abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 maart 2023 @ 10:35:00 #151
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208491277
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:09 schreef Fukushima het volgende:

[..]
precies dat, geen km limiet en een tankpasje voor heel europa :7
Het is een illusie om te denken dat je dan niet zal moeten inleveren. Dus reken je nog niet rijk.

Bijtelling zal veranderen of flexibeler worden. Je kan minder rijden voor hetzelfde geld.

Zo bijzonder zijn jullie niet hoor.
pi_208491283
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:35 schreef Gunner het volgende:

[..]
Het is een illusie om te denken dat je dan niet zal moeten inleveren. Dus reken je nog niet rijk.

Bijtelling zal veranderen of flexibeler worden. Je kan minder rijden voor hetzelfde geld.
Sterker nog, dat artikel staat ook al in dit topic.

En nu nogmaals:

https://topgear.nl/autonieuws/rekeningrijden-zakelijke-leaserijder-bijtelling-2030/
pi_208491372
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Aha, en dan kom je met een plan waarbij elektrisch rijders nog steeds vrijwel niks betalen en benzine rijders de hoofdprijs.

Dan los je toch geen probleem op, dan schuif je het voor je uit. Want dan gaat iedereen elektrisch rijden, wat men ook wil en dan zit je nog steeds met teruglopende accijns inkomsten.
Het lijk wel alsof ze de plofauto's minder populair willen maken door ze duurder te maken.

Persoonlijk zie ik meer in die km heffing alleen voor de EV, maar dan wel de accijns op brandstofprijzen gefaseerd naar ongekende hoogte brengen. Het enig probleem daarmee is dat steeds meer mensen dan over de grens tanken of zelfs illegale eigen depots aanleggen in het schuurtje. Dus misschien is accijns afschaffen en die km heffing wel het slimste.
  woensdag 22 maart 2023 @ 10:44:43 #154
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208491390
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dit soort maatregelen zijn altijd sturend. In beginsel is het beleid bedoeld om mensen uit de brandstofauto te krijgen en later, als het autopark bijna geheel elektrisch is, om de inkomsten gelijk te kunnen houden.
Die tarieven veranderen heus nog wel.

Dat is nu eenmaal hoe het werkt in de politiek, val mij daar niet op aan. Ik ben alleen de boodschapper.

Ik lees ook vaak "voor mij geen EV, ik blijf gewoon tot 2045 in m'n BMW rondtuffen". Dat kan waarschijnlijk, als je een hele diepe buidel hebt.
Wees realistisch, dit soort bizar belachelijke ideeën komen er echt niet door heen. Daarbij liggen er best wat entiteiten dwars nu tegen het verbod op ICE's.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 22 maart 2023 @ 10:53:23 #155
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208491516
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:43 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het lijk wel alsof ze de plofauto's minder populair willen maken door ze duurder te maken.

Persoonlijk zie ik meer in die km heffing alleen voor de EV, maar dan wel de accijns op brandstofprijzen gefaseerd naar ongekende hoogte brengen. Het enig probleem daarmee is dat steeds meer mensen dan over de grens tanken of zelfs illegale eigen depots aanleggen in het schuurtje. Dus misschien is accijns afschaffen en die km heffing wel het slimste.
Ze hebben de MRB alvast met 4,5 % verhoogd, dus dat zit wel snor.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208491538
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wees realistisch, dit soort bizar belachelijke ideeën komen er echt niet door heen.
Dat hoor ik je steeds roepen maar je hebt er geen onderbouwing voor.

Alles wijst er op dat het er komt. Zowel de S-curve waarin de EV-verkoop zit, de investeringen die autofabrikanten doen, het beleid dat in diverse landen op de schop gaat, etc.



quote:
Daarbij liggen er best wat entiteiten dwars nu tegen het verbod op ICE's.
Je moet goed begrijpen waarom die "entiteiten" dwars liggen.

Het gaat voornamelijk om eFuels. Fabrikanten van sportwagens willen graag ook na 2035 nog sportwagens met een verbrandingsmotor kunnen leveren omdat liefhebbers die auto's ook voor het geluid kopen.

O.a. Porsche, Ferrari willen daarom een uitzondering voor eFuels.
eFuels kunnen CO2 neutraal worden geproduceerd maar niet grootschalig of goedkoop (aangezien er meer energie voor nodig is om alle auto's om te zetten op eFuels dan dat we nu aan stroom produceren in Europa).
Het is dus leuk voor sportwagens en mensen met geld. Niet voor Jan met de pet, het is qua kosten alsof je wijnflessen leeggiet in je tank.

Het punt met eFuels is: een auto die op eFuels draait, kan ook op benzine draaien. En dat kan je bij de pomp niet controleren, daarom ziet de EU er niets in. O.a. Porsche wel, want die investeert in eFuel productie.

Volkswagen investeert 180 miljard Euro in EV's.
Ford stopt in Europa in 2030 met brandstofauto's.
Volvo levert in 2030 ook geen brandstofauto's meer.
25% van alle nieuw verkochte auto's is al EV.

Als je zelf gelooft dat de EV er niet komt, dan is dat vooral je eigen wensdenken.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2023 11:04:23 ]
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:00:24 #157
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208491599
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat hoor ik je steeds roepen maar je hebt er geen onderbouwing voor.
[..]
Je moet goed begrijpen waarom die "entiteiten" dwars liggen.

Het gaat voornamelijk om eFuels. Fabrikanten van sportwagens willen graag ook na 2035 nog sportwagens met een verbrandingsmotoren kunnen leveren omdat liefhebbers die auto's ook voor het geluid kopen.

O.a. Porsche, Ferrari willen daarom een uitzondering voor eFuels.
eFuels kunnen CO2 neutraal worden geproduceerd maar niet grootschalig of goedkoop (aangezien er meer energie voor nodig is om alle auto's om te zetten op eFuels dan dat we nu aan stroom produceren in Europa).
Het is dus leuk voor sportwagens en mensen met geld.

Het punt met eFuels is: een auto die op eFuels draait, kan ook op benzine draaien. En dat kan je bij de pomp niet controleren, daarom ziet de EU er niets in.

Volkswagen investeert 180 miljard Euro in EV's.
Ford stopt in Europa in 2030 met brandstofauto's.
Volvo levert in 2030 ook geen brandstofauto's meer.
25% van alle nieuw verkochte auto's is al EV.

Als je zelf gelooft dat de EV er niet komt, dan is dat vooral je eigen wensdenken.
Ik zeg niet dat ze er niet komen he. Ze komen er wel, want het is een evolutie op het rijden van nu. Ik zeg alleen dat het verbod op ICE's, zoals brussel dat graag ziet, op losse schroeven staat.

Daarbij zijn al die merken gaan beginnen met investeren omdat ze de bui zien hangen als het verbod wel door zou gaan.

Daarbij met dit belachelijke voorstel verzint de fiscus maar wat anders. Accijns per geladen kw ofso. Pure vervanging van de brandstof accijns van nu. Of gewoon helemaal geen belasting en privacyfuckende maatregelen.

Pleur op.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208491738
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat ze er niet komen he. Ze komen er wel, want het is een evolutie op het rijden van nu. Ik zeg alleen dat het verbod op ICE's, zoals brussel dat graag ziet, op losse schroeven staat.

Daarbij zijn al die merken gaan beginnen met investeren omdat ze de bui zien hangen als het verbod wel door zou gaan.
Ik heb je net uitgelegd waarom het niet op losse schroeven staat.
Het zit vooral op die eFuels, verder niet.

quote:
Daarbij met dit belachelijke voorstel verzint de fiscus maar wat anders. Accijns per geladen kw ofso. Pure vervanging van de brandstof accijns van nu. Of gewoon helemaal geen belasting en privacyfuckende maatregelen.
kW is de eenheid voor het vermogen of in het geval van laden, de laadsnelheid (uitgedrukt in kilowatt), ik zou niet weten waarom daar een variabel tarief aan zou moeten hangen.

Of bedoel je misschien kWh (kilowattuur)?

Waarom accijns op stroom? Als je stroom duurder maakt, wordt je hele stroomrekening duurder, ook als je geen auto hebt.

quote:
Pleur op.
Ok.
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:10:30 #159
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208491748
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:43 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het lijk wel alsof ze de plofauto's minder populair willen maken door ze duurder te maken.
Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook gewoon zo en dat zou geen verrassing moeten zijn, kilometerheffing of niet.

Maar ja linkse hobby's moeten ook bekostigd worden he? ;)
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:11:29 #160
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208491766
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb je net uitgelegd waarom het niet op losse schroeven staat.
Het zit vooral op die eFuels, verder niet.
[..]
kW is de eenheid voor het vermogen of in het geval van laden, de laadsnelheid, ik zou niet weten waarom daar een variabel tarief aan zou moeten hangen.

Of bedoel je misschien kWh?

Waarom accijns op stroom? Als je stroom duurder maakt, wordt je hele stroomrekening duurder, ook als je geen auto hebt.
Dan verzinnen ze maar wat waarmee het precies duidelijk wordt wat er in een auto gaat.
Er zal wel een compleet kantoor gebouw met ambtenaren ergens zijn die daar 40 uur per week over na kan denken.
quote:
[..]
Ok.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208491786
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dan verzinnen ze maar wat waarmee het precies duidelijk wordt wat er in een auto gaat.
Ik kan een EV hier gewoon op een stopcontact aansluiten.
Dat stopcontact is een dom voorwerp en weet niet of je een cake aan het bakken bent of een EV oplaadt.

quote:
Er zal wel een compleet kantoor gebouw met ambtenaren ergens zijn die daar 40 uur per week over na kan denken.
[..]

  woensdag 22 maart 2023 @ 11:14:17 #162
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208491799
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kan een EV hier gewoon op een stopcontact aansluiten.
Dat stopcontact is een dom voorwerp en weet niet of je een cake aan het bakken bent of een EV oplaadt.
[..]

Nogmaals, dat volle kantoorgebouw kan wel iets bedenken wat de geladen kWh in een auto kan gaan meten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:17:24 #163
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208491850
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nogmaals, dat volle kantoorgebouw kan wel iets bedenken wat de geladen kWh in een auto kan gaan meten.
Het probleem is dat je een EV overal kan opladen. Je kunt wel een laadpaal maken en daar accijns over heffen, maar als je een verlengsnoer trekt vanaf een willekeurig stopcontact, kun je daar ook je auto mee opladen zonder dat dat individueel te meten is.

Als je het op deze manier wil doen is de enige oplossing een accijns over alle electriciteit. Maar dan wordt een lamp aanzetten of stofzuigen dus ook duurder.
pi_208491861
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Nogmaals, dat volle kantoorgebouw kan wel iets bedenken wat de geladen kWh in een auto kan gaan meten.
Zelfs al zou je zoiets bedenken en dat invoeren, dan heb je al miljoenen EV's en PHEV's rondrijden die dat systeem niet hebben.

Je kan met de nieuwste technieken zelfs een EV met een EV opladen (handig als je ergens strandt) en daarnaast heb ik hier mobiele accu's die ook een EV kunnen laden (al is dat maar voldoende voor 15km rijden).
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:19:36 #165
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208491881
We kunnen ook een jaartje de uitkeringen stop zetten (kosten circa 80 miljard/jaar), kun je mooi de 10 jaar daarop de accijnzen op 0 zetten. (opbrengsten brandstofaccijns circa 7,5 miljard/jaar)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:19:37 #166
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208491882
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:17 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het probleem is dat je een EV overal kan opladen. Je kunt wel een laadpaal maken en daar accijns over heffen, maar als je een verlengsnoer trekt vanaf een willekeurig stopcontact, kun je daar ook je auto mee opladen zonder dat dat individueel te meten is.

De enige oplossing is accijns over alle electriciteit. Als je het op deze manier wil doen. Maar dan wordt een lamp aanzetten of stofzuigen dus ook duurder.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zelfs al zou je zoiets bedenken en dat invoeren, dan heb je al miljoenen EV's en PHEV's rondrijden die dat systeem niet hebben.

Je kan met de nieuwste technieken zelfs een EV met een EV opladen (handig als je ergens strandt) en daarnaast heb ik hier mobiele accu's die ook een EV kunnen laden (al is dat maar voldoende voor 15km rijden).
Verzin iets. Er zijn knappere koppen dan wij die zich daar mee FT bezig kunnen houden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:20:35 #167
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208491900
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:19 schreef monkyyy het volgende:
We kunnen ook een jaartje de uitkeringen stop zetten (kosten circa 80 miljard/jaar), kun je mooi de 10 jaar daarop de accijnzen op 0 zetten. (opbrengsten accijns circa 7,5 miljard/jaar)
Dan trap je minima alleen nog harder de problemen in.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208491912
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:17 schreef Tijn het volgende:

[..]
Het probleem is dat je een EV overal kan opladen. Je kunt wel een laadpaal maken en daar accijns over heffen, maar als je een verlengsnoer trekt vanaf een willekeurig stopcontact, kun je daar ook je auto mee opladen zonder dat dat individueel te meten is.

De enige oplossing is accijns over alle electriciteit. Als je het op deze manier wil doen. Maar dan wordt een lamp aanzetten of stofzuigen dus ook duurder.
En sowieso niet uitvoerbaar.

Mijn zonnepanelen leveren in de lente, zomer en een stukje herfst meer dan genoeg stroom terug om een EV op te laden. Dan komt er geen enkele kWh door de meter en betaal ik geen accijns.

Je zou het ook kunnen opslaan in een grote thuisaccu en dan daar je EV uit laden als je thuiskomt van het werk.

Accijns op stroom is te eenvoudig te ontwijken, tenzij je afhankelijk bent van laadpalen in de wijk.
En wie pak je dan? Niet de "rijke" mensen met een eigen oprit maar "Jan Modaal" in een rijtjeshuis.
pi_208491941
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:19 schreef Red_85 het volgende:

[..]
[..]
Verzin iets. Er zijn knappere koppen dan wij die zich daar mee FT bezig kunnen houden.
Zoiets heet "wensdenken".
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:25:48 #170
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208491967
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoiets heet "wensdenken".
Denk er eens over na. Jij denkt toch zo slim te zijn op het gebied van elektra? Tenminste, zo doe je jezelf voorkomen hier.
Of ga je in dezelfde 'nee' stuip als iedereen die niet mee wil met deze e-wende?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208491968
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:17 schreef Tijn het volgende:
Het probleem is dat je een EV overal kan opladen. Je kunt wel een laadpaal maken en daar accijns over heffen, maar als je een verlengsnoer trekt vanaf een willekeurig stopcontact, kun je daar ook je auto mee opladen zonder dat dat individueel te meten is.
Bij de bouwmarkt heb je ruim keus uit kwh meters voor onder de 20 Euro. Zo moeilijk is dat niet in te bouwen naast je kilometerteller, in de auto zelf dus. Als je km als maatstaf wilt nemen dan kan dat met kwh met ongeveer de zelfde moeite.
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:28:49 #172
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208492025
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:25 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Bij de bouwmarkt heb je ruim keus uit kwh meters voor onder de 20 Euro. Zo moeilijk is dat niet in te bouwen naast je kilometerteller. Als je km als maatstaf wilt nemen dan kan dat met kwh met ongeveer de zelfde moeite.
Als EVs zo'n meter hadden (hebben ze misschien al, idk) dan heb je toch hetzelfde probleem als rekeningrijden op basis van de km-stand? Want misschien is-ie in het buitenland opgeladen. Beetje raar om daar dan hier ook accijns over te betalen toch?
pi_208492067
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:28 schreef Tijn het volgende:

[..]
Als EVs zo'n meter hadden (hebben ze misschien al, idk) dan heb je toch hetzelfde probleem als rekeningrijden op basis van de km-stand? Want misschien is-ie in het buitenland opgeladen. Beetje raar om daar dan hier ook accijns over te betalen toch?
Als de auto in NL geregistreerd is dan vind ik dat niet vreemd. Als jij als Nederlands geregistreerde een deel in het buitenland werkt betaal je ook hier je inkomstenbelasting. Het gaat pas fout als je in twee landen belasting/accijns moet betalen.
pi_208492072
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Denk er eens over na. Jij denkt toch zo slim te zijn op het gebied van elektra? Tenminste, zo doe je jezelf voorkomen hier.
Of ga je in dezelfde 'nee' stuip als iedereen die niet mee wil met deze e-wende?
Ik nadenken? :D

Jij bent nog niet verder gekomen dan "dat wil ik niet" en "daar moeten ze dan maar wat op vinden".
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:42:42 #175
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208492227
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik nadenken? :D
Dat blijkt...
quote:
Jij bent nog niet verder gekomen dan "dat wil ik niet" en "daar moeten ze dan maar wat op vinden".
Jij niet verder dan 'kan niet' zonder ook maar een seconde te denken aan een voorwaarde waaronder het wel zou kunnen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208492250
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:25 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Bij de bouwmarkt heb je ruim keus uit kwh meters voor onder de 20 Euro. Zo moeilijk is dat niet in te bouwen naast je kilometerteller, in de auto zelf dus. Als je km als maatstaf wilt nemen dan kan dat met kwh met ongeveer de zelfde moeite.
Het probleem daarmee is dat een kWh die je in een EV laadt, niet perse een kWh is waar je op gaat rijden.

Meerdere fabrikanten hebben al Vehicle-to-Grid geïmplementeerd, in de US kan je je Ford F150 zelfs gebruiken om je woning van stroom te voorzien als er een stroomuitval is.

Ook zijn dat soort auto's uitgerust met 120 (of voor Europa 230 volt) stroompunten, komen er elektrische campers (die de stroom voor de camper uit het accupack halen), gekoeld transport, etc.

Ook wordt er gewerkt aan een methode om met V2G het stroomnet te ontzien tijdens piekuren.

En dan nog de miljoenen EV's die er al rondrijden.

Als je wil kan je alles dichttimmeren natuurlijk maar uiteindelijk blijf je met het probleem zitten dat je dan in Nederland voor stroom moet betalen die je zelf groen opwekt of in het buitenland laadt. Dat is wel een beetje het paard achter de wagen spannen.
pi_208492260
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat blijkt...
[..]
Jij niet verder dan 'kan niet' zonder ook maar een seconde te denken aan een voorwaarde waaronder het wel zou kunnen.
Jij bent degene die het voorstelt, ik niet.
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:47:53 #178
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208492332
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Jij bent degene die het voorstelt, ik niet.
Jij bent degene die het bij voorbaat afschiet, ik kom met een idee om het plan minder belachelijk te maken dan het nu wordt voorgesteld.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208492344
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jij bent degene die het bij voorbaat afschiet, ik kom met een idee om het plan minder belachelijk te maken dan het nu wordt voorgesteld.
Nou, doe eens een origineel voorstel met uitwerking.
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:49:00 #180
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208492349
Guys we zitten hier elkaar een beetje het leven zuur te maken over een of ander voorstelrapportje he.
  woensdag 22 maart 2023 @ 11:50:05 #181
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208492378
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nou, doe eens een origineel voorstel met uitwerking.
Daar heb je vast mensen voor die zich er FT per week mee bezig kunnen houden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208492395
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:49 schreef Gunner het volgende:
Guys we zitten hier elkaar een beetje het leven zuur te maken over een of ander voorstelrapportje he.
Dat sowieso.

Hoe dan ook. Als autorijden te duur wordt gemaakt doe ik de auto weg en ga ik voortaan wel met een elektrische fiets en OV. Zo gehecht ben ik er ook weer niet aan.
pi_208492801
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je wil kan je alles dichttimmeren natuurlijk maar uiteindelijk blijf je met het probleem zitten dat je dan in Nederland voor stroom moet betalen die je zelf groen opwekt of in het buitenland laadt. Dat is wel een beetje het paard achter de wagen spannen.
Dan kan je dat metertje tussen de accu en de motorregeling zetten toch. Geen problemen maken waar ze niet zijn.

Ik denk dat een KWh accijns voor EV gewoon veel eerlijker is dan een km gebaseerde accijns. Ook al is een auto elektrisch blijft ie bij hoger energiegebruik meer vervuilen en (maatschappelijke) overlast veroorzaken. Overlast in de zin van ruimtegebruik, verkeersveiligheid door sneller rijden en optrekken en niet in het minst door meer gewicht wat meer schade aan de weg veroorzaakt en vooral meer schade bij aanrijdingen. Veel eerlijker, minder willekeurig, niet ingewikkelder en minder manipuleerbaar door belanghebbende partijen.
pi_208492941
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 12:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan kan je dat metertje tussen de accu en de motorregeling zetten toch. Geen problemen maken waar ze niet zijn.

Ik denk dat een KWh accijns voor EV gewoon veel eerlijker is dan een km gebaseerde accijns. Ook al is een auto elektrisch blijft ie bij hoger energiegebruik meer vervuilen en (maatschappelijke) overlast veroorzaken. Overlast in de zin van ruimtegebruik, verkeersveiligheid door sneller rijden en optrekken en niet in het minst door meer gewicht wat meer schade aan de weg veroorzaakt en vooral meer schade bij aanrijdingen. Veel eerlijker, minder willekeurig, niet ingewikkelder en minder manipuleerbaar door belanghebbende partijen.
Die belasting kun je dan denk ik beter hebben op vuile stroombronnen dan op elke opgewekte kWh. Er zit er nu ook al een co2 prijs op stroom trouwens.

Op zich vind ik betalen per km wel betrekkelijk eerlijk; in feite gewoon een betaling voor je gebruik van de weg.
pi_208493048
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 12:17 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan kan je dat metertje tussen de accu en de motorregeling zetten toch. Geen problemen maken waar ze niet zijn.
Tegen de tijd dat zoiets besloten en uitgevoerd wordt, rijden er al miljoenen EV's zonder zo'n voorziening rond.
pi_208494728
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tegen de tijd dat zoiets besloten en uitgevoerd wordt, rijden er al miljoenen EV's zonder zo'n voorziening rond.
Ach kom, die voorziening zit zelfs al in mijn e-bike-batterij. O-)
Ik neem aan dat ook elke ev je verteld hoeveel km je per kw verbruikt dus is het met hooguit een paar regels software wel in te bouwen.
pi_208494754
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 12:28 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Die belasting kun je dan denk ik beter hebben op vuile stroombronnen dan op elke opgewekte kWh. Er zit er nu ook al een co2 prijs op stroom trouwens.

Op zich vind ik betalen per km wel betrekkelijk eerlijk; in feite gewoon een betaling voor je gebruik van de weg.
Meer verbruik per km is meer slijtage aan de weg en inleveren op veiligheid van andere weggrebruikers.

Manier van opwek belasten moet je (natuurlijk) los zien van de auto, belasting daarop geldt dan voor elk ander gebruik ook.
pi_208495432
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ach kom, die voorziening zit zelfs al in mijn e-bike-batterij. O-)
Ik neem aan dat ook elke ev je verteld hoeveel km je per kw verbruikt dus is het met hooguit een paar regels software wel in te bouwen.
Uiteraard zit zoiets er in maar hoe nauwkeurig is zoiets als je het zou willen ijken?

Bjørn met z'n YouTube kanaal toonde al een paar keer aan dat het praktijk verbruik en wat de boordcomputers aangeven best ver uit elkaar ligt. Dat maakt verder niet echt uit, omdat de praktijkrange op een volle accu telt voor jou en mij. Maar als je het wil gebruiken om exact het stroomverbruik te meten? Tsja...

Dat kan deels zitten in wat er meegerekend wordt aan verbruik, zoals alle boordcomputers / entertainment / verwarming / verlichting / etc. Het is maar net wat je wel of niet meet.

Verder is het ook niet de weg die ingeslagen is, gelukkig.
pi_208497425
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:50 schreef Red_85 het volgende:
Daar heb je vast mensen voor die zich er FT per week mee bezig kunnen houden.
Dat zijn ambtenaren, die hebben doorgaans niet de beste ideeën.
  woensdag 22 maart 2023 @ 22:01:35 #190
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_208500853
Herinvoering van tolwegenstations of trajectcontroles die ook KM meten.

groetjes van big brother ~O>
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
pi_208502519
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omdat. er. steeds. meer. EV's. rondrijden. en. die. geen. brandstof. tanken. en. daardoor. de. accijnsinkomsten. teruglopen.
Doe je de wegenbelasting in prijs per kilowattuur van een laadpaal.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208503006
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2023 07:48 schreef HSG het volgende:

[..]
Doe je de wegenbelasting in prijs per kilowattuur van een laadpaal.
Je kan ook gewoon thuis laden als je een oprit hebt, zonder openbare laadpaal.
Het is stroom weet je wel, dat heb je thuis ook.
pi_208504528
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 09:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan ook gewoon thuis laden als je een oprit hebt, zonder openbare laadpaal.
Het is stroom weet je wel, dat heb je thuis ook.
Maar als je per kilometer moet betalen dat zelfs in het buiteland geldt dan moet ik dubbel betalen. Voor Nederland terwijl ik in het buiteland rij en b.v. voor Frankrijk voor de tolwegen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208504568
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:21 schreef HSG het volgende:

[..]
Maar als je per kilometer moet betalen dat zelfs in het buiteland geldt dan moet ik dubbel betalen. Voor Nederland terwijl ik in het buiteland rij en b.v. voor Frankrijk voor de tolwegen.
Ik zeg ook nergens dat de oplossing die het kabinet voor ogen heeft, mijn goedkeuring krijgt.
pi_208504572
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zeg ook nergens dat de oplossing die het kabinet voor ogen heeft, mijn goedkeuring krijgt.
Dat vraag ik toch niet. :)
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208504577
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:24 schreef HSG het volgende:

[..]
Dat vraag ik toch niet. :)
Nou, zeur dan niet :D
pi_208504583
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nou, zeur dan niet :D
Waar haal jij uit dat ik zeur?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208504608
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:25 schreef HSG het volgende:

[..]
Waar haal jij uit dat ik zeur?
Goed punt.
pi_208504612
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Goed punt.
Dacht ik.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_208505132
quote:
7s.gif Op donderdag 23 maart 2023 11:21 schreef HSG het volgende:
Maar als je per kilometer moet betalen dat zelfs in het buiteland geldt dan moet ik dubbel betalen. Voor Nederland terwijl ik in het buiteland rij en b.v. voor Frankrijk voor de tolwegen.
Dat heb je nu ook al, hetzij in mindere mate dan met een km heffing. Als je 3/4 weken per jaar in het buitenland bent dan betaal je hier in die periode ook gewoon wegenbelasting en bijvoorbeeld in Frankrijk of Italië ook tol.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')