |
TheFreshPrince | dinsdag 21 maart 2023 @ 10:40 |
Leeuwarden niet iig, vanaf het station de bus naar Stiens en je komt zo langs de hoofdingang. | |
AchJa | dinsdag 21 maart 2023 @ 10:57 |
Genoeg collega's die daar mee begonnen zijn (OV naar LWD) en na een half jaar de handdoek in de ring hebben gegooid... Maar goed, ze zullen wel niet hard genoeg geprobeerd hebben ofzo... Voor mij bv zou het OV naar vlb Leeuwarden in tijd tussen een uur en anderhalf uur in beslag nemen. Met de auto 25 minuten... Dan is dat geen realistisch alternatief, simpel zat. [ Bericht 11% gewijzigd door AchJa op 21-03-2023 11:04:16 ] | |
TheFreshPrince | dinsdag 21 maart 2023 @ 11:18 |
Als het druk is in Leeuwarden red je die 25 minuten ook niet. Zeker niet gezien de richting waar je vandaan komt. De nieuwe haak zuid-west helpt wel wat natuurlijk. | |
AchJa | dinsdag 21 maart 2023 @ 13:11 |
Ik red het elke keer gewoon in 25 minuten, Als je naar de VLB wil hoef je Leeuwarden helemaal niet in... Hooguit moet je het Europaplein pakken maar ik pak altijd de zuid-poort dan ga je er voor het Europaplein al af bij de glazen piramide. | |
TheFreshPrince | dinsdag 21 maart 2023 @ 13:14 |
Oh, blijkbaar is er nog een andere route. De 2,5 jaar dat ik in Leeuwarden woonde, woonde ik bijna op het uiteinde van de Ypk van der Fearwei. Die blokken die daar nu omheen gebouwd zijn stonden er nog niet, dus ik had vanuit m'n slaapkamer uitzicht op de vliegbasis en de toren. Was als kind best leuk om er met de verrekijker naar te kijken wat er allemaal gebeurde ![]() | |
AchJa | dinsdag 21 maart 2023 @ 13:16 |
Ja, via de Poptawei. Ah nice. | |
TheFreshPrince | dinsdag 21 maart 2023 @ 13:18 |
Ja, zeker nice! Die blokken waar we woonden stonden er net toen in ~1988, we waren de eerste bewoners. De tuinen bestonden uit klei. | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 21 maart 2023 @ 13:23 |
Ja dat lijkt mij ook dat werkt alleen op een eiland. Waarom niet met ERP poortjes op de snelweg? | |
TheFreshPrince | dinsdag 21 maart 2023 @ 13:26 |
Dat kan. Maar dan heb je in het noorden niet veel inkomsten en krijg je sluipverkeer op lokale wegen. | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 21 maart 2023 @ 13:29 |
Dat is dan zo. Dit onzalige km teller plan werkt alleen wanneer het EU breed wordt uitgerold. | |
Accordtje | dinsdag 21 maart 2023 @ 13:43 |
Ga je met betalen per km niet sowieso al meer verkeer naar lokale wegen pushen vraag ik me af? De snelweg is vaak de snelste, maar zeker niet altijd de kortste route. Als de baas de kilometers betaalt dan zal het je een zorg zijn natuurlijk, maar als het je privé kosten zijn dan sluit ik niet uit dat veel mensen eerder neigen naar de kortste route. | |
qajariaq | dinsdag 21 maart 2023 @ 16:18 |
Dat zou nu dan ook al moeten meespelen. Op de snelweg rijd je meestal meer km in afstand en in snelheid, dus je accijns is nu ook veel hoger dan dat je rustig via een provinciale weg rijdt. Zelf mijdt ik vaak al de snelweg omdat ik dat vreselijk saai vind. | |
Accordtje | dinsdag 21 maart 2023 @ 23:57 |
Ja, dat klopt wel. Maar ik denk dat voor veel mensen die extra accijns nu nog niet zo "zichtbaar" is, net als dat mensen ook nog wel eens vergeten de afschrijving in de kosten mee te rekenen. Als je echt per km moet gaan betalen wordt het wel een stuk zichtbaarder en gaan denk ik een stuk meer mensen hun route er op aanpassen. Dat is het ook, zeker overdag. Ik rijd bepaalde routes ook vaak bewust via de N-wegen in plaats van de snelwegen. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 22 maart 2023 @ 01:55 |
Een antwoord dat past bij je cognitieve capaciteiten. ![]() | |
HSG | woensdag 22 maart 2023 @ 07:13 |
Ik heb ook een collega. Als hij met de bus wil gaan moet hij eerst Als hij een baas had die vindt dat hij om 8:00 op kantoor moet wezen dan was dat gewoon onmogelijk. Met de auto doet hij er ongeveer 20 min over. Ondertussen verdwijnen er steeds meer busverbindingen maar je moet wel het OV gaan hoor want dat is beter voor het milieu. | |
HSG | woensdag 22 maart 2023 @ 07:21 |
Dan moet je dat probleem vooral gaan zoeken bij de managers en directeuren van bedrijven. Als zij willen dat heel Nederland tussen 8:00 en 8:30 op kantoor moeten zijn dan krijg je dat. Nu zijn er beroepen waar men werkt met een rooster zoals zorgmedewerkers of mensen op een helpdesk maar voor de rest is het een ander verhaal. Daarnaast....waarom de wegenbelasting niet in de prijs per liter van brandstof? Dan betaal je echt per km en betalen buitenlandse weggebruikers ook mee aan de wegenbelasting. | |
Tomatenboer | woensdag 22 maart 2023 @ 08:40 |
Dit nieuws al bekend? https://www.bndestem.nl/a(...)n-doorgaan~ade77109/ De kilometerprijs voor een auto op benzine wordt waarschijnlijk bijna 10 (!!) cent per kilometer! Een eigenaar van een kleine zuinige stadsauto zoals een Kia Picanto gaat dan wel tot 4 of 5 keer zoveel betalen! | |
Accordtje | woensdag 22 maart 2023 @ 09:11 |
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen differentiatie in km prijs komt binnen dezelfde brandstofsoort. Een Picanto gaat bijna ¤ 1000,- per jaar meer betalen, terwijl een auto van 1800 kg maar ¤ 180,- per jaar meer kwijt is dan in de huidige situatie. | |
Fred_B | woensdag 22 maart 2023 @ 09:17 |
Ja, maar als je je zorgen maakt over het milieu, dan hoef je niet bang te zijn. Dit is slechts het introductietarief. Dat wordt later nog een stuk hoger. | |
den85 | woensdag 22 maart 2023 @ 09:27 |
Compleet gestoord die Jetten en zijn klimaat gekkies. | |
SnertMetChoco | woensdag 22 maart 2023 @ 09:39 |
Volgens dat artikel gaat een elektrisch opel corsa rijder oneindig keer zoveel betalen! | |
Fukushima | woensdag 22 maart 2023 @ 10:09 |
precies dat, geen km limiet en een tankpasje voor heel europa ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 10:18 |
Omdat. er. steeds. meer. EV's. rondrijden. en. die. geen. brandstof. tanken. en. daardoor. de. accijnsinkomsten. teruglopen. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 22 maart 2023 @ 10:26 |
Aha, en dan kom je met een plan waarbij elektrisch rijders nog steeds vrijwel niks betalen en benzine rijders de hoofdprijs. Dan los je toch geen probleem op, dan schuif je het voor je uit. Want dan gaat iedereen elektrisch rijden, wat men ook wil en dan zit je nog steeds met teruglopende accijns inkomsten. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 10:32 |
Dit soort maatregelen zijn altijd sturend. In beginsel is het beleid bedoeld om mensen uit de brandstofauto te krijgen en later, als het autopark bijna geheel elektrisch is, om de inkomsten gelijk te kunnen houden. Die tarieven veranderen heus nog wel. Dat is nu eenmaal hoe het werkt in de politiek, val mij daar niet op aan. Ik ben alleen de boodschapper. Ik lees ook vaak "voor mij geen EV, ik blijf gewoon tot 2045 in m'n BMW rondtuffen". Dat kan waarschijnlijk, als je een hele diepe buidel hebt. | |
Gunner | woensdag 22 maart 2023 @ 10:35 |
Het is een illusie om te denken dat je dan niet zal moeten inleveren. Dus reken je nog niet rijk. Bijtelling zal veranderen of flexibeler worden. Je kan minder rijden voor hetzelfde geld. Zo bijzonder zijn jullie niet hoor. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 10:35 |
Sterker nog, dat artikel staat ook al in dit topic. En nu nogmaals: https://topgear.nl/autonieuws/rekeningrijden-zakelijke-leaserijder-bijtelling-2030/ | |
qajariaq | woensdag 22 maart 2023 @ 10:43 |
Het lijk wel alsof ze de plofauto's minder populair willen maken door ze duurder te maken. Persoonlijk zie ik meer in die km heffing alleen voor de EV, maar dan wel de accijns op brandstofprijzen gefaseerd naar ongekende hoogte brengen. Het enig probleem daarmee is dat steeds meer mensen dan over de grens tanken of zelfs illegale eigen depots aanleggen in het schuurtje. Dus misschien is accijns afschaffen en die km heffing wel het slimste. | |
Red_85 | woensdag 22 maart 2023 @ 10:44 |
Wees realistisch, dit soort bizar belachelijke ideeën komen er echt niet door heen. Daarbij liggen er best wat entiteiten dwars nu tegen het verbod op ICE's. | |
daNpy | woensdag 22 maart 2023 @ 10:53 |
Ze hebben de MRB alvast met 4,5 % verhoogd, dus dat zit wel snor. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 10:54 |
Dat hoor ik je steeds roepen maar je hebt er geen onderbouwing voor. Alles wijst er op dat het er komt. Zowel de S-curve waarin de EV-verkoop zit, de investeringen die autofabrikanten doen, het beleid dat in diverse landen op de schop gaat, etc. ![]() Je moet goed begrijpen waarom die "entiteiten" dwars liggen. Het gaat voornamelijk om eFuels. Fabrikanten van sportwagens willen graag ook na 2035 nog sportwagens met een verbrandingsmotor kunnen leveren omdat liefhebbers die auto's ook voor het geluid kopen. O.a. Porsche, Ferrari willen daarom een uitzondering voor eFuels. eFuels kunnen CO2 neutraal worden geproduceerd maar niet grootschalig of goedkoop (aangezien er meer energie voor nodig is om alle auto's om te zetten op eFuels dan dat we nu aan stroom produceren in Europa). Het is dus leuk voor sportwagens en mensen met geld. Niet voor Jan met de pet, het is qua kosten alsof je wijnflessen leeggiet in je tank. Het punt met eFuels is: een auto die op eFuels draait, kan ook op benzine draaien. En dat kan je bij de pomp niet controleren, daarom ziet de EU er niets in. O.a. Porsche wel, want die investeert in eFuel productie. Volkswagen investeert 180 miljard Euro in EV's. Ford stopt in Europa in 2030 met brandstofauto's. Volvo levert in 2030 ook geen brandstofauto's meer. 25% van alle nieuw verkochte auto's is al EV. Als je zelf gelooft dat de EV er niet komt, dan is dat vooral je eigen wensdenken. [ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2023 11:04:23 ] | |
Red_85 | woensdag 22 maart 2023 @ 11:00 |
Ik zeg niet dat ze er niet komen he. Ze komen er wel, want het is een evolutie op het rijden van nu. Ik zeg alleen dat het verbod op ICE's, zoals brussel dat graag ziet, op losse schroeven staat. Daarbij zijn al die merken gaan beginnen met investeren omdat ze de bui zien hangen als het verbod wel door zou gaan. Daarbij met dit belachelijke voorstel verzint de fiscus maar wat anders. Accijns per geladen kw ofso. Pure vervanging van de brandstof accijns van nu. Of gewoon helemaal geen belasting en privacyfuckende maatregelen. Pleur op. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 11:09 |
Ik heb je net uitgelegd waarom het niet op losse schroeven staat. Het zit vooral op die eFuels, verder niet. kW is de eenheid voor het vermogen of in het geval van laden, de laadsnelheid (uitgedrukt in kilowatt), ik zou niet weten waarom daar een variabel tarief aan zou moeten hangen. Of bedoel je misschien kWh (kilowattuur)? Waarom accijns op stroom? Als je stroom duurder maakt, wordt je hele stroomrekening duurder, ook als je geen auto hebt. Ok. | |
Gunner | woensdag 22 maart 2023 @ 11:10 |
Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook gewoon zo en dat zou geen verrassing moeten zijn, kilometerheffing of niet. Maar ja linkse hobby's moeten ook bekostigd worden he? ![]() | |
Red_85 | woensdag 22 maart 2023 @ 11:11 |
Dan verzinnen ze maar wat waarmee het precies duidelijk wordt wat er in een auto gaat. Er zal wel een compleet kantoor gebouw met ambtenaren ergens zijn die daar 40 uur per week over na kan denken.
| |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 11:12 |
Ik kan een EV hier gewoon op een stopcontact aansluiten. Dat stopcontact is een dom voorwerp en weet niet of je een cake aan het bakken bent of een EV oplaadt.
| |
Red_85 | woensdag 22 maart 2023 @ 11:14 |
Nogmaals, dat volle kantoorgebouw kan wel iets bedenken wat de geladen kWh in een auto kan gaan meten. | |
Tijn | woensdag 22 maart 2023 @ 11:17 |
Het probleem is dat je een EV overal kan opladen. Je kunt wel een laadpaal maken en daar accijns over heffen, maar als je een verlengsnoer trekt vanaf een willekeurig stopcontact, kun je daar ook je auto mee opladen zonder dat dat individueel te meten is. Als je het op deze manier wil doen is de enige oplossing een accijns over alle electriciteit. Maar dan wordt een lamp aanzetten of stofzuigen dus ook duurder. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 11:18 |
Zelfs al zou je zoiets bedenken en dat invoeren, dan heb je al miljoenen EV's en PHEV's rondrijden die dat systeem niet hebben. Je kan met de nieuwste technieken zelfs een EV met een EV opladen (handig als je ergens strandt) en daarnaast heb ik hier mobiele accu's die ook een EV kunnen laden (al is dat maar voldoende voor 15km rijden). | |
monkyyy | woensdag 22 maart 2023 @ 11:19 |
We kunnen ook een jaartje de uitkeringen stop zetten (kosten circa 80 miljard/jaar), kun je mooi de 10 jaar daarop de accijnzen op 0 zetten. (opbrengsten brandstofaccijns circa 7,5 miljard/jaar) | |
Red_85 | woensdag 22 maart 2023 @ 11:19 |
Verzin iets. Er zijn knappere koppen dan wij die zich daar mee FT bezig kunnen houden. | |
Red_85 | woensdag 22 maart 2023 @ 11:20 |
Dan trap je minima alleen nog harder de problemen in. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 11:21 |
En sowieso niet uitvoerbaar. Mijn zonnepanelen leveren in de lente, zomer en een stukje herfst meer dan genoeg stroom terug om een EV op te laden. Dan komt er geen enkele kWh door de meter en betaal ik geen accijns. Je zou het ook kunnen opslaan in een grote thuisaccu en dan daar je EV uit laden als je thuiskomt van het werk. Accijns op stroom is te eenvoudig te ontwijken, tenzij je afhankelijk bent van laadpalen in de wijk. En wie pak je dan? Niet de "rijke" mensen met een eigen oprit maar "Jan Modaal" in een rijtjeshuis. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 11:23 |
Zoiets heet "wensdenken". | |
Red_85 | woensdag 22 maart 2023 @ 11:25 |
Denk er eens over na. Jij denkt toch zo slim te zijn op het gebied van elektra? Tenminste, zo doe je jezelf voorkomen hier. Of ga je in dezelfde 'nee' stuip als iedereen die niet mee wil met deze e-wende? | |
qajariaq | woensdag 22 maart 2023 @ 11:25 |
Bij de bouwmarkt heb je ruim keus uit kwh meters voor onder de 20 Euro. Zo moeilijk is dat niet in te bouwen naast je kilometerteller, in de auto zelf dus. Als je km als maatstaf wilt nemen dan kan dat met kwh met ongeveer de zelfde moeite. | |
Tijn | woensdag 22 maart 2023 @ 11:28 |
Als EVs zo'n meter hadden (hebben ze misschien al, idk) dan heb je toch hetzelfde probleem als rekeningrijden op basis van de km-stand? Want misschien is-ie in het buitenland opgeladen. Beetje raar om daar dan hier ook accijns over te betalen toch? | |
qajariaq | woensdag 22 maart 2023 @ 11:32 |
Als de auto in NL geregistreerd is dan vind ik dat niet vreemd. Als jij als Nederlands geregistreerde een deel in het buitenland werkt betaal je ook hier je inkomstenbelasting. Het gaat pas fout als je in twee landen belasting/accijns moet betalen. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 11:32 |
Ik nadenken? ![]() Jij bent nog niet verder gekomen dan "dat wil ik niet" en "daar moeten ze dan maar wat op vinden". | |
Red_85 | woensdag 22 maart 2023 @ 11:42 |
Dat blijkt... Jij niet verder dan 'kan niet' zonder ook maar een seconde te denken aan een voorwaarde waaronder het wel zou kunnen. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 11:44 |
Het probleem daarmee is dat een kWh die je in een EV laadt, niet perse een kWh is waar je op gaat rijden. Meerdere fabrikanten hebben al Vehicle-to-Grid geïmplementeerd, in de US kan je je Ford F150 zelfs gebruiken om je woning van stroom te voorzien als er een stroomuitval is. Ook zijn dat soort auto's uitgerust met 120 (of voor Europa 230 volt) stroompunten, komen er elektrische campers (die de stroom voor de camper uit het accupack halen), gekoeld transport, etc. Ook wordt er gewerkt aan een methode om met V2G het stroomnet te ontzien tijdens piekuren. En dan nog de miljoenen EV's die er al rondrijden. Als je wil kan je alles dichttimmeren natuurlijk maar uiteindelijk blijf je met het probleem zitten dat je dan in Nederland voor stroom moet betalen die je zelf groen opwekt of in het buitenland laadt. Dat is wel een beetje het paard achter de wagen spannen. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 11:44 |
Jij bent degene die het voorstelt, ik niet. | |
Red_85 | woensdag 22 maart 2023 @ 11:47 |
Jij bent degene die het bij voorbaat afschiet, ik kom met een idee om het plan minder belachelijk te maken dan het nu wordt voorgesteld. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 11:48 |
Nou, doe eens een origineel voorstel met uitwerking. | |
Gunner | woensdag 22 maart 2023 @ 11:49 |
Guys we zitten hier elkaar een beetje het leven zuur te maken over een of ander voorstelrapportje he. | |
Red_85 | woensdag 22 maart 2023 @ 11:50 |
Daar heb je vast mensen voor die zich er FT per week mee bezig kunnen houden. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 11:50 |
Dat sowieso. Hoe dan ook. Als autorijden te duur wordt gemaakt doe ik de auto weg en ga ik voortaan wel met een elektrische fiets en OV. Zo gehecht ben ik er ook weer niet aan. | |
qajariaq | woensdag 22 maart 2023 @ 12:17 |
Dan kan je dat metertje tussen de accu en de motorregeling zetten toch. Geen problemen maken waar ze niet zijn. Ik denk dat een KWh accijns voor EV gewoon veel eerlijker is dan een km gebaseerde accijns. Ook al is een auto elektrisch blijft ie bij hoger energiegebruik meer vervuilen en (maatschappelijke) overlast veroorzaken. Overlast in de zin van ruimtegebruik, verkeersveiligheid door sneller rijden en optrekken en niet in het minst door meer gewicht wat meer schade aan de weg veroorzaakt en vooral meer schade bij aanrijdingen. Veel eerlijker, minder willekeurig, niet ingewikkelder en minder manipuleerbaar door belanghebbende partijen. | |
SnertMetChoco | woensdag 22 maart 2023 @ 12:28 |
Die belasting kun je dan denk ik beter hebben op vuile stroombronnen dan op elke opgewekte kWh. Er zit er nu ook al een co2 prijs op stroom trouwens. Op zich vind ik betalen per km wel betrekkelijk eerlijk; in feite gewoon een betaling voor je gebruik van de weg. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 12:38 |
Tegen de tijd dat zoiets besloten en uitgevoerd wordt, rijden er al miljoenen EV's zonder zo'n voorziening rond. | |
qajariaq | woensdag 22 maart 2023 @ 15:03 |
Ach kom, die voorziening zit zelfs al in mijn e-bike-batterij. ![]() Ik neem aan dat ook elke ev je verteld hoeveel km je per kw verbruikt dus is het met hooguit een paar regels software wel in te bouwen. | |
qajariaq | woensdag 22 maart 2023 @ 15:05 |
Meer verbruik per km is meer slijtage aan de weg en inleveren op veiligheid van andere weggrebruikers. Manier van opwek belasten moet je (natuurlijk) los zien van de auto, belasting daarop geldt dan voor elk ander gebruik ook. | |
TheFreshPrince | woensdag 22 maart 2023 @ 15:59 |
Uiteraard zit zoiets er in maar hoe nauwkeurig is zoiets als je het zou willen ijken? Bjørn met z'n YouTube kanaal toonde al een paar keer aan dat het praktijk verbruik en wat de boordcomputers aangeven best ver uit elkaar ligt. Dat maakt verder niet echt uit, omdat de praktijkrange op een volle accu telt voor jou en mij. Maar als je het wil gebruiken om exact het stroomverbruik te meten? Tsja... Dat kan deels zitten in wat er meegerekend wordt aan verbruik, zoals alle boordcomputers / entertainment / verwarming / verlichting / etc. Het is maar net wat je wel of niet meet. Verder is het ook niet de weg die ingeslagen is, gelukkig. | |
Accordtje | woensdag 22 maart 2023 @ 18:37 |
Dat zijn ambtenaren, die hebben doorgaans niet de beste ideeën. | |
gniffie | woensdag 22 maart 2023 @ 22:01 |
Herinvoering van tolwegenstations of trajectcontroles die ook KM meten. groetjes van big brother ![]() | |
HSG | donderdag 23 maart 2023 @ 07:48 |
Doe je de wegenbelasting in prijs per kilowattuur van een laadpaal. | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 09:04 |
Je kan ook gewoon thuis laden als je een oprit hebt, zonder openbare laadpaal. Het is stroom weet je wel, dat heb je thuis ook. | |
HSG | donderdag 23 maart 2023 @ 11:21 |
Maar als je per kilometer moet betalen dat zelfs in het buiteland geldt dan moet ik dubbel betalen. Voor Nederland terwijl ik in het buiteland rij en b.v. voor Frankrijk voor de tolwegen. | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 11:24 |
Ik zeg ook nergens dat de oplossing die het kabinet voor ogen heeft, mijn goedkeuring krijgt. | |
HSG | donderdag 23 maart 2023 @ 11:24 |
Dat vraag ik toch niet. ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 11:25 |
Nou, zeur dan niet ![]() | |
HSG | donderdag 23 maart 2023 @ 11:25 |
Waar haal jij uit dat ik zeur? | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 11:27 |
Goed punt. | |
HSG | donderdag 23 maart 2023 @ 11:28 |
Dacht ik. | |
Accordtje | donderdag 23 maart 2023 @ 12:20 |
Dat heb je nu ook al, hetzij in mindere mate dan met een km heffing. Als je 3/4 weken per jaar in het buitenland bent dan betaal je hier in die periode ook gewoon wegenbelasting en bijvoorbeeld in Frankrijk of Italië ook tol. | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 12:36 |
Dat is wel zo. Maar wegenbelasting is een vast bedrag. Het wordt niet duurder als je in het buitenland rijdt. Met deze kilometerheffing reken je straks wel meer af in Nederland voor kilometers die je in het buitenland rijdt (terwijl je daar mogelijk ook gaat betalen per kilometer tegen die tijd, het gaat tenslotte over 2030, niet over 2023). | |
HSG | donderdag 23 maart 2023 @ 12:58 |
Daarom wegenbelasting in de benzine. Dan betaal je naar ratio plus buitenlandse automobilisten betalen dan ook mee als zij in Nederland tanken. | |
Chivaz | donderdag 23 maart 2023 @ 13:22 |
Dit dus, niet voor niets spreekt men nu over 15 minute steden. Een auto is een vorm van vrijheid en dat word afgenomen met rekeningrijden en al helemaal met de kosten die worden vermeld in dat rapport. | |
SpecialK | donderdag 23 maart 2023 @ 13:40 |
Vrijheid is keuze. Auto's zijn een keuze. Een keuze moet dan niet in de weg zitten van andere keuzes. Want andere keuzes zijn ook vrijheid. | |
Nattekat | donderdag 23 maart 2023 @ 13:41 |
![]() Donder op met die privacyinbreuk zooi | |
Chivaz | donderdag 23 maart 2023 @ 13:47 |
Een auto geeft je mobiliteit en dat is vrijheid. Zodra men dat van je af probeert te nemen met enorm hoge prijzen dan lever je gewoon vrijheid in terwijl het totaal niet nodig is. De verbrandingsmotor heeft in mijn ogen nog zeker toekomst, als je kijkt wat er is bereikt in de afgelopen dertig jaar qua zuinigheid en vermogen dan vind ik het echt te voorbarig om mensen zo snel mogelijk een elektrische auto in te duwen doormiddel van beprijzing. | |
Chivaz | donderdag 23 maart 2023 @ 13:48 |
En ook dit is een belangrijk punt dat vaak vergeten word, om rekeningrijden te laten slagen is het wel belangrijk dat er bijgehouden word waar je rijd en vooral hoeveel je rijd. Nog een onnodige beperking op vrijheid. | |
Gimmick | donderdag 23 maart 2023 @ 13:56 |
Mobiliteit is vrijheid. Een auto is een middel en (voor de samenleving) vaak het middel met de hoogste kosten (qua veiligheid, leefbaarheid en milieu. Andere vormen van mobiliteit stimuleren biedt meer vrijheid. | |
Nattekat | donderdag 23 maart 2023 @ 13:56 |
Autorijden is al duurder dan waar dan ook in Europa wegens de reeds bestaande kilometerbelasting: accijns. En het mooie daarvan is dat ik in mijn kleine zeepkist niet even veel betaal als mijn buurman in zijn achterlijke Amerikaanse auto. | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 14:02 |
Trouwens ook wel interessant. Er zijn ook EV's met zonnepanelen (al gaan die startups die ze daarmee volplakken momenteel bij bosjes failliet maar dat is het punt even niet). Ga je accijns heffen over stroom die met de zonnepanelen op het dak van je eigen auto is opgewekt? Het kan, het kan, accijns op zonlicht ![]() | |
SpecialK | donderdag 23 maart 2023 @ 14:05 |
Een auto is 1 van de opties om je mobiliteit en vrijheid te geven. Ik kies zelf vaker gewoon de fiets. Sneller, fijner, betere connectie met de stad. Beter voor mij ngezondheid. Dit is een vrijheid die ik wil hebben. De auto krijgt alle ruimte in de steden. In Nederland. Niemand zegt dat auto's verboden gaan worden. Auto's hebben een specifieke use-case voor bepaalde situaties en we kunnen niet meer zonder maar.. zoals decennia geleden nog het heel normaal was om alles volledig af te breken voor de auto heeft nu een diversere filosofie de overhand. Namelijk Fiets/Tram/Bus/Trein/Metro/Wandelen moeten allemaal de ruimte krijgen. Omdat dat vrijheid is. De vrijheid om te kunnen kiezen voor iets anders dan een auto. Het probleem met verbrandingsmotoren is dat we bijna uitontwikkeld zijn. Na 100 jaar intensieve innovatie is het ons nu gelukt om in hele specifieke omstandigheden 51%% van de energie in benzine om te zetten in bewegingsenergie (dit betreft een hele speciale motor niet geschikt voor auto's.. zuinige auto's zitten op 40%). Dat is de top-efficientie voor verbrandingsmotoren. De wetenschap lijkt het er mee eens te zijn dat er op thermodynamisch niveau niet echt veel meer uit te halen dan dit. Hooguit nog iets van 5% Elektromotoren beginnen bij een efficientie van 80% en we hebben daarmee dus de kans om daadwerkelijk echt alle energie te gebruiken die we onttrekken aan onze omgeving ipv 50% weg te gooien. Dus.. ja er zijn nog specifieke use-cases waar verbrandingsmotoren nog -een- toekomst hebben. Zoals bij vliegtuigen. Maar voor landtransport lijkt de elektromotor de absolute winnaar te worden. | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 14:17 |
Daarnaast moeten autofabrikanten nu wel overstappen op elektrisch om te blijven bestaan. Het is niet zo moeilijk om te constateren dat een EV momenteel nog duurder in aanschaf is dan een brandstofauto. Maar China heeft bedrijven als BYD, Xpeng en NIO die ook graag een hapje van de Europese automarkt willen. Je kan je dan wel heel erg blijven verzetten tegen de verandering maar over 10 jaar word je dan compleet weggevaagd door bedrijven die efficiënt en goedkoop een EV kunnen produceren. Kijk naar de lithiumprijs: de vraag naar lithium stijgt maar de prijs daalt momenteel. Dat is een teken dat de winning en raffinage van lithium in evenwicht begint te komen en dat betekent ook dat de prijzen van accu's, die toch al op steeds grotere schaal geproduceerd worden, verder gaan dalen. Naast de Chinese merken, heeft ook Tesla momenteel goede kaarten. Ja, een Model 3 is duur. Maar van Tesla kan ik zo 5 punten noemen die er voor gaan zorgen dat de productiekosten voor een EV met 50% gaan dalen. En ze hebben al veruit de grootste marge van alle EV-producenten, dus ze kunnen ook nog eens met de prijzen gaan stunten als het nodig zou zijn. Je kan als nietsvermoedende burger denken "ik hou het bij een brandstofauto" maar autofabrikanten hebben die keuze niet meer. Het is nu vol investeren of over 10 jaar weggevaagd zijn door de vloedgolf aan betaalbare EV's. Vergeet ook niet dat merken als VW en Ford nu nog volop verdienen aan de oliefilters, remblokjes en uitlaten die ze leveren. EV's hebben een groot deel van dat onderhoud niet meer nodig (of in mindere mate) en dus moet je het wel op de auto gaan verdienen, niet op de aftersales. | |
Chivaz | donderdag 23 maart 2023 @ 14:22 |
Dit is flauwekul, een groot deel van Nederland waaronder ik wonen in gebieden waar andere vormen van vervoer niet toereikend zijn. Fietsen is voor mij geen optie, te ver en het kost te veel tijd. Openbaar vervoer brengt mij niet op de plek waar ik moet zijn en de lijnen die dat wel doen kosten mij dan 3 uur op een dag om heen en weer naar het werk te gaan. Daar komt nog bij dat ik regelmatig naar de andere kant van het land moet om mijn zoon op te halen en om mijn ouders te bezoeken. | |
Chivaz | donderdag 23 maart 2023 @ 14:25 |
De grote autofabrikanten hebben allemaal al elektrische modellen in hun assortiment. Maar met het rapport wat is verschenen en waar ik naar refereer is men juist bezig om rijden op fossiele brandstoffen uit de markt te prijzen met als gevolg dat autorijden voor de massa toch echt een luxe word terwijl het juist een bittere noodzaak is. https://www.ad.nl/auto/zo(...)n-doorgaan~ade77109/ | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 14:42 |
Die grote autofabrikanten hebben wel elektrische modellen in hun assortiment. Maar er is meer dan dat. Je moet op prijs kunnen concurreren en je moet kunnen opschalen. Volkswagen maakt momenteel nog geen winst op EV's, ze verwachten dat dat rond 2025 wel lukt. Tesla is al winstgevend, die draaiden vorig jaar ~29% marge op een EV (wat ongekend hoog is) en heeft veruit de hoogste wereldwijde productiecijfers van volledige EV's met slechts 2 modellen (3 en Y). De X en S kan je voor de statistieken niet serieus nemen. Chinezen kunnen ook op prijs meedoen en het zijn ook nog eens hele strakke auto's, dus dat is ook riskant. En inmiddels gaan die ook voor 5 sterren in de crashtest, dus ook daar kan je ze niet meer op afrekenen. En dan... zit je nog met de mega afschrijvingen... VW, Ford, Stellantis, GM... die hebben allemaal nog fabrieken draaien waar brandstofauto's en onderdelen daarvoor geproduceerd worden. Dat moet je vroeg of laat afschrijven. Je kan niet een fabriekshal laten draaien om 10 auto's per week te produceren, dus je moet een keer de stekker eruit trekken, de boel ombouwen en daarna mensen ontslaan (ook in de hele keten van toeleveranciers, iedere TIER) omdat een EV minder onderdelen heeft. De echte klappen komen nog voor autofabrikanten. Kijk naar Volkswagen, die gaan 180 miljard Euro investeren in EV's en moet tegelijkertijd bestaande patenten en fabriekslijnen af gaan schrijven, terwijl er nu al voor zo'n zelfde bedrag aan schulden open staat. Dat is wel "alles op rood" in het casino, zonder garanties op een goede afloop. [ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-03-2023 14:53:17 ] | |
Accordtje | donderdag 23 maart 2023 @ 15:06 |
Dat klopt. Maar hoe hoger de wegenbelasting (dus hoe zwaarder je auto) hoe minder last je hiervan hebt. Dat zou weer een typerend bij effect zijn van zo'n maatregel, waar vooral mensen met de kleine (lichte) auto's door worden getroffen. Doorgaans de groep die het al niet te breed heeft. Maar inderdaad, 2030 is nog even weg. Lijkt me prima om dit Europees te regelen, zelfde tariefstelling overal, zodat het voor de automobilist niet uitmaakt waar je de km's rijdt en afrekent. Al reken je het dan in eigen land af. | |
Accordtje | donderdag 23 maart 2023 @ 15:09 |
Ja, dat hadden ze wat mij betreft altijd al moeten doen. Sowieso een veel eerlijker systeem. Het heeft alleen nu niet zoveel nut meer om dat om te gooien, want het idee erachter is dat juist die inkomsten gaan teruglopen door de transitie naar EV. | |
daNpy | donderdag 23 maart 2023 @ 15:11 |
Kleine hint; dat is al zo. | |
ludovico | donderdag 23 maart 2023 @ 15:12 |
Je hebt te maken met buitenland. We lopen al voorop. | |
Accordtje | donderdag 23 maart 2023 @ 15:16 |
Ik krijg nog steeds ieder kwartaal gewoon de factuur binnen...heb nog geen aanwijzing kunnen vinden dat dit spam is ![]() | |
Accordtje | donderdag 23 maart 2023 @ 15:22 |
Uiteindelijk zullen EV's betaalbaarder gaan worden en wordt fossiel rijden steeds onaantrekkelijker gemaakt, maar niet met het idee dat autorijden een luxe gaat worden. De auto industrie biedt enorm veel werkgelegenheid (fabrieken, toeleveranciers, schadebedrijven etc.) én belastinginkomsten. Het zal dus echt geen doel zijn om de auto van massaproduct naar luxeproduct te verbannen. | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 15:29 |
Volgens mij leest er iemand van Ford mee in dit topic: https://finance.yahoo.com/news/ford-reveals-new-operating-structure-3b-in-losses-expected-for-ev-segment-110026824.html Zoals gezegd: je kan wel meerdere EV modellen hebben, dat betekent nog niet dat je er winst op maakt ![]() | |
Accordtje | donderdag 23 maart 2023 @ 15:30 |
Daar benoem je wat mij betreft ook meteen het grootste minpunt voor mij van Tesla. Je kan er één kopen, maar als je pech hebt is ie van de ene op de andere dag 15k in waarde gezakt. Ja, dat is wel het gevolg van de transitie naar EV. Een EV komt ook gewoon minder frequent bij de dealer, dus daar zal na afleveren minder aan te verdienen zijn. Ik denk dat dwang qua wetgeving ook niet eens nodig is om van fossiel naar EV te gaan. De fabrikanten zullen zelf al moeten. | |
qajariaq | donderdag 23 maart 2023 @ 15:31 |
Het hele idee van wegenbelasting/accijns is om de infrastructuur e.d. te kunnen betalen. De slijtage daarvan en de veiligheid hebben heel veel te maken met de hoeveelheid energie die het voertuig verbruikt. In ieder geval meer dan met kilometers alleen. De manier van opwekken van de stroom heeft daar niet zoveel mee te maken. Je scepsis over verbruiksmeters snap ik ook niet helemaal. Er zijn talloze toepassingen die ook jij dagelijks gebruikt en waar je volledig wel op verbruiksmeters vertrouwd. | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 15:39 |
Accijns en wegenbelasting brengen vele malen meer op dan dat onderhoud van het wegennet kost. Accijnzen zijn vooral een onderdeel van de begroting. Als je geijkte verbruiksmeters hebt, dan kan dat natuurlijk. Maar ik zie het niet gebeuren dat het op die manier verrekend gaat worden. | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 15:41 |
Ja, ik zie ook niets in een verbod. Fabrikanten die zich daar tegen verzetten zijn straks toch weg. | |
daNpy | donderdag 23 maart 2023 @ 15:42 |
Het een sluit het ander niet uit ![]() | |
boegschroef | donderdag 23 maart 2023 @ 15:55 |
Dat is een verkeerde aanname (van de minder vaak), er moet minder gebeuren, maar bijvoorbeeld een Tesla model 3 moet jaarlijks of elke 20k km naar de dealer, dat is een stuk vaker/sneller dan een bmw of audi met een interval van 2 jaar of 30k km. Het zal wel goedkoper zijn ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 23 maart 2023 @ 15:57 |
Om precies te zijn, alleen de remklauwen iedere 20.000km schoonmaken en smeren als je in een land rijdt waar ze strooizout gooien. Dat hoeft niet perse bij een dealer, dat kan een lokale garage ook wel. En als je handig bent doe je het zelf, dat deed ik bij m'n Volvo 740 / 940 ook. De remklauwen zijn wel logisch, je remt minder vaak / hard met een EV omdat je vooral op de motor remt. Dus dat kan sneller vast gaan zitten. Bij Toyota (zelfde "probleem" met hybride) werd me aangeraden om 1x per rit / dag een keer "stevig" te remmen bij een kruising of rotonde omdat vooral de achterremmen snel vast gaan zitten om die reden. https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-E95DAAD9-646E-4249-9930-B109ED7B1D91.html https://service.tesla.com/docs/Public/diy/model3/en_us/ | |
Chivaz | donderdag 23 maart 2023 @ 20:20 |
Dat is misschien wel de reden dat de Duitsers langzaam aan het terugkrabbelen zijn qua volledig overschakelen op elektrisch rijden. https://www.autoreview.nl(...)moet-blijven-bestaan | |
Accordtje | donderdag 23 maart 2023 @ 23:51 |
Dat terugkrabbelen heeft niet zoveel zin. De fabrikanten gaan uiteindelijk zelf toch de knoop doorhakken. Op een gegeven moment staan ze op het punt om de afslag naar EV te nemen of niet. Zodra die keuze gemaakt is gaan ze geen grote investeringen meer doen in ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Dan richten ze zich op de ontwikkeling van EV's. Dat hebben meerdere merken al aangekondigd. Volgens mij is bijvoorbeeld Volvo überhaupt al gestopt met ontwikkelen van verbrandingsmotoren voor Europa. Een merk als Porsche wil zo'n verbod niet, omdat het uit de voeten kan met e-fuels. Leuk voor Porsche en de "paar" Porsche rijders, maar zoals iemand al zei: je staat je tank vol te gooien met wijnflessen qua prijsniveau. Dat is dus geen alternatief voor de massa. | |
Accordtje | donderdag 23 maart 2023 @ 23:55 |
Goed punt. Er hoeft minder te gebeuren inderdaad en het brengt minder op. Ze kunnen dan wel meer auto's op een dag doen. Kunnen de huidige wachttijden van zes weken wat omlaag gebracht worden ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 24 maart 2023 @ 00:26 |
Uit een ander topic geleend:
| |
Dauthi | zaterdag 25 maart 2023 @ 16:12 |
De huidige Nederlandse politiek wil van Nederland een DDR staat maken. De controledrang is echt ziekelijk. Ook dat verhaal van PBL en klimaatpunten past volledig in doorgeslagen controledrang. | |
Accordtje | zaterdag 25 maart 2023 @ 20:49 |
Wat heeft rekeningrijden met controledrang te maken? | |
Accordtje | zaterdag 25 maart 2023 @ 20:50 |
Tot zover het terugkrabbelen van de Duitsers. https://www.nu.nl/buitenl(...)en-benzineautos.html | |
Dauthi | zaterdag 25 maart 2023 @ 22:01 |
Wat niet? Iedere km vastgelegd, zelfs in het buitenland. Terwijl er ook op een anonieme manier rekening kan worden geworden via bijv. brandstof en energie belastingen. Zoals nu al het geval is. | |
Accordtje | zaterdag 25 maart 2023 @ 23:00 |
Het plan zoals het er nu ligt spreekt over betalen per km. Heeft helemaal niks met "iedere km vastgelegd" te maken. Sterker nog, zoals het plan er nu ligt wordt er geen onderscheid gemaakt tussen Nederlandse en buitenlandse km's, dus dan zou men niet eens weten welk deel waar gereden is. Dus nogmaals, wat heeft dit plan specifiek te maken met controledrift? Je kan je nu nog lekker anoniem over de Nederlandse wegen bewegen inderdaad... | |
hooibaal | zaterdag 25 maart 2023 @ 23:29 |
Hoe eerder, hoe beter. Al is het wel een gemiste kans dat kilometers in de spits niet zwaarder worden belast. | |
Chadi | zondag 26 maart 2023 @ 21:07 |
Worden we al. Fietsvergoeding en bromfietsvergoeding slaan nergens op waardoor je bijna gedwongen wordt om met de auto te gaan. Heb sinds 900 kilometer in de maand gereden en kreeg dan een schamele 33 euro | |
Accordtje | maandag 27 maart 2023 @ 00:02 |
Waarom blijf je dan je eigen auto gebruiken? Dat ga je toch niet doen voor ¤ 0,03 per km? | |
BasEnAad | maandag 27 maart 2023 @ 00:34 |
Dat niemand in het kabinet ooit opkomt voor de privacy van burgers zegt al genoeg. Ook hier gaat het niet om geld of het spreiden van drukte op de weg om files te voorkomen, want de bedoeling is niet andere tarieven te gebruiken in de spits. Het gaat puur om controle. Net als met de digitale Euro, het gaat puur om controle. Je vrijheid verdwijnt als je weet dat de overheid meekijkt met elke beweging die je maakt. Je bent gewoon niet meer vrij in je doen en laten als je weet dat er iemand meekijkt, dan handel je anders. | |
Red_85 | maandag 27 maart 2023 @ 02:20 |
Exact Panopticon is daar de uitleg van. Het is goor en we moeten asap het referendum terug om de politiek er van te weerhouden dit ooit in te voeren. | |
Red_85 | maandag 27 maart 2023 @ 02:21 |
Alles | |
BasEnAad | maandag 27 maart 2023 @ 03:04 |
Ik hoop dat we Europees nog kunnen vertrouwen op de conservatieve Duitsers, ironisch gezien het enige land dat iets geleerd heeft van de geschiedenis. Zij houden nog vast aan contant geld en kunnen nog met de hakken in het zand gaan staan om megalomane wetgeving te blokkeren. Maar hier ligt ook zo'n grote rol voor de Nederlandse media. Gekscherend worden ze wel eens de lakeien van de macht genoemd en niet geheel onterecht. Te vaak zijn ze gewoon een doorgeefluik en te weinig hebben ze genoeg afstand van de materie om op zulke punten echt tegengas te geven. Verder dan een kritische columnist komt het dan niet. Dat is echt te weinig, er staat zoveel op het spel. Informeer de mensen en sta niet aan de verkeerde kant van de geschiedenis... | |
icecreamfarmer_NL | maandag 27 maart 2023 @ 09:30 |
Apart, zakelijk verkeer in de VVT zou volgens de cao iets van ¤0,29 moeten zijn. En ik zou gewoon fietsen als ze niet meer betalen, kost veel tijd dus is uiteindelijk duurder voor ze. | |
Chadi | maandag 27 maart 2023 @ 10:21 |
Er is een vergoeding van 2,30 volgens Cao.. Dus ik rij nu met de auto.. Loop je uit maar dan betalen zij de reistijd en de kilometervergoeding. | |
Red_85 | maandag 27 maart 2023 @ 10:24 |
In veel mindere maten ja. In zoverre dat het moeilijk vergelijkbaar met elkaar is. Misschien betaal je voor het bezin aan NL, maar voor de gereden afstand zelf, betaal je aan het land waar je rijdt. Straks wordt die laatste dus EN aan de staat NL en aan de staat *insert land*. Nee, gewoonweg nee. | |
Red_85 | maandag 27 maart 2023 @ 10:25 |
Prachtig toch, hoe mensen denken van de wereld te zijn maar zich gewoonweg geen voorstelling kunnen maken van hoe het leven buiten de randstad is. | |
Accordtje | maandag 27 maart 2023 @ 10:26 |
Welke controle dan? Je zegt nota bene zelf al dat er geen onderscheid gemaakt wordt in tariefstelling, dus een tijd/plaats bepaling is niet noodzakelijk. Wat heeft dit plan dan specifiek met controledrang te maken? Goed verhaal, ik ben om! ![]() | |
Red_85 | maandag 27 maart 2023 @ 10:30 |
Dat is het nu ja. En met de huidige technieken. Maar zoals dat met veel dingen is gegaan die eerder duur en onhaalbaar leken, haalt de ontwikkeling het misschien wel bij en wordt het wel massa productie waardoor het een stuk haalbaarder wordt. | |
Red_85 | maandag 27 maart 2023 @ 10:33 |
Dit is echt helemaal het toppunt van maakbaarheid en maatschappelijke dystopie. Wie dat alleen al verzint mag aan een hoge boom. | |
Speekselklier | maandag 27 maart 2023 @ 10:37 |
Op zich wel grappig.. Elke weegschaal, benzinepomp moet geijkt zijn om gesckt te zijn voor handelsdoeleinden. Een kilometerteller waar de afwijkingen gigantisch zijn mogen we plots wel gebruiken voor belastingheffing? Ik voorzie veel auto's met kleine wieltjes. | |
TheFreshPrince | maandag 27 maart 2023 @ 10:38 |
Grote wielen bedoel je ![]() | |
Speekselklier | maandag 27 maart 2023 @ 10:41 |
inderdaad | |
TheFreshPrince | maandag 27 maart 2023 @ 10:45 |
Speekselklier in 2030:![]() | |
Speekselklier | maandag 27 maart 2023 @ 10:53 |
misschien wel eerder, ziet er wel grappig uit. ook een tip voor mensen met een 10.000km leasecontract. | |
Accordtje | dinsdag 28 maart 2023 @ 00:36 |
Dat zal grotendeels afhangen van de vraag naar die brandstof. De meeste autofabrikanten zullen de komende jaren vooral investeren in de EV's, dus ik verwacht niet dat er t.z.t. veel e-fuel auto's te koop zullen zijn voor de massa. Links en rechts hoor je wel wat gejuich nu, maar lijkt mij vooral een afspraak voor de bühne dit. | |
BasEnAad | dinsdag 28 maart 2023 @ 01:42 |
Alles. | |
TheFreshPrince | dinsdag 28 maart 2023 @ 06:01 |
Door je af te vragen wat eFuel is, hoe het geproduceerd wordt en wat de efficiëntie van een verbrandingsmotor is, kan je dat nu al uitsluiten. Dat is geen onwil maar realiteit. Het is “leuk” voor sportwagens, motorsport en hulpdiensten. Op grote schaal is de energieproductie er simpelweg niet. Zoiets kan je alleen volhouden als je die rekensom niet kan of niet wil maken. | |
Red_85 | dinsdag 28 maart 2023 @ 09:25 |
Kan niet, onmogelijk, te duur, gaat niemand doen. Werd ook gezegd over luchtvaart en automobielen in de 19de eeuw door volk als jij. Oude jankers. Als ev's alleen zakelijk populair zijn omdat er een bak subsidie op ligt, dan moet je het zuur in zien voor ev's. Ondanks de miljarden investeringen. Dat heet realisme. | |
TheFreshPrince | dinsdag 28 maart 2023 @ 10:15 |
Daarom herhaal ik: zoiets kan je alleen volhouden als je die rekensom niet kan of wil maken. eFuels worden gemaakt door waterstof te produceren en dat te binden met CO2 uit de lucht. Waterstof konden we in ~1800 eeuw al produceren en sindsdien is het rendement daarvan met enkele procentpunten omhoog gegaan maar na >200 jaar zit dat wel ongeveer aan z'n maximum. Dus daar verlies je de eerst 30% rendement. Brandstofmotoren ken je ook, die worden ook al sinds 1876 geproduceerd en na bijna 150 jaar zit dat rendement op zo'n 20 tot 30%. Dus daar verlies je 70% rendement. En dan zit je dus nog zonder extra stappen al op 79% verlies terwijl je nog geen liter eFuel geproduceerd hebt. Je hebt dan alleen nog maar het rendement van de brandstofmotor + elektrolyse om waterstof te produceren. En dat is na ruim 150 jaar ontwikkeling. Waterstof verbranden in een verbrandingsmotor is al 150 jaar een slecht idee. Door er met een extra stap eFuel van te maken, wordt het niet ineens een goed idee. Het betekent alleen dat je oude techniek CO2-neutraal kan blijven toepassen tegen een hoge prijs. Voor motorsport of een miljonair met een sportwagen geen probleem, zolang je het kleinschalig houdt. En inderdaad, vliegtuigen zijn wél ver gekomen in 100 jaar maar niet alles is een vliegtuig. Dat heet realisme. [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-03-2023 10:20:10 ] | |
boegschroef | dinsdag 28 maart 2023 @ 10:24 |
Ik ben het voor een groot deel met je eens, maar toch lees je meer en meer verhalen over plannen (ook al zijn de eerste berichten alweer 4 jaar oud) om zonneparken te bouwen met een 300% overcapaciteit en in de zomer die over capaciteit te gebruiken voor waterstof. Volgensmij las ik laatst zelfs een plan voor een zonnepark in duitsland met zelfs 500% overcapaciteit. Dit zijn dingen die er 150 jaar geleden nog niet waren waardoor het idee nu misschien een minder slecht idee is. | |
TheFreshPrince | dinsdag 28 maart 2023 @ 10:39 |
Dat laatste stukje dat je niet met me eens bent kan ik er ook nog wel uitrammelen ![]() Als je uit gaat van het meest optimistische scenario voor eFuels, dan heb je voor eFuels ongeveer 7x meer stroom nodig dan voor EV's. Kijk je dan naar Nederland, met een wagenpark van 9 miljoen personenauto's, dan kom je voor EV's op: (13.000km / 5) x 9.000.000 = 23,4TWh aan stroom Nederland verbruikt nu in z'n geheel 120TWh stroom dus dan weet je wat er over een jaar of 20 aan stroom nodig is om volledig elektrisch te rijden (nog even los van vrachtwagens, bussen, etc). Kijk je nu naar eFuels... dan kom je dus op 7 x 23,4 = 163,8TWh aan stroom. Die overproductie aan solar waar men het over heeft, gaat de komende 20 jaar al volledig op om de industrie op waterstof over te krijgen. Daar kan je niet ook nog eFuels van maken. Stel dat de industrie zo'n 10 miljard kuub aardgas kan vervangen door waterstof, dan zit je al op 130TWh aan stroom om die vervangende waterstof te produceren. Om een idee te geven: met alle zonnepanelen die er nu in Nederland liggen op daken en zonneparken, wekken we ruwweg zo'n 13TWh aan stroom op en in 2030 willen we 35TWh aan stroom opwekken met zonnepanelen in Nederland. Als we die 35TWh halen, dan komt dat nog niet eens in de buurt van wat er nodig zou zijn. En ja, ik noem even specifiek Nederland omdat ik dan niet op Google de cijfers bij elkaar hoef te graaien. Maar zoiets schaalt natuurlijk voor een land als Duitsland dan gewoon door naar hun autopark en hun km/jaar. Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat Saoedi Arabië hun woestijnen vol gaat leggen met zonnepanelen om eFuels te produceren maar als die de wereld van eFuels willen voorzien, dan heb je nog wel wat meer nodig dan wat ik net voor Nederland voorstelde. En dat terwijl je met 7x minder energie alle EV's van stroom kan voorzien. De vraag is dus: is snel kunnen tanken 7x meer energie waard? [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-03-2023 10:47:50 ] | |
Accordtje | dinsdag 28 maart 2023 @ 10:44 |
![]() | |
Netsplitter | dinsdag 28 maart 2023 @ 10:55 |
Je kan niet elke EV van stroom voorzien als het gros van de mensen niet voor de deur kunnen laden. En de infra daar totaal niet voor ingericht is. | |
Red_85 | dinsdag 28 maart 2023 @ 10:59 |
blablabla bla bla Precies dezelfde reacties. | |
TheFreshPrince | dinsdag 28 maart 2023 @ 11:01 |
Die laadpalen komen er in rap tempo bij, dat heeft z'n tijd nodig. Je hebt gemiddeld 6 tot 8kWh per auto per dag aan stroom nodig, dat is waar je het netwerk op aan moet passen. Dat is ongeveer 1kW laadstroom per auto in één nachtelijke laadsessie. Deel-oplossingen: - smart grid chargers - wijkaccu's - V2G Als dat niet van de grond komt, zal het EV-wagenpark inderdaad niet langer groeien en de EV zal dan falen. Dus er is een hoop werk te verzetten. Evengoed een prima tijd om aandelen Alfen te bezitten. ![]() |