SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
hey hey ik was netjes post 301quote:
"an intoxicated woman."quote:Op maandag 2 januari 2023 18:48 schreef slashdotter3 het volgende:
High tech spionage apparatuur gevonden in een auto in de buurt van Koerdische wijken in Parijs... Bij spionage denk je normaal aan Mossad en de CIA maar nu is het wellicht de Turkse inlichtingendienst. Of zijn het de Russen?
[ twitter ]
[ twitter ]
Nogal mager bewijs, er zijn wel meer mensen eens bezopen dan alleen Russen. Gezien de locatie lijkt me de Turkse inlichtingendienst de primaire verdachte.quote:Op maandag 2 januari 2023 19:29 schreef Shotty het volgende:
[..]
"an intoxicated woman."
een bezopen inlichtingenmedewerker met verouderde spullen. klink inderdaad als Russisch.
Mokerdom, zogezegdquote:Op maandag 2 januari 2023 18:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Die jongen is slim genoegdoeningen Kremlin verhaal vol te houden, anders nemen ze hem te grazen met een moker als hij ooit weer terug moet, maar heeft verder het iq van een grindtegel. De tering.
Die is erg kundig in het mijden van ramenquote:Op maandag 2 januari 2023 19:52 schreef 3rr0r het volgende:
Die vrouw bij Putin is nu ook al tien keer voorbij gekomen
Duitsland is een zeer twijfelachtige speler in dit geheel.quote:Op maandag 2 januari 2023 20:00 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Wat maakt zo'n tank nou uit vwb het gevoel direct NAVO vs Rusland te hebben?
Denk dat de Duitsers stiekom wat moeite hebben met mogelijke beelden van stukgeschoten Leopards na dat drama met de Turken ... slecht voor de exportquote:Op maandag 2 januari 2023 20:00 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Niks. De Duitsers zijn nog bezig met hun Zeitenwende.quote:Op maandag 2 januari 2023 20:00 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Olaf Scholz heeft een complex. In de tijden van de Pruissische keizers kwam het vaker voor dat een lokale opstand in Afrika, Azi etc werd opgelost als de marine een van hun kanonneerboten stuurde om de eigen belangen ter plekke te beschermen. Soms was de dreiging dingen in puin te schieten genoeg, soms niet. Tel daar WO1 en WO2 bij op en het is niet moeilijk om te zien dat Scholz er alles aan doet GEEN oorlog te beginnen. Het liefst zou hij onder het bureau kruipen tot iedereen weg gaat maar hij heeft inmiddels gezien dat niets doen ook niet helpt. Liever voor joker staan met 500 helmen dan verketterd worden als Dark Olav door 100 tanks te sturen.quote:Op maandag 2 januari 2023 20:00 schreef 3rr0r het volgende:
[ twitter ]
Wat een manier van schrijvenquote:Op maandag 2 januari 2023 20:09 schreef Sabata het volgende:
[..]
Olaf Scholz heeft een complex. In de tijden van de Pruissische keizers kwam het vaker voor dat een lokale opstand in Afrika, Azi etc werd opgelost als de marine een van hun kanonneerboten stuurde om de eigen belangen ter plekke te beschermen. Soms was de dreiging dingen in puin te schieten genoeg, soms niet. Tel daar WO1 en WO2 bij op en het is niet moeilijk om te zien dat Scholz er alles aan doet GEEN oorlog te beginnen. Het liefst zou hij onder het bureau kruipen tot iedereen weg gaat maar hij heeft inmiddels gezien dat niets doen ook niet helpt. Liever voor joker staan met 500 helmen dan verketterd worden als Dark Olav door 100 tanks te sturen.
Nee joh, Russisch is keihard aan het lijden. Aldus sommige (naeve) users hier. Ik mocht er niet eens over beginnen.quote:
Dit komt voornamelijk door de opwaartse prijs spiraal van energie (voornamelijk gas) uit Rusland.quote:Op maandag 2 januari 2023 20:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee joh, Russisch is keihard aan het lijden. Aldus sommige (naeve) users hier. Ik mocht er niet eens over beginnen.
Komt deze toename niet voornamelijk door de fors gestegen prijzen van gas en olie? Kraan zou nu aardig dichtgedraaid moeten zijn, dus de cijfers van nu zien er waarschijnlijk totaal anders uit.quote:
En meer vandaag uit het hoofdstuk: GAAT ALLEMAAL TOPPIE IN RUS, voor de fans natuurlijkquote:Op maandag 2 januari 2023 20:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nee joh, Russisch is keihard aan het lijden. Aldus sommige (naeve) users hier. Ik mocht er niet eens over beginnen.
https://www.bloomberg.com(...)n-capped-flows-to-euquote:Gazprom Exports at Lowest This Century on Capped Flows to EU
Deliveries to key markets shrank by 46% in 2022: company data
Gas production fell to 412.6 billion cubic meters, CEO says
Volgens mij wordt die gebruikt voor het in de lucht bijtanken van het toestelquote:Op maandag 2 januari 2023 20:38 schreef 3rr0r het volgende:
Waarvoor dient die 'paal' aan de voorkant van een helicopter eigenlijk?
[ twitter ]
Kijk maar:quote:Op maandag 2 januari 2023 20:45 schreef sp3c het volgende:
niet bijtanken, volgens mij meet het de windsnelheid of luchtweerstand ofzoiets
Beetje zwaar uitgevoerde pitotbuisquote:Op maandag 2 januari 2023 20:45 schreef sp3c het volgende:
Het laat zien dat Verhofstadt er weinig kaas van heeft gegeten.quote:Op maandag 2 januari 2023 20:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Geldt ook voor Ruski chopper:quote:Op maandag 2 januari 2023 20:45 schreef sp3c het volgende:
Dit dus.quote:Op maandag 2 januari 2023 20:51 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Beetje zwaar uitgevoerde pitotbuis
Zodat je kan zien dat het een mannetje isquote:Op maandag 2 januari 2023 20:38 schreef 3rr0r het volgende:
Waarvoor dient die 'paal' aan de voorkant van een helicopter eigenlijk?
[ twitter ]
Die is echt veel kleiner dan te zien op het filmpje van 3rr0rquote:Op maandag 2 januari 2023 20:45 schreef sp3c het volgende:
quote:Op maandag 2 januari 2023 20:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kijk maar:
https://www.google.com/se(...)941&bih=344&dpr=2.55
gaat om de helikopter in de tweet toch?quote:Op maandag 2 januari 2023 20:54 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Geldt ook voor Ruski chopper:
Blackhawks have a refueling probe for inflight refueling. The PAVEs are used for search and rescue and some SOC missions. They also have special navigation systems including INS, Doppler, and GPS and special secure SATCOM and Have Quick radios. The “nose" is also a FLIR turrent with EO and IR sensors.
quote:Op maandag 2 januari 2023 20:51 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Beetje zwaar uitgevoerde pitotbuis
Is het boordkanon:quote:Op maandag 2 januari 2023 21:15 schreef 3rr0r het volgende:
Kijk, hier zie je het beter zitten, lijkt me te kort voor een bijtanklans
en de plek niet heel logisch
[ afbeelding ]
quote:The most ambitious modernization initiative, when it comes to the helicopters used by the Ukrainian Armed Forces, is related to the Mi-24P rotorcraft, which is the backbone of the Ukrainian fleet of the attack helicopters. Mi-24P is a derivative of the Mi-24 helicopter, in which the 12.7 mm machine gun is replaced with a fixed NPU-30 30 mm cannon, mounted on the side.
Slovenie is net zo een rattenland als Servie, die kopen goedkoop olie in en verkopen duur door aan onsquote:
We bedoelden die spriet op de neus. Staat niet op jouw foto overigensquote:Op maandag 2 januari 2023 21:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is het boordkanon:
Als je die twee "pijpen" op de zijkant bedoelt dan.
[..]
[ afbeelding ]
Nee die bij de ruit met drie vinnen.quote:Op maandag 2 januari 2023 21:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is het boordkanon:
Als je die twee "pijpen" op de zijkant bedoelt dan.
[..]
[ afbeelding ]
Als ie een tankvliegtuig ziet, krijgt ie een stijfje.quote:Op maandag 2 januari 2023 21:15 schreef 3rr0r het volgende:
Kijk, hier zie je het beter zitten, lijkt me te kort voor een bijtanklans
en de plek niet heel logisch
[ afbeelding ]
Die begint juist met het boordkanon, daarom dacht ik dat dat bedoeld werd.quote:Op maandag 2 januari 2023 21:34 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
We bedoelden die spriet op de neus. Staat niet op jouw foto overigens
Zie filmpje van 3rr0r
Nu begin ik te twijfelen maar volgens mij werd er dit bedoeld:quote:Op maandag 2 januari 2023 21:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die begint juist met het boordkanon, daarom dacht ik dat dat bedoeld werd.
Nice, kogel door de kerkquote:Op maandag 2 januari 2023 21:47 schreef RegularOrange het volgende:
Air data sensor boom .
[ afbeelding ]
Dat zijn afgeschoten rakettenquote:Op maandag 2 januari 2023 21:47 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Nu begin ik te twijfelen maar volgens mij werd er dit bedoeld:
[ afbeelding ]
https://www.historynet.co(...)nship-with-attitude/quote:Op maandag 2 januari 2023 21:49 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Nice, kogel door de kerk
Mag ik je vragen om het linkje van dit plaatje?
Dankjewelquote:Op maandag 2 januari 2023 21:50 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
https://www.historynet.co(...)nship-with-attitude/
Ergo, de pitot buis.quote:Op maandag 2 januari 2023 21:47 schreef RegularOrange het volgende:
Air data sensor boom .
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 2 januari 2023 22:02 schreef Bensel het volgende:
Kunnen we het weer hebben over oekraine? De discussie over een specifiek onderdeel kan beter in DEF
nog nieuws van het front nar voren gekomen afgelopen uren?
Jeetje zeurpiet. Jij hebt zelf geen ene moer toegevoegd (de laatste tijd).quote:Op maandag 2 januari 2023 22:02 schreef Bensel het volgende:
Kunnen we het weer hebben over oekraine? De discussie over een specifiek onderdeel kan beter in DEF
Nee een soort blindegeleidestok/voelspriet als de ramen zijn beslagen (want je kunt in de lucht natuurlijk niet even de raampjes openen.quote:
Nee, ik was bang dat die moer tot in de kleinste detail besproken zou worden. Was het een moer met links of rechtsdraaiend schroefdraad?quote:Op maandag 2 januari 2023 22:04 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Jeetje zeurpiet. Jij hebt zelf geen ene moer toegevoegd (de laatste tijd).
Beter dit, wat enigszins leerzaam is, dan die domme discussies over nazi’s of nukes.quote:Op maandag 2 januari 2023 22:02 schreef Bensel het volgende:
Asjeblieft, een linkje naar een interessant artikel met wat duiding van the Washington Post:quote:Op maandag 2 januari 2023 20:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
taak snel omschakelen op zonnenergiequote:Op maandag 2 januari 2023 20:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Alles brokkelt af en steeds minder middelen het tij te keren.quote:Op maandag 2 januari 2023 22:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Asjeblieft, een linkje naar een interessant artikel met wat duiding van the Washington Post:
https://www.washingtonpos(...)gograd-perm-neglect/
Luie linkdump. Zet het zelf maar eens uit een of is begrijpend lezen wat te moeilijk?quote:Op maandag 2 januari 2023 22:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Asjeblieft, een linkje naar een interessant artikel met wat duiding van the Washington Post:
https://www.washingtonpos(...)gograd-perm-neglect/
Dat plaatje zegt niet zo veel.quote:Op maandag 2 januari 2023 20:28 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Welk land is de varken?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 00:02 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)_going_viral_on_the/
[ afbeelding ]
Eu waar Zwitserland als een rat aanhangt? Kleuren kloppen niet natuurlijkquote:Op dinsdag 3 januari 2023 01:35 schreef BillyBroekhoest het volgende:
Finland? Maar dat klopt ook niet, die vlag heeft geen 2 banden, verticaal noch horizontaal. En als je de Union Jack in zijn geheel erop kunt zetten zou het kruis van de Finse vlag ook moeten kunnen.
Of de rat: Litouwen? Ik heb werkelijk geen idee wat er allemaal in zo'n onderontwikkeld Russisch koppie schuilgaat maar mijn eerste gok was dat het iets met de Baltische staten/regio te maken zou kunnen hebben, gezien de ligging, een in zekere zin met elkaar verworven geschiedenis en het feit dat de UA oorlog daar zoveel impact heeft gehad, maar welke vlag is het dan? Of het moet een wat oudere vlag zijn die in onbruik is geraakt maar ik ben helaas geen expert op het gebied van vexillologie![]()
Zijn er nog wat vexillologen hier op Fok?![]()
[ afbeelding ]
Mooi of origineel vind ik de tekening overigens niet eens. Ach, beter goed gejat dan slecht bedacht zeggen ze weleens. En een kinderhand is immers snel gevuld dus ik wil best geloven dat dit soort tekeningetjes viral gaan in landen als Rusland en China.
Ja, ik bedoelde eigenlijk Letland maar haalde op het vlaggenplaatje even Latvia en Lithuania door elkaarquote:Op dinsdag 3 januari 2023 01:52 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Eu waar Zwitserland als een rat aanhangt? Kleuren kloppen niet natuurlijk
Aldus de maker.quote:EgorMotygin
Aug 15, 2014
This picture is not about Russia and China, it's about world's position on Syria on last year's G20 summit.
And it's not related to St George, it's more like Zmey Gorynych dragon from russian folklore.
And all of capitalist states are controlled by oligarchs, by the way.
Oh dat verklaart wel een hoopquote:Op dinsdag 3 januari 2023 02:04 schreef AchJa het volgende:
Oud plaatje(2014) ook...
https://www.deviantart.com/egormotygin/art/G20-summit-450311840
[..]
Aldus de maker.
Lijkt me onzin.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 02:01 schreef polderturk het volgende:
Je moeder bellen kan levensgecaarlijk zijn.
[ twitter ]
Als het niet in je straatje past is het een "luie linkdump".quote:Op maandag 2 januari 2023 23:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Luie linkdump. Zet het zelf maar eens uit een of is begrijpend lezen wat te moeilijk?
quote:Oekraense politie: 25 martelkampen ontdekt in Charkov
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-66516853
De Oekraense politie heeft naar eigen zeggen 25 martelkampen ontdekt in de regio rond de Oost-Oekraense stad Charkov. De regio was maandenlang bezet door Russische troepen. Begin september trokken de Russen zich terug vanwege een Oekraens tegenoffensief.
Hier heeft een land als GB wel wat steken laten vallen imho.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:09 schreef slashdotter3 het volgende:
Holy shit, Israel staat op nr4 van sterkste legers ter wereld. Niet slecht voor een land met 9 miljoen inwoners. (VS: 331, China 1500, Rusland 140).
https://www.timesofisrael(...)orld-in-annual-list/
Israel ranks among 10 most powerful countries in annual list; 4th strongest military
US News & World Report finds Israeli military behind only US, China Russia; country is world’s 6th most politically influential and 10th strongest power; but ranks only 37th ‘best’
Israel’s highest ranking was for its military, which was placed fourth, behind Russia, the US, and China.
Ja idd, ik dacht dat de UK, Frankrijk en Duitsland wel boven Israel zouden staan.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hier heeft een land als GB wel wat steken laten vallen imho.
Op zich niet gek voor een land dat al tientallen jaren omringd is door landen die een gruwelijke hekel hebben aan Isral. Hoort Rusland niet een paar plekken te dalen op deze lijst?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:09 schreef slashdotter3 het volgende:
Holy shit, Israel staat op nr4 van sterkste legers ter wereld. Niet slecht voor een land met 9 miljoen inwoners. (VS: 331, China 1500, Rusland 140).
Israel ranks among 10 most powerful countries in annual list; 4th strongest military
US News & World Report finds Israeli military behind only US, China Russia; country is world’s 6th most politically influential and 10th strongest power; but ranks only 37th ‘best’
Israel’s highest ranking was for its military, which was placed fourth, behind Russia, the US, and China.
Duitsland zeker niet hoor.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:16 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ja idd, ik dacht dat de UK, Frankrijk en Duitsland wel boven Israel zouden staan.
Ze zijn al sinds zeker 1940 (dus voor de officiele oprichting in 1948) in staat van oorlog dus zeg maar zeker 80 jaarquote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:16 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Op zich niet gek voor een land dat al tientallen jaren omringd is door landen die een gruwelijke hekel hebben aan Isral.
Idd ja, denk dat Rusland nu onder Frankrijk en Polen hoort te staan en Israel op nr3quote:Hoort Rusland niet een paar plekken te dalen op deze lijst?
Duitsland is wel ontmaskerd als een slappe hap idd. Daar gaat nog wel een paar jaar overheen voordat hun leger sterker is.quote:
De tijden van "er komt toch nooit meer oorlog in Europa dus we kunnen makkelijk de helft van ons leger weg bezuinigen" is in ieder geval voorbij.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:20 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Duitsland is wel ontmaskerd als een slappe hap idd. Daar gaat nog wel een paar jaar overheen voordat hun leger sterker is.
En Japan gaat de komende jaren ook een inhaalslag maken nu ze hun uitgaven van 1% bnp naar 2% gaan opschroeven.
Snap nooit zo goed hoe er politici zijn die dat hebben kunnen denken. Hebben die mensen dan echt geen flauw idee van de geschiedenis van Europa van, zeg, de afgelopen 1000 jaar? Want als men ergens op de wereld weet hoe je stevig oorlog moet voeren, is het wel op dit continent.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:32 schreef Simmertje het volgende:
[..]
De tijden van "er komt toch nooit meer oorlog in Europa dus we kunnen makkelijk de helft van ons leger weg bezuinigen" is in ieder geval voorbij.
Daar zijn we toch veel te beschaafd voor in dit nette Europa?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:34 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Snap nooit zo goed hoe er politici zijn die dat hebben kunnen denken. Hebben die mensen dan echt geen flauw idee van de geschiedenis van Europa van, zeg, de afgelopen 1000 jaar? Want als men ergens op de wereld weet hoe je stevig oorlog moet voeren, is het wel op dit continent.
Ik heb dit ook altijd gedachtquote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:34 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Snap nooit zo goed hoe er politici zijn die dat hebben kunnen denken. Hebben die mensen dan echt geen flauw idee van de geschiedenis van Europa van, zeg, de afgelopen 1000 jaar? Want als men ergens op de wereld weet hoe je stevig oorlog moet voeren, is het wel op dit continent.
En volgens die zelfde lijst heeft Rusland het sterkste leger op aarde. En juist dat leger is afgelopen jaar behoorlijk door de mand gevallen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:09 schreef slashdotter3 het volgende:
=================
Edit: nevermind. De bron van die rankings zegt dat Rusland op nr1 staat en Amerika op nr2
https://www.usnews.com/ne(...)ings/strong-military
Totaal ongeloofwaardig, de rest zal ook wel bullshit zijn.
Oud lijstje. Oekraine staat nu op 1quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:09 schreef slashdotter3 het volgende:
=================
Edit: nevermind. De bron van die rankings zegt dat Rusland op nr1 staat en Amerika op nr2
https://www.usnews.com/ne(...)ings/strong-military
Totaal ongeloofwaardig, de rest zal ook wel bullshit zijn.
Nou nee.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:57 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oud lijstje. Oekraine staat nu op 1
Ja. Het beste leger is een leger met gevechtservaringquote:
quote:Op maandag 2 januari 2023 22:07 schreef Harvest89 het volgende:
Ik snap hem wel. Wat een gelul over een of andere helikopterbuis.
Dit mag wat mij betreft in het @:Achja pornofavorieten topic.
Volgens die logica moeten al die heerlijke stammen in Afrika en het midden Oosten ook erg sterk zijn.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja. Het beste leger is een leger met gevechtservaring
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:13 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Volgens die logica moeten al die heerlijke stammen in Afrika en het midden Oosten ook erg sterk zijn.
Dat denk ik ookquote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:57 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oud lijstje. Oekraine staat nu op 1
Als je ook maar denkt dat het leger van Oekrane ook maar een beetje in de buurt komt van de VS dan ben je niet helemaal 100.quote:
Ook de Britten hebben hun krijgsmacht volledig kapot bezuinigd de afgelopen 30 jaar.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:15 schreef xpompompomx het volgende:
Hier heeft een land als GB wel wat steken laten vallen imho.
I knowquote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook de Britten hebben hun krijgsmacht volledig kapot bezuinigd de afgelopen 30 jaar.
iedereen dacht een oorlog als deze die komt nooit meer, de volgende oorlog is een nucleare en dan ziin we toch allemaal doodquote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook de Britten hebben hun krijgsmacht volledig kapot bezuinigd de afgelopen 30 jaar.
De Duitsers hebben hun defensie kapotbezuinigd, net als wij. Dat was overigens al lang voor de Russische inval in Oekrane bekend.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:20 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Duitsland is wel ontmaskerd als een slappe hap idd. Daar gaat nog wel een paar jaar overheen voordat hun leger sterker is.
En Japan gaat de komende jaren ook een inhaalslag maken nu ze hun uitgaven van 1% bnp naar 2% gaan opschroeven.
De Duitsers hebben vooral onder Poetinvriendje Schrder en Merkel in de voorbije decennia de naeve gedachte ontwikkeld dat goedkope Russische energie en goedkope grondstoffen door de Deutsche Wirtschaft in miljardenwinsten en eeuwigdurende wereldvrede omgetoverd konden worden.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 09:20 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Kan me dat pang pang roepen nieuwsbericht nog herinnerenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:33 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De Duitsers hebben hun defensie kapotbezuinigd, net als wij. Dat was overigens al lang voor de Russische inval in Oekrane bekend.
Het was nondeju al allemaal voorspelt door onze eigen mindef.quote:Het is moeilijk te voorspellen hoe in de komende jaren de situatie in en
de betrekkingen tussen de republieken van de voormalige Sovjet-Unie
zich zullen ontwikkelen. Het is echter duidelijk dat het Gemenebest van
Onafhankelijke Staten (Gos) een politieke noch een militaire eenheid
vormt. Voor zover de republieken samenwerken, gebeurt dit ad hoc.
Slechts in een enkel geval zijn daarbij alle lidstaten betrokken. In de
afgelopen periode tekende zich een scheiding af tussen enerzijds staten
die bereid zijn tot verdergaande samenwerking, bestaande uit de
Russische Federatie, Wit-Rusland, Kazakstan, Oezbekistan, Kirgistan,
Tadzjikistan en Armeni, en anderzijds de republieken Oekrane,
Moldavi, Azerbajdzjan, Georgi en Toerkmenistan, die hun eigen weg
willen gaan. De impasse waarin het Gos verkeert, is terug te voeren op
principile verschillen van mening over het doel en de aard van de
samenwerking. Met name Oekrane verzet zich tegen samenwerking die
naar het oordeel van dit land zou leiden tot een dominerende positie van
de Russische Federatie. Het is overigens van groot belang dat de in het
kader van het Gos tussen de Russische Federatie, Wit-Rusland, Oekrane
en Kazakstan gemaakte afspraken over de ontmanteling van kernwapens
worden nagekomen, opdat naast de Russische Federatie geen nieuwe
kernwapenstaten ontstaan.
Potentieel het gevaarlijkst zijn de problemen in de verhouding tussen
Rusland en Oekrane inzake de Krim, de controle over de kernwapens en
de verdeling van de Zwarte Zee-vloot. Tot dusver zijn Moskou en Kiev
erin geslaagd deze spanningen te beheersen. In Moldavi heeft het
gebied ten oosten van de Dnjestr gedreigd zich af te scheiden. In de
Transkaukasische regio hebben etnische en religieuze tegenstellingen
reeds tot gewelddadige conflicten geleid.
Nou Kazachstan moet niets hebben van Moskou en Kirgizie ook niet , ik weet dat want mijn ex komt uit Kirgiziequote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Via het goede NRC artikel kwam ik hierop:
https://repository.overhe(...)19921993_0007821.pdf
[..]
Het was nondeju al allemaal voorspelt door onze eigen mindef.
Het is praktisch 1 op 1 uitgekomen zie bv de landen die zich afgescheiden hebben van Rusland en die er nu mot mee hebben.
Nog een specifieke reden genoemd waarom ze Russen haten? Massaslachting in ww2 oid?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:59 schreef michaelmoore het volgende:
Nou Kazachstan moet niets hebben van Moskou en Kirgizie ook niet , ik weet dat want mijn ex komt uit Kirgizie
men HAAT de Russen daar op een ongeloofelijke manier
Ik heb er zelf bijgestaan dat Russen ter plekke door Kirgiezen werden stijfgescholden, zomaar in een winkel
Men haat de Russen die daar door Stalin heen werden gestuurd, die worden al sinds 1991 helemaal stijf gescholdenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:00 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Nog een specifieke reden genoemd waarom ze Russen haten? Massaslachting in ww2 oid?
Dat was dan ook een politicus die een broertje dood had aan Nederland of vrede en veiligheid in Europa en alleen maar de politiek in gegaan is om steekpenningen aan te nemen en minnaressen te hosselen en bezwangeren.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:45 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Kan me dat pang pang roepen nieuwsbericht nog herinneren
De nog resterende arbeidskrachten in Rusland vluchten nu ook het land uitquote:
Ook in dat draadje: weinig (tot geen) zorg voor de overlevenden. Een aantal mensen is er in geslaagd het pand te verlaten na de eerste inslag. Alles wat ze hadden ligt onder het puin. Ze hebben geen eten, geen kleren. Dat ze naakt rondlopen op slippers (flipflops) lijkt me overdreven, maar dat de overlevenden niet eerst een koffertje met eerste levensbehoeften hebben ingepakt geloof ik graag.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:14 schreef slashdotter3 het volgende:
Er was gisteren een bericht dat Ukraine die lui had gevonden doordat ze massaal hun familie gingen bellen. Dat leek me al een bullshit bericht om Rusland op het verkeerde spoor te zetten zodat ze niet als wraak de plaatselijke bevolking te grazen zouden nemen.
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Dat worden ze al niet sinds het begin van de oorlog.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:22 schreef slashdotter3 het volgende:
Russische soldaten worden niet betaald
[ twitter ]
Dat zie ik nergens staan. 2 van de 6 kunnen simpelweg het doel gemist hebben.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:11 schreef slashdotter3 het volgende:
4 HIMARS, dus de Russen hebben daadwerkelijk 2 vd 6 neergeschoten
[ twitter ]
Je zou verwachten dat ze een keer in opstand kwamen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:25 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ook in dat draadje: weinig (tot geen) zorg voor de overlevenden. Een aantal mensen is er in geslaagd het pand te verlaten na de eerste inslag. Alles wat ze hadden ligt onder het puin. Ze hebben geen eten, geen kleren. Dat ze naakt rondlopen op slippers (flipflops) lijkt me overdreven, maar dat de overlevenden niet eerst een koffertje met eerste levensbehoeften hebben ingepakt geloof ik graag.
Ze lanceren de hele oorlog al cruise missiles vanaf de Kaspische Zee en vanaf Engels stijgen de vliegtuigen met CNM's op, vanaf daar wordt niks gelanceerd, beetje een raar bericht dus.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:26 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)port_that_russia_is/
Armed forces of Ukraine report that Russia is currently not launching cruise missiles from Engels Airbase but from the Caspain Sea 1250 miles away from the frontlines for the first time in this war
[ afbeelding ]
Beschamend. Kritiek op het asiel- en vluchtelingenbeleid wordt altijd weggewuifd met "ja, maar internationale afspraken", maar als het om de Europese vrede en veiligheid gaat lijken Nederlandse politici (getuige bijv. Pechtolds "pang-pang" opmerking) er welhaast van te genieten dat ze NATO-afspraken aan hun laars lappen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 10:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Via het goede NRC artikel kwam ik hierop:
https://repository.overhe(...)19921993_0007821.pdf
[..]
Het was nondeju al allemaal voorspelt door onze eigen mindef.
Het is praktisch 1 op 1 uitgekomen zie bv de landen die zich afgescheiden hebben van Rusland en die er nu mot mee hebben.
D66 heeft een anti defensie beleid, dus das niet gekquote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:40 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Beschamend. Kritiek op het asiel- en vluchtelingenbeleid wordt altijd weggewuifd met "ja, maar internationale afspraken", maar als het om de Europese vrede en veiligheid gaat lijken Nederlandse politici (getuige bijv. Pechtolds "pang-pang" opmerking) er welhaast van te genieten dat ze NATO-afspraken aan hun laars lappen.
Poetin weet van geen wijken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De nog resterende arbeidskrachten in Rusland vluchten nu ook het land uit
Ik lees dat nergens in hun programma?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
D66 heeft een anti defensie beleid, dus das niet gek
Nee.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ze zijn voor een Europees leger en dat vinden sommige mensen engquote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:44 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik lees dat nergens in hun programma?
https://d66.nl/verkiezing(...)rij-en-veilig-leven/
Volgens D66 is Europa het antwoord op elk denkbaar probleem. Dus als er iets is wat specifiek Nederland als natiestaat raakt, geven ze niet thuis. D66 wil Nederland in z’n huidige vorm het liefst opheffen, en daar maken ze ook geen geheim van.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hopelijk zijn we nu goed wakker geschud, en bljven we dat.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:46 schreef mcmlxiv het volgende:
Dat West-Europa zijn strijdkrachten heeft wegbezuinigd is voor alles een keuze van onszelf als bevolking geweest. Het idee was dat grootschalige oorlog in Europa achter de rug was, dat na glasnost, de Joegoslavi-oorlogen en het opnemen van het voormalige oostblok binnen de EU en NATO Europa tot een veilig domein was omgetoverd. De volgende grote oorlog zou ergens in de Pacific uitgevochten worden, onze legers zouden vooral expeditionair van aard zijn. Daar is ook wel degelijk in genvesteerd. Onder de bevolking was dan ook nauwelijks draagvlak voor een sterke defensie, dat valt de politiek nauwelijks aan te rekenen, dat is 100% onze eigen keuze geweest.
En toen kwam 2014 als eerste waarschuwing en nu 2022 als tweede. Het is nu tijd om onze mindset weer om te zetten naar het gegeven dat Europa geen veilig domein is en dat een goede Europese defensie noodzakelijk is. Ik zeg met opzet Europees, want de VS gaat zijn handen vol krijgen aan de Pacific. Niet alleen Taiwan, maar ook de Spratly Eilanden en andere gebieden met grondstoffen zijn een kruitvat.
Nu doorpakken en een Europese tak van NATO neerzetten met sterk gentegreerde mogelijkheden en middelen lijkt mij de weg vooruit. Niet als 1 Europese krijgsmacht, wel als 1 samenwerkende krijgsmacht met niet alleen standaardisatie op zaken als kalibers, maar juist ook veel meer samenwerking bij fabricage en inkoop van middelen.
Zoiets is er al, maar dat heeft niet enkel voordelen. Omdat er allerlei (politieke) afspraken zijn die niet per se het beste zijn voor de diverse legers, zitten we nu met de NH-90 (helicopter) en niet met de Blackhawk die diverse krijgsmachten liever hadden gehad.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:46 schreef mcmlxiv het volgende:
Dat West-Europa zijn strijdkrachten heeft wegbezuinigd is voor alles een keuze van onszelf als bevolking geweest. Het idee was dat grootschalige oorlog in Europa achter de rug was, dat na glasnost, de Joegoslavi-oorlogen en het opnemen van het voormalige oostblok binnen de EU en NATO Europa tot een veilig domein was omgetoverd. De volgende grote oorlog zou ergens in de Pacific uitgevochten worden, onze legers zouden vooral expeditionair van aard zijn. Daar is ook wel degelijk in genvesteerd. Onder de bevolking was dan ook nauwelijks draagvlak voor een sterke defensie, dat valt de politiek nauwelijks aan te rekenen, dat is 100% onze eigen keuze geweest.
En toen kwam 2014 als eerste waarschuwing en nu 2022 als tweede. Het is nu tijd om onze mindset weer om te zetten naar het gegeven dat Europa geen veilig domein is en dat een goede Europese defensie noodzakelijk is. Ik zeg met opzet Europees, want de VS gaat zijn handen vol krijgen aan de Pacific. Niet alleen Taiwan, maar ook de Spratly Eilanden en andere gebieden met grondstoffen zijn een kruitvat.
Nu doorpakken en een Europese tak van NATO neerzetten met sterk gentegreerde mogelijkheden en middelen lijkt mij de weg vooruit. Niet als 1 Europese krijgsmacht, wel als 1 samenwerkende krijgsmacht met niet alleen standaardisatie op zaken als kalibers, maar juist ook veel meer samenwerking bij fabricage en inkoop van middelen.
Historisch besef is iets van vroegerquote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:50 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hopelijk zijn we nu goed wakker geschud, en bljven we dat.
En niet dat we, als deze oorlog tzt verleden tijd is, er 20 jaar later weer bezuinigd gaat worden.
Helaas leert de geschiedenis ons dat de mens niks leert van de geschiedenis.
wij Europeanen hebben (noodgedwongen) onze beveiliging en bescherming uitbesteed aan murikaquote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:46 schreef mcmlxiv het volgende:
En wat is precies jouw probleem? Waarin denk jij dat deze tactiek anders is dan wat wij als Nederland zelf eeuwen hebben uitgevoerd met onze "Hollandse Waterlinie"? En wat begrijp je niet aan woorden als "last resort"? Mag Oekrane zichzelf niet verdedigen? Is dat jouw boodschap?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:26 schreef YoungDriller het volgende:
Suprise suprise
[ twitter ]
"Accuse the enemy of that which you are guilty" ~Joseph Goebbels
en dan?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:50 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En niet dat we, als deze oorlog tzt verleden tijd is, er 20 jaar later weer bezuinigd gaat worden.
Ben er inderdaad een beetje bang voor dat, mocht er in het hypothetische scenario dat de oorlog in Oekrane binnen een jaartje afgelopen zou zijn, een boel politici opgelucht ademhalen en de centjes die eigenlijk voor defensie zouden zijn, deze het liefst zo snel mogelijk aan alles behalve defensie zullen uitgeven.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:50 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De agressor gaat zich nu zeer goed voorbereiden , de angst voor nuclear raketten werkt niet offensiefquote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ben er inderdaad een beetje bang voor dat, mocht er in het hypothetische scenario dat de oorlog in Oekrane binnen een jaartje afgelopen zou zijn, een boel politici opgelucht ademhalen en de centjes die eigenlijk voor defensie zouden zijn, deze het liefst zo snel mogelijk aan alles behalve defensie zullen uitgeven.
Er zit gelukkig nog een heel verschil tussen tot de tanden toe bewapend zijn, en de boel volledig kapot bezuinigd hebben.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:53 schreef aTypisch het volgende:
[..]
en dan?
een kijkje in de geschiedenis leert je ook dat een tot de tanden toe bewapend Europa ook niet altijd lekker uitvalt
maar stel je voor dat de oorlog in oekraine 'binnen een jaartje afgelopen zou zijn'??quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De agressor gaat zich nu zeer goed voorbereiden , de angst voor nuclear raketten werkt niet offensief
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:00 schreef aTypisch het volgende:
[..]
maar stel je voor dat de oorlog in oekraine 'binnen een jaartje afgelopen zou zijn'??
hoe moeten we dan massaal investeren in defensie???
De agressor gaat zich nu zeer goed voorbereiden , de angst voor nuclear raketten werkt niet offensiefquote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ben er inderdaad een beetje bang voor dat, mocht er in het hypothetische scenario dat de oorlog in Oekrane binnen een jaartje afgelopen zou zijn, een boel politici opgelucht ademhalen en de centjes die eigenlijk voor defensie zouden zijn, deze het liefst zo snel mogelijk aan alles behalve defensie zullen uitgeven.
Dat is natuurlijk ook een veel te eenvoudige voorstelling van zaken.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:53 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wij Europeanen hebben (noodgedwongen) onze beveiliging en bescherming uitbesteed aan murika
nu ben je een speeltje en troefkaart
Doe eens rustig vriend. Ik heb het over de beschuldigingen dat Rusland het van plan was terwijl eigenlijk, stiekem, Oekrane dat van plan bleek te zijn.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:53 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
En wat is precies jouw probleem? Waarin denk jij dat deze tactiek anders is dan wat wij als Nederland zelf eeuwen hebben uitgevoerd met onze "Hollandse Waterlinie"? En wat begrijp je niet aan woorden als "last resort"? Mag Oekrane zichzelf niet verdedigen? Is dat jouw boodschap?
Je blijft een bijzonder kind met je continue boodschappen over zogenaamde Oekranse misstanden en misstappen (die dan over het algemeen niet blijken te kloppen) en je volstrekte zwijgen over bewezen misstanden en misstappen bij de structureel oorlogsmisdaden plegende partij.
En jij begrijpt niet dat de verdedigende partij die zijn eigen grondgebied opoffert iets heel anders is dan een agressor die het grondgebied van zijn vijand onder water zet? Dat begrijp je echt niet?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:04 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Doe eens rustig vriend. Ik heb het over de beschuldigingen dat Rusland het van plan was terwijl eigenlijk, stiekem, Oekrane dat van plan bleek te zijn.
rusland is toch Oekraine binnengevallen ?? Of heb ik iets gemistquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:04 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Doe eens rustig vriend. Ik heb het over de beschuldigingen dat Rusland het van plan was terwijl eigenlijk, stiekem, Oekrane dat van plan bleek te zijn.
Heel gek is het ook niet. Politiek is meestal gericht op het hier en nu.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:46 schreef mcmlxiv het volgende:
Shoppen bij Israel. In tegenstelling tot de rest van de wereld zijn zij wel voorbereid op een moderne drone oorlog.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De agressor gaat zich nu zeer goed voorbereiden , de angst voor nuclear raketten werkt niet offensief
deze oorlog heeft veel te leren vooral op tech gebied, snelle GPS guided drones met grote vernietigingskracht in enorme aantallen
Hoe verdedig je daar tegen
Europese politici delen liever cadeautjes uit aan hun achterban en vergeten maar wt graag dat je je defensie op orde dient te hebben wanneer je je continent deelt met een verderfelijk volk met koloniale aspiraties als de Russen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik heb het ook altijd over democratie, net als Kim Jong Un. Ik bedoel er alleen net iets anders mee.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:25 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik vind het altijd grappig hoe jij zinnetjes gebruikt die ze in rusland ook gebruiken
Dat is wel beleid waar ze voor stonden, anti Nederlandse defensie, aangezien er geen Europees leger is dan is de uitwerking dat je anti binnenlandse defensie beleid (hebt) gevoerd.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:46 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Volgens D66 is Europa het antwoord op elk denkbaar probleem. Dus als er iets is wat specifiek Nederland als natiestaat raakt, geven ze niet thuis. D66 wil Nederland in z’n huidige vorm het liefst opheffen, en daar maken ze ook geen geheim van.
ah okayquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb het ook altijd over democratie, net als Kim Jong Un. Ik bedoel er alleen net iets anders mee.
Helemaal prima dat zij ook dat soort zinnetjes gebruiken, alleen gaan wij niet op strooptocht in Wit-Rusland, waar zij dat wel doen in Oekraine.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:25 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik vind het altijd grappig hoe jij zinnetjes gebruikt die ze in rusland ook gebruiken
In 2021 verbrandde Nederland 76 miljard euro in "de zorg". Ter vergelijking: een F-35A kost om en nabij de 78 miljoen euro: m.a.w. n jaar zorg kost net zo veel als 974 F-35's. Het is dus pure onzin om te stellen dat verhoging van het defensiebudget tot instorting van zorg en onderwijs zou leiden en het is politici dan ook aan te rekenen dat men dergelijke nonsens als argument gebruikt om de eigen landsverdediging af te schaffen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:06 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Heel gek is het ook niet. Politiek is meestal gericht op het hier en nu.
Al die jaren je leger op 100% op peil hebben gehouden zou ook slecht uit te leggen zijn geweest naar andere takken als de zorg.
Achja weet niet waar ik woon dus durf ook wel te stellen dat je tanks wegdoen en dan samenwerken met de Duitsers niet meteen verkeerd hoeft te zijn.
Natuurlijk is het bezuinigen wel overdreven en moeten we de rommel beter op orde gaan krijgen.
waarom wil je zo graag dat nederland meer van die dingen heeft? maakt echt 0 uit in de strijd om oekraine of ergens andersquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:35 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In 2021 verbrandde Nederland 76 miljard euro in "de zorg". Ter vergelijking: een F-35A kost om en nabij de 78 miljoen euro: m.a.w. n jaar zorg kost net zo veel als 974 F-35's. Het is dus pure onzin om te stellen dat verhoging van het defensiebudget tot instorting van zorg en onderwijs zou leiden en het is politici dan ook aan te rekenen dat men dergelijke nonsens als argument gebruikt om de eigen landsverdediging af te schaffen.
Oneens. Zo lang het westen onze manier van leven blijft projecteren op landen waar democratie op onze manier een vreemd concept is, zullen deze landen dit ook bij ons en anderen blijven proberen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
rusland is toch Oekraine binnengevallen ?? Of heb ik iets gemist
in 2014 en nu weer in 2022
Het moet nu vooraltijd klaar zijn , Rusland moet in mootjes gehakt worden
Ook Wit Rusland moet vrije verkiezingen krijgen
Wat we van Ruskand leren is dat al die verschillende legertjes met hun eigen ammo en logistiek niet werkt, daarnaast beschieten ze elkaar
Dat jij het verschil niet ziet tussen een volk dat onafhankelijkheid nastreeft "verderfelijk" noemen of een volk dat zijn buurland binnenvalt, een genocide op zijn buurvolk uitvoert en de ambitie heeft heel Europa binnen zijn invloedssfeer te krijgen is niet mijn probleem.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:25 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Staat dat daar? Ook voor jou is mijn laatste reactie van toepassing.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:05 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
En jij begrijpt niet dat de verdedigende partij die zijn eigen grondgebied opoffert iets heel anders is dan een agressor die het grondgebied van zijn vijand onder water zet? Dat begrijp je echt niet?
Gek eigenlijk he. Zorg voor opa's en oma's mag gerust handenvol geld kosten (kankerbehandeling van tonnen voor een individu, geen issue) maar wapens no way. Maar of we nou willen of niet hier gaat sowieso verandering in komen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:35 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
In 2021 verbrandde Nederland 76 miljard euro in "de zorg". Ter vergelijking: een F-35A kost om en nabij de 78 miljoen euro: m.a.w. n jaar zorg kost net zo veel als 974 F-35's. Het is dus pure onzin om te stellen dat verhoging van het defensiebudget tot instorting van zorg en onderwijs zou leiden en het is politici dan ook aan te rekenen dat men dergelijke nonsens als argument gebruikt om de eigen landsverdediging af te schaffen.
Dat klopt en dat moeten we dan dus ook maar niet doen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:41 schreef YoungDriller het volgende:
Oneens. Zo lang het westen onze manier van leven blijft projecteren op landen waar democratie op onze manier een vreemd concept is, zullen deze landen dit ook bij ons en anderen blijven proberen.
Het gaat me alleen om de vergelijking; n jaar zorgbudget kost net zo veel als een absurd hoog aantal jachtvliegtuigen. Het is dan ook echt niet zo dat de zorg en het onderwijs als een kaartenhuis in elkaar zouden storten wanneer Nederland zich eindelijk eens aan de NATO afspraken gaat houden wanneer het om ons defensiebudget gaat, ook al beweren politici maar wt graag anders.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:37 schreef aTypisch het volgende:
[..]
waarom wil je zo graag dat nederland meer van die dingen heeft? maakt echt 0 uit in de strijd om oekraine of ergens anders
daar zijn nu andere tools voor, als je op de juiste stoel zitquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat klopt en dat moeten we dan dus ook maar niet doen.
Hoe kom je erbij dat de bevolking van andere landen democratie een vreemd concept zou vinden? Zou het zo kunnen zijn dat dictatoriale machten dat voorkomen en niet de bevolking van die landen zelf?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:41 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Oneens. Zo lang het westen onze manier van leven blijft projecteren op landen waar democratie op onze manier een vreemd concept is, zullen deze landen dit ook bij ons en anderen blijven proberen.
Maar goed, hoe is dat wat jij nou schrijft eigenlnjk relevant aan wat ik schreef. Dat is het namelijk totaal niet. Ik heb het over het willen opblazen van een dam en een ander daar van willen beschuldigen. Iets wat nou openlijk wordt toegegeven. Is gewoon een Goebbels streek omdat ze Rusland beschuldigde van iets wat ze zelf van plan waren. Als Rusland iets vergelijkbaars doet mag je dit ook zeggen. Ik kots op geschiedsvervalsing en censuur. Jij zal een mening hebben dat de Russen schuldig zijn aan hetzelfde. Dat is prima, ik accepteer dat jij jouw mening hebt. Ik hoef het er niet eens mee te wezen want over de details kunnen we het hebben... jij bent het tenslotte niet eens met mij. maar volgens mij ontstaat deze 'verontwaardiging' nogal bewust zodat onze scheidsrechters met de blauwe naampjes wellicht weer ingrijpen in het voordeel van het gevestigde (gebrekkige) narratief.
Tot nu toe heeft niemand dat echt kunnen weerleggen. En mijn onderbuik zegt dat dit gaat ook niet gebeuren.
Als dit me een ban oplevert c'est la vie. Zegt meer over de mensen hier dan over mij. Maar pretendeer dan niet voor een neutrale discussie te wezen.
Nee hoor, vrijheid is niet vanzelfsprekend, je moet bereid zijn er voor te vechten, en zonder een sterke defensiemacht kan je niet vechten.quote:
De Russen moeten terug naar Rusland, veel meer van die grote klappers van 500 russen in een keer , dat zal ze lerenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:41 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Maar goed, hoe is dat wat jij nou schrijft eigenlnjk relevant aan wat ik schreef. Dat is het namelijk totaal niet. Ik heb het over het willen opblazen van een dam en een ander daar van willen beschuldigen. Iets wat nou openlijk wordt toegegeven. Is gewoon een Goebbels streek omdat ze Rusland beschuldigde van iets wat ze zelf van plan waren. Als Rusland iets vergelijkbaars doet mag je dit ook zeggen. Ik kots op geschiedsvervalsing en censuur. Jij zal een mening hebben dat de Russen schuldig zijn aan hetzelfde. Dat is prima, ik accepteer dat jij jouw mening hebt. Ik hoef het er niet eens mee te wezen want over de details kunnen we het hebben... jij bent het tenslotte niet eens met mij. maar volgens mij ontstaat deze 'verontwaardiging' nogal bewust zodat onze scheidsrechters met de blauwe naampjes wellicht weer ingrijpen in het voordeel van het gevestigde (gebrekkige) narratief.
Tot nu toe heeft niemand dat echt kunnen weerleggen. En mijn onderbuik zegt dat dit gaat ook niet gebeuren.
Als dit me een ban oplevert c'est la vie. Zegt meer over de mensen hier dan over mij. Maar pretendeer dan niet voor een neutrale discussie te wezen.
Dat stel ik ook niet.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:35 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
dat klopt, die leningen zijn mooie instrumenten om landen bij te sturen op het gebied van basale mensenrechten, maar laten we nooit meer de overmoed hebben andere gebieden democratie denken te kunnen komen brengen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:46 schreef aTypisch het volgende:
[..]
daar zijn nu andere tools voor, als je op de juiste stoel zit
zoals het IMF
Het leger is er, in de regel, niet om tegen je eigen bevolking in te zetten. Dat gaat vaak zat mis (in het heden en in de geschiedenis), maar dat is het verschil in insteek.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:51 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat stel ik ook niet.
Maar dat we bezuinigd hebben is logisch en ook wat de bevolking wilde.
Wel jammer is dat bezuinigingen vaak met de botte bijl gebeuren.
Ik neem aan dat we de komende jaren als Europa zijnde zaken op orde zullen zien te krijgen. Dit kan goedkoper met meer samenwerking dan ieder voor zich.
Wat ik zelf niet zo snap. En dat kan aan mij liggen.
Maar waarom zien we niet dat het leger wat breder inzetbaar is binnen de samenleving?
Zonder oorlog is een leger nu 1maal maar matig nuttig. Binnen diverse hulpdiensten is er een enorm personeels tekort. In mijn optiek kunnen militairen zich best nuttig maken bij bepaalde politie, brandweer of reddingsdienst taken.
Misschien te makkelijk gedacht en ja ik weet ook wel dat de mindset van een militair heel anders is dan een agent.
ja, of om ze wat nuttigs voor ons te laten produceren in plaats van iets wat ze kunnen etenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
dat klopt, die leningen zijn mooie instrumenten om landen bij te sturen op het gebied van basale mensenrechten, maar laten we nooit meer de overmoed hebben andere gebieden democratie denken te kunnen komen brengen.
Waar. Het hoeven natuurlijk ook geen inzetten tegen dingen te zijn. Hoewel de me taak prima voor het leger zou zijn. Ik zie inderdaad wel hoe dit er uit zal zien.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:53 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Het leger is er, in de regel, niet om tegen je eigen bevolking in te zetten. Dat gaat vaak zat mis (in het heden en in de geschiedenis), maar dat is het verschil in insteek.
Aan democatie heb je geen flikker (en is zelfs gevaarlijk) als deze niet gepaard gaat met bepaalde liberale basisprincipes en de internalisering hiervan door de mensen zelf.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:48 schreef mcmlxiv het volgende:
Hoe kom je erbij dat de bevolking van andere landen democratie een vreemd concept zou vinden? Zou het zo kunnen zijn dat dictatoriale machten dat voorkomen en niet de bevolking van die landen zelf?
Klopt, het is een proces van de lange adem. Maar het is nogal mal om te stellen dat de inwoners van andere landen geen stelsel zouden willen waarin willekeur, onderdrukking en alles wat daarvan het gevolg is de basis is.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Aan democatie heb je geen flikker (en is zelfs gevaarlijk) als deze niet gepaard gaat met bepaalde liberale basisprincipes en de internalisering hiervan door de mensen zelf.
Uiteindelijk werkt zo'n vliegtuig net als een verzekeringspremie: 99 van de 100x is het weggegooid geld maar als je het nodig hebt dan wil je niet zonder zitten.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
Wat betreft je f-35 vergelijking: de zorg is natuurlijk 24/7 iets wat van pas komt. Zo’n vliegtuig niet. Ook moet je natuurlijk wel even de verdere kosten van zo’n vliegtuig benoemen.
Nederland heeft een handjevol (52) F-35's gekocht. Inclusief onderhoud tijdens de levensduur enz. kost ons dat maar een fractie van wat we jaarlijks in Nederland aan de zorg uitgeven. Hetzelfde geldt voor tanks of andere wapentechnologie. Zelfs kolossale Amerikaanse vliegdekschepen komen met een aanschafprijs van een dikke 12 miljard dollar niet eens in de buurt van het jaarlijkse Nederlandse zorgbudget.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:54 schreef Nebelwerfer het volgende:
Wat betreft je f-35 vergelijking: de zorg is natuurlijk 24/7 iets wat van pas komt. Zo’n vliegtuig niet. Ook moet je natuurlijk wel even de verdere kosten van zo’n vliegtuig benoemen.
Wat wil je nou zeggen want dit is precies niks.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:15 schreef aTypisch het volgende:
[..]
mocht je echt denken dat darth putin de evil mastermind is achter het schouwspel
[..]
schattig
Ja. Alleen zijn het nu niet Pietje of Fransje die oorlogje wilden gaan spelen in Oekrane maar ene V. Poetin.quote:
kloptquote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:22 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ja. Alleen zijn het nu niet Pietje of Fransje die oorlogje wilden gan spelen maar ene V. Poetin.
het ging over of we vliegtuigjes moesten gaan kopen en dat we dan veiliger zouden zijn, dus ik dacht ik gooi er wat relevants inquote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat wil je nou zeggen want dit is precies niks.
Ik denk dat je als klein land moet specialiseren en moet accepteren dat je niet alles kan doen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:10 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nederland heeft een handjevol (52) F-35's gekocht. Inclusief onderhoud tijdens de levensduur enz. kost ons dat maar een fractie van wat we jaarlijks in Nederland aan de zorg uitgeven. Hetzelfde geldt voor tanks of andere wapentechnologie. Zelfs kolossale Amerikaanse vliegdekschepen komen met een aanschafprijs van een dikke 12 miljard dollar niet eens in de buurt van het jaarlijkse Nederlandse zorgbudget.
Stellen dat we op defensie moeten bezuinigen vanwege "de zorg" of "het onderwijs" is dan ook baarlijke nonsens. Een land als Nederland kon zich in de jaren '80 moeiteloos een fatsoenlijke krijgsmacht permitteren en kan dat anno 2023 nog altijd.
hoe cru ook: als je afweging een compleet verrot oekrane (welke uitkomst dan ook) is tegenover een full scale oorlog, dan is de keuze snel gemaakt in de meeste gevallenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:47 schreef ExTec het volgende:
Leuke meta discussie.
Maar wat had er nou gebeurt, als alle west-europese legers wel op volledige sterkte waren. Had oekraine dan niet binnengevallen geworden?
Ja, nog steeds.
Want het ontbreekt aan wil, niet perse aan wapentuig.
Leuk dat ook ons leger dan op de poolse grens boos naar het oosten had kunnen kijken, maar had het uitgemaakt? - geen ene moer.
Case in point: er staat nu genoeg om binnen een maand buiten moskou te staan. Maar we gaan nog steeds niet.
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat je als klein land moet specialiseren en moet accepteren dat je niet alles kan doen.
Mocht 1 van de omringende grote landen (D / F / UK) besluiten om in te vallen dan zijn we uiteindelijk toch kansloos.
Dus je moet uitgaan van een situatie waar je samenwerkt met die (en anderen NAVO) landen en dan zijn specialismen handig. Breid je sterke kanten uit.
Misschien is dat nu ook al een beetje de situatie.
18 miljoen inwoners is klein?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat je als klein land moet specialiseren en moet accepteren dat je niet alles kan doen.
Dus a'la D66 een europees leger. Dit is overigens schaalvergroting/ selectieve specialisatie, en daar is in beginsel niks mee; dat is zelfs redelijk natuurlijk. Organisaties uit zichzelf neigen daar meestal naar.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mocht 1 van de omringende grote landen (D / F / UK) besluiten om in te vallen dan zijn we uiteindelijk toch kansloos.
Dus je moet uitgaan van een situatie waar je samenwerkt met die (en anderen NAVO) landen en dan zijn specialismen handig. Breid je sterke kanten uit.
Misschien is dat nu ook al een beetje de situatie.
we zijn het een keer eensquote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus a'la D66 een europees leger. Dit is overigens schaalvergroting/ selectieve specialisatie, en daar is in beginsel niks mee; dat is zelfs redelijk natuurlijk. Organisaties uit zichzelf neigen daar meestal naar.
Probleem is dat de EU niet volwassen is. Een EU leger zal een absurde hoeveelheid bazen hebben om aan te rapporteren, dus (vlotte) slagkracht is een illusie. Dat is een leuk idee als we de Verenigde Staten van Europa zijn, eerder niet.
Kleiner, zoals DE/NL, kan, maar zelfde probleem, als kwezel scholtz het dan niet wil, gebeurt er ook niks.
Ik denk dat de deplorabele staat van onze resp. defensies, dus eigenlijk weinig met deze oorlog te maken heeft.
Ik denk dat FOK! probeert neutraal te wezen (wellicht kan een moddereter of misschien Danny zelf dat erkennen of ontkennen of ze voor of tegen de objectieve discussie zijn als het gaat om de oorlog in Oekrane. Ten tijden van de oorlog in Syri was de neutraliteit er in mijn optiek wel. FOK! leek te functioneren als platform en niet het narratief van welke partij dan ook in wat voor discussie dan ook. Volgens mij was dat een standaard die FOK! altijd al gehad heeft. Maar misschien heb ik dat mis. Jij bent slechts net als mij een user op FOK! dus ik denk dat je daar net als ik vrij weinig te zeggen hebt m.b.t. hoe die vork in de steel steekt.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:48 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de bevolking van andere landen democratie een vreemd concept zou vinden? Zou het zo kunnen zijn dat dictatoriale machten dat voorkomen en niet de bevolking van die landen zelf?
Waar heeft Oekrane ooit aangegeven dat zelf niet te kunnen doen? En wat heeft een verdedigende actie te maken met een offensieve actie van een bewust oorlogsmisdaden plegend regime? Jij kotst blijkbaar op geschiedsvervalsing en censuur, mooi man. Ben jij het er binnen de context van geschiedenis mee eens dat Duitsland in WO2 de bad guy was? En binnen diezelfde context van geschiedenis, is het redelijk te stellen dat de agressor in dit conflict, Rusland dus, een stuk meer te verwijten valt dan Oekrane?
Volgens mij weet je zelf niet zo goed wat anderen moeten weerleggen, je legt het in ieder geval nogal wonderlijk uit. Ik neem aan dat het over de schuldvraag gaat. Tja, dat is toch echt heel eenvoudig hoor. Oekrane is een autonoom land met zelfbeschikkingsrecht. Daar heeft Rusland niets te zoeken, moeilijker is het echt niet.
Neutrale discussie? Waar komt jouw waanidee vandaan dat we hier een neutrale discussie voeren? We voeren een discussie zoveel mogelijk op basis van feiten en die feiten zijn dat er hier 1 agressor is die structureel oorlogsmisdaden van het ergste soort uitvoert en 1 slachtoffer. Een slachtoffer waarvan leden van de strijdkrachten ongetwijfeld ook wel eens over de schreef gaan, maar niet structureel, niet georganiseerd.
Ja.quote:
Er is een andere optie. Oekrane opdelen. Elk ander alternatief zorgt linksom of rechtsom enkel voor een meervoud aan doden en geopolitieke gevolgen die negatief gaan uitpakken voor ons, Rusland en vooral Oekrane.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 12:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De Russen moeten terug naar Rusland, veel meer van die grote klappers van 500 russen in een keer , dat zal ze leren
geen verovering van alle vroegere sovjet staten , de tijd van landjepik is voorbij , dat is iets uit de tijd van Hitler
Putin wil lebensraum
We moeten wel dit landjepik tegenhouden anders zijn we zelf ook de klos binnenkort , er is geen andere optie
Soloyov zegt ook dat Poetin door zal gaan tot aan de grote plas
Maar je mooie denkfout hier is dat nogal selectief aan het shoppen bent.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:08 schreef YoungDriller het volgende:
En dat is niet helemaal waar. Oekrane pleegt ook aan de lopende band oorlogsmisdaden, of het nou gaat om het afschieten van Russische soldaten die zich hebben overgegeven gaat of het uitwissen van de de Russische cultuur en taal die van oudsher aanwezig is in het zuiden en oosten van Oekrane, is niet relevant. Het wordt actief onderdrukt en uitgewist. Dit begon na de maidancoup. Daar zijn gewoon beelden van en die heb ik hier ook meerdere malen gepost tot grote ergenis van velen. Maar nogmaals, lak aan.
democratie is nogal een lastig begrip in dit soort gesprekkenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar je mooie denkfout hier is dat nogal selectief aan het shoppen bent.
Nee, democratie is maar niks, zegt meneer, dat vind de gemiddelde rus maar niks.
Maar dan wel selectief op de proppen komen met het uitgesproken democratische 'rechten van minderheden'.
Maar daar heeft rus toch 0 mee?
Dan: niet zeiken over die beelden, niet zeiken over dat je buiten rus gewoon de landstaal moet spreken, want dat vind moskou helemaal toppie. Zo zitten ze immers zelf ook in de wedstrijd.
Ow, en het neerhalen van standbeelden een oorlogsmisdaad noemen:
Klopt, maar democratie is niet enerzijds het imperialisme van rus oogluikend goedkeuren,quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:27 schreef aTypisch het volgende:
[..]
democratie is nogal een lastig begrip in dit soort gesprekken
er zijn namelijk nogal wat verschillende vormen van
Bron van de oorlogsmisdaden van Oekrane? Of is de bron je dikke duim?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:08 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Ik denk dat FOK! probeert neutraal te wezen (wellicht kan een moddereter of misschien Danny zelf dat erkennen of ontkennen of ze voor of tegen de objectieve discussie zijn als het gaat om de oorlog in Oekrane. Ten tijden van de oorlog in Syri was de neutraliteit er in mijn optiek wel. FOK! leek te functioneren als platform en niet het narratief van welke partij dan ook in wat voor discussie dan ook. Volgens mij was dat een standaard die FOK! altijd al gehad heeft. Maar misschien heb ik dat mis. Jij bent slechts net als mij een user op FOK! dus ik denk dat je daar net als ik vrij weinig te zeggen hebt m.b.t. hoe die vork in de steel steekt.
En dat is niet helemaal waar. Oekrane pleegt ook aan de lopende band oorlogsmisdaden, of het nou gaat om het afschieten van Russische soldaten die zich hebben overgegeven gaat of het uitwissen van de de Russische cultuur en taal die van oudsher aanwezig is in het zuiden en oosten van Oekrane, is niet relevant. Het wordt actief onderdrukt en uitgewist. Dit begon na de maidancoup. Daar zijn gewoon beelden van en die heb ik hier ook meerdere malen gepost tot grote ergenis van velen. Maar nogmaals, lak aan.
Rusland komt op voor het Russisch gezinde deel, Oekrane en het westen voor het Oekranse deel. Maar houd er rekening mee dat het westen niet eens de helft van de wereldbevolking omvat.
Het is gewoon een geschiedkundig feit dat onze democratie op onze manier in de Russische cultuur een vreemd concept is. Hun autoritaire staatsvorm is dat hier ook. (en daar hoort Wit Rusland en een groot gedeelte van Oekrane met name ten oosten van de Dniepr, maar ook Odessa, gewoon bij.
Het forceren van ideologie werkt enkel averechts. Het destabiliseren van 's werelds grootste kernmacht is gewoon oerdom. Als Oekraners en bijv. Kosovaren het zelfbeschikkingsrecht mogen hebben dan mogen Russen die daar al eeuwen wonen dat ook. M.a.w, Oekrane opdelen en verder gaan met leven. Dat is beter voor elke ziel op dit continent.
En stel, stel dat je Rusland weet te destabiliseren en er ontstaat een machtsvacuum, dan springen de Chinezen in dat gat en dan grenst de EU ineens direct aan de Chinese achtertuin en geloof me, daar ga je spijt van krijgen. Want ineens heeft China hxet westen nauwelijks meer nodig en hebben ze lebensraum waar je U tegen zegt.
ik sla de posts van die user altijd overquote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Klopt, maar democratie is niet enerzijds het imperialisme van rus oogluikend goedkeuren,
En dan anderzijds wanneer het in het nadeel van de imperialisten blijkt, ineens gaan tamboeren op "democratische rechten'
Dan ben je gewoon hypocriet.
Onder welk account was je actief tijdens de Syri-oorlog?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:08 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Ik denk dat FOK! probeert neutraal te wezen (wellicht kan een moddereter of misschien Danny zelf dat erkennen of ontkennen of ze voor of tegen de objectieve discussie zijn als het gaat om de oorlog in Oekrane. Ten tijden van de oorlog in Syri was de neutraliteit er in mijn optiek wel. FOK! leek te functioneren als platform en niet het narratief van welke partij dan ook in wat voor discussie dan ook. Volgens mij was dat een standaard die FOK! altijd al gehad heeft. Maar misschien heb ik dat mis. Jij bent slechts net als mij een user op FOK! dus ik denk dat je daar net als ik vrij weinig te zeggen hebt m.b.t. hoe die vork in de steel steekt.
Eerlijk is eerlijk. Dit is tenminste een goed geschreven post ipv wat troll dingen posten.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:08 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Rusland komt op voor het Russisch gezinde deel, Oekrane en het westen voor het Oekranse deel. Maar houd er rekening mee dat het westen niet eens de helft van de wereldbevolking omvat.
Het is gewoon een geschiedkundig feit dat onze democratie op onze manier in de Russische cultuur een vreemd concept is. Hun autoritaire staatsvorm is dat hier ook. (en daar hoort Wit Rusland en een groot gedeelte van Oekrane met name ten oosten van de Dniepr, maar ook Odessa, gewoon bij.
Het forceren van ideologie werkt enkel averechts. Het destabiliseren van 's werelds grootste kernmacht is gewoon oerdom. Als Oekraners en bijv. Kosovaren het zelfbeschikkingsrecht mogen hebben dan mogen Russen die daar al eeuwen wonen dat ook. M.a.w, Oekrane opdelen en verder gaan met leven. Dat is beter voor elke ziel op dit continent.
En stel, stel dat je Rusland weet te destabiliseren en er ontstaat een machtsvacuum, dan springen de Chinezen in dat gat en dan grenst de EU ineens direct aan de Chinese achtertuin en geloof me, daar ga je spijt van krijgen. Want ineens heeft China hxet westen nauwelijks meer nodig en hebben ze lebensraum waar je U tegen zegt.
Dat zeg ik ook niet. Goed lezen:quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:36 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Maar jij ziet nergens staan dat ik democratie maar niets vindt. Dit braak je namelijk op vanuit je onderbuik grote vriend.
Dus ff doorzetten met dat wat je zelden doet: (soort van) inhoudelijk reageren,quote:Nee, democratie is maar niks, zegt meneer, dat vind de gemiddelde rus maar niks.
Nah. Een random tweet met daar onder een quote van de propagandaminister van Hitler. Dat is een troll post.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:41 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
Het is gewoon een trollpost met talking points die al meerdere malen zijn weer legt. Dan zijn ze een paar weekjes stil en begint het gehuil opnieuw.
But wait, we have more.quote:
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
But wait, we have more.
https://www.google.com/se(...)n+january&aqs=chrome..69i57.6454j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8
NL heeft nooit Phantoms gehad. Maar een F16 kostte in 1985 zo'n 25-30 miljoen dollar. Met inflatiecorrectie zou dat nu zo'n 70-85 miljoen zijn. En volgens mij betaalde je toen iets van 4 gulden voor een dollar.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja.
Wij kunnen de kosten niet dragen om alles goed te doen.
Denk dat de prijsvergelijking van wat we hadden in de koude oorlog niet meer opgaat. Wapentuig is veel beter geworden, veel geavanceerder. Een F4 Phantom kostte 2,5 MLN USD. Een F35 kost 80 MLN USD.
Beter de samenwerking met de Duitsers inderdaad. Je zit toch aan de Duitsers vast. Ik zie ook het nut niet van zelf een 50 tot 100 tal van die dingen te hebben en zelf ze god mag weten waar heen te slepen voor een oorlog die ik niet verzinnen kan.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus a'la D66 een europees leger. Dit is overigens schaalvergroting/ selectieve specialisatie, en daar is in beginsel niks mee; dat is zelfs redelijk natuurlijk. Organisaties uit zichzelf neigen daar meestal naar.
Probleem is dat de EU niet volwassen is. Een EU leger zal een absurde hoeveelheid bazen hebben om aan te rapporteren, dus (vlotte) slagkracht is een illusie. Dat is een leuk idee als we de Verenigde Staten van Europa zijn, eerder niet.
Kleiner, zoals DE/NL, kan, maar zelfde probleem, als kwezel scholtz het dan niet wil, gebeurt er ook niks.
Ik denk dat de deplorabele staat van onze resp. defensies, dus eigenlijk weinig met deze oorlog te maken heeft.
Maar de zorg wordt, op een verspilling her en der na, volledig gebruikt. Die vliegtuigen niet.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 13:10 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nederland heeft een handjevol (52) F-35's gekocht. Inclusief onderhoud tijdens de levensduur enz. kost ons dat maar een fractie van wat we jaarlijks in Nederland aan de zorg uitgeven. Hetzelfde geldt voor tanks of andere wapentechnologie. Zelfs kolossale Amerikaanse vliegdekschepen komen met een aanschafprijs van een dikke 12 miljard dollar niet eens in de buurt van het jaarlijkse Nederlandse zorgbudget.
Stellen dat we op defensie moeten bezuinigen vanwege "de zorg" of "het onderwijs" is dan ook baarlijke nonsens. Een land als Nederland kon zich in de jaren '80 moeiteloos een fatsoenlijke krijgsmacht permitteren en kan dat anno 2023 nog altijd.
Al die dure grappen van de Deltawerken staan ook het grootste deel van het jaar gewoon open en dus niks te doen. Maar toch wil je niet zonder.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:13 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Maar de zorg wordt, op een verspilling her en der na, volledig gebruikt. Die vliegtuigen niet.
Dit:quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:13 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Maar de zorg wordt, op een verspilling her en der na, volledig gebruikt. Die vliegtuigen niet.
En waarom zouden we dat niet doen?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 11:50 schreef StateOfMind het volgende:
Als je ze niet over de hei laat scheuren in metalen doosjes kun je je familie misschien een weekje of twee-drie langer laten verplegen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:27 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dit:
[..]
En waarom zouden we dat niet doen?
Ik vind het feit dat mijn directe familie bij ernstige ziekte goed geholpen kan worden waardevoller dan dat jongetjes in metalen doosjes ergens over de hei kunnen scheuren.
Denk dat het een menselijke constante is; bij elk heftig conflict verrast worden en tegen de klippen op, op moeten schalen. Is simpelweg nooit anders geweest, en gewoon om hele goede redenen.
Alternatief is rus achterland, waar je tot je enkels in de stront rondwaad, en in een houtje hokje kan schijten en dagelijks naar de waterput mogen gaan. Maar h, dan heb je wel altijd genoeg geld voor de jongetjes en hun metalen doosjes. (Als je het niet door corruptie in de zakken van de happy few laat verdwijnen, maar dat is een andere dimensie.)
Kiezen we daar dan voor? Denk het niet.
Dan vul je mijn abstracte voorbeeld in. Daar heb je blijkbaar een handje van.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als je ze niet over de hei laat scheuren in metalen doosjes kun je je familie misschien een weekje of twee-drie langer laten verplegen.
Je doet maar.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet. Goed lezen:
[..]
Dus ff doorzetten met dat wat je zelden doet: (soort van) inhoudelijk reageren,
Anders gaan we weer op dat knopje "Rapporteer" klikken, en dan verdwijnen je postjes als sneeuw voor de zon, dat werkt verdomde goed de laatste tijd.
Maar heel veel blijkbaar ook niet. Waarvan aktequote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:44 schreef YoungDriller het volgende:
Vooralsnog blijft het gros van wat ik zeg gewoon staan.
Wat rustiger, maar rus is nog steeds de boel aan het bombarderen om daarna lachend te zeggen dat oekraine het gedaan heeft.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:44 schreef Raw85 het volgende:
Al een tijdje weinig meer gehoord over (de kerncentrale in) Zaporizja. Is het daar rustig nu?
Selectie specialisatie is niets anders dan wat we de afgelopen jaren gedaan hebben.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja.
Wij kunnen de kosten niet dragen om alles goed te doen.
Denk dat de prijsvergelijking van wat we hadden in de koude oorlog niet meer opgaat. Wapentuig is veel beter geworden, veel geavanceerder. Een F4 Phantom kostte 2,5 MLN USD. Een F35 kost 80 MLN USD.
In de koude oorlog hadden soldaten niet standaard kogelwerend vest. Nu wel. Thermal/NVO was er niet, nu wel.
Dus met de centen die we toen besteedde, haal je het nu bij lange na niet meer.
Dus dan ontkom je niet een selectieve specialisatie, maar we hebben geen volwassen overkoepelend politiek orgaan die het aan kan sturen.
En dan zijn we waar we nu zijn, we moeten/willen het allemaal zelf doen. En dientengevolge doen we bijna niets goed genoeg.
Dat is eigenlijk behoorlijk lafjes van ons, nietwaar?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Selectie specialisatie is niets anders dan wat we de afgelopen jaren gedaan hebben.
De VS levert de tanks en infanterie die de granaten kan koppen en wij specialiseren ons in de geneeskundige troepen, generaals en al het andere leuke spul wat zich achter de frontlinie bevindt.
We hoeven geen vliegdekschepen aan te schaffen maar gewoon een fatsoenlijke infanterie met cavalerie, artillerie en luchtsteun ligt gewoon binnen het betaalbare pakket. Maar dan moet je niet de schraalhans gaan uithangen met 1% van het BNP.
Maar daar hebben we de VS juist voor opgericht. Dat hebben we we geleerd van de gouden eeuw.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk behoorlijk lafjes van ons, nietwaar?
Ja daarom is specialisatie ook niets anders dan een synoniem voor bezuinigingen en laf wegduikgedrag.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk behoorlijk lafjes van ons, nietwaar?
Den Haag: wE mOeTeN oNs SpEcIaLiSeReN iN vReDeSoPeRaTiEs.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja daarom is specialisatie ook niets anders dan een synoniem voor bezuinigingen en laf wegduikgedrag.
We moeten realistisch zijn dat de VOC tijd niet meer terugkomt maar anderzijds zijn we met meer inwoners dan ooit en zijn we ook nog eens rijker dan ooit.
Dan moet een goed uitgerust actief leger van ca 100k aan manschappen mogelijk zijn. Nu kunnen we amper 10k bewapenen dat is net voldoende om een stad als Venlo te verdedigen.
Als een stadsstaat als Singapore het kan dan moet NL dat ook lukken, zelfs zonder dienstplicht.
Vergelijk die twee maar eens met elkaar.
Het woord is wat ongelukkig gekozen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:36 schreef Isdatzo het volgende:
Vredesoperaties bestaan niet.
Overtuig me van het tegendeel.
Die term is niet ongelukkig gekozen; het is bedoeld als een eufemisme.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 16:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het woord is wat ongelukkig gekozen.
Bevrijdingsoperaties klinkt wat reler.
Gast, kap er dan zelf ook mee. Druk op het knopje TR negeer die knakker en ga verder op de inhoud. Het niet reageren op zijn gezuig werkte laatste tijd het beste. Maar om een 1 of andere reden blijven jullie happenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 15:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar heel veel blijkbaar ook niet. Waarvan akte
Het feit dat je de Maidan Revolutie een coup noemt geeft al een vooringenomenheid weer die het lastig maakt om een neutrale discussie te voeren. Dat na deze revolutie de nieuwe president in de eerste ronde al een absolute meerderheid haalde doet vermoeden dat hier geen sprake is van een coup, maar gewoon van een president (Janoekovytsj) die het land in een richting duwde die door de bevolking niet gewenst werd.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:08 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
quote:
Democratie is geen coupquote:Krijg jij per post betaald ??
En die zien er zo netjes uit , omdat je ze allemaal naar de Russische ambassade stuurt ?/
De Russen moeten terug naar Ruslandquote:Op dinsdag 3 januari 2023 14:20 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Er is een andere optie. Oekrane opdelen.
deze bedoel jequote:Op dinsdag 3 januari 2023 17:18 schreef Isdatzo het volgende:
Was er maar iets dat het Russische leger zou kunnen doen waardoor ze geen last meer hebben van die verschrikkelijke Oekraense oorlogsmisdaden...
Past ook wel goed bij jou.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 17:11 schreef mcmlxiv het volgende:
vooringenomenheid weer die het lastig maakt om een neutrale discussie te voeren.
Jij bent echt nog een van de laatste trollenfighters hierquote:Op dinsdag 3 januari 2023 17:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
Democratie is geen coup
anders hebben we hier iedere 4 jaar een coup
[..]
De Russen moeten terug naar Rusland
anders staan ze hier ook voor de deur over een paar jaar
[..]
deze bedoel je
Terug naar huis gaan
Joh, je knipt n zin uit een betoog, en gooit er een ad hominem tegenaan. Dat is toch geen manier van discussiren.quote:
Stel je voor dat de oorlog in Oekrane morgen voorbij zou zijn, zoude deze soldaten een coup proberen te plegen in Wit-Rusland?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 17:24 schreef michaelmoore het volgende:
Wit Russen beginnen nu ook te bewegen
Beginnen? Heb je ook geluisterd wat ze in het filmpje zeggen of?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 17:24 schreef michaelmoore het volgende:
Wit Russen beginnen nu ook te bewegen
Ach hou toch op man. Lees dit topic eens door hoe veel users dat wel niet doen. En als het je zint dan zeg je er niks over. Zo typisch hier.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 18:17 schreef OllieA het volgende:
[..]
Joh, je knipt n zin uit een betoog, en gooit er een ad hominem tegenaan. Dat is toch geen manier van discussiren.
Het is maar een regiment, dus "een paar duizenden soldaten". Het Wit-Russische leger is ongeveer 60.000 groot/klein.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 18:21 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Stel je voor dat de oorlog in Oekrane morgen voorbij zou zijn, zoude deze soldaten een coup proberen te plegen in Wit-Rusland?
Ik denk met een verzwakt Rusland en de mega protesten na de verkiezingen dit niet eens zo gek zou zijn.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 18:26 schreef oheng het volgende:
[..]
Het is maar een regiment, dus "een paar duizenden soldaten". Het Wit-Russische leger is ongeveer 60.000 groot/klein.
Je loopt/rijdt met je regiment niet even richting Minsk om daar een coup te plegen. Tenzij onderweg bijna alle legeronderdelen zich over geven/zich bij je aansluiten.
Enschede effect...quote:Op dinsdag 3 januari 2023 18:37 schreef Slayage het volgende:
De schade dat je kan aanrichten met 1 granaat :[ twitter ]
Ga je mijn vooringenomenheid nog aantonen?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 18:26 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ach hou toch op man. Lees dit topic eens door hoe veel users dat wel niet doen. En als het je zint dan zeg je er niks over. Zo typisch hier.
Dat lijkt me wel, dat Belarussia de democratie terug krijgt is een kwestie van tijd tot ze deel van de EU en NATO gaan uitmakenquote:Op dinsdag 3 januari 2023 18:21 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Stel je voor dat de oorlog in Oekrane morgen voorbij zou zijn, zoude deze soldaten een coup proberen te plegen in Wit-Rusland?
Die onvriendelijke landen hebben Rusland ook uitgesloten van WK voetbal en Euroivisie songfestivalquote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:33 schreef StateOfMind het volgende:
Onvriendelijke landen![]()
Ik persoonlijk vind het binnenvallen van je buurland en burgerdoden bestoken best wel onvriendelijk eigenlijk.
Dat is natuurlijk een verzonnen ziekte in onze westerse wereld. Het kan ook niet gediagnostiseerd worden. In heel Afrika niemand die ooit van de term burn out gehoord heeftquote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Zou Putin ook een burn-out kunnen krijgen?
Zal vast wel een shitload aan medicatie krijgen om op de been te blijven...quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Hitler leefde op speed en vele andere benzo’s. Michael Jackson was er niets bij.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:57 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Zal vast wel een shitload aan medicatie krijgen om op de been te blijven...
mijn dochter had een burnout, die kon niets anders meer dan trillen , ofschoon ze herhaaldelijk had gewaarschuwd dat ze het te druk kreegquote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:57 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een verzonnen ziekte in onze westerse wereld. Het kan ook niet gediagnostiseerd worden. In heel Afrika niemand die ooit van de term burn out gehoord heeft
HOe dan?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:10 schreef polderturk het volgende:
We gaan Oekrane helpen te WINNEN.
[ twitter ]
Held its own?quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:10 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
Hitler ging ook helemaal kapot aan de spanningen, inclusief Parkinson achtige verschijnselen.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Nuchter bezien zou het wippen van Lukashenko geen coup zijn, aangezien iedereen het er wel over eens is dat Tsikhanouskaya de legitieme winnaar van de verkiezingen was. Feitelijk gezien is het Lukashenko zelf die een coup heeft gepleegd, door de uitslag niet te erkennen en het protest met excessief geweld neer te slaan.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 18:21 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 18:45 schreef Dusthor92 het volgende:
Zijn die berichten over dat israel meer beweegt naar een pro russische houding al bevestigd?
Niet alleen Hitler hoor, ook Churchill stond stijf van de medicatie.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:33 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Hitler ging ook helemaal kapot aan de spanningen, inclusief Parkinson achtige verschijnselen.
Zo gek is je opmerking dus niet, het is echt niet gezond om lange tijd onder hoge spanning te staan. De vraag is alleen of ie gevoelig is voor stress (of dat ie ergens anders die gigantische plofkop van heeft gekregen).
quote:Erdogan is van plan om op 4 januari 2023 telefoongesprekken te voeren met Poetin en Zelensky
De Turkse president Recep Tayyip Erdogan is van plan op woensdag 4 januari telefoongesprekken te voeren met zijn Russische ambtsgenoot Vladimir Poetin en de Oekraense leider Vladimir Zelensky.
Het nieuws wordt toegevoegd.
Читайте на WWW.KP.RU: https://www.kp.ru/online/news/5083384/
Reageer dan nietquote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:57 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een verzonnen ziekte in onze westerse wereld. Het kan ook niet gediagnostiseerd worden. In heel Afrika niemand die ooit van de term burn out gehoord heeft
Heeft Mark al een geweer en een Helm??quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:10 schreef polderturk het volgende:
[ twitter ]
De spanningen waaraan een leider in oorlogstijd wordt blootgesteld moeten ongelofelijk zijn. Juist bij een leider die wel om zijn of haar mensen geeft. De verantwoordelijkheid die zo’n persoon draagt is bijna onvoorstelbaarquote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:36 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Niet alleen Hitler hoor, ook Churchill stond stijf van de medicatie.
Mark zijn secretaresse is ziekquote:
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Heeft Mark al een geweer en een Helm??
Nee, vroeger waren er ook geen homo's.quote:Op dinsdag 3 januari 2023 19:57 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Een teflon helmquote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 3 januari 2023 20:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |