Het terugtrekken naar beter verdedigbare posities is een standaardstrategie die er voor zorgt dat je minder manschappen verliest. Tot voor kort was er weinig aan de hand bij Bagmoet, maar recentelijk na de doorbraak bij Kurdiumivka en Soledar is er een situatie ontstaan waarbij de aanvoerwegen kunnen worden afgesloten vanuit het noorden en zuiden.quote:Op woensdag 25 januari 2023 22:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is er logisch aan?
Zoals de user boven je al aangeeft schiet je er niets mee op.
Geef je het daar op, dan bespaar je levens op dat stukje grondgebied.
Maar wat dan? Dan vallen de Russen de volgende stad aan en heb je exact hetzelfde.
Enige wat je wint is dat de doden op een andere plek vallen.
Is niet echt een voordeel te noemen.
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraïense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.quote:
Mee eens.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraïense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.
Zijn er ook inzichten hoe dat de andere kant op werkt, ofwel: Zijn er indicaties in de infostroom die mijn beeld kunnen bevestigen dat de Russische luchtafweerop zijn zachtst gezegd een beetje suboptimaal is
Het hoeft natuurlijk niet uit de sluiten dat Rusland vorderingen maakt en steeds een paar meter grond pakt.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 16:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mee eens.
Op die kaartjes lijkt het allemaal wel erg hosanna gezien vanuit Oekraine.
Schieten elke dag meerdere vliegtuigen en heli's neer, wel weer wat drones,
Terwijl ze zelf achter het directe front command centers weten uit te schakelen e.d.
Het is wel interessant om te zien dat Rusland aan het begin van de invasie een tekort aan mensen had en dat probeerde te compenseren door veel gepantserd materieel te gebruiken, wat vervolgens allemaal aan gort werd geschoten. Nu hebben ze sinds de mobilisatie genoeg mankracht maar lijken ze een gebrek aan (gepantserd) materieel te hebben, allicht doordat ze dat gedurende de eerste maanden van de oorlog massaal verloren hebben. Het gevolg is nu de voortdurende human waves, eigenlijk wel bizar dat de Russische leiding gewoon wegkomt met dergelijk geblunder.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 16:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het hoeft natuurlijk niet uit de sluiten dat Rusland vorderingen maakt en steeds een paar meter grond pakt.
Met de aanvoer van de gemobiliseerde troepen viel zoiets wel een beetje te verwachten.
Het wordt echter op termijn steeds wranger voor Rusland als UA dagelijks de nodige spullen van ze aan gort schiet. Als je materiëel dagelijks begint te verminderen gaat zo'n invasie toch steeds een beetje lastiger.
Nu sijpelt het ook door in westers nieuws.quote:
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 22:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nu sijpelt het ook door in westers nieuws.
Bakhmut moet Oekraïne opgeven, voor nu.
https://www.nu.nl/spannin(...)l-op-ziekenhuis.html
https://www.theguardian.c(...)extremely-acute-live
Dank voor de info.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 23:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.
Een week lijkt wel te kloppen, de val van Soledar en de doorbraak bij Kurdiumivka. Momenteel zijn er bepaalde bronnen die aanvallen bij Ivanivske melden, dat zou wellicht de terugtrekking kunnen forceren.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 23:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je loopt een beetje achter, dit melden 'Westerse' media al zeker een week. Zo niet langer.
vier helikopters neergeschoten op één dag zonder een enkele foto? Lijkt me wel te optimistisch.quote:
Ik betwijfel of Russische vergelijkbare acties er allemaal in staan.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Even los van de Russische resultaten zie ik in die kaartjes steeds dat de Oekraïense luchtafweer goeie zaken lijkt te doen waarmee Rusland per dag minder helikopters, drones en straaljagers over lijkt te houden.
Zijn er ook inzichten hoe dat de andere kant op werkt, ofwel: Zijn er indicaties in de infostroom die mijn beeld kunnen bevestigen dat de Russische luchtafweerop zijn zachtst gezegd een beetje suboptimaal is
Als die er zouden zijn zouden ze om het hardst all over the interwebz uitgekraaid worden. Ze worden nu kennelijk zelfs niet eens verzonnen.quote:Op maandag 30 januari 2023 10:49 schreef Aezeal het volgende:
[..]
Ik betwijfel of Russische vergelijkbare acties er allemaal in staan.
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over isquote:Op maandag 30 januari 2023 10:50 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als die er zouden zijn zouden ze om het hardst all over the interwebz uitgekraaid worden. Ze worden nu kennelijk zelfs niet eens verzonnen.
Mogen wel o ppassen dat er geen zand in de systemen komen..quote:
Het probleem van Rusland is dat er meer van de Oekrainsche luchtmacht over is dan dat ze lief is. Al is dat uiteraard minder dan in het begin van de oorlog.quote:Op maandag 30 januari 2023 10:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over is) ook niet zo vaak in boven gebied waar luchtafweer ze neer kan halen.
Als er één ding is dat vooral in het begin van de invasie in Oekraïne duidelijk werd is dat een gevechtshelikopter of een straaljager voor close air support zoals een SU25 bijzonder kwetsbaar is in een gebied dat vergeven is van draagbare luchtdoelraketten zoals bijv. de Stingers die al vanaf het begin geleverd werden.quote:Op maandag 30 januari 2023 10:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Volgens mij zet Oekraine hun luchtmacht (of wat er van over is) ook niet zo vaak in boven gebied waar luchtafweer ze neer kan halen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |