abonnement Unibet Coolblue
  maandag 27 maart 2023 @ 10:30:59 #251
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208552246
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 23:51 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat terugkrabbelen heeft niet zoveel zin. De fabrikanten gaan uiteindelijk zelf toch de knoop doorhakken. Op een gegeven moment staan ze op het punt om de afslag naar EV te nemen of niet. Zodra die keuze gemaakt is gaan ze geen grote investeringen meer doen in ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Dan richten ze zich op de ontwikkeling van EV's. Dat hebben meerdere merken al aangekondigd. Volgens mij is bijvoorbeeld Volvo überhaupt al gestopt met ontwikkelen van verbrandingsmotoren voor Europa.

Een merk als Porsche wil zo'n verbod niet, omdat het uit de voeten kan met e-fuels. Leuk voor Porsche en de "paar" Porsche rijders, maar zoals iemand al zei: je staat je tank vol te gooien met wijnflessen qua prijsniveau. Dat is dus geen alternatief voor de massa.
Dat is het nu ja. En met de huidige technieken.
Maar zoals dat met veel dingen is gegaan die eerder duur en onhaalbaar leken, haalt de ontwikkeling het misschien wel bij en wordt het wel massa productie waardoor het een stuk haalbaarder wordt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 27 maart 2023 @ 10:33:42 #252
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208552270
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 16:12 schreef Dauthi het volgende:
De huidige Nederlandse politiek wil van Nederland een DDR staat maken.

De controledrang is echt ziekelijk.
Ook dat verhaal van PBL en klimaatpunten past volledig in doorgeslagen controledrang.
Dit is echt helemaal het toppunt van maakbaarheid en maatschappelijke dystopie. Wie dat alleen al verzint mag aan een hoge boom.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 27 maart 2023 @ 10:37:55 #253
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208552312
Op zich wel grappig.. Elke weegschaal, benzinepomp moet geijkt zijn om gesckt te zijn voor handelsdoeleinden.

Een kilometerteller waar de afwijkingen gigantisch zijn mogen we plots wel gebruiken voor belastingheffing? Ik voorzie veel auto's met kleine wieltjes.
Tot nooit .......
pi_208552327
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:37 schreef Speekselklier het volgende:
Op zich wel grappig.. Elke weegschaal, benzinepomp moet geijkt zijn om gesckt te zijn voor handelsdoeleinden.

Een kilometerteller waar de afwijkingen gigantisch zijn mogen we plots wel gebruiken voor belastingheffing? Ik voorzie veel auto's met kleine wieltjes.
Grote wielen bedoel je ;)
  maandag 27 maart 2023 @ 10:41:06 #255
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208552360
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Grote wielen bedoel je ;)
inderdaad
Tot nooit .......
pi_208552421
Speekselklier in 2030:

  maandag 27 maart 2023 @ 10:53:11 #257
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208552520
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Speekselklier in 2030:

[ afbeelding ]
misschien wel eerder, ziet er wel grappig uit. ook een tip voor mensen met een 10.000km leasecontract.
Tot nooit .......
pi_208563493
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:30 schreef Red_85 het volgende:
Dat is het nu ja. En met de huidige technieken.
Maar zoals dat met veel dingen is gegaan die eerder duur en onhaalbaar leken, haalt de ontwikkeling het misschien wel bij en wordt het wel massa productie waardoor het een stuk haalbaarder wordt.
Dat zal grotendeels afhangen van de vraag naar die brandstof. De meeste autofabrikanten zullen de komende jaren vooral investeren in de EV's, dus ik verwacht niet dat er t.z.t. veel e-fuel auto's te koop zullen zijn voor de massa. Links en rechts hoor je wel wat gejuich nu, maar lijkt mij vooral een afspraak voor de bühne dit.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 01:42:47 #259
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_208563563
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:26 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Welke controle dan? Je zegt nota bene zelf al dat er geen onderscheid gemaakt wordt in tariefstelling, dus een tijd/plaats bepaling is niet noodzakelijk. Wat heeft dit plan dan specifiek met controledrang te maken?

Alles.
pi_208563701
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 10:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat is het nu ja. En met de huidige technieken.
Maar zoals dat met veel dingen is gegaan die eerder duur en onhaalbaar leken, haalt de ontwikkeling het misschien wel bij en wordt het wel massa productie waardoor het een stuk haalbaarder wordt.
Door je af te vragen wat eFuel is, hoe het geproduceerd wordt en wat de efficiëntie van een verbrandingsmotor is, kan je dat nu al uitsluiten.

Dat is geen onwil maar realiteit.

Het is “leuk” voor sportwagens, motorsport en hulpdiensten.

Op grote schaal is de energieproductie er simpelweg niet.

Zoiets kan je alleen volhouden als je die rekensom niet kan of niet wil maken.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 09:25:03 #261
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208564503
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 06:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Door je af te vragen wat eFuel is, hoe het geproduceerd wordt en wat de efficiëntie van een verbrandingsmotor is, kan je dat nu al uitsluiten.

Dat is geen onwil maar realiteit.

Het is “leuk” voor sportwagens, motorsport en hulpdiensten.

Op grote schaal is de energieproductie er simpelweg niet.

Zoiets kan je alleen volhouden als je die rekensom niet kan of niet wil maken.
Kan niet, onmogelijk, te duur, gaat niemand doen.

Werd ook gezegd over luchtvaart en automobielen in de 19de eeuw door volk als jij. Oude jankers.

Als ev's alleen zakelijk populair zijn omdat er een bak subsidie op ligt, dan moet je het zuur in zien voor ev's. Ondanks de miljarden investeringen.

Dat heet realisme.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208564885
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 09:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kan niet, onmogelijk, te duur, gaat niemand doen.

Werd ook gezegd over luchtvaart en automobielen in de 19de eeuw door volk als jij. Oude jankers.
Daarom herhaal ik: zoiets kan je alleen volhouden als je die rekensom niet kan of wil maken.

eFuels worden gemaakt door waterstof te produceren en dat te binden met CO2 uit de lucht.

Waterstof konden we in ~1800 eeuw al produceren en sindsdien is het rendement daarvan met enkele procentpunten omhoog gegaan maar na >200 jaar zit dat wel ongeveer aan z'n maximum.
Dus daar verlies je de eerst 30% rendement.

Brandstofmotoren ken je ook, die worden ook al sinds 1876 geproduceerd en na bijna 150 jaar zit dat rendement op zo'n 20 tot 30%. Dus daar verlies je 70% rendement.

En dan zit je dus nog zonder extra stappen al op 79% verlies terwijl je nog geen liter eFuel geproduceerd hebt. Je hebt dan alleen nog maar het rendement van de brandstofmotor + elektrolyse om waterstof te produceren.

En dat is na ruim 150 jaar ontwikkeling.

Waterstof verbranden in een verbrandingsmotor is al 150 jaar een slecht idee. Door er met een extra stap eFuel van te maken, wordt het niet ineens een goed idee. Het betekent alleen dat je oude techniek CO2-neutraal kan blijven toepassen tegen een hoge prijs. Voor motorsport of een miljonair met een sportwagen geen probleem, zolang je het kleinschalig houdt.

En inderdaad, vliegtuigen zijn wél ver gekomen in 100 jaar maar niet alles is een vliegtuig.

Dat heet realisme.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-03-2023 10:20:10 ]
pi_208564935
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daarom herhaal ik: zoiets kan je alleen volhouden als je die rekensom niet kan of wil maken.

eFuels worden gemaakt door waterstof te produceren en dat te binden met CO2 uit de lucht.

Waterstof konden we in ~1800 eeuw al produceren en sindsdien is het rendement daarvan met enkele procentpunten omhoog gegaan maar na >200 jaar zit dat wel ongeveer aan z'n maximum.
Dus daar verlies je de eerst 30% rendement.

Brandstofmotoren ken je ook, die worden ook al sinds 1876 geproduceerd en na bijna 150 jaar zit dat rendement op zo'n 20 tot 30%. Dus daar verlies je 70% rendement.

En dan zit je dus nog zonder extra stappen al op 79% verlies terwijl je nog geen liter eFuel geproduceerd hebt. Je hebt dan alleen nog maar het rendement van de brandstofmotor + elektrolyse om waterstof te produceren.

En dat is na ruim 150 jaar ontwikkeling.

Waterstof verbranden in een verbrandingsmotor is al 150 jaar een slecht idee. Door er met een extra stap eFuel van te maken, wordt het niet ineens een goed idee. Het betekent alleen dat je oude techniek CO2-neutraal kan blijven toepassen tegen een hoge prijs. Voor motorsport of een miljonair met een sportwagen geen probleem, zolang je het kleinschalig houdt.

En inderdaad, vliegtuigen zijn wél ver gekomen in 100 jaar maar niet alles is een vliegtuig.

Dat heet realisme.
Ik ben het voor een groot deel met je eens, maar toch lees je meer en meer verhalen over plannen (ook al zijn de eerste berichten alweer 4 jaar oud) om zonneparken te bouwen met een 300% overcapaciteit en in de zomer die over capaciteit te gebruiken voor waterstof. Volgensmij las ik laatst zelfs een plan voor een zonnepark in duitsland met zelfs 500% overcapaciteit. Dit zijn dingen die er 150 jaar geleden nog niet waren waardoor het idee nu misschien een minder slecht idee is.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_208565033
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:24 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik ben het voor een groot deel met je eens, maar toch lees je meer en meer verhalen over plannen (ook al zijn de eerste berichten alweer 4 jaar oud) om zonneparken te bouwen met een 300% overcapaciteit en in de zomer die over capaciteit te gebruiken voor waterstof. Volgensmij las ik laatst zelfs een plan voor een zonnepark in duitsland met zelfs 500% overcapaciteit. Dit zijn dingen die er 150 jaar geleden nog niet waren waardoor het idee nu misschien een minder slecht idee is.
Dat laatste stukje dat je niet met me eens bent kan ik er ook nog wel uitrammelen :D

Als je uit gaat van het meest optimistische scenario voor eFuels, dan heb je voor eFuels ongeveer 7x meer stroom nodig dan voor EV's.

Kijk je dan naar Nederland, met een wagenpark van 9 miljoen personenauto's, dan kom je voor EV's op:

(13.000km / 5) x 9.000.000 = 23,4TWh aan stroom

Nederland verbruikt nu in z'n geheel 120TWh stroom dus dan weet je wat er over een jaar of 20 aan stroom nodig is om volledig elektrisch te rijden (nog even los van vrachtwagens, bussen, etc).

Kijk je nu naar eFuels... dan kom je dus op 7 x 23,4 = 163,8TWh aan stroom.

Die overproductie aan solar waar men het over heeft, gaat de komende 20 jaar al volledig op om de industrie op waterstof over te krijgen. Daar kan je niet ook nog eFuels van maken. Stel dat de industrie zo'n 10 miljard kuub aardgas kan vervangen door waterstof, dan zit je al op 130TWh aan stroom om die vervangende waterstof te produceren.

Om een idee te geven: met alle zonnepanelen die er nu in Nederland liggen op daken en zonneparken, wekken we ruwweg zo'n 13TWh aan stroom op en in 2030 willen we 35TWh aan stroom opwekken met zonnepanelen in Nederland. Als we die 35TWh halen, dan komt dat nog niet eens in de buurt van wat er nodig zou zijn.

En ja, ik noem even specifiek Nederland omdat ik dan niet op Google de cijfers bij elkaar hoef te graaien.
Maar zoiets schaalt natuurlijk voor een land als Duitsland dan gewoon door naar hun autopark en hun km/jaar.

Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat Saoedi Arabië hun woestijnen vol gaat leggen met zonnepanelen om eFuels te produceren maar als die de wereld van eFuels willen voorzien, dan heb je nog wel wat meer nodig dan wat ik net voor Nederland voorstelde.

En dat terwijl je met 7x minder energie alle EV's van stroom kan voorzien.
De vraag is dus: is snel kunnen tanken 7x meer energie waard?

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-03-2023 10:47:50 ]
pi_208565075
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 01:42 schreef BasEnAad het volgende:
Alles.
^O^
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 28 maart 2023 @ 10:55:56 #266
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208565193
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat laatste stukje dat je niet met me eens bent kan ik er ook nog wel uitrammelen :D

Als je uit gaat van het meest optimistische scenario voor eFuels, dan heb je voor eFuels ongeveer 7x meer stroom nodig dan voor EV's.

Kijk je dan naar Nederland, met een wagenpark van 9 miljoen personenauto's, dan kom je voor EV's op:

(13.000km / 5) x 9.000.000 = 23,4TWh aan stroom

Nederland verbruikt nu in z'n geheel 120TWh stroom dus dan weet je wat er over een jaar of 20 aan stroom nodig is om volledig elektrisch te rijden (nog even los van vrachtwagens, bussen, etc).

Kijk je nu naar eFuels... dan kom je dus op 7 x 23,4 = 163,8TWh aan stroom.

Die overproductie aan solar waar men het over heeft, gaat de komende 20 jaar al volledig op om de industrie op waterstof over te krijgen. Daar kan je niet ook nog eFuels van maken. Stel dat de industrie zo'n 10 miljard kuub aardgas kan vervangen door waterstof, dan zit je al op 130TWh aan stroom om die vervangende waterstof te produceren.

Om een idee te geven: met alle zonnepanelen die er nu in Nederland liggen op daken en zonneparken, wekken we ruwweg zo'n 13TWh aan stroom op en in 2030 willen we 35TWh aan stroom opwekken met zonnepanelen in Nederland. Als we die 35TWh halen, dan komt dat nog niet eens in de buurt van wat er nodig zou zijn.

En ja, ik noem even specifiek Nederland omdat ik dan niet op Google de cijfers bij elkaar hoef te graaien.
Maar zoiets schaalt natuurlijk voor een land als Duitsland dan gewoon door naar hun autopark en hun km/jaar.

Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat Saoedi Arabië hun woestijnen vol gaat leggen met zonnepanelen om eFuels te produceren maar als die de wereld van eFuels willen voorzien, dan heb je nog wel wat meer nodig dan wat ik net voor Nederland voorstelde.

En dat terwijl je met 7x minder energie alle EV's van stroom kan voorzien.
De vraag is dus: is snel kunnen tanken 7x meer energie waard?
Je kan niet elke EV van stroom voorzien als het gros van de mensen niet voor de deur kunnen laden. En de infra daar totaal niet voor ingericht is.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 10:59:32 #267
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208565247
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daarom herhaal ik: zoiets kan je alleen volhouden als je die rekensom niet kan of wil maken.

(...)

Dat heet realisme.
blablabla bla bla

Precies dezelfde reacties.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208565255
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 10:55 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Je kan niet elke EV van stroom voorzien als het gros van de mensen niet voor de deur kunnen laden. En de infra daar totaal niet voor ingericht is.
Die laadpalen komen er in rap tempo bij, dat heeft z'n tijd nodig.

Je hebt gemiddeld 6 tot 8kWh per auto per dag aan stroom nodig, dat is waar je het netwerk op aan moet passen.
Dat is ongeveer 1kW laadstroom per auto in één nachtelijke laadsessie.

Deel-oplossingen:
- smart grid chargers
- wijkaccu's
- V2G

Als dat niet van de grond komt, zal het EV-wagenpark inderdaad niet langer groeien en de EV zal dan falen.
Dus er is een hoop werk te verzetten.

Evengoed een prima tijd om aandelen Alfen te bezitten.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')