Schurft heet datquote:
Nou nou nouquote:
Dus Djeez en ik hebben nu al 2 weken minder zon gehad dit jaar dan jij?quote:Op woensdag 7 december 2022 19:33 schreef Dagoduck het volgende:
Nog even een zonuren-update. Den Helder heeft eind november behoorlijk wat uren prijs moeten geven op Vlissingen. Nog drieënhalve week te gaan.
2325.5 Den Helder
2305.7 Vlissingen
2280.2 Hoek van Holland
2268.8 Stavoren
2256.0 Voorschoten
2247.4 Wijk aan Zee
2236.7 Wilhelminadorpe
2221.5 Berkhout
2218.2 Terschelling
2211.4 Cabauw
2186.9 Schiphol
2183.8 Herwijnen
2181.1 Westdorpe
2176.6 Lelystad
2162.0 Ell
2159.7 Volkel
2155.6 Lauwersoog
2154.4 Rotterdam
2149.4 Gilze-Rijen
2133.1 Hupsel
2130.4 Eindhoven
2121.0 Heino
2120.7 Marknesse
2119.2 Leeuwarden
2101.3 Twenthe
2098.1 Maastricht
2066.9 Deelen
2043.4 Hoogeveen
2010.7 Nieuw-Beerta
2009.4 Arcen
2007.8 Eelde
Vooralsnog is die kans klein.quote:Op donderdag 8 december 2022 10:50 schreef xpompompomx het volgende:
Nu, tegen beter weten in, hopen/bidden/duimen dat het ook nog eens flink gaat sneeuwen volgende week.
Hahahahahaquote:Op donderdag 8 december 2022 10:50 schreef xpompompomx het volgende:
Nu, tegen beter weten in, hopen/bidden/duimen dat het ook nog eens flink gaat sneeuwen volgende week.
Dacht gister in de over-mijn-schouder-kijkbeweging dat iemand me kwam inhalen op de snelweg, maar het was maanlichtquote:
Het is van valentijnsdag 2021 geleden dat het nog zo koud was hier.quote:Op vrijdag 9 december 2022 00:09 schreef Ivy_Mike het volgende:
Hier in Breezand is het kwik al gezakt naar -4en het is behoorlijk potdicht
Kappen nou hoorquote:Op vrijdag 9 december 2022 00:32 schreef Dagoduck het volgende:
We hebben al een strengere winter dan afgelopen winter!
Wel redelijk karig nog. Hopelijk wel met zon en niet grijs ohne ende, zoals gebruikelijkquote:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221209_93015460quote:Tientallen fietsers naar ziekenhuis na gladde ochtendspits in Gent
De eerste vriestemperaturen van het jaar hebben redelijk wat problemen veroorzaakt in Gent. Verschillende fietsers zijn gevallen en het tramverkeer is verstoord. Elders in Vlaanderen lijkt de overlast beperkt.
De aanvriezende mist leidde vrijdagochtend tot gladde wegen in Gent. Vooral fietspaden lagen er verraderlijk bij: op sommige bruggen, zoals de Recolettenbrug en de Phoenixbrug, vielen de fietsers met bosjes. Ook aan de Nieuwevaart en Tweebruggen zijn verschillende valpartijen gemeld.
Volgens KMI-weerman David Dehenauw is het geen toeval dat vooral de bruggen glad zijn: ‘De luchttemperatuur is kouder dan de grondtemperatuur. In tegenstelling tot gewone wegen en fietspaden worden bruggen dus langs twee kanten afgekoeld. Dat leidt tot meer rijmplekken, en dus meer valpartijen.’
Tientallen (brom)fietsers met ernstige verwondingen
Bij de spoedafdeling van het UZ Gent hadden zich rond 10 uur al tientallen fietsers en bromfietsers gemeld met ernstige verwondingen. ‘Waarschijnlijk gaat het om breuken, dat moet nog bekeken worden’, zegt woordvoerder Karlien Wouters.
Ook bij het AZ Sint-Lucas was het vrijdagochtend zeer druk. ‘De wachtzaal van de spoed zat rond 8.30 uur goed vol’, zegt woordvoerder Iny Cleeren. ‘Normaal is het op een vrijdag niet zo druk.’ Ook daar ging het vooral om fietsers en bromfietsers met breuken en schaafwonden. Zwaardere verwondingen werden daar rond 9 uur echter nog niet gemeld.
De Gentse politie maakte inmiddels melding van een honderdtal oproepen over gladheid, al omvat dat alle soorten meldingen. Het zou in totaal gaan om een twintigtal ernstige valpartijen – zowel fietsers, steppers, als voetgangers.
"rijmplekken"quote:Op vrijdag 9 december 2022 10:58 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221209_93015460
quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:03 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
"rijmplekken"
Is dat Belgisch of automagische spellingscorrectie?
https://www.meteo.be/nl/info/weerwoorden/rijm-v1quote:Rijm
Rijm bestaat hoofdzakelijk uit kleine ijskristalletjes.Het ontstaat wanneer (onderkoelde) fijne druppeltjes (mist, nevel of wolkendruppeltjes), na contact met een bevroren oppervlak, overgaan naar ijs. De druppeltjes spreiden zich, net zoals bij aanvriezende regen, over het oppervlak uit, maar omdat ze zo klein zijn vermengen ze zich sterk met de lucht zodat hun voorkomen witachtig, poreus wordt (ijzel is "doorzichtiger").
Rijm wordt in de eerste plaats gevormd op voorwerpen en oppervlakken die gericht zijn naar de wind. Rijmplekken vormen zich bij voorkeur op bruggen. De reden waarom bruggen zo gevaarlijk zijn, is dat zij afkoelen aan twee zijden. Een weg of in het algemeen de grond verliest enkel warmte door uitstraling via de bovenzijde zodat hij langer zijn warmte behoudt.
Rijp
Rijp vormt zich bij negatieve temperaturen en is een rechtstreekse overgang van waterdamp naar ijs. Het mag niet verward worden met rijm, een overgang van druppeltjes naar ijs.
Rijp bevat witte ijskristalletjes waarin veel lucht zit, waardoor het een ruw en harig uitzicht krijgt.
Rijp ken ik wel. Als aanvriezende mist. Rijm niet.quote:Op vrijdag 9 december 2022 11:11 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
[..]
https://www.meteo.be/nl/info/weerwoorden/rijm-v1
Hoe heet dat in Nederland? Aanvriezende mist?
Dat was een nutteloze trip, ligt nog niet in de winkel.quote:Op vrijdag 9 december 2022 12:26 schreef crystal_meth het volgende:
* crystal_meth gaat alvast strooizout kopen
Want wanneer je het nodig hebt is het meestal uitverkocht.
Of maken ze dat ook in Oekraïne?quote:Op vrijdag 9 december 2022 14:29 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat was een nutteloze trip, ligt nog niet in de winkel.
Ik denk dat het zout uit Brazilië gaat komen deze winterquote:Op vrijdag 9 december 2022 15:10 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Of maken ze dat ook in Oekraïne?
Ik zit nog met vijftig pallets boutlint. Geen curry of late night kebab die dat compenseren kan hoorquote:Op vrijdag 9 december 2022 14:29 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat was een nutteloze trip, ligt nog niet in de winkel.
Boutlintquote:Op vrijdag 9 december 2022 20:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zit nog met vijftig pallets boutlint. Geen curry of late night kebab die dat compenseren kan hoor
Ik heb het ergens ooit eens opgepikt en ik vond het zo grappig dat het is blijven hangenquote:Op vrijdag 9 december 2022 21:34 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Boutlint![]()
Is dat een plaatselijk dialect? Heb zelden een google search met zo weinig resultaten gehad, slechts 5 nederlandstalige, de rest zijn spellingsfouten (van Butrint national park) of twee woorden (about lint):
- een entry op Woordenboek van Populair Taalgebruik
- een commentaar in het gastenboek van Minicamping de Greidhoeke
- 2 facebook posts
- 1 post op geenstijl
Voor wie het niet kent: boutlint = WC-papier.
Je gasten waarderen dat vast als ze moeten schijten.quote:Op vrijdag 9 december 2022 21:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb het ergens ooit eens opgepikt en ik vond het zo grappig dat het is blijven hangen
Hier zat het vanaf 16.30uur ineens potdicht, en later loste het ineens op.quote:
Gaaf ja, dit kan ik wèl waarderen, is gewoon mooi. Ipv in de blubberdrabsneeuw in de file staan op de A2quote:Op zaterdag 10 december 2022 09:32 schreef INViCTuS het volgende:
Ik moet hier eigenlijk gewoon eens heengaan. het is maar 3.5/4 uurtjes voor mij
[ twitter ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |