Ben benieuwd wat de reden is? Teveel manschappen achter de hand gehouden voor aanval uit Wit Rusland? Materieeltekort? Personeeltekort?quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:09 schreef AgLarrr het volgende:
Het gaat niet heel lekker voor UA op het moment. Bakhmut:
[ afbeelding ]
Kremina:
[ afbeelding ]
Ik plaats twee dingen onder elkaar die samen misschien een vertekend beeld geven. Bakhmut ligt onder Russische druk, Kremina is juist een Oekraïens offensief wat tot staan gebracht is.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat de reden is? Veel manschappen achter de hand voor aanval uit Wit Rusland? Materieeltekort? Personeeltekort? Kan niet echt zijn dat ze verrast zijn door dit offensief zou ik zeggen. Misschien wel door de intensiteit.
Ja is toch al zo vaak aangegeven, Rusland blijft maar aanvoeren en doordrukken, ondanks de stapels lijken.quote:Op zaterdag 14 januari 2023 11:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat de reden is? Teveel manschappen achter de hand gehouden voor aanval uit Wit Rusland? Materieeltekort? Personeeltekort?
Kan niet echt zijn dat ze verrast zijn door dit offensief zou ik zeggen. Misschien wel door de intensiteit.
We lijken na maanden wachten wel op een punt te zijn gekomen waar er weer wat veranderingen aan het front zijn. De verdedigingslinie is nu ten noorden en zuiden van Bagmoet doorbroken wat op termijn problematisch is voor Oekraïne, zeker als de toevoerwegen in gevaar komen (wat nog niet het geval is).quote:
Het gonst van de geruchten over grootschalige offensieven. Dat is ws ook precies de bedoeling natuurlijk. Naar mijn weten hebben de Russen (nog) niet voldoende manpower voor zoiets.quote:Op woensdag 18 januari 2023 17:52 schreef BlaZ het volgende:
[..]
We lijken na maanden wachten wel op een punt te zijn gekomen waar er weer wat veranderingen aan het front zijn. De verdedigingslinie is nu ten noorden en zuiden van Bagmoet doorbroken wat op termijn problematisch is voor Oekraïne, zeker als de toevoerwegen in gevaar komen (wat nog niet het geval is).
Ten zuiden van de doorbraak richting Chasiv Jar kan het gebied rond Toretsk nu ook in de problemen komen.
Bij Kreminna blijft de situatie voor Rusland wel lastig.
De Oekraïners hebben schijnbaar veel troepen verplaatst naar Kharkiv aangezien men daar een grootschalig offensief verwacht.
Ik verwacht eerder een offensief richting Kharkiv. Daarnaast zou er hernieuwde actie richting Tsjernihiv, Sumy en Konotop mogelijk zijn. Een hernieuwde aanval op Kiev vanuit het noordwesten lijkt me niet haalbaar.quote:Op donderdag 19 januari 2023 08:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het gonst van de geruchten over grootschalige offensieven. Dat is ws ook precies de bedoeling natuurlijk. Naar mijn weten hebben de Russen (nog) niet voldoende manpower voor zoiets.
Begreep ook dat die bewegingen in Belarus vooral voor trainingsdoeleinden zijn. De Russen hebben hun eigen kader over de kling gejaagd, de Witrussen hebben nog NCO's met ervaring om troepen op te kunnen leiden. De kans dat er werkelijk (weer) een noordfront komt lijkt klein.
Dat vermoed ik ook.quote:Op donderdag 19 januari 2023 08:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik verwacht eerder een offensief richting Kharkiv. Daarnaast zou er hernieuwde actie richting Tsjernihiv, Sumy en Konotop mogelijk zijn. Een hernieuwde aanval op Kiev vanuit het noordwesten lijkt me niet haalbaar.
Eeuhm. Hoe?quote:Op donderdag 19 januari 2023 09:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat vermoed ik ook.
Kiev is veels te goed beveiligd.
Ik verwacht dat ze richting Odessa willen gaan.
Maar een aanval op meerdere plekken zou ook nog kunnen.
quote:Op donderdag 19 januari 2023 09:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat vermoed ik ook.
Uiteraard is Kiev goed beveiligd, echter, dat is slechts een van de problemen. Kijk eens op google maps en je zult zien dat het een erg bosrijk gebied is. De rest van Oekraïne is eerder open landbouw gebied terwijl je ten noorden van Kiev bossen en moerassen moet doorkruisen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 09:44 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat vermoed ik ook.
Het is absoluut niet logisch en zoals de kaarten er nu bij liggen niet uitvoerbaar, maar het doel is uiteraard wel degelijk ook Odessa om de aansluiting met de enclave in Moldavie te krijgen.quote:Op donderdag 19 januari 2023 12:31 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dan zouden ze Kherson weer in moeten nemen. Klinkt niet logisch.
Schijnt dat het offensief bij Soledar gelukt is door de inzet van de (in Kherson gestationeerde) VDV, en een groot aantal gemobiliseerden die met de VDV getraind hebben.quote:Op donderdag 19 januari 2023 08:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het gonst van de geruchten over grootschalige offensieven. Dat is ws ook precies de bedoeling natuurlijk. Naar mijn weten hebben de Russen (nog) niet voldoende manpower voor zoiets.
Begreep ook dat die bewegingen in Belarus vooral voor trainingsdoeleinden zijn. De Russen hebben hun eigen kader over de kling gejaagd, de Witrussen hebben nog NCO's met ervaring om troepen op te kunnen leiden. De kans dat er werkelijk (weer) een noordfront komt lijkt klein.
Ik maak me om eerlijk te zijn niet zo'n zorgen om Bakhmut en die streek. Ik krijg sterk de indruk dat UA daar een balanceeract uitvoert om met zo min mogelijk troepen en elastische verdediging de lijn te houden. Dat doen ze al maanden en dat lijkt goed te gaan.quote:Op donderdag 19 januari 2023 22:33 schreef oheng het volgende:
[..]
Schijnt dat het offensief bij Soledar gelukt is door de inzet van de (in Kherson gestationeerde) VDV, en een groot aantal gemobiliseerden die met de VDV getraind hebben.
En die saillant onder Bakhmut ziet er erg kwetsbaar uit, en lijdt naar een grote open vlakte tussen Bakhmut en Chasiv Yar, dat over die vlakte uitziet, omdat Chasiv Yar hoger is.
Check de Deepstate map met de topo laag aan.
De russen vechten continue bergopwaarts.
En qua logistiek is het ook allemaal erg problematisch. de russen hebben al bewezen niet verder dan 100km van hun depots te kunnen gaan, en Oekraine heeft nu meerdere wapenssystemen met een bereik van 100+km.
ik denk eigenlijk dat ook, alhoewel ik ook niet helemaal zeker weet of dat niet mooi-denken is...quote:Op vrijdag 20 januari 2023 09:13 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik maak me om eerlijk te zijn niet zo'n zorgen om Bakhmut en die streek. Ik krijg sterk de indruk dat UA daar een balanceeract uitvoert om met zo min mogelijk troepen en elastische verdediging de lijn te houden. Dat doen ze al maanden en dat lijkt goed te gaan.
Ik bedoel, ze hadden daar prima een gemechaniseerde brigade (of twee) vrijgekomen vanuit Kherson de strijd in kunnen rijden, maar dat hebben ze naar mijn weten niet gedaan. Op die manier kunnen die vrijgekomen eenheden rusten, trainen en zich voorbereiden op acties elders, waarmee de druk op het front in Bakhmut vanzelf afneemt.
Dit itt de Russen, die je de vrijgekomen eenheden uit het zuiden inderdaad ziet inzetten om tactische succes te behalen.
Bakhmut lijkt me onhoudbaarquote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:02 schreef AgLarrr het volgende:
[ afbeelding ]
Die bulge in het zuiden lijkt zich toch uit te breiden..
Daar mag je gerust een tactische analyse overheen gooien.quote:
Het was een beetje een dooddoener ja.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar mag je gerust een tactische analyse overheen gooien.
Een terugtrekking uit Bagmoet is wel te verwachten als de doorbraak bij Kurdiumivka niet tot staan kan worden gebracht. Als we afgaan op https://liveuamap.com/en/(...)russian-attacks-near , zitten de Russen al nabij Kostiantynivka. Ik denk dat het afhankelijk is van Krasna Hora, als dat valt wordt het erg lastig.quote:Op zaterdag 21 januari 2023 15:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Daar mag je gerust een tactische analyse overheen gooien.
Hebben we inzicht in hoeveel troepen er aan beide kanten bij betrokken zijn?quote:Op zondag 22 januari 2023 13:16 schreef AgLarrr het volgende:
Begint toch aardig op een tang te lijken rondom Bakhmut:
Niet echt. De gast die dat soort kaartjes maakte is al een tijdje stil. Die verwijst nu (ook) naar de man achter de kaarten die ik de laatste tijd post. Ik heb momenteel geen andere bronnen voor fatsoenlijke kaarten - dus ik sta open voor suggesties. Ik weet wel dat Amerikanen al een tijdje druk uit oefenen op UA op het op te geven omdat het zoveel troepen kost.quote:Op maandag 23 januari 2023 09:29 schreef zoost het volgende:
[..]
Hebben we inzicht in hoeveel troepen er aan beide kanten bij betrokken zijn?
Dat heb ik niet eerder gehoord, hoewel het wel een logisch advies is natuurlijk.quote:Op woensdag 25 januari 2023 12:38 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Niet echt. De gast die dat soort kaartjes maakte is al een tijdje stil. Die verwijst nu (ook) naar de man achter de kaarten die ik de laatste tijd post. Ik heb momenteel geen andere bronnen voor fatsoenlijke kaarten - dus ik sta open voor suggesties. Ik weet wel dat Amerikanen al een tijdje druk uit oefenen op UA op het op te geven omdat het zoveel troepen kost.
Update:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.nporadio1.nl/(...)-poetin-wel-de-grensquote:Westerse tanks naar Oekraïne: waar trekt Poetin wél de grens?
VPRO
Vandaag 17:00
3 minuten
Na maandenlange smeekbedes van president Zelensky beschikt Oekraïne straks dan eindelijk over de Duitse Leopard 2 tanks. De Duitse bondskanselier Scholz geeft na veel geaarzel groen licht voor de levering van de moderne gevechtstanks. Het Kremlin noemt het besluit "een dieptepunt in de betrekkingen met Europa". Maar escalatie aan Russische kant blijft vooralsnog uit. Tot nu toe lijkt de rode lijn van Poetin rekbaarder dan verwacht, vertelt Hubert Smeets in Bureau Buitenland.
Bijna berustend
Nog geen half jaar geleden dreigde Poetin alles in zijn beschikking te gebruiken om het grondgebied van de Russische federatie te beschermen. Daarmee doelt Poetin nadrukkelijk op het nucleaire arsenaal van Rusland. Smeets noemt de toon van de reactie van het Kremlin op het besluit nu "bijna berustend". "Het Kremlin heeft zich ermee verzoend dat Rusland de komende tijd niet in staat is een wig te drijven tussen Europa en de Verenigde Staten", vertelt Smeets.
De rode lijn
Het Russische grondgebied is formeel uitgebreid tot het oosten van Oekraïne, de Donbas, waaronder de stad Kherson, en eerder al de Krim. Hoewel Rusland dreigt alles in hun beschikking te gebruiken bleef ook na de bevrijding van Kherson escalatie uit. Vermoed wordt dat Oekraïne de Westerse gevechtstanks wil gebruiken om op te rukken richting de Krim. Volgens Smeets trekt Poetin daar de grens. "De rode lijn voor het Kremlin is datgene wat voor de inval van Oekraïne in februari 2022 als Russisch grondgebied werd beschouwd, de Krim is daar natuurlijk het symbool van." Mochten de tanks zich bewegen naar de Krim, dan zouden we de Petroesjka poppen weleens aan het dansen kunnen hebben.
Waarom is iedereen hier zo lyrisch over? Rusland heeft tanks en wapens die minstens zo goed zijn, dus die zullen echt niet onder de indruk zijn hiervan.quote:Op woensdag 25 januari 2023 21:57 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)-poetin-wel-de-grens
Even voor de zekerheid voordat ik er per ongeluk intrap: dit is sarcastisch toch?quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waarom is iedereen hier zo lyrisch over? Rusland heeft tanks en wapens die minstens zo goed zijn, dus die zullen echt niet onder de indruk zijn hiervan.
Het blijft bijzonder dat een land dat straatarm is, geen middenklasse kent, weinig vrijheid kent, totale bevolking van 130 miljoen (Duitsland en Frankrijk samen hebben al meer inwoners), waar mannen gemiddeld nog geen 65 jaar worden, toch zo een fantastische wapentechnologie heeft. Dit stukje talent maakt het zeer lastig voor Oekraïne om de oorlog te kunnen winnen.
De VS, VK, Duitsland, Frankrijk en overige Europese landen samen kunnen misschien net tippen aan deze technologie, of misschien net niet, want het blijkt dat Rusland de beste tank (T-14 Armata), beste gevechtsvliegtuig (Sukhoi Su-57 ) en meeste kernwapens heeft. Voor een discussie losbarst of de Leopard-2 of F22 niet toch iets beter is, blijft het ongelofelijk dat Rusland iets gelijkwaardigs kan reproduceren. Ze hebben geen Harvard, MIT, Oxford, of iets dergelijks en bij lange na niet zoveel geld (ze staan niet eens in de top 10 grootste economieën van de wereld).
Rusland toont aan dat een land zonder veel geld, zonder middenklasse, met beperkte vrijheid en creativiteit wel degelijk kan floreren in uitmuntende wetenschap en technologie. Dit is de grote strategische fout die hier wordt gemaakt: Rusland zal deze oorlog winnen omdat het land enorm wordt onderschat door de NAVO landen.
Deze onderschatting hebben we in de geschiedenis overigens vaker gezien en we weten hoe dat is afgelopen.
Ik heb in mijn post zoveel mogelijk feitelijkheden opgesomd, sommige dingen zijn discutabel natuurlijk, maar ik ben benieuwd wat er volgens jou sarcastisch aan zou zijn of niet zou kloppen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even voor de zekerheid voordat ik er per ongeluk intrap: dit is sarcastisch toch?
Rusland heeft wel altijd bekend gestaan om de universiteiten en wetenschappers.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waarom is iedereen hier zo lyrisch over? Rusland heeft tanks en wapens die minstens zo goed zijn, dus die zullen echt niet onder de indruk zijn hiervan.
Het blijft bijzonder dat een land dat straatarm is, geen middenklasse kent, weinig vrijheid kent, totale bevolking van 130 miljoen (Duitsland en Frankrijk samen hebben al meer inwoners), waar mannen gemiddeld nog geen 65 jaar worden, toch zo een fantastische wapentechnologie heeft. Dit stukje talent maakt het zeer lastig voor Oekraïne om de oorlog te kunnen winnen.
De VS, VK, Duitsland, Frankrijk en overige Europese landen samen kunnen misschien net tippen aan deze technologie, of misschien net niet, want het blijkt dat Rusland de beste tank (T-14 Armata), beste gevechtsvliegtuig (Sukhoi Su-57 ) en meeste kernwapens heeft. Voor een discussie losbarst of de Leopard-2 of F22 niet toch iets beter is, blijft het ongelofelijk dat Rusland iets gelijkwaardigs kan reproduceren. Ze hebben geen Harvard, MIT, Oxford, of iets dergelijks en bij lange na niet zoveel geld (ze staan niet eens in de top 10 grootste economieën van de wereld).
Rusland toont aan dat een land zonder veel geld, zonder middenklasse, met beperkte vrijheid en creativiteit wel degelijk kan floreren in uitmuntende wetenschap en technologie. Dit is de grote strategische fout die hier wordt gemaakt: Rusland zal deze oorlog winnen omdat het land enorm wordt onderschat door de NAVO landen.
Deze onderschatting hebben we in de geschiedenis overigens vaker gezien en we weten hoe dat is afgelopen.
Laten we bij het begin beginnen. Die T-14, commandanten willen hem niet want hij is ruk:quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:51 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik heb in mijn post zoveel mogelijk feitelijkheden opgesomd, sommige dingen zijn discutabel natuurlijk, maar ik ben benieuwd wat er volgens jou sarcastisch aan zou zijn of niet zou kloppen.
Wat is er logisch aan?quote:Op woensdag 25 januari 2023 19:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat heb ik niet eerder gehoord, hoewel het wel een logisch advies is natuurlijk.
Dat klopt zeker. Alleen het land heeft minder geld en minder inwoners dan de NAVO landen bij elkaar.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Rusland heeft wel altijd bekend gestaan om de universiteiten en wetenschappers.
Wat dacht je van dat de Russische tanks van ellende en ouderdom uit elkaar vallen?quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit is dus precies de onderschatting waar ik het eerder over had. Ja, natuurlijk gebruikt Rusland nu oud, slecht onderhouden rommel uit de Sovjet tijd, dat zal voldoende zijn om Oekraïne flink te verzwakken. Daarna rijden ze het land binnen met hun supermoderne wapentuig en dan zullen de westerse tanks (of wat er nog van over is) hun echt niet meer in de weg staan.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Laten we bij het begin beginnen. Die T-14, commandanten willen hem niet want hij is ruk: [ afbeelding ]
Voor die SU 57, wat daar verder ook van zij qua kwaliteit geldt een dezelfde soort probleem. Er zijn er totaal 21 van, waarvan 10 testexemplaren. Dat is niet significant. Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-57#Su-57
Iets op papier uittekenen en uit je 3D printer laten komen is leuk, maar uiteindelijk draait het ook om het kunnen opzetten van een productielijn. Iets wat de Russen blijkbaar maar heel matig kunnen (al dan niet door sancties). Dat is echt onderdeel van wapenindustrie. Sterker nog ik durf de stelling wel aan dat je beter iets minder hoog-technologisch spul kan hebben in nagenoeg onbeperkte hoeveel dan enkele tientallen nieuwste van het nieuwste. Dat is ook wat we nu zien in UA, wat Rusland doet is puur de wet van de grote getallen en heeft met technologie niet zo veel te maken.
Dat zal in die werkcategorie wel meevallen hoor, genoeg 80+ wetenschappers in Rusland.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat klopt zeker. Alleen het land heeft minder geld en minder inwoners dan de NAVO landen bij elkaar.
Bovendien zijn er veel hoogleraren aan westerse universiteiten 65+, een leeftijd die de gemiddelde Russische man niet eens haalt.
Toch krijgen ze het voor elkaar om minstens gelijkwaardig te zijn qua wapentechnologie (en ruimtevaarttechnologie). Dan is de voorzichtige conclusie dat Russen wel extreem getalenteerd moeten zijn.
Zie Shreyas in OOR / Een tactische/militaire analyse van het front in Oekraïne#27quote:Op woensdag 25 januari 2023 23:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat dacht je van dat de Russische tanks van ellende en ouderdom uit elkaar vallen?
Tegenover de modernste beste tanks die Oekraine zou krijgen.
En ook met de andere zaken hebben de Westerse landen veel betere technologie in handen.
Maar goed, matige trol.
Het zou kunnen dat veel van deze uitzonderingen in de wetenschap zitten, maar de gemiddelde leeftijdsverwachting van de Russische man is 65.4 jaar en dat komt met name door overmatig alcohol-en tabakgebruik,quote:Op woensdag 25 januari 2023 23:01 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat zal in die werkcategorie wel meevallen hoor, genoeg 80+ wetenschappers in Rusland.
Tis meer de mijnwerkers, voetvolk en militairen die de 70 niet halen
Scheelt ze wel een berg zorgkostenquote:Op woensdag 25 januari 2023 23:03 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het zou kunnen dat veel van deze uitzonderingen in de wetenschap zitten, maar de gemiddelde leeftijdsverwachting van de Russische man is 65.4 jaar en dat komt met name door overmatig alcoho-en tabakgebruik,
Maar er is toch helemaal niets wat daar op wijst? Welk concrete signalen/aanwijzingen zijn er die de theorie ondersteunen dat Rusland nog een hoofdmacht achter de hand heeft? Want ik heb genoeg aanwijzingen voor het tegendeel, van het inzetten van gekochte drones als vergeldingswapen tot het feit dat Poetin, die overal mee dreigt, het nog nooit gezegd heeft. En dan zou de Amerikaanse intelligence het ook weten, want die wisten alles. En die hoor je er ook niet over. Of het feit dat er massaal gemobiliseerd wordt, met alle politieke risico’s van dien, dat doe je niet uit luxe. Dat zijn individueel misschien niet allemaal hele sterke argumenten, maar in samenhang bezien is het een duidelijk beeld. Waar ik voor de theorie die jij schetst nog niet het begin van een aanwijzing zie.quote:Op woensdag 25 januari 2023 23:01 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit is dus precies de onderschatting waar ik het eerder over had. Ja, natuurlijk gebruikt Rusland nu oud, slecht onderhouden rommel uit de Sovjet tijd, dat zal voldoende zijn om Oekraïne flink te verzwakken. Daarna rijden ze het land binnen met hun supermoderne wapentuig en dan zullen de westerse tanks (of wat er nog van over is) hun echt niet meer in de weg staan.
Ondertussen vernietigen ze wel mensen die ze als hun broeders beschouwt.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Hun ruimtevaarttechnologie en zeker die raketten die ze gebruiken (Sojoez) komt uit de jaren 60 met wat aanpassingen. Rusland heeft grote problemen om chips te maken en hun procesoren/computer programma is hopeloos mislukt. Dus als ze niet aan die onderdelen kunnen komen door de sancties (Alleen via de veel duurdere grijze import) kunnen ze tekenen wat ze willen maar ze kunnen het niet op grote schaal maken. Voor de rest zit er ook een hele hoop verkooppraat bij die je in dit topic netjes na praat.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat klopt zeker. Alleen het land heeft minder geld en minder inwoners dan de NAVO landen bij elkaar.
Bovendien zijn er veel hoogleraren aan westerse universiteiten 65+, een leeftijd die de gemiddelde Russische man niet eens haalt.
Toch krijgen ze het voor elkaar om minstens gelijkwaardig te zijn qua wapentechnologie (en ruimtevaarttechnologie). Dan is de voorzichtige conclusie dat Russen wel extreem getalenteerd moeten zijn.
De sovjet unie stond bekend om haar universiteiten en wetenschappers.. dat is echt heel iets anders dan Rusland. En veel van die kennis kwam nota bene uit Duitsland. Het hele Russische ruimteprogramma is opgezet door ontvoerde Duitse technici. Dat van de Amerikanen ook, maar soit.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Rusland heeft wel altijd bekend gestaan om de universiteiten en wetenschappers.
Met het enige probleem dat hun "supermoderne wapentuig" nauwelijks getest is, zodoende slecht functioneert, en niet in voldoende aantallen beschikbaar is om meer dan lokale tactische impact te hebben.quote:Op woensdag 25 januari 2023 23:01 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit is dus precies de onderschatting waar ik het eerder over had. Ja, natuurlijk gebruikt Rusland nu oud, slecht onderhouden rommel uit de Sovjet tijd, dat zal voldoende zijn om Oekraïne flink te verzwakken. Daarna rijden ze het land binnen met hun supermoderne wapentuig en dan zullen de westerse tanks (of wat er nog van over is) hun echt niet meer in de weg staan.
Zie operatie dessert storm om een indruk te krijgen van wat een goed getrainde westerse MBT crew inclusief een westerse MBT kan uitrichten tegen een zootje ongemotiveerde dienstplichtigen in een T72 variant. De korte samenvatting: eer je met je T72 in schootsbereik bent -nog even los van het feit dat je op max afstand waarschijnlijk het pantser niet penetreert- staat de rest van je bataljon brandend in een greppel.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waarom is iedereen hier zo lyrisch over?
Dat de T-14 Armata de beste tank is is iets wat de Russen zelf zeggen. De Duitsers hadden in ww2 de krachtigste tanks maar die konden niet op tegen de aantallen tanks die de geallieerde voor handen hadden. Er is tot op heden niet veel bekend over hoe goed de armata is. De russen hebben onderdelen voor de Armata nodig uit oa China (alleen de assemblage gebeurd in Rusland. Door sancties en ruzie met de Chinese leverancier hebben ze er nog niet zoveel kunnen maken als ze zouden willen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het terugtrekken naar beter verdedigbare posities is een standaardstrategie die er voor zorgt dat je minder manschappen verliest. Tot voor kort was er weinig aan de hand bij Bagmoet, maar recentelijk na de doorbraak bij Kurdiumivka en Soledar is er een situatie ontstaan waarbij de aanvoerwegen kunnen worden afgesloten vanuit het noorden en zuiden.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is er logisch aan?
Zoals de user boven je al aangeeft schiet je er niets mee op.
Geef je het daar op, dan bespaar je levens op dat stukje grondgebied.
Maar wat dan? Dan vallen de Russen de volgende stad aan en heb je exact hetzelfde.
Enige wat je wint is dat de doden op een andere plek vallen.
Is niet echt een voordeel te noemen.
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraïense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.quote:
Mee eens.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraïense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.
Zijn er ook inzichten hoe dat de andere kant op werkt, ofwel: Zijn er indicaties in de infostroom die mijn beeld kunnen bevestigen dat de Russische luchtafweerop zijn zachtst gezegd een beetje suboptimaal is
Het hoeft natuurlijk niet uit de sluiten dat Rusland vorderingen maakt en steeds een paar meter grond pakt.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 16:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mee eens.
Op die kaartjes lijkt het allemaal wel erg hosanna gezien vanuit Oekraine.
Schieten elke dag meerdere vliegtuigen en heli's neer, wel weer wat drones,
Terwijl ze zelf achter het directe front command centers weten uit te schakelen e.d.
Het is wel interessant om te zien dat Rusland aan het begin van de invasie een tekort aan mensen had en dat probeerde te compenseren door veel gepantserd materieel te gebruiken, wat vervolgens allemaal aan gort werd geschoten. Nu hebben ze sinds de mobilisatie genoeg mankracht maar lijken ze een gebrek aan (gepantserd) materieel te hebben, allicht doordat ze dat gedurende de eerste maanden van de oorlog massaal verloren hebben. Het gevolg is nu de voortdurende human waves, eigenlijk wel bizar dat de Russische leiding gewoon wegkomt met dergelijk geblunder.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 16:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het hoeft natuurlijk niet uit de sluiten dat Rusland vorderingen maakt en steeds een paar meter grond pakt.
Met de aanvoer van de gemobiliseerde troepen viel zoiets wel een beetje te verwachten.
Het wordt echter op termijn steeds wranger voor Rusland als UA dagelijks de nodige spullen van ze aan gort schiet. Als je materiëel dagelijks begint te verminderen gaat zo'n invasie toch steeds een beetje lastiger.
Nu sijpelt het ook door in westers nieuws.quote:
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 22:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nu sijpelt het ook door in westers nieuws.
Bakhmut moet Oekraïne opgeven, voor nu.
https://www.nu.nl/spannin(...)l-op-ziekenhuis.html
https://www.theguardian.c(...)extremely-acute-live
Dank voor de info.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 23:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.
Een week lijkt wel te kloppen, de val van Soledar en de doorbraak bij Kurdiumivka. Momenteel zijn er bepaalde bronnen die aanvallen bij Ivanivske melden, dat zou wellicht de terugtrekking kunnen forceren.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 23:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.
vier helikopters neergeschoten op één dag zonder een enkele foto? Lijkt me wel te optimistisch.quote:
Ik betwijfel of Russische vergelijkbare acties er allemaal in staan.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraïense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.
Zijn er ook inzichten hoe dat de andere kant op werkt, ofwel: Zijn er indicaties in de infostroom die mijn beeld kunnen bevestigen dat de Russische luchtafweerop zijn zachtst gezegd een beetje suboptimaal is
Als die er zouden zijn zouden ze om het hardst all over the interwebz uitgekraaid worden. Ze worden nu kennelijk zelfs niet eens verzonnen.quote:Op maandag 30 januari 2023 10:49 schreef Aezeal het volgende:
[..]
Ik betwijfel of Russische vergelijkbare acties er allemaal in staan.
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over isquote:Op maandag 30 januari 2023 10:50 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als die er zouden zijn zouden ze om het hardst all over the interwebz uitgekraaid worden. Ze worden nu kennelijk zelfs niet eens verzonnen.
Mogen wel o ppassen dat er geen zand in de systemen komen..quote:
Het probleem van Rusland is dat er meer van de Oekrainsche luchtmacht over is dan dat ze lief is. Al is dat uiteraard minder dan in het begin van de oorlog.quote:Op maandag 30 januari 2023 10:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over is) ook niet zo vaak in boven gebied waar luchtafweer ze neer kan halen.
Als er één ding is dat vooral in het begin van de invasie in Oekraïne duidelijk werd is dat een gevechtshelikopter of een straaljager voor close air support zoals een SU25 bijzonder kwetsbaar is in een gebied dat vergeven is van draagbare luchtdoelraketten zoals bijv. de Stingers die al vanaf het begin geleverd werden.quote:Op maandag 30 januari 2023 10:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over is) ook niet zo vaak in boven gebied waar luchtafweer ze neer kan halen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |