abonnement Unibet Coolblue
pi_207824003
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 19:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt wel, maar het zegt toch ook wel iets. Rutte II stond meer bekend als een vriendenclub die echt elkaar steunden, dit is echt een groep die los aan elkaar hangt. En dan gun je elkaar ook minder en moet je elk compromis bevechten.
Sterker nog, er zijn tijdens dat kabinet zo veel momenten geweest dat Samson met veel theater eruit had kunnen stappen en de held van het land was geweest. Maar dat deed de PvdA niet. Uiteindelijk zijn zij wel keihard afgestraft voor die kabinetsdeelname.
pi_207827291
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 19:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Rutte staat niet bekend om zn woedeaanvallen? Het staat nota bene in het stuk: "premier is een ander mens: Rutte staat bekend als uiterst buigzaam en soepel, tot de woede-uitbarsting begint.

De woede-uitbarstingen van Rutte zijn al jaren bekend en berucht in Den Haag. "Hij gaat regelmatig uit zijn plaat", zegt een bron. Rutte kan snel boos worden, maar gaat dan ook weer diep door het stof, om de relatie goed te houden."
Ik vraag me af of ie die woedeaanvallen ook wel eens bij EU-leiders heeft, want tijdens een EU top kan hij ook nog wel eens botsen.
Dus in het bijzijn van andere premiers of presidenten. Bij zijn peers.

Of alleen bij mensen die hiërarchisch lager dan hem staan.
Definitely not CIA
pi_207828417
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2023 23:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vraag me af of ie die woedeaanvallen ook wel eens bij EU-leiders heeft, want tijdens een EU top kan hij ook nog wel eens botsen.
Dus in het bijzijn van andere premiers of presidenten. Bij zijn peers.

Of alleen bij mensen die hiërarchisch lager dan hem staan.
Rijsttafel food fight met Macron. :B
pi_207828512
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2023 23:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vraag me af of ie die woedeaanvallen ook wel eens bij EU-leiders heeft, want tijdens een EU top kan hij ook nog wel eens botsen.
Dus in het bijzijn van andere premiers of presidenten. Bij zijn peers.

Of alleen bij mensen die hiërarchisch lager dan hem staan.
Ik denk het laatste. Binnen de EU is zijn reputatie dat hij zich regelmatig stevig verzet, maar uiteindelijk altijd tekent bij het kruisje.
pi_207828524
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 07:24 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik denk het laatste. Binnen de EU is zijn reputatie dat hij zich regelmatig stevig verzet, maar uiteindelijk altijd tekent bij het kruisje.
Binnen de EU wordt hij ook wel afgetekend als een raar figuur. Die bijvoorbeeld terwijl de anderen in groepjes met elkaar aan het overleggen zijn in zijn eentje een boek gaat zitten lezen. Daar werd echt heel raar naar gekeken in het buitenland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207828548
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 07:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Binnen de EU wordt hij ook wel afgetekend als een raar figuur. Die bijvoorbeeld terwijl de anderen in groepjes met elkaar aan het overleggen zijn in zijn eentje een boek gaat zitten lezen. Daar werd echt heel raar naar gekeken in het buitenland.
Bron?

Dat is toch echt maar één keer gebeurd als een (ontzettend flauw) statement? Biografietje van Chopin onder de arm omdat onderhandelen/overleggen wat hem betreft toch geen zin had. Daar kreeg 'ie terecht kritiek op van o.a. Merkel maar ik krijg niet de indruk dat hij binnen de EU wordt afgetekend als een raar figuur. Integendeel, volgens mij wordt hij eerder breed gewaardeerd.
pi_207828561
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 07:35 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Bron?

Dat is toch echt maar één keer gebeurd als een (ontzettend flauw) statement? Biografietje van Chopin onder de arm omdat onderhandelen/overleggen wat hem betreft toch geen zin had. Daar kreeg 'ie terecht kritiek op van o.a. Merkel maar ik krijg niet de indruk dat hij binnen de EU wordt afgetekend als een raar figuur. Integendeel, volgens mij wordt hij eerder breed gewaardeerd.
Zo een bron tevoorschijn toveren is lastig, maar rondom dat hij er 10 jaar zet heb ik wel buitenlandse artikels over hem gelezen en die waren echt niet zo vleiend. Eerder een beetje zoals wij Hoekstra hier wegzetten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207828610
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 07:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zo een bron tevoorschijn toveren is lastig, maar rondom dat hij er 10 jaar zet heb ik wel buitenlandse artikels over hem gelezen en die waren echt niet zo vleiend. Eerder een beetje zoals wij Hoekstra hier wegzetten.
Hoekstra wordt in Brussel al helemaal als een hork gezien.
pi_207829012
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 07:47 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hoekstra wordt in Brussel al helemaal als een hork gezien.
Klopt, heeft dan ook niks te zoeken op een diplomatiek ministerie. Hij past dan weer beter op financiën, om op de schatkist te passen kan je best een beetje een hork zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207829409
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, heeft dan ook niks te zoeken op een diplomatiek ministerie. Hij past dan weer beter op financiën, om op de schatkist te passen kan je best een beetje een hork zijn.
Ik moet nog zien of Hoekstra na de komende verkiezingen nog partijleider is. Laat staan dat het CDA ooit nog zo’n belangrijk ministerie in handen krijgt.

Er zijn weinig mensen zo door het ijs gezakt als Hoekstra. Ik was er zelf ook van overtuigd dat het premiersmateriaal was en hij met het CDA de grootste kon worden. Maar als politicus is hij totaal geflopt.
  vrijdag 3 februari 2023 @ 09:29:34 #111
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207829474
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 09:24 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik moet nog zien of Hoekstra na de komende verkiezingen nog partijleider is.
Zouden ze weer een verkiezing gaan doen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207829706
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 09:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Zouden ze weer een verkiezing gaan doen?
Bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge!
pi_207830583
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 09:46 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge!
Dan maar niet digitaal... iets met rode en groene kaartjes een optie?


Tja, die partij is helaas een parodie van zichzelf geworden. Jammer, want een goede centrumpartij die zowel met links als rechts goed samen kan werken is toch best veel waard. En dat is een positie die het CDA best in kan nemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207831788
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 11:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan maar niet digitaal... iets met rode en groene kaartjes een optie?


Tja, die partij is helaas een parodie van zichzelf geworden. Jammer, want een goede centrumpartij die zowel met links als rechts goed samen kan werken is toch best veel waard. En dat is een positie die het CDA best in kan nemen.
Ja, 2010. Ik herinner me de emotionele sprekers nog goed, die bijna smeekten om niet met de PVV in zee te gaan. Het mocht allemaal niet baten.
  maandag 6 februari 2023 @ 22:42:03 #115
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207887452
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 11:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan maar niet digitaal... iets met rode en groene kaartjes een optie?

Tja, die partij is helaas een parodie van zichzelf geworden. Jammer, want een goede centrumpartij die zowel met links als rechts goed samen kan werken is toch best veel waard. En dat is een positie die het CDA best in kan nemen.
met 6 zetels gaat dat niet

samengaan is bij partijen altijd verkeerd geweest
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207889257
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 22:42 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
samengaan is bij partijen altijd verkeerd geweest
Hoezo? CDA, VVD, PvdA, GL, CU zijn allemaal ooit uit fusies ontstaan.
pi_207889840
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 18:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt gemist dat mensen tot 38.000 euro toeslagen krijgen? Dan zul je dus alle lonen t/m ruim boven modaal moeten gaan verhogen... nogal lastig aangezien de overheid daar niet over gaat.

En natuurlijk alle uitkeringen.
De grootste post toeslagen lijkt mij de kinderopvangtoeslag, deze willen ze al weg pakken met gratis toeslag toch?
  dinsdag 7 februari 2023 @ 09:22:06 #118
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207889856
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De grootste post toeslagen lijkt mij de kinderopvangtoeslag, deze willen ze al weg pakken met gratis toeslag toch?
Gratis kinderopvang bedoel je denk ik. Alleen één probleem: gratis kinderopvang bestaat niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207889867
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De grootste post toeslagen lijkt mij de kinderopvangtoeslag, deze willen ze al weg pakken met gratis toeslag toch?
Klopt, zo los je die (grote) post op.

Maar met de zorgtoeslag, huurtoeslag en het kindgebonden budget is het nou eenmaal een stuk lastiger, helaas. Ze voldoen niet (met name omdat mensen hun inkomen nou eenmaal niet een jaar van te voren weten), maar je kunt ze ook niet schrappen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207889917
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Gratis kinderopvang bedoel je denk ik. Alleen één probleem: gratis kinderopvang bestaat niet.
Dat klopt op zich, maar de kinderopvang is zo peperduur dat mensen het niet uit eigen zak kunnen betalen, en dus veel mensen minder zullen gaan werken of helemaal stoppen. En dat is ook niet wenselijk.

We hebben een systeem gecreëerd waarbij het niet meer mogelijk is om op 1 modaal salaris een huis te kopen, rond te komen en daarnaast een minimum aan luxe te hebben. En zo lang dat het geval is zie ik ook niet meteen een alternatief tbh.
pi_207889993
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Gratis kinderopvang bedoel je denk ik. Alleen één probleem: gratis kinderopvang bestaat niet.
Tja, gratis huisartsen of basisscholen of zelfs speeltuinen bestaan ook niet, toch hoeft de gebruiker daar niet te betalen en dan noemen we het over het algemeen gratis.

Ik ben ook zeker geen fan van de kinderopvang, zeker niet als kinderen daar 5 dagen per week zitten. Maar het is inmiddels een noodzakelijk kwaad en daar zul je als overheid dus wat mee moeten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 7 februari 2023 @ 09:34:43 #122
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207890009
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:27 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat klopt op zich, maar de kinderopvang is zo peperduur dat mensen het niet uit eigen zak kunnen betalen, en dus veel mensen minder zullen gaan werken of helemaal stoppen. En dat is ook niet wenselijk.

We hebben een systeem gecreëerd waarbij het niet meer mogelijk is om op 1 modaal salaris een huis te kopen, rond te komen en daarnaast een minimum aan luxe te hebben. En zo lang dat het geval is zie ik ook niet meteen een alternatief tbh.
Het komt er op neer dat we alleen maar de gevolgen aanpakken, en niet de oorzaak. Om al die toeslagen uit de schatkist te betalen zijn hoge belastingen nodig, en doordat er hoge belastingen betaald worden is je netto loon te laag, en omdat het netto loon te laag is zijn er hoge(re) toeslagen nodig. Zo blijft het systeem mooi in stand, en houden we onderweg ook nog eens een heleboel ambtenaren aan het werk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207890044
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het komt er op neer dat we alleen maar de gevolgen aanpakken, en niet de oorzaak. Om al die toeslagen uit de schatkist te betalen zijn hoge belastingen nodig, en doordat er hoge belastingen betaald worden is je netto loon te laag, en omdat het netto loon te laag is zijn er hoge(re) toeslagen nodig. Zo blijft het systeem mooi in stand, en houden we onderweg ook nog eens een heleboel ambtenaren aan het werk.
Eens hoor. We moeten er ook iets mee. Het blijft nu een beetje hangen in kan niet en past niet, maar op deze manier zijn er over 10 jaar alsnog geen steek verder.
pi_207890094
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het komt er op neer dat we alleen maar de gevolgen aanpakken, en niet de oorzaak. Om al die toeslagen uit de schatkist te betalen zijn hoge belastingen nodig, en doordat er hoge belastingen betaald worden is je netto loon te laag, en omdat het netto loon te laag is zijn er hoge(re) toeslagen nodig. Zo blijft het systeem mooi in stand, en houden we onderweg ook nog eens een heleboel ambtenaren aan het werk.
Hier ga je totaal voorbij aan het herverdelende effect van de toeslagen.

Allereerst zijn de belastingen hier helemaal niet bijzonder hoog, maar de hoogste belastingen zijn wel voor de mensen met het beste inkomen. De toeslagen gaan naar mensen met een laag inkomen. Deze vorm van herverdelen is volgens mij essentieel voor een goed functionerende maatschappij. Er moet geld naar de mensen met een lager inkomen van de mensen met een hoger inkomen. De toeslagen zijn een manier om dat te doen en niet de beste manier, maar stoppen met herverdelen is een veel en veel slechter idee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 7 februari 2023 @ 09:42:55 #125
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207890134
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier ga je totaal voorbij aan het herverdelende effect van de toeslagen.

Allereerst zijn de belastingen hier helemaal niet bijzonder hoog, maar de hoogste belastingen zijn wel voor de mensen met het beste inkomen. De toeslagen gaan naar mensen met een laag inkomen. Deze vorm van herverdelen is volgens mij essentieel voor een goed functionerende maatschappij. Er moet geld naar de mensen met een lager inkomen van de mensen met een hoger inkomen. De toeslagen zijn een manier om dat te doen en niet de beste manier, maar stoppen met herverdelen is een veel en veel slechter idee.
Dat kun je ook allemaal doen door je belastingstelsel anders vorm te geven. Alleen kun je dan een stuk minder micromanagen, en dat is PR-technisch wat onhandiger voor politici.

Dat hele toeslagenstelsel is, ondanks de goede bedoelingen, een draak van een systeem waar we zo snel mogelijk vanaf moeten. Als er bijna 5 miljoen mensen een toeslag nodig hebben om de zorgpremie te betalen dan ben je echt aan de verkeerde kant van het probleem bezig als je die allemaal een toeslag gaat geven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207890189
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben ook zeker geen fan van de kinderopvang, zeker niet als kinderen daar 5 dagen per week zitten. Maar het is inmiddels een noodzakelijk kwaad en daar zul je als overheid dus wat mee moeten.
Wat is er mis met kinderopvang? Mijn dochtertje vind het helemaal geweldig, voor drie dagen in de week en ik begrijp dat heel goed wanneer ik der op pik.

Ben een van de eersten van mijn vriendengroep die kinderen heeft en de familie woont veelal op afstand, dus vind het wel eens moeilijk dat er in haar thuisdagen minder kindjes zijn.
pi_207890307
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het komt er op neer dat we alleen maar de gevolgen aanpakken, en niet de oorzaak. Om al die toeslagen uit de schatkist te betalen zijn hoge belastingen nodig, en doordat er hoge belastingen betaald worden is je netto loon te laag, en omdat het netto loon te laag is zijn er hoge(re) toeslagen nodig. Zo blijft het systeem mooi in stand, en houden we onderweg ook nog eens een heleboel ambtenaren aan het werk.
Het netto loon is toch gewoon te laag omdat we al 50 jaar aan loonmatiging doen. Dit heeft de concurrentiepositie van Nederland enorm verstevigd en de financiele positie van de werknemer verzwakt.

Maar puur op het gebied van toeslagen, kindertoeslag (wat nu opgelost wordt) erbuiten gehouden. Hoeveel zou je tackelen met een 0% inkomstenbelasting tot x000 euro? Nu betaal je het enerzijds en geef je het anderzijds terug. Zoals de D66 het ook wil volgens mij, maar dan moet Rob Jetten dit niet regelen...
  dinsdag 7 februari 2023 @ 10:06:57 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207890452
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:55 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het netto loon is toch gewoon te laag omdat we al 50 jaar aan loonmatiging doen. Dit heeft de concurrentiepositie van Nederland enorm verstevigd en de financiele positie van de werknemer verzwakt.

Maar puur op het gebied van toeslagen, kindertoeslag (wat nu opgelost wordt) erbuiten gehouden. Hoeveel zou je tackelen met een 0% inkomstenbelasting tot x000 euro? Nu betaal je het enerzijds en geef je het anderzijds terug. Zoals de D66 het ook wil volgens mij, maar dan moet Rob Jetten dit niet regelen...
Als de Belastingdienst minder geld van mensen afneemt, hoeven ze ook minder terug te geven. Met een daling van de bureaucratische kosten als bonus. Dat lijkt me toch niet zo ingewikkeld eigenlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207890536
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 10:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Als de Belastingdienst minder geld van mensen afneemt, hoeven ze ook minder terug te geven. Met een daling van de bureaucratische kosten als bonus. Dat lijkt me toch niet zo ingewikkeld eigenlijk.
En dat is dus wel ingewikkeld, want een hele groep mensen krijgt momenteel (veel) meer toeslag dan ze belasting betalen, met een 0% belasting vang je dat niet op.


Echt, letterlijk alle partijen in de Kamer en alle bewindslieden willen van de toeslagen af, als dat simpel kon was dat echt wel gebeurd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207890766
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 10:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat is dus wel ingewikkeld, want een hele groep mensen krijgt momenteel (veel) meer toeslag dan ze belasting betalen, met een 0% belasting vang je dat niet op.


Echt, letterlijk alle partijen in de Kamer en alle bewindslieden willen van de toeslagen af, als dat simpel kon was dat echt wel gebeurd.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat de lonen dusdanig laag zijn dat mensen aan de onderkant van de samenleving niet rond kunnen komen.

Dan moet je dat aanpakken en dat doe je niet door het uitdelen van gratis geld.
pi_207890832
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Wat je dus eigenlijk zegt is dat de lonen dusdanig laag zijn dat mensen aan de onderkant van de samenleving niet rond kunnen komen.

Dan moet je dat aanpakken en dat doe je niet door het uitdelen van gratis geld.
Eerder dat de kosten zo hoog zijn.

Maar ja, het inkomen is te laag en daarom gaat het minimuminkomen ook omhoog in het coalitieakkoord (het enige waarmee de overheid kan sturen). Maar dat kan niet met te grote stappen, dat ontwricht de economie. En dus duurt het even voor je dat oplost.

En ja, het had niet zo ver moeten komen. Maar dat is achterafgepraat waar niemand wat aan heeft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207892057
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 10:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eerder dat de kosten zo hoog zijn.

Maar ja, het inkomen is te laag en daarom gaat het minimuminkomen ook omhoog in het coalitieakkoord (het enige waarmee de overheid kan sturen). Maar dat kan niet met te grote stappen, dat ontwricht de economie. En dus duurt het even voor je dat oplost.

En ja, het had niet zo ver moeten komen. Maar dat is achterafgepraat waar niemand wat aan heeft.
Maar de prijzen van veel zaken bestaan voor een niet onaanzienlijk deel uit belasting. Het minimuminkomen gaat omhoog. Dat betekent dus slechts dat het gat tussen de laagste inkomens en modaal nog kleiner wordt dan nu al het geval is.

Ik zie absoluut niet hoe nog meer nivellering ervoor zorgt dat de gemiddelde Nederlander een hoger besteedbaar inkomen krijgt, eigenlijk.
pi_207892219
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:23 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar de prijzen van veel zaken bestaan voor een niet onaanzienlijk deel uit belasting. Het minimuminkomen gaat omhoog. Dat betekent dus slechts dat het gat tussen de laagste inkomens en modaal nog kleiner wordt dan nu al het geval is.

Ik zie absoluut niet hoe nog meer nivellering ervoor zorgt dat de gemiddelde Nederlander een hoger besteedbaar inkomen krijgt, eigenlijk.
Verhogen van het minimuminkomen zorgt vaak automatisch voor verhoging van de inkomens daarboven, omdat je niet mensen die eerst niet het minimum verdienden nu wel het minimum wil betalen. Je ziet dat vervolgens ook in de CAO onderhandelingen.

Het minimuminkomen is verder ook gewoon het enige waarmee de overheid inkomens kan sturen.


Verder haal je er nu iets heel anders bij, 'de gemiddelde Nederlander moet meer besteedbaar inkomen krijgen' is een heel ander doel dan 'we moeten van de toeslagen af kunnen'.
Ik weet ook niet of eeuwige groei van het besteedbaar inkomen voor iedereen wel een doel moet zijn, eigenlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 7 februari 2023 @ 12:41:36 #134
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207892269
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:37 schreef Hanca het volgende:
Het minimuminkomen is verder ook gewoon het enige waarmee de overheid inkomens kan sturen.
Nee, dat kan ook met de inkomstenbelasting.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207892324
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, dat kan ook met de inkomstenbelasting.
Dat is feitelijk geen sturen van het inkomen, maar goed.

Prima, doen we de inkomstenbelasting omlaag. Moet wel ver omlaag om niemand achteruit te laten gaan die nu toeslagen heeft. Kost dus veel inkomsten voor de overheid. Gaan we daarna meer bezuinigen op jeugdzorg en GGZ, dat was de bedoeling?

Ik snap niet hoe iemand ook maar steeds kan oproepen tot minder belastingheffen, alsof het niet duidelijk is dat de overheid nu al te weinig geld heeft om essentiële taken uit te voeren. De belastinginkomsten moeten eerder omhoog dan omlaag, dat blijkt wel uit de ellende bij de jeugdzorg.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 7 februari 2023 @ 12:52:12 #136
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207892419
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is feitelijk geen sturen van het inkomen, maar goed.
Natuurlijk wel :')
quote:
Prima, doen we de inkomstenbelasting omlaag. Moet wel ver omlaag om niemand achteruit te laten gaan die nu toeslagen heeft. Kost dus veel inkomsten voor de overheid. Gaan we daarna meer bezuinigen op jeugdzorg en GGZ, dat was de bedoeling?
Je moet denk ik af van de gedachte dat niemand erop achteruit mag gaan als je ergens wat verandert. Juist die gedachte heeft ervoor gezorgd dat ons belastingstelsel zo'n ellende draak geworden is. Soms heb je pech, soms heb je geluk. Alleen voor echte minima moet je zorgen dat ze niet onder het bestaansminimum zakken.
quote:
Ik snap niet hoe iemand ook maar steeds kan oproepen tot minder belastingheffen, alsof het niet duidelijk is dat de overheid nu al te weinig geld heeft om essentiële taken uit te voeren. De belastinginkomsten moeten eerder omhoog dan omlaag, dat blijkt wel uit de ellende bij de jeugdzorg.
Het takenpakket van de overheid is geen statisch gegeven. Een van de oorzaken (maar zeker niet de enige) van de financiële problemen in de jeugdzorg is dat we heel veel lichte jeugdzorg bekostigen die je helemaal niet van overheidswege hoeft te regisseren, waardoor aan het einde de zware gevallen met lege handen staan. Ik zal ook de eerste zijn om toe te geven dat het onderwijs met minder geld af kan. Er wordt gewoon een hoop geld ondoelmatig besteed. En daarnaast, zoals eerder opgemerkt: een aanzienlijk deel van de uitgaven van de overheid bestaat uit giften aan mensen die datzelfde geld eerst als belasting hebben afgestaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207892479
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je moet denk ik af van de gedachte dat niemand erop achteruit mag gaan als je ergens wat verandert.
Nou, ik vind die gedachte 1000x belangrijker dan lagere belastingen, eerlijk gezegd. Juist de ellende van 30 jaar 'lagere belastingen' door de VVD (kijk maar na, de belastingdruk is echt fors verminderd in die tijd) is één van de allergrootste oorzaken van alle crises die de overheid nu heeft. Er is nergens meer voldoende geld voor. Ophouden met die ellende van het steeds lager maken van de belastingen en doen alsof het besteedbare inkomen altijd moet stijgen. Nee, we zitten in een crisis, het besteedbare inkomen van mensen met een modaal of hoger inkomen mag best (flink) dalen. Dan maar geen 2e/3e/4e vakantie, dan maar niet meer elke week uit eten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 7 februari 2023 @ 13:03:14 #138
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207892578
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:56 schreef Hanca het volgende:
Nee, we zitten in een crisis, het besteedbare inkomen van mensen met een modaal of hoger inkomen mag best (flink) dalen. Dan maar geen 2e/3e/4e vakantie, dan maar niet meer elke week uit eten.
Dat is niet in tegenspraak met wat ik zeg hè. Het afschaffen van de kinderopvangtoeslag is bij uitstek iets wat in die groep pijn gaat doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207893959
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, we zitten in een crisis, het besteedbare inkomen van mensen met een modaal of hoger inkomen mag best (flink) dalen. Dan maar geen 2e/3e/4e vakantie, dan maar niet meer elke week uit eten.
Ik kan je bijdrages doorgaans erg waarderen maar nu begin je wel behoorlijk op het populistenorgel te hengsten. Waarom zou er nog meer genivelleerd moeten worden? Werken loont nu al amper.

Ik vind het bizar dat we meer gratis geld geven aan bankzitters, terwijl dat geld wordt opgehoest door de werkende bevolking. Voor Jan Modaal doen we niets. Die moet dan maar even niet zeuren ofzo. Gewoon een keertje niet op vakantie. Kleine moeite toch :')

Verder blijf je continu herhalen dat de belastingdruk eerder te laag zou zijn, maar Van Gennip heeft deze week nog herhaald dat de lastendruk volgens haar ook te hoog is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Spablauw214 op 07-02-2023 15:27:12 ]
pi_207894021
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 15:21 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik kan je bijdrages doorgaans erg waarderen maar nu begin je wel behoorlijk op het populistenorgel te hengsten.

Ik vind het bizar dat we meer gratis geld geven aan bankzitters, terwijl dat geld wordt opgehoest door de werkende bevolking. Voor Jan Modaal doen we niets. Die moet dan maar even niet zeuren ofzo. Gewoon een keertje niet op vakantie. Kleine moeite toch :')

Verder blijf je continu herhalen dat de belastingdruk eerder te laag zou zijn, maar Van Gennip heeft deze week nog herhaald dat de lastendruk volgens haar ook te hoog is.
Natuurlijk zegt een rechtse bestuurder dat de belastingdruk te hoog is. Dat rechtse bestuurders dat vinden, is nou juist het probleem van de afgelopen 30 jaar.

De belastingdruk is gewoon gedaald van 44% eind jaren 80 naar 38% nu. En die forse daling icm stijgende zorgkosten door vergrijzing is 1 van de oorzaken van veel problemen bij de overheid, daarom hebben ze moeten bezuinigen op jeugdzorg, onderwijs, politie, defensie, uitvoeringsinstanties...

En inderdaad, Jan Modaal (of iedereen die zijn eigen broek op kan houden) moet niet zeuren, het vangnet is er voor degenen die dat niet (meer) kunnen. En ja, daartoe kan iedere Jan Modaal ook vervallen. En die 'werkende' vs 'bankzitters' act is ook vrij onzinnig, dat weet je. De meeste armen werken gewoon en mensen die dat niet doen, doen dat vrijwel nooit vrijwillig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 7 februari 2023 @ 15:30:31 #141
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207894031
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 09:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, zo los je die (grote) post op.

Maar met de zorgtoeslag, huurtoeslag en het kindgebonden budget is het nou eenmaal een stuk lastiger, helaas. Ze voldoen niet (met name omdat mensen hun inkomen nou eenmaal niet een jaar van te voren weten), maar je kunt ze ook niet schrappen.
ik heb mijn hele leve nog nooit toeslag gehad , niks noppes nada
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207894175
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 15:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk zegt een rechtse bestuurder dat de belastingdruk te hoog is. Dat rechtse bestuurders dat vinden, is nou juist het probleem van de afgelopen 30 jaar.

De belastingdruk is gewoon gedaald van 44% eind jaren 80 naar 38% nu. En die forse daling icm stijgende zorgkosten door vergrijzing is 1 van de oorzaken van veel problemen bij de overheid, daarom hebben ze moeten bezuinigen op jeugdzorg, onderwijs, politie, defensie, uitvoeringsinstanties...

En inderdaad, Jan Modaal (of iedereen die zijn eigen broek op kan houden) moet niet zeuren, het vangnet is er voor degenen die dat niet (meer) kunnen. En ja, daartoe kan iedere Jan Modaal ook vervallen. En die 'werkende' vs 'bankzitters' act is ook vrij onzinnig, dat weet je. De meeste armen werken gewoon en mensen die dat niet doen, doen dat vrijwel nooit vrijwillig.
Ik heb gewoon een andere mening dan jij. Dat je dat afserveert als act is nogal treurig imo.

Maar ik blijf erbij dat nog meer nivellering niets op zal lossen. Het vangnet is momenteel meer een hangmat, en er is amper nog verschil tussen de lagere inkomens vs de mensen die volledig uit de staatsruif vreten. Waarom zou je dan werken? Het levert toch amper wat op. Ik vind dat pervers. En nog meer gratis geld is niet de oplossing.
pi_207894246
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 15:45 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik heb gewoon een andere mening dan jij. Dat je dat afserveert als act is nogal treurig imo.
Ik serveer je mening niet af als een act, ik serveer het doen alsof mensen die modaal verdienen hard werken en mensen die toeslagen nodig hebben lui zijn af als een act. En nee, ook mensen die tot hun spijt leven van een uitkering zijn niet lui.


quote:
Maar ik blijf erbij dat nog meer nivellering niets op zal lossen. Het vangnet is momenteel meer een hangmat, en er is amper nog verschil tussen de lagere inkomens vs de mensen die volledig uit de staatsruif vreten. Waarom zou je dan werken? Het levert toch amper wat op. Ik vind dat pervers. En nog meer gratis geld is niet de oplossing.
Minder geld naar de armen is in elk geval niet de oplossing.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207903826
14 euro minimumloon, hervorm sociale stelsel naar Duits model waar de uitkeringsverstrekker direct de huur/hypotheek betaald en dan leefgeld waar iemand gewoon normaal van kan bestaan zonder op straat te vissen naar statiegeldflesjes op de rekening storten.

Alles voorlopig weer opgelost
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
pi_207904381
De RvS heeft de ban op gezinshereniging van tafel geveegd. Dat zag niemand aankomen.

En Rutte mag naar Brussel om te onderhandelen over migratie maar het mandaat is onduidelijk want de coalitie is onderling verdeeld :')
pi_207908677
We zijn ook tegen het Green Deal Industrial Plan van de EU :')

Kabinet tegen Europees vergroeningsfonds dat met VS moet concurreren - https://nos.nl/l/2462970

Eerst jammeren dat de VS oneerlijke concurrentie pleegt nadat je jaren "ja maar de VS doet óók niks" geroepen hebt om onder je verantwoordelijkheden uit te komen, en dan een EU voorstel om de boel te counteren gaan saboteren. Dit alles terwijl je in eigen land aan de lopende band op je flikker krijgt van de Raad van State omdat je te weinig doet aan milieu en klimaat :s)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  woensdag 8 februari 2023 @ 16:52:58 #147
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_207909017
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 16:30 schreef BlackLining het volgende:
We zijn ook tegen het Green Deal Industrial Plan van de EU :')

Kabinet tegen Europees vergroeningsfonds dat met VS moet concurreren - https://nos.nl/l/2462970

Eerst jammeren dat de VS oneerlijke concurrentie pleegt nadat je jaren "ja maar de VS doet óók niks" geroepen hebt om onder je verantwoordelijkheden uit te komen, en dan een EU voorstel om de boel te counteren gaan saboteren. Dit alles terwijl je in eigen land aan de lopende band op je flikker krijgt van de Raad van State omdat je te weinig doet aan milieu en klimaat :s)
We zijn overal voor behalve als het ons raakt. Al tien jaar beleid van kabinetten Rutte in Europa.
  Moderator woensdag 8 februari 2023 @ 17:51:18 #148
375570 crew  Cyan9
pi_207909994
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 16:52 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
We zijn overal voor behalve als het ons raakt. Al tien jaar beleid van kabinetten Rutte in Europa.
Het is echt ongelofelijk treurig, zo gebeurt er helemaal niks.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_207910227
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 16:30 schreef BlackLining het volgende:
We zijn ook tegen het Green Deal Industrial Plan van de EU :')

Kabinet tegen Europees vergroeningsfonds dat met VS moet concurreren - https://nos.nl/l/2462970

Eerst jammeren dat de VS oneerlijke concurrentie pleegt nadat je jaren "ja maar de VS doet óók niks" geroepen hebt om onder je verantwoordelijkheden uit te komen, en dan een EU voorstel om de boel te counteren gaan saboteren. Dit alles terwijl je in eigen land aan de lopende band op je flikker krijgt van de Raad van State omdat je te weinig doet aan milieu en klimaat :s)
Ik ben er eerlijk gezegd ook niet van overtuigd dat de financiering via de EU moet lopen, waarom zouden de landen dat zelf niet kunnen doen?

Dat je als een land achterblijft vanwege financiële redenen, dat land dan vanuit de EU helpt, dat snap ik nog. Maar beginnen met een EU fonds? Nee, laten we niet continue alle macht zomaar aan de EU geven.


Dus Green Deal, afdwingbare EU afspraken: echt voor. Maar daar hoeft echt geen EU fonds bij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 8 februari 2023 @ 18:35:32 #150
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_207910623
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 16:30 schreef BlackLining het volgende:
We zijn ook tegen het Green Deal Industrial Plan van de EU :')

Kabinet tegen Europees vergroeningsfonds dat met VS moet concurreren - https://nos.nl/l/2462970

Eerst jammeren dat de VS oneerlijke concurrentie pleegt nadat je jaren "ja maar de VS doet óók niks" geroepen hebt om onder je verantwoordelijkheden uit te komen, en dan een EU voorstel om de boel te counteren gaan saboteren. Dit alles terwijl je in eigen land aan de lopende band op je flikker krijgt van de Raad van State omdat je te weinig doet aan milieu en klimaat :s)
Gaat niet om vergroening als zodanig maar dat het via een EU fonds moet. Dat fonds gaat helaas betekenen dat NL belastinggeld via het fonds naar vergroeningsprojecten in Italië gaat. Kunnen landen veel beter zelf doen.
  donderdag 9 februari 2023 @ 09:13:22 #151
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207918345
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 10:51 schreef Spablauw214 het volgende:
De RvS heeft de ban op gezinshereniging van tafel geveegd. Dat zag niemand aankomen.

En Rutte mag naar Brussel om te onderhandelen over migratie maar het mandaat is onduidelijk want de coalitie is onderling verdeeld :')
Ook dit zag je weer van mijlenver aankomen. Rutte en zijn kabinetten strompelen van crisis naar crisis en lossen niks structureel op.
pi_207918673
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 09:13 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ook dit zag je weer van mijlenver aankomen. Rutte en zijn kabinetten strompelen van crisis naar crisis en lossen niks structureel op.
Ik heb de hoop op verandering eigenlijk wel een beetje opgegeven.
pi_207918827
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 09:13 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ook dit zag je weer van mijlenver aankomen. Rutte en zijn kabinetten strompelen van crisis naar crisis en lossen niks structureel op.
Inderdaad helemaal mee eens
pi_207921119
Redenen te over om wel mee te gaan met dat Green Deal fonds:

Allereerst haal je hiermee de beslissing weg uit de budgetteringen van lidstaten. Zo voorkom je dat regeringen van opstandige lidstaten, denk aan Hongarije, Polen en Nederland, uiteindelijk in eigen land onder druk van populisten (of de achterban van de grootste regeringspartij) gaan treuzelen hiermee. Sterker nog, ik had eigenlijk verwacht dat Nederland wel akkoord zou gaan, met vanuit de regering het verhaal "Dit moet van Europa! Stem dus voor minder Europa! Stem ook vooral geen GL-PvdA!". Kan de VVD weer mooi doen alsof ze er niks mee te maken hebben.

Dit geld komt uit het corona herstelfonds. Daarvan was bij het oprichten al de insteek: wat gebouwd of hersteld moet worden, doen we duurzaam. Wat dat betreft is het geld daar sowieso al voor bedoeld.

Ook moet je je richten op Europese oplossingen. Dat doe je omdat Europa een economische en reglementaire supermacht is. Hoe meer je hier weet te standaardiseren en hoe hoger je de eisen legt, hoe eerder de rest van de wereld volgt. Europees voorbeeld wordt wereldwijd gevolgd. En uiteindelijk hebben onze investeringen in verduurzaming alleen echt zin als dat wereldwijd zo gebeurd.

En tot slot voorkom je zo een hoop bureaucratie. Als we inderdaad met afdwingbare Europese richtlijnen aan de slag zouden gaan, weet je nu al dat Rutte IV daar niks mee gaat doen, de kantjes eraf gaat lopen, geitenpaadjes gaat zoeken: ik verwijs terug naar punt 1. Dit gaat in landen als Nederland een stuk sneller als dit via de EU geregeld kan worden.

Nee, dit moet Europees. Da's beter voor Europa en beter voor ons want ik heb er geen millimeter vertrouwen in dat Rutte een project rondom verduurzaming gaat leiden.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_207921333
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:00 schreef BlackLining het volgende:
Redenen te over om wel mee te gaan met dat Green Deal fonds:

Allereerst haal je hiermee de beslissing weg uit de budgetteringen van lidstaten. Zo voorkom je dat regeringen van opstandige lidstaten, denk aan Hongarije, Polen en Nederland, uiteindelijk in eigen land onder druk van populisten (of de achterban van de grootste regeringspartij) gaan treuzelen hiermee. Sterker nog, ik had eigenlijk verwacht dat Nederland wel akkoord zou gaan, met vanuit de regering het verhaal "Dit moet van Europa! Stem dus voor minder Europa! Stem ook vooral geen GL-PvdA!". Kan de VVD weer mooi doen alsof ze er niks mee te maken hebben.

Dit geld komt uit het corona herstelfonds. Daarvan was bij het oprichten al de insteek: wat gebouwd of hersteld moet worden, doen we duurzaam. Wat dat betreft is het geld daar sowieso al voor bedoeld.

Ook moet je je richten op Europese oplossingen. Dat doe je omdat Europa een economische en reglementaire supermacht is. Hoe meer je hier weet te standaardiseren en hoe hoger je de eisen legt, hoe eerder de rest van de wereld volgt. Europees voorbeeld wordt wereldwijd gevolgd. En uiteindelijk hebben onze investeringen in verduurzaming alleen echt zin als dat wereldwijd zo gebeurd.

En tot slot voorkom je zo een hoop bureaucratie. Als we inderdaad met afdwingbare Europese richtlijnen aan de slag zouden gaan, weet je nu al dat Rutte IV daar niks mee gaat doen, de kantjes eraf gaat lopen, geitenpaadjes gaat zoeken: ik verwijs terug naar punt 1. Dit gaat in landen als Nederland een stuk sneller als dit via de EU geregeld kan worden.

Nee, dit moet Europees. Da's beter voor Europa en beter voor ons want ik heb er geen millimeter vertrouwen in dat Rutte een project rondom verduurzaming gaat leiden.
Prima redenen om afdwingbare regels te maken, met als straf dat er één of ander budget van de EU kan worden ingehouden. Maar geen reden om nog meer bevoegdheden naar Brussel te schuiven, dat hebben we de laatste 30 jaar al veel te veel gedaan. Straks gaan de landelijke politici en bewindslieden, die goed gecontroleerd worden door de pers, helemaal nergens meer over en wordt alles beslist in de schimmige wereld van de Europese Commissie, waar praktisch geen controle op zit en waarvan niemand exact weet wie wat besluit.

Ik vind de democratie te waardevol om die op te geven, zelfs niet voor klimaatplannen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207921342
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 09:13 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ook dit zag je weer van mijlenver aankomen. Rutte en zijn kabinetten strompelen van crisis naar crisis en lossen niks structureel op.
Het tragische is dat de 'kleine slagvaardige overheid' inmiddels zo ver kapot is, dat er ook geen capaciteit meer is om daadkrachtig problemen op te lossen. Als we ooit nog een andere premier krijgen zal dit niet zomaar anders zijn.

Kijk maar naar de afhandeling van de toeslagenaffaire, de afhandeling van aardbevingsschade, het compenseren van de energierekening met al die geprivatiseerde nutsbedrijven, de problemen bij de fijnmazige zorg en het onderwijs.

Dat is allemaal systeemrot. Je krijgt dat echt niet meer zomaar op orde.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_207921379
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Prima redenen om afdwingbare regels te maken, met als straf dat er één of ander budget van de EU kan worden ingehouden. Maar geen reden om nog meer bevoegdheden naar Brussel te schuiven, dat hebben we de laatste 30 jaar al veel te veel gedaan. Straks gaan de landelijke politici en bewindslieden, die goed gecontroleerd worden door de pers, helemaal nergens meer over en wordt alles beslist in de schimmige wereld van de Europese Commissie, waar praktisch geen controle op zit en waarvan niemand exact weet wie wat besluit.

Ik vind de democratie te waardevol om die op te geven, zelfs niet voor klimaatplannen.
Democratie opgeven? Houd toch eens op joh. Het gaat om het aanscherpen van milieudoelen en het beschikbaar stellen van geld wat al eerder met dit doel bij elkaar gelegd is.

Ik hoef jou toch neem ik aan niet uit te leggen dat de commissie wordt gecontroleerd door het parlement, waar wij ook gewoon voor gekozen hebben en waar Nederlandse politici in zitten.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 9 februari 2023 @ 13:29:19 #158
408813 crew  trein2000
pi_207921455
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:24 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Democratie opgeven? Houd toch eens op joh. Het gaat om het aanscherpen van milieudoelen en het beschikbaar stellen van geld wat al eerder met dit doel bij elkaar gelegd is.

Ik hoef jou toch neem ik aan niet uit te leggen dat de commissie wordt gecontroleerd door het parlement, waar wij ook gewoon voor gekozen hebben en waar Nederlandse politici in zitten.
Het EP is een gemankeerd parlement, heeft geen initiatiefrecht, kan geen individuele commissaris wegsturen en een hele commissie slechts met de nodige omhaal. Dat is een tandeloze tijger natuurlijk.
Volledig eens met Hanca in deze.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207921457
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:24 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Democratie opgeven? Houd toch eens op joh. Het gaat om het aanscherpen van milieudoelen en het beschikbaar stellen van geld wat al eerder met dit doel bij elkaar gelegd is.

Ik hoef jou toch neem ik aan niet uit te leggen dat de commissie wordt gecontroleerd door het parlement, waar wij ook gewoon voor gekozen hebben en waar Nederlandse politici in zitten.
Maar de EC is niet democratisch gekozen (wie heeft er op Ursula von der Leyen gestemd? Niemand), en het mandaat is onduidelijk.

Het democratisch gehalte van de EU en de controlemechanismen zijn erbarmelijk. En precies nu dat bij steeds meer lidstaten begint door te dringen en de keuze voor meer EU niet altijd meer vanzelfsprekend is, stuurt Europa aan op een schuldenunie en het openbreken van het vetorecht. Dus ondanks je mooie D66-betoog, stel ik voor om daar eerst eens wat aan te gaan doen.
pi_207921494
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:24 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Democratie opgeven? Houd toch eens op joh. Het gaat om het aanscherpen van milieudoelen en het beschikbaar stellen van geld wat al eerder met dit doel bij elkaar gelegd is.

Ik hoef jou toch neem ik aan niet uit te leggen dat de commissie wordt gecontroleerd door het parlement, waar wij ook gewoon voor gekozen hebben en waar Nederlandse politici in zitten.
Maar er is 0 aandacht voor dat parlement, wat betekent dat mensen die stemmen op dat parlement helemaal niet weten wat die politici gedaan hebben in de vorige periode. Die politici worden dus niet afgerekend op hun daden. Verder werkt het Europees Parlement, met zijn 705 leden, ook wel anders dan een gewoon nationaal parlement en werkt ook de commissie totaal anders dan een gewoon kabinet.

De meest democratische vorm van EU is de Europese Raad, daar waar de regeringsleiders bij elkaar komen. Die regeringsleiders worden namelijk fatsoenlijk gecontroleerd. De rest van de EU heeft heel veel moeite om echt democratisch te zijn.

Nog meer bevoegdheden naar die groep, dat zie ik dus inderdaad echt niet zitten. Het kan ook allemaal prima via afdwingbare maatregelen, afgesproken in de Europese Raad. Is wat mij betreft sowieso de ideale vorm van EU. Gewoon de Europese Raad als hoofd van de EU en weg met de Europese Commissie en het Europese Parlement.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207921561
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar er is 0 aandacht voor dat parlement, wat betekent dat mensen die stemmen op dat parlement helemaal niet weten wat die politici gedaan hebben in de vorige periode. Die politici worden dus niet afgerekend op hun daden. Verder werkt het Europees Parlement, met zijn 705 leden, ook wel anders dan een gewoon nationaal parlement en werkt ook de commissie totaal anders dan een gewoon kabinet.

De meest democratische vorm van EU is de Europese Raad, daar waar de regeringsleiders bij elkaar komen. Die regeringsleiders worden namelijk fatsoenlijk gecontroleerd. De rest van de EU heeft heel veel moeite om echt democratisch te zijn.

Nog meer bevoegdheden naar die groep, dat zie ik dus inderdaad echt niet zitten. Het kan ook allemaal prima via afdwingbare maatregelen, afgesproken in de Europese Raad. Is wat mij betreft sowieso de ideale vorm van EU. Gewoon de Europese Raad als hoofd van de EU en weg met de Europese Commissie en het Europese Parlement.
Bij het EP krijg ik altijd het gevoel dat de leden Brussel vertegenwoordigen in Nederland, in plaats van andersom. Het is altijd hosanna over het Europese project :')
pi_207921584
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar er is 0 aandacht voor dat parlement, wat betekent dat mensen die stemmen op dat parlement helemaal niet weten wat die politici gedaan hebben in de vorige periode. Die politici worden dus niet afgerekend op hun daden. Verder werkt het Europees Parlement, met zijn 705 leden, ook wel anders dan een gewoon nationaal parlement en werkt ook de commissie totaal anders dan een gewoon kabinet.

De meest democratische vorm van EU is de Europese Raad, daar waar de regeringsleiders bij elkaar komen. Die regeringsleiders worden namelijk fatsoenlijk gecontroleerd. De rest van de EU heeft heel veel moeite om echt democratisch te zijn.

Nog meer bevoegdheden naar die groep, dat zie ik dus inderdaad echt niet zitten. Het kan ook allemaal prima via afdwingbare maatregelen, afgesproken in de Europese Raad. Is wat mij betreft sowieso de ideale vorm van EU. Gewoon de Europese Raad als hoofd van de EU en weg met de Europese Commissie en het Europese Parlement.
Dat zijn allemaal redenen om de landelijke pers te herzien. Niet om de Europese regelgeving af te zwakken.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_207921612
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:29 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar de EC is niet democratisch gekozen (wie heeft er op Ursula von der Leyen gestemd? Niemand), en het mandaat is onduidelijk.

Het democratisch gehalte van de EU en de controlemechanismen zijn erbarmelijk. En precies nu dat bij steeds meer lidstaten begint door te dringen en de keuze voor meer EU niet altijd meer vanzelfsprekend is, stuurt Europa aan op een schuldenunie en het openbreken van het vetorecht. Dus ondanks je mooie D66-betoog, stel ik voor om daar eerst eens wat aan te gaan doen.
Dat een leider niet direct democratisch verkozen is maakt het nog geen ondemocratische post.

Ons kabinet is ook niet direct gekozen. Sterker nog: in het vorige kabinet heeft een PvdA minister gezeten.

Maar de legitimiteit van indirecte democratie is weer een hele andere discussie.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_207921662
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:39 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dat een leider niet direct democratisch verkozen is maakt het nog geen ondemocratische post.

Ons kabinet is ook niet direct gekozen. Sterker nog: in het vorige kabinet heeft een PvdA minister gezeten.

Maar de legitimiteit van indirecte democratie is weer een hele andere discussie.
Maar de EC is geen coalitieregering. Het komt tot stand door politieke handjeklap. Bovendien valt er eigenlijk niet veel te kiezen: alle partijen behalve de anti-partij willen min of meer hetzelfde, namelijk een federale EU. Het is totaal niet te vergelijken met een landsregering.
pi_207921664
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:37 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dat zijn allemaal redenen om de landelijke pers te herzien. Niet om de Europese regelgeving af te zwakken.
Dit is niet een landelijk probleem, dit speelt in de hele EU. Gewoon omdat de wegen van het Europees Parlement vrijwel onnavolgbaar zijn. Zelfs een goed EU journalist heeft meestal geen idee.

Echt, zaken weghalen bij de landelijke overheden om het over te geven aan de Europese Commissie, ik zou daar echt extreem voorzichtig mee zijn. Er zijn prima afspraken te maken die afdwingbaar zijn, terwijl de landelijke overheden wel over invulling en budget gaan. Dat is echt de betere manier.

Nog los van het feit dat veel mensen zullen klagen dat ons geld naar Italië of Roemenië gaat. Dat vind ik een minder groot probleem, maar het jaagt wel de polarisatie aan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 9 februari 2023 @ 13:50:13 #166
408813 crew  trein2000
pi_207921765
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 13:43 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Maar de EC is geen coalitieregering. Het komt tot stand door politieke handjeklap. Bovendien valt er eigenlijk niet veel te kiezen: alle partijen behalve de anti-partij willen min of meer hetzelfde, namelijk een federale EU. Het is totaal niet te vergelijken met een landsregering.
Dat en bovendien gaat het EP helemaal niet over de samenstelling, die is aan de raad en daar mag het EP dan nog even ja op zeggen (wederom zonder het recht individuen af te keuren). Het EP is een tandeloze tijger. Als je al iets wil zeggen over het democratische gehalte van de EU dan inderdaad via de raad of de raad van ministers. Maar dan wordt het in het geval van de EC wel heel indirect, indirect gekozenen die iemand kiezen. Hoe lang is dat nog democratisch? Nee, ik kan me in de kwalificatie ‘ongekozen eurocraten’ wel vinden als het gaat om de EC.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_207922952
Dit zag niemand aankomen, de ziekenhuizen komen er niet uit, de minister moet kiezen: https://nos.nl/artikel/24(...)oet-knoop-doorhakken

Exact hetzelfde als De Jonge deed, dus. 2 jaar verder en dezelfde uitkomst.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 9 februari 2023 @ 17:10:32 #168
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207924334
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 15:07 schreef Hanca het volgende:
Dit zag niemand aankomen, de ziekenhuizen komen er niet uit, de minister moet kiezen: https://nos.nl/artikel/24(...)oet-knoop-doorhakken

Exact hetzelfde als De Jonge deed, dus. 2 jaar verder en dezelfde uitkomst.
Steen papier schaar dan maar, hè.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 9 februari 2023 @ 17:20:31 #169
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_207924448
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 15:07 schreef Hanca het volgende:
Dit zag niemand aankomen, de ziekenhuizen komen er niet uit, de minister moet kiezen: https://nos.nl/artikel/24(...)oet-knoop-doorhakken

Exact hetzelfde als De Jonge deed, dus. 2 jaar verder en dezelfde uitkomst.
Ik lees vooral dat Kuipers adviezen van NZa in wind slaat en wil doordrukken. Natuurlijk duurt het veel te lang maar het moet wel zorgvuldig.
pi_207924488
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:20 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik lees vooral dat Kuipers adviezen van NZa in wind slaat en wil doordrukken. Natuurlijk duurt het veel te lang maar het moet wel zorgvuldig.
Die NZa is natuurlijk ook een rommel. Zoals gewoonlijk in Nederland zijn het weer meerdere instanties die met elkaar over straat rollen zonder dat iemand leiding geeft.
pi_207924749
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nou, ik vind die gedachte 1000x belangrijker dan lagere belastingen, eerlijk gezegd. Juist de ellende van 30 jaar 'lagere belastingen' door de VVD (kijk maar na, de belastingdruk is echt fors verminderd in die tijd) is één van de allergrootste oorzaken van alle crises die de overheid nu heeft. Er is nergens meer voldoende geld voor. Ophouden met die ellende van het steeds lager maken van de belastingen en doen alsof het besteedbare inkomen altijd moet stijgen. Nee, we zitten in een crisis, het besteedbare inkomen van mensen met een modaal of hoger inkomen mag best (flink) dalen. Dan maar geen 2e/3e/4e vakantie, dan maar niet meer elke week uit eten.
Het besteedbare inkomen moet juist omhoog.
We betalen ons nu allemaal blauw aan basis zaken aan als wonen, mobiliteit en energie.

De overheid moet maar zorgen voor simpelere wetgeving zodat de uitvoeringsorganisaties veel efficiënter kunnen werken.
pi_207925025
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:46 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het besteedbare inkomen moet juist omhoog.
We betalen ons nu allemaal blauw aan basis zaken aan als wonen, mobiliteit en energie.

De overheid moet maar zorgen voor simpelere wetgeving zodat de uitvoeringsorganisaties veel efficiënter kunnen werken.
Dat het besteedbare inkomen misschien wat achterblijft kan, maar dan moeten de lonen omhoog, niet de belastingen nog verder naar beneden. De belastingdruk is al fors gedaald de afgelopen decennia, het inkomen van de overheid moet echt niet omlaag. Zeker met de stijgende zorgkosten is eigenlijk de enige oplossing dat het inkomen van de overheid moet stijgen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 9 februari 2023 @ 18:17:24 #173
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207925126
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat het besteedbare inkomen misschien wat achterblijft kan, maar dan moeten de lonen omhoog, niet de belastingen nog verder naar beneden. De belastingdruk is al fors gedaald de afgelopen decennia, het inkomen van de overheid moet echt niet omlaag. Zeker met de stijgende zorgkosten is eigenlijk de enige oplossing dat het inkomen van de overheid moet stijgen.
Ik denk niet dat het verstandig is voor de werkende Nederlander om de inkomstenbelasting te verhogen, maar als ik zie hoeveel belastingvoordelen AOW-gerechtigden krijgen, denk ik juist dat daar veel geld te halen valt en dus pleit ik juist om alle belastingvoordelen voor AOW-gerechtigden af te bouwen. Zodoende krijgt de overheid meer inkomen, zonder dat de werkende Nederlander zwaarder belast wordt.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_207925150
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 17:20 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Ik lees vooral dat Kuipers adviezen van NZa in wind slaat en wil doordrukken. Natuurlijk duurt het veel te lang maar het moet wel zorgvuldig.
Ik lees vooral dat de NZa weer eens alle adviezen aan de kant gooit om tijd te rekken. En dat de ziekenhuizen ook weer eens puur aan zichzelf denken, ipv aan de Nederlandse gezondheidszorg en de patiënten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207925314
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:17 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het verstandig is voor de werkende Nederlander om de inkomstenbelasting te verhogen, maar als ik zie hoeveel belastingvoordelen AOW-gerechtigden krijgen, denk ik juist dat daar veel geld te halen valt en dus pleit ik juist om alle belastingvoordelen voor AOW-gerechtigden af te bouwen. Zodoende krijgt de overheid meer inkomen, zonder dat de werkende Nederlander zwaarder belast wordt.
Ik pleit al jaren voor een inkomensafhankelijke AOW. Dat is ook gewoon onvermijdelijk met de vergrijzing. Dat scheelt een hoop voor de overheid en een uitkering (wat de AOW gewoon is) geven aan mensen met een dik pensioen is natuurlijk gewoon onzin. De AOW als een vangnet, niet als basisinkomen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 9 februari 2023 @ 18:59:05 #176
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207925735
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik pleit al jaren voor een inkomensafhankelijke AOW. Dat is ook gewoon onvermijdelijk met de vergrijzing. Dat scheelt een hoop voor de overheid en een uitkering (wat de AOW gewoon is) geven aan mensen met een dik pensioen is natuurlijk gewoon onzin. De AOW als een vangnet, niet als basisinkomen.
De AOW wil ik wel instandhouden en niet inkomensafhankelijk maken, maar ik wil wel een flink aantal belastingvoordelen voor ouderen schrappen zodat een oudere voor hetzelfde inkomen dezelfde hoeveelheid belasting betaald als een niet-oudere en dus gaan ouderen mee betalen aan de AOW en verdwijnt de ouderenkorting. Alleen ouderen met een inkomen en vermogen (inclusief eigen woning minus hypotheek) onder de inkomens- en vermogensgrens krijgen een reductie op de betalen belasting. Dit betekent wel dat veel ouderen fors meer belasting gaan betalen en dus op achteruit gaan.

Verder wil ik graag een verbod op ouderen- en seniorenkortingen in Nederland onder de noemer prijsdiscrimininatie. Dus ook geen gratis busvervoer voor ouderen of andere ongein.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_207925907
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik pleit al jaren voor een inkomensafhankelijke AOW. Dat is ook gewoon onvermijdelijk met de vergrijzing. Dat scheelt een hoop voor de overheid en een uitkering (wat de AOW gewoon is) geven aan mensen met een dik pensioen is natuurlijk gewoon onzin. De AOW als een vangnet, niet als basisinkomen.
Waarom? Die mensen hebben toch ook gewoon meer ingelegd? Pensioen is niets anders dan uitgesteld loon. Waarom zou je nog een goede pensioenvoorziening regelen als je aan het eind van de rit toch wordt kaalgeplukt en je er netto niets mee opschiet?

Wat is dat toch voor mentaliteit dat iedereen die iets meer heeft, dat meteen maar in moet leveren? Het is hier toch geen communistische heilstaat :')
pi_207925933
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Waarom? Die mensen hebben toch ook gewoon meer ingelegd? Pensioen is niets anders dan uitgesteld loon. Waarom zou je nog een goede pensioenvoorziening regelen als je aan het eind van de rit toch wordt kaalgeplukt en je er netto niets mee opschiet?

Wat is dat toch voor mentaliteit dat iedereen die iets meer heeft, dat meteen maar in moet leveren? Het is hier toch geen communistische heilstaat :')
Pensioen is uitgesteld loon, voor AOW betaal je gewoon een premie, net als voor de WW. Die krijg je ook niet uitgekeerd als je hem niet nodig hebt. Dat we boven de 67 plots een basisinkomen hebben is echt een vreemd verhaal in het Nederlandse stelsel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207925969
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Pensioen is uitgesteld loon, voor AOW betaal je gewoon een premie, net als voor de WW. Die krijg je ook niet uitgekeerd als je hem niet nodig hebt. Dat we boven de 67 plots een basisinkomen hebben is echt een vreemd verhaal in het Nederlandse stelsel.
Hoe kijk je naar kinderbijslag dan. Ook maar inkomensafhankelijk maken?
pi_207926046
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:59 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
De AOW wil ik wel instandhouden en niet inkomensafhankelijk maken, maar ik wil wel een flink aantal belastingvoordelen voor ouderen schrappen zodat een oudere voor hetzelfde inkomen dezelfde hoeveelheid belasting betaald als een niet-oudere en dus gaan ouderen mee betalen aan de AOW en verdwijnt de ouderenkorting. Alleen ouderen met een inkomen en vermogen (inclusief eigen woning minus hypotheek) onder de inkomens- en vermogensgrens krijgen een reductie op de betalen belasting. Dit betekent wel dat veel ouderen fors meer belasting gaan betalen en dus op achteruit gaan.

Verder wil ik graag een verbod op ouderen- en seniorenkortingen in Nederland onder de noemer prijsdiscrimininatie. Dus ook geen gratis busvervoer voor ouderen of andere ongein.
Deze post had je ook kunnen samenvatten als: “ik heb geen zin om te betalen voor bejaarden”.
pi_207926229
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hoe kijk je naar kinderbijslag dan. Ook maar inkomensafhankelijk maken?
Zou ik prima vinden, maar kinderbijslag is natuurlijk wel wat anders dan WW of AOW.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207926600
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2023 16:30 schreef BlackLining het volgende:
We zijn ook tegen het Green Deal Industrial Plan van de EU :')

Kabinet tegen Europees vergroeningsfonds dat met VS moet concurreren - https://nos.nl/l/2462970

Eerst jammeren dat de VS oneerlijke concurrentie pleegt nadat je jaren "ja maar de VS doet óók niks" geroepen hebt om onder je verantwoordelijkheden uit te komen, en dan een EU voorstel om de boel te counteren gaan saboteren. Dit alles terwijl je in eigen land aan de lopende band op je flikker krijgt van de Raad van State omdat je te weinig doet aan milieu en klimaat :s)
Ik denk wel dat Nederland voor de versoepelingen qua regelgeving is, alleen het probleem is dat Nederland vervolgens weer meer geld in een fonds gaat stoppen dat we er ooit uit zullen halen.

En om dan geld te halen uit een fonds bedoelt voor corona, tsjah als dat geld over is zou het dat terug kunnen geven (hoewel als dat geld al is gestort in een fonds groene investeringen wel een betere besteding is).
pi_207926736
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik lees vooral dat de NZa weer eens alle adviezen aan de kant gooit om tijd te rekken. En dat de ziekenhuizen ook weer eens puur aan zichzelf denken, ipv aan de Nederlandse gezondheidszorg en de patiënten.
Ergens is het wel typerend, eindelijk is dit het eerste voorbeeld van ingrijpen/bezuinigen op zorg en dit geeft al zoveel reuring, met mogelijk politieke afwegingen op basis waarvan gegund wordt straks.

En dan gaat het alleen nog maar over een kleine groep kinderen zonder stem in het geheel.
  donderdag 9 februari 2023 @ 20:05:09 #184
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207926927
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:18 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Deze post had je ook kunnen samenvatten als: “ik heb geen zin om te betalen voor bejaarden”.
Als je ziet hoeveel belastingvoordelen ouderen krijgen, mag dat best wel wat minder wat mij betreft. Juist de vergrijzing zet de verzorgingsstaat ernstig onder druk.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_207927002
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:05 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Als je ziet hoeveel belastingvoordelen ouderen krijgen, mag dat best wel wat minder wat mij betreft. Juist de vergrijzing zet de verzorgingsstaat ernstig onder druk.
Nou, wat allemaal dan? De ouderenkorting en lagere belastingpercentages. Man man man wat een vetpot.

Maar goed, als we daarmee stoppen ook goed, maar trek dan ook de stekker uit het verplicht participeren in een pensioenfonds. Geef me dan gewoon meteen m’n geld dan bouw ik m’n eigen reddingsboot wel. Blijft er ook geen geld meer aan de strijkstok hangen.
  donderdag 9 februari 2023 @ 20:23:25 #186
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_207927390
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 20:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nou, wat allemaal dan? De ouderenkorting en lagere belastingpercentages. Man man man wat een vetpot.

Maar goed, als we daarmee stoppen ook goed, maar trek dan ook de stekker uit het verplicht participeren in een pensioenfonds. Geef me dan gewoon meteen m’n geld dan bouw ik m’n eigen reddingsboot wel. Blijft er ook geen geld meer aan de strijkstok hangen.
Iemand die in een jaar de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt hoeft door de ouderenkorting en de lagere belastingtarieven tot wel duizenden euro's minder belasting te betalen. Als we dat versoberen scheelt dat aanzienlijk op de rijksbegroting.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
pi_207930823
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Waarom? Die mensen hebben toch ook gewoon meer ingelegd? Pensioen is niets anders dan uitgesteld loon. Waarom zou je nog een goede pensioenvoorziening regelen als je aan het eind van de rit toch wordt kaalgeplukt en je er netto niets mee opschiet?

Wat is dat toch voor mentaliteit dat iedereen die iets meer heeft, dat meteen maar in moet leveren? Het is hier toch geen communistische heilstaat :')
Pensioen en AOW zijn verschillende dingen :*

quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:13 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hoe kijk je naar kinderbijslag dan. Ook maar inkomensafhankelijk maken?
Ja, waarom niet? Zorgtoeslag is dat toch ook.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  donderdag 9 februari 2023 @ 23:56:39 #188
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207930850
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik pleit al jaren voor een inkomensafhankelijke AOW. Dat is ook gewoon onvermijdelijk met de vergrijzing. Dat scheelt een hoop voor de overheid en een uitkering (wat de AOW gewoon is) geven aan mensen met een dik pensioen is natuurlijk gewoon onzin. De AOW als een vangnet, niet als basisinkomen.
uiteraard

als mensen die uit andere bronnen meer dan 100.000 inkomen halen zouden geen AOW moeten krijgen

Als je uit andere bronnen meer dan 50.000 inkomen hebt dan zou je slechts 50 % AOW moeten krijgen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  donderdag 9 februari 2023 @ 23:59:43 #189
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_207930878
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:10 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Waarom? Die mensen hebben toch ook gewoon meer ingelegd? Pensioen is niets anders dan uitgesteld loon. Waarom zou je nog een goede pensioenvoorziening regelen als je aan het eind van de rit toch wordt kaalgeplukt en je er netto niets mee opschiet?

Wat is dat toch voor mentaliteit dat iedereen die iets meer heeft, dat meteen maar in moet leveren? Het is hier toch geen communistische heilstaat :')
Pensioen is gespaard ,AOW is een door de overheid verstrekte oudedagsvoorziening , ook aan miljonairs en mensen die uit verhuur van woonruimte aan arme mensen een belastbaar inkomen van 200.000 euro per jaar hebben

AOW zou niet op basis van 2% per in Nederland gewoond jaar moeten zijn maar op basis van overig inkomen, als aanvulling dus
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_207934235
Overigens valt er natuurlijk best wat voor te zeggen dat je voor iedereen zoveel uitzondering voorziet in een basisinkomen, net voldoende om niet de goot in te gaan. Je kunt de uitkering daarvan aan de (super)rijken dan best wel weer compenseren via belasting.

Nadelen genoeg ook natuurlijk, maar ik zou het wel stoer vinden als Nederland het aan zou durven om die hele toeslagentoestand overboord te gooien voor een universeel basisinkomen :Y
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_207934946
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 11:43 schreef BlackLining het volgende:
Overigens valt er natuurlijk best wat voor te zeggen dat je voor iedereen zoveel uitzondering voorziet in een basisinkomen, net voldoende om niet de goot in te gaan. Je kunt de uitkering daarvan aan de (super)rijken dan best wel weer compenseren via belasting.

Nadelen genoeg ook natuurlijk, maar ik zou het wel stoer vinden als Nederland het aan zou durven om die hele toeslagentoestand overboord te gooien voor een universeel basisinkomen :Y
Er is al in diverse landen geëxperimenteerd met een vorm van een basisinkomen, maar het heeft nog nergens het beoogde effect gehad.
pi_207935127
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 12:36 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er is al in diverse landen geëxperimenteerd met een vorm van een basisinkomen, maar het heeft nog nergens het beoogde effect gehad.
...en toch pleit jij voor het behouden er van.

Ik zie namelijk geen logica om mensen met een dik inkomen wel een basisinkomen te geven na hun 67e en niet er voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207935177
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
...en toch pleit jij voor het behouden er van.

Ik zie namelijk geen logica om mensen met een dik inkomen wel een basisinkomen te geven na hun 67e en niet er voor.
Ik vind AOW een ander verhaal dan een basisinkomen voor de hele samenleving, ja.

Het voorstel zoals Rutger Bregman al jaren overal plugt, daar zie ik absoluut niks in.
  vrijdag 10 februari 2023 @ 13:09:09 #194
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207935373
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 12:36 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er is al in diverse landen geëxperimenteerd met een vorm van een basisinkomen, maar het heeft nog nergens het beoogde effect gehad.
Het basisinkomen is dan ook een sprookje.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207935376
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 12:36 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er is al in diverse landen geëxperimenteerd met een vorm van een basisinkomen, maar het heeft nog nergens het beoogde effect gehad.
Jazeker wel.

In het Finse Kela project https://www.mckinsey.com/(...)iversal-basic-income is het welzijn toegenomen, het aantal banen niet significant, maar in ieder geval niet gedaald.

In het VK heeft men op deze wijze het aantal dak- en werklozen significant kunnen terugdringen: https://www.jrf.org.uk/re(...)pport-rough-sleepers

Loopt ook een experiment in Amsterdam Noord waarbij ook weer blijkt dat het welzijn toeneemt: https://www.socialevraags(...)lsel-anders-bekeken/

Paar kleine voorbeeldjes, er zijn er echt tientallen te vinden alleen al in Europa. Allemaal eigenlijk positief voor wat betreft welzijn, maar te klein van opzet om iets zinnigs te kunnen zeggen over wat dit zou doen op grote schaal.

Echter: jij bent op de vorige pagina nog AOW voor iedereen aan het verdedigen want je wilt geen onderscheid maken. Je begrijpt dat je daarmee ook een punt maakt voor een basisinkomen? Dat is het namelijk ook gewoon.

Overigens is de ontwikkeling van Finland wel interessant. Moet bekennen dat ik het fijne er niet vanaf weet maar volgens mij ontwikkelt die Kela proef zich in de richting van een belastingschaal die ook een negatief uiterste kent, waarbij je dus belasting toe krijgt.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_207935394
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het basisinkomen is dan ook een sprookje.
Sterke bijdrage ^O^

Hoe kijk jij dan eigenlijk aan tegen de lappendeken van toeslagen, subsidies en aftrekposten waar we nu mee werken?
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_207935473
ChristenUnie en D66 pleiten trouwens in hun nieuwe belastingstelsel voor een uitkeerbare heffingskorting, dat is natuurlijk gewoon een vorm van basisinkomen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 10 februari 2023 @ 13:20:27 #198
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207935511
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:10 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Sterke bijdrage ^O^

Hoe kijk jij dan eigenlijk aan tegen de lappendeken van toeslagen, subsidies en aftrekposten waar we nu mee werken?
Dramatisch, moeten we ook vanaf. Maar een basisinkomen is onbetaalbaar voor een hele samenleving. Dat je het op microniveau voor elkaar krijgt terwijl de infrastructuur en het onderwijs nog steeds uit de grote belastingpot komt zegt verder niet zo veel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207935626
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:09 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Jazeker wel.

In het Finse Kela project https://www.mckinsey.com/(...)iversal-basic-income is het welzijn toegenomen, het aantal banen niet significant, maar in ieder geval niet gedaald.

In het VK heeft men op deze wijze het aantal dak- en werklozen significant kunnen terugdringen: https://www.jrf.org.uk/re(...)pport-rough-sleepers

Loopt ook een experiment in Amsterdam Noord waarbij ook weer blijkt dat het welzijn toeneemt: https://www.socialevraags(...)lsel-anders-bekeken/

Paar kleine voorbeeldjes, er zijn er echt tientallen te vinden alleen al in Europa. Allemaal eigenlijk positief voor wat betreft welzijn, maar te klein van opzet om iets zinnigs te kunnen zeggen over wat dit zou doen op grote schaal.

Echter: jij bent op de vorige pagina nog AOW voor iedereen aan het verdedigen want je wilt geen onderscheid maken. Je begrijpt dat je daarmee ook een punt maakt voor een basisinkomen? Dat is het namelijk ook gewoon.

Overigens is de ontwikkeling van Finland wel interessant. Moet bekennen dat ik het fijne er niet vanaf weet maar volgens mij ontwikkelt die Kela proef zich in de richting van een belastingschaal die ook een negatief uiterste kent, waarbij je dus belasting toe krijgt.
Als de uitgedeelde hoeveelheid gratis geld niet genoeg is, dan is het antwoord altijd: nog meer gratis geld! Bijzonder blijft dat toch.
pi_207937027
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 13:28 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Als de uitgedeelde hoeveelheid gratis geld niet genoeg is, dan is het antwoord altijd: nog meer gratis geld! Bijzonder blijft dat toch.
Wat wil je hier nou mee zeggen dan?
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')