SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
Oekrane heeft aangegeven drie tankbrigades nodig te hebben. Dus zo'n 300 tanks. Ik neem aan naast de al in gebruik zijnde en het nog komende oostblok spul (NL en VS leveren nog 75 T-72 Avengers, T-72's met westerse upgrades) en dat ze Leopards/Leclercs/Abrams/Challengers bedoelen.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:17 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat was mijn vraag niet. De vraag was: is er in kaart gebracht wat ervoor nodig is, rekening houdend met het feit dat Poetin ook weer zwaarder erin komt?
Duitsland 19 Leopard2 A5, tenminste, zoveel staan er op de lijst die nu gevalueerd wordt.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:12 schreef Usert het volgende:
Hoeveel Leopards staan er nu al klaar voor donatie bij akkoord van Duitsland?
Die MinDef zie ik nog niet echt tegen Scholz in gaan. Scholz is een vreemde snuiter. Toen iedereen vond dat hij maar eens op de koffie moest bij Selensky bleef hij ook maar uitstellen om vage redenen.quote:Op zondag 22 januari 2023 14:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
... En de nieuwe MinDef is iets serieuzer over veiligheid. Dat kun je in zijn CV zien.
33 terwijl er 300+ nodig zijn? Oef..quote:Op zondag 22 januari 2023 15:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Duitsland 19 Leopard2 A5, tenminste, zoveel staan er op de lijst die nu gevalueerd wordt.
Polen 14 Leopard 2A5
Finland ?
Andere landen hebben bij mijn weten geen aantallen genoemd.
Heeft Scholz als Bondskanselier eigenlijk een veto in de Bundesrat over alle besluiten die daar worden genomen?quote:Op zondag 22 januari 2023 15:20 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Die MinDef zie ik nog niet echt tegen Scholz in gaan. Scholz is een vreemde snuiter. Toen iedereen vond dat hij maar eens op de koffie moest bij Selensky bleef hij ook maar uitstellen om vage redenen.
Hoorde dat voor-en tegenstanders van tank-export balen van de zwijgende en uitstellende Scholz.
300+ zegt Oekrane. Ik neem aan dat ze wel naar boven afronden zodat er wat speelruimte is. Tenminste, dat zou ik doen.quote:
Je kan ze toch niet alle 1500 tegelijk inzetten en bevoorraden.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Hoe dan? De Russen hebben er 1500 kansloze missie dit!
Polen ook 200 p91 ofzo toch?quote:Op zondag 22 januari 2023 15:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Oekrane heeft aangegeven drie tankbrigades nodig te hebben. Dus zo'n 300 tanks. Ik neem aan naast de al in gebruik zijnde en het nog komende oostblok spul (NL en VS leveren nog 75 T-72 Avengers, T-72's met westerse upgrades) en dat ze Leopards/Leclercs/Abrams/Challengers bedoelen.
First-hit-probability-while-moving is met een Leopard 85% op 2000 meter. Voor T-72's stukken lager. En dan is de Leopard ook nog beter gepantserd terwijl de koepel van de gemiddelde Russische tank door de lucht vliegt als je illegaal vuurwerk naar zo'n ding gooit.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Hoe dan? De Russen hebben er 1500 kansloze missie dit!
Geen idee.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
Heeft Scholz als Bondskanselier eigenlijk een veto in de Bundesrat over alle besluiten die daar worden genomen?
Ja, daar hoor je ze weinig over.quote:
UK 14 challengersquote:Op zondag 22 januari 2023 15:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Duitsland 19 Leopard2 A5, tenminste, zoveel staan er op de lijst die nu gevalueerd wordt.
Polen 14 Leopard 2A5
Finland ?
quote:Vjatsjeslav Volodin, de Russische voorzitter van de Doema, waarschuwt voor een 'tragedie van wereldformaat' als bondgenoten van Oekrane Duitse Leopard 2-tanks leveren aan Kiev.
Volodin gaf vandaag zijn waarschuwing af via Telegram. ,,De levering van offensieve wapens aan het regime in Kiev zal leiden tot een wereldwijde catastrofe", schreef hij. Rusland zou nog 'krachtigere wapens' gebruiken als de VS en de Navo-landen wapens aan Oekrane zouden leveren, waarmee gebieden kunnen worden heroverd, zei hij.
Volodin wees er ook op dat Rusland aanvallen op de vier geannexeerde gebieden - Donetsk, Loehansk, Zaporizja en Cherson - zal beschouwen als aanvallen op Russisch grondgebied.
Zijn probleem.quote:
Zuid-Korea goden. Zij leveren betere en goedkopere wapens.quote:Op zondag 22 januari 2023 13:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sowieso wordt het hoog tijd om alternatieven te zoeken voor Duits wapentuig. Die 'Zeitenwende' wordt helemaal niks op deze manier.
Kunnen die geen K2 Black Panthers leveren aan Oekrane? En goedkoper is relatief. In 2014 stond die in het Guiness Book of Records als de duurste tank ter wereld.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:43 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Zuid-Korea goden. Zij leveren betere en goedkopere wapens.
Vraag me nog steeds af hoe het zit met die 180 Leo 1 tanks van Duitsland?quote:Op zondag 22 januari 2023 15:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Polen 14 Leopard 2A5
Finland ?
Die staan in long-term storage. Hoe snel die operationeel gemaakt kunnen worden is de vraag. En gaat dat dan niet in de weg zitten bij KMW of Rheinmetall zodat andere zaken (Leo2, Pzh2000 bijvoorbeeld) vertraging oplopen.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Vraag me nog steeds af hoe het zit met die 180 Leo 1 tanks van Duitsland?
Dat was voor Poetin's 500k extra man en zijn opgeschaalde productie van ten minste basale wapens.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Oekrane heeft aangegeven drie tankbrigades nodig te hebben. Dus zo'n 300 tanks. Ik neem aan naast de al in gebruik zijnde en het nog komende oostblok spul (NL en VS leveren nog 75 T-72 Avengers, T-72's met westerse upgrades) en dat ze Leopards/Leclercs/Abrams/Challengers bedoelen.
Tja snelheid is ook een ding.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die staan in long-term storage. Hoe snel die operationeel gemaakt kunnen worden is de vraag. En gaat dat dan niet in de weg zitten bij KMW of Rheinmetall zodat andere zaken (Leo2, Pzh2000 bijvoorbeeld) vertraging oplopen.
Klopt, maar ze worden in combinatie met Bradleys en Marders en dus infanterie ingezet. Daar doen slecht getrainde Russen zonder vergelijkbaar spul niet zo heel veel tegen. En je mag rustig aannemen dat Russische stellingen, depots en commandoposten eerst met artillerie en raketten onder vuur worden genomen voordat de tanks aanvallen.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat was voor Poetin's 500k extra man en zijn opgeschaalde productie van ten minste basale wapens.
Dat weet ik niet: @AchJa misschien wel.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:01 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Tja snelheid is ook een ding.
Moet de fabriek die dingen rijklaar maken of kun je daar ook het leger voor inzetten?
Dezelfde gast ging Alaska terughalen binnen Het Rijk. Hoe gaat dat?quote:
Nope, ze hebben de waarschuwing van Rusland gekregen dat als zij rechtstreeks aan Ukraine gaan leveren dan gaat Rusland Noord Korea steunen met nieuwe technologie.quote:Op zondag 22 januari 2023 15:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Kunnen die geen K2 Black Panthers leveren aan Oekrane?
Hij is niet heel geloofwaardig neequote:Op zondag 22 januari 2023 16:07 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dezelfde gast ging Alaska terughalen binnen Het Rijk. Hoe gaat dat?
Dan kan Polen wel gaan uitlenenquote:Op zondag 22 januari 2023 16:07 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Nope, ze hebben de waarschuwing van Rusland gekregen dat als zij rechtstreeks aan Ukraine gaan leveren dan gaat Rusland Noord Korea steunen met nieuwe technologie.
quote:Poland has signed contracts for the purchase of K2 Black Panther tanks and K9 Thunder self-propelled guns
De eersten zijn al geleverd aan Polenquote:Op zondag 22 januari 2023 15:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Kunnen die geen K2 Black Panthers leveren aan Oekrane? En goedkoper is relatief. In 2014 stond die in het Guiness Book of Records als de duurste tank ter wereld.
quote:On August 26, 2022, the Ministry of Defense of Poland signed a contract with Korean companies for the purchase of K9 tanks and tracked K9 155mm self-propelled guns.
This is reported by the official channels of the Polish Ministry of Defense.
The tank agreement with Hyundai Rotem provides for the supply of 180 K2 Black Panther tanks within 2022-2025 years. Its cost is $3.4 billion.
En de Poolse fabriek is nog niet klaar zeker? Dat zou tenslotte indirect zijn.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:07 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Nope, ze hebben de waarschuwing van Rusland gekregen dat als zij rechtstreeks aan Ukraine gaan leveren dan gaat Rusland Noord Korea steunen met nieuwe technologie.
Schoten ze twee weken geleden niet nog een flatgebouw in puin?quote:Op zondag 22 januari 2023 16:09 schreef BEFEM het volgende:
Zouden de raketten van Rusland nu echt bijna op zijn? Tis al bijna een maand sinds de laatste grote aanval.
Of ze hebben verzonnen dat ze die dingen beter tactisch in zetten bij een offensief.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:09 schreef BEFEM het volgende:
Zouden de raketten van Rusland nu echt bijna op zijn? Tis al bijna een maand sinds de laatste grote aanval.
Ja met een luchtdoelraketquote:Op zondag 22 januari 2023 16:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Schoten ze twee weken geleden niet nog een flatgebouw in puin?
Is ook zo. Toch lijkt het mij dat door het vergrote aantal mensen de anti-tank en anti-voertuig capaciteiten van de Russen wat toenemen, zij het de vraag in welke mate. Elk voertuig dat met een granaat, een Kornet, een mijn, een drone, een BMP-2, artillerie of een Russische tank wordt uitgeschakeld is er n. Plus de mogelijkheden om er een aantal te veroveren. Daarnaast kunnen ze simpelweg meer infanterie uitschakelen.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:05 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klopt, maar ze worden in combinatie met Bradleys en Marders en dus infanterie ingezet. Daar doen slecht getrainde Russen zonder vergelijkbaar spul niet zo heel veel tegen. En je mag rustig aannemen dat Russische stellingen, depots en commandoposten eerst met artillerie en raketten onder vuur worden genomen voordat de tanks aanvallen.
Welke nieuwe technologie?quote:Op zondag 22 januari 2023 16:07 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ik denk dat we daar maar beter niet vanuit kunnen gaan. Het is daarnaast ook gewoon simpelweg onbekend. Ik denk dat zelfs Rusland het zelf niet eens weet (vanwege de corruptie).quote:Op zondag 22 januari 2023 16:09 schreef BEFEM het volgende:
Ik wou net zeggen. Ik denk eerder dat Noord-Korea de waarschuwing zou kunnen geven dat als Zuid-Korea de tanks exporteert, zij Rusland van nieuwe technologie gaan voorzien.quote:
Ja met 1 raket. Dat was geen grootschalige aanvalquote:Op zondag 22 januari 2023 16:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Schoten ze twee weken geleden niet nog een flatgebouw in puin?
Dut denk ik ook.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:12 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Of ze hebben verzonnen dat ze die dingen beter tactisch in zetten bij een offensief.
quote:Op zondag 22 januari 2023 15:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Vraag me nog steeds af hoe het zit met die 180 Leo 1 tanks van Duitsland?
.quote:Potential operators
Ukraine – In April 2022, Rheinmetall said it could supply 50 Leopard 1 tanks to Ukraine in response to the 2022 Russian invasion of Ukraine,[48] but the deal fell through due to a lack of available ammunition and the refusal of other NATO Leopard 1 operators to supply it
Dat was toen.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:18 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
[..]
.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Leopard_1
Gedoe om ammo
Klopt. Alleen heeft Poetin een probleem als Oekrane hun nieuwe spul op een onverwachte locatie inzet. Dan zullen ze die nieuwe troepen daar moeten krijgen. Hoe doen ze dat? Ze kunnen natuurlijk wel proberen om naar Kyiv te lopen van Belarus, maar stormen er ineens tanks richt de kust van de Zee van Azov en dreigt de Krim te worden afgesneden dan wat? Offensief wr afbreken en iedereen met de trein richting het zuiden?quote:Op zondag 22 januari 2023 16:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Is ook zo. Toch lijkt het mij dat door het vergrote aantal mensen de anti-tank en anti-voertuig capaciteiten van de Russen wat toenemen, zij het de vraag in welke mate. Elk voertuig dat met een granaat, een Kornet, een mijn, een drone, een BMP-2, artillerie of een Russische tank wordt uitgeschakeld is er n. Plus de mogelijkheden om er een aantal te veroveren. Daarnaast kunnen ze simpelweg meer infanterie uitschakelen.
Daarom lijkt het mij dat de calculus voor de oude situatie niet n op n kan worden meegenomen naar de vernieuwde situatie.
Leo 1 zal wel niet Prio1 zijn. Wat moet je met die ouwe dingen?quote:
Minder dan alle oude meuk die ze tot nu toe gaven?quote:Op zondag 22 januari 2023 16:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Leo 1 zal wel niet Prio1 zijn. Wat moet je met die ouwe dingen?
Denk niet dat er veel actie is op Leo 1-gebied.
Lijkt me hooguit handig als statische fortificatie.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
NOEKS!quote:Op zondag 22 januari 2023 16:37 schreef retlow het volgende:
Vjatsjeslav Volodin, de Russische voorzitter van de Doema, waarschuwt voor een 'tragedie van wereldformaat' als bondgenoten van Oekrane Duitse Leopard 2-tanks leveren aan Kiev.
Afgelopen vrijdag kwamen vijftig bondgenoten van Oekrane bijeen op een top in het Duitse Ramstein. Ze spraken er over de levering van zware wapens, maar een besluit over Duitse Leopard 2-tanks werd niet genomen. Duitsland geeft nog geen groen licht voor de levering van deze beroemde tanks aan Oekrane, ook al vraagt Kiev er al lang naar. Polen en Finland hebben al gezegd de Leopard-tanks wel te willen leveren, maar omdat ze van Duitse makelij zijn is eerst toestemming van Berlijn nodig.
Volodin gaf vandaag zijn waarschuwing af via Telegram. ,,De levering van offensieve wapens aan het regime in Kiev zal leiden tot een wereldwijde catastrofe", schreef hij. Rusland zou nog 'krachtigere wapens' gebruiken als de VS en de Navo-landen wapens aan Oekrane zouden leveren, waarmee gebieden kunnen worden heroverd, zei hij.
Volodin wees er ook op dat Rusland aanvallen op de vier geannexeerde gebieden - Donetsk, Loehansk, Zaporizja en Cherson - zal beschouwen als aanvallen op Russisch grondgebied.
https://www.ad.nl/buitenl(...)n-oekraine~a3cf1c30/
what’s new.
Ja, dat klopt. Maar ik denk dat de nieuwe troepen betere troepen vrijspelen en Rusland het kanonnenvoer zich laat ingraven. Maar ja, het moraal daarvan zal snel dalen als ze bestookt worden met HIMARS, Caesar, Bradley's, Marders, T-72's, Leopard 2's en Challengers.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klopt. Alleen heeft Poetin een probleem als Oekrane hun nieuwe spul op een onverwachte locatie inzet. Dan zullen ze die nieuwe troepen daar moeten krijgen. Hoe doen ze dat? Ze kunnen natuurlijk wel proberen om naar Kyiv te lopen van Belarus, maar stormen er ineens tanks richt de kust van de Zee van Azov en dreigt de Krim te worden afgesneden dan wat? Offensief wr afbreken en iedereen met de trein richting het zuiden?
Ouwe Russische meuk in puin schieten en inzetten nadat de linies zijn doorbroken om achterblijvers te omsingelen? De A5 kan heus nog wel een tik uitdelen.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:26 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
quote:Op zondag 22 januari 2023 16:37 schreef retlow het volgende:
Vjatsjeslav Volodin, de Russische voorzitter van de Doema, waarschuwt voor een 'tragedie van wereldformaat' als bondgenoten van Oekrane Duitse Leopard 2-tanks leveren aan Kiev.
Afgelopen vrijdag kwamen vijftig bondgenoten van Oekrane bijeen op een top in het Duitse Ramstein. Ze spraken er over de levering van zware wapens, maar een besluit over Duitse Leopard 2-tanks werd niet genomen. Duitsland geeft nog geen groen licht voor de levering van deze beroemde tanks aan Oekrane, ook al vraagt Kiev er al lang naar. Polen en Finland hebben al gezegd de Leopard-tanks wel te willen leveren, maar omdat ze van Duitse makelij zijn is eerst toestemming van Berlijn nodig.
what’s new.
quote:Op zondag 22 januari 2023 16:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wordt je niet moe van jezelf steeds?
*96% of Putin lovers agree with this statement.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:40 schreef Discombobulate het volgende:
Dit topic is echt circlejerk geworden de laatste tijd.
maar ja , als je voor bedreigingen gaat buigen, dan kunnen we net zo goed nu de sleutel van europa aan Putin gaan geven ,quote:Op zondag 22 januari 2023 16:37 schreef retlow het volgende:
what’s new.
Hopelijk hebben de Tjetjenen er mooie Tiktok filmpjes van gemaaktquote:Op zondag 22 januari 2023 16:56 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
Poetin lovers zullen wel woedend zijn dat Oekrane (voormalig) ziekenhuizen bombardeert.
Er zijn al wat schuimbek reacties.quote:Op zondag 22 januari 2023 16:56 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
Poetin lovers zullen wel woedend zijn dat Oekrane (voormalig) ziekenhuizen bombardeert.
Zou likenquote:Op zondag 22 januari 2023 16:58 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hopelijk hebben de Tjetjenen er mooie Tiktok filmpjes van gemaakt
Hangt er een beetje vanaf wat er moet gebeuren, tot een bepaald niveau kan het leger zelf de boel fiksen maar als er serieus van scratch gebouwd moet worden dan is het de fabrikant.quote:
Los van de oorlog kijkende naar de staat van defensies binnen Europa, zijn dat zaken die moeten verbeteren?quote:Op zondag 22 januari 2023 17:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hangt er een beetje vanaf wat er moet gebeuren, tot een bepaald niveau kan het leger zelf de boel fiksen maar als er serieus van scratch gebouwd moet worden dan is het de fabrikant.
Vroeger hadden wij bv. MCW Leusden (Tank herstelwerkplaats) nog waar ons hoogste niveau onderhoud gebeurde.
Tegenwoordig is dat belegd bij Matlogco.
Ik weet niet hoe de Duitsers dat ingeregeld hebben, die zullen ongetwijfeld een soortgelijke constructie kennen.
quote:Op zondag 22 januari 2023 16:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wordt je niet moe van jezelf steeds?
Na afloop van deze eigentijdse uitvoering van het Zwanenmeer hebben ze samen met Tsjetsjenen nog vijandig struikgewas gemitrailleerd.quote:
De industrie staat niet op een laag pitje, maar je hebt natuurlijk wel personeel nodig. En het opzetten van extra productielijnen kost nu eenmaal tijd.quote:Op zondag 22 januari 2023 17:32 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Los van de oorlog kijkende naar de staat van defensies binnen Europa, zijn dat zaken die moeten verbeteren?
Of blijft het lastig om zulke en zaken als industrie op een laag Pitje te houden en op te schalen wanneer nodig?
Kadirovskisquote:Op zondag 22 januari 2023 16:56 schreef Anton91 het volgende:
[ twitter ]
quote:Op zondag 22 januari 2023 16:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar ja , als je voor bedreigingen gaat buigen, dan kunnen we net zo goed nu de sleutel van europa aan Putin gaan geven ,
Als je niet doet wat ik zeg dan ga ik slaan , Tja , dan sla ik terug,
Maar dan gaan we we allebei dood,
Ja klopt
Dus niet slaan, dan blijf je leven .
Ik doel meer op een calamiteitenopzet.quote:Op zondag 22 januari 2023 17:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
De industrie staat niet op een laag pitje, maar je hebt natuurlijk wel personeel nodig. En het opzetten van extra productielijnen kost nu eenmaal tijd.
Cirque du Soleil is er niks bij.quote:
De kadyrovites hebben er geduchte concurrenten bij gekregenquote:
In Born komt binnenkort 4000 man vrij en een grote assemblagehalquote:Op zondag 22 januari 2023 18:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik doel meer op een calamiteitenopzet.
Ruimte en personeel wat je erbij kan trekken wanneer mogelijk.
Natuurlijk denk ik te makkelijk zeker?
Personeel op standby houden? Hoe wil je dat doen? Een keer per jaar een opfriscursus tankbouwen?quote:Op zondag 22 januari 2023 18:05 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik doel meer op een calamiteitenopzet.
Ruimte en personeel wat je erbij kan trekken wanneer mogelijk.
Natuurlijk denk ik te makkelijk zeker?
Als je bijv leopard 2 neemt, die zijn sinds 1979 in gebruik. Als iemand van 2000 - 2003 aan leopard 2's heeft geknutselt, dan kan diegene dat nu ook nog prima doen. Uiteraard zullen een paar dingen anders zijn vanwege de upgrades, maar dat zal ook te leren zijn.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Personeel op standby houden? Hoe wil je dat doen? Een keer per jaar een opfriscursus tankbouwen?
Russische generaal: "huh? Hebben we ze machinegeweren gegeven?"quote:Op zondag 22 januari 2023 18:20 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.rferl.org/a/u(...)troops/32232716.html
Russian Soldiers Ask: 'We Have Nothing To Fight With. Why Should We Go Up Against Tanks With Only Machine Guns?'
Okay, maar hoe krijg je die dan weg bij de huidige werkgever? Als je voor werknemers in de defensie industrie een wet gaat maken dat ze later in hun carrire weer opgeroepen kunnen worden denk ik dat mensen wel twee keer gaan nadenken voordat ze bij KMW solliciteren.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:33 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als je bijv leopard 2 neemt, die zijn sinds 1979 in gebruik. Als iemand van 2000 - 2003 aan leopard 2's heeft geknutselt, dan kan diegene dat nu ook nog prima doen. Uiteraard zullen een paar dingen anders zijn vanwege de upgrades, maar dat zal ook te leren zijn.
https://www.armyrecogniti(...)vs_in_the_world.htmlquote:Op zondag 22 januari 2023 18:33 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als je bijv leopard 2 neemt, die zijn sinds 1979 in gebruik. Als iemand van 2000 - 2003 aan leopard 2's heeft geknutselt, dan kan diegene dat nu ook nog prima doen. Uiteraard zullen een paar dingen anders zijn vanwege de upgrades, maar dat zal ook te leren zijn.
quote:On January 19, 2023, the Swedish Ministry of Defense announced a new military aid for Ukraine including the donation of CV90 tracked armored IFVs and ARCHER 155mm wheeled self-propelled howitzers. It is the third and largest military aid package from Sweden.
The package includes a procurement cooperation scheme, instructions to the Swedish Armed Forces to prepare the transfer of the Archer Artillery System, and the largest defense equipment package to date. This includes recoilless rifles with ammunition, anti-tank weapons, assault rifles, mine clearance equipment, Combat Vehicle 90 (CV90) with ammunition, and light anti-armor weapon Robot 57 (NLAW), worth around 385 billion.
The CV90 (Combat Vehicle 90) is a family of tracked armored Infantry Fighting Vehicles (IFVs) developed and manufactured by the Swedish company BAE Systems Hgglunds. The CV90 is designed to be a highly mobile and well-protected vehicle that can be used in a variety of roles, including reconnaissance, infantry fighting, and support.
The CV9040 is a variant of the CV90 IFV family of armored fighting vehicles developed by BAE Systems Hgglunds. It is an upgraded version of the CV9035 and features improved armor, a more powerful engine, and additional equipment.
Dat soort analyses waardeert men hier niet.quote:
Net zo goed geen Leopards zonder Duitse toestemmingquote:Op zondag 22 januari 2023 18:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.armyrecogniti(...)vs_in_the_world.html
Zweden zit niet in de NATO , die kunnen sturen wat ze willen
[..]
quote:Op zondag 22 januari 2023 18:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
Net zo goed geen Leopards zonder Duitse toestemming
NAVO heeft daar sowieso niets mee te maken want we ontwikkelen of exporteren niets in bondgenootschappelijk verband
quote:Norway purchased 52 Leopard 2A4 main battle tanks from the Netherlands in 2001 and adapted them to Norwegian needs. Currently, 36 tanks are currently in service with the Norwegian armed forces.
The K2 Black Panther is a new generation of Main Battle Tank (MBT) designed, developed, and manufactured in South Korea by the South Korean Company Hyundai Rotem. The K2 was unveiled for the first time to the public during the Defense Exhibition ADEX at the Seoul Airport in October 2009.
The main armament of the K2 Black Panther consists of a German-made Rheinmetall 120-mm/ L55 smoothbore gun produced under license in South Korea. The armor on the Black Panther consists of an unknown type of composite armor and an Active Defense System utilizing Explosive Reactive Armor blocks.
De Seaking is nou ook niet echt een heel geavanceerde heli... Het is natuurlijk geen gevechtsheli.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:46 schreef ExTec het volgende:
Ok, blijkbaar is snel leren vliegen met een westerse helikopter niet zo'n issue.
[ twitter ]
Relevantie?quote:
NAVO heeft geen fluit met exportvergunningen te maken.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.armyrecogniti(...)vs_in_the_world.html
Zweden zit niet in de NATO , die kunnen sturen wat ze willen
[..]
Noorwegen heeft dus 52 leopards over die gaan ze vervangenquote:
Maar het ging over Zwedenquote:Op zondag 22 januari 2023 18:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Noorwegen heeft dus 52 leopards over die gaan ze vervangen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Ik denk dat ze qua besturing radicaal anders werken dan sovjet spul.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Seaking is nou ook niet echt een heel geavanceerde heli... Het is natuurlijk geen gevechtsheli.
Leg eens uit wat er niet aan klopt? Want zoals in dat draadje staat hebben zowel Polen als Finland geen exportvergunning aangevraagd. Dat is bekend. Dat er weinig pro-leo advocatenquote:Op zondag 22 januari 2023 18:40 schreef 3rr0r het volgende:
[..]Dat is wel een hele zure Duitser/Nederlandse Duitsland fan
Ik denk het niet.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik denk dat ze qua besturing radicaal anders werken dan sovjet spul.
Dat anticipeer je op de shitstorm aan de horizon, en dan kap je met je kafka'eske "procedures", stuur je als de wiedeweerga een papiertje naar die landen dat wat jou betreft iedereen + moeder die dingen mag exporteren. Get ahead of it.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:56 schreef Ulx het volgende:
Leg eens uit wat er niet aan klopt? Want zoals in dat draadje staat hebben zowel Polen als Finland geen exportvergunning aangevraagd.
Is dat jouw twitter account ofzo?quote:Op zondag 22 januari 2023 18:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat soort analyses waardeert men hier niet.
Dat is omgekeerde wereld. Polen wil iets doen. Polen moet vragen. Wat is daar nou moeilijk aan? Berlijn gaf al aan niet moeilijk te doen, dus wat belet Polen zelf even een briefje te tikken? Die competentie hebben ze toch wel in Warschau?quote:Op zondag 22 januari 2023 18:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat anticipeer je op de shitstorm aan de horizon, en dan kap je met je kafka'eske "procedures", stuur je als de wiedeweerga een papiertje naar die landen dat wat jou betreft iedereen + moeder die dingen mag exporteren. Get ahead of it.
Nee.quote:
quote:Het eerste Afrikaanse land stuurde Sovjet-tanks naar Oekrane
Marokko leverde een partij T-72B-tanks aan Oekrane
Marokko stuurde T-72B-tanks, melden Algerijnse media
Russische speciale operatie in Oekrane
Marokko besloot T-72B-tanks aan Oekrane te leveren.
Dat staat in de Algerijnse editie van Mena Defence.
Zo werd Marokko het eerste Afrikaanse land dat militaire hulp naar Oekrane stuurde.
Het Marokkaanse leger heeft een onbekend aantal T- 72B -tanks overgedragen die in Tsjechi worden gemoderniseerd . Het aantal tanks dat vanuit Marokko naar Kiev is gestuurd, is niet bekend.
Eerder verklaarde Marokko dat het reserveonderdelen zou sturen voor dergelijke tanks , die al in het militaire arsenaal van Oekrane zaten.
Het land was overtuigd van de noodzaak van dergelijke voorraden in Amerika. In het Westen zijn deze tanks zeldzaam en onderdelen ervoor zijn moeilijk te vinden.
Meer dan honderdduizend Russen lezen ons nieuws in Telegram! Doe mee en jij - abonneer je op het kanaal URA.RU.
quote:Scholz - A riddle wrapped in a mystery inside an enigma.
Het is overduidelijk dat Duitsland niet WIL leveren, niet dat het er niet van terecht is gekomen doordat ze een officele aanvraag niet hebben ontvangen. Duitsland gaan lopen verdedigen in hun onwil is dus een beetje triest vind ik. Iets voor een enorme Duitsland liefhebber die hun onwil wil verdoezelen met onzinnige feitjes.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Leg eens uit wat er niet aan klopt? Want zoals in dat draadje staat hebben zowel Polen als Finland geen exportvergunning aangevraagd. Dat is bekend. Dat er weinig pro-leo advocatenzijn blijkt inderdaad uit het feit dat andere landen die toezegging ook niet doen. Het enige tot nu toe is een kleine coalitie om gezamenlijk Leopards aan te schaffen voor Oekrane. Maar dat is alles.
Dus leg het maar uit.
Ja, Duitsland is aardig genaaid op dat vlak. Maar dat is verder irrelevant als die Leopards Russische tanks gaan afmaken. Beste reclame die je kunt hebben. Tenzij doorverkoop zonder vergunning een knock-out vereiste is als je tanks wil kopen. Maar volgens mij heeft geen enkel land dat.quote:Op zondag 22 januari 2023 19:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wiens reputatie staat er op het spel, in de optiek van velen, die van warschau of berlijn?
Eens zien wat er gaat gebeuren.quote:
Bang dat de FSB archieven over de SPD genossen (Scholz,Schulz,Schroder cs) openbaar gemaakt worden .quote:Op zondag 22 januari 2023 19:20 schreef Jojoke het volgende:
Waar is Duitsland bang voor? Voor kernbommen? Voor nazi-betichtingen? Voor de erbarmelijke staat van hun leger?
Ze willen de weg naar herstelde economische betrekkingen met Rusland begaanbaar houden en ze zijn bang voor bommetjes op Duitsland zelf blijkbaar.quote:Op zondag 22 januari 2023 19:20 schreef Jojoke het volgende:
Waar is Duitsland bang voor? Voor kernbommen? Voor nazi-betichtingen? Voor de erbarmelijke staat van hun leger?
quote:Germany’s Def Min appears to be edging closer to delivering tanks to Ukraine
mw 22.01.2023, 16:52Share:
New German Defence Minister Boris Pistorius at the meeting of Ukraine Defence Contact Group at the US Air Base in Ramstein, Germany, January 20, 2023. Photo: PAP/EPA/RONALD WITTEK
The new German Minister of Defence wants to prepare a shipment of tanks for Ukraine.
in order to be well prepared for the possible decision ahead,
I have ordered my department to check everything, so that we do not waste time,” Pistorius told the “Bild am Sonntag” when asked for a comment. “
We are conducting a very close dialogue with our international partners, primarily the U.S.,” he added.
En Nie Wieder Krieg.quote:Op zondag 22 januari 2023 19:22 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ze willen de weg naar herstelde economische betrekkingen met Rusland begaanbaar houden en ze zijn bang voor bommetjes op Duitsland zelf blijkbaar.
Een soort Verdrag van Versailles zullen ze zeker niet willen. Valt wat voor te zeggen.quote:Op zondag 22 januari 2023 19:22 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ze willen de weg naar herstelde economische betrekkingen met Rusland begaanbaar houden en ze zijn bang voor bommetjes op Duitsland zelf blijkbaar.
Als je er nu naar kijkt is het een beetje raar dat het zo’n probleem is die boel gangbaar te krijgen.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Okay, maar hoe krijg je die dan weg bij de huidige werkgever? Als je voor werknemers in de defensie industrie een wet gaat maken dat ze later in hun carrire weer opgeroepen kunnen worden denk ik dat mensen wel twee keer gaan nadenken voordat ze bij KMW solliciteren.
Over Schrder kan er in ieder geval weinig verrassends naar buiten komen. Iedereen weet dat die man niet helemaal zuiver is.quote:Op zondag 22 januari 2023 19:22 schreef kibo het volgende:
[..]
Bang dat de FSB archieven over de SPD genossen (Scholz,Schulz,Schroder cs) openbaar gemaakt worden .
Zolang Polen ertussen zit, zou ik mij op korte termijn ook niet teveel zorgen maken. De Duitsers moeten hun oorlogsindustrie aanzetten, dan zijn die tanks zo weer aangevuld.quote:Op zondag 22 januari 2023 19:22 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Effe? Enig idee hoe dat te doen is?quote:Op zondag 22 januari 2023 19:30 schreef Jojoke het volgende:
De Duitsers moeten hun oorlogsindustrie aanzetten, dan zijn die tanks zo weer aangevuld.
Dat is vast lastiger dan gedacht. Maar er zal toch iets moeten veranderen, want alle Europese landen willen hun leger flink versterken en tegelijkertijd slinken de voorraden flink door de grote vraag uit Oekrane. Het productietempo moet flink omhoog.quote:
Leuke uitspraak, daar niet van hoor. Maar ik heb het vermoeden dat ze dat zelf ook al hadden bedacht: Volgens hun site heeft Rheinmetall op het moment 921 openstaande vacatures in Duitsland alleen (1254 wereldwijd). Enig idee hoe die te vullen zijn? Want daar zal de pijn wel zitten denk ik.quote:Op zondag 22 januari 2023 19:39 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat is vast lastiger dan gedacht. Maar er zal toch iets moeten veranderen, want alle Europese landen willen hun leger flink versterken en tegelijkertijd slinken de voorraden flink door de grote vraag uit Oekrane. Het productietempo moet flink omhoog.
Werk verdelen. Onderdelen van tanks kan je prima op verschillende landen/locaties bouwen. Net zoals Airbus. Duits kanon, Italiaanse motor, Frans onderstel, Nederlandse optiek en electronics.quote:
Je wil n Europese tankbouwer? Het zal even duren voordat die productief zal zijn.quote:Op zondag 22 januari 2023 19:51 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Werk verdelen. Onderdelen van tanks kan je prima op verschillende landen/locaties bouwen. Net zoals Airbus. Duits kanon, Italiaanse motor, Frans onderstel, Nederlandse optiek en electronics.![]()
Dat zou niet onhandig zijn, maar hoeft niet.quote:
Fabriekshallen zijn wel te huur. Voor componentenbouw zeker. Je zal met inrichten van de logistiek, ICT systemen, de hallen en kantoren zelf, etc zitten. En natuurlijk met de arbeiders. De overheid kan wel leuk in Limburg een hal aanwijzen, maar als je hoofdvestiging in het noorden zit gaat dat weer een probleem opleveren. Maar daar doe je weinig tegen.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:01 schreef BEFEM het volgende:
Waar ik wel voorstander van ben is dat de overheid locaties heeft aangewezen waar relatief snel wapens gemaakt kunnen worden zodra het nodig is. Niet per se met alle machines en mensen daar zitten maar wel dat er al fabriekshallen of dergelijke zijn met de mogelijkheden qua infrastructuur om snel te beginnen met wapens produceren. Nu kost hef waarschijnlijk eerst 3 jaar voordat er plek is gevonden en alle vergunningen rond zijn voordat er begonnen kan worden met het bouwen van een fabriek.
Het is inmiddels een heel erg vervelend welles-nietes spelletje geworden waarin politici zich als een kleuter gedragen en waarvan gewone (in dit geval Oekranse) burgers het slachtoffer zijn. Diep triest.quote:
Kan iemand “base” eens voor me duiden?quote:
Het is helaas de realiteit maar als je ziet wat Rusland aanricht.. waarom zou je dan ooit weer in zee gaan met die kwaadaardige varkens? Wat een triest volk, die moffen. Hooguit als Rusland een andere weg inslaat zou je de kans op herstelde betrekkingen open moeten laten. Maar dat gekruip voor Putin terwijl dat varken overal schijt aan heeft.. 🤮quote:Op zondag 22 januari 2023 19:22 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Omdat dat gewoon gebeurt. We zijn ook weer in zee gegaan met de Duitsers. Uiteindelijk moet je gewoon verder.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:38 schreef Pleun2011 het volgende:
Het is helaas de realiteit maar als je ziet wat Rusland aanricht.. waarom zou je dan ooit weer in zee gaan met die kwaadaardige varkens?
Een enorm verschil met z'n incompetente voorgangerquote:Op zondag 22 januari 2023 19:27 schreef michaelmoore het volgende:
The new German Minister of Defence wants to prepare a shipment of tanks for Ukraine.
in order to be well prepared for the possible decision ahead,
I have ordered my department to check everything, so that we do not waste time,” Pistorius told the “Bild am Sonntag” when asked for a comment. “
Dat klopt, maar Duitsland is in vrij rap tempo van Het Derde Rijk veranderd in een democratische rechtsstaat. Ik zie Rusland niet zo snel de 'goede' kant opgaan. Moet je dan alleen vanwege economische motieven met die lui in zee gaan? Zeker als ze de oorlog winnen, wat moet je dan nog met dat land..dan blijven ze gewoon een paria mag ik hopen.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Omdat dat gewoon gebeurt. We zijn ook weer in zee gegaan met de Duitsers. Uiteindelijk moet je gewoon verder.
Maar Scholz heeft een veto en de absolute macht. Toch? Toch? Toch?quote:Op zondag 22 januari 2023 20:42 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Een enorm verschil met z'n incompetente voorganger
Wat zou Rusland na hun verlies in deze oorlog berhaupt te bieden hebben dan?quote:Op zondag 22 januari 2023 20:44 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar Duitsland is in vrij rap tempo van Het Derde Rijk veranderd in een democratische rechtsstaat. Ik zie Rusland niet zo snel de 'goede' kant opgaan. Moet je dan alleen vanwege economische motieven met die lui in zee gaan? Zeker als ze de oorlog winnen, wat moet je dan nog met dat land..dan blijven ze gewoon een paria mag ik hopen.
In het geval van Duitsland zaten daar wel behoorlijke haken en ogen aan, die waren niet alleen deels bezet door de geallieerden maar de staal- en kolenindustrie werd door midden van de EGKS ook onder gedeeltelijke controle van andere Europese landen gebracht.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Omdat dat gewoon gebeurt. We zijn ook weer in zee gegaan met de Duitsers. Uiteindelijk moet je gewoon verder.
Olie en gas hebben ze nog steeds.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:45 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat zou Rusland na hun verlies in deze oorlog berhaupt te bieden hebben dan?
Ik denk inderdaad dat als ze de oorlog 'winnen' ze nog wel een hele tijd een paria zullen blijven. Ook wanneer de oorlog verwordt tot frozen conflict de handel met Rusland nog wel een tijdje op een laag pitje zal blijven, zij het wat minder lang. Mocht Oekraine de Russen uit het land getieft krijgen en de Russen doen verder beloftes niet meer aan te vallen zullen de betrekkingen vrij snel weer worden opgepakt.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:44 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar Duitsland is in vrij rap tempo van Het Derde Rijk veranderd in een democratische rechtsstaat. Ik zie Rusland niet zo snel de 'goede' kant opgaan. Moet je dan alleen vanwege economische motieven met die lui in zee gaan? Zeker als ze de oorlog winnen, wat moet je dan nog met dat land..dan blijven ze gewoon een paria mag ik hopen.
Dat weet niemand toch...quote:Op zondag 22 januari 2023 20:37 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Kan iemand “base” eens voor me duiden?
3 man en een voertuig, of een man of 50 met allerlei hardware?
De vraag daarvoor zakt in. De oorlog heeft gezorgd dat de transitie versneld gaat worden uitgevoerd. En ze zijn natuurlijk onbetrouwbaar als leverancier. Verder is het sluiten van olie- en gasvelden iets wat niet zo makkelijk weer ongedaan gemaakt kan worden. Dus zo'n positie als vroeger krijgen ze niet meer. Dan is de vraag wat ze wel kunnen leveren. Niet veel volgens mij.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:50 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Olie en gas hebben ze nog steeds.
Daarnaast zijn de Nordstream pijpen opgeblazen dus goedkoop en snel gas leveren aan EU landen ,dat gaat nooit meer lukkenquote:Op zondag 22 januari 2023 20:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
De vraag daarvoor zakt in. De oorlog heeft gezorgd dat de transitie versneld gaat worden uitgevoerd. En ze zijn natuurlijk onbetrouwbaar als leverancier. Verder is het sluiten van olie- en gasvelden iets wat niet zo makkelijk weer ongedaan gemaakt kan worden. Dus zo'n positie als vroeger krijgen ze niet meer. Dan is de vraag wat ze wel kunnen leveren. Niet veel volgens mij.
Wolfraam onder andere, en palladium natuurlijk.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
De vraag daarvoor zakt in. De oorlog heeft gezorgd dat de transitie versneld gaat worden uitgevoerd. En ze zijn natuurlijk onbetrouwbaar als leverancier. Verder is het sluiten van olie- en gasvelden iets wat niet zo makkelijk weer ongedaan gemaakt kan worden. Dus zo'n positie als vroeger krijgen ze niet meer. Dan is de vraag wat ze wel kunnen leveren. Niet veel volgens mij.
Waarschijnlijk zitten er wel meer grondstoffen in de bodem, Siberi is groot en redelijk onontgonnen.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Kazachstan heeft Uranium en veel Lithium , maar die laat zich niet inpakken , die levert zelfs Yurts aan Oekraine om warm te blijvenquote:Op zondag 22 januari 2023 20:59 schreef zalkc het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zitten er wel meer grondstoffen in de bodem, Siberi is groot en redelijk onontgonnen.
Het kan nog altijd een discussie zijn over wat voor kleur groen erop moet.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:54 schreef Eightyone het volgende:
Steun van Duitsland en Frankrijk:
https://www.telegraaf.nl/(...)kraine-ook-militaire
Edit: Spuit 11.
Het wil verder niet zeggen dat Leopard's er deel van uit maken.
Kazachstan heeft zich sinds de invasie in Oekraine van Rusland gedistantieerd. Het schijnt er nu overigens vol te zitten met nazi's. Gelukkig heeft China al te kennen gegeven dat Poetje daar niets hoeft te proberen.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Kazachstan heeft Uranium en veel Lithium , maar die laat zich niet inpakken , die levert zelfs Yurts aan Oekraine om warm te blijven
Ja die twitteraar. Zegt niks natuurlijk. Kunnen 5 man zijn maar ook 500. Als je HIMARS gebruikt zullen het er geen 5 zijn maar niemand die het weet.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Er is iemand die bepaald heeft dat bovenstaand object een base was.
Vast wel. Maar er zijn betere leveranciers.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:59 schreef zalkc het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zitten er wel meer grondstoffen in de bodem, Siberi is groot en redelijk onontgonnen.
Oekrane had voor de oorlog waarschijnlijk de meeste wapens van Europa, op Rusland na. En misschien Turkije.quote:
Say what now?quote:Op zondag 22 januari 2023 21:09 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Dat wisten we al. Waarom zat Polen dan zo moeilijk te doen?
Vice-Kanzelier Habeck zei het vorige week al. Zei ook dat er geen aanvraag was gedaan.quote:
omdat Duitslandquote:Op zondag 22 januari 2023 21:09 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Dat wisten we al. Waarom zat Polen dan zo moeilijk te doen?
Iedere immigrant trekt naar de vrije democratieeenquote:Op zondag 22 januari 2023 21:35 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)sfer_of_f16_fighter/
The demographic death spiral that is facing the Russians lies within the birthrate for the white Slavics. Which is way below the other non-slavic populations of Russia.
Back in the late 90s there was a paper that broke down the demographic challenge facing Russia and the projected that the non-slavic population will become the majority by the 2020s and that it was in Russias best interest to enact democratic liberalization reforms in their societal structures and political systems to be more multicultural and inclusive to reflect the changing demographics.
Putins political party basically said fuck that and went full nationalists and went about a generational propaganda campaign we know as Russian Muir.
It is the demographic collapse of the Slavic in Russia that is driving the aggressive desire of Putin to force the re conquest of Belarus and Ukraine to boaster the Slavic population in Russia and hopefully keep the colonized republics in line long enough to wipe out their cultural heritage and identity.
For Putin this war provides opportunities to force Ukrainian Slavics to Russia, like the kidnapping of children, and the extermination of “undesirables” which included the non-Slavics men which according to reports are the majority of the casualties.
TLDR: Russia is running out of white Slavics and is using the war to transfer Ukrainian white Slavics to Russia while also having non-white Slavic minorities die on the battlefield.
Sterker nog, het exploiteren van de "lastigere" velden is pas mogelijk geworden met de expertise van Westerse bedrijven, o.a. Shell en BP hebben daar in april 2022 al enorme bedragen op afgeschreven.quote:Op zondag 22 januari 2023 20:56 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ook jij kan zonder problemen een Lada besturen.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:54 schreef ExTec het volgende:
Ik denk dat ze qua besturing radicaal anders werken dan sovjet spul.
Artemis heeft het maar druk met de jacht.quote:
Omdat het ook lulkoek is om zo vast te klampen aan het wel of niet bestaan van een formeel verzoek, omdat A het diplomatieke spelletje zo gewoon niet werkt. en B, wanneer je je toevlucht moet zoeken in formele argumenten je materile argumenten 9 van de 10 keer waardeloos zijn.quote:Op zondag 22 januari 2023 18:44 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat soort analyses waardeert men hier niet.
Goed nieuws.quote:
Duitsland kan moeilijk uitspraken in de pers gaan behandelen als formele verzoeken. Zo werkt het niet. Habeck gaf vorige week al aan dat er niet moeilijk zou worden gedaan, en ik neem aan dat Polen dan wel even contact opneemt. Toch heeft Polen een week gewacht en is door blijven jammeren. Dat is een smerig spelletje. Misschien om meer Leoleveranciers te vinden, maar dat is ze niet gelukt. Tot nu toe alleen Finland,quote:Op zondag 22 januari 2023 22:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat het ook lulkoek is om zo vast te klampen aan het wel of niet bestaan van een formeel verzoek, omdat A het diplomatieke spelletje zo gewoon niet werkt. en B, wanneer je je toevlucht moet zoeken in formele argumenten je materile argumenten 9 van de 10 keer waardeloos zijn.
Nu Polen weer overal de Sjaak zeker?quote:Op zondag 22 januari 2023 22:13 schreef Ulx het volgende:
[..]
Duitsland kan moeilijk uitspraken in de pers gaan behandelen als formele verzoeken. Zo werkt het niet. Habeck gaf vorige week al aan dat er niet moeilijk zou worden gedaan, en ik neem aan dat Polen dan wel even contact opneemt. Toch heeft Polen een week gewacht en is door blijven jammeren. Dat is een smerig spelletje. Misschien om meer Leoleveranciers te vinden, maar dat is ze niet gelukt. Tot nu toe alleen Finland,
Ik denk dat er in Ramstein gewoon door Duitsland tegen Polen is gezegd dat ze even een formeel verzoekje moesten doen en dat het dan geregeld zou worden (al dan niet voorzien van een 'opbokken met je gelul') . De Poolse minister van defensie was vrijdag al positief. Dat zou hij niet zijn geweest bij een keiharde NEIN.
Prima oplossingquote:
Duitsland gaat wel leveren. Frankrijk ook.quote:Op zondag 22 januari 2023 22:40 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Prima oplossing. Andere landen kunnen de Leopards gaan leveren. En Duitsland hoeft niet gedwongen te worden om dat zelf ook te doen en kunnen zich zo blijven beperken tot "defensieve wapens".
Interessant, heeft Floris-Jan van Fleppensteyn ook nog een mening?quote:
bombarderen die tentquote:Op zondag 22 januari 2023 22:40 schreef quirina het volgende:
Ja en denk aan die rakettenfabriek in St. Petersburg waar Putin was he,
Helder, wat Sp3c zegt, mss moeten we het maar eens gaan hebben over Apache's.quote:Op zondag 22 januari 2023 21:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook jij kan zonder problemen een Lada besturen.
quote:Op zondag 22 januari 2023 22:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Duitsland gaat wel leveren. Frankrijk ook.
De uk. Maar dat is vast anders dan een Lada.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Helder, wat Sp3c zegt, mss moeten we het maar eens gaan hebben over Apache's.
Ik vernam dat NL die in de aanbieding had...
Das Twitter h, allemaal onbetrouwbare info en domme meningen van onbekende mensen.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Interessant, heeft Floris-Jan van Fleppensteyn ook nog een mening?
Ze vliegen nu de iconische HIND's, dus komt goed.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:25 schreef Nebelwerfer het volgende:
Bovendien vraag ik me af of de Oekranse tactieken met helicopters wel zo goed zijn.
Helaas zijn veel juist wel bekend.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Das Twitter h, allemaal onbetrouwbare info en domme meningen van onbekende mensen.
Mwah. Ze geeft toe dat Polen dus niet heeft gevraagd om te mogen leveren, wel een leuk smoesje erbij waarom, maar nog steeds: smoesje. Het argument dat weinig landen tegen Duitsland in zouden durven gaan is een een beetje gezocht. Ten eerste: Waarom? Wat gaat Duitsland doen als je het vraagt? Nederland ging met de Pzh2000 ook voorop, terwijl Duitsland aan het twijfelen was. Geen vuiltje aan de lucht. Kwestie van het diplomatieke spelletje een beetje weten te spelen. En toen de VS en Frankrijk zwaarder materieel (Bradleys en AMX-10RC's) zeiden te gaan leveren gaf Duitsland ook direct toestemming om Marders te sturen. Het argument dat ze niet alleen willen beginnen lijkt dus gewoon te kloppen.quote:
Laten we het eerst maar eens gewoon rustig afwachten ipv op de zaken vooruit lopen.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Sinds afgelopen vrijdag lijkt Rusland plotseling ongelimiteerde tijd en resources te hebben om de wereld te veroveren, en lijken westerse landen helemaal niets meer te kunnen doen.
Ondertussen zijn er tonnen aan westers pantser onderweg naar Ukraine voor een lenteoffensief.
Deze post vatte dat perfect samen:quote:Op zondag 22 januari 2023 23:35 schreef Ulx het volgende:
Ze geeft toe dat Polen dus niet heeft gevraagd om te mogen leveren,
quote:Op zondag 22 januari 2023 22:00 schreef trein2000 het volgende:
en B, wanneer je je toevlucht moet zoeken in formele argumenten je materile argumenten 9 van de 10 keer waardeloos zijn.
Dat zou Poetin wel willen ja.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Laten we het eerst maar eens gewoon rustig afwachten ipv op de zaken vooruit lopen.
Gisteren op CNN beelden van een YPR met een gat er in. Werden gewonden uitgehaald.quote:
quote:Op zondag 22 januari 2023 23:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gisteren op CNN beelden van een YPR met een gat er in. Werden gewonden uitgehaald.
Typisch dat je mijn post zo interpreteert. Ik had het over de propaganda golf, niet over het slagveld.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Laten we het eerst maar eens gewoon rustig afwachten ipv op de zaken vooruit lopen.
Dus Duitsland kan Poolse PT-91's beloven aan Oekrane of zo? Flink gaan rellen in de pers tot ze dat doen? Hou toch op.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Deze post vatte dat perfect samen:
[..]
Probleem van social media en al de vrijheid van schreeuwen misschien ook.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Mwah. Ze geeft toe dat Polen dus niet heeft gevraagd om te mogen leveren, wel een leuk smoesje erbij waarom, maar nog steeds: smoesje. Het argument dat weinig landen tegen Duitsland in zouden durven gaan is een een beetje gezocht. Ten eerste: Waarom? Wat gaat Duitsland doen als je het vraagt? Nederland ging met de Pzh2000 ook voorop, terwijl Duitsland aan het twijfelen was. Geen vuiltje aan de lucht. Kwestie van het diplomatieke spelletje een beetje weten te spelen. En toen de VS en Frankrijk zwaarder materieel (Bradleys en AMX-10RC's) zeiden te gaan leveren gaf Duitsland ook direct toestemming om Marders te sturen. Het argument dat ze niet alleen willen beginnen lijkt dus gewoon te kloppen.
En verder zal zoals iemand in de reacties terecht opmerkt het Patriot verhaal niet bepaald geholpen hebben om Duitsland te overtuigen van de zuivere intenties van de Poolse regering.
Vergeet niet de Russische invloeden in die media processen, Rusland hitst de EU op tegen Duitsland.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:43 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Probleem van social media en al de vrijheid van schreeuwen misschien ook.
In Duitsland wordt wat gezegd, de complete media wereld ontploft, Polen reageert, nog meer roepen, Duitsland geeft geen reactie, enz enz.
Ga alleen eens na hoe vaak wij met zijn allen een richting op beginnen te schreeuwen omdat er ergens iets op twitter staat.
Laat ze op social media het eens hebben over de positieve geluiden na de gesprekken.
We hebben het notabene over export vergunningen, niet dat iemand anders voor DE bepaalt wat zij met haar tanks moet doen, en dat bevestig jij door weer met die zuigende formaliteit te komen a'la: "er is geen export vergunning aangevraagd".quote:Op zondag 22 januari 2023 23:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus Duitsland kan Poolse PT-91's beloven aan Oekrane of zo? Flink gaan rellen in de pers tot ze dat doen? Hou toch op.
Mwa, de laatste week waren er aardig wat Oekranse vlaggetjes vrij ongedurig aan het schreeuwen.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vergeet niet de Russische invloeden in die media processen, Rusland hitst de EU op tegen Duitsland.
Nee, doordat Polen geen aanvraag deed kan Duitsland amper reageren. Waarop? Een persbericht? Een tweet van de een of ander? Er wordt in dit topic gesteld dat Duitsland feitelijk constant moet gaan opletten wat de Poolse regering roept en dat ze daar dan achteraan moeten gaan om te vragen wat ze nou eigenlijk willen. En dat is flauwekul. Dat moet Polen eerst zelf doen. Het is internationale diplomatie, geen kleuterschool.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
We hebben het notabene over export vergunningen, niet dat iemand anders voor DE bepaalt wat zij met haar tanks moet doen, en dat bevestig jij door weer met die zuigende formaliteit te komen a'la: "er is geen export vergunning aangevraagd".
Heeft Olaf geen internet? Iedereen die dat heeft zal je kunnen vertellen dat oa. polen bloed serieus is, mbt het sturen van die dingen.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:50 schreef Ulx het volgende:
Nee, doordat Polen geen aanvraag deed kan Duitsland amper reageren. Waarop?
Misinterpretatie van wat ik zeg. Ik zeg niet dat we moeten afwachten met het sturen van wapens e.d. Ik zeg dat we moeten afwachten voordat we conclusies gaan trekken over wat er gaat gebeuren.quote:
Wees dan ff duidelijker johquote:Op zondag 22 januari 2023 23:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Typisch dat je mijn post zo interpreteert. Ik had het over de propaganda golf, niet over het slagveld.
Er zijn geen andere landen naast Polen Leopards hebben aangeboden in Ramstein. (Finland misschien, maar ik weet niet zo snel even niet of dat echt een toezegging was of alleen intentie) Polen was bezig een coalitie te bouwen van landen die dat zouden kunnen. Daarin hebben ze gefaald. Dat is Polen zelf aan te rekenen. Ze hebben dat spelletje niet goed gespeeld. Als een ander land al twijfelt, wat mag, en dan ziet hoe Polen omgaat met Duitsland, dan gaat dat niet helpen.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Heeft Olaf geen internet? Iedereen die dat heeft zal je kunnen vertellen dat oa. polen bloed serieus is, mbt het sturen van die dingen.
Ow, en dan doe ik om je argument uberhaupt te entertainen, net alsof er geen diplomatie achter de schermen bestaat, waar jij en ik geen weet van hebben, want niet in het nieuws, en dat in dat circuit polen daar ook heus haar intenties NIET duidelijk heeft gemaakt.
Als het een formuliertje opsturen was waarom deden ze dat dan niet? Ze hebben het nu gedaan en ik heb niet de indruk dat dat nou zo heidens karwei was. Dus waarom wilden ze zoiets simpels niet doen? Is het een principekwestie voor Polen terwijl er mensen doodgaan? Was de trots van de Poolse regering belangrijker?quote:Op maandag 23 januari 2023 00:07 schreef ExTec het volgende:
[Oekraine]: Wij gaan hier dood![]()
[scholtz]: Ja, als polen nou gewoon ff dat formulier in 3-voud had ingevuld, had dat anders kunnen zijn!
[Oekraine]:
[Polen] FU scholtz.
Maar er bestaat diplomatie achter de schermen, waar jij en ik geen weet van hebben, want niet in het nieuws, en in dat circuit heeft Polen heus haar intenties duidelijk gemaakt.quote:Op maandag 23 januari 2023 00:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Er zijn geen andere landen naast Polen Leopards hebben aangeboden in Ramstein. (Finland misschien, maar ik weet niet zo snel even niet of dat echt een toezegging was of alleen intentie) Polen was bezig een coalitie te bouwen van landen die dat zouden kunnen. Daarin hebben ze gefaald. Dat is Polen zelf aan te rekenen. Ze hebben dat spelletje niet goed gespeeld. Als een ander land al twijfelt, wat mag, en dan ziet hoe Polen omgaat met Duitsland, dan gaat dat niet helpen.
En mocht je daarover twijfelen: Het is niet voor niets dat Frankrijk pas vandaag aangaf -na een bezoek van de Duitse minister- dat zwaar spul leveren een mogelijkheid is, en dat Duitsland op de Franse TV (nog een keer) de aankondiging doet dat ze niet dwars gaan liggen. Want dat had vrijdag in Ramstein natuurlijk ook gekund.
Als dat waar jij op reageert je niet eens duidelijk maakt hoe schadelijk formulier fetisjisme is, als er mensenlevens van afhangen, dan zijn we klaar. Dan missen jij en ik de benodigde common ground om verder te discussiren qua dit onderwerp.quote:Op maandag 23 januari 2023 00:20 schreef Ulx het volgende:
Als het een formuliertje opsturen was waarom deden ze dat dan niet?
Jij maakt er formulierenfetisjisme van. Veel meer dan zoiets hoeft het natuurlijk ook niet te zijn:quote:Op maandag 23 januari 2023 00:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als dat waar jij op reageert je niet eens duidelijk maakt hoe schadelijk formulier fetisjisme is, als er mensenlevens van afhangen, dan zijn we klaar. Dan missen jij en ik de benodigde common ground om verder te discussiren qua dit onderwerp.
quote:Hoi Scholz,
we willen kraag de volgende tanks geven aan Oekrane.
Serienummer: 12345678
Serienummer: 23456789
etc.
Vinden jullie dat goed? Of laat anders even weten wat jullie verder nodig hebben van ons om toestemming te kunnen geven.
Groetjes,
Nee, dit was prima.quote:Op maandag 23 januari 2023 00:11 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wees dan ff duidelijker joh
En die komt er ook niet als je het niet aanvraagt. Overigens heeft Duitsland net gezegd dat ze dat niet gaan blokkeren.quote:Op zondag 22 januari 2023 23:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
We hebben het notabene over export vergunningen, niet dat iemand anders voor DE bepaalt wat zij met haar tanks moet doen, en dat bevestig jij door weer met die zuigende formaliteit te komen a'la: "er is geen export vergunning aangevraagd".
Volgens mij zeggen ze dat al bijna twee weken.quote:Op maandag 23 januari 2023 00:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens heeft Duitsland net gezegd dat ze dat niet gaan blokkeren.
Niet bestquote:Op maandag 23 januari 2023 00:51 schreef Ulx het volgende:
Dit is nu volgens mij de huidige Leopard situatie.
[ afbeelding ]
Zou nog wat kunnen schuiven, maar gaat wel aanvulling nodig zijn jaquote:Op maandag 23 januari 2023 00:51 schreef Ulx het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi man dat gezamenlijke EU leger dat er aan zit te komen.quote:Op maandag 23 januari 2023 00:51 schreef Ulx het volgende:
[ afbeelding ]
Had je wat anders verwacht? Duitsland is naar een stuk of 18 A5's aan het kijken of die wegkunnen. Finland geloof ik 15 of zo. Misschien Zweden ook zo'n aantal. Blijven Spanje, Turkije en Griekenland realistisch gezien nog over. Stuk of 100 maximaal dus. Dan verwacht ik nog wat Leclercs natuurlijk.quote:
quote:Op maandag 23 januari 2023 01:22 schreef phpmystyle het volgende:
Wat houdt declined in? Spanje had toch aangekondigd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Het zijn er best aardig wat natuurlijk. Alleen weggeven terwijl je ze zelf niet heel makkelijk kunt vervangen gaat wel lastig worden. Die kleinere coalitie van Polen zie ik niet echt gebeuren. Hoe?quote:Op maandag 23 januari 2023 01:20 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Mooi man dat gezamenlijke EU leger dat er aan zit te komen.
wat een zielig gedoequote:Op maandag 23 januari 2023 00:51 schreef Ulx het volgende:
[ afbeelding ]
wat is dat voor kruideniersmetaliteit als je democratie gevaar loopt ??quote:Op maandag 23 januari 2023 01:22 schreef Ulx het volgende:
[..]
Had je wat anders verwacht? Duitsland is naar een stuk of 18 A5's aan het kijken of die wegkunnen. Finland geloof ik 15 of zo. Misschien Zweden ook zo'n aantal. Blijven Spanje, Turkije en Griekenland realistisch gezien nog over. Stuk of 100 maximaal dus. Dan verwacht ik nog wat Leclercs natuurlijk.
En de Challengers nog maar die hebben andere munitie dus zullen wel in een aparte eenheid komen.,
Polen heeft de ZuidKoreaanse tank aangeschaft en die worden al geleverdquote:Op maandag 23 januari 2023 01:36 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het zijn er best aardig wat natuurlijk. Alleen weggeven terwijl je ze zelf niet heel makkelijk kunt vervangen gaat wel lastig worden. Die kleinere coalitie van Polen zie ik niet echt gebeuren. Hoe?
Gezamenlijk tanks aanschaffen zodat een land met veel Leopards (Griekenland en Spanje dus, Turkije kun je vergeten denk ik) ze wel kan leveren en dat dat land later nieuwe terugkrijgt is denk ik de enige optie.
quote:Seoul, South Korea
CNN
--
Poland is buying almost 1,000 tanks, more than 600 pieces of artillery and dozens of fighter jets from South Korea, in part to replace equipment donated to Ukraine to help Kyiv fight the Russian invasion, the Polish Ministry of Defense told CNN on Tuesday.
The agreement, expected to be officially announced in Poland on Wednesday, will see Warsaw purchase 980 tanks based on the South Korean K2 model, 648 self-propelled K9 armored howitzers, and 48 FA-50 fighter jets, the ministry said. It would not confirm the value of the deal.
The first 180 K2 tanks, made by Hyundai Rotem and equipped with auto-loading 120mm guns, are expected to arrive this year, with the production of 800 upgraded tanks starting in 2026 in Poland, according to the ministry.
The first 48 K9 howitzers, made by Hanwha Defense, are also expected to arrive this year, with delivery of a second batch of 600 due to start in 2024. From 2026 these will be produced in Poland, the ministry said.
The ministry said these armored vehicles would, in part, replace the Soviet-era tanks that Poland has donated to Ukraine to use in its fight against Russia.
The ministry's comments to CNN come after Polish Defense Minister Mariusz Blaszczak tweeted on July 22 that the deal would "significantly increase Poland's security and the strength of the Polish Army."
quote:South Korea's ground attack jet
The FA-50 jet, produced by Korea Aerospace Industries in association with US defense giant Lockheed Martin, is a supersonic light combat aircraft, suitable for ground attack and some air-to-air missions.
The plane, flown by the South Korean Air Force since 2013, is armed with Sidewinder air-to-air missiles, Maverick air-to-ground missiles, and a three-barreled 30mm cannon for strafing runs. It can also use precision-guided and gravity bombs.
The FA-50, in its combat and training versions, has found export customers in Colombia, Indonesia, Iraq, the Philippines and Thailand. But with its order for 48 planes, Poland would become the biggest operator of the jets outside South Korea.
Dat zei je om half 2 ook.quote:
Landen willen hun eigen verdediging op orde brengen denk ik. Dat gaat wat minder goed als je alles weggeeft.quote:Op maandag 23 januari 2023 06:21 schreef michaelmoore het volgende:
wat is dat voor kruideniersmetaliteit als je democratie gevaar loopt ??
[..]
Toch zouden we het moeten doen. Grootschalig materieel weggeven. Er is geen grootschalige dreiging dat Rusland wel even de grens overtrekt bij Finland (waar ze de pan in zouden worden gehakt overigens) en/of de Baltische staten (waar ze met al het materieel in Polen + omdat er dan vliegtuigen bij komen kijken ook al vrij snel zouden stranden) maar er is wel een dreiging dat ze doorstoten in Oekrane. Dat geeft ze n zelfvertrouwen n extra kanonnenvoer. In Oekrane is dus de kans om ze dusdanig te verzwakken (i.c.m. de sancties) dat ze het de komende twintig jaar niet meer kunnen proberen. Wellicht nooit meer gezien hun demografie. Dat geeft ons tijd genoeg om voorraden aan te vullen.quote:Op maandag 23 januari 2023 08:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
Landen willen hun eigen verdediging op orde brengen denk ik. Dat gaat wat minder goed als je alles weggeeft.
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-66939613quote:'Rusland zit achter bombrievenactie in Spanje'
Europese en Amerikaanse onderzoekers geloven dat Rusland achter de recente bombrievenactie in Spanje zit, schrijft The New York Times. Eind november en begin december werden in Spanje op verschillende plekken zes bombrieven afgeleverd, waaronder bij de Oekraense ambassade, het ministerie van Defensie en de Amerikaanse ambassade in Madrid. Niemand kwam hierbij om het leven, wel raakte een medewerker van de Oekraense ambassade gewond.
Verwacht? Hmm, in elk geval gehoopt.quote:Op maandag 23 januari 2023 01:22 schreef Ulx het volgende:
[..]
Had je wat anders verwacht? Duitsland is naar een stuk of 18 A5's aan het kijken of die wegkunnen. Finland geloof ik 15 of zo. Misschien Zweden ook zo'n aantal. Blijven Spanje, Turkije en Griekenland realistisch gezien nog over. Stuk of 100 maximaal dus. Dan verwacht ik nog wat Leclercs natuurlijk.
En de Challengers nog maar die hebben andere munitie dus zullen wel in een aparte eenheid komen.,
Over lijnen gesproken. Ik ben wel benieuwd of FvD een lijntje heeft met deze extreemrechtse figuren.quote:Op maandag 23 januari 2023 08:41 schreef capricia het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-66939613
What de ...
Hebben wij als westen eigenlijk ook rode lijnen?
Het ligt er ook aan hoe en waar je ze inzet. Is het op een voor Poetin politiek heel lastige plek (richting het zuiden waardoor Oekrane dus de Krim direct zal bedreigen) dan kun je zelfs met zo'n aantal behoorlijke problemen voor hem veroorzaken. En Oekrane heeft natuurlijk ook nog een zooi modernere T-72 en T-84 tanks en er worden ook T-72's met westerse FCS en rangefinders en whatnot geleverd. Die hebben ook een voordeel ten opzichte van de Russische standaardversies. Het is natuurlijk niet zo dat hun oudere spul ineens naar de opslag gaat.quote:Op maandag 23 januari 2023 08:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Verwacht? Hmm, in elk geval gehoopt.
Met 60/70 kun je te weinig beginnen, kan niet anders dan dat de leopard-landen dit weten.
Het is jammer voor Rusland's propaganda, maar zo ziet een echte Grote Patriottische Oorlog er uit jaquote:Op maandag 23 januari 2023 07:57 schreef Jemoederniet het volgende:
Goede documentairefilm gezien over een kleine artillerie-unit, bestaande uit vrijwilligers die nauwelijks gevechtservaring hebben en soms ook moeite met gezagsverhoudingen. Ook over het verzamelen van inlichtingen door informanten en hoe ze drones gebruiken. Speelt zich af in de maanden voor de bevrijding van Cherson.
Ik heb er te weinig verstand en kaas van gegeten. Maar is het echt zo dat de oude 2a4 tanks een groot overwicht hebben op de t-72/t-90 van Rusland ondanks dat er een crew in zal zitten die minder ervaring heeft?quote:Op maandag 23 januari 2023 08:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het ligt er ook aan hoe en waar je ze inzet. Is het op een voor Poetin politiek heel lastige plek (richting het zuiden waardoor Oekrane dus de Krim direct zal bedreigen) dan kun je zelfs met zo'n aantal behoorlijke problemen voor hem veroorzaken. En Oekrane heeft natuurlijk ook nog een zooi modernere T-72 en T-84 tanks en er worden ook T-72's met westerse FCS en rangefinders en whatnot geleverd. Die hebben ook een voordeel ten opzichte van de Russische standaardversies. Het is natuurlijk niet zo dat hun oudere spul ineens naar de opslag gaat.
Boot is natuurlijk alles tussen een rubberen bootje en een vliegdekschip in. Dat is misleidender dan de klasse "tank".quote:Op maandag 23 januari 2023 09:01 schreef Anton91 het volgende:
Op het dagelijkse lijstje met verliezen staat weer een Russische boot, ben benieuwd of we daar nog wat van te zien krijgen of meer info over horen.
https://www.mil.gov.ua/ne(...)%80%93-genshtab-zsu/
Heel mooi om te zien dat deze groep ondanks het gebrek aan militaire ervaring en andere moeilijkheden toch prima werk leveren! Moraal is hoog!quote:Op maandag 23 januari 2023 07:57 schreef Jemoederniet het volgende:
Goede documentairefilm gezien over een kleine artillerie-unit, bestaande uit vrijwilligers die nauwelijks gevechtservaring hebben en soms ook moeite met gezagsverhoudingen. Ook over het verzamelen van inlichtingen door informanten en hoe ze drones gebruiken. Speelt zich af in de maanden voor de bevrijding van Cherson.
Leo's hebben -zegt men- een first-hit-while-moving (Dus rijdend een stationair doel raken op naar ik meen 2 km afstand) kans van zo'n 80-85%. De T-72 zit op zo'n 70-75%, maar dat zijn de tanks met westerse upgrades. Of de Russische dat ook halen is niet bekend. Verder is de Leopard zwaarder bepantserd en zal doordat het geen autoloader heeft en de munitie beter afgeschermd bewaard wordt minder snel aan turrettossing gaan doen.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb er te weinig verstand en kaas van gegeten. Maar is het echt zo dat de oude 2a4 tanks een groot overwicht hebben op de t-72/t-90 van Rusland ondanks dat er een crew in zal zitten die minder ervaring heeft?
Is het echt zo'n easy game dat een Leo op 2200 bijvoorbeeld kan treffen en een Russiche tank op 1800?
Als het alternatief is dat je land wordt vernietigd, je vrouwen verkracht, je mannen gemarteld en gedwongen te werk gezet, je cultuur weggevaagd, je kinderen bij Russische "gastgezinnen" eindigen en je altijd als 2e-rangs Kokhol moet leven onder de ber-Slaven kan ik me niet anders voorstellen dan dat het moraal hoog is. Dat is, als je niet al reeds in die toestand zit zoals de gemiddelde Rus.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:13 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Heel mooi om te zien dat deze groep ondanks het gebrek aan militaire ervaring en andere moeilijkheden toch prima werk leveren! Moraal is hoog!![]()
Als dat zo is wat jij schrijft dan is het allicht een verbetering, maar toch niet zo dusdanig dat daarmee alle euforie en diplomatieke inzet daarmee rationeel is dus?quote:Op maandag 23 januari 2023 09:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Leo's hebben -zegt men- een first-hit-while-moving (Dus rijdend een stationair doel raken op naar ik meen 2 km afstand) kans van zo'n 80-85%. De T-72 zit op zo'n 70-75%, maar dat zijn de tanks met westerse upgrades. Of de Russische dat ook halen is niet bekend. Verder is de Leopard zwaarder bepantserd en zal doordat het geen autoloader heeft en de munitie beter afgeschermd bewaard wordt minder snel aan turrettossing gaan doen.
quote:Op maandag 23 januari 2023 09:19 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Als het alternatief is dat je land wordt vernietigd, je vrouwen verkracht, je mannen gemarteld en gedwongen te werk gezet, je cultuur weggevaagd, je kinderen bij Russische "gastgezinnen" eindigen en je altijd als 2e-rangs Kokhol moet leven onder de ber-Slaven kan ik me niet anders voorstellen dan dat het moraal hoog is. Dat is, als je niet al reeds in die toestand zit zoals de gemiddelde Rus.
Waar het om gaat is dat ze genoeg werkende tanks hebben. Niet dat westerse tanks WuWa's zijn.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als dat zo is wat jij schrijft dan is het allicht een verbetering, maar toch niet zo dusdanig dat daarmee alle euforie en diplomatieke inzet daarmee rationeel is dus?
Nee het is zeker geen wunderwaffe, maar Oekrane heeft materieel nodig om door de patstelling heen te breken. Want Rusland gokt er waarschijnlijk terecht op dat als de grens een jaar lang stabiel blijft, dat Europa bereid is het in een vredesoverleg te codificeren.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als dat zo is wat jij schrijft dan is het allicht een verbetering, maar toch niet zo dusdanig dat daarmee alle euforie en diplomatieke inzet daarmee rationeel is dus?
Dat zou ook hypocriet zijn. Dan hadden we net zo goed meteen kunnen aansturen op afstaan van de Krim en de Donbass aan Rusland.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee het is zeker geen wunderwaffe, maar Oekrane heeft materieel nodig om door de patstelling heen te breken. Want Rusland gokt er waarschijnlijk terecht op dat als de grens een jaar lang stabiel blijft, dat Europa bereid is het in een vredesoverleg te codificeren.
En daarbij is het ook van belang dat we Rusland uit de illusie halen dat als ze het maar lang genoeg volhouden ze uiteindelijk wel een keer als winnaar uit de bus zullen komen. Die optie heeft Rusland immers als Oekrane moet werken met een beperkte voorraad materiaal van Sovjet/Russische makelij.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
Waar het om gaat is dat ze genoeg werkende tanks hebben. Niet dat westerse tanks WuWa's zijn.
Daar is bij De Krim, Donetsk en Luhansk toch nooit sprake van geweest?quote:Op maandag 23 januari 2023 09:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee het is zeker geen wunderwaffe, maar Oekrane heeft materieel nodig om door de patstelling heen te breken. Want Rusland gokt er waarschijnlijk terecht op dat als de grens een jaar lang stabiel blijft, dat Europa bereid is het in een vredesoverleg te codificeren.
Nou ja, als we tien jaar verder zouden zijn en het daarbij was gebleven gaat niemand zijn poot er noemenswaardig meer voor uitsteken. Zie Tibet.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Daar is bij De Krim, Donetsk en Luhansk toch nooit sprake van geweest?
@AchJa zal aardig kijken als zijn avatar denk ik.quote:Op maandag 23 januari 2023 08:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Toch zouden we het moeten doen. Grootschalig materieel weggeven. Er is geen grootschalige dreiging dat Rusland wel even de grens overtrekt bij Finland (waar ze de pan in zouden worden gehakt overigens) en/of de Baltische staten (waar ze met al het materieel in Polen + omdat er dan vliegtuigen bij komen kijken ook al vrij snel zouden stranden) maar er is wel een dreiging dat ze doorstoten in Oekrane. Dat geeft ze n zelfvertrouwen n extra kanonnenvoer. In Oekrane is dus de kans om ze dusdanig te verzwakken (i.c.m. de sancties) dat ze het de komende twintig jaar niet meer kunnen proberen. Wellicht nooit meer gezien hun demografie. Dat geeft ons tijd genoeg om voorraden aan te vullen.
Wat is de kans dat Poetin morgen in Spanje staat? 0. Wat is de kans dat Portugal Spanje aanvalt? 0. Wat is de kans dat Frankrijk Spanje aanvalt? 0. Geef gewoon zoveel als je kan weg als Spanje, al is dat 80%. De EU koopt ze dan terug. Griekenland en Finland is wat meer precair gezien hun buren maar die geven er dan 25 elk weg ofzo. Duitsland idem. Frankrijk ook minimaal 25. UK zou er gewoon 50 moeten geven op termijn. Wat is de kans dat Poetin in het VK staat? 0. Ik zeg overigens niet dat dit allemaal in n keer moet gebeuren, i.v.m. logistieke uitdagingen en ongetrainde crews. Maar ik snap niet waarom we niet nog veel dieper uit onze voorraden zouden kunnen putten v.w.b. landen verder achter de linie.
Extraordinary times require extraordinary measures. En natuurlijk, ik heb makkelijk praten als bureaustoelgeneraal maar ik snap de terughoudendheid i.v.m. eigen nationale veiligheid niet. Welke nationale veiligheid is er nou concreet bij landen als Spanje, VK, Frankrijk en Duitsland in gevaar die vereist dat ze honderden tanks hebben staan? Wij hebben in Nederland ook onze duizend tanks weggesluisd en sindsdien staat Poetin ook nog niet in Den Haag. Waarom niet? Juist omdat we ze ook mede aan landen hebben verkocht dichter bij de frontlinie (zoals Finland).
Om nog maar te zwijgen over Amerika natuurlijk...
Er zijn al sinds 2014 sancties vanwege deze annexatie. Dus het is niet alsof we er niets tegen doen.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nou ja, als we tien jaar verder zouden zijn en het daarbij was gebleven gaat niemand zijn poot er noemenswaardig meer voor uitsteken. Zie Tibet.
Heeft America ook gedaan.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Er zijn al sinds 2014 sancties vanwege deze annexatie. Dus het is niet alsof we er niets tegen doen.
Ja, we hadden in 2014 al moeten ingrijpen.
Down the road, idd.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En daarbij is het ook van belang dat we Rusland uit de illusie halen dat als ze het maar lang genoeg volhouden ze uiteindelijk wel een keer als winnaar uit de bus zullen komen. Die optie heeft Rusland immers als Oekrane moet werken met een beperkte voorraad materiaal van Sovjet/Russische makelij.
Nord Stream 2 werd goedgekeurd en gebouwd een jaar na de inval van de Krim. Europese bedrijven en overheden wachten gewoon een jaartje tot het een beetje overwaait en gaan dan weer verder.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:56 schreef Starhopper het volgende:
Er zijn al sinds 2014 sancties vanwege deze annexatie. Dus het is niet alsof we er niets tegen doen.
Ja, we hadden in 2014 al moeten ingrijpen.
Mag hopen dat ze hier van geleerd hebben. Lijkt mij dat de tijden van een oogje dichtknijpen nu wel echt voorbij zijn.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:02 schreef speknek het volgende:
[..]
Nord Stream 2 werd goedgekeurd en gebouwd een jaar na de inval van de Krim. Europese bedrijven en overheden wachten gewoon een jaartje tot het een beetje overwaait en gaan dan weer verder.
Een mooie gelegenheid om de Koreaanse K2's wat praktijk ervaring op te laten doen.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Down the road, idd.
Oekraine krijgt ~120 tanks ofzo waarvan VS en NL voor de upgrade betaald hebben, en die Marokko gedoneerd heeft, kijken wat leopard avontuur oplevert, dan is de vraag wat heeft oekraine zelf nog, en allicht wachten tot alle trophies van het kharkiv offensief werkend zijn gemaakt. Schatting is dat 20% van gestolen/gevonden spul werkend gemaakt kan worden. Denk dat ze dan wel ergens in de 300 zitten.
Maar is dat er door heen, dan zijn sovjet made tanks gewoon op en moet er wat anders bedacht worden.
En toch hebben de sancties een groot effect gehad op Rusland.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:02 schreef speknek het volgende:
[..]
Nord Stream 2 werd goedgekeurd en gebouwd een jaar na de inval van de Krim. Europese bedrijven en overheden wachten gewoon een jaartje tot het een beetje overwaait en gaan dan weer verder.
Er zijn MIG's gegeven aan Oekrane door diverse oostbloklandenquote:Op maandag 23 januari 2023 10:09 schreef capricia het volgende:
Is die Leopard dan echt zo'n gamechanger?
Kan het me nauwelijks voorstellen.
Ja, wel als onderdeel van 'Combined arms'. Maar daar hebben ze dan ook straaljagers en helicopters bij nodig. En dat geven we niet.
Volgens mij heeft Nederland afgelopen week F16's toegezegd en heeft de VS geen bezwaar, en het VK heeft net helikopters gegeven.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:09 schreef capricia het volgende:
Is die Leopard dan echt zo'n gamechanger?
Kan het me nauwelijks voorstellen.
Ja, wel als onderdeel van 'Combined arms'. Maar daar hebben ze dan ook straaljagers en helicopters bij nodig. En dat geven we niet.
De 2A4 lijkt mij van niet. Ik zou het moeten opzoeken welk type Turkije in Syri gebruikte maar die hebben daar behoorlijk wat l2 verloren en dat door IS. Maar het kan ook liggen aan de crew.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb er te weinig verstand en kaas van gegeten. Maar is het echt zo dat de oude 2a4 tanks een groot overwicht hebben op de t-72/t-90 van Rusland ondanks dat er een crew in zal zitten die minder ervaring heeft?
Is het echt zo'n easy game dat een Leo op 2200 bijvoorbeeld kan treffen en een Russiche tank op 1800?
Dat was toch een fake bericht wat weer ingetrokken is, dat de UK helicopters gegeven heeft?quote:Op maandag 23 januari 2023 10:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Nederland afgelopen week F16's toegezegd en heeft de VS geen bezwaar, en het VK heeft net helikopters gegeven.
De helikopters van de UK zijn ook geen gevechtshelikoptersquote:Op maandag 23 januari 2023 10:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was toch een fake bericht wat weer ingetrokken is, dat de UK helicopters gegeven heeft?
En die F16s die beloofd zijn, ik moet nog zien wanneer die ingezet worden als combined arms.
Ieg is mijn indruk dat je aan wat losse tanks niet zo veel hebt.
Waarom die f16 niet gewoon doen?quote:Op maandag 23 januari 2023 10:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Nederland afgelopen week F16's toegezegd en heeft de VS geen bezwaar, en het VK heeft net helikopters gegeven.
Je schrijft patstelling? Maar is het niet zo dat het Oekraiene punt op sommige punten staat te imploderen zoals bij Bachmut?quote:Op maandag 23 januari 2023 09:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar het zijn juist de 2A4 die in opslag zitten om mogelijk gebruikt te worden, volgens mij overweegt Finland (feitelijk Leo 2a6 NLquote:Op maandag 23 januari 2023 10:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
De 2A4 lijkt mij van niet. Ik zou het moeten opzoeken welk type Turkije in Syri gebruikte maar die hebben daar behoorlijk wat l2 verloren en dat door IS. Maar het kan ook liggen aan de crew.
De 2A6 of zelfs de 2A7 in combinatie met andere eenheden zou wel een gamechanger kunnen zijn. Het woord gamechanger vind ik vreemd om te gebruiken. Deze oorlog is geen game maar een vreselijke mensonterende strijd. Bovendien moet je dan ook nog heel war tanks sturen en niet een 50 stuks.
Ze zullen ook niet los worden ingezet. Ik denk in groepen van X tanks met daarbij Brandley/Marder/CV90 met infanterie en dat onder dekking van zware artillerie en GMLRS raketten. En zelf heeft Oekrane ook nog MI-24 helikopters en SU-25 vliegtuigen voor CAS.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was toch een fake bericht wat weer ingetrokken is, dat de UK helicopters gegeven heeft?
En die F16s die beloofd zijn, ik moet nog zien wanneer die ingezet worden als combined arms.
Punt is wel dat Finland door Turkije zijn gekloot die dingen zelf hard nodig hebben. Die kunnen er geen 100 missen.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je schrijft patstelling? Maar is het niet zo dat het Oekraiene punt op sommige punten staat te imploderen zoals bij Bachmut?
[..]
Maar het zijn juist de 2A4 die in opslag zitten om mogelijk gebruikt te worden, volgens mij overweegt Finland (feitelijk Leo 2a6 NL) en DE vooralsnog niet om die moderne varianten te sturen.
Ben nog steeds benieuwd wat nou feitelijk de ratio's zijn bij gemiddeld ervaren bemanning in gevechtstoestand. Volgens mij weten we het ook gewoon domweg niet en is dit een noodgreep en vooralsnog geen goudengreep.
Je zegt zoiets niet als je het niet van plan bent het uit te voeren. Het zal er wel aan liggen of er nieuwe F35's zijn die direct de taken kunnen overnemen,quote:Op maandag 23 januari 2023 10:35 schreef Timwonnacott het volgende:
NL heeft nooit f16's toegezegd. Hebben alleen gezegd dat als ze er om vroegen we het serieus zouden overwegen. Zo'n antwoord waar je alle kanten mee op kan. Eerst ff 3 maanden er over vergaderen.
Ja, domste wat je kan doen is a'la rus alleen met je tank gaan rondrijden.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:28 schreef capricia het volgende:
Ik zou daarvoor het boordkanon van een IFV gebruiken, samen met de infanteristen die meerijden.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:38 schreef ExTec het volgende:
die vijandelijke infanterie met portable anti-tank afweren,
Helemaal mee eens. Niets aan toe te voegen.quote:Op maandag 23 januari 2023 08:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Toch zouden we het moeten doen. Grootschalig materieel weggeven. Er is geen grootschalige dreiging dat Rusland wel even de grens overtrekt bij Finland (waar ze de pan in zouden worden gehakt overigens) en/of de Baltische staten (waar ze met al het materieel in Polen + omdat er dan vliegtuigen bij komen kijken ook al vrij snel zouden stranden) maar er is wel een dreiging dat ze doorstoten in Oekrane. Dat geeft ze n zelfvertrouwen n extra kanonnenvoer. In Oekrane is dus de kans om ze dusdanig te verzwakken (i.c.m. de sancties) dat ze het de komende twintig jaar niet meer kunnen proberen. Wellicht nooit meer gezien hun demografie. Dat geeft ons tijd genoeg om voorraden aan te vullen.
Wat is de kans dat Poetin morgen in Spanje staat? 0. Wat is de kans dat Portugal Spanje aanvalt? 0. Wat is de kans dat Frankrijk Spanje aanvalt? 0. Geef gewoon zoveel als je kan weg als Spanje, al is dat 80%. De EU koopt ze dan terug. Griekenland en Finland is wat meer precair gezien hun buren maar die geven er dan 25 elk weg ofzo. Duitsland idem. Frankrijk ook minimaal 25. UK zou er gewoon 50 moeten geven op termijn. Wat is de kans dat Poetin in het VK staat? 0. Ik zeg overigens niet dat dit allemaal in n keer moet gebeuren, i.v.m. logistieke uitdagingen en ongetrainde crews. Maar ik snap niet waarom we niet nog veel dieper uit onze voorraden zouden kunnen putten v.w.b. landen verder achter de linie.
Extraordinary times require extraordinary measures. En natuurlijk, ik heb makkelijk praten als bureaustoelgeneraal maar ik snap de terughoudendheid i.v.m. eigen nationale veiligheid niet. Welke nationale veiligheid is er nou concreet bij landen als Spanje, VK, Frankrijk en Duitsland in gevaar die vereist dat ze honderden tanks hebben staan? Wij hebben in Nederland ook onze duizend tanks weggesluisd en sindsdien staat Poetin ook nog niet in Den Haag. Waarom niet? Juist omdat we ze ook mede aan landen hebben verkocht dichter bij de frontlinie (zoals Finland).
Om nog maar te zwijgen over Amerika natuurlijk...
Niet de TOW?quote:Op maandag 23 januari 2023 10:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik zou daarvoor het boordkanon van een IFV gebruiken, samen met de infanteristen die meerijden.
Hoe voorkom je dan dat de kennis verloren gaat? Als je technicus of soldaat bent en je specialisatie is onderhouden van of rondcrossen in een CV90,maar die worden allemaal aan Oekrane gegeven, wat ga jij dan doen? Beetje klaverjassen in de kazerne tot er over een paar jaar weer nieuwe zijn, of ga je een andere baan zoeken?quote:Op maandag 23 januari 2023 10:46 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Niets aan toe te voegen.
Finland is lid van de EU en daardoor zijn ze al redelijk veilig, het is geen Navo (uk, Turkije en USA missen):quote:Op maandag 23 januari 2023 10:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Punt is wel dat Finland door Turkije zijn gekloot die dingen zelf hard nodig hebben. Die kunnen er geen 100 missen.
Ja, letterlijk alles weggeven is niet slim nee. Zou wel wat achterhouden.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoe voorkom je dan dat de kennis verloren gaat? Als je technicus of soldaat bent en je specialisatie is onderhouden of rondcrossen in een CV90,maar die worden allemaal aan Oekrane gegeven, wat ga jij dan doen? Beetje klaverjassen in de kazerne tot er over een paar jaar weer nieuwe zijn, of ga je een andere baan zoeken?
Er moet wel een minimum van 15-30% blijven h.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoe voorkom je dan dat de kennis verloren gaat? Als je technicus of soldaat bent en je specialisatie is onderhouden van of rondcrossen in een CV90,maar die worden allemaal aan Oekrane gegeven, wat ga jij dan doen? Beetje klaverjassen in de kazerne tot er over een paar jaar weer nieuwe zijn, of ga je een andere baan zoeken?
Daarom waren de Duitsers ook zo succesvolquote:Op maandag 23 januari 2023 10:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, domste wat je kan doen is a'la rus alleen met je tank gaan rondrijden.
Maar beter is je tanks laten flankeren door IFV's, die vijandelijke infanterie met portable anti-tank afweren, mobiel anti-air erbij, en helemaal aan de achterkant artillerie die snel kan deployen.
Vliegtuigen en helikopters in de mix gooien is idd nog beter, maar met alleen bovenstaande kom je al heel eind, zeker omdat rus helemaal niks snaot van combined arms, die sturen doorleuk tanks zonder dekking.
Elk land is wel voorzichtig geworden op het blindstaren op hulp van de buren.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:55 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Finland is lid van de EU en daardoor zijn ze al redelijk veilig, het is geen Navo (uk, Turkije en USA missen):
This clause provides that if an EU country is the victim of armed aggression on its territory, the other EU countries have an obligation to aid and assist it by all the means in their power, in accordance with Article 51 of the United Nations Charter. This obligation of mutual defence is binding on all EU countries
Ja. Die Russen stuurden tanks zelfs zonder infanterie en zonder brandstof wagens.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, domste wat je kan doen is a'la rus alleen met je tank gaan rondrijden.
Maar beter is je tanks laten flankeren door IFV's, die vijandelijke infanterie met portable anti-tank afweren, mobiel anti-air erbij, en helemaal aan de achterkant artillerie die snel kan deployen.
Vliegtuigen en helikopters in de mix gooien is idd nog beter, maar met alleen bovenstaande kom je al heel eind, zeker omdat rus helemaal niks snaot van combined arms, die sturen doorleuk tanks zonder dekking.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |