Daar ligt een mooie taak voor de overheid om te zorgen dat kazernes een goede OV-voorziening krijgen.quote:Op maandag 20 maart 2023 21:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hangt van de afstand en beschikbaarheid/kwaliteit van de legering af natuurlijk. Sowieso heb je al geen recht op legering als de enkele reis minder dan 70km is...
En vwb het OV, de meeste kazernes waar operationele ehdn zijn geplaatst zijn bijna niet te bereiken met de trein/bus. 't Harde is bv. een van die uitzonderingen omdat die tegen het station aan ligt.
En vwb de vergoeding, sinds de laatste CAO (2022) krijgen we pas 19ct/km, daarvoor zaten we op 12ct ofzo.
De kazernes die dat hadden zijn voor het gros afgestoten omdat die natuurlijk op gewild terrein lagen...quote:Op maandag 20 maart 2023 21:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daar ligt een mooie taak voor de overheid om te zorgen dat kazernes een goede OV-voorziening krijgen.
Een station hoeft natuurlijk niet aan een kazerne te grenzen.quote:Op maandag 20 maart 2023 21:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
De kazernes die dat hadden zijn voor het gros afgestoten omdat die natuurlijk op gewild terrein lagen...
Daarbij, op de kazerne zelf wil je ook vervoer hebben anders kom je nog nergens.
Gaat nooit gebeuren... Is de laatste 20 jaar al geprobeerd.quote:Op maandag 20 maart 2023 21:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een station hoeft natuurlijk niet aan een kazerne te grenzen.
Maar al zou je maar pendelbussen hebben, dan ben je al een heel eind.
Als jij het zegt, dan moet het wel zo zijn.quote:Op maandag 20 maart 2023 21:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gaat nooit gebeuren... Is de laatste 20 jaar al geprobeerd.
Nou ja, ik weet de behaalde resultaten uit het verleden...quote:Op maandag 20 maart 2023 21:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als jij het zegt, dan moet het wel zo zijn.
Niemand heeft het over zwaarder belasten:quote:Op maandag 20 maart 2023 17:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan moeilijk alle stroom duurder maken (ook voor mensen zonder auto) omdat je autorijden zwaarder wil belasten.
quote:De nieuwe taks komt in plaats van de huidige wegenbelasting en moet in totaal evenveel opbrengen.
Omdat dat niet is hoe jouw simpele leventje er uit ziet?quote:Op maandag 20 maart 2023 17:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je nu dagelijks meer dan 100 of zelfs 200km aan woon- werkverkeer hebt, moet je je ook gaan afvragen waar je mee bezig bent misschien.
Precies, ik werk ook bij een uniek bedrijf met specialisten die liever ruim in het mooie Limburg willen wonen omdat in deze omgeving geen huis te vinden is.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 02:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niemand heeft het over zwaarder belasten:
[..]
[..]
Omdat dat niet is hoe jouw simpele leventje er uit ziet?
Ik woon op een mooie plek en heb werk dat maar op 1 plek in Nederland gedaan wordt. Die twee plekken liggen toevalllig 50km uit elkaar.
Palletsorteerders heb je overal hoorquote:Op dinsdag 21 maart 2023 02:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Niemand heeft het over zwaarder belasten:
[..]
[..]
Omdat dat niet is hoe jouw simpele leventje er uit ziet?
Ik woon op een mooie plek en heb werk dat maar op 1 plek in Nederland gedaan wordt. Die twee plekken liggen toevalllig 50km uit elkaar.
Maar dat geldt ook alleen voor zakelijke kilometers.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 07:23 schreef capricia het volgende:
Leve de lease auto!
Waarbij de werkgever betaalt.
Geen blijdschap hier hoor.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 07:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat geldt ook alleen voor zakelijke kilometers.
Dat is alsof je blij bent dat je niet je eigen brug hoeft te kopen als je bij een garagebedrijf werkt.
Daar zou ik niet teveel op rekenen.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 08:00 schreef Danny het volgende:
dan mag de accijns dus ook van de benzine af? Want dat is feitelijk al een kilometerheffing natuurlijk.
Dat zou wel logisch zijn hè. Zal daarom wel niet gebeuren.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 08:00 schreef Danny het volgende:
dan mag de accijns dus ook van de benzine af? Want dat is feitelijk al een kilometerheffing natuurlijk.
Als je privé mag rijden, betaal je belasting over de bijtelling, dat is me bekend. Het is niet gratis ofzo.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 07:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen blijdschap hier hoor.
Maar ik voorspel je dat de werkgever betaalt voor de leaserijder, net als nu de brandstof etc. Het is tenslotte geen prive wagen. Of wil je de bijtelling ook op de schop doen?
Ik zou dus nog maar niet gaan juichen.quote:Het lijkt of de leaserijder momenteel geen wegenbelasting betaalt, maar dat zit bij het leasebedrag in - de leasemaatschappij betaalt dat gewoon aan de Belastingdienst. Het rekeningrijden vervangt de wegenbelasting, dus er zal ook iets gaan veranderen in de kosten voor de zakelijke leaserijder. Het leasebedrag (of eigen bijdrage) staat los van de bijtelling, maar beide kostenposten zijn nu wel een vast bedrag per maand - en dat gaat misschien veranderen.
[...]
Het ook zijn dat er in de komende acht jaar een plan wordt gesmeed voor 'variabele bijtelling'. De Mobiliteitsalliantie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vroegen de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) om variabele bijtelling te onderzoeken. Zij deden in 2021 al een pilot met deze vorm van rekeningrijden voor leaseauto's.
Variabele bijtelling is zo simpel als het klinkt; de leaserijder gaat betalen per gereden kilometer aan de overheid. Hoeveel de variabele bijtelling zou gaan kosten, is nog even koffiedik kijken. Als je kijkt naar het gemiddelde kilometrage van de zakelijke leaserijder en de gemiddelde bijtelling, dan komt VRZ uit op een bedrag van 35 cent per kilometer.
Het kan natuurlijk zijn dat Duitsland wel voor een GPS-oplossing gaat.quote:Op maandag 20 maart 2023 16:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat elk land zo'n systeem hebben naarmate benzine wordt afgebouwd en meer mensen elektrisch rijden.
Mooi man. Gaat vast helemaal goed komen met de huidige stand van de belastingdienst.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 08:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je privé mag rijden, betaal je belasting over de bijtelling, dat is me bekend. Het is niet gratis ofzo.
Voor 2030 heb ik nog niet gelezen hoe ze dat willen gaan doen, kan best zijn dat de kilometerheffing ook als loon gezien wordt als de werkgever dat betaalt.
Het is slechts een idee van wat er zou kunnen komen. Zover ik weet is daar nog voorstel over uitgelekt.
Hier wel een suggestie van hoe het zou kunnen gaan:
https://topgear.nl/autonieuws/rekeningrijden-zakelijke-leaserijder-bijtelling-2030/
[..]
Ik zou dus nog maar niet gaan juichen.
kromhoutkazerne heeft gewoon een tramhalte voor de deur, je bent er zo vanaf Utrecht Centraal.quote:Op maandag 20 maart 2023 21:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gaat nooit gebeuren... Is de laatste 20 jaar al geprobeerd.
Ik had het over operationele kazernes, geen staven (op de Kromhout zit de landmachtstaf, daar is geen soldaat te vinden, als kapitein mag je daar net de koffie rondbrengen)... De Kromhout is ook 1 grote flexwerkplek waar niemand een vaste stek heeft en iedereen meer thuiswerkt dan aanwezig is, dat kan ook als je alleen maar beleidsstukken schrijft.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 10:03 schreef Nielsch het volgende:
kromhoutkazerne heeft gewoon een tramhalte voor de deur, je bent er zo vanaf Utrecht Centraal.
Leeuwarden niet iig, vanaf het station de bus naar Stiens en je komt zo langs de hoofdingang.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 10:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik had het over operationele kazernes, geen staven (op de Kromhout zit de landmachtstaf, daar is geen soldaat te vinden, als kapitein mag je daar net de koffie rondbrengen)... De Kromhout is ook 1 grote flexwerkplek waar niemand een vaste stek heeft en iedereen meer thuiswerkt dan aanwezig is, dat kan ook als je alleen maar beleidsstukken schrijft.
Het is gewoon een feit dat de meeste kazernes/vliegbases slecht bereikbaar zijn.
Genoeg collega's die daar mee begonnen zijn (OV naar LWD) en na een half jaar de handdoek in de ring hebben gegooid... Maar goed, ze zullen wel niet hard genoeg geprobeerd hebben ofzo...quote:Op dinsdag 21 maart 2023 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Leeuwarden niet iig, vanaf het station de bus naar Stiens en je komt zo langs de hoofdingang.
Als het druk is in Leeuwarden red je die 25 minuten ook niet.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 10:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Genoeg collega's die daar mee begonnen zijn (OV naar LWD) en na een half jaar de handdoek in de ring hebben gegooid... Maar goed, ze zullen wel niet hard genoeg geprobeerd hebben ofzo...
Voor mij bv zou het OV naar vlb Leeuwarden in tijd tussen een uur en anderhalf uur in beslag nemen. Met de auto 25 minuten... Dan is dat geen realistisch alternatief, simpel zat.
Ik red het elke keer gewoon in 25 minuten,quote:Op dinsdag 21 maart 2023 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het druk is in Leeuwarden red je die 25 minuten ook niet.
Zeker niet gezien de richting waar je vandaan komt.
De nieuwe haak zuid-west helpt wel wat natuurlijk.
Oh, blijkbaar is er nog een andere route.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik red het elke ochtend gewoon in 25 minuten, ik ging uit van de ingang langs de N357.
Als je naar de VLB wil hoef je Leeuwarden helemaal niet in... Hooguit moet je het Europaplein pakken maar ik pak altijd de zuid-poort dan ga je er voor het Europaplein al af bij de glazen piramide.
Ja, via de Poptawei.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Oh, blijkbaar is er nog een andere route.
Ah nice.quote:De 2,5 jaar dat ik in Leeuwarden woonde, woonde ik bijna op het uiteinde van de Ypk van der Fearwei.
Die blokken die daar nu omheen gebouwd zijn stonden er nog niet, dus ik had vanuit m'n slaapkamer uitzicht op de vliegbasis en de toren. Was als kind best leuk om er met de verrekijker naar te kijken wat er allemaal gebeurde
Ja, zeker nice!quote:
Ja dat lijkt mij ook dat werkt alleen op een eiland. Waarom niet met ERP poortjes op de snelweg?quote:Op dinsdag 21 maart 2023 08:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk zijn dat Duitsland wel voor een GPS-oplossing gaat.
Duitse kilometers die in Nederland worden afgelegd tellen dan niet mee.
Dat zou een loophole kunnen opleveren.
Ik probeer vooral gaten te schieten in de oplossing die Nederland nu voorstelt, met registratie op basis van de kilometerteller. Dat is gevoelig voor ontwijking.
Dat kan. Maar dan heb je in het noorden niet veel inkomsten en krijg je sluipverkeer op lokale wegen.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat lijkt mij ook dat werkt alleen op een eiland. Waarom niet met ERP poortjes op de snelweg?
Dat is dan zo. Dit onzalige km teller plan werkt alleen wanneer het EU breed wordt uitgerold.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan. Maar dan heb je in het noorden niet veel inkomsten en krijg je sluipverkeer op lokale wegen.
Ga je met betalen per km niet sowieso al meer verkeer naar lokale wegen pushen vraag ik me af? De snelweg is vaak de snelste, maar zeker niet altijd de kortste route. Als de baas de kilometers betaalt dan zal het je een zorg zijn natuurlijk, maar als het je privé kosten zijn dan sluit ik niet uit dat veel mensen eerder neigen naar de kortste route.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat kan. Maar dan heb je in het noorden niet veel inkomsten en krijg je sluipverkeer op lokale wegen.
Dat zou nu dan ook al moeten meespelen. Op de snelweg rijd je meestal meer km in afstand en in snelheid, dus je accijns is nu ook veel hoger dan dat je rustig via een provinciale weg rijdt. Zelf mijdt ik vaak al de snelweg omdat ik dat vreselijk saai vind.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ga je met betalen per km niet sowieso al meer verkeer naar lokale wegen pushen vraag ik me af? De snelweg is vaak de snelste, maar zeker niet altijd de kortste route. Als de baas de kilometers betaalt dan zal het je een zorg zijn natuurlijk, maar als het je privé kosten zijn dan sluit ik niet uit dat veel mensen eerder neigen naar de kortste route.
Ja, dat klopt wel. Maar ik denk dat voor veel mensen die extra accijns nu nog niet zo "zichtbaar" is, net als dat mensen ook nog wel eens vergeten de afschrijving in de kosten mee te rekenen. Als je echt per km moet gaan betalen wordt het wel een stuk zichtbaarder en gaan denk ik een stuk meer mensen hun route er op aanpassen.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 16:18 schreef qajariaq het volgende:
Dat zou nu dan ook al moeten meespelen. Op de snelweg rijd je meestal meer km in afstand en in snelheid, dus je accijns is nu ook veel hoger dan dat je rustig via een provinciale weg rijdt.
Dat is het ook, zeker overdag. Ik rijd bepaalde routes ook vaak bewust via de N-wegen in plaats van de snelwegen.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 16:18 schreef qajariaq het volgende:
Zelf mijdt ik vaak al de snelweg omdat ik dat vreselijk saai vind.
Een antwoord dat past bij je cognitieve capaciteiten.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 07:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Palletsorteerders heb je overal hoor
Ik heb ook een collega. Als hij met de bus wil gaan moet hij eerst Als hij een baas had die vindt dat hij om 8:00 op kantoor moet wezen dan was dat gewoon onmogelijk. Met de auto doet hij er ongeveer 20 min over.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 10:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Genoeg collega's die daar mee begonnen zijn (OV naar LWD) en na een half jaar de handdoek in de ring hebben gegooid... Maar goed, ze zullen wel niet hard genoeg geprobeerd hebben ofzo...
Voor mij bv zou het OV naar vlb Leeuwarden in tijd tussen een uur en anderhalf uur in beslag nemen. Met de auto 25 minuten... Dan is dat geen realistisch alternatief, simpel zat.
Dan moet je dat probleem vooral gaan zoeken bij de managers en directeuren van bedrijven. Als zij willen dat heel Nederland tussen 8:00 en 8:30 op kantoor moeten zijn dan krijg je dat. Nu zijn er beroepen waar men werkt met een rooster zoals zorgmedewerkers of mensen op een helpdesk maar voor de rest is het een ander verhaal.quote:Op maandag 20 maart 2023 17:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, weet je. Dat hoor ik ook vaak natuurlijk maar we hebben het over 2030.
Hoe bijzonder moet je beroep zijn als je de komende 7,5 jaar geen werk dichterbij kan vinden?
Als je nu dagelijks meer dan 100 of zelfs 200km aan woon- werkverkeer hebt, moet je je ook gaan afvragen waar je mee bezig bent misschien.
Dan sta je niet in de file, dan ben je de file.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er geen differentiatie in km prijs komt binnen dezelfde brandstofsoort. Een Picanto gaat bijna ¤ 1000,- per jaar meer betalen, terwijl een auto van 1800 kg maar ¤ 180,- per jaar meer kwijt is dan in de huidige situatie.quote:Op woensdag 22 maart 2023 08:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Dit nieuws al bekend?
https://www.bndestem.nl/a(...)n-doorgaan~ade77109/
De kilometerprijs voor een auto op benzine wordt waarschijnlijk bijna 10 (!!) cent per kilometer! Een eigenaar van een kleine zuinige stadsauto zoals een Kia Picanto gaat dan wel tot 4 of 5 keer zoveel betalen!
Ja, maar als je je zorgen maakt over het milieu, dan hoef je niet bang te zijn. Dit is slechts het introductietarief. Dat wordt later nog een stuk hoger.quote:Op woensdag 22 maart 2023 08:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Dit nieuws al bekend?
https://www.bndestem.nl/a(...)n-doorgaan~ade77109/
De kilometerprijs voor een auto op benzine wordt waarschijnlijk bijna 10 (!!) cent per kilometer! Een eigenaar van een kleine zuinige stadsauto zoals een Kia Picanto gaat dan wel tot 4 of 5 keer zoveel betalen!
Volgens dat artikel gaat een elektrisch opel corsa rijder oneindig keer zoveel betalen!quote:Op woensdag 22 maart 2023 08:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Dit nieuws al bekend?
https://www.bndestem.nl/a(...)n-doorgaan~ade77109/
De kilometerprijs voor een auto op benzine wordt waarschijnlijk bijna 10 (!!) cent per kilometer! Een eigenaar van een kleine zuinige stadsauto zoals een Kia Picanto gaat dan wel tot 4 of 5 keer zoveel betalen!
precies dat, geen km limiet en een tankpasje voor heel europaquote:Op dinsdag 21 maart 2023 07:23 schreef capricia het volgende:
Leve de lease auto!
Waarbij de werkgever betaalt.
Omdat. er. steeds. meer. EV's. rondrijden. en. die. geen. brandstof. tanken. en. daardoor. de. accijnsinkomsten. teruglopen.quote:Op woensdag 22 maart 2023 07:21 schreef HSG het volgende:
[..]
Daarnaast....waarom de wegenbelasting niet in de prijs per liter van brandstof? Dan betaal je echt per km en betalen buitenlandse weggebruikers ook mee aan de wegenbelasting.
Aha, en dan kom je met een plan waarbij elektrisch rijders nog steeds vrijwel niks betalen en benzine rijders de hoofdprijs.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat. er. steeds. meer. EV's. rondrijden. en. die. geen. brandstof. tanken. en. daardoor. de. accijnsinkomsten. teruglopen.
Dit soort maatregelen zijn altijd sturend. In beginsel is het beleid bedoeld om mensen uit de brandstofauto te krijgen en later, als het autopark bijna geheel elektrisch is, om de inkomsten gelijk te kunnen houden.quote:Op woensdag 22 maart 2023 10:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Aha, en dan kom je met een plan waarbij elektrisch rijders nog steeds vrijwel niks betalen en benzine rijders de hoofdprijs.
Dan los je toch geen probleem op, dan schuif je het voor je uit. Want dan gaat iedereen elektrisch rijden, wat men ook wil en dan zit je nog steeds met teruglopende accijns inkomsten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |