abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 januari 2023 @ 11:11:22 #151
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207551261
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 11:09 schreef AgLarrr het volgende:
Het gaat niet heel lekker voor UA op het moment. Bakhmut:

[ afbeelding ]

Kremina:

[ afbeelding ]
Ben benieuwd wat de reden is? Teveel manschappen achter de hand gehouden voor aanval uit Wit Rusland? Materieeltekort? Personeeltekort?

Kan niet echt zijn dat ze verrast zijn door dit offensief zou ik zeggen. Misschien wel door de intensiteit.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 14 januari 2023 @ 11:12:38 #152
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207551284
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 11:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat de reden is? Veel manschappen achter de hand voor aanval uit Wit Rusland? Materieeltekort? Personeeltekort? Kan niet echt zijn dat ze verrast zijn door dit offensief zou ik zeggen. Misschien wel door de intensiteit.
Ik plaats twee dingen onder elkaar die samen misschien een vertekend beeld geven. Bakhmut ligt onder Russische druk, Kremina is juist een Oekraïens offensief wat tot staan gebracht is.

De samenvatting is dat het front op verschillende (kleine) plekken beweegt - in beide richtingen.

Maar die doorbraak ten zuiden van Bakhmut is wel opvallend inene. Misschien dat ze toch aan het terugbewegen zijn?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 16 januari 2023 @ 11:27:47 #153
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207582673

dinsdag 17 januari 2023 @ 19:42:49 #154
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_207602400
Het is Bagmoet overigens.

Ба́хмут
pi_207602631
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2023 11:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ben benieuwd wat de reden is? Teveel manschappen achter de hand gehouden voor aanval uit Wit Rusland? Materieeltekort? Personeeltekort?

Kan niet echt zijn dat ze verrast zijn door dit offensief zou ik zeggen. Misschien wel door de intensiteit.
Ja is toch al zo vaak aangegeven, Rusland blijft maar aanvoeren en doordrukken, ondanks de stapels lijken.
Vakman pur sang
  woensdag 18 januari 2023 @ 17:52:42 #156
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_207614778
quote:
We lijken na maanden wachten wel op een punt te zijn gekomen waar er weer wat veranderingen aan het front zijn. De verdedigingslinie is nu ten noorden en zuiden van Bagmoet doorbroken wat op termijn problematisch is voor Oekraïne, zeker als de toevoerwegen in gevaar komen (wat nog niet het geval is).

Ten zuiden van de doorbraak richting Chasiv Jar kan het gebied rond Toretsk nu ook in de problemen komen.

Bij Kreminna blijft de situatie voor Rusland wel lastig.

De Oekraïners hebben schijnbaar veel troepen verplaatst naar Kharkiv aangezien men daar een grootschalig offensief verwacht.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 19 januari 2023 @ 08:43:53 #157
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207622310
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2023 17:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
We lijken na maanden wachten wel op een punt te zijn gekomen waar er weer wat veranderingen aan het front zijn. De verdedigingslinie is nu ten noorden en zuiden van Bagmoet doorbroken wat op termijn problematisch is voor Oekraïne, zeker als de toevoerwegen in gevaar komen (wat nog niet het geval is).

Ten zuiden van de doorbraak richting Chasiv Jar kan het gebied rond Toretsk nu ook in de problemen komen.

Bij Kreminna blijft de situatie voor Rusland wel lastig.

De Oekraïners hebben schijnbaar veel troepen verplaatst naar Kharkiv aangezien men daar een grootschalig offensief verwacht.
Het gonst van de geruchten over grootschalige offensieven. Dat is ws ook precies de bedoeling natuurlijk. Naar mijn weten hebben de Russen (nog) niet voldoende manpower voor zoiets.

Begreep ook dat die bewegingen in Belarus vooral voor trainingsdoeleinden zijn. De Russen hebben hun eigen kader over de kling gejaagd, de Witrussen hebben nog NCO's met ervaring om troepen op te kunnen leiden. De kans dat er werkelijk (weer) een noordfront komt lijkt klein.

donderdag 19 januari 2023 @ 08:51:50 #158
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207622382

donderdag 19 januari 2023 @ 08:56:14 #159
56749 BlaZ
pi_207622439
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 08:43 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Het gonst van de geruchten over grootschalige offensieven. Dat is ws ook precies de bedoeling natuurlijk. Naar mijn weten hebben de Russen (nog) niet voldoende manpower voor zoiets.

Begreep ook dat die bewegingen in Belarus vooral voor trainingsdoeleinden zijn. De Russen hebben hun eigen kader over de kling gejaagd, de Witrussen hebben nog NCO's met ervaring om troepen op te kunnen leiden. De kans dat er werkelijk (weer) een noordfront komt lijkt klein.
Ik verwacht eerder een offensief richting Kharkiv. Daarnaast zou er hernieuwde actie richting Tsjernihiv, Sumy en Konotop mogelijk zijn. Een hernieuwde aanval op Kiev vanuit het noordwesten lijkt me niet haalbaar.
pi_207622957
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 08:56 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik verwacht eerder een offensief richting Kharkiv. Daarnaast zou er hernieuwde actie richting Tsjernihiv, Sumy en Konotop mogelijk zijn. Een hernieuwde aanval op Kiev vanuit het noordwesten lijkt me niet haalbaar.
Dat vermoed ik ook.
Kiev is veels te goed beveiligd.
Ik verwacht dat ze richting Odessa willen gaan.
Maar een aanval op meerdere plekken zou ook nog kunnen.
  Moderator donderdag 19 januari 2023 @ 09:56:40 #161
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_207623092
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 09:44 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat vermoed ik ook.
Eeuhm. Hoe?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_207625294
quote:

[..]
Dat vermoed ik ook.
:?

Dan zouden ze Kherson weer in moeten nemen. Klinkt niet logisch.
  donderdag 19 januari 2023 @ 18:42:15 #163
56749 BlaZ
pi_207629893
quote:

[..]
Dat vermoed ik ook.
Uiteraard is Kiev goed beveiligd, echter, dat is slechts een van de problemen. Kijk eens op google maps en je zult zien dat het een erg bosrijk gebied is. De rest van Oekraïne is eerder open landbouw gebied terwijl je ten noorden van Kiev bossen en moerassen moet doorkruisen.

Dat bemoeilijkt de opmars en bevoorrading en zorgt voor meer mogelijkheden tot hinderlagen. Precies hetgeen we zagen in het openingsoffensief.

Om Odessa te bereiken zal men de rivier weer over moeten steken terwijl we zien wat voor formidabele hindernis dat is gebleken.

Ik neem aan dat ook de Russen wel leren van hun fouten en deze keer als doel hebben de oostkant van de Dnepr in te nemen. De driekhoek Kharkiv - Sumy - Poltava is daarvoor essentieel.
  donderdag 19 januari 2023 @ 18:46:33 #164
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_207629946
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 12:31 schreef BEFEM het volgende:

[..]
:?

Dan zouden ze Kherson weer in moeten nemen. Klinkt niet logisch.
Het is absoluut niet logisch en zoals de kaarten er nu bij liggen niet uitvoerbaar, maar het doel is uiteraard wel degelijk ook Odessa om de aansluiting met de enclave in Moldavie te krijgen.

Daar roept Rusland trouwens helemaal niets meer over, simpelweg omdat ze op dit moment niet in de positie zijn om dit te verwezelijken.
Wanneer een aanval van meerdere kanten, en dat is wel degelijk de verwachting gaat komen zal men zien hoe het gaat.

Oekraine houdt overigens rond Kyiv en Kharkov heel veel troepen achter de hand, simpelweg omdat Kharkov ook een belangrijk doel is en eentje die wel haalbaar is omdat de aanvoerlijnen kort zijn.
Een aanval op Kyiv is kansloos, daar zijn teveel westerse wapensystemen qua luchtafweer geleverd tegen de tijd dat Rusland daaraan kan beginnen, en in tegenstelling tot februari 2022 is Oekraine nu wel in positie en zijn de verdedigingslinies opgezet dat er geen enkel verassingselement inzit, en ja Rusland kan wel aantallen op de been brengen, maar kan dat niet ongezien doen door de NATO geleverde intel dat men zich goed kan voorbereiden.

De dreiging uit Wit Rusland is niet bestaand, als in dat er daadwerkelijk een offensief vanuit die kant gaat komen, Oekraine moet wel troepen daar stationeren zodat die posities niet zwak zijn, maar een aanval vanuit Wit Rusland is vooral een probleem van Wit Rusland, Polen is hier ook een speler in en kan veel troepen in Wit Rusland vastpinnen aan de grens met Polen waardoor een offensier bij voorbaat kansloos is.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_207634364
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 08:43 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Schijnt dat het offensief bij Soledar gelukt is door de inzet van de (in Kherson gestationeerde) VDV, en een groot aantal gemobiliseerden die met de VDV getraind hebben.

En die saillant onder Bakhmut ziet er erg kwetsbaar uit, en lijdt naar een grote open vlakte tussen Bakhmut en Chasiv Yar, dat over die vlakte uitziet, omdat Chasiv Yar hoger is.

Check de Deepstate map met de topo laag aan.
De russen vechten continue bergopwaarts.

En qua logistiek is het ook allemaal erg problematisch. de russen hebben al bewezen niet verder dan 100km van hun depots te kunnen gaan, en Oekraine heeft nu meerdere wapenssystemen met een bereik van 100+km.
  vrijdag 20 januari 2023 @ 09:13:48 #166
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207636881
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 22:33 schreef oheng het volgende:

[..]
Schijnt dat het offensief bij Soledar gelukt is door de inzet van de (in Kherson gestationeerde) VDV, en een groot aantal gemobiliseerden die met de VDV getraind hebben.

En die saillant onder Bakhmut ziet er erg kwetsbaar uit, en lijdt naar een grote open vlakte tussen Bakhmut en Chasiv Yar, dat over die vlakte uitziet, omdat Chasiv Yar hoger is.

Check de Deepstate map met de topo laag aan.
De russen vechten continue bergopwaarts.

En qua logistiek is het ook allemaal erg problematisch. de russen hebben al bewezen niet verder dan 100km van hun depots te kunnen gaan, en Oekraine heeft nu meerdere wapenssystemen met een bereik van 100+km.
Ik maak me om eerlijk te zijn niet zo'n zorgen om Bakhmut en die streek. Ik krijg sterk de indruk dat UA daar een balanceeract uitvoert om met zo min mogelijk troepen en elastische verdediging de lijn te houden. Dat doen ze al maanden en dat lijkt goed te gaan.

Ik bedoel, ze hadden daar prima een gemechaniseerde brigade (of twee) vrijgekomen vanuit Kherson de strijd in kunnen rijden, maar dat hebben ze naar mijn weten niet gedaan. Op die manier kunnen die vrijgekomen eenheden rusten, trainen en zich voorbereiden op acties elders, waarmee de druk op het front in Bakhmut vanzelf afneemt.

Dit itt de Russen, die je de vrijgekomen eenheden uit het zuiden inderdaad ziet inzetten om tactische succes te behalen.

pi_207637345
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 09:13 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik maak me om eerlijk te zijn niet zo'n zorgen om Bakhmut en die streek. Ik krijg sterk de indruk dat UA daar een balanceeract uitvoert om met zo min mogelijk troepen en elastische verdediging de lijn te houden. Dat doen ze al maanden en dat lijkt goed te gaan.

Ik bedoel, ze hadden daar prima een gemechaniseerde brigade (of twee) vrijgekomen vanuit Kherson de strijd in kunnen rijden, maar dat hebben ze naar mijn weten niet gedaan. Op die manier kunnen die vrijgekomen eenheden rusten, trainen en zich voorbereiden op acties elders, waarmee de druk op het front in Bakhmut vanzelf afneemt.

Dit itt de Russen, die je de vrijgekomen eenheden uit het zuiden inderdaad ziet inzetten om tactische succes te behalen.
ik denk eigenlijk dat ook, alhoewel ik ook niet helemaal zeker weet of dat niet mooi-denken is...

iets boven Bakhmut lijkt er een langzaam offensief naar Kreminna aan de gang te zijn, dat ook heel langzaam terreinwinst oplevert en steeds meer terrein van de russen onder beschut komt te liggen.
Als dat succesvol zou zijn, snijden de oekrainers daarmee dn de aanvoer vanuit Belgorod naar de zuidelijke besmette gebieden af, en darmee zouden ze volgens mij zelfs plots al die wagnertroepen in Bakhmut en Soledar in een best wel risicovolle pocket kunnen krijgen.
Bakhmut is nooit meer houdbaar als Kreminna door de oekrainers veroverd wordt

in die zin is het zelfs gunstiger voor de oekrainers als er meer aandacht voor vermeende russische winst in Bakhmut is, en mogelijk yelfs druk vanuit de russen er meer troepen en materiaal heen te sturen, en hen het idee te geven dat ze op het punt staan de stad te veroveren.
Als dat de aandacht van de verdediging van Kreminna afleid en deze sneller door de oekrainers ingenomen kan worden zou dan een verovering van Bakhmut een pyrrhus-overwinning zijn

https://www.abc.net.au/ne(...)ine-forces/101858290
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zaterdag 21 januari 2023 @ 14:02:48 #168
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207654612

Die bulge in het zuiden lijkt zich toch uit te breiden..

pi_207655941
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 14:02 schreef AgLarrr het volgende:
[ afbeelding ]

Die bulge in het zuiden lijkt zich toch uit te breiden..
Bakhmut lijkt me onhoudbaar
Vakman pur sang
  zaterdag 21 januari 2023 @ 15:57:14 #170
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_207656013
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Bakhmut lijkt me onhoudbaar
Daar mag je gerust een tactische analyse overheen gooien.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_207656075
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Het was een beetje een dooddoener ja.
Maar heb nu geen tijd, kom ik even op terug met het kaartje.
Vakman pur sang
  zaterdag 21 januari 2023 @ 20:26:17 #172
56749 BlaZ
pi_207659846
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Een terugtrekking uit Bagmoet is wel te verwachten als de doorbraak bij Kurdiumivka niet tot staan kan worden gebracht. Als we afgaan op https://liveuamap.com/en/(...)russian-attacks-near , zitten de Russen al nabij Kostiantynivka. Ik denk dat het afhankelijk is van Krasna Hora, als dat valt wordt het erg lastig.

Overigens vandaag ook berichten over een Russische opmars vanuit het Zuiden met aanzienlijke terreinwinst op bepaalde plekken (3/5km).
  zondag 22 januari 2023 @ 13:16:40 #173
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207669368
Begint toch aardig op een tang te lijken rondom Bakhmut:

Kremina beweegt de andere kant op - dwz kleine winst voor UA:

pi_207678111
-niet in dit topic, is al vaker gezegd-

[ Bericht 77% gewijzigd door miss_sly op 22-01-2023 23:16:47 ]
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_207680708
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 13:16 schreef AgLarrr het volgende:
Begint toch aardig op een tang te lijken rondom Bakhmut:
Hebben we inzicht in hoeveel troepen er aan beide kanten bij betrokken zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')