abonnement Unibet Coolblue
pi_208465938
https://www.ad.nl/auto/au(...)reden-zijn~aaa7dcdf/

Automobilisten moeten vanaf 2030 gaan betalen voor elke kilometer, waar of op welk tijdstip ze die ook rijden. Ook in het buitenland gereden kilometers tellen dan mee. Dat is het plan dat dit kabinet voor ogen heeft

Morgen bespreekt de ministerraad dit op hoofdlijnen, zo bevestigen meerdere bronnen na berichtgeving in De Telegraaf. Dit betekent dat gebruikers van elektrische én fossiele auto’s beiden gaan meebetalen aan het weggebruik. Nu zijn bezitters van elektrische auto’s relatief goedkoop uit, omdat die niet meebetalen aan de accijns die wordt geheven op benzine en diesel.

Aan de uitvoering zitten nog wél de nodige haken en ogen. Zo is het bijvoorbeeld de vraag hoe de gereden kilometers worden bijgehouden en wie dat gaat doen.

Kilometerstand
Het ligt volgens bronnen het meest voor de hand om daarvoor de kilometerstand van auto's aan te houden. Hiervoor zou je de stand van de kilometerteller tijdens de Algemene Periodieke Keuring (APK) kunnen gebruiken. Probleem is alleen wel dat nieuwe auto's pas na vier jaar een APK hoeven en daarna om het jaar. Om te voorkomen dat automobilisten ineens een grote som geld af moeten rekenen, zou je dan eerder de kilometerstand moeten laten vastleggen.

Er wordt ook nagedacht over manieren om die kilometerstand te staven, bijvoorbeeld door een kastje in de auto of met een smartphone. Lastige daarvan is dat daarmee de privacy van automobilisten eerder in het geding komt, dan als er enkel naar de kilometerstand gekeken zou worden.

Géén spitstarief
Er komt volgens bronnen géén onderscheid tussen spitsuren en minder drukke tijden of snelwegen en andere wegen. Van eerdere plannen met rekeningrijden of kilometerheffing in de spits is niets terecht gekomen. Rond 2000 trachtte toenmalig minister Tineke Netelenbos, die daarvoor schetsend ‘Tineke Tolpoort’ werd genoemd, al een vorm van rekeningrijden in te voeren.

Ook de invoering van een kilometerheffing, waarbij het tarief per gereden kilometer zou afhangen van het tijdstip (spits/nacht) en de locatie waarop gereden werd, mislukte. Kilometerheffing was eerder voorzien voor 2012, maar strandde onder het eerste kabinet Rutte. Verkeerskenners waren juist erg over te spreken dat het gebruik van drukke wegen op drukke momenten ontmoedigd zou worden, maar dat systeem haalde het evenmin.

Evenveel
De nieuwe taks moet evenveel opbrengen als de huidige wegenbelasting, zo bevestigen ingewijden over de rekeningrijden-plannen die minister Mark Harbers (Infrastructuur) en staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) morgen met hun collega's bespreken. Alleen voor mensen die veel rijden komt het er dan op neer dat zij meer moeten gaan betalen dan nu. Mensen die weinig kilometers maken, zijn relatief goedkoop uit. Door de kilometerteller aan te houden worden ook in het buitenland gemaakte kilometers meegeteld. Daardoor wordt een autovakantie naar bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje of Italië relatief duur. Ook voor de wintersport naar landen als Oostenrijk en Zwitserland zijn autorijders dan meer kwijt. Mensen die door het jaar heen minder kilometers maken, maar wel verre vakantiereizen maken, kunnen uiteindelijk ook goedkoper uit zijn dan onder de huidige wegenbelasting.

In het coalitieakkoord stond ook al dat dit kabinet in 2030 een systeem van Betalen naar Gebruik wil invoeren voor alle automobiliteit. De coalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie heeft afgesproken dit systeem pas in 2030 in te voeren, maar dat wél al voor te bereiden. Gedurende deze kabinetsperiode moet de wetgeving daarvoor worden vastgesteld. De heffing is niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt de dan nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel en de Kiltunnel.



Lekker dan, je betaald al tol in Frankrijk, zo’n 90euro enkele reis naar zuid Frankrijk, je gebruikt het NL wegen net niet en toch moet je er voor gaan betalen _O-

Hoe zit het met de duitse toeristen die hier dan rijden, betalen die dan niets?

- OP van SnodeSnuiter-
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 20 maart 2023 @ 14:34:39 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_208465975
Dit wordt een ongekend administratief drama.
  maandag 20 maart 2023 @ 14:36:20 #3
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208465990
Dat zit er dik in ja.
pi_208466013
Dikke kolder natuurlijk dit, als je auto onzuinig is betaal je daarvoor via brandstof, prima, wegenbelasting is misschien wat minder eerlijk op dit moment.. Maar met zo een kilometerheffing krijg je dan toch juist weer dat een extra auto die stilstaat relatief goedkoop wordt.

Naja ach... Zolang er niks extra wordt bij gehouden behalve een laffe kilometerstand....

Maar het enige echte nuttige van een kilometerheffing zou zijn dat er een spitsheffing komt, en laat dat juist hetgeen zijn wat niet wordt ingevoerd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208466032
Kilometerteller onderbreken dan maar ^O^
  maandag 20 maart 2023 @ 14:42:48 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208466053
Maar goed, dat artikel uit de OP, is bijna driekwartjaar oud. Is er in de tussentijd nog wat aan gebeurd?
  maandag 20 maart 2023 @ 14:43:21 #7
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208466058
Rekeningrijden wordt deze zomer concreet

quote:
Het moet namelijk wel eerlijk, duidelijk en makkelijk worden. Eén van de manieren om het iets simpeler te maken is volgens Harbers om geen onderscheid te maken tussen tijd en plaats. Het moet dus echt puur om het gebruik gaan.
Dan kan je het net zo goed zo houden.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 14:44:36 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208466067
quote:
2s.gif Op maandag 20 maart 2023 14:43 schreef Gunner het volgende:
Rekeningrijden wordt deze zomer concreet
[..]
Dan kan je het net zo goed zo houden.
"Het moet namelijk wel eerlijk, duidelijk en makkelijk worden."

Yeah right. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 20 maart 2023 @ 14:49:16 #9
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_208466115
Ik snap nog altijd de reden niet, als het uiteindelijk evenveel gaat opleveren. Huidige systeem is prima toch? Uiteindelijk profiteert iedereen van fatsoenlijke wegen, ook als je zelf minder rijdt met je auto (transport van goederen, busvervoer etc.). Als we systemen 'eerlijker' willen maken, krijg ik dan ook m'n betaalde verzekeringspremies terug als ik er geen gebruik van heb gemaakt? Of is dat iets waar we met z'n allen voor inleggen, zodat er fatsoenlijke voorzieningen voor eenieder beschikbaar zijn.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 14:50:53 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208466137
quote:
5s.gif Op maandag 20 maart 2023 14:49 schreef Verbodsbord het volgende:
Ik snap nog altijd de reden niet, als het uiteindelijk evenveel gaat opleveren. Huidige systeem is prima toch? Uiteindelijk profiteert iedereen van fatsoenlijke wegen, ook als je zelf minder rijdt met je auto (transport van goederen, busvervoer etc.). Als we systemen 'eerlijker' willen maken, krijg ik dan ook m'n betaalde verzekeringspremies terug als ik er geen gebruik van heb gemaakt? Of is dat iets waar we met z'n allen voor inleggen, zodat er fatsoenlijke voorzieningen voor eenieder beschikbaar zijn.
Het gaat niet evenveel opleveren. Dit gaat in de toekomst de nieuwe melkkoe worden van de overheid.
Die prijzen gaan omhoog en dat hebben ze ook al aangekondigd.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_208466284
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 14:50 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Het gaat niet evenveel opleveren. Dit gaat in de toekomst de nieuwe melkkoe worden van de overheid.
Die prijzen gaan omhoog en dat hebben ze ook al aangekondigd.
Dat is voor de politiek het hele voordeel van een kilometerheffing over de benzineaccijnzen. Die accijnzen kan je niet oneindig verhogen, want dan gaat half Nederland over de grens tanken. Maar het bedrag per kilometer kan je zo ver verhogen als je wil, en het is ook nog op basis van het principe “de vervuiler betaalt” en om het klimaat te redden, dus wie kan daar nou tegen zijn?
De Sahara is zonder meer erg droog.
  maandag 20 maart 2023 @ 15:03:51 #12
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208466301
Dus mensen die werken en die ook nog eens altijd op locatie moeten zijn gaan dus extra betalen?

Goed plan :)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 15:06:22 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208466337
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:03 schreef xzaz het volgende:
Dus mensen die werken en die ook nog eens altijd op locatie moeten zijn gaan dus extra betalen?

Goed plan :)
Ja. De wijkverpleegkundige is gaat gigantisch genaaid worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 20 maart 2023 @ 15:08:07 #14
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208466358
quote:
5s.gif Op maandag 20 maart 2023 14:49 schreef Verbodsbord het volgende:
Ik snap nog altijd de reden niet, als het uiteindelijk evenveel gaat opleveren. Huidige systeem is prima toch? Uiteindelijk profiteert iedereen van fatsoenlijke wegen, ook als je zelf minder rijdt met je auto (transport van goederen, busvervoer etc.). Als we systemen 'eerlijker' willen maken, krijg ik dan ook m'n betaalde verzekeringspremies terug als ik er geen gebruik van heb gemaakt? Of is dat iets waar we met z'n allen voor inleggen, zodat er fatsoenlijke voorzieningen voor eenieder beschikbaar zijn.
Met elektrisch rijden verdwijnen de inkomsten uit accijns op benzine/diesel natuurlijk.
We have always been at war with Eastasia.
pi_208466399
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:06 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ja. De wijkverpleegkundige is gaat gigantisch genaaid worden.
Metaalmedewerker, accountmaanger, accountant, randstaduitzendkracht.

Gadverdamme :r
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 15:12:24 #16
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208466414
quote:
7s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Metaalmedewerker, accountmanager, accountant, randstadsuitzendkracht.

Gadverdamme :r
Zeker 1, mogelijk 2 uit jouw lijstje heeft/krijgt een leaseauto.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 20 maart 2023 @ 15:14:05 #17
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208466442
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:12 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Zeker 1, mogelijk 2 uit jouw lijstje heeft/krijgt een leaseauto.
Maar dat gaat uiteindelijk ook verwerkt worden in een evt leaseprijs.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 15:17:11 #18
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208466482
quote:
2s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:14 schreef Gunner het volgende:

[..]
Maar dat gaat uiteindelijk ook verwerkt worden in een evt leaseprijs.
Klopt, maar niet dynamisch. Een contract is voor 4 jaar / x aantal kilometers.
Uiteraard kunnen ze wel uitgaan van een bepaald niveau qua hoogte van de kosten van het rekeningtijdensysteem.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_208466576
Dus mensen met een praktijkgericht beroep gaan nog verder achteruit.

Top plan weer ^O^
pi_208466617
quote:
2s.gif Op maandag 20 maart 2023 14:43 schreef Gunner het volgende:
Rekeningrijden wordt deze zomer concreet
[..]
Dan kan je het net zo goed zo houden.
Het rekeningrijden zal pas ingevoerd worden als het te laat is. Dat rekeningrijden had al ingevoerd moeten zijn al zo'n 100 jaar geleden, toen er nog niet zoveel mensen waren die schade hadden door het autoverkeer.
pi_208467451
Geen last van in me Golf 8 🤣
pi_208467579
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:21 schreef Golf8 het volgende:
Geen last van in me Golf 8 🤣
"Me"?
:')
pi_208467616
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 15:23 schreef Dusthor92 het volgende:
Dus mensen met een praktijkgericht beroep gaan nog verder achteruit.

Top plan weer ^O^
Als je je geld verdient met autorijden, kan je de kosten doorgaans prima doorberekenen aangezien die kilometerheffing er voor iedereen is.
pi_208467625
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je je geld verdient met autorijden, kan je de kosten doorgaans prima doorberekenen.
ja naar de klanten ja slimpie
pi_208467668
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:34 schreef Kelvin_Baassie het volgende:

[..]
ja naar de klanten ja slimpie
Het is prima dat mensen die het meeste gebruik maken van het asfalt ook het meest betalen.
Zo kan tante Mien die 1x in de week boodschappen doet en bij oma op bezoek gaat ook nog een autootje rijden.
pi_208467671
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je je geld verdient met autorijden, kan je de kosten doorgaans prima doorberekenen aangezien die kilometerheffing er voor iedereen is.
Jij denkt dat werkgevers hun lassers en montagemedewerkers uit zichzelf extra gaan compenseren?

Ik hoop het hoor, maar ik ben er bang voor. Ik voorzie een zoveelste tegenslag voor de Jan Modaal
pi_208467692
quote:
Er wordt ook nagedacht over manieren om die kilometerstand te staven, bijvoorbeeld door een kastje in de auto of met een smartphone. Lastige daarvan is dat daarmee de privacy van automobilisten eerder in het geding komt, dan als er enkel naar de kilometerstand gekeken zou worden.
Nou, daar zal vást niet mee gesjoemeld kunnen worden....

Overheid en digitalisering , daar weten we alles van...

:')
pi_208467695
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:36 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Jij denkt dat werkgevers hun lassers en montagemedewerkers uit zichzelf extra gaan compenseren?
Hoe bedoel je nu precies? Heb je het over mensen die voor hun werk op de weg zitten? Of over woon- werkverkeer?

quote:
Ik hoop het hoor, maar ik ben er bang voor. Ik voorzie een zoveelste tegenslag voor de Jan Modaal
De tarieven zijn nog niet officieel, de methode om de kilometers te registreren wordt ook nog onderzocht.
pi_208467709
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is prima dat mensen die het meeste gebruik maken van het asfalt ook het meest betalen.
Zo kan tante Mien die 1x in de week boodschappen doet en bij oma op bezoek gaat ook nog een autootje rijden.
leuk voor jou tante en oma maar ze moeten toch meer betalen voor de producten
pi_208467720
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe bedoel je nu precies? Heb je het over mensen die voor hun werk op de weg zitten? Of over woon- werkverkeer?
[..]
De tarieven zijn nog niet officieel, de methode om de kilometers te registreren wordt ook nog onderzocht.
Woon-werk verkeer.

Niet iedereen heeft de werkgevers voor het uitkiezen; sommige mensen moeten nu eenmaal een eind rijden.

Normaal gesproken zou je dan kunnen verhuizen, maar dat zit er inmiddels ook al niet meer in
pi_208467738
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:39 schreef Kelvin_Baassie het volgende:

[..]
leuk voor jou tante en oma maar ze moeten toch meer betalen voor de producten
Dat valt wel wat mee. Als de kosten van vervoer het grootste deel van de kosten van producten of diensten is, dan doe je iets niet goed.
pi_208467773
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat valt wel wat mee. Als de kosten van vervoer het grootste deel van de kosten van producten of diensten is, dan doe je iets niet goed.
Alles bij elkaar zo’n ¤250,- per maand. En dan rijd ik gewoon een normale auto.
pi_208467777
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:40 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Woon-werk verkeer.

Niet iedereen heeft de werkgevers voor het uitkiezen; sommige mensen moeten nu eenmaal een eind rijden.

Normaal gesproken zou je dan kunnen verhuizen, maar dat zit er inmiddels ook al niet meer in
Het zal van het omslagpunt afhangen.
Het is ook niet uit te sluiten dat er via de belastingen een extra aftrekpost voor komt.
Het punt is nu dat we allemaal rampscenario's bedenken en die baseren op halve informatie en interpretatie.

Ik heb begrip voor het wantrouwen maar het is nog geen 2030 en ik heb nog geen officiële tarieven gezien.
pi_208467786
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zal van het omslagpunt afhangen.
Het is ook niet uit te sluiten dat er via de belastingen een extra aftrekpost voor komt.
Het punt is nu dat we allemaal rampscenario's bedenken en die baseren op halve informatie en interpretatie.

Ik heb begrip voor het wantrouwen maar het is nog geen 2030 en ik heb nog geen officiële tarieven gezien.
Fair enough ^O^
pi_208467792
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:43 schreef Dusthor92 het volgende:

[..]
Alles bij elkaar zo’n ¤250,- per maand. En dan rijd ik gewoon een normale auto.
We praten nu langs elkaar heen, ik reageerde hier op iets heel anders. Ging niet over je privé-auto.
pi_208467841
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
We praten nu langs elkaar heen, ik reageerde hier op iets heel anders. Ging niet over je privé-auto.
My bad, zag t net te laat
pi_208467847
Ik voorzie wel 1 slimmigheid.

Als je een koeriersdienst hebt, vestig je je bedrijf net over de grens in Duitsland of België en ga je in Nederland werken.

Je hebt dan niets te maken met de registratie van kilometerstanden in Nederland en kan onbeperkt je kilometers maken.
pi_208467857
quote:
5s.gif Op maandag 20 maart 2023 14:49 schreef Verbodsbord het volgende:
krijg ik dan ook m'n betaalde verzekeringspremies terug als ik er geen gebruik van heb gemaakt?
Jouw verzekering doet niet aan no claim?
  maandag 20 maart 2023 @ 16:49:44 #39
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208467878
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik voorzie wel 1 slimmigheid.

Als je een koeriersdienst hebt, vestig je je bedrijf net over de grens in Duitsland of België en ga je in Nederland werken.

Je hebt dan niets te maken met de registratie van kilometerstanden in Nederland en kan onbeperkt je kilometers maken.
Uiteindelijk gaat elk land zo'n systeem hebben naarmate benzine wordt afgebouwd en meer mensen elektrisch rijden.
pi_208467937
Prima plan, tenminste als gewicht en milieu vervuiling ook meetellen in het tarief. Dus dat een Tesla wel een hoger tarief per km gaat betalen dan een Zoë.
  maandag 20 maart 2023 @ 16:55:32 #41
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208467964
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zal van het omslagpunt afhangen.
Het is ook niet uit te sluiten dat er via de belastingen een extra aftrekpost voor komt.
Het punt is nu dat we allemaal rampscenario's bedenken en die baseren op halve informatie en interpretatie.

Ik heb begrip voor het wantrouwen maar het is nog geen 2030 en ik heb nog geen officiële tarieven gezien.
Het frustrerende is dat we al echt tientallen jaren hierover aan het (voor)ergeren zijn en WEER haalt iemand dat plan weer uit de mottenballen.

Wie kent Tineke Tolpoort nog
pi_208468125
quote:
2s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:55 schreef Gunner het volgende:

[..]
Het frustrerende is dat we al echt tientallen jaren hierover aan het (voor)ergeren zijn en WEER haalt iemand dat plan weer uit de mottenballen.

Wie kent Tineke Tolpoort nog
Verschil is natuurlijk wel dat nu de inkomsten van de staat ook echt in het geding komen.

Op dit moment is zo'n 2% van het autopark in Nederland elektrisch en is 25% van de nieuw verkochte auto's elektrisch. Dus de vervangingssnelheid ligt nu op 1% per jaar en dat loopt de komende jaren langzaam op.

Vanaf 2035 gaat die vervangingssnelheid naar verwachting met ongeveer 3,9% per jaar, aangezien je dan alleen nog maar auto's zonder brandstofmotor kan kopen.

Je kan zelf wel nagaan wat dat met de inkomsten uit brandstofaccijnzen gaat doen en de overheid gaat dat opvangen. Hoe? Kilometerheffing.
pi_208468148
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Verschil is natuurlijk wel dat nu de inkomsten van de staat ook echt in het geding komen.

Op dit moment is zo'n 2% van het autopark in Nederland elektrisch en is 25% van de nieuw verkochte auto's elektrisch. Dus de vervangingssnelheid ligt nu op 1% per jaar en dat loopt de komende jaren langzaam op.

Vanaf 2035 gaat die vervangingssnelheid naar verwachting met ongeveer 3,9% per jaar, aangezien je dan alleen nog maar auto's zonder brandstofmotor kan kopen.

Je kan zelf wel nagaan wat dat met de inkomsten uit brandstofaccijnzen gaat doen en de overheid gaat dat opvangen. Hoe? Kilometerheffing.
Kilometerheffing, of extra accijns op electriciteit. Dat levert veel meer op namelijk.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 17:09:37 #44
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208468199
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 17:10:40 #45
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208468213
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 16:53 schreef qajariaq het volgende:
Prima plan, tenminste als gewicht en milieu vervuiling ook meetellen in het tarief. Dus dat een Tesla wel een hoger tarief per km gaat betalen dan een Zoë.
Nee tuurlijk niet. EV's gaan uiteraard weer voor getrokken worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 20 maart 2023 @ 17:10:40 #46
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208468214
Er is niemand die écht gelooft dat je goedkoper uit bent als je weinig rijdt, toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208468215
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Kilometerheffing, of extra accijns op electriciteit. Dat levert veel meer op namelijk.
Het probleem met extra accijns op elektriciteit is, dat alles op elektriciteit draait.
Bedrijven, je huishouden, ziekenhuizen, fabrieken, alles.

Je kan moeilijk alle stroom duurder maken (ook voor mensen zonder auto) omdat je autorijden zwaarder wil belasten.
pi_208468227
quote:
Moet je maar bij je werk in de buurt gaan wonen. Ik ga gewoon lekker op het fietsje tegenwoordig.
pi_208468233
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:10 schreef Janneke141 het volgende:
Er is niemand die écht gelooft dat je goedkoper uit bent als je weinig rijdt, toch?
Ik ben ook wantrouwend.
Maar het is op dit moment niet bewezen dat je in 2030 duurder uit bent (na inflatiecorrectie).

Ik begrijp de onderbuikdiscussie maar we hebben nog te weinig feitelijk informatie.

In 2028/2029 valt dat beter te onderbouwen of verdedigen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 17:12:22 #50
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208468234
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Moet je maar bij je werk in de buurt gaan wonen. Ik ga gewoon lekker op het fietsje tegenwoordig.
Moet dat wel kunnen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_208468254
quote:
Veel kilometers autorijden is toch geen werk?
pi_208468260
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:12 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Moet dat wel kunnen.
Naja, weet je. Dat hoor ik ook vaak natuurlijk maar we hebben het over 2030.

Hoe bijzonder moet je beroep zijn als je de komende 7,5 jaar geen werk dichterbij kan vinden?

Als je nu dagelijks meer dan 100 of zelfs 200km aan woon- werkverkeer hebt, moet je je ook gaan afvragen waar je mee bezig bent misschien.

Dan sta je niet in de file, dan ben je de file.
pi_208468271
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het probleem met extra accijns op elektriciteit is, dat alles op elektriciteit draait.
Bedrijven, je huishouden, ziekenhuizen, fabrieken, alles.

Je kan moeilijk alle stroom duurder maken (ook voor mensen zonder auto) omdat je autorijden zwaarder wil belasten.
En dus meer inkomsten voor de staat. Veel makkelijkere maatregel, laat iedereen maar betalen voor mobiliteit. Alsof er bij andere accijnzen wel een één op één relatie is tussen dat wat je koopt/gebruikt en waar je betaalde belasting heen gaat.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 17:15:30 #54
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208468273
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:13 schreef torentje het volgende:

[..]
Veel kilometers autorijden is toch geen werk?
Niet? Je zal patienten af moeten rijden met de auto.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_208468280
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ben ook wantrouwend.
Maar het is op dit moment niet bewezen dat je in 2030 duurder uit bent (na inflatiecorrectie).

Ik begrijp de onderbuikdiscussie maar we hebben nog te weinig feitelijk informatie.

In 2028/2029 valt dat beter te onderbouwen of verdedigen.
Het punt is dat het helemaal niet om het tarief bij introductie gaat. Dat kan inderdaad best iets laags zijn om draagvlak te creëren. Zodra het systeem is ingevoerd ben je één begrotingstekort verwijderd van een forse verhoging van de tarieven (voor het milieu uiteraard).
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208468281
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:15 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Niet? Je zal patienten af moeten rijden met de auto.
Maar als je patiënten moet rijden, dan is het geen woon- werkverkeer maar onderdeel van je werk.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 17:17:09 #57
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208468294
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Naja, weet je. Dat hoor ik ook vaak natuurlijk maar we hebben het over 2030.

Hoe bijzonder moet je beroep zijn als je de komende 7,5 jaar geen werk dichterbij kan vinden?

Als je nu dagelijks meer dan 100 of zelfs 200km aan woon- werkverkeer hebt, moet je je ook gaan afvragen waar je mee bezig bent misschien.

Dan sta je niet in de file, dan ben je de file.
Bedrijven verhuizen nog wel eens. Of worden overgenomen waardoor de vestiging wordt verplaatst.
Of je kan niet door persoonlijke omstandigheden verhuizen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 17:18:00 #58
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208468308
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar als je patiënten moet rijden, dan is het geen woon- werkverkeer maar onderdeel van je werk.
Welke vaak genoeg met de eigen auto moet worden afgelegd.
Niet iedereen krijgt een vergoeding daarvoor.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_208468317
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:17 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Bedrijven verhuizen nog wel eens. Of worden overgenomen waardoor de vestiging wordt verplaatst.
Of je kan niet door persoonlijke omstandigheden verhuizen.
Maar je bent toch niet verplicht om dan te blijven werken bij zo'n bedrijf? Als je echt zo onmisbaar of specialistisch bent, dan is daar financieel vast wel een mouw aan te passen.

Hoeveel beroepen zijn er nu echt waarbij je, als je bedrijf verhuist, nooit ergens anders aan de bak zou kunnen komen?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 maart 2023 @ 17:20:58 #60
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_208468340
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar je bent toch niet verplicht om dan te blijven werken bij zo'n bedrijf? Als je echt zo onmisbaar of specialistisch bent, dan is daar financieel vast wel een mouw aan te passen.

Hoeveel beroepen zijn er nu echt waarbij je, als je bedrijf verhuist, nooit ergens anders aan de bak zou kunnen komen?
Gelukkig is het leven precies zoals jij het voorstelt. ^O^
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_208468343
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:18 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Welke vaak genoeg met de eigen auto moet worden afgelegd.
Niet iedereen krijgt een vergoeding daarvoor.
Dat is een argument vóór een betere reiskostenvergoeding want autorijden is nu ook duur.
Ik vind dat niet direct een argument tegen kilometerheffing.
pi_208468365
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:20 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Gelukkig is het leven precies zoals jij het voorstelt. ^O^
Nou ja, het is ook wel typisch dat er altijd bij dit soort discussies van dit soort onverzettelijkheden als argument gebruikt worden en bijna iedereen beroepen heeft die alleen op minimaal 100km afstand te vinden zijn en diezelfde mensen ook nooit dichter bij hun werk kunnen gaan wonen. Dat is toch wel bijzonder.

Je kan toch ook eens kijken naar wat daar misgaat?
pi_208468377
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar je bent toch niet verplicht om dan te blijven werken bij zo'n bedrijf? Als je echt zo onmisbaar of specialistisch bent, dan is daar financieel vast wel een mouw aan te passen.

Hoeveel beroepen zijn er nu echt waarbij je, als je bedrijf verhuist, nooit ergens anders aan de bak zou kunnen komen?
Want je mag ook gewoon niet bij een bepaald bedrijf willen werken?
Dus hup! Niet zeuren en gewoon vlakbij huis werken! Plezier in je werk hebben doe je naar ergens anders.

Mijn standplaats is 145km enkele reis, ik hoef er gelukkig niet elke week heen maar toch.
Ik werk voor de overheid en doe dat ook graag. Maar IT bij de overheid is nou eenmaal gecentraliseerd op een aantal vaste locaties.

Militairen hebben ook weinig keus waar ze geplaatst worden. Die hebben ook allemaal gewoon pech natuurlijk.
pi_208468388
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:15 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Niet? Je zal patienten af moeten rijden met de auto.
Ik heb het over autobezitters die voor hun lol, dagelijks veel kilometers autorijden. Die veel kilometers kunnen autorijden zien als een bevrijding.
  maandag 20 maart 2023 @ 17:26:09 #65
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208468403
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:25 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik heb het over autobezitters die voor hun lol, dagelijks veel kilometers autorijden. Die veel kilometers kunnen autorijden zien als een bevrijding.
Wat is daar mis mee?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 20 maart 2023 @ 17:27:29 #66
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208468414
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:10 schreef Janneke141 het volgende:
Er is niemand die écht gelooft dat je goedkoper uit bent als je weinig rijdt, toch?
Complete bs inderdaad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208468424
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:24 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Want je mag ook gewoon niet bij een bepaald bedrijf willen werken?
Tuurlijk mag dat. Maar met de huidige kosten en de tijd die het kost doe je jezelf dan wel tekort.

quote:
Dus hup! Niet zeuren en gewoon vlakbij huis werken! Plezier in je werk hebben doe je naar ergens anders.

Mijn standplaats is 145km enkele reis, ik hoef er gelukkig niet elke week heen maar toch.
Nee, dat zou toch ook gekkenwerk zijn. Iedere week 15 tot 25 uren in de auto zitten om van en naar je werk te rijden.
Dan gooi je je leven wel weg.

quote:
Ik werk voor de overheid en doe dat ook graag. Maar IT bij de overheid is nou eenmaal gecentraliseerd op een aantal vaste locaties.

Militairen hebben ook weinig keus waar ze geplaatst worden. Die hebben ook allemaal gewoon pech natuurlijk.
Nogmaals, autorijden is nu ook duur. Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik vind het een verspilling van tijd en geld om iedere dag zo lang in de auto te zitten om naar je werk te komen. Waar leef je dan voor?
  maandag 20 maart 2023 @ 17:31:52 #68
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208468469
'Buitenland telt ook mee'

Yeah, right. Door Frankrijk /Italie rijden over de snelweg en dubbel betalen. 1x voor de tol en een keer voor de kms naar de NL fiscus.

Voor wat exact? Voor wat?!

Debiel plan weer.

Wat is er mis met dit systeem wat we nu hebben waar een minimum betaald wordt voor bezit en er accijnzen betaald worden voor het verbruik?

Maniakale gekken daar in den haag.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 20 maart 2023 @ 17:32:41 #69
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208468478
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tuurlijk mag dat. Maar met de huidige kosten en de tijd die het kost doe je jezelf dan wel tekort.
Dat bepalen mensen voor zichzelf wel. En niet jij voor hun.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208468483
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat bepalen mensen voor zichzelf wel. En niet jij voor hun.
Dat is prima. Maar dat maakt je leven wel duur, helemaal na invoering van een kilometerheffing.
pi_208468499
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het probleem met extra accijns op elektriciteit is, dat alles op elektriciteit draait.
Bedrijven, je huishouden, ziekenhuizen, fabrieken, alles.

Je kan moeilijk alle stroom duurder maken (ook voor mensen zonder auto) omdat je autorijden zwaarder wil belasten.
waarom zou je auto rijden zwaarder belasten als de vervuilende uitstoot 0 is?
pi_208468503
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:31 schreef Red_85 het volgende:

Wat is er mis met dit systeem wat we nu hebben waar een minimum betaald wordt voor bezit en er accijnzen betaald worden voor het verbruik?
Als je een beetje gelezen had dan had je gezien dat de inkomsten van brandstofaccijnzen de komende 25 jaar geheel gaan verdwijnen.

Daar wil de overheid een alternatief voor, die gaan geen 8 miljard Euro per jaar laten liggen.
  maandag 20 maart 2023 @ 17:34:34 #73
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208468504
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is prima. Maar dat maakt je leven wel duur, helemaal na invoering van een kilometerheffing.
Zullen wel weer 600.000 geitenpadjes komen voor bedrijven welke gecontroleerd worden door 6 complete gebouwen vol ambtenaren.

ALS het er al komt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208468511
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:34 schreef Korenfok het volgende:

[..]
waarom zou je auto rijden zwaarder belasten als de vervuilende uitstoot 0 is?
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Heb je goed gelezen waar ik op reageer en wat mijn reactie is?
  maandag 20 maart 2023 @ 17:36:29 #75
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208468530
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je een beetje gelezen had dan had je gezien dat de inkomsten van brandstofaccijnzen de komende 25 jaar geheel gaan verdwijnen.

Daar wil de overheid een alternatief voor, die gaan geen 8 miljard Euro per jaar laten liggen.
Dus? Boeie.

Nog lang niet zeker dat de ICE ook gaat verdwijnen. Landen liggen dwars op het moment. Kan je wel een gedrocht van een plan willen invoeren, maar het is nog steeds de huid verkopen voor de beer is geschoten.

Daarbij de compleet debiele idioterie van ook de buitenlandse km's mogen er uit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208468531
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zullen wel weer 600.000 geitenpadjes komen voor bedrijven welke gecontroleerd worden door 6 complete gebouwen vol ambtenaren.

ALS het er al komt.
Zo ingewikkeld is het niet om die registratie bij te houden, NAP bestaat al sinds 1991.
  maandag 20 maart 2023 @ 17:37:04 #77
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208468538
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zo ingewikkeld is het niet om die registratie bij te houden, NAP bestaat al sinds 1991.
En daar wordt niet mee gefraudeerd?

Toch?
Toch???? ???
Toch??? ? ??? ???

Whahahahahah
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208468550
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dus? Boeie.

Nog lang niet zeker dat de ICE ook gaat verdwijnen. Landen liggen dwars op het moment. Kan je wel een gedrocht van een plan willen invoeren, maar het is nog steeds de huid verkopen voor de beer is geschoten.
Die landen weten heus wel dat de EV er aan komt. Het gaat vooral om eFuels, merken als Porsche en Ferrari zetten daar op in maar het is erg duur per liter.

Volkswagen heeft net medegedeeld dat ze 180 miljard Euro gaan investeren in EV's.
Dat doe je niet als je denkt dat je over 15 jaar nog massaal brandstofauto's verkoopt.

quote:
Daarbij de compleet debiele idioterie van ook de buitenlandse km's mogen er uit.
Oh, absoluut mee eens.
pi_208468566
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En daar wordt niet mee gefraudeerd?

Toch?
Toch???? ???
Toch??? ? ??? ???

Whahahahahah
In principe hoeft de kilometerheffing alleen voor elektrische auto's (op accu of waterstof) ingevoerd te worden, brandstofauto's blijven op brandstof rijden en die kan je via brandstofaccijns belasten.

EV's zijn van na 2010 hebben sowieso digitale tellers en je kan de eisen daarvoor ook nog wat strenger maken.
Het is niet meer even een tellerkabeltje afkoppelen, zoals bij een oude Volvo of VW Kever.

Reken er ook maar op dat fraude daarmee veel zwaarder bestraft gaat worden.
pi_208468769
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat is daar mis mee?
Omdat voor hun hobby veel mensen moeten wijken en/of werken. Willen zij voor mijn hobby opzij gaan en/of werken? Mijn hobby is om dagelijks veel kilometers te fietsen.
pi_208468847
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Heb je goed gelezen waar ik op reageer en wat mijn reactie is?
het belasten van auto rijden is omdat het rijden van een auto belasting is op het milieu en leef omgeving.
De EV haalt dit argument weg, want EV is geen uitstoot. Een eventuele argumentatie langs de lijn qua onderhoudt wegen etc, zou een vreemde zijn aangezien we ook niet extra belasten voor elektrische fietsen.

Dus waarom zouden we auto rijden nog belasten als de vervuilende uitstoot 0 is?
pi_208468995
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:59 schreef Korenfok het volgende:

[..]
het belasten van auto rijden is omdat het rijden van een auto belasting is op het milieu en leef omgeving.
De EV haalt dit argument weg, want EV is geen uitstoot. Een eventuele argumentatie langs de lijn qua onderhoudt wegen etc, zou een vreemde zijn aangezien we ook niet extra belasten voor elektrische fietsen.

Dus waarom zouden we auto rijden nog belasten als de vervuilende uitstoot 0 is?
Maar dan nog begrijp ik het niet helemaal als reactie op wat ik zei.

Ik reageerde op iemand die zei "je kan ook accijns op stroom heffen".

Extra accijns op stroom om accijns op brandstoffen te compenseren zou vreemd zijn, omdat alles op stroom werkt en iedereen dan duurder uit is, ook als je geen auto hebt.

Het plan is juist om de komende jaren de belasting op stroom te verlagen (zie vorige deeltje, IBO tabel, geplaatst door Monkyyy).

Verder is accijns ook geen klimaat- of milieumaatregel, de inkomsten zijn een onderdeel van de begroting.
pi_208469184
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:59 schreef Korenfok het volgende:

[..]
het belasten van auto rijden is omdat het rijden van een auto belasting is op het milieu en leef omgeving.
De EV haalt dit argument weg, want EV is geen uitstoot. Een eventuele argumentatie langs de lijn qua onderhoudt wegen etc, zou een vreemde zijn aangezien we ook niet extra belasten voor elektrische fietsen.

Dus waarom zouden we auto rijden nog belasten als de vervuilende uitstoot 0 is?
Ja maar hullie!

In vergelijking met een fiets gebruikt een auto veel meer ruimte en de slijtage aan wegen en andere voorzieningen is door een auto ook aanzienlijk meer.

En als je er erg aan stoort dat fietsen geen belasting betalen dan kan je daar voor gaan pleiten bij een willekeurige politieke partij naar keuze.

Maar misschien is het wel een idee om te belasten op gebruikt KWh. Alleen is dat bij een fiets zo weinig dat het innen meer kost dan de opbrengsten. Een beetje fiets rijd ruim 100 km per KWh en doet daar gemiddeld een week of langer over, een auto komt daar 3 tot 5 km mee, dan is ie net vijf minuten verder.
pi_208469221
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:59 schreef Korenfok het volgende:

[..]
het belasten van auto rijden is omdat het rijden van een auto belasting is op het milieu en leef omgeving.
De EV haalt dit argument weg, want EV is geen uitstoot. Een eventuele argumentatie langs de lijn qua onderhoudt wegen etc, zou een vreemde zijn aangezien we ook niet extra belasten voor elektrische fietsen.

Dus waarom zouden we auto rijden nog belasten als de vervuilende uitstoot 0 is?
Het is gewoon voor de inkomsten. Daar doet het kabinet ook niet geheimzinnig over:

quote:
Staatssecretaris Van Rij van Financiën benadrukt dat ook de belastinginkomsten een grote rol spelen. Dit jaar haalt het kabinet 14 miljard euro aan autobelastingen op, waarvan ruim 4 miljard via de motorrijtuigenbelasting. ‘Deze overheidsinkomsten op peil houden is een van de redenen om een nieuw en toekomstbestendig systeem in te voeren. Zo kunnen ook in de toekomst publieke voorzieningen worden betaald, zoals zorg, onderwijs en de wegen.’
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_208469322
Tegen die tijd is de technologie al zover dat praktische bezwaren geen reden meer zijn om dit niet in te voeren.
pi_208469429
Nu nog door de eerste Kamer zien te krijgen _O-
pi_208469588
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In principe hoeft de kilometerheffing alleen voor elektrische auto's (op accu of waterstof) ingevoerd te worden, brandstofauto's blijven op brandstof rijden en die kan je via brandstofaccijns belasten.

EV's zijn van na 2010 hebben sowieso digitale tellers en je kan de eisen daarvoor ook nog wat strenger maken.
Het is niet meer even een tellerkabeltje afkoppelen, zoals bij een oude Volvo of VW Kever.

Reken er ook maar op dat fraude daarmee veel zwaarder bestraft gaat worden.
Met moderne auto's gaat dat nog veel makkelijker 😅

https://www.kilometerstop(...)he-taycan-2019-2020/
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 20 maart 2023 @ 18:52:56 #88
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208469635
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:50 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Met moderne auto's gaat dat nog veel makkelijker 😅

https://www.kilometerstop(...)he-taycan-2019-2020/
Waarschuwing: Een kilometerstopper is alleen bedoeld voor testdoeleinden en het is verboden in het openbaar verkeer. Hiermee kunt u testen uitvoeren op voertuigen onder laboratorium/testomstandigheden en diverse voertuigtesten en metingen uitvoeren op een rollenbank. Kilometerstop is niet verantwoordelijk voor het eventuele misbruik hiervan.

Sure …..
pi_208469779
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:25 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja maar hullie!

In vergelijking met een fiets gebruikt een auto veel meer ruimte en de slijtage aan wegen en andere voorzieningen is door een auto ook aanzienlijk meer.

En als je er erg aan stoort dat fietsen geen belasting betalen dan kan je daar voor gaan pleiten bij een willekeurige politieke partij naar keuze.

Maar misschien is het wel een idee om te belasten op gebruikt KWh. Alleen is dat bij een fiets zo weinig dat het innen meer kost dan de opbrengsten. Een beetje fiets rijd ruim 100 km per KWh en doet daar gemiddeld een week of langer over, een auto komt daar 3 tot 5 km mee, dan is ie net vijf minuten verder.
waarom zou je mobiliteit belasten, het recht om te vrij te bewegen in Nederland waarom moet dit belast worden?
pi_208469811
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 18:28 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het is gewoon voor de inkomsten. Daar doet het kabinet ook niet geheimzinnig over:
[..]

dan kun je ook eerlijker belasting heffing, bijv inkomend boven de 70k 5% meer. onder aan de streep is dat voor iedereen goedkoper.
  maandag 20 maart 2023 @ 19:09:04 #91
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_208469864
Ik vind het een goede eerste stap. Gebruik is een eerlijke belasting. Meerdere factoren meetellen (tijdstip, type weg, geen buitenland etc) is natuurlijk beter, maar dan gaan er veel meer privacy bezwaren spelen. Zulke projecten falen bij de overheid. Dat kan eventueel later nog, in kleine stappen.
I am a black hole shitting into the void
pi_208469893
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:02 schreef Korenfok het volgende:

[..]
waarom zou je mobiliteit belasten, het recht om te vrij te bewegen in Nederland waarom moet dit belast worden?
Mobiliteit kost niets, tenzij je met een voertuig gaat waar je wel moet betalen. Je mag geheel gratis op voetreis naar Rome of zo je wilt naar Scheveningen.

Daarnaast is automobiliteit regelmatig een schaars goed. Er is domweg onvoldoende ruimte om iedereen de hele dag heen en weer te laten karren. Dus moet je dat enigszins afremmen.

Waarom reageer je aldoor met argumenten waar je zelf ook wel het antwoord op kan verzinnen?
pi_208469947
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Mobiliteit kost niets, tenzij je met een voertuig gaat waar je wel moet betalen. Je mag geheel gratis op voetreis naar Rome of zo je wilt naar Scheveningen.

Daarnaast is automobiliteit regelmatig een schaars goed. Er is domweg onvoldoende ruimte om iedereen de hele dag heen en weer te laten karren. Dus moet je dat enigszins afremmen.

Waarom reageer je aldoor met argumenten waar je zelf ook wel het antwoord op kan verzinnen?
Nou waarom is auto rijden een schaars goed? dat wist ik niet, en over 40 jaar is een goed koop EV voor een habbe kras ook zeker te koop!

Waarom wil je mensen uit de auto als deze niet meer vervuilend is?

als de wereld geschiedenis eending laat zien, is het een steeds snellere vormen van en toename van mobiliteit, zowel fysiek (personen goederen), als mentaal (ideeen, ontdekkingen etc).
pi_208470097
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:14 schreef Korenfok het volgende:
Nou waarom is auto rijden een schaars goed?
Nog nooit een file gezien?
  maandag 20 maart 2023 @ 19:35:02 #95
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208470362
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

Maar je bent toch niet verplicht om dan te blijven werken bij zo'n bedrijf? Als je echt zo onmisbaar of specialistisch bent, dan is daar financieel vast wel een mouw aan te passen.

Hoeveel beroepen zijn er nu echt waarbij je, als je bedrijf verhuist, nooit ergens anders aan de bak zou kunnen komen?
Militair, ongeveer elke drie jaar een andere plaatsing...
pi_208470810
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
Militair, ongeveer elke drie jaar een andere plaatsing...
Ja, tuurlijk kan dat, uitzonderingen zijn er altijd.
Gaan die ook iedere dag naar huis?

Die hele sector is in Nederland ongeveer een half procent van de beroepsbevolking, daar moet wel een mouw aan te passen zijn met een goede kilometervergoeding ofzo. Daarnaast zag ik vroeger al vaak militairen in de trein, blijkbaar is dat ook een optie.

Gemiddeld woon- werkverkeer voor Nederlanders is 22km.
pi_208470968
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:23 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Nog nooit een file gezien?
omdat er heel veel auto's achter elkaar naar het zelfde punt moeten, is de auto een schaars goed?

Oh je wil iedereen uit de auto zodat je niet in de file hoeft te staan? je kunt zelf ook een uur eerder beginnen?
pi_208470986
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:00 schreef Korenfok het volgende:

[..]
omdat er heel veel auto's achter elkaar naar het zelfde punt moeten, is de auto een schaars goed?

Oh je wil iedereen uit de auto zodat je niet in de file hoeft te staan? je kunt zelf ook een uur eerder beginnen?
De tijd dat je met een uur eerder beginnen niet meer in de file staat ligt al ver achter ons, tenzij je om 7:00 begint.

Hier in het noorden niets te klagen overigens. Maar ik moet ook wel eens aan de andere kant van Nederland zijn...
pi_208471169
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 20:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De tijd dat je met een uur eerder beginnen niet meer in de file staat ligt al ver achter ons, tenzij je om 7:00 begint.

Hier in het noorden niets te klagen overigens. Maar ik moet ook wel eens aan de andere kant van Nederland zijn...
Ik moet regelmatig in Utrecht zijn in de in de ochtend, maar als je om 7:00 uur in de auto stapt rij redelijk soepel door over de a28.

Wanneer je 630 vertrek rij je gewoon door zonder al te veel hobbels.
Ik kom ook vanaf het noorden.
  maandag 20 maart 2023 @ 21:06:20 #100
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208472238
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ja, tuurlijk kan dat, uitzonderingen zijn er altijd.
Gaan die ook iedere dag naar huis?

Die hele sector is in Nederland ongeveer een half procent van de beroepsbevolking, daar moet wel een mouw aan te passen zijn met een goede kilometervergoeding ofzo. Daarnaast zag ik vroeger al vaak militairen in de trein, blijkbaar is dat ook een optie.

Gemiddeld woon- werkverkeer voor Nederlanders is 22km.
Hangt van de afstand en beschikbaarheid/kwaliteit van de legering af natuurlijk. Sowieso heb je al geen recht op legering als de enkele reis minder dan 70km is...

En vwb het OV, de meeste kazernes waar operationele ehdn zijn geplaatst zijn bijna niet te bereiken met de trein/bus. 't Harde is bv. een van die uitzonderingen omdat die tegen het station aan ligt.

En vwb de vergoeding, sinds de laatste CAO (2022) krijgen we pas 19ct/km, daarvoor zaten we op 12ct ofzo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')