dat is toch een eigen persoonlijke keuze wat je normbepalend vindt?quote:Op woensdag 2 november 2022 18:50 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Laten we zeggen dat Instagram tegenwoordig nogal normbepalend is.
Dergelijke keuzes moet men uiteindelijk zelf maken inderdaad. Waar ik echter tegen ageer is het ontkennen van allerlei basale biologische feiten zoals dat er twee genders bestaan en dat die inherent anders in elkaar zitten en derhalve aan andere dingen behoefte hebben. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel te vinden maar we moeten niet doen alsof die uitzonderingen de norm zijn. Je hoeft maar een blik te werpen op de vrouwen (én mannen) die het hedonistische pad hebben bewandeld om te beseffen dat het wellicht mooi lijkt maar in werkelijkheid een hol bestaan is waar weinigen daadwerkelijk voldoening uit halen.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wil je niet horen, dit, maar: vrouwen hebben hier het volste recht zichzelf op hun eigen wijze te ontwikkelen. Kiezen ze voor onderwijs, scholing, werk, carrière, dan doet ze dat. Kiezen ze voor moederschap en huishouden, dan doen ze dat. En geen conservatieve macho-man die dat hier nog gaat veranderen.
Eens, maar je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid. Mijn ervaring is dat hier door de werkgever normaal op wordt gereageerd. De lui die er aan onder door gaan zijn de mensen die hun mond houden tot het laat is.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het zou ook fijn zijn als die grenzen wat meer van de werkgever kwamen. Zeker mensen aan het begin van hun carrière met een jaarcontract zijn vaak nog erg onzeker en makkelijk te pushen. En de werkgever maar projecten blijven aannemen.
Pseudowetenschappelijk achterhaald gereutel.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:45 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Dergelijke keuzes moet men uiteindelijk zelf maken inderdaad. Waar ik echter tegen ageer is het ontkennen van allerlei basale biologische feiten zoals dat er twee genders bestaan en dat die inherent anders in elkaar zitten en derhalve aan andere dingen behoefte hebben. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel te vinden maar we moeten niet doen alsof die uitzonderingen de norm zijn. Je hoeft maar een blik te werpen op de vrouwen (én mannen) die het hedonistische pad hebben bewandeld om te beseffen dat het wellicht mooi lijkt maar in werkelijkheid een hol bestaan is waar weinigen daadwerkelijk voldoening uit halen.
Omdat het Toxic is Net als Britney Bitch.quote:
Eerlijke voorlichting. Men moet realistisch zijn wat doelstellingen betreft, je gaat niet iedereen kunnen overtuigen maar dat hoeft ook niet. Dit bespreekbaar maken is al een hele stap voorwaarts ten opzichte van de situatie waarin veel Westerse maatschappijen momenteel in zitten waarin men vrouwen en vooral mannen veroordeelt voor gedrag dat in iedere maatschappij in de geschiedenis van de mensheid de norm was. Die norm was niet zomaar ontstaan overigens, die heeft zich evolutionair nuttig bewezen namelijk.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Pseudowetenschappelijk achterhaald gereutel.
Maar dan nog, erg benieuwd hoe jij denkt vrouwen te kunnen weerhouden zich niet in die 'traditionele rol' te schikken.
op wat voor gedrag worden mannen dan veroordeelt?quote:Op woensdag 2 november 2022 20:08 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Eerlijke voorlichting. Men moet realistisch zijn wat doelstellingen betreft, je gaat niet iedereen kunnen overtuigen maar dat hoeft ook niet. Dit bespreekbaar maken is al een hele stap voorwaarts ten opzichte van de situatie waarin veel Westerse maatschappijen momenteel in zitten waarin men vrouwen en vooral mannen veroordeelt voor gedrag dat in iedere maatschappij in de geschiedenis van de mensheid de norm was. Die norm was niet zomaar ontstaan overigens, die heeft zich evolutionair nuttig bewezen namelijk.
Voorlichten, waar? Door wie?quote:Op woensdag 2 november 2022 20:08 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Eerlijke voorlichting. Men moet realistisch zijn wat doelstellingen betreft, je gaat niet iedereen kunnen overtuigen maar dat hoeft ook niet. Dit bespreekbaar maken is al een hele stap voorwaarts ten opzichte van de situatie waarin veel Westerse maatschappijen momenteel in zitten waarin men vrouwen en vooral mannen veroordeelt voor gedrag dat in iedere maatschappij in de geschiedenis van de mensheid de norm was. Die norm was niet zomaar ontstaan overigens, die heeft zich evolutionair nuttig bewezen namelijk.
En de generatie daarvoor had geen televisie maar een radio en ging een week naar Texel. Iedere generatie groeit op met op dat moment de meeste luxe ooit dus kan iedere generatie klagen dat jongere generaties verwend zijn omdat zij luxe artikelen hebben die zij niet hadden.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:36 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Joh, je weet niet wat je zegt. Vorige generaties keken zwart-wit tv, lazen een boek en gingen hooguit een keer per jaar een weekje naar Frankrijk. Uit eten? Dat deed niemand.
Media, politiek, verenigingen etcetera. Culturele veranderingen bewerkstellig je nu eenmaal door midden in die culturele zone te gaan staan.quote:
Dat geloof je dus omdat er een maatschappelijk taboe rust op bepaalde onderwerpen.quote:En hoezo bespreekbaar maken? Geloof niet dat dit echt als een probleem wordt ervaren door het gros van Nederland.
Zogenaamde giftige mannelijkheid (‘toxic masculinity’).quote:Op woensdag 2 november 2022 20:20 schreef galatea het volgende:
[..]
op wat voor gedrag worden mannen dan veroordeelt?
Juist ja... en hoe zie je zo'n voorlichting voor je?quote:Op woensdag 2 november 2022 20:23 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Media, politiek, verenigingen etcetera. Culturele veranderingen bewerkstellig je nu eenmaal door midden in die culturele zone te gaan staan.
[..]
Dat geloof je dus omdat er een maatschappelijk taboe rust op bepaalde onderwerpen.
Is het een taboe, of gewoon een achterhaald concept?quote:Op woensdag 2 november 2022 20:23 schreef Alexandrian het volgende:
Dat geloof je dus omdat er een maatschappelijk taboe rust op bepaalde onderwerpen.
ja maar wat houdt dat dan in?quote:Op woensdag 2 november 2022 20:25 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Zogenaamde giftige mannelijkheid (‘toxic masculinity’).
Iemands standpunt vertekenen is niet bevorderlijk voor een gesprek. Ik bepleit helemaal niet dat ‘vrouwen terug naar de keuken’ moeten. Wel stel ik vraagtekens bij de maatschappelijke verwachtingen van zowel mannen als vrouwen en voortvloeisels daarvan zoals vrouwenquota. Of het promoten van zaken als veelwijverij, promiscuïteit, vreemd gaan, drugs gebruik etcetera.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist ja... en hoe zie je zo'n voorlichting voor je?
Denk niet dat er een taboe op rust, denk dat het gros der Nederlanders het station 'vrouw-in-de-keuken' al enige tijd terug voorbij is.
Reken maar dat je in veel kringen iets uit te leggen hebt als je als vrouw ervoor kiest om huisvrouw te worden. Het feit dat we huisvrouwen überhaupt huisvrouw noemen in plaats van bijvoorbeeld koningin van het huishouden zoals in sommige culturen gebruikelijk is is al veelzeggend. Er word echt op neergekeken. Net zoals op zogenaamde ‘PABO-juffen’.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is het een taboe, of gewoon een achterhaald concept?
Dat gebeurde vroeger ook hoor, alleen deed men dat achter de gordijntjes en in hoekjes en gaatjes.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:31 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Iemands standpunt vertekenen is niet bevorderlijk voor een gesprek. Ik bepleit helemaal niet dat ‘vrouwen terug naar de keuken’ moeten. Wel stel ik vraagtekens bij de maatschappelijke verwachtingen van zowel mannen als vrouwen en voortvloeisels daarvan zoals vrouwenquota. Of het promoten van zaken als veelwijverij, promiscuïteit, vreemd gaan, drugs gebruik etcetera.
Dat ligt aan je omgeving.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:15 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Ik ben bang dat het al te laat is. Ik zie om me heen geen jongeren meer werken. Ze willen allemaal iets met social media doen of in de drugs business.
Druk gedrag bij jongens bijvoorbeeld. Iets dat juist heel goed is mits goed gekanaliseerd maar in veel huidige Westerse samenlevingen word afgeleerd.quote:
Ja want vroeger zat er inderdaad geen cocaïne en pep in frisdrank nee.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:31 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Iemands standpunt vertekenen is niet bevorderlijk voor een gesprek. Ik bepleit helemaal niet dat ‘vrouwen terug naar de keuken’ moeten. Wel stel ik vraagtekens bij de maatschappelijke verwachtingen van zowel mannen als vrouwen en voortvloeisels daarvan zoals vrouwenquota. Of het promoten van zaken als veelwijverij, promiscuïteit, vreemd gaan, drugs gebruik etcetera.
Nee lekker onderbetaald door blijven werken ten koste van je gezondheid. Het gros van de banen betaald gewoon crap. Lekker thuiszitten in de ziektewetquote:Op woensdag 2 november 2022 13:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toxische werkcultuur.Veel druk om te presteren.
Ik zie vooral hopeloos verwende kutjeugd. Mensen zijn niet meer gewend om stevig aangepakt te worden.
Versterken we de problemen niet alleen maar door dit soort slappe psychologen?
bij meisjes wordt druk gedrag ook niet getolereerd.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:35 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Druk gedrag bij jongens bijvoorbeeld. Iets dat juist heel goed is mits goed gekanaliseerd maar in veel huidige Westerse samenlevingen word afgeleerd.
Onzin, ze heeft er 3 groot gebracht en ik zorgde voor de centen. Gewoon zorgen dat je als vent een beetje fatsoenlijk geld verdient. En ja eigen huis auto zonnepanelen blablaquote:Op woensdag 2 november 2022 20:33 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Reken maar dat je in veel kringen iets uit te leggen hebt als je als vrouw ervoor kiest om huisvrouw te worden. Het feit dat we huisvrouwen überhaupt huisvrouw noemen in plaats van bijvoorbeeld koningin van het huishouden zoals in sommige culturen gebruikelijk is is al veelzeggend. Er word echt op neergekeken. Net zoals op zogenaamde ‘PABO-juffen’.
De maatschappelijke verwachting, voor zowel mannen als vrouwen, is dat je jezelf leert beheersen.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:35 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Druk gedrag bij jongens bijvoorbeeld. Iets dat juist heel goed is mits goed gekanaliseerd maar in veel huidige Westerse samenlevingen word afgeleerd.
Ja precies, men wist dus dat dergelijke zaken niet louter positief waren en ook waarom dat zo gezien werd. Anno 2022 hebben we ‘comedians’ die grappig bedoelde liedjes zingen om aan te geven dat abortus als voorbehoedsmiddel prima is.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat gebeurde vroeger ook hoor, alleen deed men dat achter de gordijntjes en in hoekjes en gaatjes.
Ah ja, aberraties aanhalen om te pretenderen dat we moreel gezien failliet aan het gaan zijn.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:40 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Ja precies, men wist dus dat dergelijke zaken niet louter positief waren en ook waarom dat zo gezien werd. Anno 2022 hebben we ‘comedians’ die grappig bedoelde liedjes zingen om aan te geven dat abortus als voorbehoedsmiddel prima is.
Prima natuurlijk, we leven niet in China. Net zoals het prima is dat ik daar anders over denk en derhalve mijn mening uit en waarom ik van mening ben dat er meer is dan een leeg hedonistisch bestaan.
quote:Op woensdag 2 november 2022 15:29 schreef Kiwi7 het volgende:
[..]
[..]
Hangt meer van je wijk/omgeving af denk ik. Ik geloof best dat dit zo is in bepaalde wijken, maar zeker niet overal.
Klopt, dat is Overvechtquote:
Ik heb dat woord niet gebruikt en ben nogmaals van mening dat men dat soort keuzes zelf moet maken maar dat er een te eenzijdig beeld heerst waarbij vrijheid per definitie iets goeds is terwijl naar mijn mening vrijheid louter iets waard is in combinatie met verantwoordelijkheid. Niet mee eens? Even goede vrienden. Maar gezien de wijze waarop ik ook in dit topic enigszins vijand word benaderd door sommigen puur omdat ik, op een naar mijn idee respectvolle manier, mijn mening uitdraag is wmb veelzeggend.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ah ja, aberraties aanhalen om te pretenderen dat we moreel gezien failliet aan het gaan zijn.
Verder is dat pleiten voor 'traditionele rollen' eeuwenlang juist bedoeld om vooral mannen hedonistisch te keer te kunnen laten gaan.
Jij vindt dat er een te eenzijdig beeld heerst; zonder enige feitelijke onderbouwing, cijfers of statistieken waaruit moet blijken dat men in Nederland dit uberhaupt een onderwerp vindt.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:50 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Ik heb dat woord niet gebruikt en ben nogmaals van mening dat men dat soort keuzes zelf moet maken maar dat er een te eenzijdig beeld heerst waarbij vrijheid per definitie iets goeds is terwijl naar mijn mening vrijheid louter iets waard is in combinatie met verantwoordelijkheid. Niet mee eens? Even goede vrienden. Maar gezien de wijze waarop ik ook in dit topic enigszins vijand word benaderd door sommigen puur omdat ik, op een naar mijn idee respectvolle manier, mijn mening uitdraag is wmb veelzeggend.
Dat was een bijkomstigheid, niet de reden om te drinken. Net zoals heroïne werd toegediend in ziekenhuizen vanwege de medicinale werking, niet om de recreatieve eigenschappen.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:35 schreef Azula2.0 het volgende:
[..]
Ja want vroeger zat er inderdaad geen cocaïne en pep in frisdrank nee.
Daar is het mis gegaan. Toen ze dat eruit haalden.
Dat is goed uitgangspunt, juist het steeds nadenken over de toekomst en toekomstige doelstellingen levert enorm veel stress op.quote:Op woensdag 2 november 2022 15:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik weiger dit soort gesprekken ook omdat ik geen zin heb om daarover na te denken.
Hebben wij hier een heroïne epidemie?quote:Op woensdag 2 november 2022 20:52 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Dat was een bijkomstigheid, niet de reden om te drinken. Net zoals heroïne werd toegediend in ziekenhuizen vanwege de medicinale werking, niet om recreatieve redenen.
Je zou eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld de huishoudsamenstelling waarbij er steeds meer eenpersoonshuishoudens zijn ontstaan met alle gevolgen van dien, niet eens per se op sociaal vlak maar ook economisch, dit draagt immers bij aan het woningtekort.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jij vindt dat er een te eenzijdig beeld heerst; zonder enige feitelijke onderbouwing, cijfers of statistieken waaruit moet blijken dat men in Nederland dit uberhaupt een onderwerp vindt.
Voor zover ik weet niet maar het is een feit dat cocaïne-gebruik onder bijvoorbeeld studenten min of meer normaal is geworden net als pillen tijdens festivals.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hebben wij hier een heroïne epidemie?
Ja, en ik denk dat de reden daarvan eerder dat 'masculiene' neoliberalisme met diens nadruk op prestatie, geld en macht daar debet aan is dan 'feminisering'.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:55 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Je zou eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld de huishoudsamenstelling waarbij er steeds meer eenpersoonshuishoudens zijn ontstaan met alle gevolgen van dien, niet eens per se op sociaal vlak maar ook economisch, dit draagt immers bij aan het woningtekort.
Ik denk niet dat dat komt vanwege je mening, maar omdat je je mening probeert te verkopen als feit. Je roept heel veel, maar zonder enige vorm van onderbouwing.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:50 schreef Alexandrian het volgende:
Maar gezien de wijze waarop ik ook in dit topic enigszins vijand word benaderd door sommigen puur omdat ik, op een naar mijn idee respectvolle manier, mijn mening uitdraag is wmb veelzeggend.
En voorheen hadden we hier enorme drankproblemen, zeker eind 19e en begin 20e eeuw.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:56 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Voor zover ik weet niet maar het is een feit dat cocaïne-gebruik onder bijvoorbeeld studenten min of meer normaal is geworden net als pillen tijdens festivals.
Dat klopt maar van nature zijn jongens gemiddeld gezien nu eenmaal drukker dan meisjes en door dat af te stompen creëer je een meer feminiene maatschappij.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De maatschappelijke verwachting, voor zowel mannen als vrouwen, is dat je jezelf leert beheersen.
En nog steeds: de Westerse samenlevingen staan op alle fronten bovenaan in de lijsten... welvaart, geluk, gezondheid, vrijheid... Geen idee waarom daar aan gemorreld moet worden.
Frappant trouwens dat Nederland voor het eerst sinds jaren op die index aan het dalen is... wellicht omdat we dankzij neoliberaal flutbeleid, waar prestatie, concurrentie, geld en macht centraal staat, iets van dat zgn. 'feminiene' ingeleverd hebben?
De standpunten van user liggen inderdaad verdacht dicht bij die van de gemiddelde reli-fundi.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:41 schreef Janneke141 het volgende:
Dit is ongeveer even zinvol als met jehova's in discussie gaan. De groeten.
En dat ligt aan 'feminisering'?quote:Op woensdag 2 november 2022 20:56 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Voor zover ik weet niet maar het is een feit dat cocaïne-gebruik onder bijvoorbeeld studenten min of meer normaal is geworden net als pillen tijdens festivals.
Met goede XTC is, mits genomen met ruime tussenpozen, echt helemaal niets mis. Sterker nog, ik kan dat vrijwel iedereen van harte aanraden.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:56 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Feminisering betekent in deze context niet per se dat een maatschappij softer is geworden hoor maar dat rolpatronen vervagen. Ik denk dat je moeilijk kunt ontkennen dat daar sprake van is in veel huidige Westerse maatschappijen.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, en ik denk dat de reden daarvan eerder dat 'masculiene' neoliberalisme met diens nadruk op prestatie, geld en macht daar debet aan is dan 'feminisering'.
Of nog beter: een doorgeslagen individualisering, nog zo'n 'masculien' dingetje.
Noem eens een huidige succesvolle 'masculiene' samenleving.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:00 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Dat klopt maar van nature zijn jongens gemiddeld gezien nu eenmaal drukker dan meisjes en door dat af te stompen creëer je een meer feminiene maatschappij.
Dat Westerse samenlevingen het beter doen dan veel samenlevingen die meer masculien zijn is het gevolg van onze instituties.
Wellicht omdat de meeste mensen niet zo'n zin hebben zich naar een rolpatroon te schikken.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:02 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Feminisering betekent in deze context niet per se dat een maatschappij softer is geworden hoor maar dat rolpatronen vervagen. Ik denk dat je moeilijk kunt ontkennen dat daar sprake van is in veel huidige Westerse maatschappijen.
Ik heb anders al in mijn tweede post in dit topic uitgebreid mijn standpunt uitgelegd, onderbouwd en gerefereerd naar vakliteratuur. Ik denk dat maar weinig users hier oprecht kunnen zeggen dat ze van überhaupt van iemand als Hofstede hebben gehoord. Daarnaast meermaals verteld dat ik gewoon mijn mening geef als tegenwicht en dat anderen ook hun mening mogen geven.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat komt vanwege je mening, maar omdat je je mening probeert te verkopen als feit. Je roept heel veel, maar zonder enige vorm van onderbouwing.
Prima natuurlijk. Ik vraag me echter af of het wel verstandig is om te handelen naar dat soort gevoelens, zeker op lange termijn. In mijn optiek is zowel de samenleving als de desbetreffende persoon daar zelden bij gebaat.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wellicht omdat de meeste mensen niet zo'n zin hebben zich naar een rolpatroon te schikken.
... omdat?quote:Op woensdag 2 november 2022 21:08 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Prima natuurlijk. Ik vraag me echter af of het wel verstandig is om te handelen naar dat soort gevoelens, zeker op lange termijn. In mijn optiek is zowel de samenleving als de desbetreffende persoon daar zelden bij gebaat.
Zwitserland is een goed voorbeeld.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Noem eens een huidige succesvolle 'masculiene' samenleving.
Misschien is het zelfs beter om nog een stap verder terug te gaan en ons beter te verdiepen in wat die "traditionele" rol precies is, want het idee dat vrouwen "vroeger" niet werkten is simpelweg onhistorisch.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Pseudowetenschappelijk achterhaald gereutel.
Maar dan nog, erg benieuwd hoe jij denkt vrouwen te kunnen weerhouden zich niet in die 'traditionele rol' te schikken.
Vreemd, want je kunt de dimensies van Hofstede niet toepassen op wat jij stelt; Hofstede heeft het namelijk nergens over de inherente schadelijkheid of het inherente benefiet van die dimensies; het is een verklaringsmodel voor culturele verschillen, niet een bron die onderbouwt waarom 'feminien' slecht zou zijn voor een samenleving.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:05 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Ik heb anders al in mijn tweede post in dit topic uitgebreid mijn standpunt uitgelegd, onderbouwd en gerefereerd naar vakliteratuur. Ik denk dat maar weinig users hier oprecht kunnen zeggen dat ze van überhaupt van iemand als Hofstede hebben gehoord. Daarnaast meermaals verteld dat ik gewoon mijn mening geef als tegenwicht en dat anderen ook hun mening mogen geven.
Er werd geadverteerd met dat je veouw veel meer huishouden gedaan kreeg als ze Cola of Pepsi dronk maargoed nee het ging om de smaak verder.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:52 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Dat was een bijkomstigheid, niet de reden om te drinken. Net zoals heroïne werd toegediend in ziekenhuizen vanwege de medicinale werking, niet om de recreatieve eigenschappen.
In Zwitserland werkt nochtans 61.73% van de vrouwen... Valt een beetje buiten het 'rolpatroon'.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:11 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Zwitserland is een goed voorbeeld.
Werp eens een blik op social media. Ronduit zielig dat figuren als Madonna op hun leeftijd nog met hun blote reet op internet opzoek gaan naar likes. Mannen die totaal gedomesticeerd zijn. Mensen die een live concert voornamelijk doorbrengen vanachter een telefoonschermpje etcetera.quote:
Maar dat zou wel weer juist een van de oorzaken van de in het begin van dit topic vermelde problematiek kunnen zijn. Het is nu een eenmaal stressvoller om binnen een wereld met miljarden mogelijkheden je eigen weg te vinden in plaats van simpelweg een "rolpatroon" te volgen.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wellicht omdat de meeste mensen niet zo'n zin hebben zich naar een rolpatroon te schikken.
Dat lijkt me altijd nog beter voor individuen en samenlevingen dan armoede, slavernij, gebrek aan hygiëne en educatie, systematische/religieuze discriminatie op basis van vaststaande eigenschappen...quote:Op woensdag 2 november 2022 21:16 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Werp eens een blik op social media. Ronduit zielig dat figuren als Madonna op hun leeftijd nog met hun blote reet op internet opzoek gaan naar likes. Mannen die totaal gedomesticeerd zijn. Mensen die een live concert voornamelijk doorbrengen vanachter een telefoonschermpje etcetera.
... wanneer dat puur gekoppeld is aan 'masculiene' traites als presteren, geld verdienen en macht vergaren lijkt me dat een logisch gegeven ja. Daarom zie ik sinds de neoliberalisering van Nederland ook eerder een terugkeer van 'masuclien' gedrag dan een voortzetting van 'feminien' gedrag; het collectief bestaat niet meer, het is het individu. En succes is een keuze, dat soort spul.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar dat zou wel weer juist een van de oorzaken van de in het begin van dit topic vermelde problematiek kunnen zijn. Het is nu een eenmaal stressvoller om binnen een wereld met miljarden mogelijkheden je eigen weg te vinden in plaats van simpelweg een "rolpatroon" te volgen.
Vrouwen die werken is niet iets dat per definitie buiten traditionele rolpatronen valt. Wat er precies masculien is aan Zwitserland weet ik niet, ik ging af op de scores van Hofstede maar zo te zien moet ik me daar nog wat meer in verdiepen.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In Zwitserland werkt nochtans 61.73% van de vrouwen... Valt een beetje buiten het 'rolpatroon'.
Echtscheidingen op 40% en éénderde leeft op zichzelf.
Wat is er precies zo 'masculien' aan Zwitserland?
Het enige dat je hebt gedaan is de kreet 'feminiteit' gebruiken en een psycholoog noemen die die kreet verzonnen heeft.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:05 schreef Alexandrian het volgende:
Ik heb anders al in mijn tweede post in dit topic uitgebreid mijn standpunt uitgelegd, onderbouwd en gerefereerd naar vakliteratuur.
Ik kan wel met je meegaan dat sociale media een ramp is, maar verder staat het Madonna toch vrij om in haar blote reet op internet op zoek naar likes te gaan en mannen om zich gedomesticeerd te gedragen.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:16 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Werp eens een blik op social media. Ronduit zielig dat figuren als Madonna op hun leeftijd nog met hun blote reet op internet opzoek gaan naar likes. Mannen die totaal gedomesticeerd zijn. Mensen die een live concert voornamelijk doorbrengen vanachter een telefoonschermpje etcetera.
Zo reageren de meeste werkgevers. Kameraad.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:37 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je denkt dat je assertief bent, maar dat je dat mogelijk toch niet bent.
Ja, dat kan ik zeker met je eens zijn. Hoewel er op sociaal vlak een tegengestelde trend is waar te nemen in het onderwijs bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... wanneer dat puur gekoppeld is aan 'masculiene' traites als presteren, geld verdienen en macht vergaren lijkt me dat een logisch gegeven ja. Daarom zie ik sinds de neoliberalisering van Nederland ook eerder een terugkeer van 'masuclien' gedrag dan een voortzetting van 'feminien' gedrag; het collectief bestaat niet meer, het is het individu. En succes is een keuze, dat soort spul.
Uiteraard staat ze dat vrij. Ik vraag me echter af of je dat soort praktijken zou moeten willen. De genoemde personen komen namelijk verre van gelukkig over. Ik ben geen voorstander van dingen verbieden maar tegenwicht bieden door je zichtbaar te maken in de publieke ruimte is al een hele stap. Men heeft hele volksstammen van alles wijs gemaakt in de loop van de geschiedenis waar niets van klopte dus het moet goed te doen zijn om nu een positieve boodschap over te brengen.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik kan wel met je meegaan dat sociale media een ramp is, maar verder staat het Madonna toch vrij om in haar blote reet op internet op zoek naar likes te gaan en mannen om zich gedomesticeerd te gedragen.
Wat zou je hier überhaupt tegen willen doen?
Ik denk 2zijdig.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Gek genoeg heeft die houding decennia lang uitstekend gewerkt tot de boel vanaf de jaren 90 echt verwend werd.
Daarom ook de vraag: Creëren we met al dat pappen en nathouden, zeuren over toxische werkculturen en andere onzin ook niet gewoon een stelletje mietjes? Mensen kunnen best wel wat aan maar niet als je er constant in meegaat dat ze niets aankunnen.
Misschien (deels) waar, maar wat ik me dan afvraag: wellicht dat afname v/d effectiviteit van de vakbonden OOK een rol speelt of heeft gespeeld in afname interesse. Naast werknemers die hun goede voorwaarden op den duur als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Eens met je verhaal, maar het feit dat er nu minder zekerheid is voor werknemers komt omdat de werknemers zich niet willen verenigen.
Onlangs was er nog een topic alhier of mensen bij een vakbond zaten. De meesten niet, want "voor/ door oude mensen" en allerlei andere redenen die eigenlijk kwamen omdat de jeugd zich niet verenigt dmv een vakbond.
Toch zijn vakbonden nog steeds een partner bij het opstellen van CAO's en krijg je bij een vakbond doorbetaald bij stakingen bijvoorbeeld. Dan heb je dus ook iets te makken als de werkgevers de arbeidsvoorwaarden/ rechten willen verminderen.
Zelfs bij arbeidsconflicten kun je bij de bond aankloppen om hulp. Maar men vind dat het niet meer waard.
En nu hebben ze allemaal een kutcontract.
Ja, dat is ook waar natuurlijk. In West Europa zijn we gewoon 'te duur' voor bepaald werk.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:42 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Misschien (deels) waar, maar wat ik me dan afvraag: wellicht dat afname v/d effectiviteit van de vakbonden OOK een rol speelt of heeft gespeeld in afname interesse. Naast werknemers die hun goede voorwaarden op den duur als vanzelfsprekend zijn gaan beschouwen.
Denk aan globalisering: als de werknemers de poot stijf houden (bijv. middels vakbond) en de lonen/voorwaarden op den duur te ongunstig worden voor het bedrijf, kan men op de lange termijn vaak naar het buitenland vertrekken (afhankelijk v/d sector natuurlijk).
Wat in elk geval heeft meegespeeld is dat de vakbonden heel lang in de jaren '80 zijn blijven hangen, terwijl die toch al lang voorbij waren.quote:Op woensdag 2 november 2022 21:42 schreef KreKkeR het volgende:
Misschien (deels) waar, maar wat ik me dan afvraag: wellicht dat afname v/d effectiviteit van de vakbonden OOK een rol speelt of heeft gespeeld in afname interesse.
Hij daar onzeker van wordt.quote:
Hoe weet jij dat nou weer? Als je van de verwende generatie bent, dan heb je niet gewerkt in de jaren 90. Het optuigen van allerlei targets voor zelfs minimumloon werk is zover ik weet pas iets van de laatste 30 jaar.quote:Op woensdag 2 november 2022 14:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Gek genoeg heeft die houding decennia lang uitstekend gewerkt tot de boel vanaf de jaren 90 echt verwend werd.
Daarom ook de vraag: Creëren we met al dat pappen en nathouden, zeuren over toxische werkculturen en andere onzin ook niet gewoon een stelletje mietjes? Mensen kunnen best wel wat aan maar niet als je er constant in meegaat dat ze niets aankunnen.
Dat zijn ze vaak wel. Maar in de praktijk gaan de dingen dan toch wel eens anders. Zo hadden we eens een collega A waar je weinig aan had. Kwam afspraken niet na, reageerde niet als je hem nodig had, verwaarloosde diverse taken. Geen idee of hij de kantjes er vanaf liep of gewoon ongeschikt was voor zijn baan, hij zat in een andere ruimte, maar er kwam in ieder geval niet uit hem wat je van zijn taakomschrijving mocht verwachten.quote:Op woensdag 2 november 2022 19:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat is een gevaar. Maar dat komt dan meestal doordat die verantwoordelijkheden niet duidelijk afgebakend zijn. Iets wat het bedrijf zich zou moeten aantrekken.
Als B met een burn-out thuiszit, valt a gewoon door de mand.quote:Op donderdag 3 november 2022 06:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zijn ze vaak wel. Maar in de praktijk gaan de dingen dan toch wel eens anders. Zo hadden we eens een collega A waar je weinig aan had. Kwam afspraken niet na, reageerde niet als je hem nodig had, verwaarloosde diverse taken. Geen idee of hij de kantjes er vanaf liep of gewoon ongeschikt was voor zijn baan, hij zat in een andere ruimte, maar er kwam in ieder geval niet uit hem wat je van zijn taakomschrijving mocht verwachten.
Maar toen was er collega B, die dat dan op wil lossen door zich verantwoordelijk te voelen voor het werk van A, en dat steeds maar naar zich toe te trekken wanneer A weer eens niet leverde. Dus die was voor twee bezig en zich steeds zorgen aan het maken over of A het wel deed. En omdat het resultaat klopte had het management dat ook niet in de gaten, aangezien die niks hoorden. Dus ja toen ging B na een tijd onderuit. Een burnout.
En die burnout had ze kunnen voorkomen door het de verantwoordelijkheid van het management te houden of collega A zijn werk naar behoren doet. Dan hadden ze hem kunnen corrigeren of buiten kunnen zetten. Maar sommige mensen hebben een karaktertrek om dan alle verantwoordelijkheid maar naar zichzelf te trekken.
Gewoon NSB'er.quote:Op woensdag 2 november 2022 13:53 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Dus je bent een collaborateur?
Pamperen door wie?quote:Op donderdag 3 november 2022 07:47 schreef Halcon het volgende:
Krijg je van al dat pamperen. Het echte leven is dan opeens heel zwaar.
Overal. Dat is door de hele samenleving doordrenkt. Zogenaamd niet teveel de focus leggen op presteren, overal maar een excuserend label op plakken, etc.quote:
In de praktijk kan het jaren en jaren duren voor iemand 'door de mand' valt en zeker als hij een vast contract heeft blijft die persoon gewoon lekker zitten waar hij zit.quote:Op donderdag 3 november 2022 07:05 schreef quirina het volgende:
[..]
Als B met een burn-out thuiszit, valt a gewoon door de mand.
Het is een beetje een paradox ja. Want er wordt overal gezegd dat het niet om presteren gaat, woorden als 'beoordelingsgesprek' worden aangepast.quote:Op donderdag 3 november 2022 07:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Overal. Dat is door de hele samenleving doordrenkt. Zogenaamd niet teveel de focus leggen op presteren, overal maar een excuserend label op plakken, etc.
Ook gewoon te weinig de focus op de handen uit de mouwen steken. Iedereen wil maar aan zichzelf werken, verbetertrajecten, beleidsnotities tikken en andere onzin.
Belediging voor alle vrouwen ditquote:Op donderdag 3 november 2022 08:16 schreef TweedeKlum het volgende:
First world problems.![]()
Een oom van mij was leraar en zei altijd, als je tot 's avonds laat aan je huiswerk zit, zit je een niveau te hoog.
Ja, er wordt om de brei heen gedraaid. Tot het moment dat je er niet meer onderuit komt. In het leven zul je toch soms objectief wat moeten presteren.quote:Op donderdag 3 november 2022 08:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het is een beetje een paradox ja. Want er wordt overal gezegd dat het niet om presteren gaat, woorden als 'beoordelingsgesprek' worden aangepast.
En toch heeft iedereen last van prestatiedruk. Komt het misschien ook gewoon omdat mensen door dat omslachtige gedoe totaal zijn afgeleerd hoe je presteert? Vroeger was het 'Hans, morgen om 10 uur dit dossier op mijn bureau en je ziet maar hoe je het afkrijgt'.
En dat accepteerde je. Je wist waar je aan toe was.
(Tikkeltje gechargeerd uiteraard)
Ik ben toch blij dat ik werk. Lijkt me dat je wereld zo klein wordt als je thuis blijft voor de kinderen. En je bent afhankelijk van je man.quote:Op woensdag 2 november 2022 20:37 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Onzin, ze heeft er 3 groot gebracht en ik zorgde voor de centen. Gewoon zorgen dat je als vent een beetje fatsoenlijk geld verdient. En ja eigen huis auto zonnepanelen blabla
Ja maar B had dus A door de mand moeten laten vallen voor ze een burnout had.quote:Op donderdag 3 november 2022 07:05 schreef quirina het volgende:
[..]
Als B met een burn-out thuiszit, valt a gewoon door de mand.
Dit is gewoon pertinent onwaar. Ontslagrecht en positie van de werknemer zijn de afgelopen jaren juist aantoonbaar slechter geworden t.o.v. bijvoorbeeld 20 jaar geleden.quote:Op donderdag 3 november 2022 08:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
In de praktijk kan het jaren en jaren duren voor iemand 'door de mand' valt en zeker als hij een vast contract heeft blijft die persoon gewoon lekker zitten waar hij zit.
Dat is ook wel het lastige met vaste contracten, zie om mij heen ook genoeg mensen die geen reet uitvoeren maar er wordt echt veel gepamperd. Snap wel dat mensen liever een vast contract hebben natuurlijk, maar de rechten die je als werknemer inmiddels hebt zijn groot in Nederland.
Geen idee of dit als troll bedoeld is maar het klopt wel.quote:Op donderdag 3 november 2022 08:37 schreef Nielsch het volgende:
jongeren willen ook veel teveel hooi op hun vork nemen... hebben itt boomers nog niet door dat je met werken op half of kwart tempo ook gewoon je salaris krijgt...
De hele dag bereikbaar zijn met allerlei apps, dat hakt er denk ik ook wel in. Sommige mensen gunnen zichzelf echt nergens rust. Of ze nu een bruine beer gaan boetseren of gaan slapen, constant in de weer met hun telefoon.quote:Op donderdag 3 november 2022 08:37 schreef Nielsch het volgende:
jongeren willen ook veel teveel hooi op hun vork nemen... hebben itt boomers nog niet door dat je met werken op half of kwart tempo ook gewoon je salaris krijgt...
nou dit ja! vroeger was ik ook altijd bereikbaar voor al m'n collega's. nu staat m'n telefoon eigenlijk de hele dag op niet storen en kijk ik er af en toe eens op. als iemand mij heeft gebeld maar daarna geen whatsapp of sms heeft gestuurd zal het wel niet dringend zijn geweest en bel ik ook niet terug.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
De hele dag bereikbaar zijn met allerlei apps, dat hakt er denk ik ook wel in. Sommige mensen gunnen zichzelf echt nergens rust. Of ze nu een bruine beer gaan boetseren of gaan slapen, constant in de weer met hun telefoon.
Ik zie dat dit om me heen echt een probleem is, ja.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
De hele dag bereikbaar zijn met allerlei apps, dat hakt er denk ik ook wel in. Sommige mensen gunnen zichzelf echt nergens rust. Of ze nu een bruine beer gaan boetseren of gaan slapen, constant in de weer met hun telefoon.
Geen outlook meer op mijn werkfoon en daarnaast werk telefoon alleen in de buurt tijdens werkuren. Dat scheelt ook een hoopquote:Op donderdag 3 november 2022 09:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
nou dit ja! vroeger was ik ook altijd bereikbaar voor al m'n collega's. nu staat m'n telefoon eigenlijk de hele dag op niet storen en kijk ik er af en toe eens op. als iemand mij heeft gebeld maar daarna geen whatsapp of sms heeft gestuurd zal het wel niet dringend zijn geweest en bel ik ook niet terug.
Dit. Een burnout heeft zelden alleen met werk te maken. Mensen die te hard werken hebben geen tijd om zich druk te maken om zichzelf. Heel handig om bepaalde zaken een tijdlang te kunnen onderdrukken, gewoon lekker vluchten in je werk.. maar een elastiek rekt maar zover tot het een keer knapt. Er zijn al zoveel signalen (waar je dus eigenlijk op zou moeten anticiperen) voordat je daadwerkelijk opgebrand raakt.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:32 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik denk dat 'burn out' in 90% van de gevallen geen juiste diagnose is. Als het niet lekker gaat dan is het veilig om dat te wijten aan de 'hoge werkdruk' Je hebt zooo hard gewerkt dat je daardoor omvalt.. nou petje af en sterkte.
Toegeven dat je eigenlijk andere problemen hebt, doen veel mensen niet. Omdat dat minder wordt geaccepteerd.
Ja, weinig rust en op veel momenten veel dingen tegelijk. Telefoon in combinatie met andere activiteiten.quote:Op donderdag 3 november 2022 09:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik zie dat dit om me heen echt een probleem is, ja.
Er is geen mogelijkheid tot rust. Dan stapelt de druk zich natuurlijk snel op.
De mogelijkheid tot rust is er wel, maar de verslaving aan de mobiele telefoon heeft de overhandquote:Op donderdag 3 november 2022 09:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik zie dat dit om me heen echt een probleem is, ja.
Er is geen mogelijkheid tot rust. Dan stapelt de druk zich natuurlijk snel op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |