aanleiding ervoor was?quote:Op zaterdag 4 februari 2023 18:31 schreef JDx het volgende:
Het gaat hier weer helemaal fout, wodka, 6 flessen wijn, 6 blikken bier 12%, wiet en amfetamine... zucht
Ik heb al hulp, komen maandagquote:Op zondag 5 februari 2023 00:23 schreef kree het volgende:
[..]
aanleiding ervoor was?
Als ik dit zo lees, en weet niet of dat overdreven is dan? Maar dat is echt wel veel. En ben nou niet bepaalt een heilig boontje op dit vlak, maar zelfs die hoeveelheden heb ik niet gehaald in mijn ergste tijd?
Pro hulp inschakelen is wss de beste optie.
Begin met de huisarts toch maar eens bellen.
Zeg dit echt niet om belerend te zijn trouwens, want snap die stap. Maarrre als ik dit lees maak ik me een soort van zorgen om je wel.
Bedoel dat deed je in 1 dag? of hoe moet ik dit zien?
evt doe me een dm als je dit hier niet allemaal neer wil zetten, wil best erover met je praten ook buiten dit openbare topic om. Dat je het weet.
Mss woon je in dezelfde regio als ik, weet niet meer of je dat ooit gezegd had.
Maar dan heb ik een paar meer rechtstreekse (pro) contacten die je wss wel op weg kunnen helpen in de hulpverlening.
Maar die doen helaas alleen regio bollenstreek.
Of ook wel landelijk, maar is stichting de Hoop. Laat het me weten, ze willen altijd wel praten en je de goeie richting op wijzen. en weet zeker dat ze je iig te woord zullen staan en je de goeie richting op wijzen.
En ipv van een algemeen nr te bellen, kan ik simpel paar appjes sturen en zeggen van zouden jullie JDX de goeie richting op kunnen sturen en eens met hem praten. Weet zeker dat ze dat wel zullen doen ook dan.
Wellicht helpt het beetje voor je, als ik ze eerst uitleg van wat je hier nu poste en dat ze jou eens bellen om te vragen?
(wel opnemen dan he)
Laat het weten, er is hulp, en je bent echt niet de enige.
wat ga je doen?quote:
Ah, klote man.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 18:31 schreef JDx het volgende:
Het gaat hier weer helemaal fout, wodka, 6 flessen wijn, 6 blikken bier 12%, wiet en amfetamine... zucht
Mij valt voornamelijk op dat bij zo ontzettend veel sociale situaties er alcohol op tafel komt. Ik was me daar nooit zo bewust van. Maar nu ik al een tijdje niet drink valt het me echt op.quote:Op zondag 5 februari 2023 17:12 schreef Fleischmeister het volgende:
Weleens 4 maanden pauze ingelast na een periode van zwaar drinken, lukte op zich prima, maar die sociale druk en het onbegrip soms, niet normaal. Als je bijna altijd bij de laatste groep hoorde die de tent uitgetrapt werd omdat de uitbater ook eens naar huis wilde, dan was het voor sommigen, ook na maanden met veel alcoholvrije borrels later, maar moeilijk te verteren dat ik niet meer de ene tripel Karmeliet na de andere naar binnen wenste te gieten. Het geveinsde "Goh drink je niet meer?" de hele tijd ook, van dezelfde personen ook steeds
Nu drink ik er wel weer eens eentje, maar geen lamme avonden meer. Ik mis die katers niet.
Ja, dat gaat opvallen hè. Dat maakt alcohol ook zo'n "andere" drug om van af te kicken: bij coke is het vaak je bestaande vriendenkring verbreken, dealers wissen etc. Maar alcohol is zó sociaal geaccepteerd en kom je inderdaad overal tegen, elke dag. Gelukkig heb ik dáár dan over het algemeen geen moeite mee, tenzij mensen echt gaan drinken, dan worden ze voornamelijk bloedirritant als je zelf nuchter bent.quote:Op zondag 5 februari 2023 23:40 schreef capricia het volgende:
Mij valt voornamelijk op dat bij zo ontzettend veel sociale situaties er alcohol op tafel komt. Ik was me daar nooit zo bewust van. Maar nu ik al een tijdje niet drink valt het me echt op.
Ah, minder man. Een weekje? Wel redelijk snel terecht dus. Proberen een beetje te minderen, maar dat weet je zelf ook wel.quote:
Heel veel succes morgen.quote:
Ik ben er net uit, dus wil ook wel een stukje schrijven. Het programma is erop gericht om weer structuur te krijgen; veel mensen die daar komen zijn er met name op sociaal en financieel gebied ook erg achtergesteld. Dus er is een vast stramien: 8 uur ontbijt (weekend uurtje later), 12.30 lunch, 17.30 eten. De rest van de dag wordt een klein beetje opgevuld met modules, meestal één 's ochtends en één 's middags. Dan moet je denken aan terugvalpreventie, een les over wat alcohol precies doet in je hersenen, psycho-motorische therapie, creatief bezig zijn, sociale vaardigheidstraining en dat soort dingen. Het is allemaal een uurtje dus wel vrij basaal. Deelname is, uitzonderingen daargelaten, verplicht. Daarnaast is er iedere dag wel een wandeling (onder begeleiding).quote:Op donderdag 9 februari 2023 19:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Heel veel succes morgen.
Als je zin hebt (en het is mogelijk), wil je hier dan opschrijven hoe het gaat daar, wat je allemaal doet? Hoe laat je naar bed gaat, hoe het eten is etc.
(Als je geen zin hebt, ook prima, natuurlijk, voel je niet verplicht)
Ik kan me er zo moeilijk een voorstelling van maken. Maar heb het vroeger wel eens overwogen.
Ja, ik ben ook weer begonnen.quote:Op zaterdag 4 februari 2023 18:31 schreef JDx het volgende:
Morgen (of vandaag eigenlijk dus).quote:
Serieus? Allemaal?quote:Op vrijdag 10 februari 2023 06:01 schreef nostra het volgende:
Vroeger kon je ook nuchter nog een paar dagen per jaar terug de kliniek in. Weer even met je neus op de feiten gedrukt worden, mensen zien binnenkomen. Houdt je scherp. Maar dat is allemaal wegbezuinigd. Per 1 maart worden alle klinieken overigens rookvrij (écht rookvrij, dus ook niet buiten), dat zal een hoop gezeik voor het personeel opleveren vrees ik.
Heel snel, was ook wel een chaos hoor, is hier half leeg terwijl er wachtlijsten zijn, in mijn opname tijd zijn er 3 weggelopen, 1 weg vanwege ziekte van de vrouw, 4 weggestuurd na 2 waarschuwing. 6 van de 8 opnames zijn niet op komen dagen afgelopen week, echt een bende. Ook had de helft van het pand zo'n beetje corona, dus verplicht 5 dagen quarantaine op de kamer. En we hadden nog 2 keer iemand van een andere afdeling hier, die daar een timeout hadden gekregen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 19:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Ah, minder man. Een weekje? Wel redelijk snel terecht dus. Proberen een beetje te minderen, maar dat weet je zelf ook wel.
Alles wat onder Parnassia valt (voor detox dus de Brijder). Jellinek is al rookvrij. Zal wel wat brandalarmen, verstopte peuken en meegesmokkkelde vapes opleveren. Zonde van de aandacht wat mij betreft en je zit daar niet voor (en krijgt hulp als je zelf wil).quote:
Mooi zo, goed om te horen! Ja, het herstel gaat ook wonderbaarlijk snel behalve die eerste drie dagen dan. Maar goed, je kan er geen leven omheen bouwen natuurlijk.quote:Op maandag 20 februari 2023 01:00 schreef JDx het volgende:
Ben al dagen weer helemaal aangesterkt, zelfs een soort leider van de groep geworden (wat niet echt mijn ding is juist, tenminste dat dacht ik) en de groep wil helemaal niet dat ik weg ga haha. Was wel echt weer goed hoor, toch heel anders dan thuis detoxen.
Ja, we hadden ook erg veel verloop en een groepje van maar vijf man, waarvan twee ook nog eens fysiek niet in staat iets te doen (voor één was het de 23e opname). Heel veel no-shows ook, wordt de laatste tijd steeds erger volgens het personeel. Misschien mensen die "moeten" vanuit hun omgeving, geen idee.quote:Op maandag 20 februari 2023 01:08 schreef JDx het volgende:
[..]
Heel snel, was ook wel een chaos hoor, is hier half leeg terwijl er wachtlijsten zijn, in mijn opname tijd zijn er 3 weggelopen, 1 weg vanwege ziekte van de vrouw, 4 weggestuurd na 2 waarschuwing. 6 van de 8 opnames zijn niet op komen dagen afgelopen week, echt een bende. Ook had de helft van het pand zo'n beetje corona, dus verplicht 5 dagen quarantaine op de kamer. En we hadden nog 2 keer iemand van een andere afdeling hier, die daar een timeout hadden gekregen.
Ik denk ook de duur van het moment dat je zegt ik wil opgenomen worden tot het ook echt zo ver is, ik dacht er nu misschien ook wel anders over, bij mij was het moment van, ok, het gaat nu echt te ver tot het moment dat ik terecht kon heel kort.quote:Op maandag 20 februari 2023 06:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, we hadden ook erg veel verloop en een groepje van maar vijf man, waarvan twee ook nog eens fysiek niet in staat iets te doen (voor één was het de 23e opname). Heel veel no-shows ook, wordt de laatste tijd steeds erger volgens het personeel. Misschien mensen die "moeten" vanuit hun omgeving, geen idee.
Draai het eens om, je was gewoon heel veel tijd kwijt aan het drinken.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 07:10 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Ook heb ik soms het idee dat ik mijzelf verveel en niet weet wat ik moet doen, ondanks dat ik veel sport en mijzelf probeer bezig te houden.
Campral. Dat zou de zucht naar drank moeten remmen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:50 schreef JDx het volgende:
Ik had gezegd dat ik zo gauw als ik thuis kom concrete afspraken wil en niet binnenkort moeten we maar even kijken wat we doen bla bla en dan 3 weken later heb ik overal weer schijt aan.
Zou woensdag beginnen met CGT (therapie), die vrouw ligt in het ziekenhuis, zou donderdag naar een herstelgroep, die man zit sinds vandaag ziek thuis, psychiater ook bijna onbereikbaar, nu heeft een stagiaire (arts in opleiding, echt een hele toffe meid die helaas binnenkort weer weg gaat) nog kunnen regelen dat ik vandaag met medicatie kon beginnen.
We proberen nu Baclofen voor 10 dagen, vanmiddag begonnen, vanavond de 2e pil gehad, als dat teveel bijwerkingen geeft (nu wel knallende koppijn) of niet aan slaat, dan kan ik eventueel ook nog Naltrexon proberen.
Ze kwam ook nog met een andere optie die de hoofd psychiater eigenlijk nooit voorschrijft, maar ik ben de naam kwijt, was iets van cramal ofzo camaral, ik weet het echt niet meer.
Had het echt net gevondenquote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:53 schreef praadje het volgende:
[..]
Campral. Dat zou de zucht naar drank moeten remmen.
quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:55 schreef praadje het volgende:
[..]
Ik zag het net nadat ik mijn post geplaatst had
Campral zijn ze een beetje van teruggekomen meen ik, in verband met de bijwerkingen. Naltrexon is nu een beetje de standaard, Baclofen wordt bij gezweerd door sommigen, maar schijnt heel gevoelig qua dosis te liggen. Is een boek over geschreven door ik meen een Franse arts die zelf keer op keer na dagen of hooguit maanden weer terugviel. De ene arts negeert het volkomen, de ander wil het wel proberen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:53 schreef praadje het volgende:
[..]
Campral. Dat zou de zucht naar drank moeten remmen.
Antabus werd ik al ziek van zonder te drinken, toen gewacht op Refusal, maar dat was compleet onleverbaar, moest ik het uit Duitsland halen, kost bakken met geld, want dan gaat het niet via de verzekering.quote:Op woensdag 22 februari 2023 07:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Campral zijn ze een beetje van teruggekomen meen ik, in verband met de bijwerkingen. Naltrexon is nu een beetje de standaard, Baclofen wordt bij gezweerd door sommigen, maar schijnt heel gevoelig qua dosis te liggen. Is een boek over geschreven door ik meen een Franse arts die zelf keer op keer na dagen of hooguit maanden weer terugviel. De ene arts negeert het volkomen, de ander wil het wel proberen.
Difulsiram (Refusal, Antabus) is geen zuchtonderdrukker, maar zorgt ervoor dat je "doodziek" wordt als je wel drinkt. Goed om te voorkómen dat je een biertje op een terras pakt, maar je zuipt er ook gewoon doorheen als je echt "in rood" zit.
Ja, maar dan kom je toch gewoon niet opdagen. Met Antabus zei ik ook na 2 weken, ik ben er wel, maar ik slik het niet. Heb al jaren geen griep ofzo gehad (aftikken), maar was toen 2 weken ziek.quote:Op woensdag 22 februari 2023 07:44 schreef nostra het volgende:
Dit boek bedoelde ik. Refusal is inderdaad niet meer verkrijgbaar in Nederland (of nauwelijks), verzekeringsdingetje afaik. Slikt makkelijker dan Antabus (tablet in plaats van bruistablet), maar is precies dezelfde werkzame stof, dus niets anders qua bijwerkingen. Ik heb er zelf gelukkig geen enkele last van, maar je kan er mee spelen wat je wil natuurlijk, vandaar ook het onder toezicht innemen vaak.
Klopt, als je niet wil, dan doe je het niet; er is geen moeten.quote:Op woensdag 22 februari 2023 13:04 schreef JDx het volgende:
Ja, maar dan kom je toch gewoon niet opdagen. Met Antabus zei ik ook na 2 weken, ik ben er wel, maar ik slik het niet. Heb al jaren geen griep ofzo gehad (aftikken), maar was toen 2 weken ziek.
Ja dat begrijp ik dus niet met dat onder toezicht innemen, als je het thuis niet wil, wil je het daar ook niet.quote:Op woensdag 22 februari 2023 13:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Klopt, als je niet wil, dan doe je het niet; er is geen moeten.
De psychiater begon ook al over dat boek, die beste man nam 270mg per dag ofzo.quote:Op woensdag 22 februari 2023 07:44 schreef nostra het volgende:
Dit boek bedoelde ik. Refusal is inderdaad niet meer verkrijgbaar in Nederland (of nauwelijks), verzekeringsdingetje afaik. Slikt makkelijker dan Antabus (tablet in plaats van bruistablet), maar is precies dezelfde werkzame stof, dus niets anders qua bijwerkingen. Ik heb er zelf gelukkig geen enkele last van, maar je kan er mee spelen wat je wil natuurlijk, vandaar ook het onder toezicht innemen vaak.
Je bent en blijft verantwoordelijk voor jezelf, het innemen onder toezicht is niet bedoeld als dwang middel, maar als stimulering. Het is onderdeel van de 'Community Reinforcement Approach'.quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:11 schreef JDx het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik dus niet met dat onder toezicht innemen, als je het thuis niet wil, wil je het daar ook niet.
Ik wilde eerst helemaal niets, geen kliniek, geen medicijnen, nu medicatie en de volle 10 dagen volgehouden.
Ik leer hier allemaal begrippen die ik nog niet kende.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 23:44 schreef madam-april het volgende:
[..]
Je bent en blijft verantwoordelijk voor jezelf, het innemen onder toezicht is niet bedoeld als dwang middel, maar als stimulering. Het is onderdeel van de 'Community Reinforcement Approach'.
Ja dat had ik ook, zeker toen ik nog wat jonger was, ik ben nu 40 en sowieso gaat niemand die ik ken meer stappen in het weekend, dat is er wel uit. Maar bijvoorbeeld in de voicechat in een potje CS:GO met jongens waarmee ik al 20 jaar speel hoor ik nog vaak, cover me, ik pak even een biertje.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 21:27 schreef sirdanilot het volgende:
Jongens het is nou zaterdagavond en ik trek dit echt niet meer zonder alcohol
Ik heb echt helemaal geen ene fuck te doen
Ik vind het doodsaai, dat gebrek aan drinken. Ik ken ook niet echt iemand waar ik mee zou afspreken vanavond (sinds ik geen contact meer heb met mijn beste maat hierzo)
Er is ook gewoon helemaal niks te doen hier in Ierland behalve zuipen
Ja waarom, want uiteindelijk levert het je niets op.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 08:24 schreef BertV het volgende:
Zondagavond mijn tweede alcoholcontrole... in 25 jaar.
Ik had in het begin van de avond een blikje pils gedronken en aan het einde ook.
Je zit 'm dan alsnog wel te knijpen.
Want gek genoeg zou ik het schandalig vinden als er alcohol gemeten zou worden
Maar... het was in orde.
Dit was weer een moment waarop is dacht; "Waarom drink ik nu eigenlijk (weer)?"
quote:Op dinsdag 24 januari 2023 20:36 schreef nostra het volgende:
Je krijgt de standaardantwoorden: jezelf belonen op een andere manier, jezelf overtuigen dat je het niet nodig hebt, "ride the wave" want de trek verdwijnt.
Het echte antwoord is natuurlijk dat dat écht vervangende alternatief er simpelweg niet is en je er trucjes bij zal moeten halen om daarmee te kunnen dealen.
quote:Op dinsdag 24 januari 2023 20:55 schreef kree het volgende:
Nee het is juist precies andersom eigenlijk
Het gaat mentaal om een afleiding zoeken juist als ik alleen thuis ben.
Kijk een oplossing hiervoor dus om te voorkomen dat ik ga drinken is, gewoon alles volplannen met werk en andere dingen. Maar dat trek ik dus ook weer niet, want dan wordt t weer te druk.
Dit is een fucked up soort van probleem eigenlijk en vooral mentaal dus.
Gewoon doen wat voor jou het beste werkt. Grijpen naar destructieve, giftige middelen is dat iig nóóit.quote:Op dinsdag 28 februari 2023 13:26 schreef nostra het volgende:
Mijn psychotherapeut heeft me MBT aangeraden. Dat beschrijft wel redelijk spot-on wat de kern van het probleem is. Inschrijfprocedure is gestart, ik ben erg benieuwd! (Al heb ik geen BPS).
Tot nu toe goed, gingen erg snel van 30mg naar 50mg per dag, dat viel even slecht, nachtmerries, extreem last van droge mond en vieze smaak, even terug naar 2x10 en 1x20, maar nu gewoon weer smorgens 20mg, smiddags 20 en savonds 10mg, was 20,10,20, maar vanwege nachtmerries savonds 1.quote:
Waarom moet je het steeds ophogen, eigenlijk?quote:Op zondag 5 maart 2023 15:58 schreef JDx het volgende:
[..]
Tot nu toe goed, gingen erg snel van 30mg naar 50mg per dag, dat viel even slecht, nachtmerries, extreem last van droge mond en vieze smaak, even terug naar 2x10 en 1x20, maar nu gewoon weer smorgens 20mg, smiddags 20 en savonds 10mg, was 20,10,20, maar vanwege nachtmerries savonds 1.
Gaat nu weer prima, misschien de komende week naar 3x20, 60mg per dag dus.
Het schijnt opbouwen en dan zoeken naar de voor jou specifiek geschikte dosis te zijn. Er is wel veel voor nodig (qua mg) om dat te bereiken voor de meesten. Gelukkig is het dan ook klaar en hoef je niet steeds meer:quote:Op zondag 5 maart 2023 16:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom moet je het steeds ophogen, eigenlijk?
https://nulpromille.nl/baclofen/quote:De ervaringen tot nu toe wijzen erop dat Baclofen kan helpen bij het bestrijden van een alcoholverslaving als het gebruikt wordt in een hogere dosering, 75Mg per dag of meer. Ik ben via een opbouwschema aanvankelijk 125Mg Baclofen gaan gebruiken, 75Mg gelijk verdeeld over de dag (’s ochtends, ’s middags en ’s avonds) en 50Mg voor de nacht. Hoe hoog de dosering moet zijn om een positief effect te hebben op je verslaving lijkt voor ieder mens verschillend te zijn. Olivier Ameisen gebruikte zelfs 295Mg om uiteindelijk te ervaren dat hij onverschillig was ten aanzien van alcohol. Net als ik – ik gebruik een onderhoudsdosering van 75Mg – kon Ameisen de dosering van het hoogste punt afbouwen, waarbij zijn onverschilligheid ten aanzien van alcohol blijft bestaan. Je hebt dus niet steeds meer Baclofen nodig om het gewenste effect te bereiken. Het is zelfs zo dat Baclofen je op een bepaald moment afkerig maakt van alcohol. Dit moment wordt de ‘switch’ genoemd. Je behoefte aan alcohol maakt plaats voor een afkeer ervan. Of iedereen die Baclofen gebruikt dit switch moment krijgt weet ik niet. Maar het belangrijkste is dat je onverschillig wordt, dat je geen behoefte meer hebt. Dat is al een zege. Dat is een ongelofelijke stap naar volledig herstel.
Volgens het bekende verhaal van die cardioloog moet je sowieso wel naar 1mg per kilo lichaamsgewicht om het doel te bereiken waarvoor we het gebruiken. Volgens de psychiater die het voorschrijft ook.quote:Op zondag 5 maart 2023 16:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom moet je het steeds ophogen, eigenlijk?
Nog wel ja, merk niet echt meer veel van de werking, dat het de zucht remt.quote:
Ik ben net weer 3 dagen van de diazepam af, 3x10 3x10 2x10 2x10 1x10 1x10, gaat altijd wel goed thuis, maar zo kut dat het elke keer weer nodig is.quote:Op woensdag 26 april 2023 16:47 schreef nostra het volgende:
Hier ook weer mis, 12 flessen wijn in een week erdoorheen. Eerst thuis proberen met Diazepam en anders toch weer de kliniek in.
Bij mij zit een groot deel erin om dus te zorgen dat ik wel werk heb.quote:Op woensdag 26 april 2023 23:46 schreef Burner82 het volgende:
Mijn probleem met alcohol zit hem in de verveling. En in de geanticipeerde verveling. Ondanks dat het echt excuses zijn om toch maar te drinken, is dat wel ook de waarheid. Als ik geen fuck te doen heb, en de volgende dag, ga ik het liefste drinken. Want dan vind ik alles leuk, en krijg ik de tijd makkelijker om.
Ik heb nu 1 dag per week vrijwilligerswerk, ik ben wel weer aan het solliciteren.quote:Op woensdag 26 april 2023 23:51 schreef kree het volgende:
[..]
Bij mij zit een groot deel erin om dus te zorgen dat ik wel werk heb.
Heb jij werk cq dagbesteding?
Gegarandeerd dat het mij fout gaat als ik geen werk heb nl. Bij mij is dat iig aanleiding ervoor, altijd geweest ook.
Of towel een structuur is heel belangrijk.
Jawel ik ook hoor, dagje vrij enzo.quote:Op woensdag 26 april 2023 23:58 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Ik heb nu 1 dag per week vrijwilligerswerk, ik ben wel weer aan het solliciteren.
Structuur is belangrijk, maar voor mij niet het belangrijkste. Ik kan me bijvoorbeeld heel erg verheugen op niks doen en gewoon wat netflix kijken, nuchter. Maar een paar uur na een lange dag vrijwilligerswerk, zonder die rush van bezig zijn etc, vind ik dan weer heel moeilijk.
Flikker maar op als je met zo'n kutantwoord komt.quote:Op woensdag 26 april 2023 22:04 schreef Droopie het volgende:
Hoi allebei,
Hebben jullie al een idee hoe jullie dit probleem in de toekomst denken te voorkomen?
Om eerlijk te zijn: nee. Ja, het standaard verhaal: disufiram, begeleiding en toch gaat er na elke drie maanden iets om: een drankje kan wel. Ik heb er helemaal geen moeite mee gehad, ook geen cravings. Tot een eerste leuke date en dan gebeurt er iets. Het is zó sociaal normaal. En daar kan ik niet goed mee omgaan en dat is volledig mijn eigen zwakte.quote:Op woensdag 26 april 2023 22:04 schreef Droopie het volgende:
Hoi allebei,
Hebben jullie al een idee hoe jullie dit probleem in de toekomst denken te voorkomen?
Ik ben waarschijnlijk vreselijk naïef, of ik begrijp het niet.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn: nee. Ja, het standaard verhaal: disufiram, begeleiding en toch gaat er na elke drie maanden iets om: een drankje kan wel. Ik heb er helemaal geen moeite mee gehad, ook geen cravings. Tot een eerste leuke date en dan gebeurt er iets. Het is zó sociaal normaal. En daar kan ik niet goed mee omgaan en dat is volledig mijn eigen zwakte.
Ja, dat denk ik dus ook zelf iedere keer. En waar eindigt dat: in elke dag een fles of meer.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben waarschijnlijk vreselijk naïef, of ik begrijp het niet.
Maar als je eens in de drie maanden een keertje een bezopen weekend ofzo hebt, dan is dat toch niet zo heel heftig?![]()
Lijkt me redelijk normaal in het geaccepteerde vallen.
Ja. Er is niet, zoals bij een "normaal" persoon een middenweg. Ja, de eerste keer gaat goed en dat is het nog het verneukeratieve ook, want dan denk je: zie je wel. De tweede keer ook. En daarna helst het af. Het is niet uit te leggen aan niet-alcoholisten eigenlijk.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:19 schreef capricia het volgende:
Of betekent een terugval dat je dan meteen weer weken lang, iedere dag, zwaar drinkt?
Dank je. Ja. Nu begrijp ik het beter. Dan stop je niet meer.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja. Er is niet, zoals bij een "normaal" persoon een middenweg. Ja, de eerste keer gaat goed en dat is het nog het verneukeratieve ook, want dan denk je: zie je wel. De tweede keer ook. En daarna helst het af. Het is niet uit te leggen aan niet-alcoholisten eigenlijk.
Als jij iedere keer de mist in gaat, dan kan ik mij voorstellen dat je vrienden hun handen er vanaf trekken.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:17 schreef nostra het volgende:
En ondersteuning bij vrienden wordt ook steeds lastiger natuurlijk: op een gegeven moment houdt het op. Gelukkig heb ik een pril vriendinnetje die me er (raar genoeg) ontzettend in steunt. Ik grijp daar nog wat hoop aan.
Ik ben het met je eens. Zodra ik het druk heb/bijna iedere dag wat te doen, is de zin erin ook zo goed als weg.quote:Op donderdag 27 april 2023 00:03 schreef kree het volgende:
[..]
Jawel ik ook hoor, dagje vrij enzo.
Punt is, je hebt er dan wss teveel die je vrij bent en die je niet goed kunt invullen.
Nu zeg ik niet Perce dat je dat met alleen werken moet doen. Maar iig met iets en het liefst ook met anderen ipv alleen thuis zitten.
Voordeel erbij met werken is dat je dan ook nog wat verdient plus aanspraak van collega's waar je niet eens zo persoonlijk mee hoeft te worden over je "probleem"
Ik heb het btw genoemd bij mijn sollicitatie wel toen dat ik een probleem had met alcohol. Maar dat was ook om de gaten in mijn cv te kunnen verklaren.
Ze waren vooral blij met de openheid. Onder collega's heb ik het niet echt gedeeld. Vond dat niet zo nodig ook gelijk want wil geen vooroordeel hebben gelijk al.
Naja we zijn ongeveer een jaar verder, alles best op werk. Promotie gemaakt.
Tja het helpt mij toch wel om gewoon werk te hebben eigenlijk of meer dus een doel waarvoor je opstaat en toch maar een drankje laat staan.
Weet niet wat voor richting solliciteer jij in?
Goed bezigquote:Op woensdag 3 mei 2023 11:10 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens. Zodra ik het druk heb/bijna iedere dag wat te doen, is de zin erin ook zo goed als weg.
Verveling is echt killing voor mij.
Ik ga (na een aantal pogingen om een andere sector in te gaan) terug de logistiek in.
quote:Op woensdag 26 april 2023 16:47 schreef nostra het volgende:
Hier ook weer mis, 12 flessen wijn in een week erdoorheen. Eerst thuis proberen met Diazepam en anders toch weer de kliniek in.
Enerzijds snap ik je gevoel dat het sociaal normaal is om te drinken. Maar met mijn medicatie kan ik niet drinken en daar ben ik helemaal ok mee.quote:Op donderdag 27 april 2023 18:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn: nee. Ja, het standaard verhaal: disufiram, begeleiding en toch gaat er na elke drie maanden iets om: een drankje kan wel. Ik heb er helemaal geen moeite mee gehad, ook geen cravings. Tot een eerste leuke date en dan gebeurt er iets. Het is zó sociaal normaal. En daar kan ik niet goed mee omgaan en dat is volledig mijn eigen zwakte.
Ik ging gisteren uit eten met familie en iedereen was aan de drank, bier, wijn, alles, doet me echt helemaal niets, ik kan ook niet tegen aspartaam en allerlei andere zoetstoffen, dus ik was gewoon aan de water. Langs het schap lopen in de winkel doet ook niets, langs de slijter lopen ook niet.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 21:25 schreef KapiteinIglo het volgende:
[..]
[..]
Enerzijds snap ik je gevoel dat het sociaal normaal is om te drinken. Maar met mijn medicatie kan ik niet drinken en daar ben ik helemaal ok mee.
Is dat dan misschien toch een verslavings-ding? Het gevoel
dat je in een sociale situatie moet drinken? Want je kan toch ook gewoon zeggen: ik wil lieven wat fris.
Kun je me eens door die gedachtegang heen helpen?
En kut. Gewoon kut dat je teruggevallen bent. Maar kop op en je best doen er weer bovenop te komen.
Dat gevoel gaat nooit helemaal weg in mijn beleving en ervaring. Maar het stemmetje wordt iedere dag dat je niet drinkt zachter en jij wordt sterker.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 21:45 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik ging gisteren uit eten met familie en iedereen was aan de drank, bier, wijn, alles, doet me echt helemaal niets, ik kan ook niet tegen aspartaam en allerlei andere zoetstoffen, dus ik was gewoon aan de water. Langs het schap lopen in de winkel doet ook niets, langs de slijter lopen ook niet.
Bij mij gaat na een aantal weken mijn lichaam er om vragen, zenuwachtig, trillen, hartkloppingen, kan niks meer, niet gamen, geen tv kijken, niet meer ontspannen. Heb nu naast Baclofen nog Diazepam en Alprazolam op voorraad om over die momenten heen te komen, maar de volgende dag of de dag erna is het weer terug.
Bij mij is het pure eigenwijsheid en bijna narcisme, die na een maand of drie, vier telkens weer de kop op steekt.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 21:25 schreef KapiteinIglo het volgende:
[..]
[..]
Enerzijds snap ik je gevoel dat het sociaal normaal is om te drinken. Maar met mijn medicatie kan ik niet drinken en daar ben ik helemaal ok mee.
Is dat dan misschien toch een verslavings-ding? Het gevoel
dat je in een sociale situatie moet drinken? Want je kan toch ook gewoon zeggen: ik wil lieven wat fris.
Kun je me eens door die gedachtegang heen helpen?
En kut. Gewoon kut dat je teruggevallen bent. Maar kop op en je best doen er weer bovenop te komen.
Wel een eerlijk antwoord van je, en heftig ook om dat te moeten beseffen.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 23:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Bij mij is het pure eigenwijsheid en bijna narcisme, die na een maand of drie, vier telkens weer de kop op steekt.
Niet drinken heb ik geen enkele moeite mee (tot dat ene moment). Geen depressies, geen cravings, kan prima naar een feestje zonder alcohol. En dan voel ik me weer helemaal top: fit, goede job, leuke date, gelukkig.
En dan moet 1 drankje wel kunnen, want dat kon ik twee jaar terug ook en al die jaren daarvoor. En dat kan dus niet, want je hersenen, althans je beloningssystematiek, zijn definitief kapot - of in ieder geval anders. Dat herstelt zich nooit meer (*) en dat besef daalt er bij mij maar niet definitief in. Dat is ook geen kwestie van zelfbeheersing of wilskracht, maar puur fysiek.
En dat is ook wat mij zo kwaad maakt: dat ik het rationeel weet en tóch doe (want dat is wél zelfbeheersing). Want ja, 1 promille van de mensen kan het wél en ik ben speciaal dus ik ga daarbij horen.
Plus de duizenden andere triggers die er natuurlijk zijn: ruzie, relatie uit, baan kwijt. Maar daar kan ik redelijk goed mee omgaan. Nee, het probleem zit hem erin als het wél goed gaat. En dus is er maar 1 persoon waar je naar kan kijken en dat ben ikzelf.
* huidig inzicht is dat dat na tien jaar wel gebeurt, maar dan blijf je verslavingsgevoelig
Dat besef is wat mij uiteindelijk enorm heeft geholpen. Ben naar een verslavingsdeskundige/psycholoog gegaan en met haar als het ware mijn hoofd in gedoken. Stukje bij beetje kwam ik er achter waar ik nou eigenlijk al mijn hele leven mee loop te worstelen, en wat er ook voor zorgde dat mijn gebruik steeds zo uit de klauwen liep.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 21:52 schreef Droopie het volgende:
[..]
Het zit echt tussen je oren, want je hart heeft geen dorst, maar je hoofd.
Is dat zo? En heb je daar een bron bij? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 23:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Bij mij is het pure eigenwijsheid en bijna narcisme, die na een maand of drie, vier telkens weer de kop op steekt.
Niet drinken heb ik geen enkele moeite mee (tot dat ene moment). Geen depressies, geen cravings, kan prima naar een feestje zonder alcohol. En dan voel ik me weer helemaal top: fit, goede job, leuke date, gelukkig.
En dan moet 1 drankje wel kunnen, want dat kon ik twee jaar terug ook en al die jaren daarvoor. En dat kan dus niet, want je hersenen, althans je beloningssystematiek, zijn definitief kapot - of in ieder geval anders. Dat herstelt zich nooit meer (*) en dat besef daalt er bij mij maar niet definitief in. Dat is ook geen kwestie van zelfbeheersing of wilskracht, maar puur fysiek.
En dat is ook wat mij zo kwaad maakt: dat ik het rationeel weet en tóch doe (want dat is wél zelfbeheersing). Want ja, 1 promille van de mensen kan het wél en ik ben speciaal dus ik ga daarbij horen.
Plus de duizenden andere triggers die er natuurlijk zijn: ruzie, relatie uit, baan kwijt. Maar daar kan ik redelijk goed mee omgaan. Nee, het probleem zit hem erin als het wél goed gaat. En dus is er maar 1 persoon waar je naar kan kijken en dat ben ikzelf.
* huidig inzicht is dat dat na tien jaar wel gebeurt, maar dan blijf je verslavingsgevoelig
Ik heb het van degene die deze presentatie heeft gegeven, maar het was in een nagesprekje onderling. En ook geen binair "zeker weten" natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 12:38 schreef praadje het volgende:
[..]
Is dat zo? En heb je daar een bron bij? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 14 mei 2023 13:11 schreef aloa het volgende:
Gaat hier de laatste tijd ook weer de verkeerde kant op. Voor het eten al aan de wijn en onder het eten en erna ook. In de avond nog flink wat biertjes en dan verbaas ik me elke ochtend weer, dat ik redelijk fit opsta. Want een kater heb ik niet (wat al helemaal verkeerd is, voor mijn gevoel).
Dus maar weer eens een poging wagen om te stoppen. Vol goede moed, maar de kriebels worden, naarmate de dag vordert, steeds heftiger.SuccesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Schroom ook niet om je huisarts om (tijdelijke) hulp te vragen hè. Naltrexon zou bij jou bijvoorbeeld misschien goed kunnen werken. Vermindert cravings en dempt het euforisch gevoel van alcohol (je kan wel drinken, het doet je alleen niet zoveel). Of "gewoon" difulsiram, kan je niet drinken. Zijn geen benzo's of iets, dus niet verslavend. En/ of praten.quote:Op zondag 14 mei 2023 13:11 schreef aloa het volgende:
Dus maar weer eens een poging wagen om te stoppen. Vol goede moed, maar de kriebels worden, naarmate de dag vordert, steeds heftiger.
Bedankt voor de tip.quote:Op maandag 15 mei 2023 06:14 schreef nostra het volgende:
[..]
Schroom ook niet om je huisarts om (tijdelijke) hulp te vragen hè. Naltrexon zou bij jou bijvoorbeeld misschien goed kunnen werken. Vermindert cravings en dempt het euforisch gevoel van alcohol (je kan wel drinken, het doet je alleen niet zoveel). Of "gewoon" difulsiram, kan je niet drinken. Zijn geen benzo's of iets, dus niet verslavend. En/ of praten.
Ik ben aan de Baclofen, maar helaas werkt het niet, nog steeds zin in alcoholquote:Op maandag 15 mei 2023 08:40 schreef aloa het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip.
Ik slik helaas al genoeg medicatie. En vooral voor de psychische bijwerkingen ben ik nogal gevoelig. In het verleden heeft dat zeg maar meer fout gedaan dan goed.
Als ik weer drink na een aantal dagen of weken niet gedronken te hebben, denk ik meestal de dag erna: 'ik heb gisteren toch al gedronken, vanavond nog maar even een paar biertjes en dan stop ik vanaf morgen weer'. En dan de dag erna: 'het is morgen alweer vrijdag, en ik heb de afgelopen twee dagen al gedronken, dus laat ik het weekend ook nog maar gezellig wat drinken en dan stop ik per maandag weer'. En zo verder...quote:Op donderdag 27 april 2023 18:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben waarschijnlijk vreselijk naïef, of ik begrijp het niet.
Maar als je eens in de drie maanden een keertje een bezopen weekend ofzo hebt, dan is dat toch niet zo heel heftig?![]()
Lijkt me redelijk normaal in het geaccepteerde vallen.
Of betekent een terugval dat je dan meteen weer weken lang, iedere dag, zwaar drinkt?
Difulsiram heeft, als het goed is, niet vaak psychische bijwerkingen. Je zou dat nog eens na kunnen vragen bij de arts. Normaal gesproken merk je er niets van. Maar zonder kan het natuurlijk ook prima.quote:Op maandag 15 mei 2023 08:40 schreef aloa het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip.
Ik slik helaas al genoeg medicatie. En vooral voor de psychische bijwerkingen ben ik nogal gevoelig. In het verleden heeft dat zeg maar meer fout gedaan dan goed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |