SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
[ Bericht 0% gewijzigd door Nattekat op 29-11-2022 21:53:53 ]
Veel kouder idd.quote:Op dinsdag 29 november 2022 15:03 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Kouder dan gemiddeld toch voor december?
Weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij is het volgende week constant tussen de -2 en 3 graden.quote:Op dinsdag 29 november 2022 18:26 schreef Elan het volgende:
Valt mee dit weer. Is niet echt koud. Volgende week hopelijk weer wat warmer.
18 graden nog, maar zal ook wel wat afkoelen dan.quote:Op dinsdag 29 november 2022 18:28 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij is het volgende week constant tussen de -2 en 3 graden.
Met een gevoelstemperatuur van - 8.
In Qatar?quote:Op dinsdag 29 november 2022 18:34 schreef Salina het volgende:
29 graden overdag en 25 graden 's nachts.
Niets te klagen.
Alleen die vieze zweetkleren.![]()
Uiteraard gaat het zachte weer winnen.quote:Op dinsdag 29 november 2022 19:59 schreef INViCTuS het volgende:
Wedden dat de zachte lucht weer gaat winnen. Elke keer zo
[ twitter ]
Ook niet erg. Er staat nu 2-4 graden. Dat noem ik ook geen winter en heb dan liever 8-10 graden. Grijs is het waarschijnlijk toch wel. Vriesweer en vorst is ook goedquote:Op dinsdag 29 november 2022 21:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Uiteraard gaat het zachte weer winnen.
Vietnam.quote:
Oh sorry. Ehm... wat zeiden we dan ook alweer.... ehh.... ff denken..... ohja:quote:
De maand voor en na 20 december zijn nooit echt licht, zelfs op dagen als dezequote:Op woensdag 30 november 2022 11:44 schreef Pisces29 het volgende:
Vandaag wederom een zonnige / lichte dag.
Gewoon blauwe lucht en een flauw zonnetje nuquote:Op woensdag 30 november 2022 12:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De maand voor en na 20 december zijn nooit echt licht, zelfs op dagen als deze
Op welke termijn? Ik zie nu op knmi dat dit weekend koud en grijs wordt.quote:
Begin december wel kans op nachtvorst.quote:Op woensdag 30 november 2022 12:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Op welke termijn? Ik zie nu op knmi dat dit weekend koud en grijs wordt.
Zolang de zon maar schijnt ben ik tevreden.
Verderop misschien sneeuwkansen.quote:Op woensdag 30 november 2022 12:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Tot half december saai grijs weertje zo te zien met een graad of 2-4 overdag en lichte vorst 's nachts.niet echt spannend.
Ik hou daar dus wel van. Decemberquote:Op woensdag 30 november 2022 12:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Tot half december saai grijs weertje zo te zien met een graad of 2-4 overdag en lichte vorst 's nachts.niet echt spannend.
Die temperatuur vind ik prima maar dat grijze weer wat minder.quote:Op woensdag 30 november 2022 12:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Wat bijzonder en bijzonder mooiquote:
Land ontwrichtende sneeuw zou wel weer een keertje leuk zijn eerlijk gezegd (mede omdat ik dan met 10 minuutjes glibberen al wandelend alsnog op mijn werk ben)quote:Op woensdag 30 november 2022 13:13 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Dit soort kaartjes zijn altijd weer leuk, maar goed de verspreiding van de pluimen na sinterklaas zijn nog te groot om hier echt voor te hypen nu
Bij een code rood blijf ik thuis.quote:Op woensdag 30 november 2022 13:19 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Land ontwrichtende sneeuw zou wel weer een keertje leuk zijn eerlijk gezegd (mede omdat ik dan met 10 minuutjes glibberen al wandelend alsnog op mijn werk ben)
Laatste was in 2010, dus mag idd wel weer eens.quote:Op woensdag 30 november 2022 15:03 schreef TLC het volgende:
Ik hoop zo dat we weer eens een Witte Kerst krijgen![]()
![]()
Het is weer eens hoog tijd voor een code rood snil des doods.quote:Op woensdag 30 november 2022 13:13 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Dit soort kaartjes zijn altijd weer leuk, maar goed de verspreiding van de pluimen na sinterklaas zijn nog te groot om hier echt voor te hypen nu
Hij loopt weerquote:Op woensdag 30 november 2022 18:22 schreef Momo het volgende:
[..]
450 cm sneeuw, dat is echt fantastisch!
Vandaag is een mooie dag.quote:Op donderdag 1 december 2022 07:40 schreef INViCTuS het volgende:
1 december, dus over 3 maand begint de lente alweer
Grijs en regenquote:Op donderdag 1 december 2022 12:22 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dank u Amerikaans Sinterklaasje!
Verwacht er weinig van, amper neerslagsignalen bij andere modellen.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:22 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik verwacht sowieso weinig van de Sint, bennie liev geweest dus ik schuif alle sneeuw naar Nattekatquote:Op donderdag 1 december 2022 12:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Verwacht er weinig van, amper neerslagsignalen bij andere modellen.
Hier alleen regen.quote:Op donderdag 1 december 2022 12:22 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vandaag weer een lichte dag.quote:
Vandaag nog even genieten voor het weer een hele maand donker wordt.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:01 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Vandaag weer een lichte dag.Ik kijk zelden vooruit.
cLiMaTe ChAnGe.quote:Op dinsdag 29 november 2022 17:00 schreef aloa het volgende:
[..]
Veel kouder idd.
Dit zie je niet vaak in december.
Laagjesquote:Op donderdag 1 december 2022 20:02 schreef Bocaj het volgende:
Winterjasje maar eens opzoeken en aandoen...
Elke dag thuis komen met een eerste laag die drijfnat is geworden door het gebrek aan verse luchtquote:Op donderdag 1 december 2022 20:20 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Laagjes![]()
Al 12-15 jaar geen echte winterjas. bevalt prima
quote:Op donderdag 1 december 2022 20:20 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Laagjes![]()
Al 12-15 jaar geen echte winterjas. bevalt prima
Ik heb nog iets van een 'tussen-jas' die in het najaar nog redelijk warm is...quote:Op donderdag 1 december 2022 20:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elke dag thuis komen met een eerste laag die drijfnat is geworden door het gebrek aan verse lucht
Ik heb een best wel dure hardshell die prima functioneertquote:Op donderdag 1 december 2022 20:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Elke dag thuis komen met een eerste laag die drijfnat is geworden door het gebrek aan verse lucht
Wel even naar de Alpen verhuizen hè. Hier in Nederland is het natuurlijk, grijs, mistig en motregen.quote:
Als er iets bestond dat even luchtig is als een shirt, maar wel gewoon warm houdt in de kou, zou ik een stuk minder een hekel aan kou hebben.quote:Op donderdag 1 december 2022 20:32 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ik heb een best wel dure hardshell die prima functioneert
Grijs, winderig, drie graden. Ergste weerbeeld wat je kan hebben in de winter.quote:
En voor het gevoel onder nul.quote:Op vrijdag 2 december 2022 13:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Grijs, winderig, drie graden. Ergste weerbeeld wat je kan hebben in de winter.
je wordt oudquote:
Je buurman ruikt hetquote:winderig
Koele kikker ben jequote:drie graden
Je mist 'regen': dan was het nog ergerquote:Ergste weerbeeld wat je kan hebben in de winter.
Ik word gewoon gepestquote:Op vrijdag 2 december 2022 13:41 schreef Frutsel het volgende:
[..]
je wordt oud
[..]
Je buurman ruikt het
[..]
Koele kikker ben je
[..]
Je mist 'regen': dan was het nog erger
Dat kan ook beter zijn dan dit. je kan dan opklaringen hebben en het is dan niet zo kansloos koud. Dit is gewoon zielig en triest tegelijk. Gelukkig geen mist, dan was het nog erger geweest.quote:Op vrijdag 2 december 2022 13:53 schreef aloa het volgende:
Wees blij dat we geen west circulatie hebben...
Het hikt al dagen net tegen de mist aan. Aan het begin van de week was het zicht zelfs bijna de hele dag 100 meter.quote:Op vrijdag 2 december 2022 14:05 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat kan ook beter zijn dan dit. je kan dan opklaringen hebben en het is dan niet zo kansloos koud. Dit is gewoon zielig en triest tegelijk. Gelukkig geen mist, dan was het nog erger geweest.
Dat was echt verschrikkelijk.quote:Op vrijdag 2 december 2022 14:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het hikt al dagen net tegen de mist aan. Aan het begin van de week was het zicht zelfs bijna de hele dag 100 meter.
Ik vind het vooral verschrikkelijk dat mijn vooruit iedere keer heel erg beslaat aan de binnenkantquote:
Dat is lastig idd.quote:Op vrijdag 2 december 2022 14:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik vind het vooral verschrikkelijk dat mijn vooruit iedere keer heel erg beslaat aan de binnenkant
Glenn Helder is altijd het zonnetje in huis!quote:Op vrijdag 2 december 2022 14:41 schreef Dagoduck het volgende:
In Den Helder gewoon zon hoor, net als de afgelopen dagen.
Ardennen is dichterbij met sneeuwquote:Op donderdag 1 december 2022 22:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wel even naar de Alpen verhuizen hè. Hier in Nederland is het natuurlijk, grijs, mistig en motregen.
Ja, want dit kansloze gedoe heb je ook niks aan. Donkergrijs en 1-2 graden. Kou liefhebbers blij? Blij met wat? Doe mij dan maar dubbele cijfers want dit is echt deprimerend als de lampen overdag al zowat aan moeten.quote:Op vrijdag 2 december 2022 22:54 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Doe mij de controle-run maar.![]()
Ze moeten leren kiezenquote:Op zaterdag 3 december 2022 09:41 schreef aloa het volgende:
De controle is weer normaal.
[ afbeelding ]
Nee, mist is net als sneeuw heeeerlijk. Het dempt de geluiden, net alsof je ergens achteraf woontquote:
Ik bedoelde het ook enigszins sarcastisch.quote:Op zaterdag 3 december 2022 10:16 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Nee, mist is net als sneeuw heeeerlijk. Het dempt de geluiden, net alsof je ergens achteraf woont
Ja, ik ben blij. Koud is koud. Alles vanaf een graad of vijf en lager vind ik fijn. Liefst sneeuw en ijs maar met vijf graden ben ik ook blij. Met vijf graden voelt het als winter met 10 graden of hoger niet. Ik vind kou een fijn gevoel, fris, schoon, geen idee hoe ik het het beste kan noemen. Weet alleen dat ik er van houd. Maar als je niet van kou houd snap ik dat dit voelt als nutteloze kou, want het levert geen sneeuw of ijs opquote:Op zaterdag 3 december 2022 09:38 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ja, want dit kansloze gedoe heb je ook niks aan. Donkergrijs en 1-2 graden. Kou liefhebbers blij? Blij met wat? Doe mij dan maar dubbele cijfers want dit is echt deprimerend als de lampen overdag al zowat aan moeten.
Sneeuwkansen zijn er overigens ook nog steeds. Het zwabbert nogal.
Misschien is emigreren naar Barrow een idee?quote:Op zaterdag 3 december 2022 10:21 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ja, ik ben blij. Koud is koud. Alles vanaf een graad of vijf en lager vind ik fijn. Liefst sneeuw en ijs maar met vijf graden ben ik ook blij. Met vijf graden voelt het als winter met 10 graden of hoger niet. Ik vind kou een fijn gevoel, fris, schoon, geen idee hoe ik het het beste kan noemen. Weet alleen dat ik er van houd. Maar als je niet van kou houd snap ik dat dit voelt als nutteloze kou, want het levert geen sneeuw of ijs op
Het heeft zeker watquote:Op zaterdag 3 december 2022 10:21 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ja, ik ben blij. Koud is koud. Alles vanaf een graad of vijf en lager vind ik fijn. Liefst sneeuw en ijs maar met vijf graden ben ik ook blij. Met vijf graden voelt het als winter met 10 graden of hoger niet. Ik vind kou een fijn gevoel, fris, schoon, geen idee hoe ik het het beste kan noemen. Weet alleen dat ik er van houd. Maar als je niet van kou houd snap ik dat dit voelt als nutteloze kou, want het levert geen sneeuw of ijs op
Nog liever naar Alert.quote:Op zaterdag 3 december 2022 11:30 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Misschien is emigreren naar Barrow een idee?
Wie weet ooitquote:Op zaterdag 3 december 2022 11:30 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Misschien is emigreren naar Barrow een idee?
Er heerst een poolklimaat en de minimumtemperatuur is 324 dagen per jaar onder het vriespunt. Van 10 mei tot 2 augustus gaat de zon niet onder en tussen 18 november en 24 januari komt zij niet opquote:Op zaterdag 3 december 2022 12:29 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Wie weet ooitqua klimaat echt iets voor mij, maar ben niet zo’n emigratie-type
Je moet er van houden inderdaadquote:Op zaterdag 3 december 2022 12:36 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Er heerst een poolklimaat en de minimumtemperatuur is 324 dagen per jaar onder het vriespunt. Van 10 mei tot 2 augustus gaat de zon niet onder en tussen 18 november en 24 januari komt zij niet op
dat lijkt mij nou echt precies niks
Hij knipt alleen altijd de datum eruitquote:
quote:Op zaterdag 3 december 2022 12:36 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Er heerst een poolklimaat en de minimumtemperatuur is 324 dagen per jaar onder het vriespunt. Van 10 mei tot 2 augustus gaat de zon niet onder en tussen 18 november en 24 januari komt zij niet op
dat lijkt mij nou echt precies niks
Klopt, mijn auto was wit vanmorgen.quote:
Assen ook een dun laagje zichtbaatr op auto'squote:
Tyfus koudquote:
Van? Het weekendquote:
De broer van @Kettlebellquote:Op maandag 5 december 2022 11:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat valt er te genieten aan eeuwig grijze soep en een graad of twee boven nul..
De meeste mensen die daar fan van zijn zitten hele dagen in een donker warm kantoor.quote:Op maandag 5 december 2022 11:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Echt precies niks ookquote:Op maandag 5 december 2022 11:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Je moet toch watquote:Op maandag 5 december 2022 13:01 schreef Dven het volgende:
Een dag niet gezeken is een dag niet geleefd
Dit weer doet dan ook echt wat met mijn gemoedstoestand.quote:Op maandag 5 december 2022 13:01 schreef Dven het volgende:
Klassiek december welquote:
Wees er trots opquote:Op maandag 5 december 2022 13:38 schreef dick_laurent het volgende:
Sja ik mag niet melden hoe het weer hier is want dan worden mensen ook weer boos... Basically worden ze bij bijna alles wat ik zeg boos. Wel mooi dat ik die gave heb.
Dat is het wel gewoon ja. Voor mensen die er vatbaar voor zijn, kwa gemoedstoestand is het vooral de lengte van die zeer donkere grijze periode die killing is. Mijn eigen mams heeft er to-taal geen moeite mee en geniet er zelfs van. Daar heb ik het dus iig niet vanquote:
De temperatuur vind ik niet erg. Het is dat het gewoon maar niet licht wordt..quote:
Ja ik zie ook liever zon, maar het beïnvloed echt mijn gemoedstoestand niet.quote:Op maandag 5 december 2022 15:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De temperatuur vind ik niet erg. Het is dat het gewoon maar niet licht wordt..
Ik denk dat we dit jaar niet mogen klagen. Tot twee weken was het prachtig weer.quote:Op maandag 5 december 2022 13:47 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Dat is het wel gewoon ja. Voor mensen die er vatbaar voor zijn, kwa gemoedstoestand is het vooral de lengte van die zeer donkere grijze periode die killing is. Mijn eigen mams heeft er to-taal geen moeite mee en geniet er zelfs van. Daar heb ik het dus iig niet van![]()
Op zich geen klacht want dat heeft geen zinquote:Op maandag 5 december 2022 13:01 schreef Dven het volgende:
Polar low zou wel gaaf zijn, echter zaterdag thunderdome op het programma, mag dus effe wachten tot na het weekend.quote:Op maandag 5 december 2022 20:25 schreef INViCTuS het volgende:
Dit zou wel mooi zijn:
Mogelijk een polar low?
Tijdens het weekend geeft hetzelfde Duitse weermodel ICON door een combinatie van warm zeewater en een koude bovenlucht een signaal voor een winterse storing die wat weg heeft van een polar low. Deze koudbloedige depressie kan voor sneeuw zorgen. Dan moeten wel alle puzzelstukjes op de juiste plek vallen.
Leuk!quote:Op maandag 5 december 2022 22:05 schreef TLC het volgende:
Hier viel sneeuw vanmiddag, zowaar een Witte Pakjesavond !!![]()
![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel nog ver weg dus, niet zo veel waarde aanhechten nog
[ Bericht 4% gewijzigd door Houtenbeen op 06-12-2022 00:58:02 ]
quote:Op dinsdag 6 december 2022 00:28 schreef Houtenbeen het volgende:
Zo dan de nieuwste run van GFS18
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wel nog ver weg dus, niet zo veel waarde aanhechten nog![]()
Nee hoor, alleen regen gisteren. Maar hier zijn ook geen heuvels, dat is een stuk zuidelijker.quote:
quote:
Alle dagen thuiswerken dus, trein zal met zoiets wel weer drama worden (en ongetwijfeld op de weg ook).quote:
De profielfoto van die kerel is trouwens echtquote:
Niet echt leuk nee, wordt een dure winter helaasquote:Op dinsdag 6 december 2022 10:28 schreef Straatcommando. het volgende:
En echt oprotten met die "ijskoude wind" want de gasprijzen gaan nu al door het dak. Dit gaat ons en vooral de overheid miljarden kosten zo
Het is echt de wind. Kou is niet eens erg, wind icm slecht geïsoleerde huizen is echt drama.quote:Op dinsdag 6 december 2022 10:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet echt leuk nee, wordt een dure winter helaas
En we hebben net eens oostenwind.quote:Op dinsdag 6 december 2022 10:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is echt de wind. Kou is niet eens erg, wind icm slecht geïsoleerde huizen is echt drama.
Dit. Jaren 30 woning hier. Wel bezig met zaken vervangen/isoleren, maar -10 windstil voelt vaak fijner dan 1 graad met een (oosten)wind.quote:Op dinsdag 6 december 2022 10:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is echt de wind. Kou is niet eens erg, wind icm slecht geïsoleerde huizen is echt drama.
Vandaar dat het ook gevoelig kouder wordt.quote:Op dinsdag 6 december 2022 12:07 schreef aloa het volgende:
Komende dagen komt de wind juist meer uit het noorden.
Daarom heb ik tamelijk een 'hekel' (groot woord) aan blauwe lucht en zon, door die vieze wind die je er vaak bij krijgt.quote:Op dinsdag 6 december 2022 12:00 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Dit. Jaren 30 woning hier. Wel bezig met zaken vervangen/isoleren, maar -10 windstil voelt vaak fijner dan 1 graad met een (oosten)wind.
Hij komt hier ook net door.quote:Op dinsdag 6 december 2022 10:40 schreef INViCTuS het volgende:
Ja, de zon! Uniek in december, maar het kan nog
Maar uit het oosten is het kouder.quote:Op dinsdag 6 december 2022 12:08 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Vandaar dat het ook gevoelig kouder wordt.
Leuke site voor nerds als je wil zien hoe lang de daglichtperiode is en de max hoogte van de zon in je woonplaats per datum in het jaar.quote:Op woensdag 7 december 2022 11:07 schreef Nattekat het volgende:
De zon staat zo laag dat het zelfs onder bijna volledig blauwe luchten nog niet zonnig is hier. Stoken zullen we
Hoogstens licht winters in het diepe binnenland maar het is eerder kwakkelweer. Vroeger zou men hier in september nog niet wakker van hebben gelegen. Kortebroekenweer. Klimaat 32.0.quote:Op woensdag 7 december 2022 09:24 schreef dick_laurent het volgende:
Nieuwste pluim. Volgens de boys op weerwoord is deze nog niet koud genoeg.![]()
[ afbeelding ]
Die kende ik al als echte nerdquote:Op woensdag 7 december 2022 11:17 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Leuke site voor nerds als je wil zien hoe lang de daglichtperiode is en de max hoogte van de zon in je woonplaats per datum in het jaar.
Vandaag in midden NL staat ie maximaal 15 graden boven de horizon.Het kan erger, in Tromso Noorwegen komt ie inmiddels niet meer boven de horizon uit.
Nu weet ik dat er in de winter sowieso weinig dagelijkse gang is, maar dit is wel heel erg. Is dit niet gewoon grijs tot en met?quote:Op woensdag 7 december 2022 09:24 schreef dick_laurent het volgende:
Nieuwste pluim. Volgens de boys op weerwoord is deze nog niet koud genoeg.![]()
[ afbeelding ]
De overdag wat warmere en 's nachts koudere opties zijn zonnig. Die daar tussenin bivakkeren overwegend grijs.quote:Op woensdag 7 december 2022 12:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nu weet ik dat er in de winter sowieso weinig dagelijkse gang is, maar dit is wel heel erg. Is dit niet gewoon grijs tot en met?
Volgens mij heb je daar een kaart voor. Dekkingsgraad meen ik? Wordt hier ook wel ns gepost.quote:Op woensdag 7 december 2022 12:52 schreef Dven het volgende:
[..]
De overdag wat warmere en 's nachts koudere opties zijn zonnig. Die daar tussenin bivakkeren overwegend grijs.
Aantal modellen die dat doen. Arpege en Harmonie in ieder geval. ECMWF in ieder geval niet qua afzonderlijke leden.quote:Op woensdag 7 december 2022 13:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens mij heb je daar een kaart voor. Dekkingsgraad meen ik? Wordt hier ook wel ns gepost.
kou hier is regen bij jouquote:Op woensdag 7 december 2022 11:17 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Leuke site voor nerds als je wil zien hoe lang de daglichtperiode is en de max hoogte van de zon in je woonplaats per datum in het jaar.
Vandaag in midden NL staat ie maximaal 15 graden boven de horizon.Het kan erger, in Tromso Noorwegen komt ie inmiddels niet meer boven de horizon uit.
Jammer voor de sunny vibes, maar wel beter voor het land. Dus ik zal niet klagen.quote:Op woensdag 7 december 2022 19:10 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
kou hier is regen bij jou
Voorlopig sterk wisselvallig.
Nieuwe buien dringen in de loop van vandaag en morgen vanuit het zuidwesten het Iberisch schiereiland binnen. Morgen en vrijdag brengen ze op veel plaatsen flink wat neerlag, met de nadruk op de zuidelijke gebieden. Zaterdag lijkt het even droog te worden, maar vanaf zondag volgen – bijna dagelijks- nieuwe storingen die de regenhoeveelheden flink laten oplopen. Het lijkt zelfs de hele volgende week sterk wisselvallig te blijven. Als dit zo uitkomt, moet in de situatie van de stuwmeren toch langzaam verbetering gaan komen.
Liga?quote:Op woensdag 7 december 2022 20:18 schreef Zipportal het volgende:
De warme chocolademelk met een Liga smoakt goed. @:KingRoland @:Wereldgozer
Neuh, maakt niet uit zo'n enorme plens regen als je voor de zon op vakantie gaat.quote:Op woensdag 7 december 2022 20:14 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Jammer voor de sunny vibes, maar wel beter voor het land. Dus ik zal niet klagen.
Vandaag was het overigens redelijk zonnig bij bijna 20 graden. Alsnog niet heel slecht dus
Hij is niet op vakantiequote:Op donderdag 8 december 2022 05:57 schreef gijs030 het volgende:
[..]
Neuh, maakt niet uit zo'n enorme plens regen als je voor de zon op vakantie gaat.
Goed om te zien dat de orde in ere is hersteldquote:Op woensdag 7 december 2022 19:33 schreef Dagoduck het volgende:
Nog even een zonuren-update. Den Helder heeft eind november behoorlijk wat uren prijs moeten geven op Vlissingen. Nog drieënhalve week te gaan.
2325.5 Den Helder
2305.7 Vlissingen
2280.2 Hoek van Holland
2268.8 Stavoren
2256.0 Voorschoten
2247.4 Wijk aan Zee
2236.7 Wilhelminadorpe
2221.5 Berkhout
2218.2 Terschelling
2211.4 Cabauw
2186.9 Schiphol
2183.8 Herwijnen
2181.1 Westdorpe
2176.6 Lelystad
2162.0 Ell
2159.7 Volkel
2155.6 Lauwersoog
2154.4 Rotterdam
2149.4 Gilze-Rijen
2133.1 Hupsel
2130.4 Eindhoven
2121.0 Heino
2120.7 Marknesse
2119.2 Leeuwarden
2101.3 Twenthe
2098.1 Maastricht
2066.9 Deelen
2043.4 Hoogeveen
2010.7 Nieuw-Beerta
2009.4 Arcen
2007.8 Eelde
quote:Op donderdag 8 december 2022 08:20 schreef Jor_Dii het volgende:
Winter Mega energierekening is coming
Schurft heet datquote:
Nou nou nouquote:
Dus Djeez en ik hebben nu al 2 weken minder zon gehad dit jaar dan jij?quote:Op woensdag 7 december 2022 19:33 schreef Dagoduck het volgende:
Nog even een zonuren-update. Den Helder heeft eind november behoorlijk wat uren prijs moeten geven op Vlissingen. Nog drieënhalve week te gaan.
2325.5 Den Helder
2305.7 Vlissingen
2280.2 Hoek van Holland
2268.8 Stavoren
2256.0 Voorschoten
2247.4 Wijk aan Zee
2236.7 Wilhelminadorpe
2221.5 Berkhout
2218.2 Terschelling
2211.4 Cabauw
2186.9 Schiphol
2183.8 Herwijnen
2181.1 Westdorpe
2176.6 Lelystad
2162.0 Ell
2159.7 Volkel
2155.6 Lauwersoog
2154.4 Rotterdam
2149.4 Gilze-Rijen
2133.1 Hupsel
2130.4 Eindhoven
2121.0 Heino
2120.7 Marknesse
2119.2 Leeuwarden
2101.3 Twenthe
2098.1 Maastricht
2066.9 Deelen
2043.4 Hoogeveen
2010.7 Nieuw-Beerta
2009.4 Arcen
2007.8 Eelde
Vooralsnog is die kans klein.quote:Op donderdag 8 december 2022 10:50 schreef xpompompomx het volgende:
Nu, tegen beter weten in, hopen/bidden/duimen dat het ook nog eens flink gaat sneeuwen volgende week.
Hahahahahaquote:Op donderdag 8 december 2022 10:50 schreef xpompompomx het volgende:
Nu, tegen beter weten in, hopen/bidden/duimen dat het ook nog eens flink gaat sneeuwen volgende week.
Dacht gister in de over-mijn-schouder-kijkbeweging dat iemand me kwam inhalen op de snelweg, maar het was maanlichtquote:
Het is van valentijnsdag 2021 geleden dat het nog zo koud was hier.quote:Op vrijdag 9 december 2022 00:09 schreef Ivy_Mike het volgende:
Hier in Breezand is het kwik al gezakt naar -4en het is behoorlijk potdicht
Kappen nou hoorquote:Op vrijdag 9 december 2022 00:32 schreef Dagoduck het volgende:
We hebben al een strengere winter dan afgelopen winter!
Wel redelijk karig nog. Hopelijk wel met zon en niet grijs ohne ende, zoals gebruikelijkquote:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221209_93015460quote:Tientallen fietsers naar ziekenhuis na gladde ochtendspits in Gent
De eerste vriestemperaturen van het jaar hebben redelijk wat problemen veroorzaakt in Gent. Verschillende fietsers zijn gevallen en het tramverkeer is verstoord. Elders in Vlaanderen lijkt de overlast beperkt.
De aanvriezende mist leidde vrijdagochtend tot gladde wegen in Gent. Vooral fietspaden lagen er verraderlijk bij: op sommige bruggen, zoals de Recolettenbrug en de Phoenixbrug, vielen de fietsers met bosjes. Ook aan de Nieuwevaart en Tweebruggen zijn verschillende valpartijen gemeld.
Volgens KMI-weerman David Dehenauw is het geen toeval dat vooral de bruggen glad zijn: ‘De luchttemperatuur is kouder dan de grondtemperatuur. In tegenstelling tot gewone wegen en fietspaden worden bruggen dus langs twee kanten afgekoeld. Dat leidt tot meer rijmplekken, en dus meer valpartijen.’
Tientallen (brom)fietsers met ernstige verwondingen
Bij de spoedafdeling van het UZ Gent hadden zich rond 10 uur al tientallen fietsers en bromfietsers gemeld met ernstige verwondingen. ‘Waarschijnlijk gaat het om breuken, dat moet nog bekeken worden’, zegt woordvoerder Karlien Wouters.
Ook bij het AZ Sint-Lucas was het vrijdagochtend zeer druk. ‘De wachtzaal van de spoed zat rond 8.30 uur goed vol’, zegt woordvoerder Iny Cleeren. ‘Normaal is het op een vrijdag niet zo druk.’ Ook daar ging het vooral om fietsers en bromfietsers met breuken en schaafwonden. Zwaardere verwondingen werden daar rond 9 uur echter nog niet gemeld.
De Gentse politie maakte inmiddels melding van een honderdtal oproepen over gladheid, al omvat dat alle soorten meldingen. Het zou in totaal gaan om een twintigtal ernstige valpartijen – zowel fietsers, steppers, als voetgangers.
"rijmplekken"quote:Op vrijdag 9 december 2022 10:58 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221209_93015460
quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:03 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
"rijmplekken"
Is dat Belgisch of automagische spellingscorrectie?
https://www.meteo.be/nl/info/weerwoorden/rijm-v1quote:Rijm
Rijm bestaat hoofdzakelijk uit kleine ijskristalletjes.Het ontstaat wanneer (onderkoelde) fijne druppeltjes (mist, nevel of wolkendruppeltjes), na contact met een bevroren oppervlak, overgaan naar ijs. De druppeltjes spreiden zich, net zoals bij aanvriezende regen, over het oppervlak uit, maar omdat ze zo klein zijn vermengen ze zich sterk met de lucht zodat hun voorkomen witachtig, poreus wordt (ijzel is "doorzichtiger").
Rijm wordt in de eerste plaats gevormd op voorwerpen en oppervlakken die gericht zijn naar de wind. Rijmplekken vormen zich bij voorkeur op bruggen. De reden waarom bruggen zo gevaarlijk zijn, is dat zij afkoelen aan twee zijden. Een weg of in het algemeen de grond verliest enkel warmte door uitstraling via de bovenzijde zodat hij langer zijn warmte behoudt.
Rijp
Rijp vormt zich bij negatieve temperaturen en is een rechtstreekse overgang van waterdamp naar ijs. Het mag niet verward worden met rijm, een overgang van druppeltjes naar ijs.
Rijp bevat witte ijskristalletjes waarin veel lucht zit, waardoor het een ruw en harig uitzicht krijgt.
Rijp ken ik wel. Als aanvriezende mist. Rijm niet.quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:11 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
[..]
https://www.meteo.be/nl/info/weerwoorden/rijm-v1
Hoe heet dat in Nederland? Aanvriezende mist?
Dat was een nutteloze trip, ligt nog niet in de winkel.quote:Op vrijdag 9 december 2022 12:26 schreef crystal_meth het volgende:
* crystal_meth gaat alvast strooizout kopen
Want wanneer je het nodig hebt is het meestal uitverkocht.
Of maken ze dat ook in Oekraïne?quote:Op vrijdag 9 december 2022 14:29 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat was een nutteloze trip, ligt nog niet in de winkel.
Ik denk dat het zout uit Brazilië gaat komen deze winterquote:Op vrijdag 9 december 2022 15:10 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Of maken ze dat ook in Oekraïne?
Ik zit nog met vijftig pallets boutlint. Geen curry of late night kebab die dat compenseren kan hoorquote:Op vrijdag 9 december 2022 14:29 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat was een nutteloze trip, ligt nog niet in de winkel.
Boutlintquote:Op vrijdag 9 december 2022 20:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zit nog met vijftig pallets boutlint. Geen curry of late night kebab die dat compenseren kan hoor
Ik heb het ergens ooit eens opgepikt en ik vond het zo grappig dat het is blijven hangenquote:Op vrijdag 9 december 2022 21:34 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Boutlint![]()
Is dat een plaatselijk dialect? Heb zelden een google search met zo weinig resultaten gehad, slechts 5 nederlandstalige, de rest zijn spellingsfouten (van Butrint national park) of twee woorden (about lint):
- een entry op Woordenboek van Populair Taalgebruik
- een commentaar in het gastenboek van Minicamping de Greidhoeke
- 2 facebook posts
- 1 post op geenstijl
Voor wie het niet kent: boutlint = WC-papier.
Je gasten waarderen dat vast als ze moeten schijten.quote:Op vrijdag 9 december 2022 21:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb het ergens ooit eens opgepikt en ik vond het zo grappig dat het is blijven hangen
Hier zat het vanaf 16.30uur ineens potdicht, en later loste het ineens op.quote:
Gaaf ja, dit kan ik wèl waarderen, is gewoon mooi. Ipv in de blubberdrabsneeuw in de file staan op de A2quote:Op zaterdag 10 december 2022 09:32 schreef INViCTuS het volgende:
Ik moet hier eigenlijk gewoon eens heengaan. het is maar 3.5/4 uurtjes voor mij
[ twitter ]
Ja als er zoveel sneeuw ligt is de snelweg ineens wel te doen? Ik zie nog wat praktische problemen.quote:Op zaterdag 10 december 2022 10:23 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Gaaf ja, dit kan ik wèl waarderen, is gewoon mooi. Ipv in de blubberdrabsneeuw in de file staan op de A2
Die schuiven ze wel schoonquote:Op zaterdag 10 december 2022 11:03 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja als er zoveel sneeuw ligt is de snelweg ineens wel te doen? Ik zie nog wat praktische problemen.
Wat houdt je tegen om te gaan?quote:Op zaterdag 10 december 2022 09:32 schreef INViCTuS het volgende:
Ik moet hier eigenlijk gewoon eens heengaan. het is maar 3.5/4 uurtjes voor mij
[ twitter ]
Mwah, ik zie een 5% kans...quote:Op zaterdag 10 december 2022 15:25 schreef Paul het volgende:
gaat het nou woensdag heel veel sneeuwen in nl?
quote:
En nu is Extinction Rebellion stil...quote:
quote:Op zaterdag 10 december 2022 18:30 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
Volgend weekend gaan we schaatsen!
Dat is bepaald geen Helder Den Helder!quote:Op zaterdag 10 december 2022 18:34 schreef Dagoduck het volgende:
Stukje Den Helder vanochtend.
[ afbeelding ]
Kan ik eindelijk weer naar m'n werk.quote:Op zaterdag 10 december 2022 18:30 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb alweer zin in de vele door-het-ijs-zak filmpjes.quote:Op zaterdag 10 december 2022 18:30 schreef monkyyy het volgende:
[ afbeelding ]
quote:
Afwisseling op de zachte tot warme dagen een groot deel van het jaar. Kou vind ik gewoon lekker ook, verfrissend. Zoek het soms ook op, door te gaan winterzwemmen bijvoorbeeld (zwemmen is een groot woord. Erin lopen, even laten zakken tot mijn schouders en dan weer eruit) Ik geloof dat er na volgende week weer verzachting aan komt maar voor mij zou dit nog veel langer aan mogen houden.quote:Op zondag 11 december 2022 16:40 schreef Metalfreak het volgende:
Wat vinden mensen nu echt zo leuk aan die kou? Ik ben er echt alweer helemaal klaar mee...
Eens. Ik heb in deze periode ook een stuk liever echte vrieskou (met sneeuw!)in plaats van de dieptrieste 4-13 graden omstandigheden die we vorig jaar grotendeels hadden.quote:Op zondag 11 december 2022 19:48 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Afwisseling op de zachte tot warme dagen een groot deel van het jaar. Kou vind ik gewoon lekker ook, verfrissend. Zoek het soms ook op, door te gaan winterzwemmen bijvoorbeeld (zwemmen is een groot woord. Erin lopen, even laten zakken tot mijn schouders en dan weer eruit) Ik geloof dat er na volgende week weer verzachting aan komt maar voor mij zou dit nog veel langer aan mogen houden.
Het weerbeeld is bepalend. Zoals het gister en vandaag was, dat kan me gestolen worden en heb ik net zo lief 12 graden. Komende 3 dagen wordt het koud en zonnig, dus helemaal prima. Afwisseling van wolken en zon met temperaturen rond 10 vind ik ook prima. Vorig jaar rond oud en nieuw was bijvoorbeeld wel prettig. Maar eerst sneeuw en daarna zon met temperaturen rond 0/-1 is ook goedquote:Op zondag 11 december 2022 19:57 schreef fetX het volgende:
[..]
Eens. Ik heb in deze periode ook een stuk liever echte vrieskou (met sneeuw!)in plaats van de dieptrieste 4-13 graden omstandigheden die we vorig jaar grotendeels hadden.
Doe ik nooitquote:Op maandag 12 december 2022 18:19 schreef Bocaj het volgende:
Mensen die een auto hebben en morgen vroeg weg moeten, zet hem niet op de handrem!
Ja! A.s. zondag giet it oan!quote:Op maandag 12 december 2022 18:45 schreef TLC het volgende:
Komen ze dan nu eens bij elkaar ? die rayonhoofden ?
Vast geen prijsplafondquote:Op maandag 12 december 2022 20:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dat daar uberhaupt mensen wonen.
Bohhhquote:
Een groot deel van de mannelijke Yakuten die daar wonen zijn ondertussen ergens anders....quote:Op maandag 12 december 2022 20:31 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Dat daar uberhaupt mensen wonen.
Neen! Ik wil nog even mijn diepvriezer ontdooien/schoonmaken..goed weertje voor zonder dat de inhoud die dan ff buiten geparkeerd staat al te snel ontdooitquote:
Dat is dan weer een drommels goed ideequote:Op dinsdag 13 december 2022 00:56 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Neen! Ik wil nog even mijn diepvriezer ontdooien/schoonmaken..goed weertje voor zonder dat de inhoud die dan ff buiten geparkeerd staat al te snel ontdooit![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |