abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 3 januari 2023 @ 09:42:45 #1
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207401682
180825_50937_Vegan-FOK.jpg

Welkom in het topic voor veganisten (en anderen) die graag tips en tricks delen met elkaar!
Voor degene die niet weten wat "vegan" inhoudt, het volgende lappie tekst:

quote:
Een vegan voedingspatroon is vrij van dierlijke producten. Voor de hand liggende voorbeelden zijn vlees, vis, kip, zuivel (dierlijke melk, yoghurt, kaas, boter…), eieren, honing, gelatine en dierlijke bouillon.
Handige linkjes!

Wat eet je dan wel? - Alles over vegan, inclusief recepten
Vegan Nederland - Facebook-groep
Gewoon Vegan - Tips voor vegan in supermarkten
Vegetus - Recepten
Allrecipes - Recepten
Veggiedeli - Webshop
Veggie4U - Webshop
VeganBakery - Webshop
Vegan Challenge - Vegan challenge
Het vegetarische topic op FOK!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Moderator dinsdag 3 januari 2023 @ 15:45:42 #2
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207405892
Eet jij helemaal vegan @Tink89 of heeft dit te maken met KMA van je zoon?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_207415263
Ik heb een tijdje terug voor het eerst de plantaardige variant van Chocomel geprobeerd! Ik vind hem zeer geslaagd! *O*
"Write drunk, edit sober" (E. Hemingway)
  woensdag 4 januari 2023 @ 09:10:40 #4
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207415420
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2023 15:45 schreef MaJo het volgende:
Eet jij helemaal vegan @:Tink89 of heeft dit te maken met KMA van je zoon?
Ik eet koemelkvrij idd vanwege zoons kma en mijn eigen lactose-intolerantie, maar haal hier veel tips voor vegan zuivel enzo uit. Ik hoor hier eigenlijk niet helemaal, want geen moeite met af en toe vlees, eieren of gelatine ofzo.

Gisteren the good baker vegan pizza met spinazie en pompoenpitjes. Heul lekker!
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_207415863
Ik had gisteren twee Good Baker pizza's. Die met spinazie en pompoenpitjes kende ik al en is inderdaad erg lekker. Maar ik vind de nieuwe met kipstukjes ook erg goed. :9 Deze week nog een keer inslaan nu ze in de aanbieding zijn.
pi_207416756
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 09:57 schreef Myraela het volgende:
Ik had gisteren twee Good Baker pizza's. Die met spinazie en pompoenpitjes kende ik al en is inderdaad erg lekker. Maar ik vind de nieuwe met kipstukjes ook erg goed. :9 Deze week nog een keer inslaan nu ze in de aanbieding zijn.
Maar die is niet vegan (door de mozzarella), die met spinazie is dat wel.
  Moderator woensdag 4 januari 2023 @ 12:26:42 #7
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_207417269
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 09:10 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Ik eet koemelkvrij idd vanwege zoons kma en mijn eigen lactose-intolerantie, maar haal hier veel tips voor vegan zuivel enzo uit. Ik hoor hier eigenlijk niet helemaal, want geen moeite met af en toe vlees, eieren of gelatine ofzo.

Gisteren the good baker vegan pizza met spinazie en pompoenpitjes. Heul lekker!
Volgens mij mag iedereen hier meeposten met interesse voor vegan :) Zelf ben ik vegetarisch maar ook door lactose-intolerantie inderdaad extra geïnteresseerd in vegan :Y

Ik heb gisteren de vegan tiramisu van de AH op, die kwam aardig in de buurt van het origineel!
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_207417348
Ik vond de vegan chocolademousse van AH een beetje zwaar maar best lekker, maar mijn kind vond het helemaal niks :D
  woensdag 4 januari 2023 @ 14:52:29 #9
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207418841
Die van almhof is lekkerder, stiekem :@
pi_207418916
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 11:44 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Maar die is niet vegan (door de mozzarella), die met spinazie is dat wel.
Oh wat stom, zie nu pas dat alle andere smaken inderdaad mozzarella hebben. Waarom als die kaas op die spinazie-variant helemaal prima is.
pi_207419043
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2023 14:58 schreef Myraela het volgende:

[..]
Oh wat stom, zie nu pas dat alle andere smaken inderdaad mozzarella hebben. Waarom als die kaas op die spinazie-variant helemaal prima is.
En de "kip" is ook niet vegan, maar vegetarisch volgens de website:
https://www.oetker.nl/nl-(...)t-free-chicken-style

Maar bij het sterretje staat dan weer: "Gemarineerde vegan bereiding op basis van erwtenproteïne" :?

Je merkt dat fabrikanten daar nu mee worstelen en moeite hebben om een product (dat een plant-based element bevat dat ze trots vermelden) dan gewoon helemaal vegan te maken.
pi_207419125
Bijvoorbeeld de McPlant van de Mac. Vrijwel alle ingrediënten zijn vegan (er zit zelfs een speciale eggless saus op), maar dan tóch een plakje cheddar erop. :P

"geschikt voor flexitariërs" staat er dan bij (ook vanwege mogelijke kruisbesmetting).
  woensdag 4 januari 2023 @ 20:25:01 #13
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207422381
Ik heb Imagine vegan chocolade in drie smaken gekregen met kerst, maar vind het helaas echt niet te eten.

Het is gewoon cacao met vet en wat smaakjes. Maar dan zonder een melkvervanger of vanille ofzo.
Smakeloos is het erdoor, heel plat en vet vooral. Jammer!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 5 januari 2023 @ 00:07:46 #14
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207425806
Ik eet hoofdzakelijk whole food plant based. Dus grotendeels plantaardig, maar af en toe wel iets van dierlijke oorsprong. Zwaar bewerkte vleesvervangers probeer ik ook te vermijden.

Ik doe dit voor de diertjes, mijn gezondheid en het milieu. Ik weet nog niet of het einddoel vegan is. Voor nu bevalt de pragmatische aanpak mij prima.
I am a black hole shitting into the void
pi_207425905
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2023 20:25 schreef Molo het volgende:
Ik heb Imagine vegan chocolade in drie smaken gekregen met kerst, maar vind het helaas echt niet te eten.

Het is gewoon cacao met vet en wat smaakjes. Maar dan zonder een melkvervanger of vanille ofzo.
Smakeloos is het erdoor, heel plat en vet vooral. Jammer!
Er bestaat heel veel vegan chocola die echt heel erg lekker is. Dat is gewoon pure chocola zonder melk. Met goede cacao heb je echt geen smaakjes of melk nodig vind ik, ik vind puur veel lekkerder dan melk. Met melkvervanger zou ik helemaal niet hoeven.
  dinsdag 10 januari 2023 @ 11:55:56 #16
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_207495593
Hier zijn we ook al sinds wat maanden vleesloos. Ik doe het eigenlijk niet eens voor de diertjes en zou het alleen voor het milieu doen. Wij aten gewoon weinig vlees, voornamelijk kip en af en toe wat rund. Maar dat zijn zaken die je zo makkelijk kunt vervangen, dat je net zo goed vegetariër kunt worden. Kaas en toch ook wel zuivel zijn echter amper te vervangen voor een vegan variant en zou ik ook echt niet willen missen.

Dus echt het milieu steunen gaat mij niet lukken vrees ik, want die zuivelindustrie moet voor mijn behoeften blijven werken. Dan hoop ik dus maar dat het leven als vegetariër iets gezonder is |:(
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
  dinsdag 10 januari 2023 @ 12:13:14 #17
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207495847
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2023 00:21 schreef Farenji het volgende:

[..]
Er bestaat heel veel vegan chocola die echt heel erg lekker is. Dat is gewoon pure chocola zonder melk. Met goede cacao heb je echt geen smaakjes of melk nodig vind ik, ik vind puur veel lekkerder dan melk. Met melkvervanger zou ik helemaal niet hoeven.
Niet helemaal eens. Die van hands off met caramel erin is echt jum.

Overigens vind ik van Tony ook de pure kersen merengue echt jum. En de puur zeezout amandel.

Edit: die met merengue is vast niet vegan bedenk ik net. Sorry!
  dinsdag 10 januari 2023 @ 12:15:46 #18
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_207495871
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2023 00:21 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja dit was dus alleen geen pure chocolade :+

Melkvervanger lijkt me prima te doen voor melkchocolade of witte chocolade maar dan vegan. Of/en met iets lekkers erin gewoon.
Heb het weggegooid, vond het echt niet te doen dit merk.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 10 januari 2023 @ 12:42:04 #19
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207496200
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2023 11:55 schreef Cinemaniak het volgende:
Hier zijn we ook al sinds wat maanden vleesloos. Ik doe het eigenlijk niet eens voor de diertjes en zou het alleen voor het milieu doen. Wij aten gewoon weinig vlees, voornamelijk kip en af en toe wat rund. Maar dat zijn zaken die je zo makkelijk kunt vervangen, dat je net zo goed vegetariër kunt worden. Kaas en toch ook wel zuivel zijn echter amper te vervangen voor een vegan variant en zou ik ook echt niet willen missen.

Dus echt het milieu steunen gaat mij niet lukken vrees ik, want die zuivelindustrie moet voor mijn behoeften blijven werken. Dan hoop ik dus maar dat het leven als vegetariër iets gezonder is |:(
Qua kaas ben ik het met je eens, daar is nauwelijks een alternatief voor. Voor andere zuivelvormen zijn er (voor mij) genoeg alternatieven. Ik hou van yogurt en had een enorm vooroordeel tegen sojayogurt, maar dat bleek onterecht. Sojayogurt smaakt prima. Niet 'oke als vervanger', maar gewoon lekker.

Melk vervang ik afhankelijk van de toepassing. Voor ontbijt (met havermout, lijnzaad, chiazaad en pompoenproteinepoeder) vervang ik het door ongezoete sojadrink (vanwege de prijs + voedingswaarde). In de cappuccino havermelk (dat drink niet vaak).

Ik vind het soms ook een beetje flauw (ik zeg niet dat jij dat doet) om de smaak van sojadrink met melk te vergelijken. Het is een totaal ander product. Soms moet je daar gewoon aan wennen. Laten we nu niet doen alsof melk nu zo fantastisch smaakt als je dat niet van jongs af aan hebt gedronken.
I am a black hole shitting into the void
  Moderator dinsdag 10 januari 2023 @ 19:52:39 #20
155227 crew  Guppy
dus
pi_207501974
Ik vind melk ook gewoon echt niet lekker. Haver/soja "melk" wel :)

Kaas mis ik wel oprecht...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_207646975
Ik vind koemelk echt heerlijk en sojamelk echt niet...

Het beste alternatief tot nu toe vind ik havermelk, maar ook dat vind ik echt een heel stuk minder dan "echte" melk. De enige uitzondering daarop... die ik nog niet zo heel lang geleden heb ontdekt... is "This is not m*lk' (halfvol) van Alpro.Ook (deels) op haverbasis dus. Deze vind ik behoorlijk op koemelk lijken qua smaak/mondgevoel. Verder vind ik Zonnatura hazelnoot rijst drink ook wel lekker als variant (maar die is wel vrij zoet, ook al zijn er geen (extra) suikers aan toegevoegd).

Ik mis kaas ook heel erg. De plantaardige alternatieven kunnen daar echt nog niet aan tippen.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 20 januari 2023 @ 21:58:13 #22
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_207647051
Ik vind de kaasplakken van AH prima te eten. De smaak is vast anders dan de koemelkkaas, maar dat went echt snel.

En de geraspte kaas is ook lekker :9
❤ DeLuna ❤
-------
De FOK! Custom CSS-tool - Top 2000 Stats
  dinsdag 7 februari 2023 @ 20:04:50 #23
14505 OProg
A Life in Music
pi_207897457
Ik was altijd al dol op een broodje bal met pindasaus. Nou, gelukkig. De Vegetarische Slager had met de Gehacktbal een prima alternatief dat eenvoudig te maken was bij het thuiswerken en als lunch.

En nu dus verdwenen uit het assortiment in de supermarkt(en). -O-

Weet er iemand voor dit een goed alternatief voor hiervoor?
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  dinsdag 7 februari 2023 @ 20:06:19 #24
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207897489
De plantaardige balletjes van de Ikea zijn wmb prima te doen, zeker met satésaus.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 20:08:59 #25
14505 OProg
A Life in Music
pi_207897544
Ja, voor kleinere balletjes zijn er inderdaad goede alternatieven. Die heb ik ook regelmatig en Beyond Meat heeft ook goede. Alleen dit was gewoon een lekkere stevige bal met een goede smaak die eenvoudig op een broodje kon. Al die balletjes die in de schappen liggen hebben het formaat van die Zweedse balletjes zo ongeveer.

En vandaag ontdekt dat de AH soepballetjes er ook uit gaan. :(
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_207906407
Gisteren voor het eerst een zakje Hippeas Take it Cheesy gegeten en WOW, die vind ik echt heel erg lekker! Op basis van kikkererwten en met een echte kaassmaak, maar toch vegan. Heel luchtig en krokant tegelijk en in mijn ogen precies goed wat 'sterkte' betreft. Echt een aanrader en nog 1+1 gratis bij de AH t/m 12 februari. Ik vind het misschien wel de beste "chips" (met een kaassmaak, dus daar moet je van houden) ooit!

Ook de 'Karma Bites Popped lotus seeds peri-peri' (ook vegan) geprobeerd (zelfde aanbieding) en die vond ik iets te peperig van smaak (tja, piri-piri...), maar voor de rest ook lekker luchtig en krokant tegelijk.

Wel kleine zakjes, maar 1-tje vult al best wel vind ik en na 2 van die (allerkleinste, 22/25 gr) zakjes heb ik wel genoeg.

Edit: van beide soorten hebben ze ook andere smaken, maar die heb ik (nog) niet geprobeerd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Forbry op 08-02-2023 13:42:15 ]
pi_207908888
Ik vind deze "Dutch weed burger" erg lekker. Niet te koop in de AH waar ik normaal kom maar bij een andere vestiging in nota bene dezelfde straat wel. Goede structuur, niet te vlees-achtig en lekkere hartige en complexe smaak, door het zeewier dat erin zit.

pi_207920151
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 16:42 schreef Farenji het volgende:
Ik vind deze "Dutch weed burger" erg lekker. Niet te koop in de AH waar ik normaal kom maar bij een andere vestiging in nota bene dezelfde straat wel. Goede structuur, niet te vlees-achtig en lekkere hartige en complexe smaak, door het zeewier dat erin zit.

[ afbeelding ]
Deze vind ik ook helemaal prima! :)
pi_208371078
Iemand ervaring met de champignonburger van de LIDL? Smaakt die een beetje?

dinsdag 14 maart 2023 @ 13:13:03 #30
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208371111
Die nieuwe LUVE-yoghurt bij de AH is echt lekker! De straciatella sowieso, de mango is naar mijn mening wat te zuur.
pi_208371678
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:13 schreef Tink89 het volgende:
Die nieuwe LUVE-yoghurt bij de AH is echt lekker! De straciatella sowieso, de mango is naar mijn mening wat te zuur.
Oeh ja! Ik ben helemaal fan van die mango juist :9~. En de bosbes is ook wel lekker.
De straciatella heb ik ook, maar die gebruik ik meer als toetje dan ontbijt :9.
pi_208375797
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:10 schreef eudaemonia het volgende:

[ afbeelding ]
Ik vind die heel erg lekker. Is helaas alleen niet vegan, zit 'echte' kaas in... Vandaar dat hij ook zo lekker is ;(

[ Bericht 5% gewijzigd door Forbry op 14-03-2023 19:57:42 ]
pi_208375933
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:10 schreef eudaemonia het volgende:

[ afbeelding ]
Ik heb die van picnic ooit gekocht en zelden zo’n spijt gehad. Die van de AH is wel oke. Heb je niks aan verder maar goed.
Sicker than your average.
pi_208375985
Picnic heeft nu ook vegan mayonaise van huismerk en Violife het assortiment *O*
Sicker than your average.
pi_208376012
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:13 schreef Tink89 het volgende:
Laatst ook voor het eerst geprobeerd. De stracciatella en de bosbes. De bosbes vond ik in principe nog wel voor herhaling vatbaar, maar niet meer dan dat. De stracciatella vond ik zelf juist niet lekker genoeg voor nog een keer. Ik vond die sowieso te zoet qua smaak.

Tot nu toe vind ik die van Alpro (de bosbes, vanille én mango zonder extra suikers) de lekkersten (ik houd niet van melk op soja basis, maar dat geldt niet in het geval van yoghurt) en de Oatly! havergurt bosbes vind ik ook heel goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forbry op 14-03-2023 20:03:49 ]
pi_208376097
Ander (nieuw) product waar ik zelf erg tevreden over ben:

Zeker als je van Wiener schnitzels houdt, echt een aanrader vind ik.
pi_208376700
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 19:36 schreef Forbry het volgende:

[..]
Ik vind die heel erg lekker. Is helaas alleen niet vegan, zit 'echte' kaas in... Vandaar dat hij ook zo lekker is ;(
Soort nep-nep-nep burger dus :+
pi_208376890
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 20:15 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Soort nep-nep-nep burger dus :+
:D nou ja, meer prima geschikt voor vegetariërs, maar niet voor vegans ;)
pi_208376935
Ik vond op mastodon dit recept wat ik binnenkort ga proberen. Wilde het ook hier even delen want het lijkt me wel lekker.

dinsdag 14 maart 2023 @ 20:30:10 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208376965
Ik heb vorige week twee zakken Lazy Vegan gescoord in de bonus bij AH. Heb het nog niet geprobeerd.

Hier al ervaringen?

Ik heb de Tikka Masala liggen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208377014
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 20:30 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb vorige week twee zakken Lazy Vegan gescoord in de bonus bij AH. Heb het nog niet geprobeerd.

Hier al ervaringen?

Ik 'ken' ze, maar nooit gegeten.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 21:31:43 #42
403253 Meke
after all this time? always.
pi_208378086
quote:

Hier al ervaringen?

Mja ik vind ze een beetje een gek smaakje hebben maar ben soms ook te ongeduldig met dat soort dingen :@ Een beetje funky?

Ik heb de pasta pesto en de risotto geprobeerd, maar vind persoonlijk de iglo lekkerder en zie (omdat ik opzocht welke smaken ik had gehad van Lazy Vegan :D ) dat die ook weer een nieuwe hebben :9

Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_208378149
quote:

Hier al ervaringen?

Ik heb 3 versies in de vriezer liggen maar moet ze nog proberen.

Ben benieuwd....
pi_208379953
Na zo enthousiast te zijn over de 'Take it cheesy', heb ik inmiddels ook twee andere smaken van de Hippeas puffs geprobeerd, maar die vond ik niet zo. De 'In herbs we trust' vond ik gewoon niet zo lekker van smaak. De 'Sweet & smokin' vond ik niet sterk genoeg qua smaak.
pi_208379972
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 21:31 schreef Meke het volgende:

[..]
Mja ik vind ze een beetje een gek smaakje hebben maar ben soms ook te ongeduldig met dat soort dingen :@ Een beetje funky?

Ik heb de pasta pesto en de risotto geprobeerd, maar vind persoonlijk de iglo lekkerder en zie (omdat ik opzocht welke smaken ik had gehad van Lazy Vegan :D ) dat die ook weer een nieuwe hebben :9

[ afbeelding ]
Oh, die ziet er appetijtelijk uit!
  Moderator woensdag 15 maart 2023 @ 07:20:41 #46
155227 crew  Guppy
dus
pi_208380494
quote:

Hier al ervaringen?

Ik heb altijd de Thai Green Curry in de vriezer liggen O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')