abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 februari 2023 @ 13:02:48 #276
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207905924
Ook nog kaarten met activiteiten in het lucht- en zeedomein:

"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_207906556
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 12:50 schreef AgLarrr het volgende:
Laatste zoom op Bachmoet:

dat zal toch niet de laatste data zijn? Daar is Soledar nog niet ingenomen en lijken de russische posities veel verder terug te liggen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 8 februari 2023 @ 19:58:54 #278
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207912190
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:42 schreef RM-rf het volgende:

[..]
dat zal toch niet de laatste data zijn? Daar is Soledar nog niet ingenomen en lijken de russische posities veel verder terug te liggen
Nee, nee, zeker niet. Laatse kaartje bedoelde ik. De kaart is up to dat tot 1-feb.

[ Bericht 0% gewijzigd door AgLarrr op 08-02-2023 20:18:41 ]

woensdag 8 februari 2023 @ 23:08:01 #279
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_207916009
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:42 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Precies, dat is ook precies het gedeelte waar aardig wat gebeurd is de laatste weken.

Vandaag overigens een doorbraak ten noordwesten van Bakmoet.
Zie
Bevestiging op https://liveuamap.com/

Dit betekend dat Krasna Hora ingesloten is.
De twee hoofdwegen uit Bakmoet zijn nu afgesloten, aanvoer naar Bakmoet is enkel nog mogelijk via de O0506.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 9 februari 2023 @ 19:40:13 #280
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207926435
Blijkt het toch hét offensief al te zijn..

pi_207929092
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2023 19:40 schreef AgLarrr het volgende:
Niet te vroeg juichen. Maar de Russen geven sowieso meer dan hun lief is.
pi_207929182
quote:
Als ik Russische commandant was gaf ik ook gas, je weet dat met verstrijken van tijd UA alleen maar meer beschikking gaat krijgen over hoog-technologisch westers spul. Terwijl Rusland dat niet heeft, daar wordt alleen maar dieper in de opslag gevist. Dan is tijd je grootste vijand.
zie email 27 oktober
pi_207929680
quote:
ze moeten wat, lijkt het.
quote:
Tot veel meer dan dit zijn de Russen niet in staat, denkt Wijninga. Aan het zuidelijke front bij Zaporizja "misschien nog twee afleidingsmanoeuvres, maar meer niet." Een aanval vanuit alle windstreken op Oekraïne, zoals op 24 februari 2022, zit er niet meer in, denkt hij.

Het voorlopige hoofddoel van de Russen vormen nu de twee plaatsen Slovjansk en Kramatorsk, in de provincie Donetsk. "Dat zou een groot verlies zijn voor de Oekraïners", stelt Deen. Hij gaat ervan uit dat een Russisch offensief uiteindelijk zal 'culmineren' in een Oekraïens offensief, als de oprukkende Russen aan het einde van hun krachten raken, "net als in augustus".
https://nos.nl/artikel/24(...)uwen-op-alle-fronten
pi_207931052
Een beetje als het lenteoffensief van de Duitsers in de eerste wereldoorlog, ook een wanhoopsactie voordat de Amerikanen volledig ingezet konden worden. Hopen dat het nu net zo eindigt: door logistieke problemen loopt het offensief spaak, waarna Oekraïne kan counteren en door de Russische linies breekt.
Цой жив
pi_207931081
quote:
Als zelfs Wijninga dat al zegt (werkt voor clubje van Rob de Wijk) dan weet je het wel.
zie email 27 oktober
pi_207931136
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2023 00:46 schreef Zwoerd het volgende:
Een beetje als het lenteoffensief van de Duitsers in de eerste wereldoorlog, ook een wanhoopsactie voordat de Amerikanen volledig ingezet konden worden. Hopen dat het nu net zo eindigt: door logistieke problemen loopt het offensief spaak, waarna Oekraïne kan counteren en door de Russische linies breekt.
Een beetje inderdaad. Duitsland was toen b.v een uitgemergeld land. Rusland nu is dat niet. Volgend jaar gaat Rusland vechten om Kievde Krim :P
  zaterdag 11 februari 2023 @ 00:54:36 #287
56749 BlaZ
pi_207944943
Hier de bespreking over het mogelijke offensief van Poolse bron

pi_207945089
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 00:54 schreef BlaZ het volgende:
Hier de bespreking over het mogelijke offensief van Poolse bron

Dit was globaal van de lente/zomer ook al het plan is niet?

Alleen realistisch als men echt die 400k extra achter de hand heeft.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 03:15:29 #289
56749 BlaZ
pi_207945233
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 01:32 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Dit was globaal van de lente/zomer ook al het plan is niet?

Alleen realistisch als men echt die 400k extra achter de hand heeft.
De focus ligt anders deze keer. Uit de uitgelekte plannen van de initiële invasie was het plan dat men daadwerkelijk ook ten westen van de Dnjepr gebieden zou innemen.
Ik denk dat dit plan, indien goed uitgewerkt, kán werken.
De kern is het uitschakelen van de bruggen over de Dnjepr.

Een aantal interessante punten:
1) Rusland valt met rakketten heel de Oekraïne aan zodat Oekraïne de luchtafweersystemen over het hele gebied moet verspreiden.
2) Rusland produceert 10.000 artilleriemunitie per dag en schiet er 6000/7000 af.
pi_207945245
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 03:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De focus ligt anders deze keer. Uit de uitgelekte plannen van de initiële invasie was het plan dat men daadwerkelijk ook ten westen van de Dnjepr gebieden zou innemen.
Ik denk dat dit plan, indien goed uitgewerkt, kán werken.
De kern is het uitschakelen van de bruggen over de Dnjepr.

Een aantal interessante punten:
1) Rusland valt met rakketten heel de Oekraïne aan zodat Oekraïne de luchtafweersystemen over het hele gebied moet verspreiden.
2) Rusland produceert 10.000 artilleriemunitie per dag en schiet er 6000/7000 af.
Jawel maar toen kwamen ze ook amper voor uit.

Ik zeg niet dat het ze niet lukken kan, maar het is wel erg ambitieus gezien de enorme afstanden niet?

Dat van die munitie lijkt me een nobrainer.

Spannend is het wel. Als het mislukt hebben de Russen een probleem lijkt me.
  zaterdag 11 februari 2023 @ 05:48:01 #291
56749 BlaZ
pi_207945381
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 03:25 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Jawel maar toen kwamen ze ook amper voor uit.
Men kwam toen prima vooruit maar had niet de reserves om het achterliggende gebied goed te kunnen controleren. Er is bijvoorbeeld om Brovary gevochten, net ten oosten van Kiev, terwijl Chernihiv amper werd ingenomen.

quote:
Ik zeg niet dat het ze niet lukken kan, maar het is wel erg ambitieus gezien de enorme afstanden niet?

Dat van die munitie lijkt me een nobrainer.

Spannend is het wel. Als het mislukt hebben de Russen een probleem lijkt me.
Het is zeker ambitieus voornamelijk gezien het feit dat Oekraïne voorbereid is. De beste kans voor de Russen is denk ik een enorm breed front waardoor ze 4/3 - 1 overmacht kunnen creëren.
Gezien de slechte organisatie aan Russische kant lijkt het me lastig. Nog eens 500.000 man en het zal wel lukken denk ik.
pi_207946999
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 05:48 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Men kwam toen prima vooruit maar had niet de reserves om het achterliggende gebied goed te kunnen controleren. Er is bijvoorbeeld om Brovary gevochten, net ten oosten van Kiev, terwijl Chernihiv amper werd ingenomen.
[..]
Het is zeker ambitieus voornamelijk gezien het feit dat Oekraïne voorbereid is. De beste kans voor de Russen is denk ik een enorm breed front waardoor ze 4/3 - 1 overmacht kunnen creëren.
Gezien de slechte organisatie aan Russische kant lijkt het me lastig. Nog eens 500.000 man en het zal wel lukken denk ik.
Heb jij het ook over invasie 1.2 waarbij ze vanuit izium en zaporizja tot aan Dnipro probeerden te geraken?

Tja enorm overwicht moet je gelijk inzetten inderdaad. Tel hierbij de kans op veel ondersteuning vanuit de lucht en de artillerie op.. Toch is het een groot gebied en als die Oekraïners niet stug blijven vechten om elke meter maar telkens tijdig terugvallen zodat ze 1 front kunnen houden. Het is een hele afstand en je moet van beide kanten op kunnen blijven rukken.
pi_207963932
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 03:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ehm, daar zit weinig logican achter als dit als 'postief' nieuws voor de russen vermeld.. Het is eerder teken van hun problemen.

In november schoot rusland per dag 40.000 artillerie-munitie af...
Met weinig resuktaat aangezien hun hitratio relatief laag ligt.
Maar bovenal lijkt nu hun probleem te zijn dat ze door hun voorraden ter plekke zijn en logistiek de nieuwe productie niet snel genoeg kunnen bijleveren.

Het lage aantal artillerie duid dan eerder op logistieke zwakte.

Qua productie verliest rusland op de langere termijn het altijd van het westen dat nu misschien een lagere productie heeft, maar producenten als Rheinmetal zijn met alle macht bezig hun productie op te krikken.
Bovenal hebben deze ook een afzetgarantie aangezien ook alle natolanden hun voorraden willen vergroten (of bestaande voorraad achterstanden willen opvullen, bv de grootste opdrachtgever bij artilleriemunitie in duitsland is nu het Nederlandse leger, terwijl de duitse Bundeswehr een voorraadsachterstand van 20% bij artilleriemunitie wil opvullen... Dat is voor de producenten een langdurige afzetgarantie)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  zondag 12 februari 2023 @ 13:28:17 #294
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207964581
Actueel tot vorige week, maar soit; zo'n vaart loopt het niet.

Zuiden:

Oosten:

Noorden:

zondag 12 februari 2023 @ 13:30:08 #295
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_207964606
Veldslagen in meer detail:

Kremina:

Bachmut:

Vuhledar:

zondag 12 februari 2023 @ 18:06:45 #296
56749 BlaZ
pi_207968602
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2023 10:38 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Heb jij het ook over invasie 1.2 waarbij ze vanuit izium en zaporizja tot aan Dnipro probeerden te geraken?

Tja enorm overwicht moet je gelijk inzetten inderdaad. Tel hierbij de kans op veel ondersteuning vanuit de lucht en de artillerie op.. Toch is het een groot gebied en als die Oekraïners niet stug blijven vechten om elke meter maar telkens tijdig terugvallen zodat ze 1 front kunnen houden. Het is een hele afstand en je moet van beide kanten op kunnen blijven rukken.
Ik had het over de initiële invasie.
  zondag 12 februari 2023 @ 18:09:41 #297
56749 BlaZ
pi_207968656
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 12:35 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Ehm, daar zit weinig logican achter als dit als 'postief' nieuws voor de russen vermeld.. Het is eerder teken van hun problemen.

In november schoot rusland per dag 40.000 artillerie-munitie af...
Met weinig resuktaat aangezien hun hitratio relatief laag ligt.
Maar bovenal lijkt nu hun probleem te zijn dat ze door hun voorraden ter plekke zijn en logistiek de nieuwe productie niet snel genoeg kunnen bijleveren.

Het lage aantal artillerie duid dan eerder op logistieke zwakte.

Qua productie verliest rusland op de langere termijn het altijd van het westen dat nu misschien een lagere productie heeft, maar producenten als Rheinmetal zijn met alle macht bezig hun productie op te krikken.
Bovenal hebben deze ook een afzetgarantie aangezien ook alle natolanden hun voorraden willen vergroten (of bestaande voorraad achterstanden willen opvullen, bv de grootste opdrachtgever bij artilleriemunitie in duitsland is nu het Nederlandse leger, terwijl de duitse Bundeswehr een voorraadsachterstand van 20% bij artilleriemunitie wil opvullen... Dat is voor de producenten een langdurige afzetgarantie)
Het werd in de bron opgemerkt als het opbouwen van een voorraad voor een aankomend offensief.

Of men logistiek niet kan bijleveren weet ik, maar dat is een andere uitleg inderdaad. Het uitwisselen van brigades de laatste tijd zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Feit blijft dat Rusland minder afvuurt dan het produceert.
  zondag 12 februari 2023 @ 18:25:23 #298
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_207968913
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:06 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik had het over de initiële invasie.
Ah, ik over de fase daarna waarbij die spottende kaarten kwamen kijken over die steeds bijgestelde doelen.
  zondag 12 februari 2023 @ 22:17:48 #299
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_207972964
Ik zit net nieuwsuur te kijken en daar is ongeveer de strekking dat dit alles is wat de Russen nog hebben wat offensieve slagkracht. Ik zit eigenlijk nog te wachten op het echte offensief, maar begin toch te twijfelen.
Iemand die dit met enige zekerheid zeggen kan?

@BlaZ ?

*)
pi_207973751
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:09 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het werd in de bron opgemerkt als het opbouwen van een voorraad voor een aankomend offensief.
Nuja, vorige maand, begin januari 2023 verschoten de russen nog 20.000 shells per dag. Aan het begin van de invasie 60.000 zelfs.

Enkel is het nu niet zo veelzeggend wat ze in die paar dagen als 'voorraad' zouden opbouwen, omdat ze dat vervolgens in een paar dagen weer volledig verschieten als ze weer teruggaan naar hun oude niveau en eigenlijk hebben ze dat ook nodig om echt een druk te zetten.

Wat dat betreft vermoed ik toch eerder dat het sterk dalen van de aantallen verschoten ammunitie vooral duidt op het opraken van voorraden en/of leveringsproblemen en het voor een eventueel offensief juist niet zo florissant uitziet.

eigenlijk juist omdat je zou verwachten dat de beschietingen in de aanloop naar een offensief eerder opgeschroeft worden en kort ervoor niet echt het beste moment is om te besparen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')