Ben benieuwd wat de reden is? Teveel manschappen achter de hand gehouden voor aanval uit Wit Rusland? Materieeltekort? Personeeltekort?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:09 schreef AgLarrr het volgende:
Het gaat niet heel lekker voor UA op het moment. Bakhmut:
[ afbeelding ]
Kremina:
[ afbeelding ]
Ik plaats twee dingen onder elkaar die samen misschien een vertekend beeld geven. Bakhmut ligt onder Russische druk, Kremina is juist een Oekraïens offensief wat tot staan gebracht is.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat de reden is? Veel manschappen achter de hand voor aanval uit Wit Rusland? Materieeltekort? Personeeltekort? Kan niet echt zijn dat ze verrast zijn door dit offensief zou ik zeggen. Misschien wel door de intensiteit.
Ja is toch al zo vaak aangegeven, Rusland blijft maar aanvoeren en doordrukken, ondanks de stapels lijken.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat de reden is? Teveel manschappen achter de hand gehouden voor aanval uit Wit Rusland? Materieeltekort? Personeeltekort?
Kan niet echt zijn dat ze verrast zijn door dit offensief zou ik zeggen. Misschien wel door de intensiteit.
We lijken na maanden wachten wel op een punt te zijn gekomen waar er weer wat veranderingen aan het front zijn. De verdedigingslinie is nu ten noorden en zuiden van Bagmoet doorbroken wat op termijn problematisch is voor Oekraïne, zeker als de toevoerwegen in gevaar komen (wat nog niet het geval is).quote:
Het gonst van de geruchten over grootschalige offensieven. Dat is ws ook precies de bedoeling natuurlijk. Naar mijn weten hebben de Russen (nog) niet voldoende manpower voor zoiets.quote:Op woensdag 18 januari 2023 17:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
We lijken na maanden wachten wel op een punt te zijn gekomen waar er weer wat veranderingen aan het front zijn. De verdedigingslinie is nu ten noorden en zuiden van Bagmoet doorbroken wat op termijn problematisch is voor Oekraïne, zeker als de toevoerwegen in gevaar komen (wat nog niet het geval is).
Ten zuiden van de doorbraak richting Chasiv Jar kan het gebied rond Toretsk nu ook in de problemen komen.
Bij Kreminna blijft de situatie voor Rusland wel lastig.
De Oekraïners hebben schijnbaar veel troepen verplaatst naar Kharkiv aangezien men daar een grootschalig offensief verwacht.
Ik verwacht eerder een offensief richting Kharkiv. Daarnaast zou er hernieuwde actie richting Tsjernihiv, Sumy en Konotop mogelijk zijn. Een hernieuwde aanval op Kiev vanuit het noordwesten lijkt me niet haalbaar.quote:Op donderdag 19 januari 2023 08:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het gonst van de geruchten over grootschalige offensieven. Dat is ws ook precies de bedoeling natuurlijk. Naar mijn weten hebben de Russen (nog) niet voldoende manpower voor zoiets.
Begreep ook dat die bewegingen in Belarus vooral voor trainingsdoeleinden zijn. De Russen hebben hun eigen kader over de kling gejaagd, de Witrussen hebben nog NCO's met ervaring om troepen op te kunnen leiden. De kans dat er werkelijk (weer) een noordfront komt lijkt klein.
Dat vermoed ik ook.quote:Op donderdag 19 januari 2023 08:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik verwacht eerder een offensief richting Kharkiv. Daarnaast zou er hernieuwde actie richting Tsjernihiv, Sumy en Konotop mogelijk zijn. Een hernieuwde aanval op Kiev vanuit het noordwesten lijkt me niet haalbaar.
Eeuhm. Hoe?quote:Op donderdag 19 januari 2023 09:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat vermoed ik ook.
Kiev is veels te goed beveiligd.
Ik verwacht dat ze richting Odessa willen gaan.
Maar een aanval op meerdere plekken zou ook nog kunnen.
quote:Op donderdag 19 januari 2023 09:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat vermoed ik ook.
Uiteraard is Kiev goed beveiligd, echter, dat is slechts een van de problemen. Kijk eens op google maps en je zult zien dat het een erg bosrijk gebied is. De rest van Oekraïne is eerder open landbouw gebied terwijl je ten noorden van Kiev bossen en moerassen moet doorkruisen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 09:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat vermoed ik ook.
Het is absoluut niet logisch en zoals de kaarten er nu bij liggen niet uitvoerbaar, maar het doel is uiteraard wel degelijk ook Odessa om de aansluiting met de enclave in Moldavie te krijgen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 12:31 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dan zouden ze Kherson weer in moeten nemen. Klinkt niet logisch.
Schijnt dat het offensief bij Soledar gelukt is door de inzet van de (in Kherson gestationeerde) VDV, en een groot aantal gemobiliseerden die met de VDV getraind hebben.quote:Op donderdag 19 januari 2023 08:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het gonst van de geruchten over grootschalige offensieven. Dat is ws ook precies de bedoeling natuurlijk. Naar mijn weten hebben de Russen (nog) niet voldoende manpower voor zoiets.
Begreep ook dat die bewegingen in Belarus vooral voor trainingsdoeleinden zijn. De Russen hebben hun eigen kader over de kling gejaagd, de Witrussen hebben nog NCO's met ervaring om troepen op te kunnen leiden. De kans dat er werkelijk (weer) een noordfront komt lijkt klein.
Ik maak me om eerlijk te zijn niet zo'n zorgen om Bakhmut en die streek. Ik krijg sterk de indruk dat UA daar een balanceeract uitvoert om met zo min mogelijk troepen en elastische verdediging de lijn te houden. Dat doen ze al maanden en dat lijkt goed te gaan.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:33 schreef oheng het volgende:
[..]
Schijnt dat het offensief bij Soledar gelukt is door de inzet van de (in Kherson gestationeerde) VDV, en een groot aantal gemobiliseerden die met de VDV getraind hebben.
En die saillant onder Bakhmut ziet er erg kwetsbaar uit, en lijdt naar een grote open vlakte tussen Bakhmut en Chasiv Yar, dat over die vlakte uitziet, omdat Chasiv Yar hoger is.
Check de Deepstate map met de topo laag aan.
De russen vechten continue bergopwaarts.
En qua logistiek is het ook allemaal erg problematisch. de russen hebben al bewezen niet verder dan 100km van hun depots te kunnen gaan, en Oekraine heeft nu meerdere wapenssystemen met een bereik van 100+km.
ik denk eigenlijk dat ook, alhoewel ik ook niet helemaal zeker weet of dat niet mooi-denken is...quote:Op vrijdag 20 januari 2023 09:13 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik maak me om eerlijk te zijn niet zo'n zorgen om Bakhmut en die streek. Ik krijg sterk de indruk dat UA daar een balanceeract uitvoert om met zo min mogelijk troepen en elastische verdediging de lijn te houden. Dat doen ze al maanden en dat lijkt goed te gaan.
Ik bedoel, ze hadden daar prima een gemechaniseerde brigade (of twee) vrijgekomen vanuit Kherson de strijd in kunnen rijden, maar dat hebben ze naar mijn weten niet gedaan. Op die manier kunnen die vrijgekomen eenheden rusten, trainen en zich voorbereiden op acties elders, waarmee de druk op het front in Bakhmut vanzelf afneemt.
Dit itt de Russen, die je de vrijgekomen eenheden uit het zuiden inderdaad ziet inzetten om tactische succes te behalen.
Bakhmut lijkt me onhoudbaarquote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:02 schreef AgLarrr het volgende:
[ afbeelding ]
Die bulge in het zuiden lijkt zich toch uit te breiden..
Daar mag je gerust een tactische analyse overheen gooien.quote:
Het was een beetje een dooddoener ja.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar mag je gerust een tactische analyse overheen gooien.
Een terugtrekking uit Bagmoet is wel te verwachten als de doorbraak bij Kurdiumivka niet tot staan kan worden gebracht. Als we afgaan op https://liveuamap.com/en/(...)russian-attacks-near , zitten de Russen al nabij Kostiantynivka. Ik denk dat het afhankelijk is van Krasna Hora, als dat valt wordt het erg lastig.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar mag je gerust een tactische analyse overheen gooien.
Hebben we inzicht in hoeveel troepen er aan beide kanten bij betrokken zijn?quote:Op zondag 22 januari 2023 13:16 schreef AgLarrr het volgende:
Begint toch aardig op een tang te lijken rondom Bakhmut:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |