Het is een illusie om te denken dat je dan niet zal moeten inleveren. Dus reken je nog niet rijk.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:09 schreef Fukushima het volgende:
[..]
precies dat, geen km limiet en een tankpasje voor heel europa
Sterker nog, dat artikel staat ook al in dit topic.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:35 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het is een illusie om te denken dat je dan niet zal moeten inleveren. Dus reken je nog niet rijk.
Bijtelling zal veranderen of flexibeler worden. Je kan minder rijden voor hetzelfde geld.
Het lijk wel alsof ze de plofauto's minder populair willen maken door ze duurder te maken.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Aha, en dan kom je met een plan waarbij elektrisch rijders nog steeds vrijwel niks betalen en benzine rijders de hoofdprijs.
Dan los je toch geen probleem op, dan schuif je het voor je uit. Want dan gaat iedereen elektrisch rijden, wat men ook wil en dan zit je nog steeds met teruglopende accijns inkomsten.
Wees realistisch, dit soort bizar belachelijke ideeën komen er echt niet door heen. Daarbij liggen er best wat entiteiten dwars nu tegen het verbod op ICE's.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dit soort maatregelen zijn altijd sturend. In beginsel is het beleid bedoeld om mensen uit de brandstofauto te krijgen en later, als het autopark bijna geheel elektrisch is, om de inkomsten gelijk te kunnen houden.
Die tarieven veranderen heus nog wel.
Dat is nu eenmaal hoe het werkt in de politiek, val mij daar niet op aan. Ik ben alleen de boodschapper.
Ik lees ook vaak "voor mij geen EV, ik blijf gewoon tot 2045 in m'n BMW rondtuffen". Dat kan waarschijnlijk, als je een hele diepe buidel hebt.
Ze hebben de MRB alvast met 4,5 % verhoogd, dus dat zit wel snor.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het lijk wel alsof ze de plofauto's minder populair willen maken door ze duurder te maken.
Persoonlijk zie ik meer in die km heffing alleen voor de EV, maar dan wel de accijns op brandstofprijzen gefaseerd naar ongekende hoogte brengen. Het enig probleem daarmee is dat steeds meer mensen dan over de grens tanken of zelfs illegale eigen depots aanleggen in het schuurtje. Dus misschien is accijns afschaffen en die km heffing wel het slimste.
Dat hoor ik je steeds roepen maar je hebt er geen onderbouwing voor.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wees realistisch, dit soort bizar belachelijke ideeën komen er echt niet door heen.
Je moet goed begrijpen waarom die "entiteiten" dwars liggen.quote:Daarbij liggen er best wat entiteiten dwars nu tegen het verbod op ICE's.
Ik zeg niet dat ze er niet komen he. Ze komen er wel, want het is een evolutie op het rijden van nu. Ik zeg alleen dat het verbod op ICE's, zoals brussel dat graag ziet, op losse schroeven staat.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat hoor ik je steeds roepen maar je hebt er geen onderbouwing voor.
[..]
Je moet goed begrijpen waarom die "entiteiten" dwars liggen.
Het gaat voornamelijk om eFuels. Fabrikanten van sportwagens willen graag ook na 2035 nog sportwagens met een verbrandingsmotoren kunnen leveren omdat liefhebbers die auto's ook voor het geluid kopen.
O.a. Porsche, Ferrari willen daarom een uitzondering voor eFuels.
eFuels kunnen CO2 neutraal worden geproduceerd maar niet grootschalig of goedkoop (aangezien er meer energie voor nodig is om alle auto's om te zetten op eFuels dan dat we nu aan stroom produceren in Europa).
Het is dus leuk voor sportwagens en mensen met geld.
Het punt met eFuels is: een auto die op eFuels draait, kan ook op benzine draaien. En dat kan je bij de pomp niet controleren, daarom ziet de EU er niets in.
Volkswagen investeert 180 miljard Euro in EV's.
Ford stopt in Europa in 2030 met brandstofauto's.
Volvo levert in 2030 ook geen brandstofauto's meer.
25% van alle nieuw verkochte auto's is al EV.
Als je zelf gelooft dat de EV er niet komt, dan is dat vooral je eigen wensdenken.
Ik heb je net uitgelegd waarom het niet op losse schroeven staat.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze er niet komen he. Ze komen er wel, want het is een evolutie op het rijden van nu. Ik zeg alleen dat het verbod op ICE's, zoals brussel dat graag ziet, op losse schroeven staat.
Daarbij zijn al die merken gaan beginnen met investeren omdat ze de bui zien hangen als het verbod wel door zou gaan.
kW is de eenheid voor het vermogen of in het geval van laden, de laadsnelheid (uitgedrukt in kilowatt), ik zou niet weten waarom daar een variabel tarief aan zou moeten hangen.quote:Daarbij met dit belachelijke voorstel verzint de fiscus maar wat anders. Accijns per geladen kw ofso. Pure vervanging van de brandstof accijns van nu. Of gewoon helemaal geen belasting en privacyfuckende maatregelen.
Ok.quote:Pleur op.
Dat lijkt niet alleen zo, dat is ook gewoon zo en dat zou geen verrassing moeten zijn, kilometerheffing of niet.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het lijk wel alsof ze de plofauto's minder populair willen maken door ze duurder te maken.
Dan verzinnen ze maar wat waarmee het precies duidelijk wordt wat er in een auto gaat.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb je net uitgelegd waarom het niet op losse schroeven staat.
Het zit vooral op die eFuels, verder niet.
[..]
kW is de eenheid voor het vermogen of in het geval van laden, de laadsnelheid, ik zou niet weten waarom daar een variabel tarief aan zou moeten hangen.
Of bedoel je misschien kWh?
Waarom accijns op stroom? Als je stroom duurder maakt, wordt je hele stroomrekening duurder, ook als je geen auto hebt.
quote:[..]
Ok.
Ik kan een EV hier gewoon op een stopcontact aansluiten.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan verzinnen ze maar wat waarmee het precies duidelijk wordt wat er in een auto gaat.
quote:Er zal wel een compleet kantoor gebouw met ambtenaren ergens zijn die daar 40 uur per week over na kan denken.
[..]
Nogmaals, dat volle kantoorgebouw kan wel iets bedenken wat de geladen kWh in een auto kan gaan meten.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kan een EV hier gewoon op een stopcontact aansluiten.
Dat stopcontact is een dom voorwerp en weet niet of je een cake aan het bakken bent of een EV oplaadt.
[..]
Het probleem is dat je een EV overal kan opladen. Je kunt wel een laadpaal maken en daar accijns over heffen, maar als je een verlengsnoer trekt vanaf een willekeurig stopcontact, kun je daar ook je auto mee opladen zonder dat dat individueel te meten is.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nogmaals, dat volle kantoorgebouw kan wel iets bedenken wat de geladen kWh in een auto kan gaan meten.
Zelfs al zou je zoiets bedenken en dat invoeren, dan heb je al miljoenen EV's en PHEV's rondrijden die dat systeem niet hebben.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nogmaals, dat volle kantoorgebouw kan wel iets bedenken wat de geladen kWh in een auto kan gaan meten.
quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het probleem is dat je een EV overal kan opladen. Je kunt wel een laadpaal maken en daar accijns over heffen, maar als je een verlengsnoer trekt vanaf een willekeurig stopcontact, kun je daar ook je auto mee opladen zonder dat dat individueel te meten is.
De enige oplossing is accijns over alle electriciteit. Als je het op deze manier wil doen. Maar dan wordt een lamp aanzetten of stofzuigen dus ook duurder.
Verzin iets. Er zijn knappere koppen dan wij die zich daar mee FT bezig kunnen houden.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zelfs al zou je zoiets bedenken en dat invoeren, dan heb je al miljoenen EV's en PHEV's rondrijden die dat systeem niet hebben.
Je kan met de nieuwste technieken zelfs een EV met een EV opladen (handig als je ergens strandt) en daarnaast heb ik hier mobiele accu's die ook een EV kunnen laden (al is dat maar voldoende voor 15km rijden).
Dan trap je minima alleen nog harder de problemen in.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:19 schreef monkyyy het volgende:
We kunnen ook een jaartje de uitkeringen stop zetten (kosten circa 80 miljard/jaar), kun je mooi de 10 jaar daarop de accijnzen op 0 zetten. (opbrengsten accijns circa 7,5 miljard/jaar)
En sowieso niet uitvoerbaar.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het probleem is dat je een EV overal kan opladen. Je kunt wel een laadpaal maken en daar accijns over heffen, maar als je een verlengsnoer trekt vanaf een willekeurig stopcontact, kun je daar ook je auto mee opladen zonder dat dat individueel te meten is.
De enige oplossing is accijns over alle electriciteit. Als je het op deze manier wil doen. Maar dan wordt een lamp aanzetten of stofzuigen dus ook duurder.
Zoiets heet "wensdenken".quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
[..]
Verzin iets. Er zijn knappere koppen dan wij die zich daar mee FT bezig kunnen houden.
Denk er eens over na. Jij denkt toch zo slim te zijn op het gebied van elektra? Tenminste, zo doe je jezelf voorkomen hier.quote:
Bij de bouwmarkt heb je ruim keus uit kwh meters voor onder de 20 Euro. Zo moeilijk is dat niet in te bouwen naast je kilometerteller, in de auto zelf dus. Als je km als maatstaf wilt nemen dan kan dat met kwh met ongeveer de zelfde moeite.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:17 schreef Tijn het volgende:
Het probleem is dat je een EV overal kan opladen. Je kunt wel een laadpaal maken en daar accijns over heffen, maar als je een verlengsnoer trekt vanaf een willekeurig stopcontact, kun je daar ook je auto mee opladen zonder dat dat individueel te meten is.
Als EVs zo'n meter hadden (hebben ze misschien al, idk) dan heb je toch hetzelfde probleem als rekeningrijden op basis van de km-stand? Want misschien is-ie in het buitenland opgeladen. Beetje raar om daar dan hier ook accijns over te betalen toch?quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:25 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij de bouwmarkt heb je ruim keus uit kwh meters voor onder de 20 Euro. Zo moeilijk is dat niet in te bouwen naast je kilometerteller. Als je km als maatstaf wilt nemen dan kan dat met kwh met ongeveer de zelfde moeite.
Als de auto in NL geregistreerd is dan vind ik dat niet vreemd. Als jij als Nederlands geregistreerde een deel in het buitenland werkt betaal je ook hier je inkomstenbelasting. Het gaat pas fout als je in twee landen belasting/accijns moet betalen.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als EVs zo'n meter hadden (hebben ze misschien al, idk) dan heb je toch hetzelfde probleem als rekeningrijden op basis van de km-stand? Want misschien is-ie in het buitenland opgeladen. Beetje raar om daar dan hier ook accijns over te betalen toch?
Ik nadenken?quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Denk er eens over na. Jij denkt toch zo slim te zijn op het gebied van elektra? Tenminste, zo doe je jezelf voorkomen hier.
Of ga je in dezelfde 'nee' stuip als iedereen die niet mee wil met deze e-wende?
Dat blijkt...quote:
Jij niet verder dan 'kan niet' zonder ook maar een seconde te denken aan een voorwaarde waaronder het wel zou kunnen.quote:Jij bent nog niet verder gekomen dan "dat wil ik niet" en "daar moeten ze dan maar wat op vinden".
Het probleem daarmee is dat een kWh die je in een EV laadt, niet perse een kWh is waar je op gaat rijden.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:25 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij de bouwmarkt heb je ruim keus uit kwh meters voor onder de 20 Euro. Zo moeilijk is dat niet in te bouwen naast je kilometerteller, in de auto zelf dus. Als je km als maatstaf wilt nemen dan kan dat met kwh met ongeveer de zelfde moeite.
Jij bent degene die het voorstelt, ik niet.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat blijkt...
[..]
Jij niet verder dan 'kan niet' zonder ook maar een seconde te denken aan een voorwaarde waaronder het wel zou kunnen.
Jij bent degene die het bij voorbaat afschiet, ik kom met een idee om het plan minder belachelijk te maken dan het nu wordt voorgesteld.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Jij bent degene die het voorstelt, ik niet.
Nou, doe eens een origineel voorstel met uitwerking.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij bent degene die het bij voorbaat afschiet, ik kom met een idee om het plan minder belachelijk te maken dan het nu wordt voorgesteld.
Daar heb je vast mensen voor die zich er FT per week mee bezig kunnen houden.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nou, doe eens een origineel voorstel met uitwerking.
Dat sowieso.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:49 schreef Gunner het volgende:
Guys we zitten hier elkaar een beetje het leven zuur te maken over een of ander voorstelrapportje he.
Dan kan je dat metertje tussen de accu en de motorregeling zetten toch. Geen problemen maken waar ze niet zijn.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je wil kan je alles dichttimmeren natuurlijk maar uiteindelijk blijf je met het probleem zitten dat je dan in Nederland voor stroom moet betalen die je zelf groen opwekt of in het buitenland laadt. Dat is wel een beetje het paard achter de wagen spannen.
Die belasting kun je dan denk ik beter hebben op vuile stroombronnen dan op elke opgewekte kWh. Er zit er nu ook al een co2 prijs op stroom trouwens.quote:Op woensdag 22 maart 2023 12:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan kan je dat metertje tussen de accu en de motorregeling zetten toch. Geen problemen maken waar ze niet zijn.
Ik denk dat een KWh accijns voor EV gewoon veel eerlijker is dan een km gebaseerde accijns. Ook al is een auto elektrisch blijft ie bij hoger energiegebruik meer vervuilen en (maatschappelijke) overlast veroorzaken. Overlast in de zin van ruimtegebruik, verkeersveiligheid door sneller rijden en optrekken en niet in het minst door meer gewicht wat meer schade aan de weg veroorzaakt en vooral meer schade bij aanrijdingen. Veel eerlijker, minder willekeurig, niet ingewikkelder en minder manipuleerbaar door belanghebbende partijen.
Tegen de tijd dat zoiets besloten en uitgevoerd wordt, rijden er al miljoenen EV's zonder zo'n voorziening rond.quote:Op woensdag 22 maart 2023 12:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan kan je dat metertje tussen de accu en de motorregeling zetten toch. Geen problemen maken waar ze niet zijn.
Ach kom, die voorziening zit zelfs al in mijn e-bike-batterij.quote:Op woensdag 22 maart 2023 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tegen de tijd dat zoiets besloten en uitgevoerd wordt, rijden er al miljoenen EV's zonder zo'n voorziening rond.
Meer verbruik per km is meer slijtage aan de weg en inleveren op veiligheid van andere weggrebruikers.quote:Op woensdag 22 maart 2023 12:28 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Die belasting kun je dan denk ik beter hebben op vuile stroombronnen dan op elke opgewekte kWh. Er zit er nu ook al een co2 prijs op stroom trouwens.
Op zich vind ik betalen per km wel betrekkelijk eerlijk; in feite gewoon een betaling voor je gebruik van de weg.
Uiteraard zit zoiets er in maar hoe nauwkeurig is zoiets als je het zou willen ijken?quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:03 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ach kom, die voorziening zit zelfs al in mijn e-bike-batterij.
Ik neem aan dat ook elke ev je verteld hoeveel km je per kw verbruikt dus is het met hooguit een paar regels software wel in te bouwen.
Dat zijn ambtenaren, die hebben doorgaans niet de beste ideeën.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:50 schreef Red_85 het volgende:
Daar heb je vast mensen voor die zich er FT per week mee bezig kunnen houden.
Doe je de wegenbelasting in prijs per kilowattuur van een laadpaal.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat. er. steeds. meer. EV's. rondrijden. en. die. geen. brandstof. tanken. en. daardoor. de. accijnsinkomsten. teruglopen.
Je kan ook gewoon thuis laden als je een oprit hebt, zonder openbare laadpaal.quote:Op donderdag 23 maart 2023 07:48 schreef HSG het volgende:
[..]
Doe je de wegenbelasting in prijs per kilowattuur van een laadpaal.
Maar als je per kilometer moet betalen dat zelfs in het buiteland geldt dan moet ik dubbel betalen. Voor Nederland terwijl ik in het buiteland rij en b.v. voor Frankrijk voor de tolwegen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon thuis laden als je een oprit hebt, zonder openbare laadpaal.
Het is stroom weet je wel, dat heb je thuis ook.
Ik zeg ook nergens dat de oplossing die het kabinet voor ogen heeft, mijn goedkeuring krijgt.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:21 schreef HSG het volgende:
[..]
Maar als je per kilometer moet betalen dat zelfs in het buiteland geldt dan moet ik dubbel betalen. Voor Nederland terwijl ik in het buiteland rij en b.v. voor Frankrijk voor de tolwegen.
Dat vraag ik toch niet.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat de oplossing die het kabinet voor ogen heeft, mijn goedkeuring krijgt.
Waar haal jij uit dat ik zeur?quote:
Dat heb je nu ook al, hetzij in mindere mate dan met een km heffing. Als je 3/4 weken per jaar in het buitenland bent dan betaal je hier in die periode ook gewoon wegenbelasting en bijvoorbeeld in Frankrijk of Italië ook tol.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:21 schreef HSG het volgende:
Maar als je per kilometer moet betalen dat zelfs in het buiteland geldt dan moet ik dubbel betalen. Voor Nederland terwijl ik in het buiteland rij en b.v. voor Frankrijk voor de tolwegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |