Op papier heeft Rusland inderdaad een kwalitatief en kwantitatief fantastisch leger. Alleen mist de kwaliteit kwantiteit en de kwantiteit kwaliteit.quote:Op woensdag 1 februari 2023 21:07 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee en dat zal ook niet meer gebeuren. Rusland heeft het rustig aan gedaan tijdens de koude wintermaanden, maar met de lente op komst stormen ze zo door naar Kiev. Mensen die dachten dat het Russische leger, hun materieel of technologie onvoldoende zou zijn komen bedrogen uit. Natuurlijk is Rusland vele malen sterker dan Oekrane en is hun wapentechnologie gelijkwaardig aan die van VS, VK, Duitsland en Frankrijk.
Kortom, deze oorlog zal f nog jaren duren, of Oekrane geeft zich eind dit jaar over. Maar Rusland zal hoe dan ook winnen.
Rusland heeft inderdaad de VDV uit Kherson in Bakmoet bijgezet wat een belangrijke oorzaak is dat ze daar nu eindelijk, na maanden, wat vooruitgang boeken. Oekraiene heeft in Bakmoet (enkele?) bataljons die hoog nodig aan roulering toe waren vervangen door bataljon(s) uit Kherson. Oekraine speelt nog steeds het spelletje van klein beetje land inleveren voor tijdswinst (en veel verliezen aan Russische kant).quote:Op donderdag 2 februari 2023 15:48 schreef AgLarrr het volgende:
Er begint mij toch ook het idee te bekruipen dat UA Bachmoet lichtelijk op zijn beloop laat om de Russen te enthousiasmeren daar hun offensief door te zetten. Zoals ik al eerder zei: je ziet duidelijk waar de spill-over van Russiche troepen aan het front is terecht gekomen na de terugtrekking uit Kherson. De grote vraag is waar de troepen van UA gebleven zijn. Niet ingezet rondom Bachmoet, zoals hun Russische collega's, zoveel is duidelijk.
Dat geloof ik ook.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 08:47 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen idee, maar ik vermoed dat het toch deels politiek ingegeven zal zijn en niet pers militair. Het ontbreekt de Russen nogal aan successen. Of allicht wordt het een poging de Donetsk en Luhansk oblasten te veroveren en dan te onderhandelen?
Het lijkt mij naief om te denken dat dit gaat leiden tot de instorting van het UA leger.
Maar dan is de vraag waarom ze die Luchtmacht dan niet eerder massaal ingezet hebben ipv een jaar lang lopen prutsen.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 11:33 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook.
Maar dan zouden de Russen in een jaar tijd niets geleerd hebben.
Volgens zou er nog gevaar kunnen komen van de Russische luchtmacht.
Maar die zullen nu meer last hebben van de westerse luchtverdediging.
Ja inderdaad.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 11:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar dan is de vraag waarom ze die Luchtmacht dan niet eerder massaal ingezet hebben ipv een jaar lang lopen prutsen.
hier een best interessante beschrijving van de "waves"-taktiek die wagner toepast in Bakhmut, volgens aangave gebaseerd op een beschrijving vanuit een russisch platformquote:Op vrijdag 3 februari 2023 11:27 schreef cynicus het volgende:
[..]
Rusland heeft inderdaad de VDV uit Kherson in Bakmoet bijgezet wat een belangrijke oorzaak is dat ze daar nu eindelijk, na maanden, wat vooruitgang boeken. Oekraiene heeft in Bakmoet (enkele?) bataljons die hoog nodig aan roulering toe waren vervangen door bataljon(s) uit Kherson. Oekraine speelt nog steeds het spelletje van klein beetje land inleveren voor tijdswinst (en veel verliezen aan Russische kant).
Toch wel echt een brute tactiek hoor.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 16:55 schreef RM-rf het volgende:
het geeft ook aan dat de verliezen aan manschappen relatief groot zijn..
normaal dienen objectives bereikt te worden gebrui makend van tot 4 waves (van 8 personen).. maar meermaals had wagner momenteel tot 14 waves nodig om deze objective te bereiken en de verliezen zijn groot (veelal 50% van de ingezette troepen, bij 14 waves zijn dat 112 soldaten).
tevens zijn ze enorm afhankelijk van gerichte artillerie-ondersteuning, de waves markeren doelwitten die dan beschoten worden en de waves wahten af om verder te trekken tot deze vernietigd zijn, maar mermaals worden De waves doorgestuurd voordat de artillerie opgehouden is, met en groot risico op friendly fire-kills.
Tevens zouden er problemen zijn bij de bevoorrading en beschikbaarheid van artillerie-shells
Rusland is simpelweg niet in staat een groot luchtoffensief te starten als ondersteuning zoals de NATO of vooral eigenlijk de VS dat kan.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 11:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar dan is de vraag waarom ze die Luchtmacht dan niet eerder massaal ingezet hebben ipv een jaar lang lopen prutsen.
Is voor Oekrane ook de manier om te winnen denk ik. Maak er een uit puttingsslag van waarbij de russen steeds minder gemotiveerd worden om te vechten.quote:Op zondag 5 februari 2023 10:02 schreef Viesdik het volgende:
Ik krijg de indruk dat de oorlog bewust traag verloopt.
De Russen hadden tijd nodig om die gemobiliseerde burgers iets van training te geven - die hebben ze nu. In de tussentijd hebben ze Wagner letterlijk gevoerd aan de Oekraners om de druk er op te houden. Allemaal dooie criminelen. Daar is niet heel veel verloren gegaan voor de Russische maatschappij.quote:Op zondag 5 februari 2023 10:56 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Is voor Oekrane ook de manier om te winnen denk ik. Maak er een uit puttingsslag van waarbij de russen steeds minder gemotiveerd worden om te vechten.
Oftewel ingraven, geen overbodige risico's op grote verliezen en ondertussen rusland leegdrainen.
ookal heb je 2/3 maanden training gehad ga je daar bijzonder weinig aan hebben in de heat opf the moment. Misschien dat je net weet hoe je een geweest moet onderhouden en moet schieten, maar doorzetten en mentale weerbaarheid heb je niet na 2/3 maandenquote:Op zondag 5 februari 2023 11:36 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De Russen hadden tijd nodig om die gemobiliseerde burgers iets van training te geven - die hebben ze nu. In de tussentijd hebben ze Wagner letterlijk gevoerd aan de Oekraners om de druk er op te houden. Allemaal dooie criminelen. Daar is niet heel veel verloren gegaan voor de Russische maatschappij.
Het gaat pas echt zeer doen als er in het komende offensief veel doden gaan vallen.
Ik weet het. De Russen gaan het toch proberen.quote:Op zondag 5 februari 2023 11:40 schreef Ferdii het volgende:
[..]
ookal heb je 2/3 maanden training gehad ga je daar bijzonder weinig aan hebben in de heat opf the moment. Misschien dat je net weet hoe je een geweest moet onderhouden en moet schieten, maar doorzetten en mentale weerbaarheid heb je niet na 2/3 maanden
Er wordt ouderwets oorlog gevoerd geregiseerd door de top. Het westen en Rusland hebben er mogelijk allebei baat bij dat de oorlog traag verloopt.quote:Op zondag 5 februari 2023 10:56 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Is voor Oekrane ook de manier om te winnen denk ik. Maak er een uit puttingsslag van waarbij de russen steeds minder gemotiveerd worden om te vechten.
Oftewel ingraven, geen overbodige risico's op grote verliezen en ondertussen rusland leegdrainen.
dat zeiden we 20 jaar geleden ook alquote:Op zondag 5 februari 2023 14:56 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Er wordt ouderwets oorlog gevoerd geregiseerd door de top. Het westen en Rusland hebben er mogelijk allebei baat bij dat de oorlog traag verloopt.
Met de moderne middelen voorhanden is een oorlog met mensen een der laatsten die we zullen meemaken tussen 2 eerste wereldlanden
Uitputtingsslag is een lager niveau discussie
Maar hoeveel anders is dit bij de Oekraners?quote:Op zondag 5 februari 2023 11:40 schreef Ferdii het volgende:
[..]
ookal heb je 2/3 maanden training gehad ga je daar bijzonder weinig aan hebben in de heat opf the moment. Misschien dat je net weet hoe je een geweest moet onderhouden en moet schieten, maar doorzetten en mentale weerbaarheid heb je niet na 2/3 maanden
Er zit natuurlijk een verschil in. Oekraners zijn iets bewuster van nut en noodzaak om hun land te ontrussen.quote:Op zondag 5 februari 2023 18:56 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Maar hoeveel anders is dit bij de Oekraners?
Jawel, maar ook veel Oekraners zullen alleen noodzakelijke training hebben gehad.quote:Op zondag 5 februari 2023 19:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk een verschil in. Oekraners zijn iets bewuster van nut en noodzaak om hun land te ontrussen.
De Russische gemobiliseerde militairen komen meest uit hoeken van Rusland waar men amper van het bestaan van Oekrane op de hoogte is. Die vechten andermans oorlogje uit waar ze zelf eigenlijk part nog deel in hebben.
Dat kan zo zijn invloeden op de motivatie hebben.
Met een flinke motivatie staan ze al 1-0 voor op een even goed getrainde maar slecht gemotiveerde tegenstander.quote:Op zondag 5 februari 2023 20:24 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Jawel, maar ook veel Oekraners zullen alleen noodzakelijke training hebben gehad.
Dan kun je ook niet altijd het ideale verwachten.
Jawel, maar zodra de kogels vliegen zullen deze ook anders reageren dan de goed getrainde militair.quote:Op zondag 5 februari 2023 20:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Met een flinke motivatie staan ze al 1-0 voor op een even goed getrainde maar slecht gemotiveerde tegenstander.
Absoluut waar.quote:Op zondag 5 februari 2023 20:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Jawel, maar zodra de kogels vliegen zullen deze ook anders reageren dan de goed getrainde militair.
Ik heb, net als de rest van de wereld, dat filmpje ook gezien en ik durf niet te zeggen of het dat te maken heeft met de training van de troepen die je zag.quote:Zag vandaag nog een filmpje van een gepantserd voertuig die bij zijn infanterie wegreed waarna deze werden afgeknald.
Ah ja, ik vind die losstaande filmpjes niet echt veel zeggen. Maar dit lijkt me nu net iets wat je met meer training beter oplost.quote:Op zondag 5 februari 2023 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Absoluut waar.
[..]
Ik heb, net als de rest van de wereld, dat filmpje ook gezien en ik durf niet te zeggen of het dat te maken heeft met de training van de troepen die je zag.
Moet trouwens zeggen dat ik maar weinig van dergelijke filmpjes heb gezien tot nu toe. Als dit Russen waren geweest was waarschijnlijk doorgescrolled, zo vaak ik al dergelijke filmpjes met Russen in de hoofdrol heb gezien.
Uit de vele drone filmpjes afkomstig uit de Bakmoet regio leid ik af dat zo'n wave normaal gesproken bestaat uit 9 personen. Het aantal doden is dus nog hoger.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 16:55 schreef RM-rf het volgende:
het geeft ook aan dat de verliezen aan manschappen relatief groot zijn..
normaal dienen objectives bereikt te worden gebrui makend van tot 4 waves (van 8 personen).. maar meermaals had wagner momenteel tot 14 waves nodig om deze objective te bereiken en de verliezen zijn groot (veelal 50% van de ingezette troepen, bij 14 waves zijn dat 112 soldaten).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |