Het terugtrekken naar beter verdedigbare posities is een standaardstrategie die er voor zorgt dat je minder manschappen verliest. Tot voor kort was er weinig aan de hand bij Bagmoet, maar recentelijk na de doorbraak bij Kurdiumivka en Soledar is er een situatie ontstaan waarbij de aanvoerwegen kunnen worden afgesloten vanuit het noorden en zuiden.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is er logisch aan?
Zoals de user boven je al aangeeft schiet je er niets mee op.
Geef je het daar op, dan bespaar je levens op dat stukje grondgebied.
Maar wat dan? Dan vallen de Russen de volgende stad aan en heb je exact hetzelfde.
Enige wat je wint is dat de doden op een andere plek vallen.
Is niet echt een voordeel te noemen.
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.quote:
Mee eens.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.
Zijn er ook inzichten hoe dat de andere kant op werkt, ofwel: Zijn er indicaties in de infostroom die mijn beeld kunnen bevestigen dat de Russische luchtafweerop zijn zachtst gezegd een beetje suboptimaal is
Het hoeft natuurlijk niet uit de sluiten dat Rusland vorderingen maakt en steeds een paar meter grond pakt.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 16:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mee eens.
Op die kaartjes lijkt het allemaal wel erg hosanna gezien vanuit Oekraine.
Schieten elke dag meerdere vliegtuigen en heli's neer, wel weer wat drones,
Terwijl ze zelf achter het directe front command centers weten uit te schakelen e.d.
Het is wel interessant om te zien dat Rusland aan het begin van de invasie een tekort aan mensen had en dat probeerde te compenseren door veel gepantserd materieel te gebruiken, wat vervolgens allemaal aan gort werd geschoten. Nu hebben ze sinds de mobilisatie genoeg mankracht maar lijken ze een gebrek aan (gepantserd) materieel te hebben, allicht doordat ze dat gedurende de eerste maanden van de oorlog massaal verloren hebben. Het gevolg is nu de voortdurende human waves, eigenlijk wel bizar dat de Russische leiding gewoon wegkomt met dergelijk geblunder.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 16:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het hoeft natuurlijk niet uit de sluiten dat Rusland vorderingen maakt en steeds een paar meter grond pakt.
Met de aanvoer van de gemobiliseerde troepen viel zoiets wel een beetje te verwachten.
Het wordt echter op termijn steeds wranger voor Rusland als UA dagelijks de nodige spullen van ze aan gort schiet. Als je materiel dagelijks begint te verminderen gaat zo'n invasie toch steeds een beetje lastiger.
Nu sijpelt het ook door in westers nieuws.quote:
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 22:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nu sijpelt het ook door in westers nieuws.
Bakhmut moet Oekrane opgeven, voor nu.
https://www.nu.nl/spannin(...)l-op-ziekenhuis.html
https://www.theguardian.c(...)extremely-acute-live
Dank voor de info.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 23:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.
Een week lijkt wel te kloppen, de val van Soledar en de doorbraak bij Kurdiumivka. Momenteel zijn er bepaalde bronnen die aanvallen bij Ivanivske melden, dat zou wellicht de terugtrekking kunnen forceren.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 23:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.
Ik betwijfel of Russische vergelijkbare acties er allemaal in staan.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.
Zijn er ook inzichten hoe dat de andere kant op werkt, ofwel: Zijn er indicaties in de infostroom die mijn beeld kunnen bevestigen dat de Russische luchtafweerop zijn zachtst gezegd een beetje suboptimaal is
Als die er zouden zijn zouden ze om het hardst all over the interwebz uitgekraaid worden. Ze worden nu kennelijk zelfs niet eens verzonnen.quote:Op maandag 30 januari 2023 10:49 schreef Aezeal het volgende:
[..]
Ik betwijfel of Russische vergelijkbare acties er allemaal in staan.
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over isquote:Op maandag 30 januari 2023 10:50 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als die er zouden zijn zouden ze om het hardst all over the interwebz uitgekraaid worden. Ze worden nu kennelijk zelfs niet eens verzonnen.
Mogen wel o ppassen dat er geen zand in de systemen komen..quote:
Het probleem van Rusland is dat er meer van de Oekrainsche luchtmacht over is dan dat ze lief is. Al is dat uiteraard minder dan in het begin van de oorlog.quote:Op maandag 30 januari 2023 10:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over is) ook niet zo vaak in boven gebied waar luchtafweer ze neer kan halen.
Als er n ding is dat vooral in het begin van de invasie in Oekrane duidelijk werd is dat een gevechtshelikopter of een straaljager voor close air support zoals een SU25 bijzonder kwetsbaar is in een gebied dat vergeven is van draagbare luchtdoelraketten zoals bijv. de Stingers die al vanaf het begin geleverd werden.quote:Op maandag 30 januari 2023 10:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over is) ook niet zo vaak in boven gebied waar luchtafweer ze neer kan halen.
Die hebben we in 1916 vorig voorjaar ook al voorbij zien komen.quote:
"It is designed for ... the destruction of (..) ground targets"quote:
Lol dat ding ziet er precies zo uit zoals een luie carnavalsgroep hun (leger)wagen zou bouwen.quote:
Het is eigenlijk Rusland wat het initiatief weer heeft overgenomen nadat ze werden teruggedrogen in Kherson.quote:Op woensdag 1 februari 2023 12:03 schreef WheatWaffles het volgende:
Wordt er nog bericht in de afgelopen paar weken over enige overwinningen behaald door Oekraine?
Nee en dat zal ook niet meer gebeuren. Rusland heeft het rustig aan gedaan tijdens de koude wintermaanden, maar met de lente op komst stormen ze zo door naar Kiev. Mensen die dachten dat het Russische leger, hun materieel of technologie onvoldoende zou zijn komen bedrogen uit. Natuurlijk is Rusland vele malen sterker dan Oekrane en is hun wapentechnologie gelijkwaardig aan die van VS, VK, Duitsland en Frankrijk.quote:Op woensdag 1 februari 2023 12:03 schreef WheatWaffles het volgende:
Wordt er nog bericht in de afgelopen paar weken over enige overwinningen behaald door Oekraine?
Lol.quote:Op woensdag 1 februari 2023 21:07 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee en dat zal ook niet meer gebeuren. Rusland heeft het rustig aan gedaan tijdens de koude wintermaanden, maar met de lente op komst stormen ze zo door naar Kiev. Mensen die dachten dat het Russische leger, hun materieel of technologie onvoldoende zou zijn komen bedrogen uit. Natuurlijk is Rusland vele malen sterker dan Oekrane en is hun wapentechnologie gelijkwaardig aan die van VS, VK, Duitsland en Frankrijk.
Kortom, deze oorlog zal f nog jaren duren, of Oekrane geeft zich eind dit jaar over. Maar Rusland zal hoe dan ook winnen.
Ahhhh vandaar dat de Russische materialen van roest en ellende uit elkaar vallen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 21:07 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee en dat zal ook niet meer gebeuren. Rusland heeft het rustig aan gedaan tijdens de koude wintermaanden, maar met de lente op komst stormen ze zo door naar Kiev. Mensen die dachten dat het Russische leger, hun materieel of technologie onvoldoende zou zijn komen bedrogen uit. Natuurlijk is Rusland vele malen sterker dan Oekrane en is hun wapentechnologie gelijkwaardig aan die van VS, VK, Duitsland en Frankrijk.
Kortom, deze oorlog zal f nog jaren duren, of Oekrane geeft zich eind dit jaar over. Maar Rusland zal hoe dan ook winnen.
Rusland heeft nog niet eens zijn beste troepen en materieel ingezet.quote:Op woensdag 1 februari 2023 22:51 schreef koemleit het volgende:
[..]
Lol.
Vraagje. Als het allemaalzo'n geweldige wapentechnologie is, waarom konden ze vorig voorjaar dan niet door stormen naar Kiev?
wat is er veranderd in het voordeel van de Russen?
quote:Op woensdag 1 februari 2023 22:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Rusland heeft nog niet eens zijn beste troepen en materieel ingezet.
als dit al zo is, waarom niet?quote:Op woensdag 1 februari 2023 22:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik denk dat Rusland die achter de hand houdt voor een eventuele oorlog met de NAVO.quote:Op donderdag 2 februari 2023 09:55 schreef koemleit het volgende:
[..]
als dit al zo is, waarom niet?
bedoel als je met je beste troepen en materieel zo kunt winnen.. waarom zou je die dan niet gewoon op dag 1 inzetten?
en nu gaan ze die alsnog inzetten in het voorjaar? en wat dan als er oorlog komt met de NAVO?quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk dat Rusland die achter de hand houdt voor een eventuele oorlog met de NAVO.
Ze zeggen zelf dat ze al in oorlog zijn met NATO. Waarom zetten ze een jaar na dato hun beste troepen niet in?quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk dat Rusland die achter de hand houdt voor een eventuele oorlog met de NAVO.
Ik heb geen idee of ze die gaan inzetten.quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:04 schreef koemleit het volgende:
[..]
en nu gaan ze die alsnog inzetten in het voorjaar? en wat dan als er oorlog komt met de NAVO?
Rusland krijgt vrijwel niks voor elkaar op het gnante af.
ze zullen best nog wat achter de hand hebben.quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of ze die gaan inzetten.
Maar ik denk wel dat ze meer wapens achter de hand hebben, troepen weet ik niet.
quote:Op woensdag 1 februari 2023 22:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:03 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ze hebben nog meer reserves die ze op kunnen roepen, en van de materialen is ook niet 100% ingezet.quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:09 schreef koemleit het volgende:
[..]
ze zullen best nog wat achter de hand hebben.
Maar niet "hun beste wapens en troepen"
Eerder hun troep wapens.
Hun beste wapen is op dit moment een (lokaal) overwicht aan troepen. Qua materieel zit er echt geen parity met de UA aan te komen. Ze moeten het hebben van hun incasseringsvermogen. Er staat volgens de UA intel zo'n 300k 500k aan slechtgetraine vatniks klaar om eind februari een offensief te beginnen. Daar valt volgens de laatste gevechtskracht assessments die ik gelezen heb mee te winnen als uiteindelijk de UA geen munitie meer heeft en RU nog wel mannen.quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb geen idee of ze die gaan inzetten.
Maar ik denk wel dat ze meer wapens achter de hand hebben, troepen weet ik niet.
Ik zag net wel dat er wat nieuw materiaal was aangekomen in de donbass.quote:Op donderdag 2 februari 2023 15:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hun beste wapen is op dit moment een (lokaal) overwicht aan troepen. Qua materieel zit er echt geen parity met de UA aan te komen. Ze moeten het hebben van hun incasseringsvermogen. Er staat volgens de UA intel zo'n 300k 500k aan slechtgetraine vatniks klaar om eind februari een offensief te beginnen. Daar valt volgens de laatste gevechtskracht assessments die ik gelezen heb mee te winnen als uiteindelijk de UA geen munitie meer heeft en RU nog wel mannen.
De human wave doctrine, zo 1914..
Er begint mij toch ook het idee te bekruipen dat UA Bachmoet lichtelijk op zijn beloop laat om de Russen te enthousiasmeren daar hun offensief door te zetten. Zoals ik al eerder zei: je ziet duidelijk waar de spill-over van Russiche troepen aan het front is terecht gekomen na de terugtrekking uit Kherson. De grote vraag is waar de troepen van UA gebleven zijn. Niet ingezet rondom Bachmoet, zoals hun Russische collega's, zoveel is duidelijk.
Het probleem voor Oekraine is wel dat als Bachmoet valt dat dan de 2 grote steden ook met de grond gelijk zullen worden gemaakt door Rusland dus men zal dat wel willen voorkomen.quote:Op donderdag 2 februari 2023 15:48 schreef AgLarrr het volgende:
Er begint mij toch ook het idee te bekruipen dat UA Bachmoet lichtelijk op zijn beloop laat om de Russen te enthousiasmeren daar hun offensief door te zetten. Zoals ik al eerder zei: je ziet duidelijk waar de spill-over van Russiche troepen aan het front is terecht gekomen na de terugtrekking uit Kherson. De grote vraag is waar de troepen van UA gebleven zijn. Niet ingezet rondom Bachmoet, zoals hun Russische collega's, zoveel is duidelijk.
Dit is een grap toch? Of wil men echt wo1 na spelen?quote:
Ik denk dat zo'n ding vanuit Russisch perspectief helemaal zo heel nog niet is als je bedenkt dat voor het Russische leger de spoorwegen altijd erg belangrijk zijn geweest. Er is zelfs een speciaal leger onderdeel voor: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_Railway_Troopsquote:Op donderdag 2 februari 2023 21:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit is een grap toch? Of wil men echt wo1 na spelen?
Ook hier maar even de vraag: heeft een offensief in deze periode wel zin gezien het weer en de daarbij horende ondergrond?quote:Op donderdag 2 februari 2023 15:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hun beste wapen is op dit moment een (lokaal) overwicht aan troepen. Qua materieel zit er echt geen parity met de UA aan te komen. Ze moeten het hebben van hun incasseringsvermogen. Er staat volgens de UA intel zo'n 300k 500k aan slechtgetraine vatniks klaar om eind februari een offensief te beginnen. Daar valt volgens de laatste gevechtskracht assessments die ik gelezen heb mee te winnen als uiteindelijk de UA geen munitie meer heeft en RU nog wel mannen.
De human wave doctrine, zo 1914..
Ik heb werkelijk geen idee, maar ik vermoed dat het toch deels politiek ingegeven zal zijn en niet pers militair. Het ontbreekt de Russen nogal aan successen. Of allicht wordt het een poging de Donetsk en Luhansk oblasten te veroveren en dan te onderhandelen?quote:Op donderdag 2 februari 2023 21:40 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ook hier maar even de vraag: heeft een offensief in deze periode wel zin gezien het weer en de daarbij horende ondergrond?
Bij Bakhmut of een andere stad waar je al voor ligt vast wel, maar verder doorstoten geeft toch dezelfde problemen als vorig jaar?
Op papier heeft Rusland inderdaad een kwalitatief en kwantitatief fantastisch leger. Alleen mist de kwaliteit kwantiteit en de kwantiteit kwaliteit.quote:Op woensdag 1 februari 2023 21:07 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Rusland heeft inderdaad de VDV uit Kherson in Bakmoet bijgezet wat een belangrijke oorzaak is dat ze daar nu eindelijk, na maanden, wat vooruitgang boeken. Oekraiene heeft in Bakmoet (enkele?) bataljons die hoog nodig aan roulering toe waren vervangen door bataljon(s) uit Kherson. Oekraine speelt nog steeds het spelletje van klein beetje land inleveren voor tijdswinst (en veel verliezen aan Russische kant).quote:Op donderdag 2 februari 2023 15:48 schreef AgLarrr het volgende:
Dat geloof ik ook.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 08:47 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen idee, maar ik vermoed dat het toch deels politiek ingegeven zal zijn en niet pers militair. Het ontbreekt de Russen nogal aan successen. Of allicht wordt het een poging de Donetsk en Luhansk oblasten te veroveren en dan te onderhandelen?
Het lijkt mij naief om te denken dat dit gaat leiden tot de instorting van het UA leger.
Maar dan is de vraag waarom ze die Luchtmacht dan niet eerder massaal ingezet hebben ipv een jaar lang lopen prutsen.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 11:33 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook.
Maar dan zouden de Russen in een jaar tijd niets geleerd hebben.
Volgens zou er nog gevaar kunnen komen van de Russische luchtmacht.
Maar die zullen nu meer last hebben van de westerse luchtverdediging.
Ja inderdaad.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 11:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar dan is de vraag waarom ze die Luchtmacht dan niet eerder massaal ingezet hebben ipv een jaar lang lopen prutsen.
hier een best interessante beschrijving van de "waves"-taktiek die wagner toepast in Bakhmut, volgens aangave gebaseerd op een beschrijving vanuit een russisch platformquote:Op vrijdag 3 februari 2023 11:27 schreef cynicus het volgende:
[..]
Rusland heeft inderdaad de VDV uit Kherson in Bakmoet bijgezet wat een belangrijke oorzaak is dat ze daar nu eindelijk, na maanden, wat vooruitgang boeken. Oekraiene heeft in Bakmoet (enkele?) bataljons die hoog nodig aan roulering toe waren vervangen door bataljon(s) uit Kherson. Oekraine speelt nog steeds het spelletje van klein beetje land inleveren voor tijdswinst (en veel verliezen aan Russische kant).
Toch wel echt een brute tactiek hoor.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 16:55 schreef RM-rf het volgende:
het geeft ook aan dat de verliezen aan manschappen relatief groot zijn..
normaal dienen objectives bereikt te worden gebrui makend van tot 4 waves (van 8 personen).. maar meermaals had wagner momenteel tot 14 waves nodig om deze objective te bereiken en de verliezen zijn groot (veelal 50% van de ingezette troepen, bij 14 waves zijn dat 112 soldaten).
tevens zijn ze enorm afhankelijk van gerichte artillerie-ondersteuning, de waves markeren doelwitten die dan beschoten worden en de waves wahten af om verder te trekken tot deze vernietigd zijn, maar mermaals worden De waves doorgestuurd voordat de artillerie opgehouden is, met en groot risico op friendly fire-kills.
Tevens zouden er problemen zijn bij de bevoorrading en beschikbaarheid van artillerie-shells
Rusland is simpelweg niet in staat een groot luchtoffensief te starten als ondersteuning zoals de NATO of vooral eigenlijk de VS dat kan.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 11:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar dan is de vraag waarom ze die Luchtmacht dan niet eerder massaal ingezet hebben ipv een jaar lang lopen prutsen.
Is voor Oekrane ook de manier om te winnen denk ik. Maak er een uit puttingsslag van waarbij de russen steeds minder gemotiveerd worden om te vechten.quote:Op zondag 5 februari 2023 10:02 schreef Viesdik het volgende:
Ik krijg de indruk dat de oorlog bewust traag verloopt.
De Russen hadden tijd nodig om die gemobiliseerde burgers iets van training te geven - die hebben ze nu. In de tussentijd hebben ze Wagner letterlijk gevoerd aan de Oekraners om de druk er op te houden. Allemaal dooie criminelen. Daar is niet heel veel verloren gegaan voor de Russische maatschappij.quote:Op zondag 5 februari 2023 10:56 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Is voor Oekrane ook de manier om te winnen denk ik. Maak er een uit puttingsslag van waarbij de russen steeds minder gemotiveerd worden om te vechten.
Oftewel ingraven, geen overbodige risico's op grote verliezen en ondertussen rusland leegdrainen.
ookal heb je 2/3 maanden training gehad ga je daar bijzonder weinig aan hebben in de heat opf the moment. Misschien dat je net weet hoe je een geweest moet onderhouden en moet schieten, maar doorzetten en mentale weerbaarheid heb je niet na 2/3 maandenquote:Op zondag 5 februari 2023 11:36 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De Russen hadden tijd nodig om die gemobiliseerde burgers iets van training te geven - die hebben ze nu. In de tussentijd hebben ze Wagner letterlijk gevoerd aan de Oekraners om de druk er op te houden. Allemaal dooie criminelen. Daar is niet heel veel verloren gegaan voor de Russische maatschappij.
Het gaat pas echt zeer doen als er in het komende offensief veel doden gaan vallen.
Ik weet het. De Russen gaan het toch proberen.quote:Op zondag 5 februari 2023 11:40 schreef Ferdii het volgende:
[..]
ookal heb je 2/3 maanden training gehad ga je daar bijzonder weinig aan hebben in de heat opf the moment. Misschien dat je net weet hoe je een geweest moet onderhouden en moet schieten, maar doorzetten en mentale weerbaarheid heb je niet na 2/3 maanden
Er wordt ouderwets oorlog gevoerd geregiseerd door de top. Het westen en Rusland hebben er mogelijk allebei baat bij dat de oorlog traag verloopt.quote:Op zondag 5 februari 2023 10:56 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Is voor Oekrane ook de manier om te winnen denk ik. Maak er een uit puttingsslag van waarbij de russen steeds minder gemotiveerd worden om te vechten.
Oftewel ingraven, geen overbodige risico's op grote verliezen en ondertussen rusland leegdrainen.
dat zeiden we 20 jaar geleden ook alquote:Op zondag 5 februari 2023 14:56 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Er wordt ouderwets oorlog gevoerd geregiseerd door de top. Het westen en Rusland hebben er mogelijk allebei baat bij dat de oorlog traag verloopt.
Met de moderne middelen voorhanden is een oorlog met mensen een der laatsten die we zullen meemaken tussen 2 eerste wereldlanden
Uitputtingsslag is een lager niveau discussie
Maar hoeveel anders is dit bij de Oekraners?quote:Op zondag 5 februari 2023 11:40 schreef Ferdii het volgende:
[..]
ookal heb je 2/3 maanden training gehad ga je daar bijzonder weinig aan hebben in de heat opf the moment. Misschien dat je net weet hoe je een geweest moet onderhouden en moet schieten, maar doorzetten en mentale weerbaarheid heb je niet na 2/3 maanden
Er zit natuurlijk een verschil in. Oekraners zijn iets bewuster van nut en noodzaak om hun land te ontrussen.quote:Op zondag 5 februari 2023 18:56 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Maar hoeveel anders is dit bij de Oekraners?
Jawel, maar ook veel Oekraners zullen alleen noodzakelijke training hebben gehad.quote:Op zondag 5 februari 2023 19:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk een verschil in. Oekraners zijn iets bewuster van nut en noodzaak om hun land te ontrussen.
De Russische gemobiliseerde militairen komen meest uit hoeken van Rusland waar men amper van het bestaan van Oekrane op de hoogte is. Die vechten andermans oorlogje uit waar ze zelf eigenlijk part nog deel in hebben.
Dat kan zo zijn invloeden op de motivatie hebben.
Met een flinke motivatie staan ze al 1-0 voor op een even goed getrainde maar slecht gemotiveerde tegenstander.quote:Op zondag 5 februari 2023 20:24 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Jawel, maar ook veel Oekraners zullen alleen noodzakelijke training hebben gehad.
Dan kun je ook niet altijd het ideale verwachten.
Jawel, maar zodra de kogels vliegen zullen deze ook anders reageren dan de goed getrainde militair.quote:Op zondag 5 februari 2023 20:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Met een flinke motivatie staan ze al 1-0 voor op een even goed getrainde maar slecht gemotiveerde tegenstander.
Absoluut waar.quote:Op zondag 5 februari 2023 20:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Jawel, maar zodra de kogels vliegen zullen deze ook anders reageren dan de goed getrainde militair.
Ik heb, net als de rest van de wereld, dat filmpje ook gezien en ik durf niet te zeggen of het dat te maken heeft met de training van de troepen die je zag.quote:Zag vandaag nog een filmpje van een gepantserd voertuig die bij zijn infanterie wegreed waarna deze werden afgeknald.
Ah ja, ik vind die losstaande filmpjes niet echt veel zeggen. Maar dit lijkt me nu net iets wat je met meer training beter oplost.quote:Op zondag 5 februari 2023 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Absoluut waar.
[..]
Ik heb, net als de rest van de wereld, dat filmpje ook gezien en ik durf niet te zeggen of het dat te maken heeft met de training van de troepen die je zag.
Moet trouwens zeggen dat ik maar weinig van dergelijke filmpjes heb gezien tot nu toe. Als dit Russen waren geweest was waarschijnlijk doorgescrolled, zo vaak ik al dergelijke filmpjes met Russen in de hoofdrol heb gezien.
Uit de vele drone filmpjes afkomstig uit de Bakmoet regio leid ik af dat zo'n wave normaal gesproken bestaat uit 9 personen. Het aantal doden is dus nog hoger.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 16:55 schreef RM-rf het volgende:
het geeft ook aan dat de verliezen aan manschappen relatief groot zijn..
normaal dienen objectives bereikt te worden gebrui makend van tot 4 waves (van 8 personen).. maar meermaals had wagner momenteel tot 14 waves nodig om deze objective te bereiken en de verliezen zijn groot (veelal 50% van de ingezette troepen, bij 14 waves zijn dat 112 soldaten).
dat zal toch niet de laatste data zijn? Daar is Soledar nog niet ingenomen en lijken de russische posities veel verder terug te liggenquote:
Nee, nee, zeker niet. Laatse kaartje bedoelde ik. De kaart is up to dat tot 1-feb.quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:42 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat zal toch niet de laatste data zijn? Daar is Soledar nog niet ingenomen en lijken de russische posities veel verder terug te liggen
Precies, dat is ook precies het gedeelte waar aardig wat gebeurd is de laatste weken.quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:42 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat zal toch niet de laatste data zijn? Daar is Soledar nog niet ingenomen en lijken de russische posities veel verder terug te liggen
Niet te vroeg juichen. Maar de Russen geven sowieso meer dan hun lief is.quote:Op donderdag 9 februari 2023 19:40 schreef AgLarrr het volgende:
Blijkt het toch ht offensief al te zijn..
Als ik Russische commandant was gaf ik ook gas, je weet dat met verstrijken van tijd UA alleen maar meer beschikking gaat krijgen over hoog-technologisch westers spul. Terwijl Rusland dat niet heeft, daar wordt alleen maar dieper in de opslag gevist. Dan is tijd je grootste vijand.quote:Op donderdag 9 februari 2023 19:40 schreef AgLarrr het volgende:
ze moeten wat, lijkt het.quote:Op donderdag 9 februari 2023 19:40 schreef AgLarrr het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)uwen-op-alle-frontenquote:Tot veel meer dan dit zijn de Russen niet in staat, denkt Wijninga. Aan het zuidelijke front bij Zaporizja "misschien nog twee afleidingsmanoeuvres, maar meer niet." Een aanval vanuit alle windstreken op Oekrane, zoals op 24 februari 2022, zit er niet meer in, denkt hij.
Het voorlopige hoofddoel van de Russen vormen nu de twee plaatsen Slovjansk en Kramatorsk, in de provincie Donetsk. "Dat zou een groot verlies zijn voor de Oekraners", stelt Deen. Hij gaat ervan uit dat een Russisch offensief uiteindelijk zal 'culmineren' in een Oekraens offensief, als de oprukkende Russen aan het einde van hun krachten raken, "net als in augustus".
Als zelfs Wijninga dat al zegt (werkt voor clubje van Rob de Wijk) dan weet je het wel.quote:Op donderdag 9 februari 2023 22:19 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
ze moeten wat, lijkt het.
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)uwen-op-alle-fronten
Een beetje inderdaad. Duitsland was toen b.v een uitgemergeld land. Rusland nu is dat niet. Volgend jaar gaat Rusland vechten om Kievde Krimquote:Op vrijdag 10 februari 2023 00:46 schreef Zwoerd het volgende:
Een beetje als het lenteoffensief van de Duitsers in de eerste wereldoorlog, ook een wanhoopsactie voordat de Amerikanen volledig ingezet konden worden. Hopen dat het nu net zo eindigt: door logistieke problemen loopt het offensief spaak, waarna Oekrane kan counteren en door de Russische linies breekt.
Dit was globaal van de lente/zomer ook al het plan is niet?quote:Op zaterdag 11 februari 2023 00:54 schreef BlaZ het volgende:
Hier de bespreking over het mogelijke offensief van Poolse bron
De focus ligt anders deze keer. Uit de uitgelekte plannen van de initile invasie was het plan dat men daadwerkelijk ook ten westen van de Dnjepr gebieden zou innemen.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 01:32 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dit was globaal van de lente/zomer ook al het plan is niet?
Alleen realistisch als men echt die 400k extra achter de hand heeft.
Jawel maar toen kwamen ze ook amper voor uit.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 03:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De focus ligt anders deze keer. Uit de uitgelekte plannen van de initile invasie was het plan dat men daadwerkelijk ook ten westen van de Dnjepr gebieden zou innemen.
Ik denk dat dit plan, indien goed uitgewerkt, kn werken.
De kern is het uitschakelen van de bruggen over de Dnjepr.
Een aantal interessante punten:
1) Rusland valt met rakketten heel de Oekrane aan zodat Oekrane de luchtafweersystemen over het hele gebied moet verspreiden.
2) Rusland produceert 10.000 artilleriemunitie per dag en schiet er 6000/7000 af.
Men kwam toen prima vooruit maar had niet de reserves om het achterliggende gebied goed te kunnen controleren. Er is bijvoorbeeld om Brovary gevochten, net ten oosten van Kiev, terwijl Chernihiv amper werd ingenomen.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 03:25 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Jawel maar toen kwamen ze ook amper voor uit.
Het is zeker ambitieus voornamelijk gezien het feit dat Oekrane voorbereid is. De beste kans voor de Russen is denk ik een enorm breed front waardoor ze 4/3 - 1 overmacht kunnen creren.quote:Ik zeg niet dat het ze niet lukken kan, maar het is wel erg ambitieus gezien de enorme afstanden niet?
Dat van die munitie lijkt me een nobrainer.
Spannend is het wel. Als het mislukt hebben de Russen een probleem lijkt me.
Heb jij het ook over invasie 1.2 waarbij ze vanuit izium en zaporizja tot aan Dnipro probeerden te geraken?quote:Op zaterdag 11 februari 2023 05:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Men kwam toen prima vooruit maar had niet de reserves om het achterliggende gebied goed te kunnen controleren. Er is bijvoorbeeld om Brovary gevochten, net ten oosten van Kiev, terwijl Chernihiv amper werd ingenomen.
[..]
Het is zeker ambitieus voornamelijk gezien het feit dat Oekrane voorbereid is. De beste kans voor de Russen is denk ik een enorm breed front waardoor ze 4/3 - 1 overmacht kunnen creren.
Gezien de slechte organisatie aan Russische kant lijkt het me lastig. Nog eens 500.000 man en het zal wel lukken denk ik.
Ehm, daar zit weinig logican achter als dit als 'postief' nieuws voor de russen vermeld.. Het is eerder teken van hun problemen.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 03:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
2) Rusland produceert 10.000 artilleriemunitie per dag en schiet er 6000/7000 af.
Ik had het over de initile invasie.quote:Op zaterdag 11 februari 2023 10:38 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Heb jij het ook over invasie 1.2 waarbij ze vanuit izium en zaporizja tot aan Dnipro probeerden te geraken?
Tja enorm overwicht moet je gelijk inzetten inderdaad. Tel hierbij de kans op veel ondersteuning vanuit de lucht en de artillerie op.. Toch is het een groot gebied en als die Oekraners niet stug blijven vechten om elke meter maar telkens tijdig terugvallen zodat ze 1 front kunnen houden. Het is een hele afstand en je moet van beide kanten op kunnen blijven rukken.
Het werd in de bron opgemerkt als het opbouwen van een voorraad voor een aankomend offensief.quote:Op zondag 12 februari 2023 12:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ehm, daar zit weinig logican achter als dit als 'postief' nieuws voor de russen vermeld.. Het is eerder teken van hun problemen.
In november schoot rusland per dag 40.000 artillerie-munitie af...
Met weinig resuktaat aangezien hun hitratio relatief laag ligt.
Maar bovenal lijkt nu hun probleem te zijn dat ze door hun voorraden ter plekke zijn en logistiek de nieuwe productie niet snel genoeg kunnen bijleveren.
Het lage aantal artillerie duid dan eerder op logistieke zwakte.
Qua productie verliest rusland op de langere termijn het altijd van het westen dat nu misschien een lagere productie heeft, maar producenten als Rheinmetal zijn met alle macht bezig hun productie op te krikken.
Bovenal hebben deze ook een afzetgarantie aangezien ook alle natolanden hun voorraden willen vergroten (of bestaande voorraad achterstanden willen opvullen, bv de grootste opdrachtgever bij artilleriemunitie in duitsland is nu het Nederlandse leger, terwijl de duitse Bundeswehr een voorraadsachterstand van 20% bij artilleriemunitie wil opvullen... Dat is voor de producenten een langdurige afzetgarantie)
Ah, ik over de fase daarna waarbij die spottende kaarten kwamen kijken over die steeds bijgestelde doelen.quote:
Nuja, vorige maand, begin januari 2023 verschoten de russen nog 20.000 shells per dag. Aan het begin van de invasie 60.000 zelfs.quote:Op zondag 12 februari 2023 18:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het werd in de bron opgemerkt als het opbouwen van een voorraad voor een aankomend offensief.
Dit komt overeen met de strekking van:quote:Op zondag 12 februari 2023 22:17 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik zit net nieuwsuur te kijken en daar is ongeveer de strekking dat dit alles is wat de Russen nog hebben wat offensieve slagkracht. Ik zit eigenlijk nog te wachten op het echte offensief, maar begin toch te twijfelen.
Iemand die dit met enige zekerheid zeggen kan?
@:BlaZ ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |