abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207722919
-off-topic-

[ Bericht 92% gewijzigd door miss_sly op 26-01-2023 19:07:41 ]
Big Brother 2025 Favo: Jolien (mijn persoonlijke winnaar)
pi_207722988
-off-topic-

[ Bericht 98% gewijzigd door miss_sly op 26-01-2023 19:07:00 ]
Big Brother 2025 Favo: Jolien (mijn persoonlijke winnaar)
  vrijdag 27 januari 2023 @ 04:02:13 #203
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_207730643
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 22:58 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wat is er logisch aan?

Zoals de user boven je al aangeeft schiet je er niets mee op.
Geef je het daar op, dan bespaar je levens op dat stukje grondgebied.

Maar wat dan? Dan vallen de Russen de volgende stad aan en heb je exact hetzelfde.

Enige wat je wint is dat de doden op een andere plek vallen.
Is niet echt een voordeel te noemen.
Het terugtrekken naar beter verdedigbare posities is een standaardstrategie die er voor zorgt dat je minder manschappen verliest. Tot voor kort was er weinig aan de hand bij Bagmoet, maar recentelijk na de doorbraak bij Kurdiumivka en Soledar is er een situatie ontstaan waarbij de aanvoerwegen kunnen worden afgesloten vanuit het noorden en zuiden.
Het risico op insluiting is gewoon te groot.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 08:56:59 #204
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207731373

"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_207734025
quote:
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraïense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.

Zijn er ook inzichten hoe dat de andere kant op werkt, ofwel: Zijn er indicaties in de infostroom die mijn beeld kunnen bevestigen dat de Russische luchtafweerop zijn zachtst gezegd een beetje suboptimaal is :?
pi_207735861
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraïense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.

Zijn er ook inzichten hoe dat de andere kant op werkt, ofwel: Zijn er indicaties in de infostroom die mijn beeld kunnen bevestigen dat de Russische luchtafweerop zijn zachtst gezegd een beetje suboptimaal is :?
Mee eens.

Op die kaartjes lijkt het allemaal wel erg hosanna gezien vanuit Oekraine.
Schieten elke dag meerdere vliegtuigen en heli's neer, wel weer wat drones,

Terwijl ze zelf achter het directe front command centers weten uit te schakelen e.d.
pi_207736115
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:23 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Mee eens.

Op die kaartjes lijkt het allemaal wel erg hosanna gezien vanuit Oekraine.
Schieten elke dag meerdere vliegtuigen en heli's neer, wel weer wat drones,

Terwijl ze zelf achter het directe front command centers weten uit te schakelen e.d.
Het hoeft natuurlijk niet uit de sluiten dat Rusland vorderingen maakt en steeds een paar meter grond pakt.
Met de aanvoer van de gemobiliseerde troepen viel zoiets wel een beetje te verwachten.

Het wordt echter op termijn steeds wranger voor Rusland als UA dagelijks de nodige spullen van ze aan gort schiet. Als je materiëel dagelijks begint te verminderen gaat zo'n invasie toch steeds een beetje lastiger.
  zaterdag 28 januari 2023 @ 13:10:47 #208
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207746655
Mogelijk Russisch offensief vanuit Kremina:

pi_207746740
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 16:44 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Het hoeft natuurlijk niet uit de sluiten dat Rusland vorderingen maakt en steeds een paar meter grond pakt.
Met de aanvoer van de gemobiliseerde troepen viel zoiets wel een beetje te verwachten.

Het wordt echter op termijn steeds wranger voor Rusland als UA dagelijks de nodige spullen van ze aan gort schiet. Als je materiëel dagelijks begint te verminderen gaat zo'n invasie toch steeds een beetje lastiger.
Het is wel interessant om te zien dat Rusland aan het begin van de invasie een tekort aan mensen had en dat probeerde te compenseren door veel gepantserd materieel te gebruiken, wat vervolgens allemaal aan gort werd geschoten. Nu hebben ze sinds de mobilisatie genoeg mankracht maar lijken ze een gebrek aan (gepantserd) materieel te hebben, allicht doordat ze dat gedurende de eerste maanden van de oorlog massaal verloren hebben. Het gevolg is nu de voortdurende human waves, eigenlijk wel bizar dat de Russische leiding gewoon wegkomt met dergelijk geblunder.
pi_207756286
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 15:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Bakhmut lijkt me onhoudbaar
Nu sijpelt het ook door in westers nieuws.
Bakhmut moet Oekraïne opgeven, voor nu.
https://www.nu.nl/spannin(...)l-op-ziekenhuis.html

https://www.theguardian.c(...)extremely-acute-live
Vakman pur sang
pi_207756685
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 22:47 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nu sijpelt het ook door in westers nieuws.
Bakhmut moet Oekraïne opgeven, voor nu.
https://www.nu.nl/spannin(...)l-op-ziekenhuis.html

https://www.theguardian.c(...)extremely-acute-live
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.
pi_207757489
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 23:01 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.
Dank voor de info.
Vakman pur sang
  zondag 29 januari 2023 @ 01:09:26 #213
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_207759182
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2023 23:01 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Een week lijkt wel te kloppen, de val van Soledar en de doorbraak bij Kurdiumivka. Momenteel zijn er bepaalde bronnen die aanvallen bij Ivanivske melden, dat zou wellicht de terugtrekking kunnen forceren.

Verder in het zuiden lijkt Vuhledar bijna in Russische handen.

Het blijven verder kleine verschuivingen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 29 januari 2023 @ 11:46:57 #214
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_207762458
BMP-2 die herladen wordt.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_207763899
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 08:56 schreef AgLarrr het volgende:
[ afbeelding ]
vier helikopters neergeschoten op één dag zonder een enkele foto? Lijkt me wel te optimistisch.
  zondag 29 januari 2023 @ 14:09:11 #216
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207764710

maandag 30 januari 2023 @ 08:51:23 #217
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207773854

pi_207775117
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik betwijfel of Russische vergelijkbare acties er allemaal in staan.
I'm right and you know it
pi_207775137
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:49 schreef Aezeal het volgende:

[..]
Ik betwijfel of Russische vergelijkbare acties er allemaal in staan.
Als die er zouden zijn zouden ze om het hardst all over the interwebz uitgekraaid worden. Ze worden nu kennelijk zelfs niet eens verzonnen.
  maandag 30 januari 2023 @ 10:53:46 #220
38496 Perrin
pi_207775167
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:50 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Als die er zouden zijn zouden ze om het hardst all over the interwebz uitgekraaid worden. Ze worden nu kennelijk zelfs niet eens verzonnen.
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over is ;() ook niet zo vaak in boven gebied waar luchtafweer ze neer kan halen.
  maandag 30 januari 2023 @ 12:26:46 #221
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_207776610
quote:
11s.gif Op zondag 29 januari 2023 11:46 schreef Perrin het volgende:
BMP-2 die herladen wordt.

[ afbeelding ]
Mogen wel o ppassen dat er geen zand in de systemen komen..
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  dinsdag 31 januari 2023 @ 17:45:45 #222
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_207794223
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over is ;() ook niet zo vaak in boven gebied waar luchtafweer ze neer kan halen.
Het probleem van Rusland is dat er meer van de Oekrainsche luchtmacht over is dan dat ze lief is. Al is dat uiteraard minder dan in het begin van de oorlog.
Sterker nog, het is eigenlijk onbegrijpelijk dat met alle intel die Rusland had verzameld om de luchtmacht helemaal uit te schakelen.

Nu probeert men het wel met de rakettenregen die ze om de zoveel tijd laten neerkomen op Oekraine, maar de doelen waar de vliegtuigen en aanverwante zaken staan gestationeerd zijn natuurlijk goed verdedigd, een verdeelstation raakt Rusland wel, maar echt militaire doelen zijn steeds beter beveiligd.
Daarnaast is het wel correct dat Oekraine geen aanvalsmissies ver in vijandelijk gebied uitvoert, men doet dit vooral ter ondersteuning aan de randen voor de eigen troepen.

De roep om vliegtuigen is wel een interessante, de regeringsleiders lijken terughoudend, simpelweg omdat nu leveren geen zin heeft, maar er zijn wat indicaties dat er steeds meer Oekrainsche troepen specifiek worden getrained om met westers wapentuig om te gaan, en daar valt aviation ook onder, zodra men voldoende inzetbare eenheden heeft kan het snel gaan.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_207794930
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2023 10:53 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als er één ding is dat vooral in het begin van de invasie in Oekraïne duidelijk werd is dat een gevechtshelikopter of een straaljager voor close air support zoals een SU25 bijzonder kwetsbaar is in een gebied dat vergeven is van draagbare luchtdoelraketten zoals bijv. de Stingers die al vanaf het begin geleverd werden.

De Russische kapitale blunder om niet in het begin van de invasie luchtoverwicht te realiseren maken ze nu niet meer goed waar dan weer tegenover staat dat Oekraïne de inhaalslag naar luchtoverwicht niet zelfstandig zal kunnen maken.
Daarmee blijft het over en weer bij speldenprikken vanuit de lucht.
  woensdag 1 februari 2023 @ 09:40:58 #224
38496 Perrin
pi_207802284
Een militaire trein, wow.
twitter
  Moderator woensdag 1 februari 2023 @ 09:42:42 #225
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_207802295
quote:
11s.gif Op woensdag 1 februari 2023 09:40 schreef Perrin het volgende:
Een militaire trein, wow.
[ twitter ]
Die hebben we in 1916 vorig voorjaar ook al voorbij zien komen. ;) Bijzonder dat men dergelijke dingen nog steeds gebruikt.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')